Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 588.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251512

Ik heb zelf ook mijn TD166 MKII onder hande genomen.
Helaas geen verslag van gemaakt, maar je kan via de onderstaande link een aantal foto's van het werk vinden.

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157643399904275

Verder weer wat nieuw vinyl aan mijn collectie kunnen toevoegen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/685/22141214685_2b0a08cb94_b.jpg
Zojuist even Porcupine Tree opgezet, man man man wat klinkt dat toch goed _/-\o_
Binnekort ook maar even de andere platen beluisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:59
zenilygy schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:11:
[...]

dank voor je reactie. waar vindt ik dat verslag?

Ik heb hier even 2 foto's voor je om een duidelijk beeld te vormen.

https://zenid.net/andy/IMG_1928.JPG

https://zenid.net/andy/IMG_1929.JPG
Op pagina 15.
Zelf heb ik de schroeven aan de bovenkant vastgezet.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 17:03
Vintage1967 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:36:
[...]

GEFELICITEERD MET JE 'BESMETTING' *O* *O* Welkom bij de club!!!

Zelf heb in idd twee versterkers, allebei met phono-ingang.
De ene (Pioneer) versterker hoef ik iets minder ver open te draaien qua volume dan de andere (Yamaha). Maar ze werken allebei prima. Voor mij was het een kwestie dat ik altijd al versterkers met phono heb gehad.
Tja, en wat MP betreft ben ik zelf wat versterkers betreft, huiverig. Oude versterkers moeten nogal een van nieuwe condensatoren worden voorzien, en dat moet je maar net zien zitten. Dat is toch net iets anders dan een snaar vervangen, een element plaatsen of een platter polijsten, met werkelijk ALLE respect voor Chromium _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ . Vandaar dat ik zelf mijn versterkers tot nu toe nieuw heb gekocht terwijl ik diep in mijn hart ook wel zo'n mooie oude jaren '70 versterker zou willen hebben bij mijn TD166 en DUAL 704.......

Geniet van je zoektocht 8) .
Bedankt voor je reactie! Het is alleen dat nieuwe versterkers meteen net zo veel kosten als de platenspeler, luidspreker en voorversterker bij elkaar... Raad je het echt af om het te proberen?

En wat zeg je van de keuze tussen de Dual 2215 (25 euro) en Dual 1228 (40 euro)? Kan nu ook een Dual 505 met DN237 overnemen voor rond de 90 euro, maar dat is wel weer iets andere prijs uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 11:23

Wimmel

Hello

De veren van een Thorens moet je van onderaf stellen. De sleufkop aan de bovenzijde is om hem te borgen met het moertje wat zich binnen de veer bevindt.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/rhq1l1.jpg

Wanneer je naar de foto kijkt zie je een moer binnen de veer, die moet vast zitten en de schroefkop aan de bovenzijde is alleen om ervoor te zorgen dat je hem kan tegenhouden. De moer die geborgd is met lak is de enige juiste wijze om de veren te stellen. De schroefjes in de blokjes aan de zijkant zijn van de transportbeveiliging en moeten bij gebruik los zijn van het plateau.

Kijk vooral hier even voor meer foto- en videomateriaal van het afstellen:
http://forum.vinl.net/index.php?topic=331.msg5980#msg5980

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 23:11
slico schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:26:
[...]
En wat zeg je van de keuze tussen de Dual 2215 (25 euro) en Dual 1228 (40 euro)? Kan nu ook een Dual 505 met DN237 overnemen voor rond de 90 euro, maar dat is wel weer iets andere prijs uiteraard.
De Dual 2215 heeft een riem voor de aandrijving en de Dual 1228 werkt met een soort hardrubberen poelie.
Over dat laatste zijn de meningen wel eens verdeeld schijnbaar.

Daarintegen is de Dual 1228 in een houten behuizing wel mooier als zo'n jaren-80-look 2215.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 09-05 10:57
Elk aandrijf systeem heeft zo zijn voor en nadelen. Ik heb een Dual 1009 met een tussenwiel of Idler wheel. Voordeel is dat het niet slijt of oprekt, dus je hoeft ze in principe nooit te wisselen, nadeel is dat je meer kans hebt op hoorbaar aandrijf geluid.
Verder zijn het erg robuuste spelers, alleen door het mechanische stop en start gedeelte wel gevoelig voor goede smering.
Mijn voorkeur zou de 1228 zijn, grotendeels vanwege de looks, en omdat ik bekent ben met de Idler Wheel aandrijving.

De 505 is ook een goede optie helemaal als het de 505-2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenilygy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06-2016
Wimmel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:00:
De veren van een Thorens moet je van onderaf stellen. De sleufkop aan de bovenzijde is om hem te borgen met het moertje wat zich binnen de veer bevindt.

[afbeelding]

Wanneer je naar de foto kijkt zie je een moer binnen de veer, die moet vast zitten en de schroefkop aan de bovenzijde is alleen om ervoor te zorgen dat je hem kan tegenhouden. De moer die geborgd is met lak is de enige juiste wijze om de veren te stellen. De schroefjes in de blokjes aan de zijkant zijn van de transportbeveiliging en moeten bij gebruik los zijn van het plateau.

Super dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenilygy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06-2016
Wimmel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:00:

[afbeelding]

Heb inmiddels je artiekel van het opknappen gelezen :) ben ik weer heel wat wijzer door geworden.

Hoe werkt dat precies met die schuin afstelling? want ik heb nog steeds nu het probleem dat het geheel een beetje naar voren leunt zeg maar, dus het plateau heeft achter meer ruimte dan voor. en ook de drager van de arm staat een beetje naar voren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:30
Zojuist op bezoek geweest bij een oom van mij... Ten tijde van het bezoek meld hij mij nog dat hij iets heeft waar ik wellicht wel in geïnteresseerd zou zijn... Komt hij aan zetten met een Dual 1226 idler drive platen speler in zeer nette staat en hij hoefde er niets voor te hebben... Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen... Dit is 'm:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151014_22_06_26_Pro_zpsod24bqlx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151014_22_06_36_Pro_zpsukog05zx.jpg

Er is nog wel wat werk aan de speler:
- Ik heb twee singles gespeeld en bij die singles ging de plaat hangen tijdens het afspelen, het verhogen van de naalddruk verminderde het hangen tijdens het afspelen, maar iets zegt mij dat het naald niet helemaal lekker meer is... Maar daarvoor moet ik er nog beter voor gaan zitten en luisteren, daar had ik bij thuis komst geen tijd voor omdat er visitie was... Een nieuw element (Audia Technica AT95e) zou deze speler wellicht goed doen.

- Wellicht her en der het vet van binnen vernieuwen daar de start / stop knop soms niet pakt.

Verder is hij helemaal in orde en zelfs de 40 jaar oude idler wheel is nog goed zover ik kan zien / horen...
Dus dat wordt een leuk projectje...

Iemand nog tips voor mij waar ik op moet letten bij het opknappen / reviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 14-10-2015 23:39 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06

masauri

aka qwybyte

Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/qZuwusKHKrFPCwVasNdSFaG9Ns4=/fit-in/600x595/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-442448-1289655591.jpeg.jpg

Nieuw in de collectie.
Ik heb m denk ik op fb zien voorbij komen, en toen dacht ik waarom niet.
Goeie groep, ken een heel aantal nummers.
Gewoon lekker zot doen, en voor mij blijft "our house" me altijd bij!
Nog 1 "speciale" lp zit bij de douane atm, dus ik hoop dat die snel er door komt.
En dan is met the beatles verder :P

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Vintage1967 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:50:
[...]

Op pagina 15.
Zelf heb ik de schroeven aan de bovenkant vastgezet.
Op pagina 15 van wat? Niet in dit topic want daar zie ik het niet terug tenzij ik blind ben?

Ik wilde het laten doen maar bij gebrek aan geld deze maanden ga ik het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
rcor schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:34:

Iemand nog tips voor mij waar ik op moet letten bij het opknappen / reviseren?
Je kunt er van uit gaan dat al het smeervet enz van de onderdelen hard is geworden en dat je dat allemaal een keer schoon moet maken en opnieuw moet invetten.
Het is best een klusje want zo'n Dual heeft ontzettend veel onderdelen.

Ik heb afgelopen jaar een keer mijn Dual 1218 gereviseerd (die kwam ook ergen van een stoffige zolder).
Als je dan de manuals van vinylengine.com downloadt dan kan er in principe vrij weinig mis gaan (mits je handig bent). En maak veel foto's als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Anoniem: 251512 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:20:
Ik heb zelf ook mijn TD166 MKII onder hande genomen.
Helaas geen verslag van gemaakt, maar je kan via de onderstaande link een aantal foto's van het werk vinden.

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157643399904275

Verder weer wat nieuw vinyl aan mijn collectie kunnen toevoegen. :*)

[afbeelding]
Zojuist even Porcupine Tree opgezet, man man man wat klinkt dat toch goed _/-\o_
Binnekort ook maar even de andere platen beluisteren :)
Een flink aantal Porcupine Tree platen zijn op de website van Burning Shed nog te krijgen, maar het gaat hard. Erg schappelijke prijzen en de kwaliteit van de platen is subliem. Ik heb ze daar allemaal gekocht :9~

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nyarlathotep schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:46:
[...]

Een flink aantal Porcupine Tree platen zijn op de website van Burning Shed nog te krijgen, maar het gaat hard. Erg schappelijke prijzen en de kwaliteit van de platen is subliem. Ik heb ze daar allemaal gekocht :9~
Leuk, maar waar is Deadwing?

Is de enige die ik zou willen hebben :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja, en dát is dus jammer. Die is ooit op een ander label uitgebracht, en dat label geeft geen toestemming om de plaat opnieuw uit te brengen. Gezien het succes van Steven Wilson de laatste jaren zullen ze dat (hopelijk) ooit nog zelf doen.

Op Discogs is hij wel te vinden, maar de prijzen zijn uiteraard buiten alle proporties.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Oke, wie heeft er verstand van en ervaring met een SME 3009 arm? Deze zit op onze Thorens. Het ziet er in mijn beperkte kennis met dit merk tafel en arm niet zo gezond uit:

[YouTube: https://youtu.be/H63EHMA4AVc]

Hoort dat zo, die speling overal?

Als iemand iets zinnigs te zeggen heeft hoor ik het heel graag >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat hoort zo, de arm heeft meslagers en ligt dus met zijn messen los op het ophangpunt. Het ophangpunt kan niet naar voren of achteren heeft wel speling in draaiende richting om zijn eigen as, zoals ook te zien is in het filmpje.

Als je voorzichtig aan rechte deel vd de arm recht naar voren trekt moet hij gewoon "stabiel" voelen. Maar het blijft een beetje gammele zooi als je het vergelijkt met een Technics arm. Prima ding verder trouwens, heb er ook eentje hier op een speler zitten. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 15-10-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bedankt Cap.

Is het nog wat waard op met een Thorens 160B MKII?

(niet dat tie te koop is/komt maar de beeldvorming).

[ Voor 35% gewijzigd door InflatableMouse op 15-10-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
InflatableMouse schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 07:21:
[...]

Op pagina 15 van wat? Niet in dit topic want daar zie ik het niet terug tenzij ik blind ben?
Toch in dit topic. Misschien is er iets gewijzigd waardoor het nu op 14 of 16 staat 8)7 ? Of misschien is het gewoon niet het antwoord op je vraag :? .

Verder is het natuurlijk wel leuk als je het zelf voor elkaar krijgt d:)b .

Ik heb een vraagje.
Ergens op dit forum (en overigens ook op andere plekken op het WWW) heb ik gelezen dat je druppel wasmiddel prima als vervanger van wetting agent kan gebruiken in reiningingsvloeistof. Wat mag er absoluut niet in dat wasmiddel zitten? En misschien hebben jullie wel een concreet merk dat je zelf gebruikt en aanraadt.
Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Ik heb het zelf met afwasmiddel geprobeerd maar ik vond de resultaten teleurstellend.
Als het spul indroogd, dan laat afwasmiddel een bepaalde waas achter. (en dit was een hele lichte concentratie, een paar druppels op een liter.
Alle wettingagents die ik destijds testte hadden daar geen last van.
Als je geen wettingagent kan krijgen (dus ook geen kodak photo flo of ilford Ilfotol), dan zou ik gewoon gaan schoonmaken met alleen isopropanol/gedest water mengsels.
Alcohol werkt ook al min of meer als wettingagent.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In ieder geval middel met zo min mogelijk zooi erin als kleurstoffen, parfum, etc. Naast afwasmiddel (heb zelf wel eens neutral gebruikt) gaat glansspoelmiddel al beter trouwens (heb ik ook al eens geprobeerd). Maar waarom niet gewoon wat wetting agent kopen? Dat kan voor weinig en je doet er heel lang mee.

Verder ben ik zelf niet al te bezorgd dat het je vinyl echt aantast, pvc is een stabiel goedje en dat valt echt niet zomaar uit elkaar door dat soort middeltjes. Een goedje kan natuurlijk wel een vervelend laagje aanslag achterlaten dat er moeilijk uit te krijgen is, da's natuurlijk heel irritant.
InflatableMouse schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:35:

Is het nog wat waard op met een Thorens 160B MKII?
In goede staat krijg je er al snel een bedrag rond de 200 euro tegenwoordig (alleen de arm), kijk maar op marktplaats. Wat betreft de speler zelf (zonder de arm) niet op die gekke arti-prijzen rekenen trouwens: hoe mooi ze ook opgepoetst zijn, die prijzen zijn echt niet maatgevend. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 15-10-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
hondapower schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:19:
[...]

Je kunt er van uit gaan dat al het smeervet enz van de onderdelen hard is geworden en dat je dat allemaal een keer schoon moet maken en opnieuw moet invetten.
Het is best een klusje want zo'n Dual heeft ontzettend veel onderdelen.

Ik heb afgelopen jaar een keer mijn Dual 1218 gereviseerd (die kwam ook ergen van een stoffige zolder).
Als je dan de manuals van vinylengine.com downloadt dan kan er in principe vrij weinig mis gaan (mits je handig bent). En maak veel foto's als referentie.
Voor dat opgedroogde vet ben ik ook bang... Ik ben er van overtuigd dat als ik die vervang, de automatische afslag niet alleen het naald om hoog brengt, maar dat dan ook weer de arm terug gebracht wordt naar zijn rust plaats...

Welk vet kan ik hiervoor het beste gebruiken en waar kan ik deze kopen?
Dank aan iedereen die mee helpt... Het wordt gewaardeerd...

Dan het volgende: vandaag wel wat ander werk verricht aan de Dual... Allereerst onderzoek gedaan naar wat er nu exact moet gebeuren zo op het eerste oog... Dit is mijn lijstje na een goede controle:
- Wollig klinkend Shure M95G-LM element vervangen door een Audio Technica AT95e (inmiddels uitgevoerd)
- Het hangen van diversen platen tijdens het afspelen oplossen
- Het binnenwerk in nieuw vet zetten
- De start / stop functie herstellen als die nog niet werkt na het vervangen van het vet
- De afspeelsnelheid corrigeren, zowel 33 als 45 toeren lopen niet op juiste snelheid, maar gelukkig geen overdreven wow en flutter... Dus het tussen wiel is nog goed...

Nadat ik het element goed gemonteerd had zitten en de boel goed was afgesteld heb ik het probleem aangepakt waarbij diversen LP's gingen hangen tijdens het afspelen... Uiteindelijk bleek de oplossing simpel te zijn: een stel schroef die aangeeft hoever de naald moet zakken stond niet goed afgesteld... Nadat deze goed afgesteld was hingen mijn platen niet meer en speelden deze probleemloos af...

Even ook een foto gemaakt van de speler, maar nu met AT95e element:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151015_21_27_06_Pro_zpspzefx1bn.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 16-10-2015 08:50 . Reden: Photobucket werkt weer... Foto nu via Photobucket ter beschikking gesteld... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
rcor schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 23:24:
[...]

Voor dat opgedroogde vet ben ik ook bang... Ik ben er van overtuigd dat als ik die vervang, de automatische afslag niet alleen het naald om hoog brengt, maar dat dan ook weer de arm terug gebracht wordt naar zijn rust plaats...

Welk vet kan ik hiervoor het beste gebruiken en waar kan ik deze kopen?
Dank aan iedereen die mee helpt... Het wordt gewaardeerd...
Belangrijk is dat je niks forceert. Dus geen palletjes enz probeert door te drukken omdat ze vast zitten.
Dat komt door dat harde vet.
Ik had bij mij dat ie nauwelijks in de aan stand kon worden gezet en hij hield niet op met draaien.
Na 'revisie' werkt alles goed.
Ik heb gewoon lagervet gebruikt voor de koppelingen en 0W30 olie voor het motortje omdat ik die nog had liggen. In de service manual staat wat waar op moet.

(Ik heb er juist zo'n M95G opgezet ipv een Ortofon die erop zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Als ik het zo lees, zou het opnieuw smeren idd de meeste, zo niet alle, problemen moeten oplossen. De laatste die ik onderhanden heb gehad, een 1214 van een vriend, heb ik trouwens naaimachine olie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
@Hondapower en Minneyar:
Dank voor jullie reactie...
Naaimachine olie hebben we thuis nog liggen, dus dat gaat wel goedkomen...

Voor wat betreft het vet heb ik even rond gezocht op internet via Google en kwam dit vet tegen:
http://www.datrepareerikz...P7M9ovLxsgCFcHGGwodZ5gC0g
Afbeeldingslocatie: http://www.datrepareerikzelfwel.nl/uploads/artikelen/fotos/a13926960f4abc9f0b8ce67bab6443342d8adc13.jpg

Is dit vet goed bruikbaar om mijn speler te voorzien van nieuw vet? Zo, ja ga ik kijken of ik deze tube bij de lokale onderdelen winkel Ma's service kan aankomen (of een tube van een ander merk met hetzelfde soort vet erin) of ik bestel 'm via bovenstaande link...

Dank voor jullie reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
rcor schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:46:
Is dit vet goed bruikbaar om mijn speler te voorzien van nieuw vet? Zo, ja ga ik kijken of ik deze tube bij de lokale onderdelen winkel Ma's service kan aankomen (of een tube van een ander merk met hetzelfde soort vet erin) of ik bestel 'm via bovenstaande link...
Zoiets hebben ze ook wel bij de bouwmarkt en zeker bij de lokale automaterialenzaak.
Gewoon helder smeer/lagervet. je hebt maar een beetje nodig.
Ik zou alleen geen zwarte Molykote lagervet gebruiken, smeert als een gek maar geeft nogal af.

ik heb bij de mijne ook het netsnoer vervangen en de cinch kabel want die waren nogal poreus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481702

Naaimachine olie zou ik NOOIT gebruiken. Je hebt juist een hoge viscositeit nodig, geen lage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 15:19
Anoniem: 481702 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:21:
Naaimachine olie zou ik NOOIT gebruiken. Je hebt juist een hoge viscositeit nodig, geen lage.
Denk dat ze de naaimachine-olie bedoelen voor de as van de spindel of voor de motor, de mechanische delen als de automatische start enzo smeer je in met lagervet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Deze was onderweg vanuit de usa. Vandaag aangekomen woehoe!
Eerst lp die op mijn nieuwe adres aan komt ^^

Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/6s81aZsMkUTkT7QUkGl4ozYZ8lk=/fit-in/600x595/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-3570711-1420914801-1871.jpeg.jpg

http://www.discogs.com/Ma...-La-Harpe/release/3570711

Was niet gemakkelijk deze te vinden (toch al een klein jaar naar op zoek), en toen hij op discogs kwam gelijk besteld.
Tis een VG exemplaar en ik vermoed dat hij na het wassen dat hij nog véél beter gaat klinken.
Voor mij is de plaat dan zo goed als mint, helaas een scheur in de hoes maar goed, jaartal 1957, daar kan ik mee leven.

Moest ge deze persoon niet kennen, het is bij wijze van spreken een harplegende.
Heeft maar enkele platen zelf opgenomen, en voornamelijk gecomponeerd, en bij het horen van deze plaat straalt het talent er werkelijk van af.
Daar kan zelfs lavinia mijer nog een puntje aan zuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Even een vraagje voor de spoelmiddel-brouwers onder ons...
Na al 1L Knosti vloeistof en 2L QS Audio vloeistof te hebben gebruikt, wou ik eens zelf proberen een schoonmaakmiddel te maken voor in de Knosti.
Net weer 50 LPs binnen deze week dus heb al centen genoeg uitgegeven.
Ik gebruikte de volgende formule die ik al vaak zag passeren

2/3 gedestilleerd water
1/3 ethylalcohol
1-2 druppels afwasmiddel.

Ik heb maar een drupje afwasmiddel gebruikt omdat ik her en der tegenstrijdige berichten lees.

Eerst indruk was dat het goedje stinkt, de twee commerciële vloeistoffen hebben ook een chemische geur, maar die is stukken aangenamer dan het eigen brouwsel.

Twee opmerking is dat het drogen langer duurt en "anders" is... ik zie nu veel meer druppels op de LPs op het droogrek en waar het vroeger 15-20 minuten duurde voor een plaat droog was, zit ik nu al aan een half uur en nog zijn er aardig wat druppels te zien op de LP.

Is dit een normale gang van zaken of heb ik een foutje gemaakt in de formule ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Ok, na een uurtje te hebben gestaan was de eerste LP eindelijk droog. Geen residu te zien en alles speelt goed, duurt wel heel lang voor alle druppels weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M0Dzilla schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:05:
[...]

Denk dat ze de naaimachine-olie bedoelen voor de as van de spindel of voor de motor, de mechanische delen als de automatische start enzo smeer je in met lagervet inderdaad.
OK, want "in het lager" is hoge viscositeit het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Je wilt idd iets van viscositeit hebben. Naaimachine olie is echt te dun. Ik denk dat ze meestal compressorolie gebruiken (dus als je een flesje technics olie hebt). Dat is enigzins vergelijkbaar met motorolie, maar in motorolie zit meer spul tegen hoge temperaturen, roet etc etc.

Ik zou ook bij de spindle van de motor geen naaimachine olie gebruiken. Dan nog eerder iets van rijwielolie (geen kettingolie), of gewoon motorolie. In principe hebben motortjes een lager uit sinterbrons, dus dat hoeft in weze niet gesmeerd te worden. Dat is poreus brons wat zich volgezogen heeft met olie.

In ieder geval geen olie uit biologische bron gebruiken. Dat is niet stabiel na lange tijd. Ik heb wel eens wat 'biologische rijwielolie' gehad (van kroon denk ik), en dat was na een paar jaar ransig geworden. dus chemisch instabiel. Moleculen die uit elkaar vallen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Vintage1967 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:52:
[...]

Toch in dit topic. Misschien is er iets gewijzigd waardoor het nu op 14 of 16 staat 8)7 ? Of misschien is het gewoon niet het antwoord op je vraag :? .

Verder is het natuurlijk wel leuk als je het zelf voor elkaar krijgt d:)b .
Heb je een link naar de specifieke post voor me? Het ging toch om een verslag van een opknapbeurt van een Thorens of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

De druppelvorming uit je vorige post komt omdat de oppervlaktespanning van je eigen mengsel hoger is dan het originele brouwsel. Het afwasmiddel breekt het tot op zekere hoogte wel maar werkt daarin niet zo goed als een "echte" wetting agent, wat waarschijnlijk in het fabrieksbrouwsel zit.
chromium schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 18:48:
Ok, na een uurtje te hebben gestaan was de eerste LP eindelijk droog. Geen residu te zien en alles speelt goed, duurt wel heel lang voor alle druppels weg zijn.
Ik pak 2 vellen goed keukenpapier en wrijf de LP na een minuut of 5 in het rek te hebben laten staan, droog. Met de groef mee. Niet te hard drukken. Dan zet ik hem 5 minuten terug in het rek en dan zijn ze helemaal droog.

Met die 2 vellen droog ik er 2 of 3 af, daarna pak ik 2 nieuwe vellen papier.

Voordeel van goed keukenpapier is dat het niet scheurt, absorbeert als een dwaas en niet pluist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik gebruik nu al bijna 2 jaar mijn zelfbouw platenwasser. Droog in enkele minuten.

@Rcor, voor je Dual geen standaard kogellagervet gebruiken, dit is eigenlijk nog te vloeibaar. Je moet op zoek naar een lithium bevattend kogellagervet, bijvoorbeeld van Gryphon

Het gebruik van naaimachine-olie op welke plek dan ook is uit den boze. Zoals eerder aangegeven is het veel te dun en gaat het bij bijvoorbeeld het plateaulager onderin liggen en zal geen film vormen tussen de lagerpen en de lagerbus. Er is voldoende speciale spindlelagerolie te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Wimmel op 16-10-2015 21:23 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
InflatableMouse schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:07:
De druppelvorming uit je vorige post komt omdat de oppervlaktespanning van je eigen mengsel hoger is dan het originele brouwsel. Het afwasmiddel breekt het tot op zekere hoogte wel maar werkt daarin niet zo goed als een "echte" wetting agent, wat waarschijnlijk in het fabrieksbrouwsel zit.

[...]

Ik pak 2 vellen goed keukenpapier en wrijf de LP na een minuut of 5 in het rek te hebben laten staan, droog. Met de groef mee. Niet te hard drukken. Dan zet ik hem 5 minuten terug in het rek en dan zijn ze helemaal droog.

Met die 2 vellen droog ik er 2 of 3 af, daarna pak ik 2 nieuwe vellen papier.

Voordeel van goed keukenpapier is dat het niet scheurt, absorbeert als een dwaas en niet pluist.
Bedankt voor de info, was eerst geneigd om nog een druppel afwasmiddel er bij te doen om de oppervlaktespanning lager te krijgen, maar na de lange droogtijd was ik toch wel tevreden met het resultaat. Met de commerciële producten had ik af en toe hier en daar nog een "veeg" na het drogen, nu blijft er niks meer achter.
Het enige wat me opvalt is dat sommige platen nog steeds statisch zijn, wat met de gekochte vloeistof zeker niet het geval was.
Nu, elke LP krijgt na het wassen toch een nieuwe anti-static hoes, maar ik vond het raar dat bij twee (van de ondertussen 10 gespeelde LPs) de kurken mat even mee met de plaat de lucht in ging toen ik van kant wisselde (en ik de static hiss wat kon horen daarbij)

Aan je keukenpapier idee waag ik me misschien ook wel eens...interessant om te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
mr_petit schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:18:
Je wilt idd iets van viscositeit hebben. Naaimachine olie is echt te dun. Ik denk dat ze meestal compressorolie gebruiken (dus als je een flesje technics olie hebt). Dat is enigzins vergelijkbaar met motorolie, maar in motorolie zit meer spul tegen hoge temperaturen, roet etc etc.

Ik zou ook bij de spindle van de motor geen naaimachine olie gebruiken. Dan nog eerder iets van rijwielolie (geen kettingolie), of gewoon motorolie. In principe hebben motortjes een lager uit sinterbrons, dus dat hoeft in weze niet gesmeerd te worden. Dat is poreus brons wat zich volgezogen heeft met olie.

In ieder geval geen olie uit biologische bron gebruiken. Dat is niet stabiel na lange tijd. Ik heb wel eens wat 'biologische rijwielolie' gehad (van kroon denk ik), en dat was na een paar jaar ransig geworden. dus chemisch instabiel. Moleculen die uit elkaar vallen.
Hmm, ok geen naaimachine olie gebruiken de volgende keer dus. Verdraait nog aan toe, moet de volgende keer toch meer en betere research doen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Na een tijdje te hebben gekeken in de service manual en in de Dual zelf kwam ik heel snel tot de conclusie dat dit toch net effe iets te moeilijk voor mij is (er wordt veel van mijn motoriek gevraagd en daar zit bij mij een zwak punt)...

Omdat de Dual in zeer goede staat is en niet meer tot het kaliber platen speler van enkele tientjes behoort als ik 'm nu via marktplaats zou moeten kopen heb ik besloten dat de platen speler door een professional onderhanden genomen moet gaan worden om te voorkomen dat er iets stuk of beschadigd raakt, want dat zou zonde zijn voor deze mooie Dual...

Ik heb de platen speler dan ook naar mijn favoriete audio winkel gebracht (Home & Car Hifi, adres: Stationsweg 130A in Oostrum (bij Venray in Limbur, http://hchifi.nl/)... Zij hebben een vaste monteur (lees: extern persoon die defecte apparaten daar oppikt en repareert) die nu de speler gaat na kijken en de nodige onderhoud gaat geven... Tevens zal hij een tulp-kabel afmonteren op de speler zodat ik geen kabel met din stekker meer heb...

Wordt dus vervolgd...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 17-10-2015 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:40
Ik zat gisteren wat op Marktplaats te snuffelen toen ik een B&O Beogram 2200 tegenkwam met wat manco's.
Aangezien ik het wel een mooie speler vindt ben ik vandaag even gaan kijken, de aanbieder bleek letterlijk om de hoek te wonen :)
Daar gekomen klopte de beschrijving van de advertentie aardig, met als toevoeging dat de speler erg vies is. Voor € 15,- heb 'm uiteindelijk mee kunnen nemen.

De manco's zijn:
* 1 van de 3 scharnieren van de kap is afgebroken
* een stukje houtfineer van de zijkant is afgebroken maar wel aanwezig
* het kunststof deel met de knoppen zit los.

Thuisgekomen heb ik de losse delen verwijderd en na een make-shift aarde kabeltje gemaakt te hebben vanaf de mantel van de DIN plug van de B&O is het dan test tijd:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kzorzNOoHfaz5lAg0PPvJBpY/medium.jpg
Ik had eigenlijk wel wat problemen verwacht met de electronica (Het is een volautomaat) of het element / naald, maar alles werkt naar behoren en het klinkt goed. Er zit een MMC20 E element op, vergeleken met m'n Thorens met AT-95e klinkt het wat meer laid back en eigenlijk best aangenaam.

Morgen verder met schoonmaken en de bedieningsknoppen vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
InflatableMouse schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:00:
[...]

Heb je een link naar de specifieke post voor me? Het ging toch om een verslag van een opknapbeurt van een Thorens of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Ben net nog aan het zoeken geweest, maar kan het niet meer vinden, helaas :'(
Als ik het alsnog vind, laat ik dat weten.

Edit: halverwege deze pagina staat waar ik het over had.

Nu rondjes aan het draaien: Slayer - Live in Montreux >:) })

[ Voor 19% gewijzigd door Vintage1967 op 17-10-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 701342

masauri schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:06:
Deze was onderweg vanuit de usa. Vandaag aangekomen woehoe!
Eerst lp die op mijn nieuwe adres aan komt ^^

[afbeelding]

http://www.discogs.com/Ma...-La-Harpe/release/3570711

Was niet gemakkelijk deze te vinden (toch al een klein jaar naar op zoek), en toen hij op discogs kwam gelijk besteld.
Tis een VG exemplaar en ik vermoed dat hij na het wassen dat hij nog véél beter gaat klinken.
Voor mij is de plaat dan zo goed als mint, helaas een scheur in de hoes maar goed, jaartal 1957, daar kan ik mee leven.

Moest ge deze persoon niet kennen, het is bij wijze van spreken een harplegende.
Heeft maar enkele platen zelf opgenomen, en voornamelijk gecomponeerd, en bij het horen van deze plaat straalt het talent er werkelijk van af.
Daar kan zelfs lavinia mijer nog een puntje aan zuigen :+
Wow!
Knappe vondst.. geniet ervan :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 701342 op 17-10-2015 20:24 . Reden: foute regel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:22
Foo Fighters - Learn to Fly is binnen en in mintstaat. :)

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/97uqxu55z/Foo_Fighters.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Bestla op 17-10-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb het vinyl virus ook weer te pakken. Het vluchtige luisteren van MP3s ging me steeds meer tegen staan. Vroeger (zei de ouwe lul) luisterde ik veel bewuster muziek en ik merk dat je dat met vinyl ook weer doet. Dus er weer eens ingedoken en op zoek naar een draaitafel gegaan. De eerste die dan opvallen zijn de Crosley Cruisers die er grappig uitzien, maar voor je vinyl niet al te best zijn. Toen kwam ik bij de lokale platenboer een Thorens Music on Vinyl edition tegen. Dit eigenlijk een Td158 in een leuke kleur en zonder stofkap, voor een scherpe prijs. Dit leek me wel een goede om weer eens mee te starten en ik heb er geen spijt van gekregen. Prima geluid en ik merk dat je idd weer beter naar muziek gaat luisteren als je een lp opzet. De eerste nieuwe aanschaf qua vinyl zijn:

Editors - In Dream
The War On Drugs - Lost in a Dream
U2 - Songs of Innocence
Muse - Drones

En er ligt natuurlijk nog een hele stapel van vroeger. Binnenkort bij mijn ouders de zolder nog op, daar moet ook nog het een en ander liggen. En op platenbeurzen geen kijken natuurlijk. Eerst maar eens op zoek naar Achtung Baby van U2, voor mij een must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Wat is het toch een lekker album : Black Crowes - The Southern Harmony and Musical Companion.

Draait lekker z'n rondjes op de SL1210mk2 :)

[ Voor 20% gewijzigd door Bestla op 18-10-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
ilfamo schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:50:
Ik heb het vinyl virus ook weer te pakken. Het vluchtige luisteren van MP3s ging me steeds meer tegen staan. Vroeger (zei de ouwe lul) luisterde ik veel bewuster muziek en ik merk dat je dat met vinyl ook weer doet.
Voor mij is het bewuster luisteren van de muziek op LP of cassetteband ook heel herkenbaar... Je bent echt meer met de muziek bezig door de bewuste handelingen die je moet verrichten...

Hoe dan ook: welkom terug bij de club die platen luistert...

Mbt U2 Achtung baby is er via marktplaats een hele mooie Uber Deluxe box beschikbaar voor niet al te malse prijs, maar wel super vet als je van U2 houdt:
http://link.marktplaats.nl/m951533515

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
rcor schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:09:
[...]

Voor mij is het bewuster luisteren van de muziek op LP of cassetteband ook heel herkenbaar... Je bent echt meer met de muziek bezig door de bewuste handelingen die je moet verrichten...

Hoe dan ook: welkom terug bij de club die platen luistert...

Mbt U2 Achtung baby is er via marktplaats een hele mooie Uber Deluxe box beschikbaar voor niet al te malse prijs, maar wel super vet als je van U2 houdt:
http://link.marktplaats.nl/m951533515
DIe had ik gezien, maar die is idd er pittig qua prijs. Ik ga eerst ff speuren bij de plaatselijke vinyl boeren en op beurzen. Je moet een doel hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 21:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik zit te wachten op de postmeneer de komende dagen. Heb een originele dubbel lp aangekocht uit 1981, van de musical Cats, van Andrew lloyd Webber.

Ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: http://s.ecrater.com/stores/26865/48bf6e3ff3e12_26865b.jpg

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Minneyar schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:42:
[...]

Hmm, ok geen naaimachine olie gebruiken de volgende keer dus. Verdraait nog aan toe, moet de volgende keer toch meer en betere research doen 8)7.
Daar hebben we dit leuke forum voor! :D Ik heb er ook al een schat van informatie uitgehaald (en hopelijk een beetje gedeeld). Ben nu bezig sinds 2011 met platen en verzamelen.
Mijn laatste score, allemaal originele persingen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0F2VP4n.jpg

-Prince - Sign 'o the Times
-De La Soul - 3 Feet High and Rising
-Cocteau Twins Aikea Guinea
-R.E.M. - Murmur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
^^ mooie score weer. Wehmut d:)b

Bij de Mediamarkt naast de Arena Led Zeppelin - In trough the outdoor 2 Lp set voor €29.90 gescoord.

Funny note: Op het grote scherm van de mediamarkt buiten was een Windows black screen met een hardware fout er op. :P Als linuxgebruiker moest ik toch even gniffelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 19-10-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 13:50
Prince, lees daar vaak over dat die op vinyl stukken beter klinkt dan op cd. Heb Sign 'o the times hier ook, maar niet op cd voor het vergelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou het niet weten, maar die plaat klinkt erg goed! Ik ben geen Prince fan en wilde eens wat proberen. Ik moet er even inkomen, maar ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRightBart
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-07-2022
Hey guys. Ik ben een groot jazz liefhebber op de platenspeler, maar sinds gisteren wil de pickup niet meer constant draaien en het wieletje waar het elastiek omheen zit (van het motortje) is aan het piepen. Heeft iemand een tip hoe ik dat oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Maak eerst eens een foto ter verduidelijking. Het merk en type vermelden kan ook zorgen voor meer ter zake doenende antwoorden.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik denk dat het lagertje van het motertje vergaan is. Zijdelingse druk gaat een tijd goed, maar kan nooit eeuwig mee.
En foto's maken is altijd een pre.

[ Voor 26% gewijzigd door Bestla op 19-10-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet meteen van het ergste uitgaan, 1 of 2 drupjes olie kan best helpen bij gepiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Openmaken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep voor zover je er niet bij kan bij deze platenspeler van onbekend merk / type. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRightBart
Excuseer.. Hier komen de foto' s : https://goo.gl/photos/Ybzykpqtk27xk2dG8
en https://goo.gl/photos/tygiZ4rn1fvWFCqQA

Gisteren deed hij het nog :S

[ Voor 33% gewijzigd door BeRightBart op 19-10-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Probeer eerst maar een druppeltje olie, en kijk of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeRightBart
Heb je een speciale olie in gedachten, of koop ik een willekeurige smeerolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit dus, komt neer op een lichte synthetische machine olie.
mr_petit schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:18:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeRightBart
Super! 1,5 drupje en hij doet het weer helemaal goed! Ik ben weer blij! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Mooi en genieten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 12:14
Vandaag de Shure Whitelabel binnengekregen, klinkt heerlijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ilfamo
Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/iW6WXn12aTXaCAx8gd64ZucbyGQ=/fit-in/600x603/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-771314-1189968041.jpeg.jpg

Deze klassieker kon ik niet laten liggen voor €2,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:40
ilfamo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:27:
[afbeelding]

"Ik ben een kerstbal" _/-\o_

Ik ben laatst nog een plaat van de fabeltjeskrant tegengekomen bij mijn ouders op zolder :)

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk84 op 21-10-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
ilfamo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:27:
[afbeelding]

Echt briljant! Dat wordt een vrolijke kerst!
Veel plezier met deze aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Dat word een héél leuke kerst inderdaad!
Wist niet dat deze bestond, vind m zeker leuk, maar een plaat met de "iets vettigere" nummers , was ook leuk geweest :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb vorige week een nieuwe platenkast gekocht. De oude (zelfbouw) raakte te vol. Het is een IKEA Nornas, had ik nooit van gehoord, maar platen passen er perfect in. Voordeel ten opzichte van Kallax/Expedit: Nornas is van massief hout i.p.v. geperst hout. Mooi afgeronde hoeken ook. Nadeel, hij is wat duurder € 149.
Ook af te lakken in wat je maar wilt, ik heb leisteen grijs gedaan. Blij mee, nu weer platen kopen om dat ding vol te krijgen :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M5c8Wgf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Heel mooi, sober en functioneel. Goeie kleurenkeuze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Mooi hoor, en lekker zakelijk strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank u, dank u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nu lekker muziek draaien, ff snel wat in de jukebox inkloppen.

Editors - Munich. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 22-10-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Die poten/frame zaten die er ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:19:
Ja dat is onderdeel van de serie, kun je ook op de IKEA website zien

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 19:33
Na ruim 30 jaar geen lp gedraaid te hebben, nu een nieuwe draaitafel gekocht (pro-ject 1.3).
Nu weet ik toch eigenlijk weer waarom ik zo blij was met cd.
Niet zozeer het tikken en kraken, maar altijd dat gedoe dat een lp slechter gaat klinken naarmate de binnenste groeven naderen... Het laatste nummer klinkt toch altijd rotter dan het eerste.

Ben ik nu de enige die daar last van heeft en zo nee... Wat is er dan mis met zowel mijn speler van 40 jaar geleden (was toen een thorens) en mijn huidige.?? Wat kan ik doen om mijn lp's vanaf de eerste groef t/m de uitloop hetzelfde te laten klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
LaFleche schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:51:
Na ruim 30 jaar geen lp gedraaid te hebben, nu een nieuwe draaitafel gekocht (pro-ject 1.3).
Nu weet ik toch eigenlijk weer waarom ik zo blij was met cd.
Niet zozeer het tikken en kraken, maar altijd dat gedoe dat een lp slechter gaat klinken naarmate de binnenste groeven naderen... Het laatste nummer klinkt toch altijd rotter dan het eerste.

Ben ik nu de enige die daar last van heeft en zo nee... Wat is er dan mis met zowel mijn speler van 40 jaar geleden (was toen een thorens) en mijn huidige.?? Wat kan ik doen om mijn lp's vanaf de eerste groef t/m de uitloop hetzelfde te laten klinken?
Een goed geluid begint met:
- een goed element en dito naald (zal bij jouw nieuwe speler geen probleem zijn, neem ik aan);
- een goede naaldruk;
- een goede afstelling van de anti-skating.

Verder is de kwaliteit van de persing ook niet onbelangrijk.

Over de kwaliteit van je speler kan ik niets zeggen. Daar kunnen andere forumleden je meer over vertellen vanuit hun ervaringen. Ik zou alleen maar recenties papagaaien.

Dit topic, zowel deel 1 als 2, zijn een bron van informatie.

Ik ga er van uit dat je, als je een keer een goed afgestelde kwaliteitsspeler hebt gehad, je niet meer terug wilt naar CD, MP3, FLAC et cetera. ;) ......behalve dan in de auto en tijdens een wandeling 8)7 .

Veel plezier met je nieuwe aanwinst *O*

BTW, wat is je muzieksmaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 19:33
Vintage1967 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:20:
[...]

Een goed geluid begint met:
- een goed element en dito naald (zal bij jouw nieuwe speler geen probleem zijn, neem ik aan);
- een goede naaldruk;
- een goede afstelling van de anti-skating.

Verder is de kwaliteit van de persing ook niet onbelangrijk.

Over de kwaliteit van je speler kan ik niets zeggen. Daar kunnen andere forumleden je meer over vertellen vanuit hun ervaringen. Ik zou alleen maar recenties papagaaien.

Dit topic, zowel deel 1 als 2, zijn een bron van informatie.

Ik ga er van uit dat je, als je een keer een goed afgestelde kwaliteitsspeler hebt gehad, je niet meer terug wilt naar CD, MP3, FLAC et cetera. ;) ......behalve dan in de auto en tijdens een wandeling 8)7 .

Veel plezier met je nieuwe aanwinst *O*

BTW, wat is je muzieksmaak?
Volgens handleiding is element correct in fabriek gemonteerd, de winkel heeft met elektronisch weegschaaltje gewicht op 1.8 gezet en de antiskate -met een gewichtje - heb ik aan de arm gehangen op een bepaald gleufje (zowel winkel als handleiding zeggen gleufje 2).... Meer kan ik nu niet doen.
Toch hoor ik het geluid minder zuiver worden naarmate de arm naar binnen draait.

En zoals ik schreef... Dat hoorde ik vroeger ook al.

Muziek smaak: Jean michel jarre, elo, Joe Jackson, moby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:19:
Yep. Je kan ze kopen in verticale of horizontale opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Weet alleen niet of je in het midden nog een versteviging hebt? Heb hier een normale (Ikea) kast, ook op poten, maar met kwak audiomeuk, een tv en een berg games begon hij toch door te zakken, denk dat een stapel lp's nog wel zwaarder zullen zijn.

Wel net kastje, weer wat anders dan de standaard Kallax of (kak, kom nu niet op de naam voor dé ikea platenkast... die we hier thuis 3 hebben).

Heb sinds vandaag ook wat spul om muziek leuk te kunnen streamen... maar die heeft als leuke extra dat ik ook een line-in naar een draadloze speaker kan sturen... dus in de zomer in de tuin naar lp's luisteren ;p

edit: thx InflatableMouse, Die ja :-)

[ Voor 3% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 23-10-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Niet kak, Expedit ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er nu een stapeltje boeken onder liggen 😉. Moet inderdaad wel beetje steun bij in het midden. Ik bedoel, alleen die Japanner is al 12 kilo 😜. Zal voor een Kallax niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kallax/Expedit zijn veel dikker. Feit dat het hol is doet daar niets aan af. Gaat om de dikte, oftewel de hoogte van de de zijde waar je tegenaan kijkt dus. Dat veert nou eenmaal niet zo makkelijk door.

Vergelijk het met een plank van 1,8cm dik en 12cm breed, als tie plat ligt en je legt er gewicht op zakt tie door. Kantel het een kwart slag zodat tie in de breedte rechtop staat, dan kan je er met je volle gewicht erop gaan staan maar zakt tie niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Klopt, kast waar ik het over heb is ook geen kallax/expedit, maar audiomeubel, daar zit een stalen framepje onder om hem van de grond te houden en heeft nog een achterwandje... en is toch aardig doorgezakt. Nu opgelost door in het midden een pootje te maken :-)

Denk dat bovenstaande kast en ook de Expedit ed er na verloop van tijd ook wel last van gaan hebben, dit duurde ook jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Morgen Mijn eerste platenbeurs in 30 jaar, geen idee aan wat ik me moet verwachten, maar ben toch redelijk opgewonden. :+
Ik heb de laatste 3 maanden bijna 150 platen online gekocht en dit zullen de eerste zijn die ik fysiek koop. De bedoeling is dat ik er toch 5 van mijn verlanglijst vind/koop (van de +- 30 titels) en niet meer dan 10 impulseaankopen doe. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
IK heb vele platenbeurzen afgelopen in de afgelopen jaren. En ik kocht veel online. Mijn ervaring is dat op zo'n beurs de prijzen nogal hoog liggen.

Vandaar dat ik er niet meer heen ga. Maar leuk was het zeker, en het kost altijd meer dan je van plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Bestla schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:42:
IK heb vele platenbeurzen afgelopen in de afgelopen jaren. En ik kocht veel online. Mijn ervaring is dat op zo'n beurs de prijzen nogal hoog liggen.

Vandaar dat ik er niet meer heen ga. Maar leuk was het zeker, en het kost altijd meer dan je van plan was.
Mja, licht maar net aan de verzendkosten die ge betaald.
Zal wel aan mij liggen, maar vaak vind ik goedkoper op beurzen dan online.
Tuurlijk zijn de prijzen wel iets hoger, maar doordat ik geen verzendkosten moet betalen heb ik als nog een goedkopere totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Toegangsprijzen moet je ook betalen. Maar omdat we de holy grails eigenlijk al hebben loont het beurzen aflopen niet meer.

Online kopen bied je ook nog enige kopersbescherming, in tegenstelling tot die beursverkoper waar je geen gegevens meer van hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door Bestla op 25-10-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Vandaag even een platenbeurs opgelopen, maar veel ouwe meuk waar ze stevige prijzen voor vragen. Weinig recent aanbod. Een paar euro bakken, maar niks uit kunnen vissen. Ik kan beter de (tweedehands) platenzaken wat in de gaten houden heb ik wel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zo, vandaag vet aan het klussen geweest! Sinds ik weer een platenspeler heb, heb ik de TV op houten blokken moeten zetten omdat ik anders niet genoeg ruimte had. Klik op de plaatjes voor een grotere versie.

Hier een plaatje van hoe het was:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eZh6gWTDO9TI8BuCj71ce6Vl/medium.jpg

Wat je daar niet kan zien is dat de TV boven de platenspeler hangt. Altijd opletten dus met LP "er tussen" steken, of de TV continue aan de kant draaien.

Zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HkiuV1XwBPKNyWPHWbAwNKmE/medium.jpg

Voor een paar euro boodschappen gedaan bij de Gamma. Een paal van 86mm diameter van de afdeling "tuinhout", was natuurlijk veels te lang >:) . Spuitbus mat zwarte verf, twee ijzeren strips van 2mm dik met gaten er in (geen idee waar ze voor waren maar ze dienen mijn doel perfect). Paar dikke schroeven met bolle kop. En dan aan de slag ...

Recht afzagen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NI2QJqGMTgdovmjUp2GBKqLE/medium.jpg

TV standaard slopen en afzagen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fSCZOnLOfBEoCkVRmn6akFod/medium.jpg

Inkeping onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/4Hivlozlt9LxDK0VFEOZky5z/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XhpajU4HfgyTMYxC4N952QRh/medium.jpg

Inkeping bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xBkrJfrwfP406N0NKyDFaj2f/medium.jpg

Nog beetje vlak maken:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZCFmnRkkWIFVtoPvcntQLrux/medium.jpg

Past precies!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IoOhIOHRs85fypf48ICNWRGS/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eLeN3UnszIFAiMfnySEX2k6N/medium.jpg

Lijkt al ergens op:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ALpgLK7yxJBaoBsg5u9U7ZLc/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EYggsDUDTTkcvrzS8nppKqnW/medium.jpg

PAINT IT BLACK!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/I7SQIb9jWXz4TLaoGf9acsCp/medium.jpg

Beugels in de maak:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cVjUzPad5ZGndwnJbyhRe8TD/medium.jpg

Vouw ende buig:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2fgCkAge9k2d2968Ch5YNm1K/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vSs4FZbDrRSm3i8xzicjMNl0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/AvhcSZSiECTMQ52IqMO81tIX/medium.jpg

Beugeltjes gefixed en dan ziet het er al zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xch4jd1ZmFDrHtBNNnSFIJta/medium.jpg

TV er op, staat zo recht dat de waterpas er op blijft balanceren:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uqQpe7dPM8vc5mbRKBX3WMfk/medium.jpg

Kartonnetje ertussen om het perfect te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wAHikO4YNYM1zb7CKtX1knBp/medium.jpg

Bijna goed (hoefde alleen de schroef linksachter maar aan te draaien en toen stond tie perfect):
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EYVztBnGxzhCO8S0FIZF5uUF/medium.jpg

En genieten maar!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HkiuV1XwBPKNyWPHWbAwNKmE/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
InflatableMouse schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 16:13:
Zo, vandaag vet aan het klussen geweest! Sinds ik weer een platenspeler heb, heb ik de TV op houten blokken moeten zetten omdat ik anders niet genoeg ruimte had. Klik op de plaatjes voor een grotere versie.

Hier een plaatje van hoe het was:
[afbeelding]

Wat je daar niet kan zien is dat de TV boven de platenspeler hangt. Altijd opletten dus met LP "er tussen" steken, of de TV continue aan de kant draaien.

Zo is het nu:
[afbeelding]

Voor een paar euro boodschappen gedaan bij de Gamma. Een paal van 86mm diameter van de afdeling "tuinhout", was natuurlijk veels te lang >:) . Spuitbus mat zwarte verf, twee ijzeren strips van 2mm dik met gaten er in (geen idee waar ze voor waren maar ze dienen mijn doel perfect). Paar dikke schroeven met bolle kop. En dan aan de slag ...

Recht afzagen:
[afbeelding]

TV standaard slopen en afzagen:
[afbeelding]

Inkeping onderkant:
[afbeelding]

[afbeelding]

Inkeping bovenkant:
[afbeelding]

Nog beetje vlak maken:
[afbeelding]

Past precies!
[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt al ergens op:
[afbeelding]

[afbeelding]

PAINT IT BLACK!
[afbeelding]

Beugels in de maak:
[afbeelding]

Vouw ende buig:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Beugeltjes gefixed en dan ziet het er al zo uit:
[afbeelding]

TV er op, staat zo recht dat de waterpas er op blijft balanceren:
[afbeelding]

Kartonnetje ertussen om het perfect te krijgen:
[afbeelding]

Bijna goed (hoefde alleen de schroef linksachter maar aan te draaien en toen stond tie perfect):
[afbeelding]

En genieten maar!
[afbeelding]
Ziet er goed uit InflatableMouse... Dit is inderdaad genieten... Ik had de TV alleen iets hoger geplaatst zodat hij net iets verder boven de platen speler zou uitsteken... In mijn situatie past het ook eigenlijk maar net:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140905_001_zpsa8f35d0e.jpg

Zoals je ziet eindigt de rand van de kap van de platenspeler net op de plek waar de TV begint.... Het past dus precies, gelukkig voor mij, want de TV verhangen of het meubel aanpassen was / is geen optie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Dank!

Ik heb de foto laag gemaakt omdat anders m'n eigen tronie in de tv weerspiegelde :+.

Vanaf normale kijkpositie ziet het er beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
InflatableMouse schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:24:
Dank!

Ik heb de foto laag gemaakt omdat anders m'n eigen tronie in de tv weerspiegelde :+.

Mooi werk, man.
Je hebt je vrije zondag goed besteed, zo te zien.
Vanavond meteen van genieten met een biertje of wijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Glaasje water ook goed? :)

Maar ik vind dat de tv inderdaad iets te laag staat ten opzichte van de tv platenspeler. Maar de oplossing heb ik ook al bedacht. Ik ga een gat in het bovenblad van de kast zagen en daar ga ik de platenspeler in laten zakken zodat z'n bovenkant gelijk ligt met het blad van de kast.

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 25-10-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Kabeltjes!

Stomme dingen ook... heb het hier nu ook zo vol met apparatuur staan dat het een grote kabelbende is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
InflatableMouse schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:24:
Dank!

Och ja, nu zie ik het ook... Hoe dan ook: mooi werk!

Ik heb vandaag mijn vrije zondag ook nuttig besteed door een verrot spat waterdicht stopcontact buiten te vervangen door een nieuwe... Maar daarnaast was er ook wat leuks vandaag te doen voor mij: een grote zwarte markt in de evenementen hal van Venray (die eigenlijk in Oostrum ligt, maar dat terzijde)... Naast een niet audio gerelateerde aankoop ook twee LP's gekocht, waarvan één een single is:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151025_18_55_56_Pro_zpsizjzpafr.jpg

Wat zien we:
- Normaal - De blues elpee (plaat ligt ten tijde van het knippen van de foto op de Thorens en wordt afgespeeld. Mooie anti-statische binnenhoes erbij geleverd, echt top!)
- Single van Queen: Crazy little thing called love / We will rock you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:54:
Klopt, kast waar ik het over heb is ook geen kallax/expedit, maar audiomeubel, daar zit een stalen framepje onder om hem van de grond te houden en heeft nog een achterwandje... en is toch aardig doorgezakt. Nu opgelost door in het midden een pootje te maken :-)

Denk dat bovenstaande kast en ook de Expedit ed er na verloop van tijd ook wel last van gaan hebben, dit duurde ook jaren.
Ik heb er gelijk maar ook een flinke poot onder gezet in het midden. Dank jullie voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik heb vandaag mijn aanwinsten van de afgelopen maanden eindelijk eens in discogs gegooid en meteen maar even op de foto gezet.

Rolling Stones - Tattoo You | J.J. Cale - Troubadour | Bob Dylan - Dylan | U2 - Rattle and Hum | Alison Kraus + Union Station - So Long So Wrong

Joss Stone - Water for your Soul | The Deslondes - The Deslondes | Chris Rea - Shamrock Diaries | First Aid Kit - The Lions Roar | Kate Bush - Never for Ever | Tom Waits - Swordfishtrombones | Muse - The Resistance | Herman Brood and his Wild Romance - Spritz | Roosbeef - Kalf | Lana Del Rey - Honeymoon | Roger Waters - Amused to Death

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Toffe aanwinsten hoor Wimmel!
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.