Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Misselijk of raar in m'n hoofd herken ik niet echt, maar het kostte wel een klein weekje om aan de hoge resolutie (kleine tekst) van m'n Dell 27" te wennen.

Maar ik zou het niet direct opgeven, geef het een paar dagen in plaats van morgen al de knoop door te hakken ;)

The devil is in the details.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is niet echt de hoge resolutie waar ik last van heb, vind de kleine lettertjes heerlijk en goed te lezen.

Wil ook niet vandaag de knoop doorhakken, maar wil wel alle mogelijkheden geprobeerd hebben voor ik dat doe. Heb 30 dagen de tijd gelukkig dus kan er rustig over nadenken.

Vraag mij af of die refresh rate nou wel of niet van invloed is.

offtopic:
Congrats @Hahn!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat voor refreshrate had je oude monitor? Lijkt mij namelijk niet dat dat het is, 59/60Hz is heel normaal, dan zou je het ook bij andere monitoren gehad moeten hebben.

offtopic:
Dank u :)

The devil is in the details.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Volgens de specs hebben m'n vorige schermen dezelfde refreshrate, dus die kans is inderdaad niet heel groot.

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-05 21:20

n2theb

Tweakers Abonnee

Beekforel schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:47:
Kleine kick. O-)

Vorige week na al een paar keer rondgekeken te hebben mijn twee Dell U2412M schermen vervangen voor twee U2515H schermen. Dunnere bezels en hogere resolutie, kan niet beter dacht ik. Op het werk hebben we meerdere setups met de U2417H en ik vind de dunne bezels erg fijn.

Andere videokaart aangeschaft (Geforce gtx 1050), had namelijk geen displayport op de vorige en de hele boel aangesloten (daisy chained).

Supermooi beeld nu het allemaal draait! Ik hou niet van 125% schaling dus heb alles netjes op 100% gezet.

Echter, als ik er langer dan een kwartiertje op zit te werken word ik een beetje misselijk / raar in mijn hoofd. :7 :/
Collega merkte op dat het misschien 59 / 60 Hz verschil was maar dat lijkt het niet te zijn, heb ze vanmiddag op 59 Hz gezet en daar nu een uurtje op gewerkt maar ben er nu eigenlijk wel weer flauw van.

Heb ook een tijdje om 125% schaling gewerkt maar maakt niet echt verschil.

Herkennen andere mensen dit? Kunnen mijn ogen deze superresolutie niet aan? Of zit er iets fout in mijn setup?

Wil morgen nog even proberen om 1 scherm via HDMI aan te sluiten om te kijken of ik daar verschil in merk.

En anders moet ik ze maar omruilen voor de U2415 variant...
Ik werk zowel thuis als op het werk op de U2515H maar ik heb nergens last van . Ik denk dat je gewoon even moet aankijken door een week te gebruiken. Het kan zijn dat het puur wennen is en dat je er straks gewoon prima op werkt.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 08:09

Herkennen andere mensen dit? Kunnen mijn ogen deze superresolutie niet aan? Of zit er iets fout in mijn setup?
Ik heb precies hetzelfde. Heb geen bril nodig, met mijn ogen is niets mis, maar die superresolutie is ook niet voor mij gemaakt. Wordt helemaal leip van die kleine lettertjes. Die resolutie op een 27 inch scherm bevalt me een stuk beter. :P

Soundcloud

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

kaos- schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:12:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Heb geen bril nodig, met mijn ogen is niets mis, maar die superresolutie is ook niet voor mij gemaakt. Wordt helemaal leip van die kleine lettertjes. Die resolutie op een 27 inch scherm bevalt me een stuk beter. :P
Hm ik ben bang dat dat voor mij niet op gaat, ik heb 30" geprobeerd met dezelfde resolutie en dat vond ik eigenlijk niks...

Ik ga het nog een paar dagen aankijken. Moet zeggen dat ik nu al een paar uurtjes aan het werk ben en niet echt meer dat misselijke/vage gevoel heb tot nu toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaos001
Beekforel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:14:
[...]

Hm ik ben bang dat dat voor mij niet op gaat, ik heb 30" geprobeerd met dezelfde resolutie en dat vond ik eigenlijk niks...

Ik ga het nog een paar dagen aankijken. Moet zeggen dat ik nu al een paar uurtjes aan het werk ben en niet echt meer dat misselijke/vage gevoel heb tot nu toe.
Het probleem is (denk ik) dat je ineens een zee van ruimte hebt op je bureaublad en dat je daardoor je 'snappy gevoel' van dingen aanklikken mist. Kan het lastig uitleggen, maar je muis maakt meer kilometers dan met een lagere resolutie waardoor je soms dat vage/lange/rare gevoel krijgt.

Soundcloud

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat is misschien wel een goede verklaring inderdaad!

Had m'n muissnelheid direct al omhoog gezet om die extra afstand te compenseren.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hele dag eigenlijk zonder problemen gewerkt, bedankt voor de feedback! :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:56
Kleine kick. O-)

Vorige week na al een paar keer rondgekeken te hebben mijn twee Dell U2412M schermen vervangen voor twee U2515H schermen. Dunnere bezels en hogere resolutie, kan niet beter dacht ik. Op het werk hebben we meerdere setups met de U2417H en ik vind de dunne bezels erg fijn.

Andere videokaart aangeschaft (Geforce gtx 1050), had namelijk geen displayport op de vorige en de hele boel aangesloten (daisy chained).

Supermooi beeld nu het allemaal draait! Ik hou niet van 125% schaling dus heb alles netjes op 100% gezet.

Echter, als ik er langer dan een kwartiertje op zit te werken word ik een beetje misselijk / raar in mijn hoofd. :7 :/
Collega merkte op dat het misschien 59 / 60 Hz verschil was maar dat lijkt het niet te zijn, heb ze vanmiddag op 59 Hz gezet en daar nu een uurtje op gewerkt maar ben er nu eigenlijk wel weer flauw van.

Heb ook een tijdje om 125% schaling gewerkt maar maakt niet echt verschil.

Wil morgen nog even proberen om 1 scherm via HDMI aan te sluiten om te kijken of ik daar verschil in merk.

En anders moet ik ze maar omruilen voor de U2415 variant...
Zeker herkenbaar, heb denk ik een week of twee erover gedaan om te wennen aan m'n U2515H, op 125% schaling nog wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53
En ik kon uiteindelijk niet wennen aan mijn 2515H, en heb hem vervangen door een 2717. Dat bevalt me op deze resolutie stukken beter ;)

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 19:44

Isniedood

nee, echt niet!

Mick1990 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:40:
Voor het huidige prijsverschil biedt de UP-serie eigenlijk ook weinig extra t.o.v. de U-serie. Enkel een grotere en optisch mooiere monitorvoet, touchbuttons die wél goed werken, beter gekalibreerde kleuren en vooruit: een ingebouwde KVM-switch voor de HDMI-poorten. Het paneel was dacht ik gewoon identiek.

Maar wat betreft de kalibratie is de UP-serie echt top. Uniformiteit in helderheid is bij Hardware.info getest als 95%, dat is echt heel goed.
Dit verhaal klopt toch niet? Volgens mij heeft de UP-serie ondersteuning voor AdobeRGB en een veel uniformer paneel. Dit is toch niet enkel calibratie? Ik vond de reviews van de U2717P niet heel enthousiast. Het is in sommige gevallen niet eens een upgrade van de U2715H (bron)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• begintmeta
  • Niet online
Ik had een tijdje geleden een UP2516D nog voor ~€300 gekocht als tweede monitor naast een Eizo CS240. Ik vind de uniformiteit van de UP2516D niet zo heel goed, ook wordt de uniformiteitscorrectie in veel gevallen bij calibratie uitgeschakeld. Overigens ben ik wel tevreden over de Dell-monitor, maar voor de huidige prijs had ik nog wat verdergezocht.

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 14:26
mijn dell U2713HM doet het plots niet meer. Power button gaat niet meer aan.
Garantie is al even verlopen. Vallen die dingen te repareren? Eventueel zelf of ergens een shop die zulke dingen doet?

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
dafz0r schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:20:
mijn dell U2713HM doet het plots niet meer. Power button gaat niet meer aan.
Garantie is al even verlopen. Vallen die dingen te repareren? Eventueel zelf of ergens een shop die zulke dingen doet?
Mijn U2713H heeft al sinds ik hem heb wat issues met de voeding waar hij soms niet aan wil gaan. Voor langere tijd (60 minuten ofzo) stroom er af en dan weer aan heeft hem tot dusver weer aan de praat gekregen.

Repareren heb ik zelf geen ervaring mee maar het lijkt me niet al te moeilijk om te herstellen.

• 454232
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Tenzij het een IC is die eruit ligt, dan ben je out of luck. Vaak zijn het toch de elco's of de buttons zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 14:26
454232 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:36:
Tenzij het een IC is die eruit ligt, dan ben je out of luck. Vaak zijn het toch de elco's of de buttons zelf.
zijn er dan geen shops die zulke dingen kunnen?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 21:02
Bvelleko schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:02:
[...]

Mijn U2713H heeft al sinds ik hem heb wat issues met de voeding waar hij soms niet aan wil gaan. Voor langere tijd (60 minuten ofzo) stroom er af en dan weer aan heeft hem tot dusver weer aan de praat gekregen.

Repareren heb ik zelf geen ervaring mee maar het lijkt me niet al te moeilijk om te herstellen.
Bijzonder. Twee weken geleden ook mijn U2713H(b) scherm uitgevallen op dezelfde manier. Eerst werd af en toe het scherm zwart (backlight bleef aan volgens mij). Vaag, maar door scherm van stroom af te halen en weer aan te sluiten een week kunnen rekken totdat hij definitief geen beeld meer gaf.

Heb hem nog maar zo'n 1 1/2 jaar en dit is mijn derde 27" scherm die defect gaat binnen relatief korte tijd (binnen en net buiten garantie) en dat zijn geen grapjes want mijn 27" schermen hebben allemaal tussen de €600 en €800 geweest.

Nu gelukkig net binnen de garantie en heb net een vervangend Dell scherm gekregen. Voordeel: nieuwer model U2715H. Groot nadeel: een 8 bit scherm i.p.v. 10 bit.

Speciaal voor het 10 bit scherm gekozen vanwege fotografie werkzaamheden erop. Nu met Dell in conclave hoe dit opgelost kan worden.

Ps.: Ik heb altijd DP gebruikt vanaf mijn pc via AMD videokaarten (Radeon 4850,6950 en nu een RX580). Eigenlijk geen idee of die configuraties 10-bit ondersteunen, bedenk ik me net 8)7

/Edit: Einde van de middag terug gebeld door Dell en ze begrijpen de wens voor een 10 bit scherm c.q. een gelijkwaardig product terug ontvangen. Ik krijg de Dell Ultrasharp UP2716D aangeboden. Lijkt mij een prima deal als ik naar de specs kijk.

[Voor 10% gewijzigd door rookie no. 1 op 07-06-2017 20:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mijn u2515h lijkt laatste tijd steeds meer last te hebben van een storing (1-2 sec uit dan weer aan) als er iets van stroom wordt ingeschakeld, dat kan een lichtknop zijn, de stofzuiger, erg irritant. Ik weet dat er een soort random issue is wat er op lijkt, dat heb ik ook gehad, maar dat was puur drivermatig en dat heb ik dus ook niet meer. Iemand een idee?

EDIT: Ik lees nu da dit mogelijk zou kunnen optreden door de electriciteit die is aangesloten en dat het niet helemaal jofel dan is. Wat dat betreft geloof ik dat wel, ik heb al vaker vreemde kleine situaties/storingen gehad.

[Voor 24% gewijzigd door ByteMe_ op 09-06-2017 22:09]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:59:
...
Ps.: Ik heb altijd DP gebruikt vanaf mijn pc via AMD videokaarten (Radeon 4850,6950 en nu een RX580). Eigenlijk geen idee of die configuraties 10-bit ondersteunen, bedenk ik me net 8)7
...
AFAIK is de enige foto-editor die 30-bits kleur ondersteunt Photoshop, en je hebt dan qua hardware naast een geschikte monitor ook een Nvidia Quadro of AMD Radeon Pro WX/Firepro nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 21:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Idd, bij overige videokaarten is de 10bits ondersteuning uitgeschakeld in de drivers (en zouden ze het wel aan moeten kunnen hardwarematig heb ik me laten vertellen). Dus als je een "gewone" videokaart hebt kun je geen 10 bits workflow hebben.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:57:
Idd, bij overige videokaarten is de 10bits ondersteuning uitgeschakeld in de drivers (en zouden ze het wel aan moeten kunnen hardwarematig heb ik me laten vertellen). Dus als je een "gewone" videokaart hebt kun je geen 10 bits workflow hebben.
Ze kunnen het zeker aan, ik meen dat in full-screen directx wel 30-bit kleur mogelijk is met normale kaarten&drivers.

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 09:41
voor mijn vriendin (die professioneel gaat fotograferen) mag ik een systeem in elkaar gaan zetten: Lightroom/Photoshop systeem

Daar moet ook een monitor bij gekocht worden en nou wil ik dus deze gaan kopen:
pricewatch: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart

Nou heeft deze een 10bits paneel maar heeft de PC die ik in elkaar wil zetten geen videokaart die dat ondersteund (die komt er ook niet) maar is het mogelijk om met dat scherm ook gewoon op 8bit sRGB modus te werken?

Daarbij vraag ik me dan weer af als deze monitor niet in 10bit modus wordt gebruikt of ik dan niet beter voor deze kan gaan:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

Ik lees dat deze hetzelfde paneel gebruikt alleen dat de uniformiteit van de UP2516D beter is maar het scheelt wel zo'n €100.

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb een UP2516D en vind de uniformiteit, zeker als je de monitor zelf gaat calibreren (want dan wordt de uniformity compensation uitgeschakeld), nogal matig. Ik had het schemr nog gekocht toen ze ~300€ kostten, dus misschien is de basis-uniformiteit beter, en het is ook maar een exemplaar natuurlijk. Ernaast heb ik een Eizo CS240 staan en dat is, ondanks dat het ouder is en ook niet echt heel goed, in mijn ogen duidelijk beter. Maar ik heb de UP2516 gewoon gehouden, dus dramatisch vond ik het ook niet allemaal.

10-bits panelen werken uiteraard ook prima met 8-bits kaarten, alleen dan met 8 kleurbits uiteraard.

[Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 16-06-2017 13:48]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kaalus schreef op woensdag 1 juli 2015 @ 16:31:
[...]

Bij elk scherm komt een kabel met aan de ene kant DP en aan de andere kant mini-DP. Als je de DP kant in je PC stopt, kun je de mini DP kant in scherm 1 stoppen. Vervolgens stop je de DP kant van kabel 2 in de uitgang van scherm 1, en de mini DP kant in de mini DP ingang van scherm 2. Nog wel even DP 1.2 in het menu van in elk geval monitor 1 activeren en dan zou het prima moeten werken. Ik heb het in elk geval exact zo draaien nu naar volle tevredenheid :)
Heb mijn 2x U2515H op deze manier aangesloten de laatste jaren. Inmiddels heb ik meerdere DP aansluitingen beschikbaar en is doorlussen niet meer per se nodig. Zijn er voordelen om ze beide op een eigen DP aansluiting aan te sluiten? Nadeel dat ik nu kan bedenken is het feit dat monitor 2 niet meer uitgaat als je monitor 1 uit zet. Maar zijn er ook voordelen?

• begintmeta
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:11:
Nadeel dat ik nu kan bedenken is het feit dat monitor 2 niet meer uitgaat als je monitor 1 uit zet. Maar zijn er ook voordelen?
Wat je noemt kan evengoed een voordeel zijn. Ik heb net een doorlusconstructie gemaakt, maar die ga ik weer opheffen, omdat mijn MBP helaas geen daisychain ondersteunt, en voor de desktop is het niet nodig.

[Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 15-12-2017 12:50]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik krijg vaker een melding van 'Unsupported audio format' en iets met PCM inschakelen op m'n audio player. Dan gaat het beeld net als in mijn voirge post 1-2 sec op zwart. Iemand bekend mee op de u2515h?

[Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 02-01-2018 16:10]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• kaos001
* kaos001 moet eerst inlezen, dan pas posten

[Voor 102% gewijzigd door kaos001 op 18-01-2018 11:17]

Soundcloud

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan iemand me vertellen hoe ik met Monitor Asset Manager de branduren kan uitlezen? Ik vind het niet terug, en het OSD van mijn Dell-scherm (U2717D) toont ook geen info/submenuutjes met die info...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 21:49
JBS schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:11:
[...]
Heb mijn 2x U2515H op deze manier aangesloten de laatste jaren. Inmiddels heb ik meerdere DP aansluitingen beschikbaar en is doorlussen niet meer per se nodig. Zijn er voordelen om ze beide op een eigen DP aansluiting aan te sluiten? Nadeel dat ik nu kan bedenken is het feit dat monitor 2 niet meer uitgaat als je monitor 1 uit zet. Maar zijn er ook voordelen?
Bij de U2515H eigenlijk niet, aangezien je geen verschil gaat merken. Pas bij hogere resoluties of hogere refreshrates van je monitor wordt het belangrijk, of als je op beide schermen G-sync wil gebruiken. Ik heb op dit moment een S2716DG (1440p144hz) en een U2715H (1440p60hz). De U2715H heeft DaisyChain mogelijkheden, en ik had dus bedacht de S2716DG aan te sluiten op de DP out van de U2715H. Dit werkt helaas niet door een hele simpele reden; er is te weinig bandwidth beschikbaar op de Displayport versie die beide monitoren gebruiken, v1.2, ondanks dat mijn 1070 v1.4 ondersteund.

Hieronder een overzicht met de verschillende bandwidths per resolutie & hertz:

bron: Wikipedia: DisplayPort

1440p144hz = 14,08Gbit/s
1440p60hz = 5,63Gbit/s
1440p144hz + 144060hz = 19,72Gbit/s
Displayport v1.2 heeft zoals te zien is in de bovenstaande tabel maar een bandwith van 17,28Gbit/s, wat dus helaas te laag is om mijn doel te bereiken :(

TL;DR Nope

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Borromini schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:41:
Kan iemand me vertellen hoe ik met Monitor Asset Manager de branduren kan uitlezen? Ik vind het niet terug, en het OSD van mijn Dell-scherm (U2717D) toont ook geen info/submenuutjes met die info...
Niemand?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 21:49
Borromini schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:41:
Op Ultrasharp monitoren zit meestal een verborgen menu waar dit op terug te vinden is. Dit staat dan zo vermeld:
T I M E xxxxH xxM

Na even snel gegoogled te hebben kon ik de juiste combinatie voor de U2717D niet vinden, dus misschien moet je zelf gewoon wat combinaties proberen :)

Hier een voorbeeld hoe je bij dit menu komt voor de U2515H (of de U2715H) YouTube: How to Enter to the Factory (service) Mode of Dell U2515H

Hier een voorbeeld hoe het er uit ziet bij mijn U2715H:

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dank je ga ik zeker doen!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 16:53

Kek

3flix

Weet iemand wat er gaande is met mijn dell 2713HM: Sinds vandaag merk ik dat er bij grijstinten kleine horizontale strepen over de gehele breedte zichtbaar zijn. Elke ~2mm een iets donkerder grijze streep.

Aan de linkerkant van het scherm is het meer zichtbaar dan in bijvoorbeeld het midden.

Is dit het begin van het einde of valt hier nog wat aan te doen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een Dell 2209WA scherm (bedenk me eigenlijk of dat wel een ultrasharp is...). Heeft het altijd perfect gedaan. Echter nu net had ik hem aan staan zonder iets aangesloten (ben bezig met mijn nieuwe server) en ineens gaat het scherm uit na een tijdje no signal te hebben gehad. Hij gaat alleen niet meer aan.
Heb de voeding al los gehad. Kijken of het een reset dingetje is. Daarnaast ook de kabel verwisseld etc, maar geeft helemaal geen leven meer.

Kan nergens eigenlijk echt vinden of ik hem zou kunnen repareren. Lijkt me een voeding iets, maar geen idee of er ook nog een zekering ergens in zit.
Ga nog wel even ifixit bekijken of hij er daar bij staat. Vind het wel zonde ook al heb ik hem eigenlijk al een tijdje als 2e scherm er bij staan.

[Voor 4% gewijzigd door Arunia op 09-04-2019 22:24]

• begintmeta
  • Niet online
Klopt het dat DUCCS (tenminste versie 1.6.6) crasht op Windows 10 1903?

[Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 19-08-2019 00:20]

Van het weekend weer eens m'n U2711 (van 23-6-2010) gekalibreerd. Begint nu toch wel echt op te raken, want kan niet meer kalibratiedoel halen van 120 cd/m² en witpunt D65. Helderheid bleef steken op 113 cd/m² na kalibreren van witpunt met helderheid op stand 100.

Heb even gekeken in voorgaande delen wat ik kon terug vinden aan kalibratiehistorie zodat je verloop kan zien van de RGB sliders om het witpunt te kalibreren naar D65.

DatumBrandurenRGB
21-2-20149367 9092100
29-10-2014112248689100
17-5-2015129958489100
12-3-2016144098186100
3-12-2016156647985100
8-3-2020202567077100

Als je R en G uit zet tegen het aantal branduren dan valt het op dat de slijtage vrijwel lineair verloopt, in ieder geval qua witbalansverschuiving. Best interessant om te zien en had ik eigenlijk niet verwacht. Ik ging er altijd van uit dat de slijtage steeds langzamer zou gaan verlopen. Helaas heb ik niet bijgehouden wat de helderheidstand was, dus weet niet wat daar het patroon is.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:17
Met thuiswerken zit mijn vrouw ook wel eens achter het scherm boven omdat ze 2 schermen nodig heeft.
Hoorde net dat ze 3 ledjes richting onder (ongeveer cm of 2 van de onderkant) er doorheen ziet schijnen. Het is vrij licht, maar je ziet het wel. Scherm is ook warmer daar.
Echt geen idee wat het kan zijn.
Ga er vanavond nog wel even aan zitten, maar kom ook niks met zoeken op internet tegen.

Gaat om de u2713hm en ruim uit garantie (januari 2014) natuurlijk.

Baal er wel van. Niet dat ik niet naar een nieuw scherm aan het kijken was, want wil wel groter en dergelijke, maar blijft toch zonde.

Geen idee wat ik er van moet maken. Alleen op zwart zie ik het niet.
Weet ook niet hoe dat scherm er van binnen verder uit ziet.

[Voor 29% gewijzigd door Arunia op 24-07-2020 16:43]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kid Jansen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:15:
Van het weekend weer eens m'n U2711 (van 23-6-2010) gekalibreerd. Begint nu toch wel echt op te raken, want kan niet meer kalibratiedoel halen van 120 cd/m² en witpunt D65. Helderheid bleef steken op 113 cd/m² na kalibreren van witpunt met helderheid op stand 100.
Waar lees je het aantal branduren af? In de OSD van een U2515 heb ik het nog niet gevonden.
Heb zelf een HP ZR2740w uit 2013 en gebruik hem bijna altijd op 0% helderheid.. op 100% is ie nog best fel. Mogelijk omdat het LED in plaats van CCFL is. Heb helaas geen apparatuur om de helderheid te meten.
Heb ook een paar LP2065 en die staan wel op 100% helderheid..

[Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-02-2021 16:32]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Via het servicemenu. Voor de U2515H moet je volgens mij de twee linkerknoppen ingedrukt houden en dan de monitor inschakelen. Vervolgens op een een van de vier puntjes klikken en je ziet het menu.

Ik heb mijn U2515H sinds gisteren voorzien van een metgezel in de vorm van een U2520D. Vond het te zonde om de U2515H weg te doen.

Zijn beide monitoren die vanuit de fabriek zijn gekalibreerd, maar de ene bijna 6 jaar oud en de andere is gloednieuw. :P Zou er eigenlijk een Datacolor Spyder op los moeten laten, maar om nou zo'n investering te gaan doen voor eenmalig gebruik..

[Voor 27% gewijzigd door S_Chief op 14-02-2021 16:44]

You save everyone, but who saves you?

@Olaf van der Spek Makkelijkere manier voor uitlezen branduren is via Monitor Asset Manager
S_Chief schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:43:
Zou er eigenlijk een Datacolor Spyder op los moeten laten, maar om nou zo'n investering te gaan doen voor eenmalig gebruik.
De colorimeters van X-Rite zijn een stuk beter. Overigens is kalibreren niet iets eenmaligs. In grafische industrie is elke 200 uur kalibreren zo ongeveer het minimum, elke week is niet raar. Maar ook voor amateurgebruik of niet grafische doeleinden is elke 1000 branduren echt geen overbodige luxe. Een backlight heeft nog best wel last van drift.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@Kid Jansen Da's waar. Ik zie dat de X-Rite i1Display Studio nog redelijk is qua prijs. Toch maar even over nadenken.

You save everyone, but who saves you?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31
Kid Jansen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:55:
@Olaf van der Spek Makkelijkere manier voor uitlezen branduren is via Monitor Asset Manager

[...]

De colorimeters van X-Rite zijn een stuk beter. Overigens is kalibreren niet iets eenmaligs. In grafische industrie is elke 200 uur kalibreren zo ongeveer het minimum, elke week is niet raar. Maar ook voor amateurgebruik of niet grafische doeleinden is elke 1000 branduren echt geen overbodige luxe. Een backlight heeft nog best wel last van drift.
Ook een led backlight? Zou daar zelf iig niet veel of iig minder drift verwachten
Zeker. LED backlights slijten ook zonder twijfel, ik heb alleen geen goed beeld van hoe snel ze slijten, maar het slijtageproces is vergelijkbaar aan CCFL: lagere helderheid en geler over tijd.

Zie ook Kid Jansen in 'reviews: Eizo Flexscan EV3895 versus LG 38WN95C - Ips-monitore...

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Ik ben nu in het bezit van een U3415w, maar ik wil graag een extra monitor kopen voor kantoor. Ik kan niet meer zonder een ultrawide en denk te gaan voor de nieuwe U3821DW. Echter blijf ik ook kijken naar de 49", want dit was mijn eerste keus. Echter door de zeer lage kromming laat ik deze achterwege in de hoop dat er een 49" IPS komt met meer kromming, zoals de VA schermen al hebben. Is er hier iemand die misschien iets meer info heeft over aankomende schermen mbt de 49"? Ik kan er zelf niets over vinden, en ik wil beslist alleen Dell Ultrasharp en IPS. Gezien de updates verwacht ik iets in de trend van 4921 serie oid.

Thx anyway...

I don't have dreams, I have goals!!

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat Dell met nog een 49" gaat komen. Maar als je een sterkere kromming wil zijn er genoeg andere keuzes. Qua panelen maakt het niet zo gek veel uit, want er zijn maar een handje vol 32:9 49" panelen. Volgens mij maken alleen Samsung en LG Display die panelen.

Zelf heb ik m'n oog op pricewatch: Dell UltraSharp U4021QW.

Dat is eigenlijk niets anders dan een bredere variant van de 31,5" 3840x2160 schermen en 140 ppi is mooi voor 125% scaling. Hou je nog steeds 4096x1728 over aan effectieve schermruimte en kom je op vergelijkbare effectieve grootte van wat er op je scherm staat als met 27" 2560x1440, alleen dan dus 25% scherper.

Ik heb nu 2x 27" 2560x1440, maar dat is echt te breed vind ik, zeker gezien de brede bezelfs van beide schermen en gebrek aan kromming. Alternatief is pricewatch: Asus ProArt PA329C en één van de 27" schermen er naast houden in pivotstand. Nog niet over uit wat het gaat worden.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Kid Jansen schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:59:
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat Dell met nog een 49" gaat komen. Maar als je een sterkere kromming wil zijn er genoeg andere keuzes. Qua panelen maakt het niet zo gek veel uit, want er zijn maar een handje vol 32:9 49" panelen. Volgens mij maken alleen Samsung en LG Display die panelen.

Zelf heb ik m'n oog op pricewatch: Dell UltraSharp U4021QW.

Dat is eigenlijk niets anders dan een bredere variant van de 31,5" 3840x2160 schermen en 140 ppi is mooi voor 125% scaling. Hou je nog steeds 4096x1728 over aan effectieve schermruimte en kom je op vergelijkbare effectieve grootte van wat er op je scherm staat als met 27" 2560x1440, alleen dan dus 25% scherper.

Ik heb nu 2x 27" 2560x1440, maar dat is echt te breed vind ik, zeker gezien de brede bezelfs van beide schermen en gebrek aan kromming. Alternatief is pricewatch: Asus ProArt PA329C en één van de 27" schermen er naast houden in pivotstand. Nog niet over uit wat het gaat worden.
Die 40” heb ik ook overwogen, maar volgens mij kan mijn videokaart dit niet aan. Ik heb een Nuc 10th gen i7 en die kan max 4k 60fps aan. Ik gebruik het echt alleen voor kantoorwerkzaamheden met vele schermen open naastelkaar. Bij mij is het alternatief dan de u3821DW. Andere merken overweeg ik eigenlijk niet, want ik ben echt loyaal aan de Ultrasharp serie.

I don't have dreams, I have goals!!

• masterzzs1984
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:18
Een tijdje terug heb ik de Dell u3419w aangeschaft. Een mooie degelijke monitor maar de zwartwaarden en de scherpte vielen me tegen icm mijn MacBook Pro 2019.

Toen gekozen voor de LG 38WN95c. Een fantastische monitor (mooier dan de 3419) maar helaas wat dode pixels. Deze gaat dus terug maar is op dit moment ook nergens te bestellen.

Vandaar dat mijn interesse nu ook uitgaat naar deze 4021qw.

Is de 4021qw qua paneel een update tov de 3419 waar het gaat om kleuren en zwartwaarden? Of is de LG door nano IPS gewoon een stuk mooier? De resolutie van de 4021 spreekt mij erg aan icm met mijn MacBook maar ik ben bang dat de kleuren en de zwartwaarden misschien gaan tegenvallen.

• masterzzs1984
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:18
Nog even al toevoeging op mijn post hierboven. Ik gebruik de monitor voornamelijk zakelijk en af en toe eens een potje fortnite of een netflixje
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee