Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Airsoft Topic deel 3/4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaap
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:08
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:03:
@Kaap ga je skirms bezoeken waarbij je meerdere dagen door moet komen? Ben daar helemaal niet in thuis, ben wel benieuwd hoe dat werkt en waar die georganiseerd worden.
Ik ga komende Nato vs Rusfed een heel weekend en overnacht daar dan 2 nachten om het eens gedaan te hebben. Je slaapt dan in de safezone naast je auto dus het is even een goede tussenstap alvorens naar echt in-game te gaan slapen. Verder hoop ik inderdaad meer de serieuzere meerdaagse events te gaan spelen.

Ik vind de huis, tuin en keuken skirms op veldjes met pallets en doeken niet bijzonder. Ik zoek meer diepgang. Om even een zijsprongetje te maken naar je post vandaag over ali gear, zoals je wel al weet is voor mij reenactment en impressie ook erg belangrijk.

Voor wat betreft de organisaties van dat soort events, tis meestal op invite basis. Milsim wereldje is best besloten omdat ze een bepaalde categorie spelers zoeken en absoluut niet zitten te wachten op gasten die "effe komen knallen" of die niet die gentleman houding meebrengen. Ze zoeken reenactment, impressie en toch ook wel wat inlevingsvermogen en roleplay. Tja tis wel een tak van sport die je moet aanspreken.

Ik ken in NL zelf 2 organisaties die dergelijke events organiseren en dan is daarnaast nog Nato vs Rusfed wat een beetje laagdrempeliger is ondanks dat het ook invite-only is. In Frankrijk en Engeland zitten meer events. Natuurlijk heb je ook Border Wars, Berget en nog een event in Kroatie, maar die events richt ik voorlopig nog niet op.

"Political correctness will be the downfall of western society"

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:46
@Kaap gaaf om te lezen, wellicht wil je je ervaringen blijven delen.
Ali gear of niet: die inleving is voor mij belangrijk. Dat er dan pallets in het veld staan boeit mij wat minder (heb een weelderige fantasie), maar dat gedrag van m'n eigen team en medespelers des te meer. Vind het dus wel normaal om met een chain of command te werken, in squat verband te opereren en een missie te volbrengen, ook al regent het of is het warm. Dat stukje 'inleving' zit er bij mij hardcoded in :+

Enige échte re-enactment wat ik heb gedaan is een heist bij RTT. In welke rol dan ook was dat supervet om te doen. Ik merk in de doorsnee skirms dat het lastiger wordt een goede tegenstander te vinden, we wisselen nu vaak met de lunch van team om de balans te herstellen c.q. in het voordeel van het op dat moment verliezende team te forceren.

• j0rDy
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:48
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:35:
[...]
Heb ik er 2 van in gebruik, een OD en een woodland. Voor het geld een aanrader. Werkt prima, ziet er oke uit, is gewoon molle dus vol te hangen met pouches voor een paar euro. Voor de casual speler met geen budget een prima oplossing. Er zit een laagje schuim in dus je bent van pijnlijke hits op je center mass af.

De reden dat mensen hier menen dat het niets is deel ik dus niet: het is veel betere value for money dan die hele dure vesten, voor die ene keer per maand dat je misschien speelt (ik zou er niet mee uitgezonden willen worden naar één of andere zandbak nee). Waar ze wel gelijk in hebben is dat het comfort niet top is, ik ervaar dit vest als behoorlijk warm. Ik ben een hele actieve speler (10-15km lopen/rennen op een dag bij B&A is normaal voor me) en dan kun je m'n onderkleding uitwringen. Vind ik niet erg, maar anderen hebben blijkbaar (veel) meer geld over voor meer comfort en kwaliteit.

Mijn advies: koop goedkope 'troep', probeer het uit en spaar daarna door voor je outfit.
Hier precies dezelfde ervaring/mening! Heb zelf 1.5 jaar gelopen met dat vest en beviel prima! Ja hij kan wat warm zijn maar dan trek je een laag minder aan.

Mocht je het toch niet aandurven kan ik de plate carrier van ali aanraden, moet je nog wel pouches bij kopen (kosten daar ook een paar euro) maar dat is een heerlijk vest.

Edit: deze https://m.nl.aliexpress.c...6SJNIS-m8Urw1556637652547

j0rDy wijzigde deze reactie 30-04-2019 17:22 (8%)

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:49
j0rDy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:17:
[...]

Hier precies dezelfde ervaring/mening! Heb zelf 1.5 jaar gelopen met dat vest en beviel prima! Ja hij kan wat warm zijn maar dan trek je een laag minder aan.

Mocht je het toch niet aandurven kan ik de plate carrier van ali aanraden, moet je nog wel pouches bij kopen (kosten daar ook een paar euro) maar dat is een heerlijk vest.

Edit: deze https://m.nl.aliexpress.c...6SJNIS-m8Urw1556637652547
Die jij linkt is trouwens een JPC/Jumpable Plate Carrier, die zijn lekker compact en ademen wat beter omdat ze minder bedekken. Ik heb er een gehad, maar die was qua proporties toch wat vreemd met mijn 1.9m/90kg

I'm a photographer, not a terrorist

• j0rDy
citruspers schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:35:
[...]

Die jij linkt is trouwens een JPC/Jumpable Plate Carrier, die zijn lekker compact en ademen wat beter omdat ze minder bedekken. Ik heb er een gehad, maar die was qua proporties toch wat vreemd met mijn 1.9m/90kg
Klopt, hij is klein (net als die andere overigens, en als het meeste uit china) maar ik ben dan ook 1,72m dus meer het formaatje gemiddelde aziaat ;)

j0rDy wijzigde deze reactie 30-04-2019 20:53 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-05 23:04

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Kaap schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:19:
[...]

Ik ga komende Nato vs Rusfed een heel weekend en overnacht daar dan 2 nachten om het eens gedaan te hebben. Je slaapt dan in de safezone naast je auto dus het is even een goede tussenstap alvorens naar echt in-game te gaan slapen. Verder hoop ik inderdaad meer de serieuzere meerdaagse events te gaan spelen.
Tip als je een keer bij een event komt waar je in game slaapt: Leer vast slapen met een bril op (bij voorkeur met een bandje om hem ook daadwerkelijk op je snufferd te houden. Er zijn mensen die hun bril af doen "want ik lig toch in mn eigen tent", maar ik riskeer het nooit.
Ik vind de huis, tuin en keuken skirms op veldjes met pallets en doeken niet bijzonder. Ik zoek meer diepgang. Om even een zijsprongetje te maken naar je post vandaag over ali gear, zoals je wel al weet is voor mij reenactment en impressie ook erg belangrijk.

Voor wat betreft de organisaties van dat soort events, tis meestal op invite basis. Milsim wereldje is best besloten omdat ze een bepaalde categorie spelers zoeken en absoluut niet zitten te wachten op gasten die "effe komen knallen" of die niet die gentleman houding meebrengen. Ze zoeken reenactment, impressie en toch ook wel wat inlevingsvermogen en roleplay. Tja tis wel een tak van sport die je moet aanspreken.
Je kan je enorm vermaken op een Milsim. Persoonlijk wel liever de meerdaagse events, dan kan je gewoon net wat meer roleplay doen. Ik ben ondertussen al schapenherder, mensenhandelaar en weet ik wat nog meer geweest op dergelijke events. Er zit veel meer dynamiek in het evenement dan bij een dagje simpel ballen tuffen. Soms is het ook gewoon geweldig om iemand echt zijn best te zien doen om een recht gezicht te houden en niet uit zn rol te vallen als je een of ander belachelijk verhaal verkondigd, waar zij dan weer op moeten reageren..

De meest briljante was toch wel samen met @Hogader bij Operation Erika als mensenhandelaar. Onze "handel" vastgezet met boeien en lopen naar het punt waar we wisten dat we gearresteerd zouden worden (Bemoeizuchtige amerikanen, bah!). De koopwaar had overigens uit veiligheid de sleutel van de boeien direct van me gekregen, maar dat zou hij stilhouden. Meer hadden we onderling niet afgestemd.. Afijn, gearresteerd, worden we afzonderlijk ondervraagd, meerdere keren.

Die NATO CO werd helemaal wild. Na een uur werden we vrijgelaten, want langer mochten ze ons niet vasthouden. Bleek achteraf dat we voor 95% hetzelfde verhaal ter plekke hadden verzonnen en dat NATO bijna in paniek naar de org was gegaan dat niemand sleutels van die handboeien had. Heerlijk als je een beetje kunt klieren met de rest :9

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 10:13
Komende Juni weer naar Berget dat is pas een mooi meer daags event.

Spec:Intel 2600K |P8P67 rev 3.1| Corsair Vengence 4x4GB ||Asus GTX560Ti||Audigy II ZS ||Intel 520 240GB SSD, WD 300GB Velociraptor||OCZ GameX 700W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:39

sapphire

Die-hard pruts0r

j0rDy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:52:
[...]

Klopt, hij is klein (net als die andere overigens, en als het meeste uit china) maar ik ben dan ook 1,72m dus meer het formaatje gemiddelde aziaat ;)
Das balen, kom ik met m'n 1,88m.
Kan je die schouder stukken niet stellen dan dat hij wat lager hangt ? Zag dat daar klittenband in zit :?

Overigens lijkt me dit een probleem van zo'n beetje alle goedkope vesten ook van bv. 8fields

Ha wil ik net een 8field vest bestellen á €30, komt er €15 verzendkosten bij :+ 8)7

sapphire wijzigde deze reactie 01-05-2019 20:58 (8%)

Gabriël Ryzen

• j0rDy
sapphire schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Das balen, kom ik met m'n 1,88m.
Kan je die schouder stukken niet stellen dan dat hij wat lager hangt ? Zag dat daar klittenband in zit :?

Overigens lijkt me dit een probleem van zo'n beetje alle goedkope vesten ook van bv. 8fields

Ha wil ik net een 8field vest bestellen á €30, komt er €15 verzendkosten bij :+ 8)7
Ja je kan hem stellen, maar het gaat meer om het oppervlakte van de plate die klein is. Ik zag idd ook dat taiwangun de verzendkosten omhoog gegooid heeft (en extra kosten rekent voor bijv. Paypal).

• citruspers
sapphire schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:11:

Nee, er zijn ook grotere 8Fields vesten die mij met mijn 1.90/ (toen nog) 100KG prima pasten. Taiwangun is trouwens niet zo aziatisch als je zou denken, ze zitten gewoon in Polen en hanteren westerse maten.

De JPC is gewoon een compacte plate carrier waar nét een SAPI plaat in past om je belangrijkste organen te beschermen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taipau666
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 07:24
Ik zit me te orienteren voor een vrijgezellenfeest activiteit en nu leek airsoft mij leuk om te doen met zijn allen.

Moet ik bij het zoeken van een locatie nog ergens op letten?
Ik zie ze bijvoorbeeld voorbij komen voor 2 euro p.p waar je allerlei upgrades kan bijkopen als extra balletjes en iets wat een extreme gun heet.

Of van 38 euro en daar lijkt alles ook wel tip top in orde qua locatie, materiaal en begeleiding.

Hebben jullie misschien suggesties waar de prijs kwaliteit verhouding goed in orde zit?

--- Taipau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb er iig niet heel veel verstand van want heb het zelf pas 1x gedaan, ook op een vrijgezellenfeest. Dat was overigens bij RSL Airsoft in Aalsmeer/Assendelft.
Beviel erg goed en erg goed begeleid/uitgelegd allemaal :)

Als ik de prijzen dan vergelijk met de eerste link (groupon) weet je direct wat het verdien model is :+ 500 balletjes voor €49, daar betaalde wij €5 voor :+

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
Taipau666 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:24:
Ik zit me te orienteren voor een vrijgezellenfeest activiteit en nu leek airsoft mij leuk om te doen met zijn allen.

Ik zie ze bijvoorbeeld voorbij komen voor 2 euro p.p waar je allerlei upgrades kan bijkopen als extra balletjes en iets wat een extreme gun heet.

Of van 38 euro en daar lijkt alles ook wel tip top in orde qua locatie, materiaal en begeleiding.

Hebben jullie misschien suggesties waar de prijs kwaliteit verhouding goed in orde zit?
Ik weet dat ze dat bij Dark Forest (Ulicoten) via ATCx doen, maar het viel me op dat de huurkitjes daar zonder gebits bescherming waren (niet aan te raden imho, ook niet voor buiten), en de oogbescherming leek me meer een bouwmarkt en166f veiligheidsbrilletje dan iets fatsoenlijks.

Bij Paintballworld krijg je zo te zien een fatsoenlijk masker en een JG dragon replica (soort van niet bestaande spacegun omdat de verhuur van echte airsoft replica's juridisch wat...bijzonder is?), dan zou ik liever daarvoor gaan. Binnen ligt de moeilijkheidsgraad om iemand te raken ook wat lager dan buiten vind ik zelf, dus dat is waarschijnlijk leuker voor iedereen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-05 14:46
Ik heb wat problemen met mijn WE Glock dat die BB rider breekt. Ik heb nu al 2 magazijnen met dit probleem. Nu zat ik te zoeken en vond ik deze : https://airsoftpro.cz/en/...ole-serie-we-glock-detail

Maar 10 euro per stuk en 5 euro verzendkosten is wel wat stevig. Iemand nog een magische tip?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
Dat onderdeel wordt ook wel de "follower" genoemd, misschien dat dat je helpt om wat anders shops te vinden. Deze misschien? https://www.begadi.com/we-g17-part-g64-magazin-follower.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zo, dagje B&A zit erop. We hebben weer genoten. Teambalans blijft wel een ding, maar ze staan er altijd open voor feedback. En ze hebben vandaag mooie ingame fotos van ons squat in actie gemaakt. Kom er om te spelen, maar das toch een leuke bonus.

Weinig joulecreep issues overigens. Hoe zijn julie ervaringen zover?
Ik schoot altijd met .32 maar .30 is natuurlijk ook prima. Alleen m’n firehawk ligt nu bij onze knutselsmurf.. die zat er 0.02 joule naast/boven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j0rDy

Zoals citruspers zegt zou ik als je een leuke ervaring/beleving wilt eerder naar airsoftworld gaan, als je gewoon een paar uurtjes wil ouwehoeren en knallen op elkaar is eventsbakery prima.

Ik weet niet waar je vandaan komt en hoeveel man je hebt maar misschien is unit13 in sittard ook nog een optie, ook indoor maar ietsje groter/gevarieerder dan paintballworld, check youtube voor wat ingame beelden om een insruk te krijgen van beide speelvelden dan snap je wat ik bedoel.

Offopic: afgelopen vrijdagavond naar delta airsoft geweest, we wilde graag ergens pistol only spelen maar we waren toch hier terecht gekomen en eigenwijs dat we waren alleen de sidearm meegenomen, man wat een lol hebben we gehad, en wat een voordeel heb je op een kleiner veld zeg, twijfel hard of ik indoor ooit nog met een AR wil spelen! Mijn umarex g17 heeft zn vuurdoop gehad, lekkere sidearm hoor. Moet me nu erg inhouden om geen indoor pistol only loadout aan te schaffen...

j0rDy wijzigde deze reactie 05-05-2019 21:00 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WaSteiL
citruspers schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:31:
Dat onderdeel wordt ook wel de "follower" genoemd, misschien dat dat je helpt om wat anders shops te vinden. Deze misschien? https://www.begadi.com/we-g17-part-g64-magazin-follower.html
Koel, ik wist niet dat het ook een follower genoemd werd. Ik wist alleen maar rider.
Deze lijkt ook wel de goede maat. Ik ben er een hoop tegengekomen die erop lijken, maar het toch net niet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

citruspers schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:27:
zonder gebits bescherming waren (niet aan te raden imho, ook niet voor buiten)
Och daar is over te discussieren. Ik heb een grafhekel aan zo'n faceprotector, draag hem exclusief binnen want ik ben niet achterlijk, maar buiten nooit. Then again heb ik wel altijd een shemag om, die ik wanneer ik close quarters verwacht in mn mond stop als tijdelijke bescherming.
en de oogbescherming leek me meer een bouwmarkt en166f veiligheidsbrilletje dan iets fatsoenlijks.
Het zijn wel degelijke brillen hoor, daar wordt op gelet bij de audits.
soort van niet bestaande spacegun omdat de verhuur van echte airsoft replica's juridisch wat...bijzonder is?
Nogal lastig ja. Voor de verhuur heb je officieel een (kleine) ontheffing nodig. Door de fallout van die mafkees in dat winkelcentrum waren die echter nergens te krijgen, want de enige opleiding daarvoor was effectief gesloten. Daarom werd er eigenlijk nooit op gecontroleerd door de politie, tot er iemand (naar de geruchten, nadruk op geruchten) begon te zeuren dat er orga's zonder ontheffing waren, want ze hadden zelf er wel een. Beetje concurrentje pesten lijkt het.

Mijn advies: Ga altijd naar een fatsoenlijke airsoft organisator, niet naar een groupon clubje. Die groupon gasten draaien je een poot uit, hebben vaak abominabel slechte apparatuur en belabberde begeleiding. Deze groupon knakkers vallen ook niet onder de verantwoordelijkheid en toezicht van de NABV, waarbij er bij mij direct belletjes gaan rinkelen.

Op de website van Eventsbakery zie je bijvoorbeeld al "*In Nederland spelen we met speciale airsoft wapens die minder op echte wapens lijken. Dat is vanwege de wetgeving", wat waarschijnlijk betekent dat je met een Star Ika Zuchi of soortgelijk speelt, waarbij de "extreme" variant ongeveer alleen maar een variant is die harder schiet.

Ik zou dus zeker kiezen voor Airsoftworld wanneer dat binnen het financiele plaatje valt. Mocht je meer uit het zuiden komen is eventueel Dark Forest of Nuketown nog een optie.

MueR wijzigde deze reactie 06-05-2019 09:52 (41%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaap
Same, vind zo’n meshmask er niet uitzien en het zit ook niet prettig, Ik draag altijd een bitje maar heb ook van een tailor uit UK een neck gaitor met ingebakken metalen mesh voor als ik cqb speel. Gebitsbescherming en toch tacticool.

Https://www.facebook.com/airsoftfaceprouk/

Kaap wijzigde deze reactie 06-05-2019 11:33 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
Dank voor de uitleg Muer!

>Och daar is over te discussieren.

Daar ben ik het mee eens, en ik denk dat de beslissing bij de speler moet liggen, maar er is gewoon een risico. Zelf heb ik al eens een stuk van iemand's tand af zien vliegen (AEG, ruim buiten de MED) en daar ben ik zeker niet de enige in.

Dat spelers dat risico voor zichzelf moeten bepalen ben ik eens, maar introducee's die niet bewust zijn van het risico daaraan blootstellen vind ik niet zo verantwoord.

>Het zijn wel degelijke brillen hoor, daar wordt op gelet bij de audits.

Ja, op de site van de NABV staan en166f brilletjes inderdaad als goedgekeurd: https://www.nabv.nl/over-airsoft/airsoftgear.

Als ik me niet vergis zijn die echter maar gekeurd voor minder dan 1 Joule, waardoor je er met een AEG dus al overheen zit? Tevens hebben ze alleen "armen" die over je oren gaan in plaats van rubberen haakjes of een elastieken band, maar dat is weer een discussie :)

>Nogal lastig ja. Voor de verhuur heb je officieel een (kleine) ontheffing nodig. Door de fallout van die mafkees in dat winkelcentrum waren die echter nergens te krijgen, want de enige opleiding daarvoor was effectief gesloten. Daarom werd er eigenlijk nooit op gecontroleerd door de politie, tot er iemand (naar de geruchten, nadruk op geruchten) begon te zeuren dat er orga's zonder ontheffing waren, want ze hadden zelf er wel een. Beetje concurrentje pesten lijkt het.

Ja, daarom wilde ik eigenlijk geen Orga's noemen die wel gewoon M4/AK replica's verhuren, danwel via een schimmige introducé constructie dan wel op een andere manier. Ik snap dat dit lastig is in het huidige juridische/politieke klimaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb weer eens een aantal vragen waar ik met mijn google-Fu niet uit kom.

Stel ik koop een leuke instap AEG, toebehoren enzo erbij of je sleutelt aan je AEG Hoe weet ik dan of hij aan de gestelde eisen (bv. FPS) voldoet? Kun je dat ergens laten testen of zul je daar zelf een chrono voor moeten aanschaffen?

En de andere vraag gaat over onderdelen. Hoe weet je nou welke onderdelen in welke AEG passen of zijn BV. M4's veelal gelijk en kun je bv een hopup of cilinder van een 3rd party merk in verschillende modellen gebruiken ?

Klinkt misschien dom maar ik kan dit nergens duidelijk vinden :? Hoe weet je nou of een bepaald onderdeel op je AEG past?

Gabriël Ryzen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

sapphire schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:53:
Stel ik koop een leuke instap AEG, toebehoren enzo erbij of je sleutelt aan je AEG Hoe weet ik dan of hij aan de gestelde eisen (bv. FPS) voldoet? Kun je dat ergens laten testen of zul je daar zelf een chrono voor moeten aanschaffen?
Die moet je inderdaad of zelf aanschaffen, of een airsofter in de buurt zoeken met zo'n ding.
En de andere vraag gaat over onderdelen. Hoe weet je nou welke onderdelen in welke AEG passen of zijn BV. M4's veelal gelijk en kun je bv een hopup of cilinder van een 3rd party merk in verschillende modellen gebruiken ?
Ja en nee. Je moet bij AEGs vaak kijken naar het type gearbox. Een V2 gearbox (M4 etc) heeft bepaalde modellen onderdelen, een V3 (AK) weer andere. Dat is echter geen garantie dat het altijd allemaal evengoed past. Een notoir voorbeeld is de Prowin hopup voor v2 gearboxen. Die past in de ene M4 zonder enige moeite, in een ander moet je gaan vijlen en klieren. Bij cylinders is het vaak wel standaard, maar ook daar zijn uitzonderingen. Doorgaans kan je er echter wel van uit gaan dat een V2 onderdeel bij een V2 buks past, en V3 bij V3. Zeker weten? Vragen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
MueR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:14:
[...]

Die moet je inderdaad of zelf aanschaffen, of een airsofter in de buurt zoeken met zo'n ding.
Of natuurlijk in het NAC, waar ze zowel chrono's als .30g BB's voor je hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:24

dr.lowtune

(o\ | /o)

citruspers schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:37:
[...]

Of natuurlijk in het NAC, waar ze zowel chrono's als .30g BB's voor je hebben :)
Ik ga daar komende zaterdag eens heen om een keer serieus de boel goed af te stellen. Thuis kan ik alleen de fps testen, proefschieten niet. Dat doe ik dan meestal tijdens de skirm, maar dan neem ik eigenlijk weer nooit de tijd om de hop up perfect te zetten.

Kan je daar eigenlijk ook een beetje sleutelen? (Neem uiteraard zelf gereedschap mee)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
dr.lowtune schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:46:
[...]

Ik ga daar komende zaterdag eens heen om een keer serieus de boel goed af te stellen. Thuis kan ik alleen de fps testen, proefschieten niet. Dat doe ik dan meestal tijdens de skirm, maar dan neem ik eigenlijk weer nooit de tijd om de hop up perfect te zetten.

Kan je daar eigenlijk ook een beetje sleutelen? (Neem uiteraard zelf gereedschap mee)
Zeker, ze hebben daar grote tafels en een beetje gereedschap, sleutelen kan daar prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 16:34
Hallo allemaal

Ik ben onlangs mee gegaan met een vriend van me als introduce en, jawel, meteen verkocht aan de airsoft sport :)

Nu ben ik langzamerhand m'n eigen gear aan het uitzoeken/samenstellen mede aan de hand van de gedeelde 'lijsten' op dit forum. Echter vroeg ik me af welke pistol jullie aanraden als beginner zijnde? aangezien ik zelf nog 0,0 ervaring heb en dus niet goed weet waar wel en/of niet op te letten of belangrijk is.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WaSteiL
Akumu22 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:31:
Hallo allemaal

Ik ben onlangs mee gegaan met een vriend van me als introduce en, jawel, meteen verkocht aan de airsoft sport :)

Nu ben ik langzamerhand m'n eigen gear aan het uitzoeken/samenstellen mede aan de hand van de gedeelde 'lijsten' op dit forum. Echter vroeg ik me af welke pistol jullie aanraden als beginner zijnde? aangezien ik zelf nog 0,0 ervaring heb en dus niet goed weet waar wel en/of niet op te letten of belangrijk is.

Wil je beginnen met alleen pistol? Of ga je die gebruiken naast een (AEG) Replica?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Akumu22
WaSteiL schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Wil je beginnen met alleen pistol? Of ga je die gebruiken naast een (AEG) Replica?
Het is de bedoeling om deze inderdaad naast een AEG replica te gaan gebruiken.
Voor de AEG heb ik deze op het oog G&G CM16 RAIDER-L.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
Akumu22 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:31:
Hallo allemaal

Met een pistool op green gas van rond de 100 euro zit je meestal wel goed. CO2 schiet al snel te hard in Nederland, dus dat kan je beter niet doen. Ik heb zelf een Tokyo Marui Hicapa die goed schiet, maar die plastic slide is zo jammer. Met mijn WE big bird (een kopie van de S&W M&P9) ben ik erg tevreden.

Kijk vooral eens op een site als taiwangun.com wat ze allemaal hebben, er is echt gigantisch veel aanbod en smaak is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Akumu22
citruspers schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:11:
[...]

Met een pistool op green gas van rond de 100 euro zit je meestal wel goed. CO2 schiet al snel te hard in Nederland, dus dat kan je beter niet doen. Ik heb zelf een Tokyo Marui Hicapa die goed schiet, maar die plastic slide is zo jammer. Met mijn WE big bird (een kopie van de S&W M&P9) ben ik erg tevreden.

Kijk vooral eens op een site als taiwangun.com wat ze allemaal hebben, er is echt gigantisch veel aanbod en smaak is natuurlijk persoonlijk.
Ik heb inderdaad ook al naar een model zitten kijken van Tokyo Marui (P226E2) maar deze is geheel plastic en dan vraag ik me toch af hoe het met de duurzaamheid staat.

De WE big bird ziet er ook goed uit! deze voeg ik even toe als kans hebber :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
Het plastic van TM is an sich wel duurzaam, het probleem is alleen dat wij TM replica's hier in Nederland vaak wat "harder" gebruiken dan in Japan, waar ze niet meer dan 1 Joule mogen schieten.

De Hicapa wordt in Japan dus eigenlijk altijd met zwakker "duster" gas gebruikt, terwijl wij hier in Nederland vrolijk green gas (propaan) er in laden, wat er toe kan leiden dat je slide op een gegeven moment breekt. Dit is mij nog niet overkomen de afgelopen paar jaar, maar het lijkt toch vaak genoeg voor te komen dat het iets is om rekening mee te houden.

Voordeel is wel dat er, zeker voor de Hicapa, genoeg metalen sledes te verkrijgen zijn mocht je hem een keer breken. Sommige kosten wel meer dan je hele replica nieuw heeft gekost, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

Ik zweer toch echt bij de MK23 (toegegeven je trigger pull is wel wat lang, maar hij is wel super stil en nauwkeurig)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
Ik heb een STTi Mk23, maar een slede die naar achter vliegt samen met een knal is toch bevredigender voor mij :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Akumu22 Ik ben zelf (nog) geen airsoften maar me wel flink aan het inlezen. Ik kwam als beginners AEG idd die CM16 Raider vaak tegen en als pistool de Elite Force 1911 TAC op CO2. Ik begreep van @citruspers ook al dat die vaak te hard schieten maar was ik het en der vond is dat deze rond de 350fps zit dus dan toch zou mogen ?

Maargoed zoals ik zei ben ik zelf nog een leek maar dat is wat ik heel vaak tegenkwam tijdens het lezen/zoeken.

Gabriël Ryzen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
@sapphire met CO2 zit je vast aan relatief onhandige gaspatronen en kun je volgens mij je fps lastig beinvloeden. Met ‘green gas’ heb je verschillende soorten die allemaal een andere kracht geven: ik schiet met mijn M9 van volledig metaal minstens met 3.0 gas, tenzij het 20-25’c buiten is. Anders ga ik richting de 400fps :) gok dat CO2 ook gevoelig is voor temperatuur en dan kun je verrassing krijgen met de meting.

Maargoed, er is genoeg aanbod en er zijn genoeg spelers dus het zal ook wel prima kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@NiGeLaToR Maar wat ik begreep is CO2 niet temperatuur gevoelig of in ieder geval veel minder.
Dat was/is één van de voordelen samen met meer mags op 1 cartridge en dat die dingen spotgoedkoop zijn en overal verkrijgbaar.

Maargoed ik heb sowieso geen ervaring en alles van teh_internetz dus zal vast niet geheel accuraat zijn.

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:09

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

CO2 is inderdaad minder gevoelig voor temperatuurswisselingen, maar ook duurder in onderhoud/gebruik.

De cardridges zijn duurder, de replica's dienen vaker gesmeerd te worden en slijten door de hogere druk sneller.

Daar staat dan wel weer tegenover dat je het magazijn minder vaak van gas moet voorzien, en dat CO2 replicas vaak een realistischere kick hebben.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
D4NG3R schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:54:
CO2 is inderdaad minder gevoelig voor temperatuurswisselingen, maar ook duurder in onderhoud/gebruik.

De cardridges zijn duurder, de replica's dienen vaker gesmeerd te worden en slijten door de hogere druk sneller.

Daar staat dan wel weer tegenover dat je het magazijn minder vaak van gas moet voorzien, en dat CO2 replicas vaak een realistischere kick hebben.
Ook nog een voordeel is dat je, door de lagere gevoeligheid voor temperatuurwisselingen, minder last hebt van cooldown. Met mijn greengas pistool heb ik, zeker als het wat frisser is, wel eens dat na meerdere schoten de FPS keihard tankt en de balletjes bijna mijn barrel uit komen rollen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
citruspers schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:11:
[...]

Ook nog een voordeel is dat je, door de lagere gevoeligheid voor temperatuurwisselingen, minder last hebt van cooldown. Met mijn greengas pistool heb ik, zeker als het wat frisser is, wel eens dat na meerdere schoten de FPS keihard tankt en de balletjes bijna mijn barrel uit komen rollen :+
Dat pleit dan voor CO2 inderdaad. Heb mijn cooldown issue's opgelost met 3.0x of zwaarder gas. Maar één van m'n squatmaatjes z'n TM HiCapa is inmiddels aan het overlijden, mogelijk door te heftig gebruik. Mijn M9 is gelukkig nogal taai en cycled niet eens op 2.0 gas onder de 10'c.

Dat je niet elke keer een CO2 patroon hoeft te wisselen is op zich ook wel fijn. Hoe veel bb's verschiet je met een co2 patroon doorgaans?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:48
Ondanks de plastic fantastic TM sledes heb ik er tot dusver nog geen een gehad welke is overleden door misbruik (op green gas). Replica's welke ik op CO2 heb gehad hielden het toch beduidend minder lang vol. Om niet te spreken over hoe goed je de magazijnen wel niet moet onderhouden en dan breek je nog wel eens een seal.

Toegegeven, de plastic slede van een TM voelt wel beduidend minder aan, maar hebben wel weer als voordeel dat ik deze het hele jaar kan gebruiken (ik gebruik voornamelijk Airsoft Surgeon gas, Nuprol is in mijn ervaring niet zo denderend consistent). Ik heb meerdere TM G17's, van stock, tot geupgrade en wel/niet aftermarket sledes.

Specs - intel i5 3570K @ 4.2GHz - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair Vengeance Pro 4x 4GB DDR3-2133 - 2x MSI GeForce 660 OC/TF SLI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaap
Vervang je die TM slide toch door een aftermarket...

@sapphire ik zou mezelf niet te veel zorgen maken over een sidearm. Primary en gear belangrijker om te starten. Als je secondary later aangeschaft wordt is dat prima. Ik kocht pas na ruim een half jaar een secondary. Scheelde in de opstart ook geld.

Kaap wijzigde deze reactie 08-05-2019 13:58 (71%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Kaap schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:56:
Vervang je die TM slide toch door een aftermarket...

@sapphire ik zou mezelf niet te veel zorgen maken over een sidearm. Primary en gear belangrijker om te starten. Als je secondary later aangeschaft wordt is dat prima. Ik kocht pas na ruim een half jaar een secondary. Scheelde in de opstart ook geld.
Dit. Een sidearm is absoluut niet noodzakelijk indien je met een assault rifle speelt. Het is leuk, het ziet er tof uit, maar nodig? Nee. Het is fluff. Het wordt een ander verhaal als je met een DMR of Sniper speelt, dan is het verplicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Kaap Haha mooie is dat ik überhaupt niet eens plannen heb om een replica te kopen :+

Meer dat ik gewoon heel enthousiast en geïnteresseerd ben en een google-fu-fetish heb :+

Laatste 2 weken veel avonden alleen thuis gezeten dus veel opgezocht :)

Maargoed om nu toch maar dat balletje op te gooien.... Ik was dus aan het kijken wat ik zou kopen mocht ik vaker gaan airsoften. Daarover veel DM's heen en weer gestuurd met @citruspers, waarvoor bedankt nog :) en van hem kreeg ik de tip om naar Specna te kijken. Oa. de nieuwe Edge serie lees ik veelbelovende dingen over :9
Na eigen zoektocht kwam ik net als @Akumu22 uit op de G&G CM16 Raider (2.0) die overal geprezen word als instapper.

Nou had ik het daar dus met kennissen over waar ik waarschijnlijk mee mee mag en die kijken daar heel anders tegen aan. Specna is troep en die Raider, mja eigenlijk ook niet veel soeps.
Zelf lopen ze met volledig geüpgraded TM replica's met Prometheus gears, Gate Titan MOSFET, ect.. Dat werd dan ook aangeraden en anders een Krytac. Heel leuk maar alleen al die Mosfet of Prometheus set kost al meer dan een complete nieuwe Raider.

Nou heb ik dus 0 ervaring maar lijkt mij toch niet nodig als je een aantal keer per jaar wilt skirmen? Dan is een Specna/G&G toch leuk spul en kan eventueel nog in de loop van de tijd uitgebouwd/geüpgraded worden? Ben dan ook zeker niet vies van wat sleutel werk :9

Ben dan ook erg benieuwd naar de ervaring van @Akumu22 als hij een Raider koopt :)

Gabriël Ryzen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannekook
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:24
Ik kan Specna zeer zeker aanraden! Enige AEG in mn bezit en werkt perfect.. Out of the box performance was ruim voldoende,zeker als je maar een paar keer gaat skirmen

Banzoi -Ravencrest // Bhaltair - Ravencrest // PM voor Battle.net ID

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
Pannekook schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:05:
Ik kan Specna zeer zeker aanraden! Enige AEG in mn bezit en werkt perfect.. Out of the box performance was ruim voldoende,zeker als je maar een paar keer gaat skirmen
En hier een tevreden eigenaar van meerdere G&G’s. Idem qua performance uit de doos. G&G heeft een kunststof lijn en een metaal lijn, heb een Predator met wat kleine mods en een Firehawk die dankzij de joule regels ook een kleine mod heeft :)

Overigens was voor mij de ergonomie belangrijk: ik vind Amoebe ook leuke replicas maken maar die zijn voor mij te klein bijv.

• Kaap
Tokyo Marui Masterrace <3 :Y

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

sapphire schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:34:
@Kaap Haha mooie is dat ik überhaupt niet eens plannen heb om een replica te kopen :+

Meer dat ik gewoon heel enthousiast en geïnteresseerd ben en een google-fu-fetish heb :+

Laatste 2 weken veel avonden alleen thuis gezeten dus veel opgezocht :)

Maargoed om nu toch maar dat balletje op te gooien.... Ik was dus aan het kijken wat ik zou kopen mocht ik vaker gaan airsoften. Daarover veel DM's heen en weer gestuurd met @citruspers, waarvoor bedankt nog :) en van hem kreeg ik de tip om naar Specna te kijken. Oa. de nieuwe Edge serie lees ik veelbelovende dingen over :9
Na eigen zoektocht kwam ik net als @Akumu22 uit op de G&G CM16 Raider (2.0) die overal geprezen word als instapper.

Nou had ik het daar dus met kennissen over waar ik waarschijnlijk mee mee mag en die kijken daar heel anders tegen aan. Specna is troep en die Raider, mja eigenlijk ook niet veel soeps.
Zelf lopen ze met volledig geüpgraded TM replica's met Prometheus gears, Gate Titan MOSFET, ect.. Dat werd dan ook aangeraden en anders een Krytac. Heel leuk maar alleen al die Mosfet of Prometheus set kost al meer dan een complete nieuwe Raider.

Nou heb ik dus 0 ervaring maar lijkt mij toch niet nodig als je een aantal keer per jaar wilt skirmen? Dan is een Specna/G&G toch leuk spul en kan eventueel nog in de loop van de tijd uitgebouwd/geüpgraded worden? Ben dan ook zeker niet vies van wat sleutel werk :9

Ben dan ook erg benieuwd naar de ervaring van @Akumu22 als hij een Raider koopt :)
Begin met een goede basis. Als je een fijne g&g of specna koopt, kan je out of the box vrij goed meekomem zonder dat het je een fortuin kost. Ga dan gewoon lekker een tijdje skirmen zonder dat je 'm verbouwt.

Na een tijdje ken je je replica en ga je er achter komen wat je beter zou willen. Als je een goed basisplatform hebt, dan kan je daar op verder bouwen in plaats van een nieuwe replica te kopen die je weer moet leren kennen.

Zo'n mosfet schiet wel heerlijk, maar dat merk je pas echt als je eerst een tijd zonder hebt gespeeld. Er zijn overigens meer merken dan Gate, ik heb bijvoorbeeld een Jefftron gehad(wel zwakke bouwkwaliteit) en dat werkte ook vrij prima. Nu al een tijd een KK BW2 en die is ook fijn. Kost je 4 tientjes...dit waren dan programmeerbare mosfets, een simpele AB mosfet kost je minder geld.

De opties die je noemt zijn volgens mij echt meer dan prima om mee te starten. Ik zou trouwens wel meteen in een goede lader (bijv Imax B6) en lipo investeren. Een vriend van me klooit nog steeds met een normale accu en langzame lader, pijnlijk als hij dan een nacht bezig is om een matige Nimh accu op te laden en ik een klein half uurtje bezig ben een lipo (die veel beter presteert) op te laden.

Ps. 11.1lipo met Mosfet schiet echt heerlijk ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Akumu22
sapphire schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:34:
@Kaap

Ik ben inderdaad wel van plan om voor de raider te gaan, ook gezien de mogelijkheden wat betreft het upgraden en onderdelen die ervoor te krijgen zijn. Ik moet nog even wat budget bij elkaar rapen maar zal zodra ik wat met het ding gespeeld hebt even laten weten hoe hij bevalt :)

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:23:
[...]

[knip]

Ps. 11.1lipo met Mosfet schiet echt heerlijk ;)
Was ook blij verrast dat m'n G&G predator default een mosfet heeft en 11.1v als voorkeur heeft. Firehawk geen mosfet, maar wel 11.1v support.

Ik bestel m'n lipo's bij HobbyKing in de UK - kost een 11.1v lipo je misschien 8-10 euro en die van mij gaan inmiddels al weer tijdje mee zonder problemen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mij is verteld dat 7,4v LiPo's beter voor je AEG zijn omdat met 11,1v je motor en gears harder moeten werken en de kans dat je ze in de soep draait dan juist groter is :?

Gabriël Ryzen

• WaSteiL
MueR schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:23:
[...]

Dit. Een sidearm is absoluut niet noodzakelijk indien je met een assault rifle speelt. Het is leuk, het ziet er tof uit, maar nodig? Nee. Het is fluff. Het wordt een ander verhaal als je met een DMR of Sniper speelt, dan is het verplicht.
CQB is dan wel weer een ander verhaal. Soms is een sidearm dan toch wel flink handig om snel door ruimtes heen te komen.

• NiGeLaToR
sapphire schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:35:
Mij is verteld dat 7,4v LiPo's beter voor je AEG zijn omdat met 11,1v je motor en gears harder moeten werken en de kans dat je ze in de soep draait dan juist groter is :?
Dat ligt (ook) aan de AEG.

Voor de G&G predator staat in de handleiding dat ze adviseren deze lipo in '3 piece' aka 11.1v versie te gebruiken:
https://guay2.com/en/product/detail-1014
Dat is een 11.1v lipo, waarbij ze aanmerken dat deze max 25C rated mag zijn. Dat is weer afhankelijk van de Mah van de accu. Dus ik heb gewoon veilig gekozen voor accu's die er qua specs op lijken, maar van Hobbyking.

Dus in theorie zou het meer slijtage kunnen opleveren, maar in het geval van de predator levert het ook betere trigger response en rps op. Ik heb in het begin veel gespeeld met 7.4v lipo's, maar speel sinds een half jaar alleen nog met 11.1v lipo. Hij doet dan uit de doos zo'n 24 rps op full auto.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

MueR schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:23:
[...]

Het is inderdaad niet noodzakelijk, maar het ligt nogal aan je usecase. Ik overweeg nog altijd om als eerste een GBB sidearm als replica te halen, vooral omdat ik er gewoon nog niet uit ben welke primary ik wil gaan gebruiken.

Ik sta misschien 2 of 3x per jaar op een skrim (voor nu iig) maar wil wel graag wat hebben om thuis in de tuin mee te plingen eventueel met vrienden, en dan is iets wat een beetje realistisch is t.o.v. een AEG toch wel leuk om te hebben, zeker gezien de prijs. Rond de €100 heb je gewoon al een heel erg goede GBB replica. :)

Edit: Daar over gesproken trouwens, veel van m'n vrienden zijn gewoon lid van de NABV, maar mogen mensen zonder lidmaatschap eigenlijk wel schieten op het terrein van iemand die wel lid is? (Uit het zicht van buren e.d. natuurlijk)

Zelfs een stapje verder: Mag een NABV lid überhaupt eigenlijk wel schieten in de tuin van een ander NABV lid? (met het replica van de ander natuurlijk, je eigen replica mag je alleen meenemen naar officiële terreinen, winkels of de grens)

D4NG3R wijzigde deze reactie 11-05-2019 14:44 (21%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Naar wat ik begreep als je je replica meeneemt naar een ander lid (om bv. te sleutelen) dan moet je daar een event voor aanmaken.
Dus als je een terrein (tuin) hebt waar je geen zicht van buitenaf hebt en een event daar dan lijkt me dat daar geschoten mag worden :?

En als iemand geen NABV lid is als introducé aanmelden ?

Geen idee of het verschil het in het bedrijfsmatige zit maar ik had geïnformeerd naar mogelijkheden om een Airsoft evenement te laten organiseren hier in het dorp in de feestweek. Daar zaten vergunnigstechnisch zoveel haken en ogen aan dat het een logistieke ramp zou worden.

*Terrein mag niet zichtbaar zijn vanaf openbare weg/buren. Zal dus ook voor eigen terrein/tuin gelden.
* Introducé's moesten van ter voren aangemeld worden wat lastig word. In jou geval lijkt me dat wel haalbaar natuurlijk :)

Gabriël Ryzen

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

sapphire schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:15:
Naar wat ik begreep als je je replica meeneemt naar een ander lid (om bv. te sleutelen) dan moet je daar een event voor aanmaken.
Dus als je een terrein (tuin) hebt waar je geen zicht van buitenaf hebt en een event daar dan lijkt me dat daar geschoten mag worden :?
Ik denk dat je mijn vraagstelling mist.

Het NABV behandelt in hun FAQ thuis en eigen terrein om de een of andere reden als twee verschillende entiteiten.

Als ik de FAQ woord voor woord volg mag ik een privé-evenement aanmaken omdat ik thuis in de tuin schiet, en daarbij zo veel mensen uitnodigen als ik wil ongeacht of ze wel of geen lid zijn van het NABV*. De NABV leden mogen zelfs hun replica(s) meenemen omdat ze immers naar een (privé) evenement gaan.

Zolang de buren het allemaal prima vinden dan. :+

*Daar word namelijk geen woord over gerept bij een privé-evenement.

Niet alsof dit m'n plan is, ik heb een lange schuur dus we kunnen lekker binnen staan zonder de noodzaak te hebben voor een evenement (Want thuis binnen), maar mogen bezoekers daar dan wel schieten? Ze zijn immers niet op hun thuis adres of hebben überhaupt geen lidmaatschap.

Ik denk er waarschijnlijk te moeilijk over na, zeker aangezien ik in een boerendorp woon en een goede relatie heb met al m'n buren, maar ik wil graag zekerheid hebben over m'n rechten en plichten.

D4NG3R wijzigde deze reactie 11-05-2019 19:28 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

D4NG3R schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:11:
[...]
Het NABV behandelt in hun FAQ thuis en eigen terrein om de een of andere reden als twee verschillende entiteiten.
Klopt.
Als ik de FAQ woord voor woord volg mag ik een privé-evenement aanmaken omdat ik thuis in de tuin schiet, en daarbij zo veel mensen uitnodigen als ik wil ongeacht of ze wel of geen lid zijn van het NABV*. De NABV leden mogen zelfs hun replica(s) meenemen omdat ze immers naar een (privé) evenement gaan.
Nee. Een prive evenement mag je maximaal 20 man hebben. Daarboven is een certificering nodig. Verder mag jij maximaal 2 intro's aanmelden (net als ieder lid die komt), zolang het maar MAXIMAAL 20 man is.
Niet alsof dit m'n plan is, ik heb een lange schuur dus we kunnen lekker binnen staan zonder de noodzaak te hebben voor een evenement (Want thuis binnen), maar mogen bezoekers daar dan wel schieten? Ze zijn immers niet op hun thuis adres of hebben überhaupt geen lidmaatschap.
Wat je dan zou doen mag niet zonder een goedkeuring van de NABV. Sterker nog, als je hier al toestemming voor krijgt, is er een reele kans dat er een NABV medewerker/vrijwilliger bij moet komen staan. In feite sta je namelijk op een publiek evenement/braderie/whatever je het wil noemen. Daar is naast goedkeuring van de NABV ook een goedkeuring van de korpschef voor nodig als ik me niet vergis. Ik raad je heel sterk aan om deze situatie voor te leggen aan de NABV en vooral niet zelf de regeltjes te gaan interpreteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
MueR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:29:

Nee. Een prive evenement mag je maximaal 20 man hebben. Daarboven is een certificering nodig. Verder mag jij maximaal 2 intro's aanmelden (net als ieder lid die komt), zolang het maar MAXIMAAL 20 man is.
Er staat overigens op je NABV account het volgende als je een privé event wilt aanmaken:
LET OP!

Indien u een privé evenement aanmaakt gaat u akkoord met het feit dat de NABV deze informatie (adres gegevens) op de NABV website plaatst.

Tevens gaat u akkoord dat de NABV deze gegevens, inclusief aanvullende persoonsgegevens, met Politie en Justitie kan delen indien hierom gevraagd wordt.
Maak ik hier uit op dat een afspraak met een kennis om op je zoldertje om je hopup te vervangen met je adres en al op de NABV site wordt gepubliceerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

Dit weekend eindelijk eens wezen kijken in het NAC. Bij binnenkomst kregen we meteen een rondleiding van een vriendelijke meneer. De schietbaan is een meter of 50 en in principe prima om je replica mee af te stellen. Handig ook dat er zo'n werkbankje is waar je je replica in kan zetten zodat je je sights echt goed kan zero'en.

Tactical training house zag er ook prima uit. Ik kan me voorstellen dat als je vaak CQB doet, je daar wat aan hebt. Verder zijn er nog wat games te doen, maar daar hadden we niet echt de tijd voor.

Op zich prima plek om je replica af te stellen, ook zijn er grote tafels om aan je replica te werken, wel zo fijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

MueR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Klopt.

[...]

Je bent het met me eens dat de NABV thuis en eigen terrein als twee verschillende entiteiten behandeld (Want effectief zijn het dat ook), maar vervolgens geef je wel aan dat er max 20 man thuis in de tuin mag komen op een prive-event ondanks dat die limiet word aangekaart onder het kopje eigen terrein.
Wat je dan zou doen mag niet zonder een goedkeuring van de NABV. Sterker nog, als je hier al toestemming voor krijgt, is er een reele kans dat er een NABV medewerker/vrijwilliger bij moet komen staan. In feite sta je namelijk op een publiek evenement/braderie/whatever je het wil noemen.
Het ontgaat mij een beetje hoe in de schuur staan schieten met 2-3 mensen een publiek evenement is, zelfs wanneer je de definitie ver uitrekt is het niet publiekelijk, en geen evenement. :+
Daar is naast goedkeuring van de NABV ook een goedkeuring van de korpschef voor nodig als ik me niet vergis. Ik raad je heel sterk aan om deze situatie voor te leggen aan de NABV en vooral niet zelf de regeltjes te gaan interpreteren.
Wanneer ik tijd heb ga ik inderdaad even een mailtje opstellen, al is het maar om aan te kaarten dat ik het niet eens ben met de reglementen rondom een prive-evenement.

(Je adres word namelijk publiekelijk op de website gezet, ook bij een prive-evenement. :F )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:50

Eagle Creek

Breathing security

Van de week weer op TV gezien, neemt nog steeds enorm toe aan populariteit. Heb zelf al een tijdje niet meer actief gespeeld (alleen training), wil het wel weer gaan oppakken.

Is de community veranderd afgelopen jaren, qua sfeer en leefbaarheid?

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

NiGeLaToR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:02:
Maak ik hier uit op dat een afspraak met een kennis om op je zoldertje om je hopup te vervangen met je adres en al op de NABV site wordt gepubliceerd?
Gepubliceerd inderdaad, maar niet zichtbaar behalve voor deelnemers. Je komt dus niet in het lijstje met de diverse organisatoren. Aangezien deelnemers zich wel (via een link) moeten kunnen aanmelden, moet er wel gepubliceerd worden. Zie het als een DM hier: het wordt technisch gepubliceerd, maar niet iedereen ziet het.
D4NG3R schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Je bent het met me eens dat de NABV thuis en eigen terrein als twee verschillende entiteiten behandeld (Want effectief zijn het dat ook), maar vervolgens geef je wel aan dat er max 20 man thuis in de tuin mag komen op een prive-event ondanks dat die limiet word aangekaart onder het kopje eigen terrein.
Op een prive evenement mag gewoon maar maximaal 20 man komen. Waar en hoe maakt niet uit. Dit is een beperking die gesteld is zodat (commerciele) activiteiten waar 100 man op af komt niet onder de radar kan opereren en mogelijk niet aan de veiligheidseisen voldoet.
Het ontgaat mij een beetje hoe in de schuur staan schieten met 2-3 mensen een publiek evenement is, zelfs wanneer je de definitie ver uitrekt is het niet publiekelijk, en geen evenement. :+
Hier was ik een beetje jouw reactie en die van @sapphire aan het mixen. Een prive evenement is een gesloten evenement. Iedereen die daarbij airsoft apparaten voorhanden heeft moet aangemeld zijn op dat evenement. Dus stel je hebt een buurtfeest, dan mag je niet zomaar ff in de schuur iedereen laten schieten, dan is het een publiek evenement.
Wanneer ik tijd heb ga ik inderdaad even een mailtje opstellen, al is het maar om aan te kaarten dat ik het niet eens ben met de reglementen rondom een prive-evenement.

(Je adres word namelijk publiekelijk op de website gezet, ook bij een prive-evenement. :F )
Dat laatste dus niet, zie boven. De regels omtrent prive evementen gaan overigens nog verder aangescherpt worden in de nieuwe statuten (als die aangenomen worden). Er zijn nu nog commerciele partijen die daar misbruik van maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

MueR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:09:
[...]
Dat laatste dus niet, zie boven. De regels omtrent prive evementen gaan overigens nog verder aangescherpt worden in de nieuwe statuten (als die aangenomen worden). Er zijn nu nog commerciele partijen die daar misbruik van maken.
Doodzonde, airsoft is nu al een vrij ontoegankelijke sport - op deze manier word het nog moeilijker om andere mensen veilig en volgens de regels een introductie te geven. :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

D4NG3R schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:52:
[...]

Doodzonde, airsoft is nu al een vrij ontoegankelijke sport - op deze manier word het nog moeilijker om andere mensen veilig en volgens de regels een introductie te geven. :/
Och, dat kan straks nog steeds. We willen alleen af van die grijze commerciele organisatoren, die wel geld verdienen met de verhuur van hun terrein, maar niet het geld uit willen geven om het veilig te maken, om de correcte verzekeringen te hebben etc.. Niemand gaat je een strobreed in de weg leggen om (mits op een geschikte lokatie) met een paar man wat te schieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

MueR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Och, dat kan straks nog steeds. We willen alleen af van die grijze commerciele organisatoren, die wel geld verdienen met de verhuur van hun terrein, maar niet het geld uit willen geven om het veilig te maken, om de correcte verzekeringen te hebben etc.. Niemand gaat je een strobreed in de weg leggen om (mits op een geschikte lokatie) met een paar man wat te schieten.
ah....de beruchte paintball boerderijen, waarbij je met een Ika Zuchi standaard om een hoekje kan schieten omdat ze zo zijn afgeleefd dat de BB's de loop zo ongeveer haaks verlaten? :+

Iemand hier trouwens wel eens een sugru hop-up mod gedaan? Is het wat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

dr.lowtune schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:57:
[...]

ah....de beruchte paintball boerderijen, waarbij je met een Ika Zuchi standaard om een hoekje kan schieten omdat ze zo zijn afgeleefd dat de BB's de loop zo ongeveer haaks verlaten? :+
Daar kunnen we verrekte weinig tegen doen helaas, zouden we ECHT heel graag willen. Ika Zuchi's vallen niet onder Cat I, dus daar mag je bij wijze van zo mee over straat (slecht idee obviously..)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
MueR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:59:
[...]

Daar kunnen we verrekte weinig tegen doen helaas, zouden we ECHT heel graag willen. Ika Zuchi's vallen niet onder Cat I, dus daar mag je bij wijze van zo mee over straat (slecht idee obviously..)
Tis sowieso vreemd - in mijn ogen - dat die CE goedgekeurde airsoft apparaten in éne buiten de wapenwet vallen. Dus zou zo'n Ika Zuchi en anderen dus niet die uitzondering moeten hebben. Of zijn dat twee verschillende dingen: die Ika Zuchi omdat ie niet op écht lijkt en die G36 omdat ie onder CE markering met lage joule valt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

NiGeLaToR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Tis sowieso vreemd - in mijn ogen - dat die CE goedgekeurde airsoft apparaten in éne buiten de wapenwet vallen. Dus zou zo'n Ika Zuchi en anderen dus niet die uitzondering moeten hebben. Of zijn dat twee verschillende dingen: die Ika Zuchi omdat ie niet op écht lijkt en die G36 omdat ie onder CE markering met lage joule valt?
Die CE dingen zijn idd ook uitgezonderd vanwege hun lage schotkracht. Europese speelgoedrichtlijn. Is niemand blij mee. De IZ is uitgezonderd vanwege het criteria "sprekende gelijkenis".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik dacht CE dingen? Ga ik kijken, 0,08 joule, kun je beter BB's gaan gooien :+

Ik heb als het goed gaat eindelijk een vest gekocht ..en nog iets meer dan gepland :$
Invader Gear tactical vest met mag pouches, broek met kniepads, shirt, petje en handschoenen (die wel ander merk). Nieuw met kaartjes er aan voor €100. Kon het niet laten liggen :X

Gabriël Ryzen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:50

Eagle Creek

Breathing security

sapphire schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:09:
Ik dacht CE dingen? Ga ik kijken, 0,08 joule, kun je beter BB's gaan gooien :+

Ik heb als het goed gaat eindelijk een vest gekocht ..en nog iets meer dan gepland :$
Invader Gear tactical vest met mag pouches, broek met kniepads, shirt, petje en handschoenen (die wel ander merk). Nieuw met kaartjes er aan voor €100. Kon het niet laten liggen :X
Waar gekocht dan?

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

MueR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Zelfs nu vind ik het al akelig lastig voor de 'gewone' beoefenaar die de boel aan vrienden/kennissen wil laten zien. Als ik vrienden wil introduceren met tennis dan pak ik 2 rackets en een bal en ga ik lekker over en weer slaan, wil ik het zelfde doen met airsoft dan moet ik door een hele (onduidelijke) administratieve rompslomp wil ik het allemaal braaf en netjes doen zonder het risico te lopen beboet te worden en/of m'n NABV lidmaatschap te verliezen. Het is onmogelijk om dit 'gewoon' eens spontaan te kunnen doen.

Ik kan prima snappen dat de NABV het die grijs-zwarte gebieden moeilijk wil maken om door te gaan met hun praktijken, maar het is voor individuele leden bijna onmogelijk om nieuwe mensen te introduceren in airsoft. Ze worden afgeschrikt door de hele papierwinkel (Alleen al om als introduce mee te mogen, laat staan als ze de stap willen maken om daadwerkelijk lid te worden van het NABV) en de doorgaans hoge kosten om het "gewoon een keer te proberen".

Gegarandeerd dat veel meer mensen airsoft een kans willen/kunnen geven als ze gewoon eens bij een bekende welke lid is in de tuin mogen schieten zonder gedoe*. ;)

* En naar mijn mening zou het ook helpen als men vanaf hun 16e al mee mag spelen op officiële locaties, maar zelf nog geen replica aan mag schaffen, maar dat is weer een compleet andere discussie welke ik een stuk minder kans geef.

D4NG3R wijzigde deze reactie 14-05-2019 18:51 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Eagle Creek Marktplaats :+
Reageerde op een vest en de verkoper bleek te stoppen en een hele lading aan gedragen en nog nieuwe kleding te hebben.

@D4NG3R Nou de drempel ligt inderdaad hoog. Kan me volledig bij je verhalen aansluiten.

@Kaap Wel in een stadstuintje maar er zijn genoeg mensen die een tuin hebben van paar ha..

Maar dan nog je vind de sport echt toegankelijk? Als ik zie wat een regelwerk en rompslomp er bij komt kijken om met een groepje mensen te airsoften of even wat replica's te vervoeren.
Even een replica repareren of afstellen is zo ook niet heel makkelijk. Ik snap waarvoor het is maar echt toegankelijk maakt dat de sport niet.

sapphire wijzigde deze reactie 15-05-2019 07:51 (46%)

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaap
D4NG3R schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:41:
[...]
wil ik het zelfde doen met airsoft dan moet ik door een hele (onduidelijke) administratieve rompslomp wil ik het allemaal braaf en netjes doen zonder het risico te lopen beboet te worden en/of m'n NABV lidmaatschap te verliezen. Het is onmogelijk om dit 'gewoon' eens spontaan te kunnen doen.

maar het is voor individuele leden bijna onmogelijk om nieuwe mensen te introduceren in airsoft. Ze worden afgeschrikt door de hele papierwinkel (Alleen al om als introduce mee te mogen, laat staan als ze de stap willen maken om daadwerkelijk lid te worden van het NABV) en de doorgaans hoge kosten om het "gewoon een keer te proberen".

Gegarandeerd dat veel meer mensen airsoft een kans willen/kunnen geven als ze gewoon eens bij een bekende welke lid is in de tuin mogen schieten zonder gedoe*. ;)
Wat een onzin. Wat voor impressie van de sport geeft het schieten in je tuin? Dat ze je replica gezien hebben en even vastgehouden hebben? Als je ze echt graag wilt introduceren in de sport, doe het dan goed en neem ze mee naar een skirm. Daar krijgen ze een echte impressie.

Je bent nu gewoon op Airsoft Nonsense gehalte aan het zoeken naar dingen van de NABV om over te klagen. Sorry hoor...
[...]
En naar mijn mening zou het ook helpen als men vanaf hun 16e al mee mag spelen op officiële locaties
Alsjeblieft niet, met de huidige leeftijdsgrens zitten we al met teveel testosteron op het veld wat niet weet wat gentlemen's game inhoudt. Als het naar 16 moet gaan, dan is 14 niet ver weg, en voor je het weet zitten we met amerikaanse praktijken dat je op een skirm tegen 12 jarigen speelt.

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

Kaap schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 06:25:
[...]

Wat een onzin. Wat voor impressie van de sport geeft het schieten in je tuin? Dat ze je replica gezien hebben en even vastgehouden hebben? Als je ze echt graag wilt introduceren in de sport, doe het dan goed en neem ze mee naar een skirm. Daar krijgen ze een echte impressie.

Je bent nu gewoon op Airsoft Nonsense gehalte aan het zoeken naar dingen van de NABV om over te klagen. Sorry hoor...

[...]

Alsjeblieft niet, met de huidige leeftijdsgrens zitten we al met teveel testosteron op het veld wat niet weet wat gentlemen's game inhoudt. Als het naar 16 moet gaan, dan is 14 niet ver weg, en voor je het weet zitten we met amerikaanse praktijken dat je op een skirm tegen 12 jarigen speelt.
Toevallig kan ik wel vertellen hoe ik met airsoft begonnen ben: via mijn zwager. Toen hij airsoft legaal werd in Nederland en hij zijn replica's eindelijk thuis mocht hebben heeft hij ze eens laten zien. Best vet hoor, ineens zo'n L96 in je handen (inmiddels weet ik natuurlijk dat deVSR-10 de betere sniper is :P). Ik was trouwens pas echt helemaal "om" na mijn eerste skirm.

Als ik mensen met airsoft wil introduceren, dan neem ik ze gewoon mee naar een skirm. Ik vind het prima als ze bij mij thuis mijn verzameling bekijken, maar ik leg ze ook duidelijk uit dat een skirm toch wel heel anders is. Juist het feit dat je op andere mensen schiet vond ik in het begin wel een dingetje, dat is niet te vergelijken met schieten op een blikje in je tuin. En natuurlijk het team-play aspect, communicatie, samen een linie leggen...dat doe je niet zo snel in je achtertuin.

16-jarigen...ik moet er niet aan denken, dan trek je volgens mij echt onbedoeld een hele zooi speedsofters een skirm in, want die jochies hebben veel te veel energie :P

Dit weekend naar Frankrijk! Zin an!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Dan doen ze dat toch. Plinken in de tuin hoef je niet aan te melden.
* En naar mijn mening zou het ook helpen als men vanaf hun 16e al mee mag spelen op officiële locaties, maar zelf nog geen replica aan mag schaffen, maar dat is weer een compleet andere discussie welke ik een stuk minder kans geef.
Heh, nou, twijfel.. er lopen nu al genoeg van die call of duty wannabe ettertjes rond die de basisbeginselen van de gentleman's game niet snappen. Weet niet of ik echt behoefte heb aan een heel blik 16 jarigen op het veld..

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Kaap schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 06:25:
[...]

Airsoft is een stuk meer dan enkel scrims, en lezen is een hele kunst. Lang niet iedereen heeft de tijd of het budget om zo maar even een dag en een hap geld weg te gooien om iets een keer te proberen. Nog buiten het hele toegankelijkheidsdebacle om.

Daar komt bij dat m'n tuin niet je standaard hokje midden in de stad is, maar groot genoeg om zo ongeveer op te scrimmen. :+

Ik klaag trouwens niet exclusief over mensen introduceren, ook privé thuis met je replica's bezig gaan en ze lekker in de tuin testen/afstellen kost officieel al een stuk papierwerk.
MueR schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:00:
[...]

Dan doen ze dat toch. Plinken in de tuin hoef je niet aan te melden.
Dat moet je dus wel. Zelfs als je het alleen wil doen moet je officieel al een privé-event aanmaken:
#2: Thuis in tuin trainen is toegestaan, mits niet zichtbaar vanaf de openbare weg en na overleg met buren. Hiervoor dient een privé evenement te worden aangemaakt.
https://www.nabv.nl/lidmaatschap/contact/faq

[...]

Heh, nou, twijfel.. er lopen nu al genoeg van die call of duty wannabe ettertjes rond die de basisbeginselen van de gentleman's game niet snappen. Weet niet of ik echt behoefte heb aan een heel blik 16 jarigen op het veld..
Jongerenparticipatie laat keer op keer straal het tegenovergestelde effect zien. Airsoft is een normalisatieslag nodig, een leeftijdsverlaging is een van de makkelijkste om deze te bereiken - vooral als ik zie hoe veel jongeren er maar wat graag mee zouden willen doen. Bij voorbaat mensen uitsluiten (Iets wat zelfs nu al veel word gedaan in airsoft) drukt ze juist in dat hokje waar jij denkt wil dat ze thuishoren. 8)7

Daar komt bij; Als jullie nu al zo veel van die cod gekkies zien, dan is een verlaging naar 16 toch helemaal geen probleem? Jullie zijn er allang aan gewend. :>

Even zonder ongein; Ik zit er zelf ook niet op te springen, maar airsoft moet genormaliseerd en toegankelijker worden, momenteel is het een vrij exclusieve sport met erg weinig locaties in NL om ze te beoefenen. Meer leden zou dat probleem op een zeer kort termijn kunnen verhelpen, en op langer termijn zorgen dat het als een 'normale' sport word gezien onder de Nederlanders i.p.v. dat oorlogsspelletjes imago wat de NABV zichzelf opzadelt door overal zo geheimzinnig over te doen.

D4NG3R wijzigde deze reactie 15-05-2019 11:04 (24%)

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

D4NG3R schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:43:
Dat moet je dus wel. Zelfs als je het alleen wil doen moet je officieel al een privé-event aanmaken
Wanneer je met meerdere mensen gaat trainen wel. Voor in de tuin op een kaartje schieten hoef je geen event aan te maken. Het event is nodig voor het wettig kunnen vervoeren van buksen, niet voor het schieten. Als jij aan tafel zit in je woonkamer, lekker te prutsen met je buks, hoef je helemaal geen event te maken. Sterker nog, daar wordt het bureau alleen maar gek van.

MueR wijzigde deze reactie 15-05-2019 11:55 (16%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Gewoon uit nieuwsgierigheid als niet NABV lid, stel ik wil op een andere locatie sleutelen en op een kaart schieten om af te stellen.
Locatie voldoet aan de eisen maar is niet van mij maar eigenaar ect. Is er akkoord mee. Dan kun je daar dus een privé evenement aanmaken om het vervoer naar en schieten te regelen ?

@D4NG3R Wat ik de afgelopen weken gemerkt heb nu ik het het en der eens ter spraken kwam is dat Airsoft echt wel een bijzonder imago heeft.
Viel me op dat best veel mensen (gek genoeg vooral mannen :+) het kennen maar paintbal toch leuker vinden. Vaak hoor ik dat ze Airsoft wat meer kneuzig vonden door de strengere regels en voor nerds door de milsim associatie.
Laat duidelijk zijn dat dit niet mijn mening maar dit is wat ik meerdere keren gehoord heb van mensen.

Persoonlijk vond ik paintbal niet zo boeiend maar daar ben ik vrij eenzaam in merkte ik :+

Vandaag trouwens mijn AliExpress Mechanix M-pact handschoenen ontvangen :+ Binnenkort eens vergelijken met een setje gewoon uit de winkel in Nederland, ben benieuwd!

sapphire wijzigde deze reactie 15-05-2019 18:16 (8%)

Gabriël Ryzen

• NiGeLaToR
@sapphire ik neem geregeld intro's mee en die komen meestal flabbergasted terug. Denk dat de beleving van airsoft op zo'n 'paintball'-boerderij het imago geen goed doet. Een dagje een skirm met fannatieke doch sportieve spelers hakt de groep intro's doorgaans snel in tweeën: mensen die graag mee doen of mensen die het al snel zat zijn steeds naar de spawn te moeten lopen. Je ziet vaak intro's tijdens/na de lunch al vertrekken. Vind B&A wel slim met een 'skirm and learn' dag.

Wij vonden onze eerste skirm ook intimiderend. Iedereen in camo, te zwaaien met (ongeladen) replica's. Waren vuurwapens gewend, daar gebeurt dat dus NOOIT. Wij beetje in ons oude kloffie meedoen met zo'n gammel huurding. Helpt allemaal niet. Denk dat de sport ook nog wat kan winnen met de kwaliteit van een intro :) Maargoed, aan de andere kant, het is ook niet zo erg als er een kleine barriere is - het helpt ook niet als jan en allemaal het in een opwelling gaat doen.

Ik vond het vooral lastig om het aan m'n omgeving te vertellen vanwege de wat pacifistische inslag van gemiddeld Nederland. Ik had weinig begrip verwacht van mensen uit m'n omgeving, maar blijkt dat niemand er van op kijkt en ik geregeld iemand een dagje mee neem. Weet niet hoe jullie dat ervaren en of je het aan vrienden, familie en collega's vertelt?

Edit: oh en ben benieuwd naar je ervaring met de handschoenen @sapphire

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@NiGeLaToR Als het goed gaat heb ik vrijdag 'echte' Mechanix.

Ik moet zeggen dat ik alleen nog ervaring heb met waar ik later achter kwam dat CQB heet.
Daarbij moet ik zeggen dat de eerste uitleg die ik kreeg bij RSL erg goed was. Zwaaien met replica's was/is uit den boze zelfs zonder mag want er kan altijd een BB achterblijven.
Voor we op de foto mochten met de replica's werd ook alles gecontroleerd.
Mochten mensen bekend zijn met RSL, we kregen de uitleg van Heino. Super enthousiast en vriendelijk doch streng waar nodig.

Scheelde wel dat we een privé skirms hadden :)

Gabriël Ryzen

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

Volgens mij is bunker hill voor een introductie ook wel leuk trouwens (prachtig terrein). Wel vaak wat fanatiekere spelers die er heel de maand naartoe leven :P

• williewimp
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:16
de introkitjes laten nogal eens te wensen over. In de meeste buitenskirms loop je dan hopeloos achter de feite aan. Wat dat betreft zijn CQB locaties beter als je een kitje moet huren. Daar zijn de verschillen tussen kwaliteit gear nauwelijks relevant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

sapphire schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:15:
Gewoon uit nieuwsgierigheid als niet NABV lid, stel ik wil op een andere locatie sleutelen en op een kaart schieten om af te stellen.
Locatie voldoet aan de eisen maar is niet van mij maar eigenaar ect. Is er akkoord mee. Dan kun je daar dus een privé evenement aanmaken om het vervoer naar en schieten te regelen ?
Ja. Moet je uiteraard wel eerst lid worden :+
Wat ik de afgelopen weken gemerkt heb nu ik het het en der eens ter spraken kwam is dat Airsoft echt wel een bijzonder imago heeft.
Viel me op dat best veel mensen (gek genoeg vooral mannen :+) het kennen maar paintbal toch leuker vinden. Vaak hoor ik dat ze Airsoft wat meer kneuzig vonden door de strengere regels en voor nerds door de milsim associatie.
Laat duidelijk zijn dat dit niet mijn mening maar dit is wat ik meerdere keren gehoord heb van mensen.
Mooi, dan blijven ze maar lekker bij paintball. De strengere regels omtrent lidmaatschap en gebruik van die dingen is natuurlijk te verklaren door het feit dat ons spul gewoon wapens zijn, niet een veredelde besjesschieter :+ Nee maar zonder gein, ik heb mijn Glock aan diverse agenten en marechaussee gegeven, allemaal zeggen ze dat ze het ding niet zomaar van een echte kunnen onderscheiden. Dat maakt airsoft inherent linker voor de samenleving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
williewimp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:33:
de introkitjes laten nogal eens te wensen over. In de meeste buitenskirms loop je dan hopeloos achter de feite aan. Wat dat betreft zijn CQB locaties beter als je een kitje moet huren. Daar zijn de verschillen tussen kwaliteit gear nauwelijks relevant.
Haha, ja al kom je binnen meestal met meer paarse stippen thuis dan buiten. Wordt buiten zelden geraakt, binnen natuurlijk.. vaak :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou vandaag mijn pakket binnengekregen.

Shirt is een Invader Gear Revenge Marpat. Voglens de maattabel zou ik hem moeten passen maar ik zwem er in! Geen idee of dat zo hoort want ik draag doorgaan vrij getailleerde kleding maar hier pas ik nog in als ik 20KG aankom :+

Broek is een Invader Gear Predator Marpat, ook weer vreemd qua maatvoering. Qua lengte perfect alleen enorme wijde pijpen (en ik heb echt géén dunne benen!) en bij mijn middel ook enorm. Zelfs met een grote bierbuik past je hier in zegmaar :+. Misschien een optie om hem te laten vermaken bij de Turk op de hoek :)

Petje is een gewoon marpat boonie, niet heel boeiend maar voor €2 ....ach.

Dan het vest. Een Invader Gear Mod Carrier met alles er op en er aan. Ding weegt een ton ofzo met alles er op, gelijk maar alles losgemaakt om te bekijken. Standaard zitten er 4 mag pouches op de voorkant en er zitten er nog 2x2 bij. Daarnaast nog een drinkzak-zak, dubbel pistol mag pouch, radio pouch, admin pouch, nog een flinke pouch en zo'n opvouw zak voor magazijnen. Dan nog een pistol sling en een band met vering voor de AEG en 3 patches.
Alles er af gehaald en de foam/plastic inserts er uit en het voelt een stuk beter :)

Speciaal voor @NiGeLaToR dan nog, de Mechanix M-PACT ;)
Ik heb zitten loeren of ik veel verschil kon vinden met mijn aliexpress variant...Enige wat ik echt opvallend vond is dat de verstevigingen bij de vingertoppen iets anders gestikt zijn dan die uit Nederland maarja dat is ook een andere kleur dus wellicht ouder/iets anders. Rubber voelt het zelfde, pads op de handpalmen, versteviging op de vingertoppen allemaal zga. het zelfde. Eigenlijk het enige opvallende is dat ie uit Nederland een elastieke lus hebben bij de pols en die van Ali niet.
Of ze nep zijn of gewoon iets ander/ouder model ofzo durf ik neit te zeggen en over gebruik kan ik ook weinig zeggen nog maar tot nu toe valt het niet tegen.
Ja weer die maatvoering, XL terwijl ik nogmaal M/L heb :+

Gabriël Ryzen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaap
Foam/plastic inserts in een plate carrier zou ik er juist in laten om het iets stevig te houden. Zonder die opvulling flabbert zon vest alle kanten op en geeft het ook mee als je mags eruit wil pakken. Daarnaast neemt het ook impact weg als je geraakt wordt.

Ik heb momenteel nog hard plastic multicurve plates, zit er over te denken om trainingplates te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

Terug van het weekendje in Fort de Jouy. Buiten het airsoften een prima weekend gehad, we hadden een fijne plek voor de tenten, goede whiskey en een lekker kampvuur.

Korte samenvatting:

Zaterdag
  • Base commander die de halve briefing vergat
  • Stuurde het team te laat weg (waardoor het fort al was ingenomen door het andere team, en dan kan je niks meer)
  • Zeer slechte communicatie binnen het team
  • Hits die niet werden genomen
  • Marshalls die niet/nauwelijks ingrepen....
  • Waardoor de sfeer nog slechter werd
  • Het halve rode team op een gegeven moment bij de marshall stond
  • ..en er na de middagpauze weer een valse start was
  • Waardoor uiteindelijk een aantal gasten maar gewoon bier gingen drinken
  • ...en de boel voor ons team nog kanslozer werd
Er zijn echt een aantal mensen op zaterdagmiddag alweer naar huis gegaan (nadat ze op vrijdag dus al minimaal 5 uur hadden gereden om er te komen), omdat ze er geen vertrouwen in hadden dat het zondag beter zou zijn. Aangezien er voor zondag slecht weer werd voorspeld hadden ze geen zin om in de regen te zitten terwijl het spel toch waardeloos zou zijn. Ik kon ze geen ongelijk geven.

Zondag
  • De voorspelde regen kwam niet, tot de middagpauze was het lekker weer
  • De sfeer was een stuk beter
  • De groep was helaas ook een stuk kleiner
  • Hits nemen bleek toch een probleem te zijn voor velen
Ik besloot dat het genoeg was toen ik wederom de BB's van een groepje (!) tegenstanders af zag en hoorde ketsen (op een meter of 30) en het magische woord "hit" niet werd geroepen. Zelf werd ik wel geraakt en ik pakte wel mijn hit, om vervolgens terug naar de safety te gaan en mijn auto maar in te pakken.

Werd ook nog op een meter of 20 door een sniper in mijn nek geschoten, deed goed zeer! Was wel een sportieve gast die nog even zijn excuses er voor kwam aanbieden.

Conclusie: buiten het airsoften om goed gelachen. Fort de Jouy komt in de huidige skirm vorm niet meer terug en ik zou er ook voorlopig niet meer naar toe willen gaan. Binnenkort maar weer naar Valburg om deze nare ervaring weg te spelen. Ik had ook een introducé mee, en ik schaam me oprecht voor wat hij daar zag. Airsoft op z'n slechtst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 10:13
dr.lowtune schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:48:
Terug van het weekendje in Fort de Jouy. Buiten het airsoften een prima weekend gehad, we hadden een fijne plek voor de tenten, goede whiskey en een lekker kampvuur.

Korte samenvatting:

Zaterdag
  • Base commander die de halve briefing vergat
  • Stuurde het team te laat weg (waardoor het fort al was ingenomen door het andere team, en dan kan je niks meer)
  • Zeer slechte communicatie binnen het team
  • Hits die niet werden genomen
  • Marshalls die niet/nauwelijks ingrepen....
  • Waardoor de sfeer nog slechter werd
  • Het halve rode team op een gegeven moment bij de marshall stond
  • ..en er na de middagpauze weer een valse start was
  • Waardoor uiteindelijk een aantal gasten maar gewoon bier gingen drinken
  • ...en de boel voor ons team nog kanslozer werd
Er zijn echt een aantal mensen op zaterdagmiddag alweer naar huis gegaan (nadat ze op vrijdag dus al minimaal 5 uur hadden gereden om er te komen), omdat ze er geen vertrouwen in hadden dat het zondag beter zou zijn. Aangezien er voor zondag slecht weer werd voorspeld hadden ze geen zin om in de regen te zitten terwijl het spel toch waardeloos zou zijn. Ik kon ze geen ongelijk geven.

Zondag
  • De voorspelde regen kwam niet, tot de middagpauze was het lekker weer
  • De sfeer was een stuk beter
  • De groep was helaas ook een stuk kleiner
  • Hits nemen bleek toch een probleem te zijn voor velen
Ik besloot dat het genoeg was toen ik wederom de BB's van een groepje (!) tegenstanders af zag en hoorde ketsen (op een meter of 30) en het magische woord "hit" niet werd geroepen. Zelf werd ik wel geraakt en ik pakte wel mijn hit, om vervolgens terug naar de safety te gaan en mijn auto maar in te pakken.

Werd ook nog op een meter of 20 door een sniper in mijn nek geschoten, deed goed zeer! Was wel een sportieve gast die nog even zijn excuses er voor kwam aanbieden.

Conclusie: buiten het airsoften om goed gelachen. Fort de Jouy komt in de huidige skirm vorm niet meer terug en ik zou er ook voorlopig niet meer naar toe willen gaan. Binnenkort maar weer naar Valburg om deze nare ervaring weg te spelen. Ik had ook een introducé mee, en ik schaam me oprecht voor wat hij daar zag. Airsoft op z'n slechtst.
Jammer dat het zo gegaan is voor jouw, ik kom jaarlijks op die locatie met prive skirm en dan zijn er nooit geen problemen. Qua locatie is het echt super gaaf terrein alleen als het geregend heeft is het soms wat glad de heuvels op :P

Spec:Intel 2600K |P8P67 rev 3.1| Corsair Vengence 4x4GB ||Asus GTX560Ti||Audigy II ZS ||Intel 520 240GB SSD, WD 300GB Velociraptor||OCZ GameX 700W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
Cyrus The Virus schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:42:
alleen als het geregend heeft is het soms wat glad de heuvels op :P
* citruspers krijgt flashbacks naar Fort de Liouville, waar mijn squad elkaar door de kleimodder omhoog moesten duwen en aan de andere kant van het heuveltje weer naar beneden gleed :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

Cyrus The Virus schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:42:
[...]

Jammer dat het zo gegaan is voor jouw, ik kom jaarlijks op die locatie met prive skirm en dan zijn er nooit geen problemen. Qua locatie is het echt super gaaf terrein alleen als het geregend heeft is het soms wat glad de heuvels op :P
Het is zeker een supergaaf terrein, in dat opzicht heb je gelijk. Vorig jaar was het ook echt leuk, vandaar dat ik hier echt naar uitkeek.

Maar goed, we kijken gewoon vooruit naar de volgende skirm!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Is er morgen nog iemand in het NAC? Ik hoop na de vergadering toch ook nog even te gaan schieten, mocht er iemand van hier zijn wel leuk om ff te babbelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

MueR schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:47:
Is er morgen nog iemand in het NAC? Ik hoop na de vergadering toch ook nog even te gaan schieten, mocht er iemand van hier zijn wel leuk om ff te babbelen.
Helaas, ik heb klusjesdag ;) (en het lukt me niet meer om voor morgen mijn DMR te R-hoppen zodat ik 'm eigenlijk daar zou moeten testen :P )

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 16:13
dr.lowtune schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:24:
Volgens mij is bunker hill voor een introductie ook wel leuk trouwens (prachtig terrein). Wel vaak wat fanatiekere spelers die er heel de maand naartoe leven :P
Morgen weer Bunker Hill!

Kijk er al de hele maand naar uit :D

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Ledenraad update:
De nieuwe statuten zijn vandaag met een unanieme stemming aangenomen. De mensen waarvan we wisten of vermoedden dat ze tegen zouden zijn hebben niet eens de moeite genomen om zich netjes af te melden en zijn dus gewoon niet komen opdagen. Beetje flauw.

Daardoor ben ik dus ook niet meer kandidaat bij de aankomende LR verkiezingen, want mijn termijn is nu met een jaar verlengd. Ik heb eventueel voor de zwevende kiezer nog wel een stemadvies :+

MueR wijzigde deze reactie 25-05-2019 15:00 (26%)

• Kaap
MueR schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:57:
Ledenraad update:
De nieuwe statuten zijn vandaag met een unanieme stemming aangenomen. De mensen waarvan we wisten of vermoedden dat ze tegen zouden zijn hebben niet eens de moeite genomen om zich netjes af te melden en zijn dus gewoon niet komen opdagen. Beetje flauw.

Daardoor ben ik dus ook niet meer kandidaat bij de aankomende LR verkiezingen, want mijn termijn is nu met een jaar verlengd. Ik heb eventueel voor de zwevende kiezer nog wel een stemadvies :+
Waren er nou nog belangrijke wijzigingen in de statuten behalve dan het hele joule stukje, want das wel duidelijk.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Kaap schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:02:
[...]

Waren er nou nog belangrijke wijzigingen in de statuten behalve dan het hele joule stukje, want das wel duidelijk.
Het hele joule stuk staat in de reglementen, niet in de statuten ;) Maar ja, er waren wel wat belangrijke wijzigingen. Voornamelijk op het gebied van rechtspraak/geschillen.

• citruspers
MueR schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:47:
Shit, te laat gezien. Volgende keer weer een kans!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

citruspers schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:36:
[...]

Shit, te laat gezien. Volgende keer weer een kans!
22 juni is er waarschijnlijk weer een vergadering. Als ik er aan denk neem ik m'n hesje mee, dan herken je me wel :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Afgelopen dagen geprobeerd mijn broek wat te alten krimpen, resultaat is minimaal en alleen wat verwassen nu (tov. de zelfde stof nieuw).
Met het shirt ga ik het niet eens proberen, twijfel of ik het shirt zal.alten vermaken of een goedkoop shirt nieuw koop (of deze verkopen en bijleggen voor een zelfde in de goede maat).

Zwager is inmiddels getrouwd en ben al een aantal keer uitgenodigd om nu eens mee te gaan skirmen :)

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

(o\ | /o)

MueR schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:50:
[...]

22 juni is er waarschijnlijk weer een vergadering. Als ik er aan denk neem ik m'n hesje mee, dan herken je me wel :P
Geel hesje? Ben je ontevreden? :+
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True