Het klopt toch niet helemaal.Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:36:
Vraagje over de terugverdientijd van een PV installatie. Diverse aanbieders en online tools rekenen een terugverdientijd van een PV installatie voor van zo'n 8 tot 10 jaar. Volgens mij is dat echter maar net wat je bestempelt als 'terugverdientijd'.
Zie onderstaand rekenvoorbeeld op basis van een installatie van 6 panelen met een totaalprijs inclusief installatie van 2400 euro. Ik heb gerekend met een netto spaar/beleggingsrendement van 2% op jaarbasis en ook met een stijging van de energieprijs van 2% op jaarbasis. (Allebei aannames, ik weet het.)
[afbeelding]
Deze berekening laat zien dat de aanschafprijs van 2400 euro na 8 jaar inderdaad is 'terugverdiend' met de opbrengst van de installatie. In die acht jaar zou die 2400 euro met 2% rendement echter 2812 euro zijn geworden, dus daarmee rekening houdend is de terugverdientijd 9 jaar.
Echter, aan het eind van die 9 jaar heb je met zonnepanelen 107 euro cash in hand, terwijl je met sparen of beleggen op 2868 euro uit schoon in het handje uitkomt. Wil je écht netto rendement maken boven sparen of beleggen, dan ben je volgens dit rekenvoorbeeld eigenlijk gewoon 20 jaar verder. En dan is de (waarschijnlijk) noodzakelijke vervanging van de omvormer nog niet meegenomen.
Vraag is: Klopt mijn redenatie of maak ik ergens een enorme denkfout?
Je hebt aan het begin ofwel 2400 euro op de spaarrekening, ofwel 0 euro plus die zonnepanelen. Je hebt niet -2400 euro en die zonnepanelen.
Die berekening in jouw post doet het voorkomen of je ofwel 2400 euro op de spaarrekening hebt, ofwel een schuld van 2400 euro (4800 euro verschil dus); dat klopt dus niet.