Toon posts:

Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 559.680 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02-2020

Wehmut

Quartz Lock

ACRNM schreef op zondag 10 mei 2015 @ 11:46:
Ook weer niet teveel foto's nu hé mannen ^_^

Iemand ervaring met dit boek trouwens? http://passionforvinyl.com
Niet te duur en leek op het eerste gezicht wel interessant, geen hele boeiende diepgaande info maar wel leuk voor erbij dacht ik zo...
Ja die heb ik. Leuk boek voor de borreltafel. Af en toe blader ik het nog door. Leuke verhalen, maar treedt ook veel in herhaling. Na 8 verhalen beginnen ze een beetje op elkaar te lijken, en taaltechnisch rammelt het flink (NL'er die in Engels schrijft) maar toch blijft het boeiend genoeg om door te lezen.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 08:49
mr_petit schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:59:
Kunnen inderdaad 2 dingen zijn:
1. je naald is inderdaad versleten. Dat resulteert of in groefruis, of overstuurde hoge tonen, doorgaans het beste te horen bij de binnenste groeven bij bepaalde platen (hard signaal, veel hoge tonen).

2. de afstelling van je element is niet goed. Dus de uitlijning in je headshell, maar ook de naalddruk en antiskating instelling.
Nou, het was inderdaad de naald die versleten was.
Nieuwe headshell (Technics) en een Audio Technica AT95E erop gemonteerd, alles afgesteld en wat een verschil zeg. :*)
Klinkt super!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:30
Fijn om te horen, geniet ervan :)

Gisteren waren we onderweg naar een natuurgebied om met de hond te wandelen toen we bij een rommelmarkt langkwamen. Natuurlijk gestopt en even rondgekeken, behalve de gebruikelijke handelaren was er ook iemand die gewoon z'n eigen platen van zolder verkocht a 1,50 per stuk. Ik heb de volgende nog meegenomen:

Womack & Womack - Conscience
Genesis - Vertigo
Mike Oldfield - Crises
Foreigner - Agent Provocateur
Madonna - Like a Virgin
UB40 - The best of Vol one

De 1e is in goede conditie, de laatste 5 zijn vrijwel nieuw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Overigens is, je verwacht het niet, de release datum van Amused To Death van Roger Waters weer eens aangepast. Stond voor ergens in juni geplanned maar kreeg net bericht dat het eind juli gaat worden. Achja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
Iemand een idee waar is een nieuwe snaar voor mijn Denon DP-300f kan halen? Ik kom hem nergens tegen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

loewie1984

music addict! pizza monster!!

spamsmurf schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:31:
Iemand een idee waar is een nieuwe snaar voor mijn Denon DP-300f kan halen? Ik kom hem nergens tegen?
eBay: http://www.ebay.com/sch/i...non+DP-300f+belt&_sacat=0
*O*

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
Die had ik inderdaad wel gezien maar heb dan toch mijn twijfels hoe 'precies' deze past bij mijn speler. Had dus gehoopt op een semi gerenommeerde hifi zaak.
(uiteraard wel bedankt voor het meedenken;-))

[Voor 5% gewijzigd door spamsmurf op 11-05-2015 12:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 11:09
Vorige maand heb ik een Pioneer PL-12D-ii gekocht. Aangezien ik het element dat erop zat niet kende, heb ik een nieuw element besteld, de Audio Technica CN5625AL. Nu heb ik deze gemonteerd, maar het lijkt alsof de boel een beetje scheef staat.

Nu denk ik dat het aan de arm ligt, omdat ook de headshell niet helemaal recht lijkt te staan, maar ik kom er niet echt achter waar, en of, ik dat kan aanpassen/verhelpen.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:39:
Je kunt natuurlijk ook (als de situatie het toelaat) de platen speler op een plankje van hout plaatsen die via muurbeugels opgehangen zijn aan de muur... Dan kun je hem gegarandeerd waterpas krijgen...
Garantie tot de deur. Als de vloer scheef loopt zou het heel goed kunnen dat de muur net zo min loodrecht is. Verstelbare pootjes zijn een oplossing. Constructie verzinnen met draadeinden en moeren kan ook. Maar dan moeten we wel meer gegevens hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Jorian29 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:01:
Vorige maand heb ik een Pioneer PL-12D-ii gekocht. Aangezien ik het element dat erop zat niet kende, heb ik een nieuw element besteld, de Audio Technica CN5625AL. Nu heb ik deze gemonteerd, maar het lijkt alsof de boel een beetje scheef staat.

Nu denk ik dat het aan de arm ligt, omdat ook de headshell niet helemaal recht lijkt te staan, maar ik kom er niet echt achter waar, en of, ik dat kan aanpassen/verhelpen.
Iemand een idee?

[afbeelding]
Laat dat beetje maar weg... dit staat nog schever dan die beroemde toren in Pisa ;). Absoluut niet de bedoeling lijkt me (maar een oplossing heb ik niet voor je...).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 08:01
Wehmut schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:21:
[...]

Beestachtige machine. Origineel met dan een AT440mla?
Beestachtig :Y
Nope, hij kwam zonder element, en na advies vanuit dit topic ben ik voor de AT440mla gegaan. Best wel een enorme vooruitgang vergeleken met het standaard Shure element die ik ook nog had van een Technics SL - D2

Instagram:Ambitielozemeisjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 8819
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
stresstak schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:13:
[...]

Garantie tot de deur. Als de vloer scheef loopt zou het heel goed kunnen dat de muur net zo min loodrecht is. Verstelbare pootjes zijn een oplossing. Constructie verzinnen met draadeinden en moeren kan ook. Maar dan moeten we wel meer gegevens hebben.
Het is een inkel set met originelen verrijdbare kast
De platenspeler staat los in de kast op een plank daarboven op een glasplaat die je open kan doen
Probleem is dat ik alles originelen wil houden
Maar ik denk dat ik een oplossing heb
Een losse plank met daaronder stel bouten die ik in en uit kan draaien
Die zet ik op de originelen plank en daarop de platenspeler

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Anoniem: 8819 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:43:
Maar ik denk dat ik een oplossing heb
Een losse plank met daaronder stel bouten die ik in en uit kan draaien
Die zet ik op de originelen plank en daarop de platenspeler
Prima. Dat zou ik ook voorgesteld hebben. Zelf heb ik de verstelbare-pootjesplank onder de plank met de draaitafel er op. Dan zie ik rondom tenminste de originele plank, wel zo fraai.
Overigens is het geen plank maar een natuurstenen tegel bij mij. Zwaarder, meer massa, minder trilling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:35:
Ook heb ik gekeken hoe het residu eruitzag toen het opgedroogd was, en van het afwasmiddel herinner ik me dat dat heel veel residu achterliet. Zo'n olieachtige glans, wat je soms ook in een zeepbel ziet. Daar had ik dus absoluut geen vertrouwen in.
Ik lees alleen maar mee. Afwasmiddel, de naam doet vermoeden dat het is om de afwas mee te doen en dus weekt het en is het geparfumeerd. Dat het sporen achterlaat is geen ramp, het vaatwerk hoort nagespoeld te worden.
Je kan ook fotowettingagents nemen: ILFORD ILFOTOL, Kodak photo flo, etc.
Wetting agents zijn in de fotowereld bedoeld om te zorgen dat ontwikkelde films streeploos opdrogen na het spoelen. Ik vind het dan ook bijzonder dat er hier mengsels voorbij komen die zowel afwaszeep als spoelmiddel bevatten, tegelijkertijd. Idealiter zou je de gewassen platen naspoelen met de wetting agentoplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:10
De wetting agent is bij het reinigen van platen niet bedoeld om e.e.a. snel te laten drogen, maar om de oppervlaktespanning van de schoonmaakvloeistof te verlagen, waardoor die dieper in de groef dringt en dus meer schoon kan maken.

Watermoleculen trekken elkaar aan en vormen zo kleine bolletjes die te groot zijn om in de diepste groef te geraken. De wetting agent vermindert die aantrekkingskracht tussen de watermoleculen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 04:44
@ Jorian29 :

De headshell is meestal wel voorzichtig bij te buigen, kan er prima tegen als je niet als een botte beil te werk gaat. Wel de arm vasthouden zodat er geen druk op de lagers komt.

[Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-05-2015 18:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik ken de PL-12D arm niet, maar aangezien het een Japanse S-arm is met SME aansluiting ga ik er vanuit dat er 1 of 2 piepkleine schroefjes onderaan de arn zitten bij de SME aansluiting. Met een klein spiegeltje kan je deze wel zien. Als je die iets los draait kan je de headshell monteren en waterpas draaien, en dan de schroefjes weer vastzetten.

De grootste uitdaging is het losmaken van die schroefjes, er is weinig ruimte om te werken. Een geschikte schroevendraaier is dus noodzaak, of je moet de hele arm even (...) van de speler verwijderen. Ook willen die kleine schroefjes na zoveel jaar nog wel eens zo vast zitten dat je ze moeilijk los krijgt zonder schade aan de schroefjes. Dan niet forceren maar altijd eerst wat WD40 o.i.d. toepassen en een nachtje laten intrekken.

Oh en echt gaan zitten buigen aan je headshell zou ik niet gaan doen, zeker niet als ie in de arm gemonteerd zit. Dat vindt die arm niet leuk. Bovendien is het niet de oplossing, tenzij de headshell echt scheef is. Dit is wel redelijk eenvoudig te testen mbv een andere headshell, zit die ook scheef dan weet je genoeg. Tijdens het vastdraaien van de headshell is er trouwens altijd wel wat speling in de stand van de headshell, houd je de headshell niet vast bij het aandraaien dan zit ie waarschijnlijk maximaal met de linkerkant omlaag (zoals bij jou).

[Voor 26% gewijzigd door Cap op 11-05-2015 21:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Iemand een idee?

[afbeelding]
De azimuth setting van je element ziet er niet goed uit zeg... Sommige platenspelers hebben een schroefje bij de SME-connector van de headshell welke je de mogelijkheid geeft om de headshell recht te zetten in het geval dat deze scheef staat... Handig hulpmiddel is een kleine spiegel die je bij het rechtzetten kan helpen om 'm exact horizontaal te krijgen, mits je dat schroefje hebt...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:48
stresstak schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:17:
[...]
Idealiter zou je de gewassen platen naspoelen met de wetting agentoplossing.
In mijn ogen is het hele schoonmaakmiddel de wettingagent oplossing.

Zoals al gezegd heeft de wetting agent als doel de oppervlaktespanning te verlagen, waardoor het beter in de groeven treedt.

Dat helpt idd ook met drogen, omdat de vloeistof op de plaat meer de neiging heeft een dunne film te vormen dan druppels. En je vloeistof.... die is vuil tot op zeker hoogte. Alles wat van de plaat afdruipt hoeft niet op de drogen. Daarom is een systeem met extractie in weze ook beter. Maar dat zuigmondje wordt ook vuil.

Nu is een schoonmaakvloeistof die deels op alcohol gebaseerd is al 1 grote wettingagent, omdat alcoholmoleculen ook een apolaire kant hebben en dus geen afstootverschijnselen hebben op pvc, maar een extra wettingagent erbij maakt dat effect alleen maar groter.

Ook hebben wettingagents doorgaans het effect dat ze schuimvorming tegengaan.

Naspoelen is natuurlijk beter, maar dat is eigenlijk gewoon een 2e wasbeurt. Vanuit die filosofie is naspoelen na het naspoelen nog beter. En nog beter is dat je het dan toch nog een keertje naspoelt.
Succes met je 1250 platen :P
De vloeistof is ook niet gratis ;)

In principe wil je zoveel mogelijk effect hebben met zo min mogelijk wasbeurten. Het hangt ook van de plaat af. De ene is veel vuiler dan de andere, en moet soms nog een keer gewassen worden. Maar het draait allemaal om tijd en kosten.
coinman63 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:54:
De wetting agent vermindert die aantrekkingskracht tussen de watermoleculen.
De wetting agent vermindert niet de aantrekkingskracht tussen watermoleculen (dat zou betekenen dat het kookpunt daalt), maar vermindert de afstootkracht tussen (polaire) watermoleculen en (apolaire) pvc moleculen.
(Een polair deeltje wordt afgestoten door een apolair deeltje een aangetrokken door een ander polair deeltje.)

Een zeep doet dat ook, en het toevoegen van alcohol aan water doet dat ook. Dat zijn in dat opzicht allemaal wettingagents. Maar een echte wettingagent is er natuurlijk zo goed mogelijk op samengesteld dat hij dit in de kleinste concentratie het best doet met de minste bijwerkingen.
Elk molecuul dat een polaire kop heeft en een apolaire staart kan als wetting agent werken en ook min of meer als een zeep (micel vorming). Wat je krijgt is dat de polaire kant van de wetting agent (of zeep) zich naar het water keert (en dus aangetrokken wordt door het water), en dat de apolaire kant zich naar het pvc keert en dus aangetrokken wordt door het pvc. Zo vormt het een brug.

Wat er extra in afwasmiddelen zit zijn bepaalde glansmiddelen. Een glansmiddel is eigenlijk een coating die achtergelaten wordt op het glas, Een beetje vergelijkbaar met de coating op een cameralens. Bij een plaat heeft dit natuurlijk geen doel en kan alleen maar ongewenste effecten veroorzaken. Die glansmiddelen kunnen ook kalkremmers zijn, Dat zijn dan vaak andere zouten, zuren etc. Alles om maar te zorgen dat er geen calciumcarbonaat neerslaat. Ook bij platen geen probleem, want voor het waterdeel neem je gedeioniseerd/gedestilleerd water. Maar daar doe je de afwas niet mee... :+

[Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 11-05-2015 21:28]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n41r0j
Ik heb al voorzichtig geprobeerd om de headshell inderdaad wat 'meer naar rechts' vast te zetten, maar de headshell kan er echt maar op 1 manier op. Ik vind de arm ook wat wiebelig, dus ik zal eens kijken of ik die twee kleine schroefjes kan vinden. Heb ik gelijk een goede bestemming voor hemelvaartsdag, ik moest em toch nog eens flink ontstoffen. Bedankt zover!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55

kraats

Ik rol

Iemand een idee?

[afbeelding]
Zoals hierboven al gezegd kun je inderdaad met kleine schroefjes vlakbij je headshell deze rechtzetten. Als je een schroefje onder bij het draaipunt van je arm losdraait kun je de arm tot rechts naast je platenspeler draaien zodat je er beter bij kunt. Tenminste, dat is bij mijn 12D wel zo.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Ik heb hier ook een losse arm van een pl-12D liggen, maar daarmee kan je met het schroefje de hoek niet verstellen. Ik heb het zonet even bekeken.
Dat schroefje gaat in een vast gaatje, zowel door de arm als de connector.

Wat ook zou kunnen is dat die headshell gewoon niet meer helemaal lekker is en gedraaid is om z'n sme connector. Die zit daar normaal op vastgeklonken, maar dat kan natuurlijk getordeerd worden.

Je zou het moeten kunnen zien aan de sme connector op de arm. Daarin zitten 2 groefjes (door het bovenste groefje valt dat pinnetje op de headshellconnector). Die moeten haaks op de plaat staan. Wellicht kan je daar een speelkaart oid tussensteken om te zien of die rechtstaan.
Staan die recht, dan is je headshell dus niet goed, en staan ze niet recht, dan is er iets mis met de sme connector in je arm.

Voor de duidelijkheid: mijn arm heeft dus 1 schroefje aan de onderkant. Ik heb idd ook wel eens armen gezien met 2 schroefjes en waarbij je het wel zo kon afstellen. Maar de arm die ik heb (en die komt van een pl-12d) die heeft dat niet. Maar volgens mij bestaan er van de pl-12D ook heel veel versies, wellicht met verschillende features.

[Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 11-05-2015 22:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:15:
In mijn ogen is het hele schoonmaakmiddel de wettingagent oplossing.
Zoals al gezegd heeft de wetting agent als doel de oppervlaktespanning te verlagen, waardoor het beter in de groeven treedt.
Als ik het vanuit het films ontwikkelen benader, zou ik het afwasmiddel weglaten. Zo technisch als jij het beschrijft doet dat hetzelfde als de pure wetting agent. Zich wiggen tussen vuil en plaat. En bij mijn negatieven ook nog streeploos opdrogen en de film antistatisch achterlaten.
Naspoelen is natuurlijk beter, maar dat is eigenlijk gewoon een 2e wasbeurt. Vanuit die filosofie is naspoelen na het naspoelen nog beter. En nog beter is dat je het dan toch nog een keertje naspoelt.
Succes met je 1250 platen :P De vloeistof is ook niet gratis ;)
De vloeistof kostte niet zoveel en het verbruik was ook niet te hoog in de doka. De meeste platen overigens, deed ik vooral als ik ze net had en daarna na ampele beoordeling. 1000+ heb ik er al lang niet meer, die tijd is geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
En nog een platenspeler erbij:

Verassing van m'n vriendin _/-\o_

En omdat het kan nog eentje van de Thorens in actie - weer een beetje glimmend na de poetsbeurt afgelopen weekend:

[Voor 46% gewijzigd door cmndr_adama op 11-05-2015 22:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

gaaf! Gefeliciteerd ook !

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
www.pickupnaald.nl

Hier heb ik mijn nieuwe naald besteld
Misschien als anderen mensen ook goedkope naalden zoek ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
De meeste onder ons hier bestellen bij William Thakker in Duitsland (www.thakker.eu)... En die is nog goedkoper dan pickupnaald.nl... Dus nu een tip terug naar jou voor in de toekomst voor je weer te veel betaald... :)

[Voor 6% gewijzigd door rcor op 11-05-2015 23:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
stresstak schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:37:
[...]

Als ik het vanuit het films ontwikkelen benader, zou ik het afwasmiddel weglaten. Zo technisch als jij het beschrijft doet dat hetzelfde als de pure wetting agent. Zich wiggen tussen vuil en plaat. En bij mijn negatieven ook nog streeploos opdrogen en de film antistatisch achterlaten.
Ik gebruik geen afwasmiddel in mijn schoonmaakvloeistof. Nooit gedaan en ook nooit aangeraden.

Het werkt minder goed dan een echte wetting agent (althans, in het experiment wat ik hier beschreven heb), en het heeft ongewenste neveneffecten. Het laat meer residu achter.
De vloeistof kostte niet zoveel en het verbruik was ook niet te hoog in de doka. De meeste platen overigens, deed ik vooral als ik ze net had en daarna na ampele beoordeling. 1000+ heb ik er al lang niet meer, die tijd is geweest.
Wat veel of weinig kost moet iedereen voor zichzelf uitmaken, dus ik weet welk punt je hier probeert te maken.
De een heeft een paar platen en de andere duizenden. Je hebt ook mensen die helemaal geen platen hebben, die hebben helemaal weinig kosten :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
rcor schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:14:
De meeste onder ons hier bestellen bij William Thakker in Duitsland (www.thakker.eu)... En die is nog goedkoper dan pickupnaald.nl... Dus nu een tip terug naar jou voor in de toekomst voor je weer te veel betaald... :)
Jammer dat hun dus geen inkel /bose naald levert had hun al gevonden
Mijn naald hebben ze dus niet
Bij die link van mij kan ik wel de bose naald vinden voor 18 euro
Maar bedankt voor de tip ze hebben wel weer anderen dingen

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het gaat niet alleen om de prijs maar ook om de kwaliteit. Goedkoop een naald vinden voor een vroeger gangbaar element is de kunst meestal niet. Goedkoop een originele, of goede vervangende naald krijgen des te meer. Vervangingsnaalden passen dan altijd wel (het stukje plastic dat je in de headshell steekt), maar de gebruikte naald is vaak een universele, dus niet afgestemd op het element. En het diamantje is dan vaak ook nog eens niet van de beste kwaliteit (materiaal / slijping).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 22:27
Cap schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:59:
Het gaat niet alleen om de prijs maar ook om de kwaliteit. Goedkoop een naald vinden voor een vroeger gangbaar element is de kunst meestal niet. Goedkoop een originele, of goede vervangende naald krijgen des te meer. Vervangingsnaalden passen dan altijd wel (het stukje plastic dat je in de headshell steekt), maar de gebruikte naald is vaak een universele, dus niet afgestemd op het element. En het diamantje is dan vaak ook nog eens niet van de beste kwaliteit (materiaal / slijping).
Misschien heb ik weer eens veel te veel betaald, maar toen ik een jaar of wat geleden de keuze had tussen een naald van € 132,00 en een van € 19,95 heb ik voor de eerste gekozen. Tot nu toe heb ik daar absoluut geen spijt van gehad. Waar ik in mijn onkunde niet goed naar heb gekeken is een volledig nieuw element :F . Dat is dan wel weer jammer. Maar ik zie dat maar als leergeld ;) . Bovendien, door die nieuwe naald ben ik me verder gaan verdiepen in de platenspeler zelf en heb ik nu de tijd om rustig te kijken naar een nieuw element.

Ach, je bent nooit uitgeleerd volgens mij. En dat maakt onze hobby (of moet ik zeggen: passie) zo machtig mooi oOo .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg soms ook wel eens het idee dat de headshell van mijn SL1210 niet helemaal recht zit. Maar dat kan ook verbeelding zijn.
Nu kan ik natuurlijk niet een waterpas overdwars over die headshell leggen om te zien of deze niet scheef staat.
Zijn er kleine lichte mini-waterpasjes te krijgen ergens? Of is er een andere meettruc?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 14:46
truc met een spiegel, is op internet wel eea over te vinden, komt erop neer dat je (draaitafel uit!) de naald op een spiegeltje zet (voorzichtig en zonder antiskate) en zo makkelijk kan zien of deze haaks staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:07
Onlangs heb ik een 2dehands pro-ject debut III voor een leuke prijs kunnen kopen. De reden was aangezien er geen voedingsadapter bijzit (16V AC) en hier en daar het mdf niet meer in een al te beste staat was.

Na heel wat online opzoekwerk waar de adapter uitverkocht was ben ik dan maar achter de hoek een prijs gaan vragen waarbij 51 euro hun beste prijs was.

Nog maar eens online een vraag gestuurd naar pro-ject zelf of ik deze niet rechtstreeks zou kunnen kopen werd ik doorverwezen naar de invoerder in België. Wat blijkt, de adapter is zo te verkrijgen voor 8,71 euro. Dat een winkel iets wil verdienen snap ik best maar dat hij de prijs maal 6 doet vind ik licht overdreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Devler schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:00:
....... Dat een winkel iets wil verdienen snap ik best maar dat hij de prijs maal 6 doet vind ik licht overdreven.
Zo'n handeltje wil ik ook wel opzetten :7 .
Geld moet rollen, nietwaar :Y !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:59

masauri

aka qwybyte

Men lief begint ook stilaan de vinyl kriebels te krijgen.
Zal misschien wat te maken hebben met t feit dat ik de 7" single van het nummer waar we voor t eerst samen op gedanst hebben gekocht had en laten signeren door de artieste zelf :p
Zo heb ik haar der eerste LP (http://www.discogs.com/Ho...ower-Milk/release/6909866) cadeau gedaan en nu zit ze zelfs te denken wat de mogelijkheden zijn om platen op te hangen e.d.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 15:06

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

CooL!

Vandaag Minstrel in the Gallery (Jethro Tull) binnen. Ook weer de Steven Wilson remix. Wat klinken ze lekker zeg!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zojuist een plaat door de Knosti wasstraat gehaald. Mijn goedje (80% gedenatureerd water en 20% isopropanol) heb ik voor het eerst aangevuld met een wetting agent van het merk WAC.
Ik heb een heel klein scheutje door de literfles gedaan.
Maar nu lijkt het wel alsof het goedje als 'olie' aan de plaat blijft plakken.
Normaal zag ik na een korte tijd het goedje uit de groeven lopen, al duurde het wel een paar uur voor alles droog was. Nu zie ik dat helemaal niet gebeuren.
Nu lijkt het alsof de plaat droog is, maar het goedje blijkt nog in de groeven te zitten.
Doe ik iets verkeerd?

Edit: Na een kleine 45 minuten lijkt de plaat kurkdroog :D

[Voor 4% gewijzigd door Nyarlathotep op 12-05-2015 20:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
6 liter voor 19 euro is heel goedkoop. Heb je gelijk voor je hele leven genoeg.

Wil je 1 liter, dan kan je bij drogisterij de lang in rotterdam terecht. 1 liter voor €8,25 (verzendkosten weet ik ff niet, je zou ook in theorie langs kunnen gaan als je daar in de buurt woont)
http://www.drogisterijdelang.nl/productCategory/153
Yjokt schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:01:
Ik heb een vraag voor de kenner.
Een tijd geleden heb ik een Dual 505-1 gekocht voor een prijs rond de €80,-.
Nu ben ik toevallig ook in het bezit gekomen van een JVC QL-A5.

Nu heb ik er niet dusdanig veel verstand van om te kiezen welke ik moet houden.
Het geluid van beide is uitstekend, maar welk van de twee zou jullie voorkeur genieten?

Dual 505-1 vs JVC QL-A5
Hoezeer ik ook dual fan ben, zou ik voor de jvc gaan.

De dual heeft een ULM arm, die behoorlijk licht is, en zonder adaptertje geen 1/2" elementen kan monteren.
De lichte arm beperkt je wat in de elementkeuze. Bij de jvc heb je daar minder last van; die arm is 'middelzwaar'

[Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 12-05-2015 20:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Nyarlathotep schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:53:
Zojuist een plaat door de Knosti wasstraat gehaald. Mijn goedje (80% gedenatureerd water en 20% isopropanol) heb ik voor het eerst aangevuld met een wetting agent van het merk WAC.
Ik heb een heel klein scheutje door de literfles gedaan.
Maar nu lijkt het wel alsof het goedje als 'olie' aan de plaat blijft plakken.
Normaal zag ik na een korte tijd het goedje uit de groeven lopen, al duurde het wel een paar uur voor alles droog was. Nu zie ik dat helemaal niet gebeuren.
Nu lijkt het alsof de plaat droog is, maar het goedje blijkt nog in de groeven te zitten.
Doe ik iets verkeerd?

Edit: Na een kleine 45 minuten lijkt de plaat kurkdroog :D
Uhm. Volgens mij hoef je letterlijk echt maar een paar druppeltjes toe te voegen hoor, geen "scheutje".

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07-2022
@InflatableMouse

Hoeveel doe jij er normaal dan bij? Ik gebruik meestal 2-5 druppels afhankelijk van het aantal platen die door de wasstraat moeten. Zo heb ik eergisteren nog een plaat van Level 42 gewassen, wat kwam daar een troep vanaf :X

[Voor 7% gewijzigd door TweakedTea op 13-05-2015 11:31]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Even vooropgesteld dat ik zelf (nog geen) wetting agent gebruik, heb ik wel in het begin vaatwasmiddel gebruikt en dat was echt letterlijk maar 1 druppel op 1 liter mengsel van gedeminiraliseerd/isopropyl.

Wasmiddel is troep, het laat rotzooi achter en gelukkig heb ik er nooit veel platen mee gedaan (en alleen oude tweedehandse). Ik raad dat echt af.

De wetting agent is eigenlijk alleen bedoeld om te zorgen dat de oppervlaktespanning van het water breekt zodat het beter in de groeven vloeit. Dat helpt bij het oplossen en wegspoelen van vuil wat in de groeven zit. Het maakt ansich niet beter schoon en in tegenstelling tot wat sommige mensen denken is dat druppeltje wasmiddel daar ook niet voor bedoeld; de alcohol doet het schoonmaakwerk, lost vet en huidzuren op van vingerafdrukken en door de wetting agent vloeit alles mooi egaal weg en blijven er geen druppels achter met potentieel vuil wat weer opdroogd. Dat is volgens mij de enige bedoeling van de wetting agent. Als ik het mis heb, voel je vrij om me te corrigeren >:) .

Ik denk dus zelf dat de hoeveelheid wetting agent die je toevoegd niet af zou moeten hangen van de hoeveelheid platen die je schoonmaakt maar bepaald wordt door de hoeveel mengsel wat je hebt. ik zou het als volgt proberen, als ik 1 liter mengsel maak en er 1 druppeltje wetting agent bij doe, vloeit het dan al mooi of parelt het nog/trekt het snel weg uit de groeven? Indien twee het geval is, doe een druppel extra, etc, net zolang tot het egaal vloeit.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb nu in totaal 6 platen gewassen met mijn mengsel, waar wellicht iets minder wetting agent bij had gekund :P
Er zit geen residu meer op de plaat, waar ik voorheen nog van die opgedroogde druppels zag zitten.
Toch heb ik wel twee oude platen die beroerd klinken, met een schel en overstuurd hoog.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Nyarlathotep schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:03:
Toch heb ik wel twee oude platen die beroerd klinken, met een schel en overstuurd hoog.
Klinkt als versleten?

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja, ik had ze nog even goed bekeken en het is nauwelijks te zien.
Ze waren wel erg stoffig, en krakerig bij het afspelen. Dat krakerige is na het wassen goeddeels weg maar... Helaas. Kat in de zak. Dat is hét probleem met tweedehands platen. Ze kunnen er nog zo goed uit zien, als ze kapot zijn gedraaid (al dan niet met een beroerde naald) dan heb je pech.

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07-2022
@InflatableMouse

Zo bedoelde ik het ook, ga geen 2 liter emmer maken voor 2 platen :+

Moet zeggen, een gewassen plaat glimt wel heel mooi B)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Iemand ervaring met USPS zendingen uit de VS?

Het is een zending LP's en staat al ruim 48 uur op:

May 11, 2015 , 3:06 pm Customs Clearance

Terwijl tie 9 uur eerder al aan was gekomen in Amsterdam.

• 6772Chevy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-07-2018
InflatableMouse schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:45:
Iemand ervaring met USPS zendingen uit de VS?

Het is een zending LP's en staat al ruim 48 uur op:

May 11, 2015 , 3:06 pm Customs Clearance

Terwijl tie 9 uur eerder al aan was gekomen in Amsterdam.
Dan heb je grote kans op wat douane kosten...

• mr_petit
Nyarlathotep schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:30:
Ja, ik had ze nog even goed bekeken en het is nauwelijks te zien.
Ze waren wel erg stoffig, en krakerig bij het afspelen. Dat krakerige is na het wassen goeddeels weg maar... Helaas. Kat in de zak. Dat is hét probleem met tweedehands platen. Ze kunnen er nog zo goed uit zien, als ze kapot zijn gedraaid (al dan niet met een beroerde naald) dan heb je pech.
Kan ook een slechte persing/opname zijn. Wellicht nog een keer wassen als vuil heel vast/diep in de groeven zit.

Ik doe trouwens wel wat meer wetting agent in mijn mengsel. Ongeveer een vingerhoedje vol zeg maar. (10-20 druppels schat ik)

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja, op het potje staat 5ml per liter. Dat is wel wat er bij mij doorheen zit.

Die twee platen zijn echt gaar, zojuist weer even geluisterd. Dan maar terug naar de platenzaak. Ook was was het maar 5 euro, ze moeten hun plaatjes wel controleren....

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Zoals ik al zei, met wetting agent zelf heb ik nog geen ervaring.

Laat dat dan toch niet stiekum iets achter als het opdroogt? Kan me haast niet voorstellen dat het "verdwijnt", zeg maar.

• mr_petit
Net zoals water of alcohol niet verdwijnt?

Uiteindelijk moet je gewoon je brouwsel testen. Als het werkt dan werkt het.
Bij de knostivloeistof laat het residu heel duidelijk een pluis achter op de naald; een merkbaar ongewenst effect.
Al is dat residu op de plaat niet hoorbaar (heel fijn en als een gelijkmatige coating verdeeld). Pas als de pluis op de naald zit (en je het niet schoonmaakt) kan er op een gegeven moment een echt harde klont aankoeken.
Dat moet je absoluut voorkomen, want dan ga je het echt horen (ik was ooit een keertje lui, dus zo kwam ik erachter....)

Dat effect heb ik bij mijn eigen brouwsel niet kunnen constateren. Ik heb nooit iets aan de naald zien hangen.

[Voor 119% gewijzigd door mr_petit op 13-05-2015 20:58]

Anoniem: 8819 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:19:
[...]

Jammer dat hun dus geen inkel /bose naald levert had hun al gevonden
Mijn naald hebben ze dus niet
Bij die link van mij kan ik wel de bose naald vinden voor 18 euro
Maar bedankt voor de tip ze hebben wel weer anderen dingen
Dat hebben ze wel, maar dan onder het merknaam Audio Technica... Bose/Inkel hebben net zoals velen anderen Audio Technica elementen gerebrand... Op jou Bose / Inkel set zit zover ik kan zien een AT91 element welke door Bose / Inkel omgedoopt is tot Bose ST-870... Kosten bij pickupnaalden.com 25 euro excl. verzendkosten: http://www.pickupnaalden.com/produkt_detail.asp?M=Bose_ST-870_Geel_7659_6682

Bij William Thakker kost een originele AT-91 naald 19,95 euro: https://www.thakker.eu/en...91-genuine-stylus/a-6101/

Incl. verzendkosten zal dit element ongeveer net zo duur zijn als bij pickupnaalden.com... 't is maar dat je het weet voor in de toekomst...

Tevens nu aan het luisteren naar het album Rowwen Hèze van de band Rowwen Hèze om actiever te laten zien welke muziek er op staat:

[Voor 13% gewijzigd door rcor op 13-05-2015 21:29]

• Niet online
Aan rcor
Sorry maar het kost 18 euro heb het zelf besteld met verzenden 22 euro geen idee hoe je bij 25 euro ex komt
Excuus Suijkerbuijk... Je hebt gelijk... Zat per ongeluk bij pickupnaalden.com en jij had 'm besteld bij pickupnaald.nl, de volgende keer toch nog eens beter lezen alvorens ik reageer... Maar die jij besteld hebt is wel een kloon en geen originele Audio Technica zoals ik het nu kan zien... Een kloon kost bij William Thakker 11 euro excl. verzendkosten, maar ook die zou ik niet bestellen... Een originele van Audio Technica is namelijk altijd beter dan een (Tonar) kloon... Ongeacht of je 'm bij William Thakker of bij pickupnaald.nl besteld...

[Voor 13% gewijzigd door rcor op 13-05-2015 21:44]

• Vintage1967
Ik heb de aansluitpunten van mijn element en het kabeltje schoongemaakt met alcohol en vervolgens met contactspray 'behandeld'. Van zwart naar koper, zeg maar.

Een kleine stap voor de mens, een grote stap voor het oor. Je hoort het verschil echt d:)b ! Ik blijf me verbazen :Y !

• Mrs Redhair
Ik denk dat ik er ook maar aan moet geloven dat platen wassen. Lui kreng als ik ben, heb ik daar nooit zo in geloofd, maar mensen komen soms tot inkeer nietwaar? :P

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

6772Chevy schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:49:
[...]

Dan heb je grote kans op wat douane kosten...
Iemand enig idee hoeveel procent dat is op LP's? Rekening was 190 dollar en de laatste die ik moest betalen (kleding) moest perse contant en gepast. Die pannenkoeken hebben niet eens een duppie wisselgeld bij zich |:( .
Redhawk schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 08:11:
Ik denk dat ik er ook maar aan moet geloven dat platen wassen. Lui kreng als ik ben, heb ik daar nooit zo in geloofd, maar mensen komen soms tot inkeer nietwaar? :P
Het werkt therapeutisch op de mensch. Zoiets als yoga, maar dan anders >:) .

[Voor 31% gewijzigd door InflatableMouse op 14-05-2015 09:48]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

loewie1984

music addict! pizza monster!!

_/-\o_

Ook al is het een herdruk, en klinkt het bij tijd en wijlen nog alsof er een dweil tussen de plaat en naald ligt. Ik ben er blij mee!!

discogs

Momenteel draait de platen speler Coldplay - Viva La Vida:

• Vintage1967
rcor schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:09:
Momenteel draait de platen speler Coldplay - Viva La Vida:
[afbeelding]
Doe je de stofkap altijd dicht tijdens het draaien? Dat werkt toch als een 'mooie' klankkast waardoor er meer resonantie optreedt?
Ik moet wel bekennen dat de belangrijkste reden voor mij om zonder stofkap te draaien is dat ik dan meer zwart (of andere kleur) goud zie ronddraaien. Is toch prachtig _/-\o_ ?

• Mrs Redhair
Ik draai ook altijd met de kap open. Weet niet beter :)

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 11:23
Nyarlathotep schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:12:
Ik krijg soms ook wel eens het idee dat de headshell van mijn SL1210 niet helemaal recht zit. Maar dat kan ook verbeelding zijn.
Nu kan ik natuurlijk niet een waterpas overdwars over die headshell leggen om te zien of deze niet scheef staat.
Zijn er kleine lichte mini-waterpasjes te krijgen ergens? Of is er een andere meettruc?
Ik heb het met zoiets gedaan. Goed af te stellen zo. Ook voor een leek als ik.

[Voor 9% gewijzigd door benedictuz op 14-05-2015 12:38]

Vintage1967 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:08:
[...]

Doe je de stofkap altijd dicht tijdens het draaien? Dat werkt toch als een 'mooie' klankkast waardoor er meer resonantie optreedt?
Ik moet wel bekennen dat de belangrijkste reden voor mij om zonder stofkap te draaien is dat ik dan meer zwart (of andere kleur) goud zie ronddraaien. Is toch prachtig _/-\o_ ?
Vind ik altijd een lastige: een klankkast als bij een gitaar is het natuurlijk niet echt, omdat de stofkap juist tussen de speaker en de plaat in zit. Zou de stofkap (met gat) op de woofer gemonteerd zitten dan is het een ander verhaal. :)

Ander gezond verstand aspect: als ik mijn oor naar de speaker draai, mijn andere oor met een vinger dicht houd en vervolgens een stofkap tussen mijn open oor en de speaker houd dan wordt het geluid zachter. Logisch ook, een object houdt geluid tegen (en hoe hoger de toon hoe meer). Helaas past mijn hoofd niet onder een op de platenspeler gemonteerde, gesloten stofkap, dat zou natuurlijk een nog betere test zijn. :)

Dan heb je natuurlijk nog het punt resonanties. Mocht de muziek zo hard staan en de stofkap zo ongunstig gepositioneerd zijn dat deze gaat meetrillen dan kan dit hoorbaar zijn. Wat de resonantiefrequentie van een stofkap ongeveer is weet ik alleen niet, nooit getest. Bovendien weet ik niet hoeveel energie hij nodig heeft om daadwerkelijk te gaan trillen. Een goede stofkap van dik, stijf materiaal zal in ieder geval niet heel gemakkelijk in beweging te brengen zijn, en daarnaast heeft een beetje stofkap ook ingebouwde rubberen voetjes om die trillingen op te vangen.

Nou lijkt het me niet zo dat je een platenspeler direct naast of voor een speaker zet, daarnaast draai ik muziek nooit hard, dat vinden de buren niet leuk.

Op basis van bovenstaande redeneringen heb ik niet het vermoeden dat ik de boel vererger met gesloten stofkap. Bovendien houd ik graag, ook tijdens het draaien, het stof buiten (op een zonnige dag met directe lichtinval zie je het gewoon dwarrelen) en is mijn kap mooi doorzichtig zodat ik de plaat nog steeds prima kan bewonderen. Ook oogt het rustiger en is de boel wat beter beschermd tegen onverwachte gebeurtenissen.

Dus doe mij maar draaien met een gesloten stofkap.

Mijn badjas houd ik trouwens ook dicht tijdens het draaien, rcor gelukkig ook! :P
Wees gerust heren.. Of het nu wel of niet goed is om met een gesloten kap te spelen maakt mij niet zo veel uit... Ik speel namelijk altijd met de kap open... :) Alleen voor het maken van foto's over welke muziek er op staat doe ik de kap even dicht zodat ik de hoes en de draaiende LP goed kan tonen op één foto... Na het maken van de foto is de hoes weggehaald en de kap open gezet...

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ik heb mijn stofkap er vanaf gehaald, mijn SL1210MK2 ziet er een stuk strakker uit zo.

Ik merkte overigens ook soms een beetje bonkerig bonzend geluid omdat de stofkap dan trilde, met name bij langslopen.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ja hoor!
May 14, 2015 , 10:51 am - Missed delivery - Scheduled for another delivery attempt today
Ben de hele dag thuis, no way, ze zijn gewoon niet geweest (wat ik niemand kwalijk neem op een dag als vandaag ;)).
Cap schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:42:
[...]
Mijn badjas houd ik trouwens ook dicht tijdens het draaien, rcor gelukkig ook! :P
Uhm ... durf het bijna niet te vragen maar ... wat heeft rcor met jouw badjas te maken? :X

[Voor 38% gewijzigd door InflatableMouse op 14-05-2015 15:41]

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Draai zelf zonder kap, omdat die na de ombouw niet meer op mijn Thorens past. Zal nog eens een bestellen via ebay. Ik denk dat weinig mensen het verschil zullen/kunnen horen tussen beide. mocht de speler vlak naast een speaker staan, dan is met de kap dicht wellicht beter.

maar ja, de LP moet gezien worden, dus zonder kap oogt tenminste beter ;-)

www.HQvinyl.nl - online webshop

• Vintage1967
Zojuist terug van een snuffelmarkt.
Heel veel platen gezien, maar dan van de categorie 'alle 13 goed' en 'Hollandse hits'.
Kom ik een kraam tegen met fatsoenlijke titels, zijn de hoezen niet om aan te zien :-( . Echt volledig uitgewoond.
En dan nog de volle mep van € 7,50 tot € 35,00 vragen......... :(
Nee, ik ben met lege handen thuisgekomen.
Gelukkig leven we in een vrij land en mag ik zelf beslissen wat ik wel en niet koop :)F .

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie dit ervaren, maar van mij mag de hype rond het vinyl wel stoppen zodat alles weer een beetje normaal wordt 8)7 .

Hoe liggen de prijzen op platenbeurzen? Ik woon 'in de provincie' waar niets spannends te beleven is wat dat betreft :Z . Dus voor ik in de auto stap wil ik wel een beetje informatie hebben.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vintage1967 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:08:
[...]

SImpel, draai een plaat een keer met de kap open en dan dicht. Ik durf te wedden dat je geen verschil hoort :)

• mr_petit
De enige manier waarop de stofkap als klankkast kan fungeren is als dat deze door de luidsprekers in trilling wordt gebracht. Dit is dan geen klankkast maar een resonator (dat is de juiste benaming).
Ik denk dat het luchtvolume in de stofkap nauwelijks als resonator optreedt, maar dat de halfslappe constructie van de kap dat eventueel wel kan. Deze brengt de trilling dan over op het dek van de platenspeler ongeacht of deze open of dicht zit (waarschijnlijk het grootste gedeelte via de scharnieren, dat is de meest stijve koppeling.
Maar goed, dan staat de muziek zo hard, dat er natuurlijk ook trillingen via het dek zelf worden overgebracht, via de plank waarop de speler staat etc. Dat is gewoon algehele feedback.

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Redhawk schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:15:
Ik draai ook altijd met de kap open. Weet niet beter :)
Ik ook. Mijn SL-1210 MK5 heeft geen scharnieren (af fabriek. moet je los kopen). dus kap ligt er los op. Speel altijd zonder kap, ziet er ook toffer uit vind ik.

Mijn platenkast

• n41r0j
mr_petit schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:17:
Ik heb hier ook een losse arm van een pl-12D liggen, maar daarmee kan je met het schroefje de hoek niet verstellen. Ik heb het zonet even bekeken.
Dat schroefje gaat in een vast gaatje, zowel door de arm als de connector.

Wat ook zou kunnen is dat die headshell gewoon niet meer helemaal lekker is en gedraaid is om z'n sme connector. Die zit daar normaal op vastgeklonken, maar dat kan natuurlijk getordeerd worden.

Je zou het moeten kunnen zien aan de sme connector op de arm. Daarin zitten 2 groefjes (door het bovenste groefje valt dat pinnetje op de headshellconnector). Die moeten haaks op de plaat staan. Wellicht kan je daar een speelkaart oid tussensteken om te zien of die rechtstaan.
Staan die recht, dan is je headshell dus niet goed, en staan ze niet recht, dan is er iets mis met de sme connector in je arm.

Voor de duidelijkheid: mijn arm heeft dus 1 schroefje aan de onderkant. Ik heb idd ook wel eens armen gezien met 2 schroefjes en waarbij je het wel zo kon afstellen. Maar de arm die ik heb (en die komt van een pl-12d) die heeft dat niet. Maar volgens mij bestaan er van de pl-12D ook heel veel versies, wellicht met verschillende features.
Het was de SME-connector. Aangezien deze ooit dus gedraaid is, kon ik hem door wat kracht te gebruiken weer terug draaien. Staat nu weer recht.

Vandaag ook m'n eerste ervaring met een aankoop via Discogs. Ben sinds jaar en dag liefhebber van (het vroegere werk van) Coldplay. Had dus Parachutes aangeschaft via een verkoper die expliciet aangaf dat het om de goed klinkende eerste pressing van Parlophone ging. Bij aankomst bleek 1. het om een 180 grams repressing te gaan, 2. die zo krom stond als een golfbad en 3. zeker niet Mint was, zoals aangegeven op zijn advertentie. Die gaat dus terug :)

Morgen voor het eerst een echte tweedehands vinylwinkel bezoeken, de enige (voor zover ik weet) van Apeldoorn. :9

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
Vintage1967 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:55:
Zojuist terug van een snuffelmarkt.
In zwolle? Dus da's niet de moeite waard?

• mr_petit
Vintage1967 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:55:

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie dit ervaren, maar van mij mag de hype rond het vinyl wel stoppen zodat alles weer een beetje normaal wordt 8)7 .
Dat roep ik al jaren.
Ook op marktplaats zie je dat alles wat mensen van zolder aanbieden door opkopers wordt opgekocht en voor serieuze prijzen wordt verkocht.
Er zijn kennelijk zat mensen die hier veel tijd voor vrijmaken.
Het enige wat je eraan kan doen is niet van dit soort handelaren kopen, en al helemaal niet gaan roepen dat vinyl cool is zodat iedereen van het zwarte goud gaat genieten....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 08:08
Jorian29 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:18:
[...]
Morgen voor het eerst een echte tweedehands vinylwinkel bezoeken, de enige (voor zover ik weet) van Apeldoorn. :9
The basement?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Raymond schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:17:
[...]

In zwolle? Dus da's niet de moeite waard?
Nee hoor, da's een stad. Ik heb het over Goes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:35:
[...]

Dat roep ik al jaren.
Ook op marktplaats zie je dat alles wat mensen van zolder aanbieden door opkopers wordt opgekocht en voor serieuze prijzen wordt verkocht.
Er zijn kennelijk zat mensen die hier veel tijd voor vrijmaken.
Het enige wat je eraan kan doen is niet van dit soort handelaren kopen, en al helemaal niet gaan roepen dat vinyl cool is zodat iedereen van het zwarte goud gaat genieten....
Ik wil ook echt wel tijd vrij maken om aan mooie albums te komen. Ik ben ook niet iemand die niet meer dan € 2,50 voor een goed album betaalt. Maar wat ik gisteren zag vind ik echt triest. Gevolg is dat ik bij zo'n handelaar inderdaad niets koop. Hopelijk laten anderen hem (en zijn soortgenoten) ook links liggen.

In mijn woonplaats zit wel een zaak waar 2e hands albums worden verkocht en veel keus is. Alleen zijn de vanaf-prijzen rond de € 15,00.......... :( . En dan heb ik het over bijvoorbeeld Dynasty van Kiss. Ligt Number Of The Beast van Iron Maiden er tussen, reken dan op € 20,00. En dan heb ik het nog niet eens over een bootleg zoals Seventh Tour, ook van Maiden, waar een prijskaartje op zat van een kleine € 100,00. Ik heb daar 5 minuten in een paar bakken gekeken en ben een illusie armer vertrokken ;w . Ik begrijp niet hoe die zaak kan blijven bestaan.

Ik hoop weer een keer naar Rotterdam af te reizen en De Plaatboef en Demon Fuzz te bezoeken. Ik heb daar de afgelopen jaren meerdere aankopen gedaan d:)b . Als het goed is, zit er nog een platenzaak in dezelfde straat. Maar die is misschien ondertussen weg. Dat weet ik niet omdat het alweer lang geleden is dat ik daar was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

En daarom koop ik eigenlijk alleen nog maar nieuw en ben ik zo enorm selectief.

Perfect voorbeeld, net binnen gekregen :D. Geweldige dit! Perfect afgewerkt, perfecte persingen, echt kwaliteit! Op de eerste foto mist het debut want die stond al op!

Klankmatig de eerste twee zijn echt heel erg goed. Als je de oude albums/CD een beetje kent valt je bek open wat ze er mee hebben gedaan. Ik speel ze in volgorde af, kan niet wachten tot ik bij 2112 beland!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Mooie spullen Inflatablemouse!
Ik koop juist zo min mogelijk nieuw en al helemaal niks dat als "remastered" wordt aangeprezen. Ik wil best betalen voor originele (liefst vroege) persingen in Near Mint staat. Mijn gedachte is dat de kunst en wijze van masteren en productie vroeger in de hoogtijdagen beter en doorontwikkelder was dan nu. Veel nieuw 180 grams vinyl dat ik heb (mobile fidelity uitgezonderd, maken prachtige spullen) heeft een kromming. Doe mij maar een origineel, near mint, dunnetje.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
InflatableMouse schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:50:
En daarom koop ik eigenlijk alleen nog maar nieuw en ben ik zo enorm selectief.

Perfect voorbeeld, net binnen gekregen :D. Geweldige dit! Perfect afgewerkt, perfecte persingen, echt kwaliteit! Op de eerste foto mist het debut want die stond al op!

Klankmatig de eerste twee zijn echt heel erg goed. Als je de oude albums/CD een beetje kent valt je bek open wat ze er mee hebben gedaan. Ik speel ze in volgorde af, kan niet wachten tot ik bij 2112 beland!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Prachtig, maar wat is het nut van vinyl ripped digital downloads? Zorg dan gewoon voor een directe omzetting van de master naar digitaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
Laatste aanwinsten :

Pink Floyd : 12 inch single London 1966/1967 Wit vinyl Kant A Interstellar Overdrive, kant B Nick's Boogie
Queens of the Stone Age : Lullabies to Paralize
Johnny Cash - Out among the stars
The Black Keys - Turn Blue ( helaas zwart vinyl want blauw had beter geweest. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Wehmut schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:23:
Mooie spullen Inflatablemouse!
Ik koop juist zo min mogelijk nieuw en al helemaal niks dat als "remastered" wordt aangeprezen. Ik wil best betalen voor originele (liefst vroege) persingen in Near Mint staat. Mijn gedachte is dat de kunst en wijze van masteren en productie vroeger in de hoogtijdagen beter en doorontwikkelder was dan nu. Veel nieuw 180 grams vinyl dat ik heb (mobile fidelity uitgezonderd, maken prachtige spullen) heeft een kromming. Doe mij maar een origineel, near mint, dunnetje.
Jeltel schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:49:
[...]
Prachtig, maar wat is het nut van vinyl ripped digital downloads? Zorg dan gewoon voor een directe omzetting van de master naar digitaal.
Dank je! Ben er erg blij mee, net als die Jethro Tull's die ik onlangs ook al binnen kreeg.

@Jeltel, geen idee haha! Eigenlijk heb ik wel een idee. Ik denk dat het wellicht te maken heeft met dat verreweg de meeste andere van die download cards bij vinyl slechte, dynamisch gecomprimeerde mp3's zijn van CD (re)masterings en dus niet dezelfde uitgave als de vinyl die ze gekocht hebben. Ik denk dat ze dus hiermee dus willen aangeven dat het dezelfde masterings zijn. Ik ga es luisteren of het echt vinyl is (tikjes, vervorming te zien in de waveform) en of ze anders/beter klinken dan de opnames die ik zelf kan maken.

@wehmut, En zo is er voor ieder wel iets moois, ieder z'n ding.

Ik heb nog nooit een kromme LP gehad eerlijk gezegd. Jawel, een Simple Minds uit mid jaren 80 :P. Had ik op de platenbeurs gekocht laatst. Was niet af te spelen, kon regelrecht de prullenbak in. Heb toen op Discogs een NM gekocht voor 5 of 10 euro.

Maar er zijn echt zat goede labels en uitgevers hoor, MFSL is echt niet de enige. Ik denk eerlijk gezegd ook dat er wel degelijk dingen veranderd en verbeterd zijn. Om je een voorbeeld te geven, de eerste Brothers in Arms op vinyl (door Bob Ludwig, die weet echt wel hoe het moet en wat er mogelijk is/was) heeft verschillende nummers in moeten korten voor de vinyl release. De laatste MFSL van Brothers in Arms is ook gewoon een dubbel, heeft geen ingekorte nummers en is ook nog eens een keer 45RPM! Dat kregen ze volgens mij echt niet goed voor elkaar zonder drastisch op geluidskwaliteit in te boeten, anders had vriend Bob dat echt wel gedaan. Techniek staat niet stil en ook qua mastering/producer apparatuur worden stappen gemaakt.

Heel veel remasters zijn echt inderdaad bagger, 180gr is een marketing term misbruikt om kwaliteit aan te duiden (zgn audiofiel). Daarom geef ik ook echt specifiek aan dat ik heel selectief ben; ik cherry pick ze, om het zo maar te zeggen. Ik koop niets meer zonder bevestiging op bijvoorbeeld SteveHoffman forum dat het inderdaad ook echt goed is, goede dynamiek, dat ik weet waar ze geperst worden, etc etc. En als het niet nieuw of niet goed nieuw te krijgen is, dan kijk ik wel naar tweedehands.

Meest dramatische voorbeeld wat ik kan geven (in positieve zin) is Rumours, van Fleetwood Mac. Legendarisch album en het klonk al heel erg goed. Ik heb tijdje terug die remaster gekocht, dubbel album 45rpm door Steve Hoffman en Kevin Gray (alleen US release, EU komt van een andere master). Je slaat stijl achterover als je die hoort. Onvoorstelbaar gewoon. Iedere keer als ik hem draai krijg ik een brok in mijn keel, zelfs nu dat ik er aan denk! >:)

Ik kan er zoveel opnoemen maar m'n punt is wel duidelijk denk ik ;). Er komt echt heel veel moois uit en ik zou eigenlijk willen zeggen dat je jezelf te kort doet door er niet op z'n minst naar kijkt, in ieder geval voor je meest favoriete albums. Het kost tijd, moeite, het uitzoeken en vooral geduld. Maar (vind ik althans) echt de moeite waard.

Soms valt het ook tegen trouwens, de Massive Attack (Mezzanine) en Portishead klinken wel oke, maar ze springen er niet uit. Had ik mischien beter voor de oudere tweedehands kunnen gaan. Andere miskoop zijn de nieuwe releases van Metallica, Master of Puppets klinkt gewoon echt slecht. Toen was ik nog minder selectief en ging ik sneller over tot kopen omdat ik ze zag staan en dacht, oh cool! Mede daardoor ben ik dus wel beter gaan uitkijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

To each his own inderdaad. Ik heb ook metallica nieuw gekocht (3 versies van ride the lightning, allemaal k*t) klonk alsof er een deken over mijn speakers lag. Zijn de originele masters zoek?? Allemaal zelfde euvel. Toen origineel gekocht en dat luchtte op, dynamiek!
Ik heb ook een en ander van music on vinyl. 4 van de 7 heeft een serieuze warp. 2 off center geperst. Dat zijn mijn voorbeelden eigenlijk. Heeft mij in de richting van originele releases geduwd.
Laatst 2 mfsl platen gekocht, zo kan het dus ook. Elk detail perfect. Misschien opletten of in winkel kopen zodat ik een warp/kromming kan zien voor ik koop

[Voor 14% gewijzigd door Wehmut op 15-05-2015 16:29]

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
InflatableMouse schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:02:

Meest dramatische voorbeeld wat ik kan geven (in positieve zin) is Rumours, van Fleetwood Mac. Legendarisch album en het klonk al heel erg goed. Ik heb tijdje terug die remaster gekocht, dubbel album 45rpm door Steve Hoffman en Kevin Gray (alleen US release, EU komt van een andere master). Je slaat stijl achterover als je die hoort. Onvoorstelbaar gewoon. Iedere keer als ik hem draai krijg ik een brok in mijn keel, zelfs nu dat ik er aan denk! >:)
Ah ja, de Pallas 45rpm versie van Rumours. _/-\o_ :9~ O+ . Heb ik hier ook al een paar keer aangehaald als schoolvoorbeeld van prachtig mooie remasters. Heb precies hetzelfde als jij hebt, alleen al denken aan die plaat maakt me (bijna) emo :D.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n41r0j
The basement inderdaad. Had niet verwacht dat er nog zoveel zou liggen, leuke zaak! Nu niks gekocht, maar zag al wel leuke dingen voorbijkomen. Moet wat dat betreft nog veel ontdekken :p

Wel wat meegenomen bij het antiquariaat; voor de leuk een album van Frank Sinatra en een mooie uitvoering van enkele werken van Beethoven. Compleet met boekje 8). Voor €4,- totaal twee leuke plaatjes dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MilaNL
Jorian29 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:58:
[...]

The basement inderdaad. Had niet verwacht dat er nog zoveel zou liggen, leuke zaak! Nu niks gekocht, maar zag al wel leuke dingen voorbijkomen. Moet wat dat betreft nog veel ontdekken :p

Wel wat meegenomen bij het antiquariaat; voor de leuk een album van Frank Sinatra en een mooie uitvoering van enkele werken van Beethoven. Compleet met boekje 8). Voor €4,- totaal twee leuke plaatjes dus.
Inderdaad leuke zaak. De gesorteerde bakken met de "grote namen" zijn wat overpriced (de prijs van de vinyl hype), maar het leuke is dat als je even op de knieën gaat je ziet dat ze alles wat niet bij de grote namen hoort in tientallen 2 euro bakken hebben gegooid waar vele leuke dingen tussen zitten. En dan bedoel ik niet de BZN (met alle respect voor de fans) en verzamelalbums die je bij menig kringloop ziet, maar echt goede muziek die gewoon niet de naam Beatles of Jimi Hendrix draagt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n41r0j
Die verdieping heb ik dan niet bekeken :P heb ze wel zien staan. Voor de volgende keer!
Verder zit er er in Apeldoorn niets vergelijkbaars denk ik? Waar kijk jij vaak? (ervan uitgaande dat jij ook uit Apeldoorn komt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Nou als iemand nog een leuke technics op MP zoekt:
http://link.marktplaats.nl/m929301163
De biedingen zullen wel boven de 200 euro uitkomen. Misschien gewoon bellen en snel een redelijk bod doen en ophalen ;)
Deze speler kom je niet zo vaak tegen trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
ik was je voor :P

Hoogste bod is nu van mij, btw. Dus aub niet gaan overbieden :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MilaNL
Jorian29 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:06:
Die verdieping heb ik dan niet bekeken :P heb ze wel zien staan. Voor de volgende keer!
Verder zit er er in Apeldoorn niets vergelijkbaars denk ik? Waar kijk jij vaak? (ervan uitgaande dat jij ook uit Apeldoorn komt)
Ik kom uit Utrecht maar kom zo nu en dan in Apeldoorn, en dit is de enige zaak die ik ken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Oh ja, helemaal niet gezien.

Als ik zou gaan bieden zou ik het hier niet melden... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
Hij is al gereserveerd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-08-2022
@Vintage1987: De zaak blijft waarschijnlijk bestaan door mensen die écht zoveel geld willen betalen voor zo'n plaat. Er is echt wel een doelgroep voor.

Ik heb trouwens ook twee nieuwe LP's gekocht! Laatst op een marktje in Gorinchem! *O*
Ik wist niet of we die ene van ELO al hadden (dat weet ik nu nog steeds niet) en die maxi-single van Ghostbusters was bijna nieuw. Er is echt goed voor de platen gezorgd. Voor alle platen daar gold dat er goed voor was gezorgd en dat ze allemaal gewassen waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Aan de smile te zien voor jou?

Voor 100 euro? :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
Nee joh!
Was dat maar waar :)
Er zal vast iemand gebeld hebben met een serieus bod
Momenteel naar Kaiser Chiefs - Off With Their Heads aan het luisteren op LP:

• Servor
  • Niet online
Hier ligt de 2010 reissue van Are You Experienced (music on vinyl) op de Thorens. Lekker hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Korte reactie, maar voor iedereen die twijfelt of een knosti disco antistat (wat een naam) het waard is; het verschil tussen voor en na wassen is erg groot en verbaasde mij. Het is een tijdrovende klus, maar het absoluut waard als je (veel) tweedehands platen hebt.

Edit: bedankt voor het delen van jullie brouwsels.

[Voor 9% gewijzigd door PeterC86 op 17-05-2015 11:28]

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee