Even een post gekopieerd vanuit het community forum van Ziggo. Jullie zijn natuurlijk veel slimmer
Hallo allemaal,
Afgelopen donderdag was ik thuis aan het werk en viel ineens mijn internet verbinding weg. Zoiets gebeurd wel vaker, dus stond er in eerste instantie niet eens van te kijken. Modem uit, Router uit.. Even wachten.. alles weer aan. Nogsteeds niks. Lampje voor de LAN1 poort van de modem brandde niet. Kabel misschien kapot / niet herkend? Andere kabel, zelfde probleem.
Na een belletje met de klantenservice ben ik erachter gekomen dat ik geblokkeerd ben van het internet vanwege het versturen van hoge hoeveelheden mail. Natuurlijk heb ik dit zelf niet gedaan. De medewerker vertelde mij wat ik zou kunnen doen:
* Scannen voor virussen / spyware en eventuele gevonden infecties verhelpen
* Wachtwoorden veranderen van Mijn Ziggo en Mijn Ziggo mail (welke ik nooit gebruik..)
Ik kreeg toen al het gevoel een beetje afgescheept te worden door de helpdesk; ze wilde me verder ook niet echt informatie geven over hoe en wat.
Enfin, gescand, wat probleempjes verholpen (er waren inderdaad 2 virussen gevonden, raar want mijn virusscanner (ESET Smart Security) heeft niks aangegeven...) Maargoed, opgelost, opgeschood en wachtwoorden veranderd.
Ziggo gebeld, medewerker had een taak aangemaakt om de verbinding te heractiveren. Binnen 24 uur zou ik weer internet moeten hebben. En warempel, na 2 uur had ik weer internet. Dat valt nog mee dacht ik bij mij zelf.
De volgende dag (vrijdag) om ongeveer dezelfde tijd als de dag ervoor, werd wederom het internet geblokkeerd. Klantenservice weer gebeld, zelfde verhaal. Raar, moeilijk, mevrouw wist ook niet zo goed wat ze me moest vertellen...
Zelf IT-er, dus ben in mijn router gedoken: SSIDs aangepast, firewall aangescherpt, wachtwoorden veranderd etc.etc.
Klantenservice gebeld. taak aangemaakt. U zou zo weer internet moeten hebben.
Zondag geen internet.. Medewerker wist mij te vertellen dat ik een week geblokkeerd was. Inmiddels zenuwachtig, want is het probleem daadwerkelijk opgelost als ik vrijdag weer aangesloten word, of word ik vervolgens voor 2 weken afgesloten. Inmiddels voor de zekerheid, maar een nieuwe router gekocht. (Ziggo modem staat in bridge, nieuwe router met een ander MAC-adres zorgt voor een ander Ziggo extern IP toch?)
Mijn vraag of jullie even met mij mee willen denken. De apparaten welke aangesloten WAREN op het netwerk.
* Ziggo CISCO modem
* DLINK router (inmiddels vervangen door een andere router)
* Raspberry PI (WiFi)
* Xbox One (Kabel)
* 2 telefoons (Samsungs) (WiFi)
* PC (kabel)
* iPad (WiFi)
* Laptop (WiFi / kabel)
* TV(s) (WiFi / kabel )
* Sonos soundbar (kabel)
Vanzelfsprekend heb ik alle apparaten van het netwerk afgehaald en wil vrijdag stap voor stap, dag voor dag, gaan kijken of alles blijft werken.
Voordat de blokkade werd ingesteld heb ik op mijn PC een tooltje geinstalleerd om mijn dataverkeer te kunnen monitoren (SpiceWorks.) Deze vroeg ook toegang tot mijn telefoon, als een soort van apparaatbeheerder. Prima, toegestaan, wel handig als ik mijn apparaat op afstand kan wissen en kan monitoren wat dat ding voor data verstookt.
Wat ik daarna merktte is dat mijn telefoon in de 13 dagen van juni 1600 MB aan data verstookt heeft. Ik zou niet weten waaraan. Zit 90% van de tijd op wifi, maar heb sowieso niet dat soort hoeveelheden data verstookt)
Wat ik ook heb gedaan is op mijn Xbox One de DNS instellingen overruled naar de DNS van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4.) Het is algemeen bekend bij Xbox-ers dat dit kan zorgen voor een betere downloadsnelheid (en deze werd inderdaad verbeterd van +- 5 Mbit naar 70Mbit.
Verder heb ik dus een raspberry Pi waar een domotica programma op draait, met een monitoring tool (welke geen notificaties afgeeft, hij monitort puur 1 PID en als deze niet gevonden is, start hij het domotica programma opnieuw op). Deze draait echter al even...
Inmiddels heb ik dus mijn hele infrastructuur zo'n beetje vervangen:
* Nieuwe PC (deze moest er toch komen, dus maar meteen van het moment gebruik gemaakt. Oude PC is geformatteerd)
* Nieuwe router met alle mogelijke beveiliging aan (WPA2, Firewall de hele mikmak)
* Telefoon hard reset gedaan om ervoor te zorgen dat alle mogelijkheden zijn aangepakt.
* Xbox One netwerk instellingen allemaal weer op Automatic gezet (IP + DNS)
Kan ik nu met een 'zekerheid' zeggen dat het probleem getackled zou moeten zijn?
En zorgt een nieuwe router inderdaad voor een nieuw extern IP adres?
Excuses voor de lap tekst, en alvast bedankt voor het meedenken!