Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 52 Laatste
Acties:
  • 444.919 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:09:
[...]

7 m² is het dak van mijn schuurtje niet :(
Die is maar ~5.25m²
(randje van het dak is hoger dan de rest & heb een pijpje ed uit het dak komen)

zou zo iets beter werken dan?
https://www.top-zwembadsh...adverwarming-solar-paneel
Als je EPDM matten neerleg en noppenfolie in je bad, dan krijg je je bad wel warm hoor. Ik heb een intex badje van 220x150 en met 1 intex matje op 220 hoog op een schuurtje tikte hij vandaag al de 30 graden aan. Dat warm krijgen overdag geloof ik wel.

Ik ben zelf aan het kijken of ik mijn bad in de avond uren lekker warm kan krijgen. Hout stoken en een warmtepomp word hem niet. Dus ik zat aan een Gas oplossing te denken. Het valt me op dat er weinig baden met een gasfles word verwarmd.

Ik zat ook te denken aan een 500/1000watt zeeaquarium verwarmings element. (Iemand ervaring mee?)
Of een wisselaar onder de gasbarbecue leggen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:09:
7 m² is het dak van mijn schuurtje niet :(
Die is maar ~5.25m²
(randje van het dak is hoger dan de rest & heb een pijpje ed uit het dak komen)

zou zo iets beter werken dan?
https://www.top-zwembadsh...adverwarming-solar-paneel
Iets hebben is beter dan niets, ik zou iets kiezen waarbij je je maximaal gebruik maakt van je oppervlakte ..

en zoals @Jazsie ook zegt .. dat je 8 kuub per uur door een verwarmings element kan jagen wil niet zeggen dat je dat water ook verwarmt .. zal wel iets zijn maar eerder 1 graad per 4 uur ofzo ..

Wil je effectief zijn = meer oppervlakte .. (of WP) of combinatie van die 2, je kan ook een een houtkachel met warmte spiraal ofzo doen .. (wood fired hot tub heater) ..

zie bv 3de foto van BeyondThunder in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Thaam schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:20:
Ik ben zelf aan het kijken of ik mijn bad in de avond uren lekker warm kan krijgen. Hout stoken en een warmtepomp word hem niet. Dus ik zat aan een Gas oplossing te denken. Het valt me op dat er weinig baden met een gasfles word verwarmd.

Ik zat ook te denken aan een 500/1000watt zeeaquarium verwarmings element. (Iemand ervaring mee?)
aquarium heater .. tja je kan een warmte siffon bouwen
- heater in een buis, hierdoor trekt tie koud water aan en warmwater stroomt erboven uit ..

Gas/hout/kolen = een andere vorm .. van WP achtige oplossing .. (warmtewisselaar)

Even extreem gezegd je zou zelfs een elektrische vloerverwarmingsmat onder de liner kunnen leggen .. (niet een test die ik graag zou doen ;) )

hoe je het went of keert .. om 1 kuub water 1 graad te verhogen kost je x hoeveelheid energie .. verlies en omgevings temp even niet meegerekend.

Dus je aquarium heater, waterkoker, dompelaar, WP, hout,kolen,gas, zonnen(energie) verbruiken allemaal energie om het water te verwarmen .. de vraag is hoe efficient is de energie conversie van een bepaalde methode .. ?

Daarnaast als de temp bepaald aantal graden heeft behaald zeg 24 graden kost het wellicht 2x zoveel energie (dikke duim voorbeeld) .. om naar 26 graden te gaan dan van 22 naar 24 .. en van 26 naar 28 nog meer en zoverder ..

wat ik persoonlijk merkwaardig(er) vind is dat niemand de hitte eerst in een klein bad dumpt en de "overflow" in bad 2 uit laat komen .. enige wat je hoeft te doen is de 2 baden met elkaar te verbinden .. wet van communicerende vaten doet de rest :) terwijl het kleine badje "warmer" blijft..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 15:17

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

[...]

Als je EPDM matten neerleg en noppenfolie in je bad, dan krijg je je bad wel warm hoor. Ik heb een intex badje van 220x150 en met 1 intex matje op 220 hoog op een schuurtje tikte hij vandaag al de 30 graden aan. Dat warm krijgen overdag geloof ik wel.

Ik heb in het verleden zo'n koi heater gebruikt. Het werkt beter dan een reguliere zwembad heater, maar allebei vreten veel stroom.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:12
[...]

Dat je niet wilt houtstoken snap ik wel maar waarom geen wp?

Zee aquarium verwarmings element heeft te weinig vermogen. Om je een idee te geven, de verwarmings element van de intex spa met 800 liter inhoud is 2200 watt en daarmee verwarmt je het water ongeveer met 1 graden per uur. Het kan dus wel maar dan heb je een flinke verwarmings element nodig, zijn niet heel duur ( in verglijking met wp) maar als je je energie rekening ziet dan val je achter over ;) En dan is een wp goedkoper.

Op gasflessen kan ook maar kan je nu al zeggen dat het je veel gaslessen gaat kosten.

Dan blijft dus eigenlijk wp over.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:03:
Maar zijn er ook mensen die van die solar bollen of borden hebben?
Zelf heb ik daar bijvoorbeeld wel ruimte voor op het dak van mijn schuur..
Ik heb 2 solarbollen en 2 solarmatten icm een 4500 liter bad. De bollen staan voor het zwembad en de matten liggen iets verderop op een stenen pad. Ik wilde ze eerst op het garagedak leggen, maar de pomp kan die hoogte niet overbruggen. Ze zitten nu alle 4 in serie geschakeld met een Intex 3400 liter/uur pomp. Ik kan je niet vertellen hoeveel 1 bol precies oplevert, maar ik weet wel dat met alleen 2 bollen het zwembad vaak te koud was. Vorig jaar hebben we met de 2 matten erbij vaker in het zwembad kunnen zitten.

Ik denk dat alle 4 de items ieder iets bijdragen en dat het totaal nu voor ons prima is, maar welk onderdeel het meeste warmte toevoegt kan ik je niet vertellen. Kijk specifiek naar jouw situatie en wat er mogelijk is.

Wat ik wel weet: Er is niets ergens dat een mooie dag waarop je in het zwembad wil, maar dat dat door de temperatuur niet kan :) Ik zal er nooit een WP of kachel ofzo op aansluiten, dat gaat mij echt te ver voor een tijdelijk zwembad, maar zo werkt het voor ons prima.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Ik heb 2 solarbollen en 2 solarmatten icm een 4500 liter bad. De bollen staan voor het zwembad en de matten liggen iets verderop op een stenen pad. Ik wilde ze eerst op het garagedak leggen, maar de pomp kan die hoogte niet overbruggen. Ze zitten nu alle 4 in serie geschakeld met een Intex 3700 liter/uur pomp. Ik kan je niet vertellen hoeveel 1 bol precies oplevert, maar ik weet wel dat met alleen 2 bollen het zwembad vaak te koud was. Vorig jaar hebben we met de 2 matten erbij vaker in het zwembad kunnen zitten.

Ik denk dat alle 4 de items ieder iets bijdragen en dat het totaal nu voor ons prima is, maar welk onderdeel het meeste warmte toevoegt kan ik je niet vertellen. Kijk specifiek naar jouw situatie en wat er mogelijk is.

Wat ik wel weet: Er is niets ergens dat een mooie dag waarop je in het zwembad wil, maar dat dat door de temperatuur niet kan :) Ik zal er nooit een WP of kachel ofzo op aansluiten, dat gaat mij echt te ver voor een tijdelijk zwembad, maar zo werkt het voor ons prima.
Hoezo gaat een wp echt te ver? Vraagje uit nieuwschierigheid. Je verlengt je zwemperiode enorm mee.
Lekker het bad eerder opzetten en later opruimen.

solar + wp verwarmen is eigenlijk de beste manier van verwarmen. Energie zuinig verwarmen op de bewolkte/koudere/vroegere dagen en "gratis" op de zonnige dagen. Resultaat is altijd een bad dat op temperatuur is :)

Kan je vertellen dat je kids (als je die hebt) er heel veel plezier van hebben, meer dan nu ;)

Als ik er plek voor had dan deed ik dat zeker hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:47
Gisteren 1,2x6 meter EPDM matten, dus 4 stuks, aangesloten met een 6m3 Intex ZFP. Helaas is het bad maar tot 24 gekomen vanaf 20. De hele dag pomp aangehad. Hoe anderen aan 30 komen is mij een raadsel. De matten liggen de hele dag in de zon. In het begin had ik een delta van 1 a 1,5 graad. Later de bypass gedraaid zodat er een delta was van 0,5 graad zoals velen beweren hier in het forum, maar wel een keer zoveel water doorstroming. Alles is met 32mm aangesloten. Waar gaat het mis bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
mduran schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:45:
Gisteren 1,2x6 meter EPDM matten, dus 4 stuks, aangesloten met een 6m3 Intex ZFP. Helaas is het bad maar tot 24 gekomen vanaf 20. De hele dag pomp aangehad. Hoe anderen aan 30 komen is mij een raadsel. De matten liggen de hele dag in de zon. In het begin had ik een delta van 1 a 1,5 graad. Later de bypass gedraaid zodat er een delta was van 0,5 graad zoals velen beweren hier in het forum, maar wel een keer zoveel water doorstroming. Alles is met 32mm aangesloten. Waar gaat het mis bij mij?
Hoeveel m3 bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Het is de Bestway Levant Oval 424x250. Volgens boekje 7250 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
Jazsie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Hoezo gaat een wp echt te ver? Vraagje uit nieuwschierigheid. Je verlengt je zwemperiode enorm mee.
Lekker het bad eerder opzetten en later opruimen.

solar + wp verwarmen is eigenlijk de beste manier van verwarmen. Energie zuinig verwarmen op de bewolkte/koudere/vroegere dagen en "gratis" op de zonnige dagen. Resultaat is altijd een bad dat op temperatuur is :)

Kan je vertellen dat je kids (als je die hebt) er heel veel plezier van hebben, meer dan nu ;)

Als ik er plek voor had dan deed ik dat zeker hehe
Omdat er dan weer een energievreter bijkomt in huis en het nu zonder enige vorm van energie ook prima gaat.

Ik sla eigenlijk altijd met alles wel een beetje door. Bij iedere hobby kan ik het niet klein houden, dus ik sluit een WP eigenlijk ook eigenlijk niet uit ;) Maar het heeft ook met de wife acceptance factor te maken om een WP neer te zetten. Aan de andere kant is dat natuurlijk optisch weer mooier dan 2 matten en 2 bollen. En veel minder gedoe.

Voldoende zonnepanelen hier om gratis te kunnen verwarmen. Maar eigenlijk vonden we het vorig jaar prima gaan. En midden mei tot begin september is voor ons voldoende lang. Maar ok, ik sluit een wp niet uit :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Ik werk ook met 32 mm bijna 10 m2 solar epdm ik laat de bypass vol open staan op bad van 16 m3 en pompt het zo op naar 30 graden. Hoe harder hij doorvoert hoe warmer hij wordt is mijn bevinding !
Vandaag geen zon dus werk met bypass zonder epdm matten en water nu nog steeds 28 graden na afkoeling nacht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 11:56
duuuuuuuuuuuus

no sleep for meeee

maar ..
Zoeken.. denken.. tekenen.. denken..

Nu vroeg ik mij het volgende af..
Ivm. ruimte gebrek op de schuur (er zit naast de schuur btw een overkapping met Glasvezel beton golfplaten dus die kunnen wel wat gewicht dragen :))

Nu vond ik het volgende:

https://www.bol.com/nl/p/...JB2A.1_25.45.ProductImage

Kan ik gewoon zo'n 6m mat kopen..
en vervolgens op maat knippen en met deze dan afsluiten?
Dat zou al mijn problemen oplossen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:42:
duuuuuuuuuuuus

no sleep for meeee

maar ..

Ivm. ruimte gebrek op de schuur (er zit naast de schuur btw een overkapping met Glasvezel beton golfplaten dus die kunnen wel wat gewicht dragen :))

Nu vond ik het volgende:

Epdm kun je op maat knippen met schaar

YouTube: zwembadverwarming epdm montage nl van www.abczwembad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik vind het niet eens slecht, heb je nog enige vorm van isolatie?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Nee. De Action vloertegels op de vloer. Die puzzelstukjes met traanplaat motief. Verder geen isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
In verband met mijn verticale constructie met epdm matten zoek ik iets om makkelijk (handmatig) te kunnen ontluchten.

Ik heb de matten bij waterfunshop gekocht (volgens mij ongeveer zelfde materiaal als bv abczwembad etc.). De makkelijkste / goedkoopste oplossing lijkt om gebruik te maken van de schroefdraad van de eindkap (ca 40mm). De eindkap zelf kan ik dan wel doorboren. Ik heb ook wel een alternatieve eindkap gezien bij abczwembad met ontwaterfunctie, maar volgens mij moet die verlijmd worden in de 50mm buis wat ik liever vermijdt.

Weet iemand wat past op die schroefdraad? Een eenvoudige schroefdop zou mogelijk al genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Jazsie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Dat je niet wilt houtstoken snap ik wel maar waarom geen wp?

Zee aquarium verwarmings element heeft te weinig vermogen. Om je een idee te geven, de verwarmings element van de intex spa met 800 liter inhoud is 2200 watt en daarmee verwarmt je het water ongeveer met 1 graden per uur. Het kan dus wel maar dan heb je een flinke verwarmings element nodig, zijn niet heel duur ( in verglijking met wp) maar als je je energie rekening ziet dan val je achter over ;) En dan is een wp goedkoper.

Op gasflessen kan ook maar kan je nu al zeggen dat het je veel gaslessen gaat kosten.

Dan blijft dus eigenlijk wp over.
De reden om geen WP te gebruiken is puur ruimtegebrek.
Kleine tuin met trampoline, overkapping, zandfilter en zwembad. Ik heb wel zonnepanelen dus eventueel extra stroomverbruik in de zomer is minder erg. Vandaar de optie voor elektrisch verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb het nu zo, filter gevuld met glasparels. Water uit het zwembad gaat eerst door het filter, dan door wp en dan door chloor dispenser weer zwembad in.
Pomp moet nog een betere kast omheen, vind ik teveel herrie maken.
Wp staat volledig op rubbers, hoor je totaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq_IoISEDdnc2pexJYDl9s7LZhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QFQe5WAXlytAG1X8XBouBFWB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvVAedypsD_xmI4rL_bS4C6iH1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sDdsnWnYuvhIhyDXl9Zc0XlA.jpg?f=user_large

Bypass zelf gemaakt, is hard pvc 50 mm, daarin een slangtule naar 38mm slang.
Zit nog op een flowmeter en voeding te wachten, dan kan ik een live cop uit gaan rekenen.
Al is de wp nu nauwelijks nodig, zwembad warmt goed op nu(staat in een sunny tent, ideaal, geen vuiligheid erin en met een beetje zon warmt hij lekker op.
Wp staat nu s nachts nog uit, dit ivm herrie van de circulatie pomp, als dat goed is, staat hij gewoon altijd aan, regelt zelf op tempratuur.
Voor nu haal ik een cop van +/- 6 a 7, maar draait alleen in de ochtend een paar uurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Ik heb 2 solarbollen en 2 solarmatten icm een 4500 liter bad. De bollen staan voor het zwembad en de matten liggen iets verderop op een stenen pad. Ik wilde ze eerst op het garagedak leggen, maar de pomp kan die hoogte niet overbruggen. Ze zitten nu alle 4 in serie geschakeld met een Intex 3400 liter/uur pomp. Ik kan je niet vertellen hoeveel 1 bol precies oplevert, maar ik weet wel dat met alleen 2 bollen het zwembad vaak te koud was. Vorig jaar hebben we met de 2 matten erbij vaker in het zwembad kunnen zitten.

Ik heb zelf ook niet meteen warmtepomp gehaald, maar als je van plan bent om toch van plan bent om de lange termijn bezig te zijn met het zwembad, is het de grote investering zeker waar.
Meestal beging je eerst met standaard intex pakket, en dan nog het standaard zeil. Dan kom je er achter dat het best koud is. Noppenfolie kopen. Hmm, helpt een beetje. Solarmatten halen. Hmm, helpt wel, maar niet niet altijd de momenten dat je meteen het zwembad in wilt.
Dan denk je een kacheltje maar, dus heater kopen. Dan merk je dat het wel helpt, maar het duurt toch nog lang. Zet je de heater en de pomp dus eerder en langer aan. Dan merk je de stroomrekening gaat wel hard zo :) Tevens merk je dat het het niet helemaal is.
De ik heb 2 heaters gehad en dan nog een koi heater. Gingen gemiddeld 2 jaar mee of zo. Toen toc maar een warmtepomp gehaald. En in mijn geval semi inverter, zodat hij vanzelf aan en uit gaat bij de juiste temp.
Geen moment spijt nog tot nu toe.
Maar nogmaals je moet voor je zelf bepalen hoelang je denkt met het zwembad bezig te zijn en of het duus de investering waard is op de lange termijn.
Dat filmpje over die vrouw die zelf een zwembad maakt heeft mijn buik in ieder geval doen kriebelen :)

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:06
pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:42:
duuuuuuuuuuuus

no sleep for meeee

maar ..

Nu vond ik het volgende:

lijkt me toch zelfde als deze: https://www.abczwembad.nl...g-solar4pool/#description

mijn tip; koop een set bij abczwembad, en Marcel is goed bereikbaar voor tips en vragen per whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Omdat er dan weer een energievreter bijkomt in huis en het nu zonder enige vorm van energie ook prima gaat.

Ik sla eigenlijk altijd met alles wel een beetje door. Bij iedere hobby kan ik het niet klein houden, dus ik sluit een WP eigenlijk ook eigenlijk niet uit ;) Maar het heeft ook met de wife acceptance factor te maken om een WP neer te zetten. Aan de andere kant is dat natuurlijk optisch weer mooier dan 2 matten en 2 bollen. En veel minder gedoe.

Voldoende zonnepanelen hier om gratis te kunnen verwarmen. Maar eigenlijk vonden we het vorig jaar prima gaan. En midden mei tot begin september is voor ons voldoende lang. Maar ok, ik sluit een wp niet uit :)
Ik heb hetzelfde, sla soms ook een beetje door :) Mijn bad is gewoon ook een opzetbad, maar in mijn achterhoofd dat nog wel een grotere zou willen of zelf maken.
Mijn vrouw ook moeten overtuigen, maar ze weet ook dat we goed gebruik van maken. De stroomrekening hielp ook wel :) Daarbij merkt ze nu ook dat het bad veel lekkerder is op de momenten dat we het zelf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Jazsie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Niet voor EPS gaan maar XPS. DIt ivm het gewicht. Heb zelf nu 4cm dik. Zelf mag het van mij wel wat dikker.

Hoe dikker hoe beter je isolatie uiteraard.
Ik ben zelf ook nog op zoek naar de juiste ondergrond voor mijn zwembad van 400x200. Rubberen tegels wordt al snel erg prijzig. (ik heb nu van die 0,5mm puzzeltegels, maar dat is dramatisch)

Kan het zwembad direct op XPS platen (zoals dit https://www.hornbach.nl/s...aten/5998424/artikel.html) staan, of moet er dan nog wel iets onder of bovenop ?
Als dat kan dan zou ik zelf een eenvoudig houten frame langs de zijkanten maken en daarin de XPS platen leggen. Als dat voldoende is dan ben ik een stukje gelukkiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
mazzoop80 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:20:
[...]

lijkt me toch zelfde als deze: https://www.abczwembad.nl...g-solar4pool/#description

mijn tip; koop een set bij abczwembad, en Marcel is goed bereikbaar voor tips en vragen per whatsapp.
Helemaal mee eens Marcel helpt altijd 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:08:
[...]

klopt, de intex pomp kan niet geschakeld worden. het is dus niet een intex pomp.
niet echt merk pomp, eentje via abczwembad. vergelijkbaar model als deze https://www.abczwembad.nl...-regeling/filterpomp-7m3/
Top. Helder!

Kun je aangeven of de pomp veel geluid maakt? En toevallig enige referentie t.o.v. een Intex ZFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@IndoBoy De stroomrekening is hier niet zo'n probleem, we hebben "iets" overschot door de zonnepanelen en gelukkig worden ze in dezelfde zonnige periode benut. De ruimte is er ook voldoende, ook voor opslag van alles tijdens de winter.

Stel dat ik wel voor een WP zou willen gaan voor een bad tot 5000 liter, welke is dan aan te raden? Ik zie bijv. een ECO Comfortpool 3,5 kW van 495 Euro, lijkt mij voldoende. Maar los van de wamtepompen voor huis waar ik mij ooit wel in verdiept heb zit in niet zo in het zwembadgebeuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:12:
@IndoBoy De stroomrekening is hier niet zo'n probleem, we hebben "iets" overschot door de zonnepanelen en gelukkig worden ze in dezelfde zonnige periode benut. De ruimte is er ook voldoende, ook voor opslag van alles tijdens de winter.

Stel dat ik wel voor een WP zou willen gaan voor een bad tot 5000 liter, welke is dan aan te raden? Ik zie bijv. een ECO Comfortpool 3,5 kW van 495 Euro, lijkt mij voldoende. Maar los van de wamtepompen voor huis waar ik mij ooit wel in verdiept heb zit in niet zo in het zwembadgebeuren :)
Ik heb deze gehaald
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/275119/files/260493695/800x1024x2/poolstyle-poolstyle-step-inverter-65-kw-zwembad-wa.jpg

Een beetje over the top, maar heeft een cop van 10. Hoe hoger de Cop waarde, hoe effienter per watt. Ook met het ook op de toekomst naar groter bad. En dus semi inverter. Hij kan dus afgesteld worden op temp. Die wat jij wilt gaat aan zodra de pomp aangaat. Die semi inverter blijft uit zolang het water nog de gewenste temp heeft. Icm met solarmatten nog efficienter.
Stel vandaag slecht weer, maar morgen niet. Dan laat ik de pomp in de nacht aanstaan en is het water de volgende dag lekker op temp.
Maar het is net als wat we hiervoor zeiden. We klooien wat aan en al doende leert men :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Delta verschil van 0,5gr is goed.
Voor opzet zwembaden moet je minimaal rekenen op 100% van je oppervlakte. Echter hoe meer is beter uiteraard...
Jouw bad is 10.6 m2. Je EPDM matten zijn 6,2 m2 (1.2 x 6).

Dus ik vind dat je het eigenlijk wel goed doet voor een opzet zwembad die niet geisoleerd is.
Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Oke, dat kan natuurlijk. Ik zelf wil gewoon langer kunnen genieten en ieder moment erin kunnen gaan :).
Thaam schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:00:
[...]

De reden om geen WP te gebruiken is puur ruimtegebrek.
Kleine tuin met trampoline, overkapping, zandfilter en zwembad. Ik heb wel zonnepanelen dus eventueel extra stroomverbruik in de zomer is minder erg. Vandaar de optie voor elektrisch verwarmen.
Zo te lezen is jouw tuin groter dan die van mij :D. elektrisch verwarmen is gewoon zoveel duurder. Afhankelijk van de benodigde capaciteit heb je het op 2 seizoenen terug verdiend.

Check eens naar verticale warmptepompen, deze zijn compacter en met het voordeel dat het lucht naar boven wordt geblazen heb je dus minder ruimte nodig.
En ze zijn niet perse duurder (afhankelijk van wat je wilt natuurlijk).
Mr_DD schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Ik ben zelf ook nog op zoek naar de juiste ondergrond voor mijn zwembad van 400x200. Rubberen tegels wordt al snel erg prijzig. (ik heb nu van die 0,5mm puzzeltegels, maar dat is dramatisch)

Kan het zwembad direct op EPS platen (zoals dit https://www.hornbach.nl/s...aten/5998424/artikel.html) staan, of moet er dan nog wel iets onder of bovenop ?
Als dat kan dan zou ik zelf een eenvoudig houten frame langs de zijkanten maken en daarin de EPS platen leggen. Als dat voldoende is dan ben ik een stukje gelukkiger.
XPS platen bedoel je ;) Deze van de hornbach heb ik ook. Bad kan gewoon gelijk erop, wel heb ik de naden met alumium tape afgeplakt.

Wat jij nu zegt ben ik nu aan het maken. zijkant isoleren lijkt mij alleen wat lastig want de meeste opzet zwembaden gaan "bol" hangen en zijn niet recht...

Heb zelf 40mm maar achteraf gezien zou ik toch liever voor minimaal 50mm gaan of zelfs nog meer voor beter isolatie.
Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:12:

Ga voor overcapaciteit, waarom? Omdat je dan het bad makkelijker op temperatuur krijgt bij het opstarten en de koudere dagen.

Ookal zijn wp energie zuinig, als je wp velen uren moet draaien voor 3-4gr per dag en je verliest op een nacht 2 graden dan blijft er niet veel over... kost je onnodig uren en stroom.

Ik zou voor minimaal 6kW gaan maar dan wel een inverter model, aangezien deze het meest zuinig zijn wanneer ze niet op 100% hoeven te draaien.

Normaal bereken je het benodigde capaciteit met m3 / 4. Voor wat overcapaciteit doe je m3 / 3.
Echter geld dit voor een zwembad (inbouw) die goed geisoleerd is.
Een opzet zwembad heeft meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
De wens om een zwembadpomp te schakelen o.b.v. zwembadtemperatuur vs zonkracht heb ik in een topic gevangen: MiKeZZa in "Stopcontact schakelen o.b.v. watertemperatuur en zonkracht"

Dit om het hier niet te vervuilen en hopelijk ook wat ander volk te betrekken in mijn wens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Jazsie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:02:
[...]

XPS platen bedoel je ;) Deze van de hornbach heb ik ook. Bad kan gewoon gelijk erop, wel heb ik de naden met alumium tape afgeplakt.

Wat jij nu zegt ben ik nu aan het maken. zijkant isoleren lijkt mij alleen wat lastig want de meeste opzet zwembaden gaan "bol" hangen en zijn niet recht...

Heb zelf 40mm maar achteraf gezien zou ik toch liever voor minimaal 50mm gaan of zelfs nog meer voor beter isolatie.

[...]

Ga voor overcapaciteit, waarom? Omdat je dan het bad makkelijker op temperatuur krijgt bij het opstarten en de koudere dagen.

Ookal zijn wp energie zuinig, als je wp velen uren moet draaien voor 3-4gr per dag en je verliest op een nacht 2 graden dan blijft er niet veel over... kost je onnodig uren en stroom.

Ik zou voor minimaal 6kW gaan maar dan wel een inverter model, aangezien deze het meest zuinig zijn wanneer ze niet op 100% hoeven te draaien.

Normaal bereken je het benodigde capaciteit met m3 / 4. Voor wat overcapaciteit doe je m3 / 3.
Echter geld dit voor een zwembad (inbouw) die goed geisoleerd is.
Een opzet zwembad heeft meer nodig.
Zijn die platen wel weer en chloorbestendig? Ik zelf ben dus voor de grootte dikke puzzelplaten gegaan 2cm 1mx1m. Weer en chloorbestendig. Heb ze volgens mij nu 5 of 6 jaar.

Ik merk wel een grotere snelheid van temperatuursverhoging hoor. Niet 3-4gr. Dat heb je misschien alleen met de solarmatten en soms zelf met alleen een noppenfolie. Maar met ook nog een step by step inverter warmtepomp erbij gaat het sneller is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
IndoBoy schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:21:
[...]

Zijn die platen wel weer en chloorbestendig? Ik zelf ben dus voor de grootte dikke puzzelplaten gegaan 2cm 1mx1m. Weer en chloorbestendig. Heb ze volgens mij nu 5 of 6 jaar.

Ik merk wel een grotere snelheid van temperatuursverhoging hoor. Niet 3-4gr. Dat heb je misschien alleen met de solarmatten en soms zelf met alleen een noppenfolie. Maar met ook nog een step by step inverter warmtepomp erbij gaat het sneller is mijn ervaring.
Vocht wel, chloor durf ik niet te zetten. En anders gewoon een zeil voor de zekerheid :).

Mijn bad is op 2,5u van 16 op 38gr.
Overcapaciteit heet dat :).

Weet niet hoe groot je bad is en je wp capaciteit maar je hebt dus een goede verhouding, en juist bij een (step) inverter is dat fijn want je hebt de capaciteit waar nodig en op temperatuur is je wp nog zuiniger en stiller vergleken met normale wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Jazsie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Vocht wel, chloor durf ik niet te zetten. En anders gewoon een zeil voor de zekerheid :).

Mijn bad is op 2,5u van 16 op 38gr.
Overcapaciteit heet dat :).

Weet niet hoe groot je bad is en je wp capaciteit maar je hebt dus een goede verhouding, en juist bij een (step) inverter is dat fijn want je hebt de capaciteit waar nodig en op temperatuur is je wp nog zuiniger en stiller vergleken met normale wp.
Ja, interpreteerde hem anders. Ik dacht meer aan overcapaciteit met het oog op de toekomst als je een groter bad wilt. Mijn bad is niet zo groot 3.66. Maar wil misschien naar 5x4 al dan niet opzet of zelfbouw.

Geluid was ook belangrijk voor mij inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-05 17:59
Op mijn intex badje zit 32mm om aan te sluiten maar dan met die soeciale intex koppeling naar 38mm.
Mijn 266x165 kan maar 32mm aan als ik dat goed heb gelezen.
Is er geen verloop van 32mm naar 38mm die ik op dat zwembad stukje kan aansluiten met rvs klembandjes zodat ik die intex koppeling niet hoef te gebruiken. Ik zit dan alleen nog met de koppeling op de intex pomp naar 38mm.
Ik gebruik de intex 38mm standaard slang niet ivm verkeerde lengtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Marco_Dark schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:03:
Op mijn intex badje zit 32mm om aan te sluiten maar dan met die soeciale intex koppeling naar 38mm.
Is er geen verloop van 32mm naar 38mm die ik op dat zwembad stukje kan aansluiten met rvs klembandjes zodat ik die intex koppeling niet hoef te gebruiken. Ik zit dan alleen nog met de koppeling op de intex pomp naar 38mm.
Je hebt zo'n verloop die je op de slang kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/11V66Et%2B2-L._SL500_AC_SS350_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:03:
leg even iets meer uit aub .. kom je te kort of is het juist te lang ?

zie anders vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" ik gebruik meerdere slang diameter(s) .. 32/38 door elkaar .. (doorzichtig is bv 32mm) .. blauw = 38mm

Van mijn bad naar de pomp is mijn slang 2 a 3 meter te lang ..ach jammer dan gewoon vast geschroeft .. en die intex ZFP slang is best goeie kwaliteit moet ik zeggen .. veel slangen kan ik na 2 jaar weg mikken deze doen het al 4 jaar zonder problemen
Rukapul schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:23:
In verband met mijn verticale constructie met epdm matten zoek ik iets om makkelijk (handmatig) te kunnen ontluchten.

Ik heb de matten bij waterfunshop gekocht (volgens mij ongeveer zelfde materiaal als bv abczwembad etc.). De makkelijkste / goedkoopste oplossing lijkt om gebruik te maken van de schroefdraad van de eindkap (ca 40mm). De eindkap zelf kan ik dan wel doorboren. Ik heb ook wel een alternatieve eindkap gezien bij abczwembad met ontwaterfunctie, maar volgens mij moet die verlijmd worden in de 50mm buis wat ik liever vermijdt.

Weet iemand wat past op die schroefdraad? Een eenvoudige schroefdop zou mogelijk al genoeg zijn.
Waarom zou je (willen) ontluchten ? het gevangen lucht geeft tegendruk aan het water .. het werk wat je er aan zou doen vs de winst is verwaarloosbaar .. beter dan ZFP ipv cartridge .

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 10-05-2020 19:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:23:
Of zoiets?
http://www.waterfunshop.c...kventiel-solarmatten.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
naast dat tie niet met 50mm aan de slag wil .. wat is de toegevoegde waarde ??

Lucht in de leiding is naar mijn idee helemaal niet erg .. het stromend water ontlucht zoveel mogelijk en lukt dat niet is het ook niet erg ..

ik merk bv dat bij ZFP filtratie stand 85% bv van het lucht eruit is .. en met ZFP circulatie stand (meer druk) ik net 5% extra lucht eruit "pers" maar kwa temp verschil is dit echt marginaal effectief ..

Zoals ik eerder aangaf zolang je "warm" water in het midden aanzuigt van het zwembad en niet meer naar de bodem .. (waar het water kouder is ..) zal het effect ook niet zo groot zijn .. warmer water neemt minder warmte op dan koud water ..

Afbeeldingslocatie: https://www.wetenschapsforum.nl/moderator/warmtecapaciteit/ijsstoom.png

Zoek op "warmte capaciteit water"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:48:
[...]
naast dat tie niet met 50mm aan de slag wil .. wat is de toegevoegde waarde ??
Geen idee, ik had gelezen dat hij wilde ontluchten en kwam deze toevallig tegen, niks meer en niks minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Geniaal dat je iets op die gare website gevonden hebt.

Inmiddels heb ik de schroefdraad gemeten en een schroefbus 1 1/4 besteld.

Binnenkort verder experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-05 17:59
Mijn intex slangen zijn veel te lang dus ik dacht kortere 38mm te gebruiken.
Ik hem maar 2m oid nodig.
Mijn ruimte is beperkt dus ik dacht vooral daaraan.

Op het zwembad zit een 32mm aansluiting wilde daar een verloop op zetten naar 38mm dan beide vast met slangklem. En dan naar de pomp, al heb ik daar weer de intex aansluiting waar ik niet aan de intex adapter kan ontkomen.

Misscien toch maar werken met fue 4.4 meter slangen.

Zijn die intex afsluiters goed? Ze gaan 90 graden ipv een rechte afsluiter wat beter wordt bevonden. Het mindere bochten werk bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:21:
Mijn intex slangen zijn veel te lang dus ik dacht kortere 38mm te gebruiken.
Ik hem maar 2m oid nodig.
Mijn ruimte is beperkt dus ik dacht vooral daaraan.

Op het zwembad zit een 32mm aansluiting wilde daar een verloop op zetten naar 38mm dan beide vast met slangklem. En dan naar de pomp, al heb ik daar weer de intex aansluiting waar ik niet aan de intex adapter kan ontkomen.

Misscien toch maar werken met fue 4.4 meter slangen.

Zijn die intex afsluiters goed? Ze gaan 90 graden ipv een rechte afsluiter wat beter wordt bevonden. Het mindere bochten werk bedoel ik.
De extra paar meter ga je niet merken van zwembad naar pomp (aanzuigen) slang lekker achter het zwembad leggen slang vult zichzelf wel ..

Mijn redenatie voor deze ipv 32mm oplossing (zonder afsluiter) is puur dat ik nu de slangen af kan koppelen van het zwembad zonder met dopjes of andere meuk hoef te werken .. en zou dus de 3 weg klep die ik vast heb gemaakt aan de chloordispenser weg kan mikken .. (chloordispenser is ook gaar dus tzt vervangen) .. je kan ook zoals @BeyondThunder direct vaste pijp er in duwen (hij had er een foto van gepost) .. paar dagen geleden ..

ze hebben wel extra druk verlies bij het inspuiten maar dan een extra beluchtings functie (niet dat die beluchting me veel uitmaakt btw .. maar goed sales gimmick ? die beluchting ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
leuk discussie punt

hoeveel nut heeft het om je zwembad te automagiseren .. ? en wanneer wel/wanneer niet ..

Verwarmen lijkt me alleen handig als je niet te veel verwarmte verliest .. dus bv het is 3 dagen redelijk zonnig maar je kan de temp toch elke dag 1 graad hoger krijgen ..
- dus je verwarmt per dag 5 graden maar volgende dag (start) ben je er 4 wegens afkoeling verloren.

Ik denk zelf dat PH/Chloor meten veel meer nut heeft .. eventueel helderheid .. zodat je geen algenvorming krijgt . (wat zeer vervelend is) .. of druk op je ZFP manometer ..

ik denk zelf dat hoe groter je bad is en "geisoleerder" .. dat het wellicht meer nut heeft maar goed .

ander vraag .. zou het nut hebben om je aanzuiging van je zwembad bv 10cm naar beneden te verplaatsen .. (kan dit simpel genoeg ?

ik denk dat zwembad producten (intex,bestway enzv) de afvoer punt wegens praktische redenen niet zo "laag" hebben gezet .. ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:56:
leuk discussie punt

hoeveel nut heeft het om je zwembad te automagiseren .. ? en wanneer wel/wanneer niet ..

Verwarmen lijkt me alleen handig als je niet te veel verwarmte verliest .. dus bv het is 3 dagen redelijk zonnig maar je kan de temp toch elke dag 1 graad hoger krijgen ..
- dus je verwarmt per dag 5 graden maar volgende dag (start) ben je er 4 wegens afkoeling verloren.

Ik denk zelf dat PH/Chloor meten veel meer nut heeft .. eventueel helderheid .. zodat je geen algenvorming krijgt . (wat zeer vervelend is) .. of druk op je ZFP manometer ..

ik denk zelf dat hoe groter je bad is en "geisoleerder" .. dat het wellicht meer nut heeft maar goed .

ander vraag .. zou het nut hebben om je aanzuiging van je zwembad bv 10cm naar beneden te verplaatsen .. (kan dit simpel genoeg ?

ik denk dat zwembad producten (intex,bestway enzv) de afvoer punt wegens praktische redenen niet zo "laag" hebben gezet .. ..
Hoe groter je bad hoe meer nut het allemaal heeft. In de meeste gevallen dan want bij een Spa is naar mijn mening PH/Chloor nog belangrijker wegens het kleine formaat + warmer water.

Het is maar wat je wilt, welk je budget je hebt of wilt uitgeven. Je kan het zo gek maken als je fantasie het toe laat ;).

Aanzuiging naar beneden verplaatsen heeft absoluut nut, hoe "lager" je zit hoe kouder het water daar is.

Of het merkbaar is, dat durf ik niet te zeggen. Ook afhankelijk weer van hoe diep je bad is etc.

Aanzuiging maken lijkt mij niet zo lastig in een liner, netjes uitsnijden en een uitlaat erop monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:14:
[...]

Hoe groter je bad hoe meer nut het allemaal heeft. In de meeste gevallen dan want bij een Spa is naar mijn mening PH/Chloor nog belangrijker wegens het kleine formaat + warmer water.

Het is maar wat je wilt, welk je budget je hebt of wilt uitgeven. Je kan het zo gek maken als je fantasie het toe laat ;).

Aanzuiging naar beneden verplaatsen heeft absoluut nut, hoe "lager" je zit hoe kouder het water daar is.

Of het merkbaar is, dat durf ik niet te zeggen. Ook afhankelijk weer van hoe diep je bad is etc.

Aanzuiging maken lijkt mij niet zo lastig in een liner, netjes uitsnijden en een uitlaat erop monteren...
Tja zomaar verplaatsen gaat niet .. je liner is niet verstevigd (alleen huidge locatie) en ik zou ook niet weten welke lijm je moet gebruiken ..

ik heb bv nog oude liner liggen .. maar ik denk dat je een extra versteviging (anti scheur materiaal) ertussen zal moeten doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso: hmzz oke, dacht dat versteviging niet nodig was.

Zal afhangen van de dikte van de liner.

Wellicht een extra laag toepassen aan de buitenkant. Alleen zou ik persoonlijk niet zo een intex inlaat gebruiken maar een grotere die een dikkere sealing heeft.

Eens kijken waaar je klein stuk liner kan kopen, heb namelijk een inbouw led lamp besteld :D

Denk dat ik toch maar ga verstevigen aan de buitenkant aangezien de liner maar 0,6mm dik is.

Doorscheuren is het laatste wat je wilt namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:36:
@vso: hmzz oke, dacht dat versteviging niet nodig was.

Zal afhangen van de dikte van de liner.

Wellicht een extra laag toepassen aan de buitenkant. Alleen zou ik persoonlijk niet zo een intex inlaat gebruiken maar een grotere die een dikkere sealing heeft.

Eens kijken waaar je klein stuk liner kan kopen, heb namelijk een inbouw led lamp besteld :D

Denk dat ik toch maar ga verstevigen aan de buitenkant aangezien de liner maar 0,6mm dik is.

Doorscheuren is het laatste wat je wilt namelijk...
ik heb nog wel wat oude liner .. en met een beetje pech moet ik mijn huidige zwembad stuk gaan knippen.. (zodat ik een nieuwe van intex opgestuurd krijg) .. dan heb ik zat liner over .. :+

Maar ik zit meer dan met een anti-scheur stof ... als ik de inlaat lager maak kan ik me zo bedenken dat ik wellicht efficientere verwarming krijg .. omdat koud(er) water meer warmte opneemt .. maar zou ik dan bv ook de invoer verlagen ?? als je toch bezig bent .. waarom niet meteen goed :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@vso Als je de oude uitgang als nieuwe ingang gebruikt heb je het toch al klaar? Kun je zelfs het verschil nog testen als je dat wil. Naast een extra uitgang op vloernivo dan.

[ Voor 13% gewijzigd door Ep Woody op 11-05-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik heb een intex prism frame van 4,88 x 2,44 (11 liter)
Er is een intex filterpomp bijgeleverd van 3400 l/uur

Ik ben nu op zoek naar een warmtepomp (waarschijnlijk dit model https://www.zwembadstore....o-s-warmtepop-5kw-dp.html, of iets gelijkaardig)
Nu is mijn vraag, hoever mag de filterpomp en warmtepomp van het zwembad afstaan.
En is de intex filterpomp voldoende voor deze waterpomp. (want bij de waterpomp staat deze een ingangsdebiet nodig heeft van 4-6m³/h)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@garciake:

11.9m3 / 4 = 2.97 kW, maar wat overcapaciteit is wel handig/fijn dus 11.9 / 3 = 3.96 kw.
Echter is dit voor een bad die goed geisoleerd is. Bij opzet zwembaden wil je liefst nog meer hebben gezien het gebrek aan isolatie.

Die Eco/Hydro-S 5 is 4,5 kW bij lucht 27 graden en water 27 graden.
Check je bij lucht 15 graden en water 26 graden dan zit je op 3.7 kW.
In NL Moet je kijke naar lucht 15gr en water 26gr omdat dit vaker voorkomt.

Je doet dus verstanding aan om voor een slagje groter te gaan.

Daarnaast vind ik die persoonlijk prijzig en is deze ook nog niet eens een (step) inverter.

Heb je het budget en je wilt een merk wp die ook nog full inverter is:
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html

Of als je niet merk gebonden bent maar gewoon een goede wp wilt hebben voor een goede prijs dan is deze step inverter wellicht een optie:
https://www.top-zwembadshop.nl/orilux-warmtepomp-6-5kw

En neen, je pomp is niet voldoende... die 3,4 m3/u haal je bij lange na niet, laat staan de minimale 4 m3/u :P

@vso: Ik zal je hoogst waarschijnlijk binnenkort een PM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:17:

<

ingangsdebiet nodig heeft van 4-6m³/h
dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:32:
@vso Als je de oude uitgang als nieuwe ingang gebruikt heb je het toch al klaar? Kun je zelfs het verschil nog testen als je dat wil. Naast een extra uitgang op vloernivo dan.
Het idee 1 van de 2 huidige gaten dicht en 1 nieuwe (ergens) in de liner maakt .. bv 1tje op de bodem, of lager in de wand..

In theorie is dat best mogelijk in praktijk heb ik andere ervaring..

Ik heb 10 reparatie stukjes / oude liner meuk bewaart .. en wat lijm ..
Goed nu heb ik al eens in het verleden getracht met de lijm en andere meuk geprobeert te reparen --> ervaring was zodanig dat ik een nieuw zwembad aangeschaft heb ..

Het is vooral nu een gedachte/discussie punt .. waarom we dat wel / of niet zouden doen zou het helpen .. is vooral de vraag ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Jazsie schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:48:
@garciake:

....
Of als je niet merk gebonden bent maar gewoon een goede wp wilt hebben voor een goede prijs dan is deze step inverter wellicht een optie:

En neen, je pomp is niet voldoende... die 3,4 m3/u haal je bij lange na niet, laat staan de minimale 4 m3/u :P
Bij deze warmtepomp staat een debiet van 2000-4000 L/uur.
Wat kan ik dan best voor filterpomp kopen, een van 4000L/uur, of ook hier beetje zwaarder nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:21
Na dit topic te hebben doorgenomen heb ik nog een vraag: ik heb een vlonder aan het water en dat zou een perfecte plek voor een zwembad(je) zijn. Enig idee hoe je de nominale belasting van zo'n vlonder bepaalt?
Zijn er mensen die dit doen? Ik kan wel isolatie en/of extra planken eronder leggen voor gewichtsverdeling, dat is geen probleem.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:23:
[...]

Wat kan ik dan best voor filterpomp kopen, een van 4000L/uur, of ook hier beetje zwaarder nemen?
Met 2m3/u haal je dat misschien nog wel met je 3,4m3/u pomp. Is afhankelijk van bochten/afstand etc maar het zou mogelijk zijn. Indien je voor deze wp zou gaan zou ik het eerst gewoon testen. Is het te weinig dan merk je dat vanzelf wel want dan gaat wp in storing en stopt ie er mee :).

En anders overstappen naar een zandfilterpomp van minimaal 4m/u of slagje groter (6m3/u).
NiGeLaToR schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:24:
Na dit topic te hebben doorgenomen heb ik nog een vraag: ik heb een vlonder aan het water en dat zou een perfecte plek voor een zwembad(je) zijn. Enig idee hoe je de nominale belasting van zo'n vlonder bepaalt?
Zijn er mensen die dit doen? Ik kan wel isolatie en/of extra planken eronder leggen voor gewichtsverdeling, dat is geen probleem.
De vraag is eerder of je onderconstructie het gewicht aan kan. Dat is normaal niet berekend op een zwembad.

Is dus niet zo te zeggen, wil je het echt weten moet je kijken hoe de vlonder in elkaar steekt (dikte balken, welk soort hout, afstand van balk tot balk)... Gezien de veiligheid van zo iets zou ik toch een aannemer/specialist er naar laten kijken/brekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

11 liter _/-\o_ je bedoelt ongeveer 11 kuub

4 kuub is in principe minimum (ook voor wp) als ik het goed heb, 6 kuub of 8 kuub is wellicht beter.

maar het is afweging die je moet maken omdat de pomp langer draait met je WP / zonnestraal oplossing is 10 of 12 wellicht overkill

Je doet je wel een plezier om op te letten met een pomp / inverter / wp met je pomp kan (in)schakelen zodat de wp niet draait zolang de pomp uitstaat .. en de WP apart in/uit kan schakelen

en neem een Bypass met ten minste 3 kranen
NiGeLaToR schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:24:
1 liter water is 1 kg .. met baklken van 0,44x0,44 + 5 volwassen mensen + zwembad gaat dit kiele kiele worden.

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 11-05-2020 13:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jazsie @vso ja zag al dat een beetje badje snel > 2.000kg weegt. Dat is vrij veel voor op de vlonder inderdaad. Zelfs als ik er nog een extra ondervloer op timmer weet ik gewoon niet of de onderliggende palen niet gewoon de grond in verdwijnen. Jammer, want het is een afsluitbare plek en dat is wel handig met de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
[...]

Ik heb een simpele WP setup op mijn zwembad (doorsnee 3M, 1,20 hoog).
3,6 kW WP en een Intex cartridgepomp van 3785 liter per uur (type 28638). Verder geen bypass of iets dergelijks. Gaat op zich prima, enige nadeel is dat je het filter echt dagelijks moet schoonspoelen (bij veel zwemmen). Doe je dit niet, dan loopt de pompcapaciteit snel terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH7MvTjx7lTjOnkWPnaBxU87b-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U9f2Nze6pj6U6TJhFGKD0VwZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:44:
@Jazsie @vso ja zag al dat een beetje badje snel > 2.000kg weegt. Dat is vrij veel voor op de vlonder inderdaad. Zelfs als ik er nog een extra ondervloer op timmer weet ik gewoon niet of de onderliggende palen niet gewoon de grond in verdwijnen. Jammer, want het is een afsluitbare plek en dat is wel handig met de kinderen.
Stom idee .. maar hoeveel ruimte heb je onder de vlonder ?

je zou een verwijderbaar deksel kunnen fabrieken .. ([DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6) de vorm/maten laat ik even in het midden.

Maar je kan het zwembad laten zakken op de grond.. wat eps als ondergrond en planken rondom een intex zwembad (2,5m rond bv) kan dan .. afhankelijk van het type zwembad kan je zoveel vullen als je zelf wilt.

Het voordeel van hem ingraven (en je hoeft niet al te duur te nemen) .. is dat je pomp en slangen ook niet in de weg liggen..

Goed ik heb dus genoeg filmpjes op youtube gezien van "gekke USA dodo's" de een goedkope intex/bestway ingraven .. :+ of zelfs een verborgen zwembad maken ..

de constructie is dan 100x zo duur als het zwembad maar goed daar praten we niet over }:O }:O

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:38:
[...]

11 liter _/-\o_ je bedoelt ongeveer 11 kuub

4 kuub is in principe minimum (ook voor wp) als ik het goed heb, 6 kuub of 8 kuub is wellicht beter.

maar het is afweging die je moet maken omdat de pomp langer draait met je WP / zonnestraal oplossing is 10 of 12 wellicht overkill

Je doet je wel een plezier om op te letten met een pomp / inverter / wp met je pomp kan (in)schakelen zodat de wp niet draait zolang de pomp uitstaat .. en de WP apart in/uit kan schakelen

en neem een Bypass met ten minste 3 kranen

[...]

1 liter water is 1 kg .. met baklken van 0,44x0,44 + 5 volwassen mensen + zwembad gaat dit kiele kiele worden.
Ok, dus ik ga voor deze warmtepomp en de filterpomp die bij het zwembad zat. Ik ga deze opstelling eerst testen.
Ik lees in de handleiding van de filterpomp dat deze 1,5m van het zwembad moet staan; maar wat met de afstand tussen de filterpomp en warmtepomp. Wat is hierbij aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@garciake:

Afstand zo kort mogelijk houden.
Maar als het beter uit komt als het wat verder weg staat dan zou ik dat doen. Is niet iets waar je druk om hoef te maken. Tenminste ik ga er niet van uit dat je het 20 meter verder weg zet, want dan is het een ander verhaal natuurlijk :P

Voor welke wp ga je? die van top-zwembaden?

Hoewel @vso bypass aanraad wat ook eigenlijk nodig is zou ik dat nu als je gaat testen met je standaard 3,4 m3/u pomp dat niet aanschaffen en gewoon zonder gebruiken.

Je waterdoorstroming zal niet hoog genoeg zijn dat je een bypass nodig hebt zoals @ElGrandoNeuso al zegt.

Ga je later overstappen naar eeen zandfilterpomp, dan zou ik het goed doen en een bypass aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Ik ga inderdaad voor die van top-zwembaden

Bedankt voor alle info !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:53:

Dus je geeft 900,- uit voor een WP + 100,- aansluit meuk .. Maar draait op een 30,- cartridge filter pomp :X

[Edit] moet je helemaal zelf weten .. begrijp me niet verkeerd.

maar ik zou alleen al een ZFP aanraden omdat je minder gezeik hebt met filters . en die pompjes zijn ook niet eeuwig leven beschoren heb er al 5 versleten voordat ik ZFP overgestapt ben ..

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 11-05-2020 15:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Met een wp heb je toch helemaal geen bypass nodig eigenlijk, helemaal niet als je pomp niet al te groot Is.
Ik heb een 4,5m3 pomp, en de bypass staat gewoon vol open, delta t over de wp van rond de 0,5 a 0,7 graad.
Zo gauw ik de bypass open zet, gaat de wp uit op de flowswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09
hoe krijg ik dat laatste water eigenlijk rap uit het bad? Met de ZFP pomp gaat het rete snel, maar daarna die laatste 10 cm, dat schiet echt niet op, bij dat uitlaatje met een tuinslang....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hendrik12345678 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:03:
Met een wp heb je toch helemaal geen bypass nodig eigenlijk, helemaal niet als je pomp niet al te groot Is.
Ik heb een 4,5m3 pomp, en de bypass staat gewoon vol open, delta t over de wp van rond de 0,5 a 0,7 graad.
Nodig is maar hoe je het ziet ..

je hoeft ook geen chloor toe te voegen als je 24x7 filtert .. maar scheelt je wel stroomkosten :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:06:
hoe krijg ik dat laatste water eigenlijk rap uit het bad? Met de ZFP pomp gaat het rete snel, maar daarna die laatste 10 cm, dat schiet echt niet op, bij dat uitlaatje met een tuinslang....
dompelpomp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:03:
Dan heb je in jouw geval inderdaad geen bypass nodig, zeker als je delta temperatuur op of rond de 0,5 graden zit.

Maar handig om het te hebben bij een grotere pomp is het zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 20:26
trekker22 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:06:
Waterstofzuiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie waarom hebben die zwembad WP's een cop van 10? terwijl een normale WP een cop van 4 a 5 heeft ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:56:
leuk discussie punt

Het opzich al handig als de pomp met een timer automatisch aangaat en daarmee ook je solarmatten en eventueel je warmtepomp.
Als alles automatisch aan kan gaan op basis van weersvoorspelling en temp meting, wordt het iets effienter misschien. Ik heb warmtepomp niet aan als het koud is, maar wel mijn zandfilter. Dus dan moet de warmtepomp ook geautomatiseerd worden op basis van het weer.
Uiteindelijk vind ik een lekker bad het belangrijkste, dan de automatisering en vind ik het dan niet zo erg om het semiautomatisch of handmatig te moeten doen..

Als koud water niet zo erg vindt, dan hoef je inderdaad niets te doen. Ik bedoel als je naar een buitenbad gaat, of het strand is het water ook niet verwarmd.
Aan de andere kant, als een koud bad hebt en je gaat daardoor eigenlijk geen gebruik maken van je bad, kun je net zo goed geen bad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:17:
Ik heb een intex prism frame van 4,88 x 2,44 (11 liter)

Ik ben nu op zoek naar een warmtepomp (waarschijnlijk dit model https://www.zwembadstore....o-s-warmtepop-5kw-dp.html, of iets gelijkaardig)
Nu is mijn vraag, hoever mag de filterpomp en warmtepomp van het zwembad afstaan.
En is de intex filterpomp voldoende voor deze waterpomp. (want bij de waterpomp staat deze een ingangsdebiet nodig heeft van 4-6m³/h)
Ik in ieder geval wat reserve capaciteit meenemen in je pomp. Je hebt ook nog de lengte van je slangen en eventuele opvoerhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09
hmmm eenthje die op de ZFP kan dan bedoel je? Die wil ik toch al aanschaffen, en om weer extra een dompelpomp aan te schaffen... (al kost dat ook niet de wereld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:28:
Het opzich al handig als de pomp met een timer automatisch aangaat en daarmee ook je solarmatten en eventueel je warmtepomp.
Als alles automatisch aan kan gaan op basis van weersvoorspelling en temp meting, wordt het iets effienter misschien. Ik heb warmtepomp niet aan als het koud is, maar wel mijn zandfilter. Dus dan moet de warmtepomp ook geautomatiseerd worden op basis van het weer.
Uiteindelijk vind ik een lekker bad het belangrijkste, dan de automatisering en vind ik het dan niet zo erg om het semiautomatisch of handmatig te moeten doen..

Als koud water niet zo erg vindt, dan hoef je inderdaad niets te doen. Ik bedoel als je naar een buitenbad gaat, of het strand is het water ook niet verwarmd.
Aan de andere kant, als een koud bad hebt en je gaat daardoor eigenlijk geen gebruik maken van je bad, kun je net zo goed geen bad nemen.
ik ben zuinig / krenterig .. en een warm bad is tot op heden geen issue geweest. dus hoezo koud ?

FYI als ik wil zou ik relatief "simpel" de kaku kunnen bedienen .. (domoticz, arduino's raspberri pi etc etc)

Ik heb nog geen automagische kleppen of temperatuur sensors ..die de rest van de data invoert .. maar dat is een relatief simple stap .

Maar doe je het goed moet je ook voor de "top" gaan (mits in je budget past) .. en ik denk dat 75,- zwembad dat niet bepaald waard is .. in tegenstelling tot een duurdere jacuzi/ingegraven variant ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Stom idee .. maar hoeveel ruimte heb je onder de vlonder ?

je zou een verwijderbaar deksel kunnen fabrieken .. ([DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6) de vorm/maten laat ik even in het midden.

Maar je kan het zwembad laten zakken op de grond.. wat eps als ondergrond en planken rondom een intex zwembad (2,5m rond bv) kan dan .. afhankelijk van het type zwembad kan je zoveel vullen als je zelf wilt.

Het voordeel van hem ingraven (en je hoeft niet al te duur te nemen) .. is dat je pomp en slangen ook niet in de weg liggen..

Goed ik heb dus genoeg filmpjes op youtube gezien van "gekke USA dodo's" de een goedkope intex/bestway ingraven .. :+ of zelfs een verborgen zwembad maken ..

de constructie is dan 100x zo duur als het zwembad maar goed daar praten we niet over }:O }:O
Dat is best een goed idee. Moet de plak waar die Intex dan komt droog zijn? Want een deel van de vlonder staat water onder :+ ik wil het zwembad niet over het water plaatsen, maar wel op de plek waar ook water is.Kan daar wel een stuk grond van maken wellicht, maar het zal altijd 5-10 cm onder water zijn. Ik zet hem dan eigenlijk gewoon in de sloot :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 20:26
trekker22 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:32:
[...]

hmmm eenthje die op de ZFP kan dan bedoel je? Die wil ik toch al aanschaffen, en om weer extra een dompelpomp aan te schaffen... (al kost dat ook niet de wereld.)
Nee hoor gewoon in het stopcontact en een slang naar het riool. Op marktplaats ooit gekocht voor een euro of 50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:23
In ieder geval wel geleerd dat ik hier eerder en beter had moeten lezen voordat ik wat spullen had besteld |:( 8)7 _O-

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:43:
In ieder geval wel geleerd dat ik hier eerder en beter had moeten lezen voordat ik wat spullen had besteld |:( 8)7 _O-
Haha, dat zou mij nooit overkomen :+ :X :X :X

Zo leren we elke keer weer wat. Deze keer ben ik echter wél op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
NiGeLaToR schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Haha, dat zou mij nooit overkomen :+ :X :X :X

Zo leren we elke keer weer wat. Deze keer ben ik echter wél op tijd.
Nou het viel gelukkig mee heb waarschijnlijk alleen een pot Chloor tabletten die ik niet kan gebruiken :+
Maar ja als we inderdaad even goed hadden gelezen dan was het niet nodig geweest ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 11-05-2020 15:47 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:39:
[...]

ik ben zuinig / krenterig .. en een warm bad is tot op heden geen issue geweest. dus hoezo koud ?

FYI als ik wil zou ik relatief "simpel" de kaku kunnen bedienen .. (domoticz, arduino's raspberri pi etc etc)

Ik heb nog geen automagische kleppen of temperatuur sensors ..die de rest van de data invoert .. maar dat is een relatief simple stap .

Maar doe je het goed moet je ook voor de "top" gaan (mits in je budget past) .. en ik denk dat 75,- zwembad dat niet bepaald waard is .. in tegenstelling tot een duurdere jacuzi/ingegraven variant ..
Wat ik dus zei, als je koud niet lekker vindt kun je dit meenemen in je beslissing. Verder ook je eventuele plannen om je zwembad te upgraden in de toekomst. Als alles in één keer doet dan ben je inderdaad een vermogen kwijt. Het hangt ook veel af van je budget en passie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Nou het viel gelukkig mee heb waarschijnlijk alleen een pot Chloor tabletten die ik niet kan gebruiken :+
Maar ja als we inderdaad even goed hadden gelezen dan was het niet nodig geweest ;)
Je hebt toch altijd chloor nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:32:
Je hebt ze in elke bouwmarkt liggen, bouwstofzuiger kan vaak ook nat/droog (alleen met 10 a 20l ben je nogal vaak aan het legen) ..
NiGeLaToR schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:40:
Dat is best een goed idee. Moet de plak waar die Intex dan komt droog zijn? Want een deel van de vlonder staat water onder :+ ik wil het zwembad niet over het water plaatsen, maar wel op de plek waar ook water is.Kan daar wel een stuk grond van maken wellicht, maar het zal altijd 5-10 cm onder water zijn. Ik zet hem dan eigenlijk gewoon in de sloot :P
zoek op floating pool .. 2000 voorbeelden ga ze hier niet posten :+ dus ja dat kan wel ..

Denk dat je enige uitdaging is eventuele palen ofzo op stabiele ondergrond te krijgen, slangen in/uit pluggen word wellicht uitdagend .. zolang ze echter uit de zon liggen zullen ze relatief lang meegaan (UV licht breekt plastic af) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:46:
[...]

huh leg eens uit ? ik mis wat denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:54:
[...]

huh leg eens uit ? ik mis wat denk ik
Ik had een pot chloor mini long besteld, maar blijkbaar is dat niet handig in een driver.
Oke het kan wel, maar dan kan je niet zwemmen of niet handig met een kleine in het water.
Deze tabletten lossen langzaam op.

Als het bad enkele dagen niet gebruikt wordt zal het wellicht wel kunnen, maar bij elke dag gebruik dus niet handig lijkt mij ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizsz
  • Laatst online: 03-05-2023
Hey,

Ik zou zonnecollectoren willen gebruiken om een lay z opblaasbare spa bij te verwarmen, en dit via aansluiting op de bestaande pomp. De aansluitingen zijn echter zeer kort, en er zou mogelijks nog een bijkomende pomp tussengeschakeld moeten worden om het water rond te leiden, aangezien de collectoren op een nabij gelegen dak zouden komen. Ik heb al erg veel gelezen maar vind niet hoe dit precies zou lukken. Heeft iemand hier ervaring mee die details zou kunnen geven over hoe dit precies kan?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Ik had een pot chloor mini long besteld, maar blijkbaar is dat niet handig in een driver.
Oke het kan wel, maar dan kan je niet zwemmen of niet handig met een kleine in het water.

Als het bad enkele dagen niet gebruikt wordt zal het wellicht wel kunnen, maar bij elke dag gebruik dus niet handig lijkt mij ;)
Wat al gezegd is. Gewoon na het zwemmen erin stoppen en / of als je pomp draait en je zit er niet in. Je moet sowieso elke dag je pomp aanzetten en daar zitten zeker moment tussen dat je er ook niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Wat al gezegd is. Gewoon na het zwemmen erin stoppen en / of als je pomp draait en je zit er niet in. Je moet sowieso elke dag je pomp aanzetten en daar zitten zeker moment tussen dat je er ook niet in zit.
Dat snap ik idd de pomp draait nu ook elke dag minimaal 8 uur.
Maar dus een kwestie van de driver eruit halen en na het zwemmen terug stoppen want het duurt enkele dagen voordat ze opgelost zijn toch ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:50:
Wat ik dus zei, als je koud niet lekker vindt kun je dit meenemen in je beslissing. Verder ook je eventuele plannen om je zwembad te upgraden in de toekomst. Als alles in één keer doet dan ben je inderdaad een vermogen kwijt. Het hangt ook veel af van je budget en passie inderdaad.
Neuh je kan snel klaar zijn hoor simpel zwembad, cartridge pomp en zeiltje .. en af en toe een emmer heet water (indien nodig) ben je ook al snel klaar.

Dus hoezo koud ?

je kan ook een WP blijkbaar op een cartridge pomp aansluiten op een zwembad van 50,- tja .. erhm ..

en alles er tussen in :)
MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:57:
[...]

koop een chloordispenser (vanaf 30,-) let op dat je slangmaat 32/38 mm aan kan sluiten (schroef aansluiting) let op als je ZFP hebt of wensen hebt dat je een buitenschroefdraad van 38mm/42mm oid .. (kortom intex)

Gooit een paar van die "long" erin (2 of 3) , bijna dicht draaien en paar tikkies open .. en 2 a 3 weken geen omkijken naar "chloor" ..

Als kids gezwommen hebben paar snelle chloor tabletten en een ph - in de drijver

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Maar dus een kwestie van de driver eruit halen en na het zwemmen terug stoppen want het duurt enkele dagen voordat ze opgelost zijn toch ?
Ja, erin en eruit :) Maar hoe snel het oplost hangt ook af van hoe warm je water is. Hoe warmer hoe meer chloor je nodig hebt. Ik liet de drijver in de avond en nacht gewoon erin zitten als het nodig was. Kun je alleen wat witte plekken krijgen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:03:
[

koop een chloordispenser (vanaf 30,-) let op dat je slangmaat 32/38 mm aan kan sluiten (schroef aansluiting) let op als je ZFP hebt of wensen hebt dat je een buitenschroefdraad van 38mm/42mm oid .. (kortom intex)

Gooit een paar van die "long" erin (2 of 3) , bijna dicht draaien en paar tikkies open .. en 2 a 3 weken geen omkijken naar "chloor" ..

Als kids gezwommen hebben paar snelle chloor tabletten en een ph - in de drijver
Zo'n dispenser had ik inderdaad ook gezien werkt naar mijn idee wel makkelijk omdat je er niet meer op hoeft te letten.
Ga er eens naar kijken d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:01:
[...]

NEEE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chloordamp !!! vermijden !! denk aan de zwembad geur maal 10 direct je neus in .. aub 1x in het water er niet meer uit halen ..(de reactie stopt niet als je hem uit het water haalt)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 11-05-2020 16:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Neuh je kan snel klaar zijn hoor simpel zwembad, cartridge pomp en zeiltje .. en af en toe een emmer heet water (indien nodig) ben je ook al snel klaar.

Dus hoezo koud ?

je kan ook een WP blijkbaar op een cartridge pomp aansluiten op een zwembad van 50,- tja .. erhm ..

en alles er tussen in :)

[...]
Wat jij zegt is precies de reden waarom ik een zandfilter en warmtepomp heb gehaald. Wij hadden het dus koud en willen ook wel eens zwemmen als het net iets frisser is door de wind of een beetje bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Chloordamp !!! vermijden !! denk aan de zwembad geur maal 10 direct je neus in .. aub 1x in het water er niet meer uit halen ..(de reactie stopt niet als je hem uit het water haalt)
Lol, nou die geur is alleen als je er dichtbij zit. Stond trouwens volgens mij ook in de intexhandleiding. Bij gebruik drijver eruit halen. Maar ik zou inderdaad gewoon voor een dispenser gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:09:
Lol, nou die geur is alleen als je er dichtbij zit. Stond trouwens volgens mij ook in de intexhandleiding. Bij gebruik drijver eruit halen. Maar ik zou inderdaad gewoon voor een dispenser gaan.
Dit zijn beunhaas oplossingen, je hoeft maar 1x het ergens "tijdelijk" weg te leggen (hoog ? ) en het valt eraf met een klein kind die het als "snoepje" en dat het nat is .. is minder relevant "hup" "slik" weg ..

en zieken huis .. :(

Nee aub in alle redelijkheid voorkom zelfs dit soort kleine mogelijke ongelukjes .. en/of adviezen

ps doe zelf een paar druppels water bij je chloor, doos dicht en daarna openen met je neus erboven .. 5 dagen later "ruik" je het nog .. (of denk aan een smaak die dagen in je mond/neus hangt ..)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:06:
[...]

IndoBoy schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Ik zal deze bestellen dan heb ik er geen gedonder mee :)

https://www.zwembadstore....mbad-chloordispenser.html

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:47
Hallo,

Ik heb een Intex 244 x 76 zwembad, nu wil ik eenvoudig en niet te duur het water verwarmen. Nu zat ik te denken om:De standaard 602G pomp welke bij is geleverd bij het bad kan 1250 liter per uur aan, welke voldoende zou moeten zijn voor het bad en de solar mat. Klopt dit ook, wat is de praktijkervaring hier? Ik lees dat 2 solar matten beter werkt, maar ik verwacht dat de pomp daar te zwak voor is.

Daarnaast vroeg ik mij af of de isolatie platen EPS voldoende is, of zoals hier eerder genoemd kan ik beter voor XPS gaan?

Maar de ham vraag is, krijg ik het bad een beetje warm met deze totaal setup? Of kan ik beter investeren in een verwarmingspomp, gezien ik over een maand ook zonnepanelen krijg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:20:
@Jazsie waarom hebben die zwembad WP's een cop van 10? terwijl een normale WP een cop van 4 a 5 heeft ?
Omdat het een (step) inverter is. Deze zijn nog eens 30-50% zuiniger bovenop de al zuinige normale wp's.
Dit komt omdat ze op 20% kunnen draaien en niet enkel 100% of uit.

Wanneer ze op 100% draaien dan is de cop meestal ertussen in maar nog steeds hoger dan een normale.

En daarom moet je dus ook voor een overcapaciteit inverter gaan want dan kan die lekker zuinig en stil op laagste standje draaien :).

Waar de meeste de plank mis in slaan is en te kleine te kopen en dan nog niet eens een inverter omdat het goedkoper is ... maar in dit geval is dus goedkoop duurkoop als je de energie rekening erbij telt ;).
Lizsz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:58:
Hey,

Ik zou zonnecollectoren willen gebruiken om een lay z opblaasbare spa bij te verwarmen, en dit via aansluiting op de bestaande pomp. De aansluitingen zijn echter zeer kort, en er zou mogelijks nog een bijkomende pomp tussengeschakeld moeten worden om het water rond te leiden, aangezien de collectoren op een nabij gelegen dak zouden komen. Ik heb al erg veel gelezen maar vind niet hoe dit precies zou lukken. Heeft iemand hier ervaring mee die details zou kunnen geven over hoe dit precies kan?
Alvast bedankt!
aub even terug lezen, is al paar keer gezegd. Betreft dan wel Intex Spa maar is verder weinig verschil tussen.

Als je wat meer gerichte vragen stelt, kunnen wij ze ook makkelijker beantwoorden :).
MuVo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:38:
Hallo,

Ik heb een Intex 244 x 76 zwembad, nu wil ik eenvoudig en niet te duur het water verwarmen. Nu zat ik te denken om:De standaard 602G pomp welke bij is geleverd bij het bad kan 1250 liter per uur aan, welke voldoende zou moeten zijn voor het bad en de solar mat. Klopt dit ook, wat is de praktijkervaring hier? Ik lees dat 2 solar matten beter werkt, maar ik verwacht dat de pomp daar te zwak voor is.

Daarnaast vroeg ik mij af of de isolatie platen EPS voldoende is, of zoals hier eerder genoemd kan ik beter voor XPS gaan?

Maar de ham vraag is, krijg ik het bad een beetje warm met deze totaal setup? Of kan ik beter investeren in een verwarmingspomp, gezien ik over een maand ook zonnepanelen krijg?
Kan werken, neem aan dat je solar mat er naast legt want op het dak ga je niet redden...

Ga voor XPS platen, EPS kan het gewicht niet aan (lees = minder drukbestendigd).

Ik zou voor WP gaan, deze werkt ook wanneer er geen zon is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
garciake schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:53:

Nu ik deze wil bestellen, is er geen voorraad meer :( :( :(
Iemand nog een goede tip voor soortgelijke warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie EPS leggen ze onder snelwegen ipv voorbelasten met 4 boven opelkaar gestapelde 1kuub zand (big bag)zakken. Dus erhm .. :) ligt ook 100m2 in mijn tuin .. :) tegen verzakking
MuVo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:38:
Hallo,

Zwembadje krijg je al warm met 2 emmers kokend water .. dus ja die mat gaat wel werken ..

vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (zie plaatje in die post) zat ook op een dergelijke pomp dus .,. ja dat werkt wel ..

btw de onderste mat is een solarbag

Let op dat het EPS-100 of EPS-120 is .. niet EPS-60 of lager (dat is meer piepschuim)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:24

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb de Harmo Eco van Zwembad.eu. Prima pomp maar waardeloze service! Vooral de prijzen van vervang dingen zijn exorbitant hoog. bv, een rubbere O ring, €29,00....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeyondThunder schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:17:
Ik heb de Harmo Eco van Zwembad.eu. Prima pomp maar waardeloze service! Vooral de prijzen van vervang dingen zijn exorbitant hoog. bv, een rubbere O ring, €29,00....
8)7 :? :X

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 14 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.