Inleiding
Hallo en Welkom in het THORENS DIY Modificatie Topic, Ik ben Rens, 25 jaar en sinds een maandje of drie bezitter van een Thorens TD160 platenspeler. Omdat ik de Thorens TD160 standaard niet de mooiste vindt ook al is hij in een redelijke staat, heb ik besloten om de platenspeler voorlopig cosmetisch te gaan modificeren.
Achtergrondinformatie/Bronnen
Al ver voor mijn geboorte was Thorens een gevestigd merk op het gebied van platenspelers. In 1928 produceerde Thorens zijn eerste elektronisch aangedreven platenspeler. En heeft sindsdien zijn reputatie steeds verder opgebouwd en verstevigd onder de platenspeler markt. Veel audio-fielen zweren bij een Thorens, die tot op vandaag nog steeds zeer gewild is.
Met name de TD160 is een zeer gewild exemplaar en tot nog geen twee jaar geleden heeft Thorens daarom ook de TD160 opnieuw uitgebracht onder de naam TD160 HD, het prijskaartje voor de release was niet mals rond de 2000 euro.
The Analoge Dept
Thorens Wikipedia
Overview Thorens specificaties
zelf modificeren?
De Thorens TD160
Thorens Kopen?
Bij de aanschaf van een Thorens, komt net zoals in vele andere dingen nogal wat bij kijken.
Natuurlijk begint alles met het vast stellen van je budget, op marktplaats, hifi.nl - tweedehands rubriek maar ook zeker op eBay zijn veel Thorens platenspelers te vinden.
Wanneer je een platenspeler gaat bezichten, neem je natuurlijk altijd een plaat van je zelf mee die jij goed kent. Ook is het van belang dat je bij de Thorens het veersysteem controleerd (in het geval van een zwevende ophanging) en de "lubrication" van de poelie die in de schacht zit. Ook is het belangrijk dat je platter niet scheef is.
Laat je niet misleiden door de prijzen, sommige mensen doen alsof het ding alleen maar uit goud bestaat. Het is natuurlijk wel een wezenlijk verschil of je een speler met of zonder element koopt, dit kan toch al gauw zo''n 50 tot 100 euro aan verschil uitmaken op de verkoopprijs.
Op de website analogue-classics zijn onder andere de specificaties per type te vinden. Erg belangrijk in de zoektocht naar de tafel die jij wil.
Modificatie
De bedoeling is om de volledige houten ombouw, die nu om de speler heen zit te gaan vervangen voor een eigengemaakte ombouw die mij wat meer aanspreekt. Deze ombouw zal worden gemaakt van aan elkaar gelijmde MDF delen, die ik op maat heb laten zagen bij een zaagbedrijf. Deze zullen vervolgens geprimerd en afgelakt worden in een pianolak-zwarte kleur.
Het front paneel zou ik graag laten laseren, zodat het Thorens logo mooi uit het hout gesneden wordt. Vervolgens zal ik in de uitsparing transparante epoxy gieten waarin ik tevens 5 witte LED's zal verzinken. De hoop is dat wanneer de melkglazen plint tegen de voorzijde aangehecht wordt, het Thorens logo mooi zal oplichten wanneer de platenspeler in gebruik is.
Of ik alle aangeschafte onderdelen ga gebruiken staat nog niet vast, sinds het idee om de platenspeler te gaan aanpassen zijn mijn ideeën al weer een paar keer veranderd

![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Materialen, Gereedschap en Kosten
Voor de modificatie van de platenspeler maak ik gebruik van het volgende materiaal en gereedschap
Materiaal
- MDF 16 mm dik op maat laten zagen
- Melkglas, wordt aangehecht aan het voorpaneel om het oplichtende logo te laten doorschijnen.
- LED 5x 3V ledjes met
- Weerstand 5x geschikt voor 12V
- RVS-LED schakelaar geschikt voor 12V
- RCA-aansluitingen verguld, chassisdeel
- Relais schakelvoltage 12V, geschikt voor 230V te schakelen
- Enkelpolige aan/uit schakelaar, voor wellicht aan de achterzijde
- Euro Stekker 230V chassisdeel
- Belgom Alu, voor het polijsten van de platter
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Gereedschap
- Boormachine, (voor het snellere polijstwerk
)
- Boorkopborstel, bestaande uit schuurpapieren lamellen
- Belgom Alu, voor het afwerken van het gepolijste oppervlak
- Lijmklemmen, voor het bij elkaar houden van het frame
![]() | ![]() |
Kosten tot dusver
€ 150,00 - Aanschaf Thorens TD160 met Ultimo 20B MC Element
€ 15,70 - Belgom Alu
€ 4,50 - Vergulde RCA aansluitingen
€ 1,75 - Euro Stekker 230V
€ 4,75 - RVS-LED 12V aan/uit schakelaar
€ 3,95 - Relais 12V - 230V
€ 0,75 - Enkelpolige schakelaar
€ 2,50 - Op maat zagen hout
€ 42,00 - Logo laseren uit MDF (onder voorbehoud)
€ 35,00 - Melkglas plint (onder voorbehoud)
-------------------------------------------------------------------------
€ 260,00
Je zou kunnen zeggen dat dit al een hoop geld is, maar daarom is het ook een hobby project. En wanneer het klaar is zal ik de speler zo lang als ik kan koesteren. Het is immers mijn eerste echte DIY project, doorverkopen behoort dus niet tot de optie. In tegenstelling tot de meeste audio-fielen is dit dan ook maar een schijntje. En wellicht is het zelfs verkrachting van een goede originele platenspeler. Echter ik ga voor looks en het geluid "geloof ik wel" (voorlopig).
Werkinstructie
Polijsten
Als eerste ben ik begonnen met het polijsten van de platter, met de boorkop bestaande uit schuurpapier-lamellen. De platter heb ik tussen de bankschroef ingeklemd (uiteraard met hout ertussen, zodat de platter niet beschadigd raakte tijdens dit proces). Bij het opschuren/polijsten van de platterrand is belangrijk zoals met alles eigenlijk dat je het gereedschap het werk laat doen. Lichtjes drukken en heen en weer gaan over de platter zodat alle oxidatie die zich door de jaren heen heeft gevormd weggeschuurd kan worden.
Wanneer je naar eigen tevredenheid de platter opgeschuurd hebt kun je ervoor kiezen deze schoon te maken met een ontvettingsmiddel, of deze nog verder te behandelen. Ik heb voor het laatste gekozen en ben aan de slag gegaan met Belgom Alu, op aanraden van een medetweaker

Het aanbrengen van Belgom Alu gaat zeer eenvoudig maar is een vrij intensieve klus wanneer je dit met de hand uitvoert. Natuurlijk wordt werken beloond met een mooi glimmende platter.
Ervoor:
![]() |
Erna:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Behuizing
Vervolgens heb ik 16mm dik MDF op maat laten zagen bij de zagerij als basis voor mijn nieuwe behuizing, in mijn geval heb ik voor 4 kopse kanten gekozen en 4 zijkanten. In het geval dat er nog eens iets misgaat is het handig dat je nog een extra plankje achter de hand hebt. Een MDF plaat van 244 cm * 120 cm kost rond de 16 euro. (Ik had toevallig nog een strip liggen van 244 cm * 20 cm).
Tips voor de verhuizing naar zijn nieuwe ombouw
Voor de niet zo technisch onderlegde mensen, is het raadzaam wanneer je besluit je Thorens te gaan reviseren dat je een overzicht maakt van het aansluitschema van je platenspeler, om eventuele fouten of permanente schade te voorkomen. Je kan in principe gewoon je Thorens aan de onderkant openschroeven en het hele circuit overtekenen op papier/computer zodat je straks ook weer weet hoe alles zat aangesloten.
Tot zover mijn werkinstructie, de offerte bij het laser-bedrijf en de diverse glasleveranciers in de regio staan uit. En afhankelijk van die kosten maak ik de afweging of er een glazen paneel komt met een verlicht Thorens logo of een zwart afgelakte voorkant met een witte sticker.
Updates
Op deze plek zullen eventuele updates in het topic vermeld worden, de duur die ik voor ogen heb met dit project, bedraagt max twee maanden. Het meeste werk zal toch in de weekenden gebeuren.
Doel van dit topic
Natuurlijk als eerste een logboek bijhouden van alle ontwikkelingen voor de geïnteresseerden, open staan voor suggesties, tips en natuurlijk andere tweakers informeren

Voor dit topic is toestemming verleend door Abbadon
[Voor 100% gewijzigd door loewie1984 op 01-06-2009 22:37]