Dus mijn advies is om iets meer te betalen bij een tent dit ook een goede service heeft. Het is behoorlijk rot als je een WP hebt staan van EUR 800+ die het niet doet. Bij mij bleek het de flowswitch te zijn. Zelf achtergekomen en kunnen repareren.
Wacht nog steeds op mijn adapters.. van Wildkamp,😢 begrijp dat ze het druk hebben..
Voor het aparte circuit met 12v pomp + Solar bol in een 800 liter Intex / lay-z-spa. Op dit moment verwarm ik met de pomp. Veel kWh.
Als ik het anders aan zou pakken? Wat voor soort betaalbare warmtepomp zou ik aan kunnen schaffen als ik maximaal deze baden heb?
- Intex / lay-z-spa 4p
- Intex frame 3,66 x 1
Op zich is het fijn als er geen limiet qua temperatuur op zit. Hot splash lijkt waardeloos te zijn.
Voor het aparte circuit met 12v pomp + Solar bol in een 800 liter Intex / lay-z-spa. Op dit moment verwarm ik met de pomp. Veel kWh.
Als ik het anders aan zou pakken? Wat voor soort betaalbare warmtepomp zou ik aan kunnen schaffen als ik maximaal deze baden heb?
- Intex / lay-z-spa 4p
- Intex frame 3,66 x 1
Op zich is het fijn als er geen limiet qua temperatuur op zit. Hot splash lijkt waardeloos te zijn.
Don't Dream it, Be it
2 baden ?? ik zou ieder eigen filter systeem nemen en bv op de spa een verwarming erbij zetten..dr.nld schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:32:
Wacht nog steeds op mijn adapters.. van Wildkamp,😢 begrijp dat ze het druk hebben..
- Intex / lay-z-spa 4p
- Intex frame 3,66 x 1
Best complex zeker als je niet gebruik kan maken van 1 of andere "wet van de communicerende vaten" systeem met dit goedkope meuk ga je een leuke uitdaging krijgen .(onmogenlijke) .
Als je in de ideale situatie een overflow van je spa in/naarhet zwembad zou maken .. moet je in je Spa een x hoeveelheid Kokend water duwen .. niet water dat 1 graad per uur verwarmt word ..
dus zit je eerder aan een hot-tub heater op gas/kolen/hout ofzo ..
Niks is waardeloos, als jij bv 20m2 zonneverwarming voor een 1 kuub spa neerlegd heb je wel wat overtollig warm water ..
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 11-05-2020 17:47 ]
Tja vanalles
Zal concreter zijn nu staat de spa, als het echt lekker weer gaat worden zal de 355m mogelijk verschijnen qua maat.
Dan ruim ik de spa op.
Dus het is maximaal de # 3500 liter voor grote bad.
En inderdaad waarom hoor ik eigenlijk niemand zeggen ik haal goed warm water uit de keukenkraan via tuinslang 🤔 echt duurzaam is het niet maar 10-20l zou op zich wel helpen
Spa koelt van 37 naar 30 af s nachts. En dan weer een uur of 5 opwarmen. Uiteraard met de isolatie/lucht afdekking.
Dan ruim ik de spa op.
Dus het is maximaal de # 3500 liter voor grote bad.
En inderdaad waarom hoor ik eigenlijk niemand zeggen ik haal goed warm water uit de keukenkraan via tuinslang 🤔 echt duurzaam is het niet maar 10-20l zou op zich wel helpen
Spa koelt van 37 naar 30 af s nachts. En dan weer een uur of 5 opwarmen. Uiteraard met de isolatie/lucht afdekking.
[ Voor 21% gewijzigd door dr.nld op 11-05-2020 17:59 ]
Don't Dream it, Be it
Ik lees dat hier de meeste mensen gewoon met chloor bezig zijn i.p.v een zoutwater systeem. Is hier een reden voor, dat het zoute water bijvoorbeeld schadelijk is voor het zwembad of pomp/WP?
Ik vind een zoutwaterbad persoonlijk erg goor als ik water in mijn mond krijg.
Deukt XPS niet in als het onder een zwembad ligt? Als je bij deze review kijkt, dan waarschuwt iemand dat je een plankje moet gebruiken bij leggen, anders druk je het materiaal in.Jazsie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:46:
[...]
[...]
Kan werken, neem aan dat je solar mat er naast legt want op het dak ga je niet redden...
Ga voor XPS platen, EPS kan het gewicht niet aan (lees = minder drukbestendigd).
Ik zou voor WP gaan, deze werkt ook wanneer er geen zon is
https://www.gamma.nl/asso...0x2-cm-10-stuks/p/B133543
Ik wil dit ook graag gaan gebruiken, maar ben bang dat het gaat indeuken als kinderen staan te springen in het water, of erger, wat gebeurt er met de staanders als ze op de rand klimmen.
Waarom neem je dan niet gewoon PIR platen van Marktplaats? Betere isolatie (denk ik) en veel harder.
Edit, kan ook gratis
Edit, kan ook gratis
[ Voor 32% gewijzigd door BeyondThunder op 11-05-2020 18:13 ]
zout word gebruikt voor chloor productie
@BeyondThunder lees dit maar eens Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
@BeyondThunder lees dit maar eens Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
[ Voor 61% gewijzigd door vso op 11-05-2020 18:21 ]
Tja vanalles
Je moet inderdaad wel erop letten dat je apparatuur geschikt is voor zout.wernerchuck schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:58:
Ik lees dat hier de meeste mensen gewoon met chloor bezig zijn i.p.v een zoutwater systeem. Is hier een reden voor, dat het zoute water bijvoorbeeld schadelijk is voor het zwembad of pomp/WP?
Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m
indeuken = druk sterkte en punt belasting ..ElGrandoNeuso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:05:
Deukt XPS niet in als het onder een zwembad ligt? Als je bij deze review kijkt, dan waarschuwt iemand dat je een plankje moet gebruiken bij leggen, anders druk je het materiaal in.
Ik wil dit ook graag gaan gebruiken, maar ben bang dat het gaat indeuken als kinderen staan te springen in het water, of erger, wat gebeurt er met de staanders als ze op de rand klimmen.
EPS voorbeeld (zie pagina 6) https://www.isobouw.nl/me..._update10_2013_150dpi.pdf
XPS heeft wellicht een hogere/betere waardes ?? dunno ..
maar voor poten los je makkelijk op door betonplex plaatjes te gebruiken die het gewicht beter verdelen over een groter oppervlak(te)
het zwembad zelf is 1kg per liter, en tja dat kan even lastig zijn met rekenen/omrekenen van gewicht per vierkante cm naar KPA ofzo .. (binas boekje?)
Tja vanalles
Volgens mij geeft allebei uiteindelijk veel rotzooi als je niet een kwalitatief waterdicht zeil overheen legt. En dan moet het zowel boven als onder en de zijkanten.vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:48:
[...]
indeuken = druk sterkte en punt belasting ..
EPS voorbeeld (zie pagina 6) https://www.isobouw.nl/me..._update10_2013_150dpi.pdf
XPS heeft wellicht een hogere/betere waardes ?? dunno ..
maar voor poten los je makkelijk op door betonplex plaatjes te gebruiken die het gewicht beter verdelen over een groter oppervlak(te)
het zwembad zelf is 1kg per liter, en tja dat kan even lastig zijn met rekenen/omrekenen van gewicht per vierkante cm naar KPA ofzo .. (binas boekje?)
Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m
ik heb een 3 tal platen aan de zijkant van de schuur staan (onbedoelde test objecten) .. deze zijn wel verkleurt .. maar nog niet verweerd/verteert en onder (niet in de zon enzo) ..IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:01:
Volgens mij geeft allebei uiteindelijk veel rotzooi als je niet een kwalitatief waterdicht zeil overheen legt. En dan moet het zowel boven als onder en de zijkanten.
Tja de randen geven troep maar dat is met steen /hout ook als je er langs schuurt met iets ..
zeil/onder/boven is niet nodig .. teminste niet om het EPS te beschermen ..
ik zou eerder van dat zwembadtapijt adviseren .. want isolatie materiaal kan wel enorm stroef zijn en dat is niet funny met neerleggen van je zwembad (rimpels in je liner)
Tja vanalles
Is dit zo? Heb ik toch sterk mijn twijfels bij, inverter is handig met verschillende temperaturen, als het buiten warm is, hoeft hij minder hard te draaien, hoe kouder buiten, hoe harder hij draait.Jazsie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:46:
[...]
Omdat het een (step) inverter is. Deze zijn nog eens 30-50% zuiniger bovenop de al zuinige normale wp's.
Dit komt omdat ze op 20% kunnen draaien en niet enkel 100% of uit.
Wanneer ze op 100% draaien dan is de cop meestal ertussen in maar nog steeds hoger dan een normale.
En daarom moet je dus ook voor een overcapaciteit inverter gaan want dan kan die lekker zuinig en stil op laagste standje draaien.
Waar de meeste de plank mis in slaan is en te kleine te kopen en dan nog niet eens een inverter omdat het goedkoper is ... maar in dit geval is dus goedkoop duurkoop als je de energie
Ik heb er nu een cop berekening opzitten, zit nu zo rond de 6a7. Maar dat is afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe dichter die op de watertemperatuur zit, hoe minder energie je erin hoeft te stoppen.
Te grote wp moet ook weer meer flow hebben, dus meer energieverbruik op de circulatiepomp.
Ben het met je eens, dat een inverter mooier regelt, als ik een ‘echt’ zwembad zou hebben, zou die er ook sowieso opstaan.
[ Voor 7% gewijzigd door hendrik12345678 op 11-05-2020 19:13 ]
Wat betwijfel je??hendrik12345678 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:11:
[...]
Is dit zo? Heb ik toch sterk mijn twijfels bij, inverter is handig met verschillende temperaturen, als het buiten warm is, hoeft hij minder hard te draaien, hoe kouder buiten, hoe harder hij draait.
Ik heb er nu een cop berekening opzitten, zit nu zo rond de 6a7. Maar dat is afhankelijk van de buitentemperatuur, hoe dichter die op de watertemperatuur zit, hoe minder energie je erin hoeft te stoppen.
Te grote wp moet ook weer meer flow hebben, dus meer energieverbruik op de circulatiepomp.
Ben het met je eens, dat een inverter mooier regelt, als ik een ‘echt’ zwembad zou hebben, zou die er ook sowieso opstaan.
Je zegt het zelf dat hij lagere "snelheid" kan draaien. En dus is hij zuiniger want dan is cop ook het hoogst.
In de meeste gevallen is een stapje groter geen extra flow aangezien het bereik ruim genoeg is om het te overbruggen.
Ga je gelijk naar 2x meer capaciteit dan wel ja.
Verder is het persoonlijk of je het pas doet bij een 'echt' zwembad of niet.
Ik heb een 9,5kw wp op mijn spa van 1000 liter duss tja ieder zijn ding
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Mensen toch ook even mijn vraag voor advies hier.
Wil voor de kinderen standaard Intex bad opzetten van 300 x 200. Nu heb ik nog een oude pomp op filters (oude 250cm doorsnede badje) dus moet een nieuwe pomp kopen waar ik het liefst mijn Intex solar mat tussen leg.
Heb eigenlijk geen zin meer met het gezeur van elke 2 weken filters vervangen dus keek naar een zf pomp maar zag ivm de druk dit waarschijnlijk problemen geeft met de solar mat.
Wat zou jullie advies zijn voor de filter pomp en eventueel meer verwarming gewoon extra solar mat neerleggen?
Ook vraag ik me af of dat bubbel folie echt heel veel nut heeft om warmte vast te houden en/of afdekzeil voldoende is..?
Op de grond (grote tegels) wilde ik eigenlijk alleen zeil neerleggen of heeft dikke action tegels ook nog veel nut om meer warmte vast te houden door ontkoppeling van grond?
Alvast bedankt voor het advies.
Groetjes Mark
Wil voor de kinderen standaard Intex bad opzetten van 300 x 200. Nu heb ik nog een oude pomp op filters (oude 250cm doorsnede badje) dus moet een nieuwe pomp kopen waar ik het liefst mijn Intex solar mat tussen leg.
Heb eigenlijk geen zin meer met het gezeur van elke 2 weken filters vervangen dus keek naar een zf pomp maar zag ivm de druk dit waarschijnlijk problemen geeft met de solar mat.
Wat zou jullie advies zijn voor de filter pomp en eventueel meer verwarming gewoon extra solar mat neerleggen?
Ook vraag ik me af of dat bubbel folie echt heel veel nut heeft om warmte vast te houden en/of afdekzeil voldoende is..?
Op de grond (grote tegels) wilde ik eigenlijk alleen zeil neerleggen of heeft dikke action tegels ook nog veel nut om meer warmte vast te houden door ontkoppeling van grond?
Groetjes Mark
[ Voor 19% gewijzigd door Deaddust op 11-05-2020 19:47 ]
Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..
Daar was ik ook naar aan het kijken, maar toen viel mijn oog op deze spec:MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:23:
[...]
[...]
Ik zal deze bestellen dan heb ik er geen gedonder mee
https://www.zwembadstore....mbad-chloordispenser.html
"Aan te sluiten op pompen met een maximale capaciteit van 3800 liter per uur"
Zijn er ook speciale chloordispensers voor iets zwaardere pompen? (ZFP 5,7m3/u)
Ze zijn me niet speciaal opgevallen in mijn geblader langs de vele zwembadwebshops de afgelopen weken (maar ik heb er ook nog niet bewust naar gezocht

[ Voor 5% gewijzigd door ralph075 op 11-05-2020 19:58 ]
maar nee je kan 2x of max 3 intex solarmatjes achter elkaar leggen met filter pompjes .. genoeg voor 3x2 bad ..Deaddust schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:44:
Mensen toch ook even mijn vraag voor advies hier.
Groetjes Mark
Wil je beter ga je voor een solar-mat (3m of 6m) a 60 of 120,- en ZFP van 4 kuub .. bv
@ralph075 max doorvoer ?? nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd .. maar met 32mm lijkt me dat niet erg onwaarschijnlijk .. ik zou daarom een intex nemen die is voor 32/38 en ZFP schroef geschikt
maar met een solarmat en ander geneuzel ertussen verlies je snel druk dus hmmm ik zou me er ook niet te druk over maken ..
de aanzuig (naar pomp toe vanuit zwembad) sluit je stofzuiger aan .. of skimmer .. bij je uitblaas een fontein (en verdamp je meteen veel chloor) dus nee niet te druk om maken
Tja vanalles
Helaas, ik kan geen ander geschikte vinden rond die prijs.garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:07:
[...]
Nu ik deze wil bestellen, is er geen voorraad meer![]()
![]()
![]()
Iemand nog een goede tip voor soortgelijke warmtepomp
Of je betaald stuk meer of je hebt een normale (geen step inverter) wp.
Het zwemseizoen is vroeg begonnen en heel veel spul is al uitverkocht.
Bij puntbelasting wel ja, dat heb je bij EPS nog meer. XPS is drukvaster dan EPS..ElGrandoNeuso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:05:
[...]
Deukt XPS niet in als het onder een zwembad ligt? Als je bij deze review kijkt, dan waarschuwt iemand dat je een plankje moet gebruiken bij leggen, anders druk je het materiaal in.
Ik zou wel nog iets eroverheen doen, ruberen tegels of kunstgras of dergelijke, verdeel je ook de puntbelasting.
Hoe kom je daar bij?IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:01:
[...]
Volgens mij geeft allebei uiteindelijk veel rotzooi als je niet een kwalitatief waterdicht zeil overheen legt. En dan moet het zowel boven als onder en de zijkanten.
EPS en XPS zijn beiden vochtbestending (waarbij XPS totaal geen last heeft van vochtproblemen).
duuuuuuuuuuuuuusssssss
Zucht..
Donderdag (afgelopen) een zwembad besteld (bestway power steel 549x274x122 inc zandfilterpomp).
Vrijdag kreeg ik een mailtje.
Ivm. een fout in de voorraad is gebleken dat uw bestelde zwembad toch niet op voorraad is.
We verwachten het bad weer op 27-10-2020 binnen te krijgen
U kan ofwel wachten, ofwel uw bestelling annuleren en u krijgt uw geld terug..
Nouja.. 27-10 ga ik denk ik niet meer zwemmen in de tuin..
Dus bestelling geannuleerd.
Vervolgens zaterdag een ander bad besteld wat ik in de buurt af kon halen.. Die gehaald.
Krijg ik vandaag een mail met bericht dat mijn bestelling verzonden is ..
Zucht..
Iemand nog een Bestway power steel 549x274x122 kopen?
Nieuw in doos met garantie .. PM mij maar als je intresse hebt .. prijs komen we wel uit lijkt mij
Zucht..
Donderdag (afgelopen) een zwembad besteld (bestway power steel 549x274x122 inc zandfilterpomp).
Ivm. een fout in de voorraad is gebleken dat uw bestelde zwembad toch niet op voorraad is.
Vervolgens zaterdag een ander bad besteld wat ik in de buurt af kon halen.. Die gehaald.
Zucht..
Nieuw in doos met garantie .. PM mij maar als je intresse hebt .. prijs komen we wel uit lijkt mij
Maar filterpomp kosten naar 2 jaar net zoveel als zfp door de hoeveel filters die ik nodig heb als ik het goed heb.. maar zag dat die solar matjes mogen maar x druk hebben dus weet niet of de kleinste zfp problemen gaat opleveren..vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:28:
[...]
maar nee je kan 2x of max 3 intex solarmatjes achter elkaar leggen met filter pompjes .. genoeg voor 3x2 bad ..
Wil je beter ga je voor een solar-mat (3m of 6m) a 60 of 120,- en ZFP van 4 kuub .. bv
@ralph075 max doorvoer ?? nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd .. maar met 32mm lijkt me dat niet erg onwaarschijnlijk .. ik zou daarom een intex nemen die is voor 32/38 en ZFP schroef geschikt
maar met een solarmat en ander geneuzel ertussen verlies je snel druk dus hmmm ik zou me er ook niet te druk over maken ..
de aanzuig (naar pomp toe vanuit zwembad) sluit je stofzuiger aan .. of skimmer .. bij je uitblaas een fontein (en verdamp je meteen veel chloor) dus nee niet te druk om maken
Mensen hier ervaring mee ?
Kan niet makkelijk iets op een dak of iets dergelijks leggen dus maximaal 2 solar matten is te doen.. of er moet iets zijn wat ik bijv aan een schutting kan hangen 😁
Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..
In de buurt zijn er vast meer met zwembad .. doe een gezamelijke inkoop actieDeaddust schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:43:
[...]
Maar filterpomp kosten naar 2 jaar net zoveel als zfp door de hoeveel filters die ik nodig heb als ik het goed heb.. maar zag dat die solar matjes mogen maar x druk hebben dus weet niet of de kleinste zfp problemen gaat opleveren..
Kan niet makkelijk iets op een dak of iets dergelijks leggen dus maximaal 2 solar matten is te doen.. of er moet iets zijn wat ik bijv aan een schutting kan hangen 😁
je filters kan je ook zelf reinigen (afwas borstel en gesloten emmer met dasty oid) met 2 en 1 reserve kan je dan lang doen ..
De cartridge pompjes zijn energie zuiniger dan een ZFP .. dus dat is je winst ..
tja met mijn 6 kuub ZFP kan ik de slang nog indrukken hoor (net na de pomp) en met een bypass (duur) ben je dat probleem ook wel snel kwijt .. volgens mij zit er op die intex matjes een bypass .. ingebouwd.. voorzichtig dus de kraan opendraaien
Tja vanalles
das mooi kut, zending retour sturenDeaddust schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:43:
[...]
Maar filterpomp kosten naar 2 jaar net zoveel als zfp door de hoeveel filters die ik nodig heb als ik het goed heb.. maar zag dat die solar matjes mogen maar x druk hebben dus weet niet of de kleinste zfp problemen gaat opleveren..
Tja vanalles
Gewoon terugsturen, wet kopen of afstand. En als ze dan schermen dat in de AV staat dat het kan maar retourkosten voor jou dan zou ik ze ff door de telefoon heentrekken dat ze zelf verzonden hebben ondanks annuleren.pvnzoest schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:33:
duuuuuuuuuuuuuusssssss
Zucht..
Zucht..
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Zelfs al koop ik ze groot in dan heb je toch snel 2,70 per filter kwijt.vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:15:
[...]
In de buurt zijn er vast meer met zwembad .. doe een gezamelijke inkoop actie
je filters kan je ook zelf reinigen (afwas borstel en gesloten emmer met dasty oid) met 2 en 1 reserve kan je dan lang doen ..
De cartridge pompjes zijn energie zuiniger dan een ZFP .. dus dat is je winst ..
tja met mijn 6 kuub ZFP kan ik de slang nog indrukken hoor (net na de pomp) en met een bypass (duur) ben je dat probleem ook wel snel kwijt .. volgens mij zit er op die intex matjes een bypass .. ingebouwd.. voorzichtig dus de kraan opendraaien
Is per seizoen dus denk ik ongeveer 20-27euro. Dus mijn idee was dat een zfp gewoon een betere investering is. Dan nog niet voordelen van onderhoud ed meegenomen van zfp va filter pomp.
Maar maak uit je reactie op dat jij gewoon een filterpomp zou kopen.
Maar was voornamelijk ook nieuwsgierig in hoeverre mensen meer ervaring hadden met relatief klein zwembad en solar mat icm zfp ed.
tja een filterpomp voor 2 a 3 kuub met een solar mat op de grond is ZFP vette overkill zeker omdat je met de solarmat de hele dag de pomp aanzet .. om water door die mat te pompen ..Deaddust schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:46:
[...]
Zelfs al koop ik ze groot in dan heb je toch snel 2,70 per filter kwijt.
Is per seizoen dus denk ik ongeveer 20-27euro. Dus mijn idee was dat een zfp gewoon een betere investering is. Dan nog niet voordelen van onderhoud ed meegenomen van zfp va filter pomp.
Maar maak uit je reactie op dat jij gewoon een filterpomp zou kopen.
Maar was voornamelijk ook nieuwsgierig in hoeverre mensen meer ervaring hadden met relatief klein zwembad en solar mat icm zfp ed.
Had je nu op het dak neergelegd of wens voor later groter zwembad .. of WP .. dan had wellicht een ZFP toch aantrekkelijk geweest ..
Ik probeer zo goedkoop/efficient/duurzaam mogelijk te adviseren .. en ja je kan wat goedkoper als je de filters zelf reinigt .. maar dat is aan jou .. je kan ook filterbollen of ander filtermateraal kiezen zoals
https://www.dewitschijnde...artridge-filters-70-gram/?
maar dat haalt niet elke week verangen en schoonmaken er niet mee weg .. (als je het water optimaal wilt houden ..)
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 11-05-2020 22:56 ]
Tja vanalles
Dat vraag ik me nou ook af. Warmt het bad beter op met of zonder cover op een mooie dag? Dat het goed isoleert in de nacht. Dat wist ik al.Deaddust schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:44:
Groetjes Mark
Ik kwam net dit artikel tegen, de conclusie van deze poolman is dat het zeker helpt.
https://blog.intheswim.co...ve-are-solar-pool-covers/
Lagere ‘snelheid’ wil niet zeggen dat je cop omhoog gaat, alleen als je delta t gelijk blijft wel.Jazsie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:43:
[...]
Wat betwijfel je??
Je zegt het zelf dat hij lagere "snelheid" kan draaien. En dus is hij zuiniger want dan is cop ook het hoogst.
In de meeste gevallen is een stapje groter geen extra flow aangezien het bereik ruim genoeg is om het te overbruggen.
Ga je gelijk naar 2x meer capaciteit dan wel ja.
Verder is het persoonlijk of je het pas doet bij een 'echt' zwembad of niet.
Ik heb een 9,5kw wp op mijn spa van 1000 liter duss tja ieder zijn ding
Maar ben je die 9,5 kW ook nodig dan? Nu ws niet, maar in de winter?
Anders is je wp toch veel te groot, lijkt misschien mooi, dat hij altijd laag in vermogen draait, maar dan zou je toch ook met een lagere capaciteit afkunnen?
Bij welke temperaturen doet hij die 9,5 kW dan?
Ik zit nu een beetje te testen en uit te vogelen om een wp op mijn jacuzzi te maken, daar komt sowieso een inverter op, en dan geen step inverter, maar een traploze.
@mazzoop80 die 50/63 x 2" waarvan je een foto toonde, moetver een pakkings ring tussen de intex aansluiting en het schroefdraad? Gebruik je teflon tape. Zit de pakkings ring er ook bij?
14 dagen opzegtermin. Is toch trouwens ook niet jouw fout. Lijkt dat als hij er niet, dat de bestelling automatisch gannuleerd wordt.pvnzoest schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:33:
duuuuuuuuuuuuuusssssss
Zucht..
Zucht..
[ Voor 5% gewijzigd door IndoBoy op 12-05-2020 00:14 ]
Je hebt ook warmtepompen die geschikt zijn voor in de winter, maar volgens mij zoeken de meesten een warmtepomp geschikt voor in de zomer.hendrik12345678 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Lagere ‘snelheid’ wil niet zeggen dat je cop omhoog gaat, alleen als je delta t gelijk blijft wel.
Anders is je wp toch veel te groot, lijkt misschien mooi, dat hij altijd laag in vermogen draait, maar dan zou je toch ook met een lagere capaciteit afkunnen?
Ik zit nu een beetje te testen en uit te vogelen om een wp op mijn jacuzzi te maken, daar komt sowieso een inverter op, en dan geen step inverter, maar een traploze.
Meestal maximale cop bij 25 graden of zo. Je hebt ook nog efficiëntere. Ik zag met COP van 15. Maar het is net wat je zelf wilt. Ik zelf merk duur groot verschil in vergelijking met een gewone zwembad heater. Die moet continue 3kw draaien. Bij een inverter krijg je dus voor bijvoorbeeld 1kw verbruik 6 kw warmter terug die normaal een heater nodig heeft. Is afhankelijk van de warmte buiten natuurlijk. Maar al met zuiniger dan een heater, vooral met matten erbij.
kwam een oud topic tegen ben al weer 8 jaar bezig met zwembad lol Zwembad wat doet de tweakert ?
Tja vanalles
Beter. Sterker nog. Ik heb nu een 400 micron gehaald en niet zo'n standaard intex folie. Die400 micron gaan ook langer mee.BeyondThunder schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:20:
[...]
Dat vraag ik me nou ook af. Warmt het bad beter op met of zonder cover op een mooie dag? Dat het goed isoleert in de nacht. Dat wist ik al.
Ik kwam net dit artikel tegen, de conclusie van deze poolman is dat het zeker helpt.
https://blog.intheswim.co...ve-are-solar-pool-covers/
Duitsland of België bestellen.garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:07:
[...]
Nu ik deze wil bestellen, is er geen voorraad meer![]()
![]()
![]()
Iemand nog een goede tip voor soortgelijke warmtepomp
https://shop.sunday-pools...2019/?number=SP11000291.1
Tuurlijk je cop is afhankelijk van verschillende factoren.hendrik12345678 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Lagere ‘snelheid’ wil niet zeggen dat je cop omhoog gaat, alleen als je delta t gelijk blijft wel.
Kijk je even puur naar de wp inverter dan is deze het meest zuinig en dus hoogst cop wanneer deze zo "laag" mogelijk draait.
Ik heb 9,5kW inderdaad bij lange na niet nodig infeite maar maak er wel goed gebruik van, ook in de zomer.
Altijd fijn als je bad van 16gr naar 38gr gaat op 2,5u tijd
Betreft gewoon een normale wp, de enige reden waarom ik deze heb is puur een geldkwestie, heb deze voor een goede prijs gekocht.
Die 9,5kW is bij lucht/water 27gr.
Ben nu ook aan het kijken voor een full inverter voor mijn spa/jacuzzi om deze normale 9,5kW te vervangen, dat zal een 6-8 kW variant worden.
Alleen is alles al bijna uitverkocht dus wellicht dat ik het nog een jaartje uitzing met deze
Zwembad warmtepompen voor in de winter zijn er haast niet of erg prijzig.IndoBoy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:23:
[...]
Je hebt ook warmtepompen die geschikt zijn voor in de winter, maar volgens mij zoeken de meesten een warmtepomp geschikt voor in de zomer.
Meestal maximale cop bij 25 graden of zo. Je hebt ook nog efficiëntere. Ik zag met COP van 15. Maar het is net wat je zelf wilt. Ik zelf merk duur groot verschil in vergelijking met een gewone zwembad heater. Die moet continue 3kw draaien. Bij een inverter krijg je dus voor bijvoorbeeld 1kw verbruik 6 kw warmter terug die normaal een heater nodig heeft. Is afhankelijk van de warmte buiten natuurlijk. Maar al met zuiniger dan een heater, vooral met matten erbij.
Normale heaters moet je sowieso links laten liggen, anders ben je dief van je eigen portemonnee...
Leuk om nu dan te lezen wat je toen getypt hebtvso schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:24:
kwam een oud topic tegen ben al weer 8 jaar bezig met zwembad lol Zwembad wat doet de tweakert ?
nu ja ik heb er wel wat van geleerd .. voornamelijk dat als je met supermarkt items werktJazsie schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:58:
Leuk om nu dan te lezen wat je toen getypt hebt... hoop niet dat je, je idee mbt huishoud chloor hebt doorgezet
- chloor
- soda (ph +)
- azijn (ph -)
Dat je gewoon teveel van die troep erin moet gooien .. wil het effect hebben .. bv een hele fles chloor zet in een bad van 4,5 kuub weinig zoden aan de dijk ..
huidige zicht .. (toen iets kort door de bocht)
Niet gek als je nog geen 5% actieve chloor hebt per liter , (4,5%) versus de 12,5% / 15% in zwembad chloor per liter .. sterker nog je bent goedkoper af zwembad chloor voor huis gebruiken dan visa versa ..
1,65 in de supermarkt per liter en ongeveer 20 tot 30 euro voor 20 liter zwembad .. (die 3x zo sterk is)
Ervaring in die 8 jaar is dat een cartridge vs ZFP niet veel uitmaakt kwa kosten ..
Een "groot" nadeel van een cartridge is dat je veel meer bezig bent met filtermedia vervangen/reinigen maar het is veel goedkoper dan een ZFP .. in stroom verbruik (vermoed ik) .. nooit gemeten dus ..
er zijn maar 2 reden(en) om voor een zfp te kiezen ..
- je wilt geen cartridges vervangen en neemt extra kosten op de koop toe .
- je hebt opvoer hoogte nodig ..
ander iets is (en dit vind ik zelf redelijk "vreemd" .. dat zfp (intex) .. bij 4,6,en 8 en misschien 10 kuub dezelfde uitgaande druk heeft ... dit komt omdat de ton grote varieert .. (en pomp?) waardoor het water heen geperst word ..deze combinatie .. is "gebalanceerd" .. teminste .. zolang je filtert .
[ Voor 59% gewijzigd door vso op 12-05-2020 10:39 ]
Tja vanalles
Filtert een goede ZFP niet veel beter dan een Cartridge filter? Althans, dat ik mijn ervaring. Een ZFP was verreweg de beste upgrade voor mijn zwembad.
@BeyondThunder beter is denk ik relatief /objectief en defineer "goeie zfp vs slechte ZFP"
- Gebruik van een voetenbadje
- water waardes
- hoe lang staat de pomp aan
- hoe "schoon" (bladeren enzo) is je zwembad ..
- hoeveel water zit er in ..
- welke temperaturen heb je ? (weer inclusief) ..
- gebruik je cover(s) bubbel folie + afdekzeil 1 v.d 2 of beide ?
- staat de pomp in de zon..
- is je pijp donker (licht doorlatend of niet)
- skimmer en andere "pre' filter(s)
ik heb soms weken met dezelfde (cartridge) filter gedraait en helder water gehad .. bv 2 a 3 weken op vakantie en bij terugkomst nog steeds helder water .. (2,5 meter opblaas rand)
maar je pomp in de zon en 1 uur draaien per dag is niet het meest beste recept voor schoon water..
mijn eerst zwembad was 3,5 meter met https://lovingprices.com/...rculatie-borstelloze-pomp klein rotpompje aan de zijkant .. filter vervangen met watten omdat #(*%@#%*@#% geen filter meer te krijgen.. en uiteindelijk een intex ding eraan weten te knutselen (pomp zat direct aan de liner) dus vloeken om de filter te vervangen) pomp moest "uit" wanneer je er in zat .. volgens de papieren maar beter was 24x7 te draaien ..
nu laat ik pompen met mooi weer (zon op tot zon onder draaien ) en met minder weer .. 2 a 3 uur ..
- Gebruik van een voetenbadje
- water waardes
- hoe lang staat de pomp aan
- hoe "schoon" (bladeren enzo) is je zwembad ..
- hoeveel water zit er in ..
- welke temperaturen heb je ? (weer inclusief) ..
- gebruik je cover(s) bubbel folie + afdekzeil 1 v.d 2 of beide ?
- staat de pomp in de zon..
- is je pijp donker (licht doorlatend of niet)
- skimmer en andere "pre' filter(s)
ik heb soms weken met dezelfde (cartridge) filter gedraait en helder water gehad .. bv 2 a 3 weken op vakantie en bij terugkomst nog steeds helder water .. (2,5 meter opblaas rand)
maar je pomp in de zon en 1 uur draaien per dag is niet het meest beste recept voor schoon water..
mijn eerst zwembad was 3,5 meter met https://lovingprices.com/...rculatie-borstelloze-pomp klein rotpompje aan de zijkant .. filter vervangen met watten omdat #(*%@#%*@#% geen filter meer te krijgen.. en uiteindelijk een intex ding eraan weten te knutselen (pomp zat direct aan de liner) dus vloeken om de filter te vervangen) pomp moest "uit" wanneer je er in zat .. volgens de papieren maar beter was 24x7 te draaien ..
nu laat ik pompen met mooi weer (zon op tot zon onder draaien ) en met minder weer .. 2 a 3 uur ..
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 12-05-2020 11:21 ]
Tja vanalles
Heeft iemand zijn 32 mm opening in zijn zwembad al eens aangepast naar 38 mm.
Voordelen:
- De ZFP is vaak 38 mm, en je hebt dus geen conversie meer nodig.
- Je hoeft niet meer van de slangeklemkoppelingen gebruik te maken
- Flow door een 38mm leiding is natuurlijk beter dan door 32mm,
- Verder kun je dan gebruik maken van de betere afsluiter, die voor 38 mm wel beschikbaar is, maar voor 32 niet.
Zie: YouTube: Intex Pool 1.25 to 1.5 conversion
Voordelen:
- Verder kun je dan gebruik maken van de betere afsluiter, die voor 38 mm wel beschikbaar is, maar voor 32 niet.
[ Voor 7% gewijzigd door gysman11 op 12-05-2020 11:43 ]
@vso Hier heb je ook helemaal gelijk in. Ik spreek puur uit eigen ervaring. "Beter" is wellicht niet het juiste woord, zou eerder "Voor mij makkelijker" moeten zijn.
@gysman11 ja dit jaar voor het eerst .. en @BeyondThunder bv
En voordeel/nadeel valt enorm tegen .. en slangklemkoppeling heb ik nog steeds nodig ..
Enige voordeel wat ik heb is ik nu afsluiters ..
en hiervoor deed ik het ook
beter is ook goed hoor .. zolang we elkaar maar begrijpen toch
En voordeel/nadeel valt enorm tegen .. en slangklemkoppeling heb ik nog steeds nodig ..
Enige voordeel wat ik heb is ik nu afsluiters ..
BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:00:
@vso Hier heb je ook helemaal gelijk in. Ik spreek puur uit eigen ervaring. "Beter" is wellicht niet het juiste woord, zou eerder "Voor mij makkelijker" moeten zijn.
Tja vanalles
Ik kan me voorstellen dat de pomp met 38 mm het minder zwaar heeft dan met 32 mm: probeer maar eens door een dun rietje je colaatje op te drinken, en dan door zo'n mcdonalds rietje. Dat verschil dus.
@gysman11 Ik heb 50mm flexibele PVC ingegraven, deze gaan naar mijn schuur (7 meter verderop) waar de installatie staat. Warmte verlies door 2 X 7 meter leiding in de grond lijkt enorm mee te vallen, ik heb dit echter nooit gemeten.
@BeyondThunder: mijn tuin is 7 meter breed, gaat dus lastig 
Ben wel benieuwd straks @gysman11 hoe het gaat worden
Ben wel benieuwd straks @gysman11 hoe het gaat worden
Ik denk dat een zandfilter inderdaad beter filtert. Misschien niet altijd voor het oog zichtbaar. Als je bad groen wordt dan merk je meteen het verschil tussen deze 2BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:48:
Filtert een goede ZFP niet veel beter dan een Cartridge filter? Althans, dat ik mijn ervaring. Een ZFP was verreweg de beste upgrade voor mijn zwembad.
Als ik een binnenzwembad heb of mijn zwembad ook in de winter zou gebruiken zou ik dit zeker overwegen. Het is zoals altijd een kosten-baten analyse. Maar ze zijn inderdaad erg prijzig. Ik weet ook niet tot welke min temperaturen ze geschikt zijn. Ik kwam ze toen tegen tot -5.Jazsie schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:58:
Zwembad warmtepompen voor in de winter zijn er haast niet of erg prijzig.
Normale heaters moet je sowieso links laten liggen, anders ben je dief van je eigen portemonnee...
Step by step die ik nu heb en de meeste anderen werken vanaf 5 graden meestal.
Ik had hier gelezen dat de diameter van de slang niet veel uit zou maken, dus niet echt een verbetering.gysman11 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:43:
Heeft iemand zijn 32 mm opening in zijn zwembad al eens aangepast naar 38 mm.
Voordelen:
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33414
De druik wordt bepaald door je zandfilter icm met je pomp. Ik heb begrepen hoe hoger de diameter van je zandfilter hoe hoger de druk van de water flow. Je zou zeggen dat het eerder andersom is.gysman11 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:15:
Ik kan me voorstellen dat de pomp met 38 mm het minder zwaar heeft dan met 32 mm: probeer maar eens door een dun rietje je colaatje op te drinken, en dan door zo'n mcdonalds rietje. Dat verschil dus.
Interessante thread, thx! Resteert in ieder geval het voordeel van de afsluiters. Dat alleen al vind ik een flinke plus.IndoBoy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:37:
[...]
Ik had hier gelezen dat de diameter van de slang niet veel uit zou maken, dus niet echt een verbetering.
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33414
Mijn ervaring is dat juist de zandfilterpomp stille is dan een cadrigdepomp. Komt waarschijnlijk ook doordat je cardridge sneller vuil wordt. Als je cardrige vuil wordt zal hij ook mee geluid maken. Omdat je een cardrige regelmatig schoon moet maken en je hier toch wel in kan verslappen, heb je dus meer kans op een luidere pomp.gysman11 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:23:
En geluidsisolatie, hebben jullie daar wat mee gedaan? (Mijn tuin is ruim zat, maar een ZFP is toch wel een stukje luider dan zo'n cartridge pompje). Wil dus iets gaan doen met bekisting, wat isolatie, leidingen onder door een buis. Iemand goede ideeën?
Overigens geldt dit ook voor en zandfilter. Als deze vuil is zal hij meer geluid produceren en minder optimaal filteren, maar bij een zandfilter kun je dan gewoon een backwash doen.
Google maar eens op Sand filter VS Cartridge filter, dan kom je erachter dat een Cartridge filter wel degelijk kleinere deeltjes filtert. Dat wist ik ook niet. Ik dacht andersom. (Laten we gewoon CRP zeggen voortaan ;-) )
Die Cartdrige zal sneller slijteren en is kleiner. Je zult dus regelmatiger een ander moeten halen en vaker schoonmaken. Overigens is het het beste om dat ook te doen met zo'n special kam. Je nu overigens ook filterballen gebruiken voor CRP. Ik weet alleen niet of dat ook voor de oudere modellen geldt.BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:54:
Google maar eens op Sand filter VS Cartridge filter, dan kom je erachter dat een Cartridge filter wel degelijk kleinere deeltjes filtert. Dat wist ik ook niet. Ik dacht andersom. (Laten we gewoon CRP zeggen voortaan ;-) )
Ik gebruik zo min mogelijk afkortingen, zodat anderen makkelijker hier informatie kunnen vinden. Met die afkortingen wordt het wel lastiger voor anderen. We zijn hier toch om elkaar te helpen als iemand onderzoek doet.
Moeten andere zoeken in dit Topic naar de betekenissen van afkortingen. Daar leert men van! :-)
Ha ha ha lol. Dan krijg je misschien vragen als Ik wil graag een zandfilterpomp kopen en wilt geen Cartdrigefilter, maar ik lees dat er ook ZFP zijn en CRP. Wat is dat? Is dat beter?BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:09:
Moeten andere zoeken in dit Topic naar de betekenissen van afkortingen. Daar leert men van! :-)
Ik heb een bestway fast set 244 van 2300liter
Een zandfilterpomp lijkt me wat overdreven
Maar zat er wel naar te kijken omdat ik wel een zoutwater systeem zou willen.
Geen gezeik meer met het chloor.
Heb kleine kinderen en vind die chloor tabletten dan gewoon niet handig/veilig.
En ik wil er ook nog een solar mat van 120x120 aan knopen.
Zou ik met een grotere cardridge filter ook af kunnen?
Iemand al eens 2 cardridge filters parallel gezet zodat je met een timer de solar mat kan aan/uit zetten die op een eigen filter zit?
Maar zat er wel naar te kijken omdat ik wel een zoutwater systeem zou willen.
Zou ik met een grotere cardridge filter ook af kunnen?
Iemand al eens 2 cardridge filters parallel gezet zodat je met een timer de solar mat kan aan/uit zetten die op een eigen filter zit?
1 graad per meter "verlies" .. of winst .. tja erhm .. als overdag in een "warme" grond rondpompt heb je den ik weinig last .. bij kou tja .. erhm .. niet handig ..BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:47:
@gysman11 Ik heb 50mm flexibele PVC ingegraven, deze gaan naar mijn schuur (7 meter verderop) waar de installatie staat. Warmte verlies door 2 X 7 meter leiding in de grond lijkt enorm mee te vallen, ik heb dit echter nooit gemeten.
Ik zou vaste buizen ipv flexibel ingraven maar dit is wederom een keuze .. ze zijn in elk geval langer houdbaar omdat ze niet met UV stralen te maken krijgen ..
je praat over 6mm + bochten + vernauwingen (chloordispenser, kleppen, en andere meuk) hierom ga je bv van 38 naar 50mm als je een goeie bypass neemt)gysman11 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:15:
-venturi effect (ook leuk om in te verdiepen)
maar stiekem is je intex "set" berekend met 32mm slang . .zelfs als je 38mm aansluiting aankomt .. (schroef) . de binnen diameter van bv 38 slang is eigenlijk 32mm (v.d ZFP .. 38mm losse slang is dat weer wel ..
o en slang is niet glad van binnen (super glad) .. en/of licht recht dus weerstand .. en hoe langer de slang lengte .. hoe meer dit word.. pijp is recht en heeft minder weerstand.
Daarom als je 3m of meer moet overbruggen zeker wel waard om te kijken of je zsm van slang naar pijp kan en omgekeerd .. ik zou graag 0,5m zwembad slang zien ipv per meter ..
tja .. keuze vs overdrevenFRANQ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:34:
Ik heb een bestway fast set 244 van 2300liter
je hebt zout en zout .. van zout produceer je namelijk chloor . dus "zee" ervaring is het niet echt .. zoals @Koffie ook uitlegt je relatieve zout verhouding als ik het goed begrijp is laag.Maar zat er wel naar te kijken omdat ik wel een zoutwater systeem zou willen.
groter = wel beter maar je water blijft iets helder(der)Zou ik met een grotere cardridge filter ook af kunnen?
jup hiero en een discussie op tweakers later veel posts . de pompen werken elkaar tegen ... tenzij je uit beide de filter haalt of in beide laat zitten .. (meer onderhoud) .. wil je meer kracht = upgrade 1 pompIemand al eens 2 cardridge filters parallel gezet zodat je met een timer de solar mat kan aan/uit zetten die op een eigen filter zit?
en dus niet 2 of meer pompen achter elkaar zetten ..
Dit heeft met trek/duw weerstanden te maken .. en als deze niet syncroon lopen .. werkt motor A harder/zachter dan motor B kan verwerken..
Wil je toch meer pompen zou per pomp 2 extra gaten in je zwembad moeten maken ..
ps in de praktijk merkte ik ook relatief weinig voordeel
Tja vanalles
Nee, zeker geen graad per meter. Ik heb toen advies gevraagd aan een zwembad specialist. Hij zei: "We gebruiken ondergronds altijd flexibele PVC, omdat de grond ook een beetje beweegt. En niet isoleren, dat geld kan je beter steken in grotere WP". En in de praktijk merk ik ook geen warmte verlies. Mede omdat de doorstroom best groot is.
Bij de ingebouwd zwembaden liggen de leidingen idd altijd in de grond, denk dat het wel meevalt.
Van skimmer naar pomp zal bij mij zo'm meter of 15 aan leiding zijn gok ik?
Retour naar de inspuiters is dan wel weer een stuk korter, ik gok een meter of 2 tot 3
Van skimmer naar pomp zal bij mij zo'm meter of 15 aan leiding zijn gok ik?
Retour naar de inspuiters is dan wel weer een stuk korter, ik gok een meter of 2 tot 3
Graad per meter is een CV dingetje .. goed slang in graven .. ik zou pijp kiezen maar goed ..BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:02:
Nee, zeker geen graad per meter. Ik heb toen advies gevraagd aan een zwembad specialist. Hij zei: "We gebruiken ondergronds altijd flexibele PVC, omdat de grond ook een beetje beweegt. En niet isoleren, dat geld kan je beter steken in grotere WP". En in de praktijk merk ik ook geen warmte verlies. Mede omdat de doorstroom best groot is.
Er zijn zoveel factoren .. die meespeelde (die ik ook opnoemde dacht ik) dus dat je weinig verlies /winst hebt ofzo geloof ik allemaal wel .. het kan allemaal goed of slecht of just fine uit vallen toch
Tja vanalles
Als een warmtepomp bijgevuld moet worden.. betekend dat dan dat deze lek is of moet dit gewoon elke X (bijv. 5 jaar oid) gedaan worden?
(zoals de airco van de auto bijvoorbeeld)
Warmtepomp bijvullen? Een warmtepomp hoeft niet bijgevuld te worden! Waar je op moet letten is dat je pomp krachtig genoeg is om het water door de warmtepomp te voeren. Anders loopt de warmtepomp niet..pvnzoest schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:55:
Als een warmtepomp bijgevuld moet worden.. betekend dat dan dat deze lek is of moet dit gewoon elke X (bijv. 5 jaar oid) gedaan worden?
Bij een compacte zwembad warmtepomp zit het koude middel net als in een koelkast in een gesloten systeem en bijvullen is niet nodig. Overigens is het ook niet goed als je de airco unit van je auto elke vijf jaar moet vullen. Dan zit er toch ergens een lek...pvnzoest schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:55:
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
dank voor de info... dus niet voor een 2e hands warmtepomp gaan die "even bijgevuld moet worden"
Beter van niet! Eerste hit op MP geeft denk ik de WP aan die jij hebt gezien. In de handleiding van die WP staat ook nadrukkelijk omschreven dat koudemiddel lekkages moeten worden gecontroleerd. Lijkt me dat deze ergens een lek heeft zitten...pvnzoest schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:14:
dank voor de info... dus niet voor een 2e hands warmtepomp gaan die "even bijgevuld moet worden"
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Nou, dat ligt iets genuanceerder. Het klopt dat het en gesloten systeem is. Maar het kan wel degelijk zijn dat er iets weglekt en dat de WP bijgevuld moet worden. Dit komt voor, zonder dat er een echt lek is. Deze info heb ik van de leverancier van mijn warmte pomp.
Quote:
"Meestal dient het koudemiddel echter aangevuld te worden. De condensor lekt altijd wel een beetje van dit spul en de druk in de compressor neemt zo langzaam af. Het (laten) bijvullen help in veel gevallen en dient na enkele jaren sowieso te gebeuren."
bron (Dit is overigens niet mijn leverancier).
Quote:
"Meestal dient het koudemiddel echter aangevuld te worden. De condensor lekt altijd wel een beetje van dit spul en de druk in de compressor neemt zo langzaam af. Het (laten) bijvullen help in veel gevallen en dient na enkele jaren sowieso te gebeuren."
bron (Dit is overigens niet mijn leverancier).
[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 12-05-2020 19:49 ]
Als je de WP bedoeld die je op marktplaats gezien hebt voor 475,--...pvnzoest schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:55:
Voor dat geld verkoop ik die van mij en die is 9,5kW en compleet werkend
Maaruh, hoewel het bijvullen het probleem kan oplossen weet je dit niet zeker. Zou het absoluut niet doen en al helemaal niet die van MP wat een belachelijke prijs is voor iets wat eigenlijk defect is.
Ook apart dat ze zelf geen monteur wilt laten komen omdat er geen plek is maar op de foto zie je dat de tuin groot genoeg is
Ook weet ze een heel goed verhaal te vertellen wat er mis mee is, waarom dan niet zelf -laten- maken als het iets kleins is?
Het is normaal dat je wat koudemiddel lekt in een auto, ik laat mijn auto om het jaar checken en bijvullen waar nodig (is niet altijd nodig).Bo0bz schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:00:
[...]
Bij een compacte zwembad warmtepomp zit het koude middel net als in een koelkast in een gesloten systeem en bijvullen is niet nodig. Overigens is het ook niet goed als je de airco unit van je auto elke vijf jaar moet vullen. Dan zit er toch ergens een lek...
Tenminste bij de vorige 3 auto's die ik heb gehad en bij de hudige ook.
Heb de Intex adapter ontvangen, dure krengen maar snap wel waarom. Mijn 32/38mm slang van het bad gaat er met gemak op en is goed geseald door de rubbere ring wat erop zit.mazzoop80 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:03:
[...]
ik krijg altijd bij Wildkamp goed advies, de adapter van Intex kan je gebruiken(voor als je 50mm pvc naar intex 38mm/32mm moet), maar de schroefdraad van Intex 38mm past perfect op deze koppel/tussenstuk
[Afbeelding]
dit tussenstuk genruik ik nu nog even tijdelijk, de uiteindelijke opzet heb ik dit niet nodig, maar geeft snel wel wat flexibiliteit in aansluitingen of verlenging van leiding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zo heb ik mijn bypass voorzien van pvc koppeling 50mm -> naar schroefdraad, waarop de Intex goed aansluit. lekker flexibel, geen lijm en geen slangklem;
[Afbeelding]
zelf nog zo een extra kraan er tussen, op de aanvoer van de pomp voordat deze naar de solarmatten gaat, zo kan ik de druk bepalen ernaar toe, kraantje zit er voor sprenkler/douch voor de kids, die sluit ik dan met tuin gardena aanlsuiting aan.
En zoals je zegt past het perfect op een 2" draad, helemaal top.
Het past ook op mijn flowmeter dus vrees dat ik er nog 2 moet bestellen hehe.
Nogmaals dank voor de tip!
[ Voor 42% gewijzigd door Jazsie op 12-05-2020 22:40 ]
Die WP op MP van EUR 475 is volgens mij een Harmo Eco (Zwembad.eu verkoopt dit type).
Deze heeft exact dezelfde knoppen en aansluitingen als de WP die ik heb. Enkel een ander kleurtje en een andere merk sticker. Op het PCB zitten leds die aangeven wat de storing is. En als deze op storing staat dan zal de fan niet gaan draaien. Dus het lijkt mij dat de compressor stuk is.
Als de druk van het koelmiddel te laag is dan zal de fan ook niet gaan draaien volgens mij. Als de flow switch stuk is gaat deze zeker niet draaien.
Advies: Inderdaad niet kopen.
Edit: Op de foto zie ik dat de druk goed is, dus dat is het euvel niet.
Deze heeft exact dezelfde knoppen en aansluitingen als de WP die ik heb. Enkel een ander kleurtje en een andere merk sticker. Op het PCB zitten leds die aangeven wat de storing is. En als deze op storing staat dan zal de fan niet gaan draaien. Dus het lijkt mij dat de compressor stuk is.
Als de druk van het koelmiddel te laag is dan zal de fan ook niet gaan draaien volgens mij. Als de flow switch stuk is gaat deze zeker niet draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door BeyondThunder op 12-05-2020 23:05 ]
Er zijn in de hele wereld maar 2 of 3 fabrikanten van warmtepompen. Ze kunnen dus allemaal wel wat op elkaar lijken.BeyondThunder schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:01:
Die WP op MP van EUR 475 is volgens mij een Harmo Eco (Zwembad.eu verkoopt dit type).
Heb je daar een bron van?
Sowieso als je nu nog een WP moet kopen neem dan alsjeblieft een moderne ipv al die oude meuk van marktplaats.
De techniek heeft niet stilgestaan, en voor hetzelfde geld als 5 jaar geleden koop je nu veel efficiënter spul met hogere COP waardes.
Protip : de term ECO op een WP slaat alleen maar op de aanschafprijs NIET op het gebruik.
De techniek heeft niet stilgestaan, en voor hetzelfde geld als 5 jaar geleden koop je nu veel efficiënter spul met hogere COP waardes.
Protip : de term ECO op een WP slaat alleen maar op de aanschafprijs NIET op het gebruik.
Vrijwel alle WP's lijken op elkaar, hebben zelfde PCB etc. Beetje hetzelfde als pelletkachels. 10 verschillende merken met in totaal 25 verschillende modellen, maar onder de motorkap is het exact dezelfde hardware.BeyondThunder schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:14:
Ja, dat weet ik, maar zeker geen 2 of 3. Ik heb bijvoorbeeld echt een compleet andere dan mijn buurman. Tuurlijk is de techniek hetzelfde, een omgekeerde airco. Maar de gebruikte componenten zijn anders en (helaas) niet uitwisselbaar.
Ik heb er inmiddels meerdere gezien van binnen en hoewel de basis techniek het zelfde is zit er toch zeker niet exact de zelfde hardware in.
Het is niet zo dat je willekeurig compressor/PCB kan omwisselen (tenzij het zelfde model/reeks is).
Probleem is meer dat men te veel vraagt zoals die defecte wp van 475,--...
Heb je geen haast en kijk je goed rond dan kan je voor prima prijs nog een goede wp krijgen.
Ben het met je eens dat de techniek niet stil staat maar dat betekent niet dat alles gelijk oude meuk is.
Als er 1000,-- verschil zit. Dan mag de "oude meuk" wellicht een lagere cop hebben, echter tegen die tjd dat je die 1000,-- aan energie verbruikt hebt ben je zodanig verder dat je nieuwe ook weer als "oude meuk" mag bestempelen
Heb je het geld/budget voor, dan ga zeker voor een moderne. Ben ik absoluut met je eens.
Het is niet zo dat je willekeurig compressor/PCB kan omwisselen (tenzij het zelfde model/reeks is).
ja en neen, als beginner kan je best prima uit de voeten met een 2de handse.Koffie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:28:
Sowieso als je nu nog een WP moet kopen neem dan alsjeblieft een moderne ipv al die oude meuk van marktplaats.
[...]
Heb je geen haast en kijk je goed rond dan kan je voor prima prijs nog een goede wp krijgen.
Ben het met je eens dat de techniek niet stil staat maar dat betekent niet dat alles gelijk oude meuk is.
Als er 1000,-- verschil zit. Dan mag de "oude meuk" wellicht een lagere cop hebben, echter tegen die tjd dat je die 1000,-- aan energie verbruikt hebt ben je zodanig verder dat je nieuwe ook weer als "oude meuk" mag bestempelen
Heb je het geld/budget voor, dan ga zeker voor een moderne. Ben ik absoluut met je eens.
heb je misschien tips om te kunnen controleren of een 2dehanse een "goede wp" is?Jazsie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:59:
Ik heb er inmiddels meerdere gezien van binnen en hoewel de basis techniek het zelfde is zit er toch zeker niet exact de zelfde hardware in.
[...]
ja en neen, als beginner kan je best prima uit de voeten met een 2de handse.
Wat kan ik checken als ik bij iemand ga kijken oid?
Thanks voor de info
Dit ding gaat minimaal 4 maanden draaien .. verbruikt ? 10 of 200 euro stroom p.m bijvoorbeeld (weet ik veel)pvnzoest schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:10:
[...]
heb je misschien tips om te kunnen controleren of een 2dehanse een "goede wp" is?
Thanks voor de info
Laten we zeggen dat je ipv 500, .. 250 euro betaald .. hoe lang doe jij erover om je aanschafprijs dan terug te verdienen ? ..
een COP 6 a 8 vs COP 10 is best behoorlijk ..
Tja vanalles
@vso: een wp met een cop van 10 kost geen 250,-- extra, was dat maar zo.
En je moet het anders berekenen, voorbeeld:
WP 1:
Stroom nodig: 1kW
Verwarmings capaciteit: 5kW
COP: 5
WP 2:
Stroom nodig: 0.5kw
COP 10:
Draaiuren beiden 4 maanden bijvoorbeeld 1000 uur, stroomkosten bv 0,25ct de kWh:
Totaal verbruik/kosten WP 1: 1000 kWh = 250,-- EUR
Totaal verbruik/kosten WP 2: 500 kWh = 125,-- EUR.
Meerprijs is 500,-- voor de cop 10 wp.
Verschil is dus 125,-- per seizoen maar je moet wel 500,-- EUR meer betalen ofwel 500/125 = 4 seizoenen/jaren.
Neem je cop 6 a 8 vs cop 10 zoals jij dat zegt is het verschil nog kleiner en doe je er dus nog langer over...
Tel daarbij op dat de meerprijs van 500,-- denk ik nog aan de lage kant is. Is dit nog hoger doe je er wederom nog langer over om "gelijk" te spelen.
Ik blijf erbij dat indien je het budget hebt en ervoor wilt uitgeven je absoluut voor een moderne moet gaan.
Echter zie je ook dat een 2de hands wp ook prima uit de voeten kan om mee te beginnen.
Heb het zorgvuldig berekent, indien er een fout in zit dan hoor ik dat graag
Edit:
Echter wilt dit nog niet zeggen dat de wp 100% in orde is, want hij kan dan nog steeds zijn werking doen hetzij minder.
De in en uit temperatuur meten van het water laat ook zien of het werkt maar wederom geen garantie dat wp 100% in orde is.
Wil je het goed testen zou je ook de zuig/pers leiding druk moeten meten maar als jij zo een apparatuur hebt dan vroeg je deze vraag niet
.
Vervelende is dat je op locatie meestal niet de wp mag openschroeven... Dus het blijft een risico, eventueel afspraak maken dat je terug kan komen kan helpen. wp ophalen zodat je weet waar diegene woont helpt ook.
Verder de wp in werking zien (ventilator draait, compressor slaat aan, lucht is koud wat eruit word geblazen).
WP 1:
WP 2:
COP 10:
Draaiuren beiden 4 maanden bijvoorbeeld 1000 uur, stroomkosten bv 0,25ct de kWh:
Verschil is dus 125,-- per seizoen maar je moet wel 500,-- EUR meer betalen ofwel 500/125 = 4 seizoenen/jaren.
Neem je cop 6 a 8 vs cop 10 zoals jij dat zegt is het verschil nog kleiner en doe je er dus nog langer over...
Tel daarbij op dat de meerprijs van 500,-- denk ik nog aan de lage kant is. Is dit nog hoger doe je er wederom nog langer over om "gelijk" te spelen.
Ik blijf erbij dat indien je het budget hebt en ervoor wilt uitgeven je absoluut voor een moderne moet gaan.
Echter zie je ook dat een 2de hands wp ook prima uit de voeten kan om mee te beginnen.
Edit:
WP testen is lastig, je zou dan de verdamper (radiator) leiding en de warmtewisselaar leiding moeten "meten" of er duidelijk een verschil zit tussen elkaar, condenser (warmtewisselaar) moet warm/heet zijn en de verdamper koud.pvnzoest schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:10:
[...]
heb je misschien tips om te kunnen controleren of een 2dehanse een "goede wp" is?
Thanks voor de info
Echter wilt dit nog niet zeggen dat de wp 100% in orde is, want hij kan dan nog steeds zijn werking doen hetzij minder.
De in en uit temperatuur meten van het water laat ook zien of het werkt maar wederom geen garantie dat wp 100% in orde is.
Wil je het goed testen zou je ook de zuig/pers leiding druk moeten meten maar als jij zo een apparatuur hebt dan vroeg je deze vraag niet
Vervelende is dat je op locatie meestal niet de wp mag openschroeven... Dus het blijft een risico, eventueel afspraak maken dat je terug kan komen kan helpen. wp ophalen zodat je weet waar diegene woont helpt ook.
Verder de wp in werking zien (ventilator draait, compressor slaat aan, lucht is koud wat eruit word geblazen).
[ Voor 34% gewijzigd door Jazsie op 13-05-2020 19:20 ]
@Jazsie ik denk dat er veel meer mee speelt ..
Ga je 1 kuub ongeisoleerd(lees slechter) vs een geisoleerde(veel beter) spa verwarmen ?
of ga je een zwembad met veel meer water verwarmen .. (veel meer inhoud)
Voor elke 10 graden die je verwarmt verlies je er misschien x graden afhankelijk v.d buiten temperatuur .. en de status van je "isolatie" (als die al aanwezig is)
En bij je WP voorbeelden kan dat best een radicaal effect hebben .. want je moet bij de pomp langer/korter draaien om de baden van temp X naar Y te krijgen .. (had je dat mee berekend ? )
ik sta dus niet vreemd te kijken dat je draaitijd van de COP 10 WP bv 10 uur is en de COP 5 WP niet 15 uur of 20 uur maar 25 uur is. Omdat gedurende de tijd dat je van X naar Y wilt je ook nog je verlies hebt ..
En om het op temperatuur te houden verwacht ik ook dat de COP 5 veel vaker aan moet slaan en wederom langer moet draaien ..
Wat ik eigenlijk zeg: in sommige gevallen is het dus veel goedkoper om te investeren in "dure" units .. en zelfs goed op de markt te blijven letten en uitrekenen.. je aanschaf kan zichzelf terug verdienen
Ga je 1 kuub ongeisoleerd(lees slechter) vs een geisoleerde(veel beter) spa verwarmen ?
of ga je een zwembad met veel meer water verwarmen .. (veel meer inhoud)
Voor elke 10 graden die je verwarmt verlies je er misschien x graden afhankelijk v.d buiten temperatuur .. en de status van je "isolatie" (als die al aanwezig is)
En bij je WP voorbeelden kan dat best een radicaal effect hebben .. want je moet bij de pomp langer/korter draaien om de baden van temp X naar Y te krijgen .. (had je dat mee berekend ? )
ik sta dus niet vreemd te kijken dat je draaitijd van de COP 10 WP bv 10 uur is en de COP 5 WP niet 15 uur of 20 uur maar 25 uur is. Omdat gedurende de tijd dat je van X naar Y wilt je ook nog je verlies hebt ..
En om het op temperatuur te houden verwacht ik ook dat de COP 5 veel vaker aan moet slaan en wederom langer moet draaien ..
Wat ik eigenlijk zeg: in sommige gevallen is het dus veel goedkoper om te investeren in "dure" units .. en zelfs goed op de markt te blijven letten en uitrekenen.. je aanschaf kan zichzelf terug verdienen
[ Voor 13% gewijzigd door vso op 13-05-2020 10:44 ]
Tja vanalles
@vso: je hebt het verkeerd want:
Je warmtecapaciteit blijft het zelfde, het is niet zo dat je wp opeens 5kw (bijvoorbeeld) meer capaciteit heeft. 5kw wp blijft 5kw maximale capaciteit ongeacht de cop waarde.
Het stroomverbruik is alleen lager door de hogere cop.
Dus ook hoe je bad ook geisoleerd is of niet, de inhoud etc. Je hebt de zelfde hoeveelheid warmte energie nodig om op te warmen, en zoals ik al zei doet een wp met een cop van 10 niet opeens meer warmte (energie) afgeven, deze is enkel zuiniger in vebruik.
Je verhaal klopt zeker wanneer je dus een wp neemt met overcapaciteit, deze zal inderdaad minder lang en zuiniger draaien op een lagere stand.
maar een 10kw inverter warmptepomp is ook een stuk duurder dan een 5kw normale warmtepomp.
En dan kom je dus weer terug op mijn verhaal hier boven
Daarom dat ik ook zeg dat je vooral bij een inverter wp voor overcapaciteit moet gaan zodat je de hoogst mogelijk cop kan draaien en dus zo laag mogelijk stroom vebruik hebt.
Edit:
Ook ik zeg dat wanneer je het budget hebt en ervoor wilt geven uiteraard beter is om voor een moderne te gaan. Ook andere factoren tellen misschien mee (formaat, geluid etc).
Echter ook nog steeds blijf ik erbij dat 2de hands prima uit de voeten kan, zeker voor iemand die pas in de zwembad wereld zit. Moet je wel een wp kopen die de goede prijs heeft en niet zoals die defecte van 475,--
Je warmtecapaciteit blijft het zelfde, het is niet zo dat je wp opeens 5kw (bijvoorbeeld) meer capaciteit heeft. 5kw wp blijft 5kw maximale capaciteit ongeacht de cop waarde.
Het stroomverbruik is alleen lager door de hogere cop.
Dus ook hoe je bad ook geisoleerd is of niet, de inhoud etc. Je hebt de zelfde hoeveelheid warmte energie nodig om op te warmen, en zoals ik al zei doet een wp met een cop van 10 niet opeens meer warmte (energie) afgeven, deze is enkel zuiniger in vebruik.
Je verhaal klopt zeker wanneer je dus een wp neemt met overcapaciteit, deze zal inderdaad minder lang en zuiniger draaien op een lagere stand.
maar een 10kw inverter warmptepomp is ook een stuk duurder dan een 5kw normale warmtepomp.
En dan kom je dus weer terug op mijn verhaal hier boven
Daarom dat ik ook zeg dat je vooral bij een inverter wp voor overcapaciteit moet gaan zodat je de hoogst mogelijk cop kan draaien en dus zo laag mogelijk stroom vebruik hebt.
Edit:
Ook ik zeg dat wanneer je het budget hebt en ervoor wilt geven uiteraard beter is om voor een moderne te gaan. Ook andere factoren tellen misschien mee (formaat, geluid etc).
Echter ook nog steeds blijf ik erbij dat 2de hands prima uit de voeten kan, zeker voor iemand die pas in de zwembad wereld zit. Moet je wel een wp kopen die de goede prijs heeft en niet zoals die defecte van 475,--
[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 13-05-2020 11:01 ]
Nee, ik had telefonisch gesproken met een leverancier. Die vertelde dat gedurende mijn veldonderzoek. Hun zaten toevallig tegenover 1 van de bedrijven die dus de basis van warmtepompen, al dan niet met overkapping, verkopen.BeyondThunder schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:14:
Ik ben het er niet mee dat eens dat ze allemaal zo snel verouderen. Ik zie nog steeds de modellen van een paar terug te koop in de winkels. Wel zie ik inderdaad dat de duurdere modellen modellen een hogere COP hebben gekregen, maar dan praat je niet echt meer over de warmtepompen tot 1000 euro.Koffie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:28:
[...]
Vrijwel alle WP's lijken op elkaar, hebben zelfde PCB etc. Beetje hetzelfde als pelletkachels. 10 verschillende merken met in totaal 25 verschillende modellen, maar onder de motorkap is het exact dezelfde hardware.
Ja, met 3 fabrikanten kom je dat natuurlijk tegen. Ik ging bijna voor een Hydro. Totaal ander binnewerk. Goed naar de specificaties kijken, dan herken je het vanzelf. Sterker nog als je de handleiding bekijkt of een type, dan zie je opeens handleidingen die een totaal andere type nummer aangeven in de beschrijving. Deze handleiding kom je dan tegen bij verschillende merken.BeyondThunder schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:46:
Ja, dat weet ik, maar zeker geen 2 of 3. Ik heb bijvoorbeeld echt een compleet andere dan mijn buurman. Tuurlijk is de techniek hetzelfde, een omgekeerde airco. Maar de gebruikte componenten zijn anders en (helaas) niet uitwisselbaar.
Tijdens mijn zoektocht van de verschillende merken kwam ik op een gegeven moment elke keer terecht bij de zelfde fabrikant.
Ik zou natuurlijk het merk en type willen weten van de persoon. Zoveel mogelijk specificaties, zoals vermogen e.d. van pomp die verkocht wordt. Indien mogelijk een pdf van de handleiding, en anders het typenummer en naam die vermeldt wordt in de handleiding.pvnzoest schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:10:
[...]
Thanks voor de info
Met die gegeven kan je zoektocht beginnen naar hoe oud het apparaat is en of het is wat je zoekt qua kwaliteit en specificaties. In het gunstige geval wordt die nog verkocht in de winkels.
Het lastige lijkt mij dat je warmtepomp waarschijnlijk net ter plekken kan testen of die het doet en qua geluidproductie. Verder zul dat ding altijd moeten ophalen. Verzenden lijkt mij wel lastig.
Ik deed er best lang over om een keuze maken. Zo kwam achter COP waardes, benodigde pomp, step inverter etc.
Paar aankopen gedaan voor mijn 305 prism zwembadje
- Bestway Flowclear 5,7m3 ZFP (in belgie, 149 euro)
- Solarzeiltje
- Nieuw afdekzeil want oude was wat uitgelubberd
- Skimmer
- Afsluiters/doorvoerset 38mm
Nu nog even bedenken wat voor filtermedium ik ga gebruiken. Voorkeur lijkt uit te gaan naar "glasparels". Waar haal ik die (fysieke winkel?)
- Bestway Flowclear 5,7m3 ZFP (in belgie, 149 euro)
- Solarzeiltje
- Nieuw afdekzeil want oude was wat uitgelubberd
- Skimmer
- Afsluiters/doorvoerset 38mm
Nu nog even bedenken wat voor filtermedium ik ga gebruiken. Voorkeur lijkt uit te gaan naar "glasparels". Waar haal ik die (fysieke winkel?)
[ Voor 12% gewijzigd door gysman11 op 13-05-2020 15:24 ]
Hallo! Ik zoek tips/hulp!
Afgelopen maand voor ons intex prism frame een zandfilterpomp (met de nieuwe fiberbollen), zoutwatersysteem en solarmatten aangeschaft.
Alles werkte na behoren, totdat de buren klaagden over het lage monotome geluid. Ik heb hierna De pompen handmatig iedere dag aangezet, en niet op de ingebouwde timer die in de apparatuur zit. De pomp heet een capaciteit van 8 kuub per uur en ons zwembad heeft een inhoud van ongeveer 9,5 kuub. Nu ‘schokt’ de uitlaat, hij vloeit niet helemaal correct door. Aan het uiteinde van de 3e mat zuigt de uitlaat steeds vacuum. Opgelost door de 3e mat af te sluiten, ging goed totdat de pomp klaar was met draaien en de volgende dag weer Aanging. De eerste mat staat bij de uitlaat bol En bij de 2e mat nu niet. (Zie foto)
dit was bij de verwijderde mat ook niet het geval. Ik kan nergens informatie vinden, dus ik hoop op nuttige info van jullie
Aansluiting loopt als volgt.
Uitlaat —->zanfilterpomp—>mat 1 op afdak—>mat 2 op afdak—->zoutwatersysteem—->inlaat, aantal meters slang is van pomp naar afdak 2,5m en van laatste mat naar zoutwatersysteem 5m
Alvast bedankt!
Afgelopen maand voor ons intex prism frame een zandfilterpomp (met de nieuwe fiberbollen), zoutwatersysteem en solarmatten aangeschaft.
Alles werkte na behoren, totdat de buren klaagden over het lage monotome geluid. Ik heb hierna De pompen handmatig iedere dag aangezet, en niet op de ingebouwde timer die in de apparatuur zit. De pomp heet een capaciteit van 8 kuub per uur en ons zwembad heeft een inhoud van ongeveer 9,5 kuub. Nu ‘schokt’ de uitlaat, hij vloeit niet helemaal correct door. Aan het uiteinde van de 3e mat zuigt de uitlaat steeds vacuum. Opgelost door de 3e mat af te sluiten, ging goed totdat de pomp klaar was met draaien en de volgende dag weer Aanging. De eerste mat staat bij de uitlaat bol En bij de 2e mat nu niet. (Zie foto)
dit was bij de verwijderde mat ook niet het geval. Ik kan nergens informatie vinden, dus ik hoop op nuttige info van jullie
Aansluiting loopt als volgt.
Uitlaat —->zanfilterpomp—>mat 1 op afdak—>mat 2 op afdak—->zoutwatersysteem—->inlaat, aantal meters slang is van pomp naar afdak 2,5m en van laatste mat naar zoutwatersysteem 5m
Alvast bedankt!
Die wp’s zijn echt niet 100% zuiniger geworden hoor, misschien dat er een paar procent inzit, ten opzichte van een oudere unit, maar dat zou ik al veel vinden.Jazsie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:01:
@vso: een wp met een cop van 10 kost geen 250,-- extra, was dat maar zo.
WP 1:
WP 2:
COP 10:
Edit:
[...]
WP testen is lastig, je zou dan de condensor (radiator) leiding en de warmtewisselaar leiding moeten "meten" of er duidelijk een verschil zit tussen elkaar, warmtewisselaar moet warm/heet zijn en de condensor koud.
Wil je het goed testen zou je ook de zuig/pers leiding druk moeten meten maar als jij zo een apparatuur hebt dan vroeg je deze vraag niet.
Er zitten nog wel wat verbeteringen in de units, maar de duurdere merken passen dat als eerste toe, zodra het meer gemeengoed is, volgt de rest.
Met der verschillende soorten koudemiddel kan er wat winst inzitten, maar das niet veel.
En een grotere inverter machine is niet perse zuiniger, compressor En ventilator zijn groter, dus je hebt al meer vermogen nodig om die aan te drijven. Dan moet hij al redelijk ver aftoeren om gelijk te komen, en dan heb je mi een te grote machine staan, welke in aanschaf ook nog eens duurder is.
En ik hoop dat je verdamper koud word, je warmtewisselaar is nl je condenser.
Testen zou je hem tijdje moeten laten draaien, en luisteren of je rare geluiden hoort, kijken of alles het doet, delta t van het water meten en voelen of er koudere lucht dan de buitentemperatuur uit de verdamper komt, dus de lucht welke de ventilator wegblaast. Mooiste is meten, maar ik zou ook kijken of er geen ijsvorming op het blok komt, als dat er met deze buitentemperaturen opkomt, zit er te weinig freon in, en dan zou ik hem laten staan.
@hendrik12345678:
Klopt, dat zeg ik ook niet. Was gewoon een rekenvoorbeeld
.
Ofwel des te meer dat mijn stelling klopt dat je prima met een "ouder" model of 2de handse de voeten uit kan komen.
Een groter inverter machine is wel degelijk zuiniger mits deze op "lage" stand kan vertoefen, want dan is cop het hoogst. Maar inderdaad, er zijn veel factoren waardoor het niet altijd zuiniger hoef te zijn,.
Het kan zeker, dit komt door de cop. Als je eerst een warmtepomp hebt met een cop van 5 en vervolgens een van 10, dan ga je dus 100% minder vebruiken. Dit is wel op de zelfde capaciteit.
Er zijn natuurlijk andere factoren dat mee telt echter kijk je alleen naar de cop dan kan je dat zeker halen.
Een full inverter kan zelfs een cop van 15 halen dus dan bespaar je nog meer want:
cop 5: 1kW verbruik is 5 kW capaciteit
cop 10: 0.5kW verbruik is 5 kW capaciteit
cop 15: 0.33kW verbruik is 5kW capaciteit
1000 / 330 x 100 = 303%-100% = 203% zuinger zelfs.
Alleen kost zo een warmtepomp stukken meer, tel dat erbij op en dan ben je inderdaad wel een paar seizoenen/jaren bezig om dat terug te verdienen.
Je hebt gellijk, ik haalde verdamper/condenser door elkaar. Aangepast bij deze
Edit: Tekst aangepast want het kan degelijk wel 100% zuiniger zijn.
Klopt, dat zeg ik ook niet. Was gewoon een rekenvoorbeeld
Ofwel des te meer dat mijn stelling klopt dat je prima met een "ouder" model of 2de handse de voeten uit kan komen.
Een groter inverter machine is wel degelijk zuiniger mits deze op "lage" stand kan vertoefen, want dan is cop het hoogst. Maar inderdaad, er zijn veel factoren waardoor het niet altijd zuiniger hoef te zijn,.
Het kan zeker, dit komt door de cop. Als je eerst een warmtepomp hebt met een cop van 5 en vervolgens een van 10, dan ga je dus 100% minder vebruiken. Dit is wel op de zelfde capaciteit.
Er zijn natuurlijk andere factoren dat mee telt echter kijk je alleen naar de cop dan kan je dat zeker halen.
Een full inverter kan zelfs een cop van 15 halen dus dan bespaar je nog meer want:
cop 5: 1kW verbruik is 5 kW capaciteit
cop 10: 0.5kW verbruik is 5 kW capaciteit
cop 15: 0.33kW verbruik is 5kW capaciteit
1000 / 330 x 100 = 303%-100% = 203% zuinger zelfs.
Alleen kost zo een warmtepomp stukken meer, tel dat erbij op en dan ben je inderdaad wel een paar seizoenen/jaren bezig om dat terug te verdienen.
Edit: Tekst aangepast want het kan degelijk wel 100% zuiniger zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door Jazsie op 14-05-2020 13:57 ]
Tja, om dat te vergelijken moet je een ‘grote’ inverter naast een kleinere normale machine zetten, en dan met dezelfde waardes gaan draaien, daar een meting op, en dan kun je het zien.Jazsie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:19:
@hendrik12345678:
Klopt, dat zeg ik ook niet. Was gewoon een rekenvoorbeeld.
Ik denk dat Ze dan redelijk dicht bij elkaar zitten, en is de ‘grote’ dus duurder, daar het daarmee langer duurt om terug te verdienen.
Een compressor welke op bijvoorbeeld 50% draait, verbruikt dan niet 50% minder stroom.
Klopt, een compressor die op 50% draait verbuikt <50% minder stroom en daardoor haal je ook zo een hoge cop.
Net als een variable waterpomp, 50% minder stroom verbruik is niet 50% minder waterflow.
Ben het verder met je eens hoor, het verschil is te groot naar mijn mening dat je net zo goed een normale kan nemen kijkend puur naar de aanschafprijs + energie kosten.
Net als een variable waterpomp, 50% minder stroom verbruik is niet 50% minder waterflow.
Ben het verder met je eens hoor, het verschil is te groot naar mijn mening dat je net zo goed een normale kan nemen kijkend puur naar de aanschafprijs + energie kosten.
Leuke uitdaging die past in de bovenstaande topics;
Bad nu 11m3 mogelijk in de toekomst naar max 19m3, de onderkant heeft XPS isolatie en bovenkant noppenfolie. (gewoon opzet)
De warmtepompen zijn nu erg duur en schaars maar ik wil toch een goede keuze maken.
De eerste 2 zijn volgens mij goede merken met een goede COP en in dezelfde prijsklasse, het 3e merk is een stuk goedkoper maar daar kan ik niet over terugvinden op het internet.
Welke keuze zouden jullie maken, zwemmen juni t/m augustus met vrouw en kinderen.
Orilux inverter 9,2 kW 1250 euro
https://www.heuts.nl/orilux-warmtepomp-9-2kw
Hydro s step inverter 5 kW 1275 euro
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Splash X Aqua mini 5,6 kW 750 euro
https://zwembadcompleet.nl/aquamini-warmtepomp
Bad nu 11m3 mogelijk in de toekomst naar max 19m3, de onderkant heeft XPS isolatie en bovenkant noppenfolie. (gewoon opzet)
De warmtepompen zijn nu erg duur en schaars maar ik wil toch een goede keuze maken.
De eerste 2 zijn volgens mij goede merken met een goede COP en in dezelfde prijsklasse, het 3e merk is een stuk goedkoper maar daar kan ik niet over terugvinden op het internet.
Welke keuze zouden jullie maken, zwemmen juni t/m augustus met vrouw en kinderen.
Die Hydro had ik toen ook in overweging, uiteindelijk toch voor de Poolstyle gegaan.wernerchuck schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:12:
Poolstyle is nergens meer te krijgen op een vermogen van ongeveer 6 kW. Het is volgens mij een gekkenhuis in zwembadland 😂
Je kunt deze overwegen. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan of zo.wernerchuck schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:47:
Poolstyle is nergens meer te krijgen op een vermogen van ongeveer 6 kW. Het is volgens mij een gekkenhuis in zwembadland 😂

[ Voor 11% gewijzigd door IndoBoy op 13-05-2020 22:07 ]
Ik begrijp uit een FB forum dat Orilux hetzelfde binnenwerk heeft als Poolstyle. Dus deze maar besteld, slik, veel geld, dan maar vakantie rondomhause
WAT ? je zei tegen ons dat je naar "kanta-sloota" gingwernerchuck schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:31:
Ik begrijp uit een FB forum dat Orilux hetzelfde binnenwerk heeft als Poolstyle. Dus deze maar besteld, slik, veel geld, dan maar vakantie rondomhause
Tja vanalles
Maar die Astral heeft een veel beter rendement.wernerchuck schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:31:
Aangezien je later naar 19m3 wilt ga ik daarvan uit:wernerchuck schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:12:
19m3 / 4 = 4.75 kW. Wat overcapaciteit is altijd fijn = 19 / 3 = 6.33 kW. en bij een opzet zwembad wil je eigenlijk nog meer...
Die Hydro 5 kW valt al af want die heeft max 4 kW bij 15/26gr lucht/water. We zitten in NL Dus daar moet je naar kijken.
Orilux doet 7 kW bij 15/26gr lucht/water. Aangezien dit een step inverter is kan deze mooi op lage snelheid vertoefen wanneer water temperatuur eenmaal op temperatuur is.
Maar je hebt wel de benodigde capaciteit beschikbaar waneer deze nodig is bij het opstarten/koudere dagen.
De Splash X 5.6 kW valt ook af want die heeft max 4 kW bij 15/26gr lucht/water.
Dus zowieso gaan voor de 9,5 kW Orilux.
Je moet niet kijken naar 27/27gr lucht/water want op die momenten heb je juist niet de volledige capaciteit nodig. Je wilt juist dat je op de koudere dagen je bad makkelijk op temperatuur kan komen en niet dat je dan dagen lang of zelfs we(e)k(en) warmtepomp moet laten draaien om het water op temperatuur te krijgen.
Zelf zou ik voor die "Astral Elyo Smart NN Full Inverter 9kW zwembad warmtepomp" gaan van Toppy.nl als ik nu zou moeten kiezen met een budget van rond de 1200-1300,--
Hoger rendement zoals @IndoBoy zegt + full inverter voor niet veel duurder.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 14-05-2020 03:38 ]
ik zoek me rot naar een verloop van 50mm lijm naar 38mm standaard slang met slangklem.
Ik heb VDL onderdelen maar daar kan ik het niet vinden. Heeft een expert tips ?
VDL heeft de maat 38mm niet.Marco_Dark schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:38:
ik zoek me rot naar een verloop van 50mm lijm naar 38mm standaard slang met slangklem.
Goedkoop maar naar mijn mening wel wat fragiel + je moet met teflon tape oid aan de slag:
https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html
Duur maar werkt echt top, heb ik ook (met dank aan @mazzoop80 voor de tip!):
https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
https://pvcvoordeel.nl/vd...d-50-63mm-x-2-pn-16-prod/
Rubberring tussen niet vergeten, maar die kost 14,95 bij toppy.nl...
Ik heb een losse rubberen ring gehaald bij de lokale shop, maar telfon werkt ook prima.
@Marco_Dark & @Jazsie https://www.zwembadenwebshop.nl/koppeling-50mm-38mm-32mm
vergeet nylontape nietSlangtule wit om de koppeling te maken tussen 50 mm pvc en 38 mm en 32 mm zwembadslang.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 14-05-2020 11:06 ]
Tja vanalles
Dit topic is gesloten.