Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:08:
Dat snap ik dus niet.....
Na ca 12:30 is oost al tot de helft gezakt en na ca 15 uur brengt oost amper wat op per dag, het omgekeerde voor west dus..... en dan kan de jaar opbrengst toch volgens mijn tabel zijn 75-78%.... Ben benieuwd hoe je dat qua fysica en rekentechnisch voor elkaar krijgt.... Mijn natuurkundig gevoel zegt dat wat er niet is... je ook niet in je berekeningen mee kunt...nemen.
Ben erg benieuwd....
a nu snap ik wat je bedoelt.
om 10:30 heb ik meestal het hoogte punt op oost.
om 12:30 schijnt de zon al onder een hoek van +/-45 graden op de oost panelen, en zaken ze ongeveer de helft.
stel de instraling van de zon is 1000W/m2 met 45 graden is dat nog 500W/m2 over op het oppervlak.
en dan kun je ongeveer zeggen dat het paneel nog 50% oplevert.
(deze berekening klopt niet helemaal, eigenlijk moet je hem opzoeken in de specificaties.
is een beetje afhankelijk van het type paneel. dunne film panelen geven een heel ander beeld als mono b.v.)
na 15:00 liggen de panelen in de schaduw, en doen ze maar een 100W.
en zo heeft oost toch 75% van de dag in de zon gelegen.
en voor west is dat ook zo maar dan in de middag tot de avond.
vandaar dat er 75% staat in de tabel (maar dat klopt niet, het is eigenlijk een stukje hoger.)
alleen dit was een dag met met stralend blauw weer.
nu een paar dagen met met verschillend weer type:

deze grafiek geeft alleen een stukje ochtend, maar maakt wel wat duidelijk.
5 juni was er een stabiele bewolking in de ochtend.
7 juni was het stralend blauwe lucht. (de grote dip die je ziet in oost is de kerk toren.)
op 7 juni zie je de west amper omhoog komen in de schaduw en oost erg hoog gaan, terwijl met bewolking op 5 juni oost west vrijwel samen om hoog gaan.
bewolking geeft een diffuse licht en dan maakt de richting die de panelen op kijken niet veel meer uit.
(bij diffuse licht is hoe platter hoe beter, maar verschillen zijn niet groot want opbrengst is ook niet groot.)
en dat maakt een verschil van 75W tot 250W(en soms zelfs 600W) per mpp.
een dag die mij met bewolking mij ongeveer 250W per mpp oplevert voor 12 uur lang is nog altijd.
2x250WX12= 6kWh, niet zo mooi als wat een mooie dag kan doen ongeveer 16-20kWh, maar lang niet slecht.
en met alle lucht vervuiling in nederland (condens strepen van vliegtuigen, schapen wolkjes, rond uit vieze lucht) heb je veel van die dagen.
nu moet je ook weten dat ik een omvormer heb van 3300W met 3850Wp.
op zuid zou dit een veel te lichte omvormer zijn, maar op oost west is hij eigenlijk te zwaar.
een omvormer van 2500W zou beter zijn voor mijn huidige set.
de meeste mensen kijken naar een omvormer en zien dan 3300W dus daar moet 3300Wp op.
dit is best wel onzin, de omvormer heeft zijn juiste Vmpp nodig en dan heb je nog een minimum W nodig voor productie.(oke meestal kom je dan wel aardig uit in de richting van de 3300Wp

)
ik zelf reken graag in minimum W waar mee de omvormer vol vermogens rendement haalt
met mijn omvormer is dat 235W (dan pas gaat hij over 96% rendement, met 200W doet hij nog 92% en met 150W nog maar 80%)
of het nu bewolk is of niet mijn omvormer krijgt door de "onder dimensionering" wel erg makkelijk die waardes en zeker omdat met diffuse licht hij zijn minimum W haalt.
is dit een beetje duidelijk tot nu toe?
vragen stel maar, dan ga ik later wel verder, want er is meer info.
Snarfie31 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:47:
[...]
Voor wat het waard is. Ik heb een oost west ligging afbeelding is OOZ 87 graden.
Om ongeveer 14:57 dip naar beneden dan komt de eerste schaduw op mn paneel door schoorsteen vermoed dat die mpp tracker vervolgens optimale punt uitrekend en hem enigszins herstelt. Maar om 15:12 heb ik nog steeds bijna 1600W. Instraling word dan gelijdelijk minder.
[
afbeelding]
Snarfie31 kun je ook een grafiek maken met de mpp's apart?
(was vrij plat bij jouw dacht ik, dan heb je meer een parabool, mijn mijn steilheid krijg je meer een tiet.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)