Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

pvc water flow berekenen ? (help?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:20

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
voor Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp

wil ik berekenen van waterweerstand/leiding/flow debiet etc etc .

ik heb echter hulp nodig ..

ik zoek de "formule" (naam) of methode voor
- berekenen van bv 40 mm buis naar 8mm buisjes (verdeler?)
- slang weerstand (versus buis)
- warmte overdracht tussen zon --> pvc/epdm --> water
- verloop van 32 mm naar 50mm

wat is het verschil tussen een Knie en een 90 graden bocht ?
is er nog een "naam" voor T-stuk/Y-stuk ? (weerstand technisch)

ik ben ondertussen gegevens aan het verzamelen voor de onderdelen/materialen

Mocht je weten waar ik excel sheets / formules kan vinden waar ik alleen de waardes hoef te wijzigen zou dat ook erg prettig zijn.

Omdat er heel veel vragen/discussies zijn die te maken hebben met de flow en nog niet veel mensen zijn die "vloeistof dynamica' begrijpt teminste we kunnen nog niet feitenlijk onderbouwen .. zou het leuk zijn dit te kunnen doen ..

Maar goed beetje hulp in zouden we wel waarderen .. ik probeer het in een excel sheetje te zetten zodat we er kaas van kunnen maken :)

ps ik google wel, maar keywords/juiste benaming mis ik hier en daar .. of dit nu 0,001% uitmaakt tja dat is punt 2 :)

thx voor je hulp :)

[Voor 5% gewijzigd door vso op 28-05-2020 00:15]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

Alle reacties

• ronny191
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20-06 13:25

ronny191

Zazza Sempa

wilde ook graag de flow theoretisch onderbouwen.... ben na teveel variabelen gestopt met speuren en heb het bij een schatting gelaten waar ik de logica van snapte en aan een ander kon uitleggen: Zwembad verwarmen DIY

Ben net als jou wel benieuwd of mensen zich melden, want ook ik vond er vrij weinig concrete literatuur over.

☜(˚▽˚)☞

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
vso schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:14:

ps ik google wel, maar keywords/juiste benaming mis ik hier en daar .. of dit nu 0,001% uitmaakt tja dat is punt 2 :)
drukverlies appendages

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33

ik zoek de "formule" (naam) of methode voor
- berekenen van bv 40 mm buis naar 8mm buisjes (verdeler?)
Wat je dat aan drukverlies gaat kosten :?
- slang weerstand (versus buis)
Indien beide star en zelfde dwarsdoorsnede en materiaal; zelfde weerstand.
- warmte overdracht tussen zon --> pvc/epdm --> water
Met welke zonne intensiteit? Windvrij?
- verloop van 32 mm naar 50mm
Je stroomsnelheid neemt toe en daarom ook je drukverlies :P
Zie;
Wikipedia: Wet van Bernoulli
wat is het verschil tussen een Knie en een 90 graden bocht ?
Met knie wordt veelal een hele krappe bocht bedoeld. Met 90 graden bocht wordt vaak iets bedoeld wat veel ruimer de bocht omgaat. Dat geeft dan weer minder weerstand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:58
voor Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp

wil ik berekenen van waterweerstand/leiding/flow debiet etc etc .
Wet van Bernoulli voor energieverlies en druk.
Misschien nog wat met getal van Reynolds en/of wet van Darcy? staat ook wel grafiekje met wandruwheden... niet heel erg uitgebreid.
Voor mij alweer te lang geleden om je er verder inhoudelijk mee te helpen.
is er nog een "naam" voor T-stuk/Y-stuk ? (weerstand technisch)
Spruit of spruitstuk wellicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
marcel87 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 03:50:
[...]

Wet van Bernoulli voor energieverlies en druk.
Misschien nog wat met getal van Reynolds en/of wet van Darcy? staat ook wel grafiekje met wandruwheden... niet heel erg uitgebreid.
Voor mij alweer te lang geleden om je er verder inhoudelijk mee te helpen.

[...]

Spruit of spruitstuk wellicht.
misschien helpt iemand me verder, misschien vind ik hierdoor wel wat ik zoek :) elke hulplijn is er 1 die ik eerst niet had Dank ! :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 20:02
Toevallig heb ik niet te lang geleden een scriptie geschreven. Dit was voor de optimalisatie van een industrieel proces en leiding weerstand en drukverschil over appendages was hier een groot onderdeel van.
Je hebt allereerst een paar belangrijke parameters nodig. Een pomp karakteristiek en gegevens van het leidingwerk. Diameter bochten materiaal etc.
En hoogteverschillen. Ivm veranderende stomingstypen is hier niet een eenduidige formule voor te geven.
Als je hier een beetje een overzichtelijke verhaal van kan maken reken ik het met plezier uit.
Warmteoverdracht van zon lucht EPDM etc is ook uit te rekenen en bij benadering prima te doen, maar exact (foutmarge <10%) is erg veel werk.

• IwanvA

Dit is een voorbeeld van z'n berekening. Het gaat hier om een iets andere vloeistof dan water, maar idee blijft gelijk.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
@IwanvA dankje ! dat aanbod sla ik zeker niet af ..

Gegevens heb wel verzameld zo goed/slecht als het gaat ..

Een typisch zwembad opzet met zwembad verwarmin per regel punt A - B alle slangen zijn 32mm / of pijp 40/50mm, met uitzondering van "solar heating" meuk .. straks meer hierover.
* pomp heb je 2 soorten, cartridge (pomp en filter in 1) en zandfilter (pomp = los v.d filtermedium ton)
(dit is mijn setup)
- zwembad 90 graden afsluiter --> slang min 2 meter (eis fabrikant) --> pomp
- pomp --> korte slang ~ 50cm met "bocht" --> zandfilter ton (deze vervalt bij cartridge pomp)
- filterton of pomp --> slang --> "bypass"(pvc pijp) -->
- bypass (balkraan) --> slang --> chloordispenser (vernauwing naar 20mm)
- chloor dispenser --> slang --> zwembad (90 graden afsluiter)

Dan solar heating
- De bypass http://toppy.nl/product/2...zwembad-warmtepompen.html alleen ipv T --> Y stukken en 45 graden ipv 90 graden bochten .. en 2x 2meter pijp + 1m slang voor (3m opvoer hoogte) naar de "mat"

De mat is een "U-bocht" waarbij in en uit Links zitten, en x % (bv 75% stroomt niet door de mat) ..
de overige 25% word via 10 tot 15 pvc/epdm buisjes van 6mm / 8mm (weet niet exact) 'verdeelt" dan stroomt het 6 meter naar links terug in een 32mm verzamelbuis om vervolgens weer door 10 tot 15 buisjes door 6mm / 8mm buisjes 6meter naar rechts (terug) te gaan.. en zich bij de rest van het water te voegen om weer terug te "vallen" naar de bypass toe.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is ..

Waar het voor mij / overige zwembad fanaten in dat topic over gaat is
- welke pomp heeft men nodig om:
--- opvoer hoogte x
--- solarheating mat "verzamelbuizen" te vullen (voldoende water om de hitte af te voeren)
-- kan de slang/oplossing de druk aan ? (2 bar tot 3.5 bar bv misschien max 4???)

Lastig in de berekening wellicht is dat @koffie bijvoorbeeld een Frequentie geregelde pomp heeft (FR) zie Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" waarbij het debiet regelbaar is ..

Het rondpompen van het zwembad inhoud is niet relevant omdat je toch "lang" verwarmt kan je kiezen bij een zandfilter of je wel/niet filtert. Niet filteren leverted wel aardig wat extra "kracht" op.

paar voorbeelden van zonne oplossingen = @ronny191 hierboven (link noemde hij al)
- Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
- Maurice2020 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
- Basdon1985 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (tyleen slang)

Zelf heb ik een PVC(niet hard /niet zacht) solar mat en Intex 20,- (pvc liner ofzo) matjes zijn ook veel gebruikt .

Nogmaals elke hulp/ aanwijzing is mooi meegenomen ik heb wat in excel verzameld maar nog denk ik niet genoeg .. je mag mij een berichtje sturen (of ik stuur jou?) voor gegevens uitwisseling.

• IwanvA
Het belangrijkste is te weten welke optie voor een pomp je hebt. Of wat je wensen zijn wat flow betreft. Een theoretisch opvoerhoogte zegt niet zo heel veel, een hogedrukreiniger heeft bijvoorbeeld een theoretisch opvoerhoogte van 2000 meter. Als je er een bad mee vult ben je wel even bezig.
Google maar eens op qh curve. Aan de hand hiervan kun je precies vertellen wat een pomp doet qua flow met een bepaalde weerstand (leidingwerk, bochten en Solar matten).
Een weet niet of er afbeelding op de doos staan van z'n qh curve?

(Een PM sturen mag altijd. Ben niet echt een forum gebruiker, kijk maar wat aankomt.)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
IwanvA schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:19:
Het belangrijkste is te weten welke optie voor een pomp je hebt. Of wat je wensen zijn wat flow betreft. Een theoretisch opvoerhoogte zegt niet zo heel veel, een hogedrukreiniger heeft bijvoorbeeld een theoretisch opvoerhoogte van 2000 meter. Als je er een bad mee vult ben je wel even bezig.
Google maar eens op qh curve. Aan de hand hiervan kun je precies vertellen wat een pomp doet qua flow met een bepaalde weerstand (leidingwerk, bochten en Solar matten).
Een weet niet of er afbeelding op de doos staan van z'n qh curve?

(Een PM sturen mag altijd. Ben niet echt een forum gebruiker, kijk maar wat aankomt.)
stuur het wel hier :)

TLDR ---> laatste regel is de "echte vraag" hieronder staat eventueel gegevens die je wellicht nuttig vind.

Tja ik heb zelf een 6m3 pomp, dit zijn de gegevens die ik "heb" helaas geen grafiek
- pomp stroming capaciteit = 7,9m3 / hr
- max hoogte =3
- systeem stromings capaciteit = 4,7 m3 / hr
- troebelheids reductie 70.1% (of dit nut heeft ??)
- En ik denk 2,4 bar lees via de filter of ongefilterd ..dat weet ik weer niet ..

Ik heb je mijn setup beschreven van a-z .. dus dit is niet theoretisch .. maar real life . intex is niet echt scheutig met technische informatie ..

Zwembad is 4,5 kuub (3m rond en 75 cm hoog ofzo) maar dat kan net zogoed 10 of 1 kuub zijn denk ik .. denk niet dat het zwembad inhoud relevant is..

Het is niet zo zeer de theoretische opvoer hoogte (intex geeft bv 1m aan en bij 1,5 m is het echt over met de pret .. :) dus er zit wel wat marge in maar ..dit lijkt me ook logisch je geeft een max hoogte aan waar er teminste nog een redelijke flow is.. staat niet overal duidelijk vermeld (tenzij je weet wat je zoekt) maar staat er wel..

Maar je gaat natuurlijk niet direct uit de pomp recht omhoog .. dus je filtert nog (vuil verstopt dus minder pomp druk over een tijd x ) .. dan wat slangetjes en pijpjes voordat je 3m hoog zit ..

De grootste (reken) uitdaging zit echter in je zonne verwarming .. je hebt eigen lijk 2 a 3 verschillende oplossingen
  1. Je stroomt met 30/40 van voor naar achter mm door een set zwarte slangen/buizen om vervolgens naar het bad te vloeien
  2. Een kleine stroom water wordt afgesplitst 6mm tot 12mm dik en word via x meter zwarte slang verwarmt eventueel met veel U bochten of in cirkels
  3. je stopt "alles" in een een 32mm buis die allemaal vertakkingen heeft 6 of 8mm buisjes, en aan de andere kant verzamel je het weer in de 32buis om naar het zwembad te gaan
optie 1 is eigenlijk zelden gebruikt, 2 en 3 zijn de meest gebruikte ..
2 word vaak in goedkope solar matjes gedaan zoals nk1 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" (zie plaatje)

optie 3 https://www.abczwembad.nl...-solar-set-66-cm-x-66-cm/ als voorbeeld .. kan je er 20 aan elkaar koppen verzamel buis kan je zo lang maken als je zelf wilt ..

Maar het gaat juist om optie 3, hoeveel moet de pomp leveren 3m hoog om de verzamelbuis (boven/onder) van voor naar achter over een lengte van 6 a 10m te vullen. (lees alle kleine buisjes gebruiken) uitgaande dat al het lucht eruit is gehaald/ontlucht

• IwanvA
Bedankt voor de info, ik het begint duidelijk te worden wat de bedoeling is.
Een klein verschil met Intex over opvoerhoogte. Normaliter is de opvoerhoogte gelijk aan de druk van de pomp met een gesloten pers maal 9,81. Dus bij 2 bar bijna 20 meter. Dit betekent dat het water tot daar komt, maar er stroomt dan niets meer er is een evenwicht.
Ik begrijp dat de pomp in jou opzet 7,9 m3/h kan doen, maar in het systeem (waarschijnlijk door filter en originele leidingwerk van een paar meter) zakt dit naar 4,7 m3/h. Dat is 40 % minder over een relatief kleine weerstand.
Zal er vanmiddag of morgen nog even wat uitgebreider naar kijken.
Optie 2 een lange leiding is wel gemakkelijk uit te rekenen, maar ook hier moet je weten wat de pomp doet bij verschillende tegendruk. Is overigens best te testen met een manometer emmer/vat met bekende inhoud en een stopwatch. Zo kun je door het knijpen van de flow en de druk die daarbij ontstaat zelf een qh diagram maken.

Dat de gehele mat gevuld moet zijn lijkt me overigens makkelijk op te lossen door de retour verzamelbeurs van optie 3 iets hoger te leggen dan de aanvoer. (Hele mat wat schuin) Zo zal hij snel helemaal vol komen. De flow door de kleine buizen zal nooit gelijk zijn.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
IwanvA schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:38:
Bedankt voor de info, ik het begint duidelijk te worden wat de bedoeling is.
Een klein verschil met Intex over opvoerhoogte. Normaliter is de opvoerhoogte gelijk aan de druk van de pomp met een gesloten pers maal 9,81. Dus bij 2 bar bijna 20 meter. Dit betekent dat het water tot daar komt, maar er stroomt dan niets meer er is een evenwicht.
Ik begrijp dat de pomp in jou opzet 7,9 m3/h kan doen, maar in het systeem (waarschijnlijk door filter en originele leidingwerk van een paar meter) zakt dit naar 4,7 m3/h. Dat is 40 % minder over een relatief kleine weerstand.
Effectief zal ik 3,25m a 4m meter halen (maar dan vloeit er inderdaad niet zo veel meer uit de pomp)
De weerstand is vooral het filter medium (zand,glas,watten) en wat bocht werk.. maar ja schoon bad is wel belangrijk:)
Zal er vanmiddag of morgen nog even wat uitgebreider naar kijken.
Optie 2 een lange leiding is wel gemakkelijk uit te rekenen, maar ook hier moet je weten wat de pomp doet bij verschillende tegendruk. Is overigens best te testen met een manometer emmer/vat met bekende inhoud en een stopwatch. Zo kun je door het knijpen van de flow en de druk die daarbij ontstaat zelf een qh diagram maken.

Dat de gehele mat gevuld moet zijn lijkt me overigens makkelijk op te lossen door de retour verzamelbeurs van optie 3 iets hoger te leggen dan de aanvoer. (Hele mat wat schuin) Zo zal hij snel helemaal vol komen. De flow door de kleine buizen zal nooit gelijk zijn.
optie 3 ===>
Stel dat je over 3 meter "mat" max temp bereikt .. dan is resterende lengte 4,5 of 6 meter "overbodig" .. want het water neemt geen warmte op heeft de max bereikt dus langer dan x meter is niet handig. .. In dit geval heb je 1m "aanvoer/afvoer maar 6meter mat ..
Zou je de configuratie "omdraaien" (duurder) en 6m aanvoer/afvoer en 1m mat heb je dan genoeg "debiet" nodig om over de 6m elk buisje te "vullen" ?

Het "probleem" zit hem eerder in dat de vul methode ..
Vulmethode A = links naar rechts = lange lengtes (lange mat van 6m lang en 1m breed) maar minder verlooptes nodig
Vulmethode B = Boven naar beneden = korte lengtes (korte mat 1m lang en 6m breed) maar 6x zoveel verloopjes ..

Kortom eigenlijk moet ik genoeg druk hebben om het lucht wat er eventueel in zit eruit te persen :)

De flow snelheid is een 2de, zoiezo gebruikt men de zuig kracht om "stofzuigers" aan te sluiten.
Wil je echt druk op je water retour (zwembad in) kan je ook via de bypass je uiteindelijk verder .

Ander iets wat wel weer intressant is .. is bv dat men vanaf de pomp 17 tot 20meter buis en 3meter opvoer wil hebben .. met boeren verstand adviseert men/ik dan de pomp bij de 3meter opvoer locatie neer te zetten ..

en als laatste hoeveel invloed heeft het opgewarmt water op de flow snelheid ..

kleine zaakjes zoals EPDM vs tyleen vs PVC water opwarming snelle of trage doorstroming en andere zaken zijn ook wel intressant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Alles valt wel uit te rekenen, ook in detail maar dat ik door alle informatie hier en de wir war praat een beetje mis wat je nou wilt / zoekt.

En lucht ergens uitpersen met behulp van vloeistof is vrij vervelend. Meestal worden gewoon ontluchters gebruikt of leidingen goed genoeg neerleggen dat het niet hoeft.
Ander iets wat wel weer intressant is .. is bv dat men vanaf de pomp 17 tot 20meter buis en 3meter opvoer wil hebben .. met boeren verstand adviseert men/ik dan de pomp bij de 3meter opvoer locatie neer te zetten ..
Meestal brengen lengtes buis niet veel weerstand mee. Als je boven de 3-4 meter/seconde aan vloeistofsnelheid haalt dan wordt het wat anders.
Het zijn altijd bochten en appendages die weerstand brengen.

Maar zoals ik zei, ook dit is makkelijk uit te rekenen

[Voor 3% gewijzigd door Hortz op 28-05-2020 14:37. Reden: Textueel]

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Hortz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:34:
Alles valt wel uit te rekenen, ook in detail maar dat ik door alle informatie hier en de wir war praat een beetje mis wat je nou wilt / zoekt.
wat we zoeken is
- kan ik met aanvoer x liter per minuut
- met buisdikte van bv 30mm en lengte Y
- Het water verdelen over Z aantal buisjes van bv 8mm

maar ook hoeveel "flow' heb ik nodig om het water optimaal te verwarmen met oppervlakte AxB

Alsof de waterflow berekenen erg makkelijk is :) en weinig gegevens nodig hebt .. schrik me dood .. :+
En lucht ergens uitpersen met behulp van vloeistof is vrij vervelend. Meestal worden gewoon ontluchters gebruikt of leidingen goed genoeg neerleggen dat het niet hoeft.
Het lijkt me makkelijker voor de berekening om te doen alsof lucht niet bestaat .. hoewel dit in praktijk wel een dingetje kan zijn en bv je met een max druk werkt van misschien 3 bar .. lijkt me een ontluchter erop zetten niet zo'n uitdaging (als hij zou werken)
Meestal brengen lengtes buis niet veel weerstand mee. Als je boven de 3-4 meter/seconde aan vloeistofsnelheid haalt dan wordt het wat anders.
Het zijn altijd bochten en appendages die weerstand brengen.

Maar zoals ik zei, ook dit is makkelijk uit te rekenen
Het gaat niet om weerstand .. maar de aanvoer van pomp(soorten) naar de solar oplossingen .. deze worden parallel en/of serieel of in combo neergelegd ..

Praktijk ervaring zegt dat er goeie/slechte oplossingen zijn .. maar weten of je nu een zwaardere pomp nodig hebt en of je het optimale rendement behaalt doet niemand ..

men is ook vaker bang om de boel te ver onder druk te zetten zoals ondergetekende

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True