Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10-2021
Ja, alle computers. Telefoons en tablets zitten op WiFi, niet die van het Ziggo modem maar een eigen router. Als de verbinding weg valt dan is deze voor iedereen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Ryack schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:23:
[...]

Ja, alle computers. Telefoons en tablets zitten op WiFi, niet die van het Ziggo modem maar een eigen router. Als de verbinding weg valt dan is deze voor iedereen weg.
Heb je al getest of het op dat moment bekabeld weg valt? En staat je modem in bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
nooberke schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:35:
[...]
Heb je al getest of het op dat moment bekabeld weg valt? En staat je modem in bridge?
Op het moment dat het wegvalt is alles intern nog steeds bereikbaar alles extern niet. Zonder dat ik verder iets doe is het een aantal seconden later weer opgelost. Modem staat niet meer in bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Ryack schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:46:
[...]

Op het moment dat het wegvalt is alles intern nog steeds bereikbaar alles extern niet. Zonder dat ik verder iets doe is het een aantal seconden later weer opgelost. Modem staat niet meer in bridge.
Hoe gaat het als je direct op het modem test? Aangezien deze toch niet meer in bridge modus staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46
dutchgio schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:19:
Hier lijkt het gerelateerd aan een update van de EPC3925, de webinterface ziet er ook wat anders uit. vierkante blokken voor input etc.
Wanneer is er een update geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c164/dragonunlimited/Avatars/worthless_thread_wo_pics.gif

Is handig als men de modem waardes hier post bij dergelijke issues ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
nooberke schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:54:
[...]
Hoe gaat het als je direct op het modem test? Aangezien deze toch niet meer in bridge modus staat...
Direct aansluiten op het modem is zo ongeveer het eerste wat ze je laten proberen. :) Direct aangesloten op het modem had ik nog steeds hetzelfde probleem. Ook met een nieuw modem trouwens. De monteur heeft hier ook nog het aansluit punt vervangen.
Ik ben er van overtuigd dat het probleem niet hier in huis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
stormfly schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:01:
[...]

Kan het vanavond wel eens nakijken. Eerdere versie dateerde van mei'15 geloof ik, maar pin me er niet op vast.
Het viel mij vooral op in de webinterface, die er toch wat anders uitzag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:14:
[...]
De packetloss getallen worden gecalculeerd over een hele grafiek. Dus dat linker witte stuk heeft nadelig invloed op je packetloss %
Het witte stuk links is meer dan 1/10e van de x-as. De packet loss is onder de 10%. Hij telt het witte stuk, waar smokeping waarschijnlijk geen metingen deed dus niet mee :).

Alleen je kan het verschil tussen 100% packet loss en een periode waarin smokeping geen metingen deed niet zien. Het is eigenlijk een best arcaan en onduidelijk stukje software. Wel goed in wat het doet.
Op basis van die grafiek zou ik blij zijn met mijn ziggo aansluiting :)
Het ziet er inderdaad niet slecht uit. En de resolutie in de tijd is ook goed (4 pings elke minuut) dus er is een redelijke kans dat je een korte uitval merkt.

Als je wel uitval merkt dan is dat niet te zien in deze grafiek door de (tijd)resolutie of zit het verderop in het netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 14-04-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Toch fijn. Maandag met Ziggo gebeld dat we geen tv terug konden kijken. Vandaag kwam er een monteur langs om alle kabels etc. na te lopen. De monteur heeft buiten ook nog het één en ander veranderd.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:24:
[...]

Het witte stuk links is meer dan 1/10e van de x-as. De packet loss is onder de 10%. Hij telt het witte stuk, waar smokeping waarschijnlijk geen metingen deed dus niet mee :).

Alleen je kan het verschil tussen 100% packet loss en een periode waarin smokeping geen metingen deed niet zien. Het is eigenlijk een best arcaan en onduidelijk stukje software. Wel goed in wat het doet.

[...]

Het ziet er inderdaad niet slecht uit. En de resolutie in de tijd is ook goed (4 pings elke minuut) dus er is een redelijke kans dat je een korte uitval merkt.

Als je wel uitval merkt dan is dat niet te zien in deze grafiek door de (tijd)resolutie of zit het verderop in het netwerk.
Maar nog steeds packetloss tussen het modem en de gateway, dat is gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:53:
[...]

Maar nog steeds packetloss tussen het modem en de gateway, dat is gewoon niet goed.
Dit is een ping naar het gateway adres van het subnet waarin mijn router zijn IP adres heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Monteur geweest, kan niet veel meer doen dan het doorgeven intern voor verder onderzoek.
Monteur heeft in de EV zijn checks gedaan, daar ook alles in orde. Monteur kan niet verder kijken omdat hij daar geen toegang tot heeft.

AOP = In orde
Signaal waardes = In orde
Grondkabel = In orde
EV kast = In orde

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/alnu4m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underskor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 23:50
Kabels wat doorblazen heeft geholpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5250391749.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mooie data gedreven aanpak :).

En hoewel het gemiddeld weinig packet loss is (t.o.v. packet loss door congestion) zijn het toch moment zonder internet. Dat is veel vervelender dan tijdelijke wat trager internet.

Eerder noemde jij T3 en T4 fouten. Met deze metingen ernaast kan beoordelen of het aannemelijk is dat je die opmerkt;
Komen de momenten waarop jij zelf uitval ervaart overeen met de dips in smokeping?
Komen de momenten waarop smokeping packet loss ziet overeen met het tijdstip van de T3/T4 fouten?

@de echte experts: Voor een T3 timeout moeten er iirc 8 ranging requests verloren gaan?

Onder de aanname dat de verloren pakketten onafhankelijk* en gelijk verdeeld** zijn is er een groter % loss onder ICMP Ping pakketten dan %T3 timeouts onder de range requests? Voor een T3 timeout moet je er immers 8 op rij verliezen?

Of doet DOCSIS retransmits op de link laag?
*: Van onder andere het upstream kanaal
**: Als er voor een range request een andere QAM gebruikt wordt dan gaat deze aanname niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
ANdrode schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:08:
[...]

Mooie data gedreven aanpak :).

En hoewel het gemiddeld weinig packet loss is (t.o.v. packet loss door congestion) zijn het toch moment zonder internet. Dat is veel vervelender dan tijdelijke wat trager internet.

Eerder noemde jij T3 en T4 fouten. Met deze metingen ernaast kan beoordelen of het aannemelijk is dat je die opmerkt;
Komen de momenten waarop jij zelf uitval ervaart overeen met de dips in smokeping?
Komen de momenten waarop smokeping packet loss ziet overeen met het tijdstip van de T3/T4 fouten?

@de echte experts: Voor een T3 timeout moeten er iirc 8 ranging requests verloren gaan?

Onder de aanname dat de verloren pakketten onafhankelijk* en gelijk verdeeld** zijn is er een groter % loss onder ICMP Ping pakketten dan %T3 timeouts onder de range requests? Voor een T3 timeout moet je er immers 8 op rij verliezen?

**: Als er voor een range request een andere QAM gebruikt wordt dan gaat deze aanname niet op.
Dank je, dit is een manier om een stukje logging/bewijslast te verzamelen en zaken inzichtelijk te maken.
Moet wel zeggen, de Ziggo helpdesk en monteurs zijn bereidwillig tot dusverre. Echter is het nog niet opgelost.

Dat er af en toe een pakketje niet aankomt dat vind ik niet het ergste, wat voornamelijk het probleem is dat je ook ervaart dat de verbinding er niet is (Webpagina's die niet laden door DNS timeouts, VPN sessies met werk die verbreken, etc).

Ik heb de check nog niet echt gedaan als de T3 of T4 terug te zien zijn in de smokeping grafieken.
De timeouts in smokeping zijn wel te mappen naar de we zelf merken dat het stopt. Dat verband is er.
Soms gaat het dagen goed, geen meldingen van mijn smokeping, maar vanaf het weekend is het veelvuldig weer raak. Het gebeurt random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

supermm958 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:01:
[...]

Dank je, dit is een manier om een stukje logging/bewijslast te verzamelen en zaken inzichtelijk te maken.
Moet wel zeggen, de Ziggo helpdesk en monteurs zijn bereidwillig tot dusverre. Echter is het nog niet opgelost.

Dat er af en toe een pakketje niet aankomt dat vind ik niet het ergste, wat voornamelijk het probleem is dat je ook ervaart dat de verbinding er niet is (Webpagina's die niet laden door DNS timeouts, VPN sessies met werk die verbreken, etc).

Ik heb de check nog niet echt gedaan als de T3 of T4 terug te zien zijn in de smokeping grafieken.
De timeouts in smokeping zijn wel te mappen naar de we zelf merken dat het stopt. Dat verband is er.
Soms gaat het dagen goed, geen meldingen van mijn smokeping, maar vanaf het weekend is het veelvuldig weer raak. Het gebeurt random.
Welk modem heb je ook alweer? En staat die in bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Timmert schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:51:
[...]

Welk modem heb je ook alweer? En staat die in bridge?
Een Technicolor 7210 in bridge.
Had hiervoor een Ubee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hieronder nog een keer mijn waardes en een reactie van ziggo op de site van ziggo community...
Morgenochtend komt monteur langs en hou jullie op de hoogte met een hopelijk positief verslag...

Startup Procedure

Acquired Downstream Status Completed
Upstream Ranging Status Completed
Docsis DHCP Status Completed
Docsis TFTP Status Completed
Docsis TOD Status Completed
Security Status Enabled / BPI+

Downstream Bonded Channels

Channel Lock Status Modulation Frequency Power SNR Microreflections
1 Locked QAM256 178000000 Hz -7.2 dBmV 35.4 dB -15 dBc
2 Locked QAM256 186000000 Hz -9.1 dBmV 36.5 dB -28 dBc
3 Locked QAM256 194000000 Hz -9.0 dBmV 37.0 dB -32 dBc
4 Locked QAM256 202000000 Hz -8.5 dBmV 36.5 dB -29 dBc
5 Locked QAM256 210000000 Hz -7.9 dBmV 36.5 dB -27 dBc
6 Locked QAM256 218000000 Hz -8.0 dBmV 37.3 dB -28 dBc
7 Locked unknown 226000000 Hz -6.8 dBmV 0.0 dB -0 dBc
8 Locked QAM256 234000000 Hz -8.0 dBmV 39.0 dB -31 dBc

Correctables Uncorrectables
2820346720 708563

Upstream Bonded Channels

Channel Lock Status US Channel Type Symbol Rate Frequency Power
1 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 44500000 Hz 51.0 dBmV
2 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 52000000 Hz 51.0 dBmV
3 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 36000000 Hz 51.0 dBmV
4 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 58800000 Hz 51.0 dBmV

Ziggo reactie...

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om de modemwaardes met ons te delen.

de power: tussen de -6.8 en -9.1 is gewoon veel te laag, dit zorgt voor zowel problemen met je internet verbinding als met je televisie verbinding.

Ik ga er vanuit dat de monteur van zaterdag de problemen gaat verhelpen en ik ontvang graag een terugkoppeling wanneer hij is langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

Wildfire

Joy to the world!

Heb sinds gisteren een RIPE Atlas probe. Erg handig, niet alleen draag ik bij aan wereldwijde statistieken qua internet, het is ook handig als er eens iets met Ziggo is. Dat ding loopt de hele dag m'n internetverbinding te monitoren namelijk :P

Eén van de metingen is namelijk de eerste hop in het Ziggo netwerk zelf :)

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/metingen.png
Ja, het is een plaatje dus die knoppen werken niet :P

Kijk zelf maar naar de diverse metingen van m'n probe: https://atlas.ripe.net/probes/26491/#!tab-builtins

(alleen jammer voor de meeste hier dat RIPE Atlas al flink wat probes heeft in Nederland en de kans dat je er eentje krijgt toegewezen dus niet zo hoog is)

[ Voor 41% gewijzigd door Wildfire op 15-04-2016 10:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:09:

Ziggo reactie...

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om de modemwaardes met ons te delen.

de power: tussen de -6.8 en -9.1 is gewoon veel te laag, dit zorgt voor zowel problemen met je internet verbinding als met je televisie verbinding.

Ik ga er vanuit dat de monteur van zaterdag de problemen gaat verhelpen en ik ontvang graag een terugkoppeling wanneer hij is langsgekomen.
Hoewel jij duidelijk problemen hebt met je verbinding en aansluiting is bovenstaande niet waar. Een modem kan prima functioneren met een RX power van -10dBmV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okeee,... maar wat zou de oplossing dan moeten zijn voordat ze iets gaan doen wat toch geen vooruitgang maar achteruitgang zou zijn? Ik zelf ben uberleek en elk antwoordt klinkt voor mij best logisch...
Timmert schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:30:
[...]

Hoewel jij duidelijk problemen hebt met je verbinding en aansluiting is bovenstaande niet waar. Een modem kan prima functioneren met een RX power van -10dBmV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wildfire schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:18:
(alleen jammer voor de meeste hier dat RIPE Atlas al flink wat probes heeft in Nederland en de kans dat je er eentje krijgt toegewezen dus niet zo hoog is)
Ondanks dat er genoeg in Enschede zijn te vinden, kreeg ik er toch wel een. Maar waarschijnlijk komt dat vanwege de Gb-verbinding én dualstack mogelijkheid, al is het in dit geval een tunnel. Ding pikt zowel IPv4 als IPv6 op :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

TFHfony

Professional Weirdo

Heb sinds gisteren een RIPE Atlas probe. Erg handig, niet alleen draag ik bij aan wereldwijde statistieken qua internet, het is ook handig als er eens iets met Ziggo is. Dat ding loopt de hele dag m'n internetverbinding te monitoren namelijk :P

Eén van de metingen is namelijk de eerste hop in het Ziggo netwerk zelf :)

[afbeelding]
Ja, het is een plaatje dus die knoppen werken niet :P

Kijk zelf maar naar de diverse metingen van m'n probe: https://atlas.ripe.net/probes/26491/#!tab-builtins

Grappig ;) Toch eens een aanvraag de deur uit gedaan (Tegen beter weten in...)
Ik ben benieuwd wanneer en of ik wat te horen krijg ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik kan me melden met hetzelfde probleem overigens. De verbinding valt weg voor een x-aantal seconden (10-30 ofzo). Na het eerder vervangen van mijn "oude" Cisco modem voor een Ubee modem i.v.m. wegvallende verbindingen dacht ik het probleem te hebben opgelost. Dit had toen te maken met de DHCP lease van het modem zelf. Deze werd door het modem ieder uur opnieuw aangevraagd (precies ieder uur viel de stream weg). Door de vernieuwing naar een week te zetten was dat probleem opgelost.

Ik moet er wel een slag om de arm bij houden overigens. Ik was (of ben) bezig met het uploaden naar een site onder beheer van Webreus. Die momenteel veel storingen kent. Het wegvallen van de verbinding komt eigenlijk alleen met het surfen voor (maar ook met de ftp verbinding met Webreus). Dit is met een computer die direct op het modem is aangesloten, of via WiFi. Met streamen heb ik volgens mij nu geen problemen (buffering?). De waardes van het modem zijn volgens mij dik in orde. Ik zal eens kijken of ik ook zo'n mooi grafiekje kan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
stormfly schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:01:
[...]

Niet, ik meende van wel maar gisteren nog gekeken en dat is nog steeds de 'good bad old' firmware van mei'14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:44:
[...]

Grappig ;) Toch eens een aanvraag de deur uit gedaan (Tegen beter weten in...)
Ik ben benieuwd wanneer en of ik wat te horen krijg ;)
Ook maar een aanvraag ingeschoten, in mijn regio is geen probe te vinden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
supermm958 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:50:
[...]

Ook maar een aanvraag ingeschoten, in mijn regio is geen probe te vinden. :-)
Gaat per AS nummer ik kreeg te horen dat er al teveel Ziggo probes waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 20:59
Heb sinds gisteren een RIPE Atlas probe.
Ik heb er ook maar één aangevraagd. Zo te zien staat er nog geen één bij mij in 't dorp :) Ik heb overigens geen internet van Ziggo, dus ben benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door tiguan op 15-04-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24
Hier ook problemen met Ziggo de laatste tijd; zowel bekabeld als via wifi wegvallende DNS, 10-20 seconden en dan weer beeld.
TC7200 modem.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:17
Welk ip kan ik nou eigenlijk het beste gaan monitoren? Dit is het resultaat van de derde hop
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/amilaj0xh/hop.jpg

hop 1 is mijn modem, hop 2 is een of ander 10.x adres waar geen ping op terug komt en dus leek mij hop 3 dan de beste optie

[ Voor 51% gewijzigd door commentator op 15-04-2016 15:24 . Reden: dropbox fotofix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 11:49
matthijst schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:19:
Hier ook problemen met Ziggo de laatste tijd; zowel bekabeld als via wifi wegvallende DNS, 10-20 seconden en dan weer beeld.
TC7200 modem.
Same maar gebruik alleen bekabeld. Gedurende zo'n 15-20 seconden en dan zo'n 4-5x per dag. Monteur kwam, versterker geplaatst maar situatie ongewijzigd. Heb alleen wel een Cisco epc3928.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
commentator schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:19:
Welk ip kan ik nou eigenlijk het beste gaan monitoren? Dit is het resultaat van de derde hop
[afbeelding]

hop 1 is mijn modem, hop 2 is een of ander 10.x adres waar geen ping op terug komt en dus leek mij hop 3 dan de beste optie
Zo dichtbij mogelijk in jouw geval dus hop3 die reageert op ping.

Liep er een download of upload die de lijn dicht trok? Ik heb dat ook wel eens en dan blijkt het een serie te zijn welke de nas aan het binnenhalen is. Terwijl je denkt "hmm zou ziggo traag zijn" ;)

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 15-04-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
commentator schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:19:
[afbeelding]

Ik heb:
Om de lokale verbinding te controleren: Ziggo Gateway adres
Omdat deze op een major hub zit: Tweakers.net
Om wereldwijd te controleren: Yahoo .jp

Grappig detail... bij Tweakers.net heb ik dagelijks een paar losses terwijl ik op de Gateway en Yahoo nog steeds op 0% zit.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 15-04-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:17:
[...]

Liep er een download of upload die de lijn dicht trok? Ik heb dat ook wel eens en dan blijkt het een serie te zijn welke de nas aan het binnenhalen is. Terwijl je denkt "hmm zou ziggo traag zijn" ;)
nee, er liep helemaal niets bij mij. Dus vandaar dat die grafiek wel interessant is

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ANdrode schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:08:
Voor een T3 timeout moeten er iirc 8 ranging requests verloren gaan?
Volgens Volpe 16 ranging requests waarop geen response is ontvangen door het modem:
T3 Timeout ( Ranging Request Retries Exhausted )

Explanation: The cable modem has sent 16 Ranging Request (RNG-REQ) messages without receiving a Ranging Response (RNG-RSP) message in reply from the CMTS. The cable modem is therefore resetting its cable interface and restarting the registration process. This typically is caused by noise on the upstream that causes the loss of MAC-layer messages. Noise could also raise the signal-to-noise ratio (SNR) on the upstream to a point where the cable modem’s power level is insufficient to transmit any messages. If the cable modem cannot raise its upstream transmit power level to a level that allows successful communication within the maximum timeout period, it resets its cable interface and restarts the registration process. This error message is DOCSIS event message is R03.0, Ranging Request.

Bij een downstream kanaal is de zender de CMTS en de ontvanger het modem. Bij het upstream kanaal is dat andersom. Binnen een kanaal gaat het signaal maar in één richting en net als bij DVB-C gaat het in beide richtingen om broadcasting. Op link laag verzendt de verzender de data en de ontvanger moet het maar zien te ontvangen. Er is geen sprake van bevestigingen dat de verzonden data ontvangen is en als zodanig zijn er dus ook geen retransmits.

Bij digitale RTV via DVB-C merk je een slecht signaal door verstoringen in beeld en geluid. Ook geeft een digitale RTV ontvanger informatie over de signaal kwaliteit door middel van de BER waarde. Bij kabel internet via DVB-C hangt het van de hogere lagen en gebruikte procollen af wat er gaat gebeuren. Voor de DOCSIS packets op de link laag geldt in ieder geval: corrupte en niet te corrigeren packets zijn verloren data. Als die corrupte packets in een downstream toevallig de ranging response voor het modem bevatten dan zal het modem na een timeout bij het wachten op de response opnieuw een request verzenden in de hoop nu wel een response van de CMTS te ontvangen. Als het dan 16 keer niet lukt is de aanname dat het goed mis is en start het modem een herinitialisatie om de verbinding met de CMTS te herstellen. Als de corrupte packets toevallig TCP packets bevatten die bestemd zijn voor het modem, dan zal er wel sprake zijn van een resend. Ook kan het natuurlijk via de upstream al fout gaan als het modem de ranging request naar de CMTS verzendt maar die DOCSIS packets door signaal storingen onleesbaar aankomen bij de CMTS. Zonder request is er voor de CMTS immers ook geen aanleiding om een response te versturen.

Vandaar dat het belangrijk is om zowel naar de T3/T4 als de correctable/uncorrectable waarden te kijken bij problemen. T3 verhogingen bij correctable/uncorrectable vrije downstreams duidt bijvoorbeeld op een vermoedelijke oorzaak in de upstream richting omdat alle data verzonden door de CMTS wel probleemloos binnenkomt in het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:17:
Kunnen ook de buren zijn die de lijn dicht trekken. Het is immers een gedeeld signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
ArChie schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:22:
[...]

Kunnen ook de buren zijn die de lijn dicht trekken. Het is immers een gedeeld signaal.
maar met hoeveel deel je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
commentator schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:44:
[...]

maar met hoeveel deel je eigenlijk?
ArChie in "[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner"

…bij deze meting met 740x meer apparaten dan als de laatste 2 procent ook glasvezel is :X.
Of bij DSL.

Let op: Dit zijn niet alleen modems. Een TV kastje gebruikt waarschijnlijk vooral een IPv4 adres en amper bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie toch voornamelijk modems in die lijst staan en ik meen me te herinneren dat 20x overboeking toch de norm was vroeger :|
ca. 500 modems delen 800Mbit aan bandbreedte? Dat kan toch nooit :o ik bedoel ik haal 100% van de tijd 200Mbit down (als ik het nodig heb) en in de flats om mij heen is het een beetje 50/50 Ziggo / DSL... dat zou betekenen dat m'n "buren" amper internet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

ArcticWolf schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:39:
Ik zie toch voornamelijk modems in die lijst staan en ik meen me te herinneren dat 20x overboeking toch de norm was vroeger :|
ca. 500 modems delen 800Mbit aan bandbreedte? Dat kan toch nooit :o ik bedoel ik haal 100% van de tijd 200Mbit down (als ik het nodig heb) en in de flats om mij heen is het een beetje 50/50 Ziggo / DSL... dat zou betekenen dat m'n "buren" amper internet gebruiken.
Op zich verbaast het mij weinig. Ik heb een 180mbit abbo, maar de hoeveelheid tijd dat ik die bandbreedte daadwerkelijk gebruik ligt ver onder de 1%. Dus zo raar is het niet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:54:
[...]

Op zich verbaast het mij weinig. Ik heb een 180mbit abbo, maar de hoeveelheid tijd dat ik die bandbreedte daadwerkelijk gebruik ligt ver onder de 1%. Dus zo raar is het niet.
Klopt, idle verbruik ik zo'n 1 a 2Mbit/s dus dat is maar <0,4% van de capaciteit, maar als ik het nodig heb haal ik toch wel 200Mbit sustained voor langere periode... en dat is dan meteen 25% van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

ArcticWolf schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:00:
[...]

Klopt, idle verbruik ik zo'n 1 a 2Mbit/s dus dat is maar <0,4% van de capaciteit, maar als ik het nodig heb haal ik toch wel 200Mbit sustained voor langere periode... en dat is dan meteen 25% van de capaciteit.
Ik denk toch dat veel tweakers het aandeel (flinke) downloaders overschat. Hier in de omgeving heeft denk ik de overgrote meerderheid het laagste of middelste pakket bij Ziggo en staat het modem 99% van de tijd idle te zijn.
Hetzelfde verhaal qua "grotere upload". Ik lees hier op t.net niet anders dan hoe handig het is en dat het idioot is dan Ziggo geen hogere uploadsnelheden biedt, maar IRL kom ik nooit iemand tegen die daar over klaagt.
Ik geloof dus wel dat die overboeking best wel groot is en dat Ziggo daar vaak gewoon mee weg kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 11:49
Best wel raar, 216 + 49x Cisco EPC3940 en maar 25 + 7x de Cisco EPC3928 terwijl ik die onlangs heb gekregen van Ziggo. Welke van de 2 is eigenlijk nieuwer? Lijkt me dat de 3940 een nieuw model is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
supermm958 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:25:
Monteur geweest, kan niet veel meer doen dan het doorgeven intern voor verder onderzoek.
Monteur heeft in de EV zijn checks gedaan, daar ook alles in orde. Monteur kan niet verder kijken omdat hij daar geen toegang tot heeft.

AOP = In orde
Signaal waardes = In orde
Grondkabel = In orde
EV kast = In orde

[afbeelding]
Waarom kijkt die knakker nou niet naar de modems achter dezelfde EV/GV/FN etc? Mochten andere modems (mits goede uptime) geen T3/T4 gooien achter dezelfde EV dan weet je toch al meer? Vermoed dat alle modems achter de FN T3/T4 errors hebben en anders kan er een EV/GV/kabelschade probleem zijn. Even het signaal meten heeft natuurlijk 0,0 zin, beste kans dat het niet eens te meten is met een Field Service Meter.
Sterker nog, wanneer ik 500Mb dichttrek dan is 62% van je bandbreedte weg in je segment :) Bedenk goed dat mensen amper grote files downloaden, vrijwel alleen maar met tablet/smartphone op de wifi, filmpje op facebook of youtube zal de grootste load zijn van 99% van de gebruikers. De enige trend die je op dit moment ziet is streaming video, netflix e.d. Dit is echt een 10-20Mb/s sustained stream dus wanneer 20+ man in je segment dit in de avond tegelijk gaat doen begrijp je natuurlijk wat er gebeurd :)

[ Voor 36% gewijzigd door Jim423 op 15-04-2016 21:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:05:
[...]

Waarom kijkt die knakker nou niet naar de modems achter dezelfde EV/GV/FN etc? Mochten andere modems (mits goede uptime) geen T3/T4 gooien achter dezelfde EV dan weet je toch al meer? Vermoed dat alle modems achter de FN T3/T4 errors hebben en anders kan er een EV/GV/kabelschade probleem zijn. Even het signaal meten heeft natuurlijk 0,0 zin, beste kans dat het niet eens te meten is met een Field Service Meter.

[...]
Tja, gemak zucht, onkunde... geef het een naam.
De eerste monteur was wat meer meedenkend.

In de tussentijd ook al aardig wat communicatie met de Ziggo Webcare. Daar bovenstaande ook geopperd om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:05:
[...]

Ik denk toch dat veel tweakers het aandeel (flinke) downloaders overschat. Hier in de omgeving heeft denk ik de overgrote meerderheid het laagste of middelste pakket bij Ziggo en staat het modem 99% van de tijd idle te zijn.
Hetzelfde verhaal qua "grotere upload". Ik lees hier op t.net niet anders dan hoe handig het is en dat het idioot is dan Ziggo geen hogere uploadsnelheden biedt, maar IRL kom ik nooit iemand tegen die daar over klaagt.
Ik geloof dus wel dat die overboeking best wel groot is en dat Ziggo daar vaak gewoon mee weg kan komen.
True, ik zie ook voornamelijk mensen op Tweakers klagen over de upload... maar ik lig er echt al jaren niet meer wakker van en heb die 20Mbit ook echt niet nodig, maar het staat wel leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
Toch een lastige keus, hier willen ze binnenkort glasvezel gaan aanleggen maar voor mij heeft het weinig voordeel. Ben altijd tevreden klant geweest van Ziggo, nooit iets te klagen gehad en altijd goed met kortingen geweest.

Hier bij ons in de straat staat de wijkkast van Ziggo, nog geen 20 meter verder zitten er 4 huizen erop aangesloten. 20 meter zit ik van die wijkkast af, dus het laatste stukje is COAX (20 meter) en de rest is glasvezel.

Ik zie steeds minder de noodzaak om over te stappen naar glasvezel. Vooral omdat Ziggo mij steeds goed bevallen is en ik het eigenlijk wel prima vind qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:21:
Hier bij ons in de straat staat de wijkkast van Ziggo, nog geen 20 meter verder zitten er 4 huizen erop aangesloten. 20 meter zit ik van die wijkkast af, dus het laatste stukje is COAX (20 meter) en de rest is glasvezel.
Wijkcentrum (grote grijze kast) of straatkast (kleine grijze kast)? Tussen de straatkast, die meestal een eindversterker en multitap(s) bevat, en het wijkcentrum zit namelijk meestal coaxbekabeling en één of meerdere straatkastjes met groepsversterkers. Ook is de glasvezel tussen lokaal centrum (Hub) en wijkcentrum qua gebruik niet vergelijkbaar met de glasvezel infrastructuur van een glasvezel aanbieder.

Maar goed, waar het om gaat is een vergelijking van diensten. Zoek gewoon uit waar je behoefte aan hebt en wat iedere provider op jouw adres kan bieden i.p.v. te kijken naar kabel soorten en lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 13:23

aap

Ik heb eens onze telefoonkosten geanalyseerd. Wij hadden nog een oud UPC-abonnement waarin we de variabele belkosten voor 15 euro p.m. afkochten. Dat blijkt inmiddels stilzwijgend vervangen te zijn door een "volop internationaal" pakket. Er is nu een nationaal pakket voor 10,95, wat voor ons gunstiger is, omdat we vrijwel nooit naar het buitenland bellen.

Maar, als ik dat aan wil passen in mijn Ziggo, dan ga ik er niet de verwachte 4 euro op vooruit, maar net 3. Want Ziggo verandert dan eventjes meteen mijn pakket naar een pakket dat 0,95 euro duurder is en waarbij ik bovendien 10 Mbps op internet inlever, zie plaatje. Dus dan ga ik meer betalen voor minder! 8)7

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Vy0EPK2qEqrYE2M0W8s75SmI/medium.png

Al even gebeld met de Ziggo, maar die waren niet erg flexibel. ("U kunt ook gewoon niets veranderen.")

Weet er hier iemand een manier om mijn telefoonpakket te downgraden zonder de rest van mijn abonnement nadelig te moeten veranderen? Via webcare misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:05:
[...]
Dat is een maatschappij ding tegenwoordig: "Niet omdat het moet, maar omdat het kan".
Is een beetje de tegenhanger van "wees zuinig met wat je hebt" :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
ArChie schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:00:
[...]

Wijkcentrum (grote grijze kast) of straatkast (kleine grijze kast)? Tussen de straatkast, die meestal een eindversterker en multitap(s) bevat, en het wijkcentrum zit namelijk meestal coaxbekabeling en één of meerdere straatkastjes met groepsversterkers. Ook is de glasvezel tussen lokaal centrum (Hub) en wijkcentrum qua gebruik niet vergelijkbaar met de glasvezel infrastructuur van een glasvezel aanbieder.

Maar goed, waar het om gaat is een vergelijking van diensten. Zoek gewoon uit waar je behoefte aan hebt en wat iedere provider op jouw adres kan bieden i.p.v. te kijken naar kabel soorten en lengtes.
Ja wij worden min of meer gedwongen om eigenlijk over te stappen op glasvezel omdat als je nu geen glasvezelabonnement afneemt krijg je geen afsluiting. Wil je het later dan wel dan krijg je eerst een rekening van 895 euro om het aan te leggen.

We hebben Ziggo opgebeld en die gaf aan dat er tot bij ons in de straat glasvezel ligt. Het is ook een vrij nieuwe straat dus het zou wel kunnen namelijk. Behoefte, tja ik zit op het moment met een 40/4 aansluiting maar in de toekomst wil ik wel gaan overstappen op Ziggo zakelijk vanwege de support en abonnementen. Als ik niet voor glasvezel kies.

Ziggo zegt namelijk; blijf bij mij, we hebben een goed netwerk wat op de toekomst gericht is. Voldoet aan de normen van 2020 volgens de EU. En die coöperatie zegt juist: Ziggo en KPN willen niet investeren, ons gebied is niet commercieel genoeg enzovoort maar dat lijkt me sterk.

Is een lastige keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:53:
[...]

Ja wij worden min of meer gedwongen om eigenlijk over te stappen op glasvezel omdat als je nu geen glasvezelabonnement afneemt krijg je geen afsluiting. Wil je het later dan wel dan krijg je eerst een rekening van 895 euro om het aan te leggen.

We hebben Ziggo opgebeld en die gaf aan dat er tot bij ons in de straat glasvezel ligt. Het is ook een vrij nieuwe straat dus het zou wel kunnen namelijk. Behoefte, tja ik zit op het moment met een 40/4 aansluiting maar in de toekomst wil ik wel gaan overstappen op Ziggo zakelijk vanwege de support en abonnementen. Als ik niet voor glasvezel kies.

Ziggo zegt namelijk; blijf bij mij, we hebben een goed netwerk wat op de toekomst gericht is. Voldoet aan de normen van 2020 volgens de EU. En die coöperatie zegt juist: Ziggo en KPN willen niet investeren, ons gebied is niet commercieel genoeg enzovoort maar dat lijkt me sterk.

Is een lastige keuze..
Tja, je kan ook voor een jaartje glas nemen en kijken of het bevalt. Zo niet, terug naar Ziggo... Dan ligt je aansluiting er tenminste al ;-) Maar het feit dat Ziggo glas "tot in de straat" heeft is:

1. Niet waar. Wel naar de wijk, maar niet naar de straat
2. Zinloos: Je blijft altijd door het laatste stukje koper gebonden aan de "lagere" snelheden op de kabel.

De vraag is natuurlijk of dit erg is: Veel mensen hebben meer dan voldoende aan de snelheid van de kabel. En het aansluiten van meerdere TV's is via de kabel vaak een stuk eenvoudiger geregeld (naast het feit dat de infrastructuur in huis al aanwezig is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
TFHfony schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:02:
[...]

Tja, je kan ook voor een jaartje glas nemen en kijken of het bevalt. Zo niet, terug naar Ziggo... Dan ligt je aansluiting er tenminste al ;-) Maar het feit dat Ziggo glas "tot in de straat" heeft is:

1. Niet waar. Wel naar de wijk, maar niet naar de straat
2. Zinloos: Je blijft altijd door het laatste stukje koper gebonden aan de "lagere" snelheden op de kabel.

De vraag is natuurlijk of dit erg is: Veel mensen hebben meer dan voldoende aan de snelheid van de kabel. En het aansluiten van meerdere TV's is via de kabel vaak een stuk eenvoudiger geregeld (naast het feit dat de infrastructuur in huis al aanwezig is...)
Ja dat klopt dat de aansluiting erin ligt.
Maar aan de andere kant kan ik niet meer iets afdwingen bij Ziggo qua korting. Want ben nu ongeveer 10 jaar klant en nu kan ik nog flink korting krijgen.

Dat klopt dat ik dan aan de lagere snelheden ben gebonden, maar hier staat zo'n wijkkast en die zeggen echt dat daar glasvezel naar toe ligt. Ik kan niet de straat open gaan graven en controleren..

40/4 is voor mij nog voldoende, ik hoef ook niet meer tot nu toe en 200/20 zou voor 3 á 4 jaar voldoende zijn. Heb eerst 120 gehad.

Ik hoor het wel, nog eens goed over nadenken hoe en wat.. Blijft toch lastig om de juiste keuze te maken en vooral kijkend naar de toekomst. Uiteindelijk zal Ziggo toch ook wel mee moeten als de kabel echt niet meer toereikend is? Laatst vertelde een monteur van Ziggo op de zaak dat in Amerika snelheden van 1GB over de COAX kabel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:16:
[...]

Ja dat klopt dat de aansluiting erin ligt.
Maar aan de andere kant kan ik niet meer iets afdwingen bij Ziggo qua korting. Want ben nu ongeveer 10 jaar klant en nu kan ik nog flink korting krijgen.

Dat klopt dat ik dan aan de lagere snelheden ben gebonden, maar hier staat zo'n wijkkast en die zeggen echt dat daar glasvezel naar toe ligt. Ik kan niet de straat open gaan graven en controleren..

40/4 is voor mij nog voldoende, ik hoef ook niet meer tot nu toe en 200/20 zou voor 3 á 4 jaar voldoende zijn. Heb eerst 120 gehad.

Ik hoor het wel, nog eens goed over nadenken hoe en wat.. Blijft toch lastig om de juiste keuze te maken en vooral kijkend naar de toekomst. Uiteindelijk zal Ziggo toch ook wel mee moeten als de kabel echt niet meer toereikend is? Laatst vertelde een monteur van Ziggo op de zaak dat in Amerika snelheden van 1GB over de COAX kabel gaan.
Ik denk niet dat de korting bij Ziggo opweegt dat het >€800 alternatief als je later toch glas wilt. Ik bedoel maar...

De aangeboden snelheden via de kabel hangen af van de economische terugverdiencapaciteit. Logisch, want Ziggo is net zoals de bakker en slager geen filantropische instelling. En gezien dat feit hoef je ook niet te twijfelen aan de inschatting van Ziggo; omgekeerd zal Ziggo namelijk bij een duidelijke business case wel degelijk de capaciteit gaan aanbieden.

Daarentegen, aangezien je aangeeft dat 40/4 ruim voldoende is voor je, zal er in dat jaartje Ziggo ook geen schokkende verandering van je behoefte gaan ontstaan verwacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 16-04-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:16:
[...]
Ook al ligt er glasvezel tot in de wijkkast, de bandbreedte wordt gedeeld over meerdere wijkkasten. Dit wordt goed uitgelegd in deze post.

Leuk dat Ziggo glasvezel gebruikt. Echter zitten de voordelen in de topologie ("hoe je het netwerk opbouwt") en niet in het vezeltje.
Uiteindelijk zal Ziggo toch ook wel mee moeten als de kabel echt niet meer toereikend is? Laatst vertelde een monteur van Ziggo op de zaak dat in Amerika snelheden van 1GB over de COAX kabel gaan.
Ziggo kan downstream hele hoge snelheden bieden. Het versturen van data past echter niet bij het Coax netwerk. Er is nu apparatuur te koop die 2 gbit/s upload bandbreedte heeft.

Alleen dit heeft nadelen; Ten eerste wordt dit door vrij veel gebruikers gedeeld. In metingen in Nederland 700 modems, laten we zeggen 400 huishoudens*. Die delen dan 800 down/tot 120 up (soms minder, hier 50).

Ten tweede moet er daarvoor heel veel veranderd worden. Er zitten namelijk andere dingen op de kabel (digitale tv, analoge tv, analoge radio). Om hogere snelheden aan te bieden (500 mbit/s down naar consumenten) moeten er modems vervangen worden en waarschijnlijk analoge TV zenders af. Voordat er meer dan 120 mbit/s upload verdeeld kan worden moet eerst de analoge radio er uit.

Nieuwe diensten
En zelfs dan is het medium inherent ongeschikt voor sommige diensten. Als "4k babyfoons" populair zouden worden dan kan het netwerk dat niet aan.

Waarom? Je deelt tegen die tijd met veel geluk 240* mbit/s up met 400 huishoudens. Als 4-5% procent van de huishoudens zo'n stream upload, van 15 mbit/s, dan zit het netwerk vol. Als consumenten backups gaan maken (i.v.m. cryptoware), zit het ook vol.

Kiezen voor een glasvezelaansluiting is dus een keuze die nu weinig voordelen bied. Tegelijkertijd is een gok op Ziggo een gok dat er geen nieuwe diensten komen waar veel upload bandbreedte voor nodig is.

Als er feitelijke onjuistheden in deze post staan corrigeer ik ze graag. Quote of DM even in dat geval :).

*: De gekozen getallen zijn gunstig. Er kunnen meer gebruikers in zitten + die hypothetische groei naar 240 mbit/s is al echt heel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel frappant dat je het hebben van kortingen ziet als reden om bij Ziggo te blijven. Ziggo is veel makkelijker in het uitdelen van kortingen aan nieuwe klanten dan aan bestaande :9

Wat ik me beter zou kunnen voorstellen is dat je nog op een oud-Ziggo abonnement zit en dat niet wilt opgeven. Als je je abonnement verandert of opzegt en later terugkomt moet je over naar het duurdere UPC model.

En het "glasvezel tot in de straat" verhaal is natuurlijk pure marketingpraat. Zoals hierboven al werd gezegd deel je de glasvezelverbinding met honderden huishoudens. 't kan serieus niet veel sneller dan ze nu aanbieden. :9 Ze hopen gewoon dat genoeg mensen er in trappen zodat FTTH niet wordt aangelegd, want ze weten dat ze met COAX totaal kansloos staan t.o.v. de technische mogelijkheden van een 100% glas verbinding tot in de huiskamer.

[ Voor 36% gewijzigd door Jerrythafast op 16-04-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00

[...]
Wie heeft je het fabeltje verteld van het achteraf €895,- betalen? Ik gok een verkoper van een glasvezelprovider.

Toen er bij ons in Eindhoven glasvezel werd aangelegd door Reggefiber hoefde je geen glasvezelabonnement te nemen om glasvezel tot in de meterkast aan te laten leggen. Enige wat je moest doen, was je medewerking verlenen (afspraak maken met de aannemer voor de daadwerkelijke werkzaamheden die bestaan uit: kabel opgraven > gat door de muur > monteren van de FTU). Een paar maanden na oplevering heb ik een glasvezelabonnement genomen en waren de eenmalige kosten €0,- :*)

Ik zou jezelf dus eerst nog eens goed laten informeren, en dan bedoel ik niet door een glasvezelprovider ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Tommert38 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:50:
[...]

Wie heeft je het fabeltje verteld van het achteraf €895,- betalen? Ik gok een verkoper van een glasvezelprovider.

Toen er bij ons in Eindhoven glasvezel werd aangelegd door Reggefiber hoefde je geen glasvezelabonnement te nemen om glasvezel tot in de meterkast aan te laten leggen. Enige wat je moest doen, was je medewerking verlenen (afspraak maken met de aannemer voor de daadwerkelijke werkzaamheden die bestaan uit: kabel opgraven > gat door de muur > monteren van de FTU). Een paar maanden na oplevering heb ik een glasvezelabonnement genomen en waren de eenmalige kosten €0,- :*)

Ik zou jezelf dus eerst nog eens goed laten informeren, en dan bedoel ik niet door een glasvezelprovider ;)
De cooperatie zonder winst oogmerk. Die moet 43% in de kern mee laten doen als je het hele glasvezel verhaal door wilt laten gaan.

Ik hoor dus verschillende verhalen. En natuurlijk houd ik ook rekening met marketingpraat, ik overweeg altijd mijn beslissingen en dat is ook een van de reden waarom juist hier goed informeer.

Wat ons de toekomst gaat brengen kan ik, niemand hier zeggen. Maar wat ik me juist afvraag.
Wat moet ik met die hoge upload snelheid als ik er toch geen gebruik van ga maken?
Jerrythafast schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:43:
Wel frappant dat je het hebben van kortingen ziet als reden om bij Ziggo te blijven. Ziggo is veel makkelijker in het uitdelen van kortingen aan nieuwe klanten dan aan bestaande :9

Wat ik me beter zou kunnen voorstellen is dat je nog op een oud-Ziggo abonnement zit en dat niet wilt opgeven. Als je je abonnement verandert of opzegt en later terugkomt moet je over naar het duurdere UPC model.

En het "glasvezel tot in de straat" verhaal is natuurlijk pure marketingpraat. Zoals hierboven al werd gezegd deel je de glasvezelverbinding met honderden huishoudens. 't kan serieus niet veel sneller dan ze nu aanbieden. :9 Ze hopen gewoon dat genoeg mensen er in trappen zodat FTTH niet wordt aangelegd, want ze weten dat ze met COAX totaal kansloos staan t.o.v. de technische mogelijkheden van een 100% glas verbinding tot in de huiskamer.
Ik ben nu ongeveer 10 jaar klant en heb meerdere keren flink wat kortingen gekregen. Dus dat gaat me nu ook lukken. Ze weten namelijk gewoon dat als het hele glasvezel verhaal hier doorgaat dat ze klanten gaan verliezen.

Maar als het serieus niet sneller kan als wat ze nu aanbieden, waarom gaat Ziggo dan niet investeren in een glasvezel netwerk of gaan ze dan niet op verschillende glasvezel netwerken leveren? Hier kan iedere provider leveren want het wordt een open netwerk.

Ik snap dat glasvezel voordelen heeft, maar dan moet ik nu overstappen naar een andere provider. Bevalt het me niet dan moet ik weer terug gaan naar Ziggo. Als het echt moet kan ik later altijd overstappen en dan betaal ik die 895 wel. Dat is het probleem ook niet. Mocht het later nodig zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Jordyz op 16-04-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:58:
[...]
Wat ons de toekomst gaat brengen kan ik, niemand hier zeggen. Maar wat ik me juist afvraag.
Wat moet ik met die hoge upload snelheid als ik er toch geen gebruik van ga maken?
Wíl je die upload snelheid ooit kunnen halen? Voor diensten die nog niet bestaan/je niet vanaf weet? Dan moet die 43% gehaald worden in de kern.
Of het moet een gebied zijn waar via xDSL hoge snelheden te halen zijn. In het buitengebied/dorpen is dat vaak niet zo.

Daarnaast kunnen moderne diensten vaak ook op een lagere bandbreedte functioneren. Zoals digitenne vs 4K.
Maar als het serieus niet sneller kan als wat ze nu aanbieden, waarom gaat Ziggo dan niet investeren in een glasvezel netwerk of gaan ze dan niet op verschillende glasvezel netwerken leveren? Hier kan iedere provider leveren want het wordt een open netwerk.
Omdat in veel gebieden waar je rendabel een glasvezelnetwerk aan kan leggen al gebeurd is. En omdat het niet meer van deze tijd is om een netwerk te hebben waarop maar één partij aanwezig kan zijn.

Dat is bij DOCSIS zo alleen dat zorgt er voor dat één provider lokaal een erg sterke positie heeft. Daardoor is er vrijwel geen marktwerking.

Kan je voor een redelijke prijs alleen internet of alleen telefonie afnemen via glasvezel? Dat is misschien goedkoper dan [kans op later aansluiten] x 895.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:58:
De cooperatie zonder winst oogmerk. Die moet 43% in de kern mee laten doen als je het hele glasvezel verhaal door wilt laten gaan.

Ik hoor dus verschillende verhalen. En natuurlijk houd ik ook rekening met marketingpraat, ik overweeg altijd mijn beslissingen en dat is ook een van de reden waarom juist hier goed informeer.

[...]
Een animo van 43% is wel hoog, bij ons was het minimaal 30%. Maar als ze die 43% halen zonder jou, dan krijg je hetzelfde verhaal als bij mij. Hopen voor jou dat er genoeg mensen zijn die wél ja zeggen :)

Buiten het feit of je de upload wel of niet gebruikt, voelt surfen op het internet een stuk sneller met een dergelijk hoge upload, dat is het eerste wat me opviel. Daarnaast was het ook goedkoper dan een abo bij fUPC.

Als je geen gebruiker bent die veel uploadt (cloud-backup, thuiswerken via de VPN van je werk (!), multiplayer games, thuisserver, bestanden delen, enz.) zou ik gewoon lekker nog een jaartje bij Ziggo blijven, mits deze goedkoper is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 07:59
Tommert38 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:40:
[...]

Een animo van 43% is wel hoog, bij ons was het minimaal 30%. Maar als ze die 43% halen zonder jou, dan krijg je hetzelfde verhaal als bij mij. Hopen voor jou dat er genoeg mensen zijn die wél ja zeggen :)

Buiten het feit of je de upload wel of niet gebruikt, voelt surfen op het internet een stuk sneller met een dergelijk hoge upload, dat is het eerste wat me opviel. Daarnaast was het ook goedkoper dan een abo bij fUPC.

Als je geen gebruiker bent die veel uploadt (cloud-backup, thuiswerken via de VPN van je werk (!), multiplayer games, thuisserver, bestanden delen, enz.) zou ik gewoon lekker nog een jaartje bij Ziggo blijven, mits deze goedkoper is natuurlijk.
Meestal merk je bij het surfen vooral de lagere ping-tijden, de te versturen data is namelijk nihil, je persoonlijke gegevens en nog wat requests hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Tommert38 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:40:
[...]

Thuiswerken doen we wel maar dat is allemaal vanuit onze eigen laptops, geen VPN. Hooguit de webmail of een beveiligende verbinding voor beurskoers.

Het is €10,00 per maand duurder. Het geld maakt me nog niet zoveel uit want soms moet je gewoon investeren maar €120 per jaar duurder voor een kabel in de grond waar ik toch niet zoveel gebruik van maak of dat Ziggo gewoon goed werkt voor mij met de huidige snelheid dan zie ik het nut niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
aap schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:38:
Ik heb eens onze telefoonkosten geanalyseerd. Wij hadden nog een oud UPC-abonnement waarin we de variabele belkosten voor 15 euro p.m. afkochten. Dat blijkt inmiddels stilzwijgend vervangen te zijn door een "volop internationaal" pakket. Er is nu een nationaal pakket voor 10,95, wat voor ons gunstiger is, omdat we vrijwel nooit naar het buitenland bellen.

Maar, als ik dat aan wil passen in mijn Ziggo, dan ga ik er niet de verwachte 4 euro op vooruit, maar net 3. Want Ziggo verandert dan eventjes meteen mijn pakket naar een pakket dat 0,95 euro duurder is en waarbij ik bovendien 10 Mbps op internet inlever, zie plaatje. Dus dan ga ik meer betalen voor minder! 8)7

[afbeelding]

Al even gebeld met de Ziggo, maar die waren niet erg flexibel. ("U kunt ook gewoon niets veranderen.")

Weet er hier iemand een manier om mijn telefoonpakket te downgraden zonder de rest van mijn abonnement nadelig te moeten veranderen? Via webcare misschien?
Gewoon over een halfuur nog een keertje bellen.
Met een beetje geluk krijg je iemand aan de lijn die iets voor je kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je wordt niet gedwongen maar krijgt een keuze. Ongeacht of je nu wel of niet meedoet is het volgens mij alleen maar gunstig als er uiteindelijk bij jullie wel daadwerkelijk een glasvezel provider komt aangezien dit zorgt voor echte concurrentie i.p.v. alleen maar in theorie. Dat zorgt er namelijk voor dat providers als Ziggo/UPC en/of KPN echt hun best moeten doen met klantvriendelijke diensten omdat de klanten echt kunnen overstappen i.p.v. lekker te doen waar zij zin in hebben omdat ze weten dat de klanten eigenlijk toch geen andere keus hebben dan te blijven.
We hebben Ziggo opgebeld en die gaf aan dat er tot bij ons in de straat glasvezel ligt. Het is ook een vrij nieuwe straat dus het zou wel kunnen namelijk.
Natuurlijk zeggen ze dat, want jij kan dat toch niet controleren en mocht je al per ongeluk een keer een blik kunnen werpen in zo'n straatkast dan is veelal toch niet meer te achterhalen welke Ziggo medewerker je heeft voorgelogen. En als je naar de informatie van Ziggo/UPC op hun eigen website kijkt of die van NLkabel, dan is het duidelijk dat het Ziggo/UPC management het voorliegen van klanten door het personeel stimuleert gezien alle misleidende informatie die ze verstrekken.

Ziggo/UPC is een kabelbedrijf en geen glasvezelbedrijf. De coax aansluiting in je huis is bepalend voor de techniek die mogelijk is om jou diensten aan te bieden. Het is vanuit het perspectief van de klant volstrekt irrelevant dat Ziggo/UPC in het HFC deel van het netwerk wat coaxbekabeling en versterkers vervangt door glasvezel. De glasvezel in het HFC deel van het netwerk wordt technisch gezien namelijk niet meer dan een vervanging van coax bekabeling, qua signaal verandert er niets. Als Ziggo/UPC die glasvezel in het HFC deel van het netwerk morgen weer zou vervangen door coaxbekabeling dan verandert er aan het signaal dat via jouw AOP binnenkomt niets.
Vraag je eens af wat je aan dit geleuter hebt. Als je dit soort argumenten echt mee wilt nemen in je afweging, dan adviseer ik je om zelf onderzoek te doen naar hetgeen er nu eigenlijk geroepen wordt i.p.v. alles zomaar klakkeloos voor waar aan te nemen. Stel bijvoorbeeld dat het netwerk van Ziggo/UPC echt zo toekomst gericht is, waarom kiezen ze er dan voor om een groot deel van de HD en SD kanalen opzettelijk te verminken i.p.v. één op één het bronsignaal door te geven dat ze van de zenders ontvangen. Kennelijk heeft dat op de toekomst gerichte netwerk een behoorlijk capaciteitsprobleem waardoor Ziggo/UPC genoodzaakt wordt tot dergelijke maatregelen.
Is een lastige keuze..
Nogmaals, stop met je blind te staren op de techniek als je niet weet hoe die techniek functioneert. Maak een lijstje van diensten die voor jou belangrijk zijn (glasvezel of coax is geen dienst) en bepaal welke provider(s) jou die diensten tegen de meest gunstige voorwaarden kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
ArChie schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 14:54:
[...]

Je wordt niet gedwongen maar krijgt een keuze. Ongeacht of je nu wel of niet meedoet is het volgens mij alleen maar gunstig als er uiteindelijk bij jullie wel daadwerkelijk een glasvezel provider komt aangezien dit zorgt voor echte concurrentie i.p.v. alleen maar in theorie. Dat zorgt er namelijk voor dat providers als Ziggo/UPC en/of KPN echt hun best moeten doen met klantvriendelijke diensten omdat de klanten echt kunnen overstappen i.p.v. lekker te doen waar zij zin in hebben omdat ze weten dat de klanten eigenlijk toch geen andere keus hebben dan te blijven.

[...]

Natuurlijk zeggen ze dat, want jij kan dat toch niet controleren en mocht je al per ongeluk een keer een blik kunnen werpen in zo'n straatkast dan is veelal toch niet meer te achterhalen welke Ziggo medewerker je heeft voorgelogen. En als je naar de informatie van Ziggo/UPC op hun eigen website kijkt of die van NLkabel, dan is het duidelijk dat het Ziggo/UPC management het voorliegen van klanten door het personeel stimuleert gezien alle misleidende informatie die ze verstrekken.

Ziggo/UPC is een kabelbedrijf en geen glasvezelbedrijf. De coax aansluiting in je huis is bepalend voor de techniek die mogelijk is om jou diensten aan te bieden. Het is vanuit het perspectief van de klant volstrekt irrelevant dat Ziggo/UPC in het HFC deel van het netwerk wat coaxbekabeling en versterkers vervangt door glasvezel. De glasvezel in het HFC deel van het netwerk wordt technisch gezien namelijk niet meer dan een vervanging van coax bekabeling, qua signaal verandert er niets. Als Ziggo/UPC die glasvezel in het HFC deel van het netwerk morgen weer zou vervangen door coaxbekabeling dan verandert er aan het signaal dat via jouw AOP binnenkomt niets.

[...]

Vraag je eens af wat je aan dit geleuter hebt. Als je dit soort argumenten echt mee wilt nemen in je afweging, dan adviseer ik je om zelf onderzoek te doen naar hetgeen er nu eigenlijk geroepen wordt i.p.v. alles zomaar klakkeloos voor waar aan te nemen. Stel bijvoorbeeld dat het netwerk van Ziggo/UPC echt zo toekomst gericht is, waarom kiezen ze er dan voor om een groot deel van de HD en SD kanalen opzettelijk te verminken i.p.v. één op één het bronsignaal door te geven dat ze van de zenders ontvangen. Kennelijk heeft dat op de toekomst gerichte netwerk een behoorlijk capaciteitsprobleem waardoor Ziggo/UPC genoodzaakt wordt tot dergelijke maatregelen.

[...]

Nogmaals, stop met je blind te staren op de techniek als je niet weet hoe die techniek functioneert. Maak een lijstje van diensten die voor jou belangrijk zijn (glasvezel of coax is geen dienst) en bepaal welke provider(s) jou die diensten tegen de meest gunstige voorwaarden kan bieden.
Bedankt voor de uitleg, het is inderdaad maar wat je wilt geloven. Maar zoals je misschien al weet heb ik niet veel verstand van techniek wat onder de grond ligt. Eerlijk gezegd interesseert het met ook niet zoveel hoe ik mijn internet binnen krijg. Zolang het maar werkt.

We worden min of meer wel gedwongen om over te stappen op glasvezel. Als we nu niet mee doen dan is er ook geen mogelijkheid om ons later aan te melden of tegen betaling de kabel binnen te laten leggen zonder abonnement. Ja later wanneer je een glasvezel abonnement wilt moet je eerst 895 betalen voor de graafkosten. Dat is wel een manier van dwingen om naar glasvezel toe te stappen.

Dat er meer concurrentie is is ook alleen maar goed, maar aan de andere kant heb ik nu niks te klagen bij Ziggo. De service is altijd goed geweest en de prijs ligt volgens mij ook wel goed? Zo duur zijn ze ook niet hoor. Natuurlijk kan het altijd goedkoper. Glasvezel is trouwens €10,00 duurder zonder vaste lijn.

En ik weet ook dat er een hoop marketing praat tussen zit. Maar dat kan je van beiden partijen zeggen.
Bij ons zegt de glasvezel coöperatie dat je nog maar 4 á 5 jaar vooruit kan op het Ziggo netwerk en dat het dan echt tegen zijn limiet gaat zitten. En Ziggo zegt dat ze nog makkelijk 20 jaar vooruit kunnen (heeft de monteur tegen me gezegd). Nu moet je hier een beetje de middenweg in vinden. Maar des ondanks, ik moet wel een keuze maken. De een zegt dat, en de ander zegt zo.

Ik hoor namelijk ook mensen die juist niet tevreden zijn over glasvezel. Na mijn idee komt glasvezel ook redelijk ''overhyped'' in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 22:12

Wildfire

Joy to the world!

Beetje raar dat ze niet alvast bij iedereen een glasvezelaansluiting realiseren. Toen hier in Tilburg bij m'n oom in de Reeshof gegraven ging worden voor glasvezel, kreeg iedereen die niet had ingeschreven wel de mogelijkheid om gratis een glasvezelaansluiting te laten realiseren. Als ze dan later ooit naar glasvezel zouden willen overstappen, was de aansluiting dus al aanwezig.

M'n oom is niet naar glasvezel overgestapt, maar hij heeft wel gratis de aansluiting laten realiseren.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ArChie schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 14:54:

Leuk dat je dit benoemd, want ik zou best willen overstappen naar KPN compleet over vvDSL 100Mbit. Maar omdat het mobile TV platform (iOS / Android) van KPN nog in SD streamt is dat een reden om bij Ziggo te blijven.

Dus de dienst, en niet de techniek, bindt mij aan Ziggo. De Horizon Go app is gewoon lekker stabiel en nu met gratis Replay voor mij weer een stukje klantbinding.

Ziggo is echt mega stabiel bij mij thuis en 55.95 is best een nette prijs, voor de diensten die voor mij relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Laatst online: 03-06 13:25
Als je niet verder kunt kijken dan het nu en een tientje per maand goedkoper in het nu jou bij ziggo houdt: prima.

Bedenk je wel dat je als je een (jaar?) overstapt naar een provider op het glasvezel netwerk, je na dat jaar altijd weer terug kunt naar ziggo. Dan ben je weer een nieuwe klant en krijg je weer x maanden de dienst met korting. Heb jij je 120 euro waarsxh wel weer mee terug. En heb je een glas aansluiting in huis.

Ik snap trouwens echt niet dat je zo in het nu blijft hangen. 15 jaar geleden was het hetzelfde gezeur met mensen die af en toe inbellen wel prima vonden. Die moet je nu voor de grap eens een dag hun vaste internet afnemen. Kun je lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:21:
Toch een lastige keus, hier willen ze binnenkort glasvezel gaan aanleggen maar voor mij heeft het weinig voordeel. Ben altijd tevreden klant geweest van Ziggo, nooit iets te klagen gehad en altijd goed met kortingen geweest.

Ik zie steeds minder de noodzaak om over te stappen naar glasvezel. Vooral omdat Ziggo mij steeds goed bevallen is en ik het eigenlijk wel prima vind qua prijs.
Ik zou persoonlijk een jaar overstappen naar glasvezel alleen om van die toekomstige aansluitkosten af te zijn. Misschien bevalt het... misschien ook niet en dan ga je weer terug, maar uiteindelijk gaat iedereen over op glasvezel (maar dat kan nog 10~20 jaar duren aangezien er nog genoeg rek zit in de Docsis techniek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
[quote]ArcticWolf schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:38:
[...]

Ik zou persoonlijk een jaar overstappen naar glasvezel alleen om van die toekomstige aansluitkosten af te zijn. Misschien bevalt het... misschien ook niet en dan ga je weer terug, maar uiteindelijk gaat iedereen over op glasvezel (maar dat kan nog 10~20 jaar duren aangezien er nog genoeg rek zit in de Docsis techniek).
[/quote

Inderdaad uiteindelijk zal iedereen wel overstappen naar glasvezel en wie weet wat er dan weer uitgevonden is..

Maar wat ik me dan afvraag, zou Ziggo dan juist het laatste gedeelte COAX dan niet gewoon vervangen naar glasvezel? Dan zal de inrichting van het netwerk wel iets anders zijn dat je waarschijnlijk nog gedeeld zit met andere huizen in plaats van rechtstreeks naar de centrale.

Op een gegeven moment moet Ziggo toch ook wel iets gaan doen als ze met de tijd mee willen, anders kunnen ze beter nu al stoppen met diensten verkopen als ze niet meekunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb op kanaal 13 (Ziggo Infokanaal) en Fox HD altijd zwart beeld (dus eigenlijk geen beeld). Alle andere zenders werken uitstekend en de bekabeling is een aantal jaren geleden door een monteur van UPC/Ziggo geoptimaliseerd. Na de stappen op de Ziggo website doorlopen te hebben met betrekking tot het opnieuw installeren van de @Smit 1.3 CI-module is het resultaat hetzelfde. Ziggo wil nu een monteur sturen maar de mogelijkheid bestaat dat ik de kosten zal moeten betalen.

Wat zou ik zelf nog kunnen proberen? Het lijkt me stug dat het aan de bekabeling ligt gezien het feit dat alle andere zenders prima werken en de materialen door UPC zelf zijn aanbevolen.

Op zich is het missen van deze 2 zenders geen probleem maar ik kan de update voor de CAM-module niet binnenhalen (blijft hangen op 'connecting to download stream' op mijn Sony TV) en vermoed dat het hier wel eens mee te maken kan hebben omdat mijn TV voor de download overschakelt op kanaal 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:43:

Inderdaad uiteindelijk zal iedereen wel overstappen naar glasvezel en wie weet wat er dan weer uitgevonden is..

Maar wat ik me dan afvraag, zou Ziggo dan juist het laatste gedeelte COAX dan niet gewoon vervangen naar glasvezel? Dan zal de inrichting van het netwerk wel iets anders zijn dat je waarschijnlijk nog gedeeld zit met andere huizen in plaats van rechtstreeks naar de centrale.

Op een gegeven moment moet Ziggo toch ook wel iets gaan doen als ze met de tijd mee willen, anders kunnen ze beter nu al stoppen met diensten verkopen als ze niet meekunnen.
Dat is een interessante vraag die ik niet (niemand op dit moment) kan beantwoorden 8)

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
ArcticWolf schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:51:
[...]

Dat is een interessante vraag die ik niet (niemand op dit moment) kan beantwoorden 8)
Inderdaad maar dat is wel de hamvraag.. Moet ik nu wel overstappen..

Het brengt me technisch gezien nu een stap vooruit, want ik ga erop vooruit als ik nu al op glasvezel zit.
Aan de andere kant moet Ziggo wel gaan investeren als ze niet meer kunnen. Dus eigenlijk zorgt Ziggo er nu voor dat ik en andere klanten niks te kort komen qua snelheid. Ze kunnen het nog verhogen en het werkt allemaal prima.

Want als ze nu niet investeren omdat ze weten dat ze glasvezel toch niet bij kunnen houden dan zou het hele business model in elkaar zakken en Ziggo niks meer waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:59:
[...]

Inderdaad maar dat is wel de hamvraag.. Moet ik nu wel overstappen..

Het brengt me technisch gezien nu een stap vooruit, want ik ga erop vooruit als ik nu al op glasvezel zit.
Aan de andere kant moet Ziggo wel gaan investeren als ze niet meer kunnen. Dus eigenlijk zorgt Ziggo er nu voor dat ik en andere klanten niks te kort komen qua snelheid. Ze kunnen het nog verhogen en het werkt allemaal prima.

Want als ze nu niet investeren omdat ze weten dat ze glasvezel toch niet bij kunnen houden dan zou het hele business model in elkaar zakken en Ziggo niks meer waard zijn.
Hou wel in je achterhoofd dat je altijd kan overstappen na een 1 jaar.

Ter vergelijking:
Ik heb (echt letterlijk) net een auto uit 2004 gekocht voor bijna 10.000 euro dat vind ik vele malen enger dan een jaartje bij een andere provider ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
ArcticWolf schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:02:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat je altijd kan overstappen na een 1 jaar.

Ter vergelijking:
Ik heb (echt letterlijk) net een auto uit 2004 gekocht voor bijna 10.000 euro dat vind ik vele malen enger dan een jaartje bij een andere provider ;)
Dat is voor jouw enger, wij zijn hier afhankelijk van onze internet verbinding.
We hebben al een keertje gehad toen we gingen overstappen naar een andere provider dat we 4 weken geen internet, TV of telefonie hadden. Dat willen we nu niet nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -hopsa-
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 16:39
Wij volgen graag live de storm chasers in Amerika op TVN Weather. In de namiddag zijn de streams prima, maar in de avond blijven ze bufferen. Speedtest geeft mij 150 Mbps.
Als ik overschakel op KPN (4G) lopen de streams prima.
Ik heb al een alternatieve DNS geprobeerd, zonder success.

Is er iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:11:
[...]

We hebben al een keertje gehad toen we gingen overstappen naar een andere provider dat we 4 weken geen internet, TV of telefonie hadden. Dat willen we nu niet nog een keer.
Dan regel je het toch zo dat je 1 maand overlap hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
ArcticWolf schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:19:
[...]

Dan regel je het toch zo dat je 1 maand overlap hebt?
Hadden we toen ook al geregeld maar dat is toen fout gegaan in beiden systemen.
Heeft me genoeg geld gekost toen, sindsdien heb ik een beetje overstap vrees en hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten :P

Ik ben in ieder geval vandaag wel veel wijzer geworden over het hele glasvezel verhaal :)
Ik denk dat ik toch nog bij Ziggo blijf, overstappen (later) kan altijd nog mochten we geen internet meer hebben maar dat zal dan wel mogelijk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je echt afhankelijk bent van internet, is het dan niet handig om een backup DSL lijntje te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
-hopsa- schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:19:
Wij volgen graag live de storm chasers in Amerika op TVN Weather. In de namiddag zijn de streams prima, maar in de avond blijven ze bufferen. Speedtest geeft mij 150 Mbps.
Als ik overschakel op KPN (4G) lopen de streams prima.
Ik heb al een alternatieve DNS geprobeerd, zonder success.

Is er iets aan te doen?
Geef de link eens dan kan ik hem ook eens monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -hopsa-
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 16:39
https://tvnweather.com/live

Op dit moment is er maar eentje online, 's avonds zijn er altijd meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:59:
[...]
Ziggo doet daarvoor wijzigingen. Bij die wijzigingen wordt er op een complexere manier signaal over de kabel gestuurd. En/of ze gaan extra frequenties gebruiken. Deze wijzigingen zorgen voor een veel grotere kans op storingen.

En het oplossen van deze storingen is complex omdat er zoveel onderdelen zijn die afhankelijk van elkaar zijn. Een slechte huisaansluiting bij de buren kan er voor zorgen dat jouw internet uitvalt als hij iets met een FM zender er in aanzet (China/Ebay product).
Daar ga je er vanuit dat er marktwerking is én klanten rationeel kiezen. Dat is niet zo;
Er is (lokaal) geen marktwerking. Als er geen glasvezel ligt en xDSL is slecht dan heb je geen keuze.

Een consument kiest vooral op basis van de mening van anderen en op gevoel.

Je bent er nu zelfs een voorbeeld van dat je Ziggo kiest omdat het vertrouwd is en nét iets goedkoper in plaats van op basis van ratio :P.

Het is een product dat aan de eisen van de gemiddelde Nederlander voldoet. Tegelijkertijd is het een product waar de gemiddelde consument weinig (inhoudelijk) verstand van heeft. De gemiddelde consument weet meer van zijn auto >:).

Ik dacht trouwens dat budget glasvezel abonnementen fiks goedkoper waren dan Ziggo. Vodafone Thuis was eerst bijna 120 euro goedkoper over het eerste jaar dan Ziggo voor het simpelste triple play abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:11:
[...]

In die situatie zou ik zeker glas willen hebben. Potentieel is coax veel storingsgevoelige dan glas.

Als de overstap zo vreselijk traumatisch voor je is kun je natuurlijk en en doen de eerste periode. En als de boel eenmaal werkt houd je gewoon je ziggo basis TV analoog + internet voor iets van 25 piek per maand er bij als backup. Als het echt zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso qua overstap perikelen is de oplossing heel simpel: Pas opzeggen op het moment dat de nieuwe werkt. Niet een maand overlap ofzo, gewoon laten doorlopen totdat je internet via de ander hebt. Kost je eens een maand extra abbo.

Qua techniek kan niemand voorspellen wat de toekomst brengt. Door gewoon alle TV kanalen eruit te halen en enkel nog als het nodig is doorsturen (Zoals glasvezel het ook doet) levert een hoop bandbreedte op. Maar niemand weet nu ook hoeveel bandbreedte je in de toekomst nodig hebt. Misschien kan je met 100mbps nog heel lang vooruit, misschien heb je over 5 jaar nieuwe diensten waarvoor richting de gbps toch wel erg handig is.

Het hele verhaal van Ziggo dat ze voor 99% glas zijn, en tegelijk volhouden dat glas geen voordelen heeft (Waarom is hun backend dan glas?) is redelijk onzinnig. Hetzelfde is waar voor ADSL, en dat is toch niet meer echt van deze tijd (VDSL houdt het langer vol).

[ Voor 60% gewijzigd door Sissors op 16-04-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
garp schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:13:
[...]

In die situatie zou ik zeker glas willen hebben. Potentieel is coax veel storingsgevoelige dan glas.

Als de overstap zo vreselijk traumatisch voor je is kun je natuurlijk en en doen de eerste periode. En als de boel eenmaal werkt houd je gewoon je ziggo basis TV analoog + internet voor iets van 25 piek per maand er bij als backup. Als het echt zo belangrijk is.
Vroeger hadden we KPN en Ziggo maar dat overschakelen werkt ook niet geweldig hoor bij zo'n backup lijn.
Coax heeft tot nu toe nog hier gewerkt in die 6 jaar tijd dat we hier wonen. 1x een monteur geweest en voor de rest niks,
ANdrode schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:59:
[...]

Ziggo doet daarvoor wijzigingen. Bij die wijzigingen wordt er op een complexere manier signaal over de kabel gestuurd. En/of ze gaan extra frequenties gebruiken. Deze wijzigingen zorgen voor een veel grotere kans op storingen.

En het oplossen van deze storingen is complex omdat er zoveel onderdelen zijn die afhankelijk van elkaar zijn. Een slechte huisaansluiting bij de buren kan er voor zorgen dat jouw internet uitvalt als hij iets met een FM zender er in aanzet (China/Ebay product).

[...]

Daar ga je er vanuit dat er marktwerking is én klanten rationeel kiezen. Dat is niet zo;
Er is (lokaal) geen marktwerking. Als er geen glasvezel ligt en xDSL is slecht dan heb je geen keuze.

Een consument kiest vooral op basis van de mening van anderen en op gevoel.

Je bent er nu zelfs een voorbeeld van dat je Ziggo kiest omdat het vertrouwd is en nét iets goedkoper in plaats van op basis van ratio :P.

Het is een product dat aan de eisen van de gemiddelde Nederlander voldoet. Tegelijkertijd is het een product waar de gemiddelde consument weinig (inhoudelijk) verstand van heeft. De gemiddelde consument weet meer van zijn auto >:).

Ik dacht trouwens dat budget glasvezel abonnementen fiks goedkoper waren dan Ziggo. Vodafone Thuis was eerst bijna 120 euro goedkoper over het eerste jaar dan Ziggo voor het simpelste triple play abonnement.
Nope, hier is glasvezel duurder dan een gewoon pakketje.

Maar dat is dus ook de reden dat ik liever bij Ziggo zit, omdat ik nu de zekerheid dat het goed werkt en dan ik weet dat er goeie ervaringen zijn. Er zal bij iedere provider wel iets zijn maar ik hoef nu alleen maar te bellen en er komt een monteur langs. Dat is nog maar afwachten bij glasvezelproviders waar ik me dan aan moet melden.

[ Voor 57% gewijzigd door Jordyz op 16-04-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Sissors schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:26:
Sowieso qua overstap perikelen is de oplossing heel simpel: Pas opzeggen op het moment dat de nieuwe werkt. Niet een maand overlap ofzo, gewoon laten doorlopen totdat je internet via de ander hebt. Kost je eens een maand extra abbo.

Qua techniek kan niemand voorspellen wat de toekomst brengt. Door gewoon alle TV kanalen eruit te halen en enkel nog als het nodig is doorsturen (Zoals glasvezel het ook doet) levert een hoop bandbreedte op. Maar niemand weet nu ook hoeveel bandbreedte je in de toekomst nodig hebt. Misschien kan je met 100mbps nog heel lang vooruit, misschien heb je over 5 jaar nieuwe diensten waarvoor richting de gbps toch wel erg handig is.

Het hele verhaal van Ziggo dat ze voor 99% glas zijn, en tegelijk volhouden dat glas geen voordelen heeft (Waarom is hun backend dan glas?) is redelijk onzinnig. Hetzelfde is waar voor ADSL, en dat is toch niet meer echt van deze tijd (VDSL houdt het langer vol).
Dat klopt, maar dan stel ik de vraag liever anders.

Stel er komt behoefte aan 1GB internet, en Ziggo kan dit leveren? Wat is dan het probleem of dat dit via Coax of glasvezel komt. Kijk voor de echte Tweakers zal er wel verschil in zitten maar voor de gemiddelde consument maakt het toch niet uit of het nu via de Coax gaat of via glasvezel? Al komen ze het brengen op de fiets boeit het de consument nog niet. Als het maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Dual wan met auto failover is vrij standaard tegenwoordig. Dat kan bijna geen issue meer zijn.
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:27:
[...]

Vroeger hadden we KPN en Ziggo maar dat overschakelen werkt ook niet geweldig hoor bij zo'n backup lijn.
Coax heeft tot nu toe nog hier gewerkt in die 6 jaar tijd dat we hier wonen. 1x een monteur geweest en voor de rest niks,

[...]

Nope, hier is glasvezel duurder dan een gewoon pakketje.

Maar dat is dus ook de reden dat ik liever bij Ziggo zit, omdat ik nu de zekerheid dat het goed werkt en dan ik weet dat er goeie ervaringen zijn. Er zal bij iedere provider wel iets zijn maar ik hoef nu alleen maar te bellen en er komt een monteur langs. Dat is nog maar afwachten bij glasvezelproviders waar ik me dan aan moet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
garp schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 19:13:
Dual wan met auto failover is vrij standaard tegenwoordig. Dat kan bijna geen issue meer zijn.

[...]
Klopt, vroeger hadden we dat wel maar dat werkte toen niet lekker.

Bovendien heb ik met Ziggo in 6 jaar tijd maar een storing in kantooruren gehad.
En als ik besluit om bij Ziggo te blijven dan ga ik ook over naar een zakelijk abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 19:44:
[...]

Bovendien heb ik met Ziggo in 6 jaar tijd maar een storing in kantooruren gehad.
En als ik besluit om bij Ziggo te blijven dan ga ik ook over naar een zakelijk abonnement.
Het is hier in 9 jaar tijd denk 2x een wijkstoring geweest en 1x een vaag probleem dat er ergens packetsloss was in de centrale. Maar dat had ik als Tweaker vrij snel door vans verbraken enzo, maar daar was weinig gehoor voor bij klantenservice en monteurs.

Totdat die kaart in de wijkcentrale echt uittikte, toen hebben we bijna een dag down gelegen maar daarna nooit meer packetloss :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
stormfly schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:43:
[...]

Het is hier in 9 jaar tijd denk 2x een wijkstoring geweest en 1x een vaag probleem dat er ergens packetsloss was in de centrale. Maar dat had ik als Tweaker vrij snel door vans verbraken enzo, maar daar was weinig gehoor voor bij klantenservice en monteurs.

Totdat die kaart in de wijkcentrale echt uittikte, toen hebben we bijna een dag down gelegen maar daarna nooit meer packetloss :*)
2x in 9 jaar is acceptabel toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:49:
[...]

2x in 9 jaar is acceptabel toch :P
Ja zo bedoel ik het ook het is retestabiel _/-\o_ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
-hopsa- schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:44:

Het is inderdaad brak via Ziggo, op KPN mobiel is hij vloeiend zoals je al aangaf. Het is dus een generiek Ziggo probleem, ligt niet aan jou thuis.

Ik zal nog eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:13:
[...]

Het is inderdaad brak via Ziggo, op KPN mobiel is hij vloeiend zoals je al aangaf. Het is dus een generiek Ziggo probleem, ligt niet aan jou thuis.

Ik zal nog eens verder kijken.
Die site werkt echt vloeiend hier, de individual streams ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz

Hier ook getest via een Ziggo verbinding en de stream hapert soms.
Wel jammer, mooie streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Jerrythafast schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:49:
Hier hapert hij behoorlijk. Ping is iets meer dan 100ms maar Wireshark ziet zwart van de TCP duplicate ACKs en retransmits.
Welk source ip voor de stream heb jij achterhaald, ik denk dat het 107.182.231.163 is.

Die gaat naar de USA via ComCast

1 [AS0] router (172.16.1.1) 1.382 ms 0.804 ms 0.715 ms
2 * * *
3 [AS9143] hvs-rc0002-cr102-xe-1-2-1-0.core.as9143.net (213.51.189.157) 9.179 ms 9.279 ms 8.457 ms
4 [AS9143] asd-tr0610-cr101-ae57-0.core.as9143.net (213.51.158.4) 9.201 ms 36.939 ms 16.920 ms
5 [AS6830] nl-ams02a-rc1-ae11-0.aorta.net (84.116.135.185) 9.674 ms 8.882 ms 9.863 ms
6 [AS6830] nl-ams09b-ri1-ae10-0.aorta.net (84.116.135.206) 9.399 ms 9.087 ms 9.790 ms
7 [AS6830] 213-46-161-146.aorta.net (213.46.161.146) 7.519 ms 10.826 ms 10.091 ms
8 [AS3257] xe-0-3-6.nyc38.ip4.gtt.net (89.149.129.25) 103.406 ms 104.974 ms 103.760 ms
9 [AS7922] c-73-205-46-198.hsd1.fl.comcast.net (73.205.46.198) 103.211 ms 106.144 ms 103.490 ms
10 [AS32780] 6bb6e7a3.setaptr.net (107.182.231.163) 120.505 ms 106.376 ms 107.141 ms

Router: Comcast (AS 7922)

Tracing the route to cm-12-2a.dynamic.ziggo.nl (84.105.a.b)

1 te-1-4-0-7-102-cr01.newyork.ny.ibone.comcast.net (66.208.229.6) 0 msec 4 msec 0 msec
2 hu-0-11-0-1-pe03.111eighthave.ny.ibone.comcast.net (68.86.83.102) 4 msec 0 msec 0 msec
3 as6830.111eighthave.ny.ibone.comcast.net (173.167.56.154) 24 msec 20 msec 20 msec
4 us-nyc03a-rd1-et-3-1-0-0.aorta.net (84.116.135.113) [AS 6830] [MPLS: Label 594832 Exp 0] 112 msec 112 msec 420 msec
5 us-was03a-rd1-xe-4-2-0-0.aorta.net (84.116.137.146) [AS 6830] [MPLS: Label 406177 Exp 0] 112 msec
us-nyc03a-rd1-xe-1-0-0-0.aorta.net (84.116.137.34) [AS 6830] [MPLS: Label 406177 Exp 0] 112 msec 112 msec
6 84.116.195.245 [AS 6830] [MPLS: Label 261814 Exp 0] 112 msec 112 msec 108 msec
7 84.116.195.246 [AS 6830] 108 msec 136 msec 148 msec
8 hvs-rc0002-cr102-ae0-0.core.as9143.net (213.51.158.5) [AS 9143] 144 sec 148 sec 196 msec

ComCast heeft zelf ook een lookingglass dus je kunt het retourpad naar Ziggo ook bekijken. Ik heb nog even goed op de AS paden gelet en blijkbaar is het toch asymmetrisch. Dat hoeft niet fout te zijn overigens.

Omdat alleen ComCast een lookingglass heeft laat ik de laatste hop van de provider buiten beschouwing.

Heen van Ziggo naar stream:
AS9143
AS6830
AS3257
AS7922
AS32780

Terug van stream naar Ziggo
AS7922
AS6830
AS9143

Dus 2 tussenliggende providers minder...dus er kan ergens een link volzitten dat is het meest waarschijnlijke. Maar omdat het niet symmetrisch is dat nog lastiger om te bepalen ook voor de providers zelf.

Overigens gaat KPN over Level3 naar de streams.

Ik dacht dat de link schoon was maar blijkbaar zit hij toch vol omdat de latency stijgt, maar om te bepalen welke link het is blijf vrij lastig. Dan moet je alle hops in smokeping zetten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1659295/Schermafbeelding%202016-04-17%20om%2007.21.22.png

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 17-04-2016 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:58:
[...]

Welk source ip voor de stream heb jij achterhaald, ik denk dat het 107.182.231.163 is.

Die gaat naar de USA via ComCast

1 [AS0] router (172.16.1.1) 1.382 ms 0.804 ms 0.715 ms
2 * * *
3 [AS9143] hvs-rc0002-cr102-xe-1-2-1-0.core.as9143.net (213.51.189.157) 9.179 ms 9.279 ms 8.457 ms
4 [AS9143] asd-tr0610-cr101-ae57-0.core.as9143.net (213.51.158.4) 9.201 ms 36.939 ms 16.920 ms
5 [AS6830] nl-ams02a-rc1-ae11-0.aorta.net (84.116.135.185) 9.674 ms 8.882 ms 9.863 ms
6 [AS6830] nl-ams09b-ri1-ae10-0.aorta.net (84.116.135.206) 9.399 ms 9.087 ms 9.790 ms
7 [AS6830] 213-46-161-146.aorta.net (213.46.161.146) 7.519 ms 10.826 ms 10.091 ms
8 [AS3257] xe-0-3-6.nyc38.ip4.gtt.net (89.149.129.25) 103.406 ms 104.974 ms 103.760 ms
9 [AS7922] c-73-205-46-198.hsd1.fl.comcast.net (73.205.46.198) 103.211 ms 106.144 ms 103.490 ms
10 [AS32780] 6bb6e7a3.setaptr.net (107.182.231.163) 120.505 ms 106.376 ms 107.141 ms

Router: Comcast (AS 7922)

Tracing the route to cm-12-2a.dynamic.ziggo.nl (84.105.a.b)

1 te-1-4-0-7-102-cr01.newyork.ny.ibone.comcast.net (66.208.229.6) 0 msec 4 msec 0 msec
2 hu-0-11-0-1-pe03.111eighthave.ny.ibone.comcast.net (68.86.83.102) 4 msec 0 msec 0 msec
3 as6830.111eighthave.ny.ibone.comcast.net (173.167.56.154) 24 msec 20 msec 20 msec
4 us-nyc03a-rd1-et-3-1-0-0.aorta.net (84.116.135.113) [AS 6830] [MPLS: Label 594832 Exp 0] 112 msec 112 msec 420 msec
5 us-was03a-rd1-xe-4-2-0-0.aorta.net (84.116.137.146) [AS 6830] [MPLS: Label 406177 Exp 0] 112 msec
us-nyc03a-rd1-xe-1-0-0-0.aorta.net (84.116.137.34) [AS 6830] [MPLS: Label 406177 Exp 0] 112 msec 112 msec
6 84.116.195.245 [AS 6830] [MPLS: Label 261814 Exp 0] 112 msec 112 msec 108 msec
7 84.116.195.246 [AS 6830] 108 msec 136 msec 148 msec
8 hvs-rc0002-cr102-ae0-0.core.as9143.net (213.51.158.5) [AS 9143] 144 sec 148 sec 196 msec

ComCast heeft zelf ook een lookingglass dus je kunt het retourpad naar Ziggo ook bekijken. Ik heb nog even goed op de AS paden gelet en blijkbaar is het toch asymmetrisch. Dat hoeft niet fout te zijn overigens.

Omdat alleen ComCast een lookingglass heeft laat ik de laatste hop van de provider buiten beschouwing.

Heen van Ziggo naar stream:
AS9143
AS6830
AS3257
AS7922
AS32780

Terug van stream naar Ziggo
AS7922
AS6830
AS9143

Dus 2 tussenliggende providers minder...dus er kan ergens een link volzitten dat is het meest waarschijnlijke. Maar omdat het niet symmetrisch is dat nog lastiger om te bepalen ook voor de providers zelf.

Overigens gaat KPN over Level3 naar de streams.

Ik dacht dat de link schoon was maar blijkbaar zit hij toch vol omdat de latency stijgt, maar om te bepalen welke link het is blijf vrij lastig. Dan moet je alle hops in smokeping zetten.

[afbeelding]
Zelfde IP inderdaad. Zal vast een capaciteitsprobleem zijn ergens inderdaad. Ik heb niet de motivatie om uit te zoeken waar :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update over mijn blokken probleem die ik jullie had voorgelegd. Vanmorgen zou de volgende monteur in twee weken komen. Vroeg mijn mandje uit om alles al kant en klaar te zetten kwam hij pas om half 1 in de middag. Gelukkig kwam hij heel bekwaam over en ging voortvarend van start. Na een blik op de AOP te hebben geworpen zei hij geïrriteerd waarom zijn collega die twee weken geleden NIET had vervangen omdat het nog een oudje was die niet retourgeschikt was. Ik zei nog dat zijn collega wat aan de massa had gedaan en er toen al veel verbetering was. Zwarte zenders hadden toen ineens beeld en kanaal 13 was ineens blokken vrij. Hij zei dat hij hem gewoon had moeten vervangen en dan is elk probleem opgelost. Toen schrok ik mezelf rot...hoorde ik nou opgelost door het vervangen van een AOP? Ik zeg dat zal toch niet waar zijn na al die jaren shit en kosten! Gelukkig na vervanging was het nog niet perfect maar wel weer verbetering van de waardes in mijn modem. Nu ging hij even met zijn meet apparatuur de groene kabel meten en warempel zag hij op een afstand van 3 meter 80 van het AOP een uitschieter op de lijn die gewoon strak moet zijn. Er is nu afgesproken dat ze de kabel gaan vervangen tot aan die uitschieter en dan moet het probleem opgelost zijn. Duimen maar weer. Monteur was geweldig en daar was ik al superblij mee. Hieronder nog even de waardes na de vervanging van het AOP. De T4 schiet wel uit zijn slof...kan iemand mij uitleggen wat dat inhoud?

Docsis
This page displays the docsis information.

Startup Procedure

Acquired Downstream Status Completed
Upstream Ranging Status Completed
Docsis DHCP Status Completed
Docsis TFTP Status Completed
Docsis TOD Status Completed
Security Status Enabled / BPI+

Downstream Bonded Channels

Channel Lock Status Modulation Frequency Power SNR Microreflections
1 Locked QAM256 242000000 Hz -0.6 dBmV 41.0 dB -32 dBc
2 Locked QAM256 250000000 Hz 0.0 dBmV 41.4 dB -30 dBc
3 Locked QAM256 258000000 Hz -0.9 dBmV 40.8 dB -32 dBc
4 Locked QAM256 266000000 Hz -0.7 dBmV 41.0 dB -27 dBc
5 Locked QAM256 274000000 Hz 0.4 dBmV 41.3 dB -24 dBc
6 Locked QAM256 282000000 Hz 0.3 dBmV 41.2 dB -29 dBc
7 Locked QAM256 290000000 Hz 0.8 dBmV 41.5 dB -27 dBc
8 Locked QAM256 298000000 Hz -0.5 dBmV 40.8 dB -32 dBc

Correctables Uncorrectables
2330065 636

Upstream Bonded Channels

Channel Lock Status US Channel Type Symbol Rate Frequency Power
1 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 36000000 Hz 51.0 dBmV
2 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 52000000 Hz 51.0 dBmV
3 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 44500000 Hz 51.0 dBmV
4 Locked ATDMA 5120 Ksym/sec 58800000 Hz 51.0 dBmV

Counter

T3 Timeout 0
T4 Timeout 2086

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Het ligt buiten Ziggo is mijn vermoeden helaas, je zult zelf de USA providers aan moeten spreken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1659295/Schermafbeelding%202016-04-17%20om%2007.21.22.png

Dit is de site en de voorlaatste hop, laatste hop is niet te pingen. Hier zie je goed dat het pad naar buiten toe waar Ziggo nog verantwoordelijk is, goed is. Pas nadat het bij de USA providers zit gaat het mis....

groeten Rob
Pagina: 1 ... 82 ... 160 Laatste

Dit topic is gesloten.