Zwembad (verwarmen) .. airco (berekening)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Uit pure gekheid (brainfart) is er in dit topic vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" een kleine discussie onstaan over huis koelen met WP (zwembad verwarming) .. of met de "restwarmte" van een airco je zwembad verwarmen.
Alleen het blijkt echt een "ding" te zijn wat men in de VS al doet [URL="https://www.youtube.com/watch?v=J7fB8ul9dZw","YouTube: How to Heat a Swimming Pool with an Air Conditioner [/URL]

Een opzet zwembad begint bij 1 a 2 kuub, 3m rond is bv 4,5 kuub tot "groot" zeg 40 kuub .. of meer het zwembad water koelt af tot 17/18 graden (20 graden bij heet weer)

gegevens
- Je hebt een huis van 120 m2 en/of 300m3
- Een airco die ontrekt x BTU (min temp = 20 max = 30), en slaat af als temp is bereikt.
- Een zwembad van Y (3 tot 40 kuub) 1 meter hoog
- Het zwembad heeft sochtends altijd een temp van 18 graden (bodem is 16 graden) de max temp die je - wilt hebben is ongeveer 30 graden.
- Je zuigt water v.d bodem
- zomer 2019 als "voorbeeld"
- De installatie (koste) van Kabel en hun lengtes / isolatie is niet relevant, mits je een goed argument hebt om dit wel mee te rekenen.
- De kosten v.d airco zijn niet relevant (je hebt hem toch aanstaan ongeacht zwembad)
- de schakeling tussen airco (zelf koelen) en zwembad verbinding is er niet (in de praktijk zou je dit wel willen en is dus de zwembad verwarming een bypass situatie.

Een zwembad verwarming (WP) produceert "koele" lucht en zou het omgekeerde doen van de airco in
deze.. (lucht zou je in je huis willen sturen)

Zou de installatie -10/-20 overleven als ik dit buiten laat staan ? (natuurlijk is water niet meer aanwezig alleen het spiraal gevuld met het gas c.q middel wat rondgepompt word)

Het gaat er puur om dat je de airco anders koelt en de "rest' warmte efficient gebruikt

Om een "vaag" iets duidelijk te maken de vraag = "hoeveel water kan ik verwarmen met de airco" op basis van de gegevens

In praktijk zal een "te groot' bad wellicht nog ondersteuning nodig hebben van "extra" verwarming, en een te klein bad .. na x tijd te heet worden en een rij van hete dagen kan je steeds minder warmte kwijt .
ik verwacht ook dat dit systeem 2 a 3 maanden van het jaar bruikbaar zal zijn

Tja vanalles