Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Airsoft Topic deel 3/4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:06
Stoney3K schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:16:

Ik vind het zelf ook een beetje lam als er iemand met een compleet opgefokte Hi-Capa gaat lopen sproeien, of een M4 met korte loop en scope die 1,7J schiet
Dit inderdaad. Ik heb zelf een VSS die ik als DMR gebruik, maar dit wordt in het echt ook daadwerkelijk in zo'n rol gebruikt. Uiteraard wel zonder de full-auto modus, ondanks dat die er in het echt wel op zit zou dat nogal oneerlijk zijn :+ Gewoon rustig schieten en ook niet snel de trekker tappen, dat houd het leuk voor iedereen.

Een M4 als DMR heb ik op zich geen problemen mee (de mk12 SPR is een ding), maar kit hem dan wel een beetje uit met iets als een scope, bipod, kortere mag en/of langere barrel/suppressor om het een beetje in-character te houden.

[Voor 13% gewijzigd door citruspers op 27-10-2020 16:28]

I'm a photographer, not a terrorist

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:05

Stoney3K

Flatsehats!

citruspers schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Dit inderdaad. Ik heb zelf een VSS die ik als DMR gebruik, maar dit wordt in het echt ook daadwerkelijk in zo'n rol gebruikt. Uiteraard wel zonder de full-auto modus, ondanks dat die er in het echt wel op zit zou dat nogal oneerlijk zijn :+ Gewoon rustig schieten en ook niet snel de trekker tappen, dat houd het leuk voor iedereen.

Een M4 als DMR heb ik op zich geen problemen mee (de mk12 SPR is een ding), maar kit hem dan wel een beetje uit met iets als een scope, bipod, kortere mag en/of langere barrel/suppressor om het een beetje in-character te houden.
Jep, die M14 van mij heb ik ook een beetje op het formaat gekocht, want ik vind dat een DMR ook gewoon een battle-rifle moet zijn. Komt dus nog een 1-4x scope op en een bipod er onder, maar die bewaar ik wel even totdat we weer serieus kunnen skirmen.

Voor assault/CQB werk komt er dan nog een M4-achtig iets bij, die kan ik dan ook uitlenen als gooi-en-smijt buks.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• williewimp
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:11
Critical hit heeft extra regels voor mensen die een DMR replica willen gebruiken. Die moet minimaal een scope en bipod hebben, en volgens mij ook van een fatsoenlijke lengte zijn en eigenlijk ook 7.62 magazijnen oid gebruiken.
Is ook een beetje de reden dat ik een SCAR-H heb gekozen. Magazijnen daarvoor waren sowieso heel betaalbaar a 7€ per stuk. Moest wel nog investeren in een chestrig je die de grotere magazijnen accepteert. Gebruik hem momenteel nog als assault maar misschien ga ik 'm later als DMR gebruiken.

• citruspers
williewimp schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:37:
Critical hit heeft extra regels voor mensen die een DMR replica willen gebruiken. Die moet minimaal een scope en bipod hebben, en volgens mij ook van een fatsoenlijke lengte zijn en eigenlijk ook 7.62 magazijnen oid gebruiken.
Is ook een beetje de reden dat ik een SCAR-H heb gekozen. Magazijnen daarvoor waren sowieso heel betaalbaar a 7€ per stuk. Moest wel nog investeren in een chestrig je die de grotere magazijnen accepteert. Gebruik hem momenteel nog als assault maar misschien ga ik 'm later als DMR gebruiken.
Klopt, daar moet een DMR ook in het echt een DMR zijn, of dusdanig uitgekit zijn dat het ook in het echt als DMR zou kunnen dienen.

Prima regel wat mij betreft.

Welke SCAR-H heb jij gekocht? Ik zit nog te twijfelen omdat meer FN Herstal nou eenmaal meer beter is (en ik al een F2000 en P90 heb). :9

• williewimp
citruspers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Klopt, daar moet een DMR ook in het echt een DMR zijn, of dusdanig uitgekit zijn dat het ook in het echt als DMR zou kunnen dienen.

Prima regel wat mij betreft.

Welke SCAR-H heb jij gekocht? Ik zit nog te twijfelen omdat meer FN Herstal nou eenmaal meer beter is (en ik al een F2000 en P90 heb). :9
De Classic Army SCAR-H. Ik heb er al een aantal keer over gepost in dit forum als je er wat meer details over wilt weten. Ik ben hem per toeval 2de hands tegengekomen voor een gunstige prijs en na wat research was ik er helemaal enthousiast over.

Wat voor- en nadelen:
- Heeft een V2.5 gearbox en is dus geschikt voor de DMR rol omdat hij een piston heeft met meer tanden en dus meer cylinder inhoud. Gearbox is ook wat steviger dan een standaard V2.
- Voor een niet M4 platform hele betaalbare mags. De Classic army mags zijn praktisch niet te vinden, maar A&K SR25 mags (7 euro/stuk) passen ook (na minimaal bijvijlen van een kunstof randje) en zijn heel goed te krijgen.
- Heeft geen FN trades
- Standaard al een mosfet geinstalleerd die het prima doet
- De motor is standaard een beetje aan de zwakke kant, maar is natuurlijk een simpele aanpassing.
- Zit standaard een barrel extension en 2 inner barrels bij.
- Dimensies zijn niet 100% 1:1 met een echte scar. Dan moet je bij TM of VFC zijn.
- De lak op de metalen upper receiver is niet zo mooi als op een VFC of TM. Hij hoort een beetje een metallic/ geanodiseerde look te hebben, de CA is gewoon effen bruin. Misschien dat ik daar nog een projectje van maak. Alle verf eraf, cerakote oid en dan trades erop fabrieken.

Als je nog meer wilt weten stuur maar een PM.

• India Sierra
  • Laatst online: 11-06 14:48

India Sierra

Learn by failure

Hebben jullie al eens bij Gunfire gekocht? Lijken aardig goedkoop en ruim assortiment alhoewel elke dag anders is wat er op voorraad is :+

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• WaSteiL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11-06 13:26
India Sierra schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:16:
Hebben jullie al eens bij Gunfire gekocht? Lijken aardig goedkoop en ruim assortiment alhoewel elke dag anders is wat er op voorraad is :+
Jep, ik heb er 2 replica's gekocht. Beide hadden problemen en is netjes door ze opgelost.
Er zijn periode dat ze mega druk zijn en daardoor wat minder bereikbaar waren (je stond wat langer in de wacht). Maar als je ze aan de lijn kreeg waren ze mega vriendelijk.

Alleen zou ik wel adviseren om goed te gaan zoeken of er lokaler niet wat beschikbaar is voor een redelijke prijs. Het is toch een gedoe om het naar polen te sturen als het misgaat.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

WaSteiL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Jep, ik heb er 2 replica's gekocht. Beide hadden problemen en is netjes door ze opgelost.
Er zijn periode dat ze mega druk zijn en daardoor wat minder bereikbaar waren (je stond wat langer in de wacht). Maar als je ze aan de lijn kreeg waren ze mega vriendelijk.

Alleen zou ik wel adviseren om goed te gaan zoeken of er lokaler niet wat beschikbaar is voor een redelijke prijs. Het is toch een gedoe om het naar polen te sturen als het misgaat.
Ik zat wat te kijken naar 2de handse spullen maar er is niet veel nuttigs te vinden in mijn ogen. Naast dat sorteren op zowel airsoftbazaar als airsoftmarkt weinig doet vragen vele (bijna) nieuwprijs voor een replica. En velen zeggen de replica amper gebruikt te hebben, alleen in de tuin of een paar skirms. Geloof er vrij weinig van. En voor een verschil van een paar tientjes ga ik niet gokken op een gebruikte replica en koop ik liever een nieuwe :+

Tenzij ik verkeerd kijk natuurlijk maar echt vele nuttige advertenties kan ik niet vinden.

Dus ja, waarschijnlijk wordt het een order bij gunfire :+

• williewimp
Airsoftbazaar staan echt wel dealtjes op hoor. Ook een kwestie van goed zoeken en een beetje mazzel hebben. Goede deals zijn vaak wel snel weg.

Deze heeft een prima prijs bijvoorbeeld:
https://www.airsoftbazaar.nl/a/xnp9bs
Of deze:
https://www.airsoftbazaar.nl/a/tybqo8
Of deze:
https://www.airsoftbazaar.nl/a/aq3j5f

Een MP5 in 5.56mm :9
Ik wil die laatste kopen, maar dan zou mijn vriendin me ermee afschieten denk ik O-)

[Voor 10% gewijzigd door williewimp op 30-10-2020 21:48]

• FijneKnul
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 04-06 11:09
India Sierra schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Ik zat wat te kijken naar 2de handse spullen maar er is niet veel nuttigs te vinden in mijn ogen. Naast dat sorteren op zowel airsoftbazaar als airsoftmarkt weinig doet vragen vele (bijna) nieuwprijs voor een replica. En velen zeggen de replica amper gebruikt te hebben, alleen in de tuin of een paar skirms. Geloof er vrij weinig van. En voor een verschil van een paar tientjes ga ik niet gokken op een gebruikte replica en koop ik liever een nieuwe :+

Tenzij ik verkeerd kijk natuurlijk maar echt vele nuttige advertenties kan ik niet vinden.

Dus ja, waarschijnlijk wordt het een order bij gunfire :+
Tot en met vandaag heb je - als het goed is - 12% korting bij Gunfire met de volgende code: Oscypek-63852-12

• Dennis_k
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 07:45
Na heel lang wachten tot de voorraad weer was aangevuld, is mijn nieuwe liefde binnen :9 .

• Sabbas-nl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:52
Dennis_k schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:51:
Na heel lang wachten tot de voorraad weer was aangevuld, is mijn nieuwe liefde binnen :9 .

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ga je vast geen spijt van krijgen. Hopelijk mogen we begin volgend jaar weer knallen.

Zelf twijfel ik nog tussen de TM HK416 devgru ngrs of de MK18 mod ngrs.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Hier ook een nieuw speeltje binnen :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• williewimp
Mooi spul man. Op ACN forum staat nog een advertentie van iemand die één magazijn verkoopt voor een TM GBBR. Sla je slag zou ik zeggen, ze zijn al duur genoeg.

• miicker
  • Niet online
Vraagje, ik heb dus laatst een TM Hi-Capa 5.1 Hovernment Model gekocht. Een vriend van me heeft zo'n zelfde replica. Hij gaf aan na vrijwel elk gebruik hem helemaal schoon te maken (dus uit elkaar halen en dan met een wattenstaafje schoonmaken en dan siliconen spray te gebruiken.

Het gebruik van siliconen spray werd me door de verkoper aangeraden, de verkoper gaf aan dat de replica helemaal niet veel onderhoud nodig heeft, dus na ieder gebruik uit elkaar halen en schoonmaken lijkt me ietwat overdreven. Wat denken jullie?

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 00:09
miicker schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:52:
Vraagje, ik heb dus laatst een TM Hi-Capa 5.1 Hovernment Model gekocht. Een vriend van me heeft zo'n zelfde replica. Hij gaf aan na vrijwel elk gebruik hem helemaal schoon te maken (dus uit elkaar halen en dan met een wattenstaafje schoonmaken en dan siliconen spray te gebruiken.

Het gebruik van siliconen spray werd me door de verkoper aangeraden, de verkoper gaf aan dat de replica helemaal niet veel onderhoud nodig heeft, dus na ieder gebruik uit elkaar halen en schoonmaken lijkt me ietwat overdreven. Wat denken jullie?
Ik kan je vertellen dat het haast wel nodig is, maar dan gaat het voornamelijk om de slede eraf halen en de barrel dat is 2 min werk. even schoonmaken en op nieuw siliconen erop. Ik heb de gold edition van de 5.1, toen ik hem net had al 2x gehad dat ik op skirm kwam hij het niet deed.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Pannekook
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:49
miicker schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:52:

Schoonmaken kost niet veel tijd voor pistols. Zelf geen Hi-Capa maar een WE G17.
Voor elke skirm haal ik de slide er even af, maar deze schoon en wat siliconen erop zodat deze niet blijft hangen.

Om de 2/3 skirms even grondig schoonmaken en invetten waar mogelijk. Ook de magazijnen zal je geregeld moeten schoonmaken/invetten zodat deze niet uitdrogen en gaan scheuren.

Maar even iets heel anders, we hebben weer bericht om contributie te gaan betalen.
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik deze nu meteen ga betalen kijkende naar al dat Corona gezeik..
Vindt het ook vrij apart dat er gewoon geen enkel vorm van compensatie of iets gedaan wordt vanaf de Nabv, als ik even kijken hoe andere verenigingen dit wel doen.

Banzoi -Ravencrest // Bhaltair - Ravencrest // PM voor Battle.net ID

• williewimp
Ik weet niet welke andere verenigingen dit doen? Van de andere sport die ik doe ligt de competitie (na 1 wedstrijd) ook stil tot en met in ieder geval januari en mag gewoon doorbetalen hoor. Daarnaast is het NAC wel nog vrij lang open geweest. Ook de NABV heeft kosten die gemaakt moeten worden/ al gemaakt zijn. Daarnaast betaal ik graag de contributie in deze ook voor de airsoftsport zware tijd.

• Pannekook
williewimp schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:35:
Ik weet niet welke andere verenigingen dit doen? Van de andere sport die ik doe ligt de competitie (na 1 wedstrijd) ook stil tot en met in ieder geval januari en mag gewoon doorbetalen hoor. Daarnaast is het NAC wel nog vrij lang open geweest. Ook de NABV heeft kosten die gemaakt moeten worden/ al gemaakt zijn. Daarnaast betaal ik graag de contributie in deze ook voor de airsoftsport zware tijd.
Dit is natuurlijk per vereniging verschillende uiteraard, maar er zijn genoeg sportscholen die abonnement stop zetten of compenseren middels gratis maandje bv. Sportvereniging van de vrouw heeft uiteraard ook de competitie stopgezet en contributie opgeschort tot de competitie weer gaat beginnen.

Voor mij (en ik denk voor een erg groot deel van airsoft spelend nederland) heeft het NAC echt 0,0 toegevoegde waarde. De enige reden die ik heb voor het NABV lidmaatschap is de mogelijkheid tot het kopen van de replica's en te mogen airsoften.

Het is gewoon een zware tijd voor iedereen, die €72,- kan ikzelf prima missen. Maar vind het natuurlijk wel zonde als we straks weer enkele maanden niet kunnen airsoften maar wel de volle mep moeten blijven betalen.

• Dennis_k
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 07:45
Betaal je de €72,- niet puur om je replica's te mogen houden, als het ware je ontheffing voor het voorhanden hebben?
Zover ik kan zien betaal je ook nog eens voor elk event waar je naar toe gaat en die kosten bespaar je nu.

• WaSteiL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11-06 13:26
Dennis_k schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:48:
Betaal je de €72,- niet puur om je replica's te mogen houden, als het ware je ontheffing voor het voorhanden hebben?
Zover ik kan zien betaal je ook nog eens voor elk event waar je naar toe gaat en die kosten bespaar je nu.
Maar zou dat 72 euro moeten kosten? Denk aan de KNVB of KNTB bijdrage om competitie te mogen spelen. Die kosten zijn een schijntje van de kosten van de NABV. In het Verenigd Koningrijk heb je een systeem waar je als airsoft speler geregistreerd kan worden zodat je realistische replica's mag gebruiken. Die kosten zijn vele malen lager. En als je dat niet doet mag met een two-toned replica spelen.

De kosten voor de NABV staan niet in relatie met wat ik in de verste verte gebruik. Tel daarbij op dat ik ook gewoon 6 keer per jaar als intro mee zou kunnen, en ik ga niet eens 6 keer per jaar naar een skirm.
Dan drop ik mijn spullen wel bij een maatje die wel een NABV pas heeft en draag ik een deel bij in zijn kosten.

In mijn ogen moet er gewoon drastisch iets veranderen, maar ik voel mij niet geroepen om daar iets te gaan doen omdat airsoft maar 1 van de dingen is in het leven wat ik leuk vind. Ik vind het leuk, maar ik ben niet zo gepassioneerd als andere hier in het topic. Dus ga ik het missen als ik ermee stop : dat weet ik niet..
Naast mij zijn er nog hordes andere die er zo over denken. Dat vergeet de NABV denk ik nog wel eens.

Edit : ik realiseer mij maar al te goed dat er niet iets is zoals de NABV. Wij zijn de NABV als vereniging.. wij kunnen het veranderen, maar dan kom ik weer even terug op 1 alinea hoger.

Edit2: Ik zie nu dat de bijdrage voor de KNTB gecombineerd voorjaar en najaars competitie zelfs nog nets iets hoger zijn vergeleken met die van de NABV. :z :z

[Voor 9% gewijzigd door WaSteiL op 17-11-2020 14:09]

• citruspers
Pannekook schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:20:
[...]

Schoonmaken kost niet veel tijd voor pistols. Zelf geen Hi-Capa maar een WE G17.
Voor elke skirm haal ik de slide er even af, maar deze schoon en wat siliconen erop zodat deze niet blijft hangen.

Om de 2/3 skirms even grondig schoonmaken en invetten waar mogelijk. Ook de magazijnen zal je geregeld moeten schoonmaken/invetten zodat deze niet uitdrogen en gaan scheuren.
Dit inderdaad. Bij mijn Hicapa heb ik specifiek dat de schroef onderop de mag af en toe even moet worden aangedraaid (merk je gauw genoeg, als je mag een lekkend/sissend geluid maakt na het vullen).

---

Wat betreft de discussie over Corona, NABV verlengen: je lidmaatschap niet verlengen/betalen terwijl je wel replica's in huis hebt lijkt me in alle gevallen een heel slecht idee, dus doe dat sowieso niet. Wat je wel kan doen is de dialoog aangaan met de NABV over de besteding van je lidmaatschapsgeld.

Ik zou het zelf prima vinden als een deel van mijn contributie gebruikt wordt voor financiele steun voor airsoftorganisaties (die m.i. veel harder door corona zijn geraakt dan de NABV?). Misschien dat dat ook al speelt bij de ledenraad (@MueR ?)

[Voor 3% gewijzigd door citruspers op 17-11-2020 18:03]

• MueR
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-06 18:53

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

citruspers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:03:
[...]

Wat betreft de discussie over Corona, NABV verlengen: je lidmaatschap niet betalen terwijl je wel replica's in huis hebt lijkt me in alle gevallen een heel slecht idee, dus doe dat sowieso niet.
Dat is een heel slecht idee. Ten eerste komt er dan gewoon een incassokantoor je kant op (tenzij je het lidmaatschap beeindigd voor 3 december). Bij niet betalen wordt je vervolgens de vereniging uit gezet, waarmee je in een klap in overtreding bent van de WWM en dus strafbaar.
Ik zou het zelf prima vinden als een deel van mijn contributie gebruikt wordt voor financiele steun voor airsoftorganisaties (die m.i. veel harder door corona zijn geraakt dan de NABV?). Misschien dat dat ook al speelt bij de ledenraad (@MueR ?)
De organisatoren hebben aan het begin van de hele ellende inderdaad met het handje omhoog gestaan bij de NABV. Echter als vereniging mogen wij niet zomaar geld aan bedrijven geven, daarmee komt allereerst onze afspraak met de belastingdienst over de "strategische reserve" in het gevaar, ten tweede zouden het dan giften zijn aan derden. We hebben geen zin om ineens een belasting naheffing te krijgen, want dat loopt ook in de tonnen. We hebben overigens allerlei mogelijkheden besproken om de organisatoren te helpen, maar linksom of rechtsom kunnen we dat pas doen als ze ook lid worden. En dat weigeren ze pertinent.

De contributie verlagen gaat er gewoon niet in zitten. Dat hebben we 3 jaar op rij gedaan, terwijl we wel aan het uitbreiden waren in de organisatie en het NAC hebben aangetrokken. Als er uberhaupt nog rek in zit, zal het niet veel zijn. Besef wel dat er gewoon een professionele organisatie aan het werk is voor de airsofters in Nederland, die mensen willen graag hun salaris. Net als dat airsofters er niets aan kunnen doen dat de pandemie roet in het eten gooit, kan de NABV daar ook niets aan doen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• citruspers
Bedankt voor je reactie MueR, fijn om te weten dat hierover is/wordt nagedacht en wat de overwegingen zijn.

>We hebben overigens allerlei mogelijkheden besproken om de organisatoren te helpen, maar linksom of rechtsom kunnen we dat pas doen als ze ook lid worden. En dat weigeren ze pertinent.

Dit verrast me wel, hebben orga's geen "accreditatie" van de NABV nodig (en een lidmaatschap lijkt me?) om uberhaupt replica's op locatie te mogen hebben?

En wil/mag je wat delen over de terughoudendheid van organisaties om lid te worden van de NABV? Lijkt me dat ze niet compleet zonder reden hulp af zouden slaan toch?

• Pannekook
MueR schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:07:

De contributie verlagen gaat er gewoon niet in zitten. Dat hebben we 3 jaar op rij gedaan, terwijl we wel aan het uitbreiden waren in de organisatie en het NAC hebben aangetrokken.
Het gaat er niet om dat de "algemene" contributie verlaagd wordt maar dat er meerdere vormen beschikbaar zouden moeten zijn. Het is natuurlijk mooi dat de NABV beschikt over het NAC waar je gebruik van kunt maken, maar voor velen heeft zoiets geen toevoeging.

Is er ooit gesproken over een lidmaatschap te hanteren puur voor aanschaf/houden van replicas?

Beetje offtopic, ik neem aan dat de NABV inkomsten volledig uit de lidmaatschappen komen? Dus dan zal de NABV niet in zwaar weer komen te zitten met alle maatregelen? Met alle gevolgen van dien..

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Pannekook schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:21:
[...]

Het gaat er niet om dat de "algemene" contributie verlaagd wordt maar dat er meerdere vormen beschikbaar zouden moeten zijn. Het is natuurlijk mooi dat de NABV beschikt over het NAC waar je gebruik van kunt maken, maar voor velen heeft zoiets geen toevoeging.

Is er ooit gesproken over een lidmaatschap te hanteren puur voor aanschaf/houden van replicas?
Hoe zou je dat voor je zien? Want lid=lid. Van dat geld worden, naast het personeel om de organisatie draaiende te houden, de tientallen vrijwilligers betaald die de terreinen auditen, de vragen op social media beantwoorden, het NAC bemannen.. maar ook de juridische en PR kosten als er weer een "Weertje" gedaan wordt, of wanneer iemand probeert om de huidige wettelijke toestemming voor airsoft ongedaan te maken.
Beetje offtopic, ik neem aan dat de NABV inkomsten volledig uit de lidmaatschappen komen? Dus dan zal de NABV niet in zwaar weer komen te zitten met alle maatregelen? Met alle gevolgen van dien..
Er is een klein deel (iets van 20k uit mijn hoofd) komt uit inschrijfgeld van bijvoorbeeld een Dutch Open en uit "versnaperingen" die mensen nuttigen in het NAC. Voor dat laatste mag je denk ik nog een 500 euro rekenen. De rest komt volledig uit lidmaatschapsgeld.
citruspers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:03:
Bedankt voor je reactie MueR, fijn om te weten dat hierover is/wordt nagedacht en wat de overwegingen zijn.

>We hebben overigens allerlei mogelijkheden besproken om de organisatoren te helpen, maar linksom of rechtsom kunnen we dat pas doen als ze ook lid worden. En dat weigeren ze pertinent.

Dit verrast me wel, hebben orga's geen "accreditatie" van de NABV nodig (en een lidmaatschap lijkt me?) om uberhaupt replica's op locatie te mogen hebben?

En wil/mag je wat delen over de terughoudendheid van organisaties om lid te worden van de NABV? Lijkt me dat ze niet compleet zonder reden hulp af zouden slaan toch?
Om replicas voor verhuur beschikbaar te stellen hebben ze erkenning voor de WWM nodig. Die hebben de meesten niet. Verder hebben ze alleen een audit (en goedkeuring) van het terrein nodig. Dat is momenteel gratis. Evenals alle andere dingen die de NABV voor ze doet.

De NABV wil eigenlijk dat deel een beetje aanpakken. Nu worden commerciele bedrijven gratis voorzien van de mogelijkheid om hun winst te maken, ten koste van de leden. Daarom zijn (overigens op voorspraak van een organisator die lid was van de LR) ook lidmaatschappen voor organisatoren mogelijk gemaakt, waarbij ze ook zetels in de LR en dus inspraak te verdelen krijgen. Daar staat echter wel tegenover dat ze ook lidmaatschapsgeld gaan betalen.

Dan komt het heikele punt: sommige organisatoren willen dat gewoon niet. Geld uitgeven is bah, dat gaat niet hun zak in. De NABV moet het allemaal maar gratis doen, op kosten van alle leden. Ook de leden die misschien nooit bij hun op het terrein komen.

Ik wil wel benadrukken, in een overleg van de LR (in 2017 uit mijn hoofd) met zo'n 15 organisatoren zag niet iedereen het zo zwart wit. Sommigen waren best bereid om iets te gaan betalen, zeker als dat gecombineerd ging met de voorgestelde gratis audits en lidmaatschappen voor marshalls enzo. Anderen wilden ons niet eens laten uitpraten bij een voorstel en zeiden meteen "ik betaal geen euro aan de NABV".

[Voor 40% gewijzigd door MueR op 17-11-2020 20:10]

Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

MueR schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:07:
De contributie verlagen gaat er gewoon niet in zitten. Dat hebben we 3 jaar op rij gedaan, terwijl we wel aan het uitbreiden waren in de organisatie en het NAC hebben aangetrokken. Als er uberhaupt nog rek in zit, zal het niet veel zijn.
Ik wil hier mezelf trouwens nog even quoten om de volgende vraag te stellen: wat zou je kwalijker vinden? Dat wij als LR het bestuur opdragen om de contributie nogmaals te verlagen, om die volgend jaar weer te moeten verhogen omdat we gewoon een ton ofzo tekort komen? Of dat we in een jaar waar ook de NABV zelfs die 20k aan extra inkomsten niet heeft even de hand op de knip houden en volgend jaar kijken of het mogelijk is? Ik zelf ben voor het laatste.

• Pannekook
MueR schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:03:
[...]

Hoe zou je dat voor je zien? Want lid=lid. Van dat geld worden, naast het personeel om de organisatie draaiende te houden, de tientallen vrijwilligers betaald die de terreinen auditen, de vragen op social media beantwoorden, het NAC bemannen.. maar ook de juridische en PR kosten als er weer een "Weertje" gedaan wordt, of wanneer iemand probeert om [url=https://jure.nl/ECLI:NL:RVS:2020:2645]de huidige wettelijke toestemming voor airsoft ongedaan te maken
.

Even heel summier..

Lidmaatschap A: €100,- > Volwaardig NABV Lid met alle bijkomstige mogelijkheden. Gebruik maken NAC, Toegang Forums. Marshall opleidingen. Etc.etc.etc.
Lidmaatschap B: €50,- > Vergunning houder Airsoft Replica's. Meer niet.
Ook de leden die misschien nooit bij hun op het terrein komen.
Even héél erg zwart-wit, dit is eigenlijk precies hetzelfde wat het NAC voor velen is en wel voor betaald wordt.

Laat ik even met alles voorop stellen, ik wil hier niemand mee aanvallen of het allemaal beter moeten weten.
Ik ben vooral benieuwd hoe alles een beetje in elkaar steekt en vind het ten alle tijden belangrijk dat erover gepraat / gediscussieerd kan worden.. :)

Edit: Dat stukje over die rechtzaak, wut happend? :o

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Pannekook schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:26:
[...]
.

Even heel summier..

Lidmaatschap A: €100,- > Volwaardig NABV Lid met alle bijkomstige mogelijkheden. Gebruik maken NAC, Toegang Forums. Marshall opleidingen. Etc.etc.etc.
Toegang tot goedgekeurde terreinen? Want daar betalen leden nu dus ook voor mee ;)
Dan heb je ook dus geen mogelijkheid om de sport te beoefenen, waar de hele wetgeving juist op gebaseerd is.
Edit: Dat stukje over die rechtzaak, wut happend? :o
Hmm, hoe zeg ik dit netjes.. Iemand die zich op Facebook heel erg uitgebreid profileert, maar al jaren geen lid meer is, heeft onder naar mijn beste telling al minstens 6 aliassen gebruikt om te shitposten over de nabv, zogenaamd gelekte statuten te publiceren die "gevonden werden op een USB stick tijdens carnaval" en weet ik wat nog meer. Daarnaast heeft hij ook een rechtszaak aangespannen om airsoft uit Cat I WWM te krijgen naar Cat IV, met hulp van een crowdfunding actie (wederom onder een alias), maar krijgt nul op het rekest van de rechter, dus hoger beroep en wil nu naar de Raad van State, wat ongetwijfeld gaat leiden tot een beroep bij het Europese Hof als ook de RvS hem onontvankelijk verklaard.

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12-06 19:06

nst6ldr

Die met de warrige naam

Pannekook schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:26:
[...]
.

Even heel summier..

€100,- vind ik veel hoor. Wat mij betreft mag de huidige contributie gewoon blijven, maar dat hele NAC gewoon op basis van entreegeld inrichten net zoals alle velden elders in het land. De besparing die daarmee gepaard gaat kan ingezet worden om een verzamelaarslidmaatschap te bekostigen.

Voor als je even niks te lezen hebt (pdf)

• williewimp
Een verzamelaarslidmaatschap zal er nooit komen, zoals Muer al zei is de hele wetgeving ingericht om de sport te beoefenen. Met een hypothetisch verzamelaarslidmaatschap heb je geen reden om AA's te hebben want je gebruikt ze niet voor de sport.
Als de NABV dat gaat doen halen ze hun eigen argument voor de ontheffing onderuit en dat is mogelijk vragen om problemen.

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:41

dr.lowtune

Deugt niet

Het NAC is leuk voor een beperkt aantal mensen, zelf ben ik er geloof ik 1x geweest. Ik denk dat het NAC in zijn huidige vorm vooral dient om naar de overheid te laten zien dat NABV een faciliteit biedt om de sport te beoefenen.

Ik ben NABV dankbaar dat ze airsoft in NL mogelijk hebben gemaakt, en de kosten zijn nog altijd lager dan een opslag in Belgie huren en daar elke x weken naartoe rijden. Buiten dat zie ik ze weinig bijdragen aan verdere ontwikkeling van de sport (in ieder geval niet voor skirmers).

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

dr.lowtune schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:49:
Het NAC is leuk voor een beperkt aantal mensen, zelf ben ik er geloof ik 1x geweest. Ik denk dat het NAC in zijn huidige vorm vooral dient om naar de overheid te laten zien dat NABV een faciliteit biedt om de sport te beoefenen.
Ik vraag me af of dat nodig is, KNSA heeft ook geen eigen schietbanen en er zijn verenigingen te over. Voor cursussen huren ze gewoon een baan (en dat tegen een gunstig tarief omdat bond), en verder is er voor de KNSA (én NABV) zelf geen reden om een eigen baan/terrein te hebben. Een kantoor moet voldoende zijn.

• Pannekook
MueR schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:07:
[...]

Toegang tot goedgekeurde terreinen? Want daar betalen leden nu dus ook voor mee ;)
Maar hier betalen we toch de terreinen zelf ook voor? Als binnenkomst?
Dan heb je ook dus geen mogelijkheid om de sport te beoefenen, waar de hele wetgeving juist op gebaseerd is.
Hier bedoelde ik natuurlijk mee dat je ook de sport mag beoefenen, maar dit geeft meer duidelijkheid. Ik ben niet bekend met de gehele wetgeving (ik betaal = ik speel 8)7 )

Kun je dit misschien specifieker toelichten? Mag ook in prive bericht als je dat liever doet :)
nst6ldr schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:41:
[...]

€100,- vind ik veel hoor. Wat mij betreft mag de huidige contributie gewoon blijven, maar dat hele NAC gewoon op basis van entreegeld inrichten net zoals alle velden elders in het land. De besparing die daarmee gepaard gaat kan ingezet worden om een verzamelaarslidmaatschap te bekostigen.
Dit waren gewoon uit de lucht gegrepen getallen, om het voorbeeld wat duidelijkheid te geven.

@MueR Mag ik jou in ieder geval alvast bedanken voor jouw openheid in heel deze "discussie".
Ben wel wat anders gewend als je vragen stelt over inhoudelijke vereniging zaken ;)

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

dr.lowtune schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:49:
Ook. Maar het wordt ook gebruikt om wedstrijden te organiseren, zoals de Dutch Open IAPS. Het zou je verbazen, maar daar komen dus zelfs deelnemers uit Zuid-Amerika voor overvliegen. Er waren in 2019 toch 2309 leden die gebruik hebben gemaakt van het NAC, waarbij er zo'n 5400 totale bezoeken waren van leden. Ongetwijfeld zijn er sommigen die er veel vaker komen, maar 2300 leden is toch 10%. Dat is best wat.
Ik ben NABV dankbaar dat ze airsoft in NL mogelijk hebben gemaakt, en de kosten zijn nog altijd lager dan een opslag in Belgie huren en daar elke x weken naartoe rijden. Buiten dat zie ik ze weinig bijdragen aan verdere ontwikkeling van de sport (in ieder geval niet voor skirmers).
Het is ook gewoon lastig om iets zichtbaars voor skirmers te doen. Het staat al zolang als ik in de LR zit op de agenda, maar veel is gewoon onzichtbaar. Het auditen van terreinen, het lobbywerk bij overheden en diensten als Justis, dat is allemaal niet zichtbaar.

We hadden vergevorden plannen voor een groot skirm evenement waar naar beste schatting minimaal zo'n 500 mensen aan mee konden doen, maar een van de terreineigenaren trok ineens de toestemming in. Helaas.

Het Sportiom in Den Bosch werd ons trouwens ook aangeboden voor huur dit jaar, als een tijdelijke skirm locatie tot het verbouwd wordt. Helaas heeft de pandemie hier een beetje roet in het eten gegooid (waar niet?). Die plannen waren ook al redelijk ver. Dat zou alleen niet gaan om een gratis locatie, maar de NABV zou deze inrichten en al dan niet commerciele organisatoren konden hier evenementen organiseren, maar ook teams.

We zijn ook op zoek gegaan naar een buitenlocatie, om skirmers op die manier tegemoet te komen. Helaas is het Nederlandse natuurbeleid hierin erg lastig, want vrijwel elk geschikt terrein is een "Natura 2000" gebied en mag niet gebruikt worden. Overigens riepen de commerciele organisatoren (een deel er van iig) over zowel het Sportiom als een eventueel buiten terrein moord en brand, want we zouden ons niet moeten bemoeien met het faciliteren van skirms en weet ik wat nog meer. Mooi contrast wel met dat ze vervolgens ook zeggen dat de NABV niets doet voor skirmers of voor hen.
nst6ldr schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:26:
Ik vraag me af of dat nodig is, KNSA heeft ook geen eigen schietbanen en er zijn verenigingen te over. Voor cursussen huren ze gewoon een baan (en dat tegen een gunstig tarief omdat bond), en verder is er voor de KNSA (én NABV) zelf geen reden om een eigen baan/terrein te hebben. Een kantoor moet voldoende zijn.
Het NAC is ook het kantoor :) Voorheen huurde de NABV een ruimte in Den Bosch als kantoor, plus opslagruimte voor alle attributen die nodig zijn voor diverse competities, maar moest er voor elke vergadering een zaal worden afgehuurd in een hotel. Granted, dat is nu met covid ook zo want de vergaderzaal in het NAC is niet ruim genoeg om met alle maatregelen een LR vergadering te faciliteren.

Het argument van de "schietbanen te over" gaat natuurlijk ook een beetje krom, dat zijn over het algemeen verenigingsbanen waar je voor betaalt of lid moet zijn. De meeste terreinen zijn in de avonduren niet open, het NAC wel. Natuurlijk, het ligt niet voor iedereen om de hoek, maar de eis was juist centraal(ish) in Nederland om het voor zoveel mogelijk mensen in ieder geval bereikbaar te maken.
Pannekook schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:10:
Maar hier betalen we toch de terreinen zelf ook voor? Als binnenkomst?
Je betaalt een commerciele organisatie voor de skirm ja. Maar onder water betaal je ook de kosten voor de auditors, want die betaalt de NABV. Nu zijn dat geen tonnen, het gaat om een vrijwilligersvergoeding en reiskosten.
Hier bedoelde ik natuurlijk mee dat je ook de sport mag beoefenen, maar dit geeft meer duidelijkheid. Ik ben niet bekend met de gehele wetgeving (ik betaal = ik speel 8)7 )

Kun je dit misschien specifieker toelichten? Mag ook in prive bericht als je dat liever doet :)
williewimp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:47:
Een verzamelaarslidmaatschap zal er nooit komen, zoals Muer al zei is de hele wetgeving ingericht om de sport te beoefenen. Met een hypothetisch verzamelaarslidmaatschap heb je geen reden om AA's te hebben want je gebruikt ze niet voor de sport.
Als de NABV dat gaat doen halen ze hun eigen argument voor de ontheffing onderuit en dat is mogelijk vragen om problemen.
@Pannekook ^^ dit ongeveer. De vrijstelling voor airsoft is enkel met het doel sport. Of dat nou skirmen, IAPS, of kaartschieten is, het is een vorm van de sport beoefenen. Het alleen verzamelen is dat niet. Dat is "ik wil ze hebben voor aan de muur/op de kast". Dat mag niet met wapens, of het nu airsoft apparaten of vuurwapens zijn. Een "verzamelaarslidmaatschap" gaat dan dus ook tegen de vrijstelling in en brengt daarmee die vrijstelling in gevaar.

Maar even heel theoretisch als dat wel mogelijk zou zijn, waarom zou iemand dan voor het duurdere lidmaatschap gaan als ze ook voor 50 euro zo'n verzamelaarslidmaatschap kunnen krijgen, en toch elk weekend naar een skirm kunnen? Toegang tot het NAC?

Uit mijn hoofd zijn er zo'n 21000 leden (zaterdag heb ik weer een vergadering, dan krijg ik up to date cijfers). Het NAC kost zo'n 175k per jaar. Dat is dus 8 euro en wat centen per lid. Maar zoals ik al aangaf, het is niet alleen een hal waar je kunt afstellen/schieten/trainen, het is ook de kantoorruimte en opslag. Reken minimaal 10 euro per m2 per maand, dan zit je al makkelijk aan zo'n 60k op jaarbasis voor kantoor alleen. Dus als je het NAC "uit het lidmaatschap" haalt, bespaart je dat misschien 3 euro op jaarbasis per persoon. Niet echt de moeite.
@MueR Mag ik jou in ieder geval alvast bedanken voor jouw openheid in heel deze "discussie".
Ben wel wat anders gewend als je vragen stelt over inhoudelijke vereniging zaken ;)
Hey, ik zit in de Ledenraad voor de leden :P Maar zonder gekheid, als ik zonder embargos te breken iets kan uitleggen over waar de NABV zich allemaal mee bezig houdt, dan doe ik dat graag. Er is te veel onduidelijkheid bij leden waar hun geld allemaal naar toe gaat, waarbij sommigen ook nog een regelmatige bak eenzijdige anti-nabv onzin vanuit bepaalde facebookgroepen krijgen (de bestuursleden en LR leden die lid waren van die groepen zijn nagenoeg allemaal gebanned namelijk).

• Intergalactic
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11-06 15:57

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

even in haken, is er al eens gesproken over smokes? ik blijf het jammer vinden dat ook dit niet meer mag.
we mogen natuurlijk al geen pyro gebruiken(please) maar om weer smokes te mogen gebruiken zou toch echt wel fijn zijn,

| 𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord |

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Intergalactic schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:55:
even in haken, is er al eens gesproken over smokes? ik blijf het jammer vinden dat ook dit niet meer mag.
we mogen natuurlijk al geen pyro gebruiken(please) maar om weer smokes te mogen gebruiken zou toch echt wel fijn zijn,
Heb jij een brief gehad van ILENT? Ik niet.

Zonder gekheid.. ja het is besproken. De korte samenvatting is dat er een ambtenaar bij ILENT zit die de wet wil veranderen en dit gebruikt om een bepaalde categorie rookgeneratoren onder vuurwerk te krijgen. Sommige "smokes" zijn namelijk als P1 geclassificeerd, waarbij ze dus per definitie niet onder het vuurwerkbesluit vallen. Daar is deze meneer het niet mee eens.

[Voor 41% gewijzigd door MueR op 18-11-2020 13:01]

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MueR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:57:
[...]

Heb jij een brief gehad van ILENT? Ik niet.
Nee, maar het blijft allemaal verdomd onduidelijk en ik baal ervan.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Intergalactic schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:59:
[...]

Nee, maar het blijft allemaal verdomd onduidelijk en ik baal ervan.
Zie boven dus

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Overigens staat er ook wat over in de notulen van de ledenraadsvergadering van 19 juni 2020, die te downloaden zijn op de NABV portal.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MueR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:24:
Overigens staat er ook wat over in de notulen van de ledenraadsvergadering van 19 juni 2020, die te downloaden zijn op de NABV portal.
merci, ga eens loeren :)

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

met een beetje geluk dus ergens eind Dec een duidelijker beeld tenzij ze een uitstel termijn van 7 weken aanvragen :D

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Intergalactic schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:47:
met een beetje geluk dus ergens eind Dec een duidelijker beeld tenzij ze een uitstel termijn van 7 weken aanvragen :D
Misschien En als die uitspraak er is kan je direct weer aan de haal met je rookgeneratoren .. oh wacht, de velden zijn nog dicht.. :'(

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

MueR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:46:
[...]

Het NAC is ook het kantoor :) Voorheen huurde de NABV een ruimte in Den Bosch als kantoor, plus opslagruimte voor alle attributen die nodig zijn voor diverse competities, maar moest er voor elke vergadering een zaal worden afgehuurd in een hotel. Granted, dat is nu met covid ook zo want de vergaderzaal in het NAC is niet ruim genoeg om met alle maatregelen een LR vergadering te faciliteren.

Het argument van de "schietbanen te over" gaat natuurlijk ook een beetje krom, dat zijn over het algemeen verenigingsbanen waar je voor betaalt of lid moet zijn. De meeste terreinen zijn in de avonduren niet open, het NAC wel. Natuurlijk, het ligt niet voor iedereen om de hoek, maar de eis was juist centraal(ish) in Nederland om het voor zoveel mogelijk mensen in ieder geval bereikbaar te maken.
Ik ben vervelend, maar wil 't toch noemen: die voordelen zijn wederom voor mensen die in de buurt wonen. Ik en andere mensen die op afstand wonen gaan nooit wat met het NAC kunnen doen. Als de KNSA niet werkt als voorbeeld, neem dan de verschillende bonden van verschillende vechtsporten, motorsporten, indoor wielersporten, etc. Ik ben met best veel sportbonden in aanraking gekomen vanuit een van m'n eerdere banen, en ken de NABV als enige die zo opereert.

Deze werkwijze - in principe dat van een vereniging - neemt lokale verenigingen wind uit de zeilen (niemand gaat én betalen voor het NAC én voor een lokale vereniging), is buitengewoon onvriendelijk voor diegene die niet in de buurt wonen, en dat terwijl er best wel een bewezen format beschikbaar is in de vorm van ik weet niet hoeveel sportbonden.

Voor wedstrijden kan je een beroep doen op de bestaande terreinen, ik kan me maar moeilijk voorstellen dat die niet een avond willen inplannen voor dat soort commercie en reclame (dat geldt in ieder geval wel voor zo'n beetje alle verenigingen die ik ken). Je krijgt echt wel goodwill bij deze terreinen, ook op financieel gebied zijn daar echt wel oplossingen voor te verzinnen.

Voor opslag kan je veel goedkoper ergens storage krijgen, al denk ik dat het meevalt wat je als bond zou willen bewaren: vlaggen, banners en kraampjes voor evenementen, wat compressors en gereedschap omdat dat altijd wel uitkomt. Dan ben je er mijn inziens wel.

De mensen in het NAC kan je wegdoen, daar is geen noodzaak voor zonder NAC. Voor hulp bij evenementen kan je een beroep doen op de organisatie en plaats één of twee toezichthouders om de wedstrijd officieel te maken (dit is ook hoe het bij andere bonden werkt).

Dan hou je echt wel een knappe zak centen over om een eigen post/past-corona vergaderzaal te huren bij je kantoren.

Ik ben niet pertinent tegen de NABV overigens, maar zoals je merkt kan ik echt geen kaas van het NAC maken. Er zijn nog geen redenen langs gekomen dat deze zaal nodig is, maar iedereen betaald wel de huur voor (wat ik verwacht) nog geen 50% van de leden.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

nst6ldr schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:30:
[...]

Ik ben vervelend, maar wil 't toch noemen: die voordelen zijn wederom voor mensen die in de buurt wonen. Ik en andere mensen die op afstand wonen gaan nooit wat met het NAC kunnen doen. Als de KNSA niet werkt als voorbeeld, neem dan de verschillende bonden van verschillende vechtsporten, motorsporten, indoor wielersporten, etc. Ik ben met best veel sportbonden in aanraking gekomen vanuit een van m'n eerdere banen, en ken de NABV als enige die zo opereert.

Deze werkwijze - in principe dat van een vereniging - neemt lokale verenigingen wind uit de zeilen (niemand gaat én betalen voor het NAC én voor een lokale vereniging), is buitengewoon onvriendelijk voor diegene die niet in de buurt wonen, en dat terwijl er best wel een bewezen format beschikbaar is in de vorm van ik weet niet hoeveel sportbonden.
Zoals ik al eerder zei: je betaalt er misschien 3 euro op jaarbasis voor. En vergis je even niet in het belangrijkste verschil: er zijn geen lokale verenigingen, alleen commerciele bedrijven. Je kunt geen lid worden bij een Balls&Arrows of Veluwe en onbeperkt skirmen.
Voor wedstrijden kan je een beroep doen op de bestaande terreinen, ik kan me maar moeilijk voorstellen dat die niet een avond willen inplannen voor dat soort commercie en reclame (dat geldt in ieder geval wel voor zo'n beetje alle verenigingen die ik ken). Je krijgt echt wel goodwill bij deze terreinen, ook op financieel gebied zijn daar echt wel oplossingen voor te verzinnen.
Nee dat is lastig. Een IAPS competitie moet indoor. Daar moet de omgeving aan te passen zijn aan het specifieke parcours. Daarnaast zit je met het probleem dat sommige organisatoren elkaar het licht in de ogen niet gunnen, waardoor wij dan weer beschuldigd worden van vriendjespolitiek.
Voor opslag kan je veel goedkoper ergens storage krijgen, al denk ik dat het meevalt wat je als bond zou willen bewaren: vlaggen, banners en kraampjes voor evenementen, wat compressors en gereedschap omdat dat altijd wel uitkomt. Dan ben je er mijn inziens wel.
Je vergeet alle targets, complete opstellingen aan killhouse terreinen (zoals voor het NK Extreme Shooting, waarbij 2 teams naar het WK in Taiwan zijn gegaan), de kleine speedsoft opstelling en zo nog wel even meer. Daarbij komt dan weer een additionele kostenpost om die zooi steeds van en naar een locatie te zeulen, plus de huur van die locaties.
De mensen in het NAC kan je wegdoen, daar is geen noodzaak voor zonder NAC. Voor hulp bij evenementen kan je een beroep doen op de organisatie en plaats één of twee toezichthouders om de wedstrijd officieel te maken (dit is ook hoe het bij andere bonden werkt).
Er is 1 persoon in dienst, de rest is vrijwilliger. Die persoon houdt zich overigens ook bezig met het onderhoud aan de techniek in het NAC, zoals de targets, maar ook de verwarmingen, verlichting etc. Op het kantoorpersoneel na wat actief is bij NABV toernooien zijn de rest overigens ook vrijwilligers, dus heel veel gaat dat je ook niet opleveren.
Dan hou je echt wel een knappe zak centen over om een eigen post/past-corona vergaderzaal te huren bij je kantoren.
Dat gaat je vies tegenvallen.Alleen al de kantoorruimte is makkelijk een derde, zo niet de helft, van de kosten.
Ik ben niet pertinent tegen de NABV overigens, maar zoals je merkt kan ik echt geen kaas van het NAC maken. Er zijn nog geen redenen langs gekomen dat deze zaal nodig is, maar iedereen betaald wel de huur voor (wat ik verwacht) nog geen 50% van de leden.
Ik heb in MueR in "Het Grote Airsoft Topic deel 3/4" wat cijfers gegeven. Die drie euro (misschien?) op jaarbasis zal het echt niet zijn.

• Pannekook
Ik heb net even de begroting van NABV 2020 opgezocht, voor huisvesting wordt ongeveer 174000 berekend (ik neem aan het NAC).

Als ik @MueR goed begrijp, zit hier ook het kantoor maar ook alle opslag van de NABV bij.

Inkomsten zitten voornamelijk dus in de contributie van 72 euries, wat neerkomt op een geschatte 1.5mil voor 2020. Dan zit je dus op ongeveer 10% van de inkomsten die nodig zijn voor het NAC.

Als ik het zo bekijk, valt hier idd amper "winst" te halen. De meeste kosten (rond de 600k) gaat naar personeelskosten van 10 man om de vereniging draaiende te houden.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Pannekook schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:17:
Als ik het zo bekijk, valt hier idd amper "winst" te halen. De meeste kosten (rond de 600k) gaat naar personeelskosten van 10 man om de vereniging draaiende te houden.
Dat zijn 10 FTE, niet tien mensen ;) En voordat iemand zegt "ja maar 10 FTE dan verdienen ze 60k pp!!!", nee, dat is inclusief werkgeverslasten, verzekeringen, pensioenafdrachten en noem maar op. De salarissen van het personeel zijn overigens gebaseerd op de CAO Sport, dus ook die zijn ruwweg op te zoeken. Exacte salarissen kan ik je niet geven, want ik weet ze niet, krijg ze niet te zien en wil ze niet weten. Dat is privacy.

• Pannekook
MueR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:34:
[...]

Dat zijn 10 FTE, niet tien mensen ;) En voordat iemand zegt "ja maar 10 FTE dan verdienen ze 60k pp!!!", nee, dat is inclusief werkgeverslasten, verzekeringen, pensioenafdrachten en noem maar op. De salarissen van het personeel zijn overigens gebaseerd op de CAO Sport, dus ook die zijn ruwweg op te zoeken. Exacte salarissen kan ik je niet geven, want ik weet ze niet, krijg ze niet te zien en wil ze niet weten. Dat is privacy.
De begroting spreekt over 10 medewerkers, geen 10 FTE vandaar mn omschrijving ;) maar goed, we begrijpen elkaar wel :9

Denk dat dit alles voor mij wel een duidelijk genoeg beeld heeft gegeven in mn keuze voor betalen of wachten.. Nogmaals dank.

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

MueR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:01:
[...]

Zoals ik al eerder zei: je betaalt er misschien 3 euro op jaarbasis voor.
Maar dan snap ik het helemaal niet, voor pakweg €9,- kan het NAC met Noord, Oost en Zuid filiaal voor iedereen redelijk bereikbaar zijn?

• williewimp
nst6ldr schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:54:
[...]

Maar dan snap ik het helemaal niet, voor pakweg €9,- kan het NAC met Noord, Oost en Zuid filiaal voor iedereen redelijk bereikbaar zijn?
Als ze dat zouden doen zou er door de skirmers weer moord en brand geroepen worden dat er geld over de balk gesmeten werd en dat ze voor de contribute zo weinig terug krijgen.
Klagen kunnen ze wel.

Ik kom wel vaker gezeur etc. over de nabv tegen op Facebook en weet ik veel waar. Dan vraag ik wel eens of ze de nabv al hebben gevraagd om informatie. Het antwoord is altijd nee. Er worden vooral veel fabeltjes de wereld in geholpen merk ik.

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

williewimp schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:08:
[...]

Als ze dat zouden doen zou er door de skirmers weer moord en brand geroepen worden dat er geld over de balk gesmeten werd en dat ze voor de contribute zo weinig terug krijgen.
Klagen kunnen ze wel.
Maar dat is het voor mij nu ook, als een NAC zo weinig invloed heeft op de contributie, wat is dan het bezwaar om ervoor te zorgen dat iedereen er wat mee kan in plaats van een minderheid.

Linksom of rechtsom kan ik het NAC zoals deze nu is gewoon niet goedkeuren. Het blijft - ook door voorstanders op Facebook die je net aandraagt - genoemd worden als reden voor het bedrag van de contributie terwijl het effectief voor een minderheid daadwerkelijk nuttig is.

Soms denk ik wel eens dat mensen zich niet kunnen inleven hoe kut het is als je feitelijk niet je spullen kan afstellen en inschieten zonder 5 uur in de auto te zitten. En dan betaal je wél voor een locatie van een aantal andere leden, maar het is een minimaal bedrag, desondanks kan het blijkbaar niet voor de rest van NL gelden. De NABV voelt als een ver-van-mijn-bed show op deze manier.

• citruspers
MueR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:01:
complete opstellingen aan killhouse terreinen
Killhouse? Wat is een Killhouse? Bedoel je niet het Tactical Training House!?

Sorry, word ik elke keer dat ik in het NAC ben op gecorrigeerd door de vrijwilligers daar :+

• j0rDy
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12-06 16:56
En we schieten niet met balletjes maar BBs! (Wat zover ik weet afkorting is voor bullet balls)

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

nst6ldr schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:54:
[...]

Nou, nee. De kosten van het NAC zijn wel gewoon zo'n 8 euro en change per lid per jaar. Echter kan je bij het NAC daar een deel van "wegrekenen" omdat het ook dient als kantoor en opslag. Om een extra locatie er bij te doen in het noorden, westen en zuiden zal je al gauw richting de 30 euro per jaar extra gaan, misschien zelfs meer afhankelijk van huurprijzen. Reken daar ook voorzieningen en inrichting bij en je komt al heel rap op dat we dan in totaal dus (met 4 locaties) ruim 600k per jaar uit geven aan "huisvesting", met een initiele investering van waarschijnlijk nog eens een ton om het in te richten. Dat is 425000 meer dan we nu doen.

Dan heb je ook nog kosten aan onderhoud en het moet ook bemand worden. Dat kan niet met alleen vrijwilligers (die zijn al moeilijk genoeg te vinden) dus daar moeten we ook een beheerder in die locaties zetten. 3FTE er bij kost ook gemakkelijk 150k. Vrijwilligersvergoedingen gaan ook wel een goede 30-50k kosten. Laten we zeggen dat het op 600k per jaar komt. Delen door 21000 leden, of laten we daar zelfs 25000 leden pakken.. 24 euro per jaar extra per lid. En dat is met meer leden dan we nu hebben, met enorme nattevingergokjes. Dus tja. Ik verwacht trouwens dat we nog best eens met minder leden uit kunnen komen na dit jaar. Een jaar nauwelijks kunnen airsoften zal voor sommigen nog best een trigger zijn om op te zeggen.

En inderdaad, wat ook al gezegd werd, dan gaan alle skirmers nog harder schreeuwen dat de NABV alleen maar voor de IAPS en speedsofters dingen doet.

[Voor 5% gewijzigd door MueR op 19-11-2020 11:12]

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

En heb je zelf suggesties om het voor mij praktisch te houden dat ik effectief lid ben van een sportschool 2,5 uur rijden verderop terwijl letterlijk iedere ander vorm van sport beter bereikbaar is? Want om iedere keer ~€25,- te betalen als ik in de buurt mijn spullen wil uitproberen of afstellen terwijl ik al contributie betaal, dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Wat dat betreft ben ik erg benieuwd wat je zou zien als je een heatmap loslaat op de uitschrijvingen, of daarin zichtbaar is dat mensen die niet in de buurt van Geldersmalen wonen zich helemaal niet betrokken voelen en dus makkelijker de keuze maken om hun vrije tijd op een andere manier te besteden. Dan is de corona crisis slechts het laatste duwtje.

• citruspers
Volgens mij kan je het als NABV ook gewoon niet goed doen. Er is gekozen voor 1 NAC in het midden van het land, gecombineerd met kantoor om de kosten van 8 naar 3 euro per lid te brengen. Deze is echter lastig te bereiken voor een hoop leden, dus er moeten meer NAC's komen?

Gelijktijdig wordt er geklaagd over dat de contributie te hoog is en dat de NABV te veel spendeert aan IAPS en speedsoft, waardoor 1 NAC al te veel is en er voor meerdere NAC's door het land verspreid al helemaal geen draagvlak is. 8)7

Een oplossing die voor iedereen perfect is gaat gewoon nooit lukken. Ik woon zelf redelijk in de buurt van het NAC, maar speel geen IAPS of speedsoft en kom ook niet op elke locatie die door de NABV gecertificeerd wordt. Moet ik dan maar aan het eind van het jaar 25 cent gaan terugvorderen omdat ik niet op het nieuwe veld van Copperhead heb gespeeld? En vervolgens 10 cent extra lappen omdat ik wel rookgranaten wil gebruiken op skirms? :+

Ergens moeten compromissen worden gesloten, en daar hebben we allemaal invloed op via de ledenraad.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

citruspers schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:14:
Volgens mij kan je het als NABV ook gewoon niet goed doen. Er is gekozen voor 1 NAC in het midden van het land, gecombineerd met kantoor om de kosten van 8 naar 3 euro per lid te brengen. Deze is echter lastig te bereiken voor een hoop leden, dus er moeten meer NAC's komen?
Ja en nee. We hebben gekozen voor 1 NAC, centraal gelegen, maar we hebben ook echt geprobeerd om ook een skirm terrein buiten te vinden, zoals ik eerder al zei. Het is niet dat we niet ook in Drenthe, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht een NABV locatie willen, maar het gaat om jullie geld. Geld van alle leden, wat wij als Ledenraad moeten afwegen of we dat willen uitgeven. Dat en de wetgeving die het moeilijk maakt.
Gelijktijdig wordt er geklaagd over dat de contributie te hoog is en dat de NABV te veel spendeert aan IAPS en speedsoft, waardoor 1 NAC al te veel is en er voor meerdere NAC's door het land verspreid al helemaal geen draagvlak is. 8)7

Een oplossing die voor iedereen perfect is gaat gewoon nooit lukken.
Dit dus. Overigens heb ik wel gevraagd aan het verenigingsbureau of ze de bezoekersstatistieken van het NAC kunnen specificeren naar provincie. Wanneer ik er antwoord op krijg weet ik niet, maar ik wilde het iig laten weten.

• Pannekook
MueR schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:06:
[...]

maar we hebben ook echt geprobeerd om ook een skirm terrein buiten te vinden, zoals ik eerder al zei
In weert ligt nog een voormalig terrein. :+
Kan ik weer op de fiets :9

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

citruspers schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:14:
Volgens mij kan je het als NABV ook gewoon niet goed doen.
Comes with the territory, en ik zou het fijn vinden als je me niet vergelijkt met Facebookers. Dat mijn opmerking - dan wel hulpvraag - per definitie niet geldig is omdat 'iedereen wel wat te zeuren heeft' vind ik bijzonder kinderachtig. Dat je daar in de buurt woont is dan ook echt geen verassing.

Leuk dat jij lid bent van een sportvereniging waar je met regelmaat naartoe kan, voor mij is dat een bijzonder onpraktische onderneming. Desondanks kom ik niet onder lidmaatschap uit als ik elders tegen entreegeld zou willen spelen. En spullen afstellen of uitproberen? Vergeet het maar.

Dat je dat vergelijkt met bezwaar op de kosten die ze maken op veiligheid geeft op zich al aan dat je op gebied van persoonlijkheid niet hoog scoort voor inlevingsvermogen.

Dit dus. Overigens heb ik wel gevraagd aan het verenigingsbureau of ze de bezoekersstatistieken van het NAC kunnen specificeren naar provincie. Wanneer ik er antwoord op krijg weet ik niet, maar ik wilde het iig laten weten.
Kan je hetzelfde doen voor uitschrijvingen? Lijkt me geen hele gekke vraag, sommige energiebedrijven doen dit om te zien hoe de concurrentie zich beweegt.

Dan kan er wel een financiële reden zijn om die locaties niet te voorzien, als blijkt dat de uitschrijvingen met name verder uit het centrum liggen dan loop je netto dus wel contributie van die leden mis. Alsnog zou je dan willen kijken hoe je leden gaat betrekken, want voor ons in het buitengebied (zo noem ik het maar even) is de NABV vooral een nieuwsbrief.

Mensen klagen al dat ze zich niet vertegenwoordigd voelen door die (voornamelijk) NAC specifieke disciplines, moet je je voorstellen hoe dat ligt als je überhaupt geen toegankelijke schietbaan hebt zonder gelijk aan een evenement mee te moeten doen.

• citruspers
@nst6ldr Misschien dat je mijn comment nog een keertje door wil lezen in de context van de discussie, niet alleen jouw laatste reactie. Je bent je namelijk aan het verdedigen tegen dingen die ik niet gezegd heb op basis van een comment die niet eens direct aan jou gericht was. Vervolgens gebruik je dat om mijn persoonlijkheid aan te vallen. Ik weet dat het wat vroeg was vanmorgen, maar dit gaat wel een beetje ver toch?
nst6ldr schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:53:Leuk dat jij lid bent van een sportvereniging waar je met regelmaat naartoe kan, voor mij is dat een bijzonder onpraktische onderneming.
Ik denk dat je overschat hoeveel praktischer het voor mij is, of hoe vaak ik naar het NAC ga (2x dit jaar volgens de NABV registratie).

Ik heb namelijk geen auto, dus zelfs voor een bezoekje aan het NAC in de "buurt" (half uur met de auto) ben ik afhankelijk van vrienden. Dat probleem heb ik nog meer met airsoft velden (die nauwelijks in midden-Nederland te vinden zijn) en bereikbaarheid van velden met het OV is al helemaal bagger. Voor mij is een lange reistijd helaas de standaard voor die paar keer in het jaar dat ik ga airsoften.

[Voor 4% gewijzigd door citruspers op 20-11-2020 11:09]

• williewimp
@citruspers Dat veld in Wormerveer is super te bereiken met de trein! Alleen wel een eind weg ;)

• citruspers
Thanks Willie, ga ik in gedachten houden. Qua veld leek het me niet zo spannend (open grasveld, voormalig paintballveld toch?) maar als de sfeer een beetje goed is hoeft dat geen probleem te zijn. :)

• williewimp
citruspers schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:07:
Thanks Willie, ga ik in gedachten houden. Qua veld leek het me niet zo spannend (open grasveld, voormalig paintballveld toch?) maar als de sfeer een beetje goed is hoeft dat geen probleem te zijn. :)
Ja, je kunt er ook nog steeds paintballen. Ze kunnen het in vakken verdelen met van die gordijnen zeg maar.Het is inderdaad niet zo'n super spannende indeling, maar wat het de vorige keer zo leuk maakte is de originele gamemodes. Sommige stukken zijn overigens dichter begroeid. 1 team verdedigen met één leven en het andere team onder tijdsdruk aan de andere kant van het veld proberen te komen etc etc. Ik heb me er toen goed vermaakt. Nadeel vond ik de te lange pauze, omdat ze daar catering hebben. Mensen bestelden pas hun eten in de pauze ipv. vantevoren ofzo, duurde bijna een uur. Heb ik toch liever een half uurtje en dan wat eerder klaar. Of een keertje meer een kwartiertje pauze.
Waar woon je ergens eigenlijk? Als je een keer mee wilt rijden is 't geen probleem.

• citruspers
Die gamemodes klinken wel leuk inderdaad, vooral het verdedigen met aan 1 kant levens is leuk (al eerder gedaan bij Area077, The manor enzovoorts) omdat het zichzelf vanzelf balanceert ongeacht de teams.
Lange pauze's is wel jammer inderdaad, kan me nog wel een skirm bij Chapter 4 herinneren waar we met z'n allen zaten te duimendraaien terwijl een paar man aan de lopende band frikandellen naar binnen aan het duwen was :+

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Zo. Net thuis van de vergadering (7 uur lang!! ben kapot). De directeur van het bureau is een absolute held, want hij heeft mijn verzoek om cijfers over het bezoek aan het NAC dus toch nog even voor de vergadering uitgewerkt. Ik heb helaas geen kopie van die slide om zo te delen, die heb ik wel gevraagd en misschien komt deze wel bij de notulen, maar daar kan ik op dit moment niets over zeggen. De cijfers hieronder doe ik uit mijn hoofd.

Uit de cijfers blijkt, en het gaat om bezoek tot nu toe in 2020, dat er 400+ leden uit Zuid Holland naar het NAC zijn gekomen dit jaar. Het meeste bezoek komt daar dus ook vandaan, met een goede afstand naar de ~260 uit Brabant. Niet geheel verrassend overigens, aangezien ZH ook de grootste provincie is qua aantal airsofters. Het lijstje werd verder aangevoerd door Utrecht, Gelderland en Noord Holland. Bezoekers uit "de uithoeken" zoals Groningen en Zeeland waren er weinig, met 5 uit Groningen als minste, maar gezien de afstand wel te verwachten.

• Pannekook
MueR schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:07:
[...]

Zo. Net thuis van de vergadering (7 uur lang!! ben kapot). De directeur van het bureau is een absolute held, want hij heeft mijn verzoek om cijfers over het bezoek aan het NAC dus toch nog even voor de vergadering uitgewerkt. Ik heb helaas geen kopie van die slide om zo te delen, die heb ik wel gevraagd en misschien komt deze wel bij de notulen, maar daar kan ik op dit moment niets over zeggen. De cijfers hieronder doe ik uit mijn hoofd.

Uit de cijfers blijkt, en het gaat om bezoek tot nu toe in 2020, dat er 400+ leden uit Zuid Holland naar het NAC zijn gekomen dit jaar. Het meeste bezoek komt daar dus ook vandaan, met een goede afstand naar de ~260 uit Brabant. Niet geheel verrassend overigens, aangezien ZH ook de grootste provincie is qua aantal airsofters. Het lijstje werd verder aangevoerd door Utrecht, Gelderland en Noord Holland. Bezoekers uit "de uithoeken" zoals Groningen en Zeeland waren er weinig, met 5 uit Groningen als minste, maar gezien de afstand wel te verwachten.
Zeer toevallig ook cijfers van 2019 die je weet of geldt dit specifiek voor 2020?
Deze cijfers zullen denk ik wel ver uit elkaar liggen vanwege heel de corona maatregelen gedurende het jaar.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Pannekook schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:46:
[...]

Zeer toevallig ook cijfers van 2019 die je weet of geldt dit specifiek voor 2020?
Deze cijfers zullen denk ik wel ver uit elkaar liggen vanwege heel de corona maatregelen gedurende het jaar.
Nee, van 2019 heb ik geen cijfers. Ik was al enorm verrast dat deze cijfers nu al beschikbaar waren. Ik hoop ook van harte dat mijn opmerking in de vergadering dat Gerard een held is wordt opgenomen in de notulen, want de kaart die ik zag was niet alleen uitgewerkt op provincie niveau, maar zelfs op regio, met bijvoorbeeld aantallen in Rotterdam, Amsterdam etc. Ze hebben dus wel echt even veel werk verzet, voor een verzoek wat op zeer korte dag werd gedaan, eigenlijk vanuit jullie in dit topic.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik kon de black friday aanbiedingen niet weerstaan en heb vanalles besteld :D

Als alles binnen is zal ik wel een fotootje plaatsen, kwam er alleen achter dat ik de verkeerde magazijnen had besteld voor het pistool (lezen is lastig :+ ):

Vorsk Hi-Capa 4.3 (black/grey) en Vorsk EU extended mags passen niet op elkaar. Dacht dat EU voor Europese Unie stond, zelfde merk etc zal wel passen |:( Zijn alweer retour.

Nu nog wachten op de ARP9

• williewimp
Bunker 501 had wel wat mooie aanbiedingen maar wel met beperkte voorraad. Van de week G&G GC16 voor 125 euro. Ze hadden er 25 beschikbaar.

Ik heb zelf net bij UKtactical een warrior kitje in OD besteld:
-Recon plate carrier
-dual pistol pouch
-radio pouch
-triple magpouch voor m4 met buckles
-triple magpouch voor AK/308
-hanger

Met deze set kan ik snel switchen tussen M4 en de SCAR-H.

Momenteel is Warrior Assualt Systems daar met 20% korting, standaard heb je daar een 10% kortingscode dus scheelt in totaal 10%. Ik zat er al een tijdje op te azen en ze hebben niet eerst de prijzen verhoogd ofzo. OD is hier ook niet of maar in een beperkt assortiment te krijgen.

Maar ik ben een heel eind compleet met spulletjes. Heb eindelijk bijna alle kit compleet. Wil nog een LPVO voor de SCAR-H, een dangler voor de PC en die nieuwe EPM1's zijn ook wel mooi.

[Voor 19% gewijzigd door williewimp op 27-11-2020 17:53]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Bijna alles is binnen !

Wacht nog op de 2 extended mags voor de hi-capa en de 4 mid-caps voor de ARP9 (heb de X9 mid-caps op amazon besteld, die zijn 120bbs tov de 60bb ARP9 mid-caps)

Verder nog (niet op foto) gekocht:
-Chest rig (plate carrier leek me wat te groot / onhandig. Misschien later nog)
-Valken tango thermal goggles
-H&K green gas (50% korting! :) )
-2 flesjes van 2700bbs 0.2gr (ook 50% korting)
-Speedloader

En dat laatste heb ik een vraagje over. Bij de speedloader zat een extra opzet stukje maar ik heb geen idee waar die voor moet zijn:

Gaat om het stukje rechtsonder. Voor pistol mags zit een ingebouwd clipje en dat ding rechtsonder past ook nergens lekker op ofzo :? Waar is dit voor?

En nog een vraag, wat voor kleding dragen jullie? Gewoon iets van een camo outfit? Kleding + helm moet ik nog kopen namelijk :P

[Voor 4% gewijzigd door India Sierra op 01-12-2020 20:10]

• citruspers
Flink uitgepakt India Sierra!

Zo'n hoekige adapter op je speedloader bedoel je? Meestal worden die gebruikt voor GBB mags (die hebben feed lips aan beide zijden van de BB en moeten wat anders gevuld worden dan normale mid/hicaps)

>En nog een vraag, wat voor kleding dragen jullie? Gewoon iets van een camo outfit?

Hangt helemaal van de dag af.

Cargo broek, al dan niet met camo en daarboven een combat shirt met lange mouwen. Ademt wat beter als je een plate carrier draagt. Helm altijd (ik heb een Warq dus dat is meteen mijn gezicht- en oogbescherming), anders zou ik buiten denk ik geen helm dragen. Binnen wel, vooral door lage muurtjes, raampjes waar je doorheen kan klimmen enzovoorts.

Je hebt trouwens niet hele tactische/speciale kleding nodig vooor airsoft, het bevordert vooral de LARP/immersie. Alleen lange mouwen zijn wel een aanrader als je buiten gaat spelen, ivm de brandnetels :+

[Voor 13% gewijzigd door citruspers op 01-12-2020 20:23]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

citruspers schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:16:
Flink uitgepakt India Sierra!

Zo'n hoekige adapter op je speedloader bedoel je? Meestal worden die gebruikt voor GBB mags (die hebben feed lips aan beide zijden van de BB en moeten wat anders gevuld worden dan normale mid/hicaps)

>En nog een vraag, wat voor kleding dragen jullie? Gewoon iets van een camo outfit?

Hangt helemaal van de dag af.

Cargo broek, al dan niet met camo en daarboven een combat shirt met lange mouwen. Ademt wat beter als je een plate carrier draagt. Helm altijd (ik heb een Warq dus dat is meteen mijn gezicht- en oogbescherming), anders zou ik buiten denk ik geen helm dragen. Binnen wel, vooral door lage muurtjes, raampjes waar je doorheen kan klimmen enzovoorts.
Ha thanks! Ik twijfelde maar om direct alles zo goedkoop mogelijk te doen leek me niet verstandig en kon zomaar het plezier bederven. Kan later nog kijken of ik sommige dingen het beste goedkoper kan kopen. En black friday kortingen waren ook niet verkeerd, 50% korting op de ARP9 en 12.5% op de Vorsk hi-capa

Ja hoekige adapter is het inderdaad. Heb geen GBB (behalve de pistol dan) Ga ik denk ik sowieso kwijtraken maar we gaan het zien :+

Ik denk dat ik voorlopig indoor zal spelen gezien atcx veldhoven dicht lijkt (of niet?) of iemand moet andere outdoor velden weten in de buurt van Eindhoven :)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Heb gisteren mail gehad dat unit13 weer gewoon begint met airsoft skirms. Natuurlijk wel "corona proof" maar goed, iig weer skirms. Ik zie dat area077 nog met max 2v2 werkt.

Weet ook niet zo goed hoe unit13 hier bij komt, ik zie nergens iets terug van versoepelde maatregelen en de site van de nabv zegt nog steeds dat skirms niet mogen.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

India Sierra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:36:
Heb gisteren mail gehad dat unit13 weer gewoon begint met airsoft skirms. Natuurlijk wel "corona proof" maar goed, iig weer skirms. Ik zie dat area077 nog met max 2v2 werkt.

Weet ook niet zo goed hoe unit13 hier bij komt, ik zie nergens iets terug van versoepelde maatregelen en de site van de nabv zegt nog steeds dat skirms niet mogen.
dit mag deels bepaald worden door gemeente

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Mogelijk staan we aan de vooravond van een flinke verandering in de regels rondom airsoft:

https://www.raadvanstate....Iyv4shsoSP5P6JcHryC2GD0QE

In deze zaak betoogde iemand dat je geen verplicht lid zou moeten hoeven worden van de NABV om je replica's thuis te mogen houden. Dit werd deze persoon in eerste intantie geweigerd, maar nu heeft hij op dit vlak toch een succes weten te boeken. Als het hem gaat lukken om via de andere route toestemming te krijgen, dan vermoed ik dat de NABV wel eens behoorlijk leeg kan lopen.
Een opmerkelijke uitspraak op gronden van de ABRvS zelf.
Jammer genoeg hoefde de afdeling hierna niet meer in te gaan op de aangevoerde gronden, maar het uiteindelijke resultaat blijft hetzelfde.
Iedereen kan voor 80,00 Euro een ontheffing vragen voor het bezit, vervoer, binnenkomen, uitgaan, enz van Airsoft apparaten. Een ontheffing is vijfjaar geldig.
Ook mag de minister geen zwaardere eisen stellen aan de ontheffing dan aan de vrijstelling met daaraan gekoppeld verplicht lidmaatschap van de NABV. Hierdoor zal bij iedereen die voor een VOG in aanmerking komt een ontheffing niet geweigerd kunnen worden.
Indien de minister wel zwaardere eisen stelt is dit in strijd met de vrijheid van vereniging omdat de minister de keuzevrijheid van het (niet) verenigen beïnvloedt.
Hierover bestaat al een arrest van het EHRM.
https://www.rtvdrenthe.nl/.../Drent-mag-airsoftwapens...
via: https://www.facebook.com/vuwa.peter/

We zullen zien hoe dit weer gaat uitpakken.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dr.lowtune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:56:
Mogelijk staan we aan de vooravond van een flinke verandering in de regels rondom airsoft:

In deze zaak betoogde iemand dat je geen verplicht lid zou moeten hoeven worden van de NABV om je replica's thuis te mogen houden. Dit werd deze persoon in eerste intantie geweigerd, maar nu heeft hij op dit vlak toch een succes weten te boeken. Als het hem gaat lukken om via de andere route toestemming te krijgen, dan vermoed ik dat de NABV wel eens behoorlijk leeg kan lopen.
Ik geloof ook dat er het afgelopen jaar een hoop drama is geschopt door leden van de NABV omdat ze van mening waren dat de vereniging de airsoft-sport niet genoeg behartigde. Met name dat de NABV zelf zich opstelde als 'autoriteit' op het gebied van de sport, maar wel nadruk legde op disciplines als IAPS en SpeedQB terwijl er voor skirms eigenlijk niets werd gedaan. En met dus ook dat ze van mening waren dat het geld wat naar de NABV ging niet voor 'hun sport' werd uitgegeven.

Dat stootte een hoop airsofters tegen het zere been en er is binnen een bepaalde groep een beetje een domme anti-NABV mentaliteit ontstaan.

ik ben (vooral uit nieuwsgierigheid) wel benieuwd hoe deze zaak gaat lopen. Want in het meest gunstige geval bied je de mogelijkheid om een zustervereniging naast de NABV te laten ontstaan die zich misschien meer kan richten op de realistische disciplines, dus skirms en milsims.

In het meest ongunstige geval... is deze zaak een landmijn onder de sport, want de Raad van State kan ook zomaar beslissen dat de NABV geen mandaat meer heeft, en alle replica's van de ene op de andere dag weer verboden zijn onder de WWM. :(

[Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 17-12-2020 17:07]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

citruspers schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:59:
[...]

Killhouse? Wat is een Killhouse? Bedoel je niet het Tactical Training House!?

Sorry, word ik elke keer dat ik in het NAC ben op gecorrigeerd door de vrijwilligers daar :+
En heb ook niet het lef om het woord 'wapen' in de mond te nemen, want het is een airsoftapparaat!

Ja, ik snap dat het voor de wet zo moet heten, maar doe in de spreektaal een beetje normaal. :+

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

dr.lowtune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:56:

[...]

via: https://www.facebook.com/vuwa.peter/

We zullen zien hoe dit weer gaat uitpakken.
Nee hoor, totaal niet. Er is alleen geoordeeld dat een aanvraag voor een ontheffing was afgewezen zonder daarbij een van de in artikel 7 wwm genoemde weigeringsgronden te benoemen. Alle andere argumenten die deze persoon heeft aangedragen zijn eerder als ongegrond verklaard en behouden (zoals zijn eis dat de hele vrijstellingsregeling voor airsofters ongeldig verklaard wordt, waarmee we allemaal het bokje zouden zijn).

Het enige wat deze persoon dus nu kan doen is nogmaals een ontheffing aanvragen en dan zal de Minister met een betere reden moeten komen dan "dit kan al via de NABV".

[Voor 9% gewijzigd door MueR op 17-12-2020 17:57]

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Overigens wordt er op facebook een hoop geblaat over die ontheffingen. "5 jaar geldig voor maar 80 euro!!!".. nee, maximaal 5, maar ter beoordeling aan de korpschef, dus kan ook zomaar 1 jaar zijn. Maar stel je krijgt zo'n ding voor 5 jaar, dan heb je er nog niets aan. De vrijstelling voor NABV leden is namelijk inclusief transport van en naar evenementen, dat is niet van toepassing bij zo'n ontheffing.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MueR schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:49:
[...]

Nee hoor, totaal niet. Er is alleen geoordeeld dat een aanvraag voor een ontheffing was afgewezen zonder daarbij een van de in artikel 7 wwm genoemde weigeringsgronden te benoemen. Alle andere argumenten die deze persoon heeft aangedragen zijn eerder als ongegrond verklaard en behouden (zoals zijn eis dat de hele vrijstellingsregeling voor airsofters ongeldig verklaard wordt, waarmee we allemaal het bokje zouden zijn).

Het enige wat deze persoon dus nu kan doen is nogmaals een ontheffing aanvragen en dan zal de Minister met een betere reden moeten komen dan "dit kan al via de NABV".
Maar waarom zou je niet meteen een vrijstelling voor transport er bij aan kunnen vragen?

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

dr.lowtune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:14:
[...]

Maar waarom zou je niet meteen een vrijstelling voor transport er bij aan kunnen vragen?
Dat kan, maar dan moet je daar weer een wettelijke grond voor aandragen. Als je aanvraag voor een ontheffing "verzamelen" is, heb je dus nul grond voor transport. Als je vervolgens bij je aanvraag voor transport claimt het nodig te hebben om die buks te kunnen gebruiken om te airsoften, dan is je initiële verzamel aanvraag daarmee direct op z'n zachtst gezegd twijfelachtig tot regelrecht onwaar. Voor de beoefening van de sport is immers geen legale grondslag voor een verzamel-ontheffing, daar is de vrijstelling via een door de minister erkende vereniging voor.

[Voor 4% gewijzigd door MueR op 17-12-2020 20:31]

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MueR schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:30:
[...]

Dat kan, maar dan moet je daar weer een wettelijke grond voor aandragen. Als je aanvraag voor een ontheffing "verzamelen" is, heb je dus nul grond voor transport. Als je vervolgens bij je aanvraag voor transport claimt het nodig te hebben om die buks te kunnen gebruiken om te airsoften, dan is je initiële verzamel aanvraag daarmee direct op z'n zachtst gezegd twijfelachtig tot regelrecht onwaar. Voor de beoefening van de sport is immers geen legale grondslag voor een verzamel-ontheffing, daar is de vrijstelling via een door de minister erkende vereniging voor.
kan je überhaupt ontheffing krijgen voor cat 1 "wapens" :$ naast de NABV of andere vereniging(verenigingsloos dus)

op verzamel verlof mag je namelijk alleen cat 3 verzamelen en die is max 1 jaar geldig

[Voor 13% gewijzigd door Intergalactic op 18-12-2020 09:57]

• williewimp
Wat intergalactic zegt. Het klinkt allemaal leuk, maar dat meneer die de zaak aangespannen heeft in het gelijk is gesteld in de rechtszaak wil niet zeggen dat hij bij een nieuwe aanvraag wel een verlof krijgt. Dat is allemaal nog maar de vraag namelijk. Ik zie ook allerlei onzin verhalen dat ze het je niet mogen weigeren etc etc. Dat is allemaal nog geen duidelijk verhaal en heel veel is ongefundeerde informatie of onjuist. Ik begin hier in ieder geval niet aan voordat er meer duidelijk is over deze zaak.
Daarnaast is het ook nog niet bekend wat de NABV er van gaat vinden en wat het gaat betekenen voor actieve airsofters vs verzamelaars.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

williewimp schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:20:
Wat intergalactic zegt. Het klinkt allemaal leuk, maar dat meneer die de zaak aangespannen heeft in het gelijk is gesteld in de rechtszaak wil niet zeggen dat hij bij een nieuwe aanvraag wel een verlof krijgt. Dat is allemaal nog maar de vraag namelijk. Ik zie ook allerlei onzin verhalen dat ze het je niet mogen weigeren etc etc. Dat is allemaal nog geen duidelijk verhaal en heel veel is ongefundeerde informatie of onjuist. Ik begin hier in ieder geval niet aan voordat er meer duidelijk is over deze zaak.
Daarnaast is het ook nog niet bekend wat de NABV er van gaat vinden en wat het gaat betekenen voor actieve airsofters vs verzamelaars.
Mijn grootste vrees is dat door al dit geneuzel er opnieuw gekeken gaat worden naar de legaliteit van airsoft in het algeheel. het zou echt zonde zijn als er een paar droeftoeters het voor de rest verpesten door nu massaal ontheffing aan te vragen.

op feesboek (:+) wordt er nu gezegd "vraag je ontheffing aan want ze kunnen niks anders dan reageren omdat anders blah blah blah" zeer vermoeiend allemaal.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Intergalactic schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:24:
[...]

Mijn grootste vrees is dat door al dit geneuzel er opnieuw gekeken gaat worden naar de legaliteit van airsoft in het algeheel. het zou echt zonde zijn als er een paar droeftoeters het voor de rest verpesten door nu massaal ontheffing aan te vragen.
Het idiote is dan nog, als airsoft ineens niet meer legaal zou worden, dan zijn alle spelers in NL ineens in overtreding vanwege verboden wapenbezit. Kan de politie praktisch langs de deuren gaan met een busje.

En als de sport dan later weer wél legaal zou worden krijgt niemand een ontheffing want alle VOGs worden dan geweigerd. :X

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Stoney3K schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:42:
[...]

Het idiote is dan nog, als airsoft ineens niet meer legaal zou worden, dan zijn alle spelers in NL ineens in overtreding vanwege verboden wapenbezit. Kan de politie praktisch langs de deuren gaan met een busje.

En als de sport dan later weer wél legaal zou worden krijgt niemand een ontheffing want alle VOGs worden dan geweigerd. :X
Dit zou inderdaad een mogelijkheid zijn :$, ook heb ik het idee dat men er heel makkelijk overdenkt, maar dat zal wel aan mij liggen.

• citruspers
Intergalactic schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:49:
ook heb ik het idee dat men er heel makkelijk overdenkt, maar dat zal wel aan mij liggen.
Daar zeg je wat. Veel mensen vergeten uberhaupt dat onze replica's onder de WMM vallen en dus fatsoenlijk opgeslagen en vervoerd moeten worden. Een tijd terug wilde iemand met een replica open en bloot naar de parkeerplaats te lopen 8)7

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Het zal zo’n vaart allemaal niet lopen, maar ik hoop wel dat de NABV nu eens een keer de oogkleppen af doet.

• Francis
  • Laatst online: 11-06 19:47

Francis

DL 650 V-Sttrom

williewimp schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:20:

Kunnen ze eenvoudig oplossen. Wil je skirmen? NABV pas hebben.
Ik snap niet dat mensen zo lopen te zeiken....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Francis schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:13:
[...]

Kunnen ze eenvoudig oplossen. Wil je skirmen? NABV pas hebben.
Ik snap niet dat mensen zo lopen te zeiken....
Ik snap het wel, want je geeft de NABV dan een monopolie, monopolies zijn niet wenselijk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dr.lowtune schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:39:
[...]

Ik snap het wel, want je geeft de NABV dan een monopolie, monopolies zijn niet wenselijk.
Je kan er best wat voor zeggen dat dat in strijd is met het recht op vrije vereniging, want de NABV is de enige 'airsoftvereniging' waar je je bij kan aansluiten. En daarnaast is concurrentie tussen verenigingen gezond voor het ontwikkelen van de sport.

Op dit moment zijn er alleen commerciële skirm-lokaties die met elkaar concurreren en dan is de motivatie dus ook vooral winst maken, niet de kwaliteit van de sport verbeteren.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Het rare aan de NABV vind ik dat het ongeveer 3x duurder is dan een wapenverlof om een echt vuurwapen te bezitten. Voelt een beetje krom.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

India Sierra schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:12:
Het rare aan de NABV vind ik dat het ongeveer 3x duurder is dan een wapenverlof om een echt vuurwapen te bezitten. Voelt een beetje krom.
dat komt omdat de NABV meer is dan alleen een wapen verlof, het is een vereniging die ook je ontheffing verstrekt.
Als je via de club lid bent van de KNSA is het KNSA contributie+ je lidmaatschap(en af en toe wapenverlof kosten). sowieiso is sport schieten per jaar alleen al duurder dan wat wij afdragen aan de NABV, geloof dat alleen al een lidmaatschap ongeveer 95-100 PJ is.

edit:

Na even meer onderzoek blijkt het dat de kosten voor een club flink verschillen en dat je bij sommige tegen de 300 euro aan hikt. dus zo slecht hebben wij het niet, met een beetje pech komt hier trouwens nog 42 euro KNSA contributie bij.

[Voor 16% gewijzigd door Intergalactic op 06-01-2021 08:53]

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Intergalactic schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:43:
[...]

dat komt omdat de NABV meer is dan alleen een wapen verlof, het is een vereniging die ook je ontheffing verstrekt.
Als je via de club lid bent van de KNSA is het KNSA contributie+ je lidmaatschap(en af en toe wapenverlof kosten). sowieiso is sport schieten per jaar alleen al duurder dan wat wij afdragen aan de NABV, geloof dat alleen al een lidmaatschap ongeveer 95-100 PJ is.
De KNSA was dit jaar €42,50, de vereniging was €47,50. Kanttekening is dat het een vereniging is, dus je betaald geen €25,- aan de poort voor een dag entree, je kan binnenlopen wanneer je wil. Dus het schieten met vuurwapens is alleen voor jaarlijks lidmaatschap duurder, vanaf de eerste keer dat je naar een skirm gaat is airsoft duurder.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

nst6ldr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:51:
[...]

De KNSA was dit jaar €42,50, de vereniging was €47,50. Kanttekening is dat het een vereniging is, dus je betaald geen €25,- aan de poort voor een dag entree, je kan binnenlopen wanneer je wil. Dus het schieten met vuurwapens is alleen voor jaarlijks lidmaatschap duurder, vanaf de eerste keer dat je naar een skirm gaat is airsoft duurder.
Klopt, alleen is dat niet aan ons. we kunnen moeilijk dwingen orga's goedkoper te worden omdat de NABV oh zo duur is of andersom natuurlijk :+

al is dat natuurlijk anders als je veel schiet op een avond/dag gok ik zo. zeker als aspirant waar bij je 15 euro de doos munitie betaald.

[Voor 10% gewijzigd door Intergalactic op 06-01-2021 08:54]

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Intergalactic schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:52:
[...]

Klopt, alleen is dat niet aan ons. we kunnen moeilijk dwingen orga's goedkoper te worden omdat de NABV oh zo duur is of andersom natuurlijk :+
Ik had een stukje terug een soortgelijk betoog gevoerd, al ging het mij niet zozeer over de hoogte van de contributie maar de manier hoe we hier betalen voor de sport. Voor letterlijk iedere andere sport betaal je contributie voor een vereniging en een bond, en als je uitstapjes maakt naar een andere vereniging (bijvoorbeeld een wedstrijd of oefenening) dan wordt dat óf vanuit de vereniging betaald, óf als het een individuele onderneming is dan betaal je entreeprijs.

Bij de NABV betaal je voor een vereniging die voor het gros van de leden praktisch onbereikbaar is, en als je in de buurt wilt sporten dan betaal je nog entreeprijs ook.
al is dat natuurlijk anders als je veel schiet op een avond/dag gok ik zo. zeker als aspirant waar bij je 15 euro de doos munitie betaald.
Aan de ene kant valt er wat voor te zeggen, aan de andere kant is het een andere kostenpost. Zo heb ik voor mijn airsoft apparaten heb ik meer moeten betalen dan de echte variant. Onderaan de streep krijg je netto afwijkende kosten die te herleiden zijn aan de aard van de sport, wat mij betreft gaan we dan off-topic. Maar dat de NABV zo'n afwijkende structuur heeft, dat vind ik wel bijzonder irritant ja.

[Voor 26% gewijzigd door nst6ldr op 06-01-2021 11:17]

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

nst6ldr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Ik had een stukje terug een soortgelijk betoog gevoerd, al ging het mij niet zozeer over de hoogte van de contributie maar de manier hoe we hier betalen voor de sport. Voor letterlijk iedere andere sport betaal je contributie voor een vereniging en een bond, en als je uitstapjes maakt naar een andere vereniging (bijvoorbeeld een wedstrijd of oefenening) dan wordt dat óf vanuit de vereniging betaald, óf als het een individuele onderneming is dan betaal je entreeprijs.

Bij de NABV betaal je voor een vereniging die voor het gros van de leden praktisch onbereikbaar is, en als je in de buurt wilt sporten dan betaal je nog entreeprijs ook.
al denk ik dat een skirmer liever vaker naar verschillende velden gaat dan elke week/2 weken/etc/ naar het zelfde veld. wat contributie of te duur maakt of te laag voor de orga's. want als iemand regelmatig naar verschillende velden gaat zal hij/zij niet snel veel geld neer tikken pm/pj voor verschillende velden gok ik.

• miicker
  • Niet online
Hebben jullie de mail van gister al gelezen.
Ook in 2021 blijft de NABV de airsoftsport faciliteren, ondersteunen en innoveren.
Het is onze missie dat onze leden blijvend de airsoftsport veilig en ongehinderd kunnen beoefenen. Daarom zal in het komende jaar verder worden gewerkt aan het uitvoeren van onze ambities zoals vastgelegd in het meerjarenplan waarbij:

We waarde creëren voor iedereen die belang heeft bij de airsoftsport;
we het beoefenen van de airsoftsport mogelijk maken voor minderjarigen;
we helpen bij het opzetten van airsoftlocaties op die plekken waar de grootste behoefte is;
we introductiedagen voor nieuwe leden organiseren.
Dit wil je toch niet serieus? Ik hoop dat alle organisaties waar je kan skirmen hier niet in meegaan. Ik snap dat NABV graag wat extra geld wil, maar je ziet genoeg YouTube filmpjes waaruit zeer duidelijk wordt dat dit geen sport is voor minderjarigen..

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

miicker schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Dit wil je toch niet serieus? Ik hoop dat alle organisaties waar je kan skirmen hier niet in meegaan. Ik snap dat NABV graag wat extra geld wil, maar je ziet genoeg YouTube filmpjes waaruit zeer duidelijk wordt dat dit geen sport is voor minderjarigen..
Ligt er aan hoe ze het willen implementeren. Indien onder supervisie van een volwassene zou het misschien nog OK zijn. Of misschien een aparte klasse met bijv <0.5J. Maar dan vraag ik me nog af hoe slim het is om minderjarigen op echt lijkende replicas te laten kopen / bezitten :+

• ErwinJ
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 15:58
miicker schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:45:
[...]

De sport gaat kapot in mijn ogen.
geld geld geld is alles wat nog telt op dit moment......

inzetten op speedsoffies en nu kinderen..... als dit zo doorzet is het tactical spelen voorbij.
Je ziet nu al dat tactical en speedsoffies vaak gemengd spelen bij sommige orga's en dit gaat niet altijd goed, denk daar kinderen bij en je bent klaar. ( temminste ik wel )

kinderen zullen zeker een aparte doelgroep worden om te spelen, maar als er door de orga's gezien word dat daar meer aan verdient word gaat dat ten koste van de rest, zoals ook nu gebeurd met speedsoft.

Twijfel is het begin van wijsheid en Kennis is nog geen wijsheid

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True