Waarom mag er geen stekker met stopcontact tussen?
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Zal niet veel overschot zijn denk ik.Rol-Co schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:06:
[...]
Ga je overschot makenwarmtepomp in aantocht zeker?
Jaarverbruik is 4100 kWh als ik dit opwek vind ik het prima.
Heb hier nog een oude diepvries, 2e koelkast en luchtdroger.
Was kiezen of deze 3 vervangen of afdekken met zonnepanelen.
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Leuke suggestie NO,...........maar dan moet ik ook de andere buurman in sketchup tekenen
Serieus over NO heb ik nog niet nagedacht, voelt verkeerd. Zal de tabel van Hespul eens wat beter bestuderen in dat gebied.
Overigens de oude set ligt op een lage uitbouw.
Ik heb ook nog een "nieuwe set"op het hoge dak liggen (schaduwvrij). 10 x Sunrise SR-M660260-B, is 2600Wp helling 58graden en ook ZW. opbrengst na het eerste jaar 2625 kWh.
De oude set ligt laag omdat ik toen geen installateur kon vinden die, zonder mij een rib uit het lijf te rukken, op het stijle dak wilde gaan. Plaatsingskosten van 1500 euro was een van de voorstellen.
Bij mijn 2e set was het ineens geen punt, bijna "gratis".
Zal je suggestie grondig onderzoek en laten weten wat het gaat worden. Moet ook nog keuze maken opslag (ander forum).
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
dan zeg ik beter lezen en minder roeptoeteren.hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:45:
@Migjes,
Jij zegt reclame, ik zeg tegengeluid
Als je je solaredge set wilt uitbreiden mag je op zoek naar een grotere omvormer, bij Tigo scoor je gewoon een extra omvormer met wat extra optimizers. Kan op dezelfde MMU en vaak ook op dezelfde gateway.
ik schrijf het er genoeg bij, en dit voegt niks toe.
nog dat het helpt voor iemand zijn situatie of mogelijkheden.
laat iemand eerst maar eens kijken wat hij met welk systeem zou kunnen.
als je je eigen eenzaamheid wil oplossen, mag je dat met een wibra jurk aan doen in de supermarkt
(oei oei, wat schrijf ik het weer hard.
lol, niet te heet eten die soep.
het is maar een losse suggestie over de mogelijkheden die optimizer je kunnen bieden.Zonnevis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:56:
@migjes
Leuke suggestie NO,...........maar dan moet ik ook de andere buurman in sketchup tekenen
Serieus over NO heb ik nog niet nagedacht, voelt verkeerd. Zal de tabel van Hespul eens wat beter bestuderen in dat gebied.
Overigens de oude set ligt op een lage uitbouw.
Ik heb ook nog een "nieuwe set"op het hoge dak liggen (schaduwvrij). 10 x Sunrise SR-M660260-B, is 2600Wp helling 58graden en ook ZW. opbrengst na het eerste jaar 2625 kWh.
De oude set ligt laag omdat ik toen geen installateur kon vinden die, zonder mij een rib uit het lijf te rukken, op het stijle dak wilde gaan. Plaatsingskosten van 1500 euro was een van de voorstellen.
Bij mijn 2e set was het ineens geen punt, bijna "gratis".
Zal je suggestie grondig onderzoek en laten weten wat het gaat worden. Moet ook nog keuze maken opslag (ander forum).
door een mpp per paneel maakt richting in eens niet meer uit, en bij sommige sytemen ook de Vmpp niet meer.
het is maar net wat je wil bereiken en kan betalen.
soms is het het 1 en soms is het het ander.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb 20 meter kabel vanaf meterkast direct naar het stopcontact zonder aftakking dus meer als 2000 watt zal er niet doorgaan.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:55:
het idee erachter is dat het dan rechtstreeks is aangesloten
en dus niet zoals hieronder[afbeelding]
Zie hier...net weer een record piek!

[ Voor 34% gewijzigd door toxict op 19-05-2015 14:03 ]
Tuurlijk joh, snap ik wel. Ik weet wie het zegtmigjes schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:01:
[...]
dan zeg ik beter lezen en minder roeptoeteren.
ik schrijf het er genoeg bij, en dit voegt niks toe.
nog dat het helpt voor iemand zijn situatie of mogelijkheden.
laat iemand eerst maar eens kijken wat hij met welk systeem zou kunnen.
als je je eigen eenzaamheid wil oplossen, mag je dat met een wibra jurk aan doen in de supermarkt![]()
(oei oei, wat schrijf ik het weer hard.
lol, niet te heet eten die soep.)
[...]
het is maar een losse suggestie over de mogelijkheden die optimizer je kunnen bieden.
door een mpp per paneel maakt richting in eens niet meer uit, en bij sommige sytemen ook de Vmpp niet meer.
het is maar net wat je wil bereiken en kan betalen.
soms is het het 1 en soms is het het ander.
Het tegengeluid was ook niet aan jou gericht, maar aan het forum. Jij bent nog ƩƩn van de weinigen die het merk lijken te kennen.
Verwijderd
dan geef je ze wel aanleiding om te zeggen ja meneer dat is verkeerd aangesloten wie weet zat er nog wel ergens een stopkontakt etc etc
en die situatie zou dus niet kunnen gebeuren, zoals al gemeld. Dit is gewoon een aparte groep, waarop 1 wcd zit waar de omvormer op aangesloten zit dmv een stekker.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:55:
het idee erachter is dat het dan rechtstreeks is aangesloten
en dus niet zoals hieronder[afbeelding]
voordeel is wel dat mocht je ooit aan de slag gaan, je redelijk zeker kunt gaan dat je stroom er af is door de stekker van de omvormer er uit te trekken (en niet hoeft te vertrouwen dat door het omzetten van de hoofdschakelaar de electriciteit niet meer stroomt :-))
4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie
ik snap wel wat je bedoeld.hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:05:
[...]
Tuurlijk joh, snap ik wel. Ik weet wie het zegt
Het tegengeluid was ook niet aan jou gericht, maar aan het forum. Jij bent nog ƩƩn van de weinigen die het merk lijken te kennen.
maar het is af en toe zo lastig om niet een merk te gebruiken om iets uit te leggen.
zonder dat je en kapitale fout maakt, dat ik het niet zo snel meer durf.
(en foutjes zitten al erg snel in een klein hoekje. pffff moeilijk soms.)
maar vergis je niet, dat iets niet vaak voorbij komt betekend niet dat het onbekend is.
het kan ook zijn dat het zo goed is dat er zo weinig problemen mee zijn en dus niet genoemd word.
ook nog mee nemend dat ik zelf nog steeds een aardig tegen stander ben van tigo/solaredge of welke optimizer dan ook.
schaduw word zo vaak overschat, gewoon een paneeltje extra is vaak al veel goedkoper en lost het ook op.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
op dat moment dat je de stekker eruit trekt staat er nog steeds spanning op het stopkontakt.je redelijk zeker kunt gaan dat je stroom er af is door de stekker van de omvormer er uit te trekken
als je de hoofdgroep uitzet is de gehele kabel spanningsloos.
Op zoek naar een grotere omvormer?!?!?hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:45:
@Migjes,
Jij zegt reclame, ik zeg tegengeluid
Als je je solaredge set wilt uitbreiden mag je op zoek naar een grotere omvormer, bij Tigo scoor je gewoon een extra omvormer met wat extra optimizers. Kan op dezelfde MMU en vaak ook op dezelfde gateway.
Je kunt ook een extra SolarEdge omvormer + optimizers aanschaffen.
edit: vanaf 2.2 kW dus. Als je dus uitbreidt, moet je flink uitbreiden.
[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 19-05-2015 14:21 ]
voor een 600W met 2-3 panelen een optimizer gebruiken???hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:19:
Zeker weten, maar je blijft dus getrouwd met SE. Welke range biedt SE allemaal? Ook omvormers van 600 W?
edit: vanaf 2.2 kW dus. Als je dus uitbreidt, moet je flink uitbreiden.
lol, dat is ook erg en niet echt effectief.
je kunt ook altijd nog onder dimensioneren, gaat ook vrij aardig bij jouw had ik het idee.
Nope maar voor PV installaties met zo'n laag vermogen (2-3 mono panelen) zou ik eerder kiezen voor micro-omvormers.hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:19:
Zeker weten, maar je blijft dus getrouwd met SE. Welke range biedt SE allemaal? Ook omvormers van 600 W?
Ik heb mijn set initieel neergezet met 20 panelen. Later werden dat er 21. En een paar maanden later 23. Stel nu voor dat ik mijn SE te klein had gekozen?
Nou ja, ik heb mijn punt wel gemaakt vind ik.
Ja dat is wat je omvomer in 1 of meer minuten registreet vermoed dat je piek hoger ligt. Lijkt wel een Omnik afbeelding dan is het 5 minuten.toxict schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:03:
Snarfie en ik hadden het er toen straks over.
Zie hier...net weer een record piek!
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 19-05-2015 14:53 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
De SolarEdge omvormers hebben build-in ondersteuning voor PVOutput (daar kunnen andere fabrikanten nog wat van leren!)hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:29:
Alles kan natuurlijk. Maar ik kan me voorstellen dat je ƩƩn portaal wilt voor je monitoring. Dat lukt bij SE dus minder goed, omdat je daar afhankelijk bent van SE omvormers.
m.a.w. Wat paneel monitoring betreft ben je met Tigo getrouwdAls ik op enig moment besluit mijn Piko 5.5 tóch te klein vind heb ik mijn handen vrij om voor drie strings één, twee of meer omvormers van welk merk dan ook te scoren, terwijl ik gewoon mijn Tigo monitoring in stand houd.
btw SolarEdge heeft ook optimizers die je net als de Tigo optimizers kunt gebruiken met een normale string omvormer.
Dat probleem geldt voor alle te krap gekozen installaties.Ik heb mijn set initieel neergezet met 20 panelen. Later werden dat er 21. En een paar maanden later 23. Stel nu voor dat ik mijn SE te klein had gekozen?
SolarEdge of niet, je zit vast aan een extra (of grotere) omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door Carbon op 19-05-2015 14:49 ]
Stul voor stuk valide punten, behalve je laatste. Bij een te krap gekozen SE installatie moet ik de omvormer vervangen óf minimaal een SE 2.2 bijkopen. Of vertel je me nu dat je die SE optimizers (die je aan standaard omvormers kunt hangen) ook heel makkelijk kunt monitoren? Daar heb je vast iets van een gateway oid voor nodig.Carbon schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:45:
[...]
[...]
Dat probleem geldt voor alle te krap gekozen installaties.
In de basis doet SE hetzelfde als Tigo. Ik blijf van mening dat Tigo bedrijfszekerder (want minder onderdelen) en flexibeler is (vanwege omvormeronafhankelijkheid).
Maar SE is ook gaaf spul, hoor.
Voor 'echte' pieken (van een seconde) moet je op de Omnik zelf kijken, het portaal is idd gemiddelden van 5 minuten. Wel vraag ik me af of rechtstreekse waarden, bij zulke extreme pieken van een seconde, wel kloppen.Snarfie31 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:38:
[...]
Ja dat is wat Omnik in 5 minuten regristreet vermoed dat je piek hoger ligt
Bijv bij ons >2400W op een Omnik 2.0 (die max 2200W kan leveren volgens specs). Maar stel dat het wel klopt: dat soort grappen van ruime overschrijdingen van Pmax maakt wel wat angstig voor uitbreidingen op groepen van 16A...
Daarover gesproken, Omnik heeft m'n vraag niet beantwoord wat de invloed zal zijn op gemiddeld relatief lage voltages op een Omnik bij gebruik van SF-panelen (2 in een string en dan 5 strings bijv, bij echt hoge temperaturen gaan we al richting 150V). Misschien was de vraag te moeilijk (mwah) of moet ik heel veel geduld hebben.
In dat geval wordt het vermoedelijk gokken op 9* formaat 158*81cm (ca 1800-1890 Wp afhankelijk van de panelen) en niet 5*2 SF170 (laag voltage). En dan bijv op een Omnik 1.5 of Hosola 1600.
De opbrengst zal in beide gevallen in grote lijnen ongeveer gelijk zijn vermoed ik, misschien mono's iets hoger. Plus, mono's ze passen iets beter op het afdakje. Dit wel op een nieuwe groep natuurlijk. Productie gaat dan flink over eigen verbruik. Misschien tijd voor een warmtepomp.
(Na de treurige informatiebijeenkomst van Centrum Veilig Wonen, lees NAM, lees Shell, lees HELL, en de Gemeente Groningen over de aardbevingsproblematiek, is de uitdaging des te interessanter geworden om gasloos te gaan.
There's nothing moister than an oyster.
Mijn een paar maanden oude SE3000 op marktplaats en kocht een SE 4000.
Kostte een honderd of vier euro's maar dat kost een nieuwe 'gewone' omvormer ook gauw.
Wat betreft die SE ondersteuning voor PVOutput, daar ben ik minder over te spreken. PVOutput loopt momenteel zeker ƩƩn KWh achter op de stand van het SE monitoring portal, en dat is structureel.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Mijn DINrail meter loopt ook achter op de SE. (Maar wel op zelfde moment aangelsoten) Maargoed die meter heeft ook redelijke onnaukeurigheid, dus het is maar de vraag wie er gelijk heeft.
Ik heb nu deze meter gekocht, eens kijken wat die er uit haalt.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Niks mis met Noord hoorZonnevis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:56:
@migjes
Kijk het zonnetje er eens opstaan!

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Bij 150 V wordt het spannend of de omvormer wel opstart. Op warme dagen is je voltage al laag. Bij het opstarten gaat dit nog meer naar beneden. In het slechte geval start de omvormer die dag niet meer op. En het rendement van de omvormer is ook niet zo best meer, beter is het om rond de 360 V te zitten.zeegerd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:00:
[...]
Daarover gesproken, Omnik heeft m'n vraag niet beantwoord wat de invloed zal zijn op gemiddeld relatief lage voltages op een Omnik bij gebruik van SF-panelen (2 in een string en dan 5 strings bijv, bij echt hoge temperaturen gaan we al richting 150V). Misschien was de vraag te moeilijk (mwah) of moet ik heel veel geduld hebben.
Ik zou dus niet voor micro-omvormer kiezen. Enecsys is en failliet en niet echt betrouwbaar en de eerste Involar bij mijn vader heeft het maar kort volgehouden. De tweede geeft nu ook kuren en is waarschijnlijk ook defect. Micro-omvormer geven nogal wat problemen.Carbon schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:23:
[...]
Nope maar voor PV installaties met zo'n laag vermogen (2-3 mono panelen) zou ik eerder kiezen voor micro-omvormers.
Over Enphase Micro omvormer's hoor ik erg weinig meer, en dan heb je nog een Envoy nodig. Kost alleen al meer dan een steca500
Ik zou gewoon een steca500 met 3x mono (200 Wp) of een Soladin600 met 2 x poly (275 Wp) ophangen. Makkelijker kan het niet. En als de steca/soladin stuk gaat is het verwisselen zo gepiept.
[ Voor 37% gewijzigd door drielp op 19-05-2015 16:03 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
dak is 2.80 hoog.
Tuurlijk kan dat, ik zou het alleen niet doen. Gewoon vast zetten is beter.klump4u schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:54:
Vraagje, zou ik panelen van 1.65 x1.00 voor enkele dagen plat los op het dak kunnen liggen?
dak is 2.80 hoog.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
SE gebruik geen RF maar PLC (via de DC kabels), een gateway zoals bij Tigo ontbreekt dus uiteraard heb je wel een MMU nodig.hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:51:
[...]
Stul voor stuk valide punten, behalve je laatste. Bij een te krap gekozen SE installatie moet ik de omvormer vervangen óf minimaal een SE 2.2 bijkopen. Of vertel je me nu dat je die SE optimizers (die je aan standaard omvormers kunt hangen) ook heel makkelijk kunt monitoren? Daar heb je vast iets van een gateway oid voor nodig.
Nope!In de basis doet SE hetzelfde als Tigo.
Optimizing optimizers, Tigo vs. SolarEdge
Het aantal componenten is zeker een factor nog belangrijker is de kwaliteit van de gebruikte componenten.Ik blijf van mening dat Tigo bedrijfszekerder (want minder onderdelen)
btw Een SE omvormer heeft in vergelijking met een normale string omvormer een minder complexe DC/AC omvormer (string spanning is constant)
Flexibiliteit van een PV installatie bestaat natuurlijk uit meer dan alleen de vrije keuze van omvormer.en flexibeler is (vanwege omvormeronafhankelijkheid).
[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 19-05-2015 17:22 ]
Heb een SE3000 omvormer en 3,597kWP op het dak liggen, maar zag vandaag toch echt een waarde van 3828W.....
Of hij houd zich aan de adviezen van de fabrikant.Dre schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:54:
Liever geen Ferrari, geef mij maar een auto met lage onderhoudskosten en weinig omkijken.
Garantie is op papier leuk, maar of de leverancier&fabrikant over 10 jaar nog bestaat is de vraag. Enecsys anyone?
Daarbij benieuwd het mij in hoeverre het 'kwaliteit' is en in hoeverre marketingblaat.
[...]
Je hebt dus 4188 Wp op het dak liggen. Mijn advies:
SE4000 zou ik nemen als die net zo duur is als de SE4000-16A
Aansluiten op 16 AmpĆØre zekering B karakteristiek
2,5mm2 draad of kabel toepassen (*tenzij klemmenstrook omvormer minimaal 4mm2 zou moeten hebben.)
En ja, dit verhaal kan ik wel onderbouwen.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
http://www.google.nl/url?...bv.93564037,d.d24&cad=rja
Kan best als het niet spannend gaat waaien, wel een tegeltje er onderaan 1 kant, een lage hoek waait niet zomaar weg.klump4u schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:54:
Vraagje, zou ik panelen van 1.65 x1.00 voor enkele dagen plat los op het dak kunnen liggen?
dak is 2.80 hoog.
Het lag hier anderhalf jaar totaal.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[...]
Bij 150 V wordt het spannend of de omvormer wel opstart. Op warme dagen is je voltage al laag. Bij het opstarten gaat dit nog meer naar beneden. In het slechte geval start de omvormer die dag niet meer op. En het rendement van de omvormer is ook niet zo best meer, beter is het om rond de 360 V te zitten.
[...]
Precies, dat was me intussen ook duidelijk. Wat mij betreft dus ook iets te makkelijk om in zo'n ontwerptool zoals OmnikDesign maar te kijken of 'alles groen' (OK) is en het dan zo als set te verkopen (ik zal geen namen noemen
Verwijderd
tigo is vet uber en wat hans en guus hebben gedaan is superieur, maar nederland kiest goedkoop dat is al eeuwen zo. Ik ben lekker goedkoop, maar heb geen schaduw, toch is het erg bijzonder wat hans (+guus) neerzetten op een onmogelijk dak, maar het is echt een special, hans koerst gewoon gelijk op met schaduw, met mijn sets zonder schaduw, ik zeg wtf !?
niet voor jan onbenul, maar voor de pv eigenaar die meer wil na 4 jaar en begrip voor de materie.
het is dan ook eigenlijk meer een apart topic.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 20:45 ]
Maar even zo gedaan, met schroef op balk.Rol-Co schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:35:
[...]
Kan best als het niet spannend gaat waaien, wel een tegeltje er onderaan 1 kant, een lage hoek waait niet zomaar weg.
Het lag hier anderhalf jaar totaal.

Komen uiteindelijk op het dak rechts van deze, kwartslag gedraaid op Zuid-Oost 10 of 15 graden.
Nu effe geen tijd maar dan wekken ze alvast wat op.

Perfect! Gebeurd echt niks mee hoor, of je moet aan de kust wonen plus windkracht 7-8. Maar dat woon je niet, en die windkracht ook niet in deze tijd.klump4u schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:53:
[...]
Maar even zo gedaan, met schroef op balk.
[afbeelding]
Komen uiteindelijk op het dak rechts van deze, kwartslag gedraaid op Zuid-Oost 10 of 15 graden.
Zo dacht ik toen ook, dan doen ze maar vast wat, mooie is dat hij omgekeerd opbrengst heeft t.o.v je andere set, met slecht weer doet deze het waarschijnlijk beter.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zo, dat wordt een mooie uitbreiding!klump4u schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:53:
[...]
Maar even zo gedaan, met schroef op balk.
[afbeelding]
Wil je naar 0 kWh verbruik, of ga je iets met een warmtepomp doen?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik heb ook een SE3000 en 3.520 Wp op het dak liggen. Ik heb nog nooit pieken gezien boven de 3.100 W (niet op de monitor site van SE en ook niet op het display van de SE). Waar heb jij die piek gezien?miel schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:36:
Hoe weet je wat je "piek" zou moeten zijn?
Heb een SE3000 omvormer en 3,597kWP op het dak liggen, maar zag vandaag toch echt een waarde van 3828W.....
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
ach solardge of tigo, het maakt mij niet veel uit.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:44:
@hans, migjes
tigo is vet uber en wat hans en guus hebben gedaan is superieur, maar nederland kiest goedkoop dat is al eeuwen zo. Ik ben lekker goedkoop, maar heb geen schaduw, toch is het erg bijzonder wat hans (+guus) neerzetten op een onmogelijk dak, maar het is echt een special, hans koerst gewoon gelijk op met schaduw, met mijn sets zonder schaduw, ik zeg wtf !?
niet voor jan onbenul, maar voor de pv eigenaar die meer wil na 4 jaar en begrip voor de materie.
het is dan ook eigenlijk meer een apart topic.
beste blijft geen van beide, maar soms wel nodig.
vind zelf solaredge iets flexibeler met de mogelijkheden als tigo.
maar heb het vermoeden dat tigo iets efficiƫnter is, maar verschillen zijn zo klein.
prijzig vind ik het allemaal wel.
zeker met solaredge vind ik dat je net iets meer nodig hebt als alleen schaduw.
verschillende hoeken b.v. om het net kosten effectiever te maken.
een hoekje van 45graden voor de lente en een hoekje van 15 graden voor de zomer b.v.
dan is het allemaal best te doen zonder de dure kosten.
tigo is dan meer iets voor als je alleen maar schaduw wil oplossen.
alleen dat reclame geneuzel hoeft van mij allemaal niet.
zeegerd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:58:
Precies, dat was me intussen ook duidelijk. Wat mij betreft dus ook iets te makkelijk om in zo'n ontwerptool zoals OmnikDesign maar te kijken of 'alles groen' (OK) is en het dan zo als set te verkopen (ik zal geen namen noemen). Met zulke lage spanningen zal een set toch beduidend minder draaien dan met iets van rond 350V.
pas even op boy'sdrielp schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:48:
Bij 150 V wordt het spannend of de omvormer wel opstart. Op warme dagen is je voltage al laag. Bij het opstarten gaat dit nog meer naar beneden. In het slechte geval start de omvormer die dag niet meer op. En het rendement van de omvormer is ook niet zo best meer, beter is het om rond de 360 V te zitten.
jullie vergeten type nummers te vermelden van omvormers.
er zijn wel dingen mogelijk met 150V
maar er zijn dan wel wat maartjes en specifieke situaties die er dan toe doen.
(en bij omnik ook nog verschrikkelijke specificaties, die elkaar wat tegen spreken.
Check de link onder mijn bericht maar eens.... Daar heb ik dat gezien...hansvk schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:21:
[...]
Ik heb ook een SE3000 en 3.520 Wp op het dak liggen. Ik heb nog nooit pieken gezien boven de 3.100 W (niet op de monitor site van SE en ook niet op het display van de SE). Waar heb jij die piek gezien?
(maar ook op de monitoring site al eens 3,5 of zo gezien...)
Ben wel geen techneut maar als je bijna 3600 op je dak hebt liggen pal zuid geen schaduw dan ga je toch niet zwaar onder dimensioneren. Vermoed dat hij een SE3500 heeft ipv SE3000.miel schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:28:
[...]
Check de link onder mijn bericht maar eens.... Daar heb ik dat gezien...
(maar ook op de monitoring site al eens 3,5 of zo gezien...)
[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 20-05-2015 10:19 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Hmm. Interessante mening. In welk opzicht is SE flexibeler volgens jou? Ik kan geen situatie bedenken waar Tigo geen raad mee weet.migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:18:
[...]
vind zelf solaredge iets flexibeler met de mogelijkheden als tigo.
maar heb het vermoeden dat tigo iets efficiƫnter is, maar verschillen zijn zo klein.
prijzig vind ik het allemaal wel.
[...]
Nee hoor, heb een SE3000. Die kan dit prima aan, ook volgens de site config van Solaredge zelf!Snarfie31 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:40:
[...]
Ben wel geen techneut maar als je bijna 3600 op je dak hebt liggen pal zuid geen schaduw dan ga je toch niet zwaar onder dimensioneren. Vermoed dat hij een SE3500 heeft ipv SE3000.
Type bijv (1.5) -> http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-1k_1.5k_2k-tl2migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:18:
[...]
pas even op boy's
jullie vergeten type nummers te vermelden van omvormers.
er zijn wel dingen mogelijk met 150V![]()
maar er zijn dan wel wat maartjes en specifieke situaties die er dan toe doen.
(en bij omnik ook nog verschrikkelijke specificaties, die elkaar wat tegen spreken.)
Dus ja, zo'n 2*SF170 kan theoretisch wel (bijv 5*2 parallel dus).
Zoals gezegd, Omnik beantwoordt m'n vraag ook niet wat de invloed is op de opbrengst bij continu relatief lage voltages. Geeft me niet het volste vertrouwen.
Over nare specs gesproken, inderdaad, bij de TL (vorige versie) wordt alleen 120-450V vermeld.
Bij de TL2 zowel 120-450V (operating range) als 150-450V (range @ nominal power).
Mij is het verschil nog niet duidelijk tussen die twee maar dat komt vast ook door m'n gebrek aan elektrokennis.
Voor degenen die op zoek zijn naar panelen, tijdens het zoeken kwam ik deze nog tegen trouwens, lijkt me nogal laag geprijsd, al zijn het misschien niet de mooiste panelen in tijden van full black & thin film:
http://www.houhetwarmwinkel.nl/c-291793/netkoppeling
Als iemand nog verdere tips heeft voor formaat 158*81 cm...
probeer eens een solarfrontier paneel.hansdegit schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:55:
[...]
Hmm. Interessante mening. In welk opzicht is SE flexibeler volgens jou? Ik kan geen situatie bedenken waar Tigo geen raad mee weet.
kunnen lekker met zen 2x op 1 p405
minimaal 6 stuks op 6x p405, maar 12 op 6x p405, lekker kosten effectief.
maar ook de lg neonx begint langzaam wel een probleempje te worden voor de optimizer.
het gaat nog maar net met de Impp, alleen daar gaan nieuwe versies van komen en dan is het net niet.
(die zit nu op 9,4 Impp met de max van tigo als 9,5Impp)
ook een 12V paneeltje als extra in een string kunnen hangen.
(ik zelf kan 3x 12V +/- 50Wp paneel tegen de schoorsteen hangen(zuid/oost/west), dan moeten ze 3x parallel op 1x een p300. is niet bijzonder effectief, maar als je met een accu wil gaan werken is het wel winter opbrengst. en dat kan goud waard zijn.
en voor mijn oost-west waar ik teveel winter opbrengst mee misloop zou ik het wel leuk vinden.)
zelf ben ik nog steeds voorstander om zoveel mogelijk richtingen en hoeken op 1 omvormer te gooien met een zo klein mogelijke omvormer. (en dat is niet voor de kosten, maar efficiƫntie)
en dan kun je op 1 SE3000 met 20x een p300 met 20x b.v. panda 275 werken.
dat zou het erg lekker doen op mijn oost-west. (een zeer lichte onder dimensionering)
maar je zou ook een smi kunnen gebruiken met omvormer naar keuze.
dan kun je de 12x solarfrontier + 8x panda + nog een string van minimaal 6 of 8 kunnen gebruiken.
3 parallel stringen die allemaal wat anders kunnen doen.
mist je dan veel verschillende richtingen en hoeken hebt zet je dit op een +/-3000W omvormer.
dan draait hij nog lekker als het zelfs bewolkt is.
of de kleine key kunnen gebruiken met omvormer naar keuze.
voor een klein stringetje.
het zijn allemaal maar kleine dingetjes maar kan ze niet allemaal met tigo oplossen.
de meeste beperking is eigenlijk 16-65Vdc met 10A(9,5A Impp) voor tigo.
tegen over 8-105Vdc met 10A Impp voor solaredge (afhankelijk van de optimizer die je gebruikt.).
Verwijderd
LG gaat met de 270wp stoppen.
Anders zou de Benq of de Mitsubishi een vervanger kunnen zijn !
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 10:52 ]
een omnik start met 150V, maar dat is wel Voc.zeegerd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:35:
[...]
Type bijv (1.5) -> http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-1k_1.5k_2k-tl2
Dus ja, zo'n 2*SF170 kan theoretisch wel (bijv 5*2 parallel dus).
Zoals gezegd, Omnik beantwoordt m'n vraag ook niet wat de invloed is op de opbrengst bij continu relatief lage voltages. Geeft me niet het volste vertrouwen.
Over nare specs gesproken, inderdaad, bij de TL (vorige versie) wordt alleen 120-450V vermeld.
Bij de TL2 zowel 120-450V (operating range) als 150-450V (range @ nominal power).
Mij is het verschil nog niet duidelijk tussen die twee maar dat komt vast ook door m'n gebrek aan elektrokennis.
en daar ben je vrij snel.
en daarna moet de Vmpp boven de 120V blijven.
met 2x SF ben je er dan wel.
de efficiƫntie gaat wel wat omlaag, maar valt op zich nog wel mee.
neem gewoon de efficiƫntie van b.v power-one (omnik is vrijwel het zelfde, verschild misschien iets achter de komma)

ik weet het die gaat niet verder als de 200V (dat komt omdat de mpp max een 2000W doet met 10A 10x200=2000
maar met een beetje schatten en gokken kom je best nog wel op een 94+% met 160Vmpp.
dat is niet zo mooi als een 96,8%, maar nog steeds niet slecht.
maar zoek eens verder, er zijn omvormers die tot de 600V aan kunnen van +/- 2000W.
en dan kun je er wel 5 in serie zetten.
lijkt mij een beter plan.
maar er zijn ook omvormers die tot de 90V gaan, kun je ook overwegen.
Zit hier niets voor je tussen?migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:45:
[...]
het zijn allemaal maar kleine dingetjes maar kan ze niet allemaal met tigo oplossen.
de meeste beperking is eigenlijk 16-48Vdc met 10A(9,5A Impp) voor tigo.
tegen over 8-105Vdc met 10A Impp voor solaredge (afhankelijk van de optimizer die je gebruikt.).
http://www.tigoenergy.com..._data_sheet_1.12.2015.pdf

Het plan is om volledig zwarte panelen onder 10 graden op oost-west te leggen en eigen verbruik (2013 = 2861 kWh, 2014 = 2542 kWh) zoveel mogelijk af te dekken. Dakbedekking wordt EPDM. Omvormer komt in de garage te hangen met zo'n 30m kabel.
De oost kant zal tijdens zons-opkomst eerst half bedekt worden door schaduw, tot ongeveer 9:30. Daarna volledig vrij spel. Timelapse van de opkomst:
[YouTube: https://youtu.be/artOrWObWvk]
De volgende opties heb ik al uitgezocht:
- 14 x SF170-S, SE2200 omvormer, 7 x P405 ivm schaduw in de ochtend
- 20 x TSMC TS160, SE3000 omvormer, 10 x P405
De verwachte opbrengst met de SF's is 1950 kWh. Bij de TSMC's is dit 2620 kWh. Mijn voorkeur gaat uit naar de TSMC's vanwege: volledig zwart (SF heeft aan lange zijdes een lichter gekleurde strip?) en eigen verbruik wordt afgedekt. Het nadeel is: Er blijft nog maar 30cm over tot de dakranden, in tegenstelling tot 60cm bij de SF's.. Kan/mag dit uberhaupt?
Hebben jullie nog tips/advies?
De MPPT kan terugregelen tot 120V, maar daar kan hij blijkbaar geen 12A verwerken (waarom weet ik ook niet, blijkbaar is de Idc, max van 18A niet voor alle spanningen).zeegerd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:35:
[...]
Met 120V kan hij dus geen 1500W opwekken.
Pas bij 150V kan hij 10A verwerken en dus het maximum vermogen van 150V * 10A = 1500W opwekken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat je de verkeerde link geeft,75V absolute maximum is te weinig voor dunne film panelen.hansdegit schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:05:
[...]
Zit hier niets voor je tussen?
Deze gaan tot 170V:
http://www.tigoenergy.com...files/mm_es_datasheet.pdf
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt weer, dat soort grafieken geeft inderdaad meer vertrouwen. Ik zoek nog even naar de andere opties die je noemt.migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:01:
[...]
maar zoek eens verder, er zijn omvormers die tot de 600V aan kunnen van +/- 2000W.
en dan kun je er wel 5 in serie zetten.
lijkt mij een beter plan.
maar er zijn ook omvormers die tot de 90V gaan, kun je ook overwegen.
YouTube: Enecsys duo 360-72 noisy
Het voltmetertje laat helaas niets zien doordat deze door de langzaam oplopende spanning in de ochtend vast komt te staan. Ik gok dat er nog een ~20 Watt uit de 2 panelen west onder 10 graden kwam.
(sorrie ik zag een type foutje, die had ik al aangepast. weet niet of je het gezien had.)hansdegit schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:05:
[...]
Zit hier niets voor je tussen?
nop dat zijn de cijfers die ik gebruik.
maar vergis je niet, soms heeft solaredge ook zijn dingen die niet tof zijn.
minumum string lengte b.v.
en zeer lastige berekeningen om het voor elkaar te krijgen.
een totaal absurde tool om je totaal de mist in te sturen (o wat is dat ding erg.)
(je weet het ik heb een vrij gematigde mening, en maak graag van alles gebruik.
is het niet goedschiks dan is het maar .....
zolang er maar voordelen zijn om het te doen.
check even Proton_.zeegerd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:13:
[...]
Bedankt weer, dat soort grafieken geeft inderdaad meer vertrouwen. Ik zoek nog even naar de andere opties die je noemt.
uit het hooft gebruikte die een river met 2x Sf serieel.
(hij heeft wat meer schaduw problemen en lost ze zo op.)
en power-one heeft ook een oplossing die tot de 600V gaat.
etc etc etc.... en zo....
joenex1 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:07:
Na maanden van voorbereiding, inlezen en het volgen van dit topic heb ik eindelijk plaats gemaakt voor zonnepanelen in de achtertuin. Vriendin wilde graag een overkapping, ik graag zonnepanelen: win-win situatie dus:
[afbeelding]
Het plan is om volledig zwarte panelen onder 10 graden op oost-west te leggen en eigen verbruik (2013 = 2861 kWh, 2014 = 2542 kWh) zoveel mogelijk af te dekken. Dakbedekking wordt EPDM. Omvormer komt in de garage te hangen met zo'n 30m kabel.
De oost kant zal tijdens zons-opkomst eerst half bedekt worden door schaduw, tot ongeveer 9:30. Daarna volledig vrij spel. Timelapse van de opkomst:
[video]
De verwachte opbrengst met de SF's is 1950 kWh. Bij de TSMC's is dit 2620 kWh. Mijn voorkeur gaat uit naar de TSMC's vanwege: volledig zwart (SF heeft aan lange zijdes een lichter gekleurde strip?) en eigen verbruik wordt afgedekt. Het nadeel is: Er blijft nog maar 30cm over tot de dakranden, in tegenstelling tot 60cm bij de SF's.. Kan/mag dit uberhaupt?

hij heeft een gootje aangelegd om regenwater op te vangen voor zn panelen.
ik zou zelf niet voor Wp gaan, maar voor mooi.joenex1 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:07:
hoe lager de lokatie, de lager de opbrengst
je hebt gewoon meer schaduw dus minder opbrengst, helaas.
maar ook zeker totaal niet de bedoeling om te zeggen dat je het niet moet doen.
kijk eens of je panelen te pakken kunt krijgen met een doorzichtige backplate.
voorbeelden:
http://zonneveranda.nl/
dit is mono, en geeft dus blokjes schaduw.
http://www.fonteyn.nl/ver...ilm-6351-x-3000-mm-1400wp
dit geeft een egale schaduw, want dit is dunne film.
(trafo omvormer nodig!!)
er is nog veel meer mogelijk, maar soms is het wel wat duur of lastig te verkrijgen.
maar je hebt dan wel snel niet een veranda die een donker hol is en toch schaduw geeft.
(kosten zou ik iets minder naar kijken.)
als je iets van optimizers gebruikt, kun je ook mixen in een string van verschillende soorten panelen.
dus een paar doorzichtige panelen als dakraam b.v.
(maar pasop niet alles kan altijd en zo maar er zijn altijd beperkingen
Verwijderd
30jaar garantie bij Nefit Nederland!
Ziet er goed uit.
270wp black
http://www.installatietotaal.nl/news/148/5203/2015/03/25
http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_1158
Is een Fronius Symo M en doet 3xSF in serie (8 strings).migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:17:
[...]
check even Proton_.
uit het hooft gebruikte die een river met 2x Sf serieel.
De schaduwproblemen worden binnenkort gekapt en dan kan de boel eenvoudig herbedraad worden naar 4x6.
Dat zijn dat Bisol Lumina panelen.migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:33:
[...]
voorbeelden:
http://zonneveranda.nl/
dit is mono, en geeft dus blokjes schaduw.
Meer info: BISOL Lumina hoog-transparante zonnepanelen
Interessant dat ze voor pannendaken niet hebben gekozen voor ClickFit!Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:51:
Nefit is nu ook op de markt.
30jaar garantie bij Nefit Nederland!
Ziet er goed uit.
270wp black
http://www.installatietotaal.nl/news/148/5203/2015/03/25
http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_1158
Eerst maar eens eigen verbruik afdekken, daarna zijn we wel verder.Schinnen-groen schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 07:33:
[...]
Zo, dat wordt een mooie uitbreiding!![]()
Wil je naar 0 kWh verbruik, of ga je iets met een warmtepomp doen?
Dat is sjiek! Echter heb ik slechts 2 graden aan afschot voor het regenwater, niet genoeg voor de panelen denk ik.hij heeft een gootje aangelegd om regenwater op te vangen voor zn panelen.
Materiaal voor het dak heb ik eigenlijk al klaar liggen.. Sponningplanken + EPDM folie. Van half 10 tot 19u in de zon is toch zo slecht nog niet? Die folie gebruiken als dakraam is idd wel een goed idee, ga ik naar kijkenmigjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:33:
[...]
ik zou zelf niet voor Wp gaan, maar voor mooi.
hoe lager de lokatie, de lager de opbrengst![]()
je hebt gewoon meer schaduw dus minder opbrengst, helaas.
maar ook zeker totaal niet de bedoeling om te zeggen dat je het niet moet doen.
dunne film is geen folie.joenex1 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:52:
[...]
Materiaal voor het dak heb ik eigenlijk al klaar liggen.. Sponningplanken + EPDM folie. Van half 10 tot 19u in de zon is toch zo slecht nog niet? Die folie gebruiken als dakraam is idd wel een goed idee, ga ik naar kijken.
(te minste ik denk dat je die bedoelt.
maar een dun laagje opgedampt op een glasplaat.
zelf zou ik een dakraam van hout maken, met daar de panelen er in.
en dan gewoon een stuk van de epdm weg snijden, en een rand epdm er aan vast zetten om het water dicht te maken.
en natuurlijk een gat zagen in het dak, anders komt er geen licht door.

(zoals je ieder standaard dak raam doet eigenlijk.)
volle zon van half 10 tot 19u is zeker niet slecht.
maar op een hoog dak heb je het soms wel van af 6 - 20
(met mijn oost-west is het nog veel langer
en dat is net iets beter.
het is echt niet de bedoeling om je tegen te houden, reken allen op iets wat lagere opbrengsten als hoog op dak. (het blijft leuk.
zolang je dat weet en je zelf niet te rijk rekent is het goed.
edit:
hier een aardig lange dag met mijn oost west.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-05-2015 16:18 ]
Bij panelen met een breedte van 1 m, zou je dan 32 cm tussen de panelen overhouden. Dit lijkt me toch wat weinig, ondanks de kleine hoek...
Verwijderd
Even een newbie vraag, maar hoe maak je deze grafiek?migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:02:
[...]
edit:
hier een aardig lange dag met mijn oost west.
[afbeelding]
Handtekening
graag posten dan, gebruik ik die er graag bij, doe ik totaal niet moeilijk over.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:00:
@migjes ik zie heel vaak je oost west excel grafiek, maar gek genoeg ziet mijn oost-zuid-west er heel anders uit. mogelijk is de lokatie dus ook bepalend.(wind zon reflectie dakhoek)
meer info waardeer ik.
geen vragen over stellen meer info bieden.
doen, niet piepen!!!
(ik heb er al eens eerder naar gevraagd en dan ontwijk je de vraag.)
omvormer uitlezen en een klein beetje excel in dit geval.Balboa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:08:
[...]
Even een newbie vraag, maar hoe maak je deze grafiek?
niet echt speciaal.
een beetje standaard werk.
(ik weet het ik moet nieuwe maken, maar zie die dingen elke dag, ben ook wel eens lui.)
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-05-2015 09:59 ]
Wat denken jullie, is een string omvormer in dit geval wel geschikt i.v.m. de relatief lage spanning of kan ik beter wat anders aanschaffen? Van schaduwval heb ik in elk geval geen last.
netbeheerder aangeven.Thombias schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:23:
Is het aangeven van een PV systeem alleen nodig bij de netwerkbeheerder of is bij de leverancier ook aan te raden?
sorrie ik vind het totaal onzinnig, ze zegen wel dat het perse moet, maar,
je krijgt alleen maar een brief dat je een slimme meter kunt krijgen. (moeten mogen ze eigenlijk niet zeggen. en waar staat het in de wet?)
leverancier hoeft ook niet, maar kan soms wel handig zijn.
(afhankelijk hoe groot je systeem is en hoeveel je bankje wil spelen, renteloos aan de leverancier een lening verstreken?.
Oke, De netwerkbeheerder is al ingelicht door de leverancier van de panelen.migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:29:
[...]
netbeheerder aangeven.
sorrie ik vind het totaal onzinnig, ze zegen wel dat het perse moet, maar,
je krijgt alleen maar een brief dat je een slimme meter kunt krijgen. (moeten mogen ze eigenlijk niet zeggen. en waar staat het in de wet?)
leverancier hoeft ook niet, maar kan soms wel handig zijn.
(afhankelijk hoe groot je systeem is en hoeveel je bankje wil spelen, renteloos aan de leverancier een lening verstreken?.)
De energieleverancier zal ik dan maar gewoon niet lastig vallen.
Mijn huidige meter heeft een teruglevermeter maar is geen slimmemeter.
Ik zie zelf het nut niet om deze te laten vervangen. Het is een meter uit 2011 dus vervangen is ook niet in het belang van het milieu.
duidelijk, maar als je systeem een bepaalde grote heeft word dan ook je voorschot aangepast na je gebruik?Thombias schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:43:
'
[...]
Oke, De netwerkbeheerder is al ingelicht door de leverancier van de panelen.
Ik zie zelf het nut niet om deze te laten vervangen. Het is een meter uit 2011 dus vervangen is ook niet in het belang van het milieu.
(je hoeft echt niet renteloos een lening te geven aan je leverancier.
geld terug krijgen is renteloos lenig verstrekken, het mag van mij geen probleem, maar het hoeft niet.
als je er soms niet om vraagt dan kan het soms wel meer als 2 jaar duren voordat je die aanpassing ziet.
het kan ook zijn dat je systeem te klein is om dit te doen. no prob...
zelf even kijken of het nodig is.
edit:
voor mij in het nieuwe huis was het 600 euro per jaar.
+ 300 euro bezuiniging.
+ 300 euro gas gebruik.
dat maakt 100 euro per maand, die steek ik liever in mijn eigen zak, dan dat ik renteloos lever
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 20-05-2015 23:05 ]
Je kunt voor thinfilm panelen gaan die een hogere voltage hebben.GeneralNL schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:25:
Ik denk er ook over om zonnepanelen aan te schaffen alleen kan ik maximaal 5 "normale" panelen (275 - 285 Wp per stuk) van 165 x 100 cm in portretopstelling op mijn platte dak kwijt, de panelen staan dan met een hoek van +-10 graden op het zuid-oosten gericht.
Wat denken jullie, is een string omvormer in dit geval wel geschikt i.v.m. de relatief lage spanning of kan ik beter wat anders aanschaffen? Van schaduwval heb ik in elk geval geen last.
Bijv. de Solar Frontier of TMSC.
Het formaat bij deze panelen is ook anders, dus wellicht zijn er andere opstel mogelijkheden voor jou.
Of gebruik een schans, waardoor je geen last hebt van schaduwwerping van de voorste panelen op de rij erachter, waardoor je praktisch gezien er meer kwijt kunt op je platte dak.
Wellicht is het handig als je foto's plaatst en/of maten van je dak + orientatie.
Als bijvoorbeeld 5 mono's neemt zoals deze http://www.znshinesolar.e...50-275W_V1411-2_EN_LQ.pdf dan is de mppt spanning prima.GeneralNL schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:25:
Ik denk er ook over om zonnepanelen aan te schaffen alleen kan ik maximaal 5 "normale" panelen (275 - 285 Wp per stuk) van 165 x 100 cm in portretopstelling op mijn platte dak kwijt, de panelen staan dan met een hoek van +-10 graden op het zuid-oosten gericht.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
De afstand tot de dakrand maakt hier niet uit. Wel krijgen de meeste mensen die panelen nemen later spijt. Spijt dat ze geen grotere installatievhebben genomen.joenex1 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:07:
je energieleverancier wordt ingelicht door je netwerkbeheerder.Thombias schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:43:
'
[...]
Oke, De netwerkbeheerder is al ingelicht door de leverancier van de panelen.
Daar heb je ook gelijk in maar wellicht is het in de toekomst je geld te stallen bij een energieleverancier wel goedkoper dan bij een bank als ze met negatieve rente beginnen.migjes schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:59:
[...]
duidelijk, maar als je systeem een bepaalde grote heeft word dan ook je voorschot aangepast na je gebruik?
(je hoeft echt niet renteloos een lening te geven aan je leverancier.
geld terug krijgen is renteloos lenig verstrekken, het mag van mij geen probleem, maar het hoeft niet.)
als je er soms niet om vraagt dan kan het soms wel meer als 2 jaar duren voordat je die aanpassing ziet.
het kan ook zijn dat je systeem te klein is om dit te doen. no prob...
zelf even kijken of het nodig is.
edit:
voor mij in het nieuwe huis was het 600 euro per jaar.
+ 300 euro bezuiniging.
+ 300 euro gas gebruik.
dat maakt 100 euro per maand, die steek ik liever in mijn eigen zak, dan dat ik renteloos lever
Voor als nog is een lager maandtarief eerder dan twee jaar interesanter.
Ja, je zal inderdaad schaduwval gaan krijgen. Je moet voor jezelf inschatten of het handig is om meer panelen te plaatsen en het verlies dat je met de schaduw krijgt naast je neer te leggen of een iets grotere rijafstand nemen zoals 1500... Advies is 1700. Maar dit zou ik laten afhangen van de ruimte op je dak. Als je met 1500 een extra rij panelen kan plaatsen zou ik dat doen. Wat je ook kan overwegen is een oost/west opstelling en dan kan je wel gebruikmaken van een zeer korte rijafstand (21cm maar er doorheen lopen wordt wel moeilijkJoepla schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:25:
Ben me aan het oriƫnteren op Flatfix fusion... Vroeg me af of hier iemand toevallig dit systeem heeft met een rij-afstand van 1320 mm. Dit is de kortste afstand die je kunt selecteren.
Bij panelen met een breedte van 1 m, zou je dan 32 cm tussen de panelen overhouden. Dit lijkt me toch wat weinig, ondanks de kleine hoek...
lol, factor negatieve rente, ja migjes krapt zich op zijn hoofd.Thombias schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:25:
[...]
Daar heb je ook gelijk in maar wellicht is het in de toekomst je geld te stallen bij een energieleverancier wel goedkoper dan bij een bank als ze met negatieve rente beginnen.
Voor als nog is een lager maandtarief eerder dan twee jaar interesanter.
dan word zelfs kolenfooi nog interessanter om gewoon in over productie te gaan.
laat ik het zo zeggen, ik heb de hooivork al geslepen en de fakkels klaar liggen.
zodra de rente negatief word dan haal ik al mijn geld van de bank.
en ga ik weer alles contant betalen.
en ik ben bang dat ik niet de enige ben, we gaan dan een bank run krijgen.
ik denk dat ze dat bij de bank ook wel door hebben en het gewoon niet gaan proberen(durven).
maar we zullen zien, de berichten zijn wel beangstigend als je het mij vraagt.
maar goed als je maar door hebt dat je niet zomaar alles van de leverancier hoeft te slikken dan ben je er al.
ik zelf ben overgegaan op achteraf per jaar betalen, dan heb je niks meer te maken met het schatten en voorschotten. gewoon boter bij de vis.
uit eindelijk kun je met pv de btw aftrekken omdat je ondernemer bent.
dat is een mooi voordeeltje, maar je mag dan van mij ook echt ondernemer zijn.
niet alleen de lusten maar ook de lasten er van nemen, een beetje pro actieve houding zou de gemiddelde consument geen kwaad doen.
hoe vaak je wel niet hoort: de energie rekening?, geen idee die word automatisch van mijn rekening af getrokken.
dat zouden ze in de kroeg eens moeten proberen
een pilsje dat is dan 22ct, maar dan trekken we automatisch van je rekening af. (en natuurlijk dan met de vaste lasten en is het in eens 2,50⬠lol)
edit:
je stelt dat de leverancier je al heeft aangemeld bij de netbeheerder?
dit is niet helemaal de normale gang van zaken, maar zou kunnen.
vrij makkelijk te checken, je krijgt nu een brief binnen dat je een slimme meter kunt krijgen.
(heb het nog niet gehoord, maar vermoed dat al heb je een slimme meter je nog een keer die brief krijgt.
is gewoon een standaard brief)
(kunt = niet moeten
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 21-05-2015 10:21 ]
Een van de redenen dat ik heb gekozen voor PV ook al is het geen gigantische bedrag de zon belazert me niet. Je kan dat gedrag van die banken en overheden (die banken de hand boven het hoofd houd inc bonussen) direct door trekken naar slimme meters die jouw vebruikgedrag direct bloot leggen kunnen ze dat ook controlleren met alle nadelige gevolgen vandien (oa door verkopen aan derden etc). En stel dat er zoiets schandaligs gebeurt met onze verbruiks informatie dan worden er natuurlijk Excuses aangeboden maar compensatie of jail time ho maar. Overheden die oa zo met banken en ons belang omgaan (af maken met een excuus lekker goedkoop) vertouw ik niet dus ook niet hun slimme meters en verborgen agenda's om hun incompetentie financieel op ons af te schuiven..migjes schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:01:
[...]
lol, factor negatieve rente, ja migjes krapt zich op zijn hoofd.![]()
laat ik het zo zeggen, ik heb de hooivork al geslepen en de fakkels klaar liggen.
ik denk dat ze dat bij de bank ook wel door hebben en het gewoon niet gaan proberen(durven).
[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 21-05-2015 11:39 ]
Er gebeurt niets. Die 2,5 kip die z'n geld van de bank haalt doet niets. ING kreeg er 350.000 klanten bij sinds begin dit jaar, aldus kwartaalcijfers. Ondanks schandaal, op storing, op schandaal. Nederlanders krijgen exact wat ze verdienen. (1 miljoen klanten in 2014)migjes schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:01:
[...]
lol, factor negatieve rente, ja migjes krapt zich op zijn hoofd.![]()
Elke keer als iemand klaagt zeg ik 'stap dan over naar een andere bank' en eindigt het in 'misschien overweeg ik eventueel er mogelijkerwijs ooit in de nabije toekomst te bekijken of ik kan overwegen er over na te denken je suggestie in overweging te nemen teneinde wellicht heel misschien eventueel als god het wil over te stappen naar een andere bank'.
Je overschat - in mijn bescheiden beleving - de controle die de meeste Nederlanders hebben over hun portemonnee. We zijn collectief blind, hebben geen idee, waaien met elke wind mee en roeptoeteren vooral als er weer een 'schandaal' is zijn massaal 'verontwaardigd' maar handelen er niet naar.maar goed als je maar door hebt dat je niet zomaar alles van de leverancier hoeft te slikken dan ben je er al.
ik zelf ben overgegaan op achteraf per jaar betalen, dan heb je niks meer te maken met het schatten en voorschotten. gewoon boter bij de vis.
In zekere zin precies wat de bedrijven die die schandalen veroorzaken doen - aan de voorkant roepen dat je klant wordt van het mooiste en integerste bedrijf en aan de achterkant ... tja, tel uit je winst.
Daarom zijn zonnepanelen zo'n mooi instrument. Ik heb nu een dozijn installaties weten te laten plaatsen (meeste door Guus
Wij wonen vrijstaand met een gezin van 4 en verbruiken volgens vergelijkingen minder energie dan een alleenstaande in een appartement. Zo'n 45,- per maand, louter aan gas en vastrechtwoekerbelastingbtw's. Als ik dan weer iemand tegenkom die 200+ euro kwijt is dan is het verweer altijd 'ja maar bij jullie is het altijd koud' of 'we hebben geen geld voor zonnepanelen' (nee dat gaat op aan de energiekosten!).
Een lange weg te gaan.. een hele lange weg.
Heb wel 'n slimme meter en ben er wel blij mee. Uiteraard weet ik niet wat men er mee uitspookt, in principe wordt eens per kwartaal de stand uitgelezen - althans, dat is waar ze toestemming voor hebben. Uiteindelijk ben ik niet tegen de inzet van technologie zoals een 'slimme meter' (ding is oerdom, je moet dat 'slimme' er zelf bij maken/kopen) - maar snap ik het wantrouwen in de overheid absoluut. Voornaamste manco is het verschil in denken tussen generaties van nu en die van vroeger (die aan de macht zijn). Babyboomers zijn van nature directiever en meer 'wij weten wat goed voor u is'. Pas als die weg gaan en vervangen worden door een generatie die technologie begrijpt en wat beter van vertrouwen is gaan de teugels wat gevierd kunnen worden.Snarfie31 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:20:
[...]
Een van de redenen dat ik heb gekozen voor PV ook al is het geen gigantische bedrag de zon belazert me niet. Je kan dat gedrag van die banken en overheden (die banken de hand boven het hoofd houd inc bonussen) direct door trekken naar slimme meters die jouw vebruikgedrag direct bloot leggen kunnen ze dat ook controlleren met alle nadelige gevolgen vandien (oa door verkopen aan derden etc). En stel dat er zoiets gaat gebeuren met onze verbruiks informatie dan worden er natuurlijk Excuses aangeboden maar compensatie of jail time ho maar. Overheden die oa zo met banken en ons belang omgaan vertouw ik niet dus ook niet hun slimme meters en verborgen agenda's.
[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-05-2015 10:41 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! ā bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
1 of 2 x niet op vakantie en er ligt PV op je dak je hoeft dus niet rijk te zijn je kan keuzes maken.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:32:
[...]
Bewustwording dat je dus wel invloed hebt, bijvoorbeeld op de uitkomst van je energierekening, is geniaal.
Wij wonen vrijstaand met een gezin van 4 en verbruiken volgens vergelijkingen minder energie dan een alleenstaande in een appartement. Zo'n 45,- per maand, louter aan gas en vastrechtwoekerbelastingbtw's. Als ik dan weer iemand tegenkom die 200+ euro kwijt is dan is het verweer altijd 'ja maar bij jullie is het altijd koud' of 'we hebben geen geld voor zonnepanelen' (nee dat gaat op aan de energiekosten!).
Een lange weg te gaan.. een hele lange weg.
Ik heb ook niks tegen technology in tegen deel maar er zijn teveel voorbeelden dat overheden (pijnlijk) hun eigen belang eerst na streven mbt herkozen te worden/verkwistende Ego projecten die gefinancieerd moeten worden door onze belasting centen (HSL lijn uitgave, verkwisting IT uitgave bij overheden ga zo maar door). En dit gaat over de tijd opgeteld over misschien wel meer dan 100 miljard serieus geld niet een paar miljoen. Zoals jij besluit Ik hoop dat die nieuwe generatie hier beter mee omgaat maar ik vrees dat die eerst puin moeten ruimen (die wij hebben zien aankomen).NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:32:
[...]
Heb wel 'n slimme meter en ben er wel blij mee. Uiteraard weet ik niet wat men er mee uitspookt, in principe wordt eens per kwartaal de stand uitgelezen - althans, dat is waar ze toestemming voor hebben. Uiteindelijk ben ik niet tegen de inzet van technologie zoals een 'slimme meter' (ding is oerdom, je moet dat 'slimme' er zelf bij maken/kopen) - maar snap ik het wantrouwen in de overheid absoluut. Voornaamste manco is het verschil in denken tussen generaties van nu en die van vroeger (die aan de macht zijn). Babyboomers zijn van nature directiever en meer 'wij weten wat goed voor u is'. Pas als die weg gaan en vervangen worden door een generatie die technologie begrijpt en wat beter van vertrouwen is gaan de teugels wat gevierd kunnen worden.

Je hoeft mij niet te overtuigenSnarfie31 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:44:
[...]
1 of 2 x niet op vakantie en er ligt PV op je dak je hoeft dus niet rijk te zijn je kan keuzes maken.
Macht corrumpeert, dus ik heb niet te veel hoop bij een nieuwe generatie. Ook hierbij geldt dat we zullen moeten stemmen in het stemhokje en niet op twitter of Facebook. Het kan te veel mensen blijkbaar nog te weinig schelen. Malieveld is leeg, opkomst in stemhokje laag en vanaf bank kun je al je frustratie kwijt op (a-)sociale media.Snarfie31 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:58:
[...]
Ik heb ook niks tegen technology in tegen deel maar er zijn teveel voorbeelden dat overheden (pijnlijk) hun eigen belang eerst na streven mbt herkozen te worden/verkwistende Ego projecten die gefinancieerd moeten worden door onze belasting centen (HSL lijn uitgave, verkwisting IT uitgave bij overheden ga zo maar door). En dit gaat over de tijd opgeteld over misschien wel meer dan 100 miljard serieus geld niet een paar miljoen. Zoals jij besluit Ik hoop dat die nieuwe generatie hier beter mee omgaat maar ik vrees dat die eerst puin moeten ruimen (die wij hebben zien aankomen).Tot die tijd als het aan mij ligt geen slimme of domme meter in mijn meter kast.
Ik maak me in dat opzicht drukker om de passiviteit van onze mede-burgers dan om de overheid die gretig gebruik maakt van de ruimte die het krijgt van diezelfde slapende burgers.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! ā bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
100% mee eens echter ik ken geen politicy die openlijk durft te zeggen waar het echt op staat laat staan maatregelen durft te nemen of voor te stellen. Net wat je zegt de mede-burgers stemmen ook in hun eigen belang treurig. Maar ja we gaan nu beetje of topic vermoed ik.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:56:
[...]
. Ook hierbij geldt dat we zullen moeten stemmen in het stemhokje en niet op twitter of Facebook. Het kan te veel mensen blijkbaar nog te weinig schelen. Malieveld is leeg, opkomst in stemhokje laag en vanaf bank kun je al je frustratie kwijt op (a-)sociale media.
Ik maak me in dat opzicht drukker om de passiviteit van onze mede-burgers dan om de overheid die gretig gebruik maakt van de ruimte die het krijgt van diezelfde slapende burgers.
Ja inderdaad; dit zijn geen technische aspecten van PVSnarfie31 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:05:
[...]
100% mee eens echter ik ken geen politicy die openlijk durft te zeggen waar het opstaat laat staan maatregelen durft te nemen of voor te stellen. Net wat je zegt de mede-burgers stemmen ook in hun eigen belang treurig. Maar ja we gaan nu beetje of topic vermoed ik.
Enfin, ik vroeg me wel af met al die wind de laatste tijd of het zinvol is periodiek even de bevestigingen te laten checken. Laatste tijd lijkt het steeds vaker en harder te waaien en we zitten al in een volledige tochtig en open gebied.. maar dan moet iemand het dak weer op om de schroefjes aan te draaien en even aan de haken te sjorren
Of is dat overbodig. Vast is vast. Ook voor langere tijd?
Is om de 5 jaar geen goed plan. Mijn panelen zijn vastgeschroefd met rubbere ringetjes tussen frame en schroeven. Vraag me soms af als dat uitgedroogd is na 5 a 6 jaar gaat het dan niet los zitten?.Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:10:
vast is vast, niets aan doen
[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 21-05-2015 12:50 ]
Neem je een week vrij om in alle rust ook nog zƩlf je PV op het dak te leggen. Klinkt eigenlijk als een prima vakantie die nog eens misschien 800 euro extra bespaart.Snarfie31 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:44:
[...]
1 of 2 x niet op vakantie en er ligt PV op je dak je hoeft dus niet rijk te zijn je kan keuzes maken.
Men 'stemt' ook dmv consumptiekeuzes hĆØ, dat werd onlangs mooi uitgelegd in De Correspondent.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:56:
Macht corrumpeert, dus ik heb niet te veel hoop bij een nieuwe generatie. Ook hierbij geldt dat we zullen moeten stemmen in het stemhokje en niet op twitter of Facebook. Het kan te veel mensen blijkbaar nog te weinig schelen. Malieveld is leeg, opkomst in stemhokje laag en vanaf bank kun je al je frustratie kwijt op (a-)sociale media.
https://decorrespondent.n...uderij-/64715750-e1ce6fcc
Over protest gesproken, onlangs ongeveer 1000 keer meer Groningers naar het westen voor de Bekerfinale dan voor protest tegen aardbevingenproblematiek (NAM/Shell/EZ). Dus, ja, het gaat nog steeds 'veel te goed'.
En om beide punten toch even te combineren: #iktanknietbijshell
Verwijderd
zolang er niet aangezeten word blijft t heus wel zitten.
als je ze om de paar jaar gaat loshalen rubbertejs vervangen en weer vast gaat draaien gaat de onderliggende draad waarschijnlijk aan gort

Het is natuurlijk geen optimaal dak voor panelen en het is niet het fraaiste gezicht.
[ Voor 109% gewijzigd door Thombias op 21-05-2015 13:52 ]
Komt er aan. Mijn ipad klapt eruit als ik een foto probeer toe te voegen dus nu ben ik het aan het versturen aan mijn laptop.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
als je ipv de button handmatig de [img]linkje[/img] intypt werkt t ook
offtopic uit.
Hear, hearJuncto schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:33:
Guus en GƩrard zijn nu bezig met 13 panelen te plaatsen, de omvormer en de mmu (inderdaad Tigo) hangen al :-)
Mooi man. Welk merk en type panelen?
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.