dr.lowtune schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:49:
Het NAC is leuk voor een beperkt aantal mensen, zelf ben ik er geloof ik 1x geweest. Ik denk dat het NAC in zijn huidige vorm vooral dient om naar de overheid te laten zien dat NABV een faciliteit biedt om de sport te beoefenen.
Ook. Maar het wordt ook gebruikt om wedstrijden te organiseren, zoals de Dutch Open IAPS. Het zou je verbazen, maar daar komen dus zelfs deelnemers uit Zuid-Amerika voor overvliegen. Er waren in 2019 toch 2309 leden die gebruik hebben gemaakt van het NAC, waarbij er zo'n 5400 totale bezoeken waren van leden. Ongetwijfeld zijn er sommigen die er veel vaker komen, maar 2300 leden is toch 10%. Dat is best wat.
Ik ben NABV dankbaar dat ze airsoft in NL mogelijk hebben gemaakt, en de kosten zijn nog altijd lager dan een opslag in Belgie huren en daar elke x weken naartoe rijden. Buiten dat zie ik ze weinig bijdragen aan verdere ontwikkeling van de sport (in ieder geval niet voor skirmers).
Het is ook gewoon lastig om iets zichtbaars voor skirmers te doen. Het staat al zolang als ik in de LR zit op de agenda, maar veel is gewoon onzichtbaar. Het auditen van terreinen, het lobbywerk bij overheden en diensten als Justis, dat is allemaal niet zichtbaar.
We hadden vergevorden plannen voor een groot skirm evenement waar naar beste schatting minimaal zo'n 500 mensen aan mee konden doen, maar een van de terreineigenaren trok ineens de toestemming in. Helaas.
Het Sportiom in Den Bosch werd ons trouwens ook aangeboden voor huur dit jaar, als een tijdelijke skirm locatie tot het verbouwd wordt. Helaas heeft de pandemie hier een beetje roet in het eten gegooid (waar niet?). Die plannen waren ook al redelijk ver. Dat zou alleen niet gaan om een gratis locatie, maar de NABV zou deze inrichten en al dan niet commerciele organisatoren konden hier evenementen organiseren, maar ook teams.
We zijn ook op zoek gegaan naar een buitenlocatie, om skirmers op die manier tegemoet te komen. Helaas is het Nederlandse natuurbeleid hierin erg lastig, want vrijwel elk geschikt terrein is een "Natura 2000" gebied en mag niet gebruikt worden. Overigens riepen de commerciele organisatoren (een deel er van iig) over zowel het Sportiom als een eventueel buiten terrein moord en brand, want we zouden ons niet moeten bemoeien met het faciliteren van skirms en weet ik wat nog meer. Mooi contrast wel met dat ze vervolgens ook zeggen dat de NABV niets doet voor skirmers of voor hen.
nst6ldr schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:26:
Ik vraag me af of dat nodig is, KNSA heeft ook geen eigen schietbanen en er zijn verenigingen te over. Voor cursussen huren ze gewoon een baan (en dat tegen een gunstig tarief omdat bond), en verder is er voor de KNSA (én NABV) zelf geen reden om een eigen baan/terrein te hebben. Een kantoor moet voldoende zijn.
Het NAC is ook het kantoor

Voorheen huurde de NABV een ruimte in Den Bosch als kantoor, plus opslagruimte voor alle attributen die nodig zijn voor diverse competities, maar moest er voor elke vergadering een zaal worden afgehuurd in een hotel. Granted, dat is nu met covid ook zo want de vergaderzaal in het NAC is niet ruim genoeg om met alle maatregelen een LR vergadering te faciliteren.
Het argument van de "schietbanen te over" gaat natuurlijk ook een beetje krom, dat zijn over het algemeen verenigingsbanen waar je voor betaalt of lid moet zijn. De meeste terreinen zijn in de avonduren niet open, het NAC wel. Natuurlijk, het ligt niet voor iedereen om de hoek, maar de eis was juist centraal(ish) in Nederland om het voor zoveel mogelijk mensen in ieder geval bereikbaar te maken.
Je betaalt een commerciele organisatie voor de skirm ja. Maar onder water betaal je ook de kosten voor de auditors, want die betaalt de NABV. Nu zijn dat geen tonnen, het gaat om een vrijwilligersvergoeding en reiskosten.
Hier bedoelde ik natuurlijk mee dat je ook de sport mag beoefenen, maar dit geeft meer duidelijkheid. Ik ben niet bekend met de gehele wetgeving (ik betaal = ik speel

)
Kun je dit misschien specifieker toelichten? Mag ook in prive bericht als je dat liever doet

williewimp schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:47:
Een verzamelaarslidmaatschap zal er nooit komen, zoals Muer al zei is de hele wetgeving ingericht om de sport te beoefenen. Met een hypothetisch verzamelaarslidmaatschap heb je geen reden om AA's te hebben want je gebruikt ze niet voor de sport.
Als de NABV dat gaat doen halen ze hun eigen argument voor de ontheffing onderuit en dat is mogelijk vragen om problemen.
@
Pannekook ^^ dit ongeveer. De vrijstelling voor airsoft is enkel met het doel sport. Of dat nou skirmen, IAPS, of kaartschieten is, het is een vorm van de sport beoefenen. Het alleen verzamelen is dat niet. Dat is "ik wil ze hebben voor aan de muur/op de kast". Dat mag niet met wapens, of het nu airsoft apparaten of vuurwapens zijn. Een "verzamelaarslidmaatschap" gaat dan dus ook tegen de vrijstelling in en brengt daarmee die vrijstelling in gevaar.
Maar even heel theoretisch als dat wel mogelijk zou zijn, waarom zou iemand dan voor het duurdere lidmaatschap gaan als ze ook voor 50 euro zo'n verzamelaarslidmaatschap kunnen krijgen, en toch elk weekend naar een skirm kunnen? Toegang tot het NAC?
Uit mijn hoofd zijn er zo'n 21000 leden (zaterdag heb ik weer een vergadering, dan krijg ik up to date cijfers). Het NAC kost zo'n 175k per jaar. Dat is dus 8 euro en wat centen per lid. Maar zoals ik al aangaf, het is niet alleen een hal waar je kunt afstellen/schieten/trainen, het is ook de kantoorruimte en opslag. Reken minimaal 10 euro per m2 per maand, dan zit je al makkelijk aan zo'n 60k op jaarbasis voor kantoor alleen. Dus als je het NAC "uit het lidmaatschap" haalt, bespaart je dat misschien 3 euro op jaarbasis per persoon. Niet echt de moeite.
@
MueR Mag ik jou in ieder geval alvast bedanken voor jouw openheid in heel deze "discussie".
Ben wel wat anders gewend als je vragen stelt over inhoudelijke vereniging zaken

Hey, ik zit in de Ledenraad voor de leden

Maar zonder gekheid, als ik zonder embargos te breken iets kan uitleggen over waar de NABV zich allemaal mee bezig houdt, dan doe ik dat graag. Er is te veel onduidelijkheid bij leden waar hun geld allemaal naar toe gaat, waarbij sommigen ook nog een regelmatige bak eenzijdige anti-nabv onzin vanuit bepaalde facebookgroepen krijgen (de bestuursleden en LR leden die lid waren van die groepen zijn nagenoeg allemaal gebanned namelijk).
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.