Toon posts:

Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 559.680 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 22:27
PeterC86 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:19:
Korte reactie, maar voor iedereen die twijfelt of een knosti disco antistat (wat een naam) het waard is; het verschil tussen voor en na wassen is erg groot en verbaasde mij. Het is een tijdrovende klus, maar het absoluut waard als je (veel) tweedehands platen hebt.

Edit: bedankt voor het delen van jullie brouwsels.
Helemaal mee eens.
Naast het poetsen van de plaat, maak ik ook de naald af en toe schoon :*) .
Daar heb ik bij een audio-speciaalzaak een klein flesje AT607 van Audio-Technica voor gekocht.
Zeker geen overbodige luxe volgens mij. Zeker als je de reinigingsvloeistof van Knosti zelf gebruikt. Dan zul je de eerste keer (of keren) na afspelen van een gepoetste plaat veel zooi aan je naald zien hangen :F . En trouwens, af en toe de boel schoonmaken is sowieso een goede gewoonte, toch :Y ?

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Schoonmaken helpt zeker, kost tijd, maar het resultaat kan soms verbluffend zijn.
Platen die het echt waard zijn, laat ik vaak een kwartier weken met mijn eigen mengsel.
Wat niks anders is dan 2/3 demi water, 1/3 ethanol 96% en een paar drupjes detergent (industrieel, zonder toevoegingen). Geen pluisjes, strepen en altijd goed schoon.

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Oh en voor de naald kun je ook de magic eraser gebruiken (bijd e blokker te krijgen).
Is een soort schuursponsje waar je de naald in kunt tippen.
Maar de naald snel en goed schoon. Met zo'n blok magic eraser kun je je hele leven mee door.

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ooit ook zo'n flesje tip cleaner van Audio Technica besteld. Toen ik mijn 440mla kocht, was dat een paar euro extra. Kun je ook jaren mee vooruit, haalt mooi de plusjes weg die zich er ophopen, soms sta je er versteld van hoeveel er na 1 zijde afgespeeld te hebben al aan hangt. Maargoed, door statische elektriciteit kan dat ook extra hard gaan.

[Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 17-05-2015 21:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:05
Na dit topic doorgelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik als beginnend vinyl luisteraar voor een Denon of Technics moet gaan.
Nu is mijn oog gevallen op onderstaande marktplaats advertentie voor een Technic SL-3210. Als ik op internet zoek naar dit type moet dit volgens mij een doorsnee semi-automatische direct drive speler zijn.
Het is een interessante advertentie voor mij omdat verkoper bij mij in de buurt woont, hij nagekeken is en nog een extra naald bevat.

Graag jullie reactie. Is het een bod waard?

Link naar Marktplaats

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02-2020

Wehmut

Quartz Lock

Heb ik gehad als tweede speler, echt een fijn ding. Kocht je alleen 2 jaar terug voor € 25. Wat is je budget?

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:48
Voor 125 euro vind ik het ook vrij duur. Ik leef nog steeds in de waan/tijd dat je voor dat bedrag een sl-1X00 kan krijgen ;)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat is een leuke platen speler... Wel wat prijzig mijn inziens, maar hij ziet er wel netjes uit... Het standaard Technics element wat er op zit zou ik wel vervangen door minimaal een Audio Technica AT95e, die klinkt een flink pak beter dan dat Technics element...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Ik vind zo'n eps-270 anders best aardig. Toch wel even goed als een at-95e.
Een originele (technics) nieuwe naald is ook wel aardig, want die wordt al een hele tijd niet meer gemaakt.

Maar goed, een at-95e kost ook maar 25 euro, dus dat maakt de speler niet opeens het koopje van het jaar.

De tafel ziet er wel verzorgd uit. Je gaat steeds vaker zien dat bij de goedkopere tafels van enige kwaliteit toch wel iets beschadigd is oid.

[Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-05-2015 18:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:05
Wehmut schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:57:
Heb ik gehad als tweede speler, echt een fijn ding. Kocht je alleen 2 jaar terug voor € 25. Wat is je budget?
Tot 150€.
Heb inmiddels contact gehad met de verkoper, ik zou hem voor 90€ op kunnen komen halen.
Doorzoeken of toch doen :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 15:06

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Als die in een mooie staat is en verder goed werkt, denk ik dat dat best een acceptabele prijs is in de huidige markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 10:14
Eindelijk draait in huize FatalZero ook weer een platenspeler. Ik heb een voorliefde voor linear tracking platenspelers. Heb afgelopen weekend een Sony PS-LX500 (bouwjaar 1984) op de kop weten te tikken voor €26,-
Thuis het apparaat gereviseerd, doorgesmeerd, en het riempje voor de linear tracking arm vervangen. Originele Sony element heb ik vervangen voor een Ortofon OMP-10.

Luister nu naar Miles Davis - Kind of Blue (180 gram persing) en John Coltrane - Blue Train (180 gram persing)

Platenspeler speelt over een Rotel voor en eindversterker. Ben zeer tevreden met het resultaat!

Opper-prutser

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

BraX schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:05:
[...]

Tot 150€.
Heb inmiddels contact gehad met de verkoper, ik zou hem voor 90€ op kunnen komen halen.
Ik zou het gewoon doen, ding ziet er goed uit en voor rond dat bedrag raak je 'm ook altijd wel weer kwijt zou je toch iets anders willen. Weinig risico als ie mooi draait.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:30
Morgenmiddag ga ik nog maar een keer met de veren van de Thorens aan de slag, na de eerste poging is het wel beter maar ik ben nog niet helemaal tevreden. De platter hangt niet meer scheef, maar de 'bounce' is niet helemaal lekker. Ik heb ook een nieuwe bodemplaat gezaagd van een stuk MDF, dan kan ik die ook meteen vervangen. Ik schiet nog wel even plaatje als ik bezig ben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

BraX schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:05:
[...]

Tot 150€.
Ik zeg: doen en lekker gaan genieten als ie dus in nette staat is.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik wil nog wel wat toevoegen. De staat maakt heel veel uit. Een draaitafel a la SL-3200 compleet met element en goede kap in hele nette staat voor 25 euro is heden tendage gewoon grote mazzel / utopie. Laat staan met een onderhoudsbeurt. Wat kost een halve dag arbeidsloon tegenwoordig? Of ga je dat zelf dan doen (los van de tijd die het kost en know-how, denk ook aan aanschaf van alle materialen die je moet aanschaffen als je die nog niet hebt). Dus absoluut niet vergelijkbaar met een stoffig, smerig, piepend en krakend exemplaar met gebreken dat van zolder komt. En die kost tegenwoordig ook met gemak 50 euro (wat misschien ook niet eens vreemd is gezien als je kijkt wat je voor dat geld zoal kan kopen ;)).

Volgende punt: die man geeft er een originele Technics 270 elliptische naald bij, die is naar mijn smaak absoluut niet minder dan een AT95e, eerder omgekeerd.

Dus voor minder dan 100 euro heb je een goede, betrouwbare platenspeler die gemaakt is in een tijdperk dat dingen nog lang mee mochten gaan, met prima element en originele, nieuwe naald. Doen dus!

Ik denk maar zo: als je een avondje samen naar de film + kroeg of uit eten gaat dan ben je ook al snel een aardig bedrag kwijt. Voor die platenspeler betaal je net iets meer maar daar ga je wel heel lang/vaak plezier van hebben.

Mijn conclusie: niet duur! :)

[Voor 55% gewijzigd door Cap op 19-05-2015 00:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robbert24
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 07:49
Hallo
Ik zit met een vraag ik ben opzoek naar een leuke platen speler . Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer .Ik heb nu een oude Philips maar bij deze zou de bekabeling vervangen moeten worden. Nu heb ik zitten kijken voor een jb systems of een reloop wat zouden jullie mij aanraden met het budget van 150 max 200 euro

gr robbert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 10:14
Hi Robbert24,

Ik ben geenszins een expert op het gebied van platenspelers maar ik ben zelf tijdens mijn zoektocht naar een draaitafel ondervonden dat de goede platenspelers uit de jaren 70/80 over het algemeen beter zijn dan de moderne low budget (alles onder de +/- 400 euro). Ik heb zelf mijn platenspeler tweedehands voor minder dan 50 euro gekocht een speelt beter dan menig moderne platenspeler. Alleen een Pro-ject draaitafel die ik heb beluisterd was beter maar ook 30x zo duur en was voor mij ver buiten budget.

[Voor 0% gewijzigd door FatalZero op 19-05-2015 12:10. Reden: Grammatica fout... Zucht]

Opper-prutser

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
robbert24 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:44:
Hallo
Ik zit met een vraag ik ben opzoek naar een leuke platen speler . Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer .Ik heb nu een oude Philips maar bij deze zou de bekabeling vervangen moeten worden. Nu heb ik zitten kijken voor een jb systems of een reloop wat zouden jullie mij aanraden met het budget van 150 max 200 euro

gr robbert
Ook ik zal geen nieuwe platenspeler koper en ben het helemaal eens met FatalZero (ik ben trouwens ook geen expert...).

Ik kijk zelf regelmatig op Marktplaats en heb deze link daarom bij mijn favorieten staan.
Gemak dient de mens 8) .

Houd er wel rekening mee dat je mogelijk een element en / of snaar moet vervangen. Dat is geen ramp, maar als je daardoor (ver) boven budget komt..... :S

Tenslotte zit je volgens mij met een Technics of een Dual bijna altijd wel goed. Advies: ga eerst bij de verkoper langs om de platenspeler te zien en te horen. Neem een album mee waarvan je goed weet hoe hij klinkt of kan klinken. Je kan dan goed vergelijken, ondanks het feit dat nooit jouw installatie is waar je naar luistert ;)

En het allerbelangrijkste: heb er plezier in en laat je niet gek maken _/-\o_ .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robbert24
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 07:49
dank je wel voor de info heb nu zelf een philips 685 met origineel element deze speelt niet verkeerd. Maar kabels moeten vervangen worden deze zijn nog de originele maar deze beginnen langzaam aan te verteren zou het nog de moeite zijn om hem op te knappen. Zat ook te kijken voor een technics maar de prijzen

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voor de liefhebbers die wel wat willen investeren in een tweedehandse platen speler van echte kwaliteit:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Nog even inhakend op het verhaal van Robert24: koop een goede tweedehands speler en dan kun je er veel plezier aan beleven, mits je een echt goede speler koopt... Hou je van recht toe recht aan, eenvoud en met het juiste element een goede geluidskwaliteit is Technics interessant... Vindt je het niet erg om een speler op te lappen is Thorens ook interessant (Technics heeft minder onderhoud nodig normaliter)... Ik heb zelf een Thorens TD-318 MKI en die speelt alle nieuwe spelers van dezelfde prijs er dik uit... Maar goedkoop zijn ze niet tweedehands...

Wat ik voor nu zou doen: vervang de rotte bekabeling door nieuwe bekabeling en spaar dan door voor een echt goede platen speler van bijv. Thorens, Technics of Denon...

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 19-05-2015 18:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Echt een waanzinnig album >:) !

En volledig gesigneerd na afloop van het concert in Middelburg oOo !

Op dit moment spettert 'Voodoo Mademoiselle' trouwens uit de boxen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
rcor schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:12:
Voor de liefhebbers die wel wat willen investeren in een tweedehandse platen speler van echte kwaliteit:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Ik zou voor die prijs een dp-2500 echt laten staan.
Als het nou 1 van de zwaardere denons zou zijn (dus die als losse motorunit geleverd werden) dan was het een ander verhaal.
Ter vergelijk: het plateau van de dp-2000/2500/2800 (zelfde speler, alleen andere plint) heeft een traagheidsmoment van 200kgcm². Een dual 721 (die op MP echt heel veel goedkoper is, rond de 150 euro dikwijls), heeft een plateau met een traagheidsmoment van 250kgcm², en een denon DL-75 heeft 370kgcm². Zo'n dl-75 kon je dus als losse motordrive kopen (of met plint, of compleet etc), en dat zijn echt de modellen waar denon z'n goede naam vandaan heeft

Maar een hoger nummer betekend niet altijd beter: DP-60L: 200kgcm², DP-59L: 430kgcm² (ook hele mooie tafel)

DP-2500 is een leuke tafel, maar imho niet meer waard dan 200-250 euro. Dus die 600 euro is naar mijn mening veel te duur, ook al is ie in goede staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Oh da's van die olijfolieflesjesman die allerlei dure spelers verkoopt. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Ja dat is een hobbyhandelaar.
Je zal ongetwijfeld een goed werkende speler in goede staat krijgen, en hij heeft wel 'leuke' modellen, maar hij weet er ook wel een prijskaartje aan te hangen.
Interessant voor de onhandige jongen met een redelijke portemonnaie. Als de hype maar erg genoeg is kan hij daar goed gebruik van maken. Maar of het voor een tweaker interessant is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
De bodemplaat is vervangen:

Hier is goed te zien dat de plaat behoorlijk wat dikker is:

De veren / subchassis zijn nu beter afgesteld en het plateau weer op de geadviseerde hoogte, voor nu ben ik elk geval tevreden. Ook meteen de lager olie maar vervangen, het lager stond vrijwel droog. In elke geval heb me weer prima vermaakt deze avond :)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ziet er goed uit!
Zojuist gespot dat de bij velen geliefde Audio Technica AT440Mla uit productie is genomen en opgevolgd door de Audio Techinca AT440Mlb... Qua specs is er ook wel iets veranderd...
Specs AT440Mla:

Frequency response (Hz) : 20-20,000
Output voltage (mV, 1 kHz, 5 cm/sec.) : 4.0
Channel separation (dB, 1 kHz ) : 27
Channel balance (dB, 1 kHz) : 0.8
Tracking force (g) : 1.0-1.8 (1.4 optimal)
Coil impedance (kΩ, 1 kHz) : 3.2
Coil inductance (mH, 1 kHz) : 490
Load impedance (kΩ) : 47
Dynamic compliance (x10-6 cm/dyne) : 10
Static compliance (x10-6 cm/dyne) : 40
Stylus : 0.12 mil Nude
square Micro-Linear
stylus
Vertical tracking angle : 20°
Dimensions (mm) : L17.3 x W 16.0 x
H 28.0
Weight (g) : 6.5
Replacement stylus : ATN440MLa

Specs AT440Mlb:

Frequency Response: 20-25,000 Hz
Channel Separation: 28 dB at 1kHz
Channel Balance: 1.0 dB
Tracking Force: 1.0-1.8 grams
Vertical Tracking Angle: 20°
Recommended Load Impedance: 47,000 ohms
Output Voltage: 4.0 (mV at 1 kHz, 5 cm/sec)
Stylus Shape: Microline
Stylus Construction: Nude square
Mount: Half-inch
Weight: 6.5g
Replacement Stylus: ATN440Mb

Heeft er iemand toevallig al ervaring met dit nieuwe element die de AT440Mla opvolgt? Want een leuk en vooral fijn detail: hij is bij William Thakker goedkoper te bestellen dan de AT440Mla...
prijs AT440Mla: https://www.thakker.eu/en/pickup/audio-technica-at-440-mla-cartridge/a-4922/
Prijs AT440Mlb: https://www.thakker.eu/en/cartridges/audio-technica-at-440-mlb-cartridge/a-8153/

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Oei, erg benieuwd hoe deze het doet in vergelijking met de a versie. Kan niet wachten op een head to head die vast snel gaat verschijnen.

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 08:08
En ben benieuwd of de b naald op de a cartridge gaat passen!

• mr_petit
Ik gok van wel; het zou wel eens zo kunnen zijn dat de naald hetzelfde is en alleen het binnenwerk elektrisch dus is aangepast.
Ik ben benieuwd naar de eerste microscoop fotos van de naald.

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 08:08
Dan zou ik alleen een cartridge zonder de naald willen :+ Maar dat zal wel niet kunnen.

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:11
Gaaf dat er steeds meer foto's in het topic komen. Ik doe even mee.
De luisteropstelling (zie deze link van een jaar geleden)

De apparatuur

Speler van vanavond: B&O Beogram 1000

En de plaat van vanavond: Chic - Risqué

Echt een gave plaat trouwens, ben best onder de indruk geraakt van het genre die Nile Rodgers gebracht heeft. Tijd om ook de rest van zijn repertoire te gaan verzamelen.
Ander kastje en verhuisd zie ik! Althans, in ieder geval wat luisteropstelling betreft. Leuke aparte speler die Beogram 1000 trouwens, en die andere is en blijft natuurlijk ook een topper! ;)

• cmndr_adama
Oef, een Beogram 1000 :9~
Blijft een erg mooie speler, leuke setup zo!

Ik moet binnenkort ook maar eens op zoek naar een nieuw audiomeubel, ik wil eigenlijk de Thorens de woonkamer in hebben en dan m'n Dual maar in de werkhoek. M'n vriendin was daar niet zo voor maar lang genoeg zeuren doet wonderen :P. Dat betekent wel dat ik nog een versterker of een phono pre moet gaan halen, mijn voorkeur gaat dan uit naar een mooie vintage versterker die een beetje bij de Thorens past.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:36

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Lol, eergister was m'n vriendin de hele dag thuis, spotify werkte niet op m'n laptop dus heeft ze maar een plaatje opgezet. :)

Van het weekend nog Lover over Gold van de Dire Straits 2e hands gekocht, lekkere plaat hoor.
Helaas was ie wel wat aan de dure kant; 15 euro.... Maar volgens mij wel netjes gewassen en schoon.

• cmndr_adama
Hehe, zover is m'n vriendin nog niet helemaal - de laatste keer dat ze probeerde een plaatje op te zetten molde ze bijna de naald. Daarentegen heeft ze laatst op de rommelmarkt wel zelf een paar plaatjes uitgezocht en gekocht, dus het wordt langzaam beter :P
Momenteel aan het luisteren naar Daniel Romano - Come Cry With Me:

Geen hoes deze keer bij de speler zelf: die zit netjes achter een LP foto frame van de Ikea:

• Vintage1967
cmndr_adama schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:35:
Hehe, zover is m'n vriendin nog niet helemaal - de laatste keer dat ze probeerde een plaatje op te zetten molde ze bijna de naald. Daarentegen heeft ze laatst op de rommelmarkt wel zelf een paar plaatjes uitgezocht en gekocht, dus het wordt langzaam beter :P
Ik ben bijna 23 jaar getrouwd en 'mijn vrouw begrijpt me nog steeds niet' :N
Ze gedoogt mijn liefde voor vinyl maar verder gaat het niet. Een tweede platenspeler om in de woonkamer neer te zetten is dus niet aan de orde. Op dit moment dan toch :*) .
Ach, zolang ik er maar van geniet en m'n huwelijk goed blijft............

• cmndr_adama
Herkenbaar ;)

Ze begrijpt het wel, maar tot op zekere hoogte. Het leukste was het moment dat ik m'n Thorens had gezien bij de kringloop - het eerste wat ze zei was 'Neee, wat moet je daar nou weer mee, je hebt hebt er al 2! Laat dat ding toch staan!'
Waarop ik kort uitlegde dat dat geen Thorensen zijn en ik 'm toch echt mee ging nemen :P

Op dit moment luister ik naar Tommy - The Who

Blijft toch een lekker album.
Vintage1967 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:29:
[...]

Ik ben bijna 23 jaar getrouwd en 'mijn vrouw begrijpt me nog steeds niet' :N
Ze gedoogt mijn liefde voor vinyl maar verder gaat het niet. Een tweede platenspeler om in de woonkamer neer te zetten is dus niet aan de orde. Op dit moment dan toch :*) .
Ach, zolang ik er maar van geniet en m'n huwelijk goed blijft............
Och ja, je zorgt gewoon dat je een hobby hok hebt en trek je daar zeer vaak in terug om van je vinyl te gaan genieten... Geloof me: als je vrouw niemand meer heeft om tegen aan te leunen of te praten 's avonds, is een tweede platen speler beneden zo geregeld over het algemeen... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 08:01
Hehehe, de liefde voor vinyl werd heel erg aangezwengeld toen ik haar een tweedehands jukebox voor haar verjaardag gaf. Met de belofte dat er ooit een 'open' model zou komen. Nu heb ik de hardware uit de moderne jukebox in een AMI D40 uit 1952 gebouwd. en zijn we ruim voorzien van vinyl in 7" single's en LP's

Instagram:Ambitielozemeisjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Heeft er heel toevallig iemand ervaring met de platenkasten van Castor? Benieuwd of dat een betrouwbaar bedrijf is en de kwaliteit goed is. Heb deze op het oog (in kleur): http://www.castorinterieu...sten/lp-kast-1-x-3-vakken

[Voor 38% gewijzigd door Wehmut op 22-05-2015 20:00]

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:49:
[...]

Och ja, je zorgt gewoon dat je een hobby hok hebt en trek je daar zeer vaak in terug om van je vinyl te gaan genieten... Geloof me: als je vrouw niemand meer heeft om tegen aan te leunen of te praten 's avonds, is een tweede platen speler beneden zo geregeld over het algemeen... ;)
Tja, die aparte kamer is er wel, maar een tweede platenspeler............. Afijn, stap voor stap :Y

Ik heb trouwens een klein zaakje in Rotterdam gevonden. Weet niet eens hoe het heet, maar het zit aan de Boergoensestraat volgens mij, drie albums op de kop getikt. Zowel hoezen als albums zijn in hele goede staat. Verwacht een beperkte keuze aan 'betere' albums. Het aantal metal albums was ongeveer 10, om een indruk te geven. Maar als je in de buurt bent is wel de moeite om even binnen te wippen.

- Wish You Were Here, Pink Floyd,
- Loud & Clear, Sammy Hagar,
- Second Helping, Lynyrd Skynyrd.

Die luisteren echt lekker weg.
Vooral het Pink Floyd album klinkt echt prachtig. Waarschijnlijk vanuit een zwaar vooroordeel, maar dit klinkt echt stukken beter dan een CD. Die ga ik zeker nog een paar keer draaien dit weekend. En dan bedoel ik het vinyl en niet de CD ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
Wehmut schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:51:
Heeft er heel toevallig iemand ervaring met de platenkasten van Castor? Benieuwd of dat een betrouwbaar bedrijf is en de kwaliteit goed is. Heb deze op het oog (in kleur): http://www.castorinterieu...sten/lp-kast-1-x-3-vakken
[afbeelding]
Nope. Ik heb zo'n standaard kast van de IKEA. Bevalt me prima. Ook voor in de kamer zou ik dat model kiezen. En dat is altijd een kwestie van smaak. Belangrijkste is de stevigheid en dat zit wel goed, als ik de foto zo eens zie. Wel een mooi kastje zo te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

loewie1984

music addict! pizza monster!!

^^ eens, maar ik zou voor een standaard kast met 2 planken echt geen 300 euro lappen. Een Kalax bij de ikea heb je al voor 4 tientjes. Ik zou pas hier gaan kijken als ik echt inderdaad maatwerk wil. Een hele wand bijvoorbeeld voor mijn LP's. En ik heb nog niet heel erg veel LP's (tegen de 400 pas en daar vul je geen hele wand mee)

Zo lig ik zelf een beetje te kijken wat ik nou gaan doen. Ik wil mijn LP's wel etaleren ergens in de woonkamer, maar een standaard rek is meteen zo aanwezig en steekt toch circa 32 a 40 cm uit ten opzichte van de muur. Dus ik ben nog steeds aan het kijken of ik niet zelf dit meubel ga maken:

Ik wil het heel erg graag en het lijkt me ook prima te doen. Het ontwerp is ondertussen al een beetje aangepast aangezien er niet genoeg ventilatie is voor de versterker. Maar op hoofdlijnen zou ik wel graag willen dat het er zo uit komt te zien.

[Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 22-05-2015 22:25]

discogs

• Mrs Redhair
Strak hoor ! ^^

Ik heb ongeveer het dubbele aan LP's van wat er op die foto te zien is. Ik zit er namelijk ook aan te denken om iets te maken, of ik moet vanzelf tegen iets aan lopen (IKEA).

Zoal het nu is kan het niet langer. Ik kan niet lekker door de albums bladeren omdat het zo vol staat.

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Is veel geld inderdaad. Maar zo'n kallax is te laag (mijn speler moet er bovenop) en wiebelt teveel. Dit is een massieve kast en er kan aardig wat in. Speler op borst hoogte zodat de kinderen er niet bij kunnen. Eigenlijk perfect. Even schilderen, klaar.

[Voor 4% gewijzigd door Wehmut op 23-05-2015 09:45]

Mijn platenkast

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Idee van de kallax/expedit is dat je hem vastschroeft aan de muur. Dan wiebelt die zeker niet..

• Vintage1967
Mijn platenspeler staat op een plank en niet op de kast met platen. Ik heb de platenkast dan ook niet vastgezet. En mijn kinderen hebben gelukkig niet meer de leeftijd dat ze een gevaar voor platenspeler en albums zijn _/-\o_ .

Ook mijn kast is trouwens vol. Ik merkte op een gegeven moment dat de albums wel erg strak in de kast stonden :F . Voor het moment maar wat albums naast de kast gezet. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dat het beste op kan lossen. Een kast waar nog meer dan genoeg ruimte in zit, nodigt natuurlijk wel lekker uit om op vinyljacht te gaan >:)

Op dit moment draait 'Wish You Were Here' van Pink Floyd.

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Heb nu deze, zelf gemaakte, kast. Eikenhouten panelen. Oude foto, zit nu ramvol platen en heb die Thorens TD 2001 verruild met een Technics SL 1210 MK5.
Enfin, heb hem niet heel goed gemaakt, zitten wat foutjes in (wel stevig). Zo'n Kallax is best een optie, 6 vakken versie, horizontaal. Stuk goedkoper ook. Ik ga het eens in masseren bij mijn vrouw (woonkamer he..)

Mijn platenkast

• Mrs Redhair
Een nieuwe kast daar wil mrs Redhawk niet aan, maar de singletjes moeten een andere plek gaan krijgen. Puur omdat je die niet elke dag nodig hebt.

Staar je niet blind op de staat van de kast, want die zal binnenkort geschilderd gaan worden. Dan zal de bovenbouw weg gaan, en de platenspeler SL1210mk2, en linuxlaptop jukebox 1 plank hoger gaan. Zo krijg ik 6 vakken waar ik de lp's kan stallen.

Dit bouwsel is een een zelfgebouwde boekenkast die nu dienst doet als vinylkast. Je snapt nu ook wel dat ik klaar ben met zooi die er op of inglegd wordt. Daar ben ik medeschuldig aan i know. ;) Zooi: opnaaitags, dokters afsprakenbriefjes, paracetamoldoosje, singlehoesjes, wapenverlof , cd's en een tabletstand.. >:)

[Voor 29% gewijzigd door Mrs Redhair op 23-05-2015 20:08]

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Nice! kan je veel in kwijt. Op alfabet georganiseerd? (Ik op genre)

Mijn platenkast

• Mrs Redhair
Ja wel op abc gesorteerd, maar te laag en vol op dit moment. De singlekasten ook, maar dat gaat niet zo hard met aanwinsten, dus die gaan waarschijnlijk naar zolder. Ze zijn tenslotte alleen maar voor de jukebox.

[Voor 12% gewijzigd door Mrs Redhair op 23-05-2015 20:14]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toffe jukebox :)

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Hier ook een paar plaatjes van mij:

Foto van de woonkamer, wellicht biedt het iemand inspiratie. Ik woon dan wel alleen.

Fijn van vinyl genieten hoeft trouwens niet duur te zijn, wat je ziet:
Dual 701 platenspeler €125
Audio Technica AT-3200-XE element, €100
Pro-Ject Phono Box phono voorversterker, €100
Rotel RA-812 Versterker, €60
Handgemaakte speakers (mdf behuizing met degelijke woofer en tweeter), €125

Alles gekocht via marktplaats, behalve de phono voorversterker. Met een beetje geduld en geluk heb je voor niet veel geld een prachtgeluid!

[Voor 3% gewijzigd door PeterC86 op 24-05-2015 00:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
@ _ferry_ : Thanks :)

@ PeterC86 : Leuk hoor, en ook die ikea lijsten aan de muur. We hebben nog 5 lijsten liggen die binnenkort een plekje krijgen.

Over 2 weken gaan we hier beginnen met het huis aan de binnenkant te schilderen. Dat mag ook wel na 12 jaar, want je ziet nog wel dat we gerookt hebben. Maar we zijn er intussen al 3 jaar vanaf, dus dit zichtbare verleden is binnenkort ook verdwenen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Succes met ophangen! Leuke jukebox trouwens

Acties:
  • 0Henk 'm!
@PeterC86: en zo is het! Leuk om te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
PeterC86 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:30:
Succes met ophangen! Leuke jukebox trouwens
Thanks, en we hebben er zin in gek genoeg. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Een ode aan mijn Technics SL 1210 MK5

Regelmatig kom ik in de verleiding een leuke vintage speler te kopen met “hout look” en exotische arm. Of een recente VPI (veel geld, geen f*cking stofkap..). En dat terwijl ik in korte tijd heel wat heb gekocht en verkocht. Noem het onrust of impulsiviteit. Van mijn eerste Reloop, tot Debut 3, 2Xperience Acryl, TD 318, TD 2001 (moeilijke arm). Toch kom ik elke keer weer terug bij de voordelen van mijn trouwe MK5. NU 2 jaar in mijn bezit en dat blijft wel even zo.

Hij komt uit juni 2008, een van de laatsten dus voor er in 2010 gestopt werd met de productie in Japan. Gekocht van een jongen die "toch geen tijd had om te gaan DJ’en” en net zijn eerste baan had gevonden. Aankoopbon en in doos met alles erbij.
Wat ik zo fijn vind aan dat ding: Een arm die heel veel elementen aan kan en op bijna elk vlak is in te stellen, een accurate snelheid, wiebelt niet, start snel, bouwkwaliteit is bekend, talloze onderdelen beschikbaar, verwijderbare stofkap, geen geklooi met riempjes (of die met de hand wisselen voor 45 rpm).
Waarschijnlijk mijn laatste speler. Ik heb met mijn Thorens TD 2001 (Ortofon Rondo Red mc en vh Hul kabels) geprobeerd ver te gaan, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik geen audiofiel ben. Ik hoorde de verschillen al vrij snel niet meer.

Met een AT440mla en ultra- low capacitance RCA kabel ben ik eigenlijk wel klaar. Of die RCA upgrade nou echt hoorbaar is: Ik dacht het te horen, maar denk realistisch gezien van niet. Op een gegeven moment wordt dat upgraden volgens mij meer religie of emotie. Al die forum posts over tonearm rewiring laat ik ook links liggen. Het gaat mij om het genieten van muziek, binnen een (voor mij) redelijk budget. Net weer wat besteld op Discogs, money better spent. Moest ik even kwijt.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Kan iemand me misschien een advies geven over het volgende:

Ik wil graag een usb platenspeler kopen (bijv. deze http://www.bol.com/nl/p/a...r-zwart/9000000011912142/ ) .

Nu zitten daar natuurlijk geen boxen bij. Het liefst zou ik de platenspeler op mijn Sony HT-CT370 soundbar aansluiten, maar mijn vraag is: kan dat eigenlijk wel? Ik heb een PS4 aangesloten op de soundbar en ik heb ook een pc, maar bij mijn pc zitten slechte oude boxjes. Als ik op de een of andere manier de platenspeler aan zou kunnen sluiten op de (PS4) of de losse soundbar zou dat een ideale oplossing zijn. Kan dat d.m.v. een bepaald verloopstukje misschien?

Dit zijn de aansluitingen van de soundbar:

AANSLUITINGEN IN/UIT
Bluetooth® (AAC), HDMI®-video-ingang (3), HDMI®-video-uitgang (1), NFC, Optische audio-ingang (1)

Dit zijn de aansluitingen van de platenspeler: (gekopieerd uit de handleiding)

4 . RCA uitgang(tulp)
13. USB aansluiting(Kabel<3mtr)

Kortom: hoe kan ik het beste zo'n platenspeler aansluiten? En zo ja, welk omvormkabeltje / stukje heb ik dan precies nodig om het allemaal te laten werken?

Dit is trouwens de achterkant van de soundbar:

[Voor 5% gewijzigd door Navuri op 24-05-2015 22:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Allereerst: koop die platenspeler niet... Dit is echt een platenspeler die je platen sloopt... Ik zou eerder voor een vintage Pioneer / Technics / Thorens gaan... Ik zal zo meteen wel eens een leuke setup uitzoeken voor je en kijken wat er mogelijk is met de soundbar...

Aller eerst: die Sony soundbar heeft geen tulp ingangen, dus je zult een tulp naar mini-jack moeten gaan gebruiken vanaf een verplichte phono preamp (die je nodig hebt om (de meeste) platen spelers te kunnen aansluiten op een moderne recente versterker / receiver of soundbar zonder Phono ingang)...

Echter is mijn advies om toch een losse versterker of receiver met phono ingang (daar kun je een platen speler direct op aan sluiten zonder dat er een losse phono preamp nodig is... Leuke versterkers / receivers zijn:
http://link.marktplaats.nl/m932079868
http://link.marktplaats.nl/m931655713
http://link.marktplaats.nl/m931177505

Nu niet te koop via marktplaats, maar ook interessant is de sony str-av20L:

Qua speakers is het persoonlijke smaak, maar de Boston A25 schijnen niet duur te zijn en zeer goed te klinken evenals de vintage JPW ML510 speakers...

PS: In alle gevallen zit er in de versterkers een Phono ingang weggewerkt waardoor je geen losse phono preamp nodig hebt om je platen speler te kunnen aansluiten...

Dan de platenspeler, zoals ik al zei koop niet die Akai en koop een vintage speler van wel eer.. Leuke opties zijn om te starten:
http://link.marktplaats.nl/m927243197
http://link.marktplaats.nl/m927865261
http://link.marktplaats.nl/m926006998
http://link.marktplaats.nl/m932176642

Overigens zijn enkele oude Akai spelers (van voordat Akai door chinezen werd overgenomen) ook interessant:
http://link.marktplaats.nl/m896801901

Voor bijna alle spelers geld dat je een nieuwe naald zult moeten plaatsen... Daar in veel gevallen de originele naald niet meer aan te komen is vanuit de fabrikant zelf (alleen slechte vervangingsnaalden van Tonar kom je dan nog aan en die wil je echt niet hebben) zul je dus ook een nieuw element moeten aanschaffen... Een prima start die zo goed als altijd samen gaat met een speler en goed klinkt is de Audio Technica AT95e: https://www.thakker.eu/en...at-95-e-cartridge/a-4916/

[Voor 92% gewijzigd door rcor op 24-05-2015 22:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
rcor schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:42:

Overigens zijn enkele oude Akai spelers (van voordat Akai door chinezen werd overgenomen) ook interessant:
Ik zou niet voor zo'n ap-d210 gaan...
Dat is een plastik ding van 5kg.
Alles van de jaren 80 van plastik en 6kg of lichter kan je volgens mij beter links laten liggen (enkele uitzonderingen daargelaten wellicht).
Hoe lichter de tafel, des de meer loopt ie te resoneren en trillingen door te geven.

Ga voor een ap-206 of 306, Of een ap-00# als je een akai zoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Heb 'm hier staan in de woonkamer als tweede platen speler en hij klinkt verrassend goed voor een plastic speler... Daarnaast is het een direct drive speler (dus geen snaren vervangen)... Overigens staat deze Akai toevallig bij mij om de hoek in Venray (woon zelf in Merselo, dorpje van Venray (ligt ongeveer 2 KM van Venray verwijderd))...

Hoe dan ook: een prima speler om mee te starten...

[Voor 21% gewijzigd door rcor op 24-05-2015 22:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Navuri
rcor schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:42:
Allereerst: koop die platenspeler niet... Dit is echt een platenspeler die je platen sloopt... Ik zou eerder voor een vintage Pioneer / Technics / Thorens gaan... Ik zal zo meteen wel eens een leuke setup uitzoeken voor je en kijken wat er mogelijk is met de soundbar...

Aller eerst: die Sony soundbar heeft geen tulp ingangen, dus je zult een tulp naar mini-jack moeten gaan gebruiken vanaf een verplichte phono preamp (die je nodig hebt om (de meeste) platen spelers te kunnen aansluiten op een moderne recente versterker / receiver of soundbar zonder Phono ingang)...

Echter is mijn advies om toch een losse versterker of receiver met phono ingang (daar kun je een platen speler direct op aan sluiten zonder dat er een losse phono preamp nodig is... Leuke versterkers / receivers zijn:
http://link.marktplaats.nl/m932079868
http://link.marktplaats.nl/m931655713
http://link.marktplaats.nl/m931177505

Nu niet te koop via marktplaats, maar ook interessant is de sony str-av20L:
[afbeelding]

Qua speakers is het persoonlijke smaak, maar de Boston A25 schijnen niet duur te zijn en zeer goed te klinken evenals de vintage JPW ML510 speakers...

PS: In alle gevallen zit er in de versterkers een Phono ingang weggewerkt waardoor je geen losse phono preamp nodig hebt om je platen speler te kunnen aansluiten...

Dan de platenspeler, zoals ik al zei koop niet die Akai en koop een vintage speler van wel eer.. Leuke opties zijn om te starten:
http://link.marktplaats.nl/m927243197
http://link.marktplaats.nl/m927865261
http://link.marktplaats.nl/m932176642

Voor bijna alle spelers geld dat je een nieuwe naald zult moeten plaatsen... Daar in veel gevallen de originele naald niet meer aan te komen is vanuit de fabrikant zelf (alleen slechte vervangingsnaalden van Tonar kom je dan nog aan en die wil je echt niet hebben) zul je dus ook een nieuw element moeten aanschaffen... Een prima start die zo goed als altijd samen gaat met een speler en goed klinkt is de Audio Technica AT95e: https://www.thakker.eu/en...at-95-e-cartridge/a-4916/
Dank voor de reactie. Dus via een tulp naar mini-jack + zo'n voorversterker zou ik die platenspeler op m'n soundbar kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!
ja, dat kan... Maar het zou niet mijn voorkeur hebben... Een mooie tweede hands versterker klinkt in combinatie met een goede speaker set altijd mooier dan een hedendaagse soundbar...

Dus je krijgt dan het volgende:
Tulp bekabeling platen speler met aarde draad -> platenspeler in van Phono preamp -> tulp naar mini-jack kabel vanaf phono preamp naar de soundbar analog in...

[Voor 34% gewijzigd door rcor op 24-05-2015 22:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Navuri
rcor schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:47:
ja, dat kan... Maar het zou niet mijn voorkeur hebben... Een mooie tweede hands versterker klinkt in combinatie met een goede speaker set altijd mooier dan een hedendaagse soundbar...
Ongetwijfeld. Ik zit echter met twee belangrijke factoren: geld en ruimte. Als ik de soundbar kan aansluiten op een dergelijke platenspeler (ik neem voor het geval even deze Akai die bovenaan de zoekresultaten naar voren kwam) dan scheelt me dat enorm in ruimte en geld. Waar zou ik zo'n voorversterker het beste kunnen kopen? Of maakt dat mekaar niet veel qua geld?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Letop: de Akai die jij zelf noemt heeft een ingebouwde phono preamp en kun je met een omvormer van tulp naar mini jack direct aansluiten... Maar bedoel je de Akai die ik je aanbeveel dan zul je inderdaad een phono preamp moeten kopen... Budget topper:
TCC TC-750 http://www.new-line.nl/nl...luid/preamp-pro_12593.htm

Mag het iets meer kosten (en ook meteen een flink betere geluidskwaliteit):
Cambridge Audio Azure 551p / 651p http://link.marktplaats.nl/a1017621395
Musical Fidelity V-lpsII (gebruik ik zelf, maar is momenteel tweedehands niet te koop)
Musical Fidelity V90 LPS (opvolger van de V-LPSII) http://link.marktplaats.nl/m923695183

[Voor 6% gewijzigd door rcor op 25-05-2015 00:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wehmut schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:23:
Een ode aan mijn Technics SL 1210 MK5

Toch kom ik elke keer weer terug bij de voordelen van mijn trouwe MK5. NU 2 jaar in mijn bezit en dat blijft wel even zo.
Toen ik dat las dacht ik meteen: kan niet. Volgens mij leef jij in hypertime ofzo. :)

Wehmut in "Het Grote Vinyl Topic"

Minder dan een jaar geleden. :P

Kan verder je verhaal prima volgen. :)

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 24-05-2015 23:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
@ Wehmut.
Ken het gevoel, en daarom mocht de SL1810 weg naar iemand die hem meer waardeert. Ik heb een mk2, en hij is zeker wat uiterlijk betreft niet perfect, maar draait super met ook hier een AT 440mla.

Ik ben helemaal tevreden zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En toch was die 2001 een verdomd mooie tafel, wehmut ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Navuri
rcor schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:11:
Letop: de Akai die jij zelf noemt heeft een ingebouwde phono preamp en kun je met een omvormer van tulp naar jack direct aansluiten...
Kijk. Dank voor het advies!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Navuri schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:50:
[...]

Ongetwijfeld. Ik zit echter met twee belangrijke factoren: geld en ruimte. Als ik de soundbar kan aansluiten op een dergelijke platenspeler (ik neem voor het geval even deze Akai die bovenaan de zoekresultaten naar voren kwam) dan scheelt me dat enorm in ruimte en geld. Waar zou ik zo'n voorversterker het beste kunnen kopen? Of maakt dat mekaar niet veel qua geld?
Wel eens aan een LP-sized tangentiale speler gedacht? De super compacte Technics direct drive linear trackers (o.a. de SL-5, SL-6, SL-J2 en duurder de SL-7) klinken verrassend goed en nemen erg weinig ruimte in. T4P elementjes en naaldjes zijn nog genoeg verkrijgbaar.

http://link.marktplaats.nl/m929042616
http://link.marktplaats.nl/m930394597

En als ik dan toch met lineair trackers bezig ben: wat breder van formaat (full-size) maar veel waar voor je geld (zwaar gebouwd):

http://link.marktplaats.nl/m926598958

Wil je echt een klassieke platenspeler look dan zit je aan een groter formaat vast, die SL-D2 die rcor hier eerder noemde is dan echt veel bang voor de buck. Werken uitstekend en klinken veel beter dan zou moeten mogen voor die prijs. Daarnaast zie ik ook nog een nette SL-D303 staan die je waarschijnlijk ook voor weinig kan meenemen. Ook die werkt erg goed en komt wat opbouw en kwaliteit betreft heel dicht in de buurt van de SL-D2/3 serie.

http://link.marktplaats.nl/m919582212

Voor rond de 5 tientjes ga je echt moeilijk beter vinden. Wel altijd even de "werkt-ie-goed" check doen. Wat de motor betreft ben ik niet bang, die doet het bij de Technicsen altijd wel (wat dat betreft is het trouwens meer uitkijken bij de Pioneers met quartz lock!). Maar het mechaniek van zowel tangentiale spelers als gewone (half)automaten kan vaak wel een schoonmaak/smeerbeurt gebruiken.

Phono pre: op marktplaats kan je vaak iets aardigs voor rond de 50-75 euro kopen. Deze zijn prima, met name over die Goldring ben ik best enthousiast.
http://link.marktplaats.nl/m923702650
http://link.marktplaats.nl/m923691564

Anders is de TCC TC-750 voor rond de 3 tientjes nieuw een aardige optie. Andere versterkers in die prijscategorie zou ik mijden. Andere nieuwe opties zitten in de categorie 100+ euro. Tenslotte is er uiteraard nog de degelijke 2 hands 80-er jaren amp optie. Maar ja, neemt wel meer ruimte in. Tenzij je je platenspeler er gewoon bovenop zet. Zie foto vorige pagina. :)

[Voor 28% gewijzigd door Cap op 24-05-2015 23:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Cap schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:14:
[...]

Toen ik dat las dacht ik meteen: kan niet. Volgens mij leef jij in hypertime ofzo. :)

Wehmut in "Het Grote Vinyl Topic"

Minder dan een jaar geleden. :P

Kan verder je verhaal prima volgen. :)
Wow, leek langer. Gelijk een kijkje in mijn innerlijke onrust ;)
Die TD 2001 was mooi inderdaad. Maar de TP90 arm was massief en dat beperkte de elementkeuze flink, ook schudde hij bij elke opstart. Pulley had een bolling waardoor riem er ook vaak afliep (24 polige synchroonmotor, ook in mk3 versies van de td 3xx serie). Geen geduld meer voor.

[Voor 33% gewijzigd door Wehmut op 25-05-2015 10:35]

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Navuri
rcor schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:47:

Dus je krijgt dan het volgende:
Tulp bekabeling platen speler met aarde draad -> platenspeler in van Phono preamp -> tulp naar mini-jack kabel vanaf phono preamp naar de soundbar analog in...
Goed, ik ben een beetje een dummy op dit gebied. Stel dat ik zo'n platenspeler zou kopen met een ingebouwde voorversterker zoals die AKAI. Welke kabel zou ik er dan precies bij moeten hebben? Mijn excuses voor de enorm voor de hand liggende vraag, maar ik zie door alle kabels niet meer goed welke kabel ik eventueel zou moeten hebben. (Ondertussen ben ik wel aan het zoeken op Marktplaats naar de merken etc. die je noemde hoor, want voor hetzelfde geldt ligt er 1 te koop bij iemand verderop in de straat.

*edit*

Is dit wat?: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Ik woon namelijk in Groningen, dus dat is mooi dichtbij.

[Voor 11% gewijzigd door Navuri op 25-05-2015 19:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Als je platenspeler een ingebouwde phono pre-amp heeft, kan je dus een gewone standaard tulpkabel gebruiken. Staar je niet blind op merken en fancy praatjes. Ben lui om terug te lezen maar ik geloof dat je dan naar een soundbar wilde met een 3,5mm headphone jack, dan moet je dus utieraard of een verloop hebben of een kabeltje met aan de ene kant zo'n stekkertje.

Zoiets is goed, als je het mij vraagt wordt het ook niet beter en elke euro meer is er 1 te veel (en dat komt van iemand die ooit >700 euro aan luidsprekerkabels heeft uitgegeven 8)7 ).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Navuri
InflatableMouse schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:57:
Als je platenspeler een ingebouwde phono pre-amp heeft, kan je dus een gewone standaard tulpkabel gebruiken. Staar je niet blind op merken en fancy praatjes. Ben lui om terug te lezen maar ik geloof dat je dan naar een soundbar wilde met een 3,5mm headphone jack, dan moet je dus utieraard of een verloop hebben of een kabeltje met aan de ene kant zo'n stekkertje.

Zoiets is goed, als je het mij vraagt wordt het ook niet beter en elke euro meer is er 1 te veel (en dat komt van iemand die ooit >700 euro aan luidsprekerkabels heeft uitgegeven 8)7 ).
Thanks voor je snelle reactie. Ik ben een grote filmliefhebber en gooi daar mensen helemaal mee stuk met al die termen, maar zodra het over muziek gaat (en alle aansluitingen) ben ik een leek. Ik wil gewoon een degelijke speler die ik kan aansluiten op mijn soundbar of desnoods op een stel pc speakers. Niets meer en niets minder. Dat laatste over die 700 euro is wel....pijnlijk? Ik hoop dat die kabels wel veel plezier hebben opgeleverd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Navuri schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:10:
[...]
Dat laatste over die 700 euro is wel....pijnlijk? Ik hoop dat die kabels wel veel plezier hebben opgeleverd?
Als je maar hard genoeg gelooft dat iets beter is klinkt het echt ook beter :F

Ach, ik heb er nog 450 euro voor gekregen op Marktplaats ;) . Waren toch weer stuk of 12 LP's er bij >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Navuri schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:42:
[...]

Je kan ook naar deze kijken:
http://link.marktplaats.nl/m925788063

Is origineel geleverd met een at-13ea element, wat goed is (nude ellipt).
Die zit er zo te zien nog op, maar niet duidelijk of het ook de originele naald is (en de staat er van)

Voor de rest staat er in groningen niet zoveel te koop op MP. Het meeste van een hobbyhandelaartje die veel te duur is..

Acties:
  • 0Henk 'm!
Die Siemens oogt wel leuk Mr_Petit... Absoluut een stuk beter dan de Akai die Navuri zelf voorstelde door de ingebouwde phono preamp (sloopt geen platen zoals de Akai, geluidskwaliteit is een stuk beter)... Daarmee bedoelde ik niet de Akai AP-100 van 30 euro, maar de eerste die je noemde van 80 euro bij bol.com... AP-100 is zeker het proberen waard, maar je hebt wel een phono preamp nodig...

Hitachi heeft trouwens ook leuke platen spelers gemaakt... Mocht je een Hitachi HT-R10 tegen het lijf lopen die in goede optische en technische staat is, is dat ook een aanrader... Ik heb 'm ook gehad, maar helaas sneuvelde de speler tijdens het oplappen... Dit is 'm:

[Voor 67% gewijzigd door rcor op 25-05-2015 21:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 11:23
Navuri schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:42:
[...]

Goed, ik ben een beetje een dummy op dit gebied. Stel dat ik zo'n platenspeler zou kopen met een ingebouwde voorversterker zoals die AKAI. Welke kabel zou ik er dan precies bij moeten hebben? Mijn excuses voor de enorm voor de hand liggende vraag, maar ik zie door alle kabels niet meer goed welke kabel ik eventueel zou moeten hebben. (Ondertussen ben ik wel aan het zoeken op Marktplaats naar de merken etc. die je noemde hoor, want voor hetzelfde geldt ligt er 1 te koop bij iemand verderop in de straat.

*edit*

Die akai is een degelijke solide direct drive
voor € 30,- een prima koop :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:45

Wimmel

Hello

Ik ging vandaag een TD150 ophalen die ik al enige tijd op het verlanglijstje had staan. Had de verkoper ook nog een TD320 staan die voor €150 weg mocht :)

De TD150 ga ik verbouwen, het voorlopige lijstje;
* Nieuwe bredere plint zodat er een Linn sized armboard op past.
* Linn Akito toonarm
* Nieuwe face plate zonder liftknopgat
* Natuurlijk alles schoonmaken, smeren en voorzien van een nieuwe snaar

Ik heb zojuist alvast wat voorbereidend werk gedaan.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
Mooie plannen, ik ben benieuwd naar het resultaat! Die TD-320 is ook letterlijk mooi meegenomen, zeker voor die prijs ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Kan iemand mij vertellen hoe een toonarm op een platenspeler dient te reageren, mbt. anti-skate, wanneer het gebalanceerd zweeft over het plateau? De arm van mijn Technics sl-1200 functioneert na jaren niksdoen een beetje vreemd. maar weet dit niet zeker. Wanneer ik een (nieuwe) plaat (net uit de seal) beluister. Dan hoor ik veel static/gekraak. Dat gekraak komt ook regelmatig terug. hetis dus iets mechanisch wat niet in de track thuishoort. Mar weet niet waar dit door komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Wimmel schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:05:

Ik heb zojuist alvast wat voorbereidend werk gedaan.
[afbeelding]
Hier kan je idd goed zien welke draaitafel Linn gekopieerd heeft toen ze de lp12 maakten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

SoundByte schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 01:09:
Kan iemand mij vertellen hoe een toonarm op een platenspeler dient te reageren, mbt. anti-skate, wanneer het gebalanceerd zweeft over het plateau? De arm van mijn Technics sl-1200 functioneert na jaren niksdoen een beetje vreemd. maar weet dit niet zeker. Wanneer ik een (nieuwe) plaat (net uit de seal) beluister. Dan hoor ik veel static/gekraak. Dat gekraak komt ook regelmatig terug. hetis dus iets mechanisch wat niet in de track thuishoort. Mar weet niet waar dit door komt.
Versleten/vuile naald?

Tenzij er iets gigantisch mis is en de naald/element onder grote hoek staat, denk ik niet dat er statische tikken en kraken kan optreden. Klankmatig verandert het wel en tracking wordt steeds minder optimaal als de afstelling niet goed is maar dat uit zich volgens mij niet in kraken en tikken.

Tracking problemen uiten zich in vervorming in bepaalde frequenties, bijvoorbeeld als de anti skating niet goed ingesteld is, kan dit in het linker- of rechterkanaal bij moeilijk te tracken midden-hoge tonen een soort circelzaag bijgeluid geven. Dat was bij mij tenminste de eerste frequentie die moeilijk ging doen toen ik het verkeerd had staan.

Statische tikken en kraken kan mischien ook een los contact zijn, aarde niet of niet goed aangesloten? Ik heb geen idee eigenlijk :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 16:04
Geen heel uitgebreid assortiment maar de Mediamarkt heeft alle geluidsdragers 3 halen 2 betalen, dus ook Vinyl.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

SoundByte schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 01:09:
Wat je ff kan doen: headshell eraf halen en de koperen contactpuntjes op headshell en in de arm reinigen. In de arm met een wattenstaafje (draaiend) met alcohol (of nagellak remover, iets dat zo min mogelijk residu achterlaat). Ik vermoed dat je daar winst uit haalt.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik zelf zou kontakt 60 gebruiken voor het reinigen van de koperen contact puntjes... Die haalt ook meteen eventuele corrosie naast de stof weg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Klopt, maar dat moet je net hebben. Anders weer kopen. Alcohol kan prima.

Mijn platenkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vintage1967
En een beetje contactspray......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:16
Dit weekend is mijn Thorens TD-318 MK1 voor een onderhoudsbeurt bij dr. Thorens langs geweest. De speler heb ik in februari gekocht. Er zat toen een Sumiko Oyster Blue element op gemonteerd. Dit is een element met een sferische naald. Mede door de berichten die ik in dit topic heb gelezen over de AT440MLa, heb ik besloten om dat element aan te schaffen. Deze is nu op de speler gemonteerd.
Naast het monteren van het element heeft dr. Thorens ook de lager van het plateau en diverse andere onderdelen gesmeerd, die na 30 jaar wel weer een onderhoudsbeurt mochten hebben.

Hieronder een verslag met foto's van de onderhoudsbeurt. Alle plaatjes zijn klikbaar.

Foto's van de speler toen ik hem net gekocht had:

Foto's van tijdens de onderhoudsbeurt:

Plak bitumen op de bodem.

Draden gerangschikt.

Tulp uitgangen op de achterkant, en een aansluiting voor de massa kabel.

Overall plaatje toen dr. Thorens net klaar was met de onderhoudsbeurt, en de speler een testplaat draait.

Thuis weer op de plek.

Helaas kwam ik er bij thuiskomst achter dat ik de voeding had laten liggen bij dr. Thorens thuis. Geen probleem, twee dagen later kwam hij voorrijden op zijn motor en kwam de voeding, singles adapter en serienummer sticker brengen (die was eraf gegaan bij het monteren van de audio uitgangen en de massa kabel-aansluiting). Dat is nog eens service! :*)

Nu dus lekker plaatjes luisteren, het klinkt in ieder geval over de speakers al een stuk beter met de nieuwe AT440MLa :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat ziet er goed uit MartijnLoarne! Dit was absoluut de moeite waard geweest... Geniet er maar van...

Ps.: heeft hij in het contra gewicht ook nog wat lood bitumen weggewerkt zoals bij mij?
Zo ja, is dat zeker een zinnige zet geweest die ervoor zorgt dat de naald de groeven van de plaat nog beter kan volgen...

[Voor 76% gewijzigd door rcor op 26-05-2015 21:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PE4000
  • Laatst online: 25-01-2020
Al een paar dagen volg ik dit topic, mooi hoor en veel vintage...

Alleen heb momenteel geen definitieve opstelling voor een platenspeler (wegens ruimtegebrek).
Het kriebelde, dus toch maar één gepakt en aangesloten op een Roelofs mixertje en via BT naar een BT speakertje. Dit is tijdelijk... Later ga ik hem op mijn Yamaha vintage versterker aansluiten.

Het gaat hier om een Technics D.D. SL-202 (incl. manual), die een maat eens voor mij meenam.
Wat me opviel is dat ik prik voel aan de tone-arm. Moet zo wie zo nog onderhoud plegen.
En eventueel een ander element/naald. Er zit nu een standaard Technics U-25 element in.

Ik heb ook nog een Luxman draaitafel, de PD-284 met Shure element/naald.

afbeelding is geleased...

Voor de rest heb ik nog twee Philips draaitafels, waarvan één een nieuwe snaar op moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
....ik zou lekker met die luxman gaan spelen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
Leuke draaitafels! Geen zwaargewichten, maar degelijk. En Luxmans hebben meestal wel een knappe look. "Prik" aan de arm betekent waarschijnlijk dat het aarddraadje niet goed aangesloten is (of aangesloten op een niet geaarde versterker). ;)

mr_petit: deze uitvoering is maar een lichtgewichtje hoor, nog geen 6 kg. Beneden jouw stand. :P

[Voor 17% gewijzigd door Cap op 26-05-2015 23:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PE4000
Vanaf begin was ik niet zo tevreden over de Luxman, ik weet niet, maar ergerde me daar aan.
Voor onderhoud breng ik deze maar eens naar De Groef, kunnen ze gelijk een nieuw element monteren en hem afstellen.
Ik had destijds mijn Thorens weggegeven, had ik nooit moeten doen.

Misschien dat ik Sony STR-V55 tuner/versterker ook maar eens ophaal, en daar de platenspeler op aansluit.

Nog iets anders: laatst liep ik na lange tijd weer een platenwinkel in, WOW, heerlijk veel vinyl!
Dus bij thuiskomst zitten na te denken welke vervangende/nieuwe LP ik zal gaan kopen.
Ik denk dat het The Sensational Alex Harvey Band, Live album wordt, ooit gehad en verkocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_petit
Ja het is wel 1 van de goedkopere luxmans, en niet bijzonder zwaar; ongeveer hetzelfde als die technics.
En volledig manual. geen semiautomaat oid.

Maar wel een redelijk zwaar plateau: 1,6kg, wat zwaarder is dan van m'n dual 721. Maar ja, die heeft nog een rotorplateau van 1,5kg extra. (al zit die massa wel meer naar de binnenkant dus draagt minder bij aan de inertia)

Ik heb wel eens gedacht om een luxman op ebay te kopen toen ik in belgie een luxman pd-310 zag staan met technics epa-100 arm.
Die ging toen voor 675 euro oid weg, wat ik toen eigenlijk iets teveel vond. Overbodig om te zeggen dan dat ongeveer 10 jaar geleden is.....
Achteraf had ik die moeten kopen, (en heel veel anderen die ik toen net wat te duur vond), maar dan had ik wel een paar jaar lang met tientallen tafels gezeten.....
Maar eigenlijk gaat het een beetje tegen m'n principes in om veel voor een tafel te betalen.
Ik weet niet wat het is; voor m'n autos koop ik wel de duurste upgrades, maar voor draaitafels moeten het op 1 of andere manier koopjes zijn.

Ik vraag me af wat een pd-310 met epa-100 nu opbrengt....(met de vacuumunit etc, in perfecte staat...)

• PE4000
Voor mijn luxman heb ik destijds begin 80'er jaren ongeveer een kleine Fl 1000,- voor betaald incl. element en naald, bij RTV Hof, Damsterdiep te Groningen. Ook helaas is deze zaak er geloof ik niet meer.

Ik heb ook wel eens gehad, van grrr had ik dat toch maar gekocht. Kijk je weer, is het weg.

Maar ja ik heb redelijk wat hobby's, dus alles met mate.
Trouwens ook in de 80'er jaren toen ik nog draaide bij een bar-dancing hadden we ook Technics SL-1200.
Mooi spul. Een paar jaar geleden kon je oud huishoudelijk spul inleveren, zag ik een oudje, een sl-1200 inleveren, zag er als nieuw uit. Diegene die hem aannam wist waarschijnlijk ook wel dat dit geliefd spul was.

Trouwens die PD-310 is ook een toptafel, zeer gaaf.
Voor de PD-555 staat een mooi prijsje voor 7.6 K

[Voor 3% gewijzigd door PE4000 op 27-05-2015 01:09. Reden: txt toevoeging]

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee