Juist fijner gemalen geeft meer weerstand. Verder qua gewicht/volume is het zo dat lichter gebrande bonen een hogere dichtheid hebben. Zelfde volume, meer gewicht dus.
Klopt helemaal. Het gaat om de matzwarte uitvoering, maar daarop zit de houten upgradekit in walnoot gemonteerd. Ik heb de Lelit overigens tweedehands kunnen kopen, precies in de uitvoering die ik voor ogen had. Mijn budget lag rond de €2000, waardoor de Profitec Move ook een serieuze kandidaat was. Een kameraad van mij heeft deze machine en het is echt een prachtig apparaat. Toch vind ik de Lelit Bianca net nog iets mooier en de manuele flow control is voor mij een waardevolle extra toevoeging.HubD1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:06:
[...]
Wel een hele mooie uitvoering in het matzwart. Zo wil ik hem stiekem ook al een tijdje icm de donkere hout accenten (niet standaard toch?)
Overigens blijft de grinder van essentieel belang. In mijn omgeving zie ik daar toch het grootste verschil tussen in de kwaliteit van de koffie.
Nu is het beter gelukt, uiteindelijk op maalstand 23 beland (gisteren 18) en dat liep net aan snel genoeg door.
De Brazil Serra Dos Ciganos Mogiana is lekkerder dan de Cuba Serrano Lavado. Zachter van smaak, maar ook iets zuurder.
Binnenkort eens vergelijken met de Brazil Fazenda Matao Mococa.
De Brazil Serra Dos Ciganos Mogiana is lekkerder dan de Cuba Serrano Lavado. Zachter van smaak, maar ook iets zuurder.
En hoe bevalt de Mazzer Philos tot nog toe? Heb em zelf sinds de zomer in gebruik en ben er nog steeds heel erg happy mee. Heb em besteld met de I189D schijven en los de I200D erbij besteld, maar ben er nog niet aan toegekomen om ermee te experimenteren. Welke schijven heb jij erin zitten?UninPro schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:29:
[Afbeelding]
Na ruim een jaar rond kijken, oriënteren, proeven en oefenen heb ik de call afgelopen week gemaakt.
De aanschaf van de Lelit Bianca V3 is een feit, samen met de Mazzer Philos als grinder![]()
Daarmee neem ik afscheid van mijn volautomaat, een Melitta Barista T Smart.
Het is alsof het zo moet zijn. Ik vond het inmiddels toch wel eens tijd worden voor een onderhoudsbeurt van mijn Jura.
Naast de voorgeschreven reinigingen doe ik er niets aan. Niet heel ver van hier zit een klein bedrijfje die onderhoud doet conform Jura voorschriften, prima dus.
Afspraak gemaakt voor over twee weken. Dag later begint mijn Jura ineens andere geluiden te maken en lijkt het erop dat met het spoelen niet al het water er bij de koffiemond uitkomt, maar in de opvangbak van de koffie terecht komt.
De koffie smaakt nog goed, ik zie verder geen lekkages. Fingers crossed dat het nog even goed gaat de komende twee weken.
Naast de voorgeschreven reinigingen doe ik er niets aan. Niet heel ver van hier zit een klein bedrijfje die onderhoud doet conform Jura voorschriften, prima dus.
Afspraak gemaakt voor over twee weken. Dag later begint mijn Jura ineens andere geluiden te maken en lijkt het erop dat met het spoelen niet al het water er bij de koffiemond uitkomt, maar in de opvangbak van de koffie terecht komt.
De koffie smaakt nog goed, ik zie verder geen lekkages. Fingers crossed dat het nog even goed gaat de komende twee weken.
Wellicht kan iemand mij in dit topic helpen:)
Ik heb een Ninja es501 voorafgaand aan BF gekocht. de eerste kopjes waren prima ( Illy dark roast bonen)
Nu heb ik veel verschillende bonnen geprobeerd (zwarte roes, de koffiejonge, brandzaak etc), maar de koffie is en blijft steeds erg zuur. De maling is ingesteld zoals apparaat aangeeft en wijzigt nauwelijk. Filter koffie is daarentegen prima te doen alleen ik wil met dit toestel wel een goede espresso kunnen zetten.... iemand tips?
Ik heb een Ninja es501 voorafgaand aan BF gekocht. de eerste kopjes waren prima ( Illy dark roast bonen)
Nu heb ik veel verschillende bonnen geprobeerd (zwarte roes, de koffiejonge, brandzaak etc), maar de koffie is en blijft steeds erg zuur. De maling is ingesteld zoals apparaat aangeeft en wijzigt nauwelijk. Filter koffie is daarentegen prima te doen alleen ik wil met dit toestel wel een goede espresso kunnen zetten.... iemand tips?
Zuur is een teken van te weinig extractie. Oplossingen zijn meestal iets als fijner malen of je dosering aanpassen.
Ik weet niet zeker wat je qua maling bedoelt met 'zoals het apparaat aangeeft', maar niemand kan van tevoren zeggen hoe fijn je bonen gemalen moeten worden. Ga dus op smaak af.
Ik weet niet zeker wat je qua maling bedoelt met 'zoals het apparaat aangeeft', maar niemand kan van tevoren zeggen hoe fijn je bonen gemalen moeten worden. Ga dus op smaak af.
[ Voor 43% gewijzigd door vickypollard op 03-12-2025 12:57 ]
Ik gok dat je apparaat de maalinstellingen voorstelt op basis van doorlooptijd? Paar vraagjes zodat ik (en de rest) je verder kan helpen:ThatsHollywood schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:43:
Wellicht kan iemand mij in dit topic helpen:)
- Wat probeer je te zetten? Ik gok espresso?
- Wat is de doorlooptijd ongeveer?
- Heb je een idee hoeveel gemalen koffie je gebruikt op hoeveel gram koffie? Gebruikelijk is 18g koffiebonen in en ~40g espresso uit
- Hoe oud zijn je bonen ongeveer? dagen, weken, maanden?
- Heb je een idee op welke temperatuur stand hij staat? Ik zie dat er 3 standen zijn, standaard is 2
Als ik zou moeten gokken wat zal helpen:
- Je Illy bonen zijn best donker gebrand gezien de naam, dat maak extractie een stuk makkelijker en krijg je sneller bittere/sterke koffie. Lichter gebrande bonen vergen wat meer "werk" om goed te zetten en zullen eerder zuur smaken. Echt licht gebrande bonen zullen eigenlijk altijd wel wat zuur smaken.
- Hogere ratio (meer koffie uit je bonen halen) zorgt ervoor dat je de zuren minder overheersend worden. De zuren die je waarneemt uit koffie worden over het algemeen het snelst opgenomen door water. De eerste 10 a 20 ml zijn beduidend zuurder dan de laatste 10 a 20 ml. Die laatste 10 ml zullen eerder bitter zijn en de zuren wat maskeren. Meer koffie uit dezelfde hoeveelheid bonen halen kan dus helpen.
- Een hogere watertemperatuur zorgt ook voor meer extractie van je koffiebonen, en zal je koffie (normaal gesproken) wat minder zuur maken. In het algemeen zet je lichter gebrande bonen ook met een hogere temperatuur.
Veel te lang verhaal, belangrijkste is dat dit allemaal subjectief is. Uiteindelijk wil je koffie die je zelf lekker vindt en dat moet je helemaal op je eigen manier doen, hopelijk draagt dit epistel daar iets aan bij
Ik heb thuis een cafelat Robot, een mechanische espresso maker.
Laatst heb ik geleerd over rooibos espresso. Met fijn gemalen rooibos thee kun je een soort espresso krijgen inclusief crema. Ook erg lekker in combinatie met Milk frother voor een soort cappuccino.
Iemand ervaring met thuis rooibos fijnmalen voor een Rooibos espresso? De kant en klare zakken vind ik best prijzig.
Laatst heb ik geleerd over rooibos espresso. Met fijn gemalen rooibos thee kun je een soort espresso krijgen inclusief crema. Ook erg lekker in combinatie met Milk frother voor een soort cappuccino.
Iemand ervaring met thuis rooibos fijnmalen voor een Rooibos espresso? De kant en klare zakken vind ik best prijzig.
Ik heb exact dezelfde samenstelling en de I200D burrs erbij besteld. Nog niet gebruikt omdat ik tot nu toe enorm tevreden ben over de Mazzer Philos met de I189D schijven.bebopper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:07:
[...]
En hoe bevalt de Mazzer Philos tot nog toe? Heb em zelf sinds de zomer in gebruik en ben er nog steeds heel erg happy mee. Heb em besteld met de I189D schijven en los de I200D erbij besteld, maar ben er nog niet aan toegekomen om ermee te experimenteren. Welke schijven heb jij erin zitten?
Voor mij zit de uitdaging in het consistent zetten van een goede espresso, 1:2 ratio. Gaat zeer goed en heb de eerste bonen wissels erop zitten. Vaak in 3 grinds de juiste maal fijnheid kunnen bepalen van de bonen.
Ik heb de kalibratie ook zo ingesteld dat 0 ook daadwerkelijk de burrs op elkaar is. Maakt dat je een risico neemt als iemand daadwerkelijk op 0 de grinder aan zou zetten. Echter komt er niemand dan ik en mijn vriendin die duidelijk is geïnstrueerd aan de Mazzer Philos (zwarte uitvoering).
Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ben enigszins benieuwd. Het idee so dat je gewoon een zak rooibos koopt en in je maler knikkert?banaliteit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:54:
Ik heb thuis een cafelat Robot, een mechanische espresso maker.
In de basis inderdaad rooibos door de maler gooien. Ik heb zelf al geprobeerd om het fijn te malen met een kruidenmaler en een Thermomix, maar die malen het niet fijn genoeg. Ik denk dat je echt een bonenmaler moet gebruiken om de juiste maling te krijgen. Ik heb het alleen nog niet aangedurfd om rooibos te malen met mijn dure maler.vickypollard schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:51:
[...]
Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ben enigszins benieuwd. Het idee so dat je gewoon een zak rooibos koopt en in je maler knikkert?
Ik heb ook al AI gebruikt om relevante wetenschappelijke papers te vinden. Van wat ik ervan heb begrepen is dat je voor rooibos het liefst zo fijn mogelijk maalt, omdat de extractie vrij kort is. Zaken die ik overweeg zijn een pressure basket en papieren filters. Ik vind een bakje rooibos espresso best lekker. Goede decaf optie, en ook erg lekker met frothed milk.
Er is 1 bedrijf die het verkoopt. Zie hier een video:
YouTube: How to make red espresso® rooibos in your café
De Fazenda Matao Mococa is nog wat vriendelijker qua smaak, tegelijkertijd ook wat minder vol dan die andere Brazil. Komend weekend eens beide naast elkaar proberen.LA-384 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:00:
Nu is het beter gelukt, uiteindelijk op maalstand 23 beland (gisteren 18) en dat liep net aan snel genoeg door.
Zij gebruiken zelf een zelfontwikkelde basket met weinig gaatjes en raden anders ook een pressurized basket aan (double filter basket noemen ze het). Sowieso kan je malen wat je wil, maar zonder aandrukken gaat het sowieso een lastig verhaal worden met een normale basket.banaliteit schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:07:
[...]
In de basis inderdaad rooibos door de maler gooien. Ik heb zelf al geprobeerd om het fijn te malen met een kruidenmaler en een Thermomix, maar die malen het niet fijn genoeg. Ik denk dat je echt een bonenmaler moet gebruiken om de juiste maling te krijgen. Ik heb het alleen nog niet aangedurfd om rooibos te malen met mijn dure maler.![]()
Ik heb ook al AI gebruikt om relevante wetenschappelijke papers te vinden. Van wat ik ervan heb begrepen is dat je voor rooibos het liefst zo fijn mogelijk maalt, omdat de extractie vrij kort is. Zaken die ik overweeg zijn een pressure basket en papieren filters. Ik vind een bakje rooibos espresso best lekker. Goede decaf optie, en ook erg lekker met frothed milk.![]()
Zojuist eens geprobeerd en van de nieuwe bonen die ik nu in huis heb, is dit toch wel mijn favoriet voorlopig, lekker vol en zeer zachte nasmaak. Moet zeggen dat ook de yellow bourbon prima smaakt uit de halfautomaat. Beiden liepen wel veel te snel door, dus dat vereist nog wat finetuning, maar desondanks lekker zacht en vol.Boeryepes schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:57:
Dit is ook mijn smaakprofiel. Van Koepoort kan ik de Indonesia Flores wet hulled aanbevelen.
Benieuwd hoe dat morgenochtend gaat zijn, want dan is mijn smaakbeleving doorgaans heel anders.
Voormalen met je kruidenmaler en dan in je koffiemolen? Kan weinig fout gaan toch, bonen zijn harder. Hooguit dat hij vastloopt, maar dat kan met koffiebonen ook. Rooibos gaat geen krassen aan je maalschijven veroorzaken.banaliteit schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:07:
[...]
In de basis inderdaad rooibos door de maler gooien. Ik heb zelf al geprobeerd om het fijn te malen met een kruidenmaler en een Thermomix, maar die malen het niet fijn genoeg. Ik denk dat je echt een bonenmaler moet gebruiken om de juiste maling te krijgen. Ik heb het alleen nog niet aangedurfd om rooibos te malen met mijn dure maler.![]()
Ik heb ook al AI gebruikt om relevante wetenschappelijke papers te vinden. Van wat ik ervan heb begrepen is dat je voor rooibos het liefst zo fijn mogelijk maalt, omdat de extractie vrij kort is. Zaken die ik overweeg zijn een pressure basket en papieren filters. Ik vind een bakje rooibos espresso best lekker. Goede decaf optie, en ook erg lekker met frothed milk.![]()
Proberen jullie wel eens meerdere bonen te proeven en te vergelijken en hoe pakken jullie dat aan?
Ik heb het zojuist geprobeerd door de reeds gezette kopjes warm te houden in een bak met heet water, maar dat is geen aanrader. Alles is bitter geworden, wellicht te hoge temperatuur voor lange tijd?
Ik heb het zojuist geprobeerd door de reeds gezette kopjes warm te houden in een bak met heet water, maar dat is geen aanrader. Alles is bitter geworden, wellicht te hoge temperatuur voor lange tijd?
Ik heb hier ook een Kingrinder K6, het enige wat binnenin de K6 niet van vocht houdt zijn de lagers.Ravhin schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
Oh ja: niet gebruiken in combinatie met RDT - de binnenkant mag niet nat worden.
Die zijn zo te zien niet stainless steel en hebben geen afdichting zoals de lagers van een Comandante C40 dat wel hebben.
Maar als je de bonen sprayt in een apart bakje waar je ze toch in afweegt dan is het geen probleem.
Je hoeft de koffiebonen ook niet drijfnat te maken.
Heb hier net de gebogen hendel binnengekregen die in de EU niet meer meegeleverd wordt vanwege Comandante. $17 inclusief verzendkosten, oftewel €15.
Gewoon bij Kingrinder op de website een mail gestuurd of ze die hendel los konden leveren.
Heb je het zelf ooit op deze manier gedaan? Mn gevoel zegt dat de smaak en het mondgevoel dan niet vergelijkbaar is met het zetten van een espresso.vickypollard schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:15:
Daar heeft Hoffmann een video over:
[YouTube: How To Cup (Taste) Coffee At Home]
Nope, ik knal die (medium roast) bonen er gewoon in en drink m'n espresso en kijk dan wel wat ik proefLA-384 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:38:
[...]
Heb je het zelf ooit op deze manier gedaan? Mn gevoel zegt dat de smaak en het mondgevoel dan niet vergelijkbaar is met het zetten van een espresso.
Ik doe ook wel eens een light roast, dan gebruik ik die voor de Aeropress. Maar ik heb dan maar 1 zak, dus valt weinig te testen tegenover andere bonen.
[ Voor 25% gewijzigd door vickypollard op 06-12-2025 12:07 ]
Ik heb Kingrinder ook even een mailtje gestuurd over de hendel. Wist niet dat ze ze nog hadden. Betaal ik met liefde €17 voor als dat het malen van een light roast wat verlichtRobbieT schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:16:
[...]
Ik heb hier ook een Kingrinder K6, het enige wat binnenin de K6 niet van vocht houdt zijn de lagers.
Die zijn zo te zien niet stainless steel en hebben geen afdichting zoals de lagers van een Comandante C40 dat wel hebben.
Maar als je de bonen sprayt in een apart bakje waar je ze toch in afweegt dan is het geen probleem.
Je hoeft de koffiebonen ook niet drijfnat te maken.
Heb hier net de gebogen hendel binnengekregen die in de EU niet meer meegeleverd wordt vanwege Comandante. $17 inclusief verzendkosten, oftewel €15.
Gewoon bij Kingrinder op de website een mail gestuurd of ze die hendel los konden leveren.
[Afbeelding]
Ik gebruik overigens ook altijd RDT met de K6. Tot nu toe ziet alles er nog goed uit (2x uit elkaar gehaald tot nu toe). Kingrinder zegt zelf ook dat het kan, zo lang je maar niet direct in de maler sprayt. Wél adviseren ze om hem dan frequenter uit elkaar te halen om de boel schoon te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door vickypollard op 06-12-2025 13:07 ]
Kingrinder verkoopt buiten de EU de K6 nog steeds met de bent handle, alleen binnen de EU niet meer omdat schijnbaar Comandante claimt dat zij daar het recht op hebben en dat die van Kingrinder er teveel op lijkt.vickypollard schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:05:
[...]
Ik heb Kingrinder ook even een mailtje gestuurd over de hendel. Wist niet dat ze ze nog hadden. Betaal ik met liefde €17 voor als dat het malen van een light roast wat verlicht
Ik gebruik overigens ook altijd RDT met de K6. Tot nu toe ziet alles er nog goed uit (2x uit elkaar gehaald tot nu toe)
Mocht iemand $17 voor een hendel duur vinden, zoek eens voor de grap op wat een hendel voor een Comandante C40 kost, die is meer zoiets als €56The following is the quotation:
Bent Handle with the wooden ball- US$11
Shipping fee- US$ 6
TOTAL: US$17
The following are options:
Extra 1pcs of Plastic lid with black o-ring - US$5
Extra 2pcs of white o-ring -free
We exclusively accept PayPal as the payment method, and our pricing is denominated in US dollars.
Please note that this fee does not include customs duties that may be incurred.
Whether tariffs will be charged and the amount of taxes depend on your local customs, and we cannot predict them in advance.
[ Voor 3% gewijzigd door RobbieT op 06-12-2025 13:20 ]
Gek genoeg zit er een heel duidelijk verschil tussen beide Brazil bonen van KoffieStation en de Brazil yellow bourbon en Indonesia wet hulled van Koepoort. De bonen van KoffieStation zijn duidelijk wat kleiner dan die van Koepoort, allen zijn gelijk qua kleur, maar de bonen van Koepoort lopen duidelijk een heel stuk sneller door.
De KoffieStation bonen werken het beste op maalgraad 24,5, terwijl die Koepoort bonen zelfs op 18 nog té snel doorlopen. Heel vreemd (voor mij als leek), aangezien de bonen van Brandzaak (welke een stuk donkerder en groter zijn) het beste werken op een maalgraad van 19. Wat ik ook merk is dat de Koepoort bonen veel vergevingsgezinder zijn, want zelfs met een doorlooptijd van 15-18 seconden, is de espresso lekker vol en totaal niet zuur of bitter van smaak. Heel bijzonder.
De KoffieStation bonen werken het beste op maalgraad 24,5, terwijl die Koepoort bonen zelfs op 18 nog té snel doorlopen. Heel vreemd (voor mij als leek), aangezien de bonen van Brandzaak (welke een stuk donkerder en groter zijn) het beste werken op een maalgraad van 19. Wat ik ook merk is dat de Koepoort bonen veel vergevingsgezinder zijn, want zelfs met een doorlooptijd van 15-18 seconden, is de espresso lekker vol en totaal niet zuur of bitter van smaak. Heel bijzonder.
Als dit je interesseert is het leuk om te kijken waar de verschillende plantages liggen en dan met name de hoogte en het aantal mm regen. Het zou mij niets verbazen als de bonen die fijner gemaald moeten worden lager groeien, en mogelijk met meer regen. Het voordeel van single origins is dat dit redelijk eenvoudig isLA-384 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:23:
Gek genoeg zit er een heel duidelijk verschil tussen beide Brazil bonen van KoffieStation en de Brazil yellow bourbon en Indonesia wet hulled van Koepoort. De bonen van KoffieStation zijn duidelijk wat kleiner dan die van Koepoort, allen zijn gelijk qua kleur, maar de bonen van Koepoort lopen duidelijk een heel stuk sneller door.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Het is zeker niet te vergelijken met het mondgevoel van espresso, maar het geeft wel een heel goed beeld van de nuances tussen verschillende bonen. Ik heb dit destijds gedaan toen JH die pakketjes van drie soorten decaf processen + onbewerkt had geregeld. Ondanks dat het dus alle vier exacte dezelfde boon was, met een verschillend decaf proces, waren de verschillen echt zeer duidelijk te proeven op die manier.LA-384 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:38:
[...]
Heb je het zelf ooit op deze manier gedaan? Mn gevoel zegt dat de smaak en het mondgevoel dan niet vergelijkbaar is met het zetten van een espresso.
Het interessante vond ik dat ik met het cuppen verschillen proefde die ik er later, toen ik ze als v60 zette, niet meer uit kon halen. Waarschijnlijk omdat je ze met cuppen binnen enkele seconden na elkaar kunt proeven.
Maar het mooie van cuppen is vooral dat doordat het een gestandaardiseerd proces is je redelijk objectief bonen kunt vergelijken, terwijl als je ze als espresso gaat zetten je zetproces alweer behoorlijk invloed gaat hebben. En ondanks dat het tijdens het cuppen niet als espresso smaakt zul je echt wel wat kunnen zeggen over hoe dat resultaat zal zijn. Een heel fruitige boon zal als espresso niet ineens omgekeerd smaken en vice versa.
De wet hulled van Koepoort hebben een veel fijnere maling nodig - is hier al eerder voorbij gekomen. Scheelt bij mij al snel 35-40% tov. 'andere' bonen. De verschillen zijn er en ik heb me er nooit over verbaasd. Ik doe nu een proefpakketje van een kloosterbrander (naam ff niet paraat) en die moet ik ook vrij fijn malen - die is wel erg lekker mix Colombiaanse boon + Brasil Yellow Bourbon - pure chocola.LA-384 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:23:
[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 08-12-2025 10:20 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Kloosterbrander? Ik ken wel kloosterbier, maar kloosterbonen zijn voor mij nieuw.Boeryepes schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:04:
[...]
De wet hulled van Koepoort hebben een veel fijnere maling nodig - is hier al eerder voorbij gekomen. Scheelt bij mij al snel 35-40% tov. 'andere' bonen. De verschillen zijn er en ik heb me er nooit over verbaasd. Ik doe nu een proefpakketje van een kloosterbrander (naam ff niet paraat) en die moet ik ook vrij fijn malen - die is wel erg lekker mix Colombiaanse boon + Brasil Yellow Bourbon - pure chocola.
ocn schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:37:
[...]
Kloosterbrander? Ik ken wel kloosterbier, maar kloosterbonen zijn voor mij nieuw.
:strip_exif()/f/image/wFFB4KVcKxgYmgjm67BbgHLI.jpg?f=fotoalbum_large)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Kan mij iemand nog een richting uitsturen die ik nog niet gekeken heb?
Zit namelijk zo dat mijn Eureka Specilita plots (na jaren feilloos te lopen) plots gemalen bonen "vasthoud" in de chute / voor de clumbcrucher, zie foto's.
:strip_exif()/f/image/7JtyrLnCCVMYAGTfBG4KU71m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MrjUwwXhos2M58eQphUYIQBs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik al geprobeerd: zuivermaken van de chute, maalschijven zuiver maken, clumbcrucher er uit doen, andere bonen (3 verschillende), maalinstellingen wijzigen. Het probleem blijft zich echter stellen, nu zelfs bij 1 maling. De tweede foto is na één maling.
Wat zie ik over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/7JtyrLnCCVMYAGTfBG4KU71m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MrjUwwXhos2M58eQphUYIQBs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik al geprobeerd: zuivermaken van de chute, maalschijven zuiver maken, clumbcrucher er uit doen, andere bonen (3 verschillende), maalinstellingen wijzigen. Het probleem blijft zich echter stellen, nu zelfs bij 1 maling. De tweede foto is na één maling.
Na jaren espresso en cappuccino’s van Giraffe gedronken te hebben (Vibiemme Domobar Jr en Eureka Mignon Specialita) wil ik me verbreden naar filterkoffie.
Ik heb een Ceado Hoop gekocht en een KINGrinder K6 en wil nog een Aeropress kopen. Ter lering en vermaak!
Wat is een toegankelijke hoge kwaliteit lichtgebrande koffie om eens mee te beginnen? Liefst van een verse, goede brander zoals Giraffe, of Schot of Blommers? Met laatste geen ervaring maar ziet er op het oog goed uit.
Wat vind ik lekker? Dat weet ik nog niet zo goed. Ik weet dat ik heel uitgesproken smaken in espresso en filter niet heel lekker vind. In espresso vind ik voor flat white wat zoetere tonen lekker. Bij filter moet ik echt nog ontdekken, vandaar dat ik op zoek ben naar iets toegankelijks, maar wel lekker. Een goed startpunt!
Ik heb een Ceado Hoop gekocht en een KINGrinder K6 en wil nog een Aeropress kopen. Ter lering en vermaak!
Wat is een toegankelijke hoge kwaliteit lichtgebrande koffie om eens mee te beginnen? Liefst van een verse, goede brander zoals Giraffe, of Schot of Blommers? Met laatste geen ervaring maar ziet er op het oog goed uit.
Wat vind ik lekker? Dat weet ik nog niet zo goed. Ik weet dat ik heel uitgesproken smaken in espresso en filter niet heel lekker vind. In espresso vind ik voor flat white wat zoetere tonen lekker. Bij filter moet ik echt nog ontdekken, vandaar dat ik op zoek ben naar iets toegankelijks, maar wel lekker. Een goed startpunt!
[ Voor 30% gewijzigd door CarpeVentum op 08-12-2025 19:19 ]
bij mij waren de vette Brasil bonen van Brandzaak de boosdoeners. Had ervoor nooit last van, en erna ook niet meer. Dus misschien dan ook bij jou toch de bonen?sQuare8 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:38:
Kan mij iemand nog een richting uitsturen die ik nog niet gekeken heb?Zit namelijk zo dat mijn Eureka Specilita plots (na jaren feilloos te lopen) plots gemalen bonen "vasthoud" in de chute / voor de clumbcrucher, zie foto's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hi Ha Hopjesvla
https://www.roastkoffies.nl/ heeft een proefpakket van 3x 100g. Lijkt me een prima startpunt.CarpeVentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Na jaren espresso en cappuccino’s van Giraffe gedronken te hebben (Vibiemme Domobar Jr en Eureka Mignon Specialita) wil ik me verbreden naar filterkoffie.
Als je hem echt uit de broek wil laten hangen koop je een paar zakjes van DAK coffee.CarpeVentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Erg lekker, en als je er in bent hebben ze ook gefermenteerde koffies. Absoluut lekkere koffie en het verpest je voor je leven
Koffiestation heeft ook fijne probeer pakketjes die ik kan aanraden
* Ravhin bedenkt net dat het de feestdagen zijn en heeft meteen twee DAKjes besteld
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik denk dat alledrie de branders een prima boon aanbieden, maar ik zou je adviseren om een zakje wat goedkopere bonen en een zakje duurdere bonen te kopen. De normaal geprijsde €13/15 voor 250gr zakjes van Blommers zijn bijvoorbeeld best fijne koffie, maar de zakjes van €20 voor 200gr zijn wel een klasse appart. Daar zet je echt een bijzondere kop koffie mee (ook met een Aeropress) met een supermooie gelaagdheid van smaken.CarpeVentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Die vraag kan je toch prima bij Giraffe stellen? Gegarandeerd dat ze een passende koffie voor je hebben. Ga eens bij ze langs aan de Ratelaarweg in Rotterdam, daar hebben ze hun branderij. Mijn tip zou de Halo Beriti zijn.CarpeVentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Heb al drie verschillende bonen geprobeerd, weliswaar van dezelfde brander. Toch maar eens proberen met bonen van een andere brander.Hopjesvla79 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:11:
[...]
bij mij waren de vette Brasil bonen van Brandzaak de boosdoeners. Had ervoor nooit last van, en erna ook niet meer. Dus misschien dan ook bij jou toch de bonen?
Bedankt
Ik heb laatst bij https://koffiekenner.com besteld. Ik ging voor de light roast box, maar je kan een quizje doen om beetje te bepalen wat bij je zou passen. Ben er erg over te spreken, de twee koffies in mijn box waren geweldig.CarpeVentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Verder zijn de drie branders die je noemt natuurlijk goede opties. Naar een koffiezaak gaan en daar filterkoffie proeven om vervolgens de bonen te kopen is iets wat ik vaak doe als ik een nieuwe koffie zoek. Specialtyzaken hebben vaak wel meerdere opties waar je uit kan kiezen voor je koffie en zijn vaak bereid je te helpen om de lekkerste te kiezen. En als het tegenvalt probeer je de andere eerst of kom je later terug.
Hendel is onderweg, bedankt nog voor de tipRobbieT schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:10:
[...]
Kingrinder verkoopt buiten de EU de K6 nog steeds met de bent handle, alleen binnen de EU niet meer omdat schijnbaar Comandante claimt dat zij daar het recht op hebben en dat die van Kingrinder er teveel op lijkt.
[...]
Mocht iemand $17 voor een hendel duur vinden, zoek eens voor de grap op wat een hendel voor een Comandante C40 kost, die is meer zoiets als €56
Wat is het voordeel van een gebogen hendel, is dat een ergonomisch dingetje?RobbieT schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:10:
[...]
Kingrinder verkoopt buiten de EU de K6 nog steeds met de bent handle, alleen binnen de EU niet meer omdat schijnbaar Comandante claimt dat zij daar het recht op hebben en dat die van Kingrinder er teveel op lijkt.
[...]
Mocht iemand $17 voor een hendel duur vinden, zoek eens voor de grap op wat een hendel voor een Comandante C40 kost, die is meer zoiets als €56
Kogel door de kerk, Magnifica Plus vol automaat onderweg. Scherpe aanbieding gevonden en budget blijven oprekken naar €700+ ging me echt te ver. Na bijna 15 jaar stop ik met het gemak (en bijbehorende prijs) van Nespresso.
Suggesties voor proefpakketten van ~250gr per stuk? Ben geen hele grote drinker, dus de kilo zakken laat ik nog even voor wat het is. Maar wil al wat in huis hebben voor als ik het laatste cupje op maak.
Suggesties voor proefpakketten van ~250gr per stuk? Ben geen hele grote drinker, dus de kilo zakken laat ik nog even voor wat het is. Maar wil al wat in huis hebben voor als ik het laatste cupje op maak.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Volautomaat specifiek weet ik niet maar volgens mij heeft Giraffe wel wat pakketten (single origin en blends). Dat is best een prima startpunt trouwens.Ethirty schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:47:
Kogel door de kerk, Magnifica Plus vol automaat onderweg. Scherpe aanbieding gevonden en budget blijven oprekken naar €700+ ging me echt te ver. Na bijna 15 jaar stop ik met (het gemak) en bijbehorende prijs van Nespresso.
Oh en gefeliciteerd
Het is inderdaad een ergonomisch ding.DCNY schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:43:
[...]
Wat is het voordeel van een gebogen hendel, is dat een ergonomisch dingetje?
Idee is dat je beter uitkomt ten opzichte van het rotatiepunt.
Daarom zie je ook dat de meeste hand koffiemolens een gebogen hendel hebben.
Alleen vond Comandante daar dus wat van, die vonden dat zij het bedacht hadden en dat anderen dat niet zomaar mogen kopiëren waardoor een aantal molens nu een rechte hendel heeft.
Heel afhankelijk van waar je smaak naar uit gaat. Hele lichte bonen zou ik niet doen met een volautomaat.Ethirty schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:47:
Kogel door de kerk, Magnifica Plus vol automaat onderweg. Scherpe aanbieding gevonden en budget blijven oprekken naar €700+ ging me echt te ver. Na bijna 15 jaar stop ik met het gemak (en bijbehorende prijs) van Nespresso.
Maar Brazilië, Peru, Colombia medium zou goed moeten gaan.
Koepoort, Giraffe, (is Fascino nog een ding?) zou ik eerst proberen.
Ik gebruik altijd bonen van Fascino in mijn Jura E8. Die hebben diverse proefpakketten van 4 x 250gr.Ethirty schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:47:
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hoe vaak reinigen jullie je koffiemaler? Heb een Fiorenzato allground sense gekocht met het idee ca. 1 zak van 250g per week te gebruiken in de hopper. Bij het doornemen van de instructie kom ik tegen dat het idee is dat je dagelijks (!) de hopper leegt, de bonen uit de maalkamer haalt, de maalkamer eruit haalt en afstoft en dan weer alles terug voor de volgende dag.
Dit staat los van de halfjaarlijkse grondige reiniging.
Ik vind het zelf wel erg veel en had dan net zo goed voor een single dose maler kunnen gaan als ik dit echt dagelijks zou doen.
Volgens mij doet niemand dit in de praktijk, maar was benieuwd naar jullie ervaringen. Heb wel gisteren de bovenstaande cyclus uitgevoerd ivm nieuw zakje bonen.
Gisteren begonnen met zakje Nostro. Donker geroosterde bonen. Amai wat een heftige boon...nog tips voor zo een intense boon? Heb de temperatuur van mn Sage dual boiler naar 88 terug gebracht en ga vandaag een verhouding van 1:1,5 proberen ipv 1:2.
Ik vind het zelf wel erg veel en had dan net zo goed voor een single dose maler kunnen gaan als ik dit echt dagelijks zou doen.
Volgens mij doet niemand dit in de praktijk, maar was benieuwd naar jullie ervaringen. Heb wel gisteren de bovenstaande cyclus uitgevoerd ivm nieuw zakje bonen.
Gisteren begonnen met zakje Nostro. Donker geroosterde bonen. Amai wat een heftige boon...nog tips voor zo een intense boon? Heb de temperatuur van mn Sage dual boiler naar 88 terug gebracht en ga vandaag een verhouding van 1:1,5 proberen ipv 1:2.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Dat klinkt wel vaak ja. Ik moet zeggen, ik heb een Starseeker E55 Pro en dat is een single doser met 0 retentie, dus er valt in die zin weinig schoon te maken. Desalniettemin haal ik hem eens per maand uit elkaar om te deep cleanen en indien nodig te vetten, wat bij dat apparaat slechts tien minuutjes werk is en waar maar drie schroefjes bij komen kijken. En ik vind het een lekker klusje eigenlijk.
Ik kan me bij een on-demand grinder voorstellen dat je misschien iets vaker van de retentie af wilt; oude koffie die op gegeven moment vies gaat smaken en ruiken als het niet goed exchanged wordt bij het malen.
Voor de donkere bonen heb je denk ik al twee goede stappen genomen (hoewel misschien handiger 1 ding per keer te veranderen). Verder is het, heel relevant, misschien handig je maler vaker schoon te maken met die bonen. Donkere willen nog wel eens een olielaag achterlaten en aankoeken.
Ik heb laatst een oude maler van iemand schoongemaakt die denk ik voornamelijk donkere bonen maalde en de maler nooit schoonmaakte. Je wil niet weten hoe het eruit zag en hoe erg het stonk. Ik heb wat leek op teer zitten verwijderen
Ik kan me bij een on-demand grinder voorstellen dat je misschien iets vaker van de retentie af wilt; oude koffie die op gegeven moment vies gaat smaken en ruiken als het niet goed exchanged wordt bij het malen.
Voor de donkere bonen heb je denk ik al twee goede stappen genomen (hoewel misschien handiger 1 ding per keer te veranderen). Verder is het, heel relevant, misschien handig je maler vaker schoon te maken met die bonen. Donkere willen nog wel eens een olielaag achterlaten en aankoeken.
Ik heb laatst een oude maler van iemand schoongemaakt die denk ik voornamelijk donkere bonen maalde en de maler nooit schoonmaakte. Je wil niet weten hoe het eruit zag en hoe erg het stonk. Ik heb wat leek op teer zitten verwijderen
[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 10-12-2025 08:38 ]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, ik lees namelijk goede verhalen over deze machine. Het schijnt dat deze machine met de dopio optie ook grotere pucks verwerkt (14/16gr) terwijl het gros van de machines daar ver onder blijven.Ethirty schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:47:
Ik heb een single dose grinder (die wel een beetje retentie heeft soms, maar niet extreem) en reinig hem ongeveer 2 keer per jaar. Als je vrij vette bonen hebt zou ik het vaker doen, maar bij licht to medium gebrande bonen denk ik niet dat het echt nodig is.B-Bandit schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:28:
Hoe vaak reinigen jullie je koffiemaler? Heb een Fiorenzato allground sense gekocht met het idee ca. 1 zak van 250g per week te gebruiken in de hopper. Bij het doornemen van de instructie kom ik tegen dat het idee is dat je dagelijks (!) de hopper leegt, de bonen uit de maalkamer haalt, de maalkamer eruit haalt en afstoft en dan weer alles terug voor de volgende dag.
Ik heb zelf de De'Longhi Rivelia gekocht voor een zeer goede prijs, twijfelde tussen de Rivelia en Magnifica Plus, ik heb de droge puck van de Revellia gemeten en kwam op 15,5 gram, viel me niet tegen. Het had voor mij wat meer mogen zijn maar dit is het meest wat ik uit de Rivellia krijg.
Wel een suggestie als workaround:sQuare8 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:38:
Kan mij iemand nog een richting uitsturen die ik nog niet gekeken heb?Zit namelijk zo dat mijn Eureka Specilita plots (na jaren feilloos te lopen) plots gemalen bonen "vasthoud" in de chute / voor de clumbcrucher, zie foto's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een blaasbalg gebruiken om gewoon door te blazen bij elke maling.
Eventueel ook gaan single-dosen, dat is wat gebruikelijker icm blaasbalg, maar tegenwoordig heb je er ook voor bovenop de hopper.
Mijn vorige eureka mignon specialita ongeveer elke 3 maanden. Daar bleef op zich wel wat zooi in achter.B-Bandit schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:28:
Mijn huidige timemore sculptor 078s heb ik recent voor het eerst open gemaakt sinds aanschaf (bij release/kickstarter eind 2023), en was er praktisch niks aan schoon te maken. Dus was na ~2 jaar nog niet eens nodig geweest...
Al lange tijd overweeg ik om van een volautomaat over te stappen naar een halfautomaat en maler. De automaat die we nu hebben gaat maar niet stuk en de koffie die eruit komt vinden we acceptabel.
Nu willen we toch de knoop doorhakken en een mooie machine en maler gaan aanschaffen. Mijn vriendin drinkt voornamelijk cappuccino's, ik drink vooral lungo's en espresso. We hebben bedacht de we hier € 2.000 aan willen uitgeven.
Halfautomaat
Op Marktplaats zie ik enkele Lelit Bianca's te koop staan voor rond de € 1.500. Is dat een handige keus? Ik vind het een mooie machine en een dubbele boiler spreekt me aan vanwege de cappuchino's. Of vinden jullie het verstandiger om bijvoorbeeld een Lelit Mara X V2 nieuw te kopen?
Maler
Ik neig naar de Eureka Mignon Specialita. Omdat ik denk dat we weinig van koffie zullen wisselen en het reservoir gevuld voor een dag makkelijker is dan een single dose zoals bijvoorbeeld een Niche Zero. De verkrijgbaarheid en het uiterlijk speelt daarbij ook een rol.
Koffie
Giraffe heeft proefpakketjes. Dat lijkt me wel handig om te testen wat onze smaak heeft.
Accessoires
Wat zijn absolute musts? Een melkkan lijkt me wel zo handig; een goede weegschaal lijkt me ook belangrijk. Een tamper zit bij de Lelit Bianca.
Koffie leren maken
Wat is handig? Meestal ben ik van het goed inlezen en veel proberen als ik iets nieuws wil leren. Dat lijkt me hier ook. Of is een andere aanpak handiger?
We hebben een waterontharder en er komt 0-1 duitse hardheid uit de kraan. Is een waterfilter dan nog nodig? Vanuit luiheid overweeg ik ook om direct een wateraansluiting en afvoer te maken. Ook al hebben we een koffiehoek met een eigen kraan en spoelbak.
Nog dingen waar ik echt aan moet denken of tips?
Nu willen we toch de knoop doorhakken en een mooie machine en maler gaan aanschaffen. Mijn vriendin drinkt voornamelijk cappuccino's, ik drink vooral lungo's en espresso. We hebben bedacht de we hier € 2.000 aan willen uitgeven.
Halfautomaat
Op Marktplaats zie ik enkele Lelit Bianca's te koop staan voor rond de € 1.500. Is dat een handige keus? Ik vind het een mooie machine en een dubbele boiler spreekt me aan vanwege de cappuchino's. Of vinden jullie het verstandiger om bijvoorbeeld een Lelit Mara X V2 nieuw te kopen?
Maler
Ik neig naar de Eureka Mignon Specialita. Omdat ik denk dat we weinig van koffie zullen wisselen en het reservoir gevuld voor een dag makkelijker is dan een single dose zoals bijvoorbeeld een Niche Zero. De verkrijgbaarheid en het uiterlijk speelt daarbij ook een rol.
Koffie
Giraffe heeft proefpakketjes. Dat lijkt me wel handig om te testen wat onze smaak heeft.
Accessoires
Wat zijn absolute musts? Een melkkan lijkt me wel zo handig; een goede weegschaal lijkt me ook belangrijk. Een tamper zit bij de Lelit Bianca.
Koffie leren maken
Wat is handig? Meestal ben ik van het goed inlezen en veel proberen als ik iets nieuws wil leren. Dat lijkt me hier ook. Of is een andere aanpak handiger?
We hebben een waterontharder en er komt 0-1 duitse hardheid uit de kraan. Is een waterfilter dan nog nodig? Vanuit luiheid overweeg ik ook om direct een wateraansluiting en afvoer te maken. Ook al hebben we een koffiehoek met een eigen kraan en spoelbak.
Wat betreft machine en maler. Een Bianca is altijd een prima keuze (wij van wc-eend). Waar je wel rekening mee moet houden is dat je cappuccino’s maakt op basis van espresso en dat espresso en lungo een andere maalgraad hebben. Dus dat betekent dat je dan een maler wil hebben die makkelijk kan wisselen tussen standen of dat je twee malers wil. Een maler is niet ideaal, los van de vraag of de maler wel echt consistent is bij het wisselen van standen, is ook nog de vraag of je daar wel zin in hebt. Ik zou gewoon espresso gaan drinkenorf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Al lange tijd overweeg ik om van een volautomaat over te stappen naar een halfautomaat en maler. De automaat die we nu hebben gaat maar niet stuk en de koffie die eruit komt vinden we acceptabel.
Halfautomaat
Maler
Koffie
Accessoires
Koffie leren maken
De specialita is een prima maler. Kijk ook eens naar de XL; dat is de grotere broer. Die zie je (in Duitsland of marktplaats) nog wel eens voor rond de 500.
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 10-12-2025 10:08 ]
Of espresso aanleggen met water, ipv een echte lungo. Ook wel: Americano. Dat is wat ik aan mijn gasten serveer die een "normale" koffie willen.
Dual boiler is denk ik alleen echt relevant als je per se tegelijk koffie wilt zetten en stomen, óf als je back-to-back melkdrankjes gaat maken. Anders moet je met een single boiler na de espresso 30 seconden of zo wachten voordat je kunt stomen? Niet het einde van de wereld vermoed ik als je één cappuccino maakt.orf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Halfautomaat
Verder zijn die machines prima keuzes uiteraard. Als je open staat voor single boiler kun je wel een stukje goedkoper uit, bijvoorbeeld Lelit Elizabeth, Quick Mill Pop Up, Profitec Go. Machines rond de 1000 euro die in ieder geval allemaal temperatuurregeling hebben, en waarvan de Quick Mill flow control heeft en de Profitec een makkelijk bereikbaar overdrukventiel. Dat is overigens alleen echt interessant als je daar ook mee wilt experimenteren. Anders boeit dat niet zo en zou je wellicht zelfs kunnen kijken naar een Lelit Victoria of Lelit Anna (met PID). Van de Quick Mill is overigens ook een thermoblock-versie, de Pop (zonder Up). Warmt retesnel op, maar levert wel wat minder stoomkracht vanwege datzelfde thermoblock. Wel minder onderhoud van wat ik heb begrepen.
Houd er met de grootte van de proefpakketjes rekening mee dat je best wat bonen kunt gaan verspillen aan het verkrijgen van de juiste instelling voor een boon. En zeker met een on-demand maler heb je wat meer retentie, waardoor je per maalgraadaanpassing eigenlijk een paar gram bonen met 'purgen' om zeker te zijn dat alles wat in je filterdrager belandt de juiste maalgraad heeft en dat je niet met gemalen koffie zit van de vorige maalgraad.orf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Maler
Koffie
Volgens mij produceren de Eureka's wel een fluffy maling, dus wellicht ten overvloede: een WDT-tooltje om klontjes weg te werken en tegelijkertijd de koffie goed te verdelen over de filterdrager voordat je tampt.orf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Maler
Accessoires
Een (magnetische) dosing ring zou ik sowieso aanraden, dat scheelt je een hoop rommel. Kost een tientje of zo op Amazon.
https://espressoaf.com/guides/beginner.html en veel experimenterenorf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Maler
Koffie leren maken
Waterfilter lijkt me onnodig dan...orf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Maler
G R I N D F I N E Rorf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
Maler
Goeie tip van de lungo's. Dan is zoals @Americano schrijft een Americano handiger.cryptapix schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:06:
[...]
Wat betreft machine en maler. Een Bianca is altijd een prima keuze (wij van wc-eend). Waar je wel rekening mee moet houden is dat je cappuccino’s maakt op basis van espresso en dat espresso en lungo een andere maalgraad hebben. Dus dat betekent dat je dan een maler wil hebben die makkelijk kan wisselen tussen standen of dat je twee malers wil. Een maler is niet ideaal, los van de vraag of de maler wel echt consistent is bij het wisselen van standen, is ook nog de vraag of je daar wel zin in hebt. Ik zou gewoon espresso gaan drinken
De specialita is een prima maler. Kijk ook eens naar de XL; dat is de grotere broer. Die zie je (in Duitsland of marktplaats) nog wel eens voor rond de 500.
Dank! Dat zijn fijne tips! Ik ga even lezen en uitzoeken.vickypollard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:25:
[...]
Dual boiler is denk ik alleen echt relevant als je per se tegelijk koffie wilt zetten en stomen, óf als je back-to-back melkdrankjes gaat maken. Anders moet je met een single boiler na de espresso 30 seconden of zo wachten voordat je kunt stomen? Niet het einde van de wereld vermoed ik als je één cappuccino maakt.
Verder zijn die machines prima keuzes uiteraard. Als je open staat voor single boiler kun je wel een stukje goedkoper uit, bijvoorbeeld Lelit Elizabeth, Quick Mill Pop Up, Profitec Go. Machines rond de 1000 euro die in ieder geval allemaal temperatuurregeling hebben, en waarvan de Quick Mill flow control heeft en de Profitec een makkelijk bereikbaar overdrukventiel. Dat is overigens alleen echt interessant als je daar ook mee wilt experimenteren. Anders boeit dat niet zo en zou je wellicht zelfs kunnen kijken naar een Lelit Victoria of Lelit Anna (met PID). Van de Quick Mill is overigens ook een thermoblock-versie, de Pop (zonder Up). Warmt retesnel op, maar levert wel wat minder stoomkracht vanwege datzelfde thermoblock. Wel minder onderhoud van wat ik heb begrepen.
[...]
Houd er met de grootte van de proefpakketjes rekening mee dat je best wat bonen kunt gaan verspillen aan het verkrijgen van de juiste instelling voor een boon. En zeker met een on-demand maler heb je wat meer retentie, waardoor je per maalgraadaanpassing eigenlijk een paar gram bonen met 'purgen' om zeker te zijn dat alles wat in je filterdrager belandt de juiste maalgraad heeft en dat je niet met gemalen koffie zit van de vorige maalgraad.
[...]
Volgens mij produceren de Eureka's wel een fluffy maling, dus wellicht ten overvloede: een WDT-tooltje om klontjes weg te werken en tegelijkertijd de koffie goed te verdelen over de filterdrager voordat je tampt.
Een (magnetische) dosing ring zou ik sowieso aanraden, dat scheelt je een hoop rommel. Kost een tientje of zo op Amazon.
[...]
https://espressoaf.com/guides/beginner.html en veel experimenteren
[...]
Waterfilter lijkt me onnodig dan...
[...]
G R I N D F I N E R
@sQuare8 Ik gebruik een hopper met blaasbalg en blaas daarmee de laatste restjes er uit na iedere keer dat ik bonen maal. Zo heb je 1: nooit oude koffie in je nieuwe shot en 2: geen opstoppingen. O.a. hier te koop: https://nl.aliexpress.com/item/1005007308995769.htmldefusion schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:20:
[...]
Wel een suggestie als workaround:
Eventueel ook gaan single-dosen, dat is wat gebruikelijker icm blaasbalg, maar tegenwoordig heb je er ook voor bovenop de hopper.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Denk dat ik mijn Silvia V6 en Timemore Sculptor 078s weg ga doen. Zet vaker dan ik had verwacht meerdere cappuccino's achter elkaar en dan is zo'n Silvia niet zo geschikt. Daarnaast merk ik dat ik (te) weinig tijd heb nu we een kleine hebben. Denk eraan om een Jura aan te schaffen als vervanger maar eerst maar eens zien of er interesse is voor mijn huidige set. Staat dus binnenkort waarschijnlijk op Marktplaats. Mocht iemand hier interesse hebben, DM!
vickypollard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:32:
Heb sinds kort zo een perslucht apparaatje op accu. Ging daar gisteren mee aan de slag. Halve keuken lag onder de koffiegruisdefusion schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:20:
[...]
Wel een suggestie als workaround:
Zal eens kijken voor mijn model...tnx!timovd schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:51:
[...]
@sQuare8 Ik gebruik een hopper met blaasbalg en blaas daarmee de laatste restjes er uit na iedere keer dat ik bonen maal. Zo heb je 1: nooit oude koffie in je nieuwe shot en 2: geen opstoppingen. O.a. hier te koop: https://nl.aliexpress.com/item/1005007308995769.html
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ik heb dezelfde maler (zeer blij mee), en ik reinig de hopper na pakweg een kilo bonen. Dat is voor mij 1 keer per maand. Dan is de hopper zeker nog niet echt vies. Uit elkaar halen en de maalkamer reinigen doe ik 1 keer per 4 of 5 maanden. Ook dan valt het best wel mee hie ‘vies’ de maker is. De magnetische shute maak ik wel wekelijks schoon, evenals de buitenkant .B-Bandit schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:28:
Dat was 1 van dé redenen om voor deze machine te gaan. Er kwamen ook mooie dikke pucks uit in de review. Andere modellen uit deze serie hadden dat niet.Miki schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:49:
[...]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, ik lees namelijk goede verhalen over deze machine. Het schijnt dat deze machine met de dopio optie ook grotere pucks verwerkt (14/16gr) terwijl het gros van de machines daar ver onder blijven.
Hij was met black friday in de aanbieding voor maar 479 maar alleen de hoogglans zwarte en die heb ik mooi laten staan. Nu een Titanium weten te scoren, hopelijk is die net zo mat als die op beeld lijkt.
Ik heb nog geen idee waar mijn smaak op uitkomt, ik wil de komende tijd wat verschillende bonen gaan proberen. Dank voor de suggesties, ik ga eens wat pakketjes laten aanrukken. Invriezen in de tussentijd voor behoud van smaak, begrijp ik? Met een kilo bonen doe ik wel een tijd.
Zag ook al een kleine lokale roaster hier in de buurt, daar ga ik ook nog wel eens langs
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat klinkt al een stuk beter. Ik heb ook niet het idee dat hij nou heel vies wordt, maar goed, wat weet ik na een weekcoinman63 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:12:
[...]
Ik heb dezelfde maler (zeer blij mee), en ik reinig de hopper na pakweg een kilo bonen. Dat is voor mij 1 keer per maand. Dan is de hopper zeker nog niet echt vies. Uit elkaar halen en de maalkamer reinigen doe ik 1 keer per 4 of 5 maanden. Ook dan valt het best wel mee hie ‘vies’ de maker is. De magnetische shute maak ik wel wekelijks schoon, evenals de buitenkant .
Zelf nu interesse gekregen in een Kalita Wave 155. Heeft iemand er ervaring mee? Ik zoek vooral een winkel waar deze op voorraad is. Het zou moeten gaan om de witte keramieke Wave 155, deze lijkt nergens in NL of omstreken te krijgen te zijn..
Afhankelijk van hoe graag je hem wilt lijk je hem te kunnen laten shippen door https://kurasu.kyoto/products/kalita-hasami-dripper. Kost wel 50 euro totaal met nog evt. importkosten en belasting denk ik...Puntje-NL schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:41:
Zelf nu interesse gekregen in een Kalita Wave 155. Heeft iemand er ervaring mee? Ik zoek vooral een winkel waar deze op voorraad is. Het zou moeten gaan om de witte keramieke Wave 155, deze lijkt nergens in NL of omstreken te krijgen te zijn..
Edit: https://coffeecollective.dk/products/kalita-wave-155-ceramic is goedkoper, maar die hebben enkel bruin
Ik denk als je in het buitenland rondshopt dat er wel wat mogelijk is
[ Voor 14% gewijzigd door vickypollard op 11-12-2025 15:53 ]
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gGzqvlfypeCbYwB28f0hpJqY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFI8BF4M8EnBAywkAYXHLIox.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/frKRkaoAuJWDius4PFNFHdwt.jpg?f=user_large)