Geweldige plaat, en vooral Sugar gaat hier voluit.masauri schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:49:
[afbeelding]
http://www.discogs.com/Ed...Your-Love/release/4694656
Men lief is er enorm fan van, gaan 31 oktober ook naar een concert van hun. De cover vind ik zelf enorm prachtig! Dus deze ook maar is gekocht toen ze een iets mindere periode had. Het heeft haar er helemaal bovenop gebracht toen
Volgens mij maakt het geen drol uit hoor. Ik denk als ze te hard zijn of de arm springt uit de groef dat je je pas zorgen hoeft te gaan maken.Vintage1967 schreef op zondag 13 september 2015 @ 16:42:
Op een van mijn albums zit een lelijke kras. De naald slaat niet over en blijft niet hangen.
...
Hoe schadelijk is dat voor de naald?

Afgelopen weekend tijdens een loos moment mijn vinyl eens gesorteerd, we zijn 1,5 jaar geleden van onze flat verhuisd naar mijn schoonouders en daarna naar een nieuwbouwhuis.
Omdat ik nog geen waardig display meubel heb voor mijn vinyl (voorbereidingen worden getroffen) staat alles netjes droog en rechtop op zolder in kistjes die ze helaas niet meer hebben bij de IKEA.
Na het sorteren:
1 krat Benelux
1 krat Mainstream
1 krat Extraordinary (niet Mainstream) & Soundtracks
1 krat Oldies & 10"
2 kratten dj vinyl
1 box singles
Digitale kudo's voor degene die alle zichtbare LP's raad
De muziek ken ik niet, maar grote fan van Hein De Kort die de hoes tekendercor schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:43:
Mooie aanwinsten Masauri... Ik heb ook een nieuwe aanwinst gedaan, eigenlijk vloeken in de kerk want het is een CD... Het betreft Pater Moeskroen - Nooit van gehoord? (Wel 'ns van geroken ja. Telt dat ook?):
[afbeelding]
Nooit van gehoord? (Wel 'ns van geroken ja. Telt dat ook?) is de tweede CD van Pater Moeskroen, is in eigen beheer uitgebracht en is lastig te vinden... Nu nog het eerste album van Pater Moeskroen vinden (Alle 7 tips) en dan is de collectie zeldzame objecten van Pater Moeskroen compleet...
Straks even een update over mijn "project Thorens TD-166" ... maar ik zit nog met een knagend vraagje.
Ik snap die anti-skating met die gewichtjes totaal niet
Dit is de handleiding :
Ik heb het naaldgewicht ingesteld op net onder 2 gram. Dus wat doe ik nu met de gewichtjes ?
(kleine gewichtje zit in groot gewichtje)
Ik heb de nylon draad (met de twee gewichtjes) vastgemaakt aan het staafje net boven het gewicht.
Hang ik dat draadje (met de twee gewichtjes) gewoon aan de twee inkeping van dat staafje ?
Zo ja, wat is de bedoeling van het tweede staafje ? Ok hang ik het draadje aan staaf #1, inkeping #2 en trek ik het draadje (met de gewichtjes) over staaf #2 (inkeping #2) ?
Zodat de draad eigenlijk vertrekt vanaf staaf #1, over staaf #2 loopt en de gewichtjes dan onder staaf #2 hangen ?
Als ik het op de eerste manier doe en ik speel een plaat, doe de naald naar boven en dan weer naar beneden zit ik bijna exact op het punt van de muziek waar ik de naald naar boven deed.
Loop ik de gewichtjes over de twee staven dan komt de naald een seconde of 2-3 voor het punt waar ik stopte weer naar beneden.
Ik doe iets verkeerd...maar wat
Ik snap die anti-skating met die gewichtjes totaal niet

Dit is de handleiding :

Ik heb het naaldgewicht ingesteld op net onder 2 gram. Dus wat doe ik nu met de gewichtjes ?
(kleine gewichtje zit in groot gewichtje)
Ik heb de nylon draad (met de twee gewichtjes) vastgemaakt aan het staafje net boven het gewicht.
Hang ik dat draadje (met de twee gewichtjes) gewoon aan de twee inkeping van dat staafje ?
Zo ja, wat is de bedoeling van het tweede staafje ? Ok hang ik het draadje aan staaf #1, inkeping #2 en trek ik het draadje (met de gewichtjes) over staaf #2 (inkeping #2) ?
Zodat de draad eigenlijk vertrekt vanaf staaf #1, over staaf #2 loopt en de gewichtjes dan onder staaf #2 hangen ?
Als ik het op de eerste manier doe en ik speel een plaat, doe de naald naar boven en dan weer naar beneden zit ik bijna exact op het punt van de muziek waar ik de naald naar boven deed.
Loop ik de gewichtjes over de twee staven dan komt de naald een seconde of 2-3 voor het punt waar ik stopte weer naar beneden.
Ik doe iets verkeerd...maar wat

Zo doe je dat.
Gebruik je 2 gram naalddruk, dan gebruik je het kleine+grote gewichtje en maak je 'm dus vast aan nokje 2 van de ene pin en laat je 'm over nokje 2 van de andere pin lopen.
Door deze construktie wil het gewichtje de arm naar buiten trekken, wat precies de bedoeling is.
De skatingkracht trekt de naald naar binnen, en dit is de compensatie daarvoor; de antiskating
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 14-09-2015 20:50 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Bedankt !! Heel duidelijk.mr_petit schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:49:
[afbeelding]
Zo doe je dat.
Gebruik je 2 gram naalddruk, dan gebruik je het kleine+grote gewichtje en maak je 'm dus vast aan nokje 2 van de ene pin en laat je 'm over nokje 2 van de andere pin lopen.
Door deze construktie wil het gewichtje de arm naar buiten trekken, wat precies de bedoeling is.
De skatingkracht trekt de naald naar binnen, en dit is de compensatie daarvoor; de antiskating
Dat is wat ik dacht, meest logische ook. Het enige wat me deed twijfelen was het feit dat bij deze constructie mijn naald altijd een seconde of twee-drie neerkomt dan op de plaats op de plaat waar ik hem oorspronkelijk lifte.
Ik zie bij jou (en op het schema) dat de anti-tracking op nokje 4 staat en dat is volgens het schema gelijk aan een naalddruk van 3 gram ?
[ Voor 7% gewijzigd door chromium op 14-09-2015 21:10 ]
Die op het plaatje lijkt idd ingesteld te zijn op 3 gram volgens het schema (zo te zien is dat daaronder het grote gewichtje, maar als het het kleine gewichtje is, dan is het 1 gram)
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 14-09-2015 21:23 ]
Lijkt wat veel niet ?mr_petit schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:22:
Die op het plaatje lijkt idd ingesteld te zijn op 3 gram volgens het schema (zo te zien is dat daaronder het grote gewichtje, maar als het het kleine gewichtje is, dan is het 1 gram)
Ik heb ook alle LP singles van ze:chromium schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:01:
[...]
De muziek ken ik niet, maar grote fan van Hein De Kort die de hoes tekende

- Single Paterke (LP is compleet ruk, slist en heeft last van innergroove distortion... Ben op zoek naar vervanging voor deze mis koop uit het verleden)
- Single Nobody is perfect
- Single Werken is ongezond
- Single Roodkapje
- Single Hela hola (tut hola)
Zover bij mij bekend zijn er geen volledige albums op LP uitgebracht, maar mocht dit wel zo zijn wil ik ze zeker hebben!
Mocht je interesse opgewekt zijn, kun je ze hier via Spotify beluisteren:
https://open.spotify.com/artist/5Wx0laye9jwDsOQDOPmnWl
hangt van het element af.
maar dit is slechts een plaatje. zegt niets.
Ben serieus zowat uit een bocht gevlogen door een lachstuip, ..., met de auto toen ik dat nummer voor het eerst (op radio) hoorde. Nu nog heb ik soms als ik door die bocht bij Bussum rij dat er een roodkapje door mijn hoofd zingt - geniaal nummer.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb het nummer deze zomer aan mijn kinderen laten horen. Ze lagen dubbel.franssie schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:43:
[...]
Ben serieus zowat uit een bocht gevlogen door een lachstuip, ..., met de auto toen ik dat nummer voor het eerst (op radio) hoorde. Nu nog heb ik soms als ik door die bocht bij Bussum rij dat er een roodkapje door mijn hoofd zingt - geniaal nummer.
Volgens mij is Roodkapje letterlijk een tijdloos nummer. Echt briljant.
Laat ik er zo 1 noemen : Pearl Jam - Backspacerloewie1984 schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:27:
Digitale kudo's voor degene die alle zichtbare LP's raad
Even een kleine update (ok, een GROTE update)
Toen ik een oude Thorens TD-166 te pakken kreeg (die al decennia stil stond) was mijn eerste idee om deze professioneel te laten restaureren/upgraden.
Mede door de reacties hier op het forum besloot ik om eerst zelf eens de handen uit te mouwen te steken.
Ik ben niet de handigste en had heel weinig ervaring met platendraaiers, elektronica...etc.
Ik beschik over enkele schroevendraaiers, een hamer en een klein aantal moersleutels...dus niet de typische doe-het-zelver.
Maar ik schrijf dit ook een beetje voor de liefhebber die ook twijfelt om zelf iets te doen.
Als ik het kan, dan kan iedereen het, dus info opsnorren en proberen maar zou ik zeggen.
Nadat de nieuwe bodemplaat klaar was, vond ik eindelijk de moed om de rest van de TD-166 aan te pakken.

Ik kreeg heel wat info van mede-forummer "SV_25", waarvoor dank.
Het eerst wat is deed was de "overleden" sponsjes die tussen de veren zat er uit halen, hiervoor moet ik de volledige onderkant demonteren en voorzichtig de 3 veren losschroeven.
Op de foto kan je ze zien liggen, bruin en zwart van ouderdom, totaal geen nut meer.

Daarna begon het "smerig" werk, eerst enkele druppels olie in de motor (op twee verschillende plaatsen) en daarna nieuwe olie in de pulley gedaan, want die stond kurkdroog.
Dit was toch wel lastig, want telkens 2 à 3 druppels olie op plaatsen waar je niet bij kan, dus druppel op een tandenstoker en dan voorzichtigjes tussen alles manoeuvreren om het druppeltje ergens tussenin te doen belanden.
Door het constant moeten veranderen van positie en het moeten draaien van de Thorens etc...duurde dit toch wel een tijdje (bijna 3 kantjes van Bowie's "Stage" op de Technics)
Toen al dit mechanische klaar was, heb ik tijd gemaakt voor het uiterlijk.
De platter zelf was redelijk verweerd door de tijd :

Ook was er ooit witte verf op gemorst, zit werkelijk overal.
Daar de platter al gedemonteerd was, en ik wat polierpasta had gekocht was ik in de stemming om een avondjes te poetsen.
Beter dan dit kreeg ik het niet...en geloof me; er zijn vele uren in gegaan.

Dan maar een Dremel geleend bij een kennis en een aangepaste polierset gekocht.
Het was veel minder makkelijk dan ik dacht, opnieuw toch een uur of twee, maar het verschil is opmerkelijk.

Enkele dagen later had ik weer wat tijd en was het tijd om de vering aan te pakken.
De moeilijkheid was nu de drie veringen weer perfect af te stellen, door de zombie-sponsjes was het evenwicht zowieso al zoek.
Probleem is dat de veren aan de onderkant zitten en je ze moet afstellen met de platter, mat en plaat op de platenspeler,net als aan een auto aan sleutelen, plat op de rug dus.
Ik las ergens dat de de ruimte tussen de onderkant van de platter en de body 6 mm moet zijn. Nou vooraan was het bijna een centimeter en achteraan 3 mm. Dus werk voor de boeg.
Het afstellen was redelijk makkelijk, de drie moertjes op het zicht aanspannen (opnieuw plat op de rug) en dan opnieuw rechtstaan en opnieuw meten. Herhaal dit een twintig keer en je kan begrijpen dat ik die krengen begon te haten.
Uiteindelijk kreeg ik rondom de platter een gelijke opening van 7 mm. Close enough for Rock'n'Roll dus liet ik het maar zo.
De drie veren waren nu correct aangespannen, maar dat betekende niet dat alles correct was afgesteld.
Ik las op het internet dat bij een perfect afgestelde Thorens je even op de platter met je vinger moet drukken en dat platter + arm dan maar liefst 12 seconden lang vrij moeten op en neer moeten wippen.
Bij mij lukte het geen 3 seconden. Pfff.
Ik leerde na veel zoeken dat je de veren kunt aanpassen door aan de veren zelf te draaien (zonder dat de moeren opnieuw bewogen)
En dat, mijn lieve mede vinyl fanaten was een pure foltering. Uren heb ik zitten zwoegen op die @*#! veren van de Thorens... zeer moeilijk en omslachtig om in te stellen....met bloedende kneukels en al.
Het heeft me bijna 2 uur gekost om hem op 9 seconden (wippend) te krijgen.
Dan probeerde ik er iets meer uit te krijgen en zat ik weer onder de 3 seconden Aaaarg.
En dat verbeteren lukte niet meer, kortom twee uur verprutst. Na nog een uur draaien en trekken kreeg ik hem uiteindelijk weer op 8 seconden..en nu blijf ik er af.
Moet maar voldoen. Op youtube zijn er filmpjes van mensen die een plaat spelen en terwijl de plaat speelt, constant op de platter duwen zodat alles op en neer wipt en de naald blijft perfect in de groef !
Zeer indrukwekkend, dit lukt hier aan geen kanten natuurlijk...waarschijnlijk nieuwe veren of professioneel gedaan..
Gelukkig heb ik hier een berg nieuw en tweedehands gekocht vinyl die ik nog moest spelen, want dat verzacht natuurlijk de pijn.Lekker plaatjes draaien op de ene terwijl je werkt aan de andere.
En nu was het tijd om nog even de Thorens te horen spelen, hopelijk had ik niks gemold. Naalddruk op 2 gram gezet en wat zitten prielen met de anti-skating en hem op 33t laten starten.
God wat komt dit toestel traag op toeren, toch wel bijna 10 seconden. Misschien ben ik verwend met mijn Technics Sl-1500 DD die als de bliksem start.
Maar wonder boven wonder, alles werkte nog. "Arc of a Diver" van Steve Winwood klonk zelfs aardig, desondanks een versleten riem en stylus (toch wat schril)...maar kan ook aan de slechte/verkeerde anti-skating liggen die ik toen had.
Ik ben er bijna, deze week nog de anti-skating goed zetten, element (Denon Dl 110 ?) en een nieuwe originele Thorens riem bij Thakker bestellen en het mechanische gedeelte zou af moeten zijn.
Daarna het hout eens lekker behandelen en de body zachtjes polieren om de kleine krasjes er uit te krijgen en Project Thorens (en mijn eerste doe-het-zelf-klus) zal klaar zijn.
Toen ik een oude Thorens TD-166 te pakken kreeg (die al decennia stil stond) was mijn eerste idee om deze professioneel te laten restaureren/upgraden.
Mede door de reacties hier op het forum besloot ik om eerst zelf eens de handen uit te mouwen te steken.
Ik ben niet de handigste en had heel weinig ervaring met platendraaiers, elektronica...etc.
Ik beschik over enkele schroevendraaiers, een hamer en een klein aantal moersleutels...dus niet de typische doe-het-zelver.
Maar ik schrijf dit ook een beetje voor de liefhebber die ook twijfelt om zelf iets te doen.
Als ik het kan, dan kan iedereen het, dus info opsnorren en proberen maar zou ik zeggen.
Nadat de nieuwe bodemplaat klaar was, vond ik eindelijk de moed om de rest van de TD-166 aan te pakken.

Ik kreeg heel wat info van mede-forummer "SV_25", waarvoor dank.
Het eerst wat is deed was de "overleden" sponsjes die tussen de veren zat er uit halen, hiervoor moet ik de volledige onderkant demonteren en voorzichtig de 3 veren losschroeven.
Op de foto kan je ze zien liggen, bruin en zwart van ouderdom, totaal geen nut meer.

Daarna begon het "smerig" werk, eerst enkele druppels olie in de motor (op twee verschillende plaatsen) en daarna nieuwe olie in de pulley gedaan, want die stond kurkdroog.
Dit was toch wel lastig, want telkens 2 à 3 druppels olie op plaatsen waar je niet bij kan, dus druppel op een tandenstoker en dan voorzichtigjes tussen alles manoeuvreren om het druppeltje ergens tussenin te doen belanden.
Door het constant moeten veranderen van positie en het moeten draaien van de Thorens etc...duurde dit toch wel een tijdje (bijna 3 kantjes van Bowie's "Stage" op de Technics)
Toen al dit mechanische klaar was, heb ik tijd gemaakt voor het uiterlijk.
De platter zelf was redelijk verweerd door de tijd :

Ook was er ooit witte verf op gemorst, zit werkelijk overal.
Daar de platter al gedemonteerd was, en ik wat polierpasta had gekocht was ik in de stemming om een avondjes te poetsen.
Beter dan dit kreeg ik het niet...en geloof me; er zijn vele uren in gegaan.

Dan maar een Dremel geleend bij een kennis en een aangepaste polierset gekocht.
Het was veel minder makkelijk dan ik dacht, opnieuw toch een uur of twee, maar het verschil is opmerkelijk.

Enkele dagen later had ik weer wat tijd en was het tijd om de vering aan te pakken.
De moeilijkheid was nu de drie veringen weer perfect af te stellen, door de zombie-sponsjes was het evenwicht zowieso al zoek.
Probleem is dat de veren aan de onderkant zitten en je ze moet afstellen met de platter, mat en plaat op de platenspeler,net als aan een auto aan sleutelen, plat op de rug dus.
Ik las ergens dat de de ruimte tussen de onderkant van de platter en de body 6 mm moet zijn. Nou vooraan was het bijna een centimeter en achteraan 3 mm. Dus werk voor de boeg.
Het afstellen was redelijk makkelijk, de drie moertjes op het zicht aanspannen (opnieuw plat op de rug) en dan opnieuw rechtstaan en opnieuw meten. Herhaal dit een twintig keer en je kan begrijpen dat ik die krengen begon te haten.
Uiteindelijk kreeg ik rondom de platter een gelijke opening van 7 mm. Close enough for Rock'n'Roll dus liet ik het maar zo.
De drie veren waren nu correct aangespannen, maar dat betekende niet dat alles correct was afgesteld.
Ik las op het internet dat bij een perfect afgestelde Thorens je even op de platter met je vinger moet drukken en dat platter + arm dan maar liefst 12 seconden lang vrij moeten op en neer moeten wippen.
Bij mij lukte het geen 3 seconden. Pfff.
Ik leerde na veel zoeken dat je de veren kunt aanpassen door aan de veren zelf te draaien (zonder dat de moeren opnieuw bewogen)
En dat, mijn lieve mede vinyl fanaten was een pure foltering. Uren heb ik zitten zwoegen op die @*#! veren van de Thorens... zeer moeilijk en omslachtig om in te stellen....met bloedende kneukels en al.
Het heeft me bijna 2 uur gekost om hem op 9 seconden (wippend) te krijgen.
Dan probeerde ik er iets meer uit te krijgen en zat ik weer onder de 3 seconden Aaaarg.

En dat verbeteren lukte niet meer, kortom twee uur verprutst. Na nog een uur draaien en trekken kreeg ik hem uiteindelijk weer op 8 seconden..en nu blijf ik er af.
Moet maar voldoen. Op youtube zijn er filmpjes van mensen die een plaat spelen en terwijl de plaat speelt, constant op de platter duwen zodat alles op en neer wipt en de naald blijft perfect in de groef !
Zeer indrukwekkend, dit lukt hier aan geen kanten natuurlijk...waarschijnlijk nieuwe veren of professioneel gedaan..
Gelukkig heb ik hier een berg nieuw en tweedehands gekocht vinyl die ik nog moest spelen, want dat verzacht natuurlijk de pijn.Lekker plaatjes draaien op de ene terwijl je werkt aan de andere.
En nu was het tijd om nog even de Thorens te horen spelen, hopelijk had ik niks gemold. Naalddruk op 2 gram gezet en wat zitten prielen met de anti-skating en hem op 33t laten starten.
God wat komt dit toestel traag op toeren, toch wel bijna 10 seconden. Misschien ben ik verwend met mijn Technics Sl-1500 DD die als de bliksem start.
Maar wonder boven wonder, alles werkte nog. "Arc of a Diver" van Steve Winwood klonk zelfs aardig, desondanks een versleten riem en stylus (toch wat schril)...maar kan ook aan de slechte/verkeerde anti-skating liggen die ik toen had.
Ik ben er bijna, deze week nog de anti-skating goed zetten, element (Denon Dl 110 ?) en een nieuwe originele Thorens riem bij Thakker bestellen en het mechanische gedeelte zou af moeten zijn.
Daarna het hout eens lekker behandelen en de body zachtjes polieren om de kleine krasjes er uit te krijgen en Project Thorens (en mijn eerste doe-het-zelf-klus) zal klaar zijn.
Vintage1967 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:09:
[...]
Ik heb het nummer deze zomer aan mijn kinderen laten horen. Ze lagen dubbel.
Volgens mij is Roodkapje letterlijk een tijdloos nummer. Echt briljant.
Helemaal met jullie eens... Grandioos goed en tijdloos nummer... Op marktplaats staan genoeg LP singles te koop met Roodkapje erop... Zeker de moeite waard om in huis te halen...franssie schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:43:
[...]
Zie ook: http://www.marktplaats.nl...moeskroen&categoryId=1380
Wisten jullie dat dit nummer al bestond in 1987 en pas een hit werd na een lichte wijziging van het nummer voor het album "Pater Moeskroen aan de macht!" dat uitgekomen is in 1991? Het nummer is namelijk al te vinden op hun eerste album "Alle 7 tips" en is vervolgens ook in live uitvoering verschenen op het tweede album dat ik onlangs nog getoond heb nadat ik 'm op de kop heb kunnen tikken...
Klikkuh voor een groturuh versie.

Heb me toch nog een keer aan Music on Vinyl gewaagd, onder de belofte dat ik ze terug mocht brengen als het niet goed was
.
De eerste twee albums van Sixteen Horsepower zijn namelijk niet anders op LP te krijgen, helaas. Maar ik moet zeggen dat de grootste azijn pisser van het forum (ahum, ikzelf, dus) niets te klagen heb met deze twee
.
Ze zijn allebei perfect plat, goed gecentreerd, brandschoon en zaten zelfs in luxe antistatische binnenhoezen. Ze klinken zelfs ook nog redelijk goed
. Ietswat gecomprimeerd in dynamisch bereik maar zeker niet slecht. Je zou bijna denken dat ik er blij mee ben haha!
.

Heb me toch nog een keer aan Music on Vinyl gewaagd, onder de belofte dat ik ze terug mocht brengen als het niet goed was
De eerste twee albums van Sixteen Horsepower zijn namelijk niet anders op LP te krijgen, helaas. Maar ik moet zeggen dat de grootste azijn pisser van het forum (ahum, ikzelf, dus) niets te klagen heb met deze twee
Ze zijn allebei perfect plat, goed gecentreerd, brandschoon en zaten zelfs in luxe antistatische binnenhoezen. Ze klinken zelfs ook nog redelijk goed

Mooi werk, Chromium.chromium schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:25:
Zo heb je wel eer van je werk.
Welke olie heb je gebruikt? En op welke punten heb je die olie precies aangebracht?
Mijn TD166 loopt wel goed, maar een druppeltje olie kan nooit kwaad volgens mij.
En je weet je medeforummers wel moed ik te spreken
Ik moet de veren ook afstellen, maar denk dat ik daar nog even mee wacht.........alhoewel het wel kriebelt.
Ik vraag me wel af in hoeverre je het verschil hoort als de platter 3 of 12 seconden trilt. Natuurlijk uitgaand van een stabiele ondergrond
Voor de motor gebruikte ik 10W-40 motorolie, maar ook wat naaimachineolie.Vintage1967 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:40:
[...]
Mooi werk, Chromium.
Zo heb je wel eer van je werk.
Welke olie heb je gebruikt? En op welke punten heb je die olie precies aangebracht?
Mijn TD166 loopt wel goed, maar een druppeltje olie kan nooit kwaad volgens mij.
En je weet je medeforummers wel moed ik te spreken.
Ik moet de veren ook afstellen, maar denk dat ik daar nog even mee wacht.........alhoewel het wel kriebelt.
Ik vraag me wel af in hoeverre je het verschil hoort als de platter 3 of 12 seconden trilt. Natuurlijk uitgaand van een stabiele ondergrond.
Naaimachineolie in het gaatje waar de onderplatter in gaat, ook wat gesmeerd op de kanten van de naaf die in het gaatje gaat.

En dan twee drupjes motorolie in de motor via de onderkant en onder de pulley (tussen de koperen ring en de pulley zelf)

Tja, die vraag over het langer "vrij wippen" is natuurlijk een goeie...sommige mensen zweren erbij dat hoe langer de platter kan trillen hoe "opener" het geluid is. Geen idee in welke mate dit waar is. Maar het is wel indrukwekkend te zien (youtube !) hoe sommige spelers echt op en neer wippen zonder dat de naald verspringt of het geluid beïnvloedt.
[ Voor 29% gewijzigd door chromium op 16-09-2015 13:31 ]
Ziet er goed uit Chromium, word weer als nieuw 
Weer een paar albums erbij,

Cindy Lauper, She's so Unusuall 1983
Cindy Lauper True Colors 1986
Wet Wet Wet, The Memphis Sessions 1988
Wet Wet Wet.Popped in, Souled Out 1987
Wet Wet Wet, Holding back the river 1989
Billy Idol, Rebel Yell Extended Version 1985
Annie, Motion Picture Soundtrack, 1982
The Monkees, Then & Now the nest of 1986
The Best of the Monkees
The Monkees Greatest Hits 1976
The Monkees, Pool It 1987
The Monkees, Pisces, Aquarius, Caprcorn & Jones LTD. 1986
En last but not least...
Dolly Dots, American Fream.1980
Weer een paar albums erbij,

Cindy Lauper, She's so Unusuall 1983
Cindy Lauper True Colors 1986
Wet Wet Wet, The Memphis Sessions 1988
Wet Wet Wet.Popped in, Souled Out 1987
Wet Wet Wet, Holding back the river 1989
Billy Idol, Rebel Yell Extended Version 1985
Annie, Motion Picture Soundtrack, 1982
The Monkees, Then & Now the nest of 1986
The Best of the Monkees
The Monkees Greatest Hits 1976
The Monkees, Pool It 1987
The Monkees, Pisces, Aquarius, Caprcorn & Jones LTD. 1986
En last but not least...
Dolly Dots, American Fream.1980
Making an ass of myself since the 70's
Ha, geen betere raad dan voorraad.^^
Het is echt plaatjesdraaiweer en de jukebox maakt overuren hier.
Het is echt plaatjesdraaiweer en de jukebox maakt overuren hier.
Anoniem: 481702
Heel cool om al die voortgang te zien! Lekker pielen, veel succes en genot 😀chromium schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:00:
[...]
Voor de motor gebruikte ik 10W-40 motorolie, maar ook wat naaimachineolie.
Naaimachineolie in het gaatje waar de onderplatter in gaat, ook wat gesmeerd op de kanten van de naaf die in het gaatje gaat.
[afbeelding]
[afbeelding]
En dan twee drupjes motorolie in de motor via de onderkant en onder de pulley (tussen de koperen ring en de pulley zelf)
[afbeelding]
[afbeelding]
Tja, die vraag over het langer "vrij wippen" is natuurlijk een goeie...sommige mensen zweren erbij dat hoe langer de platter kan trillen hoe "opener" het geluid is. Geen idee in welke mate dit waar is. Maar het is wel indrukwekkend te zien (youtube !) hoe sommige spelers echt op en neer wippen zonder dat de naald verspringt of het geluid beïnvloedt.
Dankje Wehmut, het is soms frustrerend maar ook wel een labour of love.Anoniem: 481702 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:20:
[...]
Heel cool om al die voortgang te zien! Lekker pielen, veel succes en genot 😀
Om het even over een andere boeg te gooien, telkens ik wat pruts aan de Thorens beloon ik mezelf met wat nieuw vinyl. De laatste weken heel veel geprutst, dus grote beloning

Inderdaad 2X hetzelfde album besteld

Blauw vinyl...zo mooi
Rood en blauw vinyl ookchromium schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:20:
[...]
Dankje Wehmut, het is soms frustrerend maar ook wel een labour of love.
Om het even over een andere boeg te gooien, telkens ik wat pruts aan de Thorens beloon ik mezelf met wat nieuw vinyl. De laatste weken heel veel geprutst, dus grote beloning
[afbeelding]
[afbeelding]
Inderdaad 2X hetzelfde album besteld![]()
[afbeelding]
Blauw vinyl...zo mooi

Ik heb deze
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hartstikke lekker bezig man. Mag ik u even van harte complimenteren, met name op: Def Leppard -Hysteria en Peter Gabriel - So? Die laatste klinkt op vrijwel elke speler goed trouwens. Top productie. Gegroet!chromium schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:20:
[...]
Dankje Wehmut, het is soms frustrerend maar ook wel een labour of love.
[afbeelding]
[afbeelding]
Inderdaad 2X hetzelfde album besteld![]()
[afbeelding]
Blauw vinyl...zo mooi

Zoals u allen zult herkennen: Met AT95E element. Kostte wat moeite, maar eerst de naald op de juiste afstand in de headshell gezet ( volgens handleiding Sony / Wega ) en vervolgens het element Bearwald uitgelijnd.

Verschil is hoorbaar t.o.v. de oude Philips 406, maar toch klonk deze (ondanks z'n defecten) niet heel slecht. Frisse naald die niet scheef geknakt staat, en fris element dat netjes recht en goed vastgezet kan worden ( AT95E werd inderdaad mèt schroefjes geleverd!!) is wel fijn.
Naalddruk is alleen de volgende uitdaging. Het viel mij op ( bij het uitlijnen ) dat de naald best behoorlijk diep door z'n hoeven zakt. Nu heb ik nog geen weegschaal, dus op de gok het gewicht op de naald gereduceerd, maar dan springt de naald wel verdacht snel over ( met een kleine aanraking van het kastje waarop de speler staat )...
Adviezen ?
- welke weger? ( goedkoop!! )
- welke instelling
Wat mij ook opviel: De pitch is op 33 toeren bij 'koude speler' nèt te langzaam. Bij maximaal versnellen (pitch volledig open) lopen de blokjes in de strobo toch heel langzaam rond. Na één kant van de LP draaien, zag ik dat ie bijgetrokken was: blokjes schoven nu heel langzaam de andere kant op ( Pitch ietsje pietsje te hoog) . Kan het zijn dat een warme motor soepeler draait?
[ Voor 17% gewijzigd door JayPe op 17-09-2015 11:53 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Weegschaal is niet nodig... je hebt een gewicht achterop je arm.
Antiskate op 0, zorgen dat arm vrij hangt (niet boven platter), gewicht iets naar achter draaien tot arm netjes horizontaal hangt, daarna de voorste ring op 0 draaien, nog een keer checken of arm netjes horizontaal hangt. Daarna hele gewicht incl voorste ring draaien tot die ring op 2 staat, antiskate ook op die waarde (ongeveer), klaar!
Niet op gok naalddruk gaan instellen ;p
Antiskate op 0, zorgen dat arm vrij hangt (niet boven platter), gewicht iets naar achter draaien tot arm netjes horizontaal hangt, daarna de voorste ring op 0 draaien, nog een keer checken of arm netjes horizontaal hangt. Daarna hele gewicht incl voorste ring draaien tot die ring op 2 staat, antiskate ook op die waarde (ongeveer), klaar!
Niet op gok naalddruk gaan instellen ;p
De geadviseerde naalddruk voor dit element is 2 gr.JayPe schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:46:
Naalddruk is alleen de volgende uitdaging. Het viel mij op ( bij het uitlijnen ) dat de naald best behoorlijk diep door z'n hoeven zakt. Nu heb ik nog geen weegschaal, dus op de gok het gewicht op de naald gereduceerd, maar dan springt de naald wel verdacht snel over ( met een kleine aanraking van het kastje waarop de speler staat )...
Adviezen ?
- welke weger? ( goedkoop!! )
- welke instelling
Meestal kan je de naalddruk als volgt instellen:
- anti skating op 0;
- het contragewicht zo instellen dat de arm vrij boven de platter zweeft, zo horizontaal mogelijk;
- contragewicht eventueel vastzetten;
- schaalverdeling van het contragewicht op 0 stellen;
- het contragewicht zelf op de gewenste naalddruk zetten.
Als het goed is heb je nu de gewenste naalddruk.
Zelf heb ik een weger gekocht bij DealExtreme. Ik ben er heel tevreden over.
Alternatieven zijn een betonnen vloer storten, en stevig kastje kopen, niet bij het kastje in de buurt komen, platenspeler op een plank tegen de muur en meer van die (on)zinnige oplossingen
Maar alle gekheid op een stokje, normaal gesproken heb je met een naalddruk van 2 gram geen probleem behalve misschien bij een houten vloer. Mijn Dual 704 staat op 1 gram ingesteld en daar heb ik ook geen enkel probleem mee.
Succes!
AT elementen zijn aardig 'low-riders' idd, dat lees ik wel vaker. Zou ik me niet druk over maken. Mijn 440MLa hangt ook enorm dicht op het vinyl (het paarse gedeelte dus).
Hier met de 440 ook met 2gr en nooit problemen met langslopen en zo met de houten vloer die we hier hebben.
Dat ligt dan weer enorm aan de constructie van je vloer en het meubel waar je draaitafel op staat. Hier was het ook geen doen, heb uiteindelijk een wandbeugel gekocht met een glazen plaat waar m'n Thorens oppast. I-de-aal.Bestla schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:41:
Hier met de 440 ook met 2gr en nooit problemen met langslopen en zo met de houten vloer die we hier hebben.
Als je vloer erg doorveert en je hebt een platenspeler met vering zoals Dual en Thorens, kan je denk ik de veren het best bijna helemaal vast draaien. Dat hielp bij mijn Dual enorm.
De Technics 1210 daarentegen heeft helemaal nergens last van, kan er bijna naast gaan springen, de TV staat dan zo hard te schudden dat tie bijna omvalt maar de plaat slaat niet of nauwelijks over.
De Technics 1210 daarentegen heeft helemaal nergens last van, kan er bijna naast gaan springen, de TV staat dan zo hard te schudden dat tie bijna omvalt maar de plaat slaat niet of nauwelijks over.
Ik had de foto hier al eens gepost, ik heb een kast met 2 lagen waar de lp's in staan met er bovenop de SL1210mk2
De vloer is standaard met vloerbalken en daarover vloerplanken, en daarover 2cm dik eiken vloerplanken. Stabiel genoeg lijkt me, want nergens last van, zelfs de jukebox niet.
De vloer is standaard met vloerbalken en daarover vloerplanken, en daarover 2cm dik eiken vloerplanken. Stabiel genoeg lijkt me, want nergens last van, zelfs de jukebox niet.
[ Voor 45% gewijzigd door Bestla op 17-09-2015 15:10 ]
Shiiiiit
Kreeg een mailtje van Discogs vanacht, item uit mn wishlist beschikbaar. Mail was van 4.46AM. Was er om 6.40AM bij. Verkocht
Was "maar" 50 dollar, nieuw. Gaat om The Contortionist - Language.
Ik haat het als ik naast de pot pis
.
Kreeg een mailtje van Discogs vanacht, item uit mn wishlist beschikbaar. Mail was van 4.46AM. Was er om 6.40AM bij. Verkocht
Was "maar" 50 dollar, nieuw. Gaat om The Contortionist - Language.
Ik haat het als ik naast de pot pis
InflatableMouse, zit je ook op ebay.COM? Staan ook veel (zeldzame) platen op, wist je vast al.
Net even vanuit werk de stad in gefietst, leuk platenzaakje ontdekt. Hij deelt de winkel met een kapper, op het Haarlemmerplein: Eardrum Buzz. Een feestje om op vrijdagmiddag tijdens je lunch even wat bakken door te struinen. Ik heb deze eruit gepikt: Ministry - Psalm 69

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NIzyoKsWTA4]
Net even vanuit werk de stad in gefietst, leuk platenzaakje ontdekt. Hij deelt de winkel met een kapper, op het Haarlemmerplein: Eardrum Buzz. Een feestje om op vrijdagmiddag tijdens je lunch even wat bakken door te struinen. Ik heb deze eruit gepikt: Ministry - Psalm 69

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NIzyoKsWTA4]
Ministry moet ik ook nog drie LP's van zien te vinden. Land of Rape and Honey en The Mind is a Terrible Thing to Taste en die dus, Psalm 69. Just One Fix is briljant.
Jaaaaa vet nummer! Als je dan Rammstein opzet, hoor je waar ze hun inspiratie vandaan hebben. Andere reissues komen bij Music on Vinyl vandaan, Psalm 69 is van Rhino Records/Sire.InflatableMouse schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:43:
Ministry moet ik ook nog drie LP's van zien te vinden. Land of Rape and Honey en The Mind is a Terrible Thing to Taste en die dus, Psalm 69. Just One Fix is briljant.
[video]
Klopt ja. Rammstein heeft veel riffs van Ministry "geadopteerd". Ook leuk trouwens, Rammstein maar zal het niet snel op vinyl kopen.
Trots! Eindelijk compleet:

Alle Beaumont Hannant LP's. Van linksboven naar rechtsonder:
Sculptured 2LP
Texturology 1 2LP
Texturology 2 2LP
Tastes and Textures vol 3 EP
Tastes and Textures vol 1 EP
Basic Data Manipulation (Tastes and Textures vol 2) 2LP

Alle Beaumont Hannant LP's. Van linksboven naar rechtsonder:
Sculptured 2LP
Texturology 1 2LP
Texturology 2 2LP
Tastes and Textures vol 3 EP
Tastes and Textures vol 1 EP
Basic Data Manipulation (Tastes and Textures vol 2) 2LP
Dat de speler niet helemaal op toeren loopt komt waarschijnlijk door de Trimpotmeters. 2 op de bovenkant en 2 intern, waarmee je het bereik van de 2 op de bovenkant kan instellen. (dan kan je meer ''versnellen'')JayPe schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:46:
[afbeelding]
Wat mij ook opviel: De pitch is op 33 toeren bij 'koude speler' nèt te langzaam. Bij maximaal versnellen (pitch volledig open) lopen de blokjes in de strobo toch heel langzaam rond. Na één kant van de LP draaien, zag ik dat ie bijgetrokken was: blokjes schoven nu heel langzaam de andere kant op ( Pitch ietsje pietsje te hoog) . Kan het zijn dat een warme motor soepeler draait?
Waarschijnlijk zijn ze behoorlijk vuil, je kan ze schoonmaken met Tuner 600 en perslucht, vermijd agressieve middelen. Je zou de pitch knoppen op de bovenkant ook even snel heen en weer kunnen halen meestal werken ze dan beter.
[ Voor 40% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-09-2015 18:17 ]
Technische vraag, sinds dit weekend ben ik in het bezit van een dual cs2215, helaas heb ik op 1 kanaal enkel gebrom en geen geluid.
Wisselen van de aansluiting op het element geeft ook een wissel in het gebrom uit de speakers, dus probleem zit in het element / naald.
Is het mogelijk dat enkel het wisselen van de naald dit oplost, of moet ik het hele element vervangen (ik heb het element helemaal los gehad, "schoon gemaakt", voorzien van contactspray echter dit geeft geen resultaat.
Wisselen van de aansluiting op het element geeft ook een wissel in het gebrom uit de speakers, dus probleem zit in het element / naald.
Is het mogelijk dat enkel het wisselen van de naald dit oplost, of moet ik het hele element vervangen (ik heb het element helemaal los gehad, "schoon gemaakt", voorzien van contactspray echter dit geeft geen resultaat.
Vervangen lijkt mij de enige oplossing.
En voor de muziekliefhebbers een stukkie taart.

[ Voor 64% gewijzigd door Bestla op 19-09-2015 08:46 ]
Gefeliciteerd. Ik wil stiekem ook wel zo'n taart
Gefeliciteerd!Bestla schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 01:22:
[afbeelding]
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Thorend TD166.dedennis81 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:33:
Technische vraag, sinds dit weekend ben ik in het bezit van een dual cs2215, helaas heb ik op 1 kanaal enkel gebrom en geen geluid.
Probleem heel snel opgelost door een nieuw element te plaatsen.
Daarna weer muziek over beide kanalen en geen brom.
Gefeliciteerd Redhawk... Mooie toepasselijk taart voor een Led zeppelin liefhebber... Maak er een mooie (en wellicht ook muzikale) dag van...
Proficiat Redhawk!
Van harte! Heeft je vrouw die gemaakt? Knap.Bestla schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 01:22:
Vervangen lijkt mij de enige oplossing.
[afbeelding]
Dank u allen .
Ben je gek nee hoor, maar met mijn bakkeropleiding had ik het kunnen doen. Geen tijd en zo. Plaatje is van internet geplukt.
Ben je gek nee hoor, maar met mijn bakkeropleiding had ik het kunnen doen. Geen tijd en zo. Plaatje is van internet geplukt.
Zojuist terug gekomen van een Carboot Sale in Horst (LB)... Aldaar een leuke Dire Straits vondst gedaan:
Dire Straits - Alchemy Live:

Het geheel bevond zich in Near Mint staat en de verkoper richtte zich ook op de verkoop van LP's... Hij stak ook veel tijd in de LP's alvorens ze verkoop in gingen... Alle lp's werden gewassen en in een nieuwe binnen hoes gestoken... Daarnaast werd de buiten hoes ook in een plastic bescherm hoes gedaan door de beste man...
Nu ik de LP aan het beluisteren ben moet ik ook de conclusie trekken dat de eerste LP van de twee geweldig klinkt: geen tikje of kraakje dus dat beloofd veel goeds voor de rest van de man zijn aanbod in de kraam... Prijs was ook goed: nog geen 20 euro voor een zeer goede set LP's in Near Mint conditie in gatefold hoes die ook in nette staat was... Op Discogs staat deze LP ook te koop in Duitsland, maar dan betaal je er ruim 10 euro meer voor excl. verzendkosten...
Ik ben dus erg blij!
Dire Straits - Alchemy Live:

Het geheel bevond zich in Near Mint staat en de verkoper richtte zich ook op de verkoop van LP's... Hij stak ook veel tijd in de LP's alvorens ze verkoop in gingen... Alle lp's werden gewassen en in een nieuwe binnen hoes gestoken... Daarnaast werd de buiten hoes ook in een plastic bescherm hoes gedaan door de beste man...
Nu ik de LP aan het beluisteren ben moet ik ook de conclusie trekken dat de eerste LP van de twee geweldig klinkt: geen tikje of kraakje dus dat beloofd veel goeds voor de rest van de man zijn aanbod in de kraam... Prijs was ook goed: nog geen 20 euro voor een zeer goede set LP's in Near Mint conditie in gatefold hoes die ook in nette staat was... Op Discogs staat deze LP ook te koop in Duitsland, maar dan betaal je er ruim 10 euro meer voor excl. verzendkosten...
Ik ben dus erg blij!
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 20-09-2015 14:42 ]
Anoniem: 251512
Heerlijk die plaat van Wild Beasts, toch een van de platen die ik hier het meest op heb staan denk ik

Idd, als het kon zat dat album elk jaar bij mijn albums van het jaar lijstje. En dan te bedenken dat ik ze heb ontdekt bij een memorial van een overleden sport personage die belicht werd in Studio Voetbal. Met het liedje Gone to Soon.
Ik snap echt helemaal niks meer van de muziek van tegenwoordig, dat blijkt maar weer eens.
. Ik zet heel vaak aanschaffen die ik hier voorbij zie komen in een 'checkout' playlistje op Spotify maar ik kan hier helemaal niks mee.
. Het registreert amper als muziek bij mij merkte ik zelfs. Net als die hype plaat van Tame Impala ofzo. Blijkt maar weer eens dat smaken enorm kunnen verschillen.
Vinyl waar ik op zit te wachten (letterlijk, want ze zijn al besteld en moeten alleen nog uitkomen en/of verstuurd worden):
Tricky - Maxinquaye (limited red edition, via discogs)
Sugar Ray - Lemonade & Brownies (hun snoeiharde debuut album welke in niks lijkt op hun latere pop/reggea albums, tevens nog nooit op vinyl verschenen, nu via MOV wel dus. Met 1 van de meest sexy album covers ooit, trouwens)
Monster Magnet - Cobras and Fire (The Mastermind Redux) (een herinterpretatie van hun album Mastermind, hebben ze ook gedaan met Last Patrol en dat is echt een superalbum geworden.)
Kyuss - Wretch (omdat ik die maar lastig kon vinden heb ik deze meebesteld met Monster Magnet (zelfde publisher))
Worden een paar leuke muzikale weken zo, er komt elke week wel wat binnen de komende maand.
Vinyl waar ik op zit te wachten (letterlijk, want ze zijn al besteld en moeten alleen nog uitkomen en/of verstuurd worden):
Tricky - Maxinquaye (limited red edition, via discogs)
Sugar Ray - Lemonade & Brownies (hun snoeiharde debuut album welke in niks lijkt op hun latere pop/reggea albums, tevens nog nooit op vinyl verschenen, nu via MOV wel dus. Met 1 van de meest sexy album covers ooit, trouwens)
Monster Magnet - Cobras and Fire (The Mastermind Redux) (een herinterpretatie van hun album Mastermind, hebben ze ook gedaan met Last Patrol en dat is echt een superalbum geworden.)
Kyuss - Wretch (omdat ik die maar lastig kon vinden heb ik deze meebesteld met Monster Magnet (zelfde publisher))
Worden een paar leuke muzikale weken zo, er komt elke week wel wat binnen de komende maand.
Maar da's de grap van muziek toch? Uit dat lijstje van jou ken ik trouwens ook geen enkele naam. Een greep uit mijn wantlist:
The Contortionist - Language
Tuck & Patti - Tears Of Joy
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat (3LP 45rpm)
Temple Of The Dog - Temple Of The Dog
Metallica - The $5.98 E.P. - Garage Days Re-Revisited (de originele uit 1989)
Leonard Cohen - Songs Of Love And Hate
Lenny Kravitz - Let Love Rule
Hopelijk zijn er in ieder geval 2 namen bekend
.
The Contortionist - Language
Tuck & Patti - Tears Of Joy
Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat (3LP 45rpm)
Temple Of The Dog - Temple Of The Dog
Metallica - The $5.98 E.P. - Garage Days Re-Revisited (de originele uit 1989)
Leonard Cohen - Songs Of Love And Hate
Lenny Kravitz - Let Love Rule
Hopelijk zijn er in ieder geval 2 namen bekend
Temple of the dog, dat was die samenwerking tussen Eddie Vedder en nog een bekende zanger (Chris Cornell dacht ik) ik ga het bewust niet opzoeken want ik had het moeten weten.
Cohen, Kravitz en The Contortionist zeggen mij uiteraard wel iets. Al heb ik van die laatste nog geen liedje gehoord.
Cohen, Kravitz en The Contortionist zeggen mij uiteraard wel iets. Al heb ik van die laatste nog geen liedje gehoord.
Wel heel grappig dat je Metallica overslaat als eentje die je kent
.
Wie zijn dat? Beetje overheen gelezen. Niet mijn ding al dat "heeeejeee aaaaahaa en oeeeehoeee"InflatableMouse schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:40:
Wel heel grappig dat je Metallica overslaat als eentje die je kent.
Dat klinkt meer als Celtic Frostloewie1984 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:54:
[...]
Wie zijn dat? Beetje overheen gelezen. Niet mijn ding al dat "heeeejeee aaaaahaa en oeeeehoeee"
Maar je hoeft iets niet goed te vinden om het te kennen he
[ Voor 73% gewijzigd door InflatableMouse op 24-09-2015 10:26 ]
Klopt. Heintje ken ik ook, maar vind ik ook niet goedInflatableMouse schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:24:
[...]
Maar je hoeft iets niet goed te vinden om het te kennen he.
En wat Metallica betreft: je weet dat er twee versies zijn?
Een met 4 en een met 5 tracks? Zo niet, bij deze.
Het blijft trouwens een heerlijk schijfje.
Dat geldt imho voor heel Garage Inc. waar The $ 5,95 ..... ook onderdeel van is. Lekkere covers.
Ooit heb ik de originelen verzameld en op een cd gebrand. Gewoon leuk, voor de heb.
Ja, ik heb deze in m'n wishlist:Vintage1967 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:56:
[...]
Klopt. Heintje ken ik ook, maar vind ik ook niet goed![]()
En wat Metallica betreft: je weet dat er twee versies zijn?
Een met 4 en een met 5 tracks? Zo niet, bij deze.
Het blijft trouwens een heerlijk schijfje.
Dat geldt imho voor heel Garage Inc. waar The $ 5,95 ..... ook onderdeel van is. Lekkere covers.
Ooit heb ik de originelen verzameld en op een cd gebrand. Gewoon leuk, voor de heb.
http://www.discogs.com/Me...Revisited/release/4566169
De nieuwe wil ik niet op LP, produktie is klote met dynamische compressie, gemiddeld maar 6dB. Daarom wil ik de oude, klinkt veel lekkerder, zit rond de 12dB. Wel jammer want een aantal van die nummers vind ik op zich wel goed, maar dan pak ik ze wel uit Spotify.
Ik heb het idee dat mijn element niet helemaal goed staat. Ik hoor bij de hardere tonen wat trilling/ vervorming optreding als ik een plaat draai. Terwijl bij rustige nummers het geluid gewoon zuiver is. Ik heb het met meerdere platen geprobeerd. Weet iemand of dit met naalddruk of uitlijning te maken heeft? Ik ben zelf een aardige leek op het gebied van het afstellen van de naald. Naalddrukk zou goed moeten staan volgens de specificaties (Ortofon 2m Blue op 1,8 Nm). Iemand een idee waar dit mee te maken kan hebben?
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Welcome to the analog world.
Kan zoveel zijn, niet in de laatste plaats de plaat zelf. Als de opname, persing of staat van de plaat niet optimaal is dan is er geen ontkomen aan dat je daar iets van gaat horen.
Verder is het logisch dat je het bij hogere volumes hoort: dan krijgt de naald meer zwiepers om zijn oren door de hogere groefmodulatie van de plaat, dus dan opereert hij meer op de limiet van zijn kunnen.
Het enige dat je verder kan doen is sowieso zorgen dat je een degelijke platenspeler(arm) hebt, dat je naald niet versleten en goed schoon is, dat de uitlijning van je element in orde is en dat de naalddruk goed is ingesteld. En natuurlijk moet je niet je platenspeler voor de speakers zetten en dan hard gaan draaien vanwege de externe trillingen. Of dat laatste het probleem is kan je natuurlijk heel snel checken met een koptelefoon.
Vaak wordt er een range aangegeven, bijv. 1.5 - 2 gram met een "optimale" waarde van 1.75 gram. Dat optimaal is dan maar in theorie. In praktijk blijkt het vaak beter om de hogere kant van de range aan te houden, dus in het geval van 1.5-2.0 gram zou ik hem met een gerust hart op 1.9 of 2 gram zetten. Hogere naalddruk betekent in het algemeen betere tracking bij hogere groefmodulatie. Heb je allemaal hele mooi geperste en maagdelijke platen dan kom je wel weg met een lagere naalddruk (hoewel die hogere naalddruk echt geen kwaad kan).
Verder is het logisch dat je het bij hogere volumes hoort: dan krijgt de naald meer zwiepers om zijn oren door de hogere groefmodulatie van de plaat, dus dan opereert hij meer op de limiet van zijn kunnen.
Het enige dat je verder kan doen is sowieso zorgen dat je een degelijke platenspeler(arm) hebt, dat je naald niet versleten en goed schoon is, dat de uitlijning van je element in orde is en dat de naalddruk goed is ingesteld. En natuurlijk moet je niet je platenspeler voor de speakers zetten en dan hard gaan draaien vanwege de externe trillingen. Of dat laatste het probleem is kan je natuurlijk heel snel checken met een koptelefoon.
Vaak wordt er een range aangegeven, bijv. 1.5 - 2 gram met een "optimale" waarde van 1.75 gram. Dat optimaal is dan maar in theorie. In praktijk blijkt het vaak beter om de hogere kant van de range aan te houden, dus in het geval van 1.5-2.0 gram zou ik hem met een gerust hart op 1.9 of 2 gram zetten. Hogere naalddruk betekent in het algemeen betere tracking bij hogere groefmodulatie. Heb je allemaal hele mooi geperste en maagdelijke platen dan kom je wel weg met een lagere naalddruk (hoewel die hogere naalddruk echt geen kwaad kan).
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-09-2015 13:25 ]
Bedankt. Ga het eens uitproberen.
De platenspeler staat een meter of 4 van de speakers. Het is een nieuw element en kan dus niet versleten zijn lijkt me.
De platenspeler staat een meter of 4 van de speakers. Het is een nieuw element en kan dus niet versleten zijn lijkt me.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
En je kan met sommige LP's natuurlijk ook gewoon tegen de beperking van het element aanlopen.
Het is me al bij diverse lp's opgevallen. Gisteren nog bij Ray Lamontagne en bij de nieuwe Glen Hansard. Niet echt de meest heavy muziek, maar zodra bijv. de blazers in de muziek komen is het te horen. Lijkt me niet dat dit element (Ortofon 2m blue) het niet aan kan. Mijn vorige element (OM 10) die € 100,- goedkoper was had hier geen last van.
Lijkt mij een kwestie van naalddruk. Als hij bij hoge tonen (naald krijgt dan veel korte trillingen) en bij harde tonen (grote groefmodulatie, wat Cap zegt) dienst weigert, lijkt mij dat de naalddruk te laag is.
Is het niet zo dat een element ook bij een arm moet passen? Anders gezegd kan volgens mij niet elk element op elke arm worden gemonteerd, tochTelfordia schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:02:
Lijkt me niet dat dit element (Ortofon 2m blue) het niet aan kan. Mijn vorige element (OM 10) die € 100,- goedkoper was had hier geen last van.
Dat klopt... Niet elk element past bij elke arm, dat heeft zover ik weet van doen met de compliance van het cantilever (de stugheid van de vering van het cantilever om precies te zijn)... Zie ook:
http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm
http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm
Het is zo'n Pro-ject toch? Ben niet echt een ervaringsdeskundige wat betreft dat merk, maar ik dacht dat de Ortofon 2M's daar vaak mee geleverd werden, zal dus geen zware mismatch zijn. Armpje tegen de 10 gram schat ik, en de 2M's een compliantie 20. Moet kunnen.
Probleem met sommige van die Projects is dat je geen zijdruk en geen arm hoogte kan instellen. Arm hoogte zal in dit geval niet veel uitmaken, maar zijdruk wel degelijk.
Met welke pro-ject arm kan je dan geen anti-skating instellen?
....Ik ken die hele elemental niet!..... Dat ziet er wel echt el cheapo uit zeg.
Ik dacht altijd dat hun essential/debut het goedkoopste model was.
Maar wel slecht als daar geen antiskating op zit, want die arm heeft zo te zien wèl overhang. Het element zit namelijk schuin gemonteerd.
Als je een heel kort armpje hebt, zoals bijv. een stanton t62 draaitafel, dan heb je geen antiskating nodig. Die arm heeft namelijk ook geen overhang.
Ik dacht altijd dat hun essential/debut het goedkoopste model was.
Maar wel slecht als daar geen antiskating op zit, want die arm heeft zo te zien wèl overhang. Het element zit namelijk schuin gemonteerd.
Als je een heel kort armpje hebt, zoals bijv. een stanton t62 draaitafel, dan heb je geen antiskating nodig. Die arm heeft namelijk ook geen overhang.
Ik lees in hun folder nu het volgende:
"Pre-adjusted tracking force & antiskating "
Dus er zit kennelijk wel iets van antiskating op, maar niet instelbaar...
Tsja...meer overeenkomsten met een crossley dan verschillen.....
Je kan je afvragen wat je daaraan hebt. Een ding waarop een functie is wegbezuinigd dat eigenlijk elke draaitafel heeft gehad sinds begin jaren 70....
"Pre-adjusted tracking force & antiskating "
Dus er zit kennelijk wel iets van antiskating op, maar niet instelbaar...
Tsja...meer overeenkomsten met een crossley dan verschillen.....
Je kan je afvragen wat je daaraan hebt. Een ding waarop een functie is wegbezuinigd dat eigenlijk elke draaitafel heeft gehad sinds begin jaren 70....
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 25-09-2015 09:23 ]
Ja zonde he? Ik vind het best leuke dingen om te zien en die carbon armen zijn volgens mij ook best goed maar als het vervolgens niet in te stellen is. Erg jammer ..
Zo, behoorlijk.... Ik denk dat naalddruk meer een factor is voor de omschreven symptomen dan zijdruk instelling. Maar goed, eens kijken of Telfordia al verder is na alle tips.mr_petit schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:17:
Dat ziet er wel echt el cheapo uit zeg.
Ik ga het weekend er mee bezig. Ik laat het weten. Bedankt voor de tips!
Er hangt bij mij idd een gewichtje aan die in 3 standen te stellen is. Pro-ject wordt standaard geleverd met ortofon elementen.
Wat amders, ik zag bij de platenzaak nieuwe Thorens spelers staan van Musicon Vinyl. Is dit ook niet een Crosley met een andere naam?
Er hangt bij mij idd een gewichtje aan die in 3 standen te stellen is. Pro-ject wordt standaard geleverd met ortofon elementen.
Wat amders, ik zag bij de platenzaak nieuwe Thorens spelers staan van Musicon Vinyl. Is dit ook niet een Crosley met een andere naam?
[ Voor 64% gewijzigd door Paul01 op 25-09-2015 11:04 ]
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Thorens heeft inderdaad een aantal goedkope budget platenspelers gemaakt voor Music On Vinyl. Die zijn verder totaal niet te vergelijken met de dure Thorens spelers van nu en al helemaal niet met de echte kwaliteits Thorensen van vroeger.
Crosley is voor zover ik weet een los staand merk en heeft niets met zowel Thorens als Music on Vinyl te maken.
Crosley is voor zover ik weet een los staand merk en heeft niets met zowel Thorens als Music on Vinyl te maken.
^^ Bij mijn weten zijn het wel degelijk Thorens platenspelers. Maar dan wel echte instap spelers. Ik zou er daar geen van willen hebben. Maar Thorens heeft wel een drietal high end spelers aangekondigd. Dat zou ik dan een stuk serieuzer nemen dan die MoV apparaten.
Tja, zolang de naam Thorens er (legaal) op staat is het een Thorens platenspeler. 
Thorens van nu is volgens mij meer een handelsnaam, een plakmerk dan een echte full blown platenspelerfabrikant. Waarschijnlijk is er een relatief klein design team en laat men bij fabrikanten her en der de platenspelers maken waar ze maar aan de specifieke vraag (functies, vorm, volume en natuurlijk prijs) kunnen voldoen.
Scroll je bij thorens.com langs de modellen dan lijkt het me zeer waarschijnlijk dat sommige modellen door Project worden gemaakt. Als je hélemaal naar onderen scrollt dan vind je daar het budgetmodel, de TD158. Volgens mij is dat dezelfde zonder het MoV labeltje.
Thorens van nu is volgens mij meer een handelsnaam, een plakmerk dan een echte full blown platenspelerfabrikant. Waarschijnlijk is er een relatief klein design team en laat men bij fabrikanten her en der de platenspelers maken waar ze maar aan de specifieke vraag (functies, vorm, volume en natuurlijk prijs) kunnen voldoen.
Scroll je bij thorens.com langs de modellen dan lijkt het me zeer waarschijnlijk dat sommige modellen door Project worden gemaakt. Als je hélemaal naar onderen scrollt dan vind je daar het budgetmodel, de TD158. Volgens mij is dat dezelfde zonder het MoV labeltje.
Concerto Amsterdam gaat stoppen met tweedehands vinyl boven de € 4. Allerlei kortingsacties. Ik heb nog even toegeslagen, mooie deal:
3 x Cocteau Twins
Love and Rockets (New Wave)
J.J. Cale - Okie (mint, eerste persing)
3 x Cocteau Twins
Love and Rockets (New Wave)

Damn, die Cocteau Twins had ik ook wel graag in me collectie gehad 
Helaas voorlopig geen tijd om langs te gaan. Tegen de tijd dat ik een keer kan zullen alle boeiende platen wel weg zijn
Helaas voorlopig geen tijd om langs te gaan. Tegen de tijd dat ik een keer kan zullen alle boeiende platen wel weg zijn
[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 251512 op 25-09-2015 14:50 ]
Ik was ook blij om ze tegen te komen in NM staat voor niet teveel. Ik had tot nu toe alleen albums van ze. Betrap mezelf erop dat ik Cocteau Twins verreweg het meest draai van al mijn platen, dus leek me goed er wat bij te kopenAnoniem: 251512 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:49:
Damn, die Cocteau Twins had ik ook wel graag in me collectie gehad
Echoes in a Shallow Bay staat er nog een van bij Concerto, NM.
Proficiat! Leuke aanwinsten.
Die heb ik van m'n pa gekregen. Stond bij hem in de kast sinds 1977. Gekocht, nooit gedraaid want "hij vond hem niet goed", oftewel: miskoop. Zat in een beschermhoes, dus is onverkleurd, is gewoon echt nog helemaal nieuw.
Deze toevallig: http://www.discogs.com/JJ-Cale-Okie/release/1937470Anoniem: 481702 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:16:
Die heb ik van m'n pa gekregen. Stond bij hem in de kast sinds 1977. Gekocht, nooit gedraaid want "hij vond hem niet goed", oftewel: miskoop. Zat in een beschermhoes, dus is onverkleurd, is gewoon echt nog helemaal nieuw.
Dank je InflatableMouse. Ik heb deze op de kop getikt: http://www.discogs.com/JJ-Cale-Okie/release/984035
Echt een heerlijk album, vind ik. Rustige bluesy gitaar sounds. Mooie productie, heb de laatste maanden blind alles van J.J. Cale gekocht uit de seventies periode. Net zoals ik dat deed met Steely Dan uit diezelfde periode.
Lekkere muziek voor in het weekend, en mijn vrouw vindt het ook top.
Wat vind jij ervan?
Echt een heerlijk album, vind ik. Rustige bluesy gitaar sounds. Mooie productie, heb de laatste maanden blind alles van J.J. Cale gekocht uit de seventies periode. Net zoals ik dat deed met Steely Dan uit diezelfde periode.
Lekkere muziek voor in het weekend, en mijn vrouw vindt het ook top.
Wat vind jij ervan?
Bedankt voor de tip! ik ben zondag in Amsterdam, ik zal zeker nog even bij Concerto langsgaan danAnoniem: 481702 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:16:
Concerto Amsterdam gaat stoppen met tweedehands vinyl boven de € 4. Allerlei kortingsacties.
Cocteau Twins is voor mij een guilty pleasure. 
Led Zeppelin - Custard Pie en In my time of dying
Led Zeppelin - Custard Pie en In my time of dying
[ Voor 38% gewijzigd door Bestla op 26-09-2015 11:33 ]
Gelijk maar de 7" Iceblink Luck van Cocteau Twins op Discogs gekocht.
Lekker bezig!Bestla schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:49:
Gelijk maar de 7" Iceblink Luck van Cocteau Twins op Discogs gekocht.
Ik moet weer ruimte maken voor een volgend project..
V&A aangeboden: ITT HiFi8013 Quartz locked volautomatische platenspeler
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Jammer dat Heaven or Las Vegas niet op single is verschenen, anders had ik die ook nog gekocht. Hij is er alleen op 12" LP.
Misschien dat die laat snijden op 7", maar het is wel kostbaar die € 45 per 7". Maar ach, een hobby mag geld kosten. Maar ik denk er nog even na.
[ Voor 21% gewijzigd door Bestla op 27-09-2015 18:42 ]
Goed bezig Wimmel... Jammer van de barst in de kap, want de speler zelf oogt zeer netjes... Wat is je volgende project als ik vragen mag?Wimmel schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:13:
Ik moet weer ruimte maken voor een volgend project..
Tipje van de sluier

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Heaven or Las Vegas ook maar aangeschaft. Ik heb de cd ergens op zolder, maar ik draai geen cd's meer
Dit topic is gesloten.