Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:36:
Vraagje over de terugverdientijd van een PV installatie. Diverse aanbieders en online tools rekenen een terugverdientijd van een PV installatie voor van zo'n 8 tot 10 jaar. Volgens mij is dat echter maar net wat je bestempelt als 'terugverdientijd'.

Zie onderstaand rekenvoorbeeld op basis van een installatie van 6 panelen met een totaalprijs inclusief installatie van 2400 euro. Ik heb gerekend met een netto spaar/beleggingsrendement van 2% op jaarbasis en ook met een stijging van de energieprijs van 2% op jaarbasis. (Allebei aannames, ik weet het.)

[afbeelding]

Deze berekening laat zien dat de aanschafprijs van 2400 euro na 8 jaar inderdaad is 'terugverdiend' met de opbrengst van de installatie. In die acht jaar zou die 2400 euro met 2% rendement echter 2812 euro zijn geworden, dus daarmee rekening houdend is de terugverdientijd 9 jaar.

Echter, aan het eind van die 9 jaar heb je met zonnepanelen 107 euro cash in hand, terwijl je met sparen of beleggen op 2868 euro uit schoon in het handje uitkomt. Wil je écht netto rendement maken boven sparen of beleggen, dan ben je volgens dit rekenvoorbeeld eigenlijk gewoon 20 jaar verder. En dan is de (waarschijnlijk) noodzakelijke vervanging van de omvormer nog niet meegenomen.

Vraag is: Klopt mijn redenatie of maak ik ergens een enorme denkfout?
Het klopt toch niet helemaal.

Je hebt aan het begin ofwel 2400 euro op de spaarrekening, ofwel 0 euro plus die zonnepanelen. Je hebt niet -2400 euro en die zonnepanelen.

Die berekening in jouw post doet het voorkomen of je ofwel 2400 euro op de spaarrekening hebt, ofwel een schuld van 2400 euro (4800 euro verschil dus); dat klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Vraagje over de terugverdientijd van een PV installatie. Diverse aanbieders en online tools rekenen een terugverdientijd van een PV installatie voor van zo'n 8 tot 10 jaar. Volgens mij is dat echter maar net wat je bestempelt als 'terugverdientijd'.

...verhaal....

Volgens mij maak je een hele grote denkfout en een kleine denkfout :+

In de rechterkolom moet je toch echt beginnen met 0 euro en niet met -2400 euro.

Verder ligt dit anders voor mensen die VRH betalen. Los van dat je al bijna nergens meer 2% krijgt, wordt dat beperkte rendement ook nog opgegeten door de VRH belasting.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:32
nvm, denkfoutje ;)

[ Voor 97% gewijzigd door x-RaY99 op 15-05-2015 15:49 ]

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie onderstaand rekenvoorbeeld op basis van een installatie van 6 panelen met een totaalprijs inclusief installatie van 2400 euro. Ik heb gerekend met een netto spaar/beleggingsrendement van 2% op jaarbasis en ook met een stijging van de energieprijs van 2% op jaarbasis. (Allebei aannames, ik weet het.)

[afbeelding]

Deze berekening laat zien dat de aanschafprijs van 2400 euro na 8 jaar inderdaad is 'terugverdiend' met de opbrengst van de installatie. In die acht jaar zou die 2400 euro met 2% rendement echter 2812 euro zijn geworden, dus daarmee rekening houdend is de terugverdientijd 9 jaar.

Echter, aan het eind van die 9 jaar heb je met zonnepanelen 107 euro cash in hand, terwijl je met sparen of beleggen op 2868 euro uit schoon in het handje uitkomt. Wil je écht netto rendement maken boven sparen of beleggen, dan ben je volgens dit rekenvoorbeeld eigenlijk gewoon 20 jaar verder. En dan is de (waarschijnlijk) noodzakelijke vervanging van de omvormer nog niet meegenomen.

ook maak je een fout met 2868 je bespaart energiekosten die je dus niet hoeft te betalen wat je uit eindelijk cash kunt pinnen.
2% rente lijkt mij sterk. de hoogste rente tot nu toe is 1,5 waarbij je minimaal geld iedere maand moet inleggen. die daarna komt is knab met 1,45% waarbij een rekening 5 euro per maand kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:44:
[...]
Die berekening in jouw post doet het voorkomen of je ofwel 2400 euro op de spaarrekening hebt, ofwel een schuld van 2400 euro (4800 euro verschil dus); dat klopt dus niet.
Dat claim ik toch ook niet? De meest rechter kolom is de netto opbrengst van de panelen. Die is direct na aanschaf dus negatief, en heeft negen jaar nodig om in de plus te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:47:
[...]

Dat claim ik toch ook niet? De meest rechter kolom is de netto opbrengst van de panelen. Die is direct na aanschaf dus negatief, en heeft negen jaar nodig om in de plus te komen.
ook dat klopt niet want het geld wat je overhoud geeft direct 1,45% rente op je knab rekening dat zou je er dan ook bij moeten tellen. het is trouwens een nobrainer om ook maar stil te staan over de terug verdien tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:47:
[...]

Nee dat klopt toch echt niet.

Persoon A heeft 2400 euro en laat het op z'n bank staan: banksaldo 2400

Persoon B heeft 2400 euro en geeft het uit aan zonnepanelen: banksaldo 0

Zeker geen -2400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:50:
[...]

Zeker geen -2400
juist en de besparing die je hebt met zonnepanelen gaat de banksaldo oplopen mits je het natuurlijk niet uitgeeft aan andere dingen. als je echt wilt verdienen vervang je wasmachine/droger/koelkast tot minstens a++ modellen isoleer.verkoop je grote auto en koop een kleine zuinige diesel etc. daarmee is een terugverdientijd onder de 5 jaar(op isolatie/auto na) en bij isoleren verhoog je de waarde van je huis(ivm ander energielabel)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:38
Ik kom op 8,5 jaar.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/ezga9y.png

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:50:
[...]
Zeker geen -2400
Dat snap ik. Maar de laatste kolom is niet het banksaldo, maar de netto opbrengst = (totaalopbrengst - aanschafprijs). Dat begint per definitie negatief.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:55:
[...]

Dat snap ik. Maar de laatste kolom is niet het banksaldo, maar de netto opbrengst = (totaalopbrengst - aanschafprijs). Dat begint per definitie negatief.
Uit rekenkundige investeringsoogpunt is het wellicht juist maar dit kun je achterwegen laten want je bent gewoon een consument, het probleem van de meeste consumenten is het terugverdienen en maar klagen. ze stellen zich teveel op als macro-economen. dat is het probleem met pvharkers de vorige bewoner van het huis waar ik nu woon die had spotjes die 40watt per stuk(8 keer) verbruikte in de aanbouw en PV op het dak(zuid en noord 8)7 ) dat hele noord systeem had niet gehoeven als hij gewoon zijn spotjes had vervangen en al de energieslurpers had vervangen. but we all know alot of dutch people are like penny wise pound foolish.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Vraagje over de terugverdientijd van een PV installatie.
.....
heeft je bespaarde geld niet ook recht op dezelfde 2% rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batsma schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:01:
[...]

waar haal jij die 2% vandaan leef je nog in 2014? http://www.sparen.nl/spaarbanken-vergelijken tevens zou je het tabje duurzaam sparen moet aanvinken en dan kom je op 1,25%

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Niet online
volgens mij reageer ik op een rekenvoorbeeld van een ander, misschien moet je de quote even lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batsma schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:04:
volgens mij reageer ik op een rekenvoorbeeld van een ander, misschien moet je de quote even lezen
dat klopt maar de requote is eigenlijk ook meer voor de Op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batsma schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:01:
[...]
Klopt, dat heb ik inderdaad niet meegerekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:29
Op dit moment ben ik aan het overwegen en oriënteren mbt het aanschaffen van zonnepanelen.
Ik zoek alleen een betrouwbaar bedrijf welke mij Hiermee kan helpen. Installatie verzorg ik zelf, ik heb het bedrijf met de zon gevonden en was eerst positief verrast tot dat ik ging googelen en erg veel ontevreden klanten had gevonden.

Dus wie o wie kan me helpen aan een betrouwbaar bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Conclusie SF op Steca 500 voor de geïnteresseerden (had PB's ontvangen)

De resultaten zijn binnen.

Ik draaide sinds september 2013 met 2 panelen parallel in serie maar vond de opbrengst over het hele jaar tegenvallen, namelijk 800kWh/kWp. Nu speelt natuurlijk wel mee dat mijn SF onder een hoek van 7,5 graden liggen en relatief vaak in de schaduw liggen.
Omdat je uit de Steca 500 geen informatie kan krijgen had ik geen idee wat er gebeurde en daarom heb ik een DC volt/ampère meter gekocht en aangesloten. Het blijkt dat het voltage van de set wanneer deze 2x2 aangesloten is geregeld boven het mppt bereik komt waardoor er mogelijk opbrengst verloren gaat. De Steca kan maximaal 525W DC verwerken en DC volt maal ampère op de aangesloten volt/ampère meter geeft aan dat bij 2x2 de Steca vaak maximaal draait.
Ik was nieuwsgierig wat er ging gebeuren als ik alle 4 panelen parallel zou aansluiten. Het voltage is dan mooi binnen mppt bereik (rond de 84V meestal), echter loopt er bijna continu een stroom van 5 ampère (meer kan de Steca 500 niet verwerken). Het voltage gaat af en toe wel omhoog naar 93V, maar met 93V maal 5 ampère blijft de opbrengst (DC) hangen op +/- 440W AC.

Conclusie = 2x2 levert dus meer op dan alle 4 parallel en daarom heb ik de panelen weer aangesloten zoals vanaf het begin.

Wil je het onderste uit de kan, dan zou je 2 Steca 300 kunnen overwegen of een willekeurige 1K omvormer.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:05:
[...]

Klopt, dat heb ik inderdaad niet meegerekend!
Maar ik wel (zie berekening) 8)

[ Voor 6% gewijzigd door MichielFRL op 15-05-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geldermalsen schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:06:
Op dit moment ben ik aan het overwegen en oriënteren mbt het aanschaffen van zonnepanelen.
Ik zoek alleen een betrouwbaar bedrijf welke mij Hiermee kan helpen. Installatie verzorg ik zelf, ik heb het bedrijf met de zon gevonden en was eerst positief verrast tot dat ik ging googelen en erg veel ontevreden klanten had gevonden.

Dus wie o wie kan me helpen aan een betrouwbaar bedrijf.
je moet onthouden dat je alleen maar klagers ziet op internet als iets positief gaat hoor je mensen weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Laatst online: 10:29
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:06:
[...]

je moet onthouden dat je alleen maar klagers ziet op internet als iets positief gaat hoor je mensen weinig.
Uiteraard houd ik hier rekening mee, echter zijn het er erg veel en steeds dezelfde klachten. Heeft u ervaring met de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er een van mijn omvormers gekocht zoals ik het idee krijg zoals ik de klachten lees zijn het voornamelijk garantieafhandeling klagers die zonne uren mislopen overduidelijk mensen die maar willen verdienen zoveel mogelijk en zo lang mogelijk. ontevreden mensen die niks mensenlijk kunnen indenken(bedrijf kan het druk hebben de garantieverzending vanuit pv bedrijf is nog niet binnen etc. etc.) zonnepanelen horen mensen te kopen vanuit een meer groen hart en het feit dat we samen er voor kunnen zorgen om minder uit te stoten maar mensen die zonnepanelen kopen doen het eigenlijk alleen maar voor de centen. ik heb het idee dat winkelmann uit Hengelo een prima leverancier is. verkopen voornamelijk goede merken en bijna geen wangtang spullen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:55:
[...]

Dat doet er niet veel aan af. De kolom cummulatief staat dan eigenlijk gelijk aan de bankrekening van Persoon B met zonnepanelen.
In jaar 9 ben je dus voorbij je break-even, en heb je al meer geld dan met persoon A met spaarrekening.

Na 20 jaar staat er dus 7,4K op de rekening, zie je eigen berekening. ipv 3,5K van de spaarder, persoon A.

Met andere woorden, jij komt zelf ook op een terugverdientijd van 8 tot 10 jaar, dat heb je alleen nog niet door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:28:
[...]

Dat doet er niet veel aan af. De kolom cummulatief staat dan eigenlijk gelijk aan de bankrekening van Persoon B met zonnepanelen.
In jaar 9 ben je dus voorbij je break-even, en heb je al meer geld dan met persoon A met spaarrekening.

Na 20 jaar staat er dus 7,4K op de rekening, zie je eigen berekening. ipv 3,5K van de spaarder, persoon A.

Met andere woorden, jij komt zelf ook op een terugverdientijd van 8 tot 10 jaar, dat heb je alleen nog niet door :+
in de loop der jaren moet je de omvormer vervangen en kan je er ongeveer zon 1500 euro van aftrekken. maar alsnog veel meer dan een bankspaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:28:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, mijn denkfout is me inmiddels duidelijk. 8)7 De laatste kolom is feitelijk de meeropbrengst tov sparen. Voornaamste punt wat roet in het eten kan gooien is dus eigenlijk de mogelijke versobering van de salderingsregeling vanaf 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:31:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, mijn denkfout is me inmiddels duidelijk. 8)7 De laatste kolom is feitelijk de meeropbrengst tov sparen. Voornaamste punt wat roet in het eten kan gooien is dus eigenlijk de mogelijke versobering van de salderingsregeling vanaf 2020.
de salderingsregeling valt deels te takelen door je wasmachine aan te zetten tijdens piek opbrengst. nieuwe hebben allemaal(een beetje normaal geprijsde en geen budgetbak) automatisch tijdprogramma's

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En zolang mogelijk een oude meter aan te houden. Een schijf die terugdraait is een schijf die terugdraait.

Niks fancy, niet moeilijk.

Al dat gedoe over "slimme meters". We hebben tientallen jaren zonder slimme meters kunnen doen, dus dat kan nog lang doorgaan ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:37:
En zolang mogelijk een oude meter aan te houden. Een schijf die terugdraait is een schijf die terugdraait.

Niks fancy, niet moeilijk.

Al dat gedoe over "slimme meters". We hebben tientallen jaren zonder slimme meters kunnen doen, dus dat kan nog lang doorgaan ;)
Oude meter houden zit er voor mij niet in, ik heb een nieuwbouwhuis met slimme meter en apart terglevertelwerk (twee zelfs om precies te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Indien je ook al een vrijstelling heb bereikt met eigen vemogen ik meende iets van 40.000,- euro dan betaal je daar boven als nog 1,2 % vemogens rendements heffing op die 2.400,- euro. Dus (voor rijke tata's) is die 2.400,- als nog belast met 1,2 % maakt netto rendement 2 - 1,2% slecht 0,8% tja en de rente staat allang niet meer op 2% word het nog minder tot nihile.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En op break even point is het wel betaald maar heeft dat spul op dak nog een restwaarde na 8 jaar, of laten we dat gemakshalve ook weg?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Laatst online: 02-08 11:07
Na 9 maanden zonder panelen geleefd te hebben, heb ik vorige week 10 stuks SF 170wp op het dak van onze nieuwe woning gelegd. De andere 10 staan nog in de slaapkamer omdat ik niet alle middenklemmen heb binnen gekregen. Deze zijn uitverkocht bij diverse groothandels, aldus de leverancier uit Drachten.
In elk geval heb ik de 10 stuks wel in bedrijf kunnen nemen.

Wil eigenlijk niet wachten tot de resterende klemmen worden nageleverd. Via google kan ik weinig leveranciers vinden die uit voorraad tegen normale prijzen kunnen leveren.

Het gaat om Schletter middenklem 35mm zwart type 130002-901

Iemand misschien nog een adresje of zelf nog 17 stuks over voor een mooi prijsje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 09:46
WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:01:
[...]

Ha weer een infectie met met PV virus.....
Klopt :) en het duurzaamheidsvirus :) met lw warmtepomp en veel isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ariemaiden schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:27:
Na 9 maanden zonder panelen geleefd te hebben, heb ik vorige week 10 stuks SF 170wp op het dak van onze nieuwe woning gelegd. De andere 10 staan nog in de slaapkamer omdat ik niet alle middenklemmen heb binnen gekregen. Deze zijn uitverkocht bij diverse groothandels, aldus de leverancier uit Drachten.
In elk geval heb ik de 10 stuks wel in bedrijf kunnen nemen.

Wil eigenlijk niet wachten tot de resterende klemmen worden nageleverd. Via google kan ik weinig leveranciers vinden die uit voorraad tegen normale prijzen kunnen leveren.

Het gaat om Schletter middenklem 35mm zwart type 130002-901

Iemand misschien nog een adresje of zelf nog 17 stuks over voor een mooi prijsje??
Met wat zoek werk http://www.ebay.de/sch/i....ttelklemmen+35mm&_sacat=0
danwel niet zwart maar je zou even verder kunnen zoeken op ebay=de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:57:
[...]

Indien je ook al een vrijstelling heb bereikt met eigen vemogen ik meende iets van 40.000,- euro dan betaal je daar boven als nog 1,2 % vemogens rendements heffing op die 2.400,- euro. Dus (voor rijke tata's) is die 2.400,- als nog belast met 1,2 % maakt netto rendement 2 - 1,2% slecht 0,8% tja en de rente staat allang niet meer op 2% word het nog minder tot nihile.
Heel goed punt en laat nou net de rente op 1,5max staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook gemakshalve vergeten wordt in bovenstaand staatje is inflatie, tot nu toe 1,6% als ik het CBS mag geloven. Van die €2400 is helaas nog maar €2361,60 over medio april. Dat maakt die rente nooit niet goed. ;)

Eergisteren chinese omvormertje van de solartafel vervangen voor een stokoud OK4E exemplaar en dat werkt toch een stuk beter. Ipv 45W max gaat de OK4E wel tot zijn max van 93W. Maakt de dagopbrengst met 0,5kWh toch een stuk beter dan de 0,2 à 0,3kWh die het chineesje wist te verwerken. Beiden gemeten met opbrengststekkermeter. :+

Was er niet iemand die nog een aansluitkabel van zo'n dingetje zocht? :? Ik heb er eentje over.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:51:
Wat ook gemakshalve vergeten wordt in bovenstaand staatje is inflatie, tot nu toe 1,6% als ik het CBS mag geloven. Van die €2400 is helaas nog maar €2361,60 over medio april. Dat maakt die rente nooit niet goed. ;)

Eergisteren chinese omvormertje van de solartafel vervangen voor een stokoud OK4E exemplaar en dat werkt toch een stuk beter. Ipv 45W max gaat de OK4E wel tot zijn max van 93W. Maakt de dagopbrengst met 0,5kWh toch een stuk beter dan de 0,2 à 0,3kWh die het chineesje wist te verwerken. Beiden gemeten met opbrengststekkermeter. :+

Was er niet iemand die nog een aansluitkabel van zo'n dingetje zocht? :? Ik heb er eentje over.
Is het wat om zo'n ok4e te gebruiken? Qua aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Laatst online: 02-08 11:07
PClop schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 18:50:
[...]

Je hebt net iets langer gezocht. d:)b
Bedankt voor de info. Ik had al wel gekeken op amazon.de maar niet op ebay.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Thijs8472 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:02:
Nog even over die SE2200, ik dacht dat het bij 2300W wel op was, niet dus :)

[afbeelding]

Ik heb toch wel even getwijfeld om met 2575Wp voor de SE2200 te gaan maar tot nu toe is er niet afgetopt dus eigenlijk ben ik wel blij dat ik me het verschil met de SE3000 uitgespaard heb.
Wij haalden vorige week na een kleine regenbui ook ineens ons maximale vermogen (als je alle panelen optelt, zuid en west), 10.6kW op een SE9K omvormer. Logging kwam in pvoutput, heb het helaas niet op het display zien staan. Wellicht dat er zelfs een hogere piek is geweest dus, maar pvoutput heeft deze in ieder geval gemeten.
http://pvoutput.org/intra...560&sid=37119&dt=20150506

Vanmiddag 10.027 Watt volgens pvoutput, tijdens de wisselende bewolking en het lekkere koele briesje!
http://pvoutput.org/intra...560&sid=37119&dt=20150515

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spam*

[ Voor 97% gewijzigd door RoD op 28-05-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

[afbeelding]

Geen echte denkfout, maar bij veel mensen wordt het duidelijker als je ieder jaar de kosten voor energie als bedrag neerzet en de opbrengst van de panelen dat als negatief bedrag (besparing) naast zet. Als je de opbrengst van de panelen als "winst" neerzet, lijkt het alsof je dat bedrag aan het eind overhoudt.

Simpel uitgedrukt : door zonnepanelen aan te schaffen, betaal je 8-9 jaar energierekening vooruit. Na die periode heb je in beide gevallen 0 euro op je rekening staan, maar in het ene geval wel panelen liggen en dus nog eens 10-20 jaar gratis energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:14:
[...]

Is het wat om zo'n ok4e te gebruiken? Qua aansluiten?
Zonder originele stekker niet, de aansluitpunten zitten eng dicht bij elkaar en openmaken is er niet echt bij. De boel zit ingegoten met een soort van hars. Maar werken doet het prima, zelfs na 10 jaar trouwe dienst. Ik heb er wat van MP af en als je rekening houdt met het maximale vermogen werkt het goed.

Ik heb er een thinfilm paneeltje aan hangen die ik getransformeerd heb tot tuintafel en 0,5 kWh per dag uit 120Wp vind ik meer dan prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 17:59
Ik was op zoek naar zo'n kabeltje, heb ook een ok4 omvormer destijds gekocht voor klein paneeltje (4x35) en dacht dat kabel snel te fixen was :(

Is het voltage van dat paneel niet te hoog voor een ok4e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
To buy or not to buy

Ondertussen ligt het dak van mijn huis vol. De enige ruimte die ik nog heb is een schuurdak richting NoordOost met een hoek van 20 graden. 3 bij 2 meter.

Zou het zin hebben om daar 4 panelen Tsmc 1xx watt op te leggen op een mastervolt soladin 600 of een omnik tl1.0. Wat zou de opbrengst zijn per jaar? Of kan het ook met 3 panelen van 270watt maar dan mono of poly?

Installatie kosten zijn 0. Kan ik zelf. Alleen nog 6 meter rail nodig, dakhaken heb ik nog. De panelen en de inverter moet ik nog kopen. ROI moet wel uitkomen op 5 a 6 jaar 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09:03
frk123 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:12:
To buy or not to buy

Ondertussen ligt het dak van mijn huis vol. De enige ruimte die ik nog heb is een schuurdak richting NoordOost met een hoek van 20 graden. 3 bij 2 meter.

Zou het zin hebben om daar 4 panelen Tsmc 1xx watt op te leggen op een mastervolt soladin 600 of een omnik tl1.0. Wat zou de opbrengst zijn per jaar? Of kan het ook met 3 panelen van 270watt maar dan mono of poly?

Installatie kosten zijn 0. Kan ik zelf. Alleen nog 6 meter rail nodig, dakhaken heb ik nog. De panelen en de inverter moet ik nog kopen. ROI moet wel uitkomen op 5 a 6 jaar 😊.
ik zou toch proberen een steca500/soladin600 te gebruiken.
anders moet je een groep aan leggen (of splitsen).

een steca500 met
1 of 2 van deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
en dan mixen met:
http://www.sun-solar.nl/i...10-wp-zwart-zonnepanelen/
(die 2 panelen zijn mixbaar in 1 string)
en dan moet je het dakje toch aardig vol kunnen krijgen.
en de steca is dan iets onder gedimensioneerd voor noord. ;)

maar vele andere opties te verzinnen.

edit:
met 2x 270Wp + 1x210Wp
heb je dan 106+106+80,8 = 292.8
dan nog 2x 0,8 voor tussen klemmen.
plus 2x eindklemmen.
redelijk 3 meter. ;)
en een Vmpp van ongeveer 130-140V wat een steca prettige vind.
(een heel klein beetje te hoog, maar dat hoort bij onder dimensioneren voor noord. ;) )

de opbrengst is lastig te schatten, ik denk ergens tussen de 400-600kWh per jaar.
maar pin me er niet op vast. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 16-05-2015 11:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inflatie is een groot woord en vaak uit zijn verband gerukt als ik voornamelijk computer onderdelen koop heb ik veel te maken met onderdelen die dalen in prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Solartafel? Plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Zo iets maar dan selfmade, en levert terug aan het net ipv naar een akku. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetzone.nl/userfiles/sun-table%20large_w606.jpg
http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=5345#.VVcVcVKAkwc
en http://www.interieurjournaal.com/duurzame-tafel-wint-prijs/

En dat heeft ti mooi gedaan d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door PClop op 16-05-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:45:
[...]

Tot nu toe geen antwoord..... :?

Toch heeft migjes gelijk. Even een voorbeeld.

Mijn maat hier in de buurt (niet gehinderd door kennis van PV zaken) wil ook SF. Zijn dak ligt (bijna) vol met PV, hij heeft een aantal WP's L/L en komt kWh's te kort op jaarbasis, Wat zijn dan de opties??

Wp per m2 natuurlijk :+

En dan scoren de Yingli's en (nog hoger) lg neonx door migjes genoemd veel beter.

Gasschuif heeft hem al advies gegeven om zijn oude panelen op MP te zetten (levert best nog wel wat op) en het hele dak vol met hoog renderende mono's te gooien.geen SF dussh....
Klopt
Omdat jullie beide per m2 blijven rekenen. Neonx is helemaal een slecht voorbeeld, paneeltje van 350,-

Als je 3000Wp koopt (beide voor 1,20 Wp in de markt) wat brengt het meeste op en is de tvt dus het kortst?
Bij de specials zoals neonx en andere hr panelen ligt de aanschaf veel hoger.

Meer kWh dan nodig is leuk maar geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:39:
[...]

Klopt
Omdat jullie beide per m2 blijven rekenen. Neonx is helemaal een slecht voorbeeld, paneeltje van 350,-

Als je 3000Wp koopt (beide voor 1,20 Wp in de markt) wat brengt het meeste op en is de tvt dus het kortst?

De LG neon 300 is per wp toch echt niet duur.
84cent.
En het rendement is een stuk hoger ;)

http://shop.winkelman-zon...1371/lg-zonnepanelen.html

Of is er ergens een nog goedkoper adres?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 270 van LG schijnt in de loop van dit jaar te verdwijnen, en dan word de 300neon het instapmodel.
De prijs zal dan nog wel wat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:54:
[...]

De LG neon 300 is per wp toch echt niet duur.
84cent.
En het rendement is een stuk hoger ;)

http://shop.winkelman-zon...1371/lg-zonnepanelen.html

Of is er ergens een nog goedkoper adres?
Rekenfoutje? 330,- /300Wp 1,09
Koop 10 paneeltjes en je bent voor dezelfde 3000Wp al 3300,- kwijt zonder omvormer, voor 650,- minder dan dat heb je dus de 3,1 power set van SF.
http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-3-1/

Hier onder
Ok, paneeltjes iets goedkoper + ex btw prijs koop jij alleen panelen voor 2600,- en ik een complete set.

3000Wp mono x
3000Wp solar frontier

Welke set geeft de meeste kWh ?
Ja dan neemt de mono x minder ruimte in, wat koop ik daar voor als beide past?
:)

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:04:
[...]

Koop 10 paneeltjes en je bent voor dezelfde 3000Wp al 3300,- kwijt zonder omvormer, voor 650,- minder dan dat heb je dus de 3,1 power set van SF.
Je krijgt toch de btw retour?
0.84 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje112 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 09:27:
Ik was op zoek naar zo'n kabeltje, heb ook een ok4 omvormer destijds gekocht voor klein paneeltje (4x35) en dacht dat kabel snel te fixen was :(

Is het voltage van dat paneel niet te hoog voor een ok4e?
Op zich is er best een kabel aan te fixen, je kunt ronde kabelschoentjes gebruiken die bij dhz zaken e.d. te vinden zijn. Kabeltje wat ik over heb is wel een erg gebruikt exemplaar en zeker niet meer buiten te gebruiken. De schoen zeg maar is uitgedroogd en ingescheurd maar voor binnen is dat prima.

Dat dacht ik ook met 60Voc maar het werkt prima. Belast zit ik heel ietsjes onder de max van 50V. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:30:
[...]

Inflatie is een groot woord en vaak uit zijn verband gerukt als ik voornamelijk computer onderdelen koop heb ik veel te maken met onderdelen die dalen in prijs.
Je hebt waarde en waarde en jij haalt waarde en waarde door elkaar. :P Als ik een auto de showroom uit rij is ie ook ineens minder waard. :+
Je snapt prima wat ik bedoel. ;)
Die van mij vind ik mooier dan het andere voorbeeld. :+ Let niet op de zooi, dat is weer een ander (tuin)projectje. 8)
En de oplettende kijker ziet vast dat ik aan het bbq'en ben.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v630/Heribama/IMG_20150516_170841_zpsddd8pjeg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de vele testen bekijkt, staan er bijna of nooit een LG paneel bij!!
Waarom is dat?

Of blazen ze dan de concurentie weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:04:
[...]

Hier onder
Ok, paneeltjes iets goedkoper + ex btw prijs koop jij alleen panelen voor 2600,- en ik een complete set.

3000Wp mono x
3000Wp solar frontier

Welke set geeft de meeste kWh ?
Ja dan neemt de mono x minder ruimte in, wat koop ik daar voor als beide past?
:)
sorrie dan reken je weer naar jouw voordeel.
neonx is geen goed voorbeeld. (ja dat is duur.)
maar die is zeker goedkoper te krijgen als 330.
neem dan een yingly panda. (oow nee dan gaan we al onder de 210€, en nog inc btw.)
of een ja precium.
of of of etc....
zelfs een 150Wp sharp op markt plaats doet het nog beter als je de m2 niet uit maakt.
wat wil je, je eigen keuze bevestigt zien of een echt punt maken. :?

en hou eens op met alles naar jouw punt toe te rekenen en net te doen of een ander dat niet doet.
en kom eens met echte cijfers.
in plaats van dit soort onzin. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik reken niet naar mijn voordeel, dat kan ik ook van jou zeggen met de m2.

Ik reken gewoon per Wp, ik koop 3000Wp en kijk wat het me kost en wat het me opbrengt, meer niet.

Kom jij met 2e hands panelen, hou eens op.
Neem de yingi maar, daar 3000Wp van graag want dat is in kWh de persoon zijn verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redeneer zoals je wilt, maar ik wil zoveel mogelijk de warmtepomp in tanken.
kWh dus.(kWh is die waarde die je ook afrekenen mag)
de sf panelen doen vast wel 1kWh/kWp, mono ook, maar ik kan er niet zoveel van kwijt.
bij mono kan (en dat deed ik ook) er nog wat meer kwijt.
en zo te zien doet alles gewoon ook 1kWh/kWp.
dat gaat dus prima.
of dat met sf prima gaat ? ik weet het niet, ik word niet ingehaald ondanks al die mooie verhalen.
ik heb het jarenlang ook gedaan hoor, reteefficient maken, kWh/kWp, maar je koopt er geen krentebol voor.
met 33 200Wp mono op het dak moet de sf echt wel aan de bak wil er uit die 170 (~even groot)
33x170=>6000kWh uitkomen
oh ik lees net dat ook de 170Wp al flink groter is dan 200Wp mono.... bummer ik kan er dus niet 33 kwijt, minder dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En weer m2 , meer kwijt, meer kWh
Wat moet je er mee als je verbruik maar +/- 3000kWh is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem ze gewoon rol-co maar daarna niet piepen he

maar nog 1x dan.....
op de plek van 1x sf 170 past ook een yingli 265 of 240
hieruit valt hier zomaar 250kWh of zelfs 270kWh
ga jij dat met die sf 170 halen of ik ?
nee dus, nooit. ;w
en ja m2, zo blijft er ruimte voor een collector over.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 20:08 . Reden: je bent allang gevallen voor shell marketing geweld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daar gaat het niet om eric

De discussie begon dat er beweerd werd dat de sticker niet klopt op Sf en dat ze niet beter zijn.
Nog al een bewering imho, flasdata is 170Wp (feit)
Dus 3000Wp aan SF of 3000Wp aan mono is beide even groot (feit).
Dan leveren de SF meer kWh in het jaar dan de mono (feit).

Maar dan komt er een slap excuus als sticker klopt niet, als ik een 210Wp mono inschaalt als 170, meer m2 , kan ik niet kwijt, enz enz.
Blijkbaar zijn er wat mensen die spijt hebben van hun aankoop en dit goed praten met deze excuses of gaan er maar blind van uit dat iedereen een dak vol wil of de teller op 0 wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welk punt wil je nu eigenlijk maken ?
mijn punt is dat 1kWh gelijk is aan 1 uur wamtepomp verwarmen en uiteindelijk door salderen 0
kWh moet ik hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Migjes, dankjewel.
Ik zal maandag nog even kijken of dat 210 watt paneel er nog is. Staat op gereserveerd. Zelf nog wat onderzoek gedaan, 20 graden dakhoek met een NO richting geeft tussen de 70 en 80 % rendement. Is natuurlijk theoretisch.

Omnik tl1.0 zou moeten gaan werken met nog eens 3 panelen van Sharp (nu op,een soladin 600 en een enecsys), heb ik wel 6 optimizers nodig. Welke?

Ik wil eigenlijk van de soladins af, de omnik heeft namelijk wel een portal waar de performance wordt bijgehouden en de soladins kunnen alleen via rs232 worden aangesloten. En dat is mij nog steeds niet gelukt via een rs232 naar eth converter.

Wellicht te koop: Soladin 600. Enecsys microomvormer en een Kyocera KC120-2😃. Dat drukt mooi weer de kosten van de investering.

Gr Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:16:
welk punt wil je nu eigenlijk maken ?
mijn punt is dat 1kWh gelijk is aan 1 uur wamtepomp verwarmen en uiteindelijk door salderen 0
kWh moet ik hebben.
Dat een sf set beter presteert dan een mono set, met uitzondering van de kust, daar valt het voordeel wat weg.

Binnenland...... Zeker wel.

Als je perse naar 0 wilt incl warmtepomp en je hebt een erg hoog verbruik t.o.v je dak zal je anders moeten inderdaad, al kan het soms ook anders bijv , serre, tuinhuis, dak van de buren enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
SF staat anders wel elke dag op 1 in de Fryslan hitlijst, zie http://pvoutput.org/list.jsp?id=33464&sid=30673

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Heren, ik heb advies nodig. Ik heb mij al enigsinds in de materie ingelezen en ik wil gaan investeren in zonnepanelen op mijn dak. Dit is mijn situatie:

Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht en de volgende kleine wijzigingen gedaan:
  • Pompschakelaar bij oude pomp vloerverwarming geplaatst
  • Daar waar redelijk alles voor LED lampen vervangen (helaas net nieuwe tuinverlichting met 4x Tornado Philips aargh)
  • Mechanische ventilatie vervangen voor een Itho met afstandsbediening
Te doen:
  • C.v. ketel vervangen. De HR ketel is 17 jaar oud en zit op een niet-modulerende thermostaat. Staat wel tegenover dat we alleen beneden verwarmen en dat het een lage temperatuur systeem is ivm vloerverwarming (met extra radiatoren)
  • Dubbel glas is hier en daar mogelijk lek en dat is dramatisch voor de isolatie. Gelukkig geen lekke ruiten op de begane grond
  • Baby op komst, dus de stook- en energiekosten zullen wel iets om hoog gaan ;-)
  • Droger aanschaffen ivm baby ;-)
Vorig jaar hebben we verstookt:
  • 2431 kWh
  • 826 m3
We koken keramisch en zijn met twee personen. We verwarmen alleen de begane grond. Dat is iets onder het gemiddelde.

Halverwege dit jaar zijn de lampen voor LED vervangen, dus dat gaan we in de komende jaarrekening terug zien. Misschien dat het de droger gaat compenseren :X

Het huis zelf:
  • Is een rijtjeshuis
  • Weinig tot geen schaduw op het dak behalve de pijp van de C.v. en mechanische ventilatie
  • Heeft een mansarde dak: Wikipedia: Mansardedak
  • Hellingshoek is geschat 30 graden
  • Afmetingen van het dak van de rafter (het hoogste deel) is 1000 cm x 210 cm. Dit is 1 kant van het dak, utieraard ook nog een zelfde kant
Orientatie huis:
  • Voor staat op noord, achter op zuid
  • Dak valt naar west & oost
  • Lengte van het huis als noord 0 graden is, is 245 graden voor het westdak, 65 graden voor het oost dak.
  • Dus iets als WWZ en NNO
Qua panelen:
Hoe ik ook reken, ik denk dat ik op 9 of 12 panelen per dakdeel kom, uitgaande van 100 cm x 165 cm

Ik denk door de 2 pijpen dat er van de 10 meter 1 meter af gaat in de breedte
  • Dus 9 panelen staand monteren (1 meter ertussen dus voor de pijpen)
  • Of 2x 6 panelen liggend en dan 1,65m voor de pijpen laten
Het kan zijn dat de dakranden nog roet in het eten gooien. Ik weet niet tot hoever een paneel mag komen.

Omvormer:
Nog niet op georienteerd. Is sterk afhankelijk van het aantal panelen etc en is op dit moment nog totaal niet relevant.

The big question:
Dan is de grote vraag... of meteen beide dakdelen bedekken met mono (keuze voor mono ivm oost dak) of alleen het westdak bedekken met poly.

Als ik alleen west dak doe, dan zit ik qua opbrengst onder mijn huidig verbruik (geschat 80%). Maar als ik west + oost doe, dan weet ik haast zeker dat mijn toekomstig verbruik daar in past... maar dan ga ik er wel over heen.

Als ik gefaseerd doe, zit ik met 2 omvormers. Qua ruimte kan dat op zolder prima, maar dat is investeringstechnisch weer niet handig.

Qua kosten kan ik 5k neerleggen zonder problemen. Meer ook wel, maar ik heb 5k in gedachten als een redelijk bedrag.

Kortom: heeft er iemand suggesties?

P.s. de WAF factor ontbreekt nog helaas -O-

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
@Motrax
Waar staat die pijp? Aan de noord of zuid kant?
Als de pijp aan de noordkant staat zou je 9x 2 meter panelen (300Wp) kunnen doen.
Dan heb je het verbruik afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@Motrax
Misschien even een foto plaatsen
Wat is ligging Kust / binnenland.

Ik zou idd beginnen op WWZ met 9*300 Wp wat boven wordt voorgesteld
Totaal 2700 Watt moet je idd tussen 2500 en 2300 kWh mee kunnen opwekken.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:39:
[...]

Klopt

Als het dak bijna vol ligt wil je met die paar panelen die er nog bij kunnen zoveel mogelijk rendement, en ja... dan tellen alleen de kWh's per M2. Dit jaar moest ik c.a. 700 kWh inkopen.

Bij mij op het dak hetzelfde, het ligt vol, wil ik meer scoren dan is SF geen optie, maar moet er iets gaan komen met hoger rendement. Voorlopig blijkt de nieuwe Solar Edge inverter (4 kW) het prima te doen, en kan ik naar schatting c.a.350 kWh op jaarbases extra scoren. Voorlopig nog even de 20 King Sun panelen de kar laten trekken. :)

Het goede nieuws is dat er nul gas is verbruikt voor verwarmen van het huis :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 16-05-2015 23:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dus die 700 kWh kost je na aftrek van de heffingskorting 40,- in het jaar, gas voor verwarmen is al 0 dus wat wil je dan met de panelen nog pielen, lekker zo laten zeker? Eerst maar die se4000 terugverdienen lijkt me.

Hier ook 2-300 kWh wat ik moet kopen gok ik, en 310 cuub gas van tapwater op jaarbasis!
Nou prima, niks meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:12:
Daar gaat het niet om eric

De discussie begon dat er beweerd werd dat de sticker niet klopt op Sf en dat ze niet beter zijn.
Nog al een bewering imho, flasdata is 170Wp (feit)
Dus 3000Wp aan SF of 3000Wp aan mono is beide even groot (feit).
Dan leveren de SF meer kWh in het jaar dan de mono (feit).

Maar dan komt er een slap excuus als sticker klopt niet, als ik een 210Wp mono inschaalt als 170, meer m2 , kan ik niet kwijt, enz enz.
Blijkbaar zijn er wat mensen die spijt hebben van hun aankoop en dit goed praten met deze excuses of gaan er maar blind van uit dat iedereen een dak vol wil of de teller op 0 wil hebben.
Als er wordt beweerd dat een SF paneel structureel +/- 10% meer vermogen afgeeft dan vergelijkbare
mono of poly panelen, dan schiet de verhouding KWh per KWp omhoog, leuk voor de marketing
dat blijkt dan ook het enige voordeel te zijn na 20 google pagina's te hebben doorgeworsteld
op de zoektherm "prestatie solar frontier"

Volgens mij moet er dan op de stikker staan dat de SF panelen van bv 170W eigenlijk 187W
aan piek vermogen kunnen leveren, daar het structureel is, enkel valt dan de marketing motor stil
en blijken het gewone doorsnee paneeltjes te zijn, welke ook nog eens onder de maat presteren. :Y

En dan gebruik ik niet de oppervlakte eenheid, m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 17:40

[afbeelding]

Misschien dat ik het gemist heb in de replies van de anderen hier, maar......

Je kunt ook BTW terug vragen, waardoor je setprijs lager wordt.
Neem je dat ook mee in je berekening?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
PClop schreef op zondag 17 mei 2015 @ 01:32:

Volgens mij moet er dan op de stikker staan dat de SF panelen van bv 170W eigenlijk 187W
aan piek vermogen kunnen leveren, daar het structureel is, enkel valt dan de marketing motor stil
en blijken het gewone doorsnee paneeltjes te zijn, welke ook nog eens onder de maat presteren. :Y
Nee, want bij levering leveren CIS/CIGS panelen met een 170Wp sticker 170W.
Pas na een tijdje treedt het light-soaking effect op en presteren deze panelen beter dan wat op de sticker staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie verlost me van het gepuzzel?

Situatie:
Schuindak, helling 33 graden. beschikbaar dakvlak b x h, 5400 x 2600
Op noord (ietsjes west) wil ik nog gaan uitbreiden met:

10x SF-170S, 2 rijen van 5 in portrait, 1700 wp, Vmpp: 437 Vdc met twee parallele strings van 5
of
12x TSMC TS-160C2, 3 rijen van 4 in landscape,1920 wp, Vmpp 400 Vdc met twee parallel strings van 6
of
9x ECs 210 Wp, 3 rijen van 3 in landscape, 1890 wp, Vmpp: 347 Vdc op 1 string van 9

In geval van de TSMC moet ik mijn dakraam 10 cm omhoog verplaatsen.
Dit komt op de 2e aansluiting van een SMA-4000 TL. De eerste is bezet met 3430 wp monopanelen.
De ideale Vmpp van de Sma is 400 Vdc

Er komt een puntschaduw van een dakkapel op de bovenste gedeelte van de panelen (tot de helft) in de avond.
Wat is wijsheid in dit geval? Hier lijken de SF-170 toch wel in het voordeel te zijn op Noord?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2015 @ 08:21:
10x SF-170S, 2 rijen van 5 in portrait, 1700 wp, Vmpp: 437 Vdc met twee parallele strings van 5 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 17 mei 2015 @ 01:32:
[...]

Als er wordt beweerd dat een SF paneel structureel +/- 10% meer vermogen afgeeft dan vergelijkbare
mono of poly panelen, dan schiet de verhouding KWh per KWp omhoog, leuk voor de marketing
dat blijkt dan ook het enige voordeel te zijn na 20 google pagina's te hebben doorgeworsteld
op de zoektherm "prestatie solar frontier"

En dan gebruik ik niet de oppervlakte eenheid, m².
En dat is niet zo bij mono? De selectie is daar gewoon slechter, vaak staat daar 250Wp +/- 5 dus ja daar kan je ook een 255 treffen, maar ook een bijna 245, SF is altijd met plus tolerantie van 5% dus kan je de mazzel hebben dat je een set hoge hebt.
Maar dat hebben de betere merken mono ook, ik had hier ook 255Wp panelen met flashdata 258,6, het blijft echter een 255Wp.
Maar dat is eigenlijk niet eens de reden dat ze het beter doen, het grootste voordeel komt uit de gevoeligheid voor warmte bij de mono, dat stort gewoon in bij 25 graden wind stil en flink de zon er op.
Daar blijft de SF zijn vermogen houden, en dat scheelt meer op jaarbasis dan jullie denken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Situatie:

10x SF-170S, 2 rijen van 5 in portrait, 1700 wp, Vmpp: 437 Vdc met twee parallele strings van 5
of
12x TSMC TS-160C2, 3 rijen van 4 in landscape,1920 wp, Vmpp 400 Vdc met twee parallel strings van 6
of
9x ECs 210 Wp, 3 rijen van 3 in landscape, 1890 wp, Vmpp: 347 Vdc op 1 string van 9

Dit komt op de 2e aansluiting van een SMA-4000 TL. De eerste is bezet met 3430 wp monopanelen.

Er komt een puntschaduw van een dakkapel op de bovenste gedeelte van de panelen (tot de helft) in de avond.
Wat is wijsheid in dit geval? Hier lijken de SF-170 toch wel in het voordeel te zijn op Noord?
Je geeft eigenlijk zelf al antwoord :) maar op noord? Serious? In deze tijden lijkt er heel wat zon op te komen in de avond en ochtend, maar is wel van korte duur.
Echter, als je het op de sma bij knoopt heb je wel een hele vroege start en late afsluiting, veel eigenverbruik.
Ik moet bekennen , it slipped my mind too, 5 oost, 5 west, 5 zuid, 5 noord op 1 omvormer.
Maar goed, 540x260 dak dus 10x sf portrait, 2x5 met lekker hoog voltage. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sf-170 lijkt me inderdaad de beste oplossing, ook met de schaduw werking. Dit gaat hem worden dus.
De bedoeling is ook om een zo een lang mogelijke opbrengst te hebben met het oog op de toekomst van salderen en opslag, dus waarom niet. TVT boeit me niet zoveel (meer). ;)
Zo jammer dat het al ophoudt met de opbrengst na 19.00 uur op zuid. 8)
Nog even een offerte voor een indak-systeem opvragen. Op noord het mooiste vind ik.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2015 09:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:25:

Zo jammer dat het al ophoudt met de opbrengst na 19.00 uur op zuid. 8)
Eensch! , zeker de laatste tijd omdat het einde middag tot avond pas helder word, dan heeft zuid wat bewolking nodig.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast wel eerder langs gekomen? (zag het niet zo snel staan)
Jammer dat SF panelen wel op het dak staan... maar niet in de vergelijkende tabel....
http://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/
Of weet iemand wel waar die gegevens staan?
Het was ook handig geweest als de codes van de panelen erbij hadden gestaan...
http://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/
Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelen.net/nl/images/assets/zonnepanelen_test.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kijk eens goed naar die foto, als je een test doet moet je het wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm? Op de foto zie ik ze wel staan... maar in de vergelijkingstabel op die pagina niet... daar vroeg ik om.
Maar heb het inmiddels gevonden. In de test pdf die per mail aan kunt vragen en per omgaande krijgt toegestuurd staat:
Binnenkort uitbreiding met testresultaten van Solar Frontier, Heckert en JA Solar
De JA Solar en de Heckert zijn al in de tabel verwerkt..de SF nog niet....
Duidelijk, maar ze staan al wel op de foto zoals ik al schreef..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar als ik de foto zo bekijk staat niet alles het zelfde, als je een test doet zou alles dezelfde richting moeten staan, verschillen zijn klein onderling.
Als je de setjes dan zo schots en scheef zet t.o.v elkaar test je niet echt goed, de cnpv en rec staan meer west.
De SF staat helemaal naar west, maar staat niet in de lijst dus niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De uitlijning had idd netter gekund. De SF is wel relevant als ie goed staat... maar ja... het staat scheef tov de rest ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:02:
Maar als ik de foto zo bekijk staat niet alles het zelfde, als je een test doet zou alles dezelfde richting moeten staan, verschillen zijn klein onderling.
Als je de setjes dan zo schots en scheef zet t.o.v elkaar test je niet echt goed, de cnpv en rec staan meer west.
De SF staat helemaal naar west, maar staat niet in de lijst dus niet relevant.
ik kijk er al ook een tijdje naar (om de Suntechs in de gaten te houden) Zoals verwacht zijn de verschillen bijzonder klein ook al staan ze misschien onderling niet allemaal perfect. Ben veel meer geinteresseerd hoe ze over 4 a 5 jaar presteren dan kan je op duurzaamheid/degradatie beginnen te vergelijken.Vind ik belangrijker dan de kleine verschillen onderling nu. En dat kan je met deze opstelling prima doen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook in die lange termijn geïnteresseerd, de verschillen lijken idd nu vrij klein, mee eens "ook al staan ze misschien onderling niet allemaal perfect." Bij een van de leveranciers ben ik op het dak geweest, stonden ze iig beter zover ik me herinner en ook daar waren bij een vergelijkbaar geïnstalleerd vermogen, de verschillen erg klein. Ook de SF waren daar vergelijkbaar en niet beter. Hij wilde ze best verkopen aan ons, maar we kwamen qua aantal toch gunstiger uit de de polypanelen van 255W en daarmee veel meer kWh. Dat was doorslaggevend terwijl ik vooraf toch wel meer naar de thin films lonkte, maar door het legplan aan te passen veranderde dat ten gunste van de poly's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:31:
Ben ook in die lange termijn geïnteresseerd, de verschillen lijken idd nu vrij klein, mee eens "ook al staan ze misschien onderling niet allemaal perfect." Bij een van de leveranciers ben ik op het dak geweest, stonden ze iig beter zover ik me herinner en ook daar waren bij een vergelijkbaar geïnstalleerd vermogen, de verschillen erg klein. Ook de SF waren daar vergelijkbaar en niet beter. Hij wilde ze best verkopen aan ons, maar we kwamen qua aantal toch gunstiger uit de de polypanelen van 255W en daarmee veel meer kWh. Dat was doorslaggevend terwijl ik vooraf toch wel meer naar de thin films lonkte, maar door het legplan aan te passen veranderde dat ten gunste van de poly's.
Ik heb 14 Suntechs utility panelen bij draaistroom gekocht. Die zijn extra zwaar uitgevoerd glas is bijvoorbeeld 4 mm ipv 3,2 alliminium constructie is ook iets sterker uitgevoerd. En dat voor 168,- euro per paneel van 285 w/p. Met de BTW er vanaf kwam dat dus op zo'n 130,- euro per paneel. Ze zijn wel 1 x 2 meter maar ja voor die prijs en de ruimte die ik had zeg ik Boeie. Een beter/scherpere prijs (1820 Euro voor 3990 w/p) was niet voorhanden op dat moment zeker gelet op de extra duurzame uitvoering.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 17-05-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

Situatie:

of
of

de ideale Vmpp voor sma is gewoon +/-350V ;)
sma houd in zijn specs vast rekening met daling door warmte.
het is een gewone TL omvormer.
(pas wel op, sma heeft de naam SMA-4000 TL voor meerdere soorten omvormers gebruikt.
oudere verzies hebben hele andere specs. ;)
en sommige dingen die je plant zouden niet kunnen met de oude verzie.
voor de check ;) )

als je op een 4000W omvormer al 3430Wp hebt, dan heb je ongeveer 14x 175W noct = 2450W
wat je een vrij veel ruimte geeft voor de noord set. (je hebt eerder noct waardes als STC waardes als de noord set het doet.)
samen nemend dat de zon erg schuin op de panelen schijnt, mag het van mij zelfs 3000Wp zijn wat op noord er bij komt te hangen.
met welke panelen maakt mij niet veel uit, maar zou het zeker niet te duur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:40:
[...]

Ik heb 14 Suntechs utility panelen bij draaistroom gekocht. Die zijn extra zwaar uitgevoerd glas is bijvoorbeeld 4 mm ipv 3,2 alliminium constructie is ook iets sterker uitgevoerd. En dat voor 168,- euro per paneel van 285 w/p. Met de BTW er vanaf kwam dat dus op zo'n 130,- euro per paneel. Ze zijn wel 1 x 2 meter maar ja voor die prijs en de ruimte die ik had zeg ik Boeie. Een beter/scherpere prijs (1820 Euro voor 3990 w/p) was niet voorhanden op dat moment zeker gelet op de extra duurzame uitvoering.
Die toko is zeker niet de goedkoopste, ze vragen nu 268,- voor een 310Wp , dan had je veel mazzel dat je de 285Wp mee kreeg voor 168,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:01:
[...]

En dat is niet zo bij mono? De selectie is daar gewoon slechter, vaak staat daar 250Wp +/- 5 dus ja daar kan je ook een 255 treffen, maar ook een bijna 245, SF is altijd met plus tolerantie van 5% dus kan je de mazzel hebben dat je een set hoge hebt.
Maar dat hebben de betere merken mono ook, ik had hier ook 255Wp panelen met flashdata 258,6, het blijft echter een 255Wp.
Maar dat is eigenlijk niet eens de reden dat ze het beter doen, het grootste voordeel komt uit de gevoeligheid voor warmte bij de mono, dat stort gewoon in bij 25 graden wind stil en flink de zon er op.
Daar blijft de SF zijn vermogen houden, en dat scheelt meer op jaarbasis dan jullie denken blijkbaar.
of ik nu een 210Wp mono paneel heb wat zakt naar de 130W Noct of een 170Wp SF paneel heb die zakt naar 130Wp noct.
dan kun je zeker zeggen dat mono meer inzakt, of je draait het om en je zegt dat SF gewoon niet erg hoog komt (slecht cel rendement) en mono haalt te minste wel een hoge W.
het is maar welke marketing verhaal je wil geloven.

maar kom dan eens gewoon met cijfers.
graag een jaar opbrengst + aantal Wp.
en zoek dan maar eens de best presterende setjes.
dat is een stuk beter als dit in de lucht gepraat.
(toxic bood het al aan, maar heeft nog geen jaar. jammer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:15:
[...]

of ik nu een 210Wp mono paneel heb wat zakt naar de 130W Noct of een 170Wp SF paneel heb die zakt naar 130Wp noct.
dan kun je zeker zeggen dat mono meer inzakt, of je draait het om en je zegt dat SF gewoon niet erg hoog komt (slecht cel rendement) en mono haalt te minste wel een hoge W.

Zo zwart wit kan je het niet stellen. Waar het op lijkt is dat sf het bij shaduw, minder wind/koeling en noord het gewoon beter doet. En andere poly/mono het in directe zonlicht beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:01:
[...]

Die toko is zeker niet de goedkoopste, ze vragen nu 268,- voor een 310Wp , dan had je veel mazzel dat je de 285Wp mee kreeg voor 168,-
Snarfie31 is niet de enige die ze gekocht heeft (280/285 Wp panelen). Panelen werden gedurende een jaar ofzo op marktplaats aangeboden, nu niet meer. Panelen kwamen van een (failliet?) solarpark uit het buitenland ofzo ??? De achtergrond is mij niet goed bekend. Als ik de marktplaats advertentie mocht geloven dan ging het om duizenden panelen.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Systeempje voor € 0,74 / Wp, all-in :9

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 17-05-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De een ze dood ander ze brood. Lekker duurzaam:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:15:
[...]

Zet je oogkleppen even af en kijk bij:

Zonnepit, waddensolar, cyclo-big, solarxx, koraalzeewolde, sassemsezon, huize bal ende pony, biddinghuizon,

@ dre
Ja het schoot me al te binnen dat ik ze voorbij heb zien komen, cheap, maar had toen die 21 stuks 255Wp al liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 17-05-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:34:
[...]

Zet je oogkleppen even af en kijk bij:

Zonnepit, waddensolar, cyclo-big, solarxx, koraalzeewolde, sassemsezon, huize bal ende pony, biddinghuizon,
kom maar op met de cijfers dan.
maak er maar eens duidelijke grafieken van, met een duidelijk verhaal.
dan kunnen we het door nemen.
(ik heb geen last van oog kleppen, ik bekijk alles open.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:36:
[...]

kom maar op met de cijfers dan.
maak er maar eens duidelijke grafieken van, met een duidelijk verhaal.
dan kunnen we het door nemen.
(ik heb geen last van oog kleppen, ik bekijk alles open.)
Dat doet pv output toch voor je :)

Rechts boven een jaar opbrengst, dan komt de rest van mei er nog bij.

Cyclo-big
http://pvoutput.org/aggre...d=29969&sid=27436&v=5&t=m

Solarxx
http://pvoutput.org/aggre...d=29022&sid=27011&v=5&t=m

Koraalzeewolde
http://pvoutput.org/aggre...d=19890&sid=17739&v=5&t=m

Zonnepit
http://pvoutput.org/aggre...d=12342&sid=10270&v=5&t=m

Biddinghuizon
http://pvoutput.org/aggre...d=30382&sid=27823&v=5&t=m

Sassemsezon
http://pvoutput.org/aggre...d=32386&sid=29685&v=5&t=m

Huize bal ende pony
http://pvoutput.org/aggre...d=32998&sid=30243&v=5&t=m

Zonnedijk
http://pvoutput.org/aggre...d=30455&sid=28939&v=5&t=m

Edit
Maar ook deze kingsun doen het goed, maar zijn die nog te koop?
http://pvoutput.org/aggre...d=18065&sid=15880&v=5&t=m
Misschien zit het in het merk van de omvormer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 17-05-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nouw nouw, wel veel blaten maar zelf niet moe worden.
doe ook eens iets. :-(

maar goed zonnepit, een bekende omvormer voor mij. ;)
scoort 2479kWh in 2013.
en 2571kWh in 2014.
en dit met 16x155SF= 2480Wp.
wat in neer komt op 999kWh/kWp voor 2013 en 1036kWh/kWp voor 2014.
(mischien is er wel veel schaduw? ik zie het niet, zie wel mooie parabolen dus vermoed het niet.)

vervang ik de 16X155Sf voor 16x 210Wp mono (nog niet eens iets met 6"cellen en wat relatief verouderde techniek.)
dan heb ik 3360Wp wat ongeveer de output is van de omvormer.
stel dat ik dan maar 790kWh/kWp haal om dat mono zover inzakt scoor ik al het zelfde.
lol, ik scoor met 12x270Wp(wel 6"cellen) op de zelfde omvormer wel een 1080kWh/kWp (en dat in tilburg, lol zeker geen kust)

waar is die 10% extra gebleven?
maar misschien zie ik iets fout, help me eens even verder?

edit:
oke koraalzeewolde.
14x 150Wp SF of 2100Wp
2014 een score van 2380kWh.
1133 kWh/kWp (aaa dit is netjes. dit wil ik zien.)
maar dan nog, vervangen voor 14x 210Wp mono, maar dan nog alles boven de 810kWh/kWp verslaat SF.

helaas, misschien nog een andere set?
ik zie het nog steeds niet?

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 17-05-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:04:
[...]

nouw nouw, wel veel blaten maar zelf niet moe worden.
doe ook eens iets. :-(

maar goed zonnepit, een bekende omvormer voor mij. ;)
scoort 2479kWh in 2013.
en 2571kWh in 2014.
en dit met 16x155SF= 2480Wp.
wat in neer komt op 999kWh/kWp voor 2013 en 1036kWh/kWp voor 2014.
(mischien is er wel veel schaduw? ik zie het niet, zie wel mooie parabolen dus vermoed het niet.)

vervang ik de 16X155Sf voor 16x 210Wp mono (nog niet eens iets met 6"cellen en wat relatief verouderde techniek.)
dan heb ik 3360Wp wat ongeveer de output is van de omvormer.
stel dat ik dan maar 790kWh/kWp haal om dat mono zover inzakt scoor ik al het zelfde.
lol, ik scoor met 12x270Wp(wel 6"cellen) op de zelfde omvormer wel een 1080kWh/kWp (en dat in tilburg, lol zeker geen kust)

waar is die 10% extra gebleven?
maar misschien zie ik iets fout, help me eens even verder?
Je hebt ze toch op een presenteerblaadje? Met link er bij, wat wil je nog meer, kijken moet je zelf doen hoor ik kom het niet voorlezen in tilburg. :)
Zonnepit is de minste inderdaad, maar nog altijd 1000 kWh/kWp , even kijken wat het gemiddelde is van 10 setjes mono. :)

Misschien zie ik iets fout? Ja, je gaat weer op de m2 over! Lijkt een beetje op verbruik van de auto, we moeten 200 km rijden en ik verbruik met 1:20 10 liter, dan kom jij en zeg je , ach die van mij loopt geen 1:20 maar dan tank ik toch een litertje meer. :?

3000 Wp is 3000Wp en de kosten en opbrengst daarvan is belangrijk.....

Maar laten we maar stoppen, jij gooit mono op dak, ik sf...klaar :) :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als opbrengst belangrijk is dan moet je ook euro per wattpiek per m2 weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:30:
Als opbrengst belangrijk is dan moet je ook euro per wattpiek per m2 weergeven.
Euro per Wp inderdaad, sf is nagenoeg even duur als mono, zoniet goedkoper inmiddels, dus koop je 3000Wp of 4000 of 5000 whatever..
Kost je net als de mono x1,20 all in en wat levert de meeste kWh....

Pagina: 1 ... 8 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.