mduran schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:45:
Gisteren 1,2x6 meter EPDM matten, dus 4 stuks, aangesloten met een 6m3 Intex ZFP. Helaas is het bad maar tot 24 gekomen vanaf 20. De hele dag pomp aangehad. Hoe anderen aan 30 komen is mij een raadsel. De matten liggen de hele dag in de zon. In het begin had ik een delta van 1 a 1,5 graad. Later de bypass gedraaid zodat er een delta was van 0,5 graad zoals velen beweren hier in het forum, maar wel een keer zoveel water doorstroming. Alles is met 32mm aangesloten. Waar gaat het mis bij mij?
Delta verschil van 0,5gr is goed.
Voor opzet zwembaden moet je minimaal rekenen op 100% van je oppervlakte. Echter hoe meer is beter uiteraard...
Jouw bad is 10.6 m2. Je EPDM matten zijn 6,2 m2 (1.2 x 6).
Dus ik vind dat je het eigenlijk wel goed doet voor een opzet zwembad die niet geisoleerd is.
Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Omdat er dan weer een energievreter bijkomt in huis en het nu zonder enige vorm van energie ook prima gaat.
Ik sla eigenlijk altijd met alles wel een beetje door. Bij iedere hobby kan ik het niet klein houden, dus ik sluit een WP eigenlijk ook eigenlijk niet uit

Maar het heeft ook met de wife acceptance factor te maken om een WP neer te zetten. Aan de andere kant is dat natuurlijk optisch weer mooier dan 2 matten en 2 bollen. En veel minder gedoe.
Voldoende zonnepanelen hier om gratis te kunnen verwarmen. Maar eigenlijk vonden we het vorig jaar prima gaan. En midden mei tot begin september is voor ons voldoende lang. Maar ok, ik sluit een wp niet uit

Oke, dat kan natuurlijk. Ik zelf wil gewoon langer kunnen genieten en ieder moment erin kunnen gaan

.
Thaam schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:00:
[...]
De reden om geen WP te gebruiken is puur ruimtegebrek.
Kleine tuin met trampoline, overkapping, zandfilter en zwembad. Ik heb wel zonnepanelen dus eventueel extra stroomverbruik in de zomer is minder erg. Vandaar de optie voor elektrisch verwarmen.
Zo te lezen is jouw tuin groter dan die van mij

. elektrisch verwarmen is gewoon zoveel duurder. Afhankelijk van de benodigde capaciteit heb je het op 2 seizoenen terug verdiend.
Check eens naar verticale warmptepompen, deze zijn compacter en met het voordeel dat het lucht naar boven wordt geblazen heb je dus minder ruimte nodig.
En ze zijn niet perse duurder (afhankelijk van wat je wilt natuurlijk).
Mr_DD schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Ik ben zelf ook nog op zoek naar de juiste ondergrond voor mijn zwembad van 400x200. Rubberen tegels wordt al snel erg prijzig. (ik heb nu van die 0,5mm puzzeltegels, maar dat is dramatisch)
Kan het zwembad direct op EPS platen (zoals dit
https://www.hornbach.nl/s...aten/5998424/artikel.html) staan, of moet er dan nog wel iets onder of bovenop ?
Als dat kan dan zou ik zelf een eenvoudig houten frame langs de zijkanten maken en daarin de EPS platen leggen. Als dat voldoende is dan ben ik een stukje gelukkiger.
XPS platen bedoel je

Deze van de hornbach heb ik ook. Bad kan gewoon gelijk erop, wel heb ik de naden met alumium tape afgeplakt.
Wat jij nu zegt ben ik nu aan het maken. zijkant isoleren lijkt mij alleen wat lastig want de meeste opzet zwembaden gaan "bol" hangen en zijn niet recht...
Heb zelf 40mm maar achteraf gezien zou ik toch liever voor minimaal 50mm gaan of zelfs nog meer voor beter isolatie.
Taro schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:12:
@
IndoBoy De stroomrekening is hier niet zo'n probleem, we hebben "iets" overschot door de zonnepanelen en gelukkig worden ze in dezelfde zonnige periode benut. De ruimte is er ook voldoende, ook voor opslag van alles tijdens de winter.
Stel dat ik wel voor een WP zou willen gaan voor een bad tot 5000 liter, welke is dan aan te raden? Ik zie bijv. een ECO Comfortpool 3,5 kW van 495 Euro, lijkt mij voldoende. Maar los van de wamtepompen voor huis waar ik mij ooit wel in verdiept heb zit in niet zo in het zwembadgebeuren

Ga voor overcapaciteit, waarom? Omdat je dan het bad makkelijker op temperatuur krijgt bij het opstarten en de koudere dagen.
Ookal zijn wp energie zuinig, als je wp velen uren moet draaien voor 3-4gr per dag en je verliest op een nacht 2 graden dan blijft er niet veel over... kost je onnodig uren en stroom.
Ik zou voor minimaal 6kW gaan maar dan wel een inverter model, aangezien deze het meest zuinig zijn wanneer ze niet op 100% hoeven te draaien.
Normaal bereken je het benodigde capaciteit met m3 / 4. Voor wat overcapaciteit doe je m3 / 3.
Echter geld dit voor een zwembad (inbouw) die goed geisoleerd is.
Een opzet zwembad heeft meer nodig.