Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.053 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:41:
offtopic aan,
als je ipv de button handmatig de [[url="linkje"]afbeelding[/url]] intypt werkt t ook

offtopic uit.
Dankie. Het is inmiddels gelukt. Zie mijn aangepaste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:21:
@snarfie
zolang er niet aangezeten word blijft t heus wel zitten.
als je ze om de paar jaar gaat loshalen rubbertejs vervangen en weer vast gaat draaien gaat de onderliggende draad waarschijnlijk aan gort
Ik had het idee dat een van mijn panelen een paar weken geleden niet goed vast zat. Die instalateur die het kwam checken die riep dat als het moest hij die schroeven dwars door die alminium balk zou schroeven zat het zeker vast volgens hem. Was gelukkig niet nodig.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

riep dat als het moest hij die schroeven dwars door die alminium balk zou schroeven zal het zeker vast volgens hem.
wees blij als hij dat letterlijk had gedaan was de alu balk verzwakt / gescheurd en tzt afgebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 06:04
hansdegit schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:54:
[...]

Hear, hear

Mooi man. Welk merk en type panelen?
13 Yingli Panda 275 black panelen en een Goodwe GW3000-NS omvormer en Tigo.
Ze zijn net aangesloten en gelijk op 3000w, hij lijkt af te toppen, maar eerst nog even verder historie opbouwen.
Zometeen aan proberen te melden op pvoutput en ik zal mij ook aanmelden bij de tweakers.net groep.
Hulde aan Guus en Gerard voor de vlotte installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zo,

na hier veel vragen (weer) te hebben gesteld en Migjes zelfs per pb te hebben lastig gevallen liggen ze op het dak.(de panelen dan he?)
ik had veel mooie maar vooral dure plannen, en op het punt van nu bestel ik, zei mijn vrouw, ik vind het te duur kunnen we weer niet met vakantie. Maar als jij het wilt moet je het doen. >:)
Tja wat doe je dan he? ik heb dus maar een ander dak gebruikt als bedacht en daar 2e hands panelen op gegooid en een nieuwe goodwe 2000ss omvormer gehaald. Dus geen solaredge of thin film of andere dure oplossingen maar low budget, op het afdakje van de hottub en een paar op de bijkeuken,konden er 10 panelen kwijt.

helaas waaide 1 paneel om op een steen. nooit geweten dat er veiligheids glas in zit (zie foto)
dus nu liggen er nog 9 Trina 235 en 245 op 1 string op een Goodwe 2000ss.
liefhebbers voor een kapot paneel? er komt nog stroom uit.
een ieder weer bedankt voor de hulp en het meedenken.
wel geen verhaal zonder foto,s dus bij deze.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-lG_7tRVZE2g/VV3h9IPQCEI/AAAAAAAAGB8/5uk072x2H7U/w1103-h827-no/IMG_2911.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-NL-gneR1rec/VV3h9MFFN6I/AAAAAAAAGB4/wwzteVeJHsE/w1103-h827-no/IMG_2912.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 11:30
Ik heb 12x panda 275 op 10° op zuid liggen en de omvormer pakt gewoon de volle 3300W, ik had ook verlies verwacht met de 10° hoek hoe ze liggen.
Juncto schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:35:
[...]

Ze zijn net aangesloten en gelijk op 3000w, hij lijkt af te toppen, maar eerst nog even verder historie opbouwen.
Zometeen aan proberen te melden op pvoutput en ik zal mij ook aanmelden bij de tweakers.net groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik krijg hier de vraag wat er mogelijk is als bedrijf om panelen te leggen.
Wordt bedoeld. Is er subsidie aan te vragen?
Hoe zit het met salderen?

Met dat bijltje heb ikzelf eigenlijk nooit gehakt.
Iemand een idee/site waar dit duidelijk en kort en krachtig staat uitgelegd?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door aanschaf van een electrische oven gaan we over naar 3x35 Amp aansluiting.
De nieuwe groepenkast is gister door de monteur geplaatst, alles werkt, behalve de SMA, die is in storing,
het type is SB 2500TL single tracker, per jaar haal ik er in Apeldoorn 2500 KW en een beetje binnen.
Nu heeft de monteur denk ik iets niet goed aangesloten, want de rode led brand continu en de groene led knippert.
Ik heb van de kwh meter het aansluitschema, hoe moet de SMA verder worden aangesloten? Monteur komt vanavond om 21.00 uur nog langs.
Bij voorbaat dank, CompuAddict. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:04:
De nieuwe groepenkast is gister door de monteur geplaatst, alles werkt, behalve de SMA, die is in storing,
het type is SB 2500TL single tracker, per jaar haal ik er in Apeldoorn 2500 KW en een beetje binnen.
Nu heeft de monteur denk ik iets niet goed aangesloten, want de rode led brand continu en de groene led knippert.
Ik heb van de kwh meter het aansluitschema, hoe moet de SMA verder worden aangesloten? Monteur komt vanavond om 21.00 uur nog langs.
Bij 3x35A stap je wel over op het hogere tarief van netwerkkosten, bij stedin is de meerprijs al €570 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

japser84 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:04:
Misschien dat Recommended wat anders is dan Limitied.

Dus aangeraden maximum 3750W.
En limiet gezet op 4050W.
Zoals ik het nu begrijp, is er enige ruimte ingebouwd voor piek-belasting.

Er komt een nieuwe vraag bij mij op. misschien al wel eerder behandeld op het forum, maar wat zou er gebeuren als er een CME plaatsvindt? In hoeverre heeft een dergelijke onvoorspelbare uitbarsting van zonne-energie effect op de piek-belasting van zonnepanelen?

Wij houden bij installaties voor klanten een maximale bovengrens van 120% aan. Dus op bijvoorbeeld een SE3000 zouden we wel 13x260W (3380W) plaatsen maar niet 14x (3640), hoewel dit misschien theoretisch wel kan. Komt ook voor dat mensen toch later nog een paneeltje of twee erbij willen. door niet teveel op de uiterste grens te spelen is dit haalbaar binnen dezelfde omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ ssjaak;

Zie ik grote rollen kabel onder de panelen? 😟

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 19:14:
@ ssjaak;

Zie ik grote rollen kabel onder de panelen? 😟
euh ja nog wel,

we zijn nog aan het schuiven ivm schaduw. de rechter 2 (wat er drie hadden moeten zijn) gaan nu ook nog wat naar voren. heb smorgens en savonds wat schaduw en zijn nu aan het kijken wat meest rendabel is.
je zal maar net 1 mtr te kort komen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Mooi voobeeld van opkomende sluier bewolking. Ligging 87graden OOZ: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SDV7GOl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 21-05-2015 19:36 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je woont wel supermooi vrij zeg ssjaak! 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:14:
Ik krijg hier de vraag wat er mogelijk is als bedrijf om panelen te leggen.
Wordt bedoeld. Is er subsidie aan te vragen?
Hoe zit het met salderen?

Met dat bijltje heb ikzelf eigenlijk nooit gehakt.
Iemand een idee/site waar dit duidelijk en kort en krachtig staat uitgelegd?
Dit is eigenlijk niet een hele eenvoudige vraag, omdat er veel factoren bij spelen.
Ja, het gaat hier onder andere over salderen. Hoeveel stroom verbruik je als bedrijf (naar verwachting) zelf en kan er gesaldeerd worden hangt onder andere af van de opbrengst. Hiervoor geldt een staffel. Voor huiseigenaren is het vrij interessant om te salderen, voor bedrijven kan het inderdaad afhangen van bijvoorbeeld een SDE+ subsidie. Deze subsidie biedt een soort minimale extra vergoeding per kWh.

Ik weet dat wij binnen ons bedrijf net een dergelijke subsidie hebben bemachtigd om zonnepanelen te plaatsen op sporthal Zielhorst in Amersfoort... .

Daarnaast maakt het ook uit of het bedrijf eigenaar is van het pand, of dat er een overeenkomst kan worden aangegaan met de eigenaar van het pand etc...

Als je zelf nog niet echt ervaring hiermee hebt, zou ik zeker aanraden om een gratis adviesgesprek aan te gaan en samen deze vraag door te spreken. Je kan ons altijd bellen ;)

Meestal kom ik dit advies ook op internet tegen en dat is denk ik ook gepast omdat er bij zakelijke installaties gewoon heel veel vragen en variabelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
rocco2 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:29:
Ik heb 12x panda 275 op 10° op zuid liggen en de omvormer pakt gewoon de volle 3300W, ik had ook verlies verwacht met de 10° hoek hoe ze liggen.

[...]
Welke omvormer heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssjaak schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:23:
Zo,

na hier veel vragen (weer) te hebben gesteld en Migjes zelfs per pb te hebben lastig gevallen liggen ze op het dak.(de panelen dan he?)
ik had veel mooie maar vooral dure plannen, en op het punt van nu bestel ik, zei mijn vrouw, ik vind het te duur kunnen we weer niet met vakantie. Maar als jij het wilt moet je het doen. >:)
mijn vrouw zegt meestal, ik wil in 2017 ook 2x vakantie van alweer een jaar vermeden stroomkosten.
we hebben pv sinds 2006 namelijk.
sinds 2 jaar hebben we een warmtepomp draaien, nu kunnen we 3x op vakantie van vermeden gas en gesaldeerde stroom, de auto hebben we ook al gewaiste, dus de 4x komt er alweer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Nu online
ja ik weet het, maar ik gaf er eigenlijk wel gelijk.
heb nu net zoveel Kw. voor de helft van het geld.
oke is niet zo mooi als solaredge en 2e hands maar vandaag toch totaal 22.2 Kw.

ach geven en nemen nu mag ik volgend jaar weer lekker vragen stellen en dingen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 14:30
Heb je een pizzeria aan huis? :-)

Zo niet, dan snel terug naar 3x25 want voor het extra vastrecht kun je jaarlijks vele keren uit eten!

Vaak wordt er veel te snel gegrepen naar verzwaring van de aansluiting, hoofdzekeringen kunnen een uur lang 50% worden overbelast, en mochten het automaten zijn dan is het 'trippen' al helemaal geen probleem.

(Hier 1x25 hoofdzekering, met daarop: Wasmachine, Droger, Vaatwasser, Combimagnetron, Vriezer, 2x koelkast + een gezin met 2 kinderen. Nog nooit aan de hoofdzekering gedacht, en in 15 jaar ook nog nooit gesprongen)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:58

aip

Precies. Voor de aanleg van een 11kw oplader voor onze Zoe wilde nuon me ook een zwaardere aansluitng aansmeren. we hebben 3x25, dat lijkt mij ruim voldoende. Hou ik tijdens het opladen nog 3x9 over. Dan laad ik wel niet tegelijk mn V60 op - de kans dat dat zou gebeuren is gelet op onze werktijden toch al nihil. Al het andere kan er gewoon naast (we koken op gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juncto schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:35:
[...]

aardig veel wp op een 3kwp omvormer. waarschijnlijk had 10 ookal genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssjaak schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:41:
ja ik weet het, maar ik gaf er eigenlijk wel gelijk.
heb nu net zoveel Kw. voor de helft van het geld.
oke is niet zo mooi als solaredge en 2e hands maar vandaag toch totaal 22.2 Kw.

ach geven en nemen nu mag ik volgend jaar weer lekker vragen stellen en dingen bedenken.
ipv vakantie kan je ook zalando zeggen, schoenen en tassen scoren goed qua waf+tvt
ik-jij kolenboer-energiebelasting, en nieuwe tas+laarzen,
weet jij iets beters ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
Het dak is nu mooi gevuld, ik zal proberen om een foto toe te voegen.
Een paar dagen aankijken, maar ik kreeg vanmiddag het idee dat de omvormer af topt, maar ik kan me vergissen, daarom nog een paar dagen aankijken.
De energiefabriek

[ Voor 20% gewijzigd door Juncto op 21-05-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ssjaak

Mooie woonomgeving daar zeg.

Leuke installatie ook, jammer van dat ene paneel. Komt goed, op MP is veel te scoren
Ik ga voorspellen dat over een tijdje er meer paneeltjes gaan komen. Als de WAF meewerkt, en de vakanties het toestaan. 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
power one 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
Nice, die stond ook op m'n wishlist, maar allicht dat dat 'm toch nog wordt als de omvormer daadwerkelijk de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:45:
Precies. Voor de aanleg van een 11kw oplader voor onze Zoe wilde nuon me ook een zwaardere aansluitng aansmeren.
Maak je van onderstaand aanbod gebruik?
http://www.nuon.nl/lightbox/zonnepanelen.jsp
Niet echt goedkoop....
Of heb je een ander aanbod....
Feenstra deed bij ons in de buurt veel CV onderhoud, daar waren de meningen niet altijd positief over.... (ik had mijn eigen veel goedkoper en beter adresje...)
Of ze wel goed zijn in PV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:09:
[...]
Maak je van onderstaand aanbod gebruik?
http://www.nuon.nl/lightbox/zonnepanelen.jsp
Niet echt goedkoop....
Of heb je een ander aanbod....
Feenstra deed bij ons in de buurt veel CV onderhoud, daar waren de meningen niet altijd positief over.... (ik had mijn eigen veel goedkoper en beter adresje...)
Of ze wel goed zijn in PV's?
Nee, de panelen heb ik van een lokale aanbieder hier uit de bollenstreek. Iets boven de euro per wp, in feb van dit jaar. Het oplaadpunt heb ik wel een offerte van nuon van, maar ik ga denk ik maar gewoon voor oplaadpaal24.nl. Scheelt bijna 1000 EUR. 1300 ipv 2200. Dat scheelt een jaar in de tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
Juncto schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:02:
[...]

Nice, die stond ook op m'n wishlist, maar allicht dat dat 'm toch nog wordt als de omvormer daadwerkelijk de beperkende factor is.
Ik zou wel dan de 3.6 versie doen, is maar een paar tientjes duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:04:
Wat je beschrijft is dat de omvormer wel de panelen ziet maar geen netspanning. Staat deze groep nog uit?

Heb je meteen een aparte kWh meter laten monteren voor de PV groep? Altijd handig! Het enige waar je met de losse kWh meter even mee op moet letten is dat deze voor een PV omvormer omgekeerd gemonteerd wordt. Maar elke goede elektricien snapt dat wel.

Volgens mij moet de groep van de omvormer gewoon aangezet worden? Heeft de monteur deze niet gelabeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
databeestje schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:12:
[...]

Wat je beschrijft is dat de omvormer wel de panelen ziet maar geen netspanning. Staat deze groep nog uit?

Heb je meteen een aparte kWh meter laten monteren voor de PV groep? Altijd handig! Het enige waar je met de losse kWh meter even mee op moet letten is dat deze voor een PV omvormer omgekeerd gemonteerd wordt. Maar elke goede elektricien snapt dat wel.

Volgens mij moet de groep van de omvormer gewoon aangezet worden? Heeft de monteur deze niet gelabeld?
Is die SMA niet afhankelijk van het licht om vanavond na 21:00 uur genoeg spanning te krijgen. Doet tie mogelijk als nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

Snarfie31 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:17:
[...]

Is die SMA niet afhankelijk van het licht om vanavond na 21:00 uur genoeg spanning te krijgen. Doet tie mogelijk als nog niks.
Bij de SMA 2500TL en groter kan je het prima controleren. Als de netspanning aanwezig is kan je op het display kloppen, dan zou deze aan moeten gaan. Een elektricien kan prima met een spanningszoeker of voltmeter bepalen of deze wel of geen netspanning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:53
Beetje off-topic: Voor de komende kampeervakantie vier kleine paneeltjes aangeschaft om USB apparatuur op te laden. Hoeven we geen verlengsnoer mee te nemen... Hebben eigenlijk alleen stroom nodig voor de telefoon etc. Gisteren in de zon gelegd en zowaar mijn 10400mAh powerbank bijna volledig opgeladen. Is wel mooi spul.

Vroeg me wel het volgende af en daarmee weer ontopic ;-). De outdoor solar charger heeft de voglende specificaties:
output 5V
2A
Max vermogen van de panelen 14W

Mijn powerbank kan 2,1A input met 5V hebben, capaciteit 10400mAh. Hoe lang duurt het dan voordat ie volledig opgeladen is uitgaande van de maximale opbrengst (theoretisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Laatst online: 14-09 18:30

mb1

BB-One schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:33:

Mijn powerbank kan 2,1A input met 5V hebben, capaciteit 10400mAh. Hoe lang duurt het dan voordat ie volledig opgeladen is uitgaande van de maximale opbrengst (theoretisch)?
Zo moeilijk is de theorie allemaal niet, 2,1A is 2100mA.

mAh/mA=h

10400mAh/2100mA =4,95 uur!

Tel er in de praktijk maar 30-40% aan tijd bij op dus 7 uur zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:53
Dank! Ik denk blijkbaar iets te moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BB-One schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:33:
Beetje off-topic: Voor de komende kampeervakantie vier kleine paneeltjes aangeschaft om USB apparatuur op te laden. Hoeven we geen verlengsnoer mee te nemen... Hebben eigenlijk alleen stroom nodig voor de telefoon etc. Gisteren in de zon gelegd en zowaar mijn 10400mAh powerbank bijna volledig opgeladen. Is wel mooi spul.

Vroeg me wel het volgende af en daarmee weer ontopic ;-). De outdoor solar charger heeft de voglende specificaties:
output 5V
2A
Max vermogen van de panelen 14W

op papier gezien 5 uur bij vol vermogen.
http://www.goalzero.com/p...-Yeti-400-Solar-Generator ik gebruik deze inclusief een 48cell sharp 160wp werkt heel goed(top van 125watt input gezien) voorziet mijn koelkast(1,8 meter hoog), monitor laptop, al het portable spul en heel af en toe fiets van stroom. watvoor merk/type outdoor solar charger is dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mijn vrouw is akkoord met zonnepanelen! :D

Binnenkort maar eens offerte aanvragen.

Er waren een paar dagen terug wat vragen gesteld over mijn situatie, ik zal van het weekend eens wat foto's uploaden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 23:01
GeneralNL schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:25:
Ik denk er ook over om zonnepanelen aan te schaffen alleen kan ik maximaal 5 "normale" panelen (275 - 285 Wp per stuk) van 165 x 100 cm in portretopstelling op mijn platte dak kwijt, de panelen staan dan met een hoek van +-10 graden op het zuid-oosten gericht.
Wat denken jullie, is een string omvormer in dit geval wel geschikt i.v.m. de relatief lage spanning of kan ik beter wat anders aanschaffen? Van schaduwval heb ik in elk geval geen last.
MichielFRL schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:09:
Als bijvoorbeeld 5 mono's neemt zoals deze http://www.znshinesolar.e...50-275W_V1411-2_EN_LQ.pdf dan is de mppt spanning prima.
Ok, dit type zonnepanelen met hogere mppt spanning had ik nog niet gezien, lijkt me een prima optie in dit geval. Welke omvormer zou je me adviseren? Ik dacht zelf in eerste instantie aan een Growatt 1000TL of Omniksol 1.0TL maar ik twijvel nu of die misschien niet net iets te licht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 19:38
GeneralNL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:28:
[...]

[...]

Ok, dit type zonnepanelen met hogere mppt spanning had ik nog niet gezien, lijkt me een prima optie in dit geval. Welke omvormer zou je me adviseren? Ik dacht zelf in eerste instantie aan een Growatt 1000TL of Omniksol 1.0TL maar ik twijvel nu of die misschien niet net iets te licht zijn...
Ik heb 4x op een Omnik 1.0K TL en dat gaat prima, vaak genoeg ruimte voor een extra paneel.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MichielFRL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:52:
[...]

Ik heb 4x op een Omnik 1.0K TL en dat gaat prima, vaak genoeg ruimte voor een extra paneel.
de omnik start toch al bij 90v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:54:
[...]

de omnik start toch al bij 90v?
80 of 90V inderdaad.
In bedrijf ligt het voltage met de ZnShine ZXM5-96 panelen meestal rond de 195V en dat is prima voor een 1.0K TL omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
MichielFRL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:52:
[...]

Mag ik vragen wat de hoogst behaalde output is die je i.c.m. met die 4 panelen op jouw omvormer gezien hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door GeneralNL op 22-05-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
GeneralNL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:10:
[...]

Mag ik vragen wat de hoogst behaalde output is die je i.c.m. met die 4 panelen op jouw omvormer gezien hebt?
Pieken van ruim 1100W heb ik voorbij zien komen.
Maar dat is alleen een piekje als de zon achter de wolken vandaan komt.
Op een mooie heldere dag komt de set niet boven de 900W.
Met een extra paneel erbij zou je dan misschien een klein beetje aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
MichielFRL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:21:
[...]

Pieken van ruim 1100W heb ik voorbij zien komen.
Maar dat is alleen een piekje als de zon achter de wolken vandaan komt.
Op een mooie heldere dag komt de set niet boven de 900W.
Met een extra paneel erbij zou je dan misschien een klein beetje aftoppen.
Is 1100W ook niet de max voor die omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Wat zou een leuke omvormer / oplossing zijn voor 2 strings van 5 panelen?
Paneel 60cells 250Wp. Dakhelling: 1x 40 grad, 1x 25 grad. Volledig zuid voor beiden
1 string staat op het platte dak, de ander op het schuine dak.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:37:
[...]

mijn vrouw zegt meestal, ik wil in 2017 ook 2x vakantie van alweer een jaar vermeden stroomkosten.
we hebben pv sinds 2006 namelijk.
sinds 2 jaar hebben we een warmtepomp draaien, nu kunnen we 3x op vakantie van vermeden gas en gesaldeerde stroom, de auto hebben we ook al gewaiste, dus de 4x komt er alweer aan.
Hoe doe je dat, wij hebben ook PV, maar toch elke maand als het geld op is hebben we nog maand over.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mux schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:41:
[...]
Tesla's batterij wordt ergens gedurende deze maand aangekondigd en de huidige Tesla-batterijpacks zijn al $120/kWh (ca. 1/3e van concurrerende gridaccu's). Goede kans dat dit de 'doorbraak' is - als ze bereid zijn hun marges laag te houden.
Het resulterende product is toch wat hoger geprijsd dan $120/kWh. $ 3000 voor 7kWh komt overeen met $429/kWh. En die prijs lijkt alleen een batterijpack te zijn [1] de totaalprijs gaat richting $ 714/kWh.

[1] http://ecowatch.com/2015/...-tesla-battery-solarcity/

Als je vervolgens ook nog schrijft dat de grondstofkosten voor LiIon accu's richting de $10/kWh gaan, ga ik voorlopig nog niet investeren in Lithium technologie.

De loodaccus zitten momenteel qua verkoopprijs (bij 180kWh) op circa $64/kWh met nog $92 voor de acculaders kom ik op $156/kWh voor loodzuurtechnologie.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
paulv1973 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:09:
Paneel 60cells 250Wp. Dakhelling: 1x 40 grad, 1x 25 grad. Volledig zuid voor beiden
niks wat ik echt zou willen aanraden.
mooiste wat ik vind (maar neem er al geen verantwoording voor, omdat sommige cijfers een beetje vaag zijn.)
is een hosola Bright 2000MTL .
zolang die meer als 120Vmpp heeft zou hij het moeten doen.
(ja er staat 90V in de specs, maar dan haalt hij echt geen vol vermogen meer. ;)
ik bereken dat het 120Vmpp voor vol vermogen zou moeten zijn, maar de echte werkelijkheid is mij niet bekend.(1300W/11A=120Vmpp))

als je nu panelen met 5"cellen zou gebruiken was het makkelijk.
dan zouden de panelen parallel op een simpele 2-2,5kW omvormer kunnen met 1 mpp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:24:
[...]

mooiste wat ik vind (maar neem er al geen verantwoording voor, omdat sommige cijfers een beetje vaag zijn.)
(ja er staat 90V in de specs, maar dan haalt hij echt geen vol vermogen meer. ;)
ik bereken dat het 120Vmpp voor vol vermogen zou moeten zijn, maar de echte werkelijkheid is mij niet bekend.(1300W/11A=120Vmpp))

dan zouden de panelen parallel op een simpele 2-2,5kW omvormer kunnen met 1 mpp.
Of 2x 2 dubbele micro omvormer en 2 enkele., of per paneel op een SE2200 (of is 10 stuks dan ook te weinig?)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Sinds donderdagmorgen is mijn pv-installatie ingeschakeld. Het weer zit echt niet mee helaas.

Maar het gaat niet allemaal in een keer goed met de installatie. Namelijk...
Er is ook een management module van Tigo geïnstalleerd. Deze geeft deze nog geen gegevens door.
De leverancier zegt ermee bezig te zijn. Mogelijk moeten ze nog een keer langskomen.
In de tussentijd wordt het dus handmatig de statistieken bij houden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

2 x 5 parallel op een GALVO 2.0-1, kan ook de dubbele stoom ( 2x 8.5 ) aan. ;)
http://www.google.nl/url?...bv.93990622,d.d24&cad=rja
Maar idd, ook dan blijft het duimen of de werkspanning niet inelkaar donderd bij 30°C ook al zal het
dubbele energie aanbod er voor zorgen dat dat effect minder wordt, je kunt dat ook meten bij
2 parallel geschakelde akku's, als je één akku zo belast dat de akku spanning zeg, 1V zakt
dan zal de spanning maar 0,5V zakken als er een tweede zelfde akku parallel bij geschakeld wordt
bij dezelfde belasting.

Echter belast een omvormer de panelen dynamisch, dus tot de max en dat geeft weer een ander
effekt dan als de ballast een konstante waarde heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
GeneralNL schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:05:
[...]

Is 1100W ook niet de max voor die omvormer?
Zojuist een piek van 1251W.
Normaal AC vermogen is 1000W, piek 1100W staat er op de sticker van de Omnik 1.0K TL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:09:
Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:39:
[...]
Of 2x 2 dubbele micro omvormer en 2 enkele., of per paneel op een SE2200 (of is 10 stuks dan ook te weinig?)
zeker een leuke optie.
(alleen de teksten op enecsys stemmen mij niet echt vrolijk.
of had jij een andere duo op het oog?)
PClop schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:28:
[...]
2 x 5 parallel op een GALVO 2.0-1, kan ook de dubbele stoom ( 2x 8.5 ) aan. ;)
http://www.google.nl/url?...bv.93990622,d.d24&cad=rja
Maar idd, ook dan blijft het duimen of de werkspanning niet inelkaar donderd bij 30°C ook al zal het
dubbele energie aanbod er voor zorgen dat dat effect minder wordt, je kunt dat ook meten bij
2 parallel geschakelde akku's, als je één akku zo belast dat de akku spanning zeg, 1V zakt
dan zal de spanning maar 0,5V zakken als er een tweede zelfde akku parallel bij geschakeld wordt
bij dezelfde belasting.

Echter belast een omvormer de panelen dynamisch, dus tot de max en dat geeft weer een ander
effekt dan als de ballast een konstante waarde heeft. ;)
nice, die had ik niet verwacht, maar je kunt nooit alles over zien. ;)
ik zie er niet al te veel problemen in de parallelle strings.
het is maar 15 graden verschil en beide op zuid dus ze gaan niet heel veel van elkaar afwijken.
(kan wel zijn dat er panelen achter elkaar komen, en dan kan schaduw wel vreemde dingen doen.
maar ook daar is het verlies acceptabel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:29:
[...]

Normaal AC vermogen is 1000W, piek 1100W staat er op de sticker van de Omnik 1.0K TL.
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo , toch? en niet in dit topic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Euhh nee.
Gaat over of 5x ook op een Omnik 1.0K TL zou kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:43:
[...]

[...]

zeker een leuke optie.

[...]

nice, die had ik niet verwacht, maar je kunt nooit alles over zien. ;)
ik zie er niet al te veel problemen in de parallelle strings.
het is maar 15 graden verschil en beide op zuid dus ze gaan niet heel veel van elkaar afwijken.
(kan wel zijn dat er panelen achter elkaar komen, en dan kan schaduw wel vreemde dingen doen.
maar ook daar is het verlies acceptabel.)
Het voordeel is zelfs dat dan de Werkspanning beter op pijl blijft ook al krijgt één string schaduw
te verwerken, en Fronius komt vaak zelf met de optie om oost / west op 1 mppt te zetten dus
wat maakt die 15° hoek afwijking dan nog uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:43:

zeker een leuke optie.
Zoiets kunnen er ook 2 op.
http://westech-pv.com/index.php?a=2060&lang=eng

Enige is dat je ze binnen moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:51:
[...]
Het voordeel is zelfs dat dan de Werkspanning beter op pijl blijft ook al krijgt één string schaduw
te verwerken, en Fronius komt vaak zelf met de optie om oost / west op 1 mppt te zetten dus
wat maakt die 15° hoek afwijking dan nog uit. :P
ik ben altijd een beetje bang als je dat met een plat dak doet met combi schuindak.
in de ochtend kunnen de panelen op het platte dak schaduw hebben van de panelen die er voor staan.
waardoor een paar diodes inschakelen, met als gevolg dat je een IV curve krijgt met 2 bulten.
aardige kans dat de omvormer een paar uurtjes in de ochtend op de verkeerde bult blijft hangen.
(voor jaar opbrengsten doet dit natuurlijk niet veel.)
Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:55:
[...]

lol, nice.
zou je zelfs 1 paneel van het platdak met 1 paneel van het schuindak kunnen doen.
(dan mag van mij zelfs het paneel een 20-30Wp hoger. ;) )
maar is wel een lastige om er 500W uit te krijgen.
500W/14A=36V nodig voor max vermogen.
panelen doen maar 30V, dus 30VX14A = 420W.
is het toch net niet helemaal, hellaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:09:
[...]

ik ben altijd een beetje bang als je dat met een plat dak doet met combi schuindak.
in de ochtend kunnen de panelen op het platte dak schaduw hebben van de panelen die er voor staan.
waardoor een paar diodes inschakelen, met als gevolg dat je een IV curve krijgt met 2 bulten.
aardige kans dat de omvormer een paar uurtjes in de ochtend op de verkeerde bult blijft hangen.
(voor jaar opbrengsten doet dit natuurlijk niet veel.)

text
Migjes, foei, de meeste plattedaken hebben wel een werkbreedte van 5m, 5 x portret is zo gepiept
schaduw vrij >:)

mompelt wat van draadnagels een pootjebaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:55:
[...]

Ik zou wel een beetje uitkijken met (ik denk althans) omgelabelde chineesjes. Het werkt maar het rendement is redelijk waardeloos. Wel makkelijk te repareren mocht er een keer iets mee zijn, dat dan weer wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een string van 4 (96 cel) op ZZO en wil er eigenlijk 2 bijknopen op NNW.
Volgens mij kan dat niet, alles in serie trekt de stroomsterkte naar beneden en de
twee parrallel met twee uit de string heeft geen zin.
Klopt dat wat ik zeg, iemand?
Anders toch maar een micro denk ik... 😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 17:34:
Ik heb een string van 4 (96 cel) op ZZO en wil er eigenlijk 2 bijknopen op NNW.
Volgens mij kan dat niet, alles in serie trekt de stroomsterkte naar beneden en de
twee parrallel met twee uit de string heeft geen zin.
Klopt dat wat ik zeg, iemand?
Anders toch maar een micro denk ik... 😥
3 NNW en 3 ZZO gaat niet lukken ? ruimte en of laagste opstartspanning vd omvormer?
Denk dat je dan zowieso verlies draait met een paneel minder op ZZO.
Waarschijnlijk zit je idd vast aan een micro-omvormer en voor NNW ben je dan meestal
maar één nodig van 250 > 300W en ze daar dan parallel op aansluit.

B,t,w, dit doet mijn NNW set, in de winter schakel ik alle drie op 1 involar mac 250
http://www.zonnestroomopb...in-artis/13048/20586.html
in de zomer zit er een tweede mac bij op, anders heb ik teveel verlies door aftoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door PClop op 23-05-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
PClop schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:02:
[...]

...
B,t,w, dit doet mijn NNW set, in de winter schakel ik alle drie op 1 involar mac 250
http://www.zonnestroomopb...in-artis/13048/20586.html
in de zomer zit er een tweede mac bij op, anders heb ik teveel verlies door aftoppen.
Hoe zit dat dan, drie panelen op twee x involar MAC 250?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totnogtoe ben ik heel tevreden net onze 2200 Wp PV installatie. Echter, we verbruiken ongeveer 2800 kWh per jaar dus we kunnen ons hele verbruik niet dekken.

Ik denk er nu over om nog enkele panelen op ons schuurtje te laten leggen. Dat is ongeveer 4.30m lang en 2.00m breed, het heeft opstaande randen van ongeveer 8 cm breed op het hoogste punt, die breder uitlopen tot een cm of 15. Een stuk of 3 a 4 panelen kunnen we nog wel kwijt denk ik. Liever geen nieuwe panelen want met een laddertje kun je er zo bij en ik sluit diefstal niet uit.

Ik zie dat nogal wat Tweakers tweedehands panelen leggen, komen die gewoon van Marktplaats? Hoe zou dat werken, ik heb de panelen nodig, een omvormer, maar moet er dan een nieuwe elektriciteitsgroep worden aangelegd of kan het op de bestaande groep waar de huidige PV installatie op is aangesloten? Zijn er bedrijven die je de hele mikmak zou kunnen laten installeren als zij zelf niet de toebehoren leveren? Ik ben zelf volstrekt niet in staat om zoiets te doen, dus ik heb daar helaas professionele hulp bij nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:35:
[...]

Hoe zit dat dan, drie panelen op twee x involar MAC 250?
Sorrie, onvolledige info :+
Natuurlijk 1 involar met 1 paneel en de andere met 2 panelen parallel dr'op.
maar wel op 1 youless, dus 1 systeem met drie panelen op 2x mac 250. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

Of gewoon 2 kleine omvormers. Iets als een SMA SB1300TL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ PCLop;

Tuurlijk, 1omdraaien is ook onzin en dan is de spanning inderdaad te laag.
Niet te moeilijk doen, ik ga gewoon een microotje nemen. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik zat even te rekenen. Onze installatie ligt pal op het Zuiden, op een hoog dak, geen schaduw. Dakhoek is ongeveer 45 graden.

Onze 2200 Wp installatie heeft in maart 167 kWh geproduceerd, in april 254 en deze maand zitten ze totnogtoe op 176 kWh. In mei hebben 23 van de 31 dagen gehad, als het gemiddelde rendement exact hetzelfde zou blijven, zou de opbrengst deze maand rond de 237 kWh uitkomen. 658 kWh totaal in deze 3 maanden.

Als ik deze site zie:
http://www.e2energie.nl/z...-productie-per-maand.html

Dan zouden de panelen in maart tot en met mei 9, 13 en 14% van de totale jaaropbrengst moeten leveren, ofwel 36%. Is dat een beetje realistisch?

Als ik dat even doorreken voor onze huidige opbrengst, dan kom ik uit op een verwachting van de jaaropbrengst van 1827 kWh.

0.83 kWh/Wp. Dat terwijl maart en april uitzonderlijk zonnig zijn geweest. Dat lijkt me wat mager voor nieuwe panelen.

Als ik zo kijk naar de opbrengstgrafieken via PV Owner (site van de leverancier van de omvormer, Trannergy), dan zie ik op zonnige dagen een mooie afgeronde grafiek die piekt rond de 1600-1800 Wp. Lijkt me wat laag voor een 2200 Wp systeem, als ik het vergelijk met de installaties van medeforummers.

Nu is het zo dat het bedrijf dat de zonnepanelen leverde (Energy Saving Solutions), vrij unieke panelen zou hebben, met een Conergy frame en zonnecellen van ET Solar. Deze panelen zijn niet commercieel verkrijgbaar en zouden 275 Wp per stuk leveren.

Nu vraag ik me af of het wel werkelijk 275 Wp is, en niet bijvoorbeeld 250 Wp... any comments?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:15:
[...]

Hoe doe je dat, wij hebben ook PV, maar toch elke maand als het geld op is hebben we nog maand over.... :P
goed kijken wat er staat
2006
tvt ver voorbij
geen gasvebruik (wamte salderen recht vergroten via wp)
ooit in 2005 betaalden we 269 euro, dat zetten we consequent nog opzij.
en daar is 3x vakantie (gas en stroom)
die auto is zowieso goed voor 2x gas en stroom
zuur voor de fossiele fanboy of spaarder, erg prettig voor mij.

zeg nu zelf, 108 maanden 269 euro voor fossiele meuk betalen, dat is toch raar ?
en dan nog eindig je zonder tvt en geen geld of hippe spullen.
dat is wat het is

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:06:

Nu vraag ik me af of het wel werkelijk 275 Wp is, en niet bijvoorbeeld 250 Wp... any comments?
Het lijkt niet op wat je met 275Wp kan halen, of er is een paneel verkeerd/niet aangesloten.
Lees de dc spanning bij zonnig weer eens af, de panelen zijn niet super efficiënt met 14,1% en volgens de specs zou je 35,52V per paneel moeten meten bij vollast wat dan in totaal 284V zal zijn.
Met mijn 2350Wp op zuid zit ik al aan ruim 254kWh deze maand.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
MichielFRL schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:29:
[...]

In dat geval ga ik toch maar eens kijken naar een 1.5K-TL o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:06:
...........
Geef effe merk/type vd panelen door, eventueel met weblink. Die zonnecellen van ET Solar zullen wrs ook in meerdere panelen zitten... maar zullen allemaal niet even goed presteren afh eea...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PClop schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 19:10:
[...]

Sorrie, onvolledige info :+
Natuurlijk 1 involar met 1 paneel en de andere met 2 panelen parallel dr'op.
maar wel op 1 youless, dus 1 systeem met drie panelen op 2x mac 250. ;)
Ah, ik snap 'em, max 500 watt op bestaande groep. Mijn vader heeft een klein setje op de schuur liggen. 2 x 235 Wp poly met 2 x een involar MAC 250 waarvan nu de tweede ook defect is geraakt. De eerste is overigens keurig vervangen voor een werkend apparaat.

Ik denk dat ik tijdelijk de twee panelen parallel op 1 involar ga zetten, scheelt toch wel wat opbrengst, totdat de tweede involar weer werkt. En de involars maar binnen ophangen, ze zijn blijkbaar toch gevoelig voor weersinvloeden.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:47:

Ik denk er nu over om nog enkele panelen op ons schuurtje te laten leggen. Dat is ongeveer 4.30m lang en 2.00m breed, het heeft opstaande randen van ongeveer 8 cm breed op het hoogste punt, die breder uitlopen tot een cm of 15. Een stuk of 3 a 4 panelen kunnen we nog wel kwijt denk ik. Liever geen nieuwe panelen want met een laddertje kun je er zo bij en ik sluit diefstal niet uit.
Als je de panelen goed vastzet, dan is diefstal niet zo voor de hand liggend. Schade door baldadige buurtschoffies zou eerder een probleem zijn. Drie mono-panelen op een steca500 (of een ander soort omvormer tot max 500 Watt) mogen op een bestaande groep worden gezet. Hierboven wordt een aparte aansluiting aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Ik wens ze (dieven) veel plezier met het onopvallend stelen van zonnepanelen in een woonwijk. Ergens in een weiland op een zonnefarm kan ik me nog voorstellen, maar als je een uurtje of wat ongezien bezig wil zijn lijkt me een dak in een gemiddelde woonwijk niet de slimste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
.

[ Voor 97% gewijzigd door Snarfie31 op 24-05-2015 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Meer vraag is natuurlijk de oorzaak dat het meer voor komt, vast niet voor eigengebruik dus weer tekoop op marktplaats bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic aan:
dat er dingen gejat worden is helaas een feit zo ook voor zonnepanelen.
maar dat geld ook voor bijv die japanse esdoorn in je tuin of iets dergelijks.
offtopic uit

ben benieuwd wat t vandaag opbrengt verwacht geen rekord alsnog maar gaat hopelijk een mooie boog in de grafiek worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 19:22:
[...]

Of gewoon 2 kleine omvormers. Iets als een SMA SB1300TL...
het kan.

maar kun je geen 10 (of beter 11) X 300Wp er ophangen ;)
dan heb je een sma3000/power-one 3.0/omniks etc... met 2mpp's vol.
dan heb je ineens genoeg omvormers om uit te kiezen in ieder geval.
met 2x5x250Wp zit je erg op een grensje wat kan helaas.
(de meeste voorstellen kunnen wel, maar als opbrengst ook belangrijk is heeft ieder systeem nadelen/voordelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

En dat valt niet onder je opstal/woonhuis verzekering?
Zover ik zie zijn bij mij zonnepanelen mee verzekerd ook voor schade door diefstal

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 09:32:
offtopic aan:

ben benieuwd wat t vandaag opbrengt verwacht geen rekord alsnog maar gaat hopelijk een mooie boog in de grafiek worden
Zit er bij mij (langs de kust ligging oost) wel in. Beetje hoge sluier bewolken pak weg vanaf 5 uur komt dan wel goed uit. Zit nu op 13 nog 11,3 te gaan dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 24-05-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Snarfie31 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:20:
[...]

Zit er bij mij (langs de kust ligging oost) wel in. Beetje hoge sluier bewolken pak weg vanaf 5 uur komt dan wel goed uit. Zit nu op 13 nog 11,3 te gaan dus.
Ik verwacht het hier (westkust, bollenstreek) ook wel. Maar laat nu net vandaag m'n logging eruit liggen. Alles al gereset, router, modem, repeater. Zelfs de groep van de omvormer even uit gezet...

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen 12 en 17 uur zit ik hier boven de 4000 watt opwek op een dag als vandaag dus dan pak je wel een groot stuk van je dagproductie zo ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 23:00:
[...]

Ah, ik snap 'em, max 500 watt op bestaande groep. Mijn vader heeft een klein setje op de schuur liggen. 2 x 235 Wp poly met 2 x een involar MAC 250 waarvan nu de tweede ook defect is geraakt. De eerste is overigens keurig vervangen voor een werkend apparaat.

Ik denk dat ik tijdelijk de twee panelen parallel op 1 involar ga zetten, scheelt toch wel wat opbrengst, totdat de tweede involar weer werkt. En de involars maar binnen ophangen, ze zijn blijkbaar toch gevoelig voor weersinvloeden.
Micro omvormers zouden idd geschikt moeten zijn voor buiten montage, maar als je goed oplet
en bij houd ( wereldwijd ) wat de uitval is met die dingen, en je hebt de mogelijkheid daar voor
dan plaats je ze toch wel graag onder het dak. ;)

En zelf het ik op noord er drie panelen op aangesloten gehad tot halfweg het voorjaar, maar toen
liep het toch continue tegen de max aan van 250W en werd die enkele involar toch wel erg heet
en begon voor z,n eigen behoud het vermogen terug te regelen, dus heb ik er toen maar één bijgeplaatst
en voorzien van een paar casefan's, door de airflow blijven ze nu merkbaar koel.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22419&sid=32478

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/DSCF0784kl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PClop schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:55:
[...]

En zelf het ik op noord er drie panelen op aangesloten gehad tot halfweg het voorjaar, maar toen
liep het toch continue tegen de max aan van 250W en werd die enkele involar toch wel erg heet
en begon voor z,n eigen behoud het vermogen terug te regelen, dus heb ik er toen maar één bijgeplaatst
en voorzien van een paar casefan's, door de airflow blijven ze nu merkbaar koel.
Bij de involar die nu defect is, zie ik dat de hars-vulling er gedeeltelijk is uitgelopen. En dan is het nog niet eens warm geweest. Een fannetje (icm een klein paneeltje) is een goed plan, ga ik ook maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Eindelijk weer tijd om wat te klussen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/platdak.jpg
Vanmiddag effe naar bouwmarkt om een paar rubber tegels te halen.
Morgen weer verder

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is die bouwmarkt bij jou open dan vandaag?
hoeveel panelen komen erop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik gok die 8 die je er achter ziet liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gamma en Praxis in Roermond zijn 363 dagen per jaar open (1e kerstdag en 1 jan niet)
Komen 8 x 245 Csun panelen op, 15 graden op Zuid-Oost
Omvormer is een Delta Solivia 2.0
Liggen inderdaad al te oefenen op ander plat dak

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan heb je nog genoeg ruimte voor toekomstige uibtbreiding idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:17:
is die bouwmarkt bij jou open dan vandaag?
hoeveel panelen komen erop ?
Achterom, over het hekwerk klimmen, zijn ze ook nog gratis. >:)
Lijkt me ook dat bouwmarkten op de eerste pinksterdag gewoon dicht zijn
hij zal morgen wel meer kans maken.

edit; Dus toch open. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 24-05-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@klump wat is totaal wat je nu heb liggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp
3020wp ZW 30 graden helling
1960wp ZO 15 graden helling
Genoeg om jaarverbruik (4100kWh) af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gezien de dakruimte die je heb kan je nog aan gasreductie dmv pv gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gezien de 2 dochters die ik heb en nu allebei naar MBO en HBO gaan kan ik het geld goed besteden.
Betaal nu €50,00 aan energie p/m en kom van €180,00 p/m
Voorlopig is het goed zo maar zeg nooit nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t gaat zo lekker dat ik zojuist gewoon mijn 9MWh grens doorbroken ben en het niet eens doorhad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op naar de 10 dan maar he :)
Ik ben hier met alles ook al over de 10MWh heen vanaf juli "12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:44:
tussen 12 en 17 uur zit ik hier boven de 4000 watt opwek op een dag als vandaag dus dan pak je wel een groot stuk van je dagproductie zo ff
Dag record "We got him" 24,4 Kw en counting En ja ik zie hoge bewolking al aankomen om pakweg 5 uur. http://www.sat24.com/nl

[ Voor 21% gewijzigd door Snarfie31 op 24-05-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 06:53
Wanneer je een rijtjehuis hebt, is het dan toegestaan om je panelen strak op de grens te laten beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:47:
Totnogtoe ben ik heel tevreden net onze 2200 Wp PV installatie. Echter, we verbruiken ongeveer 2800 kWh per jaar dus we kunnen ons hele verbruik niet dekken.

Ik zie dat nogal wat Tweakers tweedehands panelen leggen, komen die gewoon van Marktplaats? Hoe zou dat werken, ik heb de panelen nodig, een omvormer, maar moet er dan een nieuwe elektriciteitsgroep worden aangelegd of kan het op de bestaande groep waar de huidige PV installatie op is aangesloten? Zijn er bedrijven die je de hele mikmak zou kunnen laten installeren als zij zelf niet de toebehoren leveren? Ik ben zelf volstrekt niet in staat om zoiets te doen, dus ik heb daar helaas professionele hulp bij nodig ;)
Het is geen rocker science om panelen op een schuurtje te plaatsen. Mijn 920wp setje koste me all-in 750,-. Kwestie van mp in de gaten houden en snel schakelen als je een koopje ziet.

Bevestiging heb ik zelf geknutseld met composiet planken die ik nog over had van de schutting. Er moesten wel wat gaten geboord worden in de frames maar dat was prima te doen.

Tot 500watt mag je invoeden op een bestaande groep. Een andere optie is om de schuur op een aparte groep te zetten en in de schuur een zogenaamde pv verdeler te plaatsen.

Zit er aan te denken om dat ook te doen gezien de aftopping op een dag als vandaag wel heel extreem is.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 11 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.