Toon posts:

Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 559.701 views

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Het Grote Vinyl Topic Deel 2

Aftrap

Welkom bij deel 2 van het grote Vinyl topic! Hier kan je praten over platenspelers, armen, naalden, RIAA curves, en reparatie en afstelling maar ook over platen, persingen, en muziek. Spullen te koop aanbieden?
Hier graag: Vraag & Aanbod overig

De Speler

Een platenspeler (ook draaitafel, grammofoon of pick-up) is een apparaat om grammofoonplaten af te spelen. De eerste grammofoons bevatten een opwindmechanisme om de plaat te kunnen laten draaien en een hoorn om de trilling van de naald mechanisch te versterken. Latere grammofoons namen de trilling van naald op met een element en versterkten het kleine elektrische signaal elektronisch, waarna het door een luidspreker ten gehore werd gebracht.
Techniek
Voor de uitvinding van de compact disc was de grammofoonplaat het populairste geluidsmedium. Veel pop, maar ook Rock en Metal wordt behalve op cd ook als grammofoonplaat uitgebracht en is bij sommigen nog erg populair.
Een grammofoonplaat is een platte ronde schijf, ontwikkeld door Emile Berliner (1858-1929), waarbij aan beide kanten (zelden aan een kant) een spiraalvormige groef is ingesneden die van de rand naar dichtbij het midden loopt en waarin geluidsinformatie is opgenomen in de vorm van kleine horizontale (vroeger verticale) en bij stereo horizontale én verticale afwijkingen. Deze uitslagen kunnen met een naald op de ronddraaiende plaat worden afgetast en hoorbaar worden gemaakt. Om te zorgen dat een plaat op de juiste wijze op een speler gelegd wordt, wordt er een gaatje exact in het midden van een plaat gemaakt.
Naald
De naald (soms ook wel stylus genoemd) bevindt zich aan het einde van de naalddrager (ook wel cantilever genoemd). De oorspronkelijke platenspelers hebben een metalen naald. Deze grammofoons spelen platen af met brede groeven op een snelheid van 78 toeren. De uitslagen van de naald worden mechanisch versterkt en hoorbaar gemaakt. De naald slijt snel en moet na elke plaat worden vervangen.
Later werden de bewegingen van de naald elektronisch versterkt. De naalddruk kon nu veel minder worden en de naald werd van saffier of diamant gemaakt. Het hele element werd vervangbaar.
De vorm van de naaldtip is mede bepalend voor de aftastkwaliteit. We onderscheiden een aantal basistypen naaldtipvormen: de ronde of sferische naaldtip, de elliptische naaldtip en diverse complexere naaldtipvormen. Bij elk van deze naaldtipvormen zijn diverse variaties denkbaar, welke allemaal invloed hebben op de klank en prijs. Vaak wordt bij de naaldtipvorm aangegeven of deze 'nude' of 'bonded' is, wat inhoudt of de naaldtip 1 complete diamant is (nude), of een klein diamantje op een metalen houder gelijmd is (bonded). 'Nude' betekend doorgaans dat de naaldtip lichter is (diamand is lichter dan metaal) en daardoor een betere weergave zal hebben.
Elementen
De keuze van het merk platenspeler is een belangrijk facet, maar de keuze van het te gebruiken pick-up element is zeker niet minder belangrijk. In hoofdzaak worden magneto-dynamische elementen gebruikt (tegenwoordig MM-element genoemd = Moving Magnet). Daarnaast zijn moving coil-elementen (MC) de absolute top-weergevers maar liggen in een hogere prijsklasse (vanaf ca. €200,-). Bekende merken voor beide types pick-up elementen uit de jaren 70/80 zijn Bang&Olufsen, Shure, Stanton, Goldring, Rega, Audio Technica (AT), Ortofon, Dual, Philips, Pickering, Technics, Sony. De meeste fabrikanten leveren nog steeds pick-up elementen.
Frequentiekarakteristiek
Doordat de energie van een geluidsgolf evenredig is met het kwadraat van de frequentie is bij gelijk vermogen de amplitude van hoge tonen lager dan van lage tonen. Hoge tonen hebben in muziek daardoor over het algemeen een kleinere amplitude. Daarom worden hoge tonen versterkt op een grammofoonplaat gezet zonder dat dit tot overmatige groefbeweging leidt. De voorversterker verzwakt de hoge tonen weer in dezelfde mate. Dit heeft tot gevolg dat met het afzwakken van de hoge tonen ook de ruis van het plaatmateriaal wordt onderdrukt. Deze techniek werd al op de oude 78-toerenplaten toegepast, maar er was geen standaard voor het filter. Verschillende maatschappijen gebruikten verschillende filterkarakteristieken. Met het ontwerp van de vinylplaat is ook het filter gestandaardiseerd. De specificaties van het filter werden origineel ontworpen door de RIAA, en het filter wordt vaak aangeduid met de naam RIAA-filter.
Doordat de output van het element veel lager is dan een normale lijnbron (cd speler, cassettedeck) is hiervoor een aparte phonoversterker nodig (soms zit deze ingebouwd in de hoofdversterker). Deze phonoversterkers zijn uitgerust met een RIAA-filter, zodat ze de juiste frequentiekarakteristiek doorgeven aan de rest van de installatie.
Het toerental van een grammofoonplaat is constant. Daardoor neemt de lineaire snelheid van de naald in de groef van buiten naar binnen toe af. Hierdoor kunnen hoge tonen aan het eind van een muziekstuk minder goed worden weergegeven dan aan het begin. Onder operaliefhebbers is bekend dat de hoge gezongen muzieknoot aan het eind van veel opera's niet goed wordt gereproduceerd. Ook popliefhebbers zien de frisse en dynamische hoge tonen aan het begin van een plaat afnemen tot slissende bekkens en vervormde vocale s-klanken aan het einde ervan (effect mede afhankelijk van de kwaliteit van de platenspeler).
Slijtage en geluidsvervorming
Hoewel er onder optimale omstandigheden een zeer goede geluidsweergave mogelijk is, is de aanvankelijk van was, later van schellak en weer later van vinyl gemaakte plaat als opslagmedium erg kwetsbaar en zeer gevoelig voor krassen en stof, die leiden tot tikken en ruis bij het afspelen. Het afspelen zelf werkt door een mechanisch contact van de naald met de plaat, en zorgt voor slijtage die de geluidskwaliteit doet afnemen; vooral wanneer naalden van slechte kwaliteit gebruikt worden. Men spreekt bij een veel gespeelde grammofoonplaat over grijsgedraaid, omdat een versleten plaat daadwerkelijk een grijzige indruk kan maken. Ook de voor het afspelen gebruikte draaitafel, het pick-upelement en de naald hadden grote invloed op de kwaliteit van het geluidssignaal. De motor kon aanleiding geven tot wow en flutter. Ook het op de plaat zetten van de naald kon deze beschadigen. De oude schellakgrammofoonplaten waren bovendien erg breekbaar.

De Plaat
Varianten
78 toeren
De oudste grammofoonplaten hadden een diameter van 30 cm (12") 25 cm (10") of 20 cm (8") en werden afgespeeld op een toerental van 75 tot 82 per minuut. Later werd dit gestandaardiseerd op 78 toeren. De meeste werden gemaakt van schellak. Door gebruik van betere materialen en elektronische versterking kon in de jaren veertig de groef worden versmald, waardoor meer muziek op één plaatkant mogelijk werd. Aanvankelijk werd op een 12"-plaatkant maximaal vijf minuten muziek geperst, rond 1950 was acht minuten op één kant mogelijk.
De 78-toerenplaat bleef tot het einde van de jaren vijftig in productie en in sommige landen, met name in Afrika tot diep in de jaren zestig.

Microgroefplaat
De verbeterde techniek maakte experimenten met een lagere draaisnelheid mogelijk. In de Verenigde Staten experimenteerde Columbia Records met een toerental van 33 1/3, terwijl RCA-Victor 45 toerenplaten ontwikkelde.
De nieuwe platen hadden een smaller groef en moesten dan ook met een kleinere naald worden afgespeeld. Deze groef heet microgroef.

Langspeelplaat
De langspeelplaat (ook wel LP of album), werd officieel geïntroduceerd in 1948 en werd gemaakt van vinyl. Vanaf het begin waren er twee formaten in de handel: 30 en 25 cm. (12 en 10"). Door de lagere snelheid en kleinere groefafstand kon er op een langspeelplaat veel meer muziek worden geplaatst: de 12"-platen konden maximaal een halfuur muziek per kant hebben, de 10"-platen maximaal twintig minuten.

Singles
Daarnaast kwam RCA met een 45-toerenplaat van 17,5 cm. (7"), die als singles bekend werden. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor gebruik met een platenwisselaar. Ze hadden daarom een groter gat in het midden zodat er ruimte was voor het wisselmechaniek. Deze platen werden oorspronkelijk geleverd met een uitneembaar inzetstukje zodat ze ook afgespeeld konden worden op een platenspeler met een kleine as. Later kon er een voorgestanst deel worden uitgebroken. In de beginperiode werd dit formaat ook gebruikt voor langere muziekstukken, die dan, net als voorheen bij de 78-toerenplaten het geval was, over meer plaatzijden verdeeld werden.
De 7inch is de laatste tijd steeds meer in zwang, vooral in de UK gaat het gewoon erg goed met de single verkoop op 7inch van hedendaagse rock en pop groepen. Daarnaast zijn in een bepaalde genres vinyl nooit weggeweest en wordt er nog steeds ladingen nieuwe releases uitgebracht.

Er bestaan meerdere varianten van de single:
• De maxisingle: heeft het formaat van een langspeelplaat maar wordt afgespeeld op 45 toeren per minuut

• De EP (extended play): De 10 inch: Hierop staan enkele melodieën per kant staan en worden ook op 45 tpm afgedraaid.

• De 7 inch: Er werden zelfs 17,5 centimeter platen geperst, die op 33 1/3 tpm moesten moesten worden afgedraaid, deze werden vooral gebruikt voor klassieke muziek en hadden een maximale speelduur van 8,5 min. per kant. Het Amerikaanse platenlabel MMS was vrijwel het enige dat deze 33-toeren'singles' op de markt bracht. Ook in de popmuziek is de 7 inch gebruikt.

• De vierkante slappe single: die als promotie bijvoorbeeld als bladzijde in een tijdschrift werd geleverd en na uitscheuren met de nodige omzichtigheid enkele malen kon worden afgespeeld. Door de niet-ronde vorm en het slappe karakter betekende dit een groot gevaar voor de naald. De weergavekwaliteit van de opname viel uiteraard erg tegen.

• 10-inch: De 25-cm-plaat was aanvankelijk populair, zowel in de klassieke als de populaire muziek. Hoewel de speelduur iets korter was dan van een 30-cm.-plaat lagen de productiekosten lager, waardoor deze platen goedkoper op de markt kwamen, terwijl er toch relatief veel muziek op kon worden geperst, zeker in verhouding tot de oude 78-toerenplaat.

Platen met een bijzondere persing
• De vierkanaalsgrammofoonplaat

• Platen waarin een afbeelding is geperst (picture disc)

• Platen met een groef die niet van buiten naar binnen loopt, maar van binnen naar buiten (reverse groove record). Dit heeft als nadeel dat het opzetten bemoeilijkt wordt, vooral bij een speler met automatische afslag aan het eind van de plaat. Ook loopt aan het eind van het afspelen de naald van de plaat af waardoor de naald beschadigd kan raken.

• Platen die voor elke kant een andere afspeelsnelheid hebben.

• Platen met slechts aan één zijde een groef. De andere kant is niet afspeelbaar, er kunnen dan teksten ingekrast zijn.

• Testplaat met aan één zijde een gedeelte zonder groef, teneinde de antiskating van de arm in te kunnen stellen.

• Platen met verborgen geschreven teksten ingeperst in de uitloopgroef. Op die plek staat gewoonlijk het bestelnummer ingeperst.

• Platen met een lus in de eindgroef. Gewoonlijk is het laatste stukje van een plaat zonder geluid. In dit geval loopt het geluid helemaal door tot het eind. De laatste circulatie van de plaat zal dan herhaald worden totdat de plaat afgezet wordt. Een voorbeeld van een loop is de oneindig druppelende kraan aan het einde van Pink Floyds album Atom Heart Mother uit 1970. Een ander voorbeeld is Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles met in de uitloopgroef een ultrasone toon (mensen horen niks, maar de hond gaat ervan janken) en in de eindgroef een kakofonie van geluiden.

• De maxisingles (12 inch) van Pop Muzik(1979) van de popgroep M en een special edition van The Deer Hunter / Don't cry for me Argentina van The Shadows bevatten een dubbele groef die elk een andere versie van het nummer bevat. Daardoor wordt het onvoorspelbaar welke versie opgezet wordt.

• Bij de single "They're Coming to Take Me Away, Ha-Haaa" door Napoleon XIV staat op de b-side hetzelfde nummer, maar dan het achterste voren. Het label correspondeert hiermee, want het is in spiegelschrift geprint.
Merken
Bekende Europese merken van platenspelers waren onder andere Rega,Dual, Lenco, Thorens, Garrard, Saba, Philips, Bang & Olufsen en Linn.
Later kwamen ook Japanse merken als Sony, Technics/Panasonic, Micro Seiki, Yamaha, JVC, Akai op de markt.
Adressen retail winkels
Nederland
Alkmaar: VelvetMusic Alkmaar (Pop-Eye)
Amersfoort: VelvetMusic Amersfoort
Amsterdam:Arnhem:Breda:Delft:Den Haag:Deventer:Dordrecht: VelvetMusic Dordrecht
Ede: VelvetMusic EDE
Eindhoven: Freakyrecords (discogs) (FB)
Groningen:Harderwijk: Vinylarchief
's-Hertogenbosch: De Langspeelplaat (maken ook kromme platen terug recht enz.)
Heerlen:Hengelo: Technics Vingers (enkel op afspraak)
Leeuwarden: deeptraxrecords (discogs)
Leiden:Nijmegen:Reusel: Mango-Records (discogs)
Rotterdam: VelvetMusic Rotterdam
Sittard: Music Machine (FB)
Sneek: vip-records
Tilburg:
• zaterdag-markt in het centrum
Diggers
sounds
Utrecht: [url="hhttp://www.platomania.eu/"]Plato Utrecht[/url]
Venlo: Sounds
Zaandam: Coco-Records (Webshop)
Zwolle:
Kringloopwinkels
Kringloopwinkels hebben vaak ook een hoekje met wat platen & spelers in. Helaas is het aanbod vaak niet bijster groot maar soms kan je nog wel een koopje doen!
2switch

België
Antwerpen:Zonhoven: Fonorama (discogs)

Kringloopwinkels
Kringloopwinkels hebben vaak ook een hoekje met wat platen & spelers in. Helaas is het aanbod vaak niet bijster groot maar soms kan je nog wel een koopje doen!

Noemenswaardige winkels in andere landen
UK Spillers

USA amoeba (en liefst de vestiging in Hollywood)

Webstores

Astralmusic (NL)
eil (UK/US)
Gemm (wereldwijde marktplaats)
Juno Records (UK)
Limitedvinyl (NL)
Mid-Town Records (NL)
Napalm Records (AUS)
Protected (DE) (voornamelijk beschermmateriaal enz.
Recess (NL)
http://webwinkel.deplatenzolder.nl/ (NL)
tips en tricks:
Hoe stel ik mijn arm goed in? musicfreak in "Het Grote Vinyl Topic" en: mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
Wanneer moet ik een naald vervangen? mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
Must haves: broodnodige accessoires om platen af te spelen, apparatuur in te stellen en je platen op te bergen: mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
ophangsystemen voor platen aan de muur prodoc in "Het Grote Vinyl Topic"
modificatietopic: [DIY]Thorens TD 160 Modificatie

[Voor 23% gewijzigd door teacher op 17-08-2017 21:19]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Gereserveerd. Wil je iets toevoegen aan de topicstart, of verbeteren, let me know!

4 mei Touchdomex mede auteur gemaakt
4 mei wehmut mede auteur gemaakt
11 mei masauro mede auteur gemaakt

[Voor 41% gewijzigd door teacher op 11-05-2015 21:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46
Het nieuwe topic zelf dus maar gedaan? Ik had nog even overwogen om te doen, maar ik kwam niet verder dan de oude TS copy-pasten. Dat voegt ook niet echt wat toe :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54

Touchdomex

Meisje!

teacher schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:53:
Gereserveerd. Wil je iets toevoegen aan de topicstart, of verbeteren, let me know!
Misschien de tips en tricks als overzichten in de topicstart zodat mochten mensen er vragen over hebben daar naar verwezen kan worden. Daarnaast wat minder algemene informatie maar meer van dit soort basic dingen? :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 281235

Ik mis Popeye in Hengelo nog tussen de Vinyl zaken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik ben op zoek naar iemand die wat onderhoud aan mijn Technics SL-D3 kan doen. Liefst omgeving Zuid-Holland/West Brabant.

Het schuifje waarmee hij op repeat kan gezet worden gaat zeer zwaar en stribbelt tegen en wanneer de arm naar de begin positie draait hoor je rare klap.

Ik ben Technics-Vingers tegen gekomen, maar Hengelo is niet echt om de hoek :(

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, een nieuw topic. Doet me er aan herinneren dat ik mijn Knosti nog eens een keer uit de kast moet trekken om mijn platen te wassen. Ik vergeet het steeds :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02-2020

Wehmut

Quartz Lock

Allereerst: hulde Teach! Fijn dat er een fris vervolg is op dit, toch wel dierbare, topic.

Een vraag die ik vaak terug zie komen en wellicht aan bod kan komen in de OP zijn:
-Ik heb een Crosley gekregen/gekocht. Is dat wat?
Ik zou eigenlijk willen waarschuwen dat die spelers je platen kapot maken. Zou zonde zijn als nieuwe vinyl enthousiastelingen teleurgesteld raken (geluidkwaliteit en kwaliteit van de speler) en de hobby daarom in een vroeg stadium de rug toe keren. Inspiratie

Waar ik me persoonlijk aan stoor, zijn mensen die ad hoc en telkens terugkerende vragen stellen als "ik heb deze speler op het oog, is dat wat?". Maar dat hou je toch niet tegen.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 08:06
Vintage1967 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:36:
[...]

Dewolff is echt een waanzinnig album d:)b . Heel veel luisterplezier!

Het enige jammere vind ik dat de 2e LP zo donker is dat hij 'normaal' zwart lijkt. Je moet hem echt tegen het licht houden om te zien dat hij gekleurd en transparant is. Maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Verder heb je wel echt het gevoel dat je iets in handen hebt met zo'n 180 gr uitvoering.

Als je Dewolff goed vindt, kan ik je Blues Pills ook aanraden :Y .
Interessant, Blues Pills heb ik onlangs gehoord en dat vond ik erg goed. Dewolff dus ook maar even luisteren. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik heb zelf de nodige LP's liggen, alleen geen platenspelert :(
Weet iemand waar je een leuke platenspeler kunt uithalen? Zie veel Thorens voorbij komen, hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:06:
Ah, een nieuw topic. Doet me er aan herinneren dat ik mijn Knosti nog eens een keer uit de kast moet trekken om mijn platen te wassen. Ik vergeet het steeds :X
Ik ben net weer even lekker bezig geweest. Had zelf twee nieuwe aanwinsten (die Motorpsycho uit het vorige topic en Gish van de Smashing Pumpkins, de reissue uit 2011) en ik haal ze toch altijd even door de Knosti om van de vervelende statische lading en eventueel fabrieksstof en rotzooi af te komen. :).

Acties:
  • 0Henk 'm!
TweakedTea schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:00:
Ik heb zelf de nodige LP's liggen, alleen geen platenspelert :(
Weet iemand waar je een leuke platenspeler kunt uithalen? Zie veel Thorens voorbij komen, hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Thorens heeft heel veel mooie platen spelers... Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de TD-31X / TD32X serie (ik heb zelf naar volle tevredenheid een Thorens TD-318 MKI)... Deze serie prefereer ik in fabriek af zijnde staat boven een Thorens TD-16X / TD14X fabriek af zijnde staat...

Maar Thorens is zeker niet de enige die mooie platen spelers maakt... Andere merken die ook goed zijn, zijn:
- Denon
- Nakamichi
- Technics

Er zijn nog wel meer goede merken te noemen met een goede reputatie, maar dan zou de lijst wat lang worden... Thorens of Technics zijn in ieder geval bijna altijd een goede start van een leuke platen hobby... Dus persoonlijk zou ik naar die twee merken goed kijken op marktplaats...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 20:11
Vorige week mijn verjaardag gevierd, dus maar eens alle aanwinsten op de foto gezet.
  • De eerste drie Iron Maiden albums, reissues op 180gr. Kwam inclusief twee verzamelboxen (geen idee waarom twee)
  • Mumford & Sons - Babel. Gatefold sleeve.
  • Red Hot Chili Peppers - Californication. Dubbel LP maar helaas geen gatefold sleeve.
  • Jimi Hendrix - Live at Woodstock, een 3x LP op 180gr.
Al met al erg blij er mee, nu nog de rest van Maiden er bij :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zo, de ts heeft er een paar mede auteurs bij: pas aan wat je nodig acht. :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:45
Solictice schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:47:
Vorige week mijn verjaardag gevierd, dus maar eens alle aanwinsten op de foto gezet.
[afbeelding]
  • De eerste drie Iron Maiden albums, reissues op 180gr. Kwam inclusief twee verzamelboxen (geen idee waarom twee)
  • Red Hot Chili Peppers - Californication. Dubbel LP maar helaas geen gatefold sleeve.
GEFELICITEERD *O* . Niet alleen met je verjaardag, maar ook met je nieuwe aanwinsten. Mooi spul. Ik ben wel benieuwd naar je verzameling. Zelf heb ik mijn schijfjes op Discogs staan (zie hieronder) en ben altijd nieuwsgierig naar andere verzamelingen, zeker als die naar Metal rieken 8) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967

4 mei Touchdomex mede auteur gemaakt
4 mei wehmut mede auteur gemaakt
Super dat je / jullie dit zo oppakken. Ik zal er dankbaar gebruik van maken _/-\o_ , en zo te ziel denken veel anderen er net zo over d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Jolke schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:43:
[...]

Interessant, Blues Pills heb ik onlangs gehoord en dat vond ik erg goed. Dewolff dus ook maar even luisteren. :)
Als je gelegenheid hebt, wil je me laten weten wat je er van vindt?
Weet wel dat, voor je een oordeel velt, het album 'Strange fruits ......... ' anders klinkt dan "Grand Southern Electric'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52

loewie1984

music addict! pizza monster!!

^^ nogal ja. Ik moet eerlijk zeggen ik ben niet zo kapot van het laatste album. Ik heb ze allemaal en Orchards Lupine springt er voor mij nog steeds met kop en schouders bovenuit.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:32
Mijn huidige platenspeler lijkt de geest te hebben gegeven aan 1 kanaal. Momenteel krijg ik enkel nog geluid uit de linker speaker ipv stereo. Mijn naald heb ik nagekeken net als de kabel en daar lijkt het niet in te zitten.

Iemand enige suggestie hoe ik nog iets over het hoofd heb gezien? Mijn type is een Technics SL-D21.

Ondertussen heb ik wel een Pro-ject Debut III aangekocht tzeedehands, alleen ontbreekt hiervan de voeding. De originele is momenteel nergens te vinden (uitgezonderd needle-doctor, maar daar is ie niet op stock) en ik ben op zoek naar een ander alternatief. Is er toevallig iemand die van zijn adapter de diameter van het pinnetje kan opmeten? Ik weet dat het een 16V 2VA is en na wat zoeken een 500 mA minimum hoort te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Misschien zijn de aansluitingen van je element geoxideerd, waardoor het contact verslechterde.

Leuk deel 2 _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door Mrs Redhair op 04-05-2015 23:43]

Instagram:Ambitielozemeisjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
loewie1984 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:22:
^^ nogal ja. Ik moet eerlijk zeggen ik ben niet zo kapot van het laatste album. Ik heb ze allemaal en Orchards Lupine springt er voor mij nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Orchards Lupine heb ik nog niet gehoord. Maar ik ben wel heel benieuwd.
Voor mij was GSE de kennismaking met de band. Op de een of andere manier pakte de muziek mij. Maar een nummer als 'The Pistol' is natuurlijk prachtig, ook in de uitvoering op 'Live...'.

Ach, 5 juni ga ik ze waarschijnlijk opnieuw zien en kan ik Orchards misschien wel scoren 8) . Voorlopig is de nieuwe dubbelaar niet van m'n speler te branden oOo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 13:23
Vintage1967 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 08:13:
[...]

Orchards Lupine heb ik nog niet gehoord. Maar ik ben wel heel benieuwd.
Voor mij was GSE de kennismaking met de band. Op de een of andere manier pakte de muziek mij. Maar een nummer als 'The Pistol' is natuurlijk prachtig, ook in de uitvoering op 'Live...'.

Ach, 5 juni ga ik ze waarschijnlijk opnieuw zien en kan ik Orchards misschien wel scoren 8) . Voorlopig is de nieuwe dubbelaar niet van m'n speler te branden oOo
Wat ik vooral het gemis vond bij grand southern electric was het jammen en het echte losgaan. Ik vond het album op sommige stukjes net even te braaf. Maar die live optredens zijn dat dus totaal niet. Dus heb ook hoge verwachtingen van hun nieuwe album.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
Nieuwe aanwinsten : Foo Fighters - Sonic Highways en Muddy Waters - King Bee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Even een ander puntje.
Ik wil het element van mijn DUAL 704 uitlijnen. Alles voorbereid en bekeken. Inderdaad zou het element iets gedraaid moeten worden. Wat blijkt, ik krijg het element niet los uit de headshell :( .
Volgens de afbeeldingen in de servicemanual die ik via vinylengine heb gedownload, moeten het losse onderdelen zijn.......Ik weet dat ik vaak te voorzichtig ben, maar heeft iemand een tip om het los te krijgen en uit te lijnen zonder het te slopen? Het originele element zit er nog in, een Shure V15-III-LM.

Alle hulp is welkom _/-\o_ .

EDIT: als het al mogelijk is om het element uit te lijnen :'( . Het lijkt wel een soort click-systeem...

[Voor 8% gewijzigd door Vintage1967 op 05-05-2015 14:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Solictice schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:47:
[afbeelding]
Wat vind je van het RHCP album? Ik vond de geluidskwaliteit echt heul heul heuuuuul slecht. Alsof je 'm afspeelde door met een naald die met een plakbandje aan een koffiebekertje vast zat. :') De CD is slachtoffer/toonbeeld van de belabberde mastering en loudness war, maar de LP is geen haar beter.
Heb hem later ingeruild voor een andere leuke 2e hands LP.

Voor de topicstart: Platenzaak Delft: Sounds.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Vintage1967 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:30:
Even een ander puntje.
Ik wil het element van mijn DUAL 704 uitlijnen. Alles voorbereid en bekeken. Inderdaad zou het element iets gedraaid moeten worden. Wat blijkt, ik krijg het element niet los uit de headshell :( .
Volgens de afbeeldingen in de servicemanual die ik via vinylengine heb gedownload, moeten het losse onderdelen zijn.......Ik weet dat ik vaak te voorzichtig ben, maar heeft iemand een tip om het los te krijgen en uit te lijnen zonder het te slopen? Het originele element zit er nog in, een Shure V15-III-LM.

Alle hulp is welkom _/-\o_ .

EDIT: als het al mogelijk is om het element uit te lijnen :'( . Het lijkt wel een soort click-systeem...
Grote kans dat je hem er nooit af gaat krijgen.
Voor het gemak zat het standaard element volgens mij in een ''dual mounting support'' die versmolten is met de headshell t.b.v de uitlijning. Om één en ander uit te lijnen zal je een nieuwe headshell moeten halen. Deze: https://www.thakker.eu/en...24-tk14-headshell/a-7623/
En een los element om eronder te schroeven uiteraard...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55
Wehmut schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:22:
[...]

Waar ik me persoonlijk aan stoor, zijn mensen die ad hoc en telkens terugkerende vragen stellen als "ik heb deze speler op het oog, is dat wat?". Maar dat hou je toch niet tegen.
Hoe kan je je daar nou aan storen?

Dat is toch de kern van dit topic en de essentie van een forum überhaupt?

Dat zijn posts waarbij iemand iets kan leren, waarbij je kan kijken of iets op iemands specifieke wensen aansluit etc etc.
Die posts sluiten m.i. beter aan bij zowel de doelstelling van GoT alsmede met het effect wat je op zo'n persoon kan hebben.
duizendmaal nuttiger dan de oneindige rij met posts welke platen met nu weer heeft gekocht.
Dan kan je net zo goed het krop sla wat je net in de supermarkt gekocht hebt fotograferen en posten.
Voor het showen van nieuw spul is er in de HK al een compleet nutteloos topic met 100.000 pagina's.
Dat is allemaal info over keuze's die al gemaakt zijn.
Als een noob hier komt met een vraag over een potentiele speler, dan is dat nog een keuze die gemaakt moet worden
Dàt is interessant m.i. en dat is ook waar je de meerwaarde van een forum werkelijk kan laten gelden.

Dat is ook iets wat ik nooit zou willen tegenhouden, sterker nog: ik doe er àlles aan om dit aan te moedigen. Ik wil ook helemaal niet dat dit een soort topic wordt waar mensen dit soort vragen bijna niet meer durven stellen.

Daarop voortbordurend: voor mensen die nog een aparte speler zoeken (weer eens wat anders dan de td-166 of sl-d2):
http://link.marktplaats.nl/m926158568
Scan dyna 400. Met ortofon as-212 arm (daar zijn mensen zich zo te zien aan de biedingen nog niet van bewust ;)). Vooralsnog voor een interessante prijs.
Vintage1967 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:30:
Het originele element zit er nog in, een Shure V15-III-LM.
Die hoef je idd niet uit te lijnen, hij zit idd met een kliksysteem vast in de elementdrager.
Hij is dus uitgelijnt op de positie die dual het beste vond. (hij zit dus niet versmolten, en de elementdrager is dus (na verwijderen van de v15-III LM :+ ) ook geschikt voor het monteren van normale 1/2" elementen)

Uitlijnen kan wel. Dan moet je het lipje van het element afbreken/ eraf dremelen, en er zit bovenop ook nog een klemmetje wat eraf gedremeld moet worden.
Er zitten namelijk wel gaten in waarin je 2 schroefjes zou kunnen schroeven (in het plastic dus waarin het schroefje zelf dan de draad tapt), dus zonder moertje aan de andere kant.
Dan zou je voor een alternatieve uitlijning kunnen gaan. Maar je kan je afvragen of dat nodig is.
Ik weet niet exact welke uitlijning dual gebruikt.

Als je het element van de elementdrager wilt verwijderen, dan kan je het complete element iets naar achteren drukken, en dan tegelijkertijd in het midden/aan de voorkant naar beneden trekken.
Door het element naar achteren te drukken, veert dat lipje aan de achterkant in, en komt het nokje aan de bovenkant vrij.
Wellicht even de naald verwijderen voordat je gaat prutsen ;)

edit:
Ik zit ff te klooien met zo'n v15-III LM (ik heb 'm ook), en die schroefjes gaan behoorlijk zwaar in de betreffende gaatjes. Ik vraag me af of er niet eerst een tapje doorheen moet om te voorkomen dat het plastic uitscheurt :X (ik heb die mod zelf ook nog nooit gedaan ;) )
Ik ga het niet proberen zonder tapje merk ik al :)

[Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 05-05-2015 17:02]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

mr_petit schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:35:
[...]

Hoe kan je je daar nou aan storen?

Dat is toch de kern van dit topic en de essentie van een forum überhaupt?

Dat zijn posts waarbij iemand iets kan leren, waarbij je kan kijken of iets op iemands specifieke wensen aansluit etc etc.
Die posts sluiten m.i. beter aan bij zowel de doelstelling van GoT alsmede met het effect wat je op zo'n persoon kan hebben.
duizendmaal nuttiger dan de oneindige rij met posts welke platen met nu weer heeft gekocht.
Dan kan je net zo goed het krop sla wat je net in de supermarkt gekocht hebt fotograferen en posten.
Voor het showen van nieuw spul is er in de HK al een compleet nutteloos topic met 100.000 pagina's.
Dat is allemaal info over keuze's die al gemaakt zijn.
Als een noob hier komt met een vraag over een potentiele speler, dan is dat nog een keuze die gemaakt moet worden
Dàt is interessant m.i. en dat is ook waar je de meerwaarde van een forum werkelijk kan laten gelden.

Dat is ook iets wat ik nooit zou willen tegenhouden, sterker nog: ik doe er àlles aan om dit aan te moedigen. Ik wil ook helemaal niet dat dit een soort topic wordt waar mensen dit soort vragen bijna niet meer durven stellen.

Daarop voortbordurend: voor mensen die nog een aparte speler zoeken (weer eens wat anders dan de td-166 of sl-d2):
http://link.marktplaats.nl/m926158568
Scan dyna 400. Met ortofon as-212 arm (daar zijn mensen zich zo te zien aan de biedingen nog niet van bewust ;)). Vooralsnog voor een interessante prijs
Indrukwekkend betoog :|
Waarom ik me daaraan stoor: er worden veel zelfde vragen gesteld waarop (ook ik) al vele malen hebben gereageerd en zo goed mogelijk advies gegeven. Gaat mij erom dat men het topic niet leest (of slechts 2 pagina's terug) voor de vraag wordt gesteld. Prima. Maar ik kan de moeite dan moeilijk opbrengen als de moeite niet wordt genomen wat in te lezen.
Ik ben dol op dit topic, maar dat is de (enige) kritiek die ik zou hebben. Is dat teveel? Ok.

[Voor 27% gewijzigd door Wehmut op 05-05-2015 18:33]

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

_ferry_ schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:36:
[...]
Wat vind je van het RHCP album? Ik vond de geluidskwaliteit echt heul heul heuuuuul slecht. Alsof je 'm afspeelde door met een naald die met een plakbandje aan een koffiebekertje vast zat. :') De CD is slachtoffer/toonbeeld van de belabberde mastering en loudness war, maar de LP is geen haar beter.
Heb hem later ingeruild voor een andere leuke 2e hands LP.
Ik ben wel heel erg geinteresseerd in welke barcodes (Discogs links?) jullie albums hebben.

Deze versie is door door de handen van Chris Bellman van Bernie Grundman Mastering gegaan en zou afgaande op Steve Hoffman forum posts toch best goed moeten klinken:
http://www.discogs.com/Re...rnication/release/3971421

Ik heb hem nog niet gekocht omdat ik nog steeds twijfel.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik ben vandaag naar de Ikea in Eindhoven geweest en aldaar heb ik een Gladsax LP-photoframe meegenomen om één LP hoes te kunnen tonen als een foto... Als eerste hoes voor achter het glas heb ik gekozen voor Daniël Romano - Come Cry With Me:

Ziet er beste gelikt uit moet ik zeggen... :)

Ps.: de LP heb ik uiteraard uit de hoes gehaald om te voorkomen dat er slijtage plekken zouden onstaan op de plek waar de LP zich zou bevinden ten tijde van het tonen van de hoes in de photoframe... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Nu online

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Wehmut schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:28:
[...]

Waarom ik me daaraan stoor: er worden veel zelfde vragen gesteld waarop (ook ik) al vele malen hebben gereageerd en zo goed mogelijk advies gegeven. Gaat mij erom dat men het topic niet leest (of slechts 2 pagina's terug) voor de vraag wordt gesteld. Prima. Maar ik kan de moeite dan moeilijk opbrengen als de moeite niet wordt genomen wat in te lezen.
Ik ben dol op dit topic, maar dat is de (enige) kritiek die ik zou hebben. Is dat teveel? Ok.
Het probleem ligt denk ik (met alle respect) een beetje in leren begrip op te brengen voor de mensen die de vraag stellen.

Ja, de vraag is al honderd keer gesteld en beantwoord. Maar voor iemand die zelden of nooit op internet zit maar gewoon dagelijks z'n hondje uit laat is internet niet net zo'n gegeven als voor jou en mij.

Je kan de mensen die hun vragen stellen niet veranderen, enige wat je kan veranderen is hoe je er zelf tegenover staat. Als je het niet (meer) kan opbrengen om dat soort vragen te beantwoorden is het beter om het ook niet meer doen maar te reageren op dingen die je wel leuk vind. Het gevaar is anders dat je bot of kortaf gaat reageren en dan krijg je uiteindelijk van die one-liners met "je hebt de zoekfunctie zeker nog niet gevonden?" ... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Wehmut schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:28:
[...]

Nee je mag prima kritiek hebben, daar kan een topic alleen maar beter van worden :)
Ja dat er veel dezelfde vragen worden gesteld is omdat mensen vaak met dezelfde vragen worstelen.
Maar ik zie hier mensen ook steeds dezelfde foto's posten, namelijk van platen. Dat is ook kritiek. Maar die mensen hebben geen vraag of twijfels, dat is meer materialistisch exhibitionisme ;)
Mijn visie van dit topic is er dus op gericht om mensen (en dus ook nieuwe mensen) te betrekken bij draaitafels. Dus ook beginnersvragen te beantwoorden. In een compleet draaitafelforum zou je daarvoor een aparte sticky maken waar mensen hun vragen kunnen stellen. Maar dit is maar 1 topic in een enorm algemeen forum.

Wellicht kan de TS wat meer aangepast worden op mensen die een speler willen aanschaffen (dus noobs), waarbij natuurlijk ten eerste de crossley/ion rommel afgeraden moet worden. En qua gebruikte spelers: er bestaan zo ontzettend veel modellen elk met hun mitsen en maren, en zoveel verschillende noobs met verschillende vaardigheden en wensen....
Daar kan je moeilijk een gesloten betoog in de TS op passen.
Maar beoogd budget, hun woonregio en de bereidheid om te reizen en dat soort info geeft wel veel hulp in het zoeken naar een leuke geschikte tafel.
En misschien een opmerking dat bijna alle gebruikte tafels mechanische apparaten van 30 jaar of ouder zijn, dus soms wat werk behoeven (smering etc).
De één is (ondanks noob) heel geschikt om gelijk aan een draaitafel te werken (stel er komt een noob langs die als hobby heeft eta 2892 uurwerkjes te modificeren....), en de ander sloopt gelijk alles (handen zo groot als mijn voeten ;)).
Dat is iets wat je toch moet aanvoelen.
Dus als iemand hier vraagt of een bepaalde tafel geschikt is moet er toch een soort van intakegesprekje plaatsvinden :P

Het zijn vaak dezelfde vragen, maar van verschillende personen en vaak over verschillende tafels.
Als arts zal je waarschijnlijk ook helemaal gek worden van al die mensen die zeggen dat ze zich niet goed voelen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Eens met mr_petit :) die vragen die zgn. 'al 100 keer' voorbij zijn gekomen storen me totaal niet. Integendeel. Lekker laten dus, wmb. Ik leer elke keer wel iets bij als iemand zo'n vraag stelt :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:35:
[...]

[...]

Die hoef je idd niet uit te lijnen, hij zit idd met een kliksysteem vast in de elementdrager.
(............)
Dan zou je voor een alternatieve uitlijning kunnen gaan. Maar je kan je afvragen of dat nodig is.
Ik weet niet exact welke uitlijning dual gebruikt.

edit:
Ik zit ff te klooien met zo'n v15-III LM (ik heb 'm ook), en die schroefjes gaan behoorlijk zwaar in de betreffende gaatjes. Ik vraag me af of er niet eerst een tapje doorheen moet om te voorkomen dat het plastic uitscheurt :X (ik heb die mod zelf ook nog nooit gedaan ;) )
Ik ga het niet proberen zonder tapje merk ik al :)
Dank voor jullie input!! Lijkt inderdaad een kliksysteem.
Vanwege de leeftijd van speler en dus van het kunststof, wacht ik maar tot er echt een ander element moet komen, om welke reden dan ook ;) .

Verder ben ik er achter gekomen dat mijn uitlijning perfect overeenkomt met de Baerwald Protractor, afkomstig van Vinylengine. Niet raar dus dat hij niet overeen kwam met Loefgren die ik als eerste gebruikte.....

Tja, als noob blijf ik leren :*) Dus ik zie heel graag van allerlei vragen voorbijkomen, ook als ze vaker gesteld zijn ;) .

En ook al kan je zo een nieuwe headshell bestellen, om zo maar te proberen is € 30,00 toch wel veel :7 .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Servor schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:06:
Eens met mr_petit :) die vragen die zgn. 'al 100 keer' voorbij zijn gekomen storen me totaal niet. Integendeel. Lekker laten dus, wmb. Ik leer elke keer wel iets bij als iemand zo'n vraag stelt :).
En als je dat soort vragen goed beantwoord, blijven dat soort mensen ook hangen. En die doen natuurlijk ook ervaringen op. Daar kan je wellicht ook nog wat van leren.
Iedereen is ooit een keer begonnen met vinyl. Sommigen in dit topic, sommigen in een heel ander millennium. Iedereen was ooit noob :P

Het enige wat je daaraan kan doen is wellicht de TS er op aanpassen zodat als ze een vraag hebben ze sneller met alle relevante info komen zodat een passen antwoord eerder aan bod komt.

En ook heel veel dingen kan je natuurlijk niet volledig omschrijven. Je kan wel aangeven waar je bijv. protractors kan halen, hoe ze werken en op welke theorie ze gebaseerd zijn, maar om er eentje goed te gebruiken vergt toch ook vaardigheid, feeling.

Wat dat betreft zou er heel veel bij de TS weggelaten kunnen worden, en ook heel veel toegevoegd kunnen worden.
De TS vormt natuurlijk een soort verhaal en beschrijft de historische ontwikkeling, maar ik heb hier nog nooit een specifieke vraag gezien over 78rpm platen of de riaa correctie. Allebei onlosmakelijk verbonden met het afspelen van platen danwel de geschiedenis, maar niemand hier houdt zich daar aktief mee bezig.
Maar ja, ik heb zelf ook geen zin om een andere TS te schrijven, anders had ik dat wel gedaan.
Ik lul liever wat ad hoc in losse posts :> (dan dat ik een heel stuk proza zelf ga bedenken.....een verhaal schrijven is wat anders dan wat info geven ;))

Ik blijf erbij dat voor mensen die vragen hebben zich dat voornamelijk concentreert rondom de apparatuur en aanschaf/bediening/instelling daarvan. Dat kunnen noobs zijn of niet. (iedereen koop ook een keer z'n 2e of 3e element en kan daar vragen over hebben).
Over de platenkant zie je vrijwel nooit vragen. Iedereen weet wat z'n muzieksmaak is, en iedereen kan wel een platenwinkel vinden, of de vinylsectie op MP. De vragen over de platenkant die er zijn, zijn altijd weer van technische aard, dus hoe hou je ze schoon, hoe berg je ze op, wat zijn goede hoezen etc etc. Dit is duidelijk geen muziektopic maar een techniektopic.

[Voor 65% gewijzigd door mr_petit op 05-05-2015 20:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

InflatableMouse schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:33:
[...]

Ik ben wel heel erg geinteresseerd in welke barcodes (Discogs links?) jullie albums hebben.

Deze versie is door door de handen van Chris Bellman van Bernie Grundman Mastering gegaan en zou afgaande op Steve Hoffman forum posts toch best goed moeten klinken:
http://www.discogs.com/Re...rnication/release/3971421

Ik heb hem nog niet gekocht omdat ik nog steeds twijfel.
Ik head waarschijnlijk deze release: http://www.discogs.com/Re...rnication/release/3971421
Die klank is denk ook een stukje zoals de band graag wil dat het klinkt, maar als ik naar stemmen met een vreemde klank wil luisteren kan ik ook gewoon een cd van Cher opzetten ofzo :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 22:10
Voor de topic-start nog wat platenzaken:

Leiden: Velvet en (alleen 2e hands) the Lonely Hunter
Delft: Velvet
Den Haag: the Vinyl Grove en (alleen 2e hands) Empire, Bert's records en Any Record

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voor de topic start heb ik ook nog wat online platen zaken die toegevoegd kunnen worden:
- De Drentse Platen kast: http://www.haroldveenhoven.nl/opencart/index.php
- Kroese-online: http://www.kroese-online.nl/vinyl/
- LP winkel: http://www.lpwinkel.nl/vmchk/LP-s/Bekijk-alle-producten.html
- Norhend Haarlem: http://www.northendhaarlem.nl/c-715258/vinyl/
- HQ Vinyl: www.hqvinyl.nl

Anoniem: 286904

Hello hello! Aangekomen in deel 2...

Heb laatst de oude tulp stekkers vernieuwd in mijn Pioneer 112 door RU Connected kabels. Was wel effe wat gepiel, want kabels met veel laagjes, dus stuk dikker. Aarde laagje is een soort vlechtje waardoor lastiger in een puntje te draaien om het vast te solderen.

Uiteindelijk wel gelukt en geluid is prima, maar wanneer ik het volume opendraai en ik pak de headshell beet hoor ik een soort "spetteren", zeg maar statisch geluid. Tijdens het afspelen geen last meer van, dus puur tijdens het beetpakken van de arm.

Iets met aarde verbinding?

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De AT95E hangt nu lekker boven wat ronddraaiende platen (nu Colour Haze - ST) op een THorens TD-165. Uitgelijnd met zo'n protractor en de naalddruk afgewogen met het weegschaaltje van dx (was snel binnen trouwens).
Klinkt netjes, niet speciaal veel beter dan de Shure 95 die eronder hing trouwens. Maar ik heb hem dan ook nog niet lekker vol laten draaien, vanavond/morgen even :)

[Voor 12% gewijzigd door Jeltel op 07-05-2015 10:49]

• Servor
  • Niet online
De AT95E is dan ook vooral netjes en zeker niet speciaal. Voor die (ongeveer) 3 tientjes een prima koop in in ieder geval als je even 'wat moet', maar verwacht geen wonderen.

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zeg dan ook niet dat ik teleurgesteld ben ;) Ik verwacht geen wonderen voor 3 tientjes. Dat hij gelijk/net iets beter klinkt als een oude Shure 95 is al prima.

• Servor
  • Niet online
Ik ben zelf van de AT95E naar de 140MLa gegaan en ben zelf zeer te spreken over de 'Audio Technica' sound. Past precies bij mijn persoonlijke voorkeuren qua geluid. Voor volgend jaar zit ik er over te denken om de 140MLa te vervangen voor een 150MLX, als ik mijn Thorens weer eens bij Dr. Thorens ga brengen voor een service beurt. Denk niet dat de 140MLa dan al helemaal op is maar die hou ik dan wel achter de hand als reserve element (plus hij wordt toch vrij veel gebruikt, dus tot volgend jaar is nog best een eind).
140MLa, bestaat die dan? Heb je niet een 440MLa, of anders een voorloper van generaties eerder, de 140ML? Zie trouwens dat deze nog nieuw verkrijgbare naalden heeft bij Thakker, ik acht de kans erg groot dat deze exact gelijk is aan de 440MLa naald maar dan met een ander opschrift. ;)

Van die upgrade van de 140 naar de 150 zou ik trouwens veel minder verwachten dan die van de 95 naar 140 / 440.

• enverlin
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Voor de TS wat betreft platen winkels in Rotterdam:
Velvet
Plaatboef
Demonfuzz
Songs for Sale

:)

• Servor
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:24:
140MLa, bestaat die dan? Heb je niet een 440MLa, of anders een voorloper van generaties eerder, de 140ML? Zie trouwens dat deze nog nieuw verkrijgbare naalden heeft bij Thakker, ik acht de kans erg groot dat deze exact gelijk is aan de 440MLa naald maar dan met een ander opschrift. ;)

Van die upgrade van de 140 naar de 150 zou ik trouwens veel minder verwachten dan die van de 95 naar 140 / 440.
Ah crap, ik bedoel uiteraard de 440MLa. Niet drie tegelijk doen dus :P.

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

enverlin schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:31:
Voor de TS wat betreft platen winkels in Rotterdam:
Velvet
Plaatboef
Demonfuzz
Songs for Sale

:)
Dank, aangevuld. Ook voor Den Haag en Leiden wat aanvulling en onderaan de lijst een link naar een nog completer overzicht van fysieke platenzaken in Nederland anders wordt de opsomming wellicht te lang.

Wat betreft mijn eerdere kritiek op terugkerende vragen van nieuwe enthousiastelingen: Ik eet de soep niet zo heet als ik hem op dien. Met jullie eens dat we nieuwe vinyl freaks moeten helpen. Ik zet graag mijn beste beentje voor met jullie :Y

[Voor 20% gewijzigd door Wehmut op 07-05-2015 13:37]

Mijn platenkast

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Platenhuis Het Oor in Almere mag ook nog op de lijst :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• ReVision
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-08-2018
Iets meer dan een jaar geleden posten ik over een nieuwe LP die ik had gekocht.
Ging om een MFSL versie van Beck - Sea Change.

Direct nadat ik hem had gekocht, voerde ik hem in op Discogs en kwam ik erachter dat deze versie OOP (Out of Print) was en dat de prijzen online inmiddels een stuk hoger lag dan de €39,95 die ik ervoor betaald had. Prijzen gingen toen rond de €100-130 Ik heb daarom destijds besloten om hem voorlopig gesealed te houden.

Nu kwam ik hem onlangs weer tegen, aangezien hij toch nog gesealed was dacht ik laat ik hem eens op Discogs zetten. Erop gezet met een belachelijk prijs en de optie om erop te bieden en zien wat hij eventueel zou opleveren. Ik had de prijs op €500 gezet zodat ik zeker wist dat ik hem niet zomaar zou kwijt raken,

Nu krijg ik in de laatste 4 dagen, drie boden van €270, €280 en €300,- ex shipping. :|
Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om hem te verkopen, en ik houd er zelf ook niet van als mensen LP's opkopen en met abnormale prijzen doorverkopen, maar nu begin ik zelf toch een beetje te twijfelen.

Ik heb het geld niet nodig maar, de LP is nog gesealed en heb hem zelf dus nooit gedraaid en het is ook weer niet zo dat ik het album zo geweldig vind dat ik echt niet zonder kan.

Het gaat om deze release: http://www.discogs.com/Beck-Sea-Change/release/1987150

Geen idee wat ik ga doen, heb niet echt behoefte om hem te verkopen. Maar aan de andere kant €300,- blijft €300,-

| Discogs | Flickr |

• Servor
  • Niet online
Wat ik niet snap, zonder te oordelen, is dat je post dat je zo blij bent (met die lp, terecht ook) maar hem vervolgens een jaar lang niet draait...?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik heb deze LP zelf ook, ja de bedragen zijn absurd, maargoed dat zijn wel meer LP's, kijk maar eens naar de soundtrack van Inception (nu is daar gelukkig een reissue van 2015)

Deze LP zal ik nooit (zeg nooit nooit) verkopen, tenzij ik in geldnood zou komen te zitten, en niet omdat ik me geen 65" flatscreen kan veroorloven, maar meer van "als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen" en dan nog steeds zou ik hem niet weg doen, want van 2 LP's betaal je ook geen hypotheek.

Ik hou van verzamelen, koop sommige LP's die ik tegen kom gerust nog een keer als ik weet dat ze zeldzaam zijn. Maar als het mijn enigste exemplaar is, hou ik deze toch liever zelf.

Ieder zijn keus natuurlijk, aan de ene kant wat de gek er voor geeft, en aan de andere kant wie zegt dat met geld niet alles te koop is. Het bewijs wordt voor beide geleverd op Discogs zij het op een kleinere schaal.

discogs

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:46

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Hallo,

Ik heb pas een Mediator platenspeler van marktplaats gehaald, deze is (behalve de behuizing) exact gelijk aan de Philips 22GC002. Hij klonk bij degene waar ik hem gekocht heb perfect, aangesloten op een oude versterker via 5 pins DIN. Aangezien ik zelf geen DIN heb op mijn versterker of voorversterker, heb ik deze aangesloten via een verloopstekkertje van DIN naar tulp, vanaf daar naar de voorversterker en van de voorversterker naar de normale versterker.

Dit geeft echter een zware brom, daarom heb ik de DIN kabel van de platenspeler gehaald en er een tulp stekker aangesoldeerd, om vervolgens de voorversterker weer in te gaan en daarna de versterker. Er blijft echter ruis aanwezig. Ik heb de voorversterker getest, deze ruist niet. Ook de kabel van de voorversterker naar de versterker ruist niet. Tevens heb ik met een oudere versterker de phono aangesloten (dus zonder voorversterker), dit ruist ook. Wat kan ik nu het beste doen?

Ik ben van plan om een betere tulpkabel en tulpstekkers te kopen, aangezien de stekker die nu van de speler komt net een dropveter is. Kan het aan deze stekker liggen? Ik krijg wel gewoon geluid, maar door de brom/ruis is er niet naar te luisteren. Zelfs wanneer ik de platenspeler zelf uit heb staan hoor ik de brom.

Ik hoop dat jullie enig idee hebben, aangezien ik er zelf niet meer uit kom.

Hackintosh | Nintendo Switch | New Nintendo 3DS XL Hyrule | PSP E1000 | PS3 Phat 500GB CFW 4.81 | Nintendo Gamecube | MacBook collector | i7 3770k 24GB 1xGigabyte G1 GTX1070 | Xbox One S 1TB

• mr_petit
Je mist de aardedraad.
van de 5 dinpolen is er eentje aarde denk ik.
Deze is intern met de arm, het dek en de overige metalen delen verbonden.
Die gaat normaal naar je voorversterker. Daar zit een draaiklem op waar je de draad in kan vast draaien.

• Greveldinges

Greveldinges

Dus wanneer ik een aardedraad trek naar de voorversterker en deze daar in klem zou de ruis verdwenen moeten zijn? Er zit inderdaad een draaiklem op. Hoe kan het dan dat ik geen ruis krijg als ik de voorversterker gebruik op bijvoorbeeld mijn telefoon op een zacht volume? Heel erg bedankt voor het snelle antwoord _/-\o_

Hackintosh | Nintendo Switch | New Nintendo 3DS XL Hyrule | PSP E1000 | PS3 Phat 500GB CFW 4.81 | Nintendo Gamecube | MacBook collector | i7 3770k 24GB 1xGigabyte G1 GTX1070 | Xbox One S 1TB

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:45
De platter is weer een beetje toonbaar:

Ik heb eerst Cif gebruikt, daarna zilverpoets. Inmiddels heb ik een nieuwe snaar besteld, en dit weekend eens aan de slag met het chassis, de veren moeten een beetje afgesteld worden.

Verder ben ik tot nu toe toch erg tevreden met de Thorens, de kringloop waar ik 'm weg heb deinst er normaliter niet voor terug om behoorlijke prijzen te vragen voor apparatuur. De Thorens is er waarschijnlijk tussendoor geglipt ;)

Nieuwe aanwinsten van de afgelopen tijd:

Kraftwerk - Trans Europa Express
Kraftwerk - Autobahn

Afgelopen zaterdag ben ik in Annen bij de Boedelmarkt geweest, een kringloop met erg veel vinyl.
Daarom ook nog wat 'nieuwe' gebruikte aanwinsten:

Jean Michel Jarre - Oxygene
ELO - A New World Record
ELO - Out of the Blue
Toto - Past to Present
Blanket of Secrecy - Walls have Ears
Prince & the Revolution - Parade

en nog wat Phil Collins, Madonna & Boney M. :P
Binnenkort maar eens met de Knosti aan de slag.

• mr_petit
Greveldinges schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:37:
Dus wanneer ik een aardedraad trek naar de voorversterker en deze daar in klem zou de ruis verdwenen moeten zijn? Er zit inderdaad een draaiklem op. Hoe kan het dan dat ik geen ruis krijg als ik de voorversterker gebruik op bijvoorbeeld mijn telefoon op een zacht volume? Heel erg bedankt voor het snelle antwoord _/-\o_
Bij je telefoon heb je geen aardlus. Bij de speler wel.
Heeft ook met impedantie te maken.
Als je een microfoon zou gebruiken (een dynamische) dan is de kans al groter op een aardlus.
Maar met een draaitafel, die zelf op het lichtnet aangesloten zit, een electromotor bevat, wellicht een trafo bevat etc, is de kans op stoorvelden heel groot.
Je hebt dus een aarddraad nodig tussen draaitafel en voorversterker.
Bij zo'n din stekker zou dat de middelste pin moeten zijn, maar wellicht heb je ook nog een los punt op je draaitafel.

• Greveldinges

Greveldinges

mr_petit schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:07:
[...]

Bij je telefoon heb je geen aardlus. Bij de speler wel.
Heeft ook met impedantie te maken.
Als je een microfoon zou gebruiken (een dynamische) dan is de kans al groter op een aardlus.
Maar met een draaitafel, die zelf op het lichtnet aangesloten zit, een electromotor bevat, wellicht een trafo bevat etc, is de kans op stoorvelden heel groot.
Je hebt dus een aarddraad nodig tussen draaitafel en voorversterker.
Bij zo'n din stekker zou dat de middelste pin moeten zijn, maar wellicht heb je ook nog een los punt op je draaitafel.
Dit is inderdaad de middelste pin, bedankt voor de uitleg, het wordt nu wel wat duidelijker. Ik laat morgenavond even weten of het gelukt is, bedankt! Ik zal ook binnenkort even een betere foto posten van de speler zelf, nadat ik hem helemaal goed schoongemaakt heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-08-2022
Wat een heerlijke aankopen staan er weer hier in het topic :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Inderdaad, hartstikke mooi allemaal!

Sinds ik me wat meer verdiep in vintage platenspelers en versterkers, krijg ik steeds meer buikpijn.

Ooit, jaren terug, had ik een mooie Technics platenspeler. Inclusief element naar de stort gebracht ;w omdat het toerental niet constant was. Wist ik veel dat dat soort zaken eenvoudig op te lossen was en dat elementen niet onlosmakelijk vastzitten aan een speler.

Ook járen terug: een prachtige versterker die vanwege zijn leeftijd 'plopte', en niet zo'n beetje ook. Ik wipte gewoon op als er weer zo'n knal kwam. Ook naar de stort dus ;w .

Tja, en als ik dan de afgelopen maanden lees wat er allemaal mogelijk is om dit soort zaken te repareren......... Dat is dan echt de categorie 'had ik maar' :F .

Daarom: lekker alle vragen blijven stellen over elementen, snaren, armen, steuerpimpels, anti-skating, recappen, uitlijnen, aardlussen, tulpstekkers, kabels die door elfen bij volle maan zijn gesmeed. HEERLIJK! oOo

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 286904 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:03:
Hello hello! Aangekomen in deel 2...

Heb laatst de oude tulp stekkers vernieuwd in mijn Pioneer 112 door RU Connected kabels. Was wel effe wat gepiel, want kabels met veel laagjes, dus stuk dikker. Aarde laagje is een soort vlechtje waardoor lastiger in een puntje te draaien om het vast te solderen.

Uiteindelijk wel gelukt en geluid is prima, maar wanneer ik het volume opendraai en ik pak de headshell beet hoor ik een soort "spetteren", zeg maar statisch geluid. Tijdens het afspelen geen last meer van, dus puur tijdens het beetpakken van de arm.

Iets met aarde verbinding?
...Iemand nog een idee? Wehmut, jij hebt begin van het jaar toch ook zoiets gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Nu online

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Nieuwe score is binnen!

Van LB naar RO:
This Was - new stereo cut; Benefit - Steven Wilson remix; A Passion Play - Steven Wilson remix; War Child - 40th Anni, Steven Wilson remix.

Aqualung, Minstrel in the Gallery en Thick as a Brick staan nog in preorder.

>:) >:)

[Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 08-05-2015 13:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

InflatableMouse schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:07:
Nieuwe score ...

Aqualung, Minstrel in the Gallery en Thick as a Brick staan nog in preorder.

>:) >:)
Ah cool! Ben erg benieuwd hoe die klinken. Laat maar weten a.u.b.!
"Stormwatch" staat nog niet gepland geloof ik hé?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Nu online

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Anoniem: 286904 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:28:
[...]

Ah cool! Ben erg benieuwd hoe die klinken. Laat maar weten a.u.b.!
"Stormwatch" staat nog niet gepland geloof ik hé?
Geen idee eigenlijk, na Songs From the Woods ben ik afgehaakt. Dus na bovengenoemde wil ik eigenlijk Too Old To Rock N' Roll: Too Young To Die en Songs From The Wood hebben (hopelijk komen die dus nog door Steven Wilson's handen).

Passion Play staat nu op en die klinkt erg goed! SW levert goed werk! Persingen zijn ook erg mooi, ik denk dat ze bij Pallas vandaan komen maar ik weet het niet zeker. Kwalitatief zeker gelijkwaardig zou ik zeggen.

Oh en zou hem bijna vergeten: Stand Up! Die hoop ik ook nog te zien van SW!

[Voor 5% gewijzigd door InflatableMouse op 08-05-2015 13:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

[b]InflatableMouse schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:38:[/

Oh en zou hem bijna vergeten: Stand Up! Die hoop ik ook nog te zien van SW!
Ja lekker man! "Thick as a brick" is bij mij grijsgedraaid, dus wellicht ook maar eens vervangen...

"Your sperm's in the gutter, your love's in the sink..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greveldinges

Greveldinges

Inmiddels de aarde/massa fatsoenlijk aangesloten, de platenspeler klinkt nu echt perfect. Ik had geen idee dat vinyl zo goed kon klinken, het klinkt een stuk mooier dan cd's :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Je hebt je platen ook al gewassen? (zeker als je oudere platen draait.....)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greveldinges

Greveldinges

-

[Voor 100% gewijzigd door Greveldinges op 08-05-2015 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greveldinges

Greveldinges

Nee, ook stof is op dit moment nog een groot probleem... Heb al zo'n speciaal vinyl borsteltje besteld, samen met 100 hoezen met plastic binnenkant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
Dat is een goed begin, zo'n stofborsteltje is onmisbaar. Als je veel oudere / 2ehands platen hebt is bijvoorbeeld een Knosti om ze een wasbeurtje te geven ook zeker geen overbodige luxe. Ik heb de mijne bij conrad.nl besteld voor 39,95.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACRNM
  • Nu online
http://www.factmag.com/2015/05/07/pressed-to-the-edge-vinyl/

"the real problem is not in the pressing – the bottleneck is in the electroplating.”

"...the majors are actively trying to secure substantial vinyl production capacity at the remaining pressing plants. How? By paying in advance. There might even be presses completely reserved for certain companies. That techno EP can wait – Led Zeppelin can’t."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
ACRNM schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 08:53:
http://www.factmag.com/2015/05/07/pressed-to-the-edge-vinyl/

"the real problem is not in the pressing – the bottleneck is in the electroplating.”
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het vernikkelen van een stamper net zo lang of wellicht langer duurt dan de 1000 oid platen die je ermee kan persen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickuss
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 14:18
Weet niet of dit mag, maar ik post het toch maar omdat het voor jullie interessant kan zijn:
nee, net als de vorige keer (rickuss in "Het Grote Vinyl Topic") mag dit niet

[Voor 72% gewijzigd door teacher op 09-05-2015 16:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Misschien is het handig te vermelden wat de kosten / de te verwachten kosten ongeveer zijn

--edit, ah ik zie het, staat er toch...

[Voor 19% gewijzigd door Servor op 09-05-2015 15:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
cmndr_adama schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 01:27:
Dat is een goed begin, zo'n stofborsteltje is onmisbaar. Als je veel oudere / 2ehands platen hebt is bijvoorbeeld een Knosti om ze een wasbeurtje te geven ook zeker geen overbodige luxe. Ik heb de mijne bij conrad.nl besteld voor 39,95.
En dan kom je vanzelf in de wereld van de schoonmaakmiddelen.
Koop je ze?
Maak je ze zelf?
Wat werkt het beste?
Zelf ben ik nog zoekend, want het laatste dat ik wil, is dat mijn 'zwarte goud' er slechter van wordt.
Bovendien is Isopropyl (dat zie ik bij veel thuisbrouwsels terugkomen) niet in literverpakking bij het Kruidvat te halen.......
Wel heel leuk en interessant om uit te zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:07

Wimmel

Hello

Isopropanol haal ik in Duitsland, 6 liter voor €18,95

https://hoefer-shop.de/te.../6-x-1-l-isopropanol-99-9

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yjokt
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39
Ik heb een vraag voor de kenner.
Een tijd geleden heb ik een Dual 505-1 gekocht voor een prijs rond de €80,-.
Nu ben ik toevallig ook in het bezit gekomen van een JVC QL-A5.

Nu heb ik er niet dusdanig veel verstand van om te kiezen welke ik moet houden.
Het geluid van beide is uitstekend, maar welk van de twee zou jullie voorkeur genieten?

Dual 505-1 vs JVC QL-A5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:21
Hier heb ik het laatst ook gehaald. Prima service, met 2 of 3 dagen had ik het al in huis. Gedemineraliseerd water kun je voor ongeveer €0,50 per liter bij Kruidvat halen. Dit heb ik gemengd in een verhouding 1/3 isopropanol en 2/3 gedemineraliseerd water. Hieraan nog 3 of 4 druppels afwasmiddel toegevoegd. Dit mengsel maakt mijn platen prima schoon. Echter blijven er wel druppels achter op de platen, die wel uren kunnen blijven zitten.. Om dat te voorkomen kun je wetting agent toevoegen aan het mengsel, wat de oppervlaktespanning van het water breekt. Vandaag is er een flesje Amaloco H10 wetting agent binnengekomen, dit ga ik toevoegen aan het schoonmaakmengsel en testen. Ben benieuwd :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Dank voor de tip! Ik zal eens kijken. Enig punt is dat 6L wel veel is, maar dat is maar een detail :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

MartijnLoarne schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:05:
[...]

Hier heb ik het laatst ook gehaald. Prima service, met 2 of 3 dagen had ik het al in huis. Gedemineraliseerd water kun je voor ongeveer €0,50 per liter bij Kruidvat halen. Dit heb ik gemengd in een verhouding 1/3 isopropanol en 2/3 gedemineraliseerd water. Hieraan nog 3 of 4 druppels afwasmiddel toegevoegd. Dit mengsel maakt mijn platen prima schoon. Echter blijven er wel druppels achter op de platen, die wel uren kunnen blijven zitten.. Om dat te voorkomen kun je wetting agent toevoegen aan het mengsel, wat de oppervlaktespanning van het water breekt. Vandaag is er een flesje Amaloco H10 wetting agent binnengekomen, dit ga ik toevoegen aan het schoonmaakmengsel en testen. Ben benieuwd :)
Ik gebruik hetzelfde mengsel, alleen iets minder alcohol 1/4. Druppels blijven lang zitten, maar neem ik af met een hydrofieldoek van het Kruidvat, klaar

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
MartijnLoarne schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:05:
[...]

.. en ik maar denken dat het druppeltje afwasmiddel voor het breken van de oppervlaktespanning zorgt :F .
Laat even weten hoe je brouwsel werkt. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Mijn platen zijn in een minuutje droog met mijn zelfbouwwasser.

https://youtu.be/vqpWGb2Y7gk?t=40s

Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Yjokt schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:01:
Ik heb een vraag voor de kenner.
Een tijd geleden heb ik een Dual 505-1 gekocht voor een prijs rond de €80,-.
Nu ben ik toevallig ook in het bezit gekomen van een JVC QL-A5.

Nu heb ik er niet dusdanig veel verstand van om te kiezen welke ik moet houden.
Het geluid van beide is uitstekend, maar welk van de twee zou jullie voorkeur genieten?

Dual 505-1 vs JVC QL-A5
Waarom er een weg doen als ze allebei een goed geluid geven?
Ik kan me ook voorstellen dat de elementen die gemonteerd zijn medebepalend zijn voor je keuze.

En tja, ik ben DUAL-minded, dus bevooroordeeld ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:49

Pierre

Van nature lui!

Wimmel schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:11:
Mijn platen zijn in een minuutje droog met mijn zelfbouwwasser.

https://youtu.be/vqpWGb2Y7gk?t=40s
Van een oude suikerspin automaat of niet _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Een oude centrifuge.

Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
Vintage1967 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:10:
.. en ik maar denken dat het druppeltje afwasmiddel voor het breken van de oppervlaktespanning zorgt :F .
Laat even weten hoe je brouwsel werkt. Ik ben benieuwd.
Klopt, dat doet het ook wel. Voor de eerste paar platen gebruikte ik een mengsel met alleen isopropanol en demiwater, zonder afwasmiddel dus. Daarna voegde ik een paar druppels afwasmiddel toe, en de het duurde al een stuk minder lang voor de druppels eraf rolden. Het toevoegen van de wetting agent is een tip van dr. Thorens, hij gebruikt dit mengsel: 1/2 demiwater, 1/2 isopropanol, 3 of 4 druppels afwasmiddel en een klein vingerhoedje wetting agent. Vooralsnog ga ik testen met het mengsel dat ik nu al gebruik, met de wetting agent erbij. Als dat te vies is om nog te gebruiken ga ik een nieuw mengsel maken volgens het recept van dr. Thorens. De resultaten zal ik hier delen. :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yjokt
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39
Vintage1967 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:18:
[...]

Waarom er een weg doen als ze allebei een goed geluid geven?
Ik kan me ook voorstellen dat de elementen die gemonteerd zijn medebepalend zijn voor je keuze.

En tja, ik ben DUAL-minded, dus bevooroordeeld ;)
Het is meer dat ik geen ruimte meer heb in mijn kamer en het is zo onhandig ze op elkaar te zetten :P.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk element er in de winkel opnieuw op is gezet. Is er een manier om daarachter te komen, anders dan er langs te gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

MartijnLoarne schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:27:
[...]

Klopt, dat doet het ook wel. Voor de eerste paar platen gebruikte ik een mengsel met alleen isopropanol en demiwater, zonder afwasmiddel dus. Daarna voegde ik een paar druppels afwasmiddel toe, en de het duurde al een stuk minder lang voor de druppels eraf rolden. Het toevoegen van de wetting agent is een tip van dr. Thorens, hij gebruikt dit mengsel: 1/2 demiwater, 1/2 isopropanol, 3 of 4 druppels afwasmiddel en een klein vingerhoedje wetting agent. Vooralsnog ga ik testen met het mengsel dat ik nu al gebruik, met de wetting agent erbij. Als dat te vies is om nog te gebruiken ga ik een nieuw mengsel maken volgens het recept van dr. Thorens. De resultaten zal ik hier delen. :9
Waar kun je die wetting agent halen?
Ik herinner mij een site waar je samples kon bestellen, maar die zijn er toen mee gestopt dacht ik (iets te veel Tweakers die besteld hebben?. Ik wil het namelijk ook wel eens proberen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
Nyarlathotep schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 18:47:
Ik herinner mij een site waar je samples kon bestellen, maar die zijn er toen mee gestopt dacht ik (iets te veel Tweakers die besteld hebben?. Ik wil het namelijk ook wel eens proberen.
Hier kun je 500 ml bestellen. Dat zal voor de eerste tijd wel genoeg zijn ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Yjokt schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:41:
[...]

Het is meer dat ik geen ruimte meer heb in mijn kamer en het is zo onhandig ze op elkaar te zetten :P.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk element er in de winkel opnieuw op is gezet. Is er een manier om daarachter te komen, anders dan er langs te gaan?
Meestal staat er een merk en type op het element en hoef je dus niet terug naar de winkel.

Misschien dat deze pagina's je helpen om een keuze te maken o.b.v. de technisch data en de recenties:
Dual en JVC.

Zelf vind ik het 'floating chassis' van de Dual echt een pre. Die absorbeert veel trillingen.
Verder is het ook een keuze tussen Direct Drive en Belt Drive.
Op het eerste deel van Het Grote Vinyl Topic zul je merken dat de meningen daarover verdeeld zijn.

Tenslotte: het oog wil ook wat. En wat dat betreft vind ik de 505 echt de mooiste van de twee...... en je weet wie het schrijft O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACRNM
  • Nu online
Even nog navolgend over de discussie m.b.t waar het 'Grote Vinyl Topic' precies over moest gaan.
Wat ik wel mis tussen alle lappen technische tekst en uitleg etc. is gewoon soms wat leuke foto's.
Het hoeft echt geen 'show hier je setup' topic te worden maar ik raak die in een vierkant neergelegde nieuwe aanwinsten van LP's ook wel een beetje zat soms. Wat mij betreft mag er ook wel geregeld een leuke foto tussendoor van mooie spelers of eigen set-ups om het allemaal wat op te fleuren...

Dus om dan ook maar de daad bij het woord te voegen, hier ligt John Mayer (Live in Los Angeles) op de speler :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Erg mooie tafel om te zien die Dual. Ik doe ff met je mee, ik vind plaatjes van plaatjes ook leuk (check ook de vinyl sub op Reddit..). Dit Kiss album kwam ik vorige week tegen voor een knaak, geen krasje. Best leuk.

[Voor 9% gewijzigd door Wehmut op 09-05-2015 20:30]

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Nyarlathotep schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 18:47:
[...]

Ja dat was bij airproducts.
Die hebben een heel scala aan wettingagents.

Daar heb ik ongeveer 10 jaar geleden 5 verschillende samples besteld.
Ik heb toen een test gedaan door oplossingen te maken van 1/3 IPA, 2/3 gedestilleerd water en 2/1000 wetting agent (dus 2ml in 1 liter).
Ook heb ik toen dezelfde verhouding met afwasmiddel gemaakt en eentje zonder toevoegingen.

Wat ik toen gedaan heb is op een plaat van elke oplossing een druppel op de plaat gelegd, en na een paar vaste tijdsintervallen steeds genoteerd hoeveel cm het in de groef doorgetrokken was (die vloeistof loopt met de groef rond mee).
Degene die dat het snelst/verste deed was de beste wetting agent, en dat was in die test surfynol 104PA (oplossing 50% surfinol in 50% IPA).

Ook heb ik gekeken hoe het residu eruitzag toen het opgedroogd was, en van het afwasmiddel herinner ik me dat dat heel veel residu achterliet. Zo'n olieachtige glans, wat je soms ook in een zeepbel ziet. Daar had ik dus absoluut geen vertrouwen in.

Of ze nu nog zonder lastige vragen te stellen free samples opsturen weet ik niet. Destijds kreeg ik gewoon een doosje met 5 flesjes op m'n werk aangeleverd :)
Ik heb het in het vorige topic ook wel genoemd, maar ik weet niet of daar toen ook echt tweakers zich opgegeven hebben voor gratis samples.

Je kan ook fotowettingagents nemen: ILFORD ILFOTOL, Kodak photo flo, etc.

Chemieconcern DOW is ook een grote producent van wetting agents.

En voor de rest creatief zijn, en nadenken/lezen welke wetting agent wel en niet geschikt is. Vooral wetting agents waarbij vermeld staat dat ze bedoeld zijn voor moeilijk te bevochtigen materialen zoals plastic folies zijn geschikt (dus evt. ook wetting agents voor lijmen en inkten).
Je hebt er ook een heleboel die bedoeld zijn om grond te bevochtigen (zaadontkiemers etc), maar daar wordt wellicht meer gekeken naar gezondheid en mileu.

[Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 09-05-2015 21:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
ACRNM schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 20:18:
Wat mij betreft mag er ook wel geregeld een leuke foto tussendoor van mooie spelers of eigen set-ups om het allemaal wat op te fleuren...
[afbeelding]
Erg fraaie Dual inderdaad :)

Hier draait Kraftwerk - Electric Cafe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 8819
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een vraag
Ik kan me installatie niet waterpas zetten
Komt omdat de vloer van het huis schuin verzakt is
Ik zoek nu iets om de platen speler waterpas te kunnen zetten zoals vertstel doppen onder de platen speler

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je kunt natuurlijk ook (als de situatie het toelaat) de platen speler op een plankje van hout plaatsen die via muurbeugels opgehangen zijn aan de muur... Dan kun je hem gegarandeerd waterpas krijgen...

Overigens vindt ik een "Wat voor muziek staat er nu op?" foto ook altijd leuk (is zelfs een topic binnen www.vinl.net forum)... Zal binnenkort wel eens wat posten op dit vlak bij het grote vinyl topic deel 2 te zamen met het vinl-forum...

[Voor 3% gewijzigd door rcor op 09-05-2015 23:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Een plaatje, omdat het kan :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair

:P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Beestachtige machine. Origineel met dan een AT440mla?

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19:43

Ik doe mee met de 440MLa's :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACRNM
  • Nu online
Ook weer niet teveel foto's nu hé mannen ^_^

Iemand ervaring met dit boek trouwens? http://passionforvinyl.com
Niet te duur en leek op het eerste gezicht wel interessant, geen hele boeiende diepgaande info maar wel leuk voor erbij dacht ik zo...
Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee