Joejoe!
Wat noem je niet al te duur?DonMetal schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:04:
Mijn AliExpress-espressoweegschaal is er na 3 maanden al mee gekapt..
iemand nog tips voor een niet al te duur model? Voor afwegen gemalen koffie in grind cup en onder het kopje tijdens het zetten. Shot timer niet nodig.
Als je gewoon bij een koffiezaak zoals Van Pommeren of Koffiekompaan kijkt dan begint het met €30 ongeveer en heb je gewoon 2 jaar garantie.
https://koffiekompaan.nl/.../accessoires/weegschalen/
Of je kijkt op Amazon en zoekt op koffieweegschaal als het goedkoper moet.
AVX is wel zo'n merk dat rebranded Chinees spul verkoopt trouwens. Zie dit bijvoorbeeld voor de Alibaba-versie van die €30 weegschaal: https://www.alibaba.com/x/1lBBCxJ. Die 2 jaar garantie krijg je er natuurlijk niet bij op AlibabaRobbieT schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:18:
[...]
Wat noem je niet al te duur?
Als je gewoon bij een koffiezaak zoals Van Pommeren of Koffiekompaan kijkt dan begint het met €30 ongeveer en heb je gewoon 2 jaar garantie.
https://koffiekompaan.nl/.../accessoires/weegschalen/
Of je kijkt op Amazon en zoekt op koffieweegschaal als het goedkoper moet.
[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 05-09-2026 22:06 ]
ps4mm schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:51:
Is het beter de machine nu niet te gebruiken ter bescherming tegen deze (te) hoge druk of kan het niet veel kwaad om hier nog een paar shots mee te zetten?
Lastig in te schatten. Klinkt alsof hij goed toe is aan servicebeurt. Wat volkomen normaal is na 1,5/2 jaar.Bedankt alvast!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je het uit wilt besteden zou ik even contact opnemen met Het Hoofdkwartier Amstelveen. (Mocht je daar enigzins in de buurt komen) Mocht je zelf aan de gang gaan, dan een revisiesetje bestellen (bijv. bij DR trading en met YouTube erbij aan de gang.
Als je meer kwaliteit wil, dan kom je bijvoorbeeld bij een Hario weegschaal uit, maar die is al een stuk duurder.vickypollard schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:22:
[...]
AVX is wel zo'n merk dat rebranded Chinees OEM spul verkoopt trouwens. Zie dit bijvoorbeeld voor de Alibaba-versie van die €30 weegschaal: https://www.alibaba.com/x/1lBBCxJ. Die 2 jaar garantie krijg je er natuurlijk niet bij op Alibabamaar qua kwaliteit weet ik niet of je er bijzonder veel op vooruit gaat met AVX
https://www.blommers.coffee/nl/hario-v60-drip-scale.html
Of Timemore bijvoorbeeld.
Of als de vorige aan verdrinking is overleden, zoiets als een Bookoo Themis Ultra:
https://eu.bookoocoffee.c...8f-4f46-a219-b5894e16c713
Die gebruik ik hier voor espresso en dan is waterdicht soms wel prettig.
[ Voor 17% gewijzigd door RobbieT op 05-09-2026 22:23 ]
Ziet er niet gek uit.
Joejoe!
Ik ben wel tevreden met de black mirror van timemore. Die is iets duurder maar ik zou hem zo weer kopen. Hij geeft ook de flow aan, gram / seconden. Dat leek me altijd meer een feature voor pour over maar ik merk dat ik er bij espresso wel vaak naar kijk. Ik zie vrij snel zien wat het ongeveer gaat worden qua doorlooptijd.DonMetal schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:04:
Mijn AliExpress-espressoweegschaal is er na 3 maanden al mee gekapt..
iemand nog tips voor een niet al te duur model? Voor afwegen gemalen koffie in grind cup en onder het kopje tijdens het zetten. Shot timer niet nodig.
Inmiddels heb ik de machine open liggen, maar bij mij is er geen thermofuse te bekennen. Misschien deden ze daar in 2002 nog niet aan?vrilly schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:37:
[...]
Ik zou ook de thermofuse bij de pompje controleren/vervangen, bij mijn 20 jaar oude silvia bleek daar roest in te zitten en op een gegeven moment ging er geen stroom meer door![]()
https://www.drtradingshop...parts/ulka-thermical-fuse
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Begrijp dat waterproof zijn nog niet echt als meerwaarde. Ik heb al jaren een Timemore Black Mirror en het is me nog niet overkomen dat ik die zou willen onderdompelen. Als er water of koffie over zou komen door morsen komt het door de manier waarop het in elkaar zit ook niet in contact met elektronica.DonMetal schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:02:
Ik krijg net deze in m’n algoritme: https://www.kickstarter.com/projects/grinista/grinista-tempo?ref=creator_tab
Ziet er niet gek uit.
De grootste meerwaarde voor mij is de bluetooth verbinding van de Bookoo waardoor brew by weight werkt met GaggiMate.ocn schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:41:
[...]
Begrijp dat waterproof zijn nog niet echt als meerwaarde. Ik heb al jaren een Timemore Black Mirror en het is me nog niet overkomen dat ik die zou willen onderdompelen. Als er water of koffie over zou komen door morsen komt het door de manier waarop het in elkaar zit ook niet in contact met elektronica.
De rest is gemoedsrust, dat als je het ding een keer onder de koffie hebt zitten je weet dat er niks aan de hand is.
En in de aanbieding (wat het ding vaak is) is de meerprijs ten opzichte van een Timemore ook niet zo groot meer.
Heb een baratza esp pro maler. Drink uitsluitend zwart. +1 als je ook filterapparaat hebt en filterkoffie drinkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-09-2026 16:20 ]
Ja ik heb ook een v60 en kleine handmaler die neem ik mee op vakantie. En dan eigen bonen mee.vickypollard schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:21:
Ik doe beide, maar filter doe ik met de V60. Heb kortstondig een Moccamaster gehad, maar dat ding was te groot voor hier en ik ben de enige die het drinkt.
Een Gaggia Classic E24 met GaggiMate Pro met een DF54. (Met Gaggia Classic Up lage drip tray en drain tube, en Alba tank sensor en verlichting)
:strip_exif()/f/image/gpmPes2eYKDFAXAXrmLs89Vz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 06-09-2026 16:26 ]
Als hij er zit zit hij vaak ingeschoven in het plastic van de pomp in een uitsparing daarvoor. Maar misschien bij deze nog niet idd. In theorie zou je hem makkelijk kunnen bijplaatsen als de stekkertjes het toelaten.Aziraphale schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:25:
[...]
Inmiddels heb ik de machine open liggen, maar bij mij is er geen thermofuse te bekennen. Misschien deden ze daar in 2002 nog niet aan?
Nou er wil soms uit de zetgroep onderop nog wel eens wat water komen wanneer je klaar bent met zetten. Nu al een paar keer zo water op de (rand van de) weegschaal gehad .ocn schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:41:
[...]
Begrijp dat waterproof zijn nog niet echt als meerwaarde. Ik heb al jaren een Timemore Black Mirror en het is me nog niet overkomen dat ik die zou willen onderdompelen. Als er water of koffie over zou komen door morsen komt het door de manier waarop het in elkaar zit ook niet in contact met elektronica.
Joejoe!
Nope, zat er niet in. In mijn Quickmill trouwens ook niet, dus ik denk dat ik wel zonder kan.Hercul3s schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:30:
[...]
Als hij er zit zit hij vaak ingeschoven in het plastic van de pomp in een uitsparing daarvoor. Maar misschien bij deze nog niet idd. In theorie zou je hem makkelijk kunnen bijplaatsen als de stekkertjes het toelaten.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Lekt deze ook water uit het ventiel net boven de lekbak? Ook zonder te gebruiken?ps4mm schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:51:
Onze bianca V3 (+-2.5jaar oud, 1250 shots) begint nu ook wat kuren te vertonen. Laatste tijd vond ik het pompje al wat 'ratelen' wanneer die druk moet leveren. Laten lopen en pompen met open groep, dat het er gewoom uitstroomt, gaat dan zonder geratel. Na een backflush met cleaningpoeder is het dan wel weer even weg, maar blijft terugkomen.
Nu gaat de druk van de pomp op het metertje opeens enorm hoog. Met filterbakje koffie of blindfilter komt de druk bijna op de andere schaal uit (17bar? Linker foto) en zonder portafilter en de paddle maximaal naar rechts komt ie rond de 12-13 bar uit. (Rechter foto)
Ik wilde 'm sowieso een goeie (schoonmaak)beurt gaan geven (volgens dit lijstje) maar weten jullie misschien wat de beste eerste stap zou zijn op basis van de beschreven symptomen?
Is het beter de machine nu niet te gebruiken ter bescherming tegen deze (te) hoge druk of kan het niet veel kwaad om hier nog een paar shots mee te zetten?
Bedankt alvast!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb ook een Cup One, gebruik hem dagelijks. Top ding.RobbieT schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:24:
Hier beide, een Moccamaster Cup One, daarvoor maal ik meestal met de Kingrinder K6, en de espresso setup.
Een Gaggia Classic E24 met GaggiMate Pro met een DF54. (Met Gaggia Classic Up lage drip tray en drain tube, en Alba tank sensor en verlichting)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, heel af en toe een drupje en wat stoom, niks geks had ik het idee.Micha_NL schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:03:
[...]
Lekt deze ook water uit het ventiel net boven de lekbak? Ook zonder te gebruiken?
Heb net de OPV losgehaald en schoongemaakt, hier zat wel best wat kalkaanslag in, maar loste het probleem niet op. Dus toen doorgegaan met de pomp bypass setting die dus blijkbaar niet meer werkte. Precies het probleem waar dit filmpje mee begint, maar de onderste schroef/veer/plunjer assembly loshalen, schoonmaken en weer terugzetten had bij mij nog steeds geen effect, de druk bleef ~15bar. Dus toch ook dat plastic buisje met veertje/klepje erachter (zie filmpje op 9:16) er ook nog uithalen. Het veertje schoot helaas los en dat bovenste kleine klepje verdween in de pomp kop, dus alles maar losgehaald, schoongemaakt en teruggezet en nu loopt het pompje weer als een zonnetje en de druk laat zich weer netjes afstellen
Nu hebben we inmiddels 7847 bereidingen erop zitten, waarvan ik niet zeker weet of de E8 eerder reset is na een keer binnen brengen (zal na een jaartje zijn geweest verwacht ik) ivm meer geluid (isolatie) dan een nieuw aangekochte E8 bij mijn broer. De machine heeft toen ook het hele riedeltje gekregen (binnen garantie), zover ik weet.
Nu ben ik natuurlijk al ruim boven de 5000 bereidingen
Mijn boefje is liev!
Er zijn er toch wel lokale monteurs die onderhoud doen?JB schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:53:
Hmm in mijn naïviteit heb ik altijd gedacht dat de Jura E8 zich ook zou melden wanneer groot onderhoud nodig is. Dus checken die de tellers (moet ook via "technieker-skills" ipv dat je dit gewoon in het menu kunt zien).
Nu hebben we inmiddels 7847 bereidingen erop zitten, waarvan ik niet zeker weet of de E8 eerder reset is na een keer binnen brengen (zal na een jaartje zijn geweest verwacht ik) ivm meer geluid (isolatie) dan een nieuw aangekochte E8 bij mijn broer. De machine heeft toen ook het hele riedeltje gekregen (binnen garantie), zover ik weet.
Nu ben ik natuurlijk al ruim boven de 5000 bereidingenGaat Jura hier moeilijk over doen mbt onderhoud? Of hoe werkt die all-in prijs precies? Liefste breng ik de E8 lokaal ergens naar toe ipv net als toen in zo'n doos opsturen met logistiek bedrijf. Zelf doen lijkt me nu niet handig, aangezien ik al ruimschoots over die 5000 bereidingen heen ben?
Ik meen dat er ook Jura dealers zijn die de logistiek voor je doen. Maar goed, dat kost wel extra neem ik aan.
Ten slotte als je zelf in de buurt van Zoetermeer woont of regelmatig in die regio bent: zelf wegbrengen?
Ik woon in Oosten van het land, logistiek is inderdaad 89 euro buiten de garantie. Er vanuit gaande dat de garantie gewoon wettelijk 2 jaar is, geldt dat tarief dus. Dan zie ik dat het vanaf 10.000 bereidingen in een ander tarief valt. Dus qua aantal bereidingen is er niet zoveel aan de hand.Roenie schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:59:
[...]
Er zijn er toch wel lokale monteurs die onderhoud doen?
Ik meen dat er ook Jura dealers zijn die de logistiek voor je doen. Maar goed, dat kost wel extra neem ik aan.
Ten slotte als je zelf in de buurt van Zoetermeer woont of regelmatig in die regio bent: zelf wegbrengen?
Lokaal zie ik een aantal Professional dealers, maar daar zal ik als consument wel niet geholpen worden. Toch eens bellen. Een EP stuurt de machine gewoon op.
Mijn boefje is liev!
https://nl.jura.com/nl/koopadvies/persoonlijk-advies/dealerlocator
Ah top! Hier in het verleden het vaccuum ventiel stuk gehad. Dit resulteerde ook in een te hoge druk toen. Fijn dat je het hebt kunnen maken.ps4mm schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:30:
[...]
Nee, heel af en toe een drupje en wat stoom, niks geks had ik het idee.
Heb net de OPV losgehaald en schoongemaakt, hier zat wel best wat kalkaanslag in, maar loste het probleem niet op. Dus toen doorgegaan met de pomp bypass setting die dus blijkbaar niet meer werkte. Precies het probleem waar dit filmpje mee begint, maar de onderste schroef/veer/plunjer assembly loshalen, schoonmaken en weer terugzetten had bij mij nog steeds geen effect, de druk bleef ~15bar. Dus toch ook dat plastic buisje met veertje/klepje erachter (zie filmpje op 9:16) er ook nog uithalen. Het veertje schoot helaas los en dat bovenste kleine klepje verdween in de pomp kop, dus alles maar losgehaald, schoongemaakt en teruggezet en nu loopt het pompje weer als een zonnetje en de druk laat zich weer netjes afstellen
Update: onderhoud is gedaan!t14wo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:54:
Zo, na 2 jaar trouwe dienst is het tijd voor een onderhoudsbeurtje aan mijn Expobar Brewtus IV. Geen klachten, machine draait als een zonnetje, maar preventief onderhoud lijkt me verstandig voordat er wél iets misgaat.af en toe lekt er water langs de portafilter. Dus dat rubber zal versleten zijn.
Apparaat is trouwens ouder, maar 2 jr terug gereviseerd gekocht.
Setup: E61 zetgroep, rotatiepomp, waterleiding-aansluiting, Brita filter erop.
Ik heb inmiddels een boodschappenlijstje bij elkaar gesprokkeld (revisieset zetgroep, injector voor rotatiepomp, hittebestendig vet, borsteltjes, stoomkraanpakkingen), dus onderdelentechnisch zit ik denk ik goed. DR Trading heeft veel info gelukkig.
Ik ben erg handig, maar dit wordt mijn eerste onderhoud aan een koffiemachine.
Wat voor info ik nog zoek.
- Heeft iemand dit zelf al eens gedaan op een Brewtus (of vergelijkbare E61-machine met rotatiepomp)? Filmpje, blogposts die hielpen?
- Bijzonderheden waar ik op moet letten bij het demonteren van de zetgroep?
- Volgorde die jullie aanhouden (eerst groep eraf, dan ventielen, dan douche, etc.)?
- Iemand ervaring met het vervangen van de injector bij een rotatiepomp-uitvoering? Zit blijkbaar in de aanvoerleiding vóór de groep.
Alvast bedankt voor jullie input!
Heb het onderhoud gedaan mbv van de YouTube video van Dr Trading, best duidelijke filmpjes, al zit er wel een beetje verschil tussen machines dus soms even zelf schakelen. Gefilmd met een acht jaar oude aardappel helpt ook niet.
Toen ik ’m openmaakte bleek het apparaat na ruim twee jaar nog superschoon te zijn. Ik backflush en maak hem wekelijks schoon. De hendel piepte een beetje en de piston lekte af en toe wat, dat is nu allebei weg.
Enige echte mankement was de pistonrubber, die was gebarsten en uitgedroogd. Verder waren alle onderdelen nog perfect. Wel wat kalk op de “trompet”, die heb ik met een borsteltje weggehaald.
Had de complete onderhoudsset erbij besteld maar bijna niks ervan was nodig. Het douchescreen bijvoorbeeld was na even onder de kraan niet meer te onderscheiden van nieuw.
Conclusie voor een machine met vaste wateraansluiting en brita filter: jaarlijks onderhoud is totaal overbodig. Klein onderhoud na 2 jaar: zeker doen. Groot onderhoud met alle veren en bussen vervangen: geen idee wanneer dat nodig is, maar na het zien van de staat na twee jaar denk ik dat je minimaal vijf jaar mee kan.
Blij dat ik het gedaan hebt. Geeft ook een stukje gemoedsrust dat ik hem goed verzorg.
Nog een paar foto’s erbij:
Die is wel echt uitgedroogd:
:strip_exif()/f/image/G6BHdaXwsDCSvMKbICi1Kg8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier wel wat kalk wat met de messingborstel en wat citroenzuur er wel af kwam.
:strip_exif()/f/image/wf796Dbc1LvFbXHubwn5XfA8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een oude in perfecte toestand.
:strip_exif()/f/image/XgkkMPszOh0QKX1xGxjFgMzt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een oude. Ook perfect.
:strip_exif()/f/image/V3tXoa7B04PaUfKVzoxyWaZg.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles nog mooi schoon. Backflushen en af en toe borstelen helpt.
:strip_exif()/f/image/IuptKkPg7ZFXAJMtRNRcosl9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie het verschil niet.
:strip_exif()/f/image/sOWyDbOTnqba7to7EWW1RelV.jpg?f=fotoalbum_large)
Visueel verschil. Maar functioneel nog perfect.
:strip_exif()/f/image/mJl9O2ehXp5SVoQIuGb42K5Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoon en ready!
[ Voor 9% gewijzigd door t14wo op 07-09-2026 19:23 ]
t14wo schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:20:
[...]
Update: onderhoud is gedaan!
Schoon en ready!
[ Voor 76% gewijzigd door vickypollard op 07-09-2026 19:57 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Joshh op 08-09-2026 09:26 ]
Ahh jij was diegene op Reddit dusJoshh schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:16:
Gisteren de ShotStopper geïnstalleerd, na flink knutselen met het doorlussen van de kabels:
[Vimeo: ShotStopper Profitec Move]
Lang getwijfeld over een machine met een flowmeter o.i.d. Daar zaten altijd wel nadelen bij (inconsitenter onder een bepaald prijsniveau). Uiteindelijk gekozen om vooral op output in grams te willen sturen, maar niet de hoofdprijs voor een La Marzocco of Wendougee te willen betalen. Na het installeren is dit plug and play, de output is in te stellen met een app.
Waar hou je van, light/medium/dark roast; welke smaken vindt je fijn en wat wil je uitgeven? Als je Schot nog niet hebt geprobeerd, dan adviseer ik die voor light medium roast. Giraffe gaat wat donkerder.ramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:49:
Iemand nog een tip voor een goede brander met 4 of 6 proefpakketten in zijn assortiment, wil eens weer op ontdekkingstocht.
Ik hou van een ronde,volle zoete smaak, moet geschikt zijn voor een volautomaat(De’Longhi Rivelia)Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:51:
[...]
Waar hou je van, light/medium/dark roast; welke smaken vindt je fijn en wat wil je uitgeven? Als je Schot nog niet hebt geprobeerd, dan adviseer ik die voor light medium roast. Giraffe gaat wat donkerder.
Blommers. Giraffe idd donkerder Schot idd erg goed, licht en vooral aan de prijs en ze wisselen nog wel eens van bonenPuntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:51:
[...]
Waar hou je van, light/medium/dark roast; welke smaken vindt je fijn en wat wil je uitgeven? Als je Schot nog niet hebt geprobeerd, dan adviseer ik die voor light medium roast. Giraffe gaat wat donkerder.
Oops. Op verkeerde post gereageerd… @Puntje-NL
[ Voor 19% gewijzigd door Boeryepes op 08-09-2026 13:19 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Nu we het over Schot hebben, ze hebben deze koffie weer: https://schotcoffeeroasters.nl/webwinkel/coffee/colombia/colombia-la-aldea/ De laatste keer was 3 jaar geleden, en ja hij ruikt naar een McDonalds aardbei milkshake. Ben benieuwd of de laatste lichting ook zo isBoeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:17:
[...]
Blommers. Giraffe idd donkerder Schot idd erg goed, licht en vooral aan de prijs en ze wisselen nog wel eens van bonen
Oops. Op verkeerde post gereageerd… @Puntje-NL
Puntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:48:
[...]
hij ruikt naar een McDonalds aardbei milkshake
Maar die prijs … Schot had tot een jaar of 2 geleden de Colombia La Cristalina ook uit Huila. Wanneer ik die maalde rook het hele huis naar potpourri. Deze was betaalbaar en da’s mijn probleem met Schot. Hij is met die boon gestopt … grrrPuntje-NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:48:
[...]
Nu we het over Schot hebben, ze hebben deze koffie weer: https://schotcoffeeroasters.nl/webwinkel/coffee/colombia/colombia-la-aldea/ De laatste keer was 3 jaar geleden, en ja hij ruikt naar een McDonalds aardbei milkshake. Ben benieuwd of de laatste lichting ook zo is
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik ken het, ik had hetzelfde met de Aldea en ik heb dus 3 jaar moeten wachten tot ie terug was. De prijs is flink, maar voor deze koffie vind ik t waard. Het is niet iedereen zn smaak, maar wel die van mijBoeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:01:
[...]
Maar die prijs … Schot had tot een jaar of 2 geleden de Colombia La Cristalina ook uit Huila. Wanneer ik die maalde rook het hele huis naar potpourri. Deze was betaalbaar en da’s mijn probleem met Schot. Hij is met die boon gestopt … grrr
Ik heb helaas vooral wat oudere koffie door de benoemde vakantie, dus het smaakt sowieso al wat minder, maar is dat gewoon iets dat je gaat hebben met een handgrinder, of moet ik nog fijner gaan zitten omdat weg te halen?
Als ik zo op internet kijk is die nog wel online bij branders uit Duitsland te koop.Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:01:
[...]
Maar die prijs … Schot had tot een jaar of 2 geleden de Colombia La Cristalina ook uit Huila. Wanneer ik die maalde rook het hele huis naar potpourri. Deze was betaalbaar en da’s mijn probleem met Schot. Hij is met die boon gestopt … grrr
Thanks. Die had ik ook gevonden maar is dan wel een andere brander. Ik heb het nog wel in overweging maar als het dan niks is, is dat wel jammer van het geld. Schot is een goede brander, vind ik …ocn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:37:
[...]
Als ik zo op internet kijk is die nog wel online bij branders uit Duitsland te koop.
Chaf hou je, niks van aan trekken.Zebby schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:19:
Had voor vakantie (en daarna voor de filterkoffie thuis) een Kingrinder K6 gehaald. Het valt me op dat ik aanzienlijk fijner wil malen dan de stand die zij aanraden, als ik vergelijk met hoe ik het lekker vind uit mijn andere maler. Daarbij zie ik ook extreem veel chaff - van die gelige lichte stukjes - wat ik eigenlijk helemaal niet heb bij mijn andere malen (Sette 270wi).
Ik heb helaas vooral wat oudere koffie door de benoemde vakantie, dus het smaakt sowieso al wat minder, maar is dat gewoon iets dat je gaat hebben met een handgrinder, of moet ik nog fijner gaan zitten omdat weg te halen?
Heb je gekeken of de 0 echt zit waar het streepje staat, dat wijkt vaak iets af?
En qua malen, voor de V60 zitten veel mensen dichter bij 83 - 86. wat lager is dan Kingrinder aangeeft.
Meeste smaak zit in de bonen. Heb je weleens dezelfde boon bij verschillende branders geprobeerd?Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:20:
[...]
Thanks. Die had ik ook gevonden maar is dan wel een andere brander. Ik heb het nog wel in overweging maar als het dan niks is, is dat wel jammer van het geld. Schot is een goede brander, vind ik …
Ik heb ervaring met brasil dulce van Schot en Koepoort. Die laatste heb ik weggegooid.ocn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:44:
[...]
Meeste smaak zit in de bonen. Heb je weleens dezelfde boon bij verschillende branders geprobeerd?
Daarnaast gestopt met Koepoort omdat de bonen ‘slechter’ werden. Minder uniforme branding, minder consistent in het zetten. Tot zover mijn ervaring.
Bij Giraffe tot nu toe consistentie, elke zak smaakt hetzelfde.
Bij Giraffe heb ik dat elke zak inderdaad hetzelfde smaakt, ook een Colombia, Ethiopie en Honduras... Wellicht had ik net een verkeerde batch maar vond er weinig aan. Maar hey, iedereen heeft een andere/eigen smaak!Boeryepes schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:24:
[...]
Ik heb ervaring met brasil dulce van Schot en Koepoort. Die laatste heb ik weggegooid.
Daarnaast gestopt met Koepoort omdat de bonen ‘slechter’ werden. Minder uniforme branding, minder consistent in het zetten. Tot zover mijn ervaring.
Bij Giraffe tot nu toe consistentie, elke zak smaakt hetzelfde.
Heb laatst deze gehaald van Tiverdi (6x 100 gram voor 15 euro), branddatum <2 weken was er wel tevreden over: https://www.tiverdi.nl/koffie/koffiebonen-proefpakket/?gad_source=1&gad_campaignid=20727338107&gbraid=0AAAAApHEpng4KyXpCPMoDZTFQj-P5O_Jwramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:49:
Iemand nog een tip voor een goede brander met 4 of 6 proefpakketten in zijn assortiment, wil eens weer op ontdekkingstocht.
Mocht je hem halen ben ik benieuwd wat je mening is!
Ja volgens mij zat hij wel goed, maar ik probeer dus het punt te vinden waar ik ook lekkere filter koffie krijg uit mijn eigen maler, en dat gaat meer richting de 200 momenteel :xRobbieT schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:34:
[...]
Chaf hou je, niks van aan trekken.
Heb je gekeken of de 0 echt zit waar het streepje staat, dat wijkt vaak iets af?
En qua malen, voor de V60 zitten veel mensen dichter bij 83 - 86. wat lager is dan Kingrinder aangeeft.
Ik zoek een niet te grote machine (single boiler is prima) en heb voor de combinatie machine/maler ongeveer 1500 euro te besteden (geld hoeft niet op). Fatsoenlijke kwaliteit en consistentie stel ik boven zeer uitgebreide instel mogelijkheden. Daarnaast moet het ook een beetje mooi staan op het aanrecht.
Ik zit zelf te kijken naar een Profitec Go 2.0 vanwege het formaat en consistentie (niet eigen ervaring). Ik vind het een best mooi apparaat al vindt iedereen de 1.0 mooier. Andere optie zou zijn om bijvoorbeeld te wachten op de lelit victoria 3, maar daar heb ik me nog niet heel erg in verdiept. Mochten jullie nog andere opties hebben dan hoor ik het graag. Ik ben overigens niet van plan om een apparaat zoals de gaggia classic om te bouwen. Ik heb teveel projecten en te weinig tijd om daar tijd in te stoppen.
Verder zoek ik nog een maler, maar dat vind ik nog wat lastiger. In een maler zoek ik consistentie, weinig retention en geschikt voor verschillende roasts. Het liefste ook gewoon uit de doos goed opgelijnde schijven die dat ook blijven. Opties voor een maler (maar zeker niet gelimiteerd tot):
-Mignon zero 55s
-DF64 gen 2
- Wachten op de Timemore Sculptor O64s gen 2
Mochten jullie goede ideeën hebben dan hoor ik het graag!
En Quickmill heeft ook hele mooie machines. Simpel in onderhoud, door het thermoblock veel minder neiging tot kalkaanslag en zetten uitstekende koffie. Staat nog een leuke met van alles er op en er aan op V&A.
De goedkope tot middeldure malers met vlakken schijfen zullen zeker niet uitgelijnd zijn in de fabriek. Sommige shops bieden het wel als service tegen een kleine vergoeding, frekko volgens mij.fixen schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:09:
Ik ben opzoek naar een espressomachine en bonenmaler en vroeg mij af of jullie nog goeie ideeën hebben?
Ik zoek een niet te grote machine (single boiler is prima) en heb voor de combinatie machine/maler ongeveer 1500 euro te besteden (geld hoeft niet op). Fatsoenlijke kwaliteit en consistentie stel ik boven zeer uitgebreide instel mogelijkheden. Daarnaast moet het ook een beetje mooi staan op het aanrecht.
Ik zit zelf te kijken naar een Profitec Go 2.0 vanwege het formaat en consistentie (niet eigen ervaring). Ik vind het een best mooi apparaat al vindt iedereen de 1.0 mooier. Andere optie zou zijn om bijvoorbeeld te wachten op de lelit victoria 3, maar daar heb ik me nog niet heel erg in verdiept. Mochten jullie nog andere opties hebben dan hoor ik het graag. Ik ben overigens niet van plan om een apparaat zoals de gaggia classic om te bouwen. Ik heb teveel projecten en te weinig tijd om daar tijd in te stoppen.
Verder zoek ik nog een maler, maar dat vind ik nog wat lastiger. In een maler zoek ik consistentie, weinig retention en geschikt voor verschillende roasts. Het liefste ook gewoon uit de doos goed opgelijnde schijven die dat ook blijven. Opties voor een maler (maar zeker niet gelimiteerd tot):
-Mignon zero 55s
-DF64 gen 2
Conische malers hoef je niet uit te lijnen. Niche zero is ook wel een goede, afhankelijk van wat je zoekt qua smaak.
Single boilers van Profitec, Quick Mill en Lelit zijn goed zolang er een PID op zit.
Ik zag op homebarista (volgens mij) iemand zeggen dat Timemore in een mail november als releasemaand voor gen 2 noemde. Duurt nog even dus... Vind hem zelf ook wel interessant.fixen schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:09:
Ik ben opzoek naar een espressomachine en bonenmaler en vroeg mij af of jullie nog goeie ideeën hebben?
-Mignon zero 55s
-DF64 gen 2
Maar zoals @retoohs terecht opmerkt: de genoemde malers (of dit hele segment) hoef je niet uitgelijnd te verwachten. Dan zit je in de categorie Zerno Z1/Z2, Mazzer Philos, Kafatek, etc. De vraag is of het écht uitmaakt. In de meeste gevallen zul je er out of the box een prima espresso uit kunnen trekken, tenzij de schijven echt héél verkeerd uitgelijnd zijn (en in dat geval zou ik hem gewoon terugsturen / laten servicen als je zeer ontevreden bent)
Voor verschillende roasts is wel wat lastiger, afhankelijk van hoe fijnproever je bent
Wellicht is iets met all purpose schijven dan interessant, zoals een Mignon Zero 65 AP.
Of een Lagom Casa... Wel conisch en trager dan misschien gewenst, maar wordt wel geprezen om z'n brede inzetbaarheid in goede, cleane workflow voor zover ik begreep.
[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 08-09-2026 22:09 ]
Ik heb niet bewust de Orione versie gekocht en kom erachter dat er wat verschillen met de Benelux versie zijn. Optische zaken vind ik niet belangrijk.
Is de aluminium adapter tov de RVS adapter een kostbaar/belangrijk verschil?
En kan evt garantie en support die dan mogelijk niet via de benelux importeur verloopt problematisch zijn?
Het scheelde wel €90 met de goedkoopste aanbieder van de benelux versie.
Een paar posts hierboven zie je het onderhoud van een acht jaar oude Expobar. Twee jaar geleden voor 800 euro gereviseerd en al gekocht. Dubbele boiler en superstrak in temperatuur met de PID. Ik haal er echt enorm veel plezier uit. Nooit gedoe met variatie in temp of druk. Echt shot na shot superstrakke resultaten.fixen schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:09:
-Mignon zero 55s
-DF64 gen 2
Espressowinkel.nl heeft er regelmatig een gereviseerd. In mijn post zie je hoe netjes de machine afgeleverd is na 2 jaar gebruik.
Dan een eureka mignon erbij. Ook goed via MP, of nieuw en je bent ruim onder 1500 klaar.
Voor een volgende keer. De metalen ventielen zien er goed uit, die slijten eigenlijk alleen aan het topje of de onderkant, daar komt de wrijving. Verder zit in het ronde gedeelte een rubber, dat slijt wel. Je kan die los vervangen maar vaak wordt het hele onderdeel vervangen als het rubber versleten is.t14wo schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:20:
[...]
Update: onderhoud is gedaan!
Heb het onderhoud gedaan mbv van de YouTube video van Dr Trading, best duidelijke filmpjes, al zit er wel een beetje verschil tussen machines dus soms even zelf schakelen. Gefilmd met een acht jaar oude aardappel helpt ook niet.![]()
Toen ik ’m openmaakte bleek het apparaat na ruim twee jaar nog superschoon te zijn. Ik backflush en maak hem wekelijks schoon. De hendel piepte een beetje en de piston lekte af en toe wat, dat is nu allebei weg.
Enige echte mankement was de pistonrubber, die was gebarsten en uitgedroogd. Verder waren alle onderdelen nog perfect. Wel wat kalk op de “trompet”, die heb ik met een borsteltje weggehaald.
Had de complete onderhoudsset erbij besteld maar bijna niks ervan was nodig. Het douchescreen bijvoorbeeld was na even onder de kraan niet meer te onderscheiden van nieuw.
Conclusie voor een machine met vaste wateraansluiting en brita filter: jaarlijks onderhoud is totaal overbodig. Klein onderhoud na 2 jaar: zeker doen. Groot onderhoud met alle veren en bussen vervangen: geen idee wanneer dat nodig is, maar na het zien van de staat na twee jaar denk ik dat je minimaal vijf jaar mee kan.
Blij dat ik het gedaan hebt. Geeft ook een stukje gemoedsrust dat ik hem goed verzorg.![]()
Nog een paar foto’s erbij:
Die is wel echt uitgedroogd:
[Afbeelding]
Hier wel wat kalk wat met de messingborstel en wat citroenzuur er wel af kwam.
[Afbeelding]
Dit is een oude in perfecte toestand.
[Afbeelding]
Hier nog een oude. Ook perfect.
[Afbeelding]
Alles nog mooi schoon. Backflushen en af en toe borstelen helpt.
[Afbeelding]
Ik zie het verschil niet.
[Afbeelding]
Visueel verschil. Maar functioneel nog perfect.
[Afbeelding]
Schoon en ready!
[Afbeelding]
Die rubbers heb ik inderdaad ook vervangen. Waren twee ronde ringen op elkaar. Vond het een leuk proces. Ik schaf nog wel de grotere steeksleutels aan. Normaal heb ik geen sleutel 35 nodig.Hercul3s schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:19:
[...]
Voor een volgende keer. De metalen ventielen zien er goed uit, die slijten eigenlijk alleen aan het topje of de onderkant, daar komt de wrijving. Verder zit in het ronde gedeelte een rubber, dat slijt wel. Je kan die los vervangen maar vaak wordt het hele onderdeel vervangen als het rubber versleten is.
Dat zijn denk ik andere rubbers; die rubbertjes in de ventielen zijn echt heel klein en zitten in een messing houdertje. Ze zorgen voor de afsluiting van het ventiel; dus als ze niet meer goed werken dan sluit je ventiel niet meer goed af. Dus; als je onderhoud doet en je hebt die ventielen: gewoon vervangen.t14wo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:05:
[...]
Die rubbers heb ik inderdaad ook vervangen. Waren twee ronde ringen op elkaar. Vond het een leuk proces. Ik schaf nog wel de grotere steeksleutels aan. Normaal heb ik geen sleutel 35 nodig.Nu dus gedaan met een waterpomptang en een bahco. Dat is niet ideaal gezien kans op beschadigingen.
Kun je hiervoor een sleuteltang aanraden! Heb zelf een kleine en grote variant, en sleutelt echt perfect. Komt overal van pas, ook om bijv. te plaatwerken, dingen netjes verbuigen. Bij de Lelit bianca was ook een 20 of 21mm koppeling die los moest, had die steeksleutel niet in de set, maar hiermee maak je alles netjes los. Door de gladde bek ook geen krassen en omdat je knijpt altijd goede grip, ipv met een bahcot14wo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:05:
[...]
Die rubbers heb ik inderdaad ook vervangen. Waren twee ronde ringen op elkaar. Vond het een leuk proces. Ik schaf nog wel de grotere steeksleutels aan. Normaal heb ik geen sleutel 35 nodig.Nu dus gedaan met een waterpomptang en een bahco. Dat is niet ideaal gezien kans op beschadigingen.
![]() |
Dus, filter koffie. Ik had er een degout van gekregen van vroeger bij mijn ouders lauwe koffie te drinken uit een thermoskan van 's ochtends gebrouwen, en nu op het werk weer leren appreciëren. Simpel en consistent, als je het zelf zet
Ik had een goedkopen Melitta gevonden, wou dit eerst testen vooraleer zo'n dure zet te kopen ala Moccamaster waar iedereen op het internet lovend over is. Nu, van de vriendin moest hij wit zijn en was deze niet beschikbaar op dat moment of stukken duurder dan de zwarte. Uiteindelijk van de week voor mezelf een glazen Hario V60 aangeschaft. Vanochtend de eerste kop meegezet en het allemaal sneller dan verwacht. Water aan de kook brengen, de gemalen koffiebonen afwegen en de rest klaarzetten en tegen dat je klaar bent, is het water aan het koken
Ik had 12g bonen en 120ml water gebruikt zoals op de instructies stonden die erbij geleverd werden. Was me wel wat straf en na dat kleine kopje had ik al genoeg caffeïne binnen om op het werk te geraken. Nu online lees ik dat de recepten meer aangeven van 15g te gebruiken met 250ml water. Verklaard veel haha. De smaak zat wel veel beter dan die Senseos. Het experimenteren kan beginnen naar voor mij de perfecte koffie.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Jij vindt dat geen koffie, dat is iets heel anders.Dennis1812 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:24:
Senseo is sowieso eigenlijk geen koffie te noemen.
Senseo pads bevatten koffiebonen. Jij vindt dat wellicht niet naar iets smaken dat jij onder koffie schaart, maar het is net zo goed koffie als een espresso die mensen met hun duizenden euro kostende pistonmachine maken. Of alle andere zetmethoden, met welke kwaliteit bonen dan ook, die daartussenin zitten.
Die dure bonen van die speciaalzaak voor 50 euro de kilo is net zo goed koffie als Lidl bonen voor iets meer dan een tientje.
Zo heeft iedereen zijn-haar eigen smaakvoorkeuren, budget, tijd, kwaliteitseisen, et cetera en zoekt daarbij naar de beste combinatie van die factoren voor zich-haarzelf.
@Ruitenwisser geeft nota bene aan naar iets anders te zoeken. Vandaar ook een posting in deze draad en niet in dat van Senseo. Dan zou ik eerder verwachten dat je advies geeft als connaisseur, in plaats van iemands huidige keuzes af te vallen
Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden voor je keuzes hèRuitenwisser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:32:
Het was een tijdelijke oplossing dat redelijk permanent werd.
Voor Moccamasters zou ik eerlijk gezegd af en toe even op Marktplaats kijken. De KBG Select gaat over het algemeen voor 100 á 150 euro weg daar. Die dingen zijn tijdloos en goed repareerbaar, dus het is verder niet heel spannendRuitenwisser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:19:
Na een goed jaar thuis een Senseo met pads gehad te hebben, wou ik terug overschakelen naar filter koffie. Ik had wat zitten lezen over machine's gelijk Delonghi maar veel mechanische onderdelen wat kapot kunnen gaan. Mijn ouders kopen eigenlijk ook om de 3 jaar ofzo een nieuwen en hebben soms problemen met de consistentie.
Dus, filter koffie. Ik had er een degout van gekregen van vroeger bij mijn ouders lauwe koffie te drinken uit een thermoskan van 's ochtends gebrouwen, en nu op het werk weer leren appreciëren. Simpel en consistent, als je het zelf zet.
Ik had een goedkopen Melitta gevonden, wou dit eerst testen vooraleer zo'n dure zet te kopen ala Moccamaster waar iedereen op het internet lovend over is. Nu, van de vriendin moest hij wit zijn en was deze niet beschikbaar op dat moment of stukken duurder dan de zwarte. Uiteindelijk van de week voor mezelf een glazen Hario V60 aangeschaft. Vanochtend de eerste kop meegezet en het allemaal sneller dan verwacht. Water aan de kook brengen, de gemalen koffiebonen afwegen en de rest klaarzetten en tegen dat je klaar bent, is het water aan het koken. Filter nat maken met het hete water, de gemalen bonen erin en dan rustig gieten.
Ik had 12g bonen en 120ml water gebruikt zoals op de instructies stonden die erbij geleverd werden. Was me wel wat straf en na dat kleine kopje had ik al genoeg caffeïne binnen om op het werk te geraken. Nu online lees ik dat de recepten meer aangeven van 15g te gebruiken met 250ml water. Verklaard veel haha. De smaak zat wel veel beter dan die Senseos. Het experimenteren kan beginnen naar voor mij de perfecte koffie.
[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 11-09-2026 10:55 ]
Nee tuurlijk niet. We waren op reis gegaan naar Spanje deze zomer waar we vree goede koffie dronken en toen we thuis kwamen vonden we de Senseo minder en wouden we iets anders.Roenie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:46:
Je weet dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden voor je keuzes hè
Ik ben blij met het gemak van die V60, ik vreesde er een beetje voor dat het een heel gedoe ging worden. Wou het gewoon even delen en misschien dat iemand dan ging bijspringen met een recept dat hij volgt
[ Voor 49% gewijzigd door vickypollard op 11-09-2026 11:27 ]
Een Moccamaster Cup One is ook een fijne machine als je voor in je eentje 's ochtends koffie wil zetten, via marktplaats nog wel eens voor de helft van de nieuwprijs de vinden.Ruitenwisser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:19:
Dus, filter koffie. Ik had er een degout van gekregen van vroeger bij mijn ouders lauwe koffie te drinken uit een thermoskan van 's ochtends gebrouwen, en nu op het werk weer leren appreciëren. Simpel en consistent, als je het zelf zet.
Ik had een goedkopen Melitta gevonden, wou dit eerst testen vooraleer zo'n dure zet te kopen ala Moccamaster waar iedereen op het internet lovend over is. Nu, van de vriendin moest hij wit zijn en was deze niet beschikbaar op dat moment of stukken duurder dan de zwarte.
1:15 à 1:16 is een wat gebruikelijker ratio voor filterkoffie dan 1:10.
16 x 15g koffie = 240g water.
Maar dat is niet in beton gegoten, gaat erom wat je lekker vindt.
Doorlooptijd is belangrijker, is die te lang dan wordt je koffie bitter, als dat het geval is, groffer malen.
Voor een mooie koffiezetter kan je beter naar een molen kijken, handmolen is prima.
Alles beter dan voorgemalen koffie.
Een Kingrinder P2 is als goedkope instapper al een optie bijvoorbeeld.
Dan ga je van een van de slechste zetmethode (senseo, in mijn ogen dan) naar potentieel het beste wat er is.
Ik denk dat dit een redelijk volgorde is van prioriteit:retoohs schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:23:
Ik zou ook een maler aanschaffen dan een een Moccamaster.
Dan ga je van een van de slechste zetmethode (senseo, in mijn ogen dan) naar potentieel het beste wat er is.
1. Goede, verse koffie
2. Zelf malen, voor filterkoffie in kleinere hoeveelheden, geen volle kan, dan gaat een handmolen prima. 30 seconde voor 16 gram. Geeft je controle of hoe je maalt, en je koffie blijft verser.
3. Een weegschaaltje (met timer is fijn, hoeft via Amazon ook maar €20 te kosten)
4. Een V60 of Hario Switch werken prima, Moccamaster is vooral gemak 's ochtends.
Een €5 filterhouder voor op een mok werkt ook prima gewoon met de filters uit de supermarkt.
[ Voor 6% gewijzigd door RobbieT op 11-09-2026 13:51 ]
Eerst nu wat uitzoeken met die V60 en onze gemalen koffie die we nog hebben liggen opdoen vooraleer te denken aan een maler. Die P2 is ook al weer 50 euro.
Klopt mijn rednering?
Als je koopt bij een buitenlandse webshop wil het nog wel eens een uitdaging worden om je retour procedure in gang te zetten.
Soms is direct naar de fabrikant wel sneller. Maar in principe doe je daar geen zaken mee. Maar wel met de verkopende winkel.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
:strip_exif()/f/image/agRNReqB9TtyZ8P8k1narWyD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RBJ1ex4Jp5pMCtB3FZ03Z8Ge.jpg?f=fotoalbum_large)