Even een kleine update (ok, een GROTE update)
Toen ik een oude Thorens TD-166 te pakken kreeg (die al decennia stil stond) was mijn eerste idee om deze professioneel te laten restaureren/upgraden.
Mede door de reacties hier op het forum besloot ik om eerst zelf eens de handen uit te mouwen te steken.
Ik ben niet de handigste en had heel weinig ervaring met platendraaiers, elektronica...etc.
Ik beschik over enkele schroevendraaiers, een hamer en een klein aantal moersleutels...dus niet de typische doe-het-zelver.
Maar ik schrijf dit ook een beetje voor de liefhebber die ook twijfelt om zelf iets te doen.
Als ik het kan, dan kan iedereen het, dus info opsnorren en proberen maar zou ik zeggen.
Nadat de nieuwe bodemplaat klaar was, vond ik eindelijk de moed om de rest van de TD-166 aan te pakken.
Ik kreeg heel wat info van mede-forummer "SV_25", waarvoor dank.
Het eerst wat is deed was de "overleden" sponsjes die tussen de veren zat er uit halen, hiervoor moet ik de volledige onderkant demonteren en voorzichtig de 3 veren losschroeven.
Op de foto kan je ze zien liggen, bruin en zwart van ouderdom, totaal geen nut meer.
Daarna begon het "smerig" werk, eerst enkele druppels olie in de motor (op twee verschillende plaatsen) en daarna nieuwe olie in de pulley gedaan, want die stond kurkdroog.
Dit was toch wel lastig, want telkens 2 à 3 druppels olie op plaatsen waar je niet bij kan, dus druppel op een tandenstoker en dan voorzichtigjes tussen alles manoeuvreren om het druppeltje ergens tussenin te doen belanden.
Door het constant moeten veranderen van positie en het moeten draaien van de Thorens etc...duurde dit toch wel een tijdje (bijna 3 kantjes van Bowie's "Stage" op de Technics)
Toen al dit mechanische klaar was, heb ik tijd gemaakt voor het uiterlijk.
De platter zelf was redelijk verweerd door de tijd :
Ook was er ooit witte verf op gemorst, zit werkelijk overal.
Daar de platter al gedemonteerd was, en ik wat polierpasta had gekocht was ik in de stemming om een avondjes te poetsen.
Beter dan dit kreeg ik het niet...en geloof me; er zijn vele uren in gegaan.
Dan maar een Dremel geleend bij een kennis en een aangepaste polierset gekocht.
Het was veel minder makkelijk dan ik dacht, opnieuw toch een uur of twee, maar het verschil is opmerkelijk.
Enkele dagen later had ik weer wat tijd en was het tijd om de vering aan te pakken.
De moeilijkheid was nu de drie veringen weer perfect af te stellen, door de zombie-sponsjes was het evenwicht zowieso al zoek.
Probleem is dat de veren aan de onderkant zitten en je ze moet afstellen met de platter, mat en plaat op de platenspeler,net als aan een auto aan sleutelen, plat op de rug dus.
Ik las ergens dat de de ruimte tussen de onderkant van de platter en de body 6 mm moet zijn. Nou vooraan was het bijna een centimeter en achteraan 3 mm. Dus werk voor de boeg.
Het afstellen was redelijk makkelijk, de drie moertjes op het zicht aanspannen (opnieuw plat op de rug) en dan opnieuw rechtstaan en opnieuw meten. Herhaal dit een twintig keer en je kan begrijpen dat ik die krengen begon te haten.
Uiteindelijk kreeg ik rondom de platter een gelijke opening van 7 mm. Close enough for Rock'n'Roll dus liet ik het maar zo.
De drie veren waren nu correct aangespannen, maar dat betekende niet dat alles correct was afgesteld.
Ik las op het internet dat bij een perfect afgestelde Thorens je even op de platter met je vinger moet drukken en dat platter + arm dan maar liefst 12 seconden lang vrij moeten op en neer moeten wippen.
Bij mij lukte het geen 3 seconden. Pfff.
Ik leerde na veel zoeken dat je de veren kunt aanpassen door aan de veren zelf te draaien (zonder dat de moeren opnieuw bewogen)
En dat, mijn lieve mede vinyl fanaten was een pure foltering. Uren heb ik zitten zwoegen op die @*#! veren van de Thorens... zeer moeilijk en omslachtig om in te stellen....met bloedende kneukels en al.
Het heeft me bijna 2 uur gekost om hem op 9 seconden (wippend) te krijgen.
Dan probeerde ik er iets meer uit te krijgen en zat ik weer onder de 3 seconden Aaaarg.
En dat verbeteren lukte niet meer, kortom twee uur verprutst. Na nog een uur draaien en trekken kreeg ik hem uiteindelijk weer op 8 seconden..en nu blijf ik er af.
Moet maar voldoen. Op youtube zijn er filmpjes van mensen die een plaat spelen en terwijl de plaat speelt, constant op de platter duwen zodat alles op en neer wipt en de naald blijft perfect in de groef !
Zeer indrukwekkend, dit lukt hier aan geen kanten natuurlijk...waarschijnlijk nieuwe veren of professioneel gedaan..
Gelukkig heb ik hier een berg nieuw en tweedehands gekocht vinyl die ik nog moest spelen, want dat verzacht natuurlijk de pijn.Lekker plaatjes draaien op de ene terwijl je werkt aan de andere.
En nu was het tijd om nog even de Thorens te horen spelen, hopelijk had ik niks gemold. Naalddruk op 2 gram gezet en wat zitten prielen met de anti-skating en hem op 33t laten starten.
God wat komt dit toestel traag op toeren, toch wel bijna 10 seconden. Misschien ben ik verwend met mijn Technics Sl-1500 DD die als de bliksem start.
Maar wonder boven wonder, alles werkte nog. "Arc of a Diver" van Steve Winwood klonk zelfs aardig, desondanks een versleten riem en stylus (toch wat schril)...maar kan ook aan de slechte/verkeerde anti-skating liggen die ik toen had.
Ik ben er bijna, deze week nog de anti-skating goed zetten, element (Denon Dl 110 ?) en een nieuwe originele Thorens riem bij Thakker bestellen en het mechanische gedeelte zou af moeten zijn.
Daarna het hout eens lekker behandelen en de body zachtjes polieren om de kleine krasjes er uit te krijgen en Project Thorens (en mijn eerste doe-het-zelf-klus) zal klaar zijn.