je mag ze gerust komen voor lezen hoor, maar dan wel met een bakkie of pilsje er bijRol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:16:
[...]
Je hebt ze toch op een presenteerblaadje? Met link er bij, wat wil je nog meer, kijken moet je zelf doen hoor ik kom het niet voorlezen in tilburg.
Zonnepit is de minste inderdaad, maar nog altijd 1000 kWh/kWp , even kijken wat het gemiddelde is van 10 setjes mono.
Misschien zie ik iets fout? Ja, je gaat weer op de m2 over! Lijkt een beetje op verbruik van de auto, we moeten 200 km rijden en ik verbruik met 1:20 10 liter, dan kom jij en zeg je , ach die van mij loopt geen 1:20 maar dan tank ik toch een litertje meer.![]()
3000 Wp is 3000Wp en de kosten en opbrengst daarvan is belangrijk.....
Maar laten we maar stoppen, jij gooit mono op dak, ik sf...klaar![]()
je bent altijd welkom.
en m2 is toch wel een punt, als je zo vaak mensen hier ziet proppen en zoeken om het voor elkaar te krijgen om maar net genoeg opbrengst te hebben. (zelfs schuurtjes maar vol leggen)
SF is een erg mooi paneel, met een erg leuke kWh/kWp.
alleen is het geen super paneel met erg hoge opbrengsten en al helemaal niet als je erg weinig ruimte hebt.
als je Wp tegen Wp zet dan wint SF het makkelijk (maar dit noemen we een stikker trukje. neem een mono paneel van 210Wp en begrens hem intern op 170Wp en het knalt SF weg.)
maar ook als je wel veel ruimte hebt, dan is zelfs kosten technisch mono niet eens zo heel duur.
een string van 12x 250Wp mono op een tl omvormer haalt ook 1000kWh/kWp mits de ligging goed is.
gewoon oppassen met het een super paneel te noemen, het presteert goed.
maar hebt er helaas veel ruimte voor nodig.
een erg mooie en best hoge kWh/kWp, maar erg weinig kWh/m2.
(in 10 jaar tijd is er niks veranderd in de mono vs dunnefilm discussie, het enige verschil met 10 jaar geleden is dat beide hoger waardes hebben gekregen
jep, en dat is een aardig punt voor SF, zeker als de set niet echt groot is dan is het erg snel kosten effectief.Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:30:
Als opbrengst belangrijk is dan moet je ook euro per wattpiek per m2 weergeven.
maar eigenlijk moet je dan ook bevestiging materiaal mee nemen en omvormer.
maar de belangrijkste factor is snel, kun je het salderen.
en dan zijn de kosten voor iets duurs nog niet eens het grootste probleem.
een SF kost nog steeds +/- 170Wp 136€ wat neer komt op 0,80€/Wp (dit heb ik wel goedkoper gezien,maar nu even niet zo snel.)
een yingly panda 275Wp voor 211€ en dat is 076€/Wp (en dit is niet een speciaal goedkoop paneel. kan veel goedkoper)
dus echt goedkoop vind ik het niet.
(alles even inc btw
edit:
ik kijk nu eens rond, en ik zie eigenlijk nergens meer panelen die erg goedkoop zijn
dan gerekend in prijzen van €/Wp.
het is net of overal de rest/dump partijtjes op zijn.
weet iemand iets te vinden ergens? (geen 2de hands)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-05-2015 12:51 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)