• loopezz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05 20:17
HouseQ schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:38:
Na veel wikken en wegen toch maar 2x een U2417H schermen besteld en zo dadelijk ophalen.
Twijfelde heel erg over de U2515H setup maar het prijsverschil en de wellicht te kleine tekst van een U2515H hebben de doorslag gegeven.

Ben benieuwd :-D
Ik hoor heel graag wat jouw bevindingen ervan zijn! Ik wacht namelijk nog 1 maandje en dan wil ik hetzelfde kopen. :)

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 08:11
Leuk om te zien dat ik op de een of andere mannier steeds weer terug kom op Tweakers als het gaat om advies nice d:)b

Ben momenteel op zoek naar een monitor waar ik mijn MBP op aan kan sluiten. Voornamelijk voor grafische vormgeving. In eerste instantie had ik mijn pijlen gezet op een hip 34" Ultra Wide display van LG maar das toch wel aan de prijzige kant. ben daarom toch op zoek gegaan naar een betaalbare optie. Een IPS paneel in 27" (2560 x 1440) heeft mijn interesse gewekt.

Mijn keuze valt dus op een van de onderstaande panelen. Maar welke... 2 heb ik er al uit gesloten. Waar zitten de verschillen van de 13HM, 13H en 15H? :)

Dell UltraSharp U2713HM (EOL)
Dell UltraSharp U2713H
Dell UltraSharp UZ2715H
Dell UltraSharp U2715H
Dell UltraSharp UP2715K

// Edit. Inmiddels wat wijzer geworden en uitgevonden dat de 13H een oudere serie is. :9

[Voor 5% gewijzigd door Pixeldude op 25-06-2016 22:19]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kaalus schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:31:
[...]

Bij elk scherm komt een kabel met aan de ene kant DP en aan de andere kant mini-DP. Als je de DP kant in je PC stopt, kun je de mini DP kant in scherm 1 stoppen. Vervolgens stop je de DP kant van kabel 2 in de uitgang van scherm 1, en de mini DP kant in de mini DP ingang van scherm 2. Nog wel even DP 1.2 in het menu van in elk geval monitor 1 activeren en dan zou het prima moeten werken. Ik heb het in elk geval exact zo draaien nu naar volle tevredenheid :)
Deze wijze van aansluiten op de PC werkt inderdaad prima (met 2x u2515h dus).
Wat is de meest handige manier om, zonder deze aansluiting te ontkoppelen, tevens een laptop (heeft o.a. mini-DP) aan te sluiten op beide schermen?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Deze op de andere DP van het eerste scherm te zetten. Als je die dan wisselt gaat het 2e scherm mee mits je laptop dat ondersteund.

Ik gebruik de daisychain niet meer. Teveel gedoe wanneer mijn PC uit slaapstand kwam, de chain viel dan weg en alles werd constant omgezet naar 1024*768.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kaalus schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:14:
Deze op de andere DP van het eerste scherm te zetten. Als je die dan wisselt gaat het 2e scherm mee mits je laptop dat ondersteund.

Ik gebruik de daisychain niet meer. Teveel gedoe wanneer mijn PC uit slaapstand kwam, de chain viel dan weg en alles werd constant omgezet naar 1024*768.
Dat was zonder chain toch ook wel eens?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Kaalus
  • Niet online
Geen idee. Was het zo zat dat ik de ene maar op DP heb gelaten en de andere na wat testen op HDMI heb gezet. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad :) Een nieuwe gpu met meerdere DP uitgangen staat op de verlanglijst hiervoor, mogelijk zal ik dan nogmaals testen met de daisychain maar ik verwacht dezelfde problemen helaas :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loopezz
Weet iemand eigenlijk de afmeting van de arm bij U2417HA? Ik ben aan het twijfelen om die versie te nemen, zodat ik op mijn bureau meer ruimte heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:38
loopezz schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:16:
[...]

Ik hoor heel graag wat jouw bevindingen ervan zijn! Ik wacht namelijk nog 1 maandje en dan wil ik hetzelfde kopen. :)
Eerste indrukken zijn goed, daisy chain was even een daisy pain in the ass :)
Na wat spelen met MST mode binnen het OSD, was het daisy chain probleem opgelost.

Denk er zelfs over na om nog een schermpje erbij te zetten als ik mn software dev studie definitief ga starten:)

• loopezz
HouseQ schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:09:
[...]

Eerste indrukken zijn goed, daisy chain was even een daisy pain in the ass :)
Na wat spelen met MST mode binnen het OSD, was het daisy chain probleem opgelost.

Denk er zelfs over na om nog een schermpje erbij te zetten als ik mn software dev studie definitief ga starten:)
Ik heb er inmiddels ook twee! Erg mooi design van Dell :9~. Ik ben er alleen nog niet over uit welke preset ik moet instellen voor de fabriek gekalibreerd: standard of sRGB?

edit: met sRGB lijken lichte grijze waardes (#efefef) een rozige gloed te hebben.

[Voor 6% gewijzigd door loopezz op 12-07-2016 22:29]

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-05 09:36
glnk schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 02:01:
[afbeelding]
Ik wist niet dat Dell zulke mooie monitors maakte :9~
Erg mooi. Ik heb thuis dezelfde opstelling, echter ben ik er niet heel tevreden mee. Om het zo mooi naast elkaar te zetten moeten de beeldschermen volledig vertaal staan. Een verticale kromming is van belang. Als je het beeldscherm wat kantelt zodat het meer naar jou gezicht gericht is, gaat het helaas al niet op. Ik vind de beeldschermen op de maximale stand te laag. Ik moet dus met mijn nek continue naar beneden kijken. Compleet verticaal is dus geen gunstige hoek voor mij dus ik moet ze wel een beetje kantelen om een mooie inkijk lijn met het beeldscherm te hebben. Zo mooi naast elkaar gaat bij mij dus niet.

Oplossing. Beeldschermen op boeken zetten waardoor het hoger is, en ik kan ze wel volledig verticaal houden. Andere oplossing is een mooie triple monitor stand.

Iemand een goed advies qua triple monitor stand?

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 16:36
Relative schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 02:01:
[...]

Erg mooi. Ik heb thuis dezelfde opstelling, echter ben ik er niet heel tevreden mee. Om het zo mooi naast elkaar te zetten moeten de beeldschermen volledig vertaal staan. Een verticale kromming is van belang. Als je het beeldscherm wat kantelt zodat het meer naar jou gezicht gericht is, gaat het helaas al niet op. Ik vind de beeldschermen op de maximale stand te laag. Ik moet dus met mijn nek continue naar beneden kijken. Compleet verticaal is dus geen gunstige hoek voor mij dus ik moet ze wel een beetje kantelen om een mooie inkijk lijn met het beeldscherm te hebben. Zo mooi naast elkaar gaat bij mij dus niet.

Oplossing. Beeldschermen op boeken zetten waardoor het hoger is, en ik kan ze wel volledig verticaal houden. Andere oplossing is een mooie triple monitor stand.

Iemand een goed advies qua triple monitor stand?
Ik zou er zelf een maken met gebruik maken van aluminium profielen. Met dat kun je het zelf naar wens ontwerpen. Hier is een kant en klare te koop: http://sim-lab.eu/product/triple-monitor-stand-for-desktop/

In plaats van die pootjes op het bureau zou ik het zo maken dat je het aan de muur kan schroeven

[Voor 4% gewijzigd door glnk op 13-07-2016 10:31]

iRacing Profiel

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-05 09:36
glnk schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:28:
[...]

Ik zou er zelf een maken met gebruik maken van aluminium profielen. Met dat kun je het zelf naar wens ontwerpen. Hier is een kant en klare te koop: http://sim-lab.eu/product/triple-monitor-stand-for-desktop/

In plaats van die pootjes op het bureau zou ik het zo maken dat je het aan de muur kan schroeven
Leuke tip!

De pootjes waar die nu opstaat zou je dan horizontaal op de muur kunnen bevestigen. Waarna de verticale delen (waar het scherm op bevestigd is en waarmee je het scherm in hoogte mee stelt) er met die aluminium bevestiging hoekjes op bevestigd kan worden. Zou behou je de hoogte instelling en heb je geen potjes. Een nadeel is dat je de schermen dan niet meer kan stellen in afstand vanaf je gezicht (dat deed je namelijk met de pootjes op het bureau.

edit: ook kan je de schermen niet stellen in kanteling. Echter is dat geen probleem aangezien ze toch precies verticaal moeten staan voor naadloze aansluiting met de andere schermen.

[Voor 40% gewijzigd door Relative op 13-07-2016 23:36]

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-05 22:25
Heb nu een Samsung Synmaster T220 (TN paneel, 1680*1050) en ben eigenlijk wel toe aan wat anders!
Voornamelijk gebruik: Lightroom, soms wat videobewerking, algemeen internet gebruik / Youtube, zeer sporadisch is een oud spelletje (PES6). Mijn videokaart (ATI Radeon HD4800) heeft alleen 2x een DVI aansluiting....

Mijn oog is gevallen op een tweetal IPS schermen:
- Dell U2412M
Voordeel: 1920 * 1200, DVI aansluiting
Nadeel: Via reviews zie ik dat er een oud soort coating dat 'grain' veroorzaakt op zit (?!), ouder model, dikkere randen, geen fabriekskalibratie (al heeft TFT Central wel profielen om te downloaden zag ik)

- Dell U2414H
Voordeel: Kalibratie vanuit de fabriek, nieuwer model, veel goede reviews, veel mooier om te zien
Nadeel: 1920 x 1080, geen DVI....
>>> Een eventuele optie zou dan de P2414H kunnen zijn, die heeft wel DVI. Is echter niet de Ultrasharp lijn en heeft ook weer de dikkere rand.

Laatste dagen zo ontzettend veel over o.a. beide modellen gelezen en opgezocht, maar ik kom er niet uit... Iemand die me advies kan geven? :/

Update: Na nog eens even wat grondig onderzoek neig ik meer naar de opvolger van de U2412M; de Dell Ultrasharp U2415. IPS, zeer dunne randen, heeft ook 1920*1200, goede coating, fabriekscalibratie, nieuw model. Alleen, geen DVI aansluiting. Zag dat dit wel op te lossen is met een DVI naar HDMI kabel, wat denk een zeer goede oplossing zou zijn.

Bij de U2414H zag ik dat er nogal wat problemen waren met Overscan / Onderscan, waardoor het beeld niet goed werd weergegeven. Iemand die toevallig dit scherm heeft met eenzelfde kabel en weet of dit gewoon werkt? :)

[Voor 20% gewijzigd door Flavio_ op 26-07-2016 17:45]

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
glnk schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 02:01:
[afbeelding]
Ik wist niet dat Dell zulke mooie monitors maakte :9~

Heb gisteren een U2417H besteld om te kijken of het wat is voor mijn racesim. Het doel is om 3 van deze in een triple monitor setup te gebruiken dus als het wat is bestel ik er nog 2 bij. Helaas zijn er zo weinig reviews. De review op tftcentral geeft aan dat de monitor snel is maar ik kom van een 144hz TN dus ben ik bang dat het gaat tegenvallen qua inputlag en respons. Maargoed als het storend is dan kan het altijd weer retour. Heeft iemand ervaring met deze monitor?
Hele mooie setup! Ik 'zit' zelf met 3x U2312HM. Hoe breed is jouw bureau als ik vragen mag?

• Peeder
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bij de U2414H zag ik dat er nogal wat problemen waren met Overscan / Onderscan, waardoor het beeld niet goed werd weergegeven. Iemand die toevallig dit scherm heeft met eenzelfde kabel en weet of dit gewoon werkt? :)
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb een MBPr 13" begin 2015 en ik wil graag een Dell Ultrasharp U2414H erop aansluiten. Nu lees ik heel veel verhalen over mensen die problemen hebben, of welke kabel ze nodig hebben. Kan iemand mij vertellen welke kabel ik nu nodig heb? (het liefst natuurlijk een linkje erbij). Ik heb zo'n 3 meter kabel nodig.

Reality is wrong. Dreams are for real

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 16:36
JPtjeeNL schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:31:
[...]

Hele mooie setup! Ik 'zit' zelf met 3x U2312HM. Hoe breed is jouw bureau als ik vragen mag?
Dit is niet mijn bureau, gewoon een foto van het internet :) Dit zijn overigens niet U2417H monitors maar U2415H. De 17H heeft nog dunnere bezels en vooral de bezel aan de onderkant is anders.

iRacing Profiel

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-05 22:25
Peeder schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:41:
[...]

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb een MBPr 13" begin 2015 en ik wil graag een Dell Ultrasharp U2414H erop aansluiten. Nu lees ik heel veel verhalen over mensen die problemen hebben, of welke kabel ze nodig hebben. Kan iemand mij vertellen welke kabel ik nu nodig heb? (het liefst natuurlijk een linkje erbij). Ik heb zo'n 3 meter kabel nodig.
Kon niet meer wachten en heb de Dell U2415 besteld. Vanavond binnengekomen!
Heb een DVI naar HDMI kabel gekocht bij een andere webshop. Het werkt prima, resolutie is gewoon 1920*1200 zonder overscan / onderscan. Deze kabel heb ik:
http://www.hdmikabelshop.nl/catalog/product/view/id/21682

[Voor 80% gewijzigd door Flavio_ op 29-07-2016 12:40]

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Dell Ultrasharp U2414H is in de aanbieding voor 199, gelijk maar gekocht. Was al erg tevreden met mijn huidige U2414H dus nu een tweede erbij :)

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Waar is deze in de aanbieding dan?

• MonkeySleeve
  • Nu online

MonkeySleeve

It's just Monkey business

RSD schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:07:
Waar is deze in de aanbieding dan?
Kreeg een prijsalert binnen via Tweakers, op 4Launch was hij 199€.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Vandaag een UP2516D binnengekregen. Had vorig jaar al een U2515H besteld, maar direct weer retour gestuurd i.v.m. gele waas en zeer slecht reagerende touchbuttons. Uiteindelijk dus gelezen dat de UP2516D Uniformity calibration heeft en dat de problemen met de touchbuttons gefixed zijn.

UP2516D zonder Uniformity Calibration (linkerhelft gele waas, rechterhelft rode waas):

UP2516D met Uniformity Calibration ingeschakeld:

U2515H vorig jaar (linker lichtgrijze balk heeft gele waas t.o.v. rechter lichtgrijze balk):

UP2516D zonder Uniformity Calibration:

UP2516D met Uniformity Calibration:

Het is niet helemaal perfect, maar wat een enorme vooruitgang! Wat mij betreft de €30 extra zeker waard. :9~

Aan het typen...

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een U2715H, of een van de nieuwere 27 inch ips varianten. Gaat gebruikt worden voor fotobewerking én games. Ik vraag mij af of het bij bepaalde Dell modellen mogelijk is het scherm te overclocken naar 75hz.
Ik zou er niet van uit gaan. Een aantal UltraSharp schermen (weet zo niet uit m'n hoofd welke) ondersteunen wel frequenties boven native, maar in de meeste gevallen wordt de frequentie dan omgezet door middel van frame dropping en blijft het paneel op 60 Hz draaien wat voor stuttering zorgt.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kid Jansen schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:12:
Ik zou er niet van uit gaan. Een aantal UltraSharp schermen (weet zo niet uit m'n hoofd welke) ondersteunen wel frequenties boven native, maar in de meeste gevallen wordt de frequentie dan omgezet door middel van frame dropping en blijft het paneel op 60 Hz draaien wat voor stuttering zorgt.
Heb de monitor gekocht, dit was geen harde eis. Hij frameskipped inderdaad als je er meer instopt, alleen op 65hz getest.

Maar ik ga 'm wel terugsturen. Kom van een 23" 1080p 120hz scherm af en de tearing op dit scherm is insane. En met vsync is het onspeelbaar. Toch maar meer geld uitgeven en een 144hz IPS scherm kopen :/ .

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-08-2016 18:44]

• Metian
  • Laatst online: 05:58

Metian

Snert is vies

Wil al nu voor lange tijd overstap gaan maken van me huidige Dell monitor naar een nieuwe; ook mede door besluit om Geforce 1070 te gaan aan te schaffen. Echter ik twijfel en vroeg me iets af.

Wat is nou precies het verschil tussen pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart en pricewatch: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart

Kwa prijs zit hier wel enig verschil in, maar als de rest zo minimaal is denk ik er eerder over na om voor de 2515h te gaan.

Nu zat ik ook te kijken naar de 27" versie (pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart echter vind ik hier de prijs weer iets te hoog voor; of zit in dit scherm echt een meerwaarde?

Rupsen, Rapsen.

• Mick1990
  • Niet online
UP2516D heeft Uniformity Calibration (zie mijn bericht hierboven) en een ingebouwde KVM-switch extra. Voor de rest gewoon hetzelfde paneel en specs.

Aan het typen...

• Metian
  • Laatst online: 05:58

Metian

Snert is vies

Dan ga ik gewoon voor de 2515H, binnenkort maar eens bestellen 😎

Rupsen, Rapsen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:29
Ik heb sinds vandaag een U3415W en deze is verbonden met mijn 15" MBP (mid-2014) dmv HDMI.

Is HDMI afdoende om het maximale uit het scherm te halen, of kan ik toch beter een overpriced thunderbolt/mdp kabeltje halen ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 17:50
Als het goed is is er bij de Dell U3415W een displayport naar miniDP meegeleverd en kan je deze direct aansluiten op de MBP. Bij HDMI 1.4 kan het scherm enkel met 50hz aangestuurd worden.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 08:10
Heeft iemand hier al is de UP2716D en de U2715H naast elkaar gehouden?

Ik kan vrij weinig vinden over UP2716D en het lijkt alsof bijna iedereen toch voor de U2715H versie gaat?

UP is vermoedelijk meer voor beeldbewerking bedoeld en als gamer merk je het niet?

• Mick1990
  • Niet online
Doelgroep van de UP is inderdaad meer voor beeldbewerking, maar dat neemt niet weg dat je er als gamer geen profijt van kunt hebben. Uniformiteit van helderheid is van de UP2716D getest bij hardware.info met als resultaat 95%. Dat is heel goed, want hoe groter het beeldscherm, des te meer verschillen je krijgt in helderheid. Daarnaast heeft de UP een ingebouwde KVM-switch en een veel grotere standaard.

Het verschil heb ik al laten zien op de vorige pagina: Mick1990 in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 21"

Zonder calibration zou je kunnen zien als de U-variant, aangezien ze exact hetzelfde paneel hebben.

Aan het typen...

• Ferio
Mick1990 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:53:
Doelgroep van de UP is inderdaad meer voor beeldbewerking, maar dat neemt niet weg dat je er als gamer geen profijt van kunt hebben. Uniformiteit van helderheid is van de UP2716D getest bij hardware.info met als resultaat 95%. Dat is heel goed, want hoe groter het beeldscherm, des te meer verschillen je krijgt in helderheid. Daarnaast heeft de UP een ingebouwde KVM-switch en een veel grotere standaard.

Het verschil heb ik al laten zien op de vorige pagina: Mick1990 in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 21"

Zonder calibration zou je kunnen zien als de U-variant, aangezien ze exact hetzelfde paneel hebben.
Bedankt, dat dacht ik al.

Vandaag de U2715H besteld en gevraagd aan Azerty om de doos open te maken, testen op dode pixels en minimale bleeding met het verzoek om een scherm op te sturen zonder dode pixels en met minimale bleeding en dat zouden ze dan ook doen. mooie service. Scheelt wellicht weer tig keer heen en weer sturen.

Scherm is nu overigens 20 euro duurder geworden na mijn bestelling. Ik had van hem nog voor €439

Morgenochtend wordt hij geleverd.. ben benieuwd!

Ik gebruik nu 2x Samsung 226bw... wat een verschil zal dat zijn.. ;-)

[Voor 14% gewijzigd door Ferio op 02-09-2016 19:43]

• ktth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11-2017
Ferio schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 19:41:
[...]

Vandaag de U2715H besteld en gevraagd aan Azerty om de doos open te maken, testen op dode pixels en minimale bleeding met het verzoek om een scherm op te sturen zonder dode pixels en met minimale bleeding en dat zouden ze dan ook doen. mooie service. Scheelt wellicht weer tig keer heen en weer sturen.
Echt waar? Doen ze dit zo maar?

Het verbaasd me dat ze dit willen doen, want nu ligt de weg open voor alle andere mensen die bij Azerty bestellen om hetzelfde te gaan vragen lijkt me.

Dat lijkt me toch een beetje het hele pixelgarantie verhaal te niet doen. Ik ben namelijk ook in de markt voor een (ultrasharp dell) monitor, en wilde deze ook bij Azerty gaan bestellen, en nu ga ik misschien ook wel overwegen om te vragen of ze hem even van te voren willen checken.

Nu moet je natuurlijk nog wel het geluk hebben dat de Azerty medewerker daar goed te tijd neemt en even goed kijkt, want de tijd die ze spenderen aan het controleren van jouw monitor is voor hen natuurlijk onbetaalde (maar wel bestede) tijd.. 1 zwart/rood/whatever pixeltje is zo over het hoofd gezien natuurlijk, en dan kom je wellicht in een hele rompslomp terecht mocht jij thuis wèl een dode pixel claimen te zien.

Dan laat ik nog buiten beschouwing dat backlight bleed nogal relatief is, eigenlijk zouden ze dan meerdere monitoren van hetzelfde model moeten vergelijken naast elkaar, en wanneer is het too much?

Misschien zie ik wel te veel beren op de weg though.

Enfin, keep us up to date please!

[Voor 8% gewijzigd door ktth op 02-09-2016 20:54]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Ferio schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 19:41:
[...]

Bedankt, dat dacht ik al.

Scherm is nu overigens 20 euro duurder geworden na mijn bestelling. Ik had van hem nog voor €439

Morgenochtend wordt hij geleverd.. ben benieuwd!

Ik gebruik nu 2x Samsung 226bw... wat een verschil zal dat zijn.. ;-)
Ik heb voor een mooi prijsje een 2715h op de kop kunnen tikken en ik ben er zeeeeer blij mee! Mooie is dat mijn 5 jaar oude laptop met HDMI hem stiekem toch kan aansturen op 2560x1440 :Y)

Maar ik moet zeggen dat de Dell garantie echt goed is op de Ultrasharps. Ik had hiervoor een U2412m en die had teveel backlight bleeding. Ze vroegen een foto en toen hebben we een afspraak gemaakt. Koerier kwam langs om scherm op te halen en wat schetste mijn verbazing? Ze lieten gelijk een andere achter :D Er werd me zelfs aangeboden om de oude de volgende dag op te komen halen _/-\o_

• Ferio
ktth schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:50:
[...]

Echt waar? Doen ze dit zo maar?
Kreeg via de email een bevestiging dat dit in mijn geval mogelijk was. Ik had ook vermeld dat ik direct een goed beeldscherm nodig had ivm. mijn werk en ik kan ook echt niet weken bezig zijn met het omruilen van, dan ga ik namelijk achter lopen met mijn werk en dat kan ik mij niet permitteren.

Ik krijg hem zo geleverd dus als hij open is geweest dan zie ik het zo.. ;-)

Afuture bood ook deze oplossing trouwens, gewoon even vragen via de email. Het scheelt jou, maar ook uiteindelijk hun heel veel gedoe met het omruilen en verzenden. Dan kunnen ze het beter de eerste keer goed controleren bij hun toch? Als je het slim bekijkt scheelt het uiteindelijk veel meer tijd en energie.

Pixelgarantie of niet, ik heb altijd het recht binnen 14 dagen te retourneren. Tenzij hun pixelgarantie langer werkt dat 30 dagen na aankoop, want na 14 dagen zou je dan bij Dell moeten aankloppen voor garantie geloof ik.
JT schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:53:
[...]
Maar ik moet zeggen dat de Dell garantie echt goed is op de Ultrasharps. Ik had hiervoor een U2412m en die had teveel backlight bleeding. Ze vroegen een foto en toen hebben we een afspraak gemaakt. Koerier kwam langs om scherm op te halen en wat schetste mijn verbazing? Ze lieten gelijk een andere achter :D Er werd me zelfs aangeboden om de oude de volgende dag op te komen halen _/-\o_
Klopt ja, dit hebben vrienden van mij ook meegemaakt. Ze halen de oude op en laten een nieuwe achter en al dit gebeurde binnen een kleine week.

Edit: Zojuist binnen gekregen en ik kan melden dat ze hem inderdaad eruit hebben gehad. Nu nog maar een test draaien om te kijken of het inderdaad zonder is.

Edit2: Zo te zien zijn alle pixels helemaal goed. Zal vanavond ook nog even in het donker draaien om te kijken naar backlight etc.

[Voor 46% gewijzigd door Ferio op 03-09-2016 12:00]

• nooberke
  • Laatst online: 09:11
Al sinds vlak na het op de markt komen trotse eigenaar van een U2515H

Zat al een tijd te azen op tweede aangezien het oude Acer schermpje ernaast niet echt netjes er naast stond. Gisteren een tweede besteld aangezien de prijs eindelijk weer is een keer onder de 300 euro lag.

Netjes naast elkaar gezet (Daisy chaining gaat perfect). En wat een enorm verschil in beeldkwaliteit :X

Instellingen volledig gelijk getrokken en de nieuwe is veel geler, het zwart is minder zwart. Een klein beetje verschil oké...maar het scheelt echt heel veel :X

Als ik deze omruil achten jullie dan de kans aanwezig dat het verschil tussen de schermen kleiner is? Of waren de eerste batches simpelweg een stuk beter? O-)

• Mick1990
  • Niet online
Dat is echt compleet random. Zo heb ik ooit twee U2312HM's tegelijk gekocht en de een was geler dan de ander. Je kunt proberen het zef te calibreren, dat scheelde bij mij al een hele hoop.

Aan het typen...

• nooberke
  • Laatst online: 09:11
Mick1990 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 12:07:
Dat is echt compleet random. Zo heb ik ooit twee U2312HM's tegelijk gekocht en de een was geler dan de ander. Je kunt proberen het zef te calibreren, dat scheelde bij mij al een hele hoop.
Ik heb helaas zelf geen apparatuur voorhanden om te calibreren..

Maar het zou dus de moeite kunnen lonen om hem eventueel in te ruilen als het zo random is :/

• Ferio
Zojuist nogmaals een pixel test uitgevoerd en alles is perfect. Hierna alles donker gemaakt en op bleeding getest, maar echt minimale bleeding. Je ziet als je goed kijkt rechts onder iets, maar dat is echt minimaal.

Super van Azerty! Ben echt heel erg tevreden!

Ps wat een mooi scherm overigens.. :-) als ik naar mijn andere monitor kijken denk ik van "Heb ik hier al die jaren naar gekeken?" :o

[Voor 20% gewijzigd door Ferio op 03-09-2016 22:25]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ferio schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:24:
Zojuist nogmaals een pixel test uitgevoerd en alles is perfect. Hierna alles donker gemaakt en op bleeding getest, maar echt minimale bleeding. Je ziet als je goed kijkt rechts onder iets, maar dat is echt minimaal.

Super van Azerty! Ben echt heel erg tevreden!
Wat heeft Azerty hier precies aan bijgedragen, behalve dat je het bij hun hebt gekocht? :P De kudo's lijken me voor Dell ;)

edit:
Aah, je hebt 'm laten omruilen zie ik. Dan is het denk ik nog steeds grotendeels kudo's voor Dell, met een ander merk had Azerty mogelijk moeilijker gedaan :)

[Voor 14% gewijzigd door Hahn op 03-09-2016 22:52]

The devil is in the details.

• Ferio
Hahn schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:50:
[...]
Wat heeft Azerty hier precies aan bijgedragen, behalve dat je het bij hun hebt gekocht? :P De kudo's lijken me voor Dell ;)

edit:
Aah, je hebt 'm laten omruilen zie ik. Dan is het denk ik nog steeds grotendeels kudo's voor Dell, met een ander merk had Azerty mogelijk moeilijker gedaan :)
Bijna goed.

Ik had bij mijn eerste bestelling gevraagd (dus zonder een beeldscherm te ruilen) of ze het beeldscherm konden testen op dode pixels en minimale bleeding en zo een beeldscherm naar mij toe te sturen. Dit hebben ze dus gedaan, want er zijn geen dode pixels of iets en erg minimale bleeding.

• Hahn
  • Nu online
Ferio schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:56:
[...]

Bijna goed.

Ik had bij mijn eerste bestelling gevraagd (dus zonder een beeldscherm te ruilen) of ze het beeldscherm konden testen op dode pixels en minimale bleeding en zo een beeldscherm naar mij toe te sturen. Dit hebben ze dus gedaan, want er zijn geen dode pixels of iets en erg minimale bleeding.
Zonder extra kosten?

• Ferio
Yep, had direct een goede nodig. voor werk, dus kon mij ook niet permitteren om wellicht weken bezig te zijn met omruilen.

edit: Het is denk ik goedkoper gelijk te controleren dan 5 schermen heen en weer sturen, met alle kosten en papierwerk wat erbij komt.

[Voor 19% gewijzigd door Ferio op 03-09-2016 22:59]

• Hahn
  • Nu online
Ferio schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:58:
[...]

Yep, had direct een goede nodig. voor werk, dus kon mij ook niet permitteren om wellicht weken bezig te zijn met omruilen.
Dan is het inderdaad een nette service :) Vaak vragen winkels best flinke bedragen (soms zelfs 75 euro...) voor dingen als pixelgarantie :X

• Ferio
Hahn schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:59:
[...]

Dan is het inderdaad een nette service :) Vaak vragen winkels best flinke bedragen (soms zelfs 75 euro...) voor dingen als pixelgarantie :X
Dat vind ik een beetje dubbel, want binnen 14 dagen mag je altijd ruilen zonder reden en die service is alleen voor de eerste 30 dagen geloof ik? Mocht er daarna een dode pixel ontstaan dan moet je bij Dell aankloppen en ruilt Dell hem vaak gewoon om, ook al zeggen ze soms vanaf x pixels pas.. :-)

• Hahn
  • Nu online
Ferio schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:01:
[...]

Dat vind ik een beetje dubbel, want binnen 14 dagen mag je altijd ruilen zonder reden en die service is alleen voor de eerste 30 dagen geloof ik? Mocht er daarna een dode pixel ontstaan dan ruilt Dell hem vaak gewoon om, ook al zeggen ze soms vanaf x pixels pas.. :-)
Pixelgarantie is inderdaad dief van je eigen portemonnee zijn :P

• Ferio
Hahn schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:01:
[...]

Pixelgarantie is inderdaad dief van je eigen portemonnee zijn :P
Afuture doet het trouwens ook als je ze een mail stuurt. Ze zeiden alleen dat je dan een geopende verpakking zal krijgen wat opnieuw gesloten is, maar dat is logisch. Afijn is dat altijd weer goedkoper dan 2, 3x of meer omruilen. :-)

• Ferio
Even een andere vraag;

Zit er bij jullie links en rechts van het beeldscherm bij de onderste rand ook kleine kier? in het midden zit hij straks tegen het beeldscherm aan, maar links vrijwel in de hoek en rechts boven de knoppen zit een klein kiertje.

Lijkt een soort van dubbelzijdig tape, als ik hem aandruk zit hij is strakker op het scherm, maar laat later weer iets los.

Zie:

[Voor 49% gewijzigd door Ferio op 03-09-2016 23:27]

• Mick1990
  • Niet online
Dat is volgens mij gewoon een kwaal van de Uxx15H-serie, net als de vaak slecht reagerende power touch button. Mijn U2515H van vorig jaar had ook die kier.
nooberke schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 12:09:
[...]

Ik heb helaas zelf geen apparatuur voorhanden om te calibreren..

Maar het zou dus de moeite kunnen lonen om hem eventueel in te ruilen als het zo random is :/
Ik doelde ook meer op kalibreren via het besturingssysteem ;) was erg eenvoudig in OSX, moet in Windows ook gewoon kunnen lijkt me.

Aan het typen...

• muhda
  • Laatst online: 08:20

muhda

Optimistic Investigator

Welk software is het meest geschikt om vensters te beheren op grote schermen?
Ik kan nergens Dell DDM software vinden, waarschijnlijk ook omdat op windows 10 voor vertragingen en andere problemen zorgde.

Ik ga denk ik AquaSnap even uitproberen.

“Being a good example teaches others to be good.”

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:29
Simmity schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 07:11:
Als het goed is is er bij de Dell U3415W een displayport naar miniDP meegeleverd en kan je deze direct aansluiten op de MBP. Bij HDMI 1.4 kan het scherm enkel met 50hz aangestuurd worden.
Beetje laat, maar had deze gemist :)

Ik gebruik momenteel de HDMI kabel voor mijn Macbook Pro en dat bevalt prima tot nu toe.
De mDP naar DP kabel heb ik inderdaad gezien, maar die gebruik ik juist andersom, namelijk om mijn werklaptop via DP --> mDP te verbinden. Na een paar dagen thuiswerken zou ik hier uiteindelijk wel een goed eindoordeel over kunnen geven maar het lijkt erop dat ik die drie/vier tientjes voor een extra kabel waarschijnlijk in mijn zak kan houden.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 22:41
Weet iemand of de Dell U3415W geheel uit productie is gegaan? Net nu ik hem wil gaan bestellen is deze natuurlijk nergens meer verkrijgbaar. De opvolger (U3417W) is woensdag aangekondigd, maar kost ook doodleuk 300 euro meer. Daar heb ik geen trek in. Als de U3415W al ergens verkrijgbaar is, dan is het behoorlijk boven de 750 euro waarvoor hij 2 weken geleden in de pricewatch stond.

Heeft iemand wellicht een betrouwbare buitenlandse webshop waar ik deze monitor voor een nette prijs kan bestellen?

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05 09:19
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe monitorsetup...vooral voor zakelijk gebruik: YouTube, webbrowsen, af en toe photoshop en grote Excel werkbladen. Ik zit daarbij een beetje te twijfelen tussen de volgende modellen:

Dell P2715Q (4k)
Dell UP3216Q (4k)
Dell UP2716D (2560 x 1440)
Dell U2717D + Infinity Edge (2560 x 1440)

De nieuwe monitor moet in iedergeval een IPS paneel hebben en minimaal 27 inch (2560 x 1440) zijn aangezien ik dat nu emaal al gewend ben met mijn huidige U2713HM scherm. (zit trouwens een Intel HD graphics 4600 & Nvidia Quadro K2100M kaart in mijn Lenovo W540 laptop voor de aansturing)

Ik heb liever een ouderwets vlak scherm dan een curved lopend scherm. Ik zou bijv. 2 U2717D 's naast elkaar kunnen zetten gezien de vrij dunne randen van dit scherm maar krijg ik dat wel de kleuren van de beide schermen perfect gelijk of blijf ik altijd verschillen houden. Prijstechnisch zou deze setup goedkoper zijn dan bijv. de 3216Q alleen heb je dan wel weer een lagere resolutie. Iemand nog tips voor de juiste keuze of misschien een goede alternatieve setup die ik over het hoofd zie?

Heb helaas geen fysieke winkel gevonden waar is ze naast elkaar goed zou kunnen bekijken en om nu een berg beeldschermen thuis te gaan testen en weer retoursturen is ook niet echt handig. Misschien iemand hier een tip waar je deze schermen live kunt bekijken?

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 21:04
Hoi, zit er nog leven in deze topicserie? :P

Mijn nu ongeveer 3,5 jaar oude Dell U3014 is zaterdag overleden. In de zin van, hij gaat nog wel aan, backlight gaat aan, maar geeft alleen nog vaag 'glow'achtig verticale strepen en banden. Zelfs het eigen interne monitormenu wordt zo 'weergegeven'.
Dell gebeld. Zit net een paar maanden buiten de 3-jarige garantietermijn. Ze gaan hem niet repareren, want daar doen ze uberhaupt niet aan, en vervangen wordt hem dus ook niet. Dat wordt dus een nieuwe monitor voor mij, en op deze manier geen Dell meer voor mij. 3,5 jaar oud en niet eens willen repareren, pfft.

Anyway, ik zie in de pricewatch natuurlijk ook Dell langskomen, en ook nieuwe Ultrasharp series, waaronder de UP3017 en U3417W. Worden die niet meer in de startpost opgenomen?

• Knightwolf
Jammer dat dit topic dood is :|

Het slechte nieuws is, mijn U3014 is nog steeds 'drugged' en Dell wil er niks aan doen.
Het goede nieuws is, dankzij dit topic https://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18460501 heb ik mijn UltraSharp 3008WFP weer werkend gekregen! :D Heb mijn verhaal er ook gedaan, met wat pics erbij.

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 00:16
Iemand enig idee of er op "korte" termijn 4k / 5k monitors komen die geschikt zijn voor Displayport 1.3/1.4, waardoor ze dus aan te sturen zijn via 1 Displayport kabel?

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:08
Knightwolf schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:31:
Jammer dat dit topic dood is :|

Het slechte nieuws is, mijn U3014 is nog steeds 'drugged' en Dell wil er niks aan doen.
Het goede nieuws is, dankzij dit topic https://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18460501 heb ik mijn UltraSharp 3008WFP weer werkend gekregen! :D Heb mijn verhaal er ook gedaan, met wat pics erbij.
Mooie fix.

Mijn U3011 was vorig jaar overleden, heb hem uiteindelijk maar verkocht aan een mede-tweaker. Geen idee of die hem gefixt heeft, of wellicht verkocht in onderdelen. Wel matig dat de support van Dell zo kort is, je mag toch eigenlijk wel verwachten dat dergelijke schermen langer dan 3 jaar mee gaan.

• Knightwolf
Hielko schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:28:
[...]

Mooie fix.

Mijn U3011 was vorig jaar overleden, heb hem uiteindelijk maar verkocht aan een mede-tweaker. Geen idee of die hem gefixt heeft, of wellicht verkocht in onderdelen. Wel matig dat de support van Dell zo kort is, je mag toch eigenlijk wel verwachten dat dergelijke schermen langer dan 3 jaar mee gaan.
Ja is echt belachelijk. Zelf tijdje met ze aan de lijn gehangen, en wat ik op het gelinkte forum en daar weer gelinkte fora gelezen heb is de 'support' van Dell overal hetzelfde. Australië, USA, Europa... Nergens wordt iets gerepareerd.
Wat ik me zelf dan vooral afvraag is hoe ze aan 'refurbished' apparaten komen bij omruil binnen de garantieperiode, want dat is er wel degelijk. Worden ze dan stiekum toch gefixed?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zit te denken een pricewatch: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart te kopen (als vervanger voor een oud 1920x1200-scherm in een 2x setup), maar ik ben nogal onzeker over de egaliteit van het scherm, op zich natuurlijk niet heel gek gezien de prijs (een alternatief dat ik overweg is een NEC EA244UHD, dat op zijn goedkoopst het 2,5-voudige kost.). Op het internet zijn nogal wisselende berichten te vinden over de UP2516D, ik heb niet veel zin om schermen te blijven ruilen etc, loont het 'de gok'?
Knightwolf schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:39:
Hoi, zit er nog leven in deze topicserie? :P
Niet echt veel meer. Met m'n nieuwe baan sinds 1 januari kom ik er niet echt meer aan toe om de startpost up-to-date te houden en regelmatig te reageren in dit topic. En daarvoor had ik het ook erg druk met tijdelijk werk.
Mijn nu ongeveer 3,5 jaar oude Dell U3014 is zaterdag overleden. In de zin van, hij gaat nog wel aan, backlight gaat aan, maar geeft alleen nog vaag 'glow'achtig verticale strepen en banden. Zelfs het eigen interne monitormenu wordt zo 'weergegeven'.
Je hebt het niet echt getroffen met die Dell schermen van jou. Eerst je 3008WFP en nu je U3014. Hoeveel branduren had jij nu uiteindelijk op die schermen? Gelukkig heb je die 3008WFP weer aan de praat gekregen, staat nog een stuk mooier op je bureau ook. Van de hele UltraSharp serie hadden de 2707WFP en 3008WFP verreweg het beste design.

M'n U2711 draait na bijna 6,5 jaar nog steeds lekker, met inmiddels 15.654 uur op de teller (1,79 jaar). Dat komt neer op gemiddelde van 6:39 uur per dag, maar dat komt vooral door voorgaande jaren. Sinds de vorige keer dat ik heb gekeken zit ik op 4:41 uur per dag gemiddeld.
Dell gebeld. Zit net een paar maanden buiten de 3-jarige garantietermijn. Ze gaan hem niet repareren, want daar doen ze uberhaupt niet aan, en vervangen wordt hem dus ook niet. Dat wordt dus een nieuwe monitor voor mij, en op deze manier geen Dell meer voor mij. 3,5 jaar oud en niet eens willen repareren, pfft.
Natuurlijk klote, maar dit is al jaren zo met Dell. Zal bij veel andere fabrikanten waarschijnlijk ook niet anders zijn, of je betaalt meteen de hoofdprijs, waardoor het toch niet meer rendabel is.

Wat bij Dell dan nog wel redelijk interessant is, is die garantieverlenging op de UltraSharp schermen van 3 naar 5 jaar. Dat kost niet zo gek veel meer en de kans is een stuk groter dat hij in vierde of vijfde jaar stuk gaat dan in de eerste drie en binnen de garantieperiode is de service van Dell best goed vergeleken met de meeste andere fabrikanten.
...ook nieuwe Ultrasharp series, waaronder de UP3017 en U3417W. Worden die niet meer in de startpost opgenomen?
Op korte termijn waarschijnlijk niet nee.
Knightwolf schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:31:
Toffe fix. Ik twijfel of ik zelf een defect scherm zo lang bewaard zou hebben, maar zo zie je maar weer... Bijzonder om te zien dat een diode de boosdoener is. Zoals iemand anders in dat topic al aangaf zijn het meestal de elco's die stuk gaan, zeker als ze ook echt klappen, want dan nemen ze vaak nog veel meer onderdelen met zich mee. Maar zoals ook al werd opgemerkt in dat topic zitten in de 3008WFP blijkbaar prima elco's.
Knightwolf schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:16:
Wat ik me zelf dan vooral afvraag is hoe ze aan 'refurbished' apparaten komen bij omruil binnen de garantieperiode, want dat is er wel degelijk. Worden ze dan stiekum toch gefixed?
Alle schermen die worden teruggestuurd worden gewoon gerepareerd en ze houden ook altijd nog wat old stock achter als een scherm EOL gaat.
begintmeta schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:20:
Ik zit te denken een pricewatch: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart te kopen (als vervanger voor een oud 1920x1200-scherm in een 2x setup), maar ik ben nogal onzeker over de egaliteit van het scherm, op zich natuurlijk niet heel gek gezien de prijs (een alternatief dat ik overweg is een NEC EA244UHD, dat op zijn goedkoopst het 2,5-voudige kost.). Op het internet zijn nogal wisselende berichten te vinden over de UP2516D, ik heb niet veel zin om schermen te blijven ruilen etc, loont het 'de gok'?
Uniformiteit blijft een groot probleem van vrijwel alle schermen tegenwoordig, maar vooral met de IPS-panelen. Het maakt daarbij niet eens zo gek veel uit of die van LG Display, AU Optronics, Samsung of Sharp komen. Zelfs met een goedwerkende actieve uniformiteitscorrectie (Eizo en NEC) is de uniformiteit zeker nog niet perfect.

Uiteindelijk blijft LCD tegenwoordig altijd een gok. Als je een Eizo of NEC koopt ben je al snel twee tot vier keer meer kwijt, maar je hebt wel een grotere kans op succes.

• begintmeta
  • Niet online
Kid Jansen schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:11:
...
Uniformiteit blijft een groot probleem van vrijwel alle schermen tegenwoordig, maar vooral met de IPS-panelen. Het maakt daarbij niet eens zo gek veel uit of die van LG Display, AU Optronics, Samsung of Sharp komen. Zelfs met een goedwerkende actieve uniformiteitscorrectie (Eizo en NEC) is de uniformiteit zeker nog niet perfect.
Ja, dat lijkt inderdaad zo te zijn, ik heb momenteel een instap-Eizo (CS240) staan naast het te vervangen iiyama-scherm, en dat scherm is goed genoeg voor mij, maar ook bij lange na niet perfect.
Uiteindelijk blijft LCD tegenwoordig altijd een gok. Als je een Eizo of NEC koopt ben je al snel twee tot vier keer meer kwijt, maar je hebt wel een grotere kans op succes.
Ik denk dat ik maar ga loeren op een goede aanbieding van Eizo of NEC, het heeft toch geen haast.
Groot nadeel van Eizo en NEC vind ik dan weer dat ze altijd achterlopen op merken als Dell, HP en LG als het aankomt op nieuwe formaten/resoluties, of eigenlijk nieuwe panelen in het algemeen. Zo hebben Eizo en NEC bijvoorbeeld alleen maar 2560x1440 op 27". Ze hebben allebei één 23,8" 3840x1440, maar voor de rest kan je onder de 27" alleen maar 1920x1200 of lager krijgen.

Zelf zit ik nog te steeds te denken aan één heel groot scherm met minimaal 3840x2160. 2x 27" is gewoon te breed, maar zou best nog wat extra hoogte willen. 40" 3840x2160 lijkt mij ideaal, maar er zijn maar een paar schermen in dat formaat.

• Knightwolf
Kid Jansen schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:11:
[...]

Niet echt veel meer. Met m'n nieuwe baan sinds 1 januari kom ik er niet echt meer aan toe om de startpost up-to-date te houden en regelmatig te reageren in dit topic. En daarvoor had ik het ook erg druk met tijdelijk werk.
Begrijpelijk ja, helaas :)
Je hebt het niet echt getroffen met die Dell schermen van jou. Eerst je 3008WFP en nu je U3014. Hoeveel branduren had jij nu uiteindelijk op die schermen? Gelukkig heb je die 3008WFP weer aan de praat gekregen, staat nog een stuk mooier op je bureau ook. Van de hele UltraSharp serie hadden de 2707WFP en 3008WFP verreweg het beste design.
Idd, en idd. Echt geweldig is een 'leeftijd' van 3 tot 5 jaar niet. Deze dingen moeten toch minstens 10 jaar mee kunnen gaan, zeker met de backlight nooit hoger dan 15% of zo.
M'n U2711 draait na bijna 6,5 jaar nog steeds lekker, met inmiddels 15.654 uur op de teller (1,79 jaar). Dat komt neer op gemiddelde van 6:39 uur per dag, maar dat komt vooral door voorgaande jaren. Sinds de vorige keer dat ik heb gekeken zit ik op 4:41 uur per dag gemiddeld.
Net even gekeken in mijn 3008WFP... 25.362 uur :P en dat was dus in een jaar of 5 tijd.
Die U3014 kan ik niet meer zien, want die geeft niks zinnigs meer op beeld weer helaas. Beeld gaat aan en na even verschijnen er voornamelijk oranje-rode verticale strepen/banden die met het anti-inbrandpatroon langzaam mee naar links en rechts bewegen. Menuknop indrukken reageert direct te zien aan de menu-LED, maar na even verschijnt er rechts een vage witte verticale band, en als het menu na de timeout weer uit gaat verdwijnt die band langzaam en begint het eerste weer.
Natuurlijk klote, maar dit is al jaren zo met Dell. Zal bij veel andere fabrikanten waarschijnlijk ook niet anders zijn, of je betaalt meteen de hoofdprijs, waardoor het toch niet meer rendabel is.

Wat bij Dell dan nog wel redelijk interessant is, is die garantieverlenging op de UltraSharp schermen van 3 naar 5 jaar. Dat kost niet zo gek veel meer en de kans is een stuk groter dat hij in vierde of vijfde jaar stuk gaat dan in de eerste drie en binnen de garantieperiode is de service van Dell best goed vergeleken met de meeste andere fabrikanten.
Op mijn 3008WFP had ik zowiezo al 5 jaar garantie, op die U3014 3 jaar. Heb eerst nog geprobeerd om die te verlengen, maar daar kreeg ik negatief antwoord op.
Toffe fix. Ik twijfel of ik zelf een defect scherm zo lang bewaard zou hebben, maar zo zie je maar weer... Bijzonder om te zien dat een diode de boosdoener is. Zoals iemand anders in dat topic al aangaf zijn het meestal de elco's die stuk gaan, zeker als ze ook echt klappen, want dan nemen ze vaak nog veel meer onderdelen met zich mee. Maar zoals ook al werd opgemerkt in dat topic zitten in de 3008WFP blijkbaar prima elco's.
Ik weet ook niet waarom ik hem bewaard heb, ik kon er gewoon nog geen afscheid van nemen gezien ik wist waar het probleem zat. En bij m'n ouders op zolder stond hij ook nergens in de weg. Nadat ik met m'n vriendin ben gaan samenwonen is hij daar gewoon blijven staan en sinds kort pas weer opgehaald :P

Over die elco's heb ik ook gelezen ja, en zag er ook allemaal nog prima uit. Na goed ontstoffen leek alles nog als nieuw. Kwalitatief is Dell zeker goed, maar het probleem als er wat mee is he...
Knightwolf schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:32:
Idd, en idd. Echt geweldig is een 'leeftijd' van 3 tot 5 jaar niet. Deze dingen moeten toch minstens 10 jaar mee kunnen gaan, zeker met de backlight nooit hoger dan 15% of zo.
10 is misschien wel wat aan de lange kant om te verwachten, maar de eerste 5 jaar moet het gewoon goed zijn en een jaar of 8 moet wel haalbaar zijn.
Net even gekeken in mijn 3008WFP... 25.362 uur :P en dat was dus in een jaar of 5 tijd.
Damn man, zette je dat ding vrijwel nooit uit of zo? Dat is toch wel zo'n 14 uur per dag dan. Nog 918 uur en je hebt 3 jaar op de teller staan. Hoe is de backlight dan nu? Nog in één van de presets te gebruiken of moet je hem echt op Custom zetten om zelf de RGB-gains in te kunnen stellen? Die van mij is in ieder geval behoorlijk wat van z'n helderheid kwijtgeraakt en moet echt in Custom staan anders is wit gewoon geel.
Die U3014 kan ik niet meer zien, want die geeft niks zinnigs meer op beeld weer helaas. Beeld gaat aan en na even verschijnen er voornamelijk oranje-rode verticale strepen/banden die met het anti-inbrandpatroon langzaam mee naar links en rechts bewegen. Menuknop indrukken reageert direct te zien aan de menu-LED, maar na even verschijnt er rechts een vage witte verticale band, en als het menu na de timeout weer uit gaat verdwijnt die band langzaam en begint het eerste weer.
Dat klinkt een stuk minder als iets wat je zelf zou kunnen fixen.
Op mijn 3008WFP had ik zowiezo al 5 jaar garantie, op die U3014 3 jaar. Heb eerst nog geprobeerd om die te verlengen, maar daar kreeg ik negatief antwoord op.
Volgens mij kan verlengen van garantie ook nog wel na aankoop, maar er zaten wel voorwaarden aan. Kan volgens mij alleen de eerste twee jaar of iets in die richting. Voor zover ik weet kon je niet een dag voor je garantie af zou lopen zeggen van doe mij er toch nog maar twee jaar bij.

EDIT: zojuist even gekalibreerd met m'n i1 Pro 2 en i1Profiler 1.6.7: zit nu op R=79, G=85, B=100 en Brightness=48 voor D65 @ 120 cd/m² als witpunt. De slijtage begint inmiddels wel redelijk af te vlakken, want 12 maart zat ik op 81-86-100-45. Dat verschil valt dus wel mee voor 1245 branduren.

[Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 04-12-2016 00:23]

• Hielko
Hoe kan je zien hoeveel branduren het scherm heeft?

• Hielko
Kid Jansen schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:41:
[...]

Service menu (zie startpost) of met tooltjes die het uitlezen via DDC/CI, zoals Monitor Asset Manager.
Ah, dat werkt idd. Hier staat de teller nog maar op 1462 en 1150 uren voor mijn UP3216Q's, 1 scherm stukje minder dan de ander omdat deze kapot ging terwijl die nog maar net nieuw was. Dan is de service van Dell wel top, krijg je gewoon een nieuwe toegestuurd voordat ze überhaupt de oude terug hebben.
Beste lap schermruimte heb je dan. Vind je dat niet veel te breed qua opstelling? Hoe hoog heb je de scaling dan staan en hoe diep is je bureau?

• Hielko
Ik heb ze niet recht naast elkaar staan, maar onder een hoek, anders is het idd wel veel te breed. En de rechterhelft van mijn rechterscherm gebruik ik over het algemeen voor de weinig belangrijke zaken zoals muziek oid. Heb overigens de scaling op 133% staan en schermen staan op armlengte afstand, kan ze aanraken als ik niet te ver achterover leun in m'n stoel.

• begintmeta
  • Niet online
Ik denk dat ik de gok misschien toch maar waag en een UA2516D voor erbij ga bestellen.

• Knightwolf
Kid Jansen schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:45:

Damn man, zette je dat ding vrijwel nooit uit of zo? Dat is toch wel zo'n 14 uur per dag dan. Nog 918 uur en je hebt 3 jaar op de teller staan. Hoe is de backlight dan nu? Nog in één van de presets te gebruiken of moet je hem echt op Custom zetten om zelf de RGB-gains in te kunnen stellen? Die van mij is in ieder geval behoorlijk wat van z'n helderheid kwijtgeraakt en moet echt in Custom staan anders is wit gewoon geel.
Ja heeft lekker veel aan gestaan, krijg je als je buiten werktijd weinig anders doet of tijden geen werk hebt :P
Backlight doet het nog prima, komt omdat ik hem volgens mij altijd op 0% brightness heb gehad. Schijnt met 50+% echt enorm hard achteruit te gaan. Nu hij weer leeft heb ik hem op 15% staan, nog steeds erg weinig, maar wil gewoon niet zo'n fel scherm.
Dat klinkt een stuk minder als iets wat je zelf zou kunnen fixen.
Lol idd...
EDIT: zojuist even gekalibreerd met m'n i1 Pro 2 en i1Profiler 1.6.7: zit nu op R=79, G=85, B=100 en Brightness=48 voor D65 @ 120 cd/m² als witpunt. De slijtage begint inmiddels wel redelijk af te vlakken, want 12 maart zat ik op 81-86-100-45. Dat verschil valt dus wel mee voor 1245 branduren.
Ik heb helaas nog steeds geen echte calibratietool, geen budget voor. Maar tot nu toe altijd op het oog gecalibreerd, soms meerdere keren als ik toch niet tevreden ben. Op wat tijd na kost het niks, en zorgt zeker voor verbetering.

Heb altijd "desktop" preset gebruikt, maar sinds hij weer leeft lijkt die toch niet meer naar tevredenheid in Windows op het oog gecalibreerd te willen worden, te gelig en groenig. Nu gebruik ik RGB-modus en alle kleuren op 100%. Dan de standaard Windows calibratieprocedure doorlopen en het beeld is redelijk goed. Op dezelfde manier doe ik de TV ook die op de andere poort van de videokaart aangesloten zit. Heb wel geprobeerd om in de monitor zelf met de RGB-waardes te spelen maar dat werd niks. En wat echt 'wit' is kan ik met de TV en m'n Galaxy S5 redelijk goed beoordelen en vergelijken. Niet perfect, maar voor zonder hardwarematige calibratie zeker goed genoeg.

[Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 06-12-2016 00:18]

• begintmeta
  • Niet online
begintmeta schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:12:
Ik denk dat ik de gok misschien toch maar waag en een UA2516D voor erbij ga bestellen.
k heb er net een opgehaald, op het eerste gezicht geen geen pixelproblemen en een groen-rozeverloop van links naar rechts. Dat had het oude iiyamascherm ook wat, dus laat ik het maar even gaan.

Vanavond ga ik eens kijken hoe het met de i1DP werkt, heeft iemand nog tips aangaande calibratie behalve wat in de OP staat? Ik will in iedergeval even met ArgyllCMS een uniformiteitsscreening doen voor wat het waard is, als iemand nog andere tips of verzoeken heeft, zal ik kijken of ik daar wat mee kan.

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-04 07:04
Mijn U2711 is afgelopen week overleden en nu ben ik ook aan het kijken voor een ander scherm. Eigenlijk wel jammer want ik had er graag nog wat langer gebruik van gemaakt. Misschien dat ik er nog een keer naar kan kijken (al ontbreekt het mij grotendeels aan hardware kennis).

Tegelijkertijd ben ik dus aan het rondkijken voor een nieuw scherm en lijkt het me leuk te delen en wat vragen te stellen hier. Ik gebruik het voornamelijk voor foto-bewerking, programmeren en gaming. Ik heb recent een GX 1070 aangeschaft, dus de aansturing mag geen probleem zijn. Omdat ik veel tijd doorbreng achter mijn scherm en erg genoten heb van de 27" heb ik besloten ook eens te kijken naar een wat groter model. Zo lijkt de mogelijkheid om 4K materiaal te kunnen zien me best leuk, al hoewel ook niet noodzakelijk. Uiteindelijk blijft fotografie de belangrijkste drijfveer voor een enkel mooi groot scherm en zo ben ik bij een aantal UP-schermen uit gekomen:

Dell Ultrasharp UP2716D Specs € 650,- pricewatch: Dell Ultrasharp UP2716D Zilver, Zwart
27" 2.560 x 1.440 60Hz 6ms GTG 100% Adobe RGB, 100% sRGB, 100% REC709 en 98% DCI-P3. + Extra dunne bezels

Dell Ultrasharp UP3216Q Zwart Specs € 1150,- pricewatch: Dell Ultrasharp UP3216Q Zwart
31,5" 3.840 x 2.160 bij 60 Hz 6ms GTG 99,5% adobe RGB, 100% sRGB, 100% REC709 en 87% DCI-P3

Dell Ultrasharp UP3017 Grijs Specs € 1250,- pricewatch: Dell Ultrasharp UP3017 Grijs
30" 2.560 x 1.600 bij 60 Hz 6 ms (-) 99% adobe RGB, 99% sRGB, 99% REC709 en 99% DCI-P3

Die laatste twee liggen qua prijs redelijk dicht bij elkaar. Zijn er afgezien van het feit dat de UP3017 iets nieuwer is en een bredere DCI-P3 (ik begreep dat dit gebruikt word bij video?) dekking heeft zijn er dan nog andere verschillen die ik mee moet nemen in mijn overweging?

Voor de rest neig ik nu naar de UP3216Q vanwege de grootte, resolutie en het feit dat ik voor fotografie vooral geïnteresseerd ben in adobeRGB en sRGB colourspaces.

Weet verder iemand hoe het zit met de kleurdekking van de UP2716D? (en waar de -D voor staat? Resolutie? extra dunne bezels?)

edit: ik realiseer me nu dat dit op z'n minst erg dicht tegen een aankoop advies zit, dus als dit ergens anders hoort dan hoor ik het graag.
edit 2: 27" kleur spectra toegevoegd, met dank aan @begintmeta

[Voor 4% gewijzigd door Jur_ op 14-12-2016 11:37]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• begintmeta
  • Niet online
Jur_ schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:04:
...
Weet verder iemand hoe het zit met de kleurdekking van de UP2716D? (en waar de -D voor staat? Resolutie?)
...
Ik heb geen idee waar de D voor zou staan moet ik zeggen (ook niet wat de 16 zou betekenen, 27 en UP zijn dan nog wel verklaarbaar voor mij.) Volgens Dell doet het scherm 100% Adobe RGB, 100% sRGB,100% REC 709 en 98% DCI-P3. Ik heb net de 25-inchversie van die monitor gekocht, en het is best een aardig scherm, alleen is de uniformiteit maar matig, zeker zodra je iets zelf wil instellen (dan wordt de fabrieks-uniformiteitscalibratie uitgeschakeld). Ik weet niet of de 27" veel beter is dan de 25", maar ik vermoed van niet. Als je zoals je aangeeft ook overweegt wat meer uit te geven, kan je, ook afhankelijk van wat je behoeften/vereisten precise zijn ook eens bij NEC of EIZO (een CS270 is vermoed ik best een wat kleur&uniformiteit betreft aardig scherm voor de prijs) kijken.

[Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 13-12-2016 20:13]

U = UltraSharp
P = Professional
27 = diagonaal in inches
16 = fiscaal jaar van Dell waarin scherm in uitgebracht
D = ?

Als je echt voor een 4K optie wilt gaan zou ik zeker ook naar deze drie kijken:

Samsung U32D970Q
BenQ PV3200PT
Asus PA329Q

• Jur_
begintmeta schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:46:
Volgens Dell doet het scherm 100% Adobe RGB, 100% sRGB,100% REC 709 en 98% DCI-P3.
Ik zag het nu in de algemene omschrijving op de product pagina staan inderdaad, thanks. Ik zal mijn originele post ook updaten.
Als je zoals je aangeeft ook overweegt wat meer uit te geven, kan je, ook afhankelijk van wat je behoeften/vereisten precise zijn ook eens bij NEC of EIZO (een CS270 is vermoed ik best een wat kleur&uniformiteit betreft aardig scherm voor de prijs) kijken.
Ik heb Eizo tot nog toe een beetje genegeerd vanwege de meerprijs voor vergelijkbare specs, maar misschien is dat onterecht. Ik ga deze en een aantal andere modellen eens bekijken :)
Ik heb geen idee waar de D voor zou staan moet ik zeggen
Ik begin te vermoeden dat het te maken heeft met de extra dunne bezels.
Kid Jansen schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:01:
Als je echt voor een 4K optie wilt gaan zou ik zeker ook naar deze drie kijken:

Samsung U32D970Q
BenQ PV3200PT
Asus PA329Q
4K is eigenlijk de minst belangrijke eis, maar ik ga de schermen checken. Thanks :)

De reden dat ik naar een iets duurdere monitor kan kijken is ook omdat ik hem ook voor thuiswerken kan gebruiken en misschien via een werk regeling met bruto salaris kan betalen.

Tegelijkertijd heb ik besloten de oude U2711 weg te brengen bij een kennis om te kijken of hij hem misschien nog kan repareren (ik vermoed dat het een algemene stroom toevoer probleem is ergens intern).

• begintmeta
  • Niet online
... te offtopic ...

[Voor 93% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2016 09:33]

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Volgens mij wordt de D gebruikt als aanduiding voor de modellen met een ingebouwde kvm switch voor twee systemen (2x USB upstream aansluitingen)

• Jur_
Uiteindelijk heb ik heel wat rondgelezen en een heel aantal monitoren bekeken. Dank daarbij ook voor de suggesties die hier gegeven werden door begintmeta en Kid Jansen O+

De keuze die ik gemaakt heb was geen makkelijke en is met grote waarschijnlijkheid ook anders voor andere tweakers met andere behoeften en mogelijkheden.

Eigenlijk was de Dell Ultrasharp UP3216Q mijn eerste keus geweest, maar bleek niet meer te krijgen bij de betrouwbare webshops (zoals azerty, 4launch, coolblue en zelfs dell zelf geeft een levetijd van 4-6 weken aan). Na wat rondbellen en mailen kwam er toch wel uit dat deze uberhaupt niet meer leverbaar is of de levertijd ook bij navragen leverancier onbekend is. Blijft wel echt een mooie monitor met 4k, flinke kleurendiepte en 31.5". Voor de genen die er hun handen nog op kunnen leggen wat mij betreft zeker doen ;)

De ASUS PA329Q kwam daarna het dichtst in de buurt, maar ondersteund geen adobe RGB, gezien ik toch steeds vaker of afdrukken laat maken, wil ik dat toch ook wel graag hebben. Verder wel echt een pracht monitor. De Samsung U32D970Q was uberhaupt maar bij 2 webwinkels te krijgen (nu nog maar 1) en lag iets verder boven het budget, en de EIZO's die ik heb bekeken, hadden voor het zelfde bedrag als een 30+" of minder kleuren (8bit met 10bit LuT) of waren 27". In het geval van 27" was de UP2716D wat mij betreft net iets interessanter.

Uiteindelijk ben ik voor een compromis gegaan met de Dell Ultrasharp UP3017. Ik heb lang getwijfeld of ik niet de UP2716D moest nemen. Maar gezien een gunstige regeling op werk besloten de extra euro's er toch maar voor neer te leggen en hem direct bij Dell te bestellen met wat extra garantie. Het extra oppervlak en de hoogte resolutie zijn van genoeg meerwaarde voor foto's bewerken en programmeren met 2 kolommen op 1 scherm. Voor mij dus nog even geen 4K, maar ik ben blij met mijn keuze :D

Nu afwachten wanneer ze hem gaan leveren :*)

Jur_ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:10:
...
De ASUS PA329Q kwam daarna het dichtst in de buurt, maar ondersteund geen adobe RGB...
Hoe kom je daar nou bij? Dat scherm heeft 99,5% Adobe RGB afdekking en een ingebouwde Adobe RGB modus. Het zou me ook niet verbazen als dat scherm het grootste kleurbereik heeft van de op dit moment verkrijgbare beeldschermen voor consumenten, aangezien het naar mijn weten de enige is met een quantum dot enhancement film in de backlight assembly. (er zijn wel een paar laptops die dat ook hebben en ook een heel scala aan TV's, maar voor zover ik weet geen andere beeldschermen)
ASUS PA329Q specifications:

Color Saturation :
99.5% (Adobe RGB), 100% (Rec. 709), 100% (sRGB), 90% (DCI-P3), Rec. 2020 support

SPLENDID Video Preset Modes : 8 Modes (Adobe RGB Mode/sRGB Mode/Scenery Mode/Standard Mode/User Mode 1/User Mode 2/Reading Mode/Darkroom Mode)

• Jur_
[b]Kid Jansen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:42:

Hoe kom je daar nou bij? Dat scherm heeft 99,5% Adobe RGB afdekking en een ingebouwde Adobe RGB modus. [...]
Oh wow! Je hebt helemaal gelijk! dankjewel voor de reactie! Ik heb vandaag ook gebeld met iemand van 4Launch en die had het over de PA328Q nadat de Dell niet meer op voorraad was. Dat is ook een 4k 32" model alleen zonder adobe RGB Ik denk dat ik eerdere reviews ook het verkeerde model heb gezien. Ik ga ze beide nog eens overwegen en snel kijken of ik mijn order kan annuleren! :| :F

edit: ik heb een mail gestuurd en ga ze morgen proberen te bellen. Wat goed dat je snel gereageerd hebt. Mijn dank is groot! _/-\o_
edit2: ik zie nu dat de PA329Q ook bijna nergens te krijgen is, misschien toch iets te hard van stapel gelopen. Ik zal even rustig alles gaan bekijken, was een beetje geschrokken van de reactie ook! :+ :D

[Voor 27% gewijzigd door Jur_ op 27-12-2016 23:14]

PA328Q is het vorige model, maar ASUS heeft met de PA329Q de specs flink opgeschroefd. Ik vind het zelf eigenlijk nog wat te klein, want ik wil een 4K scherm dat ik op 100% scaling (dus eigenlijk geen scaling) kan gebruiken, puur vanwege de werkruimte. Tot nu toe zijn de 40" en 43" 4K schermen allemaal vrij low end, maar als er een scherm van rond de 40" zou komen met 4K of hoger en specs vergelijkbaar aan die van de PA329Q dan zou ik het wel weten. Heb het scherm ook zelf mogen aanschouwen in het lab van Nanosys (zij maken de quantum dots, 3M maakt daar een quantum dot enhancement film van en Samsung Display gebruikt dat weer in de backlight assembly van een aantal van hun panelen)

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:52
Jur_ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:47:
edit2: ik zie nu dat de PA329Q ook bijna nergens te krijgen is, misschien toch iets te hard van stapel gelopen. Ik zal even rustig alles gaan bekijken, was een beetje geschrokken van de reactie ook! :+ :D
Staat er eentje bij vraag en aanbod hier op tweakers.net, Mits dat geen bezwaar is.
Ziet eruit als een zeer mooi scherm, Helaas voor mij ver boven mijn budget.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb hier al een aantal jaar een Dell U2312HM staan en begin mij steeds meer te irriteren aan de voor mij te aanwezige coating van het scherm.
Nu zou ik het liefst een scherm zonder coating hebben met een glasplaat ervoor, Maar die zijn voor zover ik kan zien niet tot nauwelijks te vinden.

Hoe zit het tegenwoordig met de zichtbaarheid van scherm coatings? Helemaal ervan af kom je niet tenzij je zoals apple er een glasplaat voor zet, Maar zo aanwezig als bij de U2312HM gaat mij echt te ver.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 08:32

Vidra

Vragen?

Jur_ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:10:
Uiteindelijk heb ik heel wat rondgelezen en een heel aantal monitoren bekeken. Dank daarbij ook voor de suggesties die hier gegeven werden door begintmeta en Kid Jansen O+

De keuze die ik gemaakt heb was geen makkelijke en is met grote waarschijnlijkheid ook anders voor andere tweakers met andere behoeften en mogelijkheden.

Eigenlijk was de Dell Ultrasharp UP3216Q mijn eerste keus geweest, maar bleek niet meer te krijgen bij de betrouwbare webshops (zoals azerty, 4launch, coolblue en zelfs dell zelf geeft een levetijd van 4-6 weken aan). Na wat rondbellen en mailen kwam er toch wel uit dat deze uberhaupt niet meer leverbaar is of de levertijd ook bij navragen leverancier onbekend is. Blijft wel echt een mooie monitor met 4k, flinke kleurendiepte en 31.5". Voor de genen die er hun handen nog op kunnen leggen wat mij betreft zeker doen ;)

De ASUS PA329Q kwam daarna het dichtst in de buurt, maar ondersteund geen adobe RGB, gezien ik toch steeds vaker of afdrukken laat maken, wil ik dat toch ook wel graag hebben. Verder wel echt een pracht monitor. De Samsung U32D970Q was uberhaupt maar bij 2 webwinkels te krijgen (nu nog maar 1) en lag iets verder boven het budget, en de EIZO's die ik heb bekeken, hadden voor het zelfde bedrag als een 30+" of minder kleuren (8bit met 10bit LuT) of waren 27". In het geval van 27" was de UP2716D wat mij betreft net iets interessanter.

Uiteindelijk ben ik voor een compromis gegaan met de Dell Ultrasharp UP3017. Ik heb lang getwijfeld of ik niet de UP2716D moest nemen. Maar gezien een gunstige regeling op werk besloten de extra euro's er toch maar voor neer te leggen en hem direct bij Dell te bestellen met wat extra garantie. Het extra oppervlak en de hoogte resolutie zijn van genoeg meerwaarde voor foto's bewerken en programmeren met 2 kolommen op 1 scherm. Voor mij dus nog even geen 4K, maar ik ben blij met mijn keuze :D

Nu afwachten wanneer ze hem gaan leveren :*)
Gisteren was de Dell UP2716D in de aanbieding bij Ibood voor EUR 449 - koopje dacht ik zo ;) _/-\o_ De garantie verloopt via Dell (ipv iBood :X :X :X ) dus de keuze was gauw gemaakt. :+ Maar ik begrijp dat je de UP3017 hebt besteld :9

[Voor 3% gewijzigd door Vidra op 28-12-2016 11:10]

Senior Manager Legal | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: Ryzen 5 5800X3D - ASUS X570 C8H - 32GB - PowerColor Red Devil RX 7900XTX OC Limited Edition

Jur_ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:47:
Oh wow! Je hebt helemaal gelijk! dankjewel voor de reactie! Ik heb vandaag ook gebeld met iemand van 4Launch en die had het over de PA328Q nadat de Dell niet meer op voorraad was. Dat is ook een 4k 32" model alleen zonder adobe RGB Ik denk dat ik eerdere reviews ook het verkeerde model heb gezien. Ik ga ze beide nog eens overwegen en snel kijken of ik mijn order kan annuleren! :| :F

edit: ik heb een mail gestuurd en ga ze morgen proberen te bellen. Wat goed dat je snel gereageerd hebt. Mijn dank is groot! _/-\o_
Inmiddels een keuze weten te maken? Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je de PA329Q uit Duitsland of Engeland kunt halen.
Sato schreef op woensdag 28 december 2016 @ 03:10:
Heb hier al een aantal jaar een Dell U2312HM staan en begin mij steeds meer te irriteren aan de voor mij te aanwezige coating van het scherm.
Nu zou ik het liefst een scherm zonder coating hebben met een glasplaat ervoor, Maar die zijn voor zover ik kan zien niet tot nauwelijks te vinden.

Hoe zit het tegenwoordig met de zichtbaarheid van scherm coatings? Helemaal ervan af kom je niet tenzij je zoals Apple er een glasplaat voor zet, maar zo aanwezig als bij de U2312HM gaat mij echt te ver.
Op de U2312HM valt echt al heel erg mee vergeleken met de schermen van de twee generaties daarvoor, de U2711 en U3011 waren al een stuk erger en de coating op de U2410 was dat al helemaal. Hoe erg de coating op de U2312HM is valt daarbij in het niet.

Op kantoor hebben we sinds kort 17 nieuwe P2317H schermen staan, maar ik zie daarbij qua coating niet veel verschil ten opzichte van de P2312H en U2312HM schermen die we ook op kantoor hebben staan.

• Jur_
Vidra schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:01:
Gisteren was de Dell UP2716D in de aanbieding bij Ibood voor EUR 449 - koopje dacht ik zo ;) _/-\o_ De garantie verloopt via Dell (ipv iBood :X :X :X ) dus de keuze was gauw gemaakt. :+ Maar ik begrijp dat je de UP3017 hebt besteld :9
Klinkt als een goeie deal! Meestal houd ik iBood ook wel in de gaten, maar de drukte van de kerstperiode had ik hem niet voorbij zien komen. Garantie via Dell klinkt inderdaad ook beter. Veel plezier er mee! :D
Kid Jansen schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:01:
Inmiddels een keuze weten te maken? Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je de PA329Q uit Duitsland of Engeland kunt halen.
Thanks voor alle hulp :) Buitenland was ook een prima optie geweest inderdaad en ik bestel regelmatig bij amazon.co.uk en amazon.de. Uiteindelijk toch besloten de annulering van de UP3017 na te bellen en de bestelling door te laten gaan. Komende vrijdag wordt hij geleverd :*)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 21:24

Deathchant

Don't intend. Do!

@Vidra,
ik heb 1 jaar geleden een 2713H besteld via iBOOD en ik heb toen ook via Dell de afhandeling gedaan en iBOOD op de hoogte gehouden. Kut monitor...3x omgeruild, alle 3 problemen. Staat hier ergens in het topic en in mijn product review.

Ja, ik moet ze wel echt credit geven hoe ze de boel afhandelen. Ze laten je niet zitten, ze regelen de dingen wel goed bij Dell en hoe dan ook krijg je een nieuwe/refurbished monitor of je geld terug (dit laatste is dan wel via iBOOD, omdat je em daar ook gekocht hebt).
Over de service van Dell heb ik niks te klagen echt goed!

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 09:26
Bijna een jaar geleden was de Dell UltraSharp UP3017Q OLED monitor aangekondigd.

Ik zal hem niet kunnen betalen maar was erg benieuwd hoe het OLED 4K monitoren presenteren daar ik verwacht dat dit de toekomst is voor monitoren.

Iemand enig idee waarom we er al maanden niks meer van lezen, gecanceld ?
De UP3017Q is vaporware geworden, waarschijnlijk gecanceld inderdaad. Als je OLED 4K wil zit je op het moment vast aan LG OLED UHD TV's van minimaal 55", of de Sony BVM-X300 V2.0 referentiemonitor, waar je zo'n €35.000 voor kwijt bent.

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 22:01
Wil al enige tijd een nieuwe monitor kopen, 4K. Lightroom / Premiere gebruik.. Heb de Dell P2715Q op het oog.. Maarja.. het is al een monitor van april 2015. Ben nu aan het twijfelen of het nog wel verstandig is om een "oude" monitor te kopen. Ja als je iets koopt loop je sowieso de volgende dag alweer achter , dat klopt.

• pientertje
  • Niet online
Ik heb een raar probleem met mijn U2713H. Ik heb nu zo'n beetje alles al geprobeerd en de hoop opgegeven. Maar misschien weten jullie nog raad.

De monitor heeft meer dan een jaar perfect gewerkt, en plotseling wilde mijn Macbook niet meer op de volledige resolutie verken (1080p ip 1440p). Op mijn windows desktop werkte hij nog wel. Ik dacht toen dat het een probleem met mijn macbook was en heb alles tevergeefs opnieuw geïnstalleerd.

Vandaag was ik een beetje aan het klooien met mijn desktop en gebeurde er precies hetzelfde als bij mijn laptop. De volledige resolutie werd niet meer ondersteund.

Ik vermoed zelf dat er een probleem is in de communicatie van de resoluties (EDID informatie). Op de windows desktop heeft het wat langer gewerkt omdat die informatie nog ergens in een cache stond.

Verder alles al geprobeerd (kabels, factory reset, etc.). De monitor is een vervanging van een U2711, dus garantie heb ik ook niet meer. Hebben jullie nog tips?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 07:33

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

pientertje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:17:
Ik heb een raar probleem met mijn U2713H. Ik heb nu zo'n beetje alles al geprobeerd en de hoop opgegeven. Maar misschien weten jullie nog raad.

De monitor heeft meer dan een jaar perfect gewerkt, en plotseling wilde mijn Macbook niet meer op de volledige resolutie verken (1080p ip 1440p). Op mijn windows desktop werkte hij nog wel. Ik dacht toen dat het een probleem met mijn macbook was en heb alles tevergeefs opnieuw geïnstalleerd.

Vandaag was ik een beetje aan het klooien met mijn desktop en gebeurde er precies hetzelfde als bij mijn laptop. De volledige resolutie werd niet meer ondersteund.

Ik vermoed zelf dat er een probleem is in de communicatie van de resoluties (EDID informatie). Op de windows desktop heeft het wat langer gewerkt omdat die informatie nog ergens in een cache stond.

Verder alles al geprobeerd (kabels, factory reset, etc.). De monitor is een vervanging van een U2711, dus garantie heb ik ook niet meer. Hebben jullie nog tips?
Custom resolutie forcen?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• HungTran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-07-2018
Ik heb net een nieuwe PC besteld en na het lezen van deze thread (gedeeltelijk dan toch) krijg ik zin om een nieuwe monitor te kopen :)

Wat is de levenscyclus van de Dell monitors?
De dell UP3216Q en PA329Q genieten ook mijn voorkeur maar beiden niet zo makkelijk verkrijgbaar. Ik vraag mij af als er een nieuwe UP3217Q in zicht is waardoor ze de UP3216Q niet meer makkelijk leveren? Ik ben niet gehaast en kan eventueel wel wat wachten. Ik zie wel nergens iets staan van de Eizo FlexScan EV3237-BK terwijl die in dezelfde prijsklasse zit en ook ongeveer dezelfde specs.

Ik gebruik mijn monitors ook vooral voor fotobewerking en af en toe wat gamen.
Het zou cool zijn als Dell met een nieuwe UP3217Q komt.

Ik bekijk die Eizo nog eens aandachtig want dat is voor mij ook een kanshebber.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft iemand wellicht een idee waarom de Dell UP2516D maar ook de UP2716D flink in prijs zijn gestegen? Ik weet nog dat ik de UP2516D voor EUR 300 kon oppikken, maar nog even wilde wachten... Nu kan je hem voor minimaal EUR 450 (!) meekrijgen?!
Geen idee, maar is zo te zien ook niet alleen maar hier, in Duitsland ben je er ook minimaal €415 voor kwijt (en meestal is hardware goedkoper bij onze oosterburen).

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb ook geen idee, ik heb een tijd geleden een UP2516D gekocht, voor pakweg €300 inderdaad, voor ̌€450 had ik het denk ik niet gedaan. Ik zou hopen dat men misschien de kwaliteit nog wat wat omhooggeschroefd zou hebben samen met de prijs, maar daarvoor zou ik mijn hand niet in het vuur dirven steken. Misschien is het gewoon een kwestie van opniew calibreren van de wisselkoerseffecten (dat zou nog wel na te gaan moeten zijn).
Zou kunnen dat het probleem bij LG Display ligt. Ik zag dat er een aantal andere 25" 2560x1440 schermen ook in prijs aan het stijgen zijn de laatste tijd, maar dat zijn allemaal vrij kleine toenames in vergelijking met die van de UP2516D. Als het echt bij LG Display ligt zou ik verwachten dat er meer schermen van dit formaat een sterke prijsstijging zouden laten zien.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Eigenlijk was het vooral vreemd dat de UP2516D en UP2716D zo goedkoop waren. Als ik naar de prijshistorie van een handvol Dell schermen kijk zie ik geen enkel ander scherm wat bijna in prijs halveert. De meeste schermen blijven consequent ongeveer even duur.

Misschien was er een enorm productieoverschot dat nu is weggewerkt?

• Mick1990
  • Niet online
Voor het huidige prijsverschil biedt de UP-serie eigenlijk ook weinig extra t.o.v. de U-serie. Enkel een grotere en optisch mooiere monitorvoet, touchbuttons die wél goed werken, beter gekalibreerde kleuren en vooruit: een ingebouwde KVM-switch voor de HDMI-poorten. Het paneel was dacht ik gewoon identiek.

Maar wat betreft de kalibratie is de UP-serie echt top. Uniformiteit in helderheid is bij Hardware.info getest als 95%, dat is echt heel goed.

Aan het typen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 02-06 09:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kleine kick. O-)

Vorige week na al een paar keer rondgekeken te hebben mijn twee Dell U2412M schermen vervangen voor twee U2515H schermen. Dunnere bezels en hogere resolutie, kan niet beter dacht ik. Op het werk hebben we meerdere setups met de U2417H en ik vind de dunne bezels erg fijn.

Andere videokaart aangeschaft (Geforce gtx 1050), had namelijk geen displayport op de vorige en de hele boel aangesloten (daisy chained).

Supermooi beeld nu het allemaal draait! Ik hou niet van 125% schaling dus heb alles netjes op 100% gezet.

Echter, als ik er langer dan een kwartiertje op zit te werken word ik een beetje misselijk / raar in mijn hoofd. :7 :/
Collega merkte op dat het misschien 59 / 60 Hz verschil was maar dat lijkt het niet te zijn, heb ze vanmiddag op 59 Hz gezet en daar nu een uurtje op gewerkt maar ben er nu eigenlijk wel weer flauw van.

Heb ook een tijdje om 125% schaling gewerkt maar maakt niet echt verschil.

Herkennen andere mensen dit? Kunnen mijn ogen deze superresolutie niet aan? Of zit er iets fout in mijn setup?

Wil morgen nog even proberen om 1 scherm via HDMI aan te sluiten om te kijken of ik daar verschil in merk.

En anders moet ik ze maar omruilen voor de U2415 variant...
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee