ik heb nu ondertussen al x keer een verlanglijstje gemaakt en tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk compleet jou opstelling na wil maken , echter zonder te snijden in mijn bad o mde aansluiting te vergrotn. kan je niet jou bestelllijstje ff copy pastenvso schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:48:
[...]
tja advies .. lastig op de tekening oid .. maar moet niet al te veel uitmaken.
Gat "vergroten" is niet zozeer omdat bv een 32mm inlaat/uitlaat slecht is .. meer omdat (en zeker met meters pijp/slang) je kan voorkomen dat je liters water wegdumpt bij "onderhoud" .. als je op de juiste punten afsluiters zet. en de intex verkoopt inlaat/uitlaat met afsluiter in 38mm(40mm) formaat. dus dan moet je snijden in 90% van de gevallen.
Pomp onder het waterniveau .. en dicht bij het opvoer punt is prettig denk ik
Slang/pijp tja ingraven van een slang is tja niet de weg die je wilt gaan, en pvc slang/pijp in zonlicht is niet gezond voor de levensduur. alhoewel zwarte slang/pijp in de zon "extra" verwarming isen bescherming voor je pvc ..
Als je voor pijp gaat is 45 graden beter als 90 graden .. (minder druk verlies) als je zandfliter neemt zou ik wel zoveel mogelijk 40mm aanhouden .. (als je later groter wilt) .. je hebt wel wat druk verlies maar als je hier en daar rekening houd met eventueel nieuwe verloop erop plakken .. en bv 50mm of 40mm naar 38/32mm verloop dingen bij je zwembad zet compenseert dat best wel ..
voor jou en @jurk738 en @Crazy- en voor de vorm @Jazsieik zou niet voor deze gaan 3 weg klep is "ruk" omdat je geen "druk" kan stellen ..
ik heb zelf de volgende set
https://www.toppy.nl/prod...SNMb5diN93txoCnNwQAvD_BwE
je doet je jezelf een lol door Y-splitsing / 45 graden en alcohol doekjes en wat keukenrol bij de hand te hebben .. en eventueel extra buis ..
Zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" 1ste foto links onder op het dak btw de solar mat van 6 x 1(0,8) hoe ik dit gefabriekt heb. (als jullie willen wil ik best een closeup posten)
Door bv zandfilter in circulatie (niet filteren) kan je maximale druk van de pomp regelen met de regelaars.. dit kan niet bij een 1x 3weg klep (die het in 90 graden zet..
Meer kleppen is beter .. en btw dit zijn 50mm "kleppen" en pijp .. cranenbroek/hornbach verkoopt ook maar neem je meetlint en maten mee !! .. (maat van je schroefdraad/pijp)
Zie btw Maurice2020 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" vraag voor in/uitvoer ..
- let op bij deze "solar" pvc mat .. gaat niet 100% door de mat .. teminste .. als je net zoals ik aan/afvoer erdoor heen spuit
- de mat zal opbollen bij heet weer ..
Als ik zandfilter in circulatie zet + de bypass vol op de mat zet . (met 3m hoogte) dan mag ik blij wezen met 2 a 3 bar .. (6m3/u zandfilter) bij de uitlaat .. en in alle andere gevallen word dat minder
<lange post>
- stap 1 teken je opstelling
- stap 2 vlakke ondergrond
- stap 3 de rest
ik wil je best een eind op weg helpen maar ik kan niet de winkel / prijs bepalen dus de lijst zal alleen bevatten wat ik denk dat je als "starter" nodig hebt.
let op ik verwijs je naar de producten met voorbeelden wat ik bedoel ..
Insnijden snap ik heb er zelf ook tegenaan zitten hikken, maar elk zwembad merk heeft daar "versteviging" aangebracht .. enzoals BeyondThunder in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (1ste foto) laat zien kan je direct "harde' pijp erin steken .. (harde pijp = goedkoper dan slang)
Na je chloor dispenser wil je een "klep" / kraan hebben (deze zit tussen bypass & zwembad) .. en als je de dispenser 1x in 1 tot 2 weken van nieuw chloor wil voorzien is dit een uitdaging (tenzij je hem boven het zwembad kan tillen ..
Zelfde geld voor onderhoud aan je pomp (dus tussen zwembad(uit) naar pomp) hoewel je deze zelden nodig hebt" maar fijn als ooit de pomp stuk gaat..
bv 2x deze https://www.amazon.nl/Gre...PI/ref=asc_df_B003N1TQPI/
Skimmer .. tja, sta je in de buurt van bomen /veel bladeren is het "handig' ? ik heb er 1 .. alleen bij mooi weer gaat hij in het zwembad ,, ik ben er niet blij mee maar hij is net te handig om weer weg te gooien.
je bypass: die staat dicht bij de pomp, maar er gaat slang in & uit op alle 4 de punten (in + uit en naar de "mat" .. Y en 45 graden zijn voor minimaal druk verlies door lange buis heb ik minder slang nodig ..
ik heb op mijn HWA (Hemel Water Afvoer) een Y stuk gezet met 45 graden en (schroef)dop .zodat ik direct het riool kan indumpen .. of dit mag / kan is natuurlijk punt 2 (hier moet het) .. je mag niet zomaar de sloot indumpen .en mijn HWA staat op het riool aangesloten dit kan bij jou natuurlijk anders zijn maar hiervoor heb je de dompelpomp en platte slang nodig.
Wil je het op afstand bedienen, denk dan bv aan een shelly one of [Shelly] Ervaringen & Discussie in een buitendoos
Ik heb zelf een KAKU buiten unit met "dure" afstands bediening .. (30 +30, oid) beide hebben voordelen/nadelen .. Wat er ook tussen komt je wilt dat de unit
- aan (altijd)
- via timer zelf aan/uit op gezette tijden (dus ook uit als je hem handmatig "aan' zet)
Tot 2,5 m rond (tot 3 kuub) kan je wellicht af met een cartridge en paar intex warmte matjes .. of beter 1-2-3 SolarBAG zie ralph075 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tja ik schrik zelf hoeveel "geld" dit is ..
.. dure hobby ..
Snelle chloor/en ph = makkelijk om "bij te sturen" .. wanneer gezwommen is .. de chloor (long) is voor de dispenser ..
als afsluiter
waarom een aardlek (quote aangepast .. door wat tekst bewust weg te laten heeft geen impact)
- stap 1 teken je opstelling
- stap 2 vlakke ondergrond
- stap 3 de rest
Erg belangrijk is te starten met de locatie VLAK & waterpas te maken, het scheelt makkelijk veel water in het zwembad .. en ergenis .. en het vervelende is .. als je zwembad bijna gevuld is zie je pas het effect .. (slangwaterpas google it) helpt je wel veel ..bifi_G60 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:35:
[...]
ik heb nu ondertussen al x keer een verlanglijstje gemaakt en tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk compleet jou opstelling na wil maken , echter zonder te snijden in mijn bad o mde aansluiting te vergrotn. kan je niet jou bestelllijstje ff copy pasten
ik wil je best een eind op weg helpen maar ik kan niet de winkel / prijs bepalen dus de lijst zal alleen bevatten wat ik denk dat je als "starter" nodig hebt.
let op ik verwijs je naar de producten met voorbeelden wat ik bedoel ..
Insnijden snap ik heb er zelf ook tegenaan zitten hikken, maar elk zwembad merk heeft daar "versteviging" aangebracht .. enzoals BeyondThunder in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (1ste foto) laat zien kan je direct "harde' pijp erin steken .. (harde pijp = goedkoper dan slang)
- zwembad (zelf kiezen Duh) maar ik heb 305cm rond
- bubbel-folie (https://www.buitenspeelgo...e-black-220-x-150-cm.html)
- cover/afdekzeik (https://www.toppy.nl/cate...eil-zwembadafdekking.html)
- zwembadtegels ? handig als je ondergrond hard/zacht is .. zodat gaten niet geprikt worden
- https://www.zwembadenwebshop.nl/ondertapijt-zwembad (ik wou dat ik dit eerder had .. zwembad staat zonder al te veel werk glad op gesteld)
- Intex 6 kuub zandfilter pomp (bv), let op dat je een 6 weg klep hebt en manometer ! en aardlek desnoods aardlek los bestellen !!
- https://www.toppy.nl/prod...dlekbeveiliging-30ma.html
- https://www.zwemland.nl/Z...ype-Aqualoon-700gr/p3563/
- https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html
- https://www.dewitschijnde...-uitlaatset-2-adapters-b/
- https://www.zwembadgigant.nl/intex-adapter-32-38mm (2x) .. 1 voor "waste"/backwash
- slang (32mm) https://www.hornbach.nl/s...-6-m/7148480/artikel.html
- https://www.dezwembadspec...tig-elektrisch/little-vac (werkt alleen met ZFP) let op dat je verloop om op in inlaat te schroeven hebt ..
- borstel/bezem/net oftewel schoonmaak set
- cloordispenser https://www.zwembadstore....mbad-chloordispenser.html
- test strips
- chloor long bv https://www.zwembadstore....n-long-90-1-kg-small.html
- ph - (snel)
- chloor (snell)
- drijver
- thermometer
- slangklemmen 30-44mm (grootste maat = belangrijk, ze kunnen altijd kleiner)
- nylon tape
- vasiline (zuur vrij)
- pvc "hulp" stukken / buis .. 2x Y-stuk en 4x 45 graden (alles droog fitten voordat je lijmt ..
- spuitbus kleur wit / zwart (pvc beschermen tegen UV licht), en je buizen na het zwembad seizoen
- dompelpomp (30,- ofzo ) als je het zwembad leeg wil trekken (het riool in)
- optioneel https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p73236, je zwembad stofzuiger heeft wellicht ook 32 mm slang wacht even met bestellen. kan altijd nog..
- bak om alles te bewaren (kleine spullen)
- ziplock zak(ken) om je rubbers in vasiline te doen en de winter te laten overleven)
- zonnemat -- (langer dan 3 m retour aansluiting aan de andere kant dan invoer .. )
- zwembad-trap
- voetenbadje (thx @Kickasz .. EEN MUST HAVE), anders word je bad erg snel vuil ..
Na je chloor dispenser wil je een "klep" / kraan hebben (deze zit tussen bypass & zwembad) .. en als je de dispenser 1x in 1 tot 2 weken van nieuw chloor wil voorzien is dit een uitdaging (tenzij je hem boven het zwembad kan tillen ..
Zelfde geld voor onderhoud aan je pomp (dus tussen zwembad(uit) naar pomp) hoewel je deze zelden nodig hebt" maar fijn als ooit de pomp stuk gaat..
bv 2x deze https://www.amazon.nl/Gre...PI/ref=asc_df_B003N1TQPI/
Skimmer .. tja, sta je in de buurt van bomen /veel bladeren is het "handig' ? ik heb er 1 .. alleen bij mooi weer gaat hij in het zwembad ,, ik ben er niet blij mee maar hij is net te handig om weer weg te gooien.
je bypass: die staat dicht bij de pomp, maar er gaat slang in & uit op alle 4 de punten (in + uit en naar de "mat" .. Y en 45 graden zijn voor minimaal druk verlies door lange buis heb ik minder slang nodig ..
ik heb op mijn HWA (Hemel Water Afvoer) een Y stuk gezet met 45 graden en (schroef)dop .zodat ik direct het riool kan indumpen .. of dit mag / kan is natuurlijk punt 2 (hier moet het) .. je mag niet zomaar de sloot indumpen .en mijn HWA staat op het riool aangesloten dit kan bij jou natuurlijk anders zijn maar hiervoor heb je de dompelpomp en platte slang nodig.
Wil je het op afstand bedienen, denk dan bv aan een shelly one of [Shelly] Ervaringen & Discussie in een buitendoos
Ik heb zelf een KAKU buiten unit met "dure" afstands bediening .. (30 +30, oid) beide hebben voordelen/nadelen .. Wat er ook tussen komt je wilt dat de unit
- aan (altijd)
- via timer zelf aan/uit op gezette tijden (dus ook uit als je hem handmatig "aan' zet)
Tot 2,5 m rond (tot 3 kuub) kan je wellicht af met een cartridge en paar intex warmte matjes .. of beter 1-2-3 SolarBAG zie ralph075 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tja ik schrik zelf hoeveel "geld" dit is ..
Snelle chloor/en ph = makkelijk om "bij te sturen" .. wanneer gezwommen is .. de chloor (long) is voor de dispenser ..
als afsluiter
waarom een aardlek (quote aangepast .. door wat tekst bewust weg te laten heeft geen impact)
voorbeeld BTS in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" maar beter iets dan niets (niet super = omdat het te dicht bij "nat" zit .) .. ik zou het een meter hoger / uit de weg hangen ..) maar goed . zo kan je een kaku/shelly oid er tussen zetten. .Jazsie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:31:
Bij 30ma kan de stroom die vrij komt nog te hoog zijn, dit kan dodelijk zijn als je lekker in het water zit.
30ma is prima voor in huis maar niet in het zwembad. Alle Intex/Bestway kant en klare pompen zijn voorzien van een 10ma RCD omdat 30ma niet voldoende is.
Je groep in de meterkast moet je ook niet van 30ma naar 10ma ombouwen, dan bestaat de kans dat je aardlek er zomaar uit gaat want ook al je groepen bij elkaar in combinatie met alle aangesloten apparatuur zorgt ook voor een "lek".
Klopt daarom moet het ook zijn::
bad - pomp - aardlekschakelaar 10ma - etc.....
gebruik je gezond verstand en haal zeker die 10ma aardlekschakelaar niet weg, het zit er niet voor niets.
Tja vanalles
Ik weet niet of het hier thuishoort en anders hoor ik het wel.
Ik krijg het water van mijn Intex Pure Spa-tje maar niet op orde.
Na veel gepiel heb ik nu als het water op gebruikstemperatuur (bij ons is dat 38 graden) is een pH bereikt die rond de 7.2 ligt.
Ik gebruik Interline Quick mini tabs van 2,7 gram. Helaas hebben deze tabs gewoon geen invloed op t chloorgehalte in het bad. Ik blijf 0 meten... ik heb per dosering 1 tablet toegevoegd, omdat deze normaal op 1m3 water 1,5mg/l chloor toe zouden moeten voegen. 1 tablet zou dus voldoende moeten zijn voor de 795 liter die in dit bad zit.
Nu 3 dagen later met een pH die goed is, alkaliteit die OK is en stabiele watertemperatuur zie ik nog steeds een niet verkleurd vakje van teststrips. Ook al andere strips gebruikt.... enige wat ik op zie lopen is de cyanuurzuur waarde op de strips.
Heb ik gewoon een foutieve batch chloortabs of zie ik iets over het hoofd! Ik wordt hier gek van....
Na veel gepiel heb ik nu als het water op gebruikstemperatuur (bij ons is dat 38 graden) is een pH bereikt die rond de 7.2 ligt.
Ik gebruik Interline Quick mini tabs van 2,7 gram. Helaas hebben deze tabs gewoon geen invloed op t chloorgehalte in het bad. Ik blijf 0 meten... ik heb per dosering 1 tablet toegevoegd, omdat deze normaal op 1m3 water 1,5mg/l chloor toe zouden moeten voegen. 1 tablet zou dus voldoende moeten zijn voor de 795 liter die in dit bad zit.
Nu 3 dagen later met een pH die goed is, alkaliteit die OK is en stabiele watertemperatuur zie ik nog steeds een niet verkleurd vakje van teststrips. Ook al andere strips gebruikt.... enige wat ik op zie lopen is de cyanuurzuur waarde op de strips.
Heb ik gewoon een foutieve batch chloortabs of zie ik iets over het hoofd! Ik wordt hier gek van....
Neuh hoort ook bij "water" dus dat mag wel ..Ljsvv schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:30:
Het is wel vreemd. neem aan dat je hem afgedekt houd behalve wanneer je er in gaat ? .. chloor kan met hogere temperaturen wellicht anders reageren dan bij een zwembad .. (sneller vervliegen oid) ..
Tja draai het eens om, is je water helder ? en ruikt het naar chloor ? zou ik me niet te druk maken ..
Tja vanalles
Ik heb/gebruik ook de interline quick mini tabs. Meet je wel goed want die hebben echt wel invloed hoor.Ljsvv schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:30:
Bij en vers bad gooi ik er 2 in en als ik niet gelijk er in ga 3.
Daarna is het meestal 1 na gebruik of als het bad 2-3 dagen niet gebruikt is doe ik er 2 in.
Is het water verder schoon en helder? Focus je niet te zeer op die strips, heb ze ook en zijn echt niet nauwkeurig.
Gebruik nu een digitale meter en dat gaat stukken beter!
Zelf in het begin alkiteit / ph + / ph 1 etc gekocht. Kan je zeggen dat ik alleen maar die mini quick tabs gebruik voor chloor en anti schuim. De rest ligt inde kast te verstoffen
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dank allen zover!
Dat van die teststrips had ik al wel in de gaten.
Water is inmiddels zeker niet helder meer!
Qua meter ben ik bereid om een Poollab 1.0 aan te schaffen die ziet er gaaf uit en kan gelijk mijn excelletje op mijn iPhone weg omdat die meter de meting naar de iPhone stuurt.
@Jazsie welke meter gebruik jij?
Ik ruik wel degelijk chloor... de tabletten zijn wel van een vorig zwembad dus nu 1 jaar oud, wel altijd droog opgeborgen.
Nog een vraagje, weet niet of dat linkje mag, maar heeft een van jullie ervaring met dit soort filters?
https://www.fiberfilter.n...0SQA5xEAMYASAAEgLm1_D_BwE
Wilde in eerste instantie de spa ombouwen met ander/eigen pomp filter maar dat wordt hem nog even niet.
Qua meter ben ik bereid om een Poollab 1.0 aan te schaffen die ziet er gaaf uit en kan gelijk mijn excelletje op mijn iPhone weg omdat die meter de meting naar de iPhone stuurt.
@Jazsie welke meter gebruik jij?
Ik ruik wel degelijk chloor... de tabletten zijn wel van een vorig zwembad dus nu 1 jaar oud, wel altijd droog opgeborgen.
Nog een vraagje, weet niet of dat linkje mag, maar heeft een van jullie ervaring met dit soort filters?
Wilde in eerste instantie de spa ombouwen met ander/eigen pomp filter maar dat wordt hem nog even niet.
[ Voor 30% gewijzigd door Ljsvv op 08-05-2020 13:14 ]
Ben opzoek naar een goede rcd beveiliging voor mijn zandfilterpomp.
Zou deze voldoen? https://www.conrad.nl/p/b...ker-met-prcd-geel-1527730. Zover ik kan zien wel maar bij bekende zwembad winkels zijn ze allemaal uitverkocht dus vandaar dat ik hier uitkom
Zou deze voldoen? https://www.conrad.nl/p/b...ker-met-prcd-geel-1527730. Zover ik kan zien wel maar bij bekende zwembad winkels zijn ze allemaal uitverkocht dus vandaar dat ik hier uitkom
Ik had voor de zekerheid ook langwerkende chloor en ph+ en ph- genomen naast de mini quick chloor tablettenJazsie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:54:
[...]
Ik heb/gebruik ook de interline quick mini tabs. Meet je wel goed want die hebben echt wel invloed hoor.
Bij en vers bad gooi ik er 2 in en als ik niet gelijk er in ga 3.
Daarna is het meestal 1 na gebruik of als het bad 2-3 dagen niet gebruikt is doe ik er 2 in.
Is het water verder schoon en helder? Focus je niet te zeer op die strips, heb ze ook en zijn echt niet nauwkeurig.
Gebruik nu een digitale meter en dat gaat stukken beter!
Zelf in het begin alkiteit / ph + / ph 1 etc gekocht. Kan je zeggen dat ik alleen maar die mini quick tabs gebruik voor chloor en anti schuim. De rest ligt inde kast te verstoffen
Had gelezen op de pagina van interline over de dosering dat de long chloor tabletten er 5 dagen over doen om goed op te lossen.
Die moet je dus alleen gebruiken als je het bad langere tijd niet gebuikt ?
Voor de rest gewoon de mini quick na het zwemmen gebruiken ?
* MdO82 leert een hoop hier
Edit: en hier had ik gelezen dat je 2 mini-quick tabletjes gebruikt per 2 dagen.
Ik heb een 1200 liter bad dus is niet heel groot.
[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 08-05-2020 13:41 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Als je pas chloor gaat gebruiken achteraf dan heb je kan dat je bad glibberig wordt of in het ergste geval groen van de alg. Als het dus toch wat warmer wordt en je hebt te laat gemeten wat je chloorgehalte is, dan kun je de pineut zijn en wordt bad groen.MdO82 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:25:
[...]
Ik had voor de zekerheid ook langwerkende chloor en ph+ en ph- genomen naast de mini quick chloor tabletten
Had gelezen op de pagina van interline over de dosering dat de long chloor tabletten er 5 dagen over doen om goed op te lossen.
Die moet je dus alleen gebruiken als je het bad langere tijd niet gebuikt ?
Voor de rest gewoon de mini quick na het zwemmen gebruiken ?
* MdO82 leert een hoop hier
Edit: en hier had ik gelezen dat je 2 mini-quick tabletjes gebruikt per 2 dagen.
Ik heb een 1200 liter bad dus is niet heel groot.
Op de dispenser of op de drijver kun je hoeveelheid aangeven. Het is een beetje spelen ermee en afhankelijk van weer e.d. Ik heb de chloordispenser altijd open en stel hem af en toe af.Hangt ook een beetje af hoe strikt je bent met het meten. Op een gegeven moment wordt je toch wel handiger hierin. Het is naar mijn idee geen exacte wetenschap. In ieder geval niet voor mij.
Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m
Niet helder is je filter reinigen / vervangen (als het cartridge is) en chloor bij dumpen .. (als je er niet ingaat)Ljsvv schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:00:
Dank allen zover!
Het lijkt op aqualoon/filterbollen voor het zwembad .. je hebt ze voor cartridge filters/zandfilter pompNog een vraagje, weet niet of dat linkje mag, maar heeft een van jullie ervaring met dit soort filters?
Ik heb watten van een kussen gebruikt, in een wasmachine net, in een cartridge pomp .. het werkt wel, uiteindelijk gaat het erom dat je een goeie verhouding hebt tussen blokkeren van vuil en waterdoorlaatbaarheid..
je zou ook een vijverfilter/regenton kunnen vullen met filter materiaal en gewoon water erin pompen .. en zwaartekracht de rest laten doen.. alleen verhoudings gewijs is een cartridge/zandfilter veel efficienter.
waarom lezen mensen uberhaupt niet @cvs79 & @MdO82 bv ?
tja welke pomp staat erachter .. zie vooral aan het eind van @Jazsie
vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Long kan je best gebruiken in een chloor dispenser (die ernaast op de grond staat) en snel oplossende in drijvers .. als je zoekt / terug leest zijn er meerdere mensen die je uitleggen waarom
Tja vanalles
Als je watten gebruikt moet je wel goed uitrekenen hoeveel watten voor hoeveel kg zand staat. Anders beïnvloed dat volgens mij de druk capaciteit van je zandfilterpomp volgens mij.vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:02:
[...]
Niet helder is je filter reinigen / vervangen (als het cartridge is) en chloor bij dumpen .. (als je er niet ingaat)
[...]
Het lijkt op aqualoon/filterbollen voor het zwembad .. je hebt ze voor cartridge filters/zandfilter pomp
Ik heb watten van een kussen gebruikt, in een wasmachine net, in een cartridge pomp .. het werkt wel, uiteindelijk gaat het erom dat je een goeie verhouding hebt tussen blokkeren van vuil en waterdoorlaatbaarheid..
je zou ook een vijverfilter/regenton kunnen vullen met filter materiaal en gewoon water erin pompen .. en zwaartekracht de rest laten doen.. alleen verhoudings gewijs is een cartridge/zandfilter veel efficienter.
waarom lezen mensen uberhaupt niet @cvs79 & @MdO82 bv ?
tja welke pomp staat erachter .. zie vooral aan het eind van @Jazsie
Long kan je best gebruiken in een chloor dispenser (die ernaast op de grond staat) en snel oplossende in drijvers .. als je zoekt / terug leest zijn er meerdere mensen die je uitleggen waarom
Ik gebruik altijd long, zowel in dispenser als drijver. Sommige dispensers ook alleen maar geschikt voor long.
Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m
neuh ik heb niks uitgerekend .. je vult de ZFP tot de aangegeven hoogte .. je ziet op de manometer snel genoeg of teveel/teweinig druk hebt .. bij intex is dat 0,7 tot 1 bar ofzo plaatjes zat als je zoekt .. als je in het gele gebied komt heb je teveel medium ergens in het groene (midden bv) te weinig ..IndoBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:07:
[...]
Als je watten gebruikt moet je wel goed uitrekenen hoeveel watten voor hoeveel kg zand staat. Anders beïnvloed dat volgens mij de druk capaciteit van je zandfilterpomp volgens mij.
Ik gebruik altijd long, zowel in dispenser als drijver. Sommige dispensers ook alleen maar geschikt voor long.
maar zonder kleppen/kranen kan je dit lastig tweaken
Long chloor in een drijver laten zitten met kids

Bijvoorbeeld je kids de drijver ondersteboven houden, en het op de bodem valt .. of veel erger of ze gaan ervan snoepen oid .. als jij ff 2 seconden met je telefoon bezig bent / binnen bent .. handig !! ik zou niet de optie geven tot gevaarlijke incidenten ..chloor is extreem gevaarlijk voor kids zeker "long" ..
Staat niet voor niks op de drijver(s) en bij het chloor dat het niet tegelijk in "vaste" vorm in het zwembad mag met kinderen aanwezig ?
Wie gaat er dan denk je aansprakelijk zijn ?
Maar goed dat je het doet moet jij zelf weten ik geef alleen mijn eigen mening en waarom ik dit niet slim vind
Tja vanalles
Op ze manier kun je of zul je dus niet optimaal gebruik maken van de capaciteit denk ik. De druk wel goed, maar het optimale filtrage behaal je volgens mij niet.Maar goed, ik geen deskundige daarin.vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:30:
[...]
neuh ik heb niks uitgerekend .. je vult de ZFP tot de aangegeven hoogte .. je ziet op de manometer snel genoeg of teveel/teweinig druk hebt .. bij intex is dat 0,7 tot 1 bar ofzo plaatjes zat als je zoekt .. als je in het gele gebied komt heb je teveel medium ergens in het groene (midden bv) te weinig ..
maar zonder kleppen/kranen kan je dit lastig tweaken
Long chloor in een drijver laten zitten met kidsik vind dat zeer "stom" ..
Bijvoorbeeld je kids de drijver ondersteboven houden, en het op de bodem valt .. of veel erger of ze gaan ervan snoepen oid .. als jij ff 2 seconden met je telefoon bezig bent / binnen bent .. handig !! ik zou niet de optie geven tot gevaarlijke incidenten ..chloor is extreem gevaarlijk voor kids zeker "long" ..
Staat niet voor niks op de drijver(s) en bij het chloor dat het niet tegelijk in "vaste" vorm in het zwembad mag met kinderen aanwezig ?
Wie gaat er dan denk je aansprakelijk zijn ?
Maar goed dat je het doet moet jij zelf weten ik geef alleen mijn eigen mening en waarom ik dit niet slim vind
Maar uhm, maar mbt je betoog over de drijver. Als je terugleest zie je dat ik juist waarschuw dat je de drijver eruit moet halen als je gaat zwemmen.
wie is er wel deskundig we kloten maar wat aan toch ?
dus je zegt A maar doet B ?
[ Voor 22% gewijzigd door vso op 08-05-2020 14:41 ]
Tja vanalles
Deskundigheid wordt bepaald door anderen die het naast een lat leggen ;-)vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:40:
wie is er wel deskundig we kloten maar wat aan toch ?![]()
Ha ha ha, ja inderdaad. Ik lees, klooi wat aan en maak fouten. Al doende leert men inderdaad. En ook vele Euro's verdervso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:40:
wie is er wel deskundig we kloten maar wat aan toch ?![]()

Wat ik dus doe met die drijver is erin als we niet zwemmen en 's nachts erin. Pomp staat 's nachts meestal wel uit. Als ik weet dat we de volgende dag willen zwemmen, zet ik hem wel aan. Dank mijn warmtepomp voor een lekker bad zorgen en de solarmatten worden dan meteen bij zonsopgang gebruikt.
Ik maak misbruik van andermans foutenmgizmo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Deskundigheid wordt bepaald door anderen die het naast een lat leggen ;-)
Nu de vakantie min of meer in het water lijkt te vallen, zijn we hier thuis ook aan het kijken naar een leuker zwembad. Daarbij heb ik het volgende lijstje samen gesteld. Ik vraag mij alleen af of ik nog wat vergeten ben. Geprobeerd alle voorgaande posts zo goed mogelijk te scannen om te checken of ik alles heb.
Ik twijfel bvb nog over de pomp. Deze is te groot voor het bad, maar ik heb liever niet een cartrigde filter. Deze kan ik elke twee weken weggooien en dat lijkt mijn inziens nogal zonde.
Hebben jullie nog tips?
Ik twijfel bvb nog over de pomp. Deze is te groot voor het bad, maar ik heb liever niet een cartrigde filter. Deze kan ik elke twee weken weggooien en dat lijkt mijn inziens nogal zonde.
Hebben jullie nog tips?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | INTEX™ Metal Frame Zwembad - 300 x 200 cm | €109,- | €109,- |
1 | INTEX™ afdekzeil - Metal Frame Pool - 300 x 200 cm | €9,95 | €9,95 |
1 | INTEX™ Zwembadladder (91 cm) | €39,95 | €39,95 |
1 | INTEX™ schoonmaakset zwembad Deluxe - Ø 29,8 mm aansluiting (incl. steel) | €36,50,- | €36,50,- |
1 | INTEX™ zandfilterpomp - 4m3/h | €149 | €149 |
1 | INTEX™ grondzeil Zwembad | €17,50 | €17,50 |
2 | INTEX™ zwembadverwarming - Solar mat | €19,95 | €39,90 |
1 | Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter | €32,50 | €32,50 |
1 | Intex adapter zwembad - B 2x (Ø 38-32 mm) | €17,95 | €17,95 |
2 | INTEX™ koppelstuk zwembadpomp (Ø 32 mm) | €3,95 | €7,90 |
1 | INTEX™ uitlaat zwembad (Ø 32 mm) | €2,95 | €2,95 |
1 | INTEX™ zeefje zwembad (Ø 32 mm) | €3,95 | €3,95 |
1 | Zand voor zandfilterpomp - 20kg | 0,4 / 0,8 mm | €12,95 | €12,95 |
1 | INTEX™ voetenbad zwembad (56 x 46 cm) | €6,25 | €6,25 |
Totaal | € 486,25 |
vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"Kickasz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:22:
Hebben jullie nog tips?
En lees ff posts van dit jaar terug
MAAR die voetenbad !! F*ck die vergat ik haast .
[edit] een voetenbadje .. damm snel ff bij @bifi_G60 "shopping" lijstje neer gedonderd .. bij mij mag niemand het bad in zonder zijn poten in het voetenbadje gedompeld te hebben ..
scheelt zoveel ..
[ Voor 31% gewijzigd door vso op 08-05-2020 15:58 ]
Tja vanalles
Zoals belooft nog een paar foto's van mijn schuurtjes.
Schuurtjes naast elkaar buitenkant. Ongeveer 4m
:strip_exif()/f/image/DiToK5fC3kUHmaCfNwgpFgxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik deze matten. 2cm dik, dan krijg ik geen harde kont
Zwembad is zo ook beter beschermd.
:strip_exif()/f/image/bYSFk4RHKcHJfpDwB4EMLrDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen 2 stellingen en links de eigen gemaakte kist. Zoals je ziet nog wel wat troep. Moet even reorganiseren.
:strip_exif()/f/image/cjxO7VgxQ11jPoVZVTvu1eQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MoRDHjOVd0G4RxPGryMDp03P.jpg?f=fotoalbum_large)
De kist van buiten. Hij gaat weg,omdat ik een groter filter neem met een andere pomp. Ik heb het schuurtje om de kist heen gebouwd. Anders paste de kist niet door de deur.
Ik moet hem nu dus ook uit elkaar halen.
:strip_exif()/f/image/ZGO8FUirGWnxnT9tL3XCoaQI.jpg?f=fotoalbum_large)
Kist open met mijn oude pomp en zandfilter. Deze pomp had dus een tijdschakelaar met interval.tot 24uur. Overigens zonder rcd. Wat voor mij dus goed uitkwam, omdat ik de pomp had aangesloten op een tijdschakelaar die elkaar aanging rond 8.30 uur en dan 12 uur draaien en rond 20.30 weer uit dus.
:strip_exif()/f/image/DiToK5fC3kUHmaCfNwgpFgxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik deze matten. 2cm dik, dan krijg ik geen harde kont
:strip_exif()/f/image/bYSFk4RHKcHJfpDwB4EMLrDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen 2 stellingen en links de eigen gemaakte kist. Zoals je ziet nog wel wat troep. Moet even reorganiseren.
:strip_exif()/f/image/cjxO7VgxQ11jPoVZVTvu1eQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MoRDHjOVd0G4RxPGryMDp03P.jpg?f=fotoalbum_large)
De kist van buiten. Hij gaat weg,omdat ik een groter filter neem met een andere pomp. Ik heb het schuurtje om de kist heen gebouwd. Anders paste de kist niet door de deur.
Ik moet hem nu dus ook uit elkaar halen.
:strip_exif()/f/image/ZGO8FUirGWnxnT9tL3XCoaQI.jpg?f=fotoalbum_large)
Kist open met mijn oude pomp en zandfilter. Deze pomp had dus een tijdschakelaar met interval.tot 24uur. Overigens zonder rcd. Wat voor mij dus goed uitkwam, omdat ik de pomp had aangesloten op een tijdschakelaar die elkaar aanging rond 8.30 uur en dan 12 uur draaien en rond 20.30 weer uit dus.
:strip_exif()/f/image/z1xYYE1hqA5eUI0ko1FfCrNW.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komen sowieso geen wezens met poten in mijn bad, wel als ze benen met voeten hebbenvso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:54:
[...]
En lees ff posts van dit jaar teruger zijn discussies over ZFP en Cartridge(s) .. hergebruik .. en waarom je geen 4 kuub maar 6 kuub wilt etc etc etc ..
MAAR die voetenbad !! F*ck die vergat ik haast .
[edit] een voetenbadje .. damm snel ff bij @bifi_G60 "shopping" lijstje neer gedonderd .. bij mij mag niemand het bad in zonder zijn poten in het voetenbadje gedompeld te hebben ..
scheelt zoveel ..of niet maar goed .. wel handig er 1 te hebben
Voetenbadje was volgens mij goedkoopste bij de Gamma of Makro.
Vandaag de laatste boel binnengekomen en maar eens opgezet.
Intex 220x150 + Intex 2300l/u pomp + 3x1m EPDM mat + heel veel slangen en meuk. Resultaat: met paar uurtjes zon water van kraantemperatuur naar bijna 22gr.
Morgen kijken of ik een lekkende aansluiting kan oplossen. En of ik de EPDM matten verticaal kan bevestigen. De bypass heb ik ook al binnen, maar moet nog even kijken of / wanneer ik die er tussen zet.
De Bestway cover (Intex had geen bijpassende) is trouwens ultieme bagger. Scheurt bij de naden al uit als je er naar kijkt.
De pomp is verrassend stil.
De hele zooi heb ik op 24 ruberen 50x50x2.5 puzzelmatten van de Hornbach gezet
Intex 220x150 + Intex 2300l/u pomp + 3x1m EPDM mat + heel veel slangen en meuk. Resultaat: met paar uurtjes zon water van kraantemperatuur naar bijna 22gr.
Morgen kijken of ik een lekkende aansluiting kan oplossen. En of ik de EPDM matten verticaal kan bevestigen. De bypass heb ik ook al binnen, maar moet nog even kijken of / wanneer ik die er tussen zet.
De Bestway cover (Intex had geen bijpassende) is trouwens ultieme bagger. Scheurt bij de naden al uit als je er naar kijkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2020 16:44 ]
Deze voldoet niet, deze is 30ma en dat is het zelfde wat je in je meterkast heb zitten en dus in feite doelloos.cvs79 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:07:
Ben opzoek naar een goede rcd beveiliging voor mijn zandfilterpomp.
Je moet 10ma variant hebben.
Mooi hoor! Zo iets ga ik dus ook maken, zie het goed en heb jij 4 van die kasten?!IndoBoy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:08:
Zoals belooft nog een paar foto's van mijn schuurtjes.
[Afbeelding]
Ik gebruik deze matten. 2cm dik, dan krijg ik geen harde kontZwembad is zo ook beter beschermd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet hem nu dus ook uit elkaar halen.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
deel eens een foto van de lek ? aub (vermoedelijk nylontape lost het wel op)Rukapul schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:43:
Vandaag de laatste boel binnengekomen en maar eens opgezet.
btw niet gek met 3x1 mat in de zomer echt oppassen .. dat het niet te warm word
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 08-05-2020 16:47 ]
Tja vanalles
Dan is een bypass een zekere must 🙈vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:44:
[...]
deel eens een foto van de lek ? aub (vermoedelijk nylontape lost het wel op)
Heb hem hier ook tussen zitten zwembad 16m3 en nu al 28 graden 😉vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:44:
[...]
Dankje.Jazsie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:44:
Mooi hoor! Zo iets ga ik dus ook maken, zie het goed en heb jij 4 van die kasten?!
Het zijn 2 kasten / schuurtjes naast elkaar. Per stuk ongeveer 2m breed. Die witte lijst in het midden verbind de panelen met elkaar. Ik wilde geen ijzeren, want die hebben onderhoud nodig en kunnen doorroesten. Je zou ook voor rvs kunnen kiezen, maar die waren duurder. Deze kast zijn van plastic. Je moet wel zorgen dat ze wat zwaarder gevuld worden met spullen, anders kunnen ze wegwaaien met storm.. Maar dat is bij mij geen probleem. De schuurtjes blijven bij mij goed staan, omdat ik er genoeg spullen in heb staan die wat gewicht hebben. Verder was de maat natuurlijk ook belangrijk voor mij.
In de aanbieding soms voor 300 euro nieuw. En op marktplaats soms nieuw voor minder. Ik wilde dus eigenlijk nog een versie hoger / groter kopen, maar dat vond de vrouw niet zo leuk
Google op keter en op de site kun je verschillende soorten schuurtjes zien.
De stellingen kun je bij action halen. Ongeveer 10 euro per stuk geloof ik. Je kunt zwaardere stelling halen, maar die zijn meestal te hoog voor de schuur en ze zijn wat dieper en breder. Moet je dus zagen. Het voor mij de meerprijs niet waard en nodig.Je moet ook goed meten en passen hoe je het wilt natuurlijk. Anders zit je straks met een stelling die er niet inpast.
Welke pomp is dat? Cartridge of ZFP?Rukapul schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:43:
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Aansluiting van de 32mm zwembadslang van de Hornbach op de Intex bad invoer. Misschien slangklem strakker maar probeer eerst even teflon tape. Had eigenlijk wel verwacht dat de rubberen ring het wel zou afsluiten.vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:44:
[...]
Tja, kleiner was niet te koop en had idee om hem te verkleinen, maar verticaal gaat hij net passen. En dan levert hij ook minder op. Daarnaast heb ik in de loop van de middag steeds meer schaduw en zal steeds een kleiner deel van de mat zon vangen.btw niet gek met 3x1 mat in de zomer echt oppassen .. dat het niet te warm word
Alternatief voor de bypass is overigens om de pomp uit te zetten
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2020 17:50 ]
Alleen vandaag?Maurice2020 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:03:
[...]
Heb hem hier ook tussen zitten zwembad 16m3 en nu al 28 graden 😉
Cartridge type A.
Ik heb een uiteinde van de mat overigens al even opgetild tot ca 1.80m om te testen en toen kwam er nog steeds water doorheen
je wilt niet je slangen/aansluiting naar de knoppen helpen dus teflon-tape is daarom een goeie middenwegRukapul schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:34:
Aansluiting van de 32mm zwembadslang van de Hornbach op de Intex bad invoer. Misschien slangklem strakker maar probeer eerst even teflon tape. Had eigenlijk wel verwacht dat de rubberen ring het wel zou afsluiten.
ja/nee .. je vermindert druk (koelt het zwembad af) .. en andere meuk dus die bypass is wel handig ..Tja, kleiner was niet te koop en had idee om hem te verkleinen, maar verticaal gaat hij net passen. En dan levert hij ook minder op.
Alternatief voor de bypass is overigens om de pomp uit te zetten
maar goed
Tja vanalles
In onderhoud boekje intex zfp reppen ze ook alleen over 30ma, nergens iets over 10ma...?Jazsie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:44:
[...]
Deze voldoet niet, deze is 30ma en dat is het zelfde wat je in je meterkast heb zitten en dus in feite doelloos.
Je moet 10ma variant
Rukapul schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:48:
[...]
Alleen vandaag?
Ja is vandaag
[...]
Cartridge type A.
Ik heb een uiteinde van de mat overigens al even opgetild tot ca 1.80m om te testen en toen kwam er nog steeds water doorheen
Denk niet dat we deze discussie opnieuw moeten starten,trekker22 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:09:
In onderhoud boekje intex zfp reppen ze ook alleen over 30ma, nergens iets over 10ma...?
Lees als de handleiding(en) het over 30mA hebben (of 10mA) volg de handleiding ..
laten we aub de eindconclusie een aardlek ertussen lijkt mij beter dan geen..
[ Voor 16% gewijzigd door vso op 08-05-2020 18:21 ]
Tja vanalles
Misschien tijd voor een nieuw topic met een topic-start dan maar ?vso schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:19:
[...]
Denk niet dat we deze discussie opnieuw moeten starten,
Lees als de handleiding(en) het over 30mA hebben (of 10mA) volg de handleiding ..
laten we aub de eindconclusie een aardlek ertussen lijkt mij beter dan geen..
2250 WP Zuid PVoutput
Erhm niet om het 1 of het ander .. maar de zwaartekracht + zuigend effect van vallend water lijkt me niet de meest overtuigende testRukapul schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:48:
Als je de opvoer hoogte van een (cartridge) pomp wilt testen doe dat met een slang .. van pomp --> slang --> nergens aan gekoppeld.
@Rukapul die bypass (of een enkele kraan) voorkomt wel dat je water terugstroomt van het hoogste punt als je de filter vervangt
* vso gelooft wel dat de cartridge een 1 a 2m kan opvoeren .. maar meten = weten
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 08-05-2020 18:31 ]
Tja vanalles
Er staat dat je het aan moet sluiten op een stopcontact die beschermd is door een aardlek(schakelaar) van max 30ma. En dat klopt ookt want die in je meterkast is 30ma.trekker22 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:09:
[...]
In onderhoud boekje intex zfp reppen ze ook alleen over 30ma, nergens iets over 10ma...?
De RCD zelf die bij de pomp zit is gewoon 10ma.
Net als @vso zegt ga ik deze discussie niet aan.
Lees deze topic door wil je meer info hebben erover, staat genoeg in. Val niet graag in herhaling
Edit: Uiteraard is dit gewoon een advies/tip en niemand die je verplicht om voor 10ma te gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 08-05-2020 19:51 ]
Ik had me als een beginner vergist in mijn intex slang. Ongeveer 50mm buitenmaat maar de binnenmaat is 38mm.
Mijn vraag kan ik de standaard intexslang op een verloop van 38 naar 50mm aansluiten en vastmaken met een slangklem zonder de slang kapot te maken. De slang lijkt me zo stug. Zo zonde om 4.4m slang niet te kunnen gebruiken naar mijn bypass.
Mijn vraag kan ik de standaard intexslang op een verloop van 38 naar 50mm aansluiten en vastmaken met een slangklem zonder de slang kapot te maken. De slang lijkt me zo stug. Zo zonde om 4.4m slang niet te kunnen gebruiken naar mijn bypass.
Heb je al gegoogled op verloop of adapter 50mm naar 38mm?Marco_Dark schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:00:
Ik had me als een beginner vergist in mijn intex slang. Ongeveer 50mm buitenmaat maar de binnenmaat is 38mm.
Ja die bestaat maar dat is voor een iets flexibelere 38mm slang. Die intex slang is zo stug als maar kan ben bang dat ik het kapot maak met slangklem
Hou zou de slangklem hem kapot maken als hij stug is? Of bedoel je als hem over de adapter wilt schuiven?Marco_Dark schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:34:
Ja die bestaat maar dat is voor een iets flexibelere 38mm slang. Die intex slang is zo stug als maar kan ben bang dat ik het kapot maak met slangklem
Vaseline gebruiken helpt meestal.
Kijk hier eens. Als je een Welkoop in de buurt hebt kun je ook even passen en meten. Maar 38mm is 38mm natuurlijk.
https://www.toppy.nl/cate...rdelen/pvc/koppeling.html
Van 50 naar 32 kan .. maar doe jezelf een lol .. GLAD !! of haal veel nylon tape .. (zoek op slangtule met of zonder zwembad)Marco_Dark schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:00:
De pest is met die "ribbels" die op 99% zit dat een slangklem weinig oppervlakte heeft om je slang waterdicht af te sluiten wat je weer op moet vangen met nylon-tape .. en dat kost je snel een rol (of met pecht zelfs 2 rollen) .. om het waterdicht te krijgen..
Tja vanalles
ik krijg altijd bij Wildkamp goed advies, de adapter van Intex kan je gebruiken(voor als je 50mm pvc naar intex 38mm/32mm moet), maar de schroefdraad van Intex 38mm past perfect op deze koppel/tussenstukMarco_Dark schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:00:
:strip_exif()/f/image/e3cUUU4SER4aao0FiHcbBFLG.jpg?f=fotoalbum_large)
dit tussenstuk genruik ik nu nog even tijdelijk, de uiteindelijke opzet heb ik dit niet nodig, maar geeft snel wel wat flexibiliteit in aansluitingen of verlenging van leiding.
:strip_exif()/f/image/y7CSTXqn9g18iDad8xTYjkHZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7PGe1ddbtQuJvLmB8Up4l0Ow.jpg?f=fotoalbum_large)
zo heb ik mijn bypass voorzien van pvc koppeling 50mm -> naar schroefdraad, waarop de Intex goed aansluit. lekker flexibel, geen lijm en geen slangklem;
:strip_exif()/f/image/VP43VEIZiyV8IZo0sQEjFXe9.jpg?f=fotoalbum_large)
zelf nog zo een extra kraan er tussen, op de aanvoer van de pomp voordat deze naar de solarmatten gaat, zo kan ik de druk bepalen ernaar toe, kraantje zit er voor sprenkler/douch voor de kids, die sluit ik dan met tuin gardena aanlsuiting aan.
@mazzoop80 dit maakt voor mij veel duidelijk 👍 ben er heel blij mee, vooral die laatste is zeer handig.
Zitten daar nog pakkingen bij of is dat niet nodig. Wat is jou merk afsluiter en waar gekocht? wildkamp?
Sorry nog zo groen met dit spul.
Vrieger veel in de chemie gespeeld met pompen maar dit aansluit werk is toch wennen.
Zitten daar nog pakkingen bij of is dat niet nodig. Wat is jou merk afsluiter en waar gekocht? wildkamp?
Vrieger veel in de chemie gespeeld met pompen maar dit aansluit werk is toch wennen.
Als gaat lijmen kun je volgens mij beter het verloop halen waar de 50mm kant gelijmd kan worden en de andere kant kan dan een 38mm of 32mm slang op scheelt je in geld. Voordeel als je eerst een tussenstuk met schroefdraad lijmt is dat je dan in de toekomst nog een anders adapter met andere maat erop kan zetten. Maar tikt aardig aan met als die tussenstukken en verlopen. Zo'n bypass kost al gauw 80 euro, als dan nog verloopstukken moet halen met schroefdraad kom je over de honderd euro..Marco_Dark schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:34:
@mazzoop80 dit maakt voor mij veel duidelijk 👍 ben er heel blij mee, vooral die laatste is zeer handig.
Deze zou het dan zijn.
https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html
@mazzoop80 mooie foto set
erg slim v.d kraan !
Staan de kranen op de foto allemaal open ?? zo niet zou ik je sterk adviseren de hendels aan te passen zodat ze evenwijdig openstaan ..
Als ze haaks op de buis staan = dicht, En evenwijdig = open

zoals je (lastig) ziet de middelste buis is 2x Y en 2x 45 graden .. dit verminderd de druk verlies iets bij doorstroming (bypas)
de middelste kraan = dicht en in deze stand staan de buitste kranen op de solar mat op het dak
Staan de kranen op de foto allemaal open ?? zo niet zou ik je sterk adviseren de hendels aan te passen zodat ze evenwijdig openstaan ..

zoals je (lastig) ziet de middelste buis is 2x Y en 2x 45 graden .. dit verminderd de druk verlies iets bij doorstroming (bypas)
de middelste kraan = dicht en in deze stand staan de buitste kranen op de solar mat op het dak
Tja vanalles
ja op de foto zijn ze open, zoals je meld; Haaks = dicht.vso schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:58:
@mazzoop80 mooie foto seterg slim v.d kraan !
[Afbeelding]
Wat voor leiding werk gebruiken jullie naar de solar matten? welke diameter binnen/buiten en type leiding?
Ik heb +- 17 meter te overbruggen vanaf de bypass; heb nu wel een leiding liggen, maar veel te lage diameter, denk slechts +-28mm binnen en buitendiameter is 32mm, was vorig jaar aangeschaft en paste op zich prima, vorig jaar nog een bad van 4kuub maar inmiddels is ook het bad wat geupgrade - er staat nu een van 17kuu.
Natuurlijk ook interesant om de temperatuur van water-retour vs huidige water te meten.
Ben ik bezig het e.e.a. te automatiseren (vooral de pomp dus), inmiddels Home Assistent draaien met Shelly temperatuur sensors en wat Shelly Plug S schakelaars.
Ik hou de temperaturen in de gaten; van het water, en een sensor in de retourleiding van de solarmatten (dit staat allemaal netjes in home assitant dmv de mqtt intergratie van de shelly's)
momenteel werkt onderstaande voor 80% goed;
- Ik kijk adhv de gemeten opbrengt van de PV panelen (solaredge) -> pomp gaat pas aan bij duidelijke aanwezigheid van zon opbrengt. (blijft dus automatisch uit bij weinig zon) dan wordt pas de pomp aangezet, dit is dus elke ochtend op ander tijdstip.
- De pomp loopt dan door tot de minimale delta van 0.5 graden -> Daarna schakeld de pomp dus uit.
- Komt er weer meer warmte dan wordt de eerste trigger weer geactiveerd, en de pomp begint weer de werken.
Dus;
zon weg -> pomp blijft nog draaien totdat temperatuur verschil in/uit onder de < 0.5 graden zakt.
opbrengt PV weer omhoog -> pomp aan
pomp gaat automatisch uit bij delta < 0.5 graden
Ik heb +- 17 meter te overbruggen vanaf de bypass; heb nu wel een leiding liggen, maar veel te lage diameter, denk slechts +-28mm binnen en buitendiameter is 32mm, was vorig jaar aangeschaft en paste op zich prima, vorig jaar nog een bad van 4kuub maar inmiddels is ook het bad wat geupgrade - er staat nu een van 17kuu.
Natuurlijk ook interesant om de temperatuur van water-retour vs huidige water te meten.
Ben ik bezig het e.e.a. te automatiseren (vooral de pomp dus), inmiddels Home Assistent draaien met Shelly temperatuur sensors en wat Shelly Plug S schakelaars.
Ik hou de temperaturen in de gaten; van het water, en een sensor in de retourleiding van de solarmatten (dit staat allemaal netjes in home assitant dmv de mqtt intergratie van de shelly's)
- Ik kijk adhv de gemeten opbrengt van de PV panelen (solaredge) -> pomp gaat pas aan bij duidelijke aanwezigheid van zon opbrengt. (blijft dus automatisch uit bij weinig zon) dan wordt pas de pomp aangezet, dit is dus elke ochtend op ander tijdstip.
- De pomp loopt dan door tot de minimale delta van 0.5 graden -> Daarna schakeld de pomp dus uit.
- Komt er weer meer warmte dan wordt de eerste trigger weer geactiveerd, en de pomp begint weer de werken.
Dus;
zon weg -> pomp blijft nog draaien totdat temperatuur verschil in/uit onder de < 0.5 graden zakt.
Kan je eens een paar foto's plaatsen? Dit wil ik ook gaan doen. In combinatie met een display zodat ik de temperatuur kan aflezen van 15 meter afstand.mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 01:35:
Die intex adapter op de 2de foto (rechts), is dat een Intex adapter A?mazzoop80 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:03:
[...]
ik krijg altijd bij Wildkamp goed advies, de adapter van Intex kan je gebruiken(voor als je 50mm pvc naar intex 38mm/32mm moet), maar de schroefdraad van Intex 38mm past perfect op deze koppel/tussenstuk
[Afbeelding]
dit tussenstuk genruik ik nu nog even tijdelijk, de uiteindelijke opzet heb ik dit niet nodig, maar geeft snel wel wat flexibiliteit in aansluitingen of verlenging van leiding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zo heb ik mijn bypass voorzien van pvc koppeling 50mm -> naar schroefdraad, waarop de Intex goed aansluit. lekker flexibel, geen lijm en geen slangklem;
[Afbeelding]
zelf nog zo een extra kraan er tussen, op de aanvoer van de pomp voordat deze naar de solarmatten gaat, zo kan ik de druk bepalen ernaar toe, kraantje zit er voor sprenkler/douch voor de kids, die sluit ik dan met tuin gardena aanlsuiting aan.
> https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
Ben aan het kijken om mijn nieuwe bad aan te sluiten, deze is 32mm terwijl ik alles dus ook 50mm pijp heb van vorige bakd
weet iemand nog een goedkoop adres voor ondermatten 1cm dik.
Die dingen zijn erg duur en bij de action zijn ze uitverkocht in alle winkels waar ik geweest ben.
Die dingen zijn erg duur en bij de action zijn ze uitverkocht in alle winkels waar ik geweest ben.
ja kloptJazsie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:09:
[...]
Die intex adapter op de 2de foto (rechts), is dat een Intex adapter A?
Ben aan het kijken om mijn nieuwe bad aan te sluiten, deze is 32mm terwijl ik alles dus ook 50mm pijp heb van vorige bakd
dan heb je dus wel 2 koppelstukken, de verlijming op de pvc en dan inderdaad de intex adapter. persoonlijk vindt is het ook erg flexibel voor uitbreiding toekomst maar wel wat kostbaar voor koppelingen (ik heb het wel gedaan)
de kostefficiente oplossing is wat Indoboy hier ook net meld
Goedemorgen, vorig najaar goedkoop een Ultraframe van 427 kunnen kopen en ben mij nu op Tweakers aan het inlezen. Nooit gedacht dat ik er bijna een studie van moest maken om een mooi bad te kunnen hebben waar ook nog een beetje temperatuur in moet komen. Ik heb een aardige tuin (gras 15m breed 20m lang) en ben van plan om mijn zwembad links achter, met een kleine verdieping waar ik dan 10 cm isolatieplaten onder leg, neer te zetten.
:strip_exif()/f/image/NQMTlyhaEw4w9EpYMxM7J3He.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu lees ik goede berichten over EPDM matten die ik eventueel op het tuinhuisje zou kunnen plaatsen maar mogelijk wil ik daar ooit zonnepanelen op leggen. Wat zijn jullie ervaringen met een Solar Bo(a)rd, deze kosten iets rond de 120-200 euro en geven aan tot 9000 en tot 12000 liter te kunnen verwarmen. Dit scheelt een hoop leidingwerk richting het tuinhuisje maar kunnen 2 van deze dingen tippen aan bijvoorbeeld 4m2 EPDM matten?
https://www.tuinzwembad.c...bord-zonne-collector.html
Mocht ik wat verkeerd posten dan geef maar commentaar, dit doe ik niet vaak.
:strip_exif()/f/image/NQMTlyhaEw4w9EpYMxM7J3He.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu lees ik goede berichten over EPDM matten die ik eventueel op het tuinhuisje zou kunnen plaatsen maar mogelijk wil ik daar ooit zonnepanelen op leggen. Wat zijn jullie ervaringen met een Solar Bo(a)rd, deze kosten iets rond de 120-200 euro en geven aan tot 9000 en tot 12000 liter te kunnen verwarmen. Dit scheelt een hoop leidingwerk richting het tuinhuisje maar kunnen 2 van deze dingen tippen aan bijvoorbeeld 4m2 EPDM matten?
Ik zit ook te kijken om mijn bad weer op te zetten. Vorig jaar alleen een grondzeil eronder gehad, maar iets zachters en beter isolerend lijkt me prettiger. Heeft iemand wel eens 4cm tempex geprobeerd?
En waar zou ik 2cm tegels kunnen vinden? Het maximum wat ik tegenkom is 1cm... En een dubbele bodem vind ik toch wat prijzig worden
En waar zou ik 2cm tegels kunnen vinden? Het maximum wat ik tegenkom is 1cm... En een dubbele bodem vind ik toch wat prijzig worden
[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 09-05-2020 10:19 ]
ik denk wel dat je even moet opletten, ik heb hier ook aantal tussenstukken liggen die ik uiteindelijk niet ga gebruiken.Jazsie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:09:
[...]
Die intex adapter op de 2de foto (rechts), is dat een Intex adapter A?
op mijn systeem heb ik nu zwembadzijde de intex aansluiting, aan de solarzijde heb ik de pvc verloop(ik weet niet exact de naamgevingen)
bottomline; ik ben ook maar op onderzoek en heb zeker niet altijd direct juiste conclusie. let dus even op of we hetzelfde bedoelen.
maar door wel zelf op onderzoek te gaan en diverse opstellingen te maken leer ik het zelf, en dit prutsen doe nu en komende week of 2, daarna is het in productie ,
zo stap voor stap kennis uitbreiden is wel leuk en leerzaam, dit is voor mij de methode om het te leren.
Van de display neem ik dan aan?BeyondThunder schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:43:
[...]
Kan je eens een paar foto's plaatsen? Dit wil ik ook gaan doen. In combinatie met een display zodat ik de temperatuur kan aflezen van 15 meter afstand.
dit is home display op overzicht, op oude tablet laat ik dit de kids zien;
:fill(white):strip_exif()/f/image/589ZmzSt9mMdk8GF7U0M3glW.png?f=user_large)
knopje kan ik manueel nog pomp aan of uit zetten, verder gaat die nu dus wel automatisch aan / uit.
en grafiekje erbij;
/f/image/lw4H2jqhEXm3q7FbED4JjSEm.png?f=fotoalbum_large)
is nog beetje rommelig, omdat ik zelf nog al van experienteren ben - omdat het gewoon fun is.
de wifi van de pomp schakelaar heeft nogal slecht wifi bereik, toch werkt de schakelingen erg goed vanwegen betrouwbaar Home Assistant, de 'pomp tijd' klopt nog van geen kant.
toch de intergratie en mogenlijkheid van Home Assistent erg goed, verbluffend goed zelfs, open source en volledig in eigen controle (kan op RasbianPi draaien - maar als je zwaardere opslag en snelheid wil dan toch iets groters)
Als je dan daarna nabucasa cloud optie ook gebruikt kan je via hun nabucasa proxy gebruik maken van alle funcionaliteiten zoals je in je eigen netwerk hebt (de bediening dus van home assistent kan je remote volledig bedienen.
Dus maakt dan je Home Assistant ook online beschikbaar.
Het is verbluffend simpel, maar wel secure en met voldoende controle, immers draai je zelf de dienst ipv dat je een dienst afneemt bij aws/google cloud ofzo.. dus alle controle en software sensors lokaal - de nabucasa is puur voor de verbinding nodig naar buiten, als je dat niet wat lijkt kan je dat ook zelf doen door de zelf de service beschikbaar te maken via eigen methode.
En dan; De staat opvragen en ook kunnen bedienen via spraak assistent
:strip_exif()/f/image/zzplhCDC1QAdPj0v2ly2OUt3.jpg?f=fotoalbum_large)
Google zegt het goed; 'Buiten' en 'Water' zijn beide entiteiten die ik nu gebruik, en dus de naam die ik momenteel gebruik voor 'het device', wat nu in de config ook bekend staat als een schakelaar, iets wat ik nog ga finetunen, betere naamgeving etc.
Hey Google 'Zet de pomp aan' zet dus ook echt de pomp aan
[edit..]
[ Voor 97% gewijzigd door mazzoop80 op 09-05-2020 11:10 ]
Diameters maken niet erg veel uit, uiterraard heb je een uitdaging als je van ZFP naar een tuinslang gaat maar Dat zal niet het geval zijn hier . 32,38 en 28 liggen vrij dicht tegen elkaar aan.mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 01:35:
Wat voor leiding werk gebruiken jullie naar de solar matten? welke diameter binnen/buiten en type leiding?
- Met 17m overbruggen denk ik aan A --> B in een rechte lijn.
Ik denk dat als B op 3m hoogte ligt bv dat je minimaal 3,20 tot 3,50 op punt A moet beginnen. ipv op punt B nog een keer 3M omhoog.. dan kan je beter de opstelling opnieuw uitvogelen..
Kortom als de pomp ongeveer op water niveau staat (onder de waterlijn) en je vanaf de pomp direct 3 tot 5 m omhoog-gaat is de rest zwaarte kracht en dan zal je goed zitten.
Hoi en welkom, het is inderdaad een "studie" maar aanhobbie-en kan goed .. doe ik ook en denk ook anderenwernerchuck schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:40:
Goedemorgen, vorig najaar goedkoop een Ultraframe van 427 kunnen kopen en ben mij nu op Tweakers aan het inlezen. Nooit gedacht dat ik er bijna een studie van moest maken om een mooi bad te kunnen hebben waar ook nog een beetje temperatuur in moet komen. Ik heb een aardige tuin (gras 15m breed 20m lang) en ben van plan om mijn zwembad links achter, met een kleine verdieping waar ik dan 10 cm isolatieplaten onder leg, neer te zetten.
Begin eerst met een vlakke ondergrond (hoe meer waterpas hoe beter) .. want dit verschil ga je echt zien ..
- google "slang waterpas" ..
- sla stokken(piketjes) in de grond en markeer de waterpas hoogte tussen begin/eind/hoek.. dan weet je hoe "diep' je moet
JA ik zeg "diep" die isolatieplaten ingraven voorkomt dat je ze stuk loopt en zwembadtapijt eroverheen beschermt ze en is het minder stroef bij het opzetten van het zwembad (anders krijg je kreukels er niet uit) .
[quote]
/quote]
De vuistregel is per 1 vierkante meter 1 kuub 1 graad per uur. Dus als je zwembad 5 kuub is heb je 5 vierkante meter nodig om je zwembad te verwarmen.
EPDM (en elk ander product) heeft het meeste nut van in de volle zon te liggen, bij deze solar "bol" of je collector(link) betwijfel ik of ze optimaal opleveren omdat een gedeelte wellicht niet in de volle zon licht.. echter ze zijn redelijk effectief omdat er plexiglas overheen zit ..
maar ik denk dat je met epdm meer waarde voor je geld hebt..
Tja vanalles
Ik ben aan het kijken naar een goede ondergrond voor m'n nieuwe zwembad van Intex 400 x 200.
. Het is 2,75 m breed en ik ben van plan om 5 of 10 cm dikke EPS platen neer te leggen met intex tegels er bovenop. Is dat too much of zijn er betere opties?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Z58rCUPatAatYcGxhMMk7y9.jpg?f=user_large)
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Hoewel ik begrijp van de wijze heren is dat hogere diameter beter is qua efficiency en dus sneller warmte transport is. Altijd de vraag; levert dat 2 a 3 graden op per dag. Ik ga dan toch kijken naar extra solarpanels.vso schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:17:
[...]
Diameters maken niet erg veel uit, uiterraard heb je een uitdaging als je van ZFP naar een tuinslang gaat maar Dat zal niet het geval zijn hier . 32,38 en 28 liggen vrij dicht tegen elkaar aan.
- Met 17m overbruggen denk ik aan A --> B in een rechte lijn.
Ik denk dat als B op 3m hoogte ligt bv dat je minimaal 3,20 tot 3,50 op punt A moet beginnen. ipv op punt B nog een keer 3M omhoog.. dan kan je beter de opstelling opnieuw uitvogelen..
Kortom als de pomp ongeveer op water niveau staat (onder de waterlijn) en je vanaf de pomp direct 3 tot 5 m omhoog-gaat is de rest zwaarte kracht en dan zal je goed zitten.
Ben met je eens dat vanaf pomp beste is direct omhoog, maar dat is juist niet mogenlijk (ja het kan, maar dat zal er niet uit zien en zal door vele als niet acceptabel gezien worden - voor experiment zou ik het kunnen doen), dus dat is dus wel een dingetje waar ik niet aan ontkom; zwembad staat achterin de tuin -> muur is +/- 12 meter verder op, dan naar boven en dan pas de solarpanels.
thanks voor advies, wordt dus geen nieuwe leiding maar dan kijk ik naar uitbreiding van solarmatten, als die er nog verkrijgbaar zijn... zal dan die aansluiten op mijn huidige 12m2 van abczwembad (overigens goed aan te raden abczwembad.nl -> solar bestellen op maat, dan wel diy lijmen en leidingen)
Home Assistant gebruiker, top! Wat voor pomp heb je, en welke sensors gebruik je voor de watertemperatuur?mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:03:
[...]
dit is home display op overzicht, op oude tablet laat ik dit de kids zien;
[Afbeelding]
knopje kan ik manueel nog pomp aan of uit zetten, verder gaat die nu dus wel automatisch aan / uit.
Ja kende het wel, maar nu erg goede reden om in te zetten! :-) Het is voor mij allemaal relatief nieuw, dus ook onderzoekend. via via was mij Shelly al aangeraden, na eigen conclusie deze ook aangeschaft;gysman11 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:21:
[...]
Home Assistant gebruiker, top! Wat voor pomp heb je, en welke sensors gebruik je voor de watertemperatuur?
shelly1 https://www.home2link.nl/...fi-inbouw-schakelaar.html
daarop de add-on temperature module https://www.home2link.nl/...-on-for-shelly-1-1pm.html
Deze dus wel zelf in elkaar prutsen, en bijvoorbeeld utp kabel verlengt voor 1 van de sensors.
Voor de pomp schakelaar gebruik ik nu deze; https://www.home2link.nl/shelly-plug-s-wifi.html heb er inmidels een aantal in huis, qua design en funcionaliteit top, stock firmware van deze devices kan je gewoon gebruiken - dus blijven ook als 'standalone' device nog bruikbaar met interface/apps van Shelly.
@mazzoop80 Thanks. HA heb ik draaien. Ik zoek enkel probes voor het meten van de watertemperatuur. Maar die heb je inmiddels ook al gepost. Mijn WP en ZFP schakel ik met Blitzwolf. Werk ook via google assistant. Super makkelijk!
ja, ik post de extra info ook gewoon voor algemeen belang.BeyondThunder schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:51:
@mazzoop80 Thanks. HA heb ik draaien. Ik zoek enkel probes voor het meten van de watertemperatuur. Maar die heb je inmiddels ook al gepost. Mijn WP en ZFP schakel ik met Blitzwolf. Werk ook via google assistant. Super makkelijk!
ik weet nog niet exact waar de beste plek is om de temperatuur te meten, nu nog vrij los in midden/zijkant van bad en ook los met tywrap vast op de retourleiding. het werkt maar is nog experimenteel dus.
daarbij is de temperatuur van stilstaand water in de leiding dus ook vertekend, je kan natuurlijk pas vaststellen wat de temperatuur delta is als het water stroomt, stel na een munuutje ofzo als de pomp loopt weet je of het zin heeft om door de laten lopen.
heb nog bedacht om een sensor op dak te plaatsen, in de leiding van de solarpanelen ofzo - maar dat ook weer extra werk en kosten, voorlopig hou ik de resultaten van de zonnepalenen jn de gaten voor activeren pomp in de ochtend.
Zo ben ik ook alleen heb ik geen winkel in de buurt en moet online bestellen. Ik wil dus liefst alles gelijk goed hebben.mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:32:
[...]
ik denk wel dat je even moet opletten, ik heb hier ook aantal tussenstukken liggen die ik uiteindelijk niet ga gebruiken.
op mijn systeem heb ik nu zwembadzijde de intex aansluiting, aan de solarzijde heb ik de pvc verloop(ik weet niet exact de naamgevingen)
bottomline; ik ben ook maar op onderzoek en heb zeker niet altijd direct juiste conclusie. let dus even op of we hetzelfde bedoelen.
maar door wel zelf op onderzoek te gaan en diverse opstellingen te maken leer ik het zelf, en dit prutsen doe nu en komende week of 2, daarna is het in productie ,
zo stap voor stap kennis uitbreiden is wel leuk en leerzaam, dit is voor mij de methode om het te leren.
Bij elkaar kost het allemaal toch wel wat geld, niet erg maar wel zonde tijd en geld als ik terug moet sturen etc.
Ik heb nu die intex adapter + 50mm naar 2" in winkelmandje staan.
Nu nog op zoek naar een 32mm > 38mm koppeling, was aan het denken omdat ook met die Intex adapter te doen echter heb ik er dan 6 van nodig, alleen dat al kost bijna 60,--. Toch maar effe zoeken naar iets goedkopers
btw, mooi systeem heb je met je HA! Zelf draai ik OpenHab. Momenteel bezig met de FR pomp aansturen, daarna ook in/uit temperatuur voor solar/wp.
Zwembad temperatuur ben ik ook nog niet helemaal uit, mischien een draadloze in een dispenser.
In leiding zoals je zegt geeftr vertekend beeld wanneer pomp uit staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 09-05-2020 13:29 ]
Niet voor EPS gaan maar XPS. DIt ivm het gewicht. Heb zelf nu 4cm dik. Zelf mag het van mij wel wat dikker.janvanduschoten schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:33:
Ik ben aan het kijken naar een goede ondergrond voor m'n nieuwe zwembad van Intex 400 x 200.
[Afbeelding]. Het is 2,75 m breed en ik ben van plan om 5 of 10 cm dikke EPS platen neer te leggen met intex tegels er bovenop. Is dat too much of zijn er betere opties?
Hoe dikker hoe beter je isolatie uiteraard.
Proof of concept met verticale EPDM solarmatten:
:strip_exif()/f/image/VH55OdUpBEnfb3w6p7TNs8n2.jpg?f=fotoalbum_medium)
De pomp kan niet de lucht eruit blazen. Logisch ook want op die hoogte komt er geen volledige straal meer uit de losse slang. Er is echter wel redelijke flow door het geheel als de verticale buizen voorgevuld worden (hand op de retour in het zwembad). Dan hoor je het water naar beneden vallen bij beide buizen.
Ook even gemeten door met een retourslang een emmer te vullen: ca 10l in 40s, oftewel 15l/min, oftewel 900l/uur. Veel minder dan de spec van de pomp (2300l/uur), maar alsnog redelijk in verhouding tot de grootte van het bad (1600l). Eindtemperatuur vandaag was 27gr.
De banen zakken wat uit dus die ga ik per halve vastmaken. Denk dat ik ook wat ga experimenteren door de bovenste baan (van de 3) te demonteren. De constructie wordt dan 30cm lager wat het voor de pomp wat makkelijker maakt.
:strip_exif()/f/image/VH55OdUpBEnfb3w6p7TNs8n2.jpg?f=fotoalbum_medium)
De pomp kan niet de lucht eruit blazen. Logisch ook want op die hoogte komt er geen volledige straal meer uit de losse slang. Er is echter wel redelijke flow door het geheel als de verticale buizen voorgevuld worden (hand op de retour in het zwembad). Dan hoor je het water naar beneden vallen bij beide buizen.
Ook even gemeten door met een retourslang een emmer te vullen: ca 10l in 40s, oftewel 15l/min, oftewel 900l/uur. Veel minder dan de spec van de pomp (2300l/uur), maar alsnog redelijk in verhouding tot de grootte van het bad (1600l). Eindtemperatuur vandaag was 27gr.
De banen zakken wat uit dus die ga ik per halve vastmaken. Denk dat ik ook wat ga experimenteren door de bovenste baan (van de 3) te demonteren. De constructie wordt dan 30cm lager wat het voor de pomp wat makkelijker maakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2020 17:07 ]
Je kunt ook nog overwegen om rubber tegels te gebruiken al dan niet in combinatie met andere isolatie.Jazsie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:03:
[...]
Niet voor EPS gaan maar XPS. DIt ivm het gewicht. Heb zelf nu 4cm dik. Zelf mag het van mij wel wat dikker.
Hoe dikker hoe beter je isolatie uiteraard.
Kost wel veel meer knaken, maar is wel robust. Rubber heeft ook nog wel redelijke isolatie waarde al weet je niet wat de isolatiewaarde van het eindproduct is.
Ja, dat is zeker een optie. Ga zelf 4,5cm dikke rubberen speeltuintegels onder mijn zwembad plaatsen. Heerlijke demping en best aardige isolatie, twee vliegen in één klap.Rukapul schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:16:
[...]
Je kunt ook nog overwegen om rubber tegels te gebruiken al dan niet in combinatie met andere isolatie.
Alleen weet ik niet hoe praktisch het is om dat over het bestaande grint te leggen bij @janvanduschoten (daar was de XPS tip voor, volgens mij)
[ Voor 3% gewijzigd door ralph075 op 09-05-2020 17:28 ]
Late reactie...vso schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:03:
[...]
TOP MAN, goeie vondst
Overgens je hebt een ZFP om zo hoog te pompen ? zo niet test of je 10tot 30 cm boven je fietsen hok nog water uit de slang krijgt .. (gewoon de slang op de hoogte houden boven je zwembad (en slang dichtknijpen / duim erin).. ) die hoedjes die je bij je zwembad krijgt ff in de uitlaat stoppen zodat hij niet leegstroomt
Als je btw aan het "knutselen' slaat, zou ik een houten frame met betonplex plaat aan de onderkant en bovenop plexiglas .. adviseren .. hout goed in de verf (beschermen) ..
En daarna kachel spuitverf ofzo gebruiken om de binnenkant de warmte opname te maximaliseren, plexiglas zorgt voor maximum warmte opvang ..
Je kan je "waterdruk" regelen met een bypass https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html het is een dure investering (goedkoper als je onderdelen shopt) .
let op dit is 50mm onderdelen en ik zou 50mm buizen ertussen zetten zodat je later zonder problemen bv een aanpassing kan doen..
verander als je zoiets doet de T naar een Y en 45 graden bochten .. zodat je minder druk verlies hebt ..
ps ipv buizen kan je ook slang --> reductie stukje --> slang ertussen zetten buis is misschien prettiger .
Als je bv de bypass en zelf met EPDM aan de slag gaat wil je van 50mm naar 20cm of minder om de EPDM te koppelen. (EPDM in terpetine laten zwellen voor makkelijk koppelen,terpetine verdampt en EPDM krimpt weer)
Je slang lengte is ook belangrijk (EPDM) de flow/waterdruk is minder relevant .. zoals @Jazsie paar posts terug uitlegde warm water neemt minder warmte op. dus na bv 3 a 4 meter slang daalt de effectiviteit (6 zou ook nog kunnen maar daarna ? ..
Iets wat ik me recentelijk ook pas realiseerde na (weer)verdiepen 2 of 3 (intex matten van 20,-) zullen effectiever zijn als je direct na de bypass splitst .. met aan aanvoer voor alle 3 matten apart(paralel) en de afvoer dan ze in serie zetten .. in serie is minder slang(en) maar ook minder effectief.
Pomp die ik ga gebruiken is een 5,7m3 zandfilterpomp van Bestway. Ik verwacht dat het daarmee wel lukt, water gaat direct na de pomp de hoogte in. Voor de rest vooral horizontaal watertransport. Van zwembad naar pomp ~7-10 meter, afhankelijk van welke richting ik de in- en uitlaat van het zwembad plaats (vermoedelijk ~7 meter). Vlak bij de pomp gaat het water onder het looppad door, daarvoor leg ik een tunnel aan dmv een grote diameter pvc buis waar doorheen ik de slangen kan leggen.
Ik heb het dit jaar zo aangepakt:
Boordplaatjes zetten en leidingen ingegraven naar een schuurtje een paar meter verder:

Bypass in pvc gemaakt voor de zelfgemaakte solarcollector (100m PE leiding)

Eerst het zand zoveel mogelijk waterpas gemaakt en dan isolatie er op.

En hierop dan grasmat.

En dan het resultaat, we zijn weer klaar voor de zomer.
Boordplaatjes zetten en leidingen ingegraven naar een schuurtje een paar meter verder:

En hierop dan grasmat.

[ Voor 7% gewijzigd door jorgenv op 09-05-2020 18:47 ]
👏👍jorgenv schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:46:
Ik heb het dit jaar zo aangepakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hierop dan grasmat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrees dat ze toch schuiner of platter moeten liggen of een zwaardere zandfilter erop.Rukapul schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:06:
Proof of concept met verticale EPDM solarmatten:
[Afbeelding]
Hier vandaag met matten vlak op het dak. By the way zwembad is 16 kuub.
:strip_exif()/f/image/e1pmovFH68TbjyfoM4wLlsVu.jpg?f=fotoalbum_large)
Als bodem isolatie niet veel mag kosten, kan je ook eens kijken naar PIR platen. Die zijn op MP wel goedkoop te vinden. B-keus of tweedehands.
Ja hierBeyondThunder schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:17:
Als bodem isolatie niet veel mag kosten, kan je ook eens kijken naar PIR platen. Die zijn op MP wel goedkoop te vinden. B-keus of tweedehands.
:strip_exif()/f/image/Kagm34AAFhmMnrVJBJO6m7Mc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom ze ook tegen voor EUR 1,25 per M2. (tweedehands). Maar dat maakt voor een zwembad niet zo veel uit.
Edit, ik had ze deze winter onder de jacuzzi (Easyset). Ik had ze toevallig gratis. Werkt uitstekend.
Edit2, deze niet nemen, die zijn schuin :-)
Edit, ik had ze deze winter onder de jacuzzi (Easyset). Ik had ze toevallig gratis. Werkt uitstekend.
Edit2, deze niet nemen, die zijn schuin :-)
[ Voor 31% gewijzigd door BeyondThunder op 09-05-2020 19:34 ]
welke diameter leiding gebruik je vanaf solarpanelen?Maurice2020 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:01:
[...]
Hier vandaag met matten vlak op het dak. By the way zwembad is 16 kuub.
[Afbeelding]
Gaaf! Welke pomp gebruik je dan? Want de Intex zijn niet te schakelen met 'slim' spul lees ik hier overal..mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 01:35:
Dus;
Nu 32 mm werkt prima. temp op dagen makkelijk met 4 a 5 graden omhoog vanaf 20 graden en zonnigmazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:38:
[...]
welke diameter leiding gebruik je vanaf solarpanelen?
Ik werk met EPDM matten 16 kuub zwembad en zit al op prettig water 😊wernerchuck schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:40:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/e1pmovFH68TbjyfoM4wLlsVu.jpg?f=fotoalbum_large)
zo vandaag zwembad op 30 graden
kids waren blij en wij blij
vandaag maar elektra kabel naar de tuin door getrokken .. pfff ellende werk.
@Rukapul mooi gedaan, je hebt het nu "horizontaal" probeer het geheel 10 graden oid te draaien dus de invoer wat hoger .. dan de retour .. en als je op heen + terug een kraan zet en wat knijpt bij de retour kan je wellicht de lucht eruit krijgen ..
je zou je pomp ook iets kunnen helpen door je pomp op gelijke hoogte met je aanzuigpunt van zwembad te zetten dat die slang bij de grond loopt ofzo is niet zo erg .. maar die 10cm win je wat opvoer hoogte mee. (gewoon paar stenen eronder) zolang de pomp onder de waterlijn blijft ..
@jorgenv mooi gedaan hoor ! @janvanduschoten ik zou het adviseren zoals hij gedaan heeft .. EPS 30 = piepschuim / EPS 100/120 = steviger .. let op met de aanschaf voor isolatie .. ik zou geen losse tegels doen tenzij het tussen opsluitbanden ligt.
Vergeet niet dat opzet zwembaden relatief hoog (30cm v.d grond) pas aanzuigt (warmer water).. en nog hoger inblaast (veel energie verlies) ..
Tenzij we lager aan kunnen zuigen en dus kouder water pakken wat beter op te warmen valt en lager inblazen (minder energie verlies) is er een optimaal balans ..
- zolang je pomp onder de water lijn zit (makkelijk te zien met een slang waterpas) .. zal je weinig moeite hebben om rond te pompen , alleen aan beide kanten kranen zodat je makkelijk onderhoud kan plegen ..
De retour leiding zou je vanaf het hoogste punt bij voorkeur zo hoog mogelijk moeten houden en pas bij het zwembad omlaag .. dit bevordert de zwaarte kracht en ontlast de pomp ..
maar houd er rekening mee dat je met een zwembad van bv 12 kuub er nog 2 kuub of 3 bij moet rekenen in verband met wat er in de pijp verdwijnt ..
(belachelijk idee)
je kan ook een dak over je zwembad heen doen
en bv zeil van een goedkope party tent gebruiken als "muur" .. houten frame ofzo .. ipv de partytent ..) doordat je uit de wind staat koelt je zwembad minder af en het dak oppervlak gebruik je als lokatie voor je verwarmings mat .. in de winter/andere tijden is het een leuke "feest" locatie ..
tja goedkoper is wel nylontape erbij bestellen .. zoek op slangtuleJazsie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:28:
btw, mooi systeem heb je met je HA! Zelf draai ik OpenHab. Momenteel bezig met de FR pomp aansturen, daarna ook in/uit temperatuur voor solar/wp.
Zwembad temperatuur ben ik ook nog niet helemaal uit, mischien een draadloze in een dispenser.
In leiding zoals je zegt geeftr vertekend beeld wanneer pomp uit staat.
@Rukapul mooi gedaan, je hebt het nu "horizontaal" probeer het geheel 10 graden oid te draaien dus de invoer wat hoger .. dan de retour .. en als je op heen + terug een kraan zet en wat knijpt bij de retour kan je wellicht de lucht eruit krijgen ..
je zou je pomp ook iets kunnen helpen door je pomp op gelijke hoogte met je aanzuigpunt van zwembad te zetten dat die slang bij de grond loopt ofzo is niet zo erg .. maar die 10cm win je wat opvoer hoogte mee. (gewoon paar stenen eronder) zolang de pomp onder de waterlijn blijft ..
@jorgenv mooi gedaan hoor ! @janvanduschoten ik zou het adviseren zoals hij gedaan heeft .. EPS 30 = piepschuim / EPS 100/120 = steviger .. let op met de aanschaf voor isolatie .. ik zou geen losse tegels doen tenzij het tussen opsluitbanden ligt.
waarom niet meteen 40/50 "dikwandig' pvc pakken ? zolang het onder de waterlijn zit ... slang in pijp is toch weer lastig..ralph075 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:16:
Vlak bij de pomp gaat het water onder het looppad door, daarvoor leg ik een tunnel aan dmv een grote diameter pvc buis waar doorheen ik de slangen kan leggen.
Harder/zachter maakt niet veel uit, hoe warmer het water hoe minder warmte het opneemt .. als je bv dikke pijp neemt zou je willen dat er een draai/schroef beweging in zit zodat all het water de warmte oppervlakte raakt .. 34 jaar gelden .. familie had een villa met ZFP en 100 kuub buiten zwembad (was 8 jaar toen) die hadden in de lengte van het zwembad een stuk of 10 tot 15 zwarte buizen waar het water doorheen vloeide het zwembad werd zomers lekker warm ..... nu bereik je hetzelfde (zie bv koffie) .. voor zijn (40 kuub als ik het goed heb) .. met EPDM matten op zijn dak ..mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:57:
Hoewel ik begrijp van de wijze heren is dat hogere diameter beter is qua efficiency en dus sneller warmte transport is. Altijd de vraag; levert dat 2 a 3 graden op per dag. Ik ga dan toch kijken naar extra solarpanels.
Vergeet niet dat opzet zwembaden relatief hoog (30cm v.d grond) pas aanzuigt (warmer water).. en nog hoger inblaast (veel energie verlies) ..
Tenzij we lager aan kunnen zuigen en dus kouder water pakken wat beter op te warmen valt en lager inblazen (minder energie verlies) is er een optimaal balans ..
tja 12m pijp van zwembad (in de grond) .. met een kistje om de pomp heen (verminderen geluids overlast ?)Ben met je eens dat vanaf pomp beste is direct omhoog, maar dat is juist niet mogenlijk (ja het kan, maar dat zal er niet uit zien en zal door vele als niet acceptabel gezien worden - voor experiment zou ik het kunnen doen), dus dat is dus wel een dingetje waar ik niet aan ontkom; zwembad staat achterin de tuin -> muur is +/- 12 meter verder op, dan naar boven en dan pas de solarpanels.
thanks voor advies, wordt dus geen nieuwe leiding maar dan kijk ik naar uitbreiding van solarmatten, als die er nog verkrijgbaar zijn... zal dan die aansluiten op mijn huidige 12m2 van abczwembad (overigens goed aan te raden abczwembad.nl -> solar bestellen op maat, dan wel diy lijmen en leidingen)
- zolang je pomp onder de water lijn zit (makkelijk te zien met een slang waterpas) .. zal je weinig moeite hebben om rond te pompen , alleen aan beide kanten kranen zodat je makkelijk onderhoud kan plegen ..
De retour leiding zou je vanaf het hoogste punt bij voorkeur zo hoog mogelijk moeten houden en pas bij het zwembad omlaag .. dit bevordert de zwaarte kracht en ontlast de pomp ..
maar houd er rekening mee dat je met een zwembad van bv 12 kuub er nog 2 kuub of 3 bij moet rekenen in verband met wat er in de pijp verdwijnt ..
(belachelijk idee)
je kan ook een dak over je zwembad heen doen
Tja vanalles
klopt, de intex pomp kan niet geschakeld worden. het is dus niet een intex pomp.MiKeZZa schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:43:
[...]
Gaaf! Welke pomp gebruik je dan? Want de Intex zijn niet te schakelen met 'slim' spul lees ik hier overal..
niet echt merk pomp, eentje via abczwembad. vergelijkbaar model als deze https://www.abczwembad.nl...-regeling/filterpomp-7m3/
zeker vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" nog niet gelezenmazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:08:
[...]
klopt, de intex pomp kan niet geschakeld worden. het is dus niet een intex pomp.
niet echt merk pomp, eentje via abczwembad. vergelijkbaar model als deze https://www.abczwembad.nl...-regeling/filterpomp-7m3/
Of nog beter in de praktijk BTS in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (locatie laat wat te wensen over maar goed dat was niet het punt)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqYVrlioFMBGBi35TQUQQ1eL.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door vso op 09-05-2020 22:59 ]
Tja vanalles
juist dat begrijp ik, en dat werkt ook op mijn huidige pomp - en ik heb het ook gedaan met de Intex pompvso schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:58:
[...]
zeker vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" nog niet gelezen
Of nog beter in de praktijk BTS in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (locatie laat wat te wensen over maar goed dat was niet het punt)
[Afbeelding]
Een contra en reguliere stekker gemonteerd achter de beveiliging
maar het 'schakelen' werkt dus niet met de Intex, na het inschakelen vergt de pomp nog een manuele bediening, hoewel dit vast te omzeilen(vermoed ik, geen idee eignelijk), heb nog geen tijd of zin om het ding open te schroeven ;-)
heb je een nieuwe pomp ??mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:11:
[...]
juist dat begrijp ik, en dat werkt ook op mijn huidige pomp - en ik heb het ook gedaan met de Intex pomp
Een contra en reguliere stekker gemonteerd achter de beveiliging
maar het 'schakelen' werkt dus niet met de Intex, na het inschakelen vergt de pomp nog een manuele bediening, hoewel dit vast te omzeilen(vermoed ik, geen idee eignelijk), heb nog geen tijd of zin om het ding open te schroeven ;-)
Tja vanalles
mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:29:
[...]
ik had reeds een pomp, die is nog in gebruik, deze is ook zwaarder(6 m3) als de Intex pomp(4 m3).
Tja vanalles
Als je beschrijft wat er niet duidelijk is :-) de situatie is simpel; er zijn hier 2 pompen aanwezig ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door mazzoop80 op 09-05-2020 23:51 ]
Oke laat ik maar even beginnen..
Corona poep.. meeehhh.. niets te doen deze zomer ..
En als wij niet naar het zwembad mogen dan maar het zwembad naar ons halen ...
Ik heb een Bestway oval pool van 5.49 x 2.74 x 1.22 gehaald..
Ik ben voor oval gegaan omdat onze tuin niet breed is maar vooral diep..
Nu heb ik echter geen ruimte voor grote solar matten (6x70 pas bij mij niet.. ik heb maar een schuurtje van: 2.36m x 2.81m..
Nu lees ik hier dat iedereen echt alleen maar die EPDM solar matten heeft ...
Maar zijn er ook mensen die van die solar bollen of borden hebben?
Zelf heb ik daar bijvoorbeeld wel ruimte voor op het dak van mijn schuur..
Voordeel is wel dat +/- 90% van de dag de zon vol op mijn schuur staat..
Inmiddels heb ik ook een Intex zandfilter pomp van 8m³ besteld.. Dit ook omdat ik wel wat bochten in mijn buizen ga maken en de pomp binnen in de schuur wil gaan zetten (ivm. geluid ed.)
nu vraag ik mij af.. het bad heeft wanneer het gevuld is een inhoud van +/- 13.500L
1: Is eigenlijk een pomp van 8m³ geen overkill en / of gewoon te veel waardoor het water te snel rondgepompt wordt? (de solar verwarming komt op mijn schuurdak te liggen +/- 3 meter hoog)
2: Hoe goed werken die solar bollen? ga ik hiermee de 13.500L water wel een aangename temperatuur krijgen?
3: Als ondergrond wil ik die XPS platen gebruiken voor de isolatie.. Echter vraag ik mij af of ik daar nog iets op moet gaan leggen en wat zou dan de voorkeur zijn? Gewoon een worteldoek of bijv. kunstgras / tapijt (deze zijn gratis af te halen bij mij in de buurt van een winkel die verbouwd heeft: hier )
1000 vragen .. en na het lezen van dit hele topic ben ik al een boel wijzer geworden (en ouder na lezen van 52 pagina's) maar ik wil het gewoon in een keer goed doen
ps.
Ik zie hier echt heel veel toffe shit voorbij komen.. woah.. DAT WIL IK OOK!
Nu heb ik echter geen ruimte voor grote solar matten (6x70 pas bij mij niet.. ik heb maar een schuurtje van: 2.36m x 2.81m..
Inmiddels heb ik ook een Intex zandfilter pomp van 8m³ besteld.. Dit ook omdat ik wel wat bochten in mijn buizen ga maken en de pomp binnen in de schuur wil gaan zetten (ivm. geluid ed.)
nu vraag ik mij af.. het bad heeft wanneer het gevuld is een inhoud van +/- 13.500L
1: Is eigenlijk een pomp van 8m³ geen overkill en / of gewoon te veel waardoor het water te snel rondgepompt wordt? (de solar verwarming komt op mijn schuurdak te liggen +/- 3 meter hoog)
2: Hoe goed werken die solar bollen? ga ik hiermee de 13.500L water wel een aangename temperatuur krijgen?
3: Als ondergrond wil ik die XPS platen gebruiken voor de isolatie.. Echter vraag ik mij af of ik daar nog iets op moet gaan leggen en wat zou dan de voorkeur zijn? Gewoon een worteldoek of bijv. kunstgras / tapijt (deze zijn gratis af te halen bij mij in de buurt van een winkel die verbouwd heeft: hier )
1000 vragen .. en na het lezen van dit hele topic ben ik al een boel wijzer geworden (en ouder na lezen van 52 pagina's) maar ik wil het gewoon in een keer goed doen
ps.
1. Je pomp is zeker niet overkill. Te snel rondpompen hoef je geen zorgen over te maken, gaat veel "vanaf" door alle bochten + solar mat(ten).pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:03:
Oke laat ik maar even beginnen..
ps.
2. Tja ze werken wel maar niet zo goed als EPDM matten. Als je er genoeg van plaatst werkt het vast en zeker...
3. Kunstgras is prima. rubber tegels kan ook of gewoon een simpele zeil mag ook
En idd ga voor XPS niet EPS dit ivm het gewicht.
4. Vergeet baypass niet voor je solar mat(ten).
Bad is dus zoals gezegd +/-13500L .. ze zeggen 1 bol per 10.000 liter.. zouden 2 dan okay moeten zijn (vooral gezien de heel dag de zon er vol op staat?)Jazsie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:14:
[...]
1. Je pomp is zeker niet overkill. Te snel rondpompen hoef je geen zorgen over te maken, gaat veel "vanaf" door alle bochten + solar mat(ten).
2. Tja ze werken wel maar niet zo goed als EPDM matten. Als je er genoeg van plaatst werkt het vast en zeker...
3. Kunstgras is prima. rubber tegels kan ook of gewoon een simpele zeil mag ook. Zou wel iets plaatsen, als is het maar voor het uiterlijk
En idd ga voor XPS niet EPS dit ivm het gewicht.
4. Vergeet baypass niet voor je solar mat(ten).
Bij een solar mat 300x64 op een schuindak van een blokhut waar de ene aansluiting hoger zit dan de andere.
De invoor zo hoog mogelijk laten beginnen en dan de zwaarte kracht zijn werk laten doen?
De invoor zo hoog mogelijk laten beginnen en dan de zwaarte kracht zijn werk laten doen?
Dat moet je met een korreltje zout nemen, begin met twee en breid uit indien nodig...pvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:24:
[...]
Bad is dus zoals gezegd +/-13500L .. ze zeggen 1 bol per 10.000 liter.. zouden 2 dan okay moeten zijn (vooral gezien de heel dag de zon er vol op staat?)
Het ligt aan zo veel verschillende factoren dat het niet op voorhand te zeggen hoe goed het of niet voor jou werkt...
[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 10-05-2020 00:49 ]
maar foto/uitleg waarom je manuele interventie na "inschakelen' nodig hebt op pomp a en niet op pomp b oid ?mazzoop80 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:50:
[...]
Als je beschrijft wat er niet duidelijk is :-) de situatie is simpel; er zijn hier 2 pompen aanwezig ;-)
of waarom het bij mij wel lukt en bij jou niet ?
Als je terug gelezen hebt .. (dit jaar teminste) dan is er al veel gezegd over pomp vs zwembad .. maar een cartridge filter word in jou geval wel uitdagendpvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:24:
Bad is dus zoals gezegd +/-13500L .. ze zeggen 1 bol per 10.000 liter.. zouden 2 dan okay moeten zijn (vooral gezien de heel dag de zon er vol op staat?)
even extreem voorbeeld
De lengte v.d leiding, en hoeveel zon staat er op .. heeft wel invloed. wat je ook doet je kan beter 4 bollen of 10 hebben die elk "vers" koud water krijgen en deze vervolgens terug vloeit in het zwembad
in tegenstelling iets door bol 1 dan bol 2 dan bol 3 etc .. bij bol 2 of bol 3 is het water zo heet dat je eerder de bol opwarmt dan het water ..
Persoonlijk ben ik niet van de bollen omdat ze de zon direct van boven moeten hebben en elke andere zon stand zijn ze minder effectief .. terwijl bv een "mat" die vol in de zon ligt vaak 6 uur per dag al goed kan liggen..
ik denk dat je minimaal 7 vierkante meter verwarmings oppervlak nodig hebt .. meer is natuurlijk altijd beter maar goed er zijn andere oplossingen
Tja vanalles
jupMarco_Dark schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:26:
Bij een solar mat 300x64 op een schuindak van een blokhut waar de ene aansluiting hoger zit dan de andere.
Tja vanalles
ik heb de intex zandfilter pomp 8m³ besteld btw.. 
Niet cardridgefilter pomp
trouwens ik kwam er achter dat mijn Liner (intex) zwembad kaduk is ..
- webshop --> ga garantie bij intex claimen (pfff oke) ..
- intex --> stuur x.y.z op ... (pff ok)
paar dagen later ..
mailtje van intex terug --> stuur een foto waarbij je je oude liner kapot hebt geknipt (proof)
WTF BBQ
erhm .. ok ... goed klusje voor maandag dan maar ,, snap het wel .. ze willen niet dat je gratis een 2de zwembad hebt oid ..
Onder tussen wel gevraagd hoe lang de levertijd is .. en of ik dan een volledig bad terug kan verwachten ..
Zit niet echt te springen maar ja andere kant .. kan dan wel gelijk me ondergrond wat vlakker maken en bv die eps platen eronder trappen die toch in de "weg" liggen (10cm dik) .. en ff grastapijt vernieuw oid ..
- webshop --> ga garantie bij intex claimen (pfff oke) ..
- intex --> stuur x.y.z op ... (pff ok)
paar dagen later ..
mailtje van intex terug --> stuur een foto waarbij je je oude liner kapot hebt geknipt (proof)

erhm .. ok ... goed klusje voor maandag dan maar ,, snap het wel .. ze willen niet dat je gratis een 2de zwembad hebt oid ..
Onder tussen wel gevraagd hoe lang de levertijd is .. en of ik dan een volledig bad terug kan verwachten ..
Zit niet echt te springen maar ja andere kant .. kan dan wel gelijk me ondergrond wat vlakker maken en bv die eps platen eronder trappen die toch in de "weg" liggen (10cm dik) .. en ff grastapijt vernieuw oid ..
Tja vanalles
waarom nietpvnzoest schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:54:
ik heb de intex zandfilter pomp 8m³ besteld btw..

Tja vanalles
7 m² is het dak van mijn schuurtje nietvso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:51:
[...]
maar foto/uitleg waarom je manuele interventie na "inschakelen' nodig hebt op pomp a en niet op pomp b oid ?
of waarom het bij mij wel lukt en bij jou niet ?
[...]
Als je terug gelezen hebt .. (dit jaar teminste) dan is er al veel gezegd over pomp vs zwembad .. maar een cartridge filter word in jou geval wel uitdagend![]()
even extreem voorbeeld
De lengte v.d leiding, en hoeveel zon staat er op .. heeft wel invloed. wat je ook doet je kan beter 4 bollen of 10 hebben die elk "vers" koud water krijgen en deze vervolgens terug vloeit in het zwembad
in tegenstelling iets door bol 1 dan bol 2 dan bol 3 etc .. bij bol 2 of bol 3 is het water zo heet dat je eerder de bol opwarmt dan het water ..
Persoonlijk ben ik niet van de bollen omdat ze de zon direct van boven moeten hebben en elke andere zon stand zijn ze minder effectief .. terwijl bv een "mat" die vol in de zon ligt vaak 6 uur per dag al goed kan liggen..
ik denk dat je minimaal 7 vierkante meter verwarmings oppervlak nodig hebt .. meer is natuurlijk altijd beter maar goed er zijn andere oplossingen
Die is maar ~5.25m²
(randje van het dak is hoger dan de rest & heb een pijpje ed uit het dak komen)
zou zo iets beter werken dan?
https://www.top-zwembadsh...adverwarming-solar-paneel
Dit topic is gesloten.