Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 52 Laatste
Acties:
  • 454.916 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 15:24

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

BeyondThunder schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:47:
Er is iets met je water, gelijk groen kan niet. Ik heb een 22 kuub bad. Duurt 28 uur om te vullen. Hierna is het uiteraard kraakhelder. Ik doe nooit chloorshock. Maar gewoon een groot chloorblok in de drijver. Is het water 25°C dan gaan er 2 in. Zonder chloor hebben de algen een paar dagen nodig om kleur aan het water te geven.
Aanslag van koperen leidingen? Maar lijkt mij eerder bruin dan groen te worden toch?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Arjantje72 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Het duurt ong. 12 uur voordat het zwembad gevuld is en dan zie je meteen een groene gloed in het water. Dat is al jaren zo.
Dit jaar een splinternieuw bad en weer hetzelfde. Binnen 12 uur kunnen er toch geen algen inzitten?
Raar.
Of misschien dat er iets in de buitenkraan zit?
Gebeurt bij mij ook, net iets groenig. Gelijk wat chloor toevoegen en het wordt weer helder. Allicht wat alg uit de tuinslang/teflon slang naar de buitenkraan? Hoewel ik het eerste water al weggespoeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:39
Ep Woody schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Gebeurt bij mij ook, net iets groenig. Gelijk wat chloor toevoegen en het wordt weer helder. Allicht wat alg uit de tuinslang/teflon slang naar de buitenkraan? Hoewel ik het eerste water al weggespoeld had.
Hier hetzelfde dus, het is ook geen probleem maar vind het raar. Maar de tuinslang had ik niet aan gedacht. Dat zou zomaar kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IndoBoy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Het is niet duurder. Als je een aantrekkelijk prijs hebt komt het ongeveer overeen met de prijs van glasparels. Het verschil is alleen bij de filterballen hoef je niet in 1x zo'n hoog bedrag te betalen als je een grote filter hebt. Tevens is het ook lichter en je kunt ze gewoon aan het einde van het seizoen met de hand wassen. In mijn geval was ik gunstiger uit met filterballen.
Sorry, ik snap het nog steeds niet?
Als ik bij een toppy punt NL kijk:

- 25 kg zand : 17,50
- 700 gram filterballen : 24,95 (staat gelijk aan 25 kg zand)
- 25 kg glasparels: 49,95

Hoe is dit dan goedkoper en makkelijker dan zand?
Ik ga echt niet aan het eind van het seizoen mijn zand met de hand wassen :o :D
Het verschil is alleen bij de filterballen hoef je niet in 1x zo'n hoog bedrag te betalen als je een grote filter hebt
Je gaat toch niet met een half gevuld filter starten? :P

Ik val je niet aan hoor, iedereen moet doen wat hij zelf goed acht voor zijn waterkwaliteit en portemonnee . Ik zie alleen geen toegevoegde waarde in die dingen (plus : de oorspronkelijke reactie was naar @Ep Woody waarom je in hemelsnaam niet zou hoeven backwashen?)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Sorry, ik snap het nog steeds niet?
Als ik bij een toppy punt NL kijk:

- 25 kg zand : 17,50
- 700 gram filterballen : 24,95 (staat gelijk aan 25 kg zand)
- 25 kg glasparels: 49,95

Hoe is dit dan goedkoper en makkelijker dan zand?
Ik ga echt niet aan het eind van het seizoen mijn zand met de hand wassen :o :D

[...]

Je gaat toch niet met een half gevuld filter starten? :P

Ik val je niet aan hoor, iedereen moet doen wat hij zelf goed acht voor zijn waterkwaliteit en portemonnee . Ik zie alleen geen toegevoegde waarde in die dingen (plus : de oorspronkelijke reactie was naar @Ep Woody waarom je in hemelsnaam niet zou hoeven backwashen?)
Als ik goed zoek koop ik de filterballen gemiddeld per 700gram voor 20 euro of lager. Had dit jaar geluk. 12.99 per 500 gram Kun je dan 3 a 4 jaar gebruiken. Deze had ik bij de praxis gehaald. Zijn alleen niet overal verkrijgbaar meer, omdat ze uit het assortiment gaan.
Welllicht dat ik na die tijd overga op iets anders.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:18
Praxis had die inderdaad vandaag staan die ballen voor dat lage bedrag!

Mijn bestway 400 x 211 staat, intex zandfilterpomp 8m3 met bypass en 2x solar mat 600 x 60. Voor het eerst in 10 jaar weer eens een serieuzer badje

Wat bevindingen:
- 22,5 graden water (uurtje met warm water gevuld) met 16 graden buiten is nog niet heel top, maar toch wel 10 minuten uit te houden. Nu hopen wat die 2 matten en solar zeil doen op een zonnige dag als morgen/overmorgen. Voor prettig badderen is 26-27 toch wel nodig.
- bad toch niet genoeg waterpas, komt ook door dat 1 kant van de poten wel op de isolatietegel staat en andere kant niet; helaas. scheelt wel 3-4cm. Is dit verder gevaarlijk?

- afdichtingen met slangklemmen op die 38mm dat blijft altijd lekken. Is het kwestie van nog harder aandraaien, of is dat averechts? Ik kan ook verlijmen maar op sommige plekken is dat zo definitief, omdat ik de lengte nog 100% zeker weet qua plaatsing bv volgend jaar. Wat is wijsheid?

- chloor, ik heb nu nog mini tabletten en er 12 van 2,7gr ingegooid op 5900 liter water; dat zou een 3mg chloor opleveren. Het handigste is nu denk ik van die grote 200 gr blokken gaan gebruiken in een drijver / achter de bypass (dus NA de solar matten)?

- kabaal pomp valt me reuze mee, buren zullen er geen last van hebben al heb ik een vrij grote tuin. Zelf went dat ook wel denk ik.

Verder nog ergens rekening mee houden? behalve dagelijks pompen / wanden schoonhouden en chloor.

Iedereen vast hartelijk dank die al tijd heeft genomen voor reacties voor iedereen @vso @jaszi etc etc

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 05-05-2020 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Arjantje72 gelijk groen is wel erg vreemd, moet uit je kraan komen .. teminste tenzij je je bad extreem nat opbergt in een natte locatie .. ofzo .. (lijkt me niet) ..

@BTS mooi gedaan, doe jezelf een lol en verleng de stekker zodat tie HOOG boven de aardlek zit ..
- hij zit uit de weg bij "werkzaamheden"
- minder kans op spatwater

Heb je ook KAKU afstands bediening met timer --> https://www.allekabels.nl...bediening-16-kanaals.html deze ? zo ja en je hebt een zonne-warmte ding ? .. stel je timer dan zo in :

Start om 16:00 tot zonsondergang 19:00 bijvoorbeeld, wanneer het zonnig is en je staat op hoeft men alleen de pomp aan te zetten .. om door je zonne mat heen te spoelen.. en hij zal "vanzelf" afslaan. (door de timer)
* de tijd van 16:00 tot 19:00 is de tijd dat je je bad wilt filteren per dag .. (duh)

Ik ben bezig met een CC1101 module en Raspberry PI om de KAKU module te emuleren zodat ik op basis van andere sensoren (licht/warmte sensoren) de boel te automatiseren. lukt nog niet echt helaas
Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:09:
Maar heel eerlijk: ik snap de hype rondom heel dat aqualoon niet. Het is duurder en het verbruik ligt vele malen hoger. Waarom zou je dan voor aqualoon gaan :?
Aqualoon / filterbollen zijn ideaal .. je gooit ze na het seizoen de wasmachine in en ze zijn schoon, backwash hoef ik het hele seizoen niet. en het water blijft kraak helder.
Zo "duur" is het niet, 1 doos is meer dan genoeg voor 4 of 6 kuub ZFP ..

Zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (2de foto) na 3 a 4 maanden gebruik .. mijn water iswas nog altijd kraak helder.

Volgens de "folder" zou zand minder goed filteren, glas iets beter en watten het best, en dit voornamelijk in kleine deeltjes .. opvangen.

Na ervaring met Cartridges ben ik blij dat ik een ZFP heb waarbij het medium de wasmachine in kan ..ik zie het niet zo zitten zand aan/afvoer (ook al is dat weinig moeite) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

trekker22 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:51:

Mijn bestway 400 x 211 staat, intex zandfilterpomp 8m3 met bypass en 2x solar mat 600 x 60. Voor het eerst in 10 jaar weer eens een serieuzer badje

Wat bevindingen:
- 22,5 graden water (uurtje met warm water gevuld) met 16 graden buiten is nog niet heel top, maar toch wel 10 minuten uit te houden. Nu hopen wat die 2 matten en solar zeil doen op een zonnige dag als morgen/overmorgen. Voor prettig badderen is 26-27 toch wel nodig.
- bad toch niet genoeg waterpas, komt ook door dat 1 kant van de poten wel op de isolatietegel staat en andere kant niet; helaas. scheelt wel 3-4cm. Is dit verder gevaarlijk?

- afdichtingen met slangklemmen op die 38mm dat blijft altijd lekken. Is het kwestie van nog harder aandraaien, of is dat averechts? Ik kan ook verlijmen maar op sommige plekken is dat zo definitief, omdat ik de lengte nog 100% zeker weet qua plaatsing bv volgend jaar. Wat is wijsheid?

- chloor, ik heb nu nog mini tabletten en er 12 van 2,7gr ingegooid op 5900 liter water; dat zou een 3mg chloor opleveren. Het handigste is nu denk ik van die grote 200 gr blokken gaan gebruiken in een drijver / achter de bypass (dus NA de solar matten)?

- kabaal pomp valt me reuze mee, buren zullen er geen last van hebben al heb ik een vrij grote tuin. Zelf went dat ook wel denk ik.

Verder nog ergens rekening mee houden? behalve dagelijks pompen / wanden schoonhouden en chloor.

Iedereen vast hartelijk dank die al tijd heeft genomen voor reacties voor iedereen @vso @jaszi etc etc
Ik doe altijd nog wat extra teflontape als het nog lekt. Beetje bij beetje iets meer als het nodig is. Wel rvs klemmen. Als je het nog niet zeker weet dan zou ik niet meteen lijmen.

Drijver achter de bypass of bedoel je dispenser?

Die intexpomp maakte in mijn geval wel hoorbaar herrie. De zandfilterpomp inderdaad veel minder, maar buren hadden er nog last van zeiden ze. Daarom die kist gemaakt.
Uiteindelijk hebben de buren zelf een whirlpool buiten staan die naar mijn idee hoorbaarder is dan de pomp 8)7

Als je wilt uitbreiden met een warmtepomp zou ik rekening houden met het type zandfilter. En als je RCD wilt gebruiken dus geen mogelijkheid van tijdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Dispenser bedoel ik dan. Maar zoiets installeer je toch buiten het bad. In bad lijkt me wat onhandig. Opzich heb ik er wel plek voor en handiger dan steeds die drijvers vullen👍🏻

Inzake teflon tape, ik dacht dat dat alleen werkt op een schroef draad...? Maar kan dus ook bij de gladde slangen die met klem worden vastgezet?

[ Voor 28% gewijzigd door trekker22 op 05-05-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

trekker22 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:09:
Dispenser bedoel ik dan. Maar zoiets installeer je toch buiten het bad. In bad lijkt me wat onhandig. Opzich heb ik er wel plek voor en handiger dan steeds die drijvers vullen👍🏻
Ja, een dispenser voor buiten het bad. Die installeer je na je pomp of eventueel na je warmtepomp. Is zeg maar de laatste schakel die op het zwembad wordt aangesloten op de input ingang. Dus waar het water instroomt.
Als het goed is zitten er twee adapters bij de dispenser waarop je de slangen kunt aansluiten. Anders moet je die nog halen. Verlijmen kan ook als je wilt. Houdt ook meteen rekening wat voor maat slangen je wilt gaan gebruiken, anders moet weer nieuw slangadapters gaan halen.

Ik gebruik teflon ook op gladde stukken. Alleen de mond waarop de de teflon wilt doen, moet lang genoeg zijn. Ik had in het verleden een simpele bypass met een kort mondstuk en toen gleed hij er weleens af.

[ Voor 11% gewijzigd door IndoBoy op 05-05-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:01:
@Arjantje72 gelijk groen is wel erg vreemd, moet uit je kraan komen .. teminste tenzij je je bad extreem nat opbergt in een natte locatie .. ofzo .. (lijkt me niet) ..

@BTS mooi gedaan, doe jezelf een lol en verleng de stekker zodat tie HOOG boven de aardlek zit ..
- hij zit uit de weg bij "werkzaamheden"
- minder kans op spatwater

Heb je ook KAKU afstands bediening met timer --> https://www.allekabels.nl...bediening-16-kanaals.html deze ? zo ja en je hebt een zonne-warmte ding ? .. stel je timer dan zo in :

Start om 16:00 tot zonsondergang 19:00 bijvoorbeeld, wanneer het zonnig is en je staat op hoeft men alleen de pomp aan te zetten .. om door je zonne mat heen te spoelen.. en hij zal "vanzelf" afslaan. (door de timer)
* de tijd van 16:00 tot 19:00 is de tijd dat je je bad wilt filteren per dag .. (duh)

Ik ben bezig met een CC1101 module en Raspberry PI om de KAKU module te emuleren zodat ik op basis van andere sensoren (licht/warmte sensoren) de boel te automatiseren. lukt nog niet echt helaas

[...]

Aqualoon / filterbollen zijn ideaal .. je gooit ze na het seizoen de wasmachine in en ze zijn schoon, backwash hoef ik het hele seizoen niet. en het water blijft kraak helder.
Zo "duur" is het niet, 1 doos is meer dan genoeg voor 4 of 6 kuub ZFP ..

Zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (2de foto) na 3 a 4 maanden gebruik .. mijn water iswas nog altijd kraak helder.

Volgens de "folder" zou zand minder goed filteren, glas iets beter en watten het best, en dit voornamelijk in kleine deeltjes .. opvangen.

Na ervaring met Cartridges ben ik blij dat ik een ZFP heb waarbij het medium de wasmachine in kan ..ik zie het niet zo zitten zand aan/afvoer (ook al is dat weinig moeite) ..
Ik denk dat het 'm vooral zit in 3 a 4 maanden gebruiken en dan de boel weer afbreken.
Mijn pomp draait 365 dagen per jaar. De laatste keer dat de ketel van mijn filter installatie open ging, was bij de eerste keer vullen met zand (6 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:23:
[...]

Ik denk dat het 'm vooral zit in 3 a 4 maanden gebruiken en dan de boel weer afbreken.
Mijn pomp draait 365 dagen per jaar. De laatste keer dat de ketel van mijn filter installatie open ging, was bij de eerste keer vullen met zand (6 jaar geleden).
Ja, ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Als mijn zwembad het hele jaar door aanstaat zou ik meteen voor die parels gaan die 25 jaar meegaan. Kost wel wat, maar dan heb je lange tijd plezier.

Dan heb je trouwens wel een dure warmptepomp. Die moet dan ook bij min temperaturen kunnen verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door IndoBoy op 05-05-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IndoBoy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Ja, ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Als mijn zwembad het hele jaar door aanstaat zou ik meteen voor die parels gaan die 25 jaar meegaan. Kost wel wat, maar dan heb je lange tijd plezier.

Dan heb je trouwens wel een dure warmptepomp. Die moet dan ook bij min temperaturen kunnen verwarmen.
Ik heb helemaal geen warmtepomp :P Ik verwarm puur en alleen op mijn zonnematten.
Maar sowieso is het zinloos om je bad proberen te verwarmen (en op temperatuur te houden) als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:39:
[...]

Ik heb helemaal geen warmtepomp :P Ik verwarm puur en alleen op mijn zonnematten.
Maar sowieso is het zinloos om je bad proberen te verwarmen (en op temperatuur te houden) als het vriest.
Omdat je zei 365 dagen, dacht ik dat je het zwembad het hele jaar gebruikt. Dan zou een warmtepomp icm met zonnepanelen nog zuiniger zijn volgens mij. Wel lekke dat je bad verwarmt wordt met zonnepanelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IndoBoy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:55:
[...]

Omdat je zei 365 dagen, dacht ik dat je het zwembad het hele jaar gebruikt. Dan zou een warmtepomp icm met zonnepanelen nog zuiniger zijn volgens mij. Wel lekke dat je bad verwarmt wordt met zonnepanelen. :)
ah zo :)
Nee de reden dat ik het hele jaar door pomp is omdat in de winter leeg laten lopen meer problemen met zoch mee brengt dan gewoon doorpompen.
Bij vorst gooi ik de pomp continu aan. Tegen de tijd dat 40 kuub bewegende water (met geobubbel afdekking) bevriest zullen we hele andere problemen hebben gok ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:15:
[...]

ah zo :)
Nee de reden dat ik het hele jaar door pomp is omdat in de winter leeg laten lopen meer problemen met zoch mee brengt dan gewoon doorpompen.
Bij vorst gooi ik de pomp continu aan. Tegen de tijd dat 40 kuub bewegende water (met geobubbel afdekking) bevriest zullen we hele andere problemen hebben gok ik :P
Ah ok, nuj begrijp ik het ;-) Bevroren leidingen en bevroren pomp lijkt mij niet fijn inderdaad.
Wat voor problemen dan? Is leeg laten lopen niet goedkoper voor de rekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IndoBoy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Ah ok, nuj begrijp ik het ;-) Bevroren leidingen en bevroren pomp lijkt mij niet fijn inderdaad.
Wat voor problemen dan? Is leeg laten lopen niet goedkoper voor de rekening :)
Wij hebben hier behoorlijk hoog grondwater. Of beter gezegd : er zit halverwege een dikke kleilaag waar het grondwater amper doorheen komt.
Als je dan je bad leeg (of half leeg) laat lopen is de kans aanwezig dat er (grond)water door je wanden heen komt en tussen je wand en liner komt te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:28:
[...]

Wij hebben hier behoorlijk hoog grondwater. Of beter gezegd : er zit halverwege een dikke kleilaag waar het grondwater amper doorheen komt.
Als je dan je bad leeg (of half leeg) laat lopen is de kans aanwezig dat er (grond)water door je wanden heen komt en tussen je wand en liner komt te staan
Met de pomp naar de put zuigen kan toch ook? Doe ik altijd en dan nog zo'n dompel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IndoBoy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:32:
[...]

Met de pomp naar de put zuigen kan toch ook? Doe ik altijd en dan nog zo'n dompel.
Nee water tussen de betonnen wand en de plastic liner.

dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMv7Rx-XgIXsfbE-tKCSNML-Vno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJLWVPvzI9r7CcM4X4YOktUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Koffie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Nee water tussen de betonnen wand en de plastic liner.

dit dus:
[Afbeelding]
Ach ok. Dan zou ik een dompelpomp gebruiken. Houdt dat plastic het wel in de winter. Ik bedoel die zijn toch niet winterbestendig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie tja ik ruim dus alles weer op :) ik dacht dat je 1x per x jaar (3 oid ?) je zand moest vervangen ofzo ..
Hoevaak backwash je dan ?

Eigenlijk zou ik verwachten dat je met zout je ZFP (ongeacht medium) je filter verstopt ofzo .. blijkbaar niet :) ondanks dat een groot gedeelte "oplost" ..

Ander dingetje ..

Zou je een zwembad van eps kunnnen bouwen ? wellicht een glasvezel + epoxy laag eroverheen ipv een liner zodat je het EPS niet kapot maakt door de liner heen ..

Zit ook te denken om een betonnen terras te maken, en dan leidingwerk erdoorheen leggen (vloerverwarming) .. niet zozeer om je zwembad te verwarmen maar meer om je terras koel te houden.
dat je ermee je zwembad verwarmt is mooi meegenomen . (wel uitblazen na de zomer met een compressor zodat je niet maar 1 jaar plezier ervan hebt :)

Ach als ik dit zou doen zou het pas over een paar jaar zijn :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 11:52
Arjantje72 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:35:
[...]

Nieuwe zandfilter en de rest ook nieuw. Leiding buitenkraan zou kunnen.
Ik zal eens met de waterschap bellen, goed idee :)

[...]

Klopt maar binnen 12 uur groen is toch wel heel snel, vooral omdat het niet warm was en vrijwel geen zon.
Klopt dat het misschien wat snel is maar zou er verder niet druk om maken, er moet toch chloor in...
trekker22 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:09:

Inzake teflon tape, ik dacht dat dat alleen werkt op een schroef draad...? Maar kan dus ook bij de gladde slangen die met klem worden vastgezet?
Chloosdispenser die in de leiding zit, buiten het bad inderdaad. Drijver is kl*te. Al paar keer mee gemaakt dat ie omgekiept is en dan heb je dus een mooie witte vlek op de bodem die je er niet meer uit krijgt.
vso schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:13:
...
Zou je een zwembad van eps kunnnen bouwen ? wellicht een glasvezel + epoxy laag eroverheen ipv een liner zodat je het EPS niet kapot maakt door de liner heen ..

Zit ook te denken om een betonnen terras te maken, en dan leidingwerk erdoorheen leggen (vloerverwarming) .. niet zozeer om je zwembad te verwarmen maar meer om je terras koel te houden.
dat je ermee je zwembad verwarmt is mooi meegenomen . (wel uitblazen na de zomer met een compressor zodat je niet maar 1 jaar plezier ervan hebt :)

Daar heb je gewoon EPS blouwblokken voor.
Voor binnenzijde kan je voor liner gaan maar ook gespoten "epoxy" of gewoon cement met zwembad verf :).

Betonnen terras voor vloerverwarming en vervolgens zeg je om je terras te koelen, die snap ik niet :P

Hier een leuk filmpje van hoe een gezin zelf een zwembad bouwt in een kleine tuin in Amsterdam :):
YouTube: Zwembad bouwen - Volledige versie

Ook informatief mocht je ooit eens eraan beginnen ;)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
trekker22 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:51:

Wat bevindingen:

- Zoveel mogelijk waterpas is uiteraard het beste dit ivm waterdruk tegen de wanden.

- Wat ik ook wel gebruik in plaats van telfon tape is een stuk fietsenband ertussen doen, werkt goed tegen lekken. Vooral als teflon te dun is.

- Correct, chloor dispenser altijd als laatst in de leiding die naar het zwembad gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:13:
@Koffie tja ik ruim dus alles weer op :) ik dacht dat je 1x per x jaar (3 oid ?) je zand moest vervangen ofzo ..
Hoevaak backwash je dan ?

Eigenlijk zou ik verwachten dat je met zout je ZFP (ongeacht medium) je filter verstopt ofzo .. blijkbaar niet :) ondanks dat een groot gedeelte "oplost" ..

Ander dingetje ..

Je kunt ook van deze blokken kopen: https://www.zwembadenwebshop.nl/bouwkundig-zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IndoBoy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:52:
[...]

Ach ok. Dan zou ik een dompelpomp gebruiken. Houdt dat plastic het wel in de winter. Ik bedoel die zijn toch niet winterbestendig?
Geen enkel probleem. Water word een graadje of 5 in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie en @Jazsie ik weet dat die blokken bestaan (Koffie heeft er volgensmij zijn bad van gemaakt..

ik wil eigenlijk
- iets minder "diep"
- iets minder "beton"

Wegens de ligging van de tuin is het een enorme uitdaging om uberhaupt beton ergens te krijgen .. nu willen we tzt vloerverwarming aanleggen (binnen) dus wellicht zou ik het dan kunnen combineren ?

Mijn idee voor EPS en bv een plastic "kuip" met misschien een liner is voor de isolatie (optimaal)

ik wil max ruimte van 3,5 x 5m (of 550) besteden aan het "zwembad" ik kan maar 80cm diep (meer dan zat)

@Jazsie dat filmpje ken ik al en vrouwlief zat het gisterne nog te bekijken .. :)

Als je huis goed ligt word het zomers enorm warm , stenen & terras ..
Ik merk dat als ik bv de verwarmings matten op de schuur laat draaien dat het in de schuur (7m lang 3breed) dat het erg behagelijk is.. ten opzichte van de zomer(s) toen het er nog niet was ..

Dus 1+1 = 2 .. als je de warmte in een zwembad kan duwen .. en je huis koel blijft geniet je er dubbel van.
[edit] met een groter opvang oppervlakte kan ik ook een groter zwembad neerzetten :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 05-05-2020 22:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:54:
@Koffie en @Jazsie ik weet dat die blokken bestaan (Koffie heeft er volgensmij zijn bad van gemaakt..

ik wil eigenlijk
- iets minder "diep"
- iets minder "beton"

Wegens de ligging van de tuin is het een enorme uitdaging om uberhaupt beton ergens te krijgen .. nu willen we tzt vloerverwarming aanleggen (binnen) dus wellicht zou ik het dan kunnen combineren ?

Mijn idee voor EPS en bv een plastic "kuip" met misschien een liner is voor de isolatie (optimaal)

ik wil max ruimte van 3,5 x 5m (of 550) besteden aan het "zwembad" ik kan maar 80cm diep (meer dan
zat)

@Jazsie dat filmpje ken ik al en vrouwlief zat het gisterne nog te bekijken .. :)

Als je huis goed ligt word het zomers enorm warm , stenen & terras ..
Ik merk dat als ik bv de verwarmings matten op de schuur laat draaien dat het in de schuur (7m lang 3breed) dat het erg behagelijk is.. ten opzichte van de zomer(s) toen het er nog niet was ..

Dus 1+1 = 2 .. als je de warmte in een zwembad kan duwen .. en je huis koel blijft geniet je er dubbel van.
[edit] met een groter opvang oppervlakte kan ik ook een groter zwembad neerzetten :)
Kijk dan eens naar een monoblock of desnoods een pefab vijver ?

Waar komt de diepte van maximaal 80 cm vandaan?
Je kunt trouwens ook nog kijken naar van die half ingegraven zwembaden. Dit soort dingen kun je bijvoorbeeld half ingraven https://www.zwembad.eu/zw...embad/kwaliteitszwembaden
ff googlen voor wat impressie.

[ Voor 16% gewijzigd door Koffie op 06-05-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Dit lijkt me niet echt goed voor het bad..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_t9OkdVLsutrrRHqEKME0gZpX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuCPf97VrhYTv1sV5dDNtTL9.jpg?f=fotoalbum_large

Schat een 5 cm verschil op 211cm breed en frame buigt lichtelijk.

Leeg laten lopen en opnieuw beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:22:
[...]

Kijk dan eens naar een monoblock of desnoods een pefab vijver ?

Waar komt de diepte van maximaal 80 cm vandaan?
Je kunt trouwens ook nog kijken naar van die half ingegraven zwembaden. Dit soort dingen kun je bijvoorbeeld half ingraven https://www.zwembad.eu/zw...embad/kwaliteitszwembaden
ff googlen voor wat impressie.
mono block ga ik niet in de tuin krijgen de locatie ligt 24m makkelijk v.d straat af ..
80cm tot 1m is grondwater stand ... en ligt mijn EPS laag (tegen verzakking v.d tuin) maar dat is een ander verhaal :)

Er zijn veel leuke/goeie idee-en .. ik zal tzt wel een overzicht foto plaatsen ..

@trekker22 stuur eens foto's van de zijkant genomen ..

maar als ik zo zie gok ik dat je de stenen eronder waterpas moet gaan neerleggen ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 06-05-2020 09:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:02:
[...]

mono block ga ik niet in de tuin krijgen de locatie ligt 24m makkelijk v.d straat af ..
80cm tot 1m is grondwater stand ... en ligt mijn EPS laag (tegen verzakking v.d tuin) maar dat is een ander verhaal :)

@trekker22 stuur eens foto's van de zijkant genomen ..

maar als ik zo zie gok ik dat je de stenen eronder waterpas moet gaan neerleggen ..
Nou de vraag of het kwaad kan, voor deze mooie dagen en wil ik na dit mooie weekend het beter waterpas zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01
Wij zijn bezig onze hele tuin op de schop te nemen en hierin komt een vijver. Echter omdat de vakantie dit jaar hoogstwaarschijnlijk niet doorgaat willen we de vijver dit jaar als zwembad gebruiken. De binnenafmetingen zijn 1,65 x 5,2 x 0,8. Nu dacht ik hier gewoon epdm folie in gaan doen voor het zwembad en dan later het water eruit schoon erin wat plantjes en in een later tijdstip een paar visjes. Dit zodat het chloor zeker weg is.

Maar nu vind ik heel verschillende verhalen over chloor en epdm.
https://www.interexpress.nl/blog/voordelen-en-nadelen-epdm
https://www.bouwzelfjezwembad.nl/begrippen/epdm

en zo zijn er nog velen. Wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:03:
[...]

Nou de vraag of het kwaad kan, voor deze mooie dagen en wil ik na dit mooie weekend het beter waterpas zetten.
kwaad ? tja het is niet optimaal denk wel dat ze dit kunnen hebben ..

Nu is het nog relatief koud, je kan beter het weekend besteden en het bad goed zetten, voordat het echt lekker weer is .. je bent hier makkelijk het weekend mee bezig .. ik zou rondom stokjes zetten met het hoogte verschil voordat je afbreekt . en je geniet er wellicht 2x van als hij goed staat ..
ps de stokjes geven uiterraard ook je werk oppervlak aan ...

Het duurt een tijd voordat het zwembad water "warm" is, ik heb hem dit jaar te vroeg opgezet denk ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:06:
Wij zijn bezig onze hele tuin op de schop te nemen en hierin komt een vijver. Echter omdat de vakantie dit jaar hoogstwaarschijnlijk niet doorgaat willen we de vijver dit jaar als zwembad gebruiken. De binnenafmetingen zijn 1,65 x 5,2 x 0,8. Nu dacht ik hier gewoon epdm folie in gaan doen voor het zwembad en dan later het water eruit schoon erin wat plantjes en in een later tijdstip een paar visjes. Dit zodat het chloor zeker weg is.

Maar nu vind ik heel verschillende verhalen over chloor en epdm.
https://www.interexpress.nl/blog/voordelen-en-nadelen-epdm
https://www.bouwzelfjezwembad.nl/begrippen/epdm

en zo zijn er nog velen. Wat is jullie advies?
ik denk eerder aan de uitdaging van erin/eruit komen dan chloor...

Algen (je grootste vijand) ontstaan het snelst bij stilstaand water .. je hebt ook natuurlijke zwemvijver(s)
dus als jij je filter voor je vijf opzet zou je best af kunnen ermee ... immers het filtert 24x7.

Het water blijft lang ruiken naar chloor en met een fontein kan je chloor laten verdampen .. als je het toevoegt .. zeker als je de ph niet optimaal houd en bewust laat zakken .. verdiep je in zwembad chemie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:24:
[...]
ik denk eerder aan de uitdaging van erin/eruit komen dan chloor...

Algen (je grootste vijand) ontstaan het snelst bij stilstaand water .. je hebt ook natuurlijke zwemvijver(s)
dus als jij je filter voor je vijf opzet zou je best af kunnen ermee ... immers het filtert 24x7.

Het water blijft lang ruiken naar chloor en met een fontein kan je chloor laten verdampen .. als je het toevoegt .. zeker als je de ph niet optimaal houd en bewust laat zakken .. verdiep je in zwembad chemie
Ik kan eventueel een paar blokjes steen eronder doen zodat je een soort trappetje krijgt aan de binnenkant, wel een goede opmerking.
We hebben van een normaal rond zwembad van intex ook nog een pomp en filter en chloor tabletten om de boel algenvrij te houden. Zeiltje er over als niemand er in zit tegen het uv licht. Ik ben het topic aan het doorlezen en kom al wat dingetjes tegen over de chemie en zal me daar zeker wat in gaan verdiepen.
Maar ik ben meer benieuwd gaat het epdm stuk van chloor of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:41:
Ik kan eventueel een paar blokjes steen eronder doen zodat je een soort trappetje krijgt aan de binnenkant, wel een goede opmerking.
hmmm sla een pen met een touw eraan in de grond want het zal relatief glad worden..
We hebben van een normaal rond zwembad van intex ook nog een pomp en filter en chloor tabletten om de boel algenvrij te houden. Zeiltje er over als niemand er in zit tegen het uv licht. Ik ben het topic aan het doorlezen en kom al wat dingetjes tegen over de chemie en zal me daar zeker wat in gaan verdiepen.
Maar ik ben meer benieuwd gaat het epdm stuk van chloor of niet.
Tja wat wil je dat we zeggen betreft EPDM ? je kan niet voor niks liner los bestellen .. maar je ziet ook zwembaden van landbouwplastic .. misschien scheurt het te snel bij een vingetje van een kind die er doorheen prikt ofzo .. weet ik veel. Deel ons vooral je ervaring als je het probeert.

Er spelen "zoveel" factoren mee dat een Ja/Nee wat je wellicht zoek niet mogelijk is, ondanks dat je best er mee weg zal komen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Alles met tape nagelopen en dicht gedraaid en lekt nog steeds wat. Wel stukken minder.
Zondag bad verplaatsen en bepaalde slangen verlijmen.

Met solar zeil is temp al van 17 naar 19 gegaan, kijken wat het met de pomp doet😊

[ Voor 4% gewijzigd door trekker22 op 06-05-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:21:
Alles met tape nagelopen en dicht gedraaid en lekt nog steeds wat. Wel stukken minder.
Zondag bad verplaatsen en bepaalde slangen verlijmen.

Met solar zeil is temp al van 17 naar 19 gegaan, kijken wat het met de pomp doet😊
Slangen verlijmen zou ik nooit doen beter meer nylon tape toevoegen..

ik heb slangen gehad die halverwege het seizoen defect raken, (scheuren), na 1 seizoen en de ZFP slang doet het zolang als ik hem heb 3 jaar en ziet er nog goed uit .. alleen als je met vaste pijpen werkt zou ik lijmen..

Nylon tape, slangklemmen 32-44mm, zijn mijn talkpoeder zijn mijn "start" tools ..

vasiline (zuur vrij) + ziplock bag voor rubbers, witte spuitbuis (action/hema oid) ligt klaar voor het einde van het seizoen..

ik demonteer alles en alle rubbers gaan ingesmeerd de ziplock zak in .. spuitbus voor de metalen onderdelen die roest vertonen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Slangen verlijmen zou ik nooit doen beter meer nylon tape toevoegen..

ik heb slangen gehad die halverwege het seizoen defect raken, (scheuren), na 1 seizoen en de ZFP slang doet het zolang als ik hem heb 3 jaar en ziet er nog goed uit .. alleen als je met vaste pijpen werkt zou ik lijmen..

Nylon tape, slangklemmen 32-44mm, zijn mijn talkpoeder zijn mijn "start" tools ..

vasiline (zuur vrij) + ziplock bag voor rubbers, witte spuitbuis (action/hema oid) ligt klaar voor het einde van het seizoen..

ik demonteer alles en alle rubbers gaan ingesmeerd de ziplock zak in .. spuitbus voor de metalen onderdelen die roest vertonen ..
Hoeveel rondjes tapes erom heen is normaal / veel / weinig...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:42:
Hoeveel rondjes tapes erom heen is normaal / veel / weinig...?
Hoe moet ik hier op antwoorden na elke 2 keer wikkelen & testen :? niet eens als grap bedoelt ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 06-05-2020 12:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Hoe moet ik hier op antwoorden na elke 2 keer wikkelen & testen :? niet eens als grap bedoelt ..
Ok, dacht dat er wel een loodgieters regel voor opging😁. Zeker op die gladde slangen de tape er netjes omdraaien is een crime.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXtLeRazeTag2FolX62P048_P2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fo1zPfdo9UcShgxukHLaAeG.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde voor eerst filter stand gebruiken, hoever moet ik deze zwarte rand / schroef aandraaien..? Water druipt er uit, o ring is aanwezig en harder lijk ik niet aan te kunnen draaien...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Ok, dacht dat er wel een loodgieters regel voor opging😁. Zeker op die gladde slangen de tape er netjes omdraaien is een crime.

[Afbeelding]

Wilde voor eerst filter stand gebruiken, hoever moet ik deze zwarte rand / schroef aandraaien..? Water druipt er uit, o ring is aanwezig en harder lijk ik niet aan te kunnen draaien...?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EgrTp1b.png

breng rood naar groen en opnieuw proberen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

breng rood naar groen en opnieuw proberen
Hele usa filmpje nagekeken en toen kwam ik dat tegen.... soms eerst beter kijken😅😅

Moet je om en om die schroef aandraaien lijkt me... of een kant meer als de ander (zo leek het op usa montage filmpje. )

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 06-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
het is net lego als het niet past doe je wat verkeerd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Van 17 naar 25 graden met 4-5 uurtjes pompen en solar zeil en buitentemperatuur “maar” 19 graden.

Laat de echte zomer maar komen, ik ben wel van de 30 graden zwembad👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@trekker22 laat je zonne zeil eens zien dan :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:35:
Ik vermoedt het zeil in deze post, maar daar haal je volgens mij nooit zo'n hoog rendement mee dat je van 17 naar 25 graden gaat op zo'n dag als vandaag.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Daar is niks spannends aan. Is die blauwe van intex 4 bij 2 meter. Maar wel vanaf 9:00 tot 16:00 in de zon. Nu schaduw tot 18:30 en dan nog een uurtje zon.

Solar mat ligt van 9:30 tot 19:30 in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Nee met pompen bedoelde ik door de solar matten (2 keer de 600 68 afmeting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Nee met pompen bedoelde ik door de solar matten (2 keer de 600 68 afmeting)
laat zien dan :)

pff dat is wel erg veel .. geen wonder

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:48:
[...]

laat zien dan :)

pff dat is wel erg veel .. geen wonder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PzC5qbQXjfoHwR-Gf7i00RDig4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKpTKHF9jtdWkAKI9ZHhNamQ.jpg?f=fotoalbum_large
Niet gedacht dat het zo rap zou gaan, dacht liever meteen 2 matjes als het past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met 40 kuub he;laas een stuk langzamer .. dat is dan weer het voordeel van die kleinere baden : in no time op temperatuur :Y)
Ik zit vanaf 10 uur vanochtend tot nu op exact 2 graden erbij.

edit: mijn zonnematten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VsQmj4nLhI2014tS54HABCbP4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNqFW2hVkV5mHauSAOQ0FbWv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Koffie op 06-05-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@trekker22 en ze liggen nog niet eens "recht" :) ik zou een groter bad nemen :)

Tja @Koffie als je de warmte (goedkoop) ergens anders vandaan zou kunnen trekken ?

ik kijk wel eens naar die PV opstellingen je hebt projecten waarbij ze de warmte ook nog aftappen .. bijkomend voordeel is dat je PV installatie ook nog eens beter werkt op hete dagen .. probleem daarmee is dat je met warmte wisselaars moet gaan werken .. 1st world issues .. :)

[edit] @Koffie hoeveel m2 is dat en op welke max temp heb je je zwembad gekregen ? (start temp / eind temp ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 06-05-2020 17:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:05:
@trekker22 en ze liggen nog niet eens "recht" :) ik zou een groter bad nemen :)

Tja @Koffie als je de warmte (goedkoop) ergens anders vandaan zou kunnen trekken ?

ik kijk wel eens naar die PV opstellingen je hebt projecten waarbij ze de warmte ook nog aftappen .. bijkomend voordeel is dat je PV installatie ook nog eens beter werkt op hete dagen .. probleem daarmee is dat je met warmte wisselaars moet gaan werken .. 1st world issues .. :)

[edit] @Koffie hoeveel m2 is dat en op welke max temp heb je je zwembad gekregen ? (start temp / eind temp ..
Ik snap niet helemaal je laatste vraag? Vorig jaar tijdens de hittegolf moest ik echt opletten met pompen om te zorgen dat ik niet te lang boven de 30+ water temperatuur zou hebben.
wat het grootste verschil is geweest op 1 dag? Geen flauw benul! :D

Ik heb trouwens geen PV panelen, alleen maar matten.
De matten zijn 8x3, dus 24 m2 aan zonnematten. Meer past er fysiek niet op het dak :+

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 06-05-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Ik snap niet helemaal je laatste vraag? Vorig jaar tijdens de hittegolf moest ik echt opletten met pompen om te zorgen dat ik niet te lang boven de 30+ water temperatuur zou hebben.

De matten zijn 8x3, dus 24 m2 aan zonnematten. Meer past er fysiek niet op het dak :+
ondanks het niet snappen begreep je hem wel :)

pff wel lekker

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
MdO82 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Bedankt, die ring heb ik dus niet in mijn dop zitten

[Afbeelding]

Inmiddels de verkoper hiervan op de hoogte gesteld even afwachten wat hun reactie is
Vandaag mijn vervangende pomp ontvangen en daar zat netjes een ring in welke er inderdaad in hoort :*)

Pompje is vandaag al lekker aan het pruttelen.
Hij trekt ook een stuk minder lucht, maar dat is nu logisch natuurlijk.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MdO82 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:33:
[...]

Vandaag mijn vervangende pomp ontvangen en daar zat netjes een ring in welke er inderdaad in hoort :*)

Pompje is vandaag al lekker aan het pruttelen.
Hij trekt ook een stuk minder lucht, maar dat is nu logisch natuurlijk.
Kijk, da's goed nieuws. Fijn dat het nu geregeld is. Hoe is het met het geluid van de pomp? Dat is voor ons namelijk de reden deze pompen te vervangen. Ratelen tot en met, zowel de Bestway als de Intex. Moet wel zeggen, dat is wanneer het filter er in. Gaat het puur om pompen zomer filter is hij wel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zojuist de solar bol van de Wit binnengekregen, de caravan dompelpomo van 20l/minuut aangesloten op 12v waarop 13mm tuinslang aangesloten zit met teflon tape/slangenklemmentje voor duurzaamheid.

Het systeem even getest; lijkt een prima doorstroming te hebben. Ik denk met de doorstroming dat het water echt heet kan worden (daar waar het een opblaasbare jacuzzi is) zal ik moeten stoppen bij 40*.

Alleen mis nog een adapter van 13mm naar 32mm slang
Heeft iemand nog ideeën :)
Volgens mij wordt dat nog de grootste zoektocht...

Anders moet ik morgenmiddag maar eens met spoed naar de Hornbach... :)

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
The Executer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Kijk, da's goed nieuws. Fijn dat het nu geregeld is. Hoe is het met het geluid van de pomp? Dat is voor ons namelijk de reden deze pompen te vervangen. Ratelen tot en met, zowel de Bestway als de Intex. Moet wel zeggen, dat is wanneer het filter er in. Gaat het puur om pompen zomer filter is hij wel stil.
Ik heb hem draaien met filter erin en al ben ik zelf een ongelofelijke zeikerd betreft geluid ik vind deze meevallen.
Je hoort hem wel natuurlijk, maar de omgevingsgeluiden irriteer ik mij nu meer aan :D

De vorige die dus geen vacuum zoog maakte veel meer herrie dat ik ook al aan het denken was aan een kist waar hij in zou kunnen om minder geluid te maken maar het valt mij nu erg mee we horen hem binnen nu niet meer ;)

De jonge koolmeesjes maken meer herrie ;)

Overigens begon hij al flink te ratelen bij het starten, maar was hem vergeten te ontluchten :F

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 06-05-2020 20:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MdO82 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Ik heb hem draaien met filter erin en al ben ik zelf een ongelofelijke zeikerd betreft geluid ik vind deze meevallen.
Je hoort hem wel natuurlijk, maar de omgevingsgeluiden irriteer ik mij nu meer aan :D

De vorige die dus geen vacuum zoog maakte veel meer herrie dat ik ook al aan het denken was aan een kist waar hij in zou kunnen om minder geluid te maken maar het valt mij nu erg mee we horen hem binnen nu niet meer ;)

De jonge koolmeesjes maken meer herrie ;)

Overigens begon hij al flink te ratelen bij het starten, maar was hem vergeten te ontluchten :F
Ontluchten is inderdaad belangrijk :9. Kan bij mij zoveel ontluchten als ik wil, hij blijft (met filter) met zoveel ratelen. Overigens zit er wel stroming in hoor, maar na een half uurtje word je al knetter van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
The Executer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Ontluchten is inderdaad belangrijk :9. Kan bij mij zoveel ontluchten als ik wil, hij blijft (met filter) met zoveel ratelen. Overigens zit er wel stroming in hoor, maar na een half uurtje word je al knetter van het geluid.
Omdat de andere pomp het dus niet goed deed stond ik er even van te kijken hoeveel stroming je inderdaad hebt _O-

Gaat best snel eigenlijk.
Onze dochter lag in een deuk om de chloordrijver als hij voor de uitgang kwam dan werd deze natuurlijk opzij geschoten :D

[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 06-05-2020 21:13 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dr.nld schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:51:
Zojuist de solar bol van de Wit binnengekregen, de caravan dompelpomo van 20l/minuut aangesloten op 12v waarop 13mm tuinslang aangesloten zit met teflon tape/slangenklemmentje voor duurzaamheid.

Het systeem even getest; lijkt een prima doorstroming te hebben. Ik denk met de doorstroming dat het water echt heet kan worden (daar waar het een opblaasbare jacuzzi is) zal ik moeten stoppen bij 40*.

Alleen mis nog een adapter van 13mm naar 32mm slang
Heeft iemand nog ideeën :)
Volgens mij wordt dat nog de grootste zoektocht...

Anders moet ik morgenmiddag maar eens met spoed naar de Hornbach... :)
Idee zat maar wat wil je doen ?

Beste is bypass https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

en https://www.plusjop.nl/pr...VFNYQ1xbjSyRoC5PkQAvD_BwE

ik vrees echter dat je bij de hornbach wel ff aan het puzzelen bent ..

ik adviseer je wel wat pijp ertussen te zetten een cm of 20 voordat je de overgang van groot naar zeer klein doet .. als je andere dingen wilt doen later, kan je zonder zorgen de zaag erin zetten.

ps ze leveren de bypass met 2 busjes "lijm" een schoonmaker en de lijm .. die heb je wel nodig voor "druk" verbindingen .. normale PVC lijm zou ik niet teveel op vertrouwen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:15:
[...]

ik adviseer je wel wat pijp ertussen te zetten een cm of 20 voordat je de overgang van groot naar zeer klein doet .. als je andere dingen wilt doen later, kan je zonder zorgen de zaag erin zetten.

ps ze leveren de bypass met 2 busjes "lijm" een schoonmaker en de lijm .. die heb je wel nodig voor "druk" verbindingen .. normale PVC lijm zou ik niet teveel op vertrouwen ..
Prima service bij wildkamp.nl
Paar bd slangtules en verloopsok om tot resultaat te komen. Ook 's avonds iemand beschikbaar voor advies, chapeau. Ook prima verzendkosten (4,50).

Gelijk wat slangenklemmen erbij.
Vrijdag/zaterdag ben ik blij😁

Pvc stukken had ik ook gezien bij pvc voordeel.nl.

Dompelpomp 12v heeft niet veel druk iets van 1-1,5bar, resultaten volgen

20cm pijp sowieso een handige tip!!! :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door dr.nld op 06-05-2020 22:29 ]

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dr.nld schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Prima service bij wildkamp.nl
Paar bd slangtules en verloopsok om tot resultaat te komen. Ook 's avonds iemand beschikbaar voor advies, chapeau. Ook prima verzendkosten (4,50).

Gelijk wat slangenklemmen erbij.
Vrijdag/zaterdag ben ik blij😁

Pvc stukken had ik ook gezien bij pvc voordeel.nl.

Dompelpomp 12v heeft niet veel druk iets van 1-1,5bar, resultaten volgen

20cm pijp sowieso een handige tip!!! :Y)
druk/flow hoef je ook niet te hebben als het maar het hoogste punt bereikt de zwaartekracht doet de rest in theorie zou het met slangen op de bodem ofzo en het hele ding gevuld met water zelf voor doorstroming moeten zorgen .. (in theorie in praktijk vertrouw ik liever op de pomp)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

The Executer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Zonder filter heb je een halve pomp en wordt je water eerder vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:15:
[...]

Die adapter heb ik ook. Ik heb hem op mijn bypass zitten. Hij moet echt goed gelijmd worden, anders vliegt die eraf door de druk. De adapter heeft een beetje dunne frame om te lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

MdO82 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Omdat de andere pomp het dus niet goed deed stond ik er even van te kijken hoeveel stroming je inderdaad hebt _O-

Gaat best snel eigenlijk.
Onze dochter lag in een deuk om de chloordrijver als hij voor de uitgang kwam dan werd deze natuurlijk opzij geschoten :D
Drijver moet je eigenlijk eruit halen tijden het zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
IndoBoy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:46:
[...]

Die adapter heb ik ook. Ik heb hem op mijn bypass zitten. Hij moet echt goed gelijmd worden, anders vliegt die eraf door de druk. De adapter heeft een beetje dunne frame om te lijmen.
of betere lijm gebruiken ?

Overgens denk ik dat je ipv de drijver beter een dispenser kan gebruiken :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:53:
[...]

of betere lijm gebruiken ?

Overgens denk ik dat je ipv de drijver beter een dispenser kan gebruiken :)
Ik gebruik die lijm van Welkoop. Is naar mijn ervaring één van de betere. Het frame van de adapter is gewoon niet super stevig in vergelijking met andere pvc adapters.

Ik ben ook liever voor een dispenser, maar een drijver gebruik als backup, mocht het chloorgehalte door warmere dagen te weinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
IndoBoy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:02:
[...]

Ik gebruik die lijm van Welkoop. Is naar mijn ervaring één van de betere. Het frame van de adapter is gewoon niet super stevig in vergelijking met andere pvc adapters.

Ik ben ook liever voor een dispenser, maar een drijver gebruik als backup, mocht het chloorgehalte door warmere dagen te weinig zijn.
De dispensor gebruik ik voor 24x7 chloor gehalte .. de drijver gaat er savonds in als er gezwommen is .. met wat snel ph- en beetje chloor .. ligt eraan wat ik meet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

vso schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:22:
[...]

De dispensor gebruik ik voor 24x7 chloor gehalte .. de drijver gaat er savonds in als er gezwommen is .. met wat snel ph- en beetje chloor .. ligt eraan wat ik meet ..
Ja, dat is wat ik bedoel. Alhoewel ik mijn pomp niet 24/7 aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 23:31
Koffie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Ik ben nu bezig met een soortgelijk oppervlakte aan matten. Maar ik maak er een bypass op zodat ik als het water eenmaal op temp is het gewoon rond kan laten pompen over het filter zonder dat het water warmer wordt. Het betreft overigens een 34m3 bad.

Heb je niet zo'n bypass voorzien?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

EdwinC schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:25:
[...]

Ik ben nu bezig met een soortgelijk oppervlakte aan matten. Maar ik maak er een bypass op zodat ik als het water eenmaal op temp is het gewoon rond kan laten pompen over het filter zonder dat het water warmer wordt. Het betreft overigens een 34m3 bad.

Heb je niet zo'n bypass voorzien?
Uiteraard zit er een bypass tussen ;)
Omdat ik begonnen ben met een WP, toen de matten erbij en daarna uiteindelijk de WP de deur uit heb ik zelfs een dubbele bypass.
Maar met dit soort dagen staat de bypass naar de matten gewoon vol open.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

BeyondThunder

Lost Lightning

Goedendag Zwemtweakers,

Zoals eerder aangegeven heb ik al zo'n 15 jaar een zwembad. En ik wil graag mijn ervaringen delen zodat een ander hier ook wat aan heeft.

Ik gebruik een Intex easyset 549 cm doorsnee, 122 cm hoog. Hier gaat zo'n 22 kuub in meen ik.

Vroeger heb ik ook gedraaid met EPDM matten. Ik denk zo'n 30 M2 , maar na een jaar of 6 ging het ene kanaaltje na het andere kapot. Toen was ik er klaar mee. Alles van het dak gesloopt en vol gelegd met 22 zonnepanelen. En hierbij een warmtepomp aangeschaft bij zwembad.eu (soms goedkoop maar waardeloze service). Heerlijk, niet meer afhankelijk van zonneschijn. Wel één nadeel, met heet weer heb ik geen mogelijkheid meer tot afkoelen. 34 graden is toch echt wel te warm. met matten kan je het water in de nacht er overheen sturen om af te koelen.
We hebben dikke overcapaciteit met 22 panelen dus de warmtepomp draait "gratis".

Wonderbaarlijk past in de Easyset aansluiting precies een 50mm druk PVC buis. Beetje vaseline erop en je drukt hem er zo in. Werken met druk PVC (en flexibele 50 mm PVC) biedt enorm veel voordelen. Mijn advies: Kijk of je makkelijk over kunt op 50mm drukpvc. Online erg goedkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVQ16x2QmGGX8u2XNJvnCPA6Zmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKpYlqYtpgER85dTPEUhuTiA.jpg?f=fotoalbum_large

Om het opwarmen een extra boost te geven heb ik ook een ketel gebouwd. Ideaal voor een "warmbad" in het zwembad. Ik gooi er dan een kleine Easyset in of een rubberboot en laat deze vollopen met vuurgestookt warm water. Voordeel van deze ketel is dat het water eigenlijk nooit warmer wordt dan 45 graden. Veilig voor de kids:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN1zF_JCcC3GbYEJdPDvabuHibA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wgzc6Treve8BVN1cyDDlkWkZ.jpg?f=fotoalbum_large

En de plek waar de ketel staat, met een kap + keramische isolatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVmLA1ETOKJiNR6qNfeC3DR0euE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUmsAAW26JFURD9q5bSijFzW.jpg?f=fotoalbum_large

Ook ideaal voor in de winter, dan maak ik van een kleine Easyset een jacuzzi.

Hier een foto van het zwembad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImamA-a4eAj5oeSQJ-tCPbve3x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GE3ZMBINTEMYIua0MMg4C79U.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik een zandfilter + pomp die in de schuur staan. zo'n 7 meter van het bad af. Nadeel is dat het water wel 2 X 7 meter door de koude grond loopt. Hierdoor koelt het water iets af.
In het filter gebruik ik Zeoliet als medium. Ik had eerst zand, toen glasparels. maar dit Zeoliet werkt toch het beste.

Ik gebruik een Chloordrijver met hierin 1 of 2 grote schijven Chloor. Afhankelijk van de temperatuur van het water en zwembad gebruik, Ik denk dat ik 1 of 2 keer per seizoen de PH bijstuur. Ik de loop der jaren allerlei dure Chloor/PH meters gekocht, maar het ouderwetse lakmoes papier werkt gewoon (voor mij) het beste.

De liner gaat zo'n 3 tot 5 jaar mee. Als deze op is dan bestel ik een nieuwe. Rechtstreeks bij Intex in België (Die is beter en goedkoper dan NL).
Afdekken doe ik met een Intex Solarzeil, gaat 1 seizoen mee. Vroeger wel een normaal afdekzeil gebruikt maar dat geeft op den duur problemen (schimmel) met de blauwe opblaasrand. Met lekkages tot gevolg. Zuigen doe ik met zo'n standaard driekzuiger, aangesloten op de uitlaat met de pomp op "waste". Een backwash 3 tot 4 keer per seizoen.

Ik ben nog op zoek naar een goedkope oplossing om een thermometer sonde te plaatsen + groot display om de temperatuur weer te geven. Die kan dan mooi achter het glas in de schuur. Als iemand hier ideeën voor heeft, laat maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:49
Beste tweakers,

Afgelopen jaar zijn wij verhuisd naar een huis met een zwembad in de tuin. We zijn er in november gaan wonen, dus dit wordt het eerste jaar dat we het bad kunnen gebruiken. In de winter het bad half leeg laten lopen, toen ik het wilde gaan vullen een maand geleden was het erg vies. Dus besloten om het helemaal leeg te pompen en met schoon water te beginnen. Het leeg pompen lukte tot de laatste 3cm, dat was de limiet van de dompelpomp die ik gebruikte. Het laatste restje water was nog steeds vies, maar toch maar het bad gevuld, en met de stofzuiger alles schoon gemaakt. Het water was hierna helder, maar groen. Na de chloor shoq werd het mooi blauw. Maar wat er nu steeds gebeurd is dat er enige tijd na het stofzuigen er weer een aanslag op de bodem ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-VvLvtLpTGGHx-LuHwI36W20ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFtdwdO3LxhnSW4ICtNyOZ2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Herkent iemand dit? En weet iemand wat eraan te doen is?

Ik heb al een keer anti alg en vlokmiddel toegevoegd, maar dit blijft terug komen. Ik zet de pomp 1 uur aan in de nacht, filter medium is aqualoom. Het glaasje bij het filter is eigenlijk altijd helder en schoon. Het bad is afgedekt met een lamellendek.
Voor zover ik na kan gaan zijn de waardes van het water goed. Ph is prima, chloor is nog hoog door de shoq en een grote tablet in de skimmer. Het water is wel nog erg koud (10 graden ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ligt dat telkens op dezelfde plek, ligt de aanslag los? Als het los ligt dan is dit gewoon fijnstof uit de lucht of rommel vanaf de onderkant van je afdekking. Kan ook neergedaalde deeltjes zijn die nog in je water zitten. Al een vlokmiddel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:49
BeyondThunder schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:36:
Ligt dat telkens op dezelfde plek, ligt de aanslag los? Als het los ligt dan is dit gewoon fijnstof uit de lucht of rommel vanaf de onderkant van je afdekking. Kan ook neergedaalde deeltjes zijn die nog in je water zitten. Al een vlokmiddel gebruikt?
Het ligt inderdaad los. Meestal redelijk op dezelfde plek. Het verzamelt zich ook altijd in de naden van de liner. Het meerendeel ligt altijd aan de kant van de inspuiters.
Twee keer vlok middel gebruikt inmiddels, maar dat lijkt geen verschil te maken.

Ik zuig nu met een poolblaster max, dat is een stofzuiger op accu met een filter erin (dus niet met buis aangesloten op de zwembad pomp). Zou dat nog verschil kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-08 19:46
Mijn solarmatten hebben 32/38 mm aansluiting
Vanaf mijn pomp naar mijnsolar matten op mijn schuine blokhutje.zou ik dan 38mm kunnen doen of best 50mm slang houden en op het laatste stuk in en uit een verloop?

Hebben jullie ook een afsluiter tussen het zwembad en de pomp inlaat zodat je er makkelijker aan kunt werken als nodig? Zo ja 50mm water zou toch sluiten moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@bleekie Dan is het heel normaal. Daarom is een bodemafzuiger ook zo fijn. Maar als je die niet hebt zal je altijd een beetje rommel op de bodem vinden.

En ik denk inderdaad dat de beste manier van zuigen is:
  • Een simpele driehoekzuiger + slang op de uitlaat van je zwembad
  • Eventueel de leidingen iets knijpen zodat je niet te veel water verliest
  • Pomp op de "waste" stand
Denk dat het filter van jouw poolblaster een beetje rommel uitpoept ;-)

Oja, zorg dat je zuigslang vol met water zit (door hem op de inlaat te houden) en zet hem dat pas op je uitlaat. Je wil geen lucht in het systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door BeyondThunder op 07-05-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
trekker22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding]
Niet gedacht dat het zo rap zou gaan, dacht liever meteen 2 matjes als het past.
Voordeel van overcapaciteit, en grote tuin!
Mijn tuin is zo groot als het dak waar de solar mat op liggen + schuurtje ernaast :D.
Koffie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:56:
Met 40 kuub he;laas een stuk langzamer .. dat is dan weer het voordeel van die kleinere baden : in no time op temperatuur :Y)
Ik zit vanaf 10 uur vanochtend tot nu op exact 2 graden erbij.

edit: mijn zonnematten:
[Afbeelding]
Nice en jaloers :D
IndoBoy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:47:
[...]
Inderdaad, anders kan het omvallen en heb je straks een chloortablet op de bodem liggen met een witte vlek die je niet eruit krijgt als gevolg...
Marco_Dark schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:49:
Mijn solarmatten hebben 32/38 mm aansluiting
Vanaf mijn pomp naar mijnsolar matten op mijn schuine blokhutje.zou ik dan 38mm kunnen doen of best 50mm slang houden en op het laatste stuk in en uit een verloop?

Hebben jullie ook een afsluiter tussen het zwembad en de pomp inlaat zodat je er makkelijker aan kunt werken als nodig? Zo ja 50mm water zou toch sluiten moeten zijn?
Ik heb een kraan/afsluiter vlak voor de inlaat van de pomp, is handig als je aan je pomp oid moet werken.
Bij mij is alles 50mm. Dus ook de kraan/afsluiter.

As jij alles 38mm heb zou ik gewoon voor 38mm kraan gaan, scheelt ook in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Drijver eruit halen? Dat doe ik nooit. Maar er is inderdaad wel eens wat Chloor uitgevallen en dat moet je wel snel van je bodem plukken. (en dat is behoorlijk lastig las het een klein stukje is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
ik heb het gisteren binnen gekregen en de slang naar en van de pomp is 50mm.
Ben nu bezig met te bekijken wat ik nog meer nodig heb.

Een afsluiter voor de pomp zal het dus worden en die is 50mm dus de afsluiter ook.

Zit er btw nog veel verschil in kwaliteit vd bolkranen, ik zie VDL/ERA en kan niet lezen wat er op de kranen staat van de kant en klare by-pass setjes.

Ik denk dat ik dan van de pomp naar de solar mat 38mm gaat ivm de kosten ja.
veel flow verschil zal het niet zijn gok ik ivm de 38mm aansluitjng op de mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Mijn ervaring is dat elke kogelkraan wel goed is. Ik zou kiezen voor VDL om het goed compatible te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Marco_Dark schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:
ik heb het gisteren binnen gekregen en de slang naar en van de pomp is 50mm.
Ben nu bezig met te bekijken wat ik nog meer nodig heb.

Een afsluiter voor de pomp zal het dus worden en die is 50mm dus de afsluiter ook.

Zit er btw nog veel verschil in kwaliteit vd bolkranen, ik zie VDL/ERA en kan niet lezen wat er op de kranen staat van de kant en klare by-pass setjes.

Ik denk dat ik dan van de pomp naar de solar mat 38mm gaat ivm de kosten ja.
veel flow verschil zal het niet zijn gok ik ivm de 38mm aansluitjng op de mat.
Ik heb alles van VDL, zelfs de baypass gewoon zelf samengesteld, goedkoper dan de kant en klare bypass setjes.

Genoeg online shops waar je kan bestellen... ik heb bij pvcvoordeel besteld. Hadden alles wat ik nodig had.

Weet niet hoeveel m3 jouw pomp is maar die van mij is 13+ ivm jets dus dan is alles 50mm wel handig.
Zelf ga ik nu ook overstappen naar 38/32mm (tuin aan het veranderen en nieuwe bad heeft 32mm aansluiting).
Alleen bij de pomp/zandfilter + WP zal het 50mm blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 23:31
Ik heb de aansluitingen op het bad en solarmatten ook 38mm. Verder heb ik het aanzuigtraject 63mm en het perstraject 50mm gemaakt. Hoe groter de diameter hoe kleiner de verliezen hoe beter je flow is.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
IndoBoy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:47:
[...]

Wees gerust @IndoBoy ze was klaar met zwemmen en stond aan de zijkant te kijken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Vast helemaal tegen de regels, maar ik gooi de tabletjes altijd in de aanzuigbuis O-) (Afgelopen zomer hadden we de mat er niet tussen). Lost het op en wordt het gelijk goed verdeeld in het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BeyondThunder wel handig die 50mm die direct in de inlaatuitlaat past :) denk toch dat ik zelf blij(er) ben met mogelijkheid om hem te kunnen sluiten ..

Maar bedankt voor het delen van je verhaal,

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 07-05-2020 16:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

MdO82 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Wees gerust @IndoBoy ze was klaar met zwemmen en stond aan de zijkant te kijken ;)
Ach goed om te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

vso schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:17:
@BeyondThunder wel handig die 50mm die direct in de inlaatuitlaat past :) denk toch dat ik zelf blij(er) ben met mogelijkheid om hem te kunnen sluiten ..

Maar bedankt voor het delen van je verhaal,
Er zitten uiteraard kogelkranen net achter de in en uitlaat. Da's echt noodzakelijk bij onderhoud aan het filter of de pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
kan de 50mm intex slang direct op wartel van de 50mm kogelkraan van VDL of welk merk dan ook geschroeft worden?
Sorry geen zwembad slang expert :)
Hoop er 1 te worden maar wel door de goede dingen in 1 keer te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Kan je eens een foto posten van die Intex slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
Dit zou is het einde er van ook met een wartel. Er moet dan nog wel een pakking tussen, maar dat zou al bij een wartel afsluiter moeten zitten.
Dus die koppeling er af en deze slang er op, maar dat is nu nog maar een gok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMPlltz-175X1h4ZtOpLjj5Rx_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwveUUxpiE6P6uek0E2Ydgx9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Nee, je moet even een overgang knutselen. Dus eerst naar standaard 50 mm druk PVC (let op, geen hemelwater afvoer PVC(HWA)) hierna naar de kogelkraan.
Wat ik vaak doe is het spul meenemen naar de Welkoop o.i.d. waar ze druk PVC hebben. Passen en Meten. En dan online bestellen. Online scheelt vaak meer dan 40%

Edit; en zorg dat je alles demontabel maakt. Denk hier over na. Soms is lijmen beter soms schroefdraad.

En bij PVC is schuren niet nodig, dit moet je ook niet doen. Wel beide stukken schoonmaken met PVC cleaner en beide delen lekker dik insmeren en in één keer in een draaiende beweging erop zetten. En niet meer aanzitten. Hierna gelijk de restjes wegvegen. Als het kan ook aan de binnenkant. Hierna een uurtje laten liggen en klaar.

[ Voor 41% gewijzigd door BeyondThunder op 07-05-2020 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Marco_Dark Als je mazzel hebt past het schroefdraad wel trouwens. Dit is mijn aansluiting (met een 50 mm flexibele PVC):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abCF36Dx3W80hTdZcxMas91RWeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzNpG0vAXVYCnNdt0osTLdux.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan moet je wel heel veel mazzel hebben ;-) Dus neem mee naar een winkel en pas daar even. Het gaat dus om het rechter gedeelte na de oranje hendel.

Edit; ik heb kogelkranen van verschillende merken en het deel wat je erop draait is vaak niet uitwisselbaar!

[ Voor 7% gewijzigd door BeyondThunder op 07-05-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Prima zwem weer !!! Dankzij EPDM matten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tudSUE6xlUYEaD59xq6QW_fZy0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj8lJDVIWf3UO1u9zUNJ5JKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Chloor is trouwens erg duur.
Ik bestel altijd deze
Als iemand een goedkoper adres heeft, dan hoor ik het graag (of wellicht als tweakers in bulk inkopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
BeyondThunder schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:50:
Chloor is trouwens erg duur.
Ik bestel altijd deze
Als iemand een goedkoper adres heeft, dan hoor ik het graag (of wellicht als tweakers in bulk inkopen?)
Gooi jij deze in skimmer ? Of dispenser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Maurice2020 In een chloor drijver. (Dispenser)

[ Voor 63% gewijzigd door BeyondThunder op 07-05-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 14:39
Waar het water uitkomt van je filter, maakt de richting nog iets uit?
Recht naar voren of beter naar de zijkant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

bleekie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:59:
Beste tweakers,

Afgelopen jaar zijn wij verhuisd naar een huis met een zwembad in de tuin. We zijn er in november gaan wonen, dus dit wordt het eerste jaar dat we het bad kunnen gebruiken. In de winter het bad half leeg laten lopen, toen ik het wilde gaan vullen een maand geleden was het erg vies. Dus besloten om het helemaal leeg te pompen en met schoon water te beginnen. Het leeg pompen lukte tot de laatste 3cm, dat was de limiet van de dompelpomp die ik gebruikte. Het laatste restje water was nog steeds vies, maar toch maar het bad gevuld, en met de stofzuiger alles schoon gemaakt. Het water was hierna helder, maar groen. Na de chloor shoq werd het mooi blauw. Maar wat er nu steeds gebeurd is dat er enige tijd na het stofzuigen er weer een aanslag op de bodem ligt:

[Afbeelding]

Herkent iemand dit? En weet iemand wat eraan te doen is?

Ik heb al een keer anti alg en vlokmiddel toegevoegd, maar dit blijft terug komen. Ik zet de pomp 1 uur aan in de nacht, filter medium is aqualoom. Het glaasje bij het filter is eigenlijk altijd helder en schoon. Het bad is afgedekt met een lamellendek.
Voor zover ik na kan gaan zijn de waardes van het water goed. Ph is prima, chloor is nog hoog door de shoq en een grote tablet in de skimmer. Het water is wel nog erg koud (10 graden ongeveer).
Even wat dingen:
- 1 uur pompen per dag is bij lange na niet voldoende, je moet eigenlijk minstens 1 keer per dag de volledige inhoud van je bad laten rondpompen (heb je 40 kuub water en een pomp van 10 kuub per uur, dan moet je dus minstens 4 uur filteren)
- anti-alg is totaal overbodig als je chloor op niveau is, ik gebruik het al jaren niet meer
- vlokmiddel alleen gebruiken bij problemen. Vlokmiddel zorgt ervoor dat de kleine, dode, micro-organise samenklonteren en beter door je filter opgepakt word. Als je geen issues met je water hebt hoef je dus ook geen vlokmiddel toe te voegen
- Bij een graad of 15 kan alg pas groeien, dus bij 10 graden water hoef je echt nog niet te shocken. Sowieso: shocken is eigenlijk alleen nodig bij problemen.

kortweg : stop met 'meuk' in je bad te gooien begin met pompen.
Zot lezen in volgende reacties is je water helder en schoon maar heb je losliggend vuil op de bodem. Kwestie van even opzuigen. Blijft het terugkomen dan zou het wellicht te klein kunnen zijn voor je filter en net zo hard terugkomen In dat geval : even stofzuigen op de waste.

Maar: een zwembad is een gebruiksvoorwerp, niet iets om er mooi te liggen wezen. Je gaat altijd wel vuil op de bodem tegenkomen. Heb ik ook. Jammer dan.
Zolang ik staand op de kant gewoon het vuil op de bodem zie liggen weet ik dat er met mijn water niets mis is.
Troebel of groen water dat is vele malen erger dan een beetje vuil op de bodem.

Pagina: 1 ... 12 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.