Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:16:
[...]

Je hebt ze toch op een presenteerblaadje? Met link er bij, wat wil je nog meer, kijken moet je zelf doen hoor ik kom het niet voorlezen in tilburg. :)
Zonnepit is de minste inderdaad, maar nog altijd 1000 kWh/kWp , even kijken wat het gemiddelde is van 10 setjes mono. :)

Misschien zie ik iets fout? Ja, je gaat weer op de m2 over! Lijkt een beetje op verbruik van de auto, we moeten 200 km rijden en ik verbruik met 1:20 10 liter, dan kom jij en zeg je , ach die van mij loopt geen 1:20 maar dan tank ik toch een litertje meer. :?

3000 Wp is 3000Wp en de kosten en opbrengst daarvan is belangrijk.....

Maar laten we maar stoppen, jij gooit mono op dak, ik sf...klaar :) :Y
je mag ze gerust komen voor lezen hoor, maar dan wel met een bakkie of pilsje er bij >:)
je bent altijd welkom.
en m2 is toch wel een punt, als je zo vaak mensen hier ziet proppen en zoeken om het voor elkaar te krijgen om maar net genoeg opbrengst te hebben. (zelfs schuurtjes maar vol leggen)
SF is een erg mooi paneel, met een erg leuke kWh/kWp.
alleen is het geen super paneel met erg hoge opbrengsten en al helemaal niet als je erg weinig ruimte hebt.
als je Wp tegen Wp zet dan wint SF het makkelijk (maar dit noemen we een stikker trukje. neem een mono paneel van 210Wp en begrens hem intern op 170Wp en het knalt SF weg.)

maar ook als je wel veel ruimte hebt, dan is zelfs kosten technisch mono niet eens zo heel duur.
een string van 12x 250Wp mono op een tl omvormer haalt ook 1000kWh/kWp mits de ligging goed is.

gewoon oppassen met het een super paneel te noemen, het presteert goed.
maar hebt er helaas veel ruimte voor nodig.
een erg mooie en best hoge kWh/kWp, maar erg weinig kWh/m2.
(in 10 jaar tijd is er niks veranderd in de mono vs dunnefilm discussie, het enige verschil met 10 jaar geleden is dat beide hoger waardes hebben gekregen ;) )
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:30:
Als opbrengst belangrijk is dan moet je ook euro per wattpiek per m2 weergeven.
jep, en dat is een aardig punt voor SF, zeker als de set niet echt groot is dan is het erg snel kosten effectief.
maar eigenlijk moet je dan ook bevestiging materiaal mee nemen en omvormer.
maar de belangrijkste factor is snel, kun je het salderen.
en dan zijn de kosten voor iets duurs nog niet eens het grootste probleem.

een SF kost nog steeds +/- 170Wp 136€ wat neer komt op 0,80€/Wp (dit heb ik wel goedkoper gezien,maar nu even niet zo snel.)
een yingly panda 275Wp voor 211€ en dat is 076€/Wp (en dit is niet een speciaal goedkoop paneel. kan veel goedkoper)
dus echt goedkoop vind ik het niet.
(alles even inc btw ;) )

edit:
ik kijk nu eens rond, en ik zie eigenlijk nergens meer panelen die erg goedkoop zijn :?
dan gerekend in prijzen van €/Wp.
het is net of overal de rest/dump partijtjes op zijn. :?
weet iemand iets te vinden ergens? (geen 2de hands)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-05-2015 12:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:44:
[...]

je mag ze gerust komen voor lezen hoor, maar dan wel met een bakkie of pilsje er bij >:)
je bent altijd welkom.
en m2 is toch wel een punt, als je zo vaak mensen hier ziet proppen en zoeken om het voor elkaar te krijgen om maar net genoeg opbrengst te hebben. (zelfs schuurtjes maar vol leggen)
SF is een erg mooi paneel, met een erg leuke kWh/kWp.
alleen is het geen super paneel met erg hoge opbrengsten en al helemaal niet als je erg weinig ruimte hebt.
als je Wp tegen Wp zet dan wint SF het makkelijk (maar dit noemen we een stikker trukje. neem een mono paneel van 210Wp en begrens hem intern op 170Wp en het knalt SF weg.)

maar ook als je wel veel ruimte hebt, dan is zelfs kosten technisch mono niet eens zo heel duur.
een string van 12x 250Wp mono op een tl omvormer haalt ook 1000kWh/kWp mits de ligging goed is.

gewoon oppassen met het een super paneel te noemen, het presteert goed.
maar hebt er helaas veel ruimte voor nodig.
een erg mooie en best hoge kWh/kWp, maar erg weinig kWh/m2.
(in 10 jaar tijd is er niks veranderd in de mono vs dunnefilm discussie, het enige verschil met 10 jaar geleden is dat beide hoger waardes hebben gekregen ;) )

[...]

jep, en dat is een aardig punt voor SF, zeker als de set niet echt groot is dan is het erg snel kosten effectief.
maar eigenlijk moet je dan ook bevestiging materiaal mee nemen en omvormer.
maar de belangrijkste factor is snel, kun je het salderen.
en dan zijn de kosten voor iets duurs nog niet eens het grootste probleem.

een SF kost nog steeds +/- 170Wp 136€ wat neer komt op 0,80€/Wp (dit heb ik wel goedkoper gezien,maar nu even niet zo snel.)
een yingly panda 275Wp voor 211€ en dat is 076€/Wp (en dit is niet een speciaal goedkoop paneel. kan veel goedkoper)
dus echt goedkoop vind ik het niet.
(alles even inc btw ;) )
Een sf 150wpieker kost 105 euro dus 0,70€/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:01:
[...]

Die toko is zeker niet de goedkoopste, ze vragen nu 268,- voor een 310Wp , dan had je veel mazzel dat je de 285Wp mee kreeg voor 168,-
Ja gezien maar vorige jaar hadden ze die 285 panelen als aanbieding behoorlijk scherp.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Dre schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:22:
[...]

Snarfie31 is niet de enige die ze gekocht heeft (280/285 Wp panelen). Panelen werden gedurende een jaar ofzo op marktplaats aangeboden, nu niet meer. Panelen kwamen van een (failliet?) solarpark uit het buitenland ofzo ??? De achtergrond is mij niet goed bekend. Als ik de marktplaats advertentie mocht geloven dan ging het om duizenden panelen.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Systeempje voor € 0,74 / Wp, all-in :9
Die panelen kwamen uit ik meende Korea (ha ha zuid) daar was een nieuwbouw project failliet gegaan. Die panelen waren deels al op een paar daken gelegd de rest stond op het bouw terrein nieuw in kratten. Draaistroom heeft er ik meende bijna 10.000 gekocht en hier verkocht. Werden per containerschip om de zoveel tijd opgehaald. Is alweer 3 jaar geleden toen dat speelde. Ik heb eerst de kat uit de boom gekeken maar toen het van der Valk ze op sommige hotels ging plaatsten en je een garantie certificaat kreeg van 10 jaar was ik om.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@migjes
Veel mensen komen dak tekort inderdaad, toch word dit wel vaak veroorzaakt door het idee van elektrisch verwarmen. Je leest het hier ook regelmatig, een verbruik van 4500kWh/jaar, dan gaat er 4500Wp of meer op dak maar he? Wat gebeurd er, zijn verbruik word minder doordat hij er meer op let en de rest van de familie instrueert en hebben we ineens 1000kWh/jaar over....oehh dat is niet goed voor de TVT.
Dan gaan we toch elektrisch verwarmen.... Hop 1500/2500kWh meer verbruik en dan begint het virus helemaal om zich heen te slaan, panelen als afdak, op het tuinhuis, schansen in de tuin, op noord enz, nog net geen panelen als bestrating maar als dat zou kunnen...... :)

Het hoogste rendement zat hier toch nog steeds in de besparing 5000kWh , de overige 3000kWh doen de panelen, stel dat ik in het begin 8000Wp op het dak had gekregen, dan was er best een tvt probleempje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:44:
[...]

edit:
ik kijk nu eens rond, en ik zie eigenlijk nergens meer panelen die erg goedkoop zijn :?
dan gerekend in prijzen van €/Wp.
het is net of overal de rest/dump partijtjes op zijn. :?
weet iemand iets te vinden ergens? (geen 2de hands)
Ik was er niet zo lang geleden al voor gewaarschuwd dat panelen duurder gingen worden, zal het dan echt?
Had met laag aanbod te maken, en deze tijd wat meer vraag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Leuke aanbieding die Eurener panelen hier boven: Geen slechte panelen hebben ook schijnbaar 4mm dik glas. Komen ook aardig uit de Photon test. => http://www.zonnepanelenpa...cten/eurener-zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Snarfie31 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:24:
[...]

Leuke aanbieding die Eurener panelen hier boven: Geen slechte panelen hebben ook schijnbaar 4mm dik glas. Komen ook aardig uit de Photon test. => http://www.zonnepanelenpa...cten/eurener-zonnepanelen.
Alleen jammer dat de verkoper niet reageert op mail, 2 x gemaild en niks gehoord nu maar ergens anders besteld.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:38
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:03:

Het hoogste rendement zat hier toch nog steeds in de besparing 5000kWh , de overige 3000kWh doen de panelen, stel dat ik in het begin 8000Wp op het dak had gekregen, dan was er best een tvt probleempje.
Ja klopt, hier ook. In 2007 was het verbuik nog 5.500 kWh. Nu hebben we al 4 jaar genoeg aan de opbrengst van onze panelen (gemiddeld 2074 kWh/jaar) om onder de 0 te blijven. Het rendement van allleen de besparingen was dus 3.500 kWh. Dat is dus naar verhouding vrijwel gelijk aan jouw situatie.
Onlangs is de jongste ook op kamers gegaan en dat is nu al te merken. Minder was, minder afwas(machine), geen gamecomputer meer. Ik ben gisteren (kille bewolkte dag hier, 13 graden) maar eens begonnen te experimenteren met zo'n 400 watt verwarmings paneel in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:28
Interessante discussie tussen SF en mono. Ik zit met hetzelfde te twijfelen. Qua uiterlijk zou ik voor SF gaan, alleen kan ik op mijn dak met momo meer Wp kwijt. Mijn dak is namelijk 5,2 bij 4 meter daar passen precies 12 mono's op a 3120 Wp. Dat krijg ik met SF niet voor elkaar op mijn dak, dan kom ik aan 15 panelen a 2550Wp. Met TSMC kom ik aan 18 panelen a 2880Wp.

Vorig jaar 2300Kw verbruikt echter komt met zo'n 6 weken onze eerste kleine, dus het verbruik zal omhoog gaan. Alle besparingen zijn al gedaan, dus die winst met besparingen is al geboekt en niet meer te verwachten. Lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kipfel schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:22:
Interessante discussie tussen SF en mono. Ik zit met hetzelfde te twijfelen. Qua uiterlijk zou ik voor SF gaan, alleen kan ik op mijn dak met momo meer Wp kwijt. Mijn dak is namelijk 5,2 bij 4 meter daar passen precies 12 mono's op a 3120 Wp. Dat krijg ik met SF niet voor elkaar op mijn dak, dan kom ik aan 15 panelen a 2550Wp. Met TSMC kom ik aan 18 panelen a 2880Wp.

Vorig jaar 2300Kw verbruikt echter komt met zo'n 6 weken onze eerste kleine, dus het verbruik zal omhoog gaan. Alle besparingen zijn al gedaan, dus die winst met besparingen is al geboekt en niet meer te verwachten. Lastige keuze.
Tja , het blijft jouw keuze natuurlijk...

15 SF met een steca 3000 op zuid kan ook 2800kWh per jaar geven, mooiere panelen, leuker om te volgen met logging ook.
Stel dat je daar boven komt met verbruik, is het zo erg om 2-300 kWh af te rekenen? Met de heffing er af krijg je waarschijnlijk nog terug.
Wil je gas gaan minderen kan je beter voor de mono gaan, dan heb je nog een 1500 kWh of hoger nodig.

Wat als je 3200 opwekt en je verbruikt maar 2500, die 700 zijn voor 7 cent.....en die kleine zet de eerste 7-8 jaar geen giga kWh weg hoor, een nachtlampje.

Keuze's keuze's :)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Migjes en eric-pvt hebben gewoon gelijk. Wp/m2 is het belangrijkste, tenzij je dak zo groot is dat je zelfs met lage Wp/m2 al je behoeftes kan afdekken. Maar kWh's zijn altijd wel nuttig; denk aan electrisch koken, warm water verwarmen, warmtepompen etc; dan vermijd je gasverbruik.

En dat is dan nog aangenomen dat er prijspariteit is, terwijl het ernaar uitziet dat euro/Wp beter uitvalt bij kristallijne panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 10:54
Ik ben tevreden met mijn TSMC-145C1-panelen. Zien er goed uit en hebben een goede smalle vorm waardoor ze op meer plekken in te passen zijn. Momenteel liggen er 18 op het dak maar met een beetje proppen kunnen er 24 op. Moet dan nog wel van mijn SE2200 af want met 24 gaat die dat echt niet trekken. Suggesties iemand voor een andere omvormer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:38
In de CIS/CIGS/poly/mono discussie wordt 1 belangrijk punt vergeten, namelijk de ligging.
Interessant is om te zien wat het verschil in opbrengst wordt als de panelen oost-west liggen, of flauwe hellingshoek of juist een stijle hellingshoek.
In de optimale situatie zal het allemaal wel niet zo heel veel uitmaken, maar wie heeft er een huis waar zonnepanelen optimaal op bevestigd kunnen worden?
In de meeste gevallen zal dit niet zo zijn.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ElectricAlex schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:40:
[...]

Ja klopt, hier ook. In 2007 was het verbuik nog 5.500 kWh. Nu hebben we al 4 jaar genoeg aan de opbrengst van onze panelen (gemiddeld 2074 kWh/jaar) om onder de 0 te blijven. Het rendement van allleen de besparingen was dus 3.500 kWh. Dat is dus naar verhouding vrijwel gelijk aan jouw situatie.
Onlangs is de jongste ook op kamers gegaan en dat is nu al te merken. Minder was, minder afwas(machine), geen gamecomputer meer. Ik ben gisteren (kille bewolkte dag hier, 13 graden) maar eens begonnen te experimenteren met zo'n 400 watt verwarmings paneel in de woonkamer.
warmtepomp topic? >:)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Terpen Tijn schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:32:
Migjes en eric-pvt hebben gewoon gelijk. Wp/m2 is het belangrijkste, tenzij je dak zo groot is dat je zelfs met lage Wp/m2 al je behoeftes kan afdekken. Maar kWh's zijn altijd wel nuttig; denk aan electrisch koken, warm water verwarmen, warmtepompen etc; dan vermijd je gasverbruik.
Er van uit gaande dat je gas gaat mijden wel inderdaad.
En dat is dan nog aangenomen dat er prijspariteit is, terwijl het ernaar uitziet dat euro/Wp beter uitvalt bij kristallijne panelen.
Als er al een meerprijs is verdwijnt dat als sneeuw voor de zon in de 25 jaar extra opbrengst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn mening zijn er 2 groepen panelenbezitters;
1. Die met beperkt dakoppervlak
2. Die met (haast) onbeperkt dakoppervlak

Groep 2 kiest voor: Korte TVT, mooi uiterlijk, goeie aanbieding, persoonlijke voorkeur,
afdekken eigen verbruik, whatever.
Voor groep 1 (die stroom tekort komt, of gaat komen, el. auto, warmtepomp) telt maar een ding, namelijk kWh/m2. Alle andere verhoudingen (kWh/kWp, kWp/m2) doen niet ter zake. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
klump4u schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:26:
[...]

Alleen jammer dat de verkoper niet reageert op mail, 2 x gemaild en niks gehoord nu maar ergens anders besteld.
Dat zal je dan zien was te mooi om waar te zijn vermoed ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:32:
[...]

Tja , het blijft jouw keuze natuurlijk...

15 SF met een steca 3000 op zuid kan ook 2800kWh per jaar geven, mooiere panelen, leuker om te volgen met logging ook.
Stel dat je daar boven komt met verbruik, is het zo erg om 2-300 kWh af te rekenen? Met de heffing er af krijg je waarschijnlijk nog terug.
Wil je gas gaan minderen kan je beter voor de mono gaan, dan heb je nog een 1500 kWh of hoger nodig.

Wat als je 3200 opwekt en je verbruikt maar 2500, die 700 zijn voor 7 cent.....en die kleine zet de eerste 7-8 jaar geen giga kWh weg hoor, een nachtlampje.

Keuze's keuze's :)
nou je gaan gerust stellen dat de kinderen bij 5+ jaar zo'n 2 a 3honderd kwh(ps4 verbruik 137watts tv zon 75 average=200watt per uur) verbruiken per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:17:
Naar mijn mening zijn er 2 groepen panelenbezitters;
1. Die met beperkt dakoppervlak
2. Die met (haast) onbeperkt dakoppervlak

Groep 2 kiest voor: Korte TVT, mooi uiterlijk, goeie aanbieding, persoonlijke voorkeur,
afdekken eigen verbruik, whatever.
Voor groep 1 (die stroom tekort komt, of gaat komen, el. auto, warmtepomp) telt maar een ding, namelijk kWh/m2. Alle andere verhoudingen (kWh/kWp, kWp/m2) doen niet ter zake. 😎
lijkt mij sterk er zijn dus mensen die ruim 600 euro Per stuk neertellen voor sunpower panelen. dus groep 1 kan gerust ook naar kwp m2 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:41:
[...]

nou je gaan gerust stellen dat de kinderen bij 5+ jaar zo'n 2 a 3honderd kwh(ps4 verbruik 137watts tv zon 75 average=200watt per uur) verbruiken per jaar.
Die ruimte heeft hij :) eerste 3 jaar zoiezo niets schokkend's, een beetje tv. Ik heb er 3 dus been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:28
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:50:
[...]

Die ruimte heeft hij :) eerste 3 jaar zoiezo niets schokkend's, een beetje tv. Ik heb er 3 dus been there, done that.
Vergeten jullie de extra was/droger/afwasmachine beurten niet?

Qua WAF zou SF of tsmc sowieso beter zijn. Maar met mono panelen kan ik er eerst ook 9 neerleggen en later uitbreiden naar 12 mocht het nodig zijn.

Dak ligt trouwens op Zuid Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16
Op aanraden van een tweaker post ik mijn situatie hier even.

Wij willen dus zonnepanelen aanschaffen, zijn bij de IKEA geweest voor Hanergy zonnepanelen en die kwamen met het volgende aanbod in grote lijnen. 12 dunne filmpanelen, een SMH omvormer en installatie van het geheel voor ~3700 euro. Laten we het erop houden dat dit onze eerste offerte is. Het dak waar de zonnepanelen op gaan komen staat pal op het zuiden en de hoek van het dak is 35 graden. Volgooien met zonnepanelen zou je zeggen, ja absoluut maar er is 1 klein addertje onder het gras, we willen ook een dakkapel.

Hier een schets van de situatie zoals hij moet gaan worden. Het dak is 6.5 meter hoog en 5 meter breed. De dakkapel word maximaal 3 meter breed.
Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y426/sgouman/dak_zpsheug4eeu.jpg
Schets is nogal uit proportie...

De zonnepanelen links van de dakkapel zullen hierdoor enige tijd in de schaduw zijn.

Mijn vraag aan jullie, wat kan ik het beste doen, welke panelen zijn het beste voor deze situatie ( en welke transformator). Hoe kan ik ze het beste verbinden?

Wat ik zelf had bedacht was dit:
12 Zonnepanelen, en transformator
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-1-0-0-euro-incl-btw/
2x deze erbij aangezien ik 14 panelen kwijt kan
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-182-euro-incl-btw/
Ik begreep via die andere tweaker dat de panelen naast de dakkapel het beste op een andere "string"(??) kunnen. Mijn vraag over deze opstelling was ook, kan dit? Zomaar 2 panelen, weliswaar dezelfde als in de set, erbij aansluiten? Deze opstelling kost 3464 euro, dit laat ruimte om eventueel nog een installateur alles te laten doen, of geld te besparen en zelf het dak op te gaan. Het budget ligt rond de 4000 euro na teruggaaf van de belasting.

[ Voor 25% gewijzigd door Heaget op 17-05-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Btcaelum

Je kunt overal naar kijken maar uiteindelijk heeft alle kijken tot doel om zoveel mogelijk kWh's binnen te slepen (bij een beperkt dakoppervlak).
Dus volgens mij toch kWh/m2.
Met kWh/kWp moet je alsnog X 0,9 of 1,0 of 1,1 doen, afhankelijk van het type panelen.

Wel erg knap dat je uit m'n vorige post hebt kunnen halen wat er op mijn dak ligt! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kipfel schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:54:
[...]

Vergeten jullie de extra was/droger/afwasmachine beurten niet?

Qua WAF zou SF of tsmc sowieso beter zijn. Maar met mono panelen kan ik er eerst ook 9 neerleggen en later uitbreiden naar 12 mocht het nodig zijn.

Dak ligt trouwens op Zuid Oost.
Het zijn geen tafelkleden wat die baby aan heeft hoor, of ga je eco op de katoenen luiers?

Kiezen tussen TSMC of SF zou voor mij SF zijn, TSMC zie ik op pvoutput nog geen spannende dingen, maar er lijkt ook niet veel logging te zijn bij de eigenaren. Mono is er ook in zwart mocht het bij de WAF daar om gaan.
Eerst 9 neer leggen en later 3 bij moet je wel even kijken of de omvormer om kan gaan met 9 x 30-35V anders kom je in de zomer in de knoei, de meeste omvormers hebben een string van 12 wel nodig.

Zuid oost, en de dakhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heaget schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:55:
Op aanraden van een tweaker post ik mijn situatie hier even.

Wij willen dus zonnepanelen aanschaffen, zijn bij de IKEA geweest voor Hanergy zonnepanelen en die kwamen met het volgende aanbod in grote lijnen. 12 dunne filmpanelen, een SMH omvormer en installatie van het geheel voor ~3700 euro. Laten we het erop houden dat dit onze eerste offerte is. Het dak waar de zonnepanelen op gaan komen staat pal op het zuiden en de hoek van het dak is 35 graden. Volgooien met zonnepanelen zou je zeggen, ja absoluut maar er is 1 klein addertje onder het gras, we willen ook een dakkapel.

Hier een schets van de situatie zoals hij moet gaan worden. Het dak is 6.5 meter hoog en 5 meter breed. De dakkapel word maximaal 3 meter breed.
[afbeelding]
Schets is nogal uit proportie...

De zonnepanelen links van de dakkapel zullen hierdoor enige tijd in de schaduw zijn.

Mijn vraag aan jullie, wat kan ik het beste doen, welke panelen zijn het beste voor deze situatie ( en welke transformator). Hoe kan ik ze het beste verbinden?

Wat ik zelf had bedacht was dit:
12 Zonnepanelen, en transformator
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-1-0-0-euro-incl-btw/
2x deze erbij aangezien ik 14 panelen kwijt kan
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-182-euro-incl-btw/
Ik begreep via die andere tweaker dat de panelen naast de dakkapel het beste op een andere "string"(??) kunnen. Mijn vraag over deze opstelling was ook, kan dit? Zomaar 2 panelen, weliswaar dezelfde als in de set, erbij aansluiten? Deze opstelling kost 3464 euro, dit laat ruimte om eventueel nog een installateur alles te laten doen, of geld te besparen en zelf het dak op te gaan. Het budget ligt rond de 4000 euro na teruggaaf van de belasting.
Ik zou dat Ikea spul niet kopen.
Ze zijn er zelf ook niet echt kapot van.

http://www.zonnepanelen.net/ikea-koopt-van-concurrent/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Kennis van me was recentelijk door de IKEA verkoper overtuigt dat hun panelen het bij bewolkt weer ook heel goed doen, in tegenstelling tot de niet-IKEA panelen natuurlijk.

Op mijn vraag aan hem waarom nu juist de spaanplaat/gehaktballen meubelwinkel zulke super high tech panelen heeft en de specialisten niet, bleef het lang stil :P
De koop ging niet door...

Joepla heeft zelf een huis vol IKEA meuk en heeft recentelijk ook met PV "specialisten" te maken gehad die direct bij IKEA aan de slag zouden kunnen, qua verkooppraat. Op zich is het mooi dat PV zo makkelijker bereikbaar wordt, mits men eerlijk voorlichting geeft.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:16:
[...]

Je hebt ze toch op een presenteerblaadje? Met link er bij, wat wil je nog meer, kijken moet je zelf doen hoor ik kom het niet voorlezen in tilburg. :)
Zonnepit is de minste inderdaad, maar nog altijd 1000 kWh/kWp , even kijken wat het gemiddelde is van 10 setjes mono. :)

Misschien zie ik iets fout? Ja, je gaat weer op de m2 over! Lijkt een beetje op verbruik van de auto, we moeten 200 km rijden en ik verbruik met 1:20 10 liter, dan kom jij en zeg je , ach die van mij loopt geen 1:20 maar dan tank ik toch een litertje meer. :?

3000 Wp is 3000Wp en de kosten en opbrengst daarvan is belangrijk.....

Maar laten we maar stoppen, jij gooit mono op dak, ik sf...klaar :) :Y
Waarom heb je ze d,r nog niet op dan? >:)
Of doet SF niet aan, in natura betalingen voor je inzet om reklame te maken voor dat merk.
Als ik de C.E.O. van solar frontier was, kreeg je van mij gratis je dak volgeplempt met dat spul. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:38:
[...]

Waarom heb je ze d,r nog niet op dan? >:)
Of doet SF niet aan, in natura betalingen voor je inzet om reklame te maken voor dat merk.
Als ik de C.E.O. van solar frontier was, kreeg je van mij gratis je dak volgeplempt met dat spul. _O-
Kan je hem even de link sturen dan? Wie weet :)

Zelf nog niet op dak? Jawel, deze maand, en kan nie wachten :9 alleen het vergt nog wat logistiek, ik heb mijn omvormer nog uitgeleend, paneeltjes nog even halen enz.
Liefst zou ik ze op zuid plempen inderdaad maar ik ga niet meer dat dak op, 2x gedaan nu en is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:10:
[...]

Kan je hem even de link sturen dan? Wie weet :)

Zelf nog niet op dak? Jawel, deze maand, en kan nie wachten :9 alleen het vergt nog wat logistiek, ik heb mijn omvormer nog uitgeleend, paneeltjes nog even halen enz.
Liefst zou ik ze op zuid plempen inderdaad maar ik ga niet meer dat dak op, 2x gedaan nu en is voldoende.
Dus dan laat je de mono's op zuid gewoon liggen en komt SF op je platdak noord zijde.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:03:

Dus nu krijg je toch ook een overschot met de SF erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 03:40
Sinds een aantal weken is mijn dak ook voorzien van een PV installatie (2380wp), nu viel mij wel op dat ik bij lage vermogens zoals nu de dag ten einde loopt ik een aardig verschil heb tussen de meet waarden van de omnik en de youless op kwh-meter in de meterkast. Nu bijv: Omnik 145W en de youless 99W.

AC kabel is +- 10 meter (komt vanaf zolder) dus kabel verliezen lijken me sterk. Bij bijv 350watt komt de meetwaarde wel overeen.

Welke zal betrouwbaarder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die youless zit toevallig niet op een ferraris of slimme meter?
Anders klopt er geen hout van natuurlijk met zonnepanelen en eigen verbruik.

Oh wacht je meet op een losse kwh meter. Sorry...
Is die wel nauwkeurig in de lage regionen van het opwekken?
Ik had ooit een abb c11. Veel te traag en weinig pulsen.
Nu een finder, ook met MID, werkt perfect. Iets of wat afwijking met de omvormer houdt je altijd wel.
Hoeveel pulsen doet jouw kwh meter?
Hier al eens gekeken? PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2015 20:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:34:
[...]

Dus dan laat je de mono's op zuid gewoon liggen en komt SF op je platdak noord zijde.
d:)b
Ze komen oost-zuid-west en de mono's blijven liggen inderdaad, nog een keer het dak op ga ik niet doen, maar als je je geroepen voelt......
klump4u schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:41:
[...]

Dus nu krijg je toch ook een overschot met de SF erbij.
Ik ga er niet van uit gezien de ligging, misschien volgend jaar als ze er nog zijn :) het gaat ook niet om de extra kWh. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:44:
Die youless zit toevallig niet op een ferraris of slimme meter?
Anders klopt er geen hout van natuurlijk met zonnepanelen en eigen verbruik.

Oh wacht je meet op een losse kwh meter. Sorry...
Is die wel nauwkeurig in de lage regionen van het opwekken?
Ik had ooit een abb c11. Veel te traag en weinig pulsen.
Nu een finder, ook met MID, werkt perfect. Iets of wat afwijking met de omvormer houdt je altijd wel.
Hoeveel pulsen doet jouw kwh meter?
Hier al eens gekeken? PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting
Dat topic kwam ik later ook tegen.. Volgens de leverancier is de kwh meter MID gecertificeerd, maar het blijft uiteindelijk gewoon een vrij goedkoop ding. Hij doet trouwens 1000imp/kwh
Eigen verbruik van de omvormer doet hij trouwens ook meten helaas :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is dat de kWh meter die je bij youless zelf koopt? Ik kan me herinneren dat die ook 1000 pulse per kWh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Kabbie_Kabbie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:09:
Sinds een aantal weken is mijn dak ook voorzien van een PV installatie (2380wp), nu viel mij wel op dat ik bij lage vermogens zoals nu de dag ten einde loopt ik een aardig verschil heb tussen de meet waarden van de omnik en de youless op kwh-meter in de meterkast. Nu bijv: Omnik 145W en de youless 99W.

AC kabel is +- 10 meter (komt vanaf zolder) dus kabel verliezen lijken me sterk. Bij bijv 350watt komt de meetwaarde wel overeen.

Lijkt erop dat de Omnik DC meet of zo.
Mijn Omnik geeft ook een veel hogere opbrengst dan de kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:01:
[...]Die toko is zeker niet de goedkoopste, ze vragen nu 268,- voor een 310Wp , dan had je veel mazzel dat je de 285Wp mee kreeg voor 168,-
Ik heb laatst een offerte gezien ergens, ook van die 2x1 m panelen van JSPV (je vindt de fabriek wel terug via Google, maar in NL zie ik weinig of geen leveranciers
21x JSPV 250 W incl omvormer en aanleg ex BTW ~5600 / incl ~6800 (5250Wp)
21x JSPV 285 W incl omvormer en aanleg ex BTW ~5900 / incl ~7100 (5985Wp)
Das ca 1.29 en 1.19 per Wp all in.... (de laatste dus ca 1 euro/Wp zonder BTW).

Het bedrijf zat in Zeeland gem Landerd (NB), naam weet ik niet meer en kon het ook niet meer terug vinden.
Die 285Wp panelen lijken me redelijk goedkoop.

Hier ging het om een schuur, ruimte zat voor 2x1m panelen....

Edit: die getallen had ik toevallig in mijn notitieboekje gezet om eens na te kijken; we hebben zelf totaal niet de ruimte voor die grote panelen, vandaar dat ik vergeten was de leverancier op te schrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:48

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Zo! Ook hier is het PV virus toegeslagen - binnenkort ligt er 4188Wp op het dak en aanbouw. Mooi SolarEdge systeem, met een SE4000 omvormer en optimizers. Ruimte is beperkt op ons schuine dak in verband met een dakkapel, maar we hebben een aanbouw waar ook wat panelen op kunnen. 16 panelen totaal. Mix van Panasonic HIT 240Wp (12x) en BenQ 327 Wp (4x)

Waar ik niet uit kom, is OF en WAT het verschil is tussen een 'gewone' SE4000 (specs: hier (klik!) te vinden) en een SE4000-16A (specs: hier (klik!) te vinden).

Enige parameter die lijkt te verschillen is de maximale continue output current: 22A vs 16A. Maar dat heeft toch ook gevolgen voor de maximale vermogensoutput, dunkt me? Of kijk ik er te simpel tegenaan?

Anders verwoord: welke is de 'betere' van de twee, als je zou moeten kiezen? Bekabeling hier moet nog getrokken worden, automaat moet nog in de kast geplaatst worden, hoofdzekering is 1x35A.

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:04:
[...]

maar goed zonnepit, een bekende omvormer voor mij. ;)
scoort 2479kWh in 2013.
en 2571kWh in 2014.
en dit met 16x155SF= 2480Wp.
wat in neer komt op 999kWh/kWp voor 2013 en 1036kWh/kWp voor 2014.
(mischien is er wel veel schaduw? ik zie het niet, zie wel mooie parabolen dus vermoed het niet.)
(.....)
waar is die 10% extra gebleven?
maar misschien zie ik iets fout, help me eens even verder?
Mijn set ligt s'winters behoorlijk in de schaduw van bomen aan de straat. De jaaropbrengst is echt niet representatief daardoor.
Deze foto geeft een goed beeld van de situatie van eind september-begin oktober rond 11:00.

Google maps: https://www.dropbox.com/s.../bovenaanzicht%202014.JPG

Die hele schaduw gaat over de panelen.
Maar toch nog een opbrengst van 1000 kWh/kWp per jaar :)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
iNSaNe-oNe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:24:
Zo! Ook hier is het PV virus toegeslagen - binnenkort ligt er 4188Wp op het dak en aanbouw. Mooi SolarEdge systeem, met een SE4000 omvormer en optimizers. Ruimte is beperkt op ons schuine dak in verband met een dakkapel, maar we hebben een aanbouw waar ook wat panelen op kunnen. 16 panelen totaal. Mix van Panasonic HIT 240Wp (12x) en BenQ 327 Wp (4x)

Waar ik niet uit kom, is OF en WAT het verschil is tussen een 'gewone' SE4000 (specs: hier (klik!) te vinden) en een SE4000-16A (specs: hier (klik!) te vinden).

Enige parameter die lijkt te verschillen is de maximale continue output current: 22A vs 16A. Maar dat heeft toch ook gevolgen voor de maximale vermogensoutput, dunkt me? Of kijk ik er te simpel tegenaan?

Anders verwoord: welke is de 'betere' van de twee, als je zou moeten kiezen? Bekabeling hier moet nog getrokken worden, automaat moet nog in de kast geplaatst worden, hoofdzekering is 1x35A.
Uit de losse hand, die 4000/16A uitvoering is geschikt voor installaties met een hoofdzekering
van 25A, een installateur die strikt volgens de regels wil werken plaatst dan deze omvormer.
Maar als je nog alles moet aanleggen, en de hoofdzekering is 35A dan is de gewone SE4000
gewoon de betere keus.
En al na gelang de afstand, omvormer > meterkast, kun je dan kiezen tussen 4 of 6mm²
kabel ( of vd draad in buis ), persoonlijk zou ik altijd kiezen voor 6mm² meer is beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
jaari schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:59:
[...]

Mijn set ligt s'winters behoorlijk in de schaduw van bomen aan de straat. De jaaropbrengst is echt niet representatief daardoor.
Deze foto geeft een goed beeld van de situatie van eind september-begin oktober rond 11:00.

Google maps: https://www.dropbox.com/s.../bovenaanzicht%202014.JPG

Die hele schaduw gaat over de panelen.
Maar toch nog een opbrengst van 1000 kWh/kWp per jaar :)
Ben nog nooit een stroomboer ( energieleverancier ) tegen gekomen die wil betalen voor
teruggeleverde kilowaturenperkilowatpiekken, jij wel?
Altijd willen ze kilowatturen en geen fantasie waardes, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De 16 A versie komt niet boven 3680 W AC , wordt dus afgeknepen.
Hier in huis ook 35 A hoofdzekering, de omvormer hier aanwezig, SE 4000/22 hangt achter een B 20 automaat, maar er hangt slechts 3,5 kWp PV aan. Toch pieken over 4,0 kW voorbij zien gaan.
Met PV is over dimensionering en SE geen probleem, later kun je er altijd wat bij zetten. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:17:
[...]

Ben nog nooit een stroomboer ( energieleverancier ) tegen gekomen die wil betalen voor
teruggeleverde kilowaturenperkilowatpiekken, jij wel?
Altijd willen ze kilowatturen en geen fantasie waardes, :P
Het is ook een opbrengst van 1000 kWh per kWp van zijn systeem , en die is 2,48 kWp groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:22:
[...]

Het is ook een opbrengst van 1000 kWh per kWp van zijn systeem , en die is 2,48 kWp groot. :)
Ook voor die 2,48 kWp krijg ti geen cent voor, gelukkig liegt het teruglevertelwerk van de
netbeheerder ( bijna ) nooit. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:09:

er gebeuren 2 dingen.
1. de kWh meter heeft een Lref van 5A (kan misschien ook 10A zijn, type afhankelijk)
wat ongeveer betekend dat als hij 5A krijgt het zeker op 1% betrouwbaar is.
krijgt hij meer of minder dan loopt de onbetrouwbaarheid op.

2. youless+kWh meter, die meet geen W.
maar kWh en berekend de W die daar bij hoort in X tijd.
(het afrondings-verschil kan flink zijn, en zeker als je halverwege X tijd zit en als je lage vermogens hebt.
je hebt dan weinig meet punten (pulzen) om mee te rekenen)

die 2 factors samen geeft gewoon een flinke afwijking als je naar de W kijkt.
en zeker als je een moment opnamen doet, gelukkig klopt de kWh wel redelijk van de youless.
(er is een kans dat de youless het niet goed registreert, maar daar ga ik even niet van uit. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-05-2015 10:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Woensdag worden bij mij panelen geplaatst. Echter zijn de weersvoorspellingen niet florisant.

(17 x 265wp panelen van JA Solar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:54:
[...]

De LG neon 300 is per wp toch echt niet duur.
84cent.
En het rendement is een stuk hoger ;)

http://shop.winkelman-zon...1371/lg-zonnepanelen.html

Of is er ergens een nog goedkoper adres?
Een goedkoper adres... :?
Ik durf het bijna niet te zeggen...
DM maar zou ik zeggen... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:00:
@ Btcaelum

Je kunt overal naar kijken maar uiteindelijk heeft alle kijken tot doel om zoveel mogelijk kWh's binnen te slepen (bij een beperkt dakoppervlak).
Dus volgens mij toch kWh/m2.
Met kWh/kWp moet je alsnog X 0,9 of 1,0 of 1,1 doen, afhankelijk van het type panelen.

Wel erg knap dat je uit m'n vorige post hebt kunnen halen wat er op mijn dak ligt! 👍
dat was meer een gok had ook lg monox of benq sunforte kunnen zijn maar die zijn een stuk minder qua opbrengst en kwaliteit. opleiding autodidact >:) maar ja als je meer dan 20doesoe kan betalen voor een pomp dan lukt 4-6 barkies per paneel ook :) om maar even met straattaal te praten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
migjes schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:28:
[...]

er gebeuren 2 dingen.
1. de kWh meter heeft een Lref van 5A (kan misschien ook 10A zijn, type afhankelijk)
wat ongeveer betekend dat als hij 5A krijgt het zeker op 1% betrouwbaar is.
krijgt hij meer of minder dan loopt de onbetrouwbaarheid op.

2. youless+kWh meter, die meet geen W.
maar kWh en berekend de W die daar bij hoort in X tijd.
(het afrondings-verschil kan flink zijn, en zeker als je halverwege X tijd zit en als je lage vermogens hebt.
je hebt dan weinig meet punten (pulzen) om mee te rekenen)

die 2 factors samen geeft gewoon een flinke afwijking als je naar de W kijkt.
en zeker als je een moment opnamen doet, gelukkig klopt de kWh wel redelijk van de youless.
(er is een kans dat de youless het niet goed registreert, maar daar ga ik even niet van uit. ;) )
In kwh is de afwijking (tot zover er een recreatieve hoeveelheid is opgewekt) 2,3%. Maar uit je verhaal begrijp ik dus dat jij vooral verwacht dat het in de kwh meter zit.
MichielFRL schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:37:
[...]

Lijkt erop dat de Omnik DC meet of zo.
Mijn Omnik geeft ook een veel hogere opbrengst dan de kWh meter.
Als ik het uitreken met de door de Omnik gegeven DC gegevens komt ik meestal iets hoger uit als de AC output waaruit ik vaak op een efficiëntie kom van tussen de 93% en 97,5% dus ik denk niet dat de Omnik klakkeloos de DC waarden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:52:
[...]
In kwh is de afwijking (tot zover er een recreatieve hoeveelheid is opgewekt) 2,3%. Maar uit je verhaal begrijp ik dus dat jij vooral verwacht dat het in de kwh meter zit.
dat is punt 1, en die geeft een afwijking, die bekend is als je de specs opzoekt van je kWh meter.

maar ik denk dat punt 2 meer je probleem is.
de kWh meter geeft maar vrij weinig pulzen door aan de youless als er niet veel W uit de omvormer komt.
elke puls is een x hoeveelheid kWh in een bepaalde tijd, en youless berekend daar uit wat dan het aantal W moet zijn geweest.
maar met erg weinig pulzen bij een lage W word de foutmarge groter van youless.
kWh blijft hij dan perfect tellen, maar berekening naar W is dan niet meer altijd correct.

je moet een youless niet zien als een W meter maar een kWh teller.
is een leuke extra functie, maar wel wat fout gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Eerste stap gezet
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/solivia%202.0.jpg

Morgen meterkast aansluiten.
En dan deze op plat dak monteren
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Csun%20245.jpg

8 x CSUN245-60MBB op een Delta Solivia 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Op de Omnik staat 828kWh, op OmnikPortal 828,70kWh en op de DIN kWh meter 804,43 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Btcaelum;

Nieuwe L/L warmtepomp geinstalleerd door een installatiebedrijf kost ~ 3000 voor een woonkamer en ~2000voor een slaapkamer.
Als je erg handig bent kan het voor de helft en als je in die business werkt, kost het natuurlijk niets (wie appelen vaart,).
Barkies? SP is kostbaar, zeker. Had ze begin vorig jaar nog voor de prijsverhoging,
Kreeg 15% gemeentelijke subsidie over het aankoopbedrag incl. btw.
Vervolgens de btw terug over het bedrag excl. subsidie.
Kwam ik op 3,8 barkie per paneel.

Ieder z'n ding,
Van Rol-Co begrijp ik dat hij graag snel terugverdiend zodat hij daarna mogelijkheden
heeft om panelen te vervangen.
Ik laat ze liever 25 jaar liggen en deze zijn over 10 jaar nog up to date.
Mits ze dan nog steeds 351 kWh/j/paneel doen natuurlijk. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:39:

Van Rol-Co begrijp ik dat hij graag snel terugverdiend zodat hij daarna mogelijkheden
heeft om panelen te vervangen.
Ik laat ze liever 25 jaar liggen en deze zijn over 10 jaar nog up to date.
Mits ze dan nog steeds 351 kWh/j/paneel doen natuurlijk. 😜
Nou ja snel, in 10 jaar terugverdiend en het zelfde bedrag nog een keer erbij, dat is het doel inderdaad :)
Heb je nooit eens iets gekocht van kwaliteit voor eigenlijk teveel geld waar je na een jaar of 10 eigenlijk van af wilde, maar omdat het toen vrij prijzig was je het toch nog maar even houd? Ik vind dat persoonlijk niks.

Levensduur van panelen en omvormer is een jaar of 10 ga ik van uit, ook dan is de technologie wel zo ver vooruit gegaan dat het lonend is om te vervangen.

De rekensom was hier eigenlijk nog veel simpeler, 2012/2013 koste het hele circus aankopen/vervangen hier (incl aanschaf panelen) 9-9,5 duizend euro, en samen met mijn inspanningen scheelde dat 2500,- op jaarbasis aan energie dus in 4 jaar alles betaald. De rekensom is niet helemaal eerlijk zo natuurlijk maar als je het zo bekijkt is het een no brainer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zeggen wel eens dat Sunpower de Ferrari onder de panelen zou zijn.
Ik kan me geen dure auto veroorloven maar als ik auto's wilde tweaken dan begon ik tenminste met een Impreza o.i.d en niet met een Kadett met spoiler en sportvelgen.
Het leuke van deze hobby is dat ik voor 6,5 k 4068Wp 'state of the art' heb gelegd en
mijn buurman voor 4k 3000Wp (ook 12x) heeft laten leggen.
Tien mille voor een zootje keukenkastjes (TVT?) vindt iedereen normaal, iets meer betalen
voor super panelen is gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
Zo! Ook hier is het PV virus toegeslagen. 16 panelen totaal. Mix van Panasonic HIT 240Wp (12x)

.
Zozo, doe maar luxe: Panasonic HIT panelen!
😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:46:
Ik kan me geen dure auto veroorloven maar als ik auto's wilde tweaken dan begon ik tenminste met een Impreza o.i.d en niet met een Kadett met spoiler en sportvelgen.
Het leuke van deze hobby is dat ik voor 6,5 k 4068Wp 'state of the art' heb gelegd en
Tien mille voor een zootje keukenkastjes (TVT?) vindt iedereen normaal, iets meer betalen
Nee niet gek, maar veel merken claimen ferarri te verkopen, dat het meer kost is geen garantie. :)

Hier koste de set 2850,- in 2012, daarna 2 x van omvormer gewisseld, laatste keer voor een dakkapel van de buren, de wissels hebben uiteindelijk niets extra gekost dus gunstig.
Erbij nog 1 x 1650Wp op het platte dak gehad maar heb die set weer verkocht, zelfs een paar tientjes aan over gehouden en een 11-1200 kWh.
Nog een keer 21 stuks 255Wp zo goed als nieuwe mono panelen gekocht en een seizoen de helft op het platte dak gehad die nog 960 kWh heeft gedaan, die panelen in 2 gedeelte ook verkocht, uiteraard niet met verlies, mensen blij, ik ook.
Zo kan je wat spelen en testen op zo'n plat dak wat ik persoonlijk leuker vind dan een high-tec paneel die 25 jaar op het dak ligt.
Nu dus weer SF, kan ik daar weer eens wat mee rommelen, blijft het? Geen idee, noem het gek? Virus misschien wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Liever geen Ferrari, geef mij maar een auto met lage onderhoudskosten en weinig omkijken.

Garantie is op papier leuk, maar of de leverancier&fabrikant over 10 jaar nog bestaat is de vraag. Enecsys anyone?

Daarbij benieuwd het mij in hoeverre het 'kwaliteit' is en in hoeverre marketingblaat.

Je hebt dus 4188 Wp op het dak liggen. Mijn advies:

SE4000 zou ik nemen als die net zo duur is als de SE4000-16A
Aansluiten op 16 Ampère zekering B karakteristiek
2,5mm2 draad of kabel toepassen (*tenzij klemmenstrook omvormer minimaal 4mm2 zou moeten hebben.)

En ja, dit verhaal kan ik wel onderbouwen.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 18-05-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MichielFRL schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:51:
Op de Omnik staat 828kWh, op OmnikPortal 828,70kWh en op de DIN kWh meter 804,43 kWh.
eigen verbruik a 30 watt per uur. volgends de datasheet dus 1000 zonuren is 30kwh
wmeester schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:13:
[...]

Zozo, doe maar luxe: Panasonic HIT panelen!
😃
en ze zien er ook nog mooi uit
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:46:
dus je hebt toch sunpower panelen, welke type sunpower heb je? x21? ;) ik blijf het toch weer herhalen nederlanders zijn penny wise pound foolish. jij in ieder geval niet. die sunpower panelen zien er echt egaal uit wat je niet hebt bij goedkopere panelen.(allblack waar dan blauwe vlekken op zitten)

btw barkie http://www.straatwoordenboek.nl/letter/B/barkie

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Omnik = 1090 kWh tot nu toe
Logging via netduino 2 plus - S0 kWh meter (2000 puls per kWh) = 1078 kWh
12 Watt verschil = 1,1 % vind ik acceptabel met 12 m AC kabel maar de meterkast.

Omvormer en kWh meter hebben toleratie.
Ik tel gewoon de kWh in de meterkast dat vind ik leidend.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:36:
Eerste stap gezet
[afbeelding]

Morgen meterkast aansluiten.
En dan deze op plat dak monteren
[afbeelding]

8 x CSUN245-60MBB op een Delta Solivia 2.0
Ga je overschot maken :) warmtepomp in aantocht zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solaredge oplossingen en sunpower power....
ik heb mijn installatie in 4,5 jaar terugverdiend met chinees spul. Inmiddels over 2 jaar. Cellen van mijn Senersun panelen (frans) zullen ook wel uit die regionen komen. Waarschijnlijk sommige onderdelen uit mijn SMA ook wel. Ik wist niet beter 2 1/2 jaar geleden en de keuze was er ook niet zo
.
Salderen gaat op de schop. Ander omvormer nodig die dc naar dc omzet in batterijen. Dan kun je die Solaredge verkopen op marktplaats aan de straatstenen, mits niet samenwerkend met byv. tesla
Chinees zonnepaneel spul is 2x te vervangen (nou ja 1,5 dan) tegenover sunpower spul. Met nieuwe chineesjes met hogere opbrengsten over een x aantal jaar wanneer ik in mijn EV rondrij
Heb ik het helemaal mis? Sorry... leg het mij uit. Ieder zijn gedachte natuurlijk. _/-\o_
Ik weet het, niet duurzaam.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2015 00:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:12:
Solaredge oplossingen en sunpower power.
ik heb mijn installatie in 4,5 jaar terugverdiend met chinees spul. Inmiddels over 2 jaar.
Salderen gaat op de schop. Ander omvormer nodig die dc naar dc omzet in batterijen. Dan kun je die Solaredge verkopen op marktplaats aan de straatstenen.
Chinees spul is 2x te vervangen (nou ja 1,5 dan) tegenover sunpower spul met hogere opbrengsten over een x aantal jaar wanneer ik in mijn EV rondrij
Heb ik het helemaal mis? Sorry... leg het mij uit. Ieder zijn gedachte natuurlijk. _/-\o_
Tja, dat solarEdge spul is wel mooi, maar idd dat salderen...
De tvt is hier wat langer, want het overschot is ietsje teveel en dat snap de leverancier niet helemaal. Komende week de laatste 4 ET's het dak op en dan maar knallen...

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 19-05-2015 00:27 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
drielp schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:24:
[...]

Tja, dat solarEdge spul is wel mooi, maar idd dat salderen...
Vraag me af of dat salderen nou echt op de schop gaat.

Even een paar punten:

1. Overheid kilt in een keer alle investeringen in PV dus werkgelegenheid.
2. We zitten nog lang niet op ik meende die 2% van duurzaam energie opwekken (europeesche norm)
3. Indien groene regering (gedeeltelijk) word gekozen vermoed ik zo dat het nog wel blijft doorgaan.
4. Als ze er overdenken om salderen af te schaffen kan ik me niet voorstellen dat dat van de ene op de
andere dag word afgeschaft (overgangs periode hoelang?)
5. Model Duitsland is mooi voorbeeld hoe een land al succesvol duurzame energie opwekt met PV en
dat met een regeling die veel beter is dan salderen.
6. En last but not least die Ferrais meter kan juridische nog behoorlijk veel problemen opleveren voor de
overheid en energie maatschappijen. Openbare gegevens van gebruikers op straat en mogelijk kunnen
hacken daar door rechtzaken en mogelijk omgekeerde bewijslast voor energie maatschappijen
bijvoorbeeld bij inbraak). Tot die tijd gelijkheids beginsel en door salderen.

Voordelen voor overheid en energie maatschappijen (financieel) zijn duidelijk ga ik maar even vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:56:
[...]

dus je hebt toch sunpower panelen, welke type sunpower heb je? x21? ;) ik blijf het toch weer herhalen nederlanders zijn penny wise pound foolish. jij in ieder geval niet. die sunpower panelen zien er echt egaal uit wat je niet hebt bij goedkopere panelen.(allblack waar dan blauwe vlekken op zitten)

Heb 4x E20 327 15* ZZO + 7x X21 345 36* ZZO op SMA3600TL
+ 1x X21 op AEConversion 350/90 i.v.m. schaduw. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@klump4u zit de converter nu gewoon via een stopkontakt aangesloten ?
deze moet namelijk rechtstreeks aan gesloten worden zonder stopkontakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
@swapevent: want?
zolang er maar geen verbruikers tussen zitten op dezelfde groep, is dit op zich een prima oplossing volgens mij hoor.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Snarfie31 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:54:
[...]

Vraag me af of dat salderen nou echt op de schop gaat.
......
Van mij mag het salderen ook gewoon gecontinueerd worden. Maar ik vrees dat de overheid dit anders ziet. Met een groene partij in de regering komen de kaarten misschien anders te liggen, maar daar ga ik niet vanuit. Ik trek mijn eigen plan en dat is zoveel mogelijk PV.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:12:
Solaredge oplossingen en sunpower power....
ik heb mijn installatie in 4,5 jaar terugverdiend met chinees spul. Inmiddels over 2 jaar. Cellen van mijn Senersun panelen (frans) zullen ook wel uit die regionen komen. Waarschijnlijk sommige onderdelen uit mijn SMA ook wel. Ik wist niet beter 2 1/2 jaar geleden en de keuze was er ook niet zo
.
Salderen gaat op de schop. Ander omvormer nodig die dc naar dc omzet in batterijen. Dan kun je die Solaredge verkopen op marktplaats aan de straatstenen, mits niet samenwerkend met byv. tesla
De huidige SolarEdge omvormers zijn al geschikt voor het laden van accu's!

Het StoreEdge systeem of Tesla Powerwall wordt zonder extra electronica parallel aangesloten op de PV string. Het enige wat je nog moet doen is een verbruiksmeter (met S0 uitgang) na de hoofdschakelaar plaatsen en deze verbinden met de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Vermoed dat er vandaag wat piek records verbroken gaan worden. Lage temperaturen, veel (koude) wind en felle heldere opklaringen en meeste panelen zijn vanochtend schoon geregend..

[ Voor 16% gewijzigd door Snarfie31 op 19-05-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Snarfie31 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:16:
Vermoed dat er vandaag wat piek records verbroken gaan worden. Lage temperaturen, veel (koude) wind en felle heldere opklaringen en meeste panelen zijn vanochtend schoon geregend..
Records?
Het is bewolkt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

LG nieuws:

LG300N1K-G4 Neon2 300Wp fullblack.

Verschillen met de LG300N1C-B3

Fullblack
Verbeterde mechanische belastbaarheid.
Betere prestaties bij hoge temperaturen.
Product garantie 12 jaar (was 10).
12 ipv 3 busbars.

Datasheet

Leverbaar: juni 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 13-09 17:40
Snarfie doelt op "PIEK" records

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Goedemorgen,
Ik heb 12x Yingli YL250p-29b panelen aan een Delta (Solivia 3.0 EU G4 TR) omvormer hangen. Op zich werkt het systeem goed. De panelen hebben last van schaduw van de naastliggende woning. Na wat rekenwerk komt het erop neer dat ik zo'n 800 kWh opbrengst mis. Mijn vraag omdat ik dat nog nergens heb kunnen vinden is: Kan ik Tigo optimizers in mijn string plaatsen met mijn huidige omvormer, of moet die dan vervangen worden?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Hier af en aan Heemstede met veel wind dan opeens super helder. Werkt vanuit mn zolder die Omnik zoemt lekker bij opklaringen al een keer 4400 w/p gehad. met 3.990 op mn dak. Nu effe een stort bui maar zie de opklaringen al weer binnen rollen. B-)

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 19-05-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Snarfie31 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:01:
[...]

Hier af en aan Heemstede met veel wind dan opeens super helder. Werkt vanuit mn zolder die Omnik zoemt lekker bij opklaringen al een keer 4400 w/p gehad. met 3.990 op mn dak. Nu effe een stort bui maar zie de opklaringen al weer binnen rollen. B-)
Ik heb op mijn Omnik 3K-TL2 eens ruim 3900 gezien met mijn 3300 op het dak.
Da's volgens mij ver buiten specificaties....was ook maar heel kort moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
toxict schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:05:
[...]

Da's volgens mij ver buiten specificaties....was ook maar heel kort moet ik zeggen.
Hoeveel panelen heb je op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom kocht ik geen Chinees.
Zelfs de grote jongens daar kunnen omvallen.
Weg garantie!

http://solarmagazine.nl/n...ncieel-moeilijk-vaarwater

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zonnevis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:59:
Goedemorgen,
Ik heb 12x Yingli YL250p-29b panelen aan een Delta (Solivia 3.0 EU G4 TR) omvormer hangen. Op zich werkt het systeem goed. De panelen hebben last van schaduw van de naastliggende woning. Na wat rekenwerk komt het erop neer dat ik zo'n 800 kWh opbrengst mis. Mijn vraag omdat ik dat nog nergens heb kunnen vinden is: Kan ik Tigo optimizers in mijn string plaatsen met mijn huidige omvormer, of moet die dan vervangen worden?
iets zo als tigo, dat kan. geen probleem.

maar schaduw blijft schaduw, daar doet tigo niks aan.
je string blijft wel beter werken, maar verwacht geen wonderen.

heb je misschien mooie grafieken van dagen waarop de schaduw verlies te zien is?
ik weet niet heel goed hoe de solivia met schaduw over weg gaat.
op mijn omvormer is het niet zo dat de hele string weg valt met schaduw, er worden gewoon panelen uit geschakeld en alles werkt gewoon door.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
hier heb ik even een dekentje over 1 van mijn 10x panelen gelegd.
dan kunnen we er goed over hebben, anders word het een hoop het "zal wel ongeveer" zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Suntech heeft een doorstart meegemaakt zie ik niet in dat artikel terug. Hoe zeggen ze dat in de bank wereld "Too Big To Fail" Hm nederlands zonnepanelen Scheuten Solar ook failliet en geen doorstart "Too Small to Save"?.

[ Voor 17% gewijzigd door Snarfie31 op 19-05-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Snarfie31 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:08:
[...]

Hoeveel panelen heb je op je dak.
20 * SF165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
3900/20 = 195 w/p voor je zwakste paneel mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Snarfie31 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:20:
[...]

3900/20 = 195 w/p voor je zwakste paneel mooi resultaat.
Pas maar op...straks krijgen we hier weer te horen dat mijn SF's omgestickert zijn ;-) En dat mijn SF-165's eigenlijk SF-195's moeten heten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
toxict schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:21:
[...]

Pas maar op...straks krijgen we hier weer te horen dat mijn SF's omgestickert zijn ;-) En dat mijn SF-165's eigenlijk SF-190's moeten heten :P
Ah ok dat is het dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

migjes schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:10:
[...]

iets zo als tigo, dat kan. geen probleem.
Een SolarEdge IndOP (werkt met elke omvormer) optimizer per paneel is ook een mogelijkheid.

Nadeel van SolarEdge IndOp is wel dat je een speciaal kastje nodig hebt om de optimizers te activeren (SafeDC uitzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
En dat mijn Omnik 3K-TL2 eigenlijk een Omnik 4K o.i.d. is. :P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
toxict schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:05:
[...]

leuk he.
zag net mijn mono 1900Wp (10x suntech)
ook even naar de 2050W schieten, en dat terwijl de mpp niet verder gaat als 2000W >:)
(ik heb de logging nu ook even op sneller als een seconde gezet.)

maar helaas leveren die piekjes erg weinig op.
moet het toch hebben van de +/-600W die nu er gemiddeld uit komt. :-(

het is eigenlijk simpel te verklaren, de panelen worden wel getest bij 1000W/m2, maar de natuur is grilliger.
buiten kan het goed oplopen naar de 1200W/m2 etc etc.....
Carbon schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:22:
[...]
Een SolarEdge IndOP (werkt met elke omvormer) optimizer per paneel is ook een mogelijkheid.

Nadeel van SolarEdge IndOp is wel dat je een speciaal kastje nodig hebt om de optimizers te activeren (SafeDC uitzetten)
is ook een optie, maar ik wou eigenlijk eerst eens zien hoe de solivia er nu mee over weg gaat.
al is het maar ter lering en vermaak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@migjes
Plaatjes plakken lukt niet, dan maar niet.

bedankt

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zonnevis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:35:
@migjes
Plaatjes plakken lukt niet, dan maar niet.

bedankt
dat klopt.
plaatjes hier neer zetten is wel een trucje die niet voor iedereen even makkelijk is.

maar je berekend een 800kWh, en dat vind ik best wel veel.
nu is zeggen wat je set zou moeten opleveren erg lastig.
(ik doe hier een domme poging:
ik heb in mijn stad een set met 12X275Wp hangen op een omvormer met erg veel ruimte.
en die doet ongeveer 3550kWh.
als ik dat dan weer terug reken naar jouw set.
is dat ongeveer 3200kWh per jaar wat je opbrengst zou moeten zijn maximaal.
maar dan moet alles ook echt heel erg mee zitten.
en deze cijfers zijn zo onzinnig, want een hele hoop factoren heb ik dan niet mee genomen.
dus neem ze met niet een korreltje zout, maar een hele kilo.)

wat is eigenlijk je kWh/kWp (of het aantal kWh per jaar?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Carbon schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:50:
LG nieuws:

LG300N1K-G4 Neon2 300Wp fullblack.

Verschillen met de LG300N1C-B3

Fullblack
Verbeterde mechanische belastbaarheid.
Betere prestaties bij hoge temperaturen.
Product garantie 12 jaar (was 10).
12 ipv 3 busbars.

Datasheet

Leverbaar: juni 2015
Hmmmm....
Migjes... Je hebt zo meteen oude rotzooi!!! 8)7
En ik ook. Blijf ik zitten met onverkoopbaar spul. :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:21:
[...]

Hmmmm....
Migjes... Je hebt zo meteen oude rotzooi!!! 8)7
En ik ook. Blijf ik zitten met onverkoopbaar spul. :?
lol, dat is normaal.
en een paar busbars extra dat doet niet zo heel veel, het blijft 300Wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:23:
[...]

lol, dat is normaal.
en een paar busbars extra dat doet niet zo heel veel, het blijft 300Wp ;)
Ach.
ik kan er altijd een paar mooie tafels van maken heb ik gezien.
En anders hang ik ze aan de muur als TV... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@migjes
Mijn "oude set" is met 12 panelen 3000Wp met een 3KW omvormer helling 28 graden precies op ZW.
over 2014 een opbrengst van 2350kWh.
Mijn berekeningen zijn zeer conservatief of zo negatief mogelijk genomen. Ook nog op 2 manieren gedaan.
1. mbv het actuele aantal zonneuren en dan Wp en instraling etc. uitkomst was 815 kWh.
2. mbv de opbrengst (kW grafiek) het oppelvlak grof berekend kW*uren, uitkomst was 850 kWh. Ik heb hier de diverse opbrengsten over het jaar verdeelt een interpolatie toegepast. (Leve het spreadsheet)

Is heel veel, dat weet ik. terwijl theoretisch mijn oude set max. 2700kWH zou kunnen opbrengen. Dus zou in theorie mijn opbrengst maar 350 kWh achter blijven.

De schaduw beslaat, afhankelijk van het jaargetijde, 1 tot 6 panelen. Dit heb ik gesimuleerd door mijn woning en die van de buurman in sketchup te tekenen. Werkt perfect en de schaduwen komen overeen met de dippen in mijn grafiek.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Jeuj! 2730w uit 2575Wp op een SE2200, lekker dagje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zonnevis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:02:
@migjes
Mijn "oude set" is met 12 panelen 3000Wp met een 3KW omvormer helling 28 graden precies op ZW.
over 2014 een opbrengst van 2350kWh.
Mijn berekeningen zijn zeer conservatief of zo negatief mogelijk genomen. Ook nog op 2 manieren gedaan.
1. mbv het actuele aantal zonneuren en dan Wp en instraling etc. uitkomst was 815 kWh.
2. mbv de opbrengst (kW grafiek) het oppelvlak grof berekend kW*uren, uitkomst was 850 kWh. Ik heb hier de diverse opbrengsten over het jaar verdeelt een interpolatie toegepast. (Leve het spreadsheet)

Is heel veel, dat weet ik. terwijl theoretisch mijn oude set max. 2700kWH zou kunnen opbrengen. Dus zou in theorie mijn opbrengst maar 350 kWh achter blijven.

De schaduw beslaat, afhankelijk van het jaargetijde, 1 tot 6 panelen. Dit heb ik gesimuleerd door mijn woning en die van de buurman in sketchup te tekenen. Werkt perfect en de schaduwen komen overeen met de dippen in mijn grafiek.
a, oke ik heb aardig vertrouwen dat je een gedegen goede berekening hebt gemaakt. ;)
klinkt netjes en cijfers kloppen wel heb ik het vermoeden.

je zou iets van tigo/solaredge kunnen toepassen.
maar schaduw blijft schaduw.
de string zal zeker het beter blijven doen, maar je haalt er nooit de volle 850kWh uit.
laat ik maar 450kWh zeggen :? (totaal uit de lucht gegrepen getal, niks aan ophangen graag.)
en of je het daar voor wil doen? dat moet je zelf bepalen.
het lijkt mij een vrij dure oplossing voor een beetje winst.

maar even zonder een speciaal merk. (van alles zou je ook voor andere merken kunnen vervangen)
zelf zou ik het niet doen voor het beetje extra opbrengst.
maar als je een uitbreiding wenst, kun je het wel doen.
ik geef een voorbeeld:
men nemen 18X een solaredge optimizer.
hangen de 12 panelen er aan.
de overige 6 hang je dan nieuwe panelen bij, op b.v. no dak.
doordat je optimizers gebruikt kun je ook verschillende richtingen met de panelen hebben.
door verschillende richtingen of hoeken, leveren de panelen niet op het zelfde moment hun top vermogen.
en zou je dat op de zelfde omvormer kunnen blijven houden.
dan vind ik het allemaal wel wat sneller kosten effectief.

(ik geef je allen maar het idee, ik zie je situatie niet, dus zelf even over nadenken of het niet beter kan als ik het schrijf. ;)
misschien een schuurtje die je dan er bij kunt koppelen etc etc etc.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Gewoon Tigo pakken met twee omvormers. Ik vind Tigo nog steeds flexibeler ondanks het feit dat het hier amper besproken wordt.

ik heb al een stukje tekst over Tigo klaar en aan een TS gemeld, maar het is nog niet geplaatst

[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 19-05-2015 13:37 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:36:
Gewoon Tigo pakken met twee omvormers. Ik vind Tigo nog steeds flexibeler ondanks het feit dat het hier amper besproken wordt.

ik heb al een stukje tekst over Tigo klaar en aan een TS gemeld, maar het is nog niet geplaatst
tigo/solaredge, het maakt mij niet uit.
is meer een leverancier probleem als merk probleem.

dus je hoeft echt geen reclame te lopen maken hier. >:)

(en voor sommige installaties maakt het wel uit, maar dat is per situatie anders. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjuppie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:54:
@swapevent: want?
zolang er maar geen verbruikers tussen zitten op dezelfde groep, is dit op zich een prima oplossing volgens mij hoor.
zodra het meer dan het max in te voeden vermogen is op een bestaande groep dient het voedende aparte rechtstreeks op een aparte groep aangesloten te worden.
dit mag niet middels een stopkontakt constructie.

persoonlijk zie ik t issue ook niet maar het zou vervelend zijn als er later wat gebeurt en je verzekering gebruikt dit om moelijk te gaan doen.
beter dan nu dit corrigeren als achteraf gezever
Pagina: 1 ... 9 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.