WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 21:16
Ik heb mijzelf getrakteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_41mn0r7QfbrHpmNxvMPCe7q1Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J00YJPcGd8Q6zMER9oJvkz4R.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Mahlkonig X64 SD.

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:10
Beschikbaarheid DF54 blijft uitgesteld worden... welk alternatief staat op jullie shortlist?

Na een lange zoektocht en het vergelijken van talloze koffiemolens was ik er eigenlijk uit: de DF54 leek voor mij de ideale keuze.

Toen ik in maart contact had met de importeur, was de verwachting dat deze molen in mei leverbaar zou zijn. Inmiddels heb ik opnieuw navraag gedaan en blijkt de levering opnieuw te zijn opgeschoven. Volgens de laatste informatie wordt het waarschijnlijk juni en mogelijk zelfs juli voordat de DF54 beschikbaar komt.

Mijn geduld wordt inmiddels behoorlijk op de proef gesteld. 😉

Daarom ben ik alvast aan het rondkijken naar mogelijke alternatieven. Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan:
  • Zijn er meer mensen die op de DF54 wachten?
  • Hebben jullie besloten toch voor een andere molen te gaan?
  • Welke alternatieven hebben jullie op het oog en waarom?
Mijn gebruik is voornamelijk espresso, maar af en toe ook een filterkoffie. Budgettechnisch zit ik ongeveer in dezelfde prijsklasse als de DF54.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties! ☕️

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:05
piwakawaka schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:07:
Beschikbaarheid DF54 blijft uitgesteld worden... welk alternatief staat op jullie shortlist?

Na een lange zoektocht en het vergelijken van talloze koffiemolens was ik er eigenlijk uit: de DF54 leek voor mij de ideale keuze.

Toen ik in maart contact had met de importeur, was de verwachting dat deze molen in mei leverbaar zou zijn. Inmiddels heb ik opnieuw navraag gedaan en blijkt de levering opnieuw te zijn opgeschoven. Volgens de laatste informatie wordt het waarschijnlijk juni en mogelijk zelfs juli voordat de DF54 beschikbaar komt.

Mijn geduld wordt inmiddels behoorlijk op de proef gesteld. 😉

Daarom ben ik alvast aan het rondkijken naar mogelijke alternatieven. Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan:
  • Zijn er meer mensen die op de DF54 wachten?
  • Hebben jullie besloten toch voor een andere molen te gaan?
  • Welke alternatieven hebben jullie op het oog en waarom?
Mijn gebruik is voornamelijk espresso, maar af en toe ook een filterkoffie. Budgettechnisch zit ik ongeveer in dezelfde prijsklasse als de DF54.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties! ☕️
Een Eureka Mignon Zero 55S? https://www.coffeefriend....bl-koffiemolen-mat-zwart/

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
DonMetal schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:09:
Ik heb sinds 2020 een Rocket Appartamento. Nu gaan we onze keuken verbouwen en plannen we een koffie-nis met ruimte voor espressoapparaat+maler en toebehoren. Daar wil ik eigenlijk ook water en afvoer naartoe leggen.

Nu is de Appartamento daarop eigenlijk niet berekend, maar vooral de aanvoer krijg je er nog wel aan gerommeld. Dan nog heb je geen afvoer, en deze lekbak laat zich daartoe ook niet aanpassen.

Ik baal een beetje van mezelf dat ik me dus nu al aan het oriënteren ben op een ander apparaat wat wel een normale aansluiting heeft... Het kost allemaal al genoeg. Aan de andere kant; kosten op de inruil maken in de grand scheme of things ook weer minder uit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp7mUaRGP7wb6T2KjYLc1iJyOx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT236MLKsW1B7yCNjoRTvj4j.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan snel gaan 😅 Wát een verschil qua geluid alleen al, die rotatiepomp. En de eerste stapjes met flow control zijn ook gezet :)

Joejoe!

• vickypollard
Bianca? Mooi ding wel

• DonMetal
Yes! De Lelit Bianca V3. Moet binnenkort wel een keer de notenhouten accessoireset scoren. Onze nieuwe keuken wordt helemaal notenhout, dit essen staat er niet echt bij.

Joejoe!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
DonMetal schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]

Het kan snel gaan 😅 Wát een verschil qua geluid alleen al, die rotatiepomp. En de eerste stapjes met flow control zijn ook gezet :)
Oh nice, ik heb precies dezelfde setup (machine en maler). Had dit weekend een tweedehands 820 meegenomen naar de camping, omdat we ons lekkere bakje van thuis toch wel misten. Dan merk je wel weer hoe verwend je bent.

Het enige waar je op moet letten, is dat de stoom die afgevoerd wordt via het nippeltje in de lekbak, soms drupt op de zwarte lip van de machine.

Dat resulteerde er bij mij uiteindelijk in dat deze een beetje is gaan roesten, of in ieder geval dat de verf laat afbladderen.

• DonMetal
TouchOfInsanity schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:29:
[...]

Oh nice, ik heb precies dezelfde setup (machine en maler). Had dit weekend een tweedehands 820 meegenomen naar de camping, omdat we ons lekkere bakje van thuis toch wel misten. Dan merk je wel weer hoe verwend je bent.

Het enige waar je op moet letten, is dat de stoom die afgevoerd wordt via het nippeltje in de lekbak, soms drupt op de zwarte lip van de machine.

Dat resulteerde er bij mij uiteindelijk in dat deze een beetje is gaan roesten, of in ieder geval dat de verf laat afbladderen.
Goede tip! Thanks!

Kwam zo bij mijn oude Appartamento zo ook onder de lekbak een roestplekje tegen onder de lak...

Joejoe!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
DonMetal schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Goede tip! Thanks!

Kwam zo bij mijn oude Appartamento zo ook onder de lekbak een roestplekje tegen onder de lak...
Uiteraard al iets op bedacht!

https://www.thingiverse.com/thing:7122872

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 01:03
(jarig!)
bszz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Ik ga even overtoepen 😎. Op dit moment in Japan (Tokyo, Kyoto), wat een fantastische high end koffiecultuur, vooral slow koffie maar ook heel innovatief. Ik moet nog even laten bezinken maar ik zal na volgende week ook een paar adresjes delen mocht je toevallig in de buurt zijn 😇
Heel graag, wij stappen woensdag op het vliegtuig naar Japan

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
DonMetal schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Ligt er denk ik een beetje aan hoe je het aanpakt. Ik leg zelf de leidingen. Onderkastje heeft deuren en legschappen. Daar schroef ik straks achter, bovenin het Brita-filter. Uitsparing voor de kraan + afvoer in de achterwand beetje netjes zagen straks en klaar. Dan is het straks alleen een gat in het werkblad voorbereiden. Merk je nauwelijks in het kastje als er straks gewoon zooi in/voor ligt.
Zat em bij mij vooral in de gaten in het werkblad en het leidingwerk mogelijk maken in/achter ladeblok. De ruimte is er enorm beperkt. Note to self voor de volgende keuken :D

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
newtastyland schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:42:
[...]

Heel graag, wij stappen woensdag op het vliegtuig naar Japan
Ik ben opgehouden het bij te houden want de specialty koffietentjes vliegen je om de oren. Wat zeker wel de moeite waard is is Ogawa coffee labs in Tokio. Niet alleen koffie maar eigenlijk 12 labs in één op een spectaculaire lokatie, nog maar één maand open en gebouwd om relevant te blijven de komende 100 jaar. Maar er zijn zoveel plekken die de moeite waard zijn. Heb nog nooit zoveel Kees v/d Westen en Slayers gezien. Starbucks kun je uiteraard overslaan maar Blue Bottle is wel een bijzonder (hoewel Amerikaans) concept. Vooral de Slow coffees vond ik de moeite waard met alle mogelijke topkoffies van over de hele wereld als cold brew of hot brew.

Een heel bijzondere ervaring met innovatieve koffie en op koffie gebaseerde pairings vond ik Mameyu Kekeru. De Barista die ons bediende gaat als coach naar de Barista Championships op de World of Coffee in Brussel. Ik vrees wel dat het moeilijk is hier binnen te komen.

Veel plezier!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 17:53
DonMetal schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]

Nice! Nu bijna 2 jaar in bezit en nog elke dag blij mee!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-06 11:54
L.N. schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:08:
Ik heb mijzelf getrakteerd:

[Afbeelding]

Het is een Mahlkonig X64 SD.
Bevalt deze maler?

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Is de ervaring bij jullie dat de Indian Monsooned Malabar van Koepoort ook als een malle verouderd? Ik kan niks in de hopper later. Als ik op dag 1 vul en afstem op een doorlooptijd van 30-35 sec voor een 1:2 shot, dan loopt hij de volgende dag met dezelfde instelling na 30 seconden al bijna 2x zoveel door!

Haal ik de bonen vers uit de zak of uit mijn vacuumblik dan haal ik de 30 seconden wel. Ik kan mijn hopper hier eigenlijk niet gebruiken. Overweeg een single dose hopper voor mijn Allground sense...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-06 14:36
Zit je nog steeds met die enorme retentie van de maler.

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:03
Over retentie gesproken...

Eureka migno zero 55s

Heb het blikje gewoon weg gelaten en het werkt een stuk beter nu (blijft veel minder achter en minder meppen op de balg).

Tijdje terug ook zoiets bij een Ode 2 gedaan.

Snap het nut er niet helemaal van word er naar mijn mening juist statischer door en verstopt dus nogal.

2e foto is net na het verwijderen van het blikje niet na opnieuw open maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o-KkRbKtI9nBfQA8sFWl00QreM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly8LKu0ZVxdhCfCARPmdQP0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPnFTEgBcV8HKFbDjmneTOQy3GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a91jXQuy1TVHYkCGSFje6ZTs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wazzup! op 26-05-2026 16:04 ]

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:10

Pizr

Thuisbarista

B-Bandit schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:
Is de ervaring bij jullie dat de Indian Monsooned Malabar van Koepoort ook als een malle verouderd? Ik kan niks in de hopper later. Als ik op dag 1 vul en afstem op een doorlooptijd van 30-35 sec voor een 1:2 shot, dan loopt hij de volgende dag met dezelfde instelling na 30 seconden al bijna 2x zoveel door!

Haal ik de bonen vers uit de zak of uit mijn vacuumblik dan haal ik de 30 seconden wel. Ik kan mijn hopper hier eigenlijk niet gebruiken. Overweeg een single dose hopper voor mijn Allground sense...
Ik heb deze bonen heel vaak, maar eigenlijk geen last van.

Onthouden welke bonen de moeite waard zijn? Maalgraad.nl - Companion app voor thuisbarista's

• vickypollard
Wazzup! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:01:

Eureka migno zero 55s

Heb het blikje gewoon weg gelaten en het werkt een stuk beter nu (blijft veel minder achter en minder meppen op de balg).

Snap het nut er niet helemaal van word er naar mijn mening juist statischer door en verstopt dus nogal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is om klonten te breken, maar als je daar geen last van hebt voegt het weinig toe inderdaad.

• Wazzup!
vickypollard schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Het is om klonten te breken, maar als je daar geen last van hebt voegt het weinig toe inderdaad.
Zodat er dan geen of minder klontjes in het opvang bekertje komen? Met als nadeel dat er dan meer achter blijft in de molen?

• vickypollard
Zoiets :'( Gebruik je trouwens RDT? Want dat kan het bij sommige malers verergeren. Ik heb zelf een Mignon Zero 65 AP, gebruik geen RDT en totaal geen last van klonten die blijven hangen eigenlijk.

• Wazzup!
Nee gebruik geen rdt. Wat eruit kom zitten ook geen klonten in eigenlijk. Alleen dus achter dat blikje en dat je dan dus stevig moet meppen wil je dat ook eruit krijgen. Vandaar dat ik het er maar uitgehaald heb. Soms komt het wel mee na het meppen dan weer niet. Dus dan klopt er weinig van met wat je erin gooit en eruit komt.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-06 14:36
Wazzup! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:01:

Eureka migno zero 55s

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had echt exact hetzelfde bij mijn Atom 75, achter die dingen bleven hele ladingen koffie hangen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:50
Mocht iemand ook interesse hebben in een mooi setje koffieglazen, nav van mjn post van vorige week. Ik heb uiteindelijk deze besteld, setje espresso en setje cappuccino. Gisteren ontvangen en inmiddels beiden gebruikt, prachtige glazen waaruit het prettig drinken is.

https://nachtmann.nl/prod...sse-cappuccinoglazen-234/

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:43
B-Bandit schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:

Ik heb ook een allground sense en mijn extractietijden liggen (bijna) altijd heel dicht bij elkaar. Misschien de helft van de keren onder een seconde verschil, max 2 seconden.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Pizr schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Ik heb deze bonen heel vaak, maar eigenlijk geen last van.
Voor mij is het de eerste boon waarbij ik dit heb.
KJac schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Ik heb ook een allground sense en mijn extractietijden liggen (bijna) altijd heel dicht bij elkaar. Misschien de helft van de keren onder een seconde verschil, max 2 seconden.
Nou dat is dus ook mijn ervaring met andere bonen en zoals ik het hier teruglees. Dat er gaandeweg het verouderingsproces enigszins aanpassing nodig is voor de maalgraad ed. Misschien komt er te veel lucht bij mijn hopper, zal eens kijken of ik hem strakker kan aandraaien.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• DonMetal
B-Bandit schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Nou dat is dus ook mijn ervaring met andere bonen en zoals ik het hier teruglees. Dat er gaandeweg het verouderingsproces enigszins aanpassing nodig is voor de maalgraad ed. Misschien komt er te veel lucht bij mijn hopper, zal eens kijken of ik hem strakker kan aandraaien.
Ik merk zelfs al verschil als de weersomstandigheden wijzigen. Ga je van zeer droog naar natter weer, dan merk ik al dat je langere extractietijd nodig hebt bij gelijke maalgraad.

Joejoe!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In deze draad met koffiekenners zit vast iemand die mij advies kan geven met betrekking tot de en te gebruiken bonen. Smaak is persoonlijk uiteraard, maar mijn vraag is denk ik redelijk algemeen te beantwoorden.

Ik heb een Jura E6 en in huis drinken we of gewone koffie (soms met melk) of een latte macchiato. Om online een voorraad goede en verse bonen te bestellen, daar drinken we te weinig voor en in een volautomaat is de meerwaarde van een 25+ euro boon ook wat beperkt lijkt mij.

Eigenlijk zoek ik dus een simpele maar prima boon voor mijn doel die ik gemakkelijk ergens fysiek kan kopen en die een prima prijs-kwaliteit verhouding heeft voor een volautomaat.

Een goede supermarkt boon, als die al bestaat? Simon Levelt en consorten? Iemand een suggestie voor Zeist en omgeving?

• vickypollard
Roenie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:24:
In deze draad met koffiekenners zit vast iemand die mij advies kan geven met betrekking tot de en te gebruiken bonen. Smaak is persoonlijk uiteraard, maar mijn vraag is denk ik redelijk algemeen te beantwoorden.

Ik heb een Jura E6 en in huis drinken we of gewone koffie (soms met melk) of een latte macchiato. Om online een voorraad goede en verse bonen te bestellen, daar drinken we te weinig voor en in een volautomaat is de meerwaarde van een 25+ euro boon ook wat beperkt lijkt mij.

Eigenlijk zoek ik dus een simpele maar prima boon voor mijn doel die ik gemakkelijk ergens fysiek kan kopen en die een prima prijs-kwaliteit verhouding heeft voor een volautomaat.

Een goede supermarkt boon, als die al bestaat? Simon Levelt en consorten? Iemand een suggestie voor Zeist en omgeving?
M'n ervaring met Perla Superiore en Jumbo's specialty coffee was best goed. Is ook regelmatig in de aanbieding. Prijs van Perla Superiore is van zichzelf al relatief schappelijk als je een kilo koopt (€19/kilo); bij Jumbo moet je het hebben van de aanbiedingen. Ik heb ze laatst wel eens voor €15/kilo gehad volgens mij.

Er staat een houdbaarheidsdatum op en voor zover ik kon inschatten is de branddatum gelijk aan houdbaarheidsdatum - 1 jaar. Als je daar een beetje op let zit je wel oke.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Roenie Koop wat verschillende pakken in je supermarkt. Je weet vast wel of je normale bonen lekker vind of donker gebrande bonen. Wij hebben de Perla Superiore Finest originale koffiebonen van AlbertHeijn in sterkte 6 https://www.ah.nl/producten/product/wi130634
Sommigen hier zullen me misschien vervloeken maar wij zijn er tevreden mee.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22

Zoek in dit topic eens op Hema. Zijn best wat positieve ervaringen te vinden!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• L.N.
Deze bevalt goed! De smaak van mijn koffie is er een stuk op vooruit gegaan. Met name dat deze wat meer “clear” geeft, waardoor alle smaaktonen beter uitkomen. Er is ook veel minder statische elektriciteit in de gemalen koffie. Wel zijn er wat meer fines, maar dat is vast omdat de maalschijven nieuw zijn. De maler is veel stiller dan mijn Femobook A4, ondanks dat de Mahlkonig op 1950 toeren maalt. Het malen is hierdoor wel erg snel (2,5 - 6 gr/s, afhankelijk van de stand). De bouwkwaliteit lijkt heel goed; alle bodydelen sluiten mooi aan en het meeste is van metaal. Zelfs de body is van metaal (aluminium). Hij bevalt zo goed, dat ik mijn Femobook A4 te koop heb gezet.

De retentie is 0.2 - 0.3 gram, dus dat is ook in orde. Dat is wel met de blaasbalg. Het instellen is gemakkelijk en precies. Het nadeel is wel dat je veel moet draaien om van pour over na espresso te gaan. Dat zijn 12 volledige rotaties van de draaiknop. Op de draaiknop zit geen schaalverdeling, waardoor het moeilijke om weer precies terug te gaan naar dezelfde stand. Dat heb ik opgelost door op de draaiknop een extra schaalverdeling te maken. Als test heb ik een schijf met schaalverdeling ge3dprint. Morgen komt een sticker met schaalverdeling die ik heb laten drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1ecF666GJG8nTtsRBHN-yDZ80A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFWs5vkA2WccNlQ8thczowlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-BPvWS2RomaXohJnRMBkdJEPSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL2APIUVsagImAktt5lhMWkE.jpg?f=fotoalbum_large

De reviews zijn positief, en dat kan ik beamen. Alleen Lance Hedrick is niet zo positief. Maar volgens mij is hij die dag met het verkeerde been uit bed gestapt, want in zijn conclusie is hij veel kritischer dan door de review heen. En zaken zoals retentie (0,22 gram!) is bij deze opeens een probleem, terwijl duurdere modellen (Zerno Z1) meer retentie hebben en daar is het geen probleem. Ook zijn de burrs niet goed uitgelijnd volgens hem, maar dat is pas als hij er eerst SSP burrs in heeft gedaan en dan de originele niet goed terugplaatst (hij krijgt een schroef niet goed terug). De kans dat die een fout is van Lance lijkt mij groter dan een probleem bij de Mahlkonig.

Er is nu ook een Mahlkonig E64 WS. Die heeft dezelfde maalschijven, maar een hopper en grind by weight. Maar het belangrijkste is dat deze de afstand tussen de burrs digitaal meet en je kunt deze dus precies afstellen zoals je wilt met een druk op de knop. Hij heeft ook een geheugen, waarbij hij de burrafstand en hoeveelheid koffie automatisch instelt. Hij kan zelfs jouw portafilter herkennen aan het gewicht en dan automatisch het juiste programma kiezen (maalstand en hoeveelheid gemalen koffiebonen). Ook werkt hij via grind-by-sync, waardoor hij met bepaalde espresso apparaten communiceert en de maalstand automatisch aanpast aan de uitkomsten van de espresso (bv grover malen als het doorlopen van de espresso te lang duurt). Dat kun je ook “handmatig” doen; je geeft de gewenste doorlooptijd op en geeft de daadwerkelijke doorlooptijd in, waarna de Mahlkonig de maalstand automatisch aanpast. Deze is wel dubbel zo duur (€999).

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 11:50

headout

Oi oi!

Beperkt zeker, maar wel aan te raden om redelijk recent gebrande bonen te gebruiken ipv een zak bonen uit de supermarkt zonder branddatum. Daarmee doe je zeker geen recht aan je koffiemachine, met een verse boon een stuk meer.

De meeste branders hebben vast en zeker overstock zakjes bonen, of een budget range, of een proefpakket. Dan hou je het enigzins betaalbaar, en heb je een redelijk goede boon,

• L.N.
L.N. schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Deze bevalt goed! De smaak van mijn koffie is er een stuk op vooruit gegaan. Met name dat deze wat meer “clear” geeft, waardoor alle smaaktonen beter uitkomen. Er is ook veel minder statische elektriciteit in de gemalen koffie. Wel zijn er wat meer fines, maar dat is vast omdat de maalschijven nieuw zijn. De maler is veel stiller dan mijn Femobook A4, ondanks dat de Mahlkonig op 1950 toeren maalt. Het malen is hierdoor wel erg snel (2,5 - 6 gr/s, afhankelijk van de stand). De bouwkwaliteit lijkt heel goed; alle bodydelen sluiten mooi aan en het meeste is van metaal. Zelfs de body is van metaal (aluminium). Hij bevalt zo goed, dat ik mijn Femobook A4 te koop heb gezet.

De retentie is 0.2 - 0.3 gram, dus dat is ook in orde. Dat is wel met de blaasbalg. Het instellen is gemakkelijk en precies. Het nadeel is wel dat je veel moet draaien om van pour over na espresso te gaan. Dat zijn 12 volledige rotaties van de draaiknop. Op de draaiknop zit geen schaalverdeling, waardoor het moeilijke om weer precies terug te gaan naar dezelfde stand. Dat heb ik opgelost door op de draaiknop een extra schaalverdeling te maken. Als test heb ik een schijf met schaalverdeling ge3dprint. Morgen komt een sticker met schaalverdeling die ik heb laten drukken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De reviews zijn positief, en dat kan ik beamen. Alleen Lance Hedrick is niet zo positief. Maar volgens mij is hij die dag met het verkeerde been uit bed gestapt, want in zijn conclusie is hij veel kritischer dan door de review heen. En zaken zoals retentie (0,22 gram!) is bij deze opeens een probleem, terwijl duurdere modellen (Zerno Z1) meer retentie hebben en daar is het geen probleem. Ook zijn de burrs niet goed uitgelijnd volgens hem, maar dat is pas als hij er eerst SSP burrs in heeft gedaan en dan de originele niet goed terugplaatst (hij krijgt een schroef niet goed terug). De kans dat die een fout is van Lance lijkt mij groter dan een probleem bij de Mahlkonig.

Er is nu ook een Mahlkonig E64 WS. Die heeft dezelfde maalschijven, maar een hopper en grind by weight. Maar het belangrijkste is dat deze de afstand tussen de burrs digitaal meet en je kunt deze dus precies afstellen zoals je wilt met een druk op de knop. Hij heeft ook een geheugen, waarbij hij de burrafstand en hoeveelheid koffie automatisch instelt. Hij kan zelfs jouw portafilter herkennen aan het gewicht en dan automatisch het juiste programma kiezen (maalstand en hoeveelheid gemalen koffiebonen). Ook werkt hij via grind-by-sync, waardoor hij met bepaalde espresso apparaten communiceert en de maalstand automatisch aanpast aan de uitkomsten van de espresso (bv grover malen als het doorlopen van de espresso te lang duurt). Dat kun je ook “handmatig” doen; je geeft de gewenste doorlooptijd op en geeft de daadwerkelijke doorlooptijd in, waarna de Mahlkonig de maalstand automatisch aanpast. Deze is wel dubbel zo duur (€999).
De sticker is binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUPi4ZErbJgfxztsDHxFd2hSJlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhR6YgsWD96y76ZYKFKVFRVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTOAKISOxt6TMmrFOvUoxWz4-9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cgvWJ1ivOVpprjDJfcNhl9x.jpg?f=fotoalbum_large

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-06 13:44
Even een check of dit herkenbaar is bij de Sage Barista (Touch Impress).

Sinds begin mei heb ik de machine in bezit en tot een week geleden werkte alles probleemloos. Toen wilde mijn vriendin een kop koffie zetten en ineens liep het kopje volledig over. Er zijn geen instellingen of bonen gewijzigd. Daarna heb ik zelf meerdere keren koffie gezet, maar hetzelfde probleem bleef optreden.

Een factory reset leek het eerst op te lossen, maar inmiddels is het probleem weer terug:
  • Een single shot levert ongeveer 110 ml op, veel te veel.
  • Ik heb verschillende maalinstellingen geprobeerd, van de fijnste stand tot ongeveer 30.
  • Het voortgangsbalkje loopt niet of extreem langzaam op. Na ongeveer 60 seconden stopt de machine vanzelf (met een mok vol slootwater tot gevolg).
  • De puck is meestal erg nat.
  • Ook bij een blank shot (alleen water) loopt een espressokopje gewoon over.
  • Zowel de normale als de dual-wall filter geprobeerd, zonder verschil.
Wat ik vreemd vind: de koffie loopt fysiek gewoon door. Soms sneller, soms langzamer afhankelijk van de maling, maar de machine lijkt het volume niet goed te registreren.

Online lees ik vooral dat het aan de bonen of maalgraad zou liggen, en ik geef toe dat ik een beginnende amateur ben. Maar na alle tests begin ik toch te denken dat er iets defect is aan de machine, mogelijk een sensor of flowmeter.

Heeft iemand dit specifieke probleem eerder meegemaakt of nog ideeën om te kijken of ik zelf iets fout doe, in plaats van de fout direct bij de machine te leggen?

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 19:53
@Kelnarath ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Oracle jet. Ook altijd natte puck, dan eens te zure, dan te bittere koffie. Na enkele maanden slechte koffies heb ik de support gecontacteerd welke trouwens super snel reageren en duidelijk kennis van zaken hebben. Zij hebben mij verschillende tests laten doen (ze hebben oa gratis double walled baskets opgestuurd om slechte boonkwaliteit uit te sluiten) en de conclusie nu is dat er iets mis is met een of andere sensor die de hoeveelheid water die doorloopt meet (bij mij loopt er redelijk consistent 30% te weinig water door).

Heb net voor het weekend nieuws gehad dat mijn machine opgehaald zal worden voor reparatie. Ik kan je dus alleen maar aanraden support in te schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door koen3950 op 31-05-2026 22:01 ]

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 13:09
Kelnarath schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:33:
Even een check of dit herkenbaar is bij de Sage Barista (Touch Impress).

Sinds begin mei heb ik de machine in bezit en tot een week geleden werkte alles probleemloos. Toen wilde mijn vriendin een kop koffie zetten en ineens liep het kopje volledig over. Er zijn geen instellingen of bonen gewijzigd. Daarna heb ik zelf meerdere keren koffie gezet, maar hetzelfde probleem bleef optreden.

Een factory reset leek het eerst op te lossen, maar inmiddels is het probleem weer terug:
  • Een single shot levert ongeveer 110 ml op, veel te veel.
  • Ik heb verschillende maalinstellingen geprobeerd, van de fijnste stand tot ongeveer 30.
  • Het voortgangsbalkje loopt niet of extreem langzaam op. Na ongeveer 60 seconden stopt de machine vanzelf (met een mok vol slootwater tot gevolg).
  • De puck is meestal erg nat.
  • Ook bij een blank shot (alleen water) loopt een espressokopje gewoon over.
  • Zowel de normale als de dual-wall filter geprobeerd, zonder verschil.
Wat ik vreemd vind: de koffie loopt fysiek gewoon door. Soms sneller, soms langzamer afhankelijk van de maling, maar de machine lijkt het volume niet goed te registreren.

Online lees ik vooral dat het aan de bonen of maalgraad zou liggen, en ik geef toe dat ik een beginnende amateur ben. Maar na alle tests begin ik toch te denken dat er iets defect is aan de machine, mogelijk een sensor of flowmeter.

Heeft iemand dit specifieke probleem eerder meegemaakt of nog ideeën om te kijken of ik zelf iets fout doe, in plaats van de fout direct bij de machine te leggen?
Vervelend dat je daar tegenaan loopt. Hopelijk is het makkelijk te verhelpen, een paar vraagjes en ideeen om mee te kunnen denken.
  • Heb je de knoppen al eens opnieuw geprogrammeerd? Mogelijk dat de knop ook op ~110ml geprogrammeerd staat(?)
  • Als het vooral gebeurt als je vriendin koffie zet en niet als jij het zet, kan het best goed in een verschil in prep zitten (niet vs hard aanstampen, teveel te weinig koffie in basket etc.). Gebeurt het ook bij jou of echt vooral bij haar?
  • Als bij een blank shot het kopje overloop kan dat ook gewoon betekenen dat het water wat normaal in de koffie opgenomen wordt ook in het kopje is beland.
  • Je kan de maler vaak nog fijner afstellen. Je hebt een grove en fijne maal instelling, de fijne maalinstellng is de knop die je waarschijnlijk gebruikt. Je kan ook nog de statische maalschijfen verstellen als je de hopper eraf haalt (staat veel info over op internet)
De meeste machines meten flow voor de over pressure valve en meten dus vooral hoeveel water er verpompt is, niet wat er in de puck terecht komt. De druk wordt gereguleert door de over pressure valve door water in de stortbak te laten lopen wanneer de gewenste druk is bereikt. Water uit pomp is dus vaak niet gelijk aan water in puck. Variatie in je maling kan al erg veel uitmaken (hogere weerstand -> minder water naar puck & meer absorptie in puck -> nog minder in kopje), mijn evaring met de barista pro maler is dat dit al erg veel invloed had in mijn hoeveelheid koffie.

Kortom er zijn erg veel variabele die kunnen beinvloeden hoeveel koffie er daadwerkelijk gezet wordt. Makkelijkste manier om te kijken of je machine defect is mijn inziens: haal zo veel mogelijk variabele weg.
  1. Programmeer de knop opnieuw zonder puck of koffie, gewoon wegen hoeveel er uit je showerscreen komt. Dan is er praktisch geen variabele naast je machine meer over.
  2. Laat hem ~10x lopen en weeg elke sessie.
  3. Als dit veel varieert, acht ik de kans groot dat er iets kapot is en anders is het waarschijnlijk iets in je workflow of molen.

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40
Ik kan wel meepraten over de reparatie procedure binnen Sage - de sage barista pro die ik eerder overgenomen/gekocht had via Marktplaats heeft het 3.5 maand uitgehouden; hij gedroeg zich af en toe ook vreemd, vrij snel uitschakelen e.d, totdat deze op een gegeven moment niet meer aan ging.
Ik heb toen Sage gecontacteerd, en is de Sage netjes opgehaald (in een grote flightcase) door Dynalogic om te repareren bij Dynafix.
Nu zie ik (helaas) dat ze geen grote onderdelen hebben gerepareerd, maar enkel een "Seal Showerhead 54Mm" vervangen hebben. Uiteindelijke kosten waren 100 euro (waarvoor een tientje de kosten waren van het onderdeel). Ik vrees zelf dat het deze reparatie niet de juiste was, maar we gaan het meemaken als de Sage weer in huis is...

http://specs.tweak.to/5253

• vickypollard
Sjowhan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:43:
Ik kan wel meepraten over de reparatie procedure binnen Sage - de sage barista pro die ik eerder overgenomen/gekocht had via Marktplaats heeft het 3.5 maand uitgehouden; hij gedroeg zich af en toe ook vreemd, vrij snel uitschakelen e.d, totdat deze op een gegeven moment niet meer aan ging.
Ik heb toen Sage gecontacteerd, en is de Sage netjes opgehaald (in een grote flightcase) door Dynalogic om te repareren bij Dynafix.
Nu zie ik (helaas) dat ze geen grote onderdelen hebben gerepareerd, maar enkel een "Seal Showerhead 54Mm" vervangen hebben. Uiteindelijke kosten waren 100 euro (waarvoor een tientje de kosten waren van het onderdeel). Ik vrees zelf dat het deze reparatie niet de juiste was, maar we gaan het meemaken als de Sage weer in huis is...
Ik denk inderdaad niet dat het vervangen van een o-ring van een paar euro je apparaat gaat fixen... dit riekt een beetje naar oplichting van Dynafix eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 02-06-2026 09:53 ]

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40
vickypollard schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Ik denk inderdaad niet dat het vervangen van een o-ring van een paar euro je apparaat gaat fixen... dit riekt een beetje naar oplichting van Dynafix eerlijk gezegd.
Ik heb hier ook al een vraag richting Sage gestuurd waarom dit euvel niet onderzocht was. Ze gaven aan in hun communicatie dat ze het euvel wel zouden checken, maar dit lijkt niet te zijn gedaan..

edit:
Support geeft onderstaande aan. Ik heb doorgevraagd.
Na het uitvoeren van de nodige tests op uw apparaat, hebben we vastgesteld dat het toestel goed functioneert. De druktest gaf een resultaat van 10 BAR, en alle andere functies, zoals het zetten van espresso en het stomen, zijn ook succesvol uitgevoerd. Er zijn geen leksporen gevonden en het toestel is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit geeft ons de zekerheid dat het toestel in goede staat verkeer
je wordt er alleen geen steek wijzer van :-( . Op hoop van zege maar, zullen we zeggen ;)
als dat plaatst heeft gevonden laat u mij weten dan neem ik dit wel op met mijn superior en kijken we samen naar een passende oplossing

[ Voor 44% gewijzigd door Sjowhan op 02-06-2026 13:30 ]

http://specs.tweak.to/5253

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1