Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Verwijderd
vandaag op dit moment op 37,4 en loopt nog spannend
Ja, maar hou er rekening mee dat als er later, als het er ligt, je niets te zoeken hebt op hetmeenkdrie schreef op zondag 24 mei 2015 @ 17:57:
Wanneer je een rijtjehuis hebt, is het dan toegestaan om je panelen strak op de grens te laten beginnen?
dak van de buren, mocht je dan het bovenste paneel willen vervangen of vast zetten oid.
dan zul je toch over het dak van de buren, over hun pannen naar boven moeten, of alles demonteren.
Bespreek dat soort mogelijke werkzaamheden van na montage gewoon even met ( beide? ) buren.
Anders is het beter een volle pan van de erfgrens vandaan te blijven.
Verwijderd
Dat was mijn punt niet... maar uiteraard een antwoord op je vraag: ja, iig bijn maatschappij standaard. Hoef het niet eens te melding; valt onder dezelfde groep als zonwering...Robinski schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:02:
[...]En dat valt niet onder je opstal/woonhuis verzekering?
Zover ik zie zijn bij mij zonnepanelen mee verzekerd ook voor schade door diefstal
Maar het is zeker nuttig om het even te checken.... kan me voorstellen dat je bij budget maatschappijen het mss wel moet melden dan wel voor een kleine uitbreiding moet betalen....Antennes, zonweringen en zonnepanelen zijn standaard meeverzekerd....
Eens... het zal uitmaken.. Het diefstal die ik quote..... dat is aan een doorgaande weg rondom het dorp Zeeland. De buren rechts zitten op ca 100 m en links er vrijwel direct naast... Maar het is niet vanaf de weg gebeurd... maar van achteren door het weiland... Hoe ? Met een 4FWD auto? Wrs in het weiland erachter geparkeerd? De panelen staan op een palenconstructie in de boomgaard achter... het huis. Zo begreep ik het van de buurman van hen, waar ik op de koffie was. Op afstand in zijn tuin kon je de constructie zien staan. Hij wil zelf ook nu zonnepanelen, enthousiast geworden door oa onze panelen.....MichielFRL schreef op zondag 24 mei 2015 @ 06:20:
[...]I...Ergens in een weiland op een zonnefarm kan ik me nog voorstellen,... in een gemiddelde woonwijk niet de slimste keus.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2015 20:06 ]
Ik moest ze wel opgeven bij de opstal verzekering bij het huis. Ook belangrijk als de boel affikt of alles er af waait. Moest iets bij betalen.Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:51:
[...]
Dat was mijn punt niet... maar uiteraard een antwoord op je vraag: ja, iig bijn maatschappij standaard. Hoef het niet eens te melding; valt onder dezelfde groep als zonwering...
[...]
Maar het is zeker nuttig om het even te checken.... kan me voorstellen dat je bij budget maatschappijen het mss wel moet melden dan wel voor een kleine uitbreiding moet betalen....
[...]
Eens... het zal uitmaken.. Het diefstal die ik quote..... dat is aan een doorgaande weg rondom het dorp Zeeland. De buren rechts zitten op ca 100 m en links er vrijwel direct naast... Maar het is niet vanaf de weg gebeurd... maar van achteren door het weiland... Hoe ? Met een 4FWD auto? Wrs in het weiland erachter geparkeerd? De panelen staan op een palenconstructie in de boomgaard achter... het huis. Zo begreep ik het van de buurman van hen, waar ik op de koffie was. Op afstand in zijn tuin kon je de constructie zien staan. Hij wil zelf ook nu zonnepanelen, enthousiast geworden door oa onze panelen.....maar hij plaatst ze wel op zijn huis....
(tussen de 20 en 30 panelen afh een uitbreiding v/h huis).
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Bij mij dus dik gebroken die sluier bewolking kijk ik altijd naar uit tegen eind van de dag bizar om het dan te zien stijgen.Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:51:
Rekord geëvenaard as die bewolking niet kwam was t gebroken.

[ Voor 13% gewijzigd door Snarfie31 op 25-05-2015 09:34 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Import heffingen helpen niks word gewoon door gefinancieerd dit is dus nog erger voor Europesche/US fabrikanten wiens boeken er nu slechter uitzien dan de opgeschoonde boeken van Jingly en Suntech. Is niet tegen te concurreren. Wachten is dus welke Europesche/US fabrikant nu failliet gaat.
[ Voor 32% gewijzigd door Snarfie31 op 24-05-2015 21:44 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:40:
Toch voel ik nog wel een rekord aankomen hihi me omnik2 heeft 13kwh gedraaid, is iets meer dan 6kwh/kw/dag
Ik dacht als ik nou een mal van hout maak, een aantal zakken (turbo)beton en en enkele staven betonijzer koop, dan kan ik toch met een dag werk een paar van die betonvoeten produceren? Scheelt ook nog eens flink in de kosten...
Vandaag 7,09kWh/kWp (7,37kWh) met Omnik 1.0K TLVerwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:40:
Toch voel ik nog wel een rekord aankomen hihi me omnik2 heeft 13kwh gedraaid, is iets meer dan 6kwh/kw/dag
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Voor PV bedrijven is afstand vaak geen probleem.Cass schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:36:
Ik orienteer me ook op de aanschaf van zonnepanelen en zie in dit forum regelmatig links naar 'winkelman'. Ziet er goed uit, maar ik woon echter niet in de omgeving Hengelo maar in Zuid-Holland......heeft iemand een linkje van een soortgelijk, kundig, betrouwbaar bedrijf in mijn regio? thanks !
Maar enkele bedrijven in ZH zijn:
SolarNRG
Westlandsolar
Imholz
Of een plaatselijke PV boer...
Betrouwbaarheid is altijd moeilijk te zeggen, de installateur van mijn PV systeem is failliet, de leverancier van mijn vader panelen neemt de telefoon niet meer op...
En de kundigheid, tja vaak wordt de echte montage uitgevoerd door derden, en dan ben je afhankelijk van deskundigheid van de uitvoerende. Horrorverhalen genoeg op internet, maar meestal wordt het keurig opgelost...
Geld idd voor erfscheiding va de begane grond, hoe kom je aan die informatie dat dat ook voorVerwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:51:
Rekord geëvenaard as die bewolking niet kwam was t gebroken. Mbt panelen op of langs de rand leggen , buren zijn verplicht om je erbij te laten voor onderhoud. Je moet t wel melden van te voren
daken van toepassing is, bedoel, maakt voor mij wel een verschil of iemand door mijn tuin
loopt te violen of op m,n pannen staat te dansen,
B,t,w, je kunt wel gelijk hebben, maar staat dat ook ergens beschreven.
Verwijderd
Iig betalen als het goed opgeleverd is volgens afspraak. Heb dat zelf meteen kenbaar gemaakt, was totaal geen probleem....drielp schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:23:
[...]
Betrouwbaarheid is altijd moeilijk te zeggen, de installateur van mijn PV systeem is failliet, de leverancier van mijn vader panelen neemt de telefoon niet meer op...
PS: wel balen zeg... Grote problemen na de oplevering?
Gelukkig geen grote problemen en alles is tot nu toe nog opgelostVerwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 01:12:
[...]
Iig betalen als het goed opgeleverd is volgens afspraak. Heb dat zelf meteen kenbaar gemaakt, was totaal geen probleem....
PS: wel balen zeg... Grote problemen na de oplevering?
Verwijderd
[ Voor 132% gewijzigd door Thombias op 25-05-2015 11:47 ]
Imholz heeft ze bij mij geplaatst, na een referentie uit de familie. Heel tevreden over.drielp schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:23:
[...]
Voor PV bedrijven is afstand vaak geen probleem.
Maar enkele bedrijven in ZH zijn:
SolarNRG
Westlandsolar
Imholz
Of een plaatselijke PV boer...
En de kundigheid, tja vaak wordt de echte montage uitgevoerd door derden, en dan ben je afhankelijk van deskundigheid van de uitvoerende. Horrorverhalen genoeg op internet, maar meestal wordt het keurig opgelost...
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Verwijderd
Dat verschil vind ik wel groot t.o.v. onze installatie.Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 21:06:
[...]
Het lijkt niet op wat je met 275Wp kan halen, of er is een paneel verkeerd/niet aangesloten.
Lees de dc spanning bij zonnig weer eens af, de panelen zijn niet super efficiënt met 14,1% en volgens de specs zou je 35,52V per paneel moeten meten bij vollast wat dan in totaal 284V zal zijn.
Met mijn 2350Wp op zuid zit ik al aan ruim 254kWh deze maand.
Hmm ik weet niet hoe ik het voltage af moet lezen. Op onze slimme meter zie ik alleen de teruggeleverde elektriciteit in kWh en het aantal kW dat de installatie op een X moment haalt.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat de panelen zwart zijn en dus minder rendement halen? Dat schijnt een aantal % te schelen.
De specs zijn moeilijk te achterhalen.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:05:
[...]
Geef effe merk/type vd panelen door, eventueel met weblink. Die zonnecellen van ET Solar zullen wrs ook in meerdere panelen zitten... maar zullen allemaal niet even goed presteren afh eea...
Linkje:
http://www.zonnepanelen-e...n-kopen/ess-zonnepanelen/
Je kunt allerlei brochures downloaden, maar niet die van de zonnepanelen zelf. Ook staan ze niet meer in de webshop, eerder wel. Ze heten op de offerte iig "ESS 275 Wp poly panelen met ET Solar cellen".
Verder heb ik nog een andere berekening gemaakt van de verwachte jaaropbrengst op basis van zonuren:
Aantal zonuren per dag:
jan feb mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec
1,4 2,6 3,4 5,4 6,8 6,8 6,5 6,2 4,5 3,3 1,8 1,2
Hieruit bereken ik dat in maart t/m mei 31.26% van de totale zonuren de PV installatie zal bereiken. De verwachte hoeveelheid kWh op jaarbasis zal dan ongeveer 2110 kWh zijn, dan kom ik uit op 0.96kWh/Wp en dat is redelijk. MAAR: het is in maart t/m mei buitengewoon zonnig geweest, en dan houd ik er geen rekening mee dat de panelen in de zomer warmer zullen zijn wat ten koste gaat van het rendement...
Stel, ik heb een 2 onder 1 kap net als bijv anton boonstra met beide daken vol pv en 1 van de 2 zegt zijn volledige aansluiting op.
Woning 1 vraagt (indien niet al aanwezig) een 3 fase 3x25A aansluiting aan en maakt in huis 2 een onderverdeler met hoofdschakelaar die uit de meterkast van huis 1 gevoed word.
Voordeel is dat je 1x vastrecht, transportkosten enz betaald, met de stroomkosten zo goed als 0 bent door de 2 setjes.
Het is best van de gekke dat je vlak naast elkaar woont en toch beide transport betaald, een soort carpoolen voor huizen zeg maar.
Het idee komt eigenlijk hier bij mij vandaan omdat de buren echt geen interesse hebben in panelen maar wel een dak, om daar panelen op te leggen en bij mij in de meterkast aansluiten gaat allerlei vreemde aansluitingen creëren die de brandveiligheid keuring niet door komen, maar een onderverdeling is geen probleem zolang er een duidelijk aangegeven hoofdschakelaar zit.
Dan rekent de buurman gewoon zijn stroom af bij mij voor een gereduceerd tarief, hij wat voordeel en ik ook.
Zou dat toegestaan zijn? Netbeheerders gaan dat niet leuk vinden denk ik.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heeft de omvormer geen display?Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:46:
[...]
Dat verschil vind ik wel groot t.o.v. onze installatie.
Hmm ik weet niet hoe ik het voltage af moet lezen. Op onze slimme meter zie ik alleen de teruggeleverde elektriciteit in kWh en het aantal kW dat de installatie op een X moment haalt.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat de panelen zwart zijn en dus minder rendement halen? Dat schijnt een aantal % te schelen.
[...]
Als je het merk en type van de omvormer geeft, dan kunnen we zien of hij misschien anders uitleesbaar is.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Die terug geleverde kWh is opbrengst panelen minus je verbruik, weet je het verbruik? Die moet je er dan even bij tellen voor je totaalopbrengst.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:46:
[...]
Dat verschil vind ik wel groot t.o.v. onze installatie.
Verwijderd
Thnx voor de tips.revolution-nl schreef op zondag 24 mei 2015 @ 18:28:
[...]
Het is geen rocker science om panelen op een schuurtje te plaatsen. Mijn 920wp setje koste me all-in 750,-. Kwestie van mp in de gaten houden en snel schakelen als je een koopje ziet.
Bevestiging heb ik zelf geknutseld met composiet planken die ik nog over had van de schutting. Er moesten wel wat gaten geboord worden in de frames maar dat was prima te doen.
Tot 500watt mag je invoeden op een bestaande groep. Een andere optie is om de schuur op een aparte groep te zetten en in de schuur een zogenaamde pv verdeler te plaatsen.
Zit er aan te denken om dat ook te doen gezien de aftopping op een dag als vandaag wel heel extreem is.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
Dat zal voor een handig persoon vast niet zo moeilijk zijn. Maar dat gaat mij nooit lukken op een manier die dusdanig is dat ik er tevreden over ben. We kijken vanuit verschillende kamers op het schuurtje dus het moet er perfect afgewerkt uitzien. Als je dan bedenk dat ik op het niveau "Ikea meubel in elkaar kunnen zetten" zit, dan denk ik niet dat ik er aan moet beginnen. Er staat nogal eens water op het schuurtje, ik wil dus niet in het dak gaan boren om het allemaal vast te zetten etc.
Volgens mij hebben we in onze schakelkast nu geen groepen meer over. Ik zal dus max. een installatie van 500 Wp op het schuurtje kunnen leggen, tenzij er een nieuwe groep moet worden aangelegd.
Ach so! Ik heb nog nooit op die display gekeken, zodra het zonnig is, zal ik dat eens doenSpeedy-Andre schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:55:
[...]
Heeft de omvormer geen display?
Als je het merk en type van de omvormer geeft, dan kunnen we zien of hij misschien anders uitleesbaar is.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 12:13 ]
ik vind een ikea kast in elkaar zetten moeilijker als een 500W omvormer setjeVerwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:12:
[...]
Thnx voor de tips.
Dat zal voor een handig persoon vast niet zo moeilijk zijn. Maar dat gaat mij nooit lukken op een manier die dusdanig is dat ik er tevreden over ben. We kijken vanuit verschillende kamers op het schuurtje dus het moet er perfect afgewerkt uitzien. Als je dan bedenk dat ik op het niveau "Ikea meubel in elkaar kunnen zetten" zit, dan denk ik niet dat ik er aan moet beginnen. Er staat nogal eens water op het schuurtje, ik wil dus niet in het dak gaan boren om het allemaal vast te zetten etc.
Volgens mij hebben we in onze schakelkast nu geen groepen meer over. Ik zal dus max. een installatie van 500 Wp op het schuurtje kunnen leggen, tenzij er een nieuwe groep moet worden aangelegd.
begin eens met een foto (een foto hier plaatsen is nog moeilijker als een 500W omvormer setje
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Houd er wel rekening mee dat ze geen optimizers (in geval van deels schaduw bijv ) in het pakket hebben, wel micro inverters.ph4ge schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:13:
[...]Imholz heeft ze bij mij geplaatst, na een referentie uit de familie. Heel tevreden over.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 12:23 ]
Dat is gewoon toegestaan hoor, en netbeheerders gaan daar ook echt geen probleem van maken.Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:49:
[...]
Maar, praktische problemen: Stel jij krijgt ruzie met je buurman, en jij zegt, pas op hoor, als je nu niet luistert gooi ik je stroom er af. Kans is klein dat je buurman daarmee akkoord gaat.
Probleem 2 is, hoe wil je 3x 25A onderverdelen. 3x 16A krachtgroep naar je buurman die het onderverdeelt in 10A groepen? Dan kan hij niets van >2300W aansluiten, een kookgroep gaat ook niet lukken. Een 20A groep is dom, dat is niet selectief genoeg en stel dat jij op vakantie bent en je buurman heeft ergens kortsluiting, dan moet hij inbreken in jouw huis om de zekering weer goed te zetten.
Een 3x35A aansluiting is duurder dan twee 3x 25A aansluitingen, dus daar bereik je ook weinig mee.
Een 1x 50A aansluiting of groter is wel makkelijk onder te verdelen denk ik, maar de aansluitkosten daarvan zijn denk ik heel hoog omdat er denk ik een nieuwe kabel moet komen.
Onderverdelers werken prima als je een grote aansluiting hebt van bijvoorbeeld 3x 80A met vakantiehuisjes ofzo die bijvoorbeeld elk een 3x 25A aansluiting krijgen vanuit je onderverdeler, maar met zulke kleine aansluitingen is het lastig.
Theoretisch veranderd er niets, ik en mijn buren hebben nu ook enkel fase 25A , de hoofdzekering is 35 maar de voor zekering is 25.
Dus als ik 3x 25 zou hebben kan ik zelfs beide buren voorzien.
ehhh wat dacht je van de heffings-korting?????Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:49:
Gewoon even een brain fart.
Stel, ik heb een 2 onder 1 kap net als bijv anton boonstra met beide daken vol pv en 1 van de 2 zegt zijn volledige aansluiting op.
Woning 1 vraagt (indien niet al aanwezig) een 3 fase 3x25A aansluiting aan en maakt in huis 2 een onderverdeler met hoofdschakelaar die uit de meterkast van huis 1 gevoed word.
Voordeel is dat je 1x vastrecht, transportkosten enz betaald, met de stroomkosten zo goed als 0 bent door de 2 setjes.
Het is best van de gekke dat je vlak naast elkaar woont en toch beide transport betaald, een soort carpoolen voor huizen zeg maar.
Het idee komt eigenlijk hier bij mij vandaan omdat de buren echt geen interesse hebben in panelen maar wel een dak, om daar panelen op te leggen en bij mij in de meterkast aansluiten gaat allerlei vreemde aansluitingen creëren die de brandveiligheid keuring niet door komen, maar een onderverdeling is geen probleem zolang er een duidelijk aangegeven hoofdschakelaar zit.
Dan rekent de buurman gewoon zijn stroom af bij mij voor een gereduceerd tarief, hij wat voordeel en ik ook.
bij mij levert een aansluiting hebben al snel een 12-14 euro per maand op.
die raakt de buurman dan wel kwijt??
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dan zit je nog met, stel je buren blazen de hoofdzekering en jij bent op vakantie, dan hebben ze een probleem. Ook heb jij nog de absolute macht over je buren wat niet heel wenselijk is. En als ze een keer een elektrische kookplaat/warmtepomp/sauna willen en liever 35A willen, dan moeten ze ook een nieuwe eigen aansluiting aanvragen.Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:32:
Marcop23
Theoretisch veranderd er niets, ik en mijn buren hebben nu ook enkel fase 25A , de hoofdzekering is 35 maar de voor zekering is 25.
Dus als ik 3x 25 zou hebben kan ik zelfs beide buren voorzien.
We hebben van beide de sleutel dus dat is geen heel groot probleem, maar het zijn wel voorbeelden die kunnen gebeuren.marcop23 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:35:
[...]
Dan zit je nog met, stel je buren blazen de hoofdzekering en jij bent op vakantie, dan hebben ze een probleem. Ook heb jij nog de absolute macht over je buren wat niet heel wenselijk is. En als ze een keer een elektrische kookplaat/warmtepomp/sauna willen en liever 35A willen, dan moeten ze ook een nieuwe eigen aansluiting aanvragen.
De heffingskorting van migjes is wel een goed punt. Dat halveert voor beide partijen.
Dat zou een rekensommetje zijn doormiddel van de goedkopere stroom, het moet voor beide interessant blijven.
Dus dan gaan zijn beide buren ook zonnepanelen plaatsen tot op de erfgrens ........ en dan ?Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 08:56:
In de wetgeving staat dat je verplicht ben iemand toegang te verschaffen tot jou grond gebied als deze aan zijn aangrenzende woning onderhoud wil doen bijv dakgoot, schutting etc
Klimmen we over mekaars zonnepanelen om ...... ?
Of moet hij dan z,n buren verbieden om zonnepanelen v.a. de erfgrens te plaatsen, omdat hij dan niet
meer zijn bovenste zonnepanelen kan bereiken via hun dak als dat nodig mocht zijn ......... ?
Heb je daar ook een oplossing voor, anders dan je direkt te uiten in verplichtingen jegens buren
en daar bij je eigen verantwoording en verstand op nul te zetten.
Het probleem zal denk ik niet zozeer zijn dat je buurman zijn E aansluiting niet mag opzeggen en (voor de buitenwereld) bij batterij licht zijn boterhammen gaat eten.Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:49:
Het wordt wat complexer als jij als energie producent gaat fungeren....
Formeel zal jij dan ook te maken krijgen met de ijkwet voor de afreken meter naar de buren en allerlei fiscale haken en ogen!
Als we kijken naar bijvoorbeeld de internet providers, deze hebben vaak in hun voorwaarden staan dat de verbinding niet buiten de woning gedeeld mag worden.
Maar op dit moment is het toch ook helemaal niet interessant vanwege de heffingskorting en dus geld toe bij nul verbruik.
Tevens kun je voor de komende jaren de voordelige combi deals voor gas-licht wel op je buik schrijven ( vraag de stadsverwarmings klanten maar eens)!
Kortom het lijkt mij eenvoudiger om de buurman eens voor te rekenen hoe en wat en hem een keer een zaterdag te helpen de door jou bij elkaar "ge eBay de" installatie op het dak te leggen!
Bewust een lagere prijs zodat immers jij gebruikt zijn dak.
Volgens mij veel makkelijker te realiseren
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Ok... je doet het zelf voor de buren, hier doen ze het als stelling samen, niettemin zitten er wellicht nuttige reacties bij..Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:39:
[...]
We hebben van beide de sleutel dus dat is geen heel groot probleem, maar het zijn wel voorbeelden die kunnen gebeuren.
De heffingskorting van migjes is wel een goed punt. Dat halveert voor beide partijen.
Dat zou een rekensommetje zijn doormiddel van de goedkopere stroom, het moet voor beide interessant blijven.
https://forum.eneco.nl/gr...ekken-vind-goed-plan-8503
En hoe zit het met de verkoop van jullie of hun huis? Een nieuwe koper vd buren zadel je met een verplichting op... niet iedere koper wilt dat... dus minder kopers.... Geldt ook voor jezelf...
Dit is toch net iets complexer dan een netwerkaansluiting delen als je dat zou willen....
@ revolution-nl: op een ander dak de panelen... Heb je dan nog BTW vrijstelling? das een andere constructie, wel interessant om nader te bekijken...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 12:47 ]
De buurman uitleggen heb ik al eens gedaan, helpt niets, geld genoeg en het rendeert niet word er geroepen, nou prima dan.
Geijkte meter heb je wel nodig, al is dat met een niet geijkte peanuts verschil denk ik, energie leverancier zijn veel mensen al door de btw terugvraag maar misschien komt er wat bij indien je stroom verkoopt i.p.v eigengebruik, dat zou kunnen.
Verwijderd
ik heb dit al zo vaak aan liander gevraagd, maar ze zeggen dat het niet mag.
waarom is nooit onderbouwd.
op mijn vraag waarom op de campings aan de kust 35 cent moet betaald worden voor 1kWh aan de beheerder word ook geen antwoord gegeven.(wederverkoop van zakelijke stroom)
een captarretje is het. (ook vaag)
ik heb 3x25A en de buurman ook al, de hele straat heeft het...
ik wil ook wel leveren aan die camping voor <30 cent, en je ziet dan ook veel pv op campings in de kop van noordholland.
goudmijntje voor de domme hollanders, de duitser had natuurlijk al pv op de camper.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 13:13 ]
Maar een onderverdeling met hoofdschakelaar is geen probleem.
Wel een probleem:
Heffingskorting halveert
Eventuele ruzie/onenigheid
Eventuele verkoop pand
Regels voor calamiteiten (brand/storing)
nee, de netbeheerder vindt dat niet leuk, en daarom mag het dus ook niet.. raar maar waar...Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:49:
maar panelen op het dak van je buren, wat is daar mis mee? dat hoeft toch niet perse via de aansluiting van de buren te lopen...
is toch niet anders dan meer panelen op je eigen dak?
alleen is het dan lastog als je buren een ander idee krijgen over hun dak, of het huis willen verkopen.
dat risico heb je altijd.
[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 25-05-2015 14:15 ]
Panelen bij de buren en aansluiten in jouw meterkast vind de brandweer niet leuk, die gaat er van uit dat de stroom uitschakelen het huis spanningsloos is.
Of je moet de Dc kabels over het dak naar jouw huis laten lopen en de omvormer bij jou hangen.
Vanuit jouw woning gezien gaat het dan goed ja.Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:41:
En weet je ook waarom netbeheerders dat niet leuk vinden?
Panelen bij de buren en aansluiten in jouw meterkast vind de brandweer niet leuk, die gaat er van uit dat de stroom uitschakelen het huis spanningsloos is.
Of je moet de Dc kabels over het dak naar jouw huis laten lopen en de omvormer bij jou hangen.
Maar wat als bij de buren de brandslang erop moet en de panelen staan nog onder spanning, want aan het net vanaf de omvormer op jouw zolder.....
dat is inderdaad wat ik bedoelde..Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:41:
En weet je ook waarom netbeheerders dat niet leuk vinden?
tja dat is dan nog een lastige.. afhankelijk van wat er bij de brand gebeurt..mb1 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 15:04:
[...]
Vanuit jouw woning gezien gaat het dan goed ja.
Maar wat als bij de buren de brandslang erop moet en de panelen staan nog onder spanning, want aan het net vanaf de omvormer op jouw zolder.....
wanneer er in de zonnepanelen kortsluiting ontstaat door het blussen, grote kans dat je omvormer en zekering eruitvliegt idd..
kan erg vervelend zijn... en ook nog wel schade veroorzaken.. volgens mij is dat echter niet een groot aanwezig risico. e.e.a. zou ook zonder uitschakeling van de hoofdzekering goed beveiligd moeten zijn.
de risico's zijn dan niet groter dan anders lijkt me.
de verantwoordelijkheid en de verzekering lijken me dan het probleem.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat hout werkt ook of rot weg na een aantal jaren toch?
Wel mooi gemaakt, dat wel.
Rubber matjes €15,00
Schroeven zijn gratis.
Tegels zijn gratis.
Heb ik geen Flatfix of betonvoeten voor.
Rotten zal wel meevallen en na 10 jaar weten we toch niet wat dan is.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
O.M.G. je schutting rot toch ook niet weg na een aantal jaren. het meest cruciale onderdeel van het geheel zijn toch de rubber matjes. zolang hout kan drogen valt het allemaal wel mee. zo te zien hebben wij hier met een timmerman(klump4u) te maken.Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:20:
Is dat nou niet net zo duur als betonvoeten of flatfix steunen?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 20:22 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Voor 8 panelen flatfix eco is 240,- incl de rubber matjes, ook 2e hands goed te vinden hoor.klump4u schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:37:
Geimpregneerd Hout is €190,00
Rubber matjes €15,00
Schroeven zijn gratis.
Tegels zijn gratis.
Let me guess.... Je hebt zeker zelf geen schutting?Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:18:
[...]
O.M.G. je schutting rot toch ook niet weg na een aantal jaren. het meest cruciale onderdeel van het geheel zijn toch de rubber matjes. zolang hout kan drogen valt het allemaal wel mee. zo te zien hebben wij hier met een timmerman(klump4u) te maken.
Verwijderd
je had zelf dit gepostRol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:20:
Is dat nou niet net zo duur als betonvoeten of flatfix steunen?
je moet jezelf afvragen heb jij wel een schutting
zodra hout droog staat en/of droog kan waaien en niet in de grond staat is er niks aan de hand.uiteraard rot hout vroeg of laat maar 10 jaar moet een beetje kwaliteit hout toch wel meegaan.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 20:59 ]
Had gekund inderdaad maar dan moet ik de panelen in landscape leggen en dan past het niet op de garage en flatfix is open rondom en dan kijken we eronder tegen aan, mijn vrouw vond het mooier om tegen een houten rand aan te kijken (ik trouwens ook).Voor 8 panelen flatfix eco is 240,- incl de rubber matjes, ook 2e hands goed te vinden hoor.
@Btcaelum
Nee ik ben geen timmerman maar bakker
Heb wel alles zelf gebouwd achter het huis (garage, overkapping en keuken) , vind ik gewoon leuk om te doen en het bespaard klauwen met geld.
Verwijderd
toch heb je niet zomaar iets neer gekwakt(rubbere matjes overigens is het die 15 euro extra meer dan waard.) is al een stuk beter dan average wat je vaak ziet. welke omvormer ga je bij die houtopstelling gebruiken?klump4u schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:09:
[...]
Had gekund inderdaad maar dan moet ik de panelen in landscape leggen en dan past het niet op de garage en flatfix is open rondom en dan kijken we eronder tegen aan, mijn vrouw vond het mooier om tegen een houten rand aan te kijken (ik trouwens ook).
@Btcaelum
Nee ik ben geen timmerman maar bakker![]()
Heb wel alles zelf gebouwd achter het huis (garage, overkapping en keuken) , vind ik gewoon leuk om te doen en het bespaard klauwen met geld.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 21:14 ]
Plankjes heb ik nog extra ondersteund.WoudseHoeve schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:23:
Ziet er lekker simpel en netjes uit. Zolang het hout kan drogen gaat het goed. Ook bij de tegels? Plankjes waar ze op liggen lijken wat dun. Ik zou wel jaarlijks inspecteren.....
Rubber zit er ook nog onder.
Jaarlijkse inspectie is niet overbodig doe ik op het pannendak ook.

Omvormer is een Delta Solivia 2.0
Is niet state of the art set maar mijn stroomverbruik is gedekt met deze set erbij.
Alles bij elkaar kost het me €1500,00
Panelen zijn 1960wp
Als ik eerst eens 4 panelen koop en 2* APS YC500 , wat dient er dan nog aan de meterkast te gebeuren ? heb 3*25A
Ik denk dat de bevestiging van de panelen op de houten balk het zwakste punt is. Inwatering bij de schroef is moeilijk te voorkomen. Of wordt een bout/moer verbinding (door de balk heen)?klump4u schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:37:
Geimpregneerd Hout is €190,00
Rubber matjes €15,00
Schroeven zijn gratis.
Tegels zijn gratis.
Toch deed je plat dak set het beter dan je andere set de 24e dus niet state of the art maar best goed.klump4u schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:25:
@Btcaelum
Is niet state of the art set maar mijn stroomverbruik is gedekt met deze set erbij.
Panelen zijn 1960wp
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 25-05-2015 23:49 ]
Met dakpannen die op dunne, niet geïmpregneerde panlatten liggen.
Gewoon los/vast gemonteerd met een enkele onverzinkte spijker.
En niemand die dat gaat inspekteren, ook niet als het er al 30 jaar op ligt!
Ik snap niet zo waarom men zo twijfelt aan een houten constructie.
[ Voor 12% gewijzigd door patrickvanvalen op 26-05-2015 00:02 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Omdat een pannendak waterdicht is, en deze constructie niet. Bij mijn buren was het dak niet meer waterdicht, daar moest een deel van dakbeschot vervangen worden. Het hout was aardig verrot ondanks dat het wel kon drogen. Ik wil alleen maar aangeven dat hout goed droog moet kunnen blijven. Mijn dak uit 1956 is nog in perfecte staat en is ook kurkdroog. En idd dunne panlatten en gewoon gespijkerd.patrickvanvalen schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:58:
Tja, we hebben bijna allemaal een pannen dak.
Ik zeg overigens niet dat het niet kan, zo'n houtconstructie. Let alleen wel op het inwateren bij de schroefverbindingen..
Maar als er wel vocht bij onbeschermd vurenhout komt, is het binnen een paar jaar weggerot. Daar kun je een paar dingen tegen doen. Je kunt beter hout nemen, zoals hardhout. Je kunt vurenhout vol gif nemen, geïmpregneerd dus. Of je kunt het elk jaar verven/beitsen.
Precies, vuren / zachthout rot behoorlijk, als het nat blijft (en dat blijft het de hele herfst en winter in NL!) redelijk snel weg. Vooral tussen de rubbermatjes en het hout, maar ook de dagbedekking en het hout dat slechts iets hoger 'hangt' zal het vochtig blijven, en daar waar de planken tegen de balken aan zitten, evenals de schroefpunten.ohnee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:25:
Zolang het hout niet vochtig kan worden is er geen probleem. En bij een dak schermen de dakpannen in principe het vocht af.
Maar als er wel vocht bij onbeschermd vurenhout komt, is het binnen een paar jaar weggerot. Daar kun je een paar dingen tegen doen. Je kunt beter hout nemen, zoals hardhout. Je kunt vurenhout vol gif nemen, geïmpregneerd dus. Of je kunt het elk jaar verven/beitsen.
Ziet er netjes uit de constructie, absoluut! En in de wind zal het nog wel meevallen qua rotten, maar over een jaar of 10 ziet het er zeker niet zo netjes meer uit
Heb zelf betonvoeten, ideaal. Lekker zwaar en meteen klaar. Wel k*t klus om het platte dak op te krijgen. Vraag mij wel af hoe goed deze stellage blijft liggen met wat -er uitziet- (foto's, heb niks berekend of gewonen
Bij ons liggen 2 panelen van ~160x90 vast met 82kg betonvoet, en dan het gewicht van de panelen er nog bij, maar, bij ons wel open, waar je jouw achterkant dicht maakt. Ben benieuwd
Waar heb je die panelen en omvormer vandaan?klump4u schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:25:
@Btcaelum
Panelen zijn 1960wp
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
maar goed.
iemand een goed adres voor een riool ontspannings-dakpan?
voor sneldek, en passend onder de PV natuurlijk!!
Was van een magazijnopruiming bij Solar Direct in Den Bosch.Speedfightserv schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:46:
[...]
Waar heb je die panelen en omvormer vandaan?
Deze zijn erg plat...migjes schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:13:
mmm, lekker rustig hier.
maar goed.
http://www.ubbink.nl/Producten/Productgroepen/Rioolontspanningspan.aspx
jep zoiets, maar nu nog iemand die het kan leveren.toxict schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:21:
[...]
Deze zijn erg plat...
http://www.ubbink.nl/Producten/Productgroepen/Rioolontspanningspan.aspx
http://www.sanitairwinkel.nl/overige/ubbink-rioolontspanningspan-universeel/migjes schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:24:
[...]
jep zoiets, maar nu nog iemand die het kan leveren.
nee, dat is absurd te duur, hoe durven ze het te vragen
(had vroeger een adres die ze voor onder de 50€ > 40€ verkocht, maar die heeft ze niet meer.)
http://www.wildkamp.nl/Ub...ND_pr_535424_cat_10010040
google: rioolpan
of loop eens langs bij de lokale warmteservice... die kunnen vast ook wel wat leveren/bestellen
[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 27-05-2015 14:50 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
[[/quote]migjes schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:40:
[...]
nee, dat is absurd te duur, hoe durven ze het te vragen.
(had vroeger een adres die ze voor onder de 50€ > 40€ verkocht, maar die heeft ze niet meer.)
Je moet ze de kost geven die dit zonder blikken of blozen betalen. Gaat nog te goed in Nederland.
warmteservice al geprobeerd, en konden hem niet meer leveren.NovapaX schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:48:
https://www.timo.nl/Bouwm...(SND-R1)/p/00000075951_ST
http://www.wildkamp.nl/Ub...ND_pr_535424_cat_10010040
google: rioolpan
of loop eens langs bij de lokale warmteservice... die kunnen vast ook wel wat leveren/bestellen
wildkamp had alleen die dure, maar timo is een goede tip en niet aan hun gedacht., thanks.
Zonder meer prijs ?Phyxion schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:05:
Na alle ellende met de Soladin hebben mijn ouders vanmiddag een Fronius Galvo gekregen. Wat een mooi apparaat zegKan ook gewoon direct naar pvoutput loggen e.d. Daarnaast is de WiFi ontvangst nu ook perfect (80% vs 5-15% van de Soladin
) en is er de mogelijkheid om de data op het apparaat zelf af te lezen.
Je bent ons nu ook wel wat foto's schuldig van die installatie.
Ik heb hier al eea voorbij zien komen, zelf heb ik een voorkeur voor aluminium kokerprofielen met RVS bevestigingsmateriaal. Zo lijkt het me handig om bv. de flatfix 6m profielen te gebruiken met bijbehorende paneelbevestigingen.
Er zouden dan 2 x 5 (165 x 100 cm) panelen in portrait op moeten komen, onder een hoek van ca. 10 graden. Onderop hoeklijnen om 30x30 tegels als ballast in te kunnen leggen. Mechanisch ben ik redelijk handig, alleen zit ik er een beetje mee te tobben hoe de verschillende kokerprofielen aan elkaar bevestigd moeten worden... Gaatje boren en boutje erdoor lijkt me niet stevig genoeg. Heb gezien wat langdurige beweging (hoe klein ook) doet met aluminium en ook de verbinding aluminium-RVS is niet optimaal op lange termijn. Lassen is niet mogelijk (weinig ervaring mee en wil het graag demontabel houden).
Denk je niet dat bv 40x40x4 alu hoekprofielen beter zijn om mee te werken ?Joepla schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:30:
Ik ben er inmiddels achter (o.a. via reacties op mijn eerdere posts hier) dat mijn dak gewoon net te klein is voor het vermogen dat ik zou willen opstellen. De rij-afstand wordt ca. 40 cm en zelfs bij 10 graden is dat te krap. Dan blijft over: minder panelen of een schans bouwen...
Ik heb hier al eea voorbij zien komen, zelf heb ik een voorkeur voor aluminium kokerprofielen met RVS bevestigingsmateriaal. Zo lijkt het me handig om bv. de flatfix 6m profielen te gebruiken met bijbehorende paneelbevestigingen.
Er zouden dan 2 x 5 (165 x 100 cm) panelen in portrait op moeten komen, onder een hoek van ca. 10 graden. Onderop hoeklijnen om 30x30 tegels als ballast in te kunnen leggen. Mechanisch ben ik redelijk handig, alleen zit ik er een beetje mee te tobben hoe de verschillende kokerprofielen aan elkaar bevestigd moeten worden... Gaatje boren en boutje erdoor lijkt me niet stevig genoeg. Heb gezien wat langdurige beweging (hoe klein ook) doet met aluminium en ook de verbinding aluminium-RVS is niet optimaal op lange termijn. Lassen is niet mogelijk (weinig ervaring mee en wil het graag demontabel houden).
zo heb ik mijn twee schansen wel gebouwd.

Nu nog panelen bestellen en hopen dat de dakhaken (voor op onze felsranden) binnenkort binnen komen. Staan pas sinds begin mei in bestelling.
[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 27-05-2015 17:01 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Uiteindelijk wel wat bij moeten betalen voor de Fronius helaas (mijn ouders hadden geen zin in verdere discussie). Ik zal binnenkort wel even zien of ik wat foto's kan maken. De omvormer is trouwens aardig groter dan de Soladin (de helft?) maar past er mooi bij.PClop schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:28:
[...]
Zonder meer prijs ?
Je bent ons nu ook wel wat foto's schuldig van die installatie.
Foto's zijn geen plicht natuurlijk, als je ouders privacy belangrijk vinden doe je dat gewoon niet.Phyxion schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:08:
[...]
Uiteindelijk wel wat bij moeten betalen voor de Fronius helaas (mijn ouders hadden geen zin in verdere discussie). Ik zal binnenkort wel even zien of ik wat foto's kan maken. De omvormer is trouwens aardig groter dan de Soladin (de helft?) maar past er mooi bij.
Mooi dat ze nu ( en jij ook ) tevreden zijn.
Klopt, maar foto's kunnen prima alleen van het dak hoorPClop schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:17:
[...]
Foto's zijn geen plicht natuurlijk, als je ouders privacy belangrijk vinden doe je dat gewoon niet.![]()
Mooi dat ze nu ( en jij ook ) tevreden zijn.
Ik heb ze met draadbouten bevestigd maar weet nog niet of dit zo blijft.
Ben nog aan het denken hoe ik de inwatering van het vocht bij de bouten kan tegengaan.

Ziet er netjes uit
Deze vorige week bij NVB Ubbens besteld voor 48 eurie.migjes schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:13:
mmm, lekker rustig hier.
maar goed.

En aankomende dinsdag komt die op het dak.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
K2 systeem, clickfit en Schletter, van alles wat dus, in 6 jaar tijd steeds weer uitgebouwd.Joepla schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:43:
@PClop: ja waarom eigenlijk niet... Kokerprofiel is wat steviger, maar goed is goed. Daarbij ziet jouw constructie er niet al te moeilijk, maar wel voldoende degelijk uit... Wat voor soort montage heb je voor de panelen gebruikt?
Drie verschillende diktes en buiten maten van panelen en drie verschillende hoogtes van montage rails.
En toch ligt ut vlak

Ik mis toch iets, ventilatie openingen aan de hoge zijde. ( of is niet zichtbaar )klump4u schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:51:
Panelen liggen erop.
Ik heb ze met draadbouten bevestigd maar weet nog niet of dit zo blijft.
Ben nog aan het denken hoe ik de inwatering van het vocht bij de bouten kan tegengaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar wel mooi gedaan.
Moet eens afwachten op een warme dag wat t dan doet met de paneeltemperatuur.
Ok, ziet er strak uit!PClop schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:25:
[...]
K2 systeem, clickfit en Schletter, van alles wat dus, in 6 jaar tijd steeds weer uitgebouwd.
Drie verschillende diktes en buiten maten van panelen en drie verschillende hoogtes van montage rails.
En toch ligt ut vlak
Dank voor je toelichting, ik kan weer verder.
Verwijderd
het staat mij vaag bij dat Solarcity(bedrijf van Elon Musk-chairman-) ook veel gebruikt maakt van fronius omvormers. doordat ze niet echt ergens in uitblinken(scalability-solar edge/micro omvormers, prijs(goodwe,omnik of nog minder chinese rommel) of effiency(sommige steca modellen of sma omvormers.)) worden ze helaas weinig toegepast in Nederland. overal zijn het uitstekende dingen.Phyxion schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:05:
Na alle ellende met de Soladin hebben mijn ouders vanmiddag een Fronius Galvo gekregen. Wat een mooi apparaat zegKan ook gewoon direct naar pvoutput loggen e.d. Daarnaast is de WiFi ontvangst nu ook perfect (80% vs 5-15% van de Soladin
) en is er de mogelijkheid om de data op het apparaat zelf af te lezen.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2015 21:04 ]
Verwijderd
Good game man, really GG. idd opeens gaan ze een goed getimmerd houten frame op rubberen matjes bashen.patrickvanvalen schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:58:
Tja, we hebben bijna allemaal een pannen dak.
Dat is niet bashen, maar meedenken. Beter nu in één keer goed dan later problemen met rotte balkjes en rondvliegende panelen.Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:15:
[...]
Good game man, really GG. idd opeens gaan ze een goed getimmerd houten frame op rubberen matjes bashen.
Inwateren van de schroeven kan eventueel voorkomen worden door een afdichtings-strip tussen de panelen te monteren. Het inwateren zal overigens best meevallen, maar voorkomen is altijd beter.
Ik heb ook eerst gedacht op een houten frame te maken voor de panelen op mijn schuurtje, maar toch voor alu-profielen gekozen. Voelde toch beter..
[ Voor 28% gewijzigd door drielp op 27-05-2015 23:00 ]
Misschien ook handig om uit te leggen waaron?
Water gaat dus tussen het rubber en het hout zitten ( capillaire werking ) waardoor het hout gaat rotten.
Ik heb zelf alles op stukken alu hoeklijn 60 x 60 x 4 van ongeveer 200 mm lang gezet.
De hoeklijn vanaf de zijkant vast schroeven aan het hout met een raakvlak van zo'n 30 mm.
Op die manier blijft het hout dus ook ongeveer 30 mm verwijderd van het dak.
Onder het alu profiel kun je dan rubberen matjes plakken/schroeven.
Ik heb alles zelf vast geschroefd aan het platdak, kit tussen de alu hoeklijn en het dak, en een schroef op de juiste lengte er door. No problemo! Geen ballast nodig, en tot nu toe elke storm overleefd.
[ Voor 12% gewijzigd door patrickvanvalen op 27-05-2015 22:48 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Verwijderd
Die capillaire werking is vrijwel niet aanwezig doordat de oppervlakte zo klein is dat het een stuk beter is dan als je het gewoon in een plas water laat staan(lees zo op je dak klapt met een klein laagje water.)tegen die tijd dat het rot is zijn de panelen ook aan vervanging toe. stel het gaat rotten dan is het nog de onderste balk die desnoods vervangen kan worden. nee een schroef door je dak 1 keer niet goed afgekit en je dak is rot beter een rotte balk dan een rot dakpatrickvanvalen schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:39:
Die rubberen matjes is idd niet handig.
Misschien ook handig om uit te leggen waaron?
Water gaat dus tussen het rubber en het hout zitten ( capillaire werking ) waardoor het hout gaat rotten.
Ik heb zelf alles op stukken alu hoeklijn 60 x 60 x 4 van ongeveer 200 mm lang gezet.
De hoeklijn vanaf de zijkant vast schroeven aan het hout met een raakvlak van zo'n 30 mm.
Op die manier blijft het hout dus ook ongeveer 30 mm verwijderd van het dak.
Onder het alu profiel kun je dan rubberen matjes plakken/schroeven.
Ik heb alles zelf vast geschroefd aan het platdak, kit tussen de alu hoeklijn en het dak, en een schroef op de juiste lengte er door. No problemo! Geen ballast nodig, en tot nu toe elke storm overleefd.
die rondvliegende panelen lijkt mij sterk dit geheel is zowat afgedekt de sterke wind kan hier moeilijk onderkomen. staat op 2.5meter hoogte van de grond en in de bebouwde kom. tegen de tijd dat die panelen vliegen praat je over orkaankrachten. de post van drielp rondvliegende panelen dat is op minstens 20 meter hoogtedrielp schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:37:
[...]
Dat is niet bashen, maar meedenken. Beter nu in één keer goed dan later problemen met rotte balkjes en rondvliegende panelen.
Inwateren van de schroeven kan eventueel voorkomen worden door een afdichtings-strip tussen de panelen te monteren. Het inwateren zal overigens best meevallen, maar voorkomen is altijd beter.
Ik heb ook eerst gedacht op een houten frame te maken voor de panelen op mijn schuurtje, maar toch voor alu-profielen gekozen. Voelde toch beter..
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2015 23:23 ]
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.