Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.056 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk micro omvormer is eigenlijk altijd beter maar aangezien mensen panelen kopen voor de centen is een stringomvormer goedkoper. Als de panelen schaduwvrij zijn en je ze af en toe schoonmaakt is de meerwaarde nihil(minder dan 5% meer) opbrengst per jaar. Echter kan het wel eens voorkomen dat er een vogel schijt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar microomvormer of solar edge systeem. Het solar edge systeem is eigenlijk het meest idealen als je later nog panelen wilt toevoegen op een andere dakvlak/hoek. Etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Cass schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 23:28:
Ik lees op internet dat micro-omvormers een hoger rendement behalen ten opzichte van de gewone (string)omvormers. Niet alleen bij schaduw, maar ook vanwege bewolking, vuil, sneeuw, dat sommigepanelen net iets beter persteren en dat dat ook wordt meegenomen en dat de micro-omvormer eerder 'aanslaat'. Ik ben benieuwd of er op dit forum ook mensen zijn die dit in de praktijk hebben getest....
Voor schaduw, en sneeuw is ook een schaduw variant is het zeker een plus punt. Met wat vuil en vogelpoep loopt niet zo snel de opbrengst terug, dat blijkt in de praktijk wel mee te vallen.

Het schoonmaken van panelen is eigenlijk iets dat voorbehouden is aan panelen onder een lage hoek van minder dan 10 graden, de rest van de tijd werkt de regen prima.

Het eerder aanslaan van een micro omvormer is niet echt terzake doende, dit loopt in de praktijk nooit meer dan een paar minuten uit elkaar. Net als bij de string omvormers, de zon moet echt over de horizon komen. Een vrije horizon is hierin dus een veel grotere factor.

Een voordeel en tegelijk een nadeel van de micro omvormer is de montage op het dak, dit scheelt ruimte in huis maar zorgt tegelijkertijd voor de nodige rompslomp bij vervanging van een enkele micro omvormer. Zeker de Enecsys gebruikers hier kunnen beamen dat de 20 jaar garantie niet betekent dat deze het ook 20 jaar doet. Ook de per-paneel monitoring is op de fles gegaan met het failliet gaan van Enecsys waardoor de mensen effectief geen monitoring meer hebben.

De optimizers hebben mijn inziens een betere plek, minder complex, en dus minder kans op storingen. De omvormer met de meeste techniek hangt dan altijd nog binnen waar service een stuk makkelijker is. Hier is er keuze uit Solaredge of Tigo, elk met zijn eigen voor en nadelen. Van beide zijn er gebruikers op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
databeestje schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:46:
[...]

Een voordeel en tegelijk een nadeel van de micro omvormer is de montage op het dak, dit scheelt ruimte in huis maar zorgt tegelijkertijd voor de nodige rompslomp bij vervanging van een enkele micro omvormer. Zeker de Enecsys gebruikers hier kunnen beamen dat de 20 jaar garantie niet betekent dat deze het ook 20 jaar doet. Ook de per-paneel monitoring is op de fles gegaan met het failliet gaan van Enecsys waardoor de mensen effectief geen monitoring meer hebben.
Dit klopt niet ;) zijn mogelijkheden om toch te loggen:
http://www.navitron.org.u...ex.php/topic,24740.0.html
Enecsys gateway uitlezen

of je moet er al voor willen betalen http://www.dataservices.solar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Ik lees op internet dat micro-omvormers een hoger rendement behalen ten opzichte van de gewone (string)omvormers. Niet alleen bij schaduw, maar ook vanwege bewolking, vuil, sneeuw, dat sommigepanelen net iets beter persteren en dat dat ook wordt meegenomen en dat de micro-omvormer eerder 'aanslaat'. Ik ben benieuwd of er op dit forum ook mensen zijn die dit in de praktijk hebben getest....
zo als je het schrijft is het nee, maar:

uiteindelijk wil je 230Vac produceren.
een micro omvormer moet van 30Vdc converteren naar 230Vac.
en dat is een flinke stap, met wat verlies.
een string omvormer mits goed samen gesteld geeft 350Vdc wat zeer makkelijk te converteren is naar 230Vac met erg weinig verlies.

het voordeel van het verschil tussen panelen, mmm
fabrikanten leveren panelen met een tolerantie meestal is dat ongeveer 5Wp-0Wp.
en dat is zo klein voordeeltje voor een micro en een string omvormer haalt ook 75% van die 5Wp-0Wp er ook uit. daar voor zou ik het niet doen.

eerder aanslaan, maakt eigenlijk niet uit, in de ochtend is er zo weinig licht dat omvormers toch het eerste half uur uit hun neus staan te peuteren voor dat het echt begint.

sneeuw is eigenlijk al helemaal geen echt probleem.
dat is in de winter en dat kleine beetje opbrengst, slaat niet echt een deuk in de grafiek.
nog dat vervuiling een echt probleem is. (mits de panelen wel schoon kunnen spoelen met een regenbuitje, heel platte panelen kunnen daar last van hebben.)

ik zie eigenlijk vrijwel nergens micro omvormers de over de 1000kWh/kWp gaan, en string omvormers kunnen dat wel en vrijwel in heel Nederland. (ook als de micro omvormers op een perfect dak liggen)

maar vergelijken is gevaarlijk en erg moeilijk.
het gaat vaak maar over zeer kleine verschillen dat je gewoon niet kunt zeggen dat micro omvormers het slecht doen nog dat ze het super goed doen.
ze hebben hun voordelen zoals een mpp per paneel, dus panelen kunnen van allerlei kanten op staan (oost-west, stijl, plat etc) waar je met een string omvormer een 8-12 panelen de zelfde richting in wil hebben.

simpel gezegd, heb je het niet nodig, niet gebruiken verschillen zijn te klein voor de kosten.
en om het nog ingewikkelder te maken: heb je ook nog tussen vormen van micro omvormer en string omvormers zoals tigo en solaredge ;)

edit:
ik kijk even terug in je posts hier.
en het is duidelijk dat je iets zoekt, maar nog niet weet wat je wil.
kun je duidelijk maken met wat foto's wat voor huis je hebt en dak ruimte.
kan ik eens kijken of we een leuk klein begin setje kunnen verzinnen (op het schuurtje of ander hoekje).
(en schrijf er ook even bij wat je gebruik is per jaar >:) )

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 28-05-2015 10:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
Op onze woning komen ze over 4 weken ook de zonnepanelen installeren.
Het dak waar ze komen te staan is zuid-oost geörienteerd (15 graden richting het oosten) en heeft een hellingshoek van 40°. Er staan geen obstakels in de weg en de pijpjes op het dak (2 voor ventilatie en 1 voor CV) staan hogen dan de zonnepanelen.

Wij hebben gekozen voor 16 panelen van elk 250Wp, wat ongeveer zou moeten resulteren in 3400kWh opbrengst per jaar (is mij gezegd).
Met een jaarverbruik van 2800kWh hebben we zelfs wat overschot, maar we verwachten wel wat meerverbruik tov nu. (verlichting buiten, opgroeiend kind, balansventilatie,...).

Daar wij niet kunnen salderen in België en meerverbruik verdwijnt op het net moet ik alleen zien dat ik een enkelvoudige simpele meter geïnstalleerd krijgt. Ik heb geen baat bij dag/nacht tarifering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Engineer Stewie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:06:
Wij hebben gekozen voor 16 panelen van elk 250Wp, wat ongeveer zou moeten resulteren in 3400kWh opbrengst per jaar (is mij gezegd).
Met een jaarverbruik van 2800kWh hebben we zelfs wat overschot, maar we verwachten wel wat meerverbruik tov nu. (verlichting buiten, opgroeiend kind, balansventilatie,...).
hangt er een beetje van af hoeveel schaduw je in de omgeving hebt maar een 3400kWh lijkt mij sterk.
daar ga je zo over heen met gemak ;)

met een mooie lokatie in mijn stad haal je al snel de 4000 kWh.
(en mijn stad doet echt geen speciaal grote opbrengsten.)
gelukkig is te veel een minder groot probleem als te weinig. ;)
(hang in de balans ventilatie een elektrisch verwarming element, het is zo op. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-05-2015 11:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:44
klump4u schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:51:
Panelen liggen erop.
Ik heb ze met draadbouten bevestigd maar weet nog niet of dit zo blijft.
Ben nog aan het denken hoe ik de inwatering van het vocht bij de bouten kan tegengaan.
Ziet er mooi uit!

Zou het een idee zijn om de staanders zo neer te zetten dat deze in elk geval niet onder de opening tussen twee panelen staan maar echt onder een paneel (kan zo niet zien hoe je ze hebt staan) en dan ipv houten liggers aluminium rails op de staanders bevestigen. Deze bouten zitten dan mooi droog onder de panelen en de panelen bevestig je aan de rails. Volgens mij heb je dan geen last meer van inwatering bij de bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Even een snelle vraag (ik zou niet weten hoe ik dat makkelijk zou kunnen opzoeken), maar is 6300 euro een fatsoenlijke prijs voor 14 Sharp NDR 250 A5 250wp panelen en een Fronius IG TL 4.0-1 omvormer? (voor Nederlandse begrippen). Inclusief aanleggen en alle andere onderdelen die nodig zijn om alles netjes aan te sluiten natuurlijk.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:48:
Even een snelle vraag (ik zou niet weten hoe ik dat makkelijk zou kunnen opzoeken), maar is 6300 euro een fatsoenlijke prijs voor 14 Sharp NDR 250 A5 250wp panelen en een Fronius IG TL 4.0-1 omvormer? (voor Nederlandse begrippen). Inclusief aanleggen en alle andere onderdelen die nodig zijn om alles netjes aan te sluiten natuurlijk.
snel antwoord dan (en daardoor ook niet echt goed.)
ik vind sharp eigenlijk best wel dure panelen voor het aantal Wp wat je krijgt.
ook de omvormer is best wel pittig voor de hoeveelheid Wp.
als het dan ook nog platdak montage is dan is de pijs nog niet eens zo heel erg gek.
maar hoog vind ik hem wel. ;)

edit:
zelf zou ik eerder een omvormer kiezen die +/-16A doet.
kan makkelijk zelfs met panelen die 14X 275Wp zijn ;)
of gaan voor 12X300Wp op een 16A omvormer. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 28-05-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:56:
[...]

snel antwoord dan (en daardoor ook niet echt goed.)
ik vind sharp eigenlijk best wel dure panelen voor het aantal Wp wat je krijgt.
ook de omvormer is best wel pittig voor de hoeveelheid Wp.
als het dan ook nog platdak montage is dan is de pijs nog niet eens zo heel erg gek.
maar hoog vind ik hem wel. ;)
Het zou niet in Nederland gelegd gaan worden, maar in Hongarije, dus er zitten vast wel dingen in die offerte die in Nederland makkelijker kunnen (als je die schakelkast bij m'n moeder ziet...), maar zolang het niet heeeel veel duurder is dan in Nederland, zal het wel goed zijn.

(die offerte zelf kan ik niet lezen, alleen wat patroon herkenning en wat hulp van google translate..

iets als dit:

Szolárvezeték napelemes (PV)
rendszerekhez, hajlékony, UV-álló,
szigetelt rézvezeték, bekötéssel,
kötőelemekkel, csatlakozókkal, komplett
1x6mm2

vertaling:

Wireless Solar fotovoltaïsche (PV)
systemen, flexibele, UV-bestendig,
geïsoleerde koperdraad, bedrading,
bevestigingsmiddelen, connectoren, compleet
1x6mm2

Geen idee wat ze er precies mee bedoelen, maar is wel 150 euro ex btw!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:08:
[...]

Het zou niet in Nederland gelegd gaan worden, maar in Hongarije, dus er zitten vast wel dingen in die offerte die in Nederland makkelijker kunnen (als je die schakelkast bij m'n moeder ziet...), maar zolang het niet heeeel veel duurder is dan in Nederland, zal het wel goed zijn.

(die offerte zelf kan ik niet lezen, alleen wat patroon herkenning en wat hulp van google translate..

iets als dit:

Szolárvezeték napelemes (PV)
rendszerekhez, hajlékony, UV-álló,
szigetelt rézvezeték, bekötéssel,
kötőelemekkel, csatlakozókkal, komplett
1x6mm2

vertaling:

Wireless Solar fotovoltaïsche (PV)
systemen, flexibele, UV-bestendig,
geïsoleerde koperdraad, bedrading,
bevestigingsmiddelen, connectoren, compleet
1x6mm2

Geen idee wat ze er precies mee bedoelen, maar is wel 150 euro ex btw!)
mijn hongaars is ook niet meer wat het geweest is (hoewel het nog net zo goed is als vroeger, toen kon ik het ook niet lezen. lol)
voor Nederlandse begrippen is 1,80€/Wp best duur.
(maar als het platdak montage is + sharp, gaat de prijs aardig omhoog. lastige variabele)

ook heb ik geen idee hoe salderen daar geregeld is :? .
(dat soort details kunnen erg belangrijk zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:19:
[...]

mijn hongaars is ook niet meer wat het geweest is (hoewel het nog net zo goed is als vroeger, toen kon ik het ook niet lezen. lol)
voor Nederlandse begrippen is 1,80€/Wp best duur.
(maar als het platdak montage is + sharp, gaat de prijs aardig omhoog. lastige variabele)

ook heb ik geen idee hoe salderen daar geregeld is :? .
(dat soort details kunnen erg belangrijk zijn.)
Hetzelfde als hier. Behalve dat ze daar minder dan 10 euro PER JAAR aan vastrecht betalen...

En het is geen plat dak, maar een dak pal zuid (zonder schaduw!) met een hoek van ongeveer 40 graden ofzo. En zomers waar wij alleen maar van kunnen dromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:27:
[...]

Hetzelfde als hier. Behalve dat ze daar minder dan 10 euro PER JAAR aan vastrecht betalen...

En het is geen plat dak, maar een dak pal zuid (zonder schaduw!) met een hoek van ongeveer 40 graden ofzo. En zomers waar wij alleen maar van kunnen dromen...
dan vind ik het duur.
14X 275Wp op een 4000W omvormer kost hier € 3.695,70 + € 415,06 montage materiaal schuindak (inc btw en niet speciaal gezocht naar goed koop spul)
komt nog wat groep + kabel spul bij van +/- 200€
dit is dan ex monteren.

edit:
wat betalen ze daar per kWh eigenlijk?

edit2:
ik heb hier nog een goedkopere offerte liggen.
13X275Wp + omvormer + bevesteging + btw etc etc...
van 4058€
alleen het materiaal en een te zware omvormer in dit geval (word later nog een keer uitgebreid.).
nog geen installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 28-05-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
migjes schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:22:
[...]

hangt er een beetje van af hoeveel schaduw je in de omgeving hebt maar een 3400kWh lijkt mij sterk.
daar ga je zo over heen met gemak ;)
Er is totaal geen schaduw op het dak. Er staat telkens 6 meter verder een huis langs mij, maar die zijn minder diep en lager als mijn dak. Voor de rest is er niets dat schaduwen kan vormen tot op het dak in de buurt, geen hoge bomen, geen palen, geen schouw etc...
4000kWh is wel veel naar onze begrippen (met ons 2 gebruikten we 2400kWh/jaar), maar aan elektrisch bijverwarmen heb ik ook al gedacht.
Al moet dat wel goed ingeregeld worden want bv de badkamer (toch de warmste plek in huis) heeft enkel luchtafvoer en geen toevoer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Engineer Stewie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:15:
[...]

Er is totaal geen schaduw op het dak. Er staat telkens 6 meter verder een huis langs mij, maar die zijn minder diep en lager als mijn dak. Voor de rest is er niets dat schaduwen kan vormen tot op het dak in de buurt, geen hoge bomen, geen palen, geen schouw etc...
4000kWh is wel veel naar onze begrippen (met ons 2 gebruikten we 2400kWh/jaar), maar aan elektrisch bijverwarmen heb ik ook al gedacht.
Al moet dat wel goed ingeregeld worden want bv de badkamer (toch de warmste plek in huis) heeft enkel luchtafvoer en geen toevoer etc.
ach op maken is niet zo heel moeilijk >:)
in belgie zie je vaak van die elektrische kachels met accumulatie stenen.
maar een simpele vloerverwarmings kabel om de buis van de ingevoerde lucht hangen kan ook.
dan stop je de temperatuur censor in de afvoer lucht.
(en dan nog een beetje mooier, de vloerverwarmings kabel alleen aan laten gaan als de omvormer genoeg levert, meer eigen gebruik of eigen stroom eerst >:) )
of een warmte pomp gebruiken om het totale stoken te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:42
Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:48:
Even ter vergelijking voor jou.
Ik heb 3300WP liggen (20*Solar Frontier 165-S) op een plat dak (schans gemaakt) met een Omnik 3K-TL2 voor totaal €5500,- incl. btw, montage, materialen etc....
Daarna zelf nog ~€750,- aan BTW terug gevraagd.

Dan klinkt dat van jou best duur moet ik zeggen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
migjes schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:42:
[...]

ach op maken is niet zo heel moeilijk >:)
in belgie zie je vaak van die elektrische kachels met accumulatie stenen.
Elektrische kachels worden keihard afgestraft bij nieuwbouw, betaal je een serieuze boete op, dus dat gaat het niet worden.
Wij hebben voor gasverwarming gekozen omdat de isolatie zo goed is dat de stookkosten zeer laag liggen. Te laag om op dit moment een warmtepomp te verantwoorden (ROI duurt te lang).
Warmtepomp zal iets zijn voor als de gasketel versleten is.

De ROI van de zonnepanelen is veel beter, door premies van de distributeur en belastingsvermindering (met 100%) voor 5 jaar op kadastraal inkomen (eigendomsbelasting) is het break-even punt na 5 jaar bereikt. Dit is zonder opwekking van energie te rekenen.

Zonnepanelen waren dus gewoon budgetvriendelijker, als je bouwt telt zoiets wel door :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
En wat is het vastrecht in Belgie voor gas? (zowel voor aanleg als de periodieke vergoeding)

Dat speelt natuurlijk ook mee.
Beetje ketel die zuinig is op laag vermogen is zo €1500,- incl. installatie.
Als het vastrecht €100 per jaar is, en de aanleg €1500,- dan ben je aardig op weg naar een warmtepomp in 10 jaar.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Engineer Stewie schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:31:
[...]

Elektrische kachels worden keihard afgestraft bij nieuwbouw, betaal je een serieuze boete op, dus dat gaat het niet worden.
Wij hebben voor gasverwarming gekozen omdat de isolatie zo goed is dat de stookkosten zeer laag liggen. Te laag om op dit moment een warmtepomp te verantwoorden (ROI duurt te lang).
Warmtepomp zal iets zijn voor als de gasketel versleten is.

De ROI van de zonnepanelen is veel beter, door premies van de distributeur en belastingsvermindering (met 100%) voor 5 jaar op kadastraal inkomen (eigendomsbelasting) is het break-even punt na 5 jaar bereikt. Dit is zonder opwekking van energie te rekenen.

Zonnepanelen waren dus gewoon budgetvriendelijker, als je bouwt telt zoiets wel door :+ .
die elektrische kachel geef je ook niet op he bij de bouw 8)7
die koop je gewoon los bij als het klaar is. (hebben ze geen f.... mee te maken, lol)

een simpele lucht-water of lucht-lucht(airco) warmtepomp is helemaal niet zo heel erg duur hoor.
(voor lucht-lucht koop je er eigenlijk al bijna geen gasketel voor)
maar het heeft allemaal zo zijn voordelen en nadelen.

maar een simpele airco die ook kan verwarmen, mag je gewoon toevoegen aan je huis.
en kan makkelijk voor 1500€ ;)
en met een goede isolatie geef ik je zelfs een goede kans dat je er je huis mee kunt verwarmen.
en heb je het overschot weggewerkt (misschien zelfs nog niet eens, lol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

toxict schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:03:
[...]

Ik heb 3300WP liggen (20*Solar Frontier 165-S) op een plat dak (schans gemaakt) met een Omnik 3K-TL2 voor totaal €5500,- incl. btw, montage, materialen etc....

Dan valt het nog wel mee. €5500 inc btw zou voor Hongarije ongeveer €5800 inc btw zijn (terugvragen van de BTW hoef je niet eens te proberen daar...).

Maar bedankt voor het noemen van je Wp, aangezien er in de kop van de offerte gepraat wordt over 4kWp, maar met 14 panelen van 250 kom je daar natuurlijk niet aan... Ik ging met die 6300 natuurlijk uit voor 4kWp omdat dat ook besproken was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47

aip

toxict schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:03:
[...]

Hier in februari 3000WP all black laten aanleggen, EUR 3.495 ex BTW. Dus ik zou niet eens zeggen best duur, ik zou zeggen heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:32
Voronwë schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:19:
Na lang wikken en wegen toch maar eens op zoek naar een setje panelen. Ik blijk alleen overal een moeilijk geval te zijn.

Mijn huis is gebouwd onder architectuur. (http://www.architectuurgidsalmere.nl/almere/patiowoningen).
Daardoor heb ik nogal een afwijkend dak. Aluminium, rond. Tijdens een rondje offertes aanvragen werd mij duidelijk dat veel leveranciers hier niet veel zin in hebben.
Hoe sneu het soms werkt. Paar weken geleden een aantal mannetjes over de vloer gehad om eens wat offertes te berekenen en om te kijken hoe het nu precies met mijn dak zit. Eentje nooit meer wat van gehoord, zelfs geen "we durven het niet" en een ander krabbelt nu ook langzaam terug.

Op zich niet getreurd, want volgende week worden er panelen gelegd door een lachende 3de. Alhoewel, ik ben de lachende in dit geval. Mijn buurman gaat ook een setje leggen (8000 Wp) en die zou een 'showdak' krijgen van een nieuwe fabrikant. Toen zijn leverancier hoorde dat ik ook panelen wilde, deed hij mij een [Godfathermode] Offer he can't refuse [/Godfathermode], want hij wilde natuurlijk niet dat ik naast zijn showdak panelen van de concurrent had liggen O-)

Kortom, volgende week worden er 32x Hanergy 110 thin film panelen en een Fronius Galvo 3.1 omvormer geplaatst.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 15:42
aip schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:00:
[...]

Hier in februari 3000WP all black laten aanleggen, EUR 3.495 ex BTW. Dus ik zou niet eens zeggen best duur, ik zou zeggen heel duur.
Ik heb een plat dak.
Da's altijd wat duurder.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Voronwë schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:04:
[...]

Hoe sneu het soms werkt. Paar weken geleden een aantal mannetjes over de vloer gehad om eens wat offertes te berekenen en om te kijken hoe het nu precies met mijn dak zit. Eentje nooit meer wat van gehoord, zelfs geen "we durven het niet" en een ander krabbelt nu ook langzaam terug.

Op zich niet getreurd, want volgende week worden er panelen gelegd door een lachende 3de. Alhoewel, ik ben de lachende in dit geval. Mijn buurman gaat ook een setje leggen (8000 kWp) en die zou een 'showdak' krijgen van een nieuwe fabrikant. Toen zijn leverancier hoorde dat ik ook panelen wilde, deed hij mij een [Godfathermode] Offer he can't refuse [/Godfathermode], want hij wilde natuurlijk niet dat ik naast zijn showdak panelen van de concurrent had liggen O-)

Kortom, volgende week worden er 32x Hanergy 110 thin film panelen en een Fronius Galvo 3.1 omvormer geplaatst.
ja het kan lastig zijn om voor sommige daken een installateur te vinden.
krom is gewoon niet al te makkenlijk.

maar mag ik zeggen dat je buurman wel een heel groot dak heeft.
8000kWp dat zijn ongeveer 106 voelbalvelden vol met pv.
dat zou je wel een showdakje kunnen noemen. >:)
(of mag ik aan nemen dat het 8000Wp of 8kWp is? lol.
a, je hebt hem al aangepast, maakt ook snel een klein foutje, no problemmo ;) )

maar het zijn dus de panelen die de ikea ook verkoopt?
https://www.zonnepanelen....el/hanergy-sl2-f-cigs-110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
Oeps, 8 kWp idd. gefixed.

En idd het zijn ook de panelen die Ikea verkoopt! Alleen die leveren volgens mij een andere omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Voronwë schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:01:

En idd het zijn ook de panelen die Ikea verkoopt! Alleen die leveren volgens mij een andere omvormer...
lol, kan gebeuren, is ook maar 1 letter.

komen ze rond het dak te zitten?
ik probeer me een beetje voor te stellen hoe het er uit gaat zien.
en waar dan noord en zuid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Voronwë schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:01:

Bij Ikea komt er een SMA aan te hangen, maar is totaal wel super duur. E2,50 per Wp, en in de winkel snappen ze er nog niets (om geen andere bewoording te gebruiken) van. En het is gewoon een store-in-store winkel.

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 28-05-2015 17:54 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
patrickvanvalen schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:39:
Die rubberen matjes is idd niet handig.
Misschien ook handig om uit te leggen waaron?
Water gaat dus tussen het rubber en het hout zitten ( capillaire werking ) waardoor het hout gaat rotten.

Ik heb zelf alles op stukken alu hoeklijn 60 x 60 x 4 van ongeveer 200 mm lang gezet.
De hoeklijn vanaf de zijkant vast schroeven aan het hout met een raakvlak van zo'n 30 mm.
Op die manier blijft het hout dus ook ongeveer 30 mm verwijderd van het dak.
Onder het alu profiel kun je dan rubberen matjes plakken/schroeven.

Ik heb alles zelf vast geschroefd aan het platdak, kit tussen de alu hoeklijn en het dak, en een schroef op de juiste lengte er door. No problemo! Geen ballast nodig, en tot nu toe elke storm overleefd.
Van de week met mn buurman zitten praten over 10 panelen op zn garage dak. Hij vond het geen goed idee om zo'n frame direct aan het dak vast te schroeven. Volgens hem werkt dat hele gewicht op dat dak en ga je lekkages krijgen kitten heeft volgens hem dan ook geen zin. Of ziet hij wat over het hoofd hoe ga je die krachten tegen die op die schroeven komen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:49:
[...]
uiteindelijk wil je 230Vac produceren.
een micro omvormer moet van 30Vdc converteren naar 230Vac.
en dat is een flinke stap, met wat verlies.
en met hoeveel componenten wil je die kWh maken ?
doe mij maar weinig, dit forum stelt dat de omvormer al na 10 jaar stuk is (na jah)
zonder schaduw en inzicht in de flashdata is het optimizer verhaal meer een herhaal verhaal, maar dat maakt het nog niet zo waar.. inderdaad, ze scoren in .nl niet erg hoog...
iets met conversieverlies inderdaad.
even binnen je omnik weghalen voor een mooie andere string sma of zo is zo gepiept
het is wel jammer hoeveel aannames zomaar waarheid worden.....
alsof de roi van een gasketel altijd beter is hahaha... na jah.. learning curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier een praktijktest, nog steeds lopend tot maart volgend jaar :)

Oude setup 7 keer Steca 500
Nieuwe setup sinds 21 maart Solar Edge SE 4000 en 20 stuks P350

Kijk naar de verschillen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XGYf8oYl.png

Ik durf nu al te zeggen dat de jaaropbrengst minimaal 10 % gaat stijgen. Wel wat schaduw hier door 2 schoorstenen, en de eik van de buren. Verwacht minimaal 1 kWh/kWp te scoren, wordt vervolgd.

O.a minder Cu verliezen, hoger rendement omvormer, en super schaduw management. Logging tov de Steca's is heel goed

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 28-05-2015 20:58 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:49:
[...]

[afbeelding]

Ik durf nu al te zeggen dat de jaaropbrengst minimaal 10 % gaat stijgen. Wel wat schaduw hier door 2 schoorstenen, en de eik van de buren. Verwacht minimaal 1 kWh/kWp te scoren, wordt vervolgd.
O.a minder Cu verliezen, hoger rendement omvormer, en super schaduw management.
Vind je dit een goed vergelijk? Zo zien de grafieken van half nederland er uit op het moment denk ik.

http://pvoutput.org/compa...=m&g=1&c=0&gs=0&ps=12&s=1
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:59:
[...]

Vind je dit een goed vergelijk? Zo zien de grafieken van half nederland er uit op het moment denk ik.

De test loopt tot volgend jaar maart, Hier PV sinds 2002, enige interpretatie ervaring dus wel aanwezig.
Zie af en toe pieken van 4000 W ac uit de inverter komen, dat redde de oude set niet, (max 3300 W)
Er hangt 20 keer 175 Wp Kingsun aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 28-05-2015 21:06 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
stat schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:23:
Dames en Heren,

ik lees dit topic al ongeveer een jaar en nu is het bijna zover: de aanschaf is nabij.
Het voorstel van het bedrijf is om het als volgt te doen:
[afbeelding]

Ik zou liever 2 rijen portrait achter elkaar zien, dus 10 panelen op het platte dak. Een ander huis heeft dat zo en die halen een hele mooie opbrengst. En dan kan ik later nog 3 panelen op het schuine dak doen indien nodig. Maar volgens het bedrijf kan dat niet, omdat ze dan de ballast niet op de achterste rij kunnen doen (ARBO). Wat vinden jullie daarvan? Is het niet mogelijk om dat vanaf de zijkant (paneel voor paneel) te doen?

Op basis van dit topic (en de te kleine afstand tussen de 2 rijen) ben ik van plan voor een SE systeem te gaan. In combinatie met 10x 275Wp Yingli panelen heb ik daarvoor een offerte van EUR 5200,- incl BTW, dus EUR 1.8/Wp, en 1.6/Wp na teruggave BTW. Is dat OK voor een SE systeem?

Dank voor het meedenken!
Ze zijn gelegd: het legplan is op het laatste moment nog gewijzigd op advies van de installateur. Het zijn 5 rijen 2xlandscape geworden, gericht op het Zuid-westen, ipv de 2 portrait rijen van 5 op het zuid-oosten. Dit vanwege de risico's ivm hoog dak aan de kust. Het ziet er mooi uit, je ziet ze namelijk (bijna) helemaal niet van de straat.
Nu vraag ik me alleen af of de panelen niet te dicht op elkaar staan zo. Het dak is 5.6 m lang in die richting.
Ik heb dus even gekeken op PVoutput. Vandaag heb ik een efficiency gehaald van 10.9 kWh/2.65 kWp = 4.11. Als ik dan in de buurt kijk (Leiden, 2332) dan zie ik vergelijkbare waarden voor vandaag. Mag ik daaruit de conclusie trekken dat het allemaal wel losloopt met de schaduw en ik een behoorlijke jaaropbrengst mag verwachten? Of is dat te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Rol-Co schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:59:

In jouw link hebben maart/april een vergelijkbaar hogere opbrengst als in Gasschuif''s grafiek.
Hij vergelijkt zijn installatie echter met vergelijkbare installaties in -dezelfde- maand en jij met jouw eigen installatie een jaar eerder.
Gasschuif laat daarmee zien dat zijn aanpassingen zijn installatie efficienter maken. Jouw grafiek is ook positief voor maart/april dit jaar maar is een vergelijk met het aantal zonuren tov een jaar geleden.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fornax445 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:09:
[...]

In jouw link hebben maart/april een vergelijkbaar hogere opbrengst als in Gasschuif''s grafiek.
Hij vergelijkt zijn installatie echter met vergelijkbare installaties in -dezelfde- maand en jij met jouw eigen installatie een jaar eerder.
Gasschuif laat daarmee zien dat zijn aanpassingen zijn installatie efficienter maken. Jouw grafiek is ook positief voor maart/april dit jaar maar is een vergelijk met het aantal zonuren tov een jaar geleden.
Ja dat is waar, het vergelijk is met de rest van ned en zuid holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik deze maand de megawatt haal ga ik zelf in een string op de foto met een biertje
ik maak het zelf wel spannend en vrolijk

img <not yet> /img

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 21:18 . Reden: uit 6.2kWp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[afbeelding]

Die grafiek spreekt voor zich. Groot verschil zeg.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:17:
als ik deze maand de megawatt haal ga ik zelf in een string op de foto met een biertje

img <not yet> /img
Nou, ik ben benieuwd, hopelijk geen 999,8 kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iets offtopic. Mijn OK4E van het afdakje is vandaag door de 1000kWh gebroken. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53

img <not yet> /img
Wel geinig idee... Gaan we het halen? Strings zijn hier genoeg voorhanden.... :o

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:20:
Iets offtopic. Mijn OK4E van het afdakje is vandaag door de 1000kWh gebroken. :)
Dan gaat Gasschuif voor een keer ook maar ietsjes offtopic, vandaag toevallig ook door de 1000 kWh

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qt7Htb0.png

Ben heel blij met de SE, super stil, in vergelijk met de 7 steca's veel koeler, op de heatsink c.a. 12 k warmer als omgeving, vollast. :)

Steca's leveren best nog wel wat op op MP, veelgevraagd voor uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:37:
[...]

Dan gaat Gasschuif voor een keer ook maar ietsjes offtopic, vandaag toevallig ook door de 1000 kWh

[afbeelding]

Ben heel blij met de SE, super stil, in vergelijk met de 7 steca's veel koeler, op de heatsink c.a. 12 k warmer als omgeving, vollast. :)

Steca's leveren best nog wel wat op op MP, veelgevraagd voor uitbreiding.
met alle respect voor de wp aanduidingen bij je naam maar de ene wp is de andere wp niet hea:p omvormer waar liggen de panelen etc. is het niet veel beter om gewoon de kwh opbrengst over een heel jaar naast je naam te zetten? bijv 5Mwh over 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:23:
[...]

met alle respect voor de wp aanduidingen bij je naam maar de ene wp is de andere wp niet hea:p omvormer waar liggen de panelen etc. is het niet veel beter om gewoon de kwh opbrengst over een heel jaar naast je naam te zetten? bijv 5Mwh over 2014
Dit draadje gaat niet over WP's maar over PV, dit terzijde. :)

Details over mijn installatie kun je vinden bij www.sonnenertrag.eu
Gerard Gasschuif, Zuid Holland. Daar komen ook de opbrengst grafieken vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Dit filmpje vindt ik wel grappig, maar klopt het....
YouTube: Micro Inverters vs DC Optimisers

en hier de tegenpool...
YouTube: A comparison between SolarEdge power optimizers and microinverters - North America Version

[ Voor 37% gewijzigd door Cass op 29-05-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:00
Ik heb net het onderstaande bericht verstuurd naar Greenchoice:
Ik heb zojuist de jaarafrekening ontvangen van mijn teruglevering. Afgelopen jaar heb ik 7468 kWh teruggeleverd en 6977 kWh verbruikt (enkel tarief). Dit resulteert in een negatief verbruik van 491 kWh. Volgens jullie site wordt er bij een negatief verbruik tot 1000 kWh het volledige tarief incl. energiebelasting betaald. Echter nu blijkt dat ik voor mijn energie levering €0,21833/kWh betaal (factuurnummer xxx) terwijl ik voor mijn teruglevering maar €0,20099/kWh ontvang (factuurnummer xxx). Als ik naar de tariefopbouw kijk op de factuurpagina zie ik dat dit verschil in de energiebelasting zit. Voor zover ik weet moet er tot een verbruik van 10000 kWh de teruggeleverde energie worden gesaldeerd met de verbruikte energie tegen hetzelfde tarief, waarom is dit in mijn geval niet gebeurd?

Het verschil tussen de twee tarieven bedraagt: €0,21833 - €0,20099= €0,01734/kWh. Als ik dit vermenigvuldig met mijn 7468 kWh teruggeleverde energie kom ik uit op een bedrag van €129,50 wat ik meer zou moeten hebben ontvangen voor mijn teruggeleverde energie. Ik zou dus graag willen weten hoe het tarief van de teruggeleverde energie tot stand is gekomen.

Tot slot vind ik het niet kunnen dat er met een slimme energiemeter 38 dagen moet zitten tussen de factuur van de levering en de opwekking. Omdat ik een negatief verbruik heb betaal ik lage maandbedragen (€4/maand), hierdoor werd er bijna €1400 afgeschreven op 10 mei wat vervolgens 5 weken later weer wordt terug gestort bij de jaarafrekening van de energie opwekking. Ik ontvang de rente over dit geld liever zelf en zie niet in waarom Greenchoice hier als bank moet fungeren. Kan dit in het vervolg niet anders?

Met vriendelijke groet,
Hebben meerdere mensen hier ook last van dat het bedrag bij Greenchoice van de levering en opwekking niet gelijk aan elkaar is? En dat ze vrij lang wachten met het versturen van de factuur van de teruggeleverde energie zodat ze maar lekker rente ontvangen over dat bedrag? Ze hebben mij aan de telefoon ooit wijs gemaakt dat vanwege allerlei regels een voorschotbedrag van €4/maand het minimum is, is dit ook zo of heeft het hier iemand voor elkaar gekregen om dit naar €0/maand te krijgen bij een negatief verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 14:33
GameSmurf schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 02:18:

[...]

Hebben meerdere mensen hier ook last van dat het bedrag bij Greenchoice van de levering en opwekking niet gelijk aan elkaar is? En dat ze vrij lang wachten met het versturen van de factuur van de teruggeleverde energie zodat ze maar lekker rente ontvangen over dat bedrag? Ze hebben mij aan de telefoon ooit wijs gemaakt dat vanwege allerlei regels een voorschotbedrag van €4/maand het minimum is, is dit ook zo of heeft het hier iemand voor elkaar gekregen om dit naar €0/maand te krijgen bij een negatief verbruik?
Factuur van mijn opwekking komt altijd later dan de leveringsfactuur van Greenchoice. Maar het geld wordt bij mij eerder teruggestort dan dat de rekening van Greenchoice wordt afgeschreven.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]GameSmurf schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 02:18:

Hebben meerdere mensen hier ook last van dat het bedrag bij Greenchoice van de levering en opwekking niet gelijk aan elkaar is?

Zo te zien heeft dit te maken met je enkel tarief, voor levering betaal je hoog tarief en voor teruglevering ontvang je laagtarief.
Bij mij met dubbel tarief klopte het allemaal precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Maar als je enkel tarief hebt heb je toch juist geen hoog en laag tarief.
Als het goed is zou je terruggeleverde energie voor datzelfde enkeltarief afgerekend moeten worden.

Oplossing voor de betalingen weet ik zo gauw niet.

Voor een energieleverancier die zich profilieert als 'groen', 'duurzaam' en 'de leverancier voor als je zonnepanelen hebt' vind ik het ronduit belachelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 29-05-2015 08:59 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
migjes schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:03:
[...]
komen ze rond het dak te zitten?
ik probeer me een beetje voor te stellen hoe het er uit gaat zien.
en waar dan noord en zuid zit.
Ja, 4 rijen van 8 panelen. We gaan nog even uitrekenen onder welke hoeken precies. iig in landscape om de ronding te kunnen volgen. Het dak zal er optisch niet echt mooier op worden (tenzij je een fetish hebt voor PV, :+ maar dat moet ik hier misschien niet te hardop zeggen :+ )

Mijn dak staat op WZW, niet ideaal dus, maar aan de andere kant kan ik er ook wat op het ONO plaatsen om de ochtend zon mee te pakken.

Ik zal wat foto's posten als ze geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Voronwë schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:32:
[...]

Mijn dak staat op WZW, niet ideaal dus, maar aan de andere kant kan ik er ook wat op het ONO plaatsen om de ochtend zon mee te pakken.
De laatste dagen is mijn iets westelijker dan ZW systeem best handig, aangezien het 's morgens bewolkt is en het tegen de avond weer helemaal opknapt :D

Maar ik wil echt wel nog wat panelen op het dak iets zuidelijker dan ZO leggen om die ochtend zon nog even te pakken. En eventueel nog wat op het NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Voronwë schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:32:
[...]

Ja, 4 rijen van 8 panelen. We gaan nog even uitrekenen onder welke hoeken precies. iig in landscape om de ronding te kunnen volgen. Het dak zal er optisch niet echt mooier op worden (tenzij je een fetish hebt voor PV, :+ maar dat moet ik hier misschien niet te hardop zeggen :+ )

Ik zal wat foto's posten als ze geplaatst zijn.
fetish voor pv lukt wel, ik heb een 3kWp salon tafel op het moment. (en nog 5x190Wp op de slaapkamer)
ben ook aan het verbouwen.

maar 4x8, mmm nice.
ik neem aan dat de 4 in serie komen en dan 8x parallel.
dat zou het beste zijn, elke parallel string kan iets van afwijking hebben in richting die ze kijken ;)

maak je maar geen zorgen over wzw, dat is geen probleem.
ik heb zelf alles op 45graden oost-west en dat gaat ook goed.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
hier een random dag van mijn systeem.
wat ik je er over wil vertellen: je ziet nu dat oost op een ander moment zijn piek haal als west.
daar zou jij ook gebruik van kunnen maken.
omvormers kunnen zonder problemen(zeker die jij straks krijgt) vaak meer Wp aan als wat ze aan W doen.
dus ik zou gewoon met de zelfde omvormer meer stringen parallel maken en ook op ono. ;)
maak gewoon de hele ronde verder vol.

je wil eigenlijk ook weten hoeveel meer Wp je zou kunnen doen.
die kan ik je eigenlijk niet vertellen, want ik weet het ook niet.
zoveel variabele ben ik nog niet tegen gekomen, en durf het ook niet te gokken.
(laat ik je deze vertellen, dan ben je minder bang om te experimenteren.
normaal als je een set op zuid hebt liggen, dan kun je ongeveer 30% meer Wp op de omvormer doen.
dat noemen we onder dimensioneren, en geeft door allerlei weer invloeden op jaar basis geen verlies op.
alle slechte dagen doen dan wel 30% meer en dat maakt heel wat momenten van aftoppen goed.)

ik zou niet al te bang zijn en gewoon 4 x 16 x 110wp helemaal rond leggen over het dak.
en dat zou best wel eens goed kunnen werken op de omvormer. ik verwacht niet dat je er een zwaardere omvormer voor nodig hebt.

wil ik je ook nog iets vertellen over de panelen.
ze hebben hun voordelen en hun nadelen. (en het is wel een beetje hoe je er tegen aan kijkt en welke marketing je gelooft.)
1. zodra de instraling boven de 700W/m2 komt, dan presteren de panelen erg slecht.(slecht in ze stijgen niet verder)
erg jammer dat ze niet verder stijgen, want in nederland kan het naar de 1100W/m2 gaan.
2. de panelen doen maar 115W/m2 en dat is best wel laag tegen over mijn 150W/m2 of mijn nieuwe panelen met 180W/m2.
de nadelen van de panelen zijn voor jouw niet echt nadelen.
maar ik hoop wel dat je niet te laf/terughoudend bent en gewoon door legt tot de hele koepel vol licht.
het maakt je van niwbie in eens grootmeester. ;)
ga er voor zou ik zeggen.
(dan heb je een mooier showdak als je buurman. ;) )

edit:
ik denk dat ik ook nog wel een leuk alternatief weet te verzinnen voor de omvormer.
heb het er eens over met de leverancier.
den eens aan solaredge
een p405 is best wel mooi om daar 4x een 110wp aan te hangen.
en dan heb je per rij een mpp en dat zou nog iets beter met de schaduw over weg moeten kunnen.
is eigenlijk niet nodig, maar is wel cool.

oei oei, ik word helemaal vrolijk van dit projectje >:)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 29-05-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:22:
[...]

en met hoeveel componenten wil je die kWh maken ?
doe mij maar weinig, dit forum stelt dat de omvormer al na 10 jaar stuk is (na jah)
zonder schaduw en inzicht in de flashdata is het optimizer verhaal meer een herhaal verhaal, maar dat maakt het nog niet zo waar.. inderdaad, ze scoren in .nl niet erg hoog...
iets met conversieverlies inderdaad.
even binnen je omnik weghalen voor een mooie andere string sma of zo is zo gepiept
het is wel jammer hoeveel aannames zomaar waarheid worden.....
alsof de roi van een gasketel altijd beter is hahaha... na jah.. learning curve.
ach ik vind het niet slecht als mensen zich realiseren dat een omvormer stuk kan gaan of iets anders aan de set.
dat er 10 jaar voor word gepakt, is natuurlijk een gok en verder niet zo heel interessant.
(er zijn nog steeds omvormers waar van ik twijfels heb of die wel 10 jaar gaan halen.)
zolang mensen maar begrijpen dat ze een apparaat hebben en alle apparaten kunnen kapot en zullen een keer onderhout nodig hebben.
niet een probleem die dappere dak tweakers hebben die lossen het wel op, maar mensen die laten leggen moeten het wel in hun achterhoofd hebben (beter een goede installateur die ook foutjes kan oplossen als een zzp'er die met piepende banden weg rijd, zo van de buit is binnen)

maar zoizo, minder componenten is minder kosten en minder probemen.
graag gewoon het kiss principe gebruiken is het beste ;) .

(ik vind de omnik nog niet eens zo slecht omgaan met schaduw, maar wacht nu op referentie cijfers om te vergelijken. ;) )
[...]

[afbeelding]

O.a minder Cu verliezen, hoger rendement omvormer, en super schaduw management. Logging tov de Steca's is heel goed
ik denk dat je echt hoger als 10% mag gokken.
als je alleen al bedenkt dat je oude steca's allemaal makkelijk per stuk wel +10% waren onder gedimensioneerd. (hoeveel % was dat eigenlijk? ik weet het niet meer.)
en nu kunnen je panelen vrijelijk werken ;)
en daar na nog een paar % extra vanwege de omvormer zijn beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

migjes schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:27:
[...]

[...]

ik denk dat je echt hoger als 10% mag gokken.
als je alleen al bedenkt dat je oude steca's allemaal makkelijk per stuk wel +10% waren onder gedimensioneerd. (hoeveel % was dat eigenlijk? ik weet het niet meer.)
en nu kunnen je panelen vrijelijk werken ;)
en daar na nog een paar % extra vanwege de omvormer zijn beter rendement.
Ik heb ook opgeschreven minimaal 10% :)

Het is denk ik wel ietsje meer, er is een aanzienlijke hoeveelheid koper uit de installatie, van 7 strings terug naar 2, zit in de groot orde van 1 % schat ik zo. Het hogere rendement is c.a. 94,5% van de steca's tegen 97,5 % van de SE 4000, scheelt 3%. MPP per paneel scheelt ook een slok op een borrel, moeilijk in te schatten, maar met 2 schoorstenen en plat dak natuurlijk last van schaduw, ik gok 10 % (Onze 15 meter hoge Esdoorn is door het hoogheemraadschap gekapt) Geeft ook weer meer.

Samen wellicht tegen de 15 % aan, met 3,5 kWp op jaarbasis 480 kWh meer
De onder dimensionering was 3,5 kWP versus 3,3 kW dus 7,1 %
Nu 3,5 kWp/ 4,2kW is 20 % over dimensionering, maar dat staat gepland voor een (mogelijke) uitbreiding in de toekomst. 20 stuks optimizers P350 maken dat heel flexibel :9, je kunt er veel aan hangen.
Jaaropbrengst nu c.a. 4400 kWh voor dak en tuin samen.
Het valt nu wel op dat de 3,5 kWp Kingsun (5,5 jaar oud) er langdurig 3,6 a 3,7 kW ac uitpersen, had ik niet verwacht eigenlijk _/-\o_

Maar Gasschuif wil altijd meer, om in zijn 3 WP's te stoppen o.a.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 29-05-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Gasschuif schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:37:
[...]

Ik heb ook opgeschreven minimaal 10% :)

Het is denk ik wel ietsje meer, er is een aanzienlijke hoeveelheid koper uit de installatie, van 7 strings terug naar 2, zit in de groot orde van 1 % schat ik zo. Het hogere rendement is c.a. 94,5% van de steca's tegen 97,5 % van de SE 4000, scheelt 3%. MPP per paneel scheelt ook een slok op een borrel, moeilijk in te schatten, maar met 2 schoorstenen en plat dak natuurlijk last van schaduw, ik gok 10 % (Onze 15 meter hoge Esdoorn is door het hoogheemraadschap gekapt) Geeft ook weer meer.

Samen wellicht tegen de 15 % aan, met 3,5 kWp op jaarbasis 480 kWh meer
De onder dimensionering was 3,5 kWP versus 3,3 kW dus 7,1 %
Nu 3,5 kWp/ 4,2kW is 20 % over dimensionering, maar dat staat gepland voor een (mogelijke) uitbreiding in de toekomst. 20 stuks optimizers P350 maken dat heel flexibel :9, je kunt er veel aan hangen.
Jaaropbrengst nu c.a. 4400 kWh voor dak en tuin samen.
Het valt nu wel op dat de 3,5 kWp Kingsun er langdurig 3,6 a 3,7 kW ac uitpersen, had ik niet verwacht eigenlijk _/-\o_

Maar Gasschuif wil altijd meer, om in zijn 3 WP's te stoppen o.a.
komt wel goed denk ik dan ;)
heb zelf net 3kWp gescoord voor een kleine uitbreiding, 0,783€/Wp was goed genoeg voor mij.
voor maar 10 paneeltjes. >:)
dus de WP moet nog even een jaartje wachten, centjes zijn op. :-(
maar de voorbereiding voor de overproductie is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
stat schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:09:
[...]

Ze zijn gelegd: het legplan is op het laatste moment nog gewijzigd op advies van de installateur. Het zijn 5 rijen 2xlandscape geworden, gericht op het Zuid-westen, ipv de 2 portrait rijen van 5 op het zuid-oosten. Dit vanwege de risico's ivm hoog dak aan de kust. Het ziet er mooi uit, je ziet ze namelijk (bijna) helemaal niet van de straat.
Nu vraag ik me alleen af of de panelen niet te dicht op elkaar staan zo. Het dak is 5.6 m lang in die richting.
Ik heb dus even gekeken op PVoutput. Vandaag heb ik een efficiency gehaald van 10.9 kWh/2.65 kWp = 4.11. Als ik dan in de buurt kijk (Leiden, 2332) dan zie ik vergelijkbare waarden voor vandaag. Mag ik daaruit de conclusie trekken dat het allemaal wel losloopt met de schaduw en ik een behoorlijke jaaropbrengst mag verwachten? Of is dat te kort door de bocht.
Ja erg kort door de bocht, het zou handig zijn als alles weergeeft van hoe het uiteindelijk is geinstalleerd
dus dat ook even in de situatieschets http://i61.tinypic.com/28gwlfm.png aangeeft.
En of het een SE omvormer is geworden en zeker ook de hoek die de panelen hebben gekregen.

Want als ik nu een beeld vorm van hoe ik bergijp dat het is geplaatst, heb je va september tot april
geen opbrengst meer waar je mee thuis kunt komen, daar kan een solaredge ook geen chocola meer van maken, daar dus in die maanden al 8 van de 10 panelen, een gedeelte van de dag in mekaars schaduw
liggen te baden, tenzij de hoek van de panelen 5 graden of nog minder is gekozen.

Dat je dus nu wel gewoon goede opbrengsten hebt ligt aan het feit dat de zon al richting de
hoogste stand gaat overdag, en daar zul je tot aan september van kunen genieten, daar na...... ?
Maar mischien valt het mee ;) maar dat halen we wel uit je nieuwe schets met alle info,

[ Voor 0% gewijzigd door PClop op 29-05-2015 15:12 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:28:
[...]

Wel geinig idee... Gaan we het halen? Strings zijn hier genoeg voorhanden.... :o
mooi maar zoals het nu is ga ik het niet halen, en waarom schijnt in schagen wel de zon ?
grrrrrrr
dan ga jij het wel halen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik ben nu voorbij aan de topmaand April en mijn PVoutput voorspelling.. Dus alles vanaf vandaag is bonus...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat is een beetje een gangbare prijs voor een Yingli panda YL260C-30B monocristallijn 260Wp paneel?

Edit: laat maar... Eurotje of 230-250 per paneel...

[ Voor 21% gewijzigd door prein2 op 29-05-2015 18:50 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even een vraag waarop ik met zoeken geen goed antwoord kan vinden:
Kun je in een oost-west opstelling onder lage hoek (10-15*) panelen in portrait en landscape combineren in 1 string? Of geeft dat problemen met de tracker of verminderde opbrengst? (gebaseerd op een normale stringomvormer, met SE of micro's kan het uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 19:58
Moet dat? Het zal erom hangen.... :(

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:46:
[...]
.......
ik heb zelf alles op 45graden oost-west en dat gaat ook goed.
[afbeelding]
hier een random dag van mijn systeem....
Waarom gaat oost zo hard naar beneden bij jou en komt west zo laat hoger?
Als je deze tabel ziet? Ben benieuwd ivm een collega die ook een oost-west huis heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/maximale-opbrengst-is-afhankelijk-van-dakorientatie-en-dakhelling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geldersscheepje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:13:
[...]

Moet dat? Het zal erom hangen.... :(
een megawattman heeft gelijk, de rest buigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:12:
Wat is een beetje een gangbare prijs voor een Yingli panda YL260C-30B monocristallijn 260Wp paneel?

Edit: laat maar... Eurotje of 230-250 per paneel...
Voor ietsje minder kan ook :)

http://shop.winkelman-zon.../yingli-zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
PClop schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:44:
[...]

Ja erg kort door de bocht, het zou handig zijn als alles weergeeft van hoe het uiteindelijk is geinstalleerd
dus dat ook even in de situatieschets http://i61.tinypic.com/28gwlfm.png aangeeft.
En of het een SE omvormer is geworden en zeker ook de hoek die de panelen hebben gekregen.

Want als ik nu een beeld vorm van hoe ik bergijp dat het is geplaatst, heb je va september tot april
geen opbrengst meer waar je mee thuis kunt komen, daar kan een solaredge ook geen chocola meer van maken, daar dus in die maanden al 8 van de 10 panelen, een gedeelte van de dag in mekaars schaduw
liggen te baden, tenzij de hoek van de panelen 5 graden of nog minder is gekozen.

Dat je dus nu wel gewoon goede opbrengsten hebt ligt aan het feit dat de zon al richting de
hoogste stand gaat overdag, en daar zul je tot aan september van kunen genieten, daar na...... ?
Maar mischien valt het mee ;) maar dat halen we wel uit je nieuwe schets met alle info,
Ja, sorry, zal het iets verduidelijken. Volgens mij zegt deze foto alles:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/qyy3yp.jpg

Ik heb er even een ruwe berekening op losgelaten en volgens mij komt het erop neer dat er niet veel meer dan 15 cm tussen de panelen kan zitten. Ze liggen in een hoek van 15 graden, en het is een SE omvormer geworden inderdaad.
Hoe vreselijk zal zit zijn voor mijn jaaropbrengst? Ik zou heel blij zijn met laten we zeggen 900 kWh/Wp (woon in Leiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Leuk dat die nieuwe omvormer tenminste goed de gegevens logt. Gisteren was het de hele tijd op en af met de bewolking, erg leuk terug te zien in de grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oCp3XTR.png

Overigens al een paar keer 31xxW gezien, de Soladin nooit boven de 301xW uit zien komen :) Ook meteen even de 'target' ingesteld aan de hand van die PVGIS database van de EU en dat lijkt heel redelijk overeen te komen. Deze maand zit nu op 97% (104% als je rekening houdt met het aantal dagen dat nog moet komen). Leuk spul allemaal zeg :+

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zojuist de Soladin600 op de 920wp set vervangen voor een SB1200 die ik nog had liggen. Ook meteen even een piggyback gescoort en gekoppeld op een Samsung met Felix Solar. Ben benieuwd of de upload naar pvoutput morgen goed gaat

Bij de eerste keer connecten zat ik ineens op de omvormer van een setje in de buurt. Ik dacht al sb3000tl :?. Binnenkort maar eens uitzoeken aan welk setje deze omvormer toebehoord O-)

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 29-05-2015 22:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
migjes schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:52:

heb zelf net 3kWp gescoord voor een kleine uitbreiding, 0,783€/Wp was goed genoeg voor mij.
voor maar 10 paneeltjes. >:)
Hoe doe je dat toch?... 300Wp panelen voor 234,9 euro/st...

Ik kom niet werder dan 1,25 euro/Wp (incl BTW) voor het volgende systeem:
5st YL275C-30B
5st platdaksteun
1st Tigo Dual 2ES50
1st Omnik 1K-TL2
excl bekabeling.

Ps. Ik hoop dat dit zo een beetje bij elkaar past. Het is niet een standaard offerte geweest.
(5 panelen op mijn bescheiden dakje wel het maximum.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:33:
[...]
Als je deze tabel ziet? Ben benieuwd ivm een collega die ook een oost-west huis heeft.
[afbeelding]
je vraagt de verkeerde vraag met de verkeerde tabel. ;)
de tabel geeft een jaar opbrengst, mijn grafiek is een dag opbrengst. ;)
(tabel klopt wel vrij redelijk)

oost raakt gewoon in de schaduw van het dak, en west komt dan in het zonnetje te liggen ;)
er is gewoon een 90 graden verschil in richtingen die de panelen op kijken ;)
of anders gezegd 45 graden dak hoek op vol oost en 45 graden dak hoek op vol west.
24zeven schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:15:
[...]
Hoe doe je dat toch?... 300Wp panelen voor 234,9 euro/st...
het is 235€ (had geen zin om zoveel x 3 te schrijven ;) )
maar is wel ex zo beetje alles, puur paneel prijs / Wp.
blijft prijzig als je een paneel wil met 187Wp/m2 ;)

(setje niet gecheckt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
stat schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:45:
[...]

Ja, sorry, zal het iets verduidelijken. Volgens mij zegt deze foto alles:

[afbeelding]

Ik heb er even een ruwe berekening op losgelaten en volgens mij komt het erop neer dat er niet veel meer dan 15 cm tussen de panelen kan zitten. Ze liggen in een hoek van 15 graden, en het is een SE omvormer geworden inderdaad.
Hoe vreselijk zal zit zijn voor mijn jaaropbrengst? Ik zou heel blij zijn met laten we zeggen 900 kWh/Wp (woon in Leiden).
Liggen de panelen nu echt op 225° ( Z W ) of meer zuid of west ?
Als het werkelijk op Z W ligt is dit wel de minst slechte richting met deze paneel hoek.

Dus van af zonsopkomst, tot de tweedehelft van de middag zullen de panelen mekaar
niet in de schaduw zetten, dat is dan je winst, echter liggen de panelen dan t.o.v. het dak
op 0 graden, en niet op 15 graden wat dan je winst zou zijn in de zomer ( max instraling )

Daarna krijg je het probleem dat als de zon de tweede helft van de middag jou Z W gerichte
panelen vol zouden moeten beschijnen, en dan ook de volle winst zouden moeten leveren
je deze winst meteen weer weggooit door de schaduw van de panelen onderling, wat nu nog
geen drama is, maar wel in de late zomer tot en met het late voorjaar.

Wat ik zo ( ik mis de ervaring met solaredge ) niet kan beredeneren, is wat de SE omvormer
daar nog aan kan repareren, daar kunnen anderen je hier waarschijnlijk wel een antwoord
op geven, die zelf een SE omvormer hebben.

Wat ik nog bijna vergeet is je te vertellen dat de meest ideale verhouding voor hoogte paneel
t.o.v. de achterliggende panelen, ongeveer 1 : 3 is, dus als de hoge kant van de voorste panelen
20 cm is, moet de volgende rij daar 60 cm achter liggen, bij jou is dat eerder omgekeerd, 3 : 1
dus erg nadelig.

Als ik op mijn ervaring af ga, zul je met de opbrengst blijven steken op max 700 KWh/KWp
als het meer wordt zal dat de verdienste zijn van de SolarEdge omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:06:
[...]

oost raakt gewoon in de schaduw van het dak, en west komt dan in het zonnetje te liggen ;)
er is gewoon een 270 graden verschil in richtingen die de panelen op kijken ;)
of anders gezegd 45 graden dak hoek op vol oost en 45 graden dak hoek op vol west.
.

[ Voor 36% gewijzigd door PClop op 31-05-2015 09:26 . Reden: overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:18
Hier heeft het pv-virus weer toegeslagen. Na vervanging van dakbedekking op mijn dakkapel vond ik het tijd om systeem uit te breiden. Dit keer met 630 wp. Het zijn 3 210 wp panelen aangesloten op een Philips evo 500 (die maken ze tegenwoordig niet meer).
630wp op dakkapel

Omdat op het schuine dak boven de dakkapel ook al panelen zitten en ivm wind moesten ze zo laag mogelijk komen te liggen. Gangbare montage systemen zijn daarvoor niet in de handel dus zelf wat in elkaar geknutseld.
In de buurt waren ze aan het straten met 70x70x7 cm tegels. Ik heb wat reststukjes mee kunnen nemen.
ballast

Beetje goed stapelen, draadeind erdoor en een bestaand aluminium bevestigingsprofiel erop gemonteerd. Half dagje werk maar zit als een huis. Het is ongeveer 160 kg aan ballast en de panelen staan nu onder 2,5 graden richting zzw.

Totale kosten:
Panelen: 504
Ballast: 0
Montage materiaal: 32
Omvormer: 80
Kabels: 3,50
Draadeind & rvs moeren: 7,50
Rubber tegels: 25
Totaal: 652 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Iemand ervaring met Samil omvormers?
Ik zit te kijken naar een Samil Solar River 5200TLD.
Puur vanwege de kosten.
In de specs van deze omvormer staat dat deze afgezekerd dient te worden middels een 32A zekeringautomaat. Terwijl hij aan AC kant max 24A kan leveren. Lijkt me dat een 25A dan toch zeker moet volstaan!?

Zoek ook nog een adres waar deze goed(koop) is aan te schaffen...

pffffff... Zou de SMA verslaving eraan gaan??? :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wmeester schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 07:28:
Hier heeft het pv-virus weer toegeslagen. Na vervanging van dakbedekking op mijn dakkapel vond ik het tijd om systeem uit te breiden. Dit keer met 630 wp. Het zijn 3 210 wp panelen aangesloten op een Philips evo 500 (die maken ze tegenwoordig niet meer).
[afbeelding]

Omdat op het schuine dak boven de dakkapel ook al panelen zitten en ivm wind moesten ze zo laag mogelijk komen te liggen. Gangbare montage systemen zijn daarvoor niet in de handel dus zelf wat in elkaar geknutseld.
In de buurt waren ze aan het straten met 70x70x7 cm tegels. Ik heb wat reststukjes mee kunnen nemen.
[afbeelding]

Beetje goed stapelen, draadeind erdoor en een bestaand aluminium bevestigingsprofiel erop gemonteerd. Half dagje werk maar zit als een huis. Het is ongeveer 160 kg aan ballast en de panelen staan nu onder 2,5 graden richting zzw.

Totale kosten:
Panelen: 504
Ballast: 0
Montage materiaal: 32
Omvormer: 80
Kabels: 3,50
Draadeind & rvs moeren: 7,50
Rubber tegels: 25
Totaal: 652 euro
Ik wou in eerste instantie ook zo setje plaatsen op mijn dakkapel, maar tot nu toe niet gedaan omdat ik mijn bedenkingen heb bij het vuil wat blijft staan op de panelen. Ik heb geen zin om 2x oer naar het dak op te moeten om de boel schoon te maken.

Wel leuk gedaan en het zal schelen met geluid binnen als het flink regend.

Heb je logging naar pvoutput draaien ben wel benieuwd naar de opbrengst. Wat voor omvormer gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 30-05-2015 09:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Lekker koud felle opklaringen 8) worden weer top recordjes gebroken vandaag?. De Omnik zoemt al lekker.

[ Voor 17% gewijzigd door Snarfie31 op 30-05-2015 09:27 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vooralsnog wel veel bewolking hier. De upload naar pvoutput met Felix Solar die aan de piggy back gekoppeld is van de SMA 1200 werkt overigens perfect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Hier aan de kust bollenstreek lekker open zie tot engeland geen grote obstakels paar wolken http://www.sat24.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:06:
[...]

je vraagt de verkeerde vraag met de verkeerde tabel. ;)
Verkeerde vragen bestaan niet heb ik altijd geleerd... niet vragen is pas verkeerd. Welke vraag er gesteld wordt hangt ook af van de duidelijkehid v/d verstrekte info....
de tabel geeft een jaar opbrengst, mijn grafiek is een dag opbrengst. ;)
(tabel klopt wel vrij redelijk)
Dat snap ik dus niet.....
Na ca 12:30 is oost al tot de helft gezakt en na ca 15 uur brengt oost amper wat op per dag, het omgekeerde voor west dus..... en dan kan de jaar opbrengst toch volgens mijn tabel zijn 75-78%.... Ben benieuwd hoe je dat qua fysica en rekentechnisch voor elkaar krijgt.... Mijn natuurkundig gevoel zegt dat wat er niet is... je ook niet in je berekeningen mee kunt...nemen.
Ben erg benieuwd....
er is gewoon een 90 graden verschil in richtingen die de panelen op kijken ;)
Dat was me echt wel duidelijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:33:
[...]
[afbeelding]
Voor wat het waard is. Ik heb een oost west ligging afbeelding is OOZ 87 graden.
Om ongeveer 14:57 dip naar beneden dan komt de eerste schaduw op mn paneel door schoorsteen vermoed dat die mpp tracker vervolgens optimale punt uitrekend en hem enigszins herstelt. Maar om 15:12 heb ik nog steeds bijna 1600W. Instraling word dan gelijdelijk minder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lLmSucv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 19:58

img <not yet> /img
Met zonnebril graag om het geheel passend te krijgen... _/-\o_

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

geldersscheepje schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:50:
[...]

Met zonnebril graag om het geheel passend te krijgen... _/-\o_
en teenslippers... (met geite wollen sokken)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:08:
Dat snap ik dus niet.....
Na ca 12:30 is oost al tot de helft gezakt en na ca 15 uur brengt oost amper wat op per dag, het omgekeerde voor west dus..... en dan kan de jaar opbrengst toch volgens mijn tabel zijn 75-78%.... Ben benieuwd hoe je dat qua fysica en rekentechnisch voor elkaar krijgt.... Mijn natuurkundig gevoel zegt dat wat er niet is... je ook niet in je berekeningen mee kunt...nemen.
Ben erg benieuwd....
a nu snap ik wat je bedoelt.

om 10:30 heb ik meestal het hoogte punt op oost.
om 12:30 schijnt de zon al onder een hoek van +/-45 graden op de oost panelen, en zaken ze ongeveer de helft.
stel de instraling van de zon is 1000W/m2 met 45 graden is dat nog 500W/m2 over op het oppervlak.
en dan kun je ongeveer zeggen dat het paneel nog 50% oplevert.
(deze berekening klopt niet helemaal, eigenlijk moet je hem opzoeken in de specificaties.
is een beetje afhankelijk van het type paneel. dunne film panelen geven een heel ander beeld als mono b.v.)
na 15:00 liggen de panelen in de schaduw, en doen ze maar een 100W.
en zo heeft oost toch 75% van de dag in de zon gelegen.
en voor west is dat ook zo maar dan in de middag tot de avond.
vandaar dat er 75% staat in de tabel (maar dat klopt niet, het is eigenlijk een stukje hoger.)

alleen dit was een dag met met stralend blauw weer.
nu een paar dagen met met verschillend weer type:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/diffuse.jpg
deze grafiek geeft alleen een stukje ochtend, maar maakt wel wat duidelijk.
5 juni was er een stabiele bewolking in de ochtend.
7 juni was het stralend blauwe lucht. (de grote dip die je ziet in oost is de kerk toren.)
op 7 juni zie je de west amper omhoog komen in de schaduw en oost erg hoog gaan, terwijl met bewolking op 5 juni oost west vrijwel samen om hoog gaan. ;)

bewolking geeft een diffuse licht en dan maakt de richting die de panelen op kijken niet veel meer uit.
(bij diffuse licht is hoe platter hoe beter, maar verschillen zijn niet groot want opbrengst is ook niet groot.)
en dat maakt een verschil van 75W tot 250W(en soms zelfs 600W) per mpp.
een dag die mij met bewolking mij ongeveer 250W per mpp oplevert voor 12 uur lang is nog altijd.
2x250WX12= 6kWh, niet zo mooi als wat een mooie dag kan doen ongeveer 16-20kWh, maar lang niet slecht.
en met alle lucht vervuiling in nederland (condens strepen van vliegtuigen, schapen wolkjes, rond uit vieze lucht) heb je veel van die dagen.

nu moet je ook weten dat ik een omvormer heb van 3300W met 3850Wp.
op zuid zou dit een veel te lichte omvormer zijn, maar op oost west is hij eigenlijk te zwaar.
een omvormer van 2500W zou beter zijn voor mijn huidige set.
de meeste mensen kijken naar een omvormer en zien dan 3300W dus daar moet 3300Wp op.
dit is best wel onzin, de omvormer heeft zijn juiste Vmpp nodig en dan heb je nog een minimum W nodig voor productie.(oke meestal kom je dan wel aardig uit in de richting van de 3300Wp ;) )
ik zelf reken graag in minimum W waar mee de omvormer vol vermogens rendement haalt ;)
met mijn omvormer is dat 235W (dan pas gaat hij over 96% rendement, met 200W doet hij nog 92% en met 150W nog maar 80%)
of het nu bewolk is of niet mijn omvormer krijgt door de "onder dimensionering" wel erg makkelijk die waardes en zeker omdat met diffuse licht hij zijn minimum W haalt.

is dit een beetje duidelijk tot nu toe?
vragen stel maar, dan ga ik later wel verder, want er is meer info.
Snarfie31 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:47:
[...]

Voor wat het waard is. Ik heb een oost west ligging afbeelding is OOZ 87 graden.
Om ongeveer 14:57 dip naar beneden dan komt de eerste schaduw op mn paneel door schoorsteen vermoed dat die mpp tracker vervolgens optimale punt uitrekend en hem enigszins herstelt. Maar om 15:12 heb ik nog steeds bijna 1600W. Instraling word dan gelijdelijk minder.

[afbeelding]
Snarfie31 kun je ook een grafiek maken met de mpp's apart?
(was vrij plat bij jouw dacht ik, dan heb je meer een parabool, mijn mijn steilheid krijg je meer een tiet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/kdcozjg5mk3.jpgDe grafiek zou voor een deel van de ochtend zijn?
Gaat tot bijna een uur 's middag en begint bij nul... en om ca 15 uur laat het andere plaatje zien dat je al weer heel laag zit... Dus ik kan je kWhr opgaves niet zo goed volgen...
Is die grafiek voor de hele opstelling?
Zoja..
Als we de grafiek van 7 juni als uitgangspunt nemen....
7 juni was het stralend blauwe lucht. (de grote dip die je ziet in oost is de kerk toren.)
en je berekent het oppervlak onder de grafiek.... want dat is in feite "tijd x Watt" dus kWhr... dan kom ik op ca 1.3 kWhr uit.... jammer van die kerktoren....
Tot 15 uur komt er nog iets bij... maar na half vier is ie al ver onder de 200 W zeg 100 W..dus komt er nog ca 0.5 kWhr bij tot 20 uur. 1.3+0.3+0.5 = ca 2.1 kWhr.....
Als de 2e mpp de wst side is.... stel dat die ongeveer hetzelfde oplevert kom je op totaal 4.2 kWhr... Rond naar boven af 4.5 kWhr.
Klopt er iets niet aan mijn berekening? Of begrijp ik jou verkeerd... kan...
Jouw totale plaatje voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/xdjhxqaaueu.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
migjes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:53:
[...]

Snarfie31 kun je ook een grafiek maken met de mpp's apart?
(was vrij plat bij jouw dacht ik, dan heb je meer een parabool, mijn mijn steilheid krijg je meer een tiet.)
Ben niet zo technische maar ik kan wattage, amper en/of voltage laten zien en dan ook nog DC of AC. DC is neem ik aan wat direct van de panelen de Omnik in gaat. AC is toch wat van de Omnik de meterkast in gaat?. Bijgaand amper DC kant foto 1 string/pv1 en foto 2 string/pv2 Als je wat anders nodig heb hoor ik het wel.

Die foto 2 string/pv 2 is dat nou een voorbeeld van mpp tracking/optimaliseren
Die string 1 (foto 1 string/pv1) komt niet inde schaduw. Op string 1 zitten 8 panelen en string 2 6 panelen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B55wPqv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e1BoQhl.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Snarfie31 op 30-05-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:01:
[afbeelding]De grafiek zou voor een deel van de ochtend zijn?
Gaat tot bijna een uur 's middag en begint bij nul... en om ca 15 uur laat het andere plaatje zien dat je al weer heel laag zit... Dus ik kan je kWhr opgaves niet zo goed volgen...
Is die grafiek voor de hele opstelling?
Zoja..
Als we de grafiek van 7 juni als uitgangspunt nemen....
sorrie, het grafiekje wat ik daar gebruik klopt niet helemaal.
had toen wat last met de logging, daar door lopen de tijden niet helemaal gelijk tussen de dagen.
ik moet een nieuwe maken ik weet het, maar er zijn maar erg weinig dagen dat de bewolking stabiel genoeg is om het voor langere tijd in een grafiek te krijgen. (zeldzaam dat het langer is als een uur of 3.)
het enige punt wat ik je wou geven is:
met 1900Wp: met blauwe hemel zijn panelen die in de schaduw liggen van het dak geven bijna geen opbrengst (<75W).
met wat bewolking schieten ze in eens een 200W-600W hoger als ze in de schaduw liggen.
licht wat weer kaatst word door de wolken doen nog best wat opleveren. ;)
(ook wat plukjes wolken doet diffuse licht geven voor de panelen.)
en 50% van je jaar opbrengst zijn dagen met bewolking.
het blijft Nederland met bewolkings-dagen genoeg helaas. ;)

a hier heb ik er 1 met bewolking in de gehele middag.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/voorbeelddag.jpg
(helaas geen mpp's apart gedaan, jammer.)
die was toch nog goed voor 8,3 kWh die dag, niet zo mooi als mijn hoogste opbrengst van 21,9kWh.
en je berekent het oppervlak onder de grafiek.... want dat is in feite "tijd x Watt" dus kWhr... dan kom ik op ca 1.3 kWhr uit.... jammer van die kerktoren....
Tot 15 uur komt er nog iets bij... maar na half vier is ie al ver onder de 200 W zeg 100 W..dus komt er nog ca 0.5 kWhr bij tot 20 uur. 1.3+0.3+0.5 = ca 2.1 kWhr.....
Als de 2e mpp de wst side is.... stel dat die ongeveer hetzelfde oplevert kom je op totaal 4.2 kWhr... Rond naar boven af 4.5 kWhr.
Klopt er iets niet aan mijn berekening? Of begrijp ik jou verkeerd... kan...
Jouw totale plaatje voorbeeld:
[afbeelding]
jep daar komt het op neer, ik zou hem alleen niet zo uit rekenen je krijgt te veel afrondings-verschillen.
hier nog een andere dag (nu ook met de oost-west van mijn ouders. en nu in april met een kortere dag.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/20april2013.jpg
dit is ook een mooie dag en dan zie je dat als de panelen in de schaduw van het dak liggen ze minder als 75W doen.
maar hier zie je wel dat oost van 7:19 tot 15:39 in de zon zit wat ongeveer 75% van de dag is.
en west van 10:39 tot 19:49 wat ongeveer ook 75% van de dag is.
vandaar dat de tabel die je geeft ook 75% aan geeft bij 45 graden. (alleen die nemen het diffuus licht verhaal van de bewolking niet mee ;) dus je komt nog wat hoger uit.)

ik zelf haal maar 72% van wat een oost west zou moeten doen.
terwijl de tabel een 75% aan geeft.
probleem bij mij is dat mijn huis een goede 5 meter lager is als alles wat er om mij heen is gebouwd. :-(
(de kerk is zelfs nog veel hoger als mijn huis en veel meer als 5 meter.)
ik heb er zelf niet zo veel last van, heb toch nog genoeg opbrengst om van te smullen. >:)
Snarfie31 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:20:
[...]

Ben niet zo technische maar ik kan wattage, amper en/of voltage laten zien en dan ook nog DC of AC. DC is neem ik aan wat direct van de panelen de Omnik in gaat. AC is toch wat van de Omnik de meterkast in gaat?. Bijgaand amper DC kant foto 1 string/pv1 en foto 2 string/pv2 Als je wat anders nodig heb hoor ik het wel.

Die foto 2 string/pv 2 is dat nou een voorbeeld van mpp tracking/optimaliseren
Die string 1 (foto 1 string/pv1) komt niet inde schaduw. Op string 1 zitten 8 panelen en string 2 6 panelen.
ik bedoel de DC van string 1 en de DC van string 2 (uitgedrukt in W, dat is het makkelijkste).
met een aparte lijn in 1 grafiek (en dan DC1 en DC2 bij elkaar opgeteld als 3de lijn, want dat zou minus wat omvormer verlies je AC moeten zijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
migjes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:55:
[...]

ik bedoel de DC van string 1 en de DC van string 2 (uitgedrukt in W, dat is het makkelijkste).
met een aparte lijn in 1 grafiek (en dan DC1 en DC2 bij elkaar opgeteld als 3de lijn, want dat zou minus wat omvormer verlies je AC moeten zijn ;) )
Ik heb alleen van de DC kant current en voltage van beide strings als grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Snarfie31 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:05:
[...]

Ik heb alleen van de DC kant current en voltage van beide strings als grafiek.
oke, dan doe je A x V = W ;)

(ik laat de gegevens van de omvormer gewoon in excel en reken het daar allemaal uit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
migjes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:07:
[...]

oke, dan doe je A x V = W ;)

(ik laat de gegevens van de omvormer gewoon in excel en reken het daar allemaal uit ;) )
Ja en dat word lastig. Moet vervolgs in Excel ingelezen worden om vervolgens een grafiek van te maken. Ik zal wel zien of me dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Snarfie31 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:15:
[...]

Ja en dat word lastig. Moet vervolgs in Excel ingelezen worden om vervolgens een grafiek van te maken. Ik zal wel zien of me dat gaat lukken.
het is zeker leuk om het een paar keer te doen.
dan zie je het verschil tussen de verschillende stringen en hun richtingen.

maakt het wat inzichtelijker voor je zelf.
makkelijk is het niet altijd, maar rustig aan het heeft geen haast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
migjes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:18:
[...]

het is zeker leuk om het een paar keer te doen.
dan zie je het verschil tussen de verschillende stringen en hun richtingen.

maakt het wat inzichtelijker voor je zelf.
makkelijk is het niet altijd, maar rustig aan het heeft geen haast ;)
:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
stat schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:45:
[...]
...
Lijkt me niet best. Ik heb ook een platdak opstelling (20 graden helling), en daarbij liggen ze 110 cm uit elkaar. Volgens mij had ik toen berekend dat ze meer dan 120 cm uit elkaar moesten als ze geen schaduw op elkaat mochten werpen.
Vorig jaar heb ik 875 Wh/Wp gehaald.
Gebruik deze methode en deze gegevens. Kom je er vast uit wat de ideale afstand moet zijn.

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:55:
[...]

Heeft de omvormer geen display?
Als je het merk en type van de omvormer geeft, dan kunnen we zien of hij misschien anders uitleesbaar is.
Het is een "Trannergy PVI 2300TL 1x MPP Omvormer incl. wifi monitoring".

Ik kan via Trannergy Log het aantal Volt zien. Het record is volgens mij ongeveer 270V. Vandaag is het vrij zonnig en zit ie grotendeels tussen de 200 en 250V. Met een piekje 's ochtends van 260V.

Zegt dit jou en jullie iets? Ik zou een paar grafiekjes kunnen uploaden. Ff opzoeken hoe dat moet.

Qua opbrengst: deze maand gaat ie uitkomen op 230-235 kWh, het lijkt me karig voor een 2200 Wp systeem. Vorige maand 255 kWh.

Vanaf 24 februari levert ie gemiddeld 3.35 kWh/kWp. Op de allerbeste dag hebben we 11.5 kWh uit onze PV installatie gekregen.

De max. piek is 2.16 kW, de grafiek gaat op een zonnige dag tot de 1500-1700 W.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:18
revolution-nl schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 09:17:
[...]

Ik wou in eerste instantie ook zo setje plaatsen op mijn dakkapel, maar tot nu toe niet gedaan omdat ik mijn bedenkingen heb bij het vuil wat blijft staan op de panelen. Ik heb geen zin om 2x oer naar het dak op te moeten om de boel schoon te maken.

Wel leuk gedaan en het zal schelen met geluid binnen als het flink regend.

Heb je logging naar pvoutput draaien ben wel benieuwd naar de opbrengst. Wat voor omvormer gebruik je?
Het is een oude Philips omvormer, die kan niet automatisch loggen naar pvoutput. Eea word wel gemonitord dmv plugwise en ik doe ook de waarden invullen op zonnestroomopbrengst.eu
Ik heb nog een klein loop paadje tussen de panelen om schoon te maken, ik ga het wel zien hoe vies ze worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een plaatje van de spanning (V) en de opbrengst (W) van vandaag en van 24 mei, toen het een zeer zonnige dag was. Nogmaals: dit zou een 2200 Wp installatie moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/15riqfs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flink stukje schaduw in de morgen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De panelen liggen pal op het Zuiden, bij zonnig weer valt er nooit schaduw op. Het dak heeft geen optimale hellingshoek, rond de 45 graden. Ze zijn in serie geschakeld (geen optimizers of SolarEdge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:20:
De panelen liggen pal op het Zuiden, bij zonnig weer valt er nooit schaduw op. Het dak heeft geen optimale hellingshoek, rond de 45 graden. Ze zijn in serie geschakeld (geen optimizers of SolarEdge).
Ik heb ook pal zuid (180 graden) maar doordat er huizen op oost staan en de zon schuin achter je huis op komt is het bij helder weer een tijdje laag vermogen, al lijkt het bij jou vrij lang. Misschien liggen de panelen wat laag bij de grond? Of is er iets anders waar de zon eerst voorbij moet.
Je ziet het aan die linker punt, die is vrij lang, en aan je voltage die dezelfde tijd hoog blijft. Met bewolking zal je dit niet hebben.

Zie mijn 24e pal zuid, ik heb dat puntje ook , zowel links als rechts, jouw linkse is wat groot.

http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20150524

Edit:
Met 45 graden dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:20:
Wat mij opvalt op 24 mei (absolute topdag) is dat je vrij laat op 1000W zit, ik had om 9:00 al 1000W en na 18u kwam ik onder de 1000W.
Een verschil is dat ik 10 panelen heb van 235Wp en dus een hogere spanning van 300V gemiddeld.
Met mijn productie zit ik regelmatig in de Tweakerrs top-10 bij pvoutput dus ik doe het relatief goed O+
Die 45 graden is nu nog geen reden voor grote verschillen, mijn broer in Epe heeft exact hetzelfde systeem als ik met 45 graden, ik heb 25 graden en we scoren vaak gelijk.
Ik denk dat je panelen wel goed aangesloten zijn, anders was de spanning bijna 35V lager geweest.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 13 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.