Bedankt voor het vertrouwen, maar... laat ik voorop stellen dat mijn posts in deze sterk gekleurd zijn door mijn persoonlijke mening. Ik heb nooit in uniform gelopen, maar wel eea gedaan voor een van de geuniformeerde diensten, waardoor ik misschien een behoorlijk sterke mening heb ontwikkeld over dergelijke zaken. Dat ik in de ledenraad zit zegt niets. Ik ben een lid net als ieder ander

Ik heb mij hier van te voren natuurlijk al in verdiept en uit de statuten kom ik niet verder dan Artikel 10 sub 3 en 4 van het huishoudelijk reglement. Deze omschrijven duidelijk het verbod op elk insigne/beeldmerk/logo's of onderscheidingen VOOR of NA een evenement. Dit is ook logisch, veel van dit soort patches en epauletten mag door geen enkele burger in het openbaar gedragen worden. Ik mag ook niet in mijn GVT rondlopen op straat, dat is de wet en die is duidelijk en logisch genoeg.
Echter, een airsoft-terrein is geen openbare weg en een evenement geen openbare gelegenheid. Wettelijk gezien mag ik op priveterrein zonder zicht vanaf de openbare weg lopen met elke patch of rangtekens. Er staat in sub 4 van Artikel 10 dat er een verbod kan worden opgelegd door belanghebbende in actieve dienst. Is dit dan al gebeurt? Rangtekens kan ik mij ergens iets bij voorstellen, net als baretten (Wie gaat er sowieso met een baret op spelen?) En als er duidelijke afspraken zijn gemaakt, wat ik dus niet kan vinden, dan snap ik ook wel dat er geen uitzonderingen worden gemaakt.
Wettelijk gezien is het dragen van een uniform van de krijgsmacht, of politie, verboden. Nu zal geen organisator optreden tegen een airsofter die een KL uniform draagt, rangtekens uitgezonderd. Als je in hedendaags politie uniform aan komt zetten, dan heb je wel een probleem, want dat is zelfs op priveterrein zonder vergunning niet toegestaan (DSI etc bedoel ik niet, ik bedoel het zwart met gele streepjes). Echter, tijdens een airsoft event heb je best wat vrijheid, helaas.
Het zou je stiekem verbazen hoeveel mafklappers er rondlopen met rode of groene baretten, inclusief de insignes die er op horen voor het KCT of de LMB. Vinden ze tof ofzo, voelen ze zich heel wat. Persoonlijk vind ik het maar triest. Veel veteranen vinden het ook maar niets, sommigen reageren er ook heel slecht op. De reactie van degene die aangesproken wordt varieert ook, sommigen respecteren de veteranen en passen hun outfit (al dan niet voor die ene skirm) aan, anderen halen hun schouders op of reageren ronduit minachtend. Totaal respectloos naar mijn idee. Als je je strepen/baret/insigne verdient hebt, dan prima, maar anders niet. Ik vind het wat anders als je de groene of rode baret voorziet van een eigen insigne van je team oid, maar met officiele insignes rondlopen.. meh
Vroeger, toen de NABV er nog niet was en ik kennis maakte met Airsoft in Belgie speelde ik weleens met oud en actieve kerels vanuit Defensie, ben zelf ook oud personeel. Toen liepen we gewoon in ons eigen veldtenue. Maar dat is Belgie en dat is vroeger. Nu heb ik uit je voorgaande post begrepen dat een straatnaam dus in principe mag enkel rangtekens absoluut niet. Akkoord, maar waar staat dat omschreven en waar ligt de exacte grens? Enkel bij rangtekens of bepaalde insignes? Als ik mijn straatnaam mag dragen dan zou ik ook mijn eenheidsembleem mogen dragen of niet?
Zoals gezegd, wat jij hebt verdiend mag je dragen naar mijn mening. Als je het niet hebt verdiend, vind ik dat je op z'n minst het fatsoen moet hebben om insignes en patches af te doen wanneer er iemand bezwaar tegen maakt. Wettelijk mag je inderdaad op prive terrein, zoals een airsoft event, re-enacten. Maar er zijn grenzen wat mij betreft. Een heel duidelijke is wanneer een veteraan je vraagt om dat niet te doen.
Het hoeft voor mij niet allemaal perse, dat heb ik eerder aangegeven, maar als het mag dan mag het. Als het niet mag dan mag het niet, en ik wil daar graag duidelijkheid in hebben. Het is namelijk zo, op afgesloten terrein, niet zichtbaar van de openbare weg mag je met je AA zwaaien, dat is in mijn ogen net zoiets als een embleem. Zo staat het ook in de wet maar voor zover ik kan vinden niet in de reglementen/statuten van de NABV. Is het nu een grijs gebied of heb ik iets over het hoofd gezien?
De reglementen van de NABV zijn bewust vaag in deze. Het is heel moeilijk om een heel duidelijke grens te trekken, aangezien wat wij doen feitelijk "doen alsof" is. De reglementen zijn vaag om zo de officials van de NABV, maar ook de organisatoren en de marshals de ruimte te geven om zelf te bepalen wat wel en niet toegestaan is. En even voorop gesteld, ik ben geen official van de NABV, ik heb een blauw hesje voor de herkenbaarheid maar heb op een veld net zo veel te zeggen als ieder ander lid, al raken sommige marshals en leden er nogal van onder de indruk.
Als wij regels opstellen die specifiek zijn, als in "patches met opdruk zo en zo mogen niet", dan vinden kwaadwillenden vrij gemakkelijk een manier om daar omheen te komen, bijvoorbeeld door iets net anders weer te geven of te verwoorden. Zie daarom het hele "verboden uitrusting" artikel voornamelijk als een kapstokartikel gelijk aan artikel 5 van de wegenverkeerswet. Als het nodig is, dan kan er alles aan opgehangen worden, maar liever gebruiken we het niet.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.