Ik heb ook lange tijd bij een vorige werkgever zo'n Maas automaat gehad en ik kan het alleen maar eens zijn met jou: de koffie die er uit komt is echt niet lekker. Dan drink ik liever geen koffie (of zelf iets meenemen natuurlijk zoals jij nu doet).yorroy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:24:
Op het werk hebben we grote automaten staan van Maas. Daar gaan dan wel 2 soorten bonen in en de mogelijkheden zijn eindeloos (ristretto, espresso, koffie, Lungo, Americano, Latte, Cappuccino, Wiener etc) maar de koffie is gewoon echt niet lekker.
Jep, hier ook Maas. Aftreksel van driedubbel verbrande as is wat eruit komt. Er gaan BLCK bonen van ze in: https://maas.nl/producten/blck/. Ik vermoed dat het een kapotgebrande blend is met een flinke dosis Robusta in combinatie met een relatief slecht afgesteld apparaat.Annun schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:43:
[...]
Ik heb ook lange tijd bij een vorige werkgever zo'n Maas automaat gehad en ik kan het alleen maar eens zijn met jou: de koffie die er uit komt is echt niet lekker. Dan drink ik liever geen koffie (of zelf iets meenemen natuurlijk zoals jij nu doet).
[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 06-03-2026 10:46 ]
Bij ons doet Maas er 2 soorten bonen in.
Heilig boontje of straf bakkie geloof ik.
Die straf bakkie en dan op 3 boontjes is nog enigzins weg te werken. De warme chocomel twijfel ik altijd wat hij met chocomel te maken heeft. Maargoed.
Ze komen wel netjes elke dag die dingen schoonmaken van binnen en alles aanvullen. In het ziekenhuis mochten we zelf bonen bij gooien (andere leverancier) en kwamen ze wekelijks schoonmaken. Dat was gewoon ranzig.
Heilig boontje of straf bakkie geloof ik.
Die straf bakkie en dan op 3 boontjes is nog enigzins weg te werken. De warme chocomel twijfel ik altijd wat hij met chocomel te maken heeft. Maargoed.
Ze komen wel netjes elke dag die dingen schoonmaken van binnen en alles aanvullen. In het ziekenhuis mochten we zelf bonen bij gooien (andere leverancier) en kwamen ze wekelijks schoonmaken. Dat was gewoon ranzig.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Onderhoud gebeurt hier inderdaad ook netjes, dat dan weer wel.
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar zelfs voor espresso ben ik over die Perla Superiore best te spreken. Als ik door drukte weer eens niet de tijd heb gehad voor een bezoekje aan één van mijn favoriete branders, neem ik bij AH een zakje van die Superiore (espresso no6) mee.vickypollard schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Voor wat Aroma Rood normaal gesproken kost (20 per kilo) kun je misschien ook eens Perla Superiore proberen of zo. Nog nooit gehad overigens, maar mogelijk spannender dan Aroma Rood
Het haalt het niet bij mijn favoriete boontjes, maar het smaakt nog steeds beter dan 95% van de koffie die ik in goede horeca voorgeschoteld krijg.
Punctuality is the politeness of kings
Zit een beetje te kijken naar wat er beschikbaar is op het vlak van mano en tempmeters. Wil geen digitale reut op mijn Brewtus IV en zoek iets analoogs. Liefst met een zwarte dial. Iemand een tip?
Iemand ervaring met deze of iets vergelijkbaars? Ik zoek nog iets makkelijks voor onderweg wanneer ik geen zin heb om de aeropress te pakken.
https://www.roastmarket.n...cuSzliWk1N6YzVLg9LgWoMOPV
https://www.roastmarket.n...cuSzliWk1N6YzVLg9LgWoMOPV
[ Voor 35% gewijzigd door Kasperaitis op 06-03-2026 14:28 ]
Hm nee, geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd. Instant koffie blijft lastig...
Wel ooit vroeger geëxperimenteerd met van die filterzakjes die in Azië (vooral Japan?) gebruikelijk zijn: https://nl.aliexpress.com/item/1005010480504256.html. Die kun je met hitte dichtmaken en dan nam ik er eentje mee naar het werk
Foto voor wie niet naar AliExpress wil:
Wel ooit vroeger geëxperimenteerd met van die filterzakjes die in Azië (vooral Japan?) gebruikelijk zijn: https://nl.aliexpress.com/item/1005010480504256.html. Die kun je met hitte dichtmaken en dan nam ik er eentje mee naar het werk
[ Voor 15% gewijzigd door vickypollard op 06-03-2026 14:37 ]
Toevallig van VIER? Ik heb daar nu 4 keer bonen gehaald voor espresso en was wel tevreden. Ik heb er ook een keer filterkoffie gedronken en die was echt fantastisch.yorroy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:27:
[...]
Ik had nu nog bonen van een branderij uit Düsseldorf die ik zelf thuis gemalen heb. Dat is een medium roast.
Wil van de week een Profitec Drive gaan bestellen en zoek nog een passende molen. Wil iig op gewicht kunnen maken. Bij Van Pommeren adviseerde ze mij Eureka Atom w65 Casa. Maar vind hem erg lelijk...Kwaliteit zal goed zijn dat geloof ik gelijk.
Wat is een goed alternatief van rond de € 1.000? Ik heb zelf de Fiorenzato All Ground gevonden en de Mahlkönig E64 WS. De eerst is mooi mechanisch in te stellen en de tweede volledig digitaal.
\Wat is wijsheid? Nog andere opties in deze prijs met vergelijkbare kwaliteit?
Wat is een goed alternatief van rond de € 1.000? Ik heb zelf de Fiorenzato All Ground gevonden en de Mahlkönig E64 WS. De eerst is mooi mechanisch in te stellen en de tweede volledig digitaal.
Maar vind je de Fiorenzato en Mahlkönig wél mooi dan? Want tussen die drie vind ik de Eureka denk ik nog het mooistGoEV6 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:56:
Wil van de week een Profitec Drive gaan bestellen en zoek nog een passende molen. Wil iig op gewicht kunnen maken. Bij Van Pommeren adviseerde ze mij Eureka Atom w65 Casa. Maar vind hem erg lelijk...Kwaliteit zal goed zijn dat geloof ik gelijk.
Het lijkt nu net of het mij alleen om het uiterlijk gaat en dat is niet zovickypollard schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:09:
[...]
Maar vind je de Fiorenzato en Mahlkönig wél mooi dan? Want tussen die drie vind ik de Eureka denk ik nog het mooistWat vind je van de Libra dan?
Hebben er mensen hier ervaring met de verkoop van espresso machines via een MP/Pricewatch? Ik denk dat ik over ga naar volledig filter koffie, met de Decent, of gewoon m'n clever brewer. Ik kijk alleen nog even hoe ik mijn cappuccino dan nog ga maken.
Ik heb een Bezerra BZ09, altijd met kalkvrij water gebruikt, lichtelijk aangepast naar ~10 bar (rond de 9 op de pomp), en de temperatuur, maar beide zijn weer terug aan te passen. Verder is hij wel al een jaar of 5-6 oud, maar goed, het is een homp metaal en koper, alleen wat van de stickertjes aan de binnenkant zitten wat los, verder is er afaik weinig mis mee? Ik heb wat rubbertjes aan te buitenkant en in de grouphead vervangen, en volgens mij is het verder in prima staat. Wat kan je daar nog voor vragen? 25%, 50%, 75%? Hij is sowieso fors duurder geworden over de tijd
Fijne is wel dat hij nog steeds gemaakt en verkocht wordt, dus voor alles zijn onderdelen goed beschikbaar.
Ik heb een Bezerra BZ09, altijd met kalkvrij water gebruikt, lichtelijk aangepast naar ~10 bar (rond de 9 op de pomp), en de temperatuur, maar beide zijn weer terug aan te passen. Verder is hij wel al een jaar of 5-6 oud, maar goed, het is een homp metaal en koper, alleen wat van de stickertjes aan de binnenkant zitten wat los, verder is er afaik weinig mis mee? Ik heb wat rubbertjes aan te buitenkant en in de grouphead vervangen, en volgens mij is het verder in prima staat. Wat kan je daar nog voor vragen? 25%, 50%, 75%? Hij is sowieso fors duurder geworden over de tijd
Ahh, ik heb een aantal van die zakjes van Wakuli liggen op mn werk (met de koffie er al in). Vooral handig als ik een lastige ochtend heb thuis (lees, lekker blijven liggen) en geen tijd meer heb om mn ochtend koffie te maken.vickypollard schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:36:
Hm nee, geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd. Instant koffie blijft lastig...
[Afbeelding]
Vandaag toevallig nog gebruikt, jammer dat de to-go beker met de koffie erin nog steeds op het aanrecht staat..
Voor de zachte prijs van €125 per kilo zie ikPuntje-NL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Ahh, ik heb een aantal van die zakjes van Wakuli liggen op mn werk (met de koffie er al in). Vooral handig als ik een lastige ochtend heb thuis (lees, lekker blijven liggen) en geen tijd meer heb om mn ochtend koffie te maken.
Vandaag toevallig nog gebruikt, jammer dat de to-go beker met de koffie erin nog steeds op het aanrecht staat..Is de caffeine toch nog ergens goed voor
Misschien dat ik weer eens wat van die dingen koop en 's ochtends vul. Mogelijk lekkerder dan de thermosfles...
Ik heb het proefpakket van Gebrand.nl eens gekocht. Jaren geleden dat ik daar wel eens bestelde en noemde recent tegen iemand dat een mooie start boon (als je nieuw bent in ons wereldje) de Yellow Bourbon boon was en dat o.a. gebrand.nl die heeft voor een schappelijke prijs.
Nu heb ik nog maar 2 van de 4 proefzakken geprobeerd, dus mijn mening is nog "voorbarig", maar wat een generieke bonen en branding is dat zeg, ik proef wel heel weinig specifieke smaken. Alsof het een paar jaar oude bonen zijn en in de brander gegooid met preset "medium roast".
Zijn er hier mensen die nog wel eens bij gebrand.nl bestellen? Zijn we te verwend met de goede branders dat dit nu gewoon uit de toon valt en daarmee (negatief) opvalt, waar het 10 jaar geleden nog iets bijzonders was?
Nu heb ik nog maar 2 van de 4 proefzakken geprobeerd, dus mijn mening is nog "voorbarig", maar wat een generieke bonen en branding is dat zeg, ik proef wel heel weinig specifieke smaken. Alsof het een paar jaar oude bonen zijn en in de brander gegooid met preset "medium roast".
Zijn er hier mensen die nog wel eens bij gebrand.nl bestellen? Zijn we te verwend met de goede branders dat dit nu gewoon uit de toon valt en daarmee (negatief) opvalt, waar het 10 jaar geleden nog iets bijzonders was?
Klopt inderdaad, echter is het voor mij meer de uitzondering op de regel (ongeveer een keer per 2 maanden) dat ik een zakje gebruik. Daarnaast is het voordeel dat ze echt ready to use zijn, ik hoef ze zelf niet meer te vullen en de smaak is echt top. Maakt niet uit of de aanschaf 2 weken of een jaar geleden is, de koffie die erin zit, is prima.vickypollard schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Voor de zachte prijs van €125 per kilo zie ik![]()
Misschien dat ik weer eens wat van die dingen koop en 's ochtends vul. Mogelijk lekkerder dan de thermosfles...
Ik zou het niet als oplossing voor elke dag aanraden
Ik zat vorig jaar naar E61 single boilers te kijken en er was best wat Bezerra aanbod voor zo'n 50% van de huidige prijs. Sindsdien ben ik er achter dat ook sommige single boilers niet door consumenten ontkalkt horen te worden maar door een monteur (zoals mijn Profitec Go, zucht). Met die kennis zou ik wel iets minder snel zo'n apparaat 2e hands kopen aangezien je dan al snel in de buurt van de nieuw prijs zit.Zebby schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:04:
Hebben er mensen hier ervaring met de verkoop van espresso machines via een MP/Pricewatch? Ik denk dat ik over ga naar volledig filter koffie, met de Decent, of gewoon m'n clever brewer. Ik kijk alleen nog even hoe ik mijn cappuccino dan nog ga maken.
Ik heb een Bezerra BZ09, altijd met kalkvrij water gebruikt, lichtelijk aangepast naar ~10 bar (rond de 9 op de pomp), en de temperatuur, maar beide zijn weer terug aan te passen. Verder is hij wel al een jaar of 5-6 oud, maar goed, het is een homp metaal en koper, alleen wat van de stickertjes aan de binnenkant zitten wat los, verder is er afaik weinig mis mee? Ik heb wat rubbertjes aan te buitenkant en in de grouphead vervangen, en volgens mij is het verder in prima staat. Wat kan je daar nog voor vragen? 25%, 50%, 75%? Hij is sowieso fors duurder geworden over de tijdFijne is wel dat hij nog steeds gemaakt en verkocht wordt, dus voor alles zijn onderdelen goed beschikbaar.
zeker, zowel verkoop als aankoop. Wat betreft prijs, kijk wat anderen er voor vragen. Dat geeft je een richtlijn. Heel veel erboven zitten heeft dan niet veel zin, want je potentiële koper gaat dan naar de ander.Zebby schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:04:
Hebben er mensen hier ervaring met de verkoop van espresso machines via een MP/Pricewatch? ....
Hi Ha Hopjesvla
Dan had ik gewoon eerder moeten kijken, ik had niet verwacht dat dit iets was waar meer van te koop zou staan namelijk.Hopjesvla79 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:58:
[...]
zeker, zowel verkoop als aankoop. Wat betreft prijs, kijk wat anderen er voor vragen. Dat geeft je een richtlijn. Heel veel erboven zitten heeft dan niet veel zin, want je potentiële koper gaat dan naar de ander.
En wat betreft melk opschuimen zonder espresso apparaat. Ik heb begrepen dat de Nanofoamer fantastisch werkt voor weinig, maar is het geen geklooi om elke dag melk los op te moeten warmen? Ik zie dat ze nu ook een all-in-one hebben, maar die is fors duurder. Hm.
Pfff, inmiddels al 4 weken m’n Linea Micra kwijt. Staat bij de reparateur met een defect expansieventiel die blijkbaar moeilijk leverbaar is.
Begin de espresso nu wel echt te missen ondanks dat pour-over prima is. Het is toch niet hetzelfde.
Begin de espresso nu wel echt te missen ondanks dat pour-over prima is. Het is toch niet hetzelfde.
Ik heb een Rocket Mozzafiato V die gelijk na het aanzetten sinds kort de aardlek eruit klapt. Verder niets mee gebeurd of wat dan ook. Maakt geen geluid, geen rook, geen geur. Ik snap dat het lastig is zo te zeggen, maar heeft iemand enig idee of er een standaard iets is waar dit door kan komen?
Nergens vocht bij electra te bekennen als je hem open maakt? Ik heb zoiets alleen gehad bij een lekke buitenlamp.jasperz89 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:50:
Ik heb een Rocket Mozzafiato V die gelijk na het aanzetten sinds kort de aardlek eruit klapt. Verder niets mee gebeurd of wat dan ook. Maakt geen geluid, geen rook, geen geur. Ik snap dat het lastig is zo te zeggen, maar heeft iemand enig idee of er een standaard iets is waar dit door kan komen?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
jasperz89 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:50:
- Weet je 100% zeker dat het de aardlekschakelaar is die eruit klapt?
- Of is het een installatieautomaat?
- Of is het een aardlekautomaat?
- In dat laatste geval heeft die een indicatievenster of het een aardfout (earth fault) óf overspanningsbeveiliging is?
Voor de zekerheid, als je een waterkoker (oid) aansluit op dezelfde wandcontactdoos, gaat je $antwoord_op_bovenstaande_vraag er dan ook uit?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ook een keer gehad op een ander merk, bij mij was het toen een kapot verwarmingselement.jasperz89 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:50:
Ik had laatst bij Jumbo backup-bonen gehaald, want die waren in de aanbieding en kwamen uit op ik dacht zo'n €18/kilo. Geprobeerd een verse batch te pakken op basis van de houdbaarheidsdatum (aangenomen dat die branddatum + 1 jaar is)
Een van de twee die ik kocht was onder het mom van een keer dark roast proberen. Dus ik kocht deze: https://www.jumbo.com/producten/jumbo-s-koffiebonen-dark-roast-brasil-zoetig-rijk-1-kg-646525ZK

Ik verwachtte een Starbucks-niveau roast, maar was vanochtend eigenlijk verrast dat ik het meer aan de medium kant vond. Rond een city roast zeg maar.
Bonen waren zelfs nog wel lekker ook
Enigszins teleurgesteld dat ik nu nog steeds geen dark roast heb, maar alsnog wel positief verrast door deze bonen voor een schappelijk prijsje.
Ik had ook een medium roast meegenomen, dus ik ben benieuwd of dat nu een light roast blijkt te zijn
Een van de twee die ik kocht was onder het mom van een keer dark roast proberen. Dus ik kocht deze: https://www.jumbo.com/producten/jumbo-s-koffiebonen-dark-roast-brasil-zoetig-rijk-1-kg-646525ZK

Ik verwachtte een Starbucks-niveau roast, maar was vanochtend eigenlijk verrast dat ik het meer aan de medium kant vond. Rond een city roast zeg maar.
Bonen waren zelfs nog wel lekker ook
Ik had ook een medium roast meegenomen, dus ik ben benieuwd of dat nu een light roast blijkt te zijn
[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 12-03-2026 08:26 ]
Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee en kan jullie inzicht en kennis nu wel goed gebruiken. Ik ben op zoek naar een bonenmaler naast mijn Barista Express. Ik loop al een tijdje tegen de limieten van de interne maler aan en vind het nu wel eens tijd om een cadeautje voor mezelf te kopen.
Ik zoek een GBW-maler met hopper. Mijn oog is gevallen op de Fiorenzato AllGround Sense en de Eureka Mignon Libra 65 AP. De espressomachine ga ik later nog upgraden, maar de maler kun je in ieder geval alvast hebben toch?
Op papier lijken ze vrij vergelijkbaar, allebei GBW, allebei flat burrs (64mm vs 65mm), allebei all purpose. De Fiorenzato heeft Dark T gecoate burrs, is makkelijker schoon te maken en voelt steviger gebouwd (9 kilo). De Libra is compacter, stiller en iets simpeler in gebruik. De Libra kost ongeveer €650-750 en de Fiorenzato is normaal duurder (+/- €1000,-) maar ik heb een deal in Duitsland gevonden voor €839 + verzending.
Wat zouden jullie doen? Een van deze twee, of een heel andere maler?
Ik zoek een GBW-maler met hopper. Mijn oog is gevallen op de Fiorenzato AllGround Sense en de Eureka Mignon Libra 65 AP. De espressomachine ga ik later nog upgraden, maar de maler kun je in ieder geval alvast hebben toch?
Op papier lijken ze vrij vergelijkbaar, allebei GBW, allebei flat burrs (64mm vs 65mm), allebei all purpose. De Fiorenzato heeft Dark T gecoate burrs, is makkelijker schoon te maken en voelt steviger gebouwd (9 kilo). De Libra is compacter, stiller en iets simpeler in gebruik. De Libra kost ongeveer €650-750 en de Fiorenzato is normaal duurder (+/- €1000,-) maar ik heb een deal in Duitsland gevonden voor €839 + verzending.
Wat zouden jullie doen? Een van deze twee, of een heel andere maler?
Ik heb een Fiorenzato GBW en ben daar zeer tevreden over. Ik kan mij nauwelijks een simpeler gebruik voorstellen. De maalgraad stel je nauwkeurig in met een grote mechanische ring. Het instellen van het maalgewicht is zeer eenvoudig op het touch display. In het dagelijks gebruik komt het daarmee neer op het plaatsen van de portafilter en op de knop drukken (op het touch display). Het geluid is zeker niet bovenmatig en eigenlijk wel prettig van toon. Het is inderdaad een forse machine, vooral in de hoogte. Door het gewicht blijft ie zeer goed staan.
:strip_exif()/f/image/GpOw8N5s3KLRmcJHOQOMUXOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat nog belangrijker is, is de kwaliteit van de maling. Ik krijg altijd mooie, gelijkmatige koffie die ‘fluffy’ is en niet of nauwelijks distributie nodig heeft. Ik gebruik alleen een leveling tool. Ik het letterlijk nooit last van channeling. Schoonmaken is supersimpel en de retentie is laag.
:strip_exif()/f/image/GpOw8N5s3KLRmcJHOQOMUXOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat nog belangrijker is, is de kwaliteit van de maling. Ik krijg altijd mooie, gelijkmatige koffie die ‘fluffy’ is en niet of nauwelijks distributie nodig heeft. Ik gebruik alleen een leveling tool. Ik het letterlijk nooit last van channeling. Schoonmaken is supersimpel en de retentie is laag.
[ Voor 28% gewijzigd door coinman63 op 12-03-2026 11:39 ]
:strip_exif()/f/image/xEiAgziX3Nu4HRpaX7QIloQq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dezelfde Fiorenzato AllGround Sense. Hiervoor had ik ECM Casa, Macap M4D, en ECM S64. Het GBW werkt zoveel beter dan de getimede modellen. De Macap maakt een wat fijner geluid dan de ECM's (subjectief). De ECM S64 is wel ongeveer een seconde sneller dan de Allground. De Allground kan je wel heel gemakkelijk verstellen voor andere malingen. Dat was met het wormwiel op de S64 en de M4D een ramp. Ben nog bezig de M4D GBW te maken met het project voor de Eureka maar het kost best wat moeite want ja het is geen Eureka.
Heb je een voorbeeld van waarom je niet zelf kan ontkalken?retoohs schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:07:
[...]
Ik zat vorig jaar naar E61 single boilers te kijken en er was best wat Bezerra aanbod voor zo'n 50% van de huidige prijs. Sindsdien ben ik er achter dat ook sommige single boilers niet door consumenten ontkalkt horen te worden maar door een monteur (zoals mijn Profitec Go, zucht). Met die kennis zou ik wel iets minder snel zo'n apparaat 2e hands kopen aangezien je dan al snel in de buurt van de nieuw prijs zit.
als er iets simpel te ontkalken is, is het wel een single boiler. Dat ze het graag door een monteur laten doen is natuurlijk om in te dekken tegen prutsers/garantie..Zodra die voorbij is kan je het makkelijk zelf doen, mits je de juiste middelen gebruikt natuurlijk . Ik zou me er in ieder geval door tegen laten houden.
Hi Ha Hopjesvla
Ik ben al jaren in het bezit van de gaggia classica en heb ook al jaren het zelfde probleem nml als ik twee espresso's maak is de eerste altijd correct. Maar de tweede gaat er met een hoge snelheid doorheen ik heb echt alles geprobeerd maar het probleem blijft. Ik zit nu te denken aan de profitec go maar als al deze machines dezelfde kuren hebben dan schiet ik er weinig mee op. Nu lees ik net dat je de profitec pro niet zelf kan ontkalken.
[ Voor 7% gewijzigd door Bolulla op 13-03-2026 12:50 ]
Enige wat ik zo kan bedenken is dat bij je tweede espresso de machine, broeikop en filterdrager warmer zijn. Sowieso is temperatuurcontrole op de Gaggia wel een ding, toch? Lastig om altijd dezelfde temperatuur te krijgen.Bolulla schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:46:
Ik ben al jaren in het bezit van de gaggia classica en heb ook al jaren het zelfde probleem nml als ik twee espresso's maak is de eerste altijd correct. Maar de tweede gaat er met een hoge snelheid doorheen ik heb echt alles geprobeerd maar het probleem blijft. Ik zit nu te denken aan de profitec go maar als al deze machines dezelfde kuren hebben dan schiet ik er weinig mee op. Nu lees ik net dat je de profitec pro niet zelf kan ontkalken.
Ja klopt je hebt er wel kits voor maar kost ook 400€ met installeren maar als dit het probleem oplost vind ik het niet erg. Maar niemand geeft deze zekerheid.vickypollard schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Enige wat ik zo kan bedenken is dat bij je tweede espresso de machine, broeikop en filterdrager warmer zijn. Sowieso is temperatuurcontrole op de Gaggia wel een ding, toch? Lastig om altijd dezelfde temperatuur te krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door Bolulla op 13-03-2026 13:52 ]
Misschien helpt het om even te flushen voor je tweede shot? Ik heb al lang niet meer met die Gaggia's gewerkt, dus misschien zeg ik iets heel doms. Maar wellicht brengt het de temperatuur van de zetgroep een beetje terug op het juiste niveau.Bolulla schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Ja klopt je hebt er wel kits voor maar kost ook 400€ met installeren maar als dit het probleem oplost vind ik het niet erg. Maar niemand geeft deze zekerheid.
Punctuality is the politeness of kings
Allemaal al geprobeerd.dreamscape schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Misschien helpt het om even te flushen voor je tweede shot? Ik heb al lang niet meer met die Gaggia's gewerkt, dus misschien zeg ik iets heel doms. Maar wellicht brengt het de temperatuur van de zetgroep een beetje terug op het juiste niveau.
Ik heb mijn Profitec Go wel zelf ontkalkt. Gewoon een schep Dezcal in gegooid en dan gaat het dus fout. Bepaalde ontkalkingsmiddelen reageren met de coating van de group ring waardoor deze loslaat. Het gevolg is dat je metalen deeltjes in je water krijgt.
Als je het juiste ontkalkingsmiddel gebruikt, dan moet het wel goed gaan.
Dus wel eigen schuld, maar deels vind ik dat de fabrikant hier ook gewoon transparant in moet zijn. Ze zetten in de handleiding dat hij niet zelf te ontkalken is en dat je hem maar weg moet brengen naar de dealer. Als ze gewoon transparant in de handleiding aangeven dat het fout kan gaan met het verkeerde ontkalkingsmiddel, dan was me dit niet overkomen.
Dus wel eigen schuld, maar deels vind ik dat de fabrikant hier ook gewoon transparant in moet zijn. Ze zetten in de handleiding dat hij niet zelf te ontkalken is en dat je hem maar weg moet brengen naar de dealer. Als ze gewoon transparant in de handleiding aangeven dat het fout kan gaan met het verkeerde ontkalkingsmiddel, dan was me dit niet overkomen.
Ik zet nooit twee espresso's achter elkaar maar ik kan het morgen wel even proberen. Hij is wel heel stabiel en nauwkeurig in temperatuur.Bolulla schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:46:
Ik zag trouwens dat er ook een Gaggia classic UP aan komt. Die heeft alle features van een Profitec Go maar ook nog instelbare pre-infusion. Ook nog eens goedkoper.
maar ze zijn toch transparant? Ze zeggen dat je het niet zelf moet doen omdat er deeltjes los kunnen komen (ok, hun argument zijn kalkdeeltjes, maar toch). Als je dat negeert, wat begrijpelijk is, moet je natuurlijk wel zorgen dat weet wat je aan het doen bent met de juiste middelen.retoohs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:27:
Ik heb mijn Profitec Go wel zelf ontkalkt. Gewoon een schep Dezcal in gegooid en dan gaat het dus fout. Bepaalde ontkalkingsmiddelen reageren met de coating van de group ring waardoor deze loslaat. Het gevolg is dat je metalen deeltjes in je water krijgt.
Eerste hit gaf me dit plaatje trouwens op Reddit van Profitec:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/YHLeeazNmRreZ00PqCUwrWaf.webp?f=user_large)
Ze adviseren zelf dus de zakjes van ECM.
Hi Ha Hopjesvla
Ik zet er één voor mij en daarna voor mijn vrouw,ik ben wel heel erg benieuwd wat er bij jou gebeurt. Want bij al die reviews word altijd maar één espresso gezet.retoohs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:33:
[...]
Ik zet nooit twee espresso's achter elkaar maar ik kan het morgen wel even proberen. Hij is wel heel stabiel en nauwkeurig in temperatuur.
Ik zag trouwens dat er ook een Gaggia classic UP aan komt. Die heeft alle features van een Profitec Go maar ook nog instelbare pre-infusion. Ook nog eens goedkoper.
In de handleiding staat wat anders. Ik had het wel relaxed gevonden als daar iets duidelijker waren over de risico's.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:06:
[...]
maar ze zijn toch transparant? Ze zeggen dat je het niet zelf moet doen omdat er deeltjes los kunnen komen (ok, hun argument zijn kalkdeeltjes, maar toch). Als je dat negeert, wat begrijpelijk is, moet je natuurlijk wel zorgen dat weet wat je aan het doen bent met de juiste middelen.
Eerste hit gaf me dit plaatje trouwens op Reddit van Profitec:
[Afbeelding]
Ze adviseren zelf dus de zakjes van ECM.
pagina 23 (van de pdf handleiding):retoohs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:46:
[...]
In de handleiding staat wat anders. Ik had het wel relaxed gevonden als daar iets duidelijker waren over de risico's.
An already calcified machine may only be descaled by your specialized dealer because a partial disassembly of the boiler and the tubing may be necessary to prevent the system from being blocked by lime residues.
staat volgens mij wat ik eerder gezegd heb.
Desalniettemin snap ik dat je het zelf heb gedaan. want het is niet moeilijk. Je h b alleen de pech gehad dat je niet het juiste middel heb gebruikt.
Hi Ha Hopjesvla
Heeft er iemand ervaring met het zelf ontkalken van een lelit Bianca v3? Ik lees wat tegenstrijdige berichten online. Daarbij heb ik het idee dat de lekbak tegenwoordig snel vol zit, het onderste ventiel drupt aardig en kan me niet herrineren dat dit vaker gebeurde. Het is net of er teveel druk op staat. Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Zeg je hiermee ook dat je je water niet ontkalkt voordat je het je machine in laat stromen? Daar zou ik toch maar eens mee beginnen dan, want het ontkalken van zo’n machine is geen pretje (en kost je veel tijd). Kalk in de machine kan ook zorgen dat kleppen/ventielen niet meer goed sluiten en zouden dus een oorzaak kunnen zijn van je probleem.Micha_NL schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:25:
Heeft er iemand ervaring met het zelf ontkalken van een lelit Bianca v3? Ik lees wat tegenstrijdige berichten online. Daarbij heb ik het idee dat de lekbak tegenwoordig snel vol zit, het onderste ventiel drupt aardig en kan me niet herrineren dat dit vaker gebeurde. Het is net of er teveel druk op staat. Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Welk onderste ventiel bedoel je? De uitloop van de zetgroep of dat ventieltje dat uit die wand komt? Dat laatste wordt volgens mij geopend door de OPV.
Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Tech Support: Spout Leakage Lelit Bianca
[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 13-03-2026 20:41 ]
Het water is zeker ontkalkt wat er in gaat. Heb eigenlijk altijd met pakken water gewerkt en we hebben al een tijd een waterontharder. Neem aan dat dit voldoende is geweest? Echter heb ik het idee dat er toch ook eens een keer ontkalkt moet worden of heb ik dit mis?cryptapix schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:40:
[...]
Zeg je hiermee ook dat je je water niet ontkalkt voordat je het je machine in laat stromen? Daar zou ik toch maar eens mee beginnen dan, want het ontkalken van zo’n machine is geen pretje (en kost je veel tijd). Kalk in de machine kan ook zorgen dat kleppen/ventielen niet meer goed sluiten en zouden dus een oorzaak kunnen zijn van je probleem.
Welk onderste ventiel bedoel je? De uitloop van de zetgroep of dat ventieltje dat uit die wand komt? Dat laatste wordt volgens mij geopend door de OPV.
Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Tech Support: Spout Leakage Lelit Bianca
En ja bedoel dat ventieltje wat uit de wand komt, deze drupt veel. Ik zal eens kijken of ik verder kom met je filmpje, waarvoor dank!
Ik heb geen idee hoe de hardheid is van pakken water. Een ontharder zou prima moeten zijn ja. Maar meten is weten. Of een keer je mushroom uit de zetgroep schroeven; dat is denk ik de eenvoudigste manier om kalk in je machine te constateren zonder al te veel moeite. Maar misschien kun je het ook al aan de uitloop van de zetgroep zien. Overigens is te zacht puur water ook slecht voor je machine.Micha_NL schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:10:
[...]
Het water is zeker ontkalkt wat er in gaat. Heb eigenlijk altijd met pakken water gewerkt en we hebben al een tijd een waterontharder. Neem aan dat dit voldoende is geweest? Echter heb ik het idee dat er toch ook eens een keer ontkalkt moet worden of heb ik dit mis?
En ja bedoel dat ventieltje wat uit de wand komt, deze drupt veel. Ik zal eens kijken of ik verder kom met je filmpje, waarvoor dank!
[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 14-03-2026 08:55 . Reden: Puur ipv zacht ]
Tweede espresso wat fijner malen dan loopt het minder snel door? Hoort natuurlijk niet dus meer een workaround.
Goeie, ga ik eens proberen! Dank voor het meedenken!cryptapix schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:17:
[...]
Ik heb geen idee hoe de hardheid is van pakken water. Een ontharder zou prima moeten zijn ja. Maar meten is weten. Of een keer je mushroom uit de zetgroep schroeven; dat is denk ik de eenvoudigste manier om kalk in je machine te constateren zonder al te veel moeite. Maar misschien kun je het ook al aan de uitloop van de zetgroep zien. Overigens is te zacht water ook slecht voor je machine.
Puur uit interesse (wij hebben ook een waterontharder thuis), wat kan te zacht water doen, en wanneer is het “te zacht”?cryptapix schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:17:
[...]
Ik heb geen idee hoe de hardheid is van pakken water. Een ontharder zou prima moeten zijn ja. Maar meten is weten. Of een keer je mushroom uit de zetgroep schroeven; dat is denk ik de eenvoudigste manier om kalk in je machine te constateren zonder al te veel moeite. Maar misschien kun je het ook al aan de uitloop van de zetgroep zien. Overigens is te zacht water ook slecht voor je machine.
Interessant staat op dit moment op nr1 op de lijst.Bolulla schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Ik zet er één voor mij en daarna voor mijn vrouw,ik ben wel heel erg benieuwd wat er bij jou gebeurt. Want bij al die reviews word altijd maar één espresso gezet.
De eerste espresso in de Profitec Go was 35 gram in 20 seconden. De tweede was 34 gram in 14 seconden. Beide gezet op 85 graden met 16 gram medium gebrande bonen. Dus de tweede ging inderdaad iets sneller. Ik moet zeggen dat die tweede alsnog goed te drinken was.Bolulla schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:46:
De doorloop in de ochtend is vaak ook sneller dan in de middag, merk ik. Schijnt iets met luchtvochtigheid te maken te hebben?
Ik ben wel jaloers op mensen die zeggen dat ze maar een keer per maand hun maler af hoeven te stellen wanneer ze een nieuwe zak bonen opentrekken.
De laatste tijd maal ik voor espresso met een K6 handmaler aangezien die een stuk vergevingsgezinder, en meer body bevalt me ook wel. Bij de DF54 kan je die 14 seconden espresso wel weggooien.
Ik moet hier denk ik iets van terugkomen, of het in ieder geval nuanceren. Te “puur” water is slecht voor je machine; zoals gedestilleerd water. Er moeten mineralen in zitten. Voor de smaak, maar ook omdat het anders corrosie in je machine kan veroorzaken. Waar de grens precies ligt weet ik niet. Ik weet ook niet zeker of er een samenstelling mogelijk is waarbij de hardheid 0 is, maar er wel voldoende mineralen in zitten om geen corrosie te veroorzaken. Maar volgens mij komt dat je smaak in ieder geval niet ten goede. Fabrikanten van espressomachines geven ook advies over het te gebruiken water.ronnie88 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:28:
[...]
Puur uit interesse (wij hebben ook een waterontharder thuis), wat kan te zacht water doen, en wanneer is het “te zacht”?
Ook dus en inderdaad het is best te drinken altijd beter dan een nespresso.retoohs schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:09:
[...]
De eerste espresso in de Profitec Go was 35 gram in 20 seconden. De tweede was 34 gram in 14 seconden. Beide gezet op 85 graden met 16 gram medium gebrande bonen. Dus de tweede ging inderdaad iets sneller. Ik moet zeggen dat die tweede alsnog goed te drinken was.
De doorloop in de ochtend is vaak ook sneller dan in de middag, merk ik. Schijnt iets met luchtvochtigheid te maken te hebben?
Ik ben wel jaloers op mensen die zeggen dat ze maar een keer per maand hun maler af hoeven te stellen wanneer ze een nieuwe zak bonen opentrekken.
De laatste tijd maal ik voor espresso met een K6 handmaler aangezien die een stuk vergevingsgezinder, en meer body bevalt me ook wel. Bij de DF54 kan je die 14 seconden espresso wel weggooien.
Ik lees hier af en toe even mee. Prompt zie ik een probleem met de Lelit Bianca V3 voorbij komen waar ik twee weken geleden zelf ook last van had. Voordat ik een uitgebreide reactie geef met de oplossing even een check.Micha_NL schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:25:
Gaat het bij jou om de :safety valve" die lekt? Dus niet het ventiel dat aan de zetgroep gekoppeld zit.
Met andere woorden: je merkt niets aan het koffiezetten, maar er lekt continu een beetje water of ontsnapt er stoom via dat onderste ventiel?
Klopt helemaal, koffie zetten gaat prima, al heb ik het idee dat de druk soms alle kanten op gaat, voor mijn gevoel was dat eerder niet het geval. even een fotootje ter verduidelijking wat lekt.UninPro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:54:
[...]
Ik lees hier af en toe even mee. Prompt zie ik een probleem met de Lelit Bianca V3 voorbij komen waar ik twee weken geleden zelf ook last van had. Voordat ik een uitgebreide reactie geef met de oplossing even een check.
Gaat het bij jou om de :safety valve" die lekt? Dus niet het ventiel dat aan de zetgroep gekoppeld zit.
Met andere woorden: je merkt niets aan het koffiezetten, maar er lekt continu een beetje water of ontsnapt er stoom via dat onderste ventiel?
[ Voor 8% gewijzigd door Micha_NL op 14-03-2026 11:37 ]
Dat bevestigt dat we waarschijnlijk met hetzelfde probleem te maken hebben. Bij mij bleek het uiteindelijk de safety valve van de stoomboiler te zijn die begon te lekken. Daarom merk je er niets van tijdens het "gewone" koffiezetten. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat dit bij de Lelit Bianca V3 niet heel ongebruikelijk is na ongeveer 2 tot 2,5 jaar gebruik.Micha_NL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:36:
[...]
Klopt helemaal, koffie zetten gaat prima, al heb ik het idee dat de druk soms alle kanten op gaat, voor mijn gevoel was dat eerder niet het geval. even een fotootje ter verduidelijking wat lekt.[Afbeelding]
In eerste instantie dacht ik eerlijk gezegd dat ik de machine moest wegbrengen voor reparatie. Maar na wat research bleek dat dit prima zelf te doen is.
De oorzaak is meestal dat het ventiel niet meer helemaal goed afsluit. Dat kan bijvoorbeeld door een klein kalkdeeltje komen, of door slijtage van het rubbertje in het ventiel. In mijn geval bleek dat rubbertje gewoon wat slijtage te hebben. Achteraf zag ik dat je voor een paar cent alleen het rubbertje kunt vervangen, maar ik heb er zelf voor gekozen om gewoon het complete onderdeel te vervangen. Dat kostte ongeveer €20 en was uiteindelijk in een half uurtje gedaan. Te koop bij oa. van Pommeren.
Sindsdien is het lekken volledig verdwenen
Check eventueel deze YouTube tutorial. Let op, ik heb niet de gehele omhuizing eraf geschroefd zoals hij doet! Alleen maar de tray bovenop waar je kopjes opstaan. Dit was met een sleutelsetje vanaf de bovenkant namelijk prima te organiseren.
RPavlis water wordt vaak benoemd om verkalking tegen te gaan. Ik gebruik het en merk geen nadeel voor de smaak. Mijn koffie is op z'n minst even lekker als een goede espressobar.cryptapix schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:55:
[...]
Ik weet ook niet zeker of er een samenstelling mogelijk is waarbij de hardheid 0 is, maar er wel voldoende mineralen in zitten om geen corrosie te veroorzaken. Maar volgens mij komt dat je smaak in ieder geval niet ten goede. Fabrikanten van espressomachines geven ook advies over het te gebruiken water.
Maar dat kan ook door de goede koffie zijn die ik koop (Dak, Shokunin, Friedhats e.d.) icm met een hevelmachine
www.janvandoornik.nl
Kijk, dat is goed om te lezen. Niet vies om zelf te sleutelen echter zit er nog vermoed ik garantie op, ze is op dit moment 19 maanden in bezit. Wil der alleen niet kwijt. TwijfelUninPro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:03:
[...]
Dat bevestigt dat we waarschijnlijk met hetzelfde probleem te maken hebben. Bij mij bleek het uiteindelijk de safety valve van de stoomboiler te zijn die begon te lekken. Daarom merk je er niets van tijdens het "gewone" koffiezetten. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat dit bij de Lelit Bianca V3 niet heel ongebruikelijk is na ongeveer 2 tot 2,5 jaar gebruik.
In eerste instantie dacht ik eerlijk gezegd dat ik de machine moest wegbrengen voor reparatie. Maar na wat research bleek dat dit prima zelf te doen is.
De oorzaak is meestal dat het ventiel niet meer helemaal goed afsluit. Dat kan bijvoorbeeld door een klein kalkdeeltje komen, of door slijtage van het rubbertje in het ventiel. In mijn geval bleek dat rubbertje gewoon wat slijtage te hebben. Achteraf zag ik dat je voor een paar cent alleen het rubbertje kunt vervangen, maar ik heb er zelf voor gekozen om gewoon het complete onderdeel te vervangen. Dat kostte ongeveer €20 en was uiteindelijk in een half uurtje gedaan. Te koop bij oa. van Pommeren.
Sindsdien is het lekken volledig verdwenen
Check eventueel deze YouTube tutorial. Let op, ik heb niet de gehele omhuizing eraf geschroefd zoals hij doet! Alleen maar de tray bovenop waar je kopjes opstaan. Dit was met een sleutelsetje vanaf de bovenkant namelijk prima te organiseren.
Vraag daarnaast, zorgt dit onderdeel dan ook voor de wisseling in druk?
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1