Na een fraai staaltje amateurisme van PostNL heb ik de Honor 9 Lite (4GB/64GB) vrijdag opgehaald. De ervaringen na 2 dagen: Het toestel zit lekker stevig in elkaar, de software EMUI8/Oreo (Chinese versie geflasht met Global ROM) is een stuk volwassener dan EMUI 4 (overgestapt van Honor 7): overzichtelijker menu, betere notificaties en betere 'slimme assistentie'. De split screen vind ik erg handig, videootje kijken/luisteren en ondertussen ook whatsapp checken bijvoorbeeld. Ondanks dat er een mid-range processor inzit, voelt het toestel een stukje vlotter dan de Honor 7 met z'n 2 jaar oude flagship-processor. Opstarten gaat ook veel sneller.
Qua formaat (5.6 inch) ben ik er nog niet uit of het voordeel (meer screen real estate) opweegt tegen de nadelen. De Honor 9 Lite is net zo breed als de Honor 7 (5,2 inch), maar uiteraard wel een stukje langer. Dat zit minder lekker in de broekzak, met name bij traplopen en fietsen zit dat extra beetje lengte in de weg. In de bediening is het ook wennen. Ik heb nu de navigatiedock aangezet, een zwevende knop die veel taken van de traditionele androidknoppen over kan nemen. De knoppen onderin het scherm zijn minder lekker te bedienen met zo'n lang scherm, vind ik. Een bijkomend voordeeltje is dat de androidknoppen ook verborgen kunnen worden, waardoor je nóg meer screen real estate hebt.
De camera's heb ik nog niet echt getest.
Hieronder wat foto's, ter vergelijking de Honor 7. Kwestie van smaak, maar ik ben zelf gecharmeerd van de panda-look met een zwart Nillkin cover. Ik heb er overigens een (niet zo fraaie) screen protector op zitten.
[
Voor 22% gewijzigd door
MIchiel_C op 18-02-2018 13:00
]