Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 52 Laatste
Acties:
  • 446.464 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@vso: Dat is de zelfde als die ik noemde alleen is die van jouw duurder ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 14-05-2020 11:08 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:07:
@vso: Dat is de zelfde als die ik noemde alleen is die van jouw duurder ;)
had de link niet gezien .. :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
gysman11 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:23:

Nu nog even bedenken wat voor filtermedium ik ga gebruiken. Voorkeur lijkt uit te gaan naar "glasparels". Waar haal ik die (fysieke winkel?)
Ik heb ze hier besteld: https://www.top-zwembadshop.nl/glasparels-intex-25kg
De pakketbezorger is nu mijn vriend niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:26
Ik ben op zoek naar zo'n solar cover (noppenfolie) voor m'n 300x200 maar die maat kan ik nergens vinden. Heeft iemand een adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 10:18

BeyondThunder

Lost Lightning

Marco_Dark schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:38:
ik zoek me rot naar een verloop van 50mm lijm naar 38mm standaard slang met slangklem.
Ik heb VDL onderdelen maar daar kan ik het niet vinden. Heeft een expert tips ?
Bedoel je niet gewoon deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjSqS7n7YK41FJvobgRytacUJd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGPfxYL8XomAYep8p5RwGU4E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0gCZLluuBl2-eNgexgDoUZhH58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1chwhojnqT7goLgFGwCvR1ey.jpg?f=fotoalbum_large

Het dunne stuk wat je niet nodig hebt, even eraf zagen. Scheelt weer doorstroom.

Edit; bij Zwembad.eu tegen woekerprijzen te verkrijgen

[ Voor 10% gewijzigd door BeyondThunder op 14-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 23:47
Het maakt niet echt uit of je 50mm ondetdeel van ander merk er in schuift
Bang voor te veel speling en pvc lijm, of zie ik te veel beren op de weg.?

Tefloon gaat op schroefdraad maar de afdichting moet toch op het witte einde van de intex slang en het begin van het schroefdraad?

Rubbere ring bij de gamma oid of iets anders lokaal. Ik ga er van uit een platte pakking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Marco_Dark dat klopt, het meeste is uitwisselbaar. maar let op bij kogelkranen. Deze (schroefaansluitingen) vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvennieDC
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-06-2020
We hebben een Bestway zwembad van 9m³ op 2dehands gekocht, vrij compleet, met zandpomp van 7.571L/u debiet, dus ruim voldoende. Om het water te verwarmen zat er een elektrische zwembadverwarming Bestway bij, werkt wel maar verbruik is serieus hoog, 2800W. Ik heb die 48u laten aanstaan om het water van 17 naar 25° te krijgen => kost veel centjes dus!

Ik heb nu een solarzeil besteld om minder warmteverlies te hebben. Mag ik dit gebruiken icm mijn zwarte afdekzeil (dus op het water het solarzeil en daarover het afdekzeil) of wordt dit afgeraden. Als er zon is, mag ik uberhaupt het zwarte afdekzeil er op laten of is het beter als de zon rechtstreeks op het solarzeil of op het water schijnt?

Maar ik wil dus het zwembad wat anders gaan verwarmen, en eventueel de elektrische zwembadverwarming enkel gebruiken indien echt nodig. Ik zou een solarmat kunnen kopen, maar ik dacht momenteel aan iets alternatiefs, zo’n doe het zelf systeem. Het idee is volgende:
- ik koop 100m Tyleenslang PE 40 Kiwa (kunnen probleemloos tot 70° warmte hebben heb ik gelezen);
- als diameter dacht ik aan 16mm x 1.8 wanddikte (na het lezen hier, heb ik begrepen dat de diameter er niet zo veel toe doet, t’is de warmteopbrengst die telt, correct?);
- ik bouw die in spiraalvorm in een zwarte houten kastje, met bovenaan afgesloten door plexiglas ofzo (geen wind, extra warmteopvang dus hoger rendement);
- ik heb zo een oppervlakte van 1,6m² gehaald;
- en nu komt het: ik monteer momenteel géén bypass ofzo, maar steek de darm in de ‘pompuitvoeropening’ van het zwembad zelf, en maak aldus gebruik van de druk van de pomp om het water door de darm te stuwen.
- dit werkt probleemloos met een oude tuinslang van 25m, waarbij ik evenwel slechts een debiet haal van 5,2l/minuut. Extrapoleer ik dit naar de 100m buis (inhoud 13L), dan is mijn water 156 seconden onderweg in de hitte. Ik heb geen idee van de efficiëntie van dit systeem (opbrengst in kwh?) tov solarmatten (opbrengst in kwh?) (om mijn 9kuub water 1° op te warmen heb ik 10,44kwh nodig) maar het lijkt me wel een leuk project om te proberen. Echter, als het totaal waardeloos is, dan begin ik er best niet aan want het materiaal is natuurlijk niet gratis.

Wat denken jullie? Ik maak zonder twijfel rekenfouten, maar dat is nooit mijn sterk vak geweest :)

Trouwens, het isoleren van de darmen aan en van de pomp, heeft dat zin?

Alvast bedankt!

Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
ik heb alles van VDL besteld.
Ik mis alleen nog die 50mm naar 38mm.

en waar de rubberen ring te kopen voor de intex slang koppeling

Goed tip btw van het afzagen:)

dat is inderdaad een duurde prijs bij Zwembad.eu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@SvennieDC Ja, je kan een afdekzeil gebruiken icm met een solarzeil. maar ik heb afscheid genomen van het afdekzeil (Intex easyset, 549, 22 m3) omdat dit funest kan zijn voor de blauwe opblaasrand (Door bacterie/algengroei). Enkel solarzeil werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Marco_Dark een ander merk 50mm lijm zal ook prima passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Marco_Dark schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:28:
Infeite maakt het niet uit, eventueel neem je "Griffon UNI100 PVC Lijm" deze is wat dikker dan normale PVC lijm.
Gewoon goed insmeren, te veel is niet erg, te weinig wel :)
Marco_Dark in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tefloon gaat op schroefdraad maar de afdichting moet toch op het witte einde van de intex slang en het begin van het schroefdraad?

Rubbere ring bij de gamma oid of iets anders lokaal. Ik ga er van uit een platte pakking?
Neem aan dat je over de "Intex adapter 32/38 mm" spreekt van toppy.nl?:
Bij voorkeur een platte ring inderdaad die ertussen zit. teflon op de schroefdraad is zelf niet nodig.

Een beetje bij de slang kan helpen maar dat was bij mij niet nodig (er zit namelijk al een rubberen ring op), wel een klemslang uiteraard.

Indien je de "goedkope" koppeling bedoelt:
Erin lijmen en de slang erop monteren met telfon tape en slangklem.
SvennieDC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:33:
We hebben een Bestway zwembad van 9m³ op 2dehands gekocht, vrij compleet, met zandpomp van 7.571L/u debiet, dus ruim voldoende. Om het water te verwarmen zat er een elektrische zwembadverwarming Bestway bij, werkt wel maar verbruik is serieus hoog, 2800W. Ik heb die 48u laten aanstaan om het water van 17 naar 25° te krijgen => kost veel centjes dus!

Ik heb nu een solarzeil besteld om minder warmteverlies te hebben. Mag ik dit gebruiken icm mijn zwarte afdekzeil (dus op het water het solarzeil en daarover het afdekzeil) of wordt dit afgeraden. Als er zon is, mag ik uberhaupt het zwarte afdekzeil er op laten of is het beter als de zon rechtstreeks op het solarzeil of op het water schijnt?

Maar ik wil dus het zwembad wat anders gaan verwarmen, en eventueel de elektrische zwembadverwarming enkel gebruiken indien echt nodig. Ik zou een solarmat kunnen kopen, maar ik dacht momenteel aan iets alternatiefs, zo’n doe het zelf systeem. Het idee is volgende:
- ik koop 100m Tyleenslang PE 40 Kiwa (kunnen probleemloos tot 70° warmte hebben heb ik gelezen);
- als diameter dacht ik aan 16mm x 1.8 wanddikte (na het lezen hier, heb ik begrepen dat de diameter er niet zo veel toe doet, t’is de warmteopbrengst die telt, correct?);
- ik bouw die in spiraalvorm in een zwarte houten kastje, met bovenaan afgesloten door plexiglas ofzo (geen wind, extra warmteopvang dus hoger rendement);
- ik heb zo een oppervlakte van 1,6m² gehaald;
- en nu komt het: ik monteer momenteel géén bypass ofzo, maar steek de darm in de ‘pompuitvoeropening’ van het zwembad zelf, en maak aldus gebruik van de druk van de pomp om het water door de darm te stuwen.
- dit werkt probleemloos met een oude tuinslang van 25m, waarbij ik evenwel slechts een debiet haal van 5,2l/minuut. Extrapoleer ik dit naar de 100m buis (inhoud 13L), dan is mijn water 156 seconden onderweg in de hitte. Ik heb geen idee van de efficiëntie van dit systeem (opbrengst in kwh?) tov solarmatten (opbrengst in kwh?) (om mijn 9kuub water 1° op te warmen heb ik 10,44kwh nodig) maar het lijkt me wel een leuk project om te proberen. Echter, als het totaal waardeloos is, dan begin ik er best niet aan want het materiaal is natuurlijk niet gratis.

Wat denken jullie? Ik maak zonder twijfel rekenfouten, maar dat is nooit mijn sterk vak geweest :)

Trouwens, het isoleren van de darmen aan en van de pomp, heeft dat zin?

Alvast bedankt!

Sven
Wat is de oppervlakte van je zwembad? je moet rekenen op 75-100% oppervlakte nodig voor je bad.

[ Voor 52% gewijzigd door Jazsie op 14-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Algen hebben baat bij licht, ik gebruik al jaar en dag donkere afdekzeil(en) en 1x een blauwe en niet toen vlug weer terug naar donker .. (bagger kwaliteit) .. en sinds een paar jaar (4) bubbel folie .. (prettig dat het zeil niet onderwater verdwijnt ..) isolatie tja ach ..

Vrienden hebben continue problemen (bestway + blauwe cover + CRP)

ik kijk toch wel semi dagelijks naar de zwembad(rand) ff handje in het water en voelen .. of het glad is zo ja weet ik dat het tijd is om het chloor bij te vullen :+

Ik heb afgelopen 2 jaar weinig problemen met "vuil" water ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Punt is dat je een afdekzeil goed moet schoonhouden. En dat valt niet mee bij een rond zeil van 6 meter doorsnee. Doe je dat niet dan wordt dat glibberig = bacteriën = problemen voor je rond.
De geldt echter enkel voor baden met een opblaas rand. Kan gerust lek raken hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:00

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Marco_Dark schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:28:

Gewoon op de diameter letten. In sommige gevallen op het type schroefdraad.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Teflon gaat bij mij ook op/tussen de geribbelde verloop tule(s) zodat ik meer "klem" oppervlak heb, tussen de ribbels zeg maar .. anders ben je continue aan het bijvullen . en bijvullen = koudwater .. wat je weer op moet warmen

Wij maken 2 tot 3x per seizoen het afdek zeil schoon, maar ik heb niet echt de beleving dat dit echt noodzakelijk is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_Dark
over afdicht ringen voor de 50/63 x 2"
Dit zou wat kunnen zijn, ik denk iets smaller en 1mm dunner dan die van intex zelf maar veel goedkoper
5 stuks voor 1.35 :)

Wie weet kan ik zo ook nog iets terug geven :)

https://www.warmteservice...ng-56x42x2-0-0/p/O0000562

Ik zoek nog door naar andere versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Een zwembad warmtepomp maakt water warm door de warmte uit te lucht te halen.
Een Airco maakt warme lucht koud.

Als ik voor mijn WP sta komt daar serieus heel veel koude lucht uit.
Heerlijk om even af te koelen als het 30+ is :-)

Is er al iemand hier die de uitlaat van een WP heeft gebruikt om iets anders (een huis bv.) te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvennieDC
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-06-2020
Wat is de oppervlakte van je zwembad? je moet rekenen op 75-100% oppervlakte nodig voor je bad.
De oppervlakte is 10m2 ongeveer, dus ik zit er wel ver van, ik weet het. Maar ik hoop met dit system meer warmteopbrengst te hebben dan met een bol of mat. Een grote mat kan ik niet op een dak kwijt (schaduw) en zomaar in het gras leggen wordt niet echt enthousiast onthaald door de vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeyondThunder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:50:

Is er al iemand hier die de uitlaat van een WP heeft gebruikt om iets anders (een huis bv.) te koelen?
Idee klinkt goed maar praktisch lijkt me lastig .. uit te voeren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BeyondThunder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:50:

Of met de restwarmte van een airco je zwembad verwarmen ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BeyondThunder & @Koffie ik zie een gat in de markt .. een airco/wp met zwembad aansluiting :) win/win lijkt me

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met de WP heb ik er idd wel eens aan gedacht om de kou te gebruiken voor verkoeling, maar ik ben bang dat je een behoorlijke duit kwijt ben aan ducting en dat het weinig oplevert maar wel weerstand bied voor je airco.

Maar op een hete zomerse dag vaak staan denken dat we eigenlijk gek bezig zijn. Aan de ene kant sta ik energie in een apparaat te stoppen wat mijn woning koud maakt en warmte als restafval heeft terwijl op hetzelfde moment ik ook energie stop in een apparaat wat mijn zwembad warm maakt en kou als restafval heeft :+

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:35:
Met de WP heb ik er idd wel eens aan gedacht om de kou te gebruiken voor verkoeling, maar ik ben bang dat je een behoorlijke duit kwijt ben aan ducting en dat het weinig oplevert maar wel weerstand bied voor je airco.

Maar op een hete zomerse dag vaak staan denken dat we eigenlijk gek bezig zijn. Aan de ene kant sta ik energie in een apparaat te stoppen wat mijn woning koud maakt en warmte als restafval heeft terwijl op hetzelfde moment ik ook energie stop in een apparaat wat mijn zwembad warm maakt en kou als restafval heeft :+
het klinkt in theorie nogal mooi, maar ik vrees dat je beter af bent met een warmte wisselaar voor/achter een circuit van de WP/Airco .. waar je pre-verkoeld/verwarmt semi-onafhankelijk ..

fictieve situatie:
bv in mijn situatie praat ik WP tegen het huis (op het terras) en airco (op het dak/tegen het huis) 3m hoger ..
zo heb ik minimaal verlies in leidingwerk ..

ik heb een zwembad van 20 kuub, realistische start temp dagelijks = 18 graden ? ..
4de dag is 30 graden (lekker heet) laten we een mooie curve nemen voor opwarmen naar 30 en afzakken naar 20 ofzo

Huis oppervlakte 160m2 x 2,3m hoog = 368m3 (goed gecirculeerd en dus gelijke temp door het huis) start temp 18 a 20 graden .. (fictief)

dus je moet 10 graden vanuit het huis ---> in 20 kuub water duwen ..

nu is mijn vraag kan je nog zwemmen of word dit bad te warm ?? zo ja moet je dan 40 of 60 kuub zwembad hebben ? bijvoorbeeld ..

kortom hoeveel capaciteit heb je ... ps je pompt water vanaf de bodem .. (18 of kouder ?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:14
Komende week komen hier de spullen binnen en wil ik aan de slag. Ik lees hier echter dingen over teflon, slangklemmen enz. enz..

Ik snap dat elke situatie anders is e.d..

Maar wat is een beetje gangbaar? Ik heb 32mm en 38mm slang met om de meter een mof. Hoe sluit ik die in jullie beleving aan op pomp, solarmat, zwembad enz. enz.. Wat doe je waar tussen? Wat doe je ergens overheen? En wat doe je vooral niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:22:
Komende week komen hier de spullen binnen en wil ik aan de slag. Ik lees hier echter dingen over teflon, slangklemmen enz. enz..

Maar wat is een beetje gangbaar? Ik heb 32mm en 38mm slang met om de meter een mof. Hoe sluit ik die in jullie beleving aan op pomp, solarmat, zwembad enz. enz.. Wat doe je waar tussen? Wat doe je ergens overheen? En wat doe je vooral niet?
- ondergrond klaar ? (vlak = waterpas) .. isolatie klaar ? ..

Het helpt als je je mat / bypass al klaar hebt liggen maar dat kan nog over de komend weekend .. zwembad water is 8 tot 12 graden momenteel uit de kraan dus wie der inspringt .. loopt blauw aan ..

Opzetten zou ik niet doen op een "koude" dag / week .. tenzij je kreukels wilt om de kreukels eruit te krijgen moet je erin .. :)

- mik zwembad neer let op in/uitgang
- slang er in en vullen voor 5cm (zie handleiding voor rest v.d stappen) of de andere 20 youtube filmpjes)
- als die aan vullen is ga je de pomp inelkaar mikken
- slangen zwembad(uit) naar pomp in .. (is het ZFP met 6 kleppen ding --> pomp op "closed")
- van pomp (bypass)
- van bypass naar chloordispenser
- van chloor dispenser naar zwembad

Bypass ligt er aan wat je hebt .. natuurlijk kan je er later tussen frunniken ..

Je hebt "hoedjes" die kan je over een in/uitgang zetten zodat je weinig water verliest hebt als je de slang loskoppelt .. hulp is altijd welkom :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik volg je niet helemaal @vso. Wel fijn dat je tips geeft :) Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag; waar frommel je nou wat op/tussen om het zo waterdicht mogelijk te krijgen?

Komende maandag komt het zwembad binnen, dan komen ook van die 0,5 x 0,5 vloerdelen binnen. Die zijn bedoeld om te isoleren/waterpas te maken toch? Verder ligt de bestrating al niet gek scheef hoor.

Bypass heb ik deze; https://www.zwembadgigant...0zdujf39IBRoaAs0PEALw_wcB dus die is al snel klaar denk ik? :)

Ik wil hem heel graag maandag of dinsdag opzetten zodat hij kan opwarmen en het aankomende donderdag/vrijdag met het mooie weer te gebruiken is. Dus ik vrees dat ik er toch met kou in moet. Maar wat bedoel je met die kreukels dan?

Wat bedoel je met bypass naar chloordispenser? Ik heb alleen een chloordrijver besteld, geen dispenser die in de waterflow moet komen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:41:
Ik volg je niet helemaal @vso. Wel fijn dat je tips geeft :) Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag; waar frommel je nou wat op/tussen om het zo waterdicht mogelijk te krijgen?

Komende maandag komt het zwembad binnen, dan komen ook van die 0,5 x 0,5 vloerdelen binnen. Die zijn bedoeld om te isoleren/waterpas te maken toch? Verder ligt de bestrating al niet gek scheef hoor.

Bypass heb ik deze; https://www.zwembadgigant...0zdujf39IBRoaAs0PEALw_wcB dus die is al snel klaar denk ik? :)

Ik wil hem heel graag maandag of dinsdag opzetten zodat hij kan opwarmen en het aankomende donderdag/vrijdag met het mooie weer te gebruiken is. Dus ik vrees dat ik er toch met kou in moet. Maar wat bedoel je met die kreukels dan?

Wat bedoel je met bypass naar chloordispenser? Ik heb alleen een chloordrijver besteld, geen dispenser die in de waterflow moet komen???
ik snap dat je niet op je neus wilt vallen maar sommige dingen kan helaas alleen ervaring leren ..

Sommige lezen het topic door en slaan zoveel mogelijk aandachtspuntjes op, kijken filmpjes ..
Anderen posten foto's met "problemen" ..

Bv je ziet vanzelf het verschil tussen waterpas en een "bijna" vlak oppervlak .. als je een 8 kuub bad hebt word je minder vrolijk dan met maar 2 kuub :Y

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online

Teflon tape doe je om de koppeling waar de slang overheen gaat, en dan uiteraard je slangklem over de slang.

koppeling met draadschroef voor in pomp bv doe je teflon tape (met de draairichting mee!) om het draadeind. Als je teflon tape tegen de richting plaatst dan merk je gelijk dat de teflon bij het indraaien los komt en dat wil je niet.

Ik doe meestal 3 lagen, als je merk dat het dan nog te makkelijk helemaal erop kan draaien heb je te weinig teflon gebruikt.
Krijg je het geheel met moeite erop en niet eens helemaal, dan heb je te veel teflon erop gedaan.
Nooit forceren, het is maar plastic en gaat sneller stuk dan je wilt.

Verder is het ook kijken met druk erop. Slangklem handvast moet voldoende zijn, en soms als het nog wat lekt kan een slagje vaster voldoende zijn. Lekt het dan nog steeds dan moet je weer met de teflon aan de gang gaan. Je kan makkelijk je slangklem stukdraaien, en ook dat wil je niet.

Verder is het praktijk ervaring, je komt er gauw genoeg achter wanneer je bezig bent :).

Sucess en niet vergeten het eindresultaat (foto's) te posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Haha, mazzelaar, dat je gelijk aan de slag kan als het spul binnenkomt.

Sinds deze week heb ik het overgrote deel van de spullen binnen. Morgen nog 2 pakketjes met klein koppelmateriaal en de set is helemaal compleet voor nu. Solar met by-pass ga ik pas aanleggen als de basis straks staat en draait.

Hier nog niks aangesloten dus, maar wel al tijd geïnvesteerd in YouTube video's, fora, webshops afstruinen, etc om te zien wat er allemaal bij komt kijken (en hoe gek je het allemaal kunt maken).

Van de week al met een slang van de ZFP in de bouwmarkt gestaan om te kijken, passen en puzzelen hoe ik het aan kan sluiten op de 50mm leiding die ik onder het looppad/terras aanleg tussen zwembad en pomp. Ik denk dat ik de juiste aansluitingen gevonden heb, maar ik weet het pas zeker als het pakje morgen binnen komt. Bouwmarkt had niet de juiste aansluiting om van 50mm pvc naar 38mm met schroefdraad te gaan.

Als je het mij vraagt: ga er vanuit dat je niet alles in 1 keer goed gaat hebben. En neem nu de tijd om je erin te verdiepen. Als je maandag alles uit de doos trekt en verwacht dat de boel staat in 30 minuten zoals op de doos staat, dan gaat het nog tegenvallen, denk ik ;)
Ik heb al een paar zwembaden gebouwd zien worden op YouTube en ook gebruikservaringen van het zwembad en de pomp als het draait. Daar heb je (nou ja, ik wel in ieder geval) echt wat aan, voordat je er zelf aan begint.

Trouwens, ik begon met 'mazzelaar' tegen je, terwijl ik alles al binnen heb... maar ik kan het helaas nog niet op gaan zetten. Ik heb gelijk de tuin maar overhoop gegooid. Ik wil het zwembad goed hebben staan, dus gelijk het moment aangegrepen om wat terras en gazon te verplaatsen. Nu één grote zandbak en nog wel wat werk voor de boeg...

Ik ga niet klaar zijn voor het mooie weer van aankomende week :)

[ Voor 8% gewijzigd door ralph075 op 07-07-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:41:
Ik weet niet hoe jouw tuin eruit ziet, maar hoe dik zijn de matjes? De standaard tegeltjes van 0,8cm (?) doen niet veel qua isolatie en waterpas maken. Als je een mooi vlak terras of gazon hebt, kom je er wel mee weg.
Ik ben beetje doorgeslagen de andere kant op, bij mij komen onder het zwembad 4,5cm groen rubberen speeltuin tegels. Isoleert aardig, mooi vlak en hopelijk goed horizontaal (anders had ik mijn tuin niet overhoop hoeven gooien).
Kijk even in Google voor zo'n chloordispenser. Stuk praktischer dan een drijver, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Klopt het dat zo'n chloordispenser is toch alleen maar nuttig is als je pomp.... 8 tot 12?... uur per dag draait? Ik heb een badje van 4 kuub, en een pomp van 6m3/u. Dan is het water rond in (weerstand meegerekend) 1 a 2 uurtjes. Pomp uit: chloordispenser doet niks.

edit: of komt er door de flow in de korte tijd voldoende chloor in het bad voor de rest van de dag?

[ Voor 16% gewijzigd door gysman11 op 15-05-2020 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

The Executer

Lekker belangrijk!

gysman11 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:12:
Klopt het dat zo'n chloordispenser is toch alleen maar nuttig is als je pomp.... 8 tot 12?... uur per dag draait? Ik heb een badje van 4 kuub, en een pomp van 6m3/u. Dan is het water rond in (weerstand meegerekend) 1 a 2 uurtjes. Pomp uit: chloordispenser doet niks.

edit: of komt er door de flow in de korte tijd voldoende chloor in het bad voor de rest van de dag?
Dat is natuurlijk wil een dingetje... Is er dan ook niet het probleem dat, wanneer de pomp een poos uit heeft gestaan en deze weer aan gaat, er eerst een gigantische 'bel' water komt met een zeer hoge chloor concentratie?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Oja ik had nog een tip.
Ik het jaren lopen kloten om de laatste 3-4 cm water uit het bad te halen. En met een doorsnee van 550 cm is dat veel water. Te veel om het bad om te treken.
Waterstofzuiger, emmertjes, handdoeken, sponsen, noem maar op. Is allemaal suboptimaal.

Maar de oplossing die ik nu een paar jaar gebruik is zo eenvoudig dat ik er van baal dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.

Uiteraard hevel ik het water uit het bad naar een lager gelegen punt. Samen met de pomp op de "waste" stand.
Om het water niveau te verhogen zet ik tegen het einde kisten en tuinstoelen onder de bodem. Deze verschuif ik telkens een beetje zodat je het water op 1 plek centreert. Op deze manier kan je tot het einde blijven hevelen.

Dit doe ik zo vroeg mogelijk op een mooie dag zodat het bad goed kan drogen. Nat of vochtig opbergen zorgt voor een nare schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:42
@BeyondThunder
Of je haalt een dompelpomp die doorgaat tot de laatste 1mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@mduran hier heb ik naar gezocht, maar was nog best duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Leuk om de kijken hoe je met een Airo je water warmt maakt:
YouTube: YouTube

[ Voor 13% gewijzigd door BeyondThunder op 15-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:42
@BeyondThunder Drie tientjes de Einhell bij amazon.nl

Even een andere vraag: Ik heb een intexslangadapter op mijn ZFP. Daar komt een slang op, nu wil ik hier een afsluiter op zetten zodat ik voorfilter kan legen. Hoe sluit ik deze hierop aan. Ik heb deze afsluiter:

Afbeeldingslocatie: http://www.gre.es/archivos/catalogo/AR512_15-2_2016_04_14_10_40_09_opt.jpg

Ik zat er aan te denken om 32mm tyleenslang te kopen, deze op 20 cm af te snijden en ertussen te doen met twee slangklemmen? Kan dit? Of bestaat er een andere mogelijkheid.

[ Voor 20% gewijzigd door medu80 op 15-05-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerchuck
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-11-2024
Jazsie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Niet voor EPS gaan maar XPS. DIt ivm het gewicht. Heb zelf nu 4cm dik. Zelf mag het van mij wel wat dikker.

Hoe dikker hoe beter je isolatie uiteraard.
Kunnen deze xps platen de druk van de poten aan (ultraframe) of drukken de poten van een opzetzwembad door de platen heen en moet je het oppervlak vergroten dmv watervast multiplex of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@mduran Thanks! Dat valt mee inderdaad. Paar jaar geleden niet gevonden. Maar het hevelen op mijn manier werkt ook uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
gysman11 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:12:

zit een regelaar knopje op .. ik zou me er niet te druk om maken .. langzaam oplossend chloor doet ook een stukje v.d regeling in feite ververs je het water in de dispenser waardoor je gecontroleerd een x hoeveelheid in je water duwt ..

Als je geen solar/wp op je pomp hebt staan draai je maar inderdaad de aangegeven tijd.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
mduran schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:41:
@BeyondThunder Drie tientjes de Einhell bij amazon.nl

Even een andere vraag: Ik heb een intexslangadapter op mijn ZFP. Daar komt een slang op, nu wil ik hier een afsluiter op zetten zodat ik voorfilter kan legen. Hoe sluit ik deze hierop aan. Ik heb deze afsluiter:

[Afbeelding]

Ik zat er aan te denken om 32mm tyleenslang te kopen, deze op 20 cm af te snijden en ertussen te doen met twee slangklemmen? Kan dit? Of bestaat er een andere mogelijkheid.
Kan prima, tyleenslang wordt ook gebruikt als "solar mat". Er zijn nettere manieren, maar zijn ook weer duurder.

Netter is natuurlijk een kraan die je rechtstreeks op je ZFP kan draaien en dan daarop weer je intex adatper met je slang... maar he, als het maar functioneel is toch? ;)
wernerchuck schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:44:
[...]
Kunnen deze xps platen de druk van de poten aan (ultraframe) of drukken de poten van een opzetzwembad door de platen heen en moet je het oppervlak vergroten dmv watervast multiplex of zoiets?
Neen, je zal iets erop moeten leggen. Dacht eerst ook dat dit niet nodig was maar als ik met mijn tenen erop ging staan kwam er helaas een afdruk in.
Heb ook EPS getest en daar is was het nog erger (was wel gewoone EPS en niet EPS 120 oid).

XPS is meer drukvaster en ook geschikt voor zwembaden en kan ook het gewicht aan echter verdeeld en dus niet punt belasting zoals de poten.

Heb als oplossing deze matten van 1cm dik gehaald bij de action:
https://www.action.com/nl-nl/p/vloermat/
Zeer goedkoop vergleken met echte rubberen tegels :)

Echter ik heb geen poten, maar naar mijn mening moet een stuk multiplex ook prima voldoen.

Ik zou sowieso nog iets erover doen en dan pas het zwembad, niet zozeer voor het water maar voor een zachtere bodem gevoel.

Kunstgras is ook een idee, paar pagina's terug staan er foto's van iemand die dit ook gedaan heeft en zag er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeyondThunder schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:24:
Leuk op de kijken hoe je met een Airo je water warmt maakt:
YouTube: YouTube
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ held ... This Old house is super !

btw de airco aansluiting / tussenstuk is best we DIY-able IMHO

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wernerchuck schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:44:
[...]

moet is wellicht "groot" maar het lijkt me wel verstandig ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Jazsie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:47:
Heb als oplossing deze matten van 1cm dik gehaald bij de action:
https://www.action.com/nl-nl/p/vloermat/
Zeer goedkoop vergleken met echte rubberen tegels :)
Je hoeft me niet aan dat laatste te herinneren hoor :+

24x 50x50x2.5 bij de Hornbach heb je inderdaad niet onder de 100 euro :+

Sowieso, dit avontuur dat begon met een badje van 65 euro zal inmiddels 5-10x zoveel hebben gekocht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:39:
[Afbeelding]

Ik ga niet klaar zijn voor het mooie weer van aankomende week :)
als je op gras neer gaat zetten nog langer helaas ..

Doe jezelf een lol en maak de locatie waar je zwembad neerzet waterpas ik heb bij de action worteldoek + grastapijt gehaald .. (cranenbroek heb je goedkoop tape 5,- per rol)ook grastapijt) .. anders betaal je 30,- voor dezelfde/minder hoeveelheid tape) .. leg eerst worteldoek neer dan grastapijt.. (5 a 6,-) let op dat dit drainage heeft ! . . dan kan je dit weekend nog opzetten :) als je het zwembad weghaalt kan je nog altijd graszoden neerleggen ..

De tape gebruik je om het tapijt (2x1) aan elkaar vast te maken (duh) de randen zou ik met opsluitbandjes/stenen vast leggen..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 15-05-2020 10:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mduran schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:41:
Ligt eraan welke slang je hebt, gladde slang ja, geribbelde varianten nee .. ik heb met de laatste slechte ervaringen ..

ik zou echter elke mogelijkheid aanpakken om slang te vervangen door lijm/schroef verbinding ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
BeyondThunder schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:09:
Oja ik had nog een tip.
Ik het jaren lopen kloten om de laatste 3-4 cm water uit het bad te halen. En met een doorsnee van 550 cm is dat veel water. Te veel om het bad om te treken.
Waterstofzuiger, emmertjes, handdoeken, sponsen, noem maar op. Is allemaal suboptimaal.

Maar de oplossing die ik nu een paar jaar gebruik is zo eenvoudig dat ik er van baal dat ik hier niet eerder aan heb gedacht.

Uiteraard hevel ik het water uit het bad naar een lager gelegen punt. Samen met de pomp op de "waste" stand.
Om het water niveau te verhogen zet ik tegen het einde kisten en tuinstoelen onder de bodem. Deze verschuif ik telkens een beetje zodat je het water op 1 plek centreert. Op deze manier kan je tot het einde blijven hevelen.

Dit doe ik zo vroeg mogelijk op een mooie dag zodat het bad goed kan drogen. Nat of vochtig opbergen zorgt voor een nare schimmel.
Wat ik doe is: Ik sluit de stofzuigerslang aan en haal de stofzuiger kop er af. Daarna zet ik die slang zowat haaks op het laagste punt (ok, mijn bad staat helaas niet 100% waterpas). Op deze manier pomp ik het hele bad leeg. Laatste beetje hoos ik er wel uit met een emmertje.

Maar, nu heb ik een best wel vaag probleem. Mijn water is melk wit (er zweven minescule witte deeltjes in het water). Dit heb ik al eerder gehad, dan pleur je er wat vlokmiddel in en laat je dat een nacht staan, zonder dat de pomp aan staat. Daarna stofzuig je de boel weer op.

Echter.... de volgende ochtend ligt inderdaad alles op de bodem, maar op het moment dat ik begin te stofzuigen, lijkt het door het filter heen te komen en spuit melk-achtige vloeistof zo weer het bad in. Het lijkt wel of het vlokmiddel niet 'stevig' genoeg is en in de pomp kapotgeslagen wordt en dus weer in het badwater terecht komt.

Als een soort van 'oplossing' stofzuig ik dus nu het bad maar op de 'waste' stand, maar dan blijf je wel je bad bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb een dompelpomp gehaald, ooit.. heb nu een "platte waterslang" gehaald voor "waste" en voor de dompelpomp ..

Moment dat ik het zwembad leeg wil hebben gooi ik de dompelpomp het zwembad in, in minder dan een uurtje is hij "leeg" .. (vullen kost 6 uur)

Dan demonteren we het zwembad, hierdoor kunnen we het laatste restantje water makelijk bij elkaar krijgen in een kom .. pompen we dat nog even weg .. ondersteboven laten "drogen" .. (gelijk de onderkant even reinigen..) met een (bad)handdoek het zeil droog maken en opvouwen + opruimen.

Moment dat het water onder de inlaat zit zet ik de pomp even aan om zoveel mogelijk water uit het systeem te krijgen ..

Ik gebruik een bouw stofzuiger (gamma 50,- ) maar dan de slang aangesloten op de "blaas" kant ipv zuigen om restantjes water uit de solarmat/pijpen te blazen (ja hij kan ook water zuigen)

ZFP filter ton is ondertussen ook leeg, omdat ik dit jaar het zwembad af kan sluiten wegens kleppen dump ik denk ik filterbollen het water in .. om het ergste vuil ervanaf te spoelen voordat het de wasmachine in gaat ..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 15-05-2020 10:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sorted.bits schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:17:
Maar, nu heb ik een best wel vaag probleem. Mijn water is melk wit (er zweven minescule witte deeltjes in het water). Dit heb ik al eerder gehad, dan pleur je er wat vlokmiddel in en laat je dat een nacht staan, zonder dat de pomp aan staat. Daarna stofzuig je de boel weer op.

Echter.... de volgende ochtend ligt inderdaad alles op de bodem, maar op het moment dat ik begin te stofzuigen, lijkt het door het filter heen te komen en spuit melk-achtige vloeistof zo weer het bad in. Het lijkt wel of het vlokmiddel niet 'stevig' genoeg is en in de pomp kapotgeslagen wordt en dus weer in het badwater terecht komt.

Als een soort van 'oplossing' stofzuig ik dus nu het bad maar op de 'waste' stand, maar dan blijf je wel je bad bijvullen.
Wat je zou kunnen doen is een "sok" zie YouTube: Remove Iron/Rust From Pools Filled with Well Water

Je kan ook een emmer met gaatjes en bv een oud (watten) kussen .(zoek op remove debris / iron pool op YT). die gekke yanks verzinnen van alles .. maar het werkt dus ..

welk filtermedium gebruik je ? (cartridge,zand,glas, of filterbollen?)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 15-05-2020 10:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
SvennieDC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:06:
[...]
De oppervlakte is 10m2 ongeveer, dus ik zit er wel ver van, ik weet het. Maar ik hoop met dit system meer warmteopbrengst te hebben dan met een bol of mat. Een grote mat kan ik niet op een dak kwijt (schaduw) en zomaar in het gras leggen wordt niet echt enthousiast onthaald door de vrouw
Je kan altijd proberen, wie weet verwarmt het water voor jou voldoende.
Een bol is inderdaad 3x niks, ga je zeker meer halen mits goed gelegd.
Rukapul schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:54:
[...]
Je hoeft me niet aan dat laatste te herinneren hoor :+

24x 50x50x2.5 bij de Hornbach heb je inderdaad niet onder de 100 euro :+

Sowieso, dit avontuur dat begon met een badje van 65 euro zal inmiddels 5-10x zoveel hebben gekocht :P
Heb ook lopen zoeken naar een beetje goedkope oplossing (ook omdat je bij mij de mat niet eens gaat zien), was toevallig bij de action toen ik ze zag liggen.

Inderdaad een avontuur mbt kosten, ook bij mij zijn de kosten erom heen een uitgeloppen hobby geworden :).
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:02:
[...]

Ligt eraan welke slang je hebt, gladde slang ja, geribbelde varianten nee .. ik heb met de laatste slechte ervaringen ..

ik zou echter elke mogelijkheid aanpakken om slang te vervangen door lijm/schroef verbinding ..
Hele goed opmerking en klopt als de bus!
Wat een krengen die niet gladde slangen om vast te maken aan een koppeling, ik ontwijkt ze (tenzij ze een gladde eind hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Wat je zou kunnen doen is een "sok" zie YouTube: Remove Iron/Rust From Pools Filled with Well Water

Je kan ook een emmer met gaatjes en bv een oud (watten) kussen .(zoek op remove debris / iron pool op YT). die gekke yanks verzinnen van alles .. maar het werkt dus ..

welk filtermedium gebruik je ? (cartridge,zand,glas, of filterbollen?)
Ik zal eens even op zoek naar een fijner filter of een alternatieve manier van filteren ;). Ik gebruik fijn glas, wat als het goed is het er wel uit zou moeten filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb inmiddels maar ander Zwembad (verwarmen) .. airco (berekening) topic voor de wp/airco geneuzel ..

wij/ik zitten erg te "tobben" om een zwembad 'in-ground" te doen .. 4.5 x 2 x 1,20 ofzo .. een leuke vlonder eroverheen met kunstgras zodat de winter het ook nog bruikbaar is ..

nadeel is dat ik niet met een kraan ofzo het zwembad in de tuin krijg. dus ik zal op 1 of andere manier onderdelen moeten hebben die ik in de tuin inelkaar kan klikken (bouw pakket) . en waar laat ik de extra aarde/zand :(
Fontein had laatst wel enorm leuke bakken staan met ingebouwde Jacuzi :)

Ik zou bijna zelf met een polyester (hars/glasvezel) aan de slag gaan :) het gebruik maken van restwarmte van airco /bbq/solar mat is natuurlijk wel intressant ..
Jazsie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:39:
Hele goed opmerking en klopt als de bus!
Wat een krengen die niet gladde slangen om vast te maken aan een koppeling, ik ontwijkt ze (tenzij ze een gladde eind hebben).
@BeyondThunder heeft een mooie oplossing door meteen van zwembad op vaste pijp over te gaan .. (foto ervan getoont)
en als je zelf bouwt kan je met 45 graden bochten werken .. en pijpen gebruiken wat veel beter is (minder weerstand) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
Ik heb geen zandfilter voor mijn 1200 liter bad(je).

Maar ik las iets over filterbollen.
Handig als je die inderdaad kunt uitwassen.

Maar volgens mij als ik het zo kan vinden zijn die niet bedoelt voor filterpompen.
En is mijn capaciteit van 2.0m3 ook te laag.

Kan iemand dat bevestigen?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sorted.bits schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Ik zal eens even op zoek naar een fijner filter of een alternatieve manier van filteren ;). Ik gebruik fijn glas, wat als het goed is het er wel uit zou moeten filteren.
Je zou filterbollen kunnen proberen 20,- per doos is niet de kosten (glas apart houden) ..

De "sok" zou je nu direct van het probleem af kunnen helpen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:04:
Ik heb geen zandfilter voor mijn 1200 liter bad(je).

Maar ik las iets over filterbollen.
Handig als je die inderdaad kunt uitwassen.

Maar volgens mij als ik het zo kan vinden zijn die niet bedoelt voor filterpompen.
En is mijn capaciteit van 2.0m3 ook te laag.

Kan iemand dat bevestigen?
had je dit al gezien (voorbeeld) https://www.rhodos-shop.n...cartridge-filters-70-gram

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ah thanks zal die eens een keer proberen d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik zie nu deze matten genoemd worden: https://www.action.com/nl-nl/p/vloermat/. Is dit beter qua isolatie en ook het recht zetten van je zwembad dan https://www.top-zwembadsh...wembad-8-stuks-a-50-50-cm? Of is het 1 van de 2 en adviseren jullie om er dan nog iets onder te doen? XPS 40 mm lees ik hier het meest.
vso schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:52:
[...]
ik snap dat je niet op je neus wilt vallen maar sommige dingen kan helaas alleen ervaring leren ..

Sommige lezen het topic door en slaan zoveel mogelijk aandachtspuntjes op, kijken filmpjes ..
Anderen posten foto's met "problemen" ..

Bv je ziet vanzelf het verschil tussen waterpas en een "bijna" vlak oppervlak .. als je een 8 kuub bad hebt word je minder vrolijk dan met maar 2 kuub :Y
Het is een 2 bij 3 zwembadje. Gevoelsmatig een kuub of 3,5 dus. Maar even voor mijn begrip; wat is het probleem als ik een verloop van 1 cm zou hebben in mijn ondergrond?

En wat is het probleem met die vouwen precies?

Verder ga ik het ervaren.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 19:17

BTS

vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:02:
ik heb inmiddels maar ander Zwembad (verwarmen) .. airco (berekening) topic voor de wp/airco geneuzel ..

wij/ik zitten erg te "tobben" om een zwembad 'in-ground" te doen .. 4.5 x 2 x 1,20 ofzo .. een leuke vlonder eroverheen met kunstgras zodat de winter het ook nog bruikbaar is ..

nadeel is dat ik niet met een kraan ofzo het zwembad in de tuin krijg. dus ik zal op 1 of andere manier onderdelen moeten hebben die ik in de tuin inelkaar kan klikken (bouw pakket) . en waar laat ik de extra aarde/zand :(
Fontein had laatst wel enorm leuke bakken staan met ingebouwde Jacuzi :)

Ik zou bijna zelf met een polyester (hars/glasvezel) aan de slag gaan :) het gebruik maken van restwarmte van airco /bbq/solar mat is natuurlijk wel intressant ..
Vanwaar niet de mogelijkheid om een kraan in te zetten, de juiste kraan overspant makkelijk 25 meter. De kraan die bij mij kwam kon mijn tub nog bij de achterburen neerzetten :9~

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
MiKeZZa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:06:
Ik zie nu deze matten genoemd worden: https://www.action.com/nl-nl/p/vloermat/. Is dit beter qua isolatie en ook het recht zetten van je zwembad dan https://www.top-zwembadsh...wembad-8-stuks-a-50-50-cm? Of is het 1 van de 2 en adviseren jullie om er dan nog iets onder te doen? XPS 40 mm lees ik hier het meest.
[...]
Het is een 2 bij 3 zwembadje. Gevoelsmatig een kuub of 3,5 dus. Maar even voor mijn begrip; wat is het probleem als ik een verloop van 1 cm zou hebben in mijn ondergrond?

Beiden zijn 1cm dik, is min of meer zelfde materiaal dus naar mijn mening maakt het niet uit.
De Intex is wel harder naar mijn mening. Heb zelf die van de action want is goedkoper + die Intex is nergens meer te krijgen...

Isolatie eronder is altijd beter, grond is koud en trekt de warmtre uit je zwembad.

Ik heb zelf 40mm XPS maar persoonlijk zou ik voor minimaal 50mm gaan of meer. Niet veel duurder en uiteraard hoe meer isolatie, hoe beter :).

1 cm verloop over de gehele lengte zou ik persoonlijk niet zo druk om maken.
Echter je bad krijgt meer belasting aan 1 kant door het gewicht dat meer naar die "lage" kant duwt.

Dus liefst waterpas uiteraard.

Hier heeft @vso meer ervaring in en kan vast er meer over vertellen.
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:02:
@BeyondThunder heeft een mooie oplossing door meteen van zwembad op vaste pijp over te gaan .. (foto ervan getoont)
en als je zelf bouwt kan je met 45 graden bochten werken .. en pijpen gebruiken wat veel beter is (minder weerstand) ..
Eh? Ik zeg alleen dat ik die geribbelde slangen vermijd, meer niet. Geen idee waar jij het nu over hebt? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 15-05-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:06:
Voor isolatie (in het algemeen) telt dikker = beter .. tussen 0 en 20 cm (hangt ook af van het materiaal) moet je min/max denken. het is vooral je portomonee .. die de dikte bepaald.
- Het scheelt vooral in opwarm/afkoel tijden .. (iets sneller warm) en iets minder snel koud ..
- wat ook helpt is bv een partytent / windscherm

Het weer heeft effect, hoe minder wind eroverheen blaast maar wel zon erop schijnt + isolatie rondom hoe beter effect het heeft.

Mijn kinderen zitten/zaten er in als ik hem opzet .. dan maakt "kou" niet zoveel uit voor hun .. als ouder(s) is het wel prettig dat je met hete dagen erin kan plonzen .. zonder te verkrampen van de kou ..

Ik moet zeggen dat het wel lekker is na 20:00 ff samen als ouders er in kunnen te dompelen . maar om daar nu bakken geld (wp) aan te besteden .. nah .. maar iedereen zijn meug ..

Wij zetten een party tent op met extreem heet weer (20,- makro) zodat de zon je niet levend verbrand..

probleem met het bad zelf is er niet zo, het is meer dat je ipv 3,8 maar 3,4 erin krijgt en sneller op 3,0 zit tenzij je kids minimaal bewegen ..
Op een vlakke ondergrond heb je veel meer plezier :) en minder waterverlies

vouwen = struikel plek + plek waar vuil ophoopt .. je maakt makkelijker schoon

beiden staan niet expliciet in de handleiding maar 2 sec nadenken erover .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:56:
Eh? Ik zeg alleen dat ik die geribbelde slangen vermijd, meer niet. Geen idee waar jij het nu over hebt? :)
zie 1ste foto van BeyondThunder in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BTS schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Vanwaar niet de mogelijkheid om een kraan in te zetten, de juiste kraan overspant makkelijk 25 meter. De kraan die bij mij kwam kon mijn tub nog bij de achterburen neerzetten :9~
ik zit makkelijk 3x7 + garage (25m haal ik wel) .. (lees tussen kraan en locatie zit 25 meter makkelijk)

En 10K neerdroppen hmm eerst maar het huis af .. tuin komt over 4 jaar oid weer aan de beurt ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 15-05-2020 14:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Iemand enig idee hoe ik het beste deze twee op elkaar kan aansluiten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb_RN6zWOmIge1Q3nPMHk7useW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aE0PJaAVXvjcHH4R608eQpew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nDsteU6Jogde-2v726Ip0feyRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrwtF6z4HCppmxeBviqiRNK7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen deze slang, maar die past natuurlijk niet op de pomp.... |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAxr0-C2gmutnIET-RDN7KaoV8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkCAjSqkfzQXjaVPc8SSy7SL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit zelf te denken aan een Intex 38mm opschroef slang en op zoek naar een 32-38mm verlengstuk zoals op de foto. Iemand enig idee waar ik deze in de buurt van Noord-Holland kan kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Kickasz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:33:
Iemand enig idee hoe ik het beste deze twee op elkaar kan aansluiten...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb alleen deze slang, maar die past natuurlijk niet op de pomp.... |:(
[Afbeelding]

Ik zit zelf te denken aan een Intex 38mm opschroef slang en op zoek naar een 32-38mm verlengstuk zoals op de foto. Iemand enig idee waar ik deze in de buurt van Noord-Holland kan kopen?
Deze?: https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html

Hoeveel mm is de dia van het draadeind op de ZFP? die van de Intex adapter is ongeveer 58mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik gok dat die 2 wel gaan passen @Jazsie voor gestelde adapter dus

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 15-05-2020 16:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Deze?: https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html

Hoeveel mm is de dia van het draadeind op de ZFP? die van de Intex adapter is ongeveer 58mm...
Thx, dat was precies wat ik zocht :). Nu alleen nog op zoek naar een plek in Noord Holland, zodat ik deze morgen gelijk kan ophalen... Weinig zin om de pakketdiensten nog verder over te belasten. O-)

En het scheelt mij weer gezeur van de rest van het gezin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Kickasz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Thx, dat was precies wat ik zocht :). Nu alleen nog op zoek naar een plek in Noord Holland, zodat ik deze morgen gelijk kan ophalen... Weinig zin om de pakketdiensten nog verder over te belasten. O-)

Ben bang dat je niks zal vinden lokaal. Ik heb helaas al online wat meerdere bestellingen moeten doen wat betreft Intex koppelingen en buizen etc... Levertijden zijn rond de 10 dagen.

Bij de doe-het-zelf zaken kon ik niks vinden. Krijg het idee dat Intex de accessoires alleen via webshops verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-11-2022
Wij hebben solarmatten en sinds kort een nieuwe zandfilterpomp.
Voorheen gebruikten we een gewone patroonfilter.
Met onze oude patroonfilterpomp gebruikten we een tijdschakelaar om het water gemakkelijker warmer te maken.
Dat was 15 min pauze en dan 30 min laten het water stromen.
Nu vraag ik me af of dit met een zandfilter ook kan om er een tijdschakelaar tussen te steken?
Kan dit geen kwaad voor de zandfilter?
Wij hebben volgende zandfilterpomp aangekocht : Intex Krystal Clear Zandfilterpomp 4,5m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Kickasz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Heuts indien ook bij jouw in de buurt is. Is een officiele Intex dealer. Maar meestal is rond deze tijd al veel verkocht...
Thaam schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Ben bang dat je niks zal vinden lokaal. Ik heb helaas al online wat meerdere bestellingen moeten doen wat betreft Intex koppelingen en buizen etc... Levertijden zijn rond de 10 dagen.

Bij de doe-het-zelf zaken kon ik niks vinden. Krijg het idee dat Intex de accessoires alleen via webshops verkoop.
Heuts is een officiele dealer, moet ie wel in de buurt zitten. Ik had online besteld, de dag erna gingen ze open hehe.
Justonlyme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:12:
Met onze oude patroonfilterpomp gebruikten we een tijdschakelaar om het water gemakkelijker warmer te maken.
Nu vraag ik me af of dit met een zandfilter ook kan om er een tijdschakelaar tussen te steken?
Wij hebben volgende zandfilterpomp aangekocht : Intex Krystal Clear Zandfilterpomp 4,5m3
Kleine kans dat je pomp automatisch aan gaat. Even testen. Gaat de pomp automatisch aan wanneer je stekker eruit trekt (wanneer de pomp aan staat) en na een minuut of 2 weer terug in steekt? Indien ja, dan kan het en anders helaas.

Dan moet je zodanig je pomp aanpassen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:12:
@Jazsie de aardlek vergeet je .. die gaat geheid uit als je de stekker eruit trekt ..
vandaar de onderstaande oplossing beter is

Maar dan nog het kan zijn dat de pomp handmatige acties nodig heeft ..

Of nog beter in de praktijk BTS in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (locatie laat wat te wensen over maar goed dat was niet het punt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmWNDdEaIau5dYxmmDvY7_BvKHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqYVrlioFMBGBi35TQUQQ1eL.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 15-05-2020 17:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:47:
[...]

@Jazsie de aardlek vergeet je .. die gaat geheid uit als je de stekker eruit trekt ..
vandaar de onderstaande oplossing beter is

Maar dan nog het kan zijn dat de pomp handmatige acties nodig heeft ..

Of nog beter in de praktijk BTS in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (locatie laat wat te wensen over maar goed dat was niet het punt)

[Afbeelding]
Dit misschien ook een optie ?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61NtiyejrDL._AC_SY879_.jpg

https://www.amazon.nl/Bre...id=pla-423278809595&psc=1

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
tja hoe wil je dit bevestigen .. intex pompen hebben in de kabel of direct aan de stekker een aardlek ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:47:
[...]

tja hoe wil je dit bevestigen .. intex pompen hebben in de kabel of direct aan de stekker een aardlek ..
Koop ik dan beter een ander soort zwembadverwarming aan?
Wij overwegen namelijk Electrische verwarming ofwel een warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lekz5eHZFF3KO6R0qhA98qt_Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foiKCVQP1l7uV3wRY8MKjgEw.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaande is onze solarmatten, solarbol en eigen constructie.
Vorig jaar met gewone pomp hadden we 29 graden bij zeer warm weer.
We werkten wel met 3 kleine filterpompen toen.
Maar water werd sneller vies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbOmB05w4MUQjvdWpQXxxMvedT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSrht4rKWN6sft5IuDjaguxT.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is ons zwembad nu

[ Voor 35% gewijzigd door Justonlyme op 15-05-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:54:
[...]

als je op gras neer gaat zetten nog langer helaas ..

Doe jezelf een lol en maak de locatie waar je zwembad neerzet waterpas ik heb bij de action worteldoek + grastapijt gehaald .. (cranenbroek heb je goedkoop tape 5,- per rol)ook grastapijt) .. anders betaal je 30,- voor dezelfde/minder hoeveelheid tape) .. leg eerst worteldoek neer dan grastapijt.. (5 a 6,-) let op dat dit drainage heeft ! . . dan kan je dit weekend nog opzetten :) als je het zwembad weghaalt kan je nog altijd graszoden neerleggen ..

De tape gebruik je om het tapijt (2x1) aan elkaar vast te maken (duh) de randen zou ik met opsluitbandjes/stenen vast leggen..
In dit geval heb ik het gras de tuin uit verplaatst, om niet meer te laten terug keren ;)

Als je goed kijkt dan zie je het stuk zand linksachter al tussen opsluitbanden liggen. Bandjes liggen volledig waterpas. Grond ertussen wordt nog mooi vlak gemaakt, voorzien (anti)worteldoek en betegeld met donkergroene rubberen speeltuintegels 50x50x4,5cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Idioot om te zien wat je eruit kunt filteren met simpele kousen :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:48:
Koop ik dan beter een ander soort zwembadverwarming aan?
Wij overwegen namelijk Electrische verwarming ofwel een warmtepomp.
[Afbeelding]
Bovenstaande is onze solarmatten, solarbol en eigen constructie.
Vorig jaar met gewone pomp hadden we 29 graden bij zeer warm weer.
We werkten wel met 3 kleine filterpompen toen.
Maar water werd sneller vies.
[Afbeelding]
Dit is ons zwembad nu
Vertel eens of het (zem)bad bevalt en / of de kap prettig is in gebruik .. wij zitten erover te denken

Staat je pomp in de zon ? zo ja --> eruit .. en 3 ?

Word alles apart (iedere mat heeft 1 pomp ? dat zou goed moeten zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Vertel eens of het (zem)bad bevalt en / of de kap prettig is in gebruik .. wij zitten erover te denken

Pomp in de zon check, maar kan hier helaas geen andere oplossing bedenken -O-
Kan de pomp wel verplaatsen in de schaduw, maar dan moet ik weer klooien als de container naar buiten moet en zo blijf je bezig _O-

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
vso schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:35:
[...]

Het zwembad zelf bevalt ons enorm.
Op koudere dagen wil mijn zoon van 6 er zelf in.
Dan is het water ongeveer 15 graden.
Maar je zit uit de wind en dat is toch een pak beter.
Wel is het in elkaar steken van die overkapping van exit niet zo simpel.

Ik heb van 12 u tot 19:30 zeker zon in mijn tuin.
Dus ja de zandfilter pomp staat in de zon. Nu (sinds gisteren) gebruiken we enkel nog de zandfilter pomp maar is ons water een stuk koeler.
Voorheen zat er 3 filterpompen tussen ons zelfgemaakt warmtematten enz...
Ons water warmde gemakkelijk op omdat we toen een tijdschakelaar gebruikten om het water op te warmen.
Nu hebben we alle filterpompen eruit gedaan omdat ons zandfilterpomp genoeg kracht geeft om overal netjes door te gaan.
Alleen warmt ons water nu amper nog op.
We kochten de zandfilterpomp ook omdat we overwegen om een ander soort van verwarming te gaan gebruiken en om nu op ons zelf gecreëerde solarmatten en boiler meer druk te krijgen.

Ik vraag me dan ook af kappen we beter met die zonne-energie gedoe en kopen we beter een warmtepomp of elektrische zwembad verwarming?
Want doordat we nu geen tijdschakelaar er meer tussen kunnen steken ( inmiddels getest) ga ons water niet meer zo vlug opwarmen.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Justonlyme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Het zwembad zelf bevalt ons enorm.
Op koudere dagen wil mijn zoon van 6 er zelf in.
Dan is het water ongeveer 15 graden.
Maar je zit uit de wind en dat is toch een pak beter.
Wel is het in elkaar steken van die overkapping van exit niet zo simpel.

Ik heb van 12 u tot 19:30 zeker zon in mijn tuin.
Dus ja de zandfilter pomp staat in de zon. Nu (sinds gisteren) gebruiken we enkel nog de zandfilter pomp maar is ons water een stuk koeler.
Voorheen zat er 3 filterpompen tussen ons zelfgemaakt warmtematten enz...
Ons water warmde gemakkelijk op omdat we toen een tijdschakelaar gebruikten om het water op te warmen.
Nu hebben we alle filterpompen eruit gedaan omdat ons zandfilterpomp genoeg kracht geeft om overal netjes door te gaan.
Alleen warmt ons water nu amper nog op.
We kochten de zandfilterpomp ook omdat we overwegen om een ander soort van verwarming te gaan gebruiken en om nu op ons zelf gecreëerde solarmatten en boiler meer druk te krijgen.

Ik vraag me dan ook af kappen we beter met die zonne-energie gedoe en kopen we beter een warmtepomp of elektrische zwembad verwarming?
Want doordat we nu geen tijdschakelaar er meer tussen kunnen steken ( inmiddels getest) ga ons water niet meer zo vlug opwarmen.

Wat raden jullie aan?
Als ik het zo lees moet je wat aan je flow veranderen .. water wat warm is neemt minder warmte op ..

Dus vroeger ging het apart door elke mat (elk met eigen pomp) en nu waarschijnlijk pomp --> 1--> 2 --> 3 --> zwembad
en vroeger warmde het beter op ..

je veranderd dit door pomp --> 4 uitgangen ieder met eigen kraan(1= bypass) ---> elke uitgang op 1 verwarming --> samenvoegen --> zwembad

Elektrisch (bij) verwarmen kan altijd maar ik zou gewoon ipv 4 uitgangen een 5de erbij frutselen.. heb je veel meer plezier van .. opties hebben is goed

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-05-2020 22:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Justonlyme:
Je kan ook 1 zo een filterpomp (zonder cartridge erin) gebruiken puur voor je solarmatten.
Die kan je dan schakelen.

Koop aub geen elektrische verwarming, ga dan voor een warmtepomp.
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je een elektrische verwarming koopt.
100% gegarandeerd goedkoop = zeer duurkoop!

De keus tussen solar matten of warmtepomp is iets wat jij alleen kan maken.
Ik heb warmtepomp omdat ik geen plek ervoor hebt en ik wil gewoon warm water hebben wanneer ik erin ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannickvd
  • Laatst online: 15-05-2020
Beste,

Enig idee hoe je een buis met aan beide uiteinden een moer met draad kunt aansluiten op ingang zwembad en standaard koppelstuk bypass?
Het koppelstuk aan ingang zwembad heeft ook een draad, deze kant past dus wel op de buis (standaard buis bij zwembad geleverd).

Buis met aan 2 kanten sluitring is geen optie want aan ingang zwembad moet het met de standaardbrief aangezien er aan ingang zwembad draad zit aan dit hulpstuk.

Rond index zwembad van 5,49 diameter en 1,22m hoog.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Yannickvd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:20:
Beste,

Enig idee hoe je een buis met aan beide uiteinden een moer met draad kunt aansluiten op ingang zwembad en standaard koppelstuk bypass?
Het koppelstuk aan ingang zwembad heeft ook een draad, deze kant past dus wel op de buis (standaard buis bij zwembad geleverd).

Buis met aan 2 kanten sluitring is geen optie want aan ingang zwembad moet het met de standaardbrief aangezien er aan ingang zwembad draad zit aan dit hulpstuk.

Alvast bedankt!
en nu in het nederlands .. snap er geen jotta van .. foto is nog beter

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Zo, eindelijk alles draaien. Mijn set-up:

Intex 457x107
Intex ZFP 6m3/h
BWT MyPool Inverter 5kWH

En van die Intex solar noppenfolie voor op het water.

Vandaag even een echte test-run gedraaid en moet zeggen dat het met deze temperaturen toch best lang duurt voor je verschil merkt met de warmtepomp. Denk dat ik toch net even een type hoger had moeten kopen om wat meer capaciteit te hebben. (Hoewel ik wel advies gevraagd heb aan de betreffende zaak, dus ga er vanuit dat zij het beter weten dan mij :p). Zal straks met de 20+ graden geen probleem meer zijn waarschijnlijk. En moest ik toch zoiets hebben van: meh, duurt wel heel lang allemaal, dan verkoop ik de pomp volgend jaar gewoon weer op de volgende run naar zwembad zooi en koop ik een zwaardere ;)

De warmtepomp heeft een 'advised water flux' van 2~4 m³/h. Dus heb hem een beetje geknepen in de by-pass. Morgen komt de digitale thermometer, dus kan dan mooi zien wat het verschil is.

Heb zelf een beetje moeite om alles de hele dag te laten draaien, omdat ik 'bang' ben dat de buren er last van hebben ;) Denk dat het wel meevalt overigens, want de WP is echt wel stil en er zit best veel ruimte tussen. De Intex pomp maakt wel wat meer geluid. Misschien dat ik die op termijn wel vervang door een stillere, of zo'n kist omheen bouw ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennahz op 16-05-2020 00:04 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Dennahz je kan wellicht beter wachten met de WP aanzetten .. foto's delen word gewaardeerd

Het water moet toch eerst opwarmen (van kraan temp .. 8 tot 12 graden?) tot "buiten temp" .. die krijg je namelijk gratis door gewoon geduldig te wachten :) water bij mij is ongeveer 16-18 graden zonder verwarming ..

gewoon het weer af gaan wachten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:06:
@Dennahz je kan wellicht beter wachten met de WP aanzetten .. foto's delen word gewaardeerd

Het water moet toch eerst opwarmen (van kraan temp .. 8 tot 12 graden?) tot "buiten temp" .. die krijg je namelijk gratis door gewoon geduldig te wachten :) water bij mij is ongeveer 16-18 graden zonder verwarming ..

gewoon het weer af gaan wachten :)
Wou vooral gewoon even test draaien, eerste keer dat ik zoiets doe. Moet wel zeggen dat ik sommige sluitingen niet 100% drupvrij krijg. Terwijl alles wel perfect gelijmd is. Zal hier nog wel naar kijken... het is niet super veel, maar toch irriteert het me :)

Ga morgen even fatsoenlijke foto's maken!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:17:
[...]

Wou vooral gewoon even test draaien, eerste keer dat ik zoiets doe. Moet wel zeggen dat ik sommige sluitingen niet 100% drupvrij krijg. Terwijl alles wel perfect gelijmd is. Zal hier nog wel naar kijken... het is niet super veel, maar toch irriteert het me :)

Ga morgen even fatsoenlijke foto's maken!
teflon tape ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Maandag ga ik ook los. Nu heb ik teflon tape liggen, maar lees ik ineens 'lijm'. Is dat én én of is het óf óf?

Want lijm zit hier nog niet in de lijst met spullen die ik in de planning heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Dennahz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:47:
Zo, eindelijk alles draaien. Mijn set-up:

Intex 457x107
Intex ZFP 6m3/h
BWT MyPool Inverter 5kWH

En van die Intex solar noppenfolie voor op het water.

Vandaag even een echte test-run gedraaid en moet zeggen dat het met deze temperaturen toch best lang duurt voor je verschil merkt met de warmtepomp. Denk dat ik toch net even een type hoger had moeten kopen om wat meer capaciteit te hebben. (Hoewel ik wel advies gevraagd heb aan de betreffende zaak, dus ga er vanuit dat zij het beter weten dan mij :p). Zal straks met de 20+ graden geen probleem meer zijn waarschijnlijk. En moest ik toch zoiets hebben van: meh, duurt wel heel lang allemaal, dan verkoop ik de pomp volgend jaar gewoon weer op de volgende run naar zwembad zooi en koop ik een zwaardere ;)

De warmtepomp heeft een 'advised water flux' van 2~4 m³/h. Dus heb hem een beetje geknepen in de by-pass. Morgen komt de digitale thermometer, dus kan dan mooi zien wat het verschil is.

Heb zelf een beetje moeite om alles de hele dag te laten draaien, omdat ik 'bang' ben dat de buren er last van hebben ;) Denk dat het wel meevalt overigens, want de WP is echt wel stil en er zit best veel ruimte tussen. De Intex pomp maakt wel wat meer geluid. Misschien dat ik die op termijn wel vervang door een stillere, of zo'n kist omheen bouw ofzo.
Je bad heeft een inhoud van 14,6 m3.
Dus 14.6 / 4 = 3.65 kW, wat overcapacieit is wel fijn dus 14.6 / 3 = 4.87 kW.
Omdat het een opzet zwembad betreft met geen/weinig isolatie wil je dus liefst nog meer.

Je BWT warmtepomp (goede warmtepomp btw!) doet:
5 kW bij 26/26 graden lucht/water.
4 kW bij 15/26 graden lucht/water.

We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken. Ook omdat je juist op die moment de capaciteit nodig hebt.

Conclusie is dat een stapje hoger zwaardere warmtepomp beter was geweest.
Hij zal het denk ik (ook afhankelijk van het weer etc) wel aankunnen maar zal bij het opstarten het zwaar heben (= lang moeten draaien) om het water op temperatuur te krijgen.
MiKeZZa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:57:
Maandag ga ik ook los. Nu heb ik teflon tape liggen, maar lees ik ineens 'lijm'. Is dat én én of is het óf óf?

Want lijm zit hier nog niet in de lijst met spullen die ik in de planning heb zitten.
Gebruik je harde pvc buizen? Dan heb je lijm nodig ja, die moet je verlijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Yannickvd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:20:
Beste,

Alvast bedankt!
Ik snap ook niets van jouw woorden, graag wat beter formuleren.
Maar aangezien je dezelfde liner hebt als ik heb, check mijn posts over het direct aansluiten op 50 mm PVC. Dit past perfect en hiermee elimineer je alle aansluit problemen.
50 mm druk PVC kan je nl. overal krijgen en knap monteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Yep, zal ik nog even kopen :) Voorlopig draait het wel, maar het moet nog wel even 100% goed.
Jazsie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:23:
[...]

Je bad heeft een inhoud van 14,6 m3.
Dus 14.6 / 4 = 3.65 kW, wat overcapacieit is wel fijn dus 14.6 / 3 = 4.87 kW.
Omdat het een opzet zwembad betreft met geen/weinig isolatie wil je dus liefst nog meer.

Je BWT warmtepomp (goede warmtepomp btw!) doet:
5 kW bij 26/26 graden lucht/water.
4 kW bij 15/26 graden lucht/water.

We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken. Ook omdat je juist op die moment de capaciteit nodig hebt.

Conclusie is dat een stapje hoger zwaardere warmtepomp beter was geweest.
Hij zal het denk ik (ook afhankelijk van het weer etc) wel aankunnen maar zal bij het opstarten het zwaar heben (= lang moeten draaien) om het water op temperatuur te krijgen.
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ja, achteraf had ik beter een type zwaarder kunnen nemen (of zelfs richting 8-9 kW gaan denken), maar ach. Zo gaat het ook.

Volgend jaar gaan we de tuin opnieuw inrichten en dan komt er waarschijnlijk ook een wat groter bad met zo'n houten omlijsting. Dus moet dan sowieso een zwaardere WP halen. Vraag is meer dan aanbod volgens mij, dus raak deze wel weer kwijt t.z.t.

Vandaag toch een graad of 4.5 omhoog in 8 uur tijd. Wat redelijk is volgens mij. Eens kijken hoeveel het gaat afkoelen vannacht.

Zoals beloofd nog wat foto's van de set-up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp4ZCNeRyrOg-Gc4mFCn3MD4evs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIfyS0fmWIYMPSEmkIfRoA1R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJD2EOWBQYrIpsqSJk2-sprEsBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjlQHWCFm14qsoMiaSXZETuc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xQ_0q0dFA3kVliXCTGUQM-HoTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBPfnkRoQdxrSs6g7rR3Zi5D.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik weet het, room for improvement (harde buizen ipv zachte bij de in- en uitgang van de WP), maar ben wel trots op m'n knutselwerk :p

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-06 23:18
hier gaat het allemaal de goede kant op ... mijn mount everest style gras is er voor een groot deel uit.. in hoofdlijnen is het inmiddels allemaal al redelijk waterpas... nu bezig met leggen van de tegels voor de poten..
morgen de rest van de tegels leggen.. dan worteldoek.. dan xps platen en dan onderzeil...

Ik heb nog wel een vraagje aan de kenners hier ;)

Ik heb een bestway Oval pool.. nu wil ik heel graag een solar cover maar ik kan dus nergens een solar cover in die maat vinden..

kan ik gewoon iets kopen wat een beetje groter is en evt. op maat knippen of loopt het dan helemaal vol met water ... :)

Als het gewoon veredeld bubbletjes plastic is zou het moeten kunnen toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pvnzoest schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:41:
hier gaat het allemaal de goede kant op ... mijn mount everest style gras is er voor een groot deel uit.. in hoofdlijnen is het inmiddels allemaal al redelijk waterpas... nu bezig met leggen van de tegels voor de poten..
morgen de rest van de tegels leggen.. dan worteldoek.. dan xps platen en dan onderzeil...

Ik heb nog wel een vraagje aan de kenners hier ;)

Ik heb een bestway Oval pool.. nu wil ik heel graag een solar cover maar ik kan dus nergens een solar cover in die maat vinden..

kan ik gewoon iets kopen wat een beetje groter is en evt. op maat knippen of loopt het dan helemaal vol met water ... :)

Als het gewoon veredeld bubbletjes plastic is zou het moeten kunnen toch? :)
solarcover bedoel je de bubbel plastic of bedoel je de een "donker stuk zeil als cover" ik zeg beide gebruiken ..

afdekzeil (donker) = zodat je de bladeren en ergste troep en licht tegen houd dat het niet je zwembad invalt als je het eraf trekt ..

de bubbelfolie = isolatie (en ja dit kan je op maat knippen) laat liever wat langere lengte dan "te smal"

btw je kan een pc buis bouwwerk bouwen .. waar je het zeil & folie overheen hangt zodat het niet een natte vieze zooi word op de grond

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wernerchuck
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-11-2024
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:48:
[...]

indeuken = druk sterkte en punt belasting ..

EPS voorbeeld (zie pagina 6) https://www.isobouw.nl/me..._update10_2013_150dpi.pdf

XPS heeft wellicht een hogere/betere waardes ?? dunno ..

maar voor poten los je makkelijk op door betonplex plaatjes te gebruiken die het gewicht beter verdelen over een groter oppervlak(te)

het zwembad zelf is 1kg per liter, en tja dat kan even lastig zijn met rekenen/omrekenen van gewicht per vierkante cm naar KPA ofzo .. (binas boekje?)
Voor de natuurkundigen onder ons, klopt onderstaande aanname?

Ik heb XPS platen van 3 cm met een waarde van 300kPa. Die vervormen dan maximaal 10%. Nu lees ik dat 1kPa = 1kN/m2 = 100kg/m2, dus dan is 300kPa 30.000 kg/m2 : 10.000 = 3 kg/cm2. Als er een betonplex plaatje of watervast multiplex plaatje van 15cm x 15cm = 225cm2 x 3kg = 675 kg per poot (14 poten is dan al 9450 kg, het bad 11.300 en het meeste zal op de bodem van het bad drukken).

En hoeveel druk heb je ongeveer daadwerkelijk per poot bij een rond zwembad, heeft een van de tweakers dit wel eens gemeten of opgevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
@vso, jij hebt het al een paar keer gehad over water vanaf een lager niveau uit het zwembad pompen, zodat je het koudste water door de solar matten kan sturen.
Is dit geen optie als aanzuiging:
https://www.amazon.nl/dp/B0033SV5DC/
Gegarandeerd dat je het koudste water uit het zwembad haalt, vanaf de bodem.

[ Voor 4% gewijzigd door ralph075 op 17-05-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@ralph075 Let op, jouw bezorgadres staat nog in de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
BeyondThunder schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:25:
@ralph075 Let op, jouw bezorgadres staat nog in de link
1052 Amsterdam? Denk dat het een generiek gegeven is op Amazon. Het is in ieder geval niet mijn locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wernerchuck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Voor de natuurkundigen onder ons, klopt onderstaande aanname?

Ik heb XPS platen van 3 cm met een waarde van 300kPa. Die vervormen dan maximaal 10%. Nu lees ik dat 1kPa = 1kN/m2 = 100kg/m2, dus dan is 300kPa 30.000 kg/m2 : 10.000 = 3 kg/cm2. Als er een betonplex plaatje of watervast multiplex plaatje van 15cm x 15cm = 225cm2 x 3kg = 675 kg per poot (14 poten is dan al 9450 kg, het bad 11.300 en het meeste zal op de bodem van het bad drukken).

En hoeveel druk heb je ongeveer daadwerkelijk per poot bij een rond zwembad, heeft een van de tweakers dit wel eens gemeten of opgevraagd?
(y) nee ik heb het niet opgemeten, goed dat je het omgerekend hebt. denk alleen dat er een denk/berekenings foutje in zit want 675kg per poot is wel erg veel.

Welk zwembad heb je genomen als uitgangspositie.. ?

Als ik schat heeft de poot zelf, bv 3 a 4 cm2, het plastic onderzettertje heeft x 2 en dus 8cm2 denk dat ik er een paar cm naast zit ..

Het verschilt een beetje per frame (rond / vierkant), bij een ronde word de liner opgetild door het frame. er zit een band omheen om de liner/poten om het "rond" te houden.. dus

Ik denk dat je redelijk aannemelijk kan maken als je 10% tot 15% van de kracht(waterdruk) op het frame staat .. ook zal je beter uit kunnen gaan als het zwembad 110% gevuld is .. (dat het water tot de rand staat maar net niet overstroomt) ..

Alleen kinderen die eraan hangen op duwen voegt ook nog gewicht toe / springen ik merkte bv dat ik in het onder gelegen zand (met moeite) ook nog deukjes kan/kon maken .. eps is ongeveer hetzelfde. .
ralph075 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:59:
@vso, jij hebt het al een paar keer gehad over water vanaf een lager niveau uit het zwembad pompen, zodat je het koudste water door de solar matten kan sturen.
Is dit geen optie als aanzuiging:
https://www.amazon.nl/dp/B0033SV5DC/
Gegarandeerd dat je het koudste water uit het zwembad haalt, vanaf de bodem.
goed idee maar helaas geen optie, mag niet in het zwembad als kids aanwezig zijn en je moet minimaal 8 kuub pomp hebben (dus 10 of 12) en vaak erg duur in aanschaf voor "experiment" .. dit is trouwens wel de goedkoopste die ik ooit gezien heb ..

Maar ik heb een zwembad stofzuiger slang (koppelstuk) waar ik een slang op zou kunnen doen .. het is niet zo'n gek idee .. om een pijp of slang te gebruiken om lager weg te zuigen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik had 3523 Utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:33:

[...]

Maar ik heb een zwembad stofzuiger slang (koppelstuk) waar ik een slang op zou kunnen doen .. het is niet zo'n gek idee .. om een pijp of slang te gebruiken om lager weg te zuigen :)
Kijk, zo kom je met elkaars ideeën toch weer een stapje dichterbij. Een slang of pijp naar beneden is wat veiliger proberen dan een nieuw gat uit te snijden onderin jouw liner ;)
Ook dat is niet mijn locatie. Vermoedelijk gokt Amazon op basis van jouw IP adres waar je bent. 1052 Amsterdam, die ik kreeg, is volgens mij een standaard locatie voor Ziggo.
Pagina: 1 ... 16 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.