Niet echt veel meer. Met m'n nieuwe baan sinds 1 januari kom ik er niet echt meer aan toe om de startpost up-to-date te houden en regelmatig te reageren in dit topic. En daarvoor had ik het ook erg druk met tijdelijk werk.
Mijn nu ongeveer 3,5 jaar oude Dell U3014 is zaterdag overleden. In de zin van, hij gaat nog wel aan, backlight gaat aan, maar geeft alleen nog vaag 'glow'achtig verticale strepen en banden. Zelfs het eigen interne monitormenu wordt zo 'weergegeven'.
Je hebt het niet echt getroffen met die Dell schermen van jou. Eerst je 3008WFP en nu je U3014. Hoeveel branduren had jij nu uiteindelijk op die schermen? Gelukkig heb je die 3008WFP weer aan de praat gekregen, staat nog een stuk mooier op je bureau ook. Van de hele UltraSharp serie hadden de 2707WFP en 3008WFP verreweg het beste design.
M'n U2711 draait na bijna 6,5 jaar nog steeds lekker, met inmiddels 15.654 uur op de teller (1,79 jaar). Dat komt neer op gemiddelde van 6:39 uur per dag, maar dat komt vooral door voorgaande jaren. Sinds de
vorige keer dat ik heb gekeken zit ik op 4:41 uur per dag gemiddeld.
Dell gebeld. Zit net een paar maanden buiten de 3-jarige garantietermijn. Ze gaan hem niet repareren, want daar doen ze uberhaupt niet aan, en vervangen wordt hem dus ook niet. Dat wordt dus een nieuwe monitor voor mij, en op deze manier geen Dell meer voor mij. 3,5 jaar oud en niet eens willen repareren, pfft.
Natuurlijk klote, maar dit is al jaren zo met Dell. Zal bij veel andere fabrikanten waarschijnlijk ook niet anders zijn, of je betaalt meteen de hoofdprijs, waardoor het toch niet meer rendabel is.
Wat bij Dell dan nog wel redelijk interessant is, is die garantieverlenging op de UltraSharp schermen van 3 naar 5 jaar. Dat kost niet zo gek veel meer en de kans is een stuk groter dat hij in vierde of vijfde jaar stuk gaat dan in de eerste drie en binnen de garantieperiode is de service van Dell best goed vergeleken met de meeste andere fabrikanten.
...ook nieuwe Ultrasharp series, waaronder de UP3017 en U3417W. Worden die niet meer in de startpost opgenomen?
Op korte termijn waarschijnlijk niet nee.
Toffe fix. Ik twijfel of ik zelf een defect scherm zo lang bewaard zou hebben, maar zo zie je maar weer... Bijzonder om te zien dat een diode de boosdoener is. Zoals iemand anders in dat topic al aangaf zijn het meestal de elco's die stuk gaan, zeker als ze ook echt klappen, want dan nemen ze vaak nog veel meer onderdelen met zich mee. Maar zoals ook al werd opgemerkt in dat topic zitten in de 3008WFP blijkbaar prima elco's.
Alle schermen die worden teruggestuurd worden gewoon gerepareerd en ze houden ook altijd nog wat old stock achter als een scherm EOL gaat.
begintmeta schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:20:
Ik zit te denken een
pricewatch: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart te kopen (als vervanger voor een oud 1920x1200-scherm in een 2x setup), maar ik ben nogal onzeker over de egaliteit van het scherm, op zich natuurlijk niet heel gek gezien de prijs (een alternatief dat ik overweg is een NEC EA244UHD, dat op zijn goedkoopst het 2,5-voudige kost.). Op het internet zijn nogal wisselende berichten te vinden over de UP2516D, ik heb niet veel zin om schermen te blijven ruilen etc, loont het 'de gok'?
Uniformiteit blijft een groot probleem van vrijwel alle schermen tegenwoordig, maar vooral met de IPS-panelen. Het maakt daarbij niet eens zo gek veel uit of die van LG Display, AU Optronics, Samsung of Sharp komen. Zelfs met een goedwerkende actieve uniformiteitscorrectie (Eizo en NEC) is de uniformiteit zeker nog niet perfect.
Uiteindelijk blijft LCD tegenwoordig altijd een gok. Als je een Eizo of NEC koopt ben je al snel twee tot vier keer meer kwijt, maar je hebt wel een grotere kans op succes.