kleinere bezels, 11% meer schermoppervlak, DP-out, USB 3.0
Bedankt voor je reactie. die verschillen had ik ook gezien en ik denk dat ik ze niet nodig heb dus ik kan dan de P2416D kiezen;)Anoniem: 120284 schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:14:
kleinere bezels, 11% meer schermoppervlak, DP-out, USB 3.0
ik wacht nog even met bestellen of hij misschien ergens nog in de aanbieding komt de komende weken
In progress: VW kever
Anoniem: 120284
Dat wil niet zeggen dat er niet meer verschillen zijn, maar deze zag ik zo 1,2,3
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 25-11-2015 07:37 ]
ja er zijn vast meer verschillen maar zoals ik al aangaf vind ik veel verschillen het niet waard om de u2515h te alen voor het prijsverschil.. fabriekskalibratie is wel leuk garantie is hetzelfde volgens mij.
Tja...fabriekscalibratie....leuk voor het begin, maar wil je echt zo dicht mogelijk bij de 6504K-standaard zitten, dien je toch herhaaldelijk te calibreren.
Daarnaast...fabriekscalibratie zegt niet dat er geen afwijking in zit he. En het ligt eraan wat de "norm" is voor calibratie. Als ze mikken op een gemiddelde delta E <2 dan heb je theoretisch gezien een nagenoeg perfecte kleurweergave. Maar lees: gemiddelde! Het kan best zijn dat cyaan of blauw op de <5 zit, maar de rest ver onder de 2. Dan is het gemiddelde wel <2, maar heb je toch nog een waarneembare cyaanafwijking.
Daarnaast...fabriekscalibratie zegt niet dat er geen afwijking in zit he. En het ligt eraan wat de "norm" is voor calibratie. Als ze mikken op een gemiddelde delta E <2 dan heb je theoretisch gezien een nagenoeg perfecte kleurweergave. Maar lees: gemiddelde! Het kan best zijn dat cyaan of blauw op de <5 zit, maar de rest ver onder de 2. Dan is het gemiddelde wel <2, maar heb je toch nog een waarneembare cyaanafwijking.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
delta E volgens welke norm... dat is de hamvraag
Met DeltaE(2000) haalt mijn U3014 met softwarekalibratie, standaard-mode een gemiddelde van 0,52 en een maximum van 1,22
Maar dan heb je inputlag erbij. In Game-Mode is die lag weg, maar krijg je 'm niet beter dan DeltaE(2000) van 9 op de geeltinten (avg. 2,6)
Met DeltaE(2000) haalt mijn U3014 met softwarekalibratie, standaard-mode een gemiddelde van 0,52 en een maximum van 1,22
Maar dan heb je inputlag erbij. In Game-Mode is die lag weg, maar krijg je 'm niet beter dan DeltaE(2000) van 9 op de geeltinten (avg. 2,6)
Game-mode...tja als Dell er eens voor zou zorgen dat de R/G/B controls niet gelocked waren in die presets, dan zou je idd de game mode kunnen selecteren en dan ook calibreren; iets wat nu met de 2713H bijvoorbeeld onmogelijk is.
Dan móet je de Custom Color mode selecteren, dan gaat het wel, maar dan idd met 30ms inputlag gratis erbij.
Dan móet je de Custom Color mode selecteren, dan gaat het wel, maar dan idd met 30ms inputlag gratis erbij.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Als er niks bij staat is het altijd dE L*a*b*, ook wel dE76. Maar het is aan te raden om altijd dE2000 te gebruiken, want die is perceptueel gezien veel uniformer, waardoor een kleurverschil van 1 dE bij groen een even groot verschil is als 1dE bij rood of blauw (nog steeds niet exact overigens, maar veel beter dan bij de oudere versies).Anoniem: 120284 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:54:
delta E volgens welke norm... dat is de hamvraag
Overigens zijn de modi anders dan custom wel te kalibreren via het service menu. Of dat is aan te raden is een tweede, want het zou problemen kunnen geven met de garantie.
Ik heb recent 3 stuks Dell U2410 op de kop kunnen tikken voor een zeer zachte prijs. Ter vervanging van mijn Samsung Syncmaster 245B schermen die ik al jaren heb.
Ik heb een Spyder4TV gebruikt in combinatie met DispcalGUI voor de kalibratie en ik wilde vragen of de 3 onderstaande rapporten goed zijn? Volgens de software wel, maar ik ben geen kalibratie expert.
De schermen zouden gekalibreert moeten zijn op sRGB @ 120cd/m
Scherm #1
https://db.tt/tCVABXjz
Scherm #2
https://db.tt/1T3rYK0u
Scherm #3
https://db.tt/5Opl3l02
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan en anders ben ik benieuwd welke aanpassing ik kan doen.
Ik heb een Spyder4TV gebruikt in combinatie met DispcalGUI voor de kalibratie en ik wilde vragen of de 3 onderstaande rapporten goed zijn? Volgens de software wel, maar ik ben geen kalibratie expert.
De schermen zouden gekalibreert moeten zijn op sRGB @ 120cd/m
Scherm #1
https://db.tt/tCVABXjz
Scherm #2
https://db.tt/1T3rYK0u
Scherm #3
https://db.tt/5Opl3l02
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan en anders ben ik benieuwd welke aanpassing ik kan doen.
Ik zie dat de Dell UP2716D langzaam maar zeker verkrijgbaar wordt, en dan gelukkig niet tegen die achterlijke prijs van 1100 euro van de Dell website zelf:
http://www.centralpoint.n...0-agtr-num-5382465/?ref=1
770 euro klinkt toch heel anders! 100% sRGB, 100% adobeRGB, hardware calibratie en 6ms....Ik weet dat ik veel wil, maar ik hoop dat de inputlag en overshoot bij deze beter onder controle is dan die van de 2713H, en ik hoop dat er meer presets zijn die de R/G/B controls unlocked hebben.
http://www.centralpoint.n...0-agtr-num-5382465/?ref=1
770 euro klinkt toch heel anders! 100% sRGB, 100% adobeRGB, hardware calibratie en 6ms....Ik weet dat ik veel wil, maar ik hoop dat de inputlag en overshoot bij deze beter onder controle is dan die van de 2713H, en ik hoop dat er meer presets zijn die de R/G/B controls unlocked hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 26-11-2015 22:20 ]
Ik heb de U2515H momenteel in mijn winkelmandje liggen voor 293,86 EUR inclusief verzending...
Denk je dat ik hem nog goedkoper ga kunnen vinden, of gewoon doen
?
Denk je dat ik hem nog goedkoper ga kunnen vinden, of gewoon doen

Gewoon doen. Je kunt blijven uitstellen en uitstellen, maar als je weet dat je em wilt, waarom dan niet kopen? Dit is gewoon een goeie, gunstige prijs. Dat hij wellicht over 3 maanden goedkoper wordt, kun je nu niet weten en heb je geen invloed op. Plus, jezelf voor t hoofd slaan dat je niet gewacht had is een dooddoener omdat je er nu niet op kunt anticiperen. Zie het zo, op het moment als je em hebt en je bent er blij mee, dan ben je blij dat je em hebt en dan boeit t je over 3 maaden niet meer zoveel als ie 50 euro goedkoper is, want je bent er immers blij mee en je hebt al 3 maanden plezier ervan gehad
Ik heb nu een Dell U2713hm, en ben opzoek naar een 2e scherm, heeft iemand ervaring welke hier het beste naast past normaal of pivot mode(simpel en niet te duur)?
[ Voor 8% gewijzigd door Silence op 27-11-2015 14:26 ]
Dat menu heb ik al gevonden, maar erg fijn werkt het niet.Kid Jansen schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:31:
[...]
Als er niks bij staat is het altijd dE L*a*b*, ook wel dE76. Maar het is aan te raden om altijd dE2000 te gebruiken, want die is perceptueel gezien veel uniformer, waardoor een kleurverschil van 1 dE bij groen een even groot verschil is als 1dE bij rood of blauw (nog steeds niet exact overigens, maar veel beter dan bij de oudere versies).
Overigens zijn de modi anders dan custom wel te kalibreren via het service menu. Of dat is aan te raden is een tweede, want het zou problemen kunnen geven met de garantie.
Maar vertel
Zodra je namelijk naar die tabel met K-waardes met daarachter RGB waardes bladerd in dat menu, gaat hij volgens mij al van de game-mode af.
Als ik van die fatsige kleuren in game-mode af kan komen zou dat echt super zijn. Nu switch ik de hele tijd heen en weer tussen Standard en Game mode; zelfs voor desktop gebruik vind ik die lag irritant. Alleen voor films en foto's zet ik 'm nu op standard mode.
Qua garantie; zal wel loslopen. Laat ze maar aantonen dat ik wat in dat menu gedaan heb. Los daarvan; ik heb al 8 jaar een aantal monitoren uit de UltraSharp serie, momenteel vijf stuks, en nog nooit een enkel defect.
Over iets meer dan een jaar is de garantie toch ook verlopen en maakt het sowieso al niet meer uit.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 27-11-2015 18:32 ]
Erg fijn werkt het zeker niet en het is natuurlijk ook niet gedocumenteerd. Pas dus op met wat je aanpast, want soms staan er ook instellingen tussen die de communicatie tussen controller en paneelelektronica kunnen ontregelen, waardoor je dan helemaal geen beeld meer hebt en het dus ook niet zo makkelijk meer kan terugdraaien.
Op wijzigingen in service menu heb je hoe dan ook geen garantie en volgens mij is het zelfs zo dat als je daar dingen in wijzigt je garantie volledig komt te vervallen, maar dat laatste weet ik niet zeker. Bij sommige UltraSharp modellen kwam er ook een melding (één of andere code) in het service menu te staan als je dingen had gewijzigd, dus dan kon Dell dat ook meteen zien. Ik weet alleen niet of dat nog steeds zo is en of het voor alle instellingen geldt.
Hoe is de input lag van je U3014 in de hardwarematig gekalibreerde modi? Je zou kunnen kijken welke instellingen in het OSD zijn vergrendeld in de Game modus en dan die instelling uit zetten in een andere modus. Het zou kunnen dat de input lag dan ook in een andere modus lager te krijgen is.
Ik zie trouwens in de U3014 review van m'n collega dat het verschil tussen de Game modus iets meer is dan de frametijd. Het zou kunnen dat in de meeste modi een frame eerst volledig wordt gebufferd voordat er wordt begonnen met het beeld opbouwen en dat dat in de Game modus niet wordt gedaan. Dat geeft wel meer kans op artefacts.
Op wijzigingen in service menu heb je hoe dan ook geen garantie en volgens mij is het zelfs zo dat als je daar dingen in wijzigt je garantie volledig komt te vervallen, maar dat laatste weet ik niet zeker. Bij sommige UltraSharp modellen kwam er ook een melding (één of andere code) in het service menu te staan als je dingen had gewijzigd, dus dan kon Dell dat ook meteen zien. Ik weet alleen niet of dat nog steeds zo is en of het voor alle instellingen geldt.
Hoe is de input lag van je U3014 in de hardwarematig gekalibreerde modi? Je zou kunnen kijken welke instellingen in het OSD zijn vergrendeld in de Game modus en dan die instelling uit zetten in een andere modus. Het zou kunnen dat de input lag dan ook in een andere modus lager te krijgen is.
Ik zie trouwens in de U3014 review van m'n collega dat het verschil tussen de Game modus iets meer is dan de frametijd. Het zou kunnen dat in de meeste modi een frame eerst volledig wordt gebufferd voordat er wordt begonnen met het beeld opbouwen en dat dat in de Game modus niet wordt gedaan. Dat geeft wel meer kans op artefacts.
Die staat er inderdaad ook tussen en heb ik maar gewoon laten staan. Je kunt ook een "b_bright" aanpassen waarmee je het helderheidsverloop kunt aanpassen. Je kunt zelf de helderheid instellen tussen 0 en 100, maar kennelijk wordt dat omgezet in 256 niveau. Als je aan die "b_bright" setting zit, kun je voor elkaar krijgen dat hij eerst met kleinere stapjes gaat, of juist aan het eind fijner te regelen is.Kid Jansen schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:39:
Erg fijn werkt het zeker niet en het is natuurlijk ook niet gedocumenteerd. Pas dus op met wat je aanpast, want soms staan er ook instellingen tussen die de communicatie tussen controller en paneelelektronica kunnen ontregelen, waardoor je dan helemaal geen beeld meer hebt en het dus ook niet zo makkelijk meer kan terugdraaien.
Gezien de ontkenning van de vroege problemen met de U3014 heeft Dell niet zo'n probleem met onnodig schermen omruilen.Kid Jansen schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:39:
Op wijzigingen in service menu heb je hoe dan ook geen garantie en volgens mij is het zelfs zo dat als je daar dingen in wijzigt je garantie volledig komt te vervallen, maar dat laatste weet ik niet zeker. Bij sommige UltraSharp modellen kwam er ook een melding (één of andere code) in het service menu te staan als je dingen had gewijzigd, dus dan kon Dell dat ook meteen zien.
Hetzelfde als in alle andere modi behalve game-mode. Als ik TFT Central mag geloven ca. 20 ms.Kid Jansen schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:39:
Hoe is de input lag van je U3014 in de hardwarematig gekalibreerde modi?
De meeste instellingen uit het gewone menu zijn niet terug te vinden in dat service menu, helaas.Kid Jansen schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:39:
Je zou kunnen kijken welke instellingen in het OSD zijn vergrendeld in de Game modus en dan die instelling uit zetten in een andere modus. Het zou kunnen dat de input lag dan ook in een andere modus lager te krijgen is.
Artefacts heb ik nog nooit gezien. Nou ja, die vieze geel-tinten wel, maar dat is volgens mij gewoon een keuze van Dell. Net zoals ze gekozen hebben voor een overdosis overshoot. In game-mode is die overshoot overigens wel minder. Als je hier een pagina op GoT scrolled zie je duidelijke een witte schaduw onder de zwarte letters. Echt te dom om los te lopen. Erg jammer dat Dell geen 30" heeft in de *15 serie, waar ze een aantal dingen beter hebben.Kid Jansen schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:39:
Na lang overwegen is mijn keuze gevallen op de 'Dell S2716DG Zwart' als ik op de Dell site ga kijken is deze gemiddeld 250 duurder dan bij een reguliere online winkel dus dat wordt hem niet.
Dell heeft waarschijnlijk geen zin om aan particulieren te leveren
Is het nu ook zo dat als je hem niet direkt bij Dell koopt dat de garantie bepalingen dan ook anders zijn, ik ben namelijk nogal huiverig voor dode pixels. De kans op dode pixels is altijd nog behoorlijk aanwezig anno 2015 heb ik gezien.
Mijn vraag is, zijn hier ook mensen met een Dell monitor die te maken hebben gehad met een dode pixel en een beroep hebben gedaan op garantie van Dell en hoe is dat afgelopen. Ik had begrepen bij een locale computer-boer dat Dell niet erg makkelijk is met dode pixels.
Zou wel graag de monitor willen bestellen morgen, kunnen jullie mij advies geven wat ik wel en niet moet doen (wel of geen pixel-garantie nemen enz.......)
Dell heeft waarschijnlijk geen zin om aan particulieren te leveren
Is het nu ook zo dat als je hem niet direkt bij Dell koopt dat de garantie bepalingen dan ook anders zijn, ik ben namelijk nogal huiverig voor dode pixels. De kans op dode pixels is altijd nog behoorlijk aanwezig anno 2015 heb ik gezien.
Mijn vraag is, zijn hier ook mensen met een Dell monitor die te maken hebben gehad met een dode pixel en een beroep hebben gedaan op garantie van Dell en hoe is dat afgelopen. Ik had begrepen bij een locale computer-boer dat Dell niet erg makkelijk is met dode pixels.
Zou wel graag de monitor willen bestellen morgen, kunnen jullie mij advies geven wat ik wel en niet moet doen (wel of geen pixel-garantie nemen enz.......)
Dat zegt die lokale computerboer waarschijnlijk ook alleen maar om iets met meer marge te kunnen verkopen. Je kunt altijd gewoon binnen 7 (14?) dagen de koop ontbinden, en het ding gewoon terugsturen. Pixelgarantie is gewoon zakkenklopperij.
Bestel wel gewoon bij een winkel met een goede reputatie. Dus niet zo'n zolderfiguur.
Bestel wel gewoon bij een winkel met een goede reputatie. Dus niet zo'n zolderfiguur.
Maar bestel bij voorkeur niet bij een winkel die een eigen pixelgarantie aanbiedt, zeker niet als die actief wordt gepromoot, als je dan niet die pixelgarantie afneemt. De kans is dan namelijk veel groter dat je een slecht exemplaar in huis haalt. Iedereen die namelijk wel die garantie heeft afgenomen krijgt een goed exemplaar (in ieder geval qua pixeldefecten, maar sommige winkels checken meer dan alleen dat), dus de pool die overblijft zal dan gemiddeld genomen minder presteren (omdat er een bovengemiddeld exemplaar uit is).
Je kan het vergelijken met een batch klasse A panelen die vervolgens getest worden en waar de beste uitgehaald worden om als AAA verkocht te worden. Wat er dan overblijft is geen klasse A, omdat de gemiddelde prestaties zijn gedaald, wat er overblijft zijn dan ook de klasse A- panelen. (voor meer daarover zie deze reactie)
Je kan het vergelijken met een batch klasse A panelen die vervolgens getest worden en waar de beste uitgehaald worden om als AAA verkocht te worden. Wat er dan overblijft is geen klasse A, omdat de gemiddelde prestaties zijn gedaald, wat er overblijft zijn dan ook de klasse A- panelen. (voor meer daarover zie deze reactie)
@Kid Jansen
Ok, het blijft dus een loterij met die ellendige pixels
normaal zou ik hier niet over beginnen omdat ik nog nooit een bright pixel defect heb gehad. (tot een paar weken geleden dus) dit is netjes afgehandeld door coolblue, was een BenQ XL2720Z na 2 dagen een dode pixel (bright)
Ik heb wel eens gelezen dat pixel defecten vooral in de eerste 200 uur naar boven komen ik weet niet of dit waar is maar bij mijn monitor was dit dus wel het geval.
Ik heb gewoon geen zin in een monitor van 600 euro met pixel defecten. Maar ik zal wel het risico moeten nemen anders schiet het ook niet op.
Ok, het blijft dus een loterij met die ellendige pixels
Ik heb wel eens gelezen dat pixel defecten vooral in de eerste 200 uur naar boven komen ik weet niet of dit waar is maar bij mijn monitor was dit dus wel het geval.
Ik heb gewoon geen zin in een monitor van 600 euro met pixel defecten. Maar ik zal wel het risico moeten nemen anders schiet het ook niet op.
Dat is een leuk prijsje waar kan ik die vinden?SanderH_ schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:34:
Ik heb de U2515H momenteel in mijn winkelmandje liggen voor 293,86 EUR inclusief verzending...
Denk je dat ik hem nog goedkoper ga kunnen vinden, of gewoon doen?
Via Amazon.dewickedm3n schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:11:
[...]
Dat is een leuk prijsje waar kan ik die vinden?
Volgens mij checken trouwens de meeste winkels die pixel garantie verkopen niet vooraf, maar enkel achteraf wanneer een klant de pixel garantie inroept omdat ie defecten ziet, zeker nu met de WKOA is vooraf testen vaak niet echt effectief meer daar de meeste klanten die geen pixel garantie nemen, maar wel defecten hebben binnen 14 dagen de monitor toch terug zullen sturen.Kid Jansen schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 00:14:
Maar bestel bij voorkeur niet bij een winkel die een eigen pixelgarantie aanbiedt, zeker niet als die actief wordt gepromoot, als je dan niet die pixelgarantie afneemt. De kans is dan namelijk veel groter dat je een slecht exemplaar in huis haalt. Iedereen die namelijk wel die garantie heeft afgenomen krijgt een goed exemplaar (in ieder geval qua pixeldefecten, maar sommige winkels checken meer dan alleen dat), dus de pool die overblijft zal dan gemiddeld genomen minder presteren (omdat er een bovengemiddeld exemplaar uit is).
Ik ben al een tijdje op zoek naar een monitor om mijn 7 jaar oude Samsung T220 te vervangen.
Onlangs heb ik de LG 24GM77-B (een 144hz gaming monitor) uitgeprobeerd, maar die heb ik al gauw weer teruggestuurd. Ik vond de monitor namelijk te fel en echt onder de indruk van de kleuren/kijkhoek was ik ook niet. Vandaar dat ik me nu wil richten op monitoren met een IPS-paneel voor rond de ~300 euro.
Op dit moment twijfel ik tussen de volgende monitoren:
http://tweakers.net/price...rasharp-u2515h-zwart.html U2515H
http://tweakers.net/price...bbcw%29-zilver-zwart.html U2414H
http://tweakers.net/pricewatch/448415/dell-p2416d-zwart.html P2416D
Aangezien ik ook af en toe game is een lage inputlag voor mij wel van belang. Van de 3 komt de U2414H wat dat betreft het beste uit de test. Echter ben ik meer bezig met internetten, typewerk, films en series. Volgens mij is de U2515H of P2416D dan een betere keuze.
Ik ben daarom benieuwd naar jullie input en ik vroeg mij ook af of het misschien verstandiger is om te wachten op de Dell U2417H?
Onlangs heb ik de LG 24GM77-B (een 144hz gaming monitor) uitgeprobeerd, maar die heb ik al gauw weer teruggestuurd. Ik vond de monitor namelijk te fel en echt onder de indruk van de kleuren/kijkhoek was ik ook niet. Vandaar dat ik me nu wil richten op monitoren met een IPS-paneel voor rond de ~300 euro.
Op dit moment twijfel ik tussen de volgende monitoren:
http://tweakers.net/price...rasharp-u2515h-zwart.html U2515H
http://tweakers.net/price...bbcw%29-zilver-zwart.html U2414H
http://tweakers.net/pricewatch/448415/dell-p2416d-zwart.html P2416D
Aangezien ik ook af en toe game is een lage inputlag voor mij wel van belang. Van de 3 komt de U2414H wat dat betreft het beste uit de test. Echter ben ik meer bezig met internetten, typewerk, films en series. Volgens mij is de U2515H of P2416D dan een betere keuze.
Ik ben daarom benieuwd naar jullie input en ik vroeg mij ook af of het misschien verstandiger is om te wachten op de Dell U2417H?
Ik heb gelezen dat DELL voor de nieuwe S2716DG de TN panels van AU Optronics geleverd krijgt en volgens sommigen is dat bad news.
Is er Iemand die hier een zinnig woord over kan zeggen of dit wel of geen slechte kwaliteit panel is ?
Voordat ik de monitor aanschaf is het handig om deze info te hebben.
Is er Iemand die hier een zinnig woord over kan zeggen of dit wel of geen slechte kwaliteit panel is ?
Voordat ik de monitor aanschaf is het handig om deze info te hebben.
AU Optronics vind ik zelf juist één van de betere paneelfabrikanten. Heb geen ervaring met TN panelen van ze voor desktop schermen, maar op laptops waren ze met TN jarenlang wel de beste durf ik te zeggen. Beter dan Samsung en LG Display. Ik zou eerder uitkijken voor fabrikanten als Chi Mei Optoelectronics, Chunghwa Picture Tubes en HannStar. Maar daar zie je tegenwoordig niet heel veel meer van, alleen in echt budgetschermen die vaak niet eens een vast type paneel hebben maar wel drie à vier verschillende types panelen voor gebruikt worden van verschillende fabrikanten. Op desktopschermen in het mainstream segment of beter zie je vooral AUO, LGD, Samsung en Sharp. Die zijn allemaal prima, beetje stuivertje wisselen wie de beste panelen heeft.
Ik heb een Dell U3011 die aan het eind van zijn leven lijkt te zijn gekomen. Scherm valt de laatste tijd regelmatig uit, volgens mij precies hetzelfde probleem wat hier op Youtube wordt besproken: YouTube: Dell U3011 Monitor screen randomly going out
Iemand rapporteert daar dat het te fixen is door het vervangen van de voeding, maar voordat ik $80 op AliExpress uitgeef voor dit: http://www.aliexpress.com...pot-sales/1864691690.html vroeg ik me af of er mensen zijn die bekend zijn met dit probleem en/of met het vervangen van de voeding. Hoe moeilijk is dat?
Iemand rapporteert daar dat het te fixen is door het vervangen van de voeding, maar voordat ik $80 op AliExpress uitgeef voor dit: http://www.aliexpress.com...pot-sales/1864691690.html vroeg ik me af of er mensen zijn die bekend zijn met dit probleem en/of met het vervangen van de voeding. Hoe moeilijk is dat?
Vandaag mijn U2515H ontvangen. Eerste indrukken waren zeer positief.
Daarnet was ik echter een videobestand aan het afspelen en ik merkte ik plots een blauwe gloed op aan de bovenkant van het paneel. En ja, ik heb getest met meerdere files, allen hetzelfde euvel. Zie onderstaande screenshot:
Een bepaald kleur in fullscreen weergeven geeft geen problemen:
Gevalletje RMA?
EDIT: 10 minuten later en de blauwe gloed is plots weg (bij exact hetzelfde videobestand....
Daarnet was ik echter een videobestand aan het afspelen en ik merkte ik plots een blauwe gloed op aan de bovenkant van het paneel. En ja, ik heb getest met meerdere files, allen hetzelfde euvel. Zie onderstaande screenshot:
Een bepaald kleur in fullscreen weergeven geeft geen problemen:
Gevalletje RMA?

EDIT: 10 minuten later en de blauwe gloed is plots weg (bij exact hetzelfde videobestand....

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 03-12-2015 22:57 ]
Mocht iemand de UP2716D of UP2516D al hebben, aub deel je ervaring
Ik ben benieuwd of deze panelen ook een groenige witbalans hebben die niet weg te corrigeren is. Ook ben ik benieuwd naar de overshoot.
Sinds vandaag de DELL S2716DG binnen gekregen, deze heeft ook de bekende g-sync aan boord en kan tot
144hz.
Het grappige is dat ik hem niet op 144hz kan krijgen, ook niet met de laatste drivers van n-vidia. Ik weet dat g-sync tot 120hz gaat maar zodra je deze uitzet moet je bij de settings de refresh rate toch op 144hz kunnen zetten en de Dell heeft er geen zin in.
Mijn videokaart GTX970 ondersteund de hele meuk die nodig is voor 144hz. Ook bij lagere resoluties wil hij niet op 144hz. Na wat google zoek werk blijkt dat meer hetzelfde probleem hebben maar geen oplossing.
Pak ik een andere DP kabel wil die maar tot 100hz, ik kan het allemaal niet meer volgen dus ik heb Dell maar gebeld en die begrijpen erzelf nog minder van dus dat schiet niet echt op.
Iemand nog een geniaal idee wat het zou kunnen zijn.
144hz.
Het grappige is dat ik hem niet op 144hz kan krijgen, ook niet met de laatste drivers van n-vidia. Ik weet dat g-sync tot 120hz gaat maar zodra je deze uitzet moet je bij de settings de refresh rate toch op 144hz kunnen zetten en de Dell heeft er geen zin in.
Mijn videokaart GTX970 ondersteund de hele meuk die nodig is voor 144hz. Ook bij lagere resoluties wil hij niet op 144hz. Na wat google zoek werk blijkt dat meer hetzelfde probleem hebben maar geen oplossing.
Pak ik een andere DP kabel wil die maar tot 100hz, ik kan het allemaal niet meer volgen dus ik heb Dell maar gebeld en die begrijpen erzelf nog minder van dus dat schiet niet echt op.
[ Voor 66% gewijzigd door RoaDHouse op 09-12-2015 13:01 ]
Een maand geleden een U2515H ontvangen maar die had dode pixels, een lichtvlekje en ook wat viezigheid achter het scherm. Retour sturen was gelukkig geen probleem.
Vandaag een nieuwe gekocht en deze lijkt netjes te zijn, ik ben er blij mee. Mooi scherm, prettige kwaliteit, binnenkort eens proberen met wat games.
Vandaag een nieuwe gekocht en deze lijkt netjes te zijn, ik ben er blij mee. Mooi scherm, prettige kwaliteit, binnenkort eens proberen met wat games.
Na aardig lang twijfelen en wachten tot de prijs van de u2515h zou zakken toch maar twee p2416d schermen gekocht, aangezien daar de prijs wel van zakte en dus het verschil tussen beide zo groot werd dat ik overstag ging. Tot nu toe erg tevreden over de schermen helderheid is goed en de resolutie is echt genieten. Op mijn werk ben ik 2x 1920x1080 gewend dus je ziet zeker verschil.
Verder ook een hele nette levering van Dell met alle kabels enzo.
Verder ook een hele nette levering van Dell met alle kabels enzo.
Deze kabel kopen: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 cable 3mRoaDHouse schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:23:
Ik heb hetzelfde gezeik gehad met 4k. Van de vijf DP kabels die ik geprobeerd heb was dit de enige die 4K 60Hz kon weergeven. voor 1440p 144Hz heb je ongeveer dezelfde bandbreedte nodig.
De displayport kabel die bij m'n Dell UP3216Q schermen zitten hebben anders geen enkel probleem met 4k op 60Hz (en 10-bit ook nog). Neem aan dat Dell dezelfde kabels bij de rest van z'n schermen levert.
[ Voor 10% gewijzigd door Hielko op 20-12-2015 19:18 ]
Ik werk met 2 desktops en een oudere Dell 2407WFP die kuren begint te krijgen via DVI en VGA.
Ik schakel in het menu om de juiste desktop te krijgen tussen DVI en VGA in het menu.
Nu heb ik op het oog de Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart. (Ik wil graag overstappen op 27")
Deze heeft DP en DP mini die ook op mijn beide (DP 1.2) desktops zitten.
Mijn vragen;
Is deze monitor overkill? qua prijs vind ik hem vrij gunstig. Zo ja, welke dan?
Draait deze de maximum resolutie via beide DP?
Ik weet het; het is telkens even knoeien met het menu, maar beide desktops voeren andere functies. En op de oude manier werkt het.
Ik schakel in het menu om de juiste desktop te krijgen tussen DVI en VGA in het menu.
Nu heb ik op het oog de Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart. (Ik wil graag overstappen op 27")
Mijn vragen;
Ik weet het; het is telkens even knoeien met het menu, maar beide desktops voeren andere functies. En op de oude manier werkt het.
Vandaag mijn Ultra HD Dell P2715Q scherm in ontvangst genomen. Samen met een Intel NUC i7 en Windows 10. WoW wat een scherm! Voor 60hz op de 4k resolutie moet je wel een DisplayPort kabel hebben. Via HDMI liep het maar tot 30hz en voelde het stroperig aan. Trouwens gewoon met een goedkoop kabeltje van 10 euro werkte de 60hz al, dus geen hele dure kabel nodig om deze resultaten te bereiken.
[ Voor 20% gewijzigd door Erhnam op 24-12-2015 17:43 ]
http://www.xbmcfreak.nl/
DP kabel krijg je er toch gewoon bij? Zo'n mDP > DP, zodat je in alle gevallen het ding gewoon kunt gebruiken.Erhnam schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:42:
Vandaag mijn Ultra HD Dell P2715Q scherm in ontvangst genomen. Samen met een Intel NUC i7 en Windows 10. WoW wat een scherm! Voor 60hz op de 4k resolutie moet je wel een DisplayPort kabel hebben. Via HDMI liep het maar tot 30hz en voelde het stroperig aan. Trouwens gewoon met een goedkoop kabeltje van 10 euro werkte de 60hz al, dus geen hele dure kabel nodig om deze resultaten te bereiken.
Ik heb nog nooit gehoord van een monitor die niet via alle DP poorten maximum resolutie kan draaien. HDMI is vaak het bokje met resolutie-gezeur.Sa.Tan schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:10:
Ik werk met 2 desktops en een oudere Dell 2407WFP die kuren begint te krijgen via DVI en VGA.
Mijn vragen;
Ik zou niet weten waarom het overkill is. Zolang de software die je gebruikt goede scaling heeft of als je zelf heel goede ogen hebt; veel plezier er mee.
Kan hij geen 60hz met HDMI? Heb een ander Dell scherm, maar daar moest je eerst in de instellingen van het scherm HDMI 2 inschakelen voordat 60hz werkt.Erhnam schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:42:
Meerdere opties geprobeerd. 60hz werkt alleen via de displayport. Bij het scherm zat idd een kabel, alleen zit op de Intel Nuc een mini displayport..Hielko schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:36:
[...]
Kan hij geen 60hz met HDMI? Heb een ander Dell scherm, maar daar moest je eerst in de instellingen van het scherm HDMI 2 inschakelen voordat 60hz werkt.
Heeft er iemand ervaring met de SE2716H?? Het is een 27"VA scherm, alleen heeft het een 1080p resolutie ipv de gangbare 1440p resolutie op 27"schermen. Voor de rest vallen de reviews positief uit over dit scherm.
Ik twijfel zelf nog over het nut van 1440p. Je hebt een sterke videokaart nodig om de nieuwste games op ultra te renderen en veel content is gemaakt op 1080p. Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb de volgende reviews kunnen vinden:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2495307,00.asp
http://www.dual-monitors-...H-An-In-Depth-Review.html
http://www.digitaltrends....iews/dell-se2716h-review/
Ik twijfel zelf nog over het nut van 1440p. Je hebt een sterke videokaart nodig om de nieuwste games op ultra te renderen en veel content is gemaakt op 1080p. Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb de volgende reviews kunnen vinden:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2495307,00.asp
http://www.dual-monitors-...H-An-In-Depth-Review.html
http://www.digitaltrends....iews/dell-se2716h-review/
Wazaa?
Je kan ook prima 1080p draaien op een 1440p-scherm. Dat verschil ga je hoogstwaarschijnlijk niet merken vergeleken met een 1080p-scherm van 27", tenzij je er met een vergrootglas op gaat zitten.
[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 26-12-2015 12:22 ]
The devil is in the details.
1080p is voor normale toepassingen wel heel weinig op 27", dus ik zou zeker voor een 1440p scherm gaan. Verder kan je sommige opties terugschroeven als de resolutie omhoog gaat, zoals anti-aliasing, want dat is door de kleinere pixel pitch dan ook minder hard nodig.
Bedankt, zojuist toch de beslissing genomen om een crossover 2795qhd te bestellen ipv de dell.
Wazaa?
Ik vraag mij vaak af wat de meerwaarde is van 1440p/4k schermen buiten adobe PP of gamen, gezien 1440p/4k toch nog altijd niet door films en tv-series wordt ondersteund? 1440p/4k is nu toch al een paar jaar op de markt, maar er zijn nog altijd bitter weinig toepassingen waar je van 1440p/4k gebruik kan maken, of zie ik dat verkeerd? Imo voor mij nog geen interessante upgrade, ik denk ook dat 1440p nooit ingeburgerd gaat geraken.. Ik ben wel benieuwd hoelang 4k films nog op zich zullen laten wachten.
Met gamen is het voordeel juist vrij beperkt, doordat je bij bewegende beelden veel minder scherpte / detail kan onderscheiden dan bij stilstaande beelden. De meerwaarde van 1440p zit bij mij vooral in kantoortoepassingen en alledaagse dingen: browsen, Word, Excel, etc. Ik vind zelf 1920x1080 juist een waardeloze resolutie. Voor kantoortoepassingen is 1920 pixels vrijwel altijd te weinig om lekker te kunnen werken met twee dingen naast elkaar, maar voor één ding is het vaak weer erg breed, waardoor je heel veel weggegooide ruimte hebt. Met 2560 pixels in de breedte werkt het juist perfect, want 1280 pixels per venster werkt voor veel toepassingen uitstekend. Ook kan het in bijvoorbeeld Excel erg fijn zijn om wel een keer full screen te gaan. Vergeleken met 1920x1080 geeft dat al echt een zee van ruimte.
Ook kan je eigenlijk nooit genoeg ruimte hebben in de hoogte met dergelijke toepassingen. Met 1080 pixels in de hoogte word ik dat scrollen snel zat. Op m'n laptop klik ik dan ook vaak op F11 als ik m'n browser heb geopend, zodat ik in ieder geval iets meer aan de ruimte heb.
1080p is gewoon geen werkresolutie, maar een multimedia resolutie. Voor mij is 1440p effectief gezien gewoon ruim tweeënhalf keer groter dan 1080p (terwijl het in werkelijkheid maar 77,8% groter is), doordat het gewoon het verschil is tussen wel of niet twee dingen naast elkaar doen en dan ook nog eens met meer hoogte.
Overigens vind ik het nog steeds niet ideaal, want één keer 1440p vind ik nog steeds te weinig. Ik heb nu twee keer 1440p 27" naast elkaar staan, maar dat is weer heel breed. De linker helft van het linker scherm (rechter scherm is primair) gebruik ik nauwelijks. Ook zou meer ruimte in de hoogte wel fijn zijn (zoals gezegd: je hebt nooit genoeg). Het is jammer dat de enige twee 40" 2160p schermen toch wel een beetje budgetschermen zijn, want dat lijkt mij ideaal. Vergelijkbare pixel pitch als 1440p op 27", alleen dan anderhalf keer de werkruimte in zowel de breedte als de hoogte.
Ook kan je eigenlijk nooit genoeg ruimte hebben in de hoogte met dergelijke toepassingen. Met 1080 pixels in de hoogte word ik dat scrollen snel zat. Op m'n laptop klik ik dan ook vaak op F11 als ik m'n browser heb geopend, zodat ik in ieder geval iets meer aan de ruimte heb.
1080p is gewoon geen werkresolutie, maar een multimedia resolutie. Voor mij is 1440p effectief gezien gewoon ruim tweeënhalf keer groter dan 1080p (terwijl het in werkelijkheid maar 77,8% groter is), doordat het gewoon het verschil is tussen wel of niet twee dingen naast elkaar doen en dan ook nog eens met meer hoogte.
Overigens vind ik het nog steeds niet ideaal, want één keer 1440p vind ik nog steeds te weinig. Ik heb nu twee keer 1440p 27" naast elkaar staan, maar dat is weer heel breed. De linker helft van het linker scherm (rechter scherm is primair) gebruik ik nauwelijks. Ook zou meer ruimte in de hoogte wel fijn zijn (zoals gezegd: je hebt nooit genoeg). Het is jammer dat de enige twee 40" 2160p schermen toch wel een beetje budgetschermen zijn, want dat lijkt mij ideaal. Vergelijkbare pixel pitch als 1440p op 27", alleen dan anderhalf keer de werkruimte in zowel de breedte als de hoogte.
Precies, een hoge resolutie wil je voor internetten en officewerk. Gamen en films totaal niet relevant. Zelf zou ik gewoon een scherm met 4K resolutie nemen, dan is tekst en dergelijke een stuk scherper. Nadeel is wel dat niet alle Windows applicaties perfect met schaling om kunnen gaan.
Alles heeft voordeel van 1440p, want er past gewoonweg meer op je scherm, waardoor je productiever kunt zijn.Dietaahhhpro schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:20:
Ik vraag mij vaak af wat de meerwaarde is van 1440p/4k schermen buiten adobe PP of gamen, gezien 1440p/4k toch nog altijd niet door films en tv-series wordt ondersteund? 1440p/4k is nu toch al een paar jaar op de markt, maar er zijn nog altijd bitter weinig toepassingen waar je van 1440p/4k gebruik kan maken, of zie ik dat verkeerd? Imo voor mij nog geen interessante upgrade, ik denk ook dat 1440p nooit ingeburgerd gaat geraken.. Ik ben wel benieuwd hoelang 4k films nog op zich zullen laten wachten.
Dus gewoon voor een 4K scherm gaan dat je zonder scaling kan gebruiken. De 31,5" 3840x2160 schermen hebben vrijwel dezelfde pixeldichtheid als 15,6" 1920x1080 laptopschermen, dus dat geeft een aardig idee hoever je er dan vanaf kan zitten. De 40" 3840x2160 schermen hebben een pixel pitch die vergelijkbaar is met 27" 2560x1440, dus die zijn door vrijwel iedereen zonder scaling te gebruiken.Hielko schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:01:
Nadeel is wel dat niet alle Windows applicaties perfect met schaling om kunnen gaan.
Als je geen scaling gebruikt mis je juist het voordeel van een scherper beeld, dan is alles gewoon erg klein (tenzij je voor 40" gaat, maar beetje net niet oplossing).
Voor degene die nog een Dell U2713H willen scoren voor 599:
http://www.redcoon.nl/B43...mparison&UTM_campaign=cpc
http://www.redcoon.nl/B43...mparison&UTM_campaign=cpc
Waarom zou je 600 euro betalen voor een U2713H, als de U2715H 100 euro minder kost? Ik heb de U2713H en ben er blij mee, maar ik zit erover na te denken om 'm te verkopen en de 2715 of de 2515 te nemen
Scaling is wat mij betreft nog niet volwassen genoeg. Daarnaast heb ik nog niks te klagen over de scherpte. Ik wil gewoon hetzelfde als ik nu heb aan werkruimte, alleen dan in een gunstigere verhouding. Als ik de onderbreking veroorzaakt door de bezels meereken is m'n schermruimte zo'n 124 cm breed en dat werkt niet erg lekker. Op die 40" is het 875,9 mm breed en dat is prima te doen.Hielko schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:02:
Als je geen scaling gebruikt mis je juist het voordeel van een scherper beeld, dan is alles gewoon erg klein (tenzij je voor 40" gaat, maar beetje net niet oplossing).
Ik zou ook wel voor 31,5" 3840x2160 kunnen gaan en scaling op 125% zetten zodat het ongeveer even scherp is als 27" 2560x1440, maar dan heb ik dezelfde werkruimte als met 3072x1728 wat weer te weinig is. Ik wil gewoon de native werkruimte van 4K hebben, dus als ik ook winst in scherpte zou willen moet de resolutie dus nog hoger zijn dan dat.
Dat is wel een prima prijs inderdaad. Zelfs met heise.de/preisvergleich kom ik in Europa op minimaal zo'n €650 (€680 in DE).Deathchant schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:29:
Voor degene die nog een Dell U2713H willen scoren voor 599:
link
Omdat de U2715H de opvolger is van de U2713HM, niet van U2713H. De U2713H is een UltraSharp Premium scherm (alleen werd er toen nog geen gebruik gemaakt van de P in de modelnaam) met een groot kleurbereik (iets groter dan Adobe RGB), hardwarematige kalibratie, uniformiteitscorrectie, etc.Hahn schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:34:
Waarom zou je 600 euro betalen voor een U2713H, als de U2715H 100 euro minder kost? Ik heb de U2713H en ben er blij mee, maar ik zit erover na te denken om 'm te verkopen en de 2715 of de 2515 te nemen
De opvolger van de U2713H is er overigens ook al, dat is de Dell Ultrasharp UP2716D (v.a. €716,40 in DE volgens heise.de/preisvergleich). Die is nog niet heel lang uit en daardoor nog vrij beperkt verkrijgbaar. Als je een maand of twee à drie kan wachten zou het zomaar kunnen dat dit scherm vrijwel even duur is als de U2713H nu is.
zal trouwens in het nieuwe jaar proberen wat tijd vrij te maken om de startpost bij te werken.
Ik heb een vreemd probleem met mijn Dell P2715Q scherm. Bij bepaalde toetsen combinatie gaat het scherm flikkkeren. Het nog wat lastig te reproduceren, maar het lijkt op een combinatie van de ingebouwde USB hub in het scherm en mijn Steelseries toetsenbord. Andere mensen die soort gelijke problemen ervaren?
Als de combinatie een probleem is, is het dan niet verstandiger om het toetsenbord direct op de PC aan te sluiten in plaats van via de hub van het scherm? Sowieso goed om even te doen zodat je zeker weet dat het inderdaad daar in ligt.
Dank voor de tip! Het lijkt nu weg. Even in de gaten houden of het hiermee helemaal weg is.Kid Jansen schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:58:
Als de combinatie een probleem is, is het dan niet verstandiger om het toetsenbord direct op de PC aan te sluiten in plaats van via de hub van het scherm? Sowieso goed om even te doen zodat je zeker weet dat het inderdaad daar in ligt.
Waar heb je hem zo goedkoop gevonden?SanderH_ schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:34:
Denk je dat ik hem nog goedkoper ga kunnen vinden, of gewoon doen?
Amazon.deFreakerTweaker schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:41:
[...]
Waar heb je hem zo goedkoop gevonden?
Al is hij nu blijkbaar lichtjes gestegen in prijs.
Dell stonehenge monument | ||
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Apache op 30-12-2015 14:58 ]
If it ain't broken it doesn't have enough features
Nice, nice, nice!!
Hoe ga je dat allemaal aansturen? Voor 1 werkplek, of ga je het hele huis door alle monitoren vervangen? DP1.2 en daisy chainen?
Hoe ga je dat allemaal aansturen? Voor 1 werkplek, of ga je het hele huis door alle monitoren vervangen? DP1.2 en daisy chainen?
2 per werkplek, voor mij persoonlijk dienen ze als vervanging van 2 dell 2407's.
Ik heb hier nog wel een tip voor de osx users met dit scherm. Hoewel alles op 1440p nog wel leesbaar was was het niet zo "makkelijk" leesbaar als de 1920x1200 hiervoor.
Daarom heb ik met switchresx een "HiDPI" resolutie toegevoegd, namelijk 4482x2520 wat dubbel is van 2241x1260 wat de interpolatie is tussen 1440p en 1080p. Hierdoor zit de effectieve grootte van tekst tussen die 2 resoluties in maar is alles wel nice en crisp omdat het eerst high res gerenderd wordt en daarna gescaled wordt naar de native resolutie.
Waarom de 2241 en niet 2240, 1 of andere osx "bug" of bescherming tegen het toevoegen van hidpi resoluties die apple eigenlijk niet wil ondersteunen, mara werkt wel perfect.
Pics van de voorlopige setup, met screenshots van de scaling. FYI de foto waarbij de schermen aanstaan was nog zonder de hidpi scaling.
Ik heb hier nog wel een tip voor de osx users met dit scherm. Hoewel alles op 1440p nog wel leesbaar was was het niet zo "makkelijk" leesbaar als de 1920x1200 hiervoor.
Daarom heb ik met switchresx een "HiDPI" resolutie toegevoegd, namelijk 4482x2520 wat dubbel is van 2241x1260 wat de interpolatie is tussen 1440p en 1080p. Hierdoor zit de effectieve grootte van tekst tussen die 2 resoluties in maar is alles wel nice en crisp omdat het eerst high res gerenderd wordt en daarna gescaled wordt naar de native resolutie.
Waarom de 2241 en niet 2240, 1 of andere osx "bug" of bescherming tegen het toevoegen van hidpi resoluties die apple eigenlijk niet wil ondersteunen, mara werkt wel perfect.
Pics van de voorlopige setup, met screenshots van de scaling. FYI de foto waarbij de schermen aanstaan was nog zonder de hidpi scaling.
dell u2515h | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Die 2407's heb je dan lang mee gedaan, zeker als het de niet HC versie is, want die kwam zo'n tien jaar geleden uit. Ziet er trouwens strak uit die werkplekken.Apache schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:10:
...voor mij persoonlijk dienen ze als vervanging van 2 dell 2407's.
...
dell u2515h [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik twijfel (zoals zovelen op internet) tussen de U2515H en de U2715H. Het prijsverschil is op dit moment circa 160 euro. Dit is voor mij niet het grootste issue. Wat het prettigste werkt geeft voor mij de doorslag. Ik wil de monitor met name gebruiken voor browsen, multimedia, office toepassingen en af en toe samen.
Ik kan de monitor op mijn bureau op ruim 1 meter afstand zetten als ik wil. Zodoende dacht ik dat 25 inch wellicht te klein zal zijn qua tekst. De 27inch variant komt dan misschien meer tot zijn recht.
Heeft iemand hier ervaringen met beide maten? of dit wellicht ook getest?
Tijdens het doorlezen van dit topic kwam ik ook onderstaande bericht tegen. Verwachten jullie ook dat Dell in februari met nieuwe monitoren gaat komen? De monitoren waar ik tussen twijfel zijn ruim een jaar geleden uitgekomen.
U2717D and U2717DA - We expect these to be updates to the current U2715H model, so probably with 2560 x 1440 resolution still. We're not sure what the "A" version represents, but they are both expected to be available late February 2016.
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/34.htm#dell_up_new
Ik kan de monitor op mijn bureau op ruim 1 meter afstand zetten als ik wil. Zodoende dacht ik dat 25 inch wellicht te klein zal zijn qua tekst. De 27inch variant komt dan misschien meer tot zijn recht.
Heeft iemand hier ervaringen met beide maten? of dit wellicht ook getest?
Tijdens het doorlezen van dit topic kwam ik ook onderstaande bericht tegen. Verwachten jullie ook dat Dell in februari met nieuwe monitoren gaat komen? De monitoren waar ik tussen twijfel zijn ruim een jaar geleden uitgekomen.
U2717D and U2717DA - We expect these to be updates to the current U2715H model, so probably with 2560 x 1440 resolution still. We're not sure what the "A" version represents, but they are both expected to be available late February 2016.
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/34.htm#dell_up_new
[ Voor 15% gewijzigd door Necros op 02-01-2016 12:39 ]
Klopt, was niet de HC versie, en eigenlijk was ik daar nog best tevreden van. Op het werk staan lenovo's, de asus 28" 4k is een TN paneel en dat kijkt toch minder fijn. Dus om op te werken vond ik die 2407's wel ok. Maar nu ik al 2 dagen op de nieuwe dell u2515h's heb gewerkt merk ik wel dat het een enorme verbetering is.Kid Jansen schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:37:
[...]
Die 2407's heb je dan lang mee gedaan, zeker als het de niet HC versie is, want die kwam zo'n tien jaar geleden uit. Ziet er trouwens strak uit die werkplekken.
Enkel trekt de 2012 macbook de animaties nu niet meer altijd even vlot ... volgens mij ben ik aan een ruimer upgrade traject begonnen
Beste tweakers,
Een maand of twee geleden ben ik de troste bezitter geworden van een U2515H monitor. Hier ben ik uiteraard helemaal weg van, zo erg zelfs dat ik erover twijfel om een tweede aan te schaffen.
Maar hier komt het: voor de 2515H betaal je nu een slordige 320 euro. terwijl ik voor dat geld ook twee keer een pricewatch: Samsung S24D390HL Blauw, Zwart bij kan kopen. Nu vraag ik mij af wat fijner zal werken: tweemaal een 2515H naast elkaar of mijn 2515H in het midden en aan weerszijden een Samsung monitor plaatsen.
Ik gebruik mijn "werkplek" voor office, browsen en AutoCAD/Revit/Photoshop. Dit zal ook alleen maar meer worden naarmate mijn studie vordert.
Enig mening over wat beter/fijner zal werken?
Een maand of twee geleden ben ik de troste bezitter geworden van een U2515H monitor. Hier ben ik uiteraard helemaal weg van, zo erg zelfs dat ik erover twijfel om een tweede aan te schaffen.
Maar hier komt het: voor de 2515H betaal je nu een slordige 320 euro. terwijl ik voor dat geld ook twee keer een pricewatch: Samsung S24D390HL Blauw, Zwart bij kan kopen. Nu vraag ik mij af wat fijner zal werken: tweemaal een 2515H naast elkaar of mijn 2515H in het midden en aan weerszijden een Samsung monitor plaatsen.
Ik gebruik mijn "werkplek" voor office, browsen en AutoCAD/Revit/Photoshop. Dit zal ook alleen maar meer worden naarmate mijn studie vordert.
Enig mening over wat beter/fijner zal werken?
-
Portret en landscape naast elkaar werkt zelden lekker naar mijn mening. Het was wel vrij populair als high-end setup jaren terug met een 30" 2560x1600 in het midden en dan een 20" 1600x1200 aan weerszijde daarvan, maar dat is dan eigenlijk ook meteen de enige goede combinatie die ik ken. Het werkt gewoon heel vervelend als de horizontale resolutie van de schermen in portretstand (dus effectief verticale resolutie) niet overeenkomt met de verticale resolutie van het primaire scherm. Ook wil je dat de pixel pitch op alle schermen nagenoeg hetzelfde is. Verder wil je geen TN in portretstand gebruiken en dan houdt het al snel op.
Ik zou dus voor 2x 25" 2560x1440 naast elkaar gaan.
Anoniem: 172410
Is er al iets bekend over een eventuele opvolger van de U2515H? Een nieuw model, eentje met een 16:10-verhouding of iets op 75 Hz? Zoeken op Google levert niet veel op, maar dan moet je ook een beetje weten waar je naar zoekt
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 02-01-2016 21:27 ]
16:10 zou echt super zijn. Als ze dan toch eindelijk weer wat ruimte in de meest nuttige richting toevoegen, mogen ze van mij direct naar 3:2
Pixelpitch hoeft niet gelijk te zijn. Met nieuwere Windows versies kun je scaling per monitor toepassen; zoland de grootte dan matched, zou alles goed moeten kunnen gaan.
Mijn broer gebruikt twee U2715h schermen bij z'n werkplek, waarvan eentje in portrait.
Er is volgens mij wel software om het verplaatsen van de cursor bij niet-gelijke schermen te faciliteren, maar dan nog werkt het natuurlijk niet zo fijn als twee schermen met gelijke pixelpitch én resolutie.
Van mij mag Dell wel met een nieuwe U2015 (1600x1200) komen. Matchende schermen om in portrait naast de U2515h of U2715h zou ook leuk zijn. Maar dan niet 1440x900, maar bijv. 1440x1280. En dan het liefst hardwarematig portrait, zodat nVidia die boel niet kan verkloten qua ondersteuning.
Naja; het zal er allemaal wel niet van komen.

-------------
Hoe zit dat eigenlijk met scaling en cursorsnelheid? Stel je hebt een 27" 4K naast een 27" 1440P en je zet de scaling op zodanig dat tekst etc. op allebei even groot is; gaat je muis dan ook even snel op beide schermen?
Ja, hier ook 30" + 20" (x2). Niet meer nieuw te koop, ondersteuning in games is nagenoeg nul. Voor documenten etc. is het wel ideaal. Voor de stroomrekening dan weer niet, en voor de gevoelstemperatuur van je gezicht ook niet. De U3014 bracht daar wel een forse verbetering.Kid Jansen schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:09:
Portret en landscape naast elkaar werkt zelden lekker naar mijn mening. Het was wel vrij populair als high-end setup jaren terug met een 30" 2560x1600 in het midden en dan een 20" 1600x1200 aan weerszijde daarvan, maar dat is dan eigenlijk ook meteen de enige goede combinatie die ik ken. Het werkt gewoon heel vervelend als de horizontale resolutie van de schermen in portretstand (dus effectief verticale resolutie) niet overeenkomt met de verticale resolutie van het primaire scherm. Ook wil je dat de pixel pitch op alle schermen nagenoeg hetzelfde is. Verder wil je geen TN in portretstand gebruiken en dan houdt het al snel op.
Pixelpitch hoeft niet gelijk te zijn. Met nieuwere Windows versies kun je scaling per monitor toepassen; zoland de grootte dan matched, zou alles goed moeten kunnen gaan.
Mijn broer gebruikt twee U2715h schermen bij z'n werkplek, waarvan eentje in portrait.
Er is volgens mij wel software om het verplaatsen van de cursor bij niet-gelijke schermen te faciliteren, maar dan nog werkt het natuurlijk niet zo fijn als twee schermen met gelijke pixelpitch én resolutie.
Van mij mag Dell wel met een nieuwe U2015 (1600x1200) komen. Matchende schermen om in portrait naast de U2515h of U2715h zou ook leuk zijn. Maar dan niet 1440x900, maar bijv. 1440x1280. En dan het liefst hardwarematig portrait, zodat nVidia die boel niet kan verkloten qua ondersteuning.
Naja; het zal er allemaal wel niet van komen.
Natuurlijk jammer om ze weg te doen net nadat eindelijk de minimum helderheid goed isKid Jansen schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:37:
[...]
Die 2407's heb je dan lang mee gedaan, zeker als het de niet HC versie is, want die kwam zo'n tien jaar geleden uit. Ziet er trouwens strak uit die werkplekken.
-------------
Hoe zit dat eigenlijk met scaling en cursorsnelheid? Stel je hebt een 27" 4K naast een 27" 1440P en je zet de scaling op zodanig dat tekst etc. op allebei even groot is; gaat je muis dan ook even snel op beide schermen?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 03-01-2016 11:33 ]
Sinds een week eigenaar van 2xU2515H's. Nu doet de aan-uit knop vaak moeilijk/reageert niet.
Dus 's avonds heb ik nu bv. de schermen moeten uittrekken uit het stopcontact om ze uit te krijgen, omdat de knoppen niets deden, niet bepaald handig..
Mits je ze dan weer insteekt werken de aan-uit weer één of twee keer en dan moet je de schermen weer uittrekken.. Nog iemand hier last van?
Weet niet of het veel zin heeft om deze om te ruilen, kwestie dat de nieuwe schermen dit hoogstwaarschijnlijk ook hebben dan..?
EDIT: blijkbaar was mijn 'aanpak' van 'touch' niet zo handig, er wat overheen wrijven van links-rechts/boven-onder en nu lukt dit quasi altijd
.
EDIT2: Nu na enkele minuten krijg ik weer geen respons
.. Alle andere knoppen werken overigens wel perfect.
Dus 's avonds heb ik nu bv. de schermen moeten uittrekken uit het stopcontact om ze uit te krijgen, omdat de knoppen niets deden, niet bepaald handig..
Mits je ze dan weer insteekt werken de aan-uit weer één of twee keer en dan moet je de schermen weer uittrekken.. Nog iemand hier last van?
Weet niet of het veel zin heeft om deze om te ruilen, kwestie dat de nieuwe schermen dit hoogstwaarschijnlijk ook hebben dan..?
EDIT: blijkbaar was mijn 'aanpak' van 'touch' niet zo handig, er wat overheen wrijven van links-rechts/boven-onder en nu lukt dit quasi altijd
EDIT2: Nu na enkele minuten krijg ik weer geen respons

[ Voor 19% gewijzigd door Sakke1994 op 05-01-2016 18:13 ]
Volgens mij is het een soort 'standby' en dat neemt meer stroom dan alleen het ledje.Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:59:
Waarom wil je ze persé uit hebben? Voor die 0,05W van dat LED'je?
Omdat die LED's storend zijn 's nachtsAnoniem: 120284 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:59:
Waarom wil je ze persé uit hebben? Voor die 0,05W van dat LED'je?
Gewoon met de zwarte stift er overheen; zie je er niks meer van.
Of zo'n stukje post-it note, wat mensen ook over hun laptop-webcam hebben.
Of zo'n stukje post-it note, wat mensen ook over hun laptop-webcam hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 05-01-2016 22:13 ]
Stekkerdoos met aan en uit knop? Heb je met één druk op de knop al die storende (stand-by) lampjes uit
Dat zal het waarschijnlijk wordenNecros schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:09:
Stekkerdoos met aan en uit knop? Heb je met één druk op de knop al die storende (stand-by) lampjes uit
Wel jammer eigenlijk dat iets simpel als een aan-uit niet 100% functioneert op een scherm van deze prijs.
Even inhakend op jouw dual setup: Hoe bevalt het? Ik zit er namelijk over te denken om een tweede U2515H te halen, en ben wel benieuwd naar jouw ervaring. Ook met gamen enzo, hoe en hoe fijn werkt het?
-
Super. De extra ruimte in vergelijking met Dell U2412M en Samsung 2333SW hiervoor is echt gigantisch. De dunne bezel geeft echt een mooi uiterlijk, tussen de twee schermen is ietsje meer dan een centimeter maar zwart door de bezel.PAHvandam schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:28:
[...]
Even inhakend op jouw dual setup: Hoe bevalt het? Ik zit er namelijk over te denken om een tweede U2515H te halen, en ben wel benieuwd naar jouw ervaring. Ook met gamen enzo, hoe en hoe fijn werkt het?
Ik game weinig/niet, maar laatst GTA V gespeeld op één monitor, dat is naar mijn gevoel fijner dan dat je beide schermen zou gebruiken. Gamen over twee schermen lijkt mij persoonlijk niet fijn aangezien je nog steeds een stuk zwart (van de bezel) ertussen hebt zitten in het midden.
Oke! dat klinkt heel erg aantrekkelijk! Heb zelf ook niet het idee dat op 2 schermen gamen altijd fijn zal zijn. (dan zou je auto in Rocket League deels in de bezel vallen bijvoorbeeld) Maar zie wel ergens dat het fijn is dat je op 1440P gamed, en op de andere nog 3 dingen mooi en duidelijk bij elkaar hebt staan die je daarnaast kan laten draaien. Heb je ze ook allebei in landscape staan? En eventueel ook al office werk naast elkaar gezet? Multitasking zou natuurlijk zeer welkom zijn als drukke studentSakke1994 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:36:
[...]
Super. De extra ruimte in vergelijking met Dell U2412M en Samsung 2333SW hiervoor is echt gigantisch. De dunne bezel geeft echt een mooi uiterlijk, tussen de twee schermen is ietsje meer dan een centimeter maar zwart door de bezel.
Ik game weinig/niet, maar laatst GTA V gespeeld op één monitor, dat is naar mijn gevoel fijner dan dat je beide schermen zou gebruiken. Gamen over twee schermen lijkt mij persoonlijk niet fijn aangezien je nog steeds een stuk zwart (van de bezel) ertussen hebt zitten in het midden.
-
Staan allebei gewoon op hun stand, niet gedraaid.PAHvandam schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:42:
[...]
Oke! dat klinkt heel erg aantrekkelijk! Heb zelf ook niet het idee dat op 2 schermen gamen altijd fijn zal zijn. (dan zou je auto in Rocket League deels in de bezel vallen bijvoorbeeld) Maar zie wel ergens dat het fijn is dat je op 1440P gamed, en op de andere nog 3 dingen mooi en duidelijk bij elkaar hebt staan die je daarnaast kan laten draaien. Heb je ze ook allebei in landscape staan? En eventueel ook al office werk naast elkaar gezet? Multitasking zou natuurlijk zeer welkom zijn als drukke student
Hangen beide d.m.v. twee mDP-mDP kabels aan mijn MBPr 15". Heb op de rechtste monitor de linkerhelft gevuld met een browser en rechts staat mail in de bovenhoek en berichten in de onderhoek.
De andere monitor kan dan makkelijk links een pdf of vier terminals openstaan voor makkelijk overzicht. Programmeren kan makkelijk op het hele scherm, lekker veel ruimte dan.
Gamen is dan op de Windows bak die verbonden is met DP -> DP en dan DP -> DP naar de tweede monitor met Daisy Chain.
Kan het zeker aanraden!
Klinkt goed! dankjewel voor je hulp, toch vanavond maar die tweede bijbestellen denk ikSakke1994 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:47:
[...]
Staan allebei gewoon op hun stand, niet gedraaid.
Hangen beide d.m.v. twee mDP-mDP kabels aan mijn MBPr 15". Heb op de rechtste monitor de linkerhelft gevuld met een browser en rechts staat mail in de bovenhoek en berichten in de onderhoek.
De andere monitor kan dan makkelijk links een pdf of vier terminals openstaan voor makkelijk overzicht. Programmeren kan makkelijk op het hele scherm, lekker veel ruimte dan.
Gamen is dan op de Windows bak die verbonden is met DP -> DP en dan DP -> DP naar de tweede monitor met Daisy Chain.
Kan het zeker aanraden!
-
Maar dan heb je vier nieuwe DP kabels gekocht, dat kan goedkoper door gewoon de meegeleverde mDP > DP te gebruiken?
Ja dan kan ik elke keer alle kabels van poorten wisselen.Anoniem: 120284 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:30:
Maar dan heb je vier nieuwe DP kabels gekocht, dat kan goedkoper door gewoon de meegeleverde mDP > DP te gebruiken?
mDP -> DP zou gaan moest ik enkel Macbook gebruiken. Maar aangezien ik sporadisch ook Windows desktop gebruik, zit die dus op de gewone DP poorten. Heb dus twee mDP-mDP en twee DP-DP kabels erbij gekocht.
Ik zit een U3415W te overwegen voor thuis.
Echter wel ik hier 2 pc's op aansluiten. Mijn laptop voor thuiswerk mogelijkheden en mijn pc puur voor games. Is het makkelijk om van ingang te switchen? Bijvoorbeeld tussen DP en mDP.
Echter wel ik hier 2 pc's op aansluiten. Mijn laptop voor thuiswerk mogelijkheden en mijn pc puur voor games. Is het makkelijk om van ingang te switchen? Bijvoorbeeld tussen DP en mDP.
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Dit is binnen een seconde of 2 gedaan. Op het scherm zitten meerdere touchknoppen, waar er 1 bestemd is voor het wisselen van ingang/uitgang. Dp staat boven Mdp, het enige wat je moet doen is even naar onder klikken en het groene vinkje aan te klikken. Zo gedaan dus.mrfatmen schreef op zondag 10 januari 2016 @ 06:40:
Ik zit een U3415W te overwegen voor thuis.
-
Beste tweakers,
Afgelopen week een tweede U2515H aangeschaft, en man wat is dat verdraaide fijn.
Helaas zit er een haakje aan, de kleuren van het nieuwe scherm verschillen best veel met het oudere scherm dat ik heb. Weet iemand of dit eventueel via software valt weg te trekken? ik heb het met de kleurencalibratie al geprobeerd, maar dit werkt helaas niet. Op de een of andere manier reset hij elke keer de kleurveranderingen die ik gemaakt heb. Weet iemand een goed tooltje voor het softwarematig aanpassen? of is er toevallig iemand met een colorimeter die ik kan lenen?
Afgelopen week een tweede U2515H aangeschaft, en man wat is dat verdraaide fijn.
Helaas zit er een haakje aan, de kleuren van het nieuwe scherm verschillen best veel met het oudere scherm dat ik heb. Weet iemand of dit eventueel via software valt weg te trekken? ik heb het met de kleurencalibratie al geprobeerd, maar dit werkt helaas niet. Op de een of andere manier reset hij elke keer de kleurveranderingen die ik gemaakt heb. Weet iemand een goed tooltje voor het softwarematig aanpassen? of is er toevallig iemand met een colorimeter die ik kan lenen?
-
Met kleurencalibratie bedoel je de instellingen op je monitor zelf? Of die van Windows?
Hallo. Ik heb laatst een Dell Ultrasharp U2713HM gekocht van een mede tweaker.. en die leek op het eerste oog wel OK. Nu merk ik helaas dat bij het tonen van zwart er onwijs veel backlight bleeding is. En als je bijvoorbeeld een tijd wit open hebt staan en dan naar een donkere kleur gaat. zie je gewoon nog het oude beeld erdoorheen.
in dit geval de youtube layout:
http://i.imgur.com/jgTE7mP.jpg
http://i.imgur.com/c6pazgR.jpg
http://i.imgur.com/7uTDgLv.jpg
Wie o wie kan me hiermee helpen? is dit nog op te lossen? Zit er nog garantie op dit model. zonder bon ?
Alle reacties worden gewaardeerd
in dit geval de youtube layout:
http://i.imgur.com/jgTE7mP.jpg
http://i.imgur.com/c6pazgR.jpg
http://i.imgur.com/7uTDgLv.jpg
Wie o wie kan me hiermee helpen? is dit nog op te lossen? Zit er nog garantie op dit model. zonder bon ?
Alle reacties worden gewaardeerd
Mijn Dell 2709w doet al een aantal jaar trouwe dienst. Maar hij begint wat eh.. ontrouwer te worden. Sinds een tijdje heeft het scherm aan de linkerkant, een centimeter of 5 van de rand, gekleurde strepen in beeld. Het begon met een enkele streep die in beeld kwam als hij aan ging, en daarna weg trok. Daarna werden het meer strepen die ook wel weer wegtrokken als hij opwarmde. Maar nu heb ik een gele streep die blijvend lijkt. En deze week zag ik op een moment ook een rood artefactje ernaast, dat nu ook weer weg is.
Komt dit jullie bekend voor en zo ja, valt hier nog wat aan te doen denk je?
Zo niet, als ik qua kleurechtheid niet achteruit wil, dan kom ik tegenwoordig op een 2715H of UP2716D als ik het goed begrijp? En zit daar veel verschil tussen?
De 2715H is nu iets minder dan 500,- op Amazon, dus een aantrekkelijke vervanger.
Komt dit jullie bekend voor en zo ja, valt hier nog wat aan te doen denk je?
Zo niet, als ik qua kleurechtheid niet achteruit wil, dan kom ik tegenwoordig op een 2715H of UP2716D als ik het goed begrijp? En zit daar veel verschil tussen?
De 2715H is nu iets minder dan 500,- op Amazon, dus een aantrekkelijke vervanger.
UP2716D (opvolger van U2713H) is een compleet ander scherm dan de U2715H (opvolger van U2713HM). Die eerste is namelijk een UltraSharp Premium scherm (daar staat die P in de naam voor), wat betekent dat je o.a. hardwarematige kalibratie, uniformiteitscorrectie en wide color gamut krijgt. Met de U2715H krijg je dat soort features niet. Dat is dan ook meer een allrounder / kantoorscherm. Als je vanaf de 2709W komt zou ik dan toch eerder voor de UP2716D gaan.
Typ ik het toch weer verkeerd. Ik bedoelde inderdaad de 2713H. En die is helaas niet zo goedkoop. Bedankt voor het ophelderen!
Heeft er hier iemand ervaring met het aansluiten van muis en toetsenbord via een van de usb aansluitingen van een U2414H? Ik heb zowel een draadloze muis en toetsenbord (als set), de ontvanger hiervan heb ik aangesloten op 1 van de usb aansluitingen van de monitor. Maar het lijkt alsof de muis soms even hapert (soort lag), het werkt soms gewoon even niet fijn. Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?
De monitor is netjes met de meegeleverde USB B kabel aangesloten op een USB 3.0 poort van m'n moederbord. De ontvanger zit in 1 poort van de monitor, de andere 2 zijn leeg. Afstand van ontvanger tot muis/toetsenbord is nu 30-40 cm, dus daar kan het probleem ook niet aan liggen lijkt mij.
(Had eerst de ontvanger gewoon in een usb poort van m'n pc zitten op ongeveer 70 cm van muis/tobo. Heb echter m'n pc verplaatst waardoor de afstand 150 cm werd, dit resulteerde in een haperde muis en toetsenbord. Daarom besloten om de ontvanger aan te sluiten op de usb hub van de monitor.)
De monitor is netjes met de meegeleverde USB B kabel aangesloten op een USB 3.0 poort van m'n moederbord. De ontvanger zit in 1 poort van de monitor, de andere 2 zijn leeg. Afstand van ontvanger tot muis/toetsenbord is nu 30-40 cm, dus daar kan het probleem ook niet aan liggen lijkt mij.
(Had eerst de ontvanger gewoon in een usb poort van m'n pc zitten op ongeveer 70 cm van muis/tobo. Heb echter m'n pc verplaatst waardoor de afstand 150 cm werd, dit resulteerde in een haperde muis en toetsenbord. Daarom besloten om de ontvanger aan te sluiten op de usb hub van de monitor.)
[ Voor 17% gewijzigd door cordonbleu op 21-01-2016 23:48 ]
Ik heb deze week mijn U2713HM vervangen door een U2715H. De U2713HM zat een mier in net in het midden van het blikveld. Ik heb hem verkocht aan iemand die daar geen moeite mee had, voor een nette prijs.
De U2713HM was altijd aangelsoten via dual link DVI. De nieuwe U2715H heb ik met de meegeleverde DP naar miniDP aangesloten. Mijn grafisch kaart is een passief gekoelde Radeon 5770 (oud dus, maar ik game niet).
Nou heb ik het probleem dat als ik (windows 7 pro) de monitor uit zet met de touch knop en daarna weer aan, dat alle vensters naar linksboven zijn verhuisd. Zeg maar in de bovenste 1024x768 of 800x600 of iets dergelijks. Dat had ik met de U2713HM met DVI nooit.
Het lijkt wel of de resolutie kort gewisseld wordt naar 1024x768 en dan weer terug naar 2560x1440.
Weet iemand hoe dat komt en hoe ik het kan verhelpen? Ik draai altijd alle applicaties windowed (niet maximized).
Radeon drivers zijn ongeveer een half jaar oud.
De U2713HM was altijd aangelsoten via dual link DVI. De nieuwe U2715H heb ik met de meegeleverde DP naar miniDP aangesloten. Mijn grafisch kaart is een passief gekoelde Radeon 5770 (oud dus, maar ik game niet).
Nou heb ik het probleem dat als ik (windows 7 pro) de monitor uit zet met de touch knop en daarna weer aan, dat alle vensters naar linksboven zijn verhuisd. Zeg maar in de bovenste 1024x768 of 800x600 of iets dergelijks. Dat had ik met de U2713HM met DVI nooit.
Het lijkt wel of de resolutie kort gewisseld wordt naar 1024x768 en dan weer terug naar 2560x1440.
Weet iemand hoe dat komt en hoe ik het kan verhelpen? Ik draai altijd alle applicaties windowed (niet maximized).
Hoe is het tegenwoordig eigenlijk met de kwaliteit van de U2715H, d.w.z. hoe groot schatten jullie de kans op een misser in? Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een QHD scherm. De Dell staat hoog op mijn lijstje, en hij staat nu voor een best aantrekkelijke prijs in de pricewatch. Maar ik ben wat huiverig vanwege de toch wel frequente meldingen van backlight bleeding en matige uniformiteit, hoewel de meeste reviews ook alweer wat ouder zijn.
Heb hier het zelfde met DisplayPort op een Nvidia Quadro K600. Aan je videokaart ligt het dus nietriwi schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:47:
Ik heb deze week mijn U2713HM vervangen door een U2715H. De U2713HM zat een mier in net in het midden van het blikveld. Ik heb hem verkocht aan iemand die daar geen moeite mee had, voor een nette prijs.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Bij mij doet ie het iedere keer dat ik het scherm uit zet. Iconen op de desktop verplaatsen en windows resizen/verplaatsen.Ventieldopje schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 02:37:
Heb hier het zelfde met DisplayPort op een Nvidia Quadro K600. Aan je videokaart ligt het dus nietDenk dat dit gewoon een bugje is en vaak komt het bij mij ook niet voor.
Ik heb nu in het register gevonden :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration
Daaronder staan de schermen die ooit zijn aangesloten, maar ook een entry "Simulatedxxxxxxxx"
Onder de eerste 00 en geneste 00 staan dingen als PrimSurfSize.cx ,PrimSurfSize.cy, ActiveSize.cx, ActiveSize.cy die op 2560x1440 moeten staan. Ook bij de Simulated entry.
Ik heb alle waardes van de Dell entry nu gekopieerd naar de SIMULATED entry.
Nu resized het niet meer naar 1024x768, maar wordt alles gemoved naar de linker bovenhoek van 1600x1152 pixels. Iets beter maar nog steeds niet goed.
Als ik dit niet opgelost krijg gaat het scherm er weer uit en moet ik op zoek naar een U2713 met DVI.
Is in ieder geval iets maar is het echt zo'n probleem? DVI kabels zijn best groot, lomp en stug en DisplayPort heeft als voordeel dat met de juiste hardware hij 10-bit beeld kan geven op je U2713H. Zelf heb ik weinig icoontjes op mijn bureaublad en nooit heel veel vensters open (puur fotobewerking), heb er dan ook weinig last van.riwi schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:05:toon volledige bericht
[...]
Bij mij doet ie het iedere keer dat ik het scherm uit zet. Iconen op de desktop verplaatsen en windows resizen/verplaatsen.
Ik heb nu in het register gevonden :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration
Daaronder staan de schermen die ooit zijn aangesloten, maar ook een entry "Simulatedxxxxxxxx"
Onder de eerste 00 en geneste 00 staan dingen als PrimSurfSize.cx ,PrimSurfSize.cy, ActiveSize.cx, ActiveSize.cy die op 2560x1440 moeten staan. Ook bij de Simulated entry.
Ik heb alle waardes van de Dell entry nu gekopieerd naar de SIMULATED entry.
Nu resized het niet meer naar 1024x768, maar wordt alles gemoved naar de linker bovenhoek van 1600x1152 pixels. Iets beter maar nog steeds niet goed.
Als ik dit niet opgelost krijg gaat het scherm er weer uit en moet ik op zoek naar een U2713 met DVI.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Hij heeft er blijkbaar wel last vanVentieldopje schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:23:
[...]
Is in ieder geval iets maar is het echt zo'n probleem? DVI kabels zijn best groot, lomp en stug en DisplayPort heeft als voordeel dat met de juiste hardware hij 10-bit beeld kan geven op je U2713H. Zelf heb ik weinig icoontjes op mijn bureaublad en nooit heel veel vensters open (puur fotobewerking), heb er dan ook weinig last van.
Kijk bv al eens naar outlook. Links een subvenster met folders, midden een overzicht met berichten en rechts het preview/lees panel. Na iedere keer monitor uit/aan moet ik dat weer herstellen want het rechter deel is ingeschoven. Idem newsbin pro : meerdere sub vensters/panelen die je telkens weer moet herindelen.Ventieldopje schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:23:
[...]
Is in ieder geval iets maar is het echt zo'n probleem?
En het voordeel van de grote desktop is dat je meerdere dingen tegelijk overzichtelijk op je scherm hebt. Al dan niet deels overlapt. Ik schuif de 4 - 6 applicaties die ik open heb zodanig rond dat ik altijd een hoekje of randje van iedere applicatie kan zien en naar boven kan klikken. Bij iedere monitor reset helpt ie dat om zeep.
Ik had een U2713HM met DVI en die had nergens last van. De U2715H heeft geen DVI. Ik heb al wel HDMI gechecked maar dan blijft de resolutie steken op 2048x1152 dus da's ook niks. Maar dan wisselt de resolutie niet.
Het ligt dus echt aan displayport en de manier waarop windows omgaat met het uit/aan schakelen van het scherm. En als ik de reacties via google check dan speelt dit probleem al zolang DP bestaat. (zeker 4 a 5 jaar).
Ik heb de U2713HM (met mier) hier nog staan. Die zal ik zo nog even testen met DisplayPort.
edit :
Even een DP-DP kabel gehaald bij de MM. En ongelovelijk De U2713HM heeft het probleem niet. Na scherm uit/aan blijft alles op z'n plek.
[ Voor 8% gewijzigd door riwi op 23-01-2016 20:01 ]
Gewoon scherm niet uitzetten; probleem opgelost.
Icoontjes op desktop heb ik al heel lang geleden opgegeven. Alles wat daar op staat benader ik gewoon vanuit een explorer window.
Mijn laptop op z'n dock heeft de neiging alle openstaande vensters naar het laptopscherm zelf te verslepen als hij in sleep is geweest. Ook erg fijn... bijna net zo fijn als het spondaan verdwijnen van tpmiddle.exe uit de draaiende processen en het terugzetten van het aantal regels scrollen per tik van het scrollwheel naar één.
Los daarvan gooit hij nu kleurprofielen door elkaar, zucht.
DP en het omgaan met monitoren die uit staan/gaan is al jaren gezeur met enkele combinaties.
Icoontjes op desktop heb ik al heel lang geleden opgegeven. Alles wat daar op staat benader ik gewoon vanuit een explorer window.
Mijn laptop op z'n dock heeft de neiging alle openstaande vensters naar het laptopscherm zelf te verslepen als hij in sleep is geweest. Ook erg fijn... bijna net zo fijn als het spondaan verdwijnen van tpmiddle.exe uit de draaiende processen en het terugzetten van het aantal regels scrollen per tik van het scrollwheel naar één.
Los daarvan gooit hij nu kleurprofielen door elkaar, zucht.
DP en het omgaan met monitoren die uit staan/gaan is al jaren gezeur met enkele combinaties.