Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.063 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

Stewie!

Keen must die!

Ik heb eind vorig jaar diverse offertes opgevraagd van PV systemen. We hebben twee elektische auto's, een warmtepomp met flinke diepe put en een zonneboiler met 4 collectoren. Het benzine en gasgebruik is vrijwel nihil, maar we gebruiken daardoor wel ongeveer 22.500 kWh per jaar. Als we de auto's niet thuis opladen zal het energievebruik uiteraard flink krimpen, maar thuis opladen biedt ook veel gemak. Het huis is 3 jaar terug volledig gerenoveerd, goed geisoleerd. Doordat we veel gebruik hebben gemaakt van domotica componenten is het energieverbruik goed inzichtelijk. Alles is tevens schakelbaar, op tijd, aanwezigheid of acties.

Inmiddels zijn we al een tijdje bezig met kijken waar we nog meer kunnen doen.

We hebben een groot, plat dak, geen tot weinig schaduw op het dak. Als doel hadden we gesteld dat we rond de 20.000 kWh zelf op willen kunnen wekken op jaarbasis.

Een van de offertes kwam mij over als duur, maar was volledig opgebouwd uit premium componenten. Die wilde ik jullie voorleggen.

Leverancier geeft hierbij aan: Verwachte jaarlijkse productie: 18.506 kWh en 100 m2 paneel oppervlakte

60x SunPower, SPR-327NE-WHT-D, 327,00 W
1x SolarEdge SE25K-NL000NNN2
60x SolarEdge P500-5RM4MRM

Inverter active power: 25,00 kW
Installed power: 19,62 kWp
Max achieved DC power: 18,99 kW
Maximum apparent power: 25,00 kVA

PV Array # 1: PV Array # 1
Tilt Azimuth
13° 180°

Passen deze componenten goed bij elkaar en is de sunpower meerprijs 'acceptabel' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stewie! schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:10:
[...]
Leverancier geeft hierbij aan: Verwachte jaarlijkse productie: 18.506 kWh en 100 m2 paneel oppervlakte
60x SunPower, SPR-327NE-WHT-D, 327,00 W
1x SolarEdge SE25K-NL000NNN2
60x SolarEdge P500-5RM4MRM
[...]
PV Array # 1: PV Array # 1
Tilt Azimuth
13° 180°
Passen deze componenten goed bij elkaar en is de sunpower meerprijs 'acceptabel' ?
Het past allemaal goed bij elkaar, of de meerprijs acceptabel is moet je helemaal zelf weten :) De beste €/kWh ga je hier niet mee krijgen, daarvoor kan je kijken naar een oost/west opstelling op een stringomvormer, bijvoorbeeld BenQ Sunforte op Fronius/SMA/...
Maar de individuele paneelmonitoring is ook wat waard natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 16-01-2016 14:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geen schaduw en op pal zuid is weggegooit geld als je solaredge neemt, de claim van 25% meer wat je dan hier en daar ziet ga je bij lange niet halen.
Zo'n groot systeem zou ik ook met 2 omvormers doen, kost waarschijnlijk ook wat meer net als de solaredge maar geeft je ook flexibiliteit.
Oost west zoals hierboven voorgesteld kan je waarschijnlijk meer panelen kwijt maar of je opbrengst daar ook meer van word durf ik niet 123 te roepen, wel veel breder op de dag opwek van panelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Uit de losse pols, 3 enkelfasige 6Kw SE omvormers elk op een 25A gezekerde fase van een krachtgroep
blijft de aansluiting ook nog betaalbaar ( alhoewel, hij zal al wel een 3 x 80A aansluiting hebben ? )
Dan is het zeker max flexibiliteit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

We hebben inderdaad al 3x63A in de meterkast, dus een drie fase omvormer zou dan goed schikken. BenQ Sunforte ook naar gekeken, zou dat in een zuid opstelling ook een meerwaarde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Stewie! schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:33:
We hebben inderdaad al 3x63A in de meterkast, dus een drie fase omvormer zou dan goed schikken. BenQ Sunforte ook naar gekeken, zou dat in een zuid opstelling ook een meerwaarde hebben?
ruimte zat dus.
dat komt wel goed.

zomaar alle premium geprijsde spullen bij elkaar doen geeft helaas geen premium opbrengst.
hoogste opbrengst blijf je behouden met een gewone string omvormer.
(se alleen gebruiken met veel schaduw, met een beetje schaduw heeft se zelfs al weinig zin.)

zelf zou ik hier geen benQ voor willen gebruiken.
die panelen zijn erg leuk voor kleine korte stringen op beperkte ruimte.
een paneel zoals de lg NEON 315Wp is goedkoper en meer gemaakt voor grote stringen te maken.
voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
(de V van een lg paneel is lager, waardoor je er meer achter elkaar kunt zetten op een mpp.)

je hebt wel een beetje een catch22 situatie. (niet een probleem, maar wel handig om te weten.)
je gebruik is 22500kWh, dat houd in dat de eerste 10.000kWh het volle belasting tarief heeft.
en alles daar boven een stuk minder belasting.
met salderen gaat het eerst van het mindere belasting deel af.
dus als je wil gaan leggen, kun je het best voor een 23000kWh+ gaan per jaar.
zodat je zeker weet dat je genoeg hebt. ;)

edit:
belasting deel (ex btw) voor < 10.000kWh = € 0,1007
belasting deel (ex btw) voor > 10.000kWh = € 0,04996
dit hoeft je niet tegen te houden om het te doen, maar van te voren weten is toffer als er na achter te komen.

dus een inclusief all in kWh prijs komt op:
all in < 10.000kWh = € 0,18 tot € 0,19 per kWh
all in > 10.000kWh = € 0,12 tot € 0,13 per kWh
(er zijn leveranciers die je 10,5-11ct per kWh geven voor je overige stroom)

en voor alle belasting tarieven.
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 16-01-2016 16:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

migjes schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:18:
[...]
zelf zou ik hier geen benQ voor willen gebruiken.
Ik ook niet, ook geen LG :) Als er genoeg ruimte is hebben premium panelen met veel Wp/m² sowieso geen meerwaarde.
Maar het kan wel en blijkbaar is er budget :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:41:
[...]

Ik ook niet, ook geen LG :) Als er genoeg ruimte is hebben premium panelen met veel Wp/m² sowieso geen meerwaarde.
Maar het kan wel en blijkbaar is er budget :)
mij eender, kan ook iets zijn met minder Wp.
als het maar iets is met 6" cellen.
(maar die lg's kun je erg goedkoop krijgen, goedkoper als je verwacht.
die kunnen ook onder de 0,7€/Wp komen, dus kan wel. )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-01-2016 16:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
Waarom meerdere omvormers? Ik vind het juist leuk als je in die vermogens komt, daar krijg je weinig euro's per kW :P Een Delta RPI M20A (20kW), 2 MPP-trackers, 2800 euro. Daar kan je zowel oost-west als zuid op zetten dus.
https://www.solargarant.nl/winkel/delta-omvormers

Hoeveel m2 dak heb je dan? Als je ruim voldoende hebt, zou ik juist zoeken naar hele goedkope paneeltjes. Op een plat dak maakt het ook niet uit of ze lelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcop23 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:55:
Waarom meerdere omvormers? Ik vind het juist leuk als je in die vermogens komt, daar krijg je weinig euro's per kW :P Een Delta RPI M20A (20kW), 2 MPP-trackers, 2800 euro. Daar kan je zowel oost-west als zuid op zetten dus.
https://www.solargarant.nl/winkel/delta-omvormers

Hoeveel m2 dak heb je dan? Als je ruim voldoende hebt, zou ik juist zoeken naar hele goedkope paneeltjes. Op een plat dak maakt het ook niet uit of ze lelijk zijn.
omdat je op een gegeven moment wel een 20kW gaat doen.
en dat doet de rekening erg hard achter uit gaan.
stel je hebt de lulligste situatie, in juni gaat de omvormer stuk en omdat het zo een zware omvormer is duurt de levertijd lang. (hoe zwaarder de omvormer de minder er is in voorraad.)
dan kan het zwaar af rekenen zijn in september als je dan de rekening binnen krijgt.
(dat moet je maar even opvangen, ik heb daar niet genoeg geld voor. ;) )

je zou ook 3x een 1fase omvormer kunnen gebruiken.
en als er dan 1 stuk gaat heb je de opbrengst van de andere 2 nog.
dan is die klap minder hard.

(ik vind het zelf eigenlijk nog niet nodig met 20kW, maar snap de beweeg reden wel om het zo te doen.)

als er voldoende ruimte is zeker voor goedkopere panelen gaan en dan gewoon meer er van leggen.
(zolang de hoeveelheid Wp maar het zelfde blijft.)
maar belangrijkste is dat je ook met de goedkopere panelen wel de 23000kWh haalt.
anders saldeer je alleen maar in het goedkope tarief. ;)
(60 X 315Wp is nog niet genoeg, je houd dan best wel een duur stukje elektra over. ;)
dit is wel wat relatief, lol wat overblijft is ongeveer mijn jaar verbruik zonder pv. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-01-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
Maar één 20 kW omvormer is dus ongeveer 3000 euro, 3x een 7kW omvormer ongeveer 3x 1400 = 4200 euro. Dan kan je, financieel gezien, beter een keer een hele maand juni missen. Dat gaat dan ongeveer om 2,6 MWh --> €500. Ook al kom je daardoor rood te staan, het is aardig goedkoper dan voor meer zekerheid gaan. En mensen die meer risico's nemen zijn gemiddeld gelukkiger :P
Gebruik dat niet als argument om te gaan spookrijden ofzo :P

Vrienden denken nu ook om op hun boerderij een kleine windmolen te zetten, of zonnepanelen. Ik zeg het laatste, volgens mij kan dat veel goedkoper. Zij verbruiken (geen enorm bedrijf) 30 MWh. Maar daar neig ik ook meer naar grote omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcop23 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:08:
Maar één 20 kW omvormer is dus ongeveer 3000 euro, 3x een 7kW omvormer ongeveer 3x 1400 = 4200 euro. Dan kan je, financieel gezien, beter een keer een hele maand juni missen. Dat gaat dan ongeveer om 2,6 MWh --> €500. Ook al kom je daardoor rood te staan, het is aardig goedkoper dan voor meer zekerheid gaan. En mensen die meer risico's nemen zijn gemiddeld gelukkiger :P
Gebruik dat niet als argument om te gaan spookrijden ofzo :P

Vrienden denken nu ook om op hun boerderij een kleine windmolen te zetten, of zonnepanelen. Ik zeg het laatste, volgens mij kan dat veel goedkoper. Zij verbruiken (geen enorm bedrijf) 30 MWh. Maar daar neig ik ook meer naar grote omvormers.
pas op met prijzen. ;)
soms zie je 5kW omvormer voor 500€. (nieuw)
kun je er ook 4 van pakken en ben je nog steeds goedkoper uit ook.
en neem ook mee dat die 20kW vaak wel in de prijs lijst staat, maar leverbaar is een ander verhaal.
laat staan dat je er even 1 nodig hebt voor een maand of 3 omdat de jouwe even kapot is.
ze worden niet veel gebruikt, dus niemand heeft voorraad.
(maar ook mijn mening is dat het niet nodig is met maar een 20kW)

(heb zelf geen rijbewijs dus al het rijden wat ik doe is dubieus te noemen. lol
ik heb gelukkig een chauffeur(de vrouw) en een drinkbewijs. )

het hangt een beetje af van de situatie en de mogelijkheden.
maar zeker grote windmolens, die leveren veel meer op als pv. ;)
(met grote windmolen kun je zelfs verder gaan als salderen, je kunt zelfs winst maken.
grote windmolen = kleinere investering met meer kWh als pv.
maar geregeld krijgen, pfff dat is moeilijk in nederland.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Stewie!

In jouw geval zou ik voor dekking gaan, dus optimaliseren van de opbrengst en de opbrengst per oppervlak.

De eerste keuze die je moet maken is of je voldoende dakruimte hebt voor nog meer panelen. Is dat zo in behoorlijke mate, dan kun je het wellicht ook af met minder dure panelen. Is het niet zo, en wil je toch een 20kWp installatie, dan ga je voor dure panelen of een andere orientatie of hoek. Panelen die wat meer opbrengen zijn meestal onevenredig veel duurder. Er worden door sommige kopers dan ook irrationele (want niet doorgerekende) beslissingen genomen. Dat is vaak al zo als je 250-260Wp vergelijkt met 270-290Wp bij een paneel op hetzelfde formaat van dezelfde serie.

Wat er ontbreekt in je gegevens is hoe groot je bruikbaar dakoppervlak is.

Omvormers moet je altijd goed doorrekenen. Het lijkt alsof het een standaard component is, maar dat is niet echt zo. De beste opbrengst krijg je bij een goede afstemming tussen panelen en strings. SolarEdge zou ik niet kiezen als er geen goede reden voor is (bijvoorbeeld schaduw/installatiebeheer). Een 3-fase omvormer is een no brainer, dat kun je al kiezen vanaf zo'n 5 kWp. In Duitsland is de grens 4.6kWp als ik het goed herinner, dat is voor de stabiliteit van het net.

Als voorbeeld: zelf kon ik slechts 9 panelen op zuid kwijt op mijn platte dak (groot dak, maar grootste deel niet bruikbaar door schaduw), maar dat dekte bij lange na niet mijn verbruik af. Daarom heb ik gekozen voor 16 panelen op 15 graden (lage hoek = hogere dichtheid) oost/west, dus een "dome" configuratie. Dat geeft ruim voldoende opbrengst, maar de opbrengst per paneel is wel >15% lager door de orientatie en de hoek. Dus zal mijn installatie nooit hoog scoren in opbrengst/Wp vergelijkingen, maar ondertussen betaal ik niets meer aan electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
MXL schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:59:
Die mc-4 stekker zijn toch voor flexibele kabels. Kan me niet voorstellen dat je met massief koper daarmee een duurzaambetrouwbare verbinding kan maken
Dat klopt, de mc4-stekkers zitten dan ook aan een stukje flexibele leiding, de drie uiteinden van die flexibele leiding het ik aan elkaar geknepen met een koperen hulsje dat ik zelf gefabriekt heb, twee aan de ene kant en dan dichtknijpen en dan een aan de andere kant. Natuurlijk wel in de volgorde knijpen, isoleren en dan pas stekkers monteren. Sorry dat mijn eerste uitleg niet duidelijk genoeg was. Mijn kinderen noemen dit gepruts : McGuiveren, en daar ben ik eigenlijk wel een beetje trots op.
@Reneeke, blij dat je ermee geholpen bent, en ik denk dat je inderdaad zoals meerdere forum leden al gezegd hebben erg voorzichtig moet zijn met de gelijkspanning en daarom ook zorgvuldig moet isoleren, en beter met isolerende handschoenen aan de stekkers kunt monteren.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
Wat mij opvalt is dat er allerlei oplossingen bedacht worden voor iemand die offerte laat uitbrengen voor een complete door de verkoper te plaatsen installatie. Dan is die persoon toch niet geholpen met suggesties voor het gebruiken van koopjes? Of kennen jullie voorbeelden van installaties die door de gebruiker goedkoop ingekocht worden en door een professional worden geplaatst?
Toen ik na mijn aanschaf van panelen en omvormer op dit forum advies vroeg over hoe te installeren (stringlengte oa) kreeg ik notabene diverse adviezen om andere panelen of een andere omvormer te kiezen, nou moe !
Toch ook zinnige adviezen, die uiteindelijk tot een goed werkend geheel hebben geleid, waarvoor alsnog dank.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bamboe48 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:09:
[...]

Dat klopt, de mc4-stekkers zitten dan ook aan een stukje flexibele leiding, de drie uiteinden van die flexibele leiding het ik aan elkaar geknepen met een koperen hulsje dat ik zelf gefabriekt heb, twee aan de ene kant en dan dichtknijpen en dan een aan de andere kant. Natuurlijk wel in de volgorde knijpen, isoleren en dan pas stekkers monteren. Sorry dat mijn eerste uitleg niet duidelijk genoeg was. Mijn kinderen noemen dit gepruts : McGuiveren, en daar ben ik eigenlijk wel een beetje trots op.
@Reneeke, blij dat je ermee geholpen bent, en ik denk dat je inderdaad zoals meerdere forum leden al gezegd hebben erg voorzichtig moet zijn met de gelijkspanning en daarom ook zorgvuldig moet isoleren, en beter met isolerende handschoenen aan de stekkers kunt monteren.
De handschoenen laat ik wel uit want ik werk aan bedrading als de zon niet schijnt, maar toch bedankt voor de tip. Ik ga testen met aluminium klemmen voor 10mm2 kabel, daar zaag ik het klem gedeelte af, je houd dan ring over zeg maar, daar de kabels door, aan knijpen en de uiteinden beetje door laten steken on te solderen, dan komt er nooit oxidatie tussen. En zodra ik paneel op de grond heb kijk ik eerst in junction box of aansluit kabel makkelijk los te halen is en te vervangen door lange, dan hoeft er helemaal geen koppeling plaats te vinden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 19:58
Mantel strippen, kabels naast elkaar houden, elektrisch geleidende uiteinden in elkaar draaien en plakbandje erom :X

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bamboe48 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:44:
Wat mij opvalt is dat er allerlei oplossingen bedacht worden voor iemand die offerte laat uitbrengen voor een complete door de verkoper te plaatsen installatie. Dan is die persoon toch niet geholpen met suggesties voor het gebruiken van koopjes?
Ik denk het wel.
Stewie! heeft een mooie offerte voor een mooi systeem met de vraag of het gaat werken. Daar heeft hij een antwoord op: ja. Verder de vaststelling dat het niet zijn verbruik dekt terwijl een andere oplossing dat misschien wel kan voor evenveel geld. Dat lijkt me nuttige info (ook als je er niets mee doet) als je zo'n investering voor 10+ jaar doet :)
Hij hoeft niet zelf te shoppen voor koopjes; als hij naar de club van deze offerte gaat met de vraag voor een mooi oost/west systeem of een systeem dat wél 22 MWh opwekt, dan kunnen ze dat vast wel samenstellen en plaatsen. Als Stewie! dat wil en het aan de andere (onbenoemde) eisen voldoet natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Koud weer en toch 100V te weinig :|

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/13ym9mw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Digit van je meter kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Sneeuw ;)

Ondertussen staat de meter al op 96V en 0,27A.
Er komt beweging in.

[ Voor 19% gewijzigd door MichielFRL op 17-01-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gegevens hier

2131W
533V
4,1A
Dak temp 26,4 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Hier met Solar Frontier panelen op ZZO (4 strings van 5 panelen) zie ik eigenlijk geen verhoogde stringspanning. Had ik wel verwacht - dit is de eerste winter voor mijn panelen maar weinig verschil tot nu toe tussen warm & koud weer.

Afbeeldingslocatie: http://ibin.co/2TlaSzRyc5Ir

[ Voor 6% gewijzigd door [BoSS] op 17-01-2016 13:11 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:44:
Gegevens hier

2131W
533V
4,1A
Dak temp 26,4 graden :)
Hier:
2220W (met een 4560Wp, maar slechts 13 graadjes)
230V (Tja, ik kan geen DC meten)
Een kleine 10A
Dak Temp: 14,6 Graden....
Tot nog toe opgewekt: 4.326kWh , dus: 0.949kWh/kW

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[BoSS] schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:11:
Hier met Solar Frontier panelen op ZZO (4 strings van 5 panelen) zie ik eigenlijk geen verhoogde stringspanning. Had ik wel verwacht - dit is de eerste winter voor mijn panelen maar weinig verschil tot nu toe tussen warm & koud weer.

[afbeelding]
Dat klopt wel met solar frontier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
Hm, ja, ik moet je gelijk geven :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Dank allemaal voor de inhoudelijk sterke replies!
Proton_ schreef op zondag 17 januari 2016 @ 09:28:
[...]

Ik denk het wel.
Stewie! heeft een mooie offerte voor een mooi systeem met de vraag of het gaat werken. Daar heeft hij een antwoord op: ja. Verder de vaststelling dat het niet zijn verbruik dekt terwijl een andere oplossing dat misschien wel kan voor evenveel geld. Dat lijkt me nuttige info (ook als je er niets mee doet) als je zo'n investering voor 10+ jaar doet :)
Hij hoeft niet zelf te shoppen voor koopjes; als hij naar de club van deze offerte gaat met de vraag voor een mooi oost/west systeem of een systeem dat wél 22 MWh opwekt, dan kunnen ze dat vast wel samenstellen en plaatsen. Als Stewie! dat wil en het aan de andere (onbenoemde) eisen voldoet natuurlijk ;)
mrmrmr schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:59:
@Stewie!

In jouw geval zou ik voor dekking gaan, dus optimaliseren van de opbrengst en de opbrengst per oppervlak.

De eerste keuze die je moet maken is of je voldoende dakruimte hebt voor nog meer panelen. Is dat zo in behoorlijke mate, dan kun je het wellicht ook af met minder dure panelen. Is het niet zo, en wil je toch een 20kWp installatie, dan ga je voor dure panelen of een andere orientatie of hoek. Panelen die wat meer opbrengen zijn meestal onevenredig veel duurder. Er worden door sommige kopers dan ook irrationele (want niet doorgerekende) beslissingen genomen. Dat is vaak al zo als je 250-260Wp vergelijkt met 270-290Wp bij een paneel op hetzelfde formaat van dezelfde serie.

Wat er ontbreekt in je gegevens is hoe groot je bruikbaar dakoppervlak is.

Als voorbeeld: zelf kon ik slechts 9 panelen op zuid kwijt op mijn platte dak (groot dak, maar grootste deel niet bruikbaar door schaduw), maar dat dekte bij lange na niet mijn verbruik af. Daarom heb ik gekozen voor 16 panelen op 15 graden (lage hoek = hogere dichtheid) oost/west, dus een "dome" configuratie. Dat geeft ruim voldoende opbrengst, maar de opbrengst per paneel is wel >15% lager door de orientatie en de hoek. Dus zal mijn installatie nooit hoog scoren in opbrengst/Wp vergelijkingen, maar ondertussen betaal ik niets meer aan electriciteit.
Een van de "problemen" is het gewicht. Het dak kan niet oneindig veel kilo's aan, vandaar dat we kiezen voor een 13 graden opstelling zodat er minder ballast nodig is. Een constructeur hebben we het al na laten rekenen voor de zekerheid.

Een andere limitatie is dat een oost-west opstelling voor mijn gevoel minder effectief zal zijn; enerzijds veel meer gewicht dus we kunnen niet het dak volleggen, anderzijds hebben we juist een wat schaduw door hoge bomen aan de zijkanten van het huis.

Raar idee: wordt er weleens gewerkt met meer dan één type paneel op een dak? Zijn er panelen die beter presteren op dagen met slechter weer, zoals bijvoorbeeld die CIS panelen?

De tip om 100% van het verbruik af te dichten vond ik een goede, die eerste kWhs zijn dan toch de duurste! Het zou wel mooi zijn, dan hebben we geen benzine, gas of elektra verbruik, zolang het salderen nog lekker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Zuidwaarts op 30 graden is de ideale opstelling. Oost/west en een lagere hoek zorgen voor lagere opbrengst. Bij een lagere hoek zijn de panelen gemiddeld vuiler dan bij een hogere hoek omdat de regen ze minder goed schoonspoelt. Dat merk ik zelf ook bij mijn panelen op 15 graden. Die worden wel eens schoongemaakt, met name in de maanden dat ze het meest opbrengen.

Er zijn op dit forum meerdere keren foto's langsgekomen van installaties die gefaald hebben tijdens storm. Wat mij opvalt is dat vaak het grootste deel van de ballast nog op zijn plaats ligt maar het metaal verwrongen, verbogen en verplaatst is. Dat duidt volgens mij op een zwakke constructie. De ballast moet beter worden gebonden aan de installatie en het metaal van de constructie moet niet te slap zijn.

Het gewicht is soms een kwestie van goed verdelen. Mijn dak is een EPDM dak, het is een paar milimeter dun flexibel rubberachtige laagje kunstof bovenop isolatiemateriaal dat makkelijk in te drukken is. Het isolatiemateriaal (piepschuim) rust op beton. Verre van stevig dus, als je eroverheen loopt wordt het isolatiemateriaal ingedrukt en voelt het wiebelig. Het gaat hier meer over het goed verdelen van de belasting dan over de totale belasting van het dak: over de druk per vierkante cm. Vaak gebruikte, goedkopere constructies hebben tamelijk hoge puntdrukken. Die hebben bijvoorbeeld koppelstukken op korte rails die niet volledig vlak zijn, dunne rails en dunne steunen.

De oplossing die ik heb gebruikt zijn lange platte rails met groot contactoppervlak en gladde ronde afwerking van de zijkanten. Ze zijn 5 meter lang en meer dan 10 cm breed en volledig vlak. Er zijn geen connectiestukken die punten kunnen vormen en er zijn geen scherpe randen die door het EPDM kunnen prikken.

Als de zwakte van de dakconstructie zit in de steunen op de muren, dan is het verdelen van het gewicht natuurlijk geen oplossing.

Solar Frontier CIS panelen zijn kleiner, maar wel zwaarder dan een standaard kristallijn 1.6x1m paneel: 20 kg tegen 18 à 19kg. Dus ze voegen totaalgewicht toe. Het totaal aan Wp gaat ook wat omlaag (138Wp/m2 versus 162Wp/m2 voor Canadian Solar CS6P-260).

Ik zou deze CIS panelen kiezen omdat ze het beter doen bij goed weer en volle zon.
Ze presteren dan boven wat hun STC flashmeetwaarde doet vermoeden, want die labmeting doet dit type panelen tekort. Ik heb nog geen bewijs gezien dat deze CIS panelen het beter doen dan moderne kristallijne panelen bij weinig licht. Misschien weet iemand daar meer over te vertelen?

Bij slechter weer is de spanning (door afschakelende panelen) en de stroom minder. Het is een kwestie van controleren of de omvormer het dan nog goed doet tijdens het aangaan (openingsspanning) en tijdens de dag. Hetzelfde bij tijdelijke schaduw. Voor dat laatste is een tracker onontbeerlijk. Meestal is er 1 tracker per string.

Gebruik van meerdere type panelen kan vaak, maar gelijksoortige panelen moeten wel op een aparte string of omvormer omdat de karakteristieken verschillen. Omvormers hebben een optimale opbrengst bij een bepaalde spanning (het aantal panelen in een string). Dus daar moet een beetje rekening mee worden gehouden. Sommige omvormers doen het beter bij een bepaald type panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Stewie! schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:40:
Een andere limitatie is dat een oost-west opstelling voor mijn gevoel minder effectief zal zijn; enerzijds veel meer gewicht dus we kunnen niet het dak volleggen, anderzijds hebben we juist een wat schaduw door hoge bomen aan de zijkanten van het huis.
Zonder al teveel verstand van zaken, maar: is dat wel zo? De lol van een O/W opstelling is, dacht ik, dat je de schansen zo opstelt dat er weinig wind onder kan komen, dus juist weinig ballast nodig hebt. Dus relatief veel panelen, weinig ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
vanaalten schreef op maandag 18 januari 2016 @ 07:44:
[...]

Zonder al teveel verstand van zaken, maar: is dat wel zo? De lol van een O/W opstelling is, dacht ik, dat je de schansen zo opstelt dat er weinig wind onder kan komen, dus juist weinig ballast nodig hebt. Dus relatief veel panelen, weinig ballast.
13 graden oost/west of zuid zal elkaar allemaal niet veel ontlopen.
Des te vlakker des te minder effect de richting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Mrmrmr;
Uitgebreide reactie! Dank!
Ik zal even dieper induiken in het bevestigingsmatetiaal
vandalen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 07:44:
[...]

Interessant, ik ga het gewoon eens narekenen!

[ Voor 10% gewijzigd door Stewie! op 18-01-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Vraag; vanochtend waren mijn panelen mooi egaal wit bevroren, de zon stond er wel op (9:30 uur). Het vreemde was dat 1 vlakje van een paneel mooi ontdooit was, 1 ontdooit vierkantje op paneel, hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Henri. schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:44:
Vraag; vanochtend waren mijn panelen mooi egaal wit bevroren, de zon stond er wel op (9:30 uur). Het vreemde was dat 1 vlakje van een paneel mooi ontdooit was, 1 ontdooit vierkantje op paneel, hoe kan dat?
Vermoedelijk is deze cel niet (meer) helemaal in orde.
Waarschijnlijk zou je dit bijvoorbeeld met electroluminescentie kunnen meten.
Dit is een kwaliteitstest voor losse panelen.
Electroluminescentie EL-test

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 18-01-2016 09:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Stewie! schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:59:
Mrmrmr;
Uitgebreide reactie! Dank!
Ik zal even dieper induiken in het bevestigingsmatetiaal
als het fout gaat met een plat dak, dan is 99% te danken aan het weglaten van 1 extra stang. ;)
te vaak denkt een installateur dat de panelen zelf wel voor de starheid van de constructie kunnen dienen.
en laat net die 1ne extra stang weg.
dat gaat meestal wel goed als het setje niet te veel wind vangt, maar kan ook een erg domme bezuiniging zijn.
zo duur is die 1ne stang niet.
Interessant, ik ga het gewoon eens narekenen!
oost-west.
oei, die word lastig uitleggen en sommige zaken zitten op het randje van kunnen.

maar goed, mijn set heeft 1900wp oost met 45 graden en 1950Wp west met 45 graden.
een voorbeeld dag (vrij warm weer, vandaag dat de W iets lager zit).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
(eerste dipje is de kerktoren, die geeft wat schaduw.
dipjes in de middag waren wat wolken.)
nu heb ik een vrij extreme oost-west met 2x 45 graden hoek.
dus je kunt heel goed zien dat 3850Wp je op het hoogste punt van de dag geen 3850W geeft.
deze dag gaf 1900Wp een 1500W (rond 10:30 en 16:30), maar het totaal van de 2 kwam niet boven de 2200W.
dus ja, je kunt goed af met een kleinere omvormer als je Wp hebt als je oost-west draait.
(maar pas op, hoe platter je panelen, de kleiner het verschil.)
door dat je ook te veel Wp (meer als W omvormer) kunt leggen op deze manier, heeft je set ook nog best veel W als het bewolkt is. (door weerkaatsing van de wolken heb je wat diffuse licht en maakt de richting minder uit die ze kijken.)

voordeel van: oost-west op een platdak: er hoeft in principe geen tussen ruimte tussen de panelen in te zitten.
ze kunnen rug tegen rug het hele dak vol leggen. (dus meer Wp past op dak)
met een zuid set heb je steeds ruimte er tussen nodig.
nadeel van: oost-west is dat de hele set wel iets minder oplevert per Wp.
conclusie van oost-west: het is heel krap, wint oost-west het van zuid :?
het zal er erg om hangen. (met vrij platte oost-west setup geeft ik het net iets meer als zuid, maar bomen,flatgebouwen of andere horizonvervuiling kunnen snel roet in het eten gooien.)

als je het mij echt vraagt, of je nu oost-west doet of noord-zuid dan denk ik dat noord-zuid zelfs meer oplevert.
dan kun je de zuidpanelen doen met mono panelen, want die geven veel Wp per m2 ruimte.
en dan de noord panelen met dunnefilm (bijvoorbeeld solarfrontier.), die hebben flink minder Wp per m2.
maar kunnen beter met warmte overweg, en omdat ze op noord staan doen die het alleen in de zomer.
dan is het warmer en kan dunnefilm schitteren met zijn karakteristiek.
(dit word dan wel een flinke puzzel om verschillende maten panelen op het dak te krijgen.
dus of dat lukt met jouw dak :? )

verder hoop ik dat je het belasting deel begrijpt.
is helaas de situatie die je hebt.
kun je maar 12500kWh op wekken, dan saldeer je dat tegen het lage belastingtarief.
pas als je meer gaat doen word het erg leuk dan saldeer je tegen het volle belasting tarief, en pas echt super als je over de 22500kWh gaat. ;)
dus probeer wel een 100% gebruik te halen. (iets meer is erg prettig voor de eventuele toekomst)
belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel etc etc etc..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Henri. schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:44:
het kan dat er 1 cel niet goed is.
maar dat is erg zeldzaam.

andere zaken kunnen ook mee spelen.
een ventilatie pijpje met wat ijzel op de top in de buurt, die de zonnen stralen even als een vergroot glas op een cel gooit is ook geen vreemde.
die 1ne cel word dan warm, maar de achter plaat transporteert geen warmte naar de ander cellen.
dan krijg je een mooi 4 kantje wat ontdooit is.
dit zie ik zelf regelmatig op mijn oost set gebeuren.
maar meestal zijn het dan wel meerdere cellen waar mee dat gebeurd.

draait de set verder goed?
geeft hij voldoende V van uit de panelen. (als er een kapotte cel is, dan heb je al snel 33% V van 1 paneel minder.)
de V bekijken is wel een lastige, want de lage temperatuur van de cellen op dit moment doet de V aardig verhogen.
dus je moet even vergelijken met een setje in de buurd of de V wel klopt.
(of je gegevens posten, en hopen dat er iemand in jouw buurt even zijn gegevens wil geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 ontdooit vierkantje op paneel, hoe kan dat.....

Zit dat vakje op de plek waar de aansluitdoos achterop het paneel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Dank voor de reactie/uitleg, dat van de ijspegel zou kunnen, ter hoogte van de ontdooi plek was net de schaduw van het cv pijpje van de buren langsgegaan. Ik zal morgen nog eens kijken.
Ik log nog niets, alleen handmatig vanaf de display. Ik ben al een tijd van plan om een kabel vanaf de omvormer te trekken om hem uit te kunnen lezen. Het is een SE omvormer :-)

Edit, ik zal ook eens kijken of de aansluiting daar zit

[ Voor 7% gewijzigd door Henri. op 18-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Henri. schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:09:
Dank voor de reactie/uitleg, dat van de ijspegel zou kunnen, ter hoogte van de ontdooi plek was net de schaduw van het cv pijpje van de buren langsgegaan. Ik zal morgen nog eens kijken.
Ik log nog niets, alleen handmatig vanaf de display. Ik ben al een tijd van plan om een kabel vanaf de omvormer te trekken om hem uit te kunnen lezen. Het is een SE omvormer :-)
a een SE, dat maakt het wel wat makkelijker. ;)
kabel trekken dus, en snel. ;)

dan kun je de optimizer vinden van dat paneel, en zie je vrij makkelijk of hij een gelijke V geeft te opzichten van de andere optimizers.
en dan weten we meer.

edit:
als de diode van het paneel reageert door kapotte cel, dan zakt de V van dat paneel een 33%.
(uitgaande van 3 diodes in je paneel.)
dat valt wel op. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 18-01-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vraagje, https://zonnepanelen.eneco.nl/winteractie-eneco/

Is dat aantrekkelijk genoeg of kan ik beter even verder shoppen?
Hoewel mijn huis zeer gunstig ligt, heb ik last van een schoorstenen die ongunstig zijn geplaatst,
Dus ik zal een oplossing met panelen met afzonderlijke omvormers, moeten hebben?

Eigenlijk zou ik willen zonneboiler + zonne energie maar dat is er wellicht niet? ..

ik ben niet van plan van energie leverancier over te stappen, persoonlijk vind ik 300,- ook erg weinig maar goed wellicht is jullie mening anders ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:14
vso schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:43:
Vraagje, https://zonnepanelen.eneco.nl/winteractie-eneco/

Is dat aantrekkelijk genoeg of kan ik beter even verder shoppen?
Hoewel mijn huis zeer gunstig ligt, heb ik last van een schoorstenen die ongunstig zijn geplaatst,
Dus ik zal een oplossing met panelen met afzonderlijke omvormers, moeten hebben?

Eigenlijk zou ik willen zonneboiler + zonne energie maar dat is er wellicht niet? ..

ik ben niet van plan van energie leverancier over te stappen, persoonlijk vind ik 300,- ook erg weinig maar goed wellicht is jullie mening anders ?
Inclusief korting zijn ze nog steeds niet bijzonder goedkoop, waarschijnlijk kan een lokale leverancier je een veel interessanter aanbod doen.

Ben persoonlijk niet zo van die "massa" projecten.

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 18-01-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:51
iemand die een installateur regio Maastricht kan aanraden?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Icekiller2k6 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:47:
:X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Icekiller2k6 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:47:
Ik heb de panelen van Petecsolar, zitten in Elsloo, erg tevreden (net als mijn broer en een vriend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52

aip

nooberke schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:45:
[...]

Inclusief korting zijn ze nog steeds niet bijzonder goedkoop, waarschijnlijk kan een lokale leverancier je een veel interessanter aanbod doen.

Ben persoonlijk niet zo van die "massa" projecten.
Eens. Ik heb dat gemerkt met de panelen van ons en onze buren. Wij hebben laten installeren door een lokale partij. De buren besloten 3 maanden later ook panelen te nemen en deden met Eigen Huis mee. Vlak voordat ze de offerte goedkeurden, sprak ik ze toevallig op de oprit en gaven ze aan dat de prijs ze tegenviel. Doorpratend hoorde ik dat ze voor 3kWp bijna 1000 EUR incl BTW meer zouden moeten betalen dan ik drie maanden ervoor. Toen hebben ze toch maar de lokale leverancier uit de buurt een offerte gevraagd en zijn daarmee in zee gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
aip schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:52:
[...]

Eens. Ik heb dat gemerkt met de panelen van ons en onze buren. Wij hebben laten installeren door een lokale partij. De buren besloten 3 maanden later ook panelen te nemen en deden met Eigen Huis mee. Vlak voordat ze de offerte goedkeurden, sprak ik ze toevallig op de oprit en gaven ze aan dat de prijs ze tegenviel. Doorpratend hoorde ik dat ze voor 3kWp bijna 1000 EUR incl BTW meer zouden moeten betalen dan ik drie maanden ervoor. Toen hebben ze toch maar de lokale leverancier uit de buurt een offerte gevraagd en zijn daarmee in zee gegaan.
Bij mij kwam de groepsaankoop dan weer wel als goedkoopste er uit. Hoe het met de kwaliteit/service zit moet ik nog gaan zien.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52

aip

assje schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:56:
[...]

Bij mij kwam de groepsaankoop dan weer wel als goedkoopste er uit. Hoe het met de kwaliteit/service zit moet ik nog gaan zien.
Conclusie lijkt mij dan wel duidelijk: vraag meerdere offertes, en bij verschillende soorten partijen. Groot, klein, groepsaankopen, etc. Een offerte is geen offerte, of zoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wordt toch tijd voor een bedrijfsaccount ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bedankt voor de feedback,

Ik vind het lastig, hoewel ik zonnepanelen erg interessant vind.
vraag ik me af wat nu echt de winst/verlies is, als ik een bedrag zeg 10.000,- euro aan zonnepanelen zou investeren wat zou het rendement zijn is het 100 tot 150% ?

is het wijs om meer productie te hebben dan gebruik? of kan ik beter wat opofferen voor zonne-boilers ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Zonneboiler of PV hangt gewoon erg af van je gebruik.
Als je een zwembad in de tuin hebt, zou een zonneboiler heel interessant kunnen zijn.
Maar als het gaat om 's winters je verwarming bij te staan, is het al veel minder renderend.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:52:
[...]

noem merkpanelen alsjeblieft, zo maar een prijs op 3kwp is natuurlijk veels te globaal. japanese, chinese a merk of chinese b merk. high end duitsomvormer of een chinese barrel. prijs offerte a met prijs offerte b vergelijken gaat alleen mits dezelfde type paneel+omvormer gebruikt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:45:
Zonneboiler of PV hangt gewoon erg af van je gebruik.
Als je een zwembad in de tuin hebt, zou een zonneboiler heel interessant kunnen zijn.
Maar als het gaat om 's winters je verwarming bij te staan, is het al veel minder renderend.
:D wel een punt heb je daar, denk dat ik beter dan dat geld voor zonneboiler in houtcv zooi kan steken.
de momenten dat het koud genoeg is.

Maar wat zou nu een reële ROI wezen ? natuurlijk hangt dit af van x.y.z om me heen hoor ik TVT van 6-7 jaar met een leeftijd van 15 jaar ? zou ik het het bedrag verdubbelen? Nu zie ik ons niet terug leveren (iets met kinderen in groei + stroomvreters in huis). Voor mij zou het van 1,- geïnvesteerd 1,90 retour over de levensduur met defect(en) meegenomen intressant genoeg zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
vso schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:48:
Maar wat zou nu een reële ROI wezen ?
Wel... beter rendement dan kale dakpannen, die leveren weinig op. En hoogstwaarschijnlijk ook een beter rendement dan het geld op een spaarrekening zetten.

Afgezien daarvan heb je een hele goede kristallen bol nodig om de ROI te kunnen bepalen:
- wat gaan de electriciteitstarieven doen?
- wat gaat er t.z.t. met de salderingsregeling gebeuren?

Als je die niet weet, dan is het vrij simpel:de geschatte jaarproduktie maal het huidige tarief voor electriciteit, delen door je ex-BTW aanschafprijs. En dan wellicht nog wat extra rekenen voor het, op termijn, moeten vervangen van de omvormer.

Je ziet dan vrij snel dat zelf plaatsen (dus uitsparen van montagekosten) je flink kan opleveren en dat een lager electriciteitstarief je ROI flink kan raken.

Maar nog steeds: wat ga je anders met het geld doen wat beter rendeert?
Hypotheek aflossen? Spaarrekening openen of aandelen aanschaffen? Of naar het casino en alles inzetten op "rood 15"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

M'n zonnepanelen liggen er nu vanaf begin April 2015 op en ik heb net dit weekend doorgerekend hoeveel het heeft opgeleverd (ik heb nog een draaischijfmeter, dus ik moet het met een energiemeter in het stopcontact doen).

Geïnstalleerd: 1970Wp (6x255+4x110), beschaduwing gedurende het grootste deel van de ochtend en middag en vrijwel de hele winter.

Opbrengst: 1550kWh/jr (geschat) - 1370Wp tot zover sinds begin april, oftewel 768kWh/kWp. Ik woon in een regio met 1055kWh/kWp instraling volgens de kaart, dus ze lopen op 74% van het beste wat ze kunnen.

Beter dan verwacht met zoveel schaduw. Ik ben wel tevreden :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Geïnstalleerd: 2480Wp (8x310), beschaduwing gedurende het grootste deel van de ochtend en vrijwel de hele winter. Panelen liggen op nog geen tien graden zuid.

Opbrengst: 1460Wp tot zover sinds half mei, oftewel als ik het goed bereken 589Wh/kWp? Ik ben benieuwd of de maanden maart en april al wat opleveren en waar ik ga uitkomen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

April is op zich wel een goede maand. Maar je panelen liggen dan te vlak... vergelijk april maar met oktober...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vso schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:27:
Bedankt voor de feedback,

Ik vind het lastig, hoewel ik zonnepanelen erg interessant vind.
vraag ik me af wat nu echt de winst/verlies is, als ik een bedrag zeg 10.000,- euro aan zonnepanelen zou investeren wat zou het rendement zijn is het 100 tot 150% ?

is het wijs om meer productie te hebben dan gebruik? of kan ik beter wat opofferen voor zonne-boilers ?
oei 10.000€, dat word een flink grote set ;)
maar even zonder gekkigheid.

je maakt "nooit" winst met pv, maar je kunt je maandelijkse lasten wel erg veel omlaag brengen.
sommige mensen zien dit als winst. (mag hoor, geen probleem.)

hier mijn elektra meter standen van de afgelopen jaren. (per week)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg
en ja, ik kan niet anders zeggen, ik begon met een rekening van 170€ in de maand.
na isolatie en verbouwing werd dat 110€ in de maand.
na de eerste pv set werd het 65€ in de maand.
en ik hoop op 33€ uit te komen komend jaar.

nu ben ik begonnen met een te "zware" omvormer + een 1710Wp + een paar maanden later (na teruggave van belastinggeld.) + 2140Wp. (3850Wp totaal)
dat zette mij een 5000€ in de min.

maar ik ben 170€ naar de spaarrekening blijven over maken, en betaalde de energie rekening daar van.
die groeide als kool dus.
ondanks dat mijn panelen op oost-west hangen en ik maar 75% van een zuid set scoor.

maar aan spaargeld heb je niks, dus maar eens uitgebreid met flink wat panelen en puur betaald met spaargeld.
verbouwing is nu voor de helft gedaan. (dit omdat ik verschillende testen wilde doen.)
en straks heb ik 5,66kWp op dak. (en dit maakt mijn te "zware" omvormer te "licht")
niet dat ik extra stroom nodig had, maar ik heb ook nog een gas rekening.
het is geen probleem om ook een stukje elektrisch te gaan verwarmen.

om dat een beetje betaalbaar te maken heb je een warmte pomp nodig.
1m3 gas = 8kWh elektra, met een elektriche kachel.
met een warmte pomp is dat +/- 2-3kWh per m3 gas.
maar helaas dat geld is er nog niet.

maar goed die warmte pomp komt nog wel, ik spaar nog steeds flink door.
maar goed een warmte pomp kan goed je huis verwarmen, geen probleem om dat met wat lagere temperaturen te doen als je met een gasketel doet.
maar warm tap water maken om mee te douchen is nog altijd erg lastig voor een warmte pomp.
de uitgangs-temperaturen moeten dan hoger worden en dat kost rendement.

als je dan ook nog weet dat ik: 150m3 gas gebruik voor tap water een 25m3 voor koken en dan een 450m3 voor stoken. (2 persoons-dinky huishouden.)
dan heb je eigenlijk maar erg weinig gas nodig wat je zou kunnen op vangen met een zonneboiler.
dus dat maakt zonneboilers vrij duur en onrendabel.

maar schrijf een zonneboiler niet af, wil je een warmte pomp gaan gebruiken dan word het tapwater gedeelte nog best duur met het lage rendement.
dus een warmtepomp + zonneboiler is een perfecte combi om met een beperkt dak oppervlak toch nog genoeg kWh op te wekken en warm water te hebben.

dus waar sta ik nu.
nog geen zonneboiler en nog geen warmte pomp, maar wel een flink overschot op elektra.
dat word maar flink wat kWh (ik gok een 1000kWh) affakkelen komend jaar.
helaas is het maar zo.
die 5000€ die ik een aantal jaar geleden heb geïnvesteerd ben ik allang weer vergeten.
ik kijk liever naar de spaarpot die hard groeit en mij straks nog meer mogelijkheden gaat geven.

dus maak niet de domme fouten die ik heb gemaakt, en kijk niet te veel naar de tvt.
(de tvt ook weer niet helemaal negeren, maar zeer relatief naar kijken.)
en ga eerst eens kijken of je niet domme apparaten hebt die teveel gebruiken en elimineer zoveel mogelijk sluipverbruik. (trias energetica)
daar na eens kijken of isoleren niet een optie is.
en dan eens kijken of een pv set (met eventueel een collector voor de zonneboiler) niet iets is.
bezuinig niet te veel op de pv set, je kunt wel met goedkope panelen van een 250Wp gaan werken, maar voor maar een beetje meer kun je ook voor 315Wp gaan, uiteindelijk maakt het je tvt maar een jaartje langer maar je hebt er 20+ jaren meer plezier van. ;)
een overproductie is geen probleem, je kunt altijd nog affakkelen en wat gas besparen of voor een 10-11ct per kWh verkopen.

(een stukje relativiteit is altijd op zijn plek.
ik heb mijn 10x195Wp nu vervangen voor 10x 300Wp LG neonx.
ik wist al dat de 300Wp verzie er uit ging, dus was al een tijdje opzoek naar die panelen.
doordat ze er uitgingen wist ik ook dat ze niet erg duur hoefde te zijn.
nu zijn ze vervangen voor een 315Wp verzie, en die is wat duurder op het moment.
dus soms is timing wel erg handig voor koopjes.
maar goed ik klim zelf op dak om het te leggen, heb geen installateur nodig.
dit samen met de vrouw (strong girl, hoewel ze laatst onder een lg paneel begraven raakte, ik zag van het dak alleen maar een paar handjes en voetjes onder het paneel uit komen. lol) ;) )

dus succes en ga er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

M'n Finder is binnen, 't is een: 7E.23.8.230.0010 MID ( CE M15 1259 G48 ) geworden

Draaien jullie de aansluiting om ( 2L - 1L / 4N - 3 N ) of telt de Finder ook gewoon vooruit als de stroom terugloopt?

Ik vraag het, daar ik mn oude Ferraris die ik gebruik 'andersom' is aangesloten zodat ie vooruit loopt bij opwek.

De Finder komt naast de ALSA dus enkel op deze groep. Er komt een SE3000 op, en 4 Gridfits. Er zal dus 's nachts enig verbruik zijn neem ik aan van al deze omvormers.. dat is verbruik, maar dat is verbruik van de opwek situatie, dus dat dit gesaldeerd wordt, is geen probleem.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JayPe schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:03:
M'n Finder is binnen, 't is een: 7E.23.8.230.0010 MID ( CE M15 1259 G48 ) geworden

Draaien jullie de aansluiting om ( 2L - 1L / 4N - 3 N ) of telt de Finder ook gewoon vooruit als de stroom terugloopt?

Ik vraag het, daar ik mn oude Ferraris die ik gebruik 'andersom' is aangesloten zodat ie vooruit loopt bij opwek.

De Finder komt naast de ALSA dus enkel op deze groep. Er komt een SE3000 op, en 4 Gridfits. Er zal dus 's nachts enig verbruik zijn neem ik aan van al deze omvormers.. dat is verbruik, maar dat is verbruik van de opwek situatie, dus dat dit gesaldeerd wordt, is geen probleem.
als het goed is "draait" de finder totaal niet achter uit.
(er word niet achter uit gemeten, dit is handig als je 2x een finder installeert in je meter kast, tussen de hoofdschakelaar en de rest van het huis. dan meet je wat er het huis in komt en je huis uitgaat, of te wel het zelfde als een slimme meter.)

en doen je omvormers geen stroom gebruiken, maar pakken hun stroom van de panelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

migjes schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:27:
[...]
of te wel het zelfde als een slimme meter.)
Die slimme meter heb ik al, dus ik plaats de finder alleen op de panelen groep, zodat ik niet alleen weet wat het netto verbruik is, maar ook wat de panelen zelf nou helemaal binnen brengen,.

- De Finder minus de Ferraris geeft dan de opbrengst van de SE3000,
- De Ferraris geeft de Gridfits,
- De levering van de Slimme meter + de Finder = totaal verbruik van m'n huishouden.
- De levering minus de teruglevering van de Slimme meter is (voorlopig) het af te rekenen bedrag.

Sommetjes sommetjes.

Maar goed: de stroom(tel)richting van de Finder moet dus omgekeerd aangesloten: vanaf omvormer richting ALSA aansluiten dus.

Fase (bruin) afkomstig van de omvormer op 1L en 'het net' op 2L.
Neutraal (blauw) van de omvormer op 3N en 'het net' op 4N.

*bij mijn huis zit er ook nog groen, rood en grijs qua bedrading in het huis, maar dat laat ik maar even achterwege hier :-) *

[ Voor 14% gewijzigd door JayPe op 19-01-2016 11:39 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JayPe d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:12
migjes schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:50:
[...]

je maakt "nooit" winst met pv, maar je kunt je maandelijkse lasten wel erg veel omlaag brengen.
sommige mensen zien dit als winst. (mag hoor, geen probleem.)

hier mijn elektra meter standen van de afgelopen jaren. (per week)
[afbeelding]
en ja, ik kan niet anders zeggen, ik begon met een rekening van 170€ in de maand.
na isolatie en verbouwing werd dat 110€ in de maand.
na de eerste pv set werd het 65€ in de maand.
en ik hoop op 33€ uit te komen komend jaar.

nu ben ik begonnen met een te "zware" omvormer + een 1710Wp + een paar maanden later (na teruggave van belastinggeld.) + 2140Wp. (3850Wp totaal)
dat zette mij een 5000€ in de min.

maar ik ben 170€ naar de spaarrekening blijven over maken, en betaalde de energie rekening daar van.
die groeide als kool dus.
ondanks dat mijn panelen op oost-west hangen en ik maar 75% van een zuid set scoor.

maar aan spaargeld heb je niks, dus maar eens uitgebreid met flink wat panelen en puur betaald met spaargeld.
verbouwing is nu voor de helft gedaan. (dit omdat ik verschillende testen wilde doen.)
en straks heb ik 5,66kWp op dak. (en dit maakt mijn te "zware" omvormer te "licht")
niet dat ik extra stroom nodig had, maar ik heb ook nog een gas rekening.
het is geen probleem om ook een stukje elektrisch te gaan verwarmen.

om dat een beetje betaalbaar te maken heb je een warmte pomp nodig.
1m3 gas = 8kWh elektra, met een elektriche kachel.
met een warmte pomp is dat +/- 2-3kWh per m3 gas.
maar helaas dat geld is er nog niet.

maar goed die warmte pomp komt nog wel, ik spaar nog steeds flink door.
maar goed een warmte pomp kan goed je huis verwarmen, geen probleem om dat met wat lagere temperaturen te doen als je met een gasketel doet.
maar warm tap water maken om mee te douchen is nog altijd erg lastig voor een warmte pomp.
de uitgangs-temperaturen moeten dan hoger worden en dat kost rendement.

als je dan ook nog weet dat ik: 150m3 gas gebruik voor tap water een 25m3 voor koken en dan een 450m3 voor stoken. (2 persoons-dinky huishouden.)
dan heb je eigenlijk maar erg weinig gas nodig wat je zou kunnen op vangen met een zonneboiler.
dus dat maakt zonneboilers vrij duur en onrendabel.

maar schrijf een zonneboiler niet af, wil je een warmte pomp gaan gebruiken dan word het tapwater gedeelte nog best duur met het lage rendement.
dus een warmtepomp + zonneboiler is een perfecte combi om met een beperkt dak oppervlak toch nog genoeg kWh op te wekken en warm water te hebben.

dus waar sta ik nu.
nog geen zonneboiler en nog geen warmte pomp, maar wel een flink overschot op elektra.
dat word maar flink wat kWh (ik gok een 1000kWh) affakkelen komend jaar.
helaas is het maar zo.
die 5000€ die ik een aantal jaar geleden heb geïnvesteerd ben ik allang weer vergeten.
ik kijk liever naar de spaarpot die hard groeit en mij straks nog meer mogelijkheden gaat geven.

dus maak niet de domme fouten die ik heb gemaakt, en kijk niet te veel naar de tvt.
(de tvt ook weer niet helemaal negeren, maar zeer relatief naar kijken.)
en ga eerst eens kijken of je niet domme apparaten hebt die teveel gebruiken en elimineer zoveel mogelijk sluipverbruik. (trias energetica)
daar na eens kijken of isoleren niet een optie is.
en dan eens kijken of een pv set (met eventueel een collector voor de zonneboiler) niet iets is.
bezuinig niet te veel op de pv set, je kunt wel met goedkope panelen van een 250Wp gaan werken, maar voor maar een beetje meer kun je ook voor 315Wp gaan, uiteindelijk maakt het je tvt maar een jaartje langer maar je hebt er 20+ jaren meer plezier van. ;)
een overproductie is geen probleem, je kunt altijd nog affakkelen en wat gas besparen of voor een 10-11ct per kWh verkopen.

(een stukje relativiteit is altijd op zijn plek.
ik heb mijn 10x195Wp nu vervangen voor 10x 300Wp LG neonx.
ik wist al dat de 300Wp verzie er uit ging, dus was al een tijdje opzoek naar die panelen.
doordat ze er uitgingen wist ik ook dat ze niet erg duur hoefde te zijn.
nu zijn ze vervangen voor een 315Wp verzie, en die is wat duurder op het moment.
dus soms is timing wel erg handig voor koopjes.
maar goed ik klim zelf op dak om het te leggen, heb geen installateur nodig.
dit samen met de vrouw (strong girl, hoewel ze laatst onder een lg paneel begraven raakte, ik zag van het dak alleen maar een paar handjes en voetjes onder het paneel uit komen. lol) ;) )

dus succes en ga er voor.
Goede tip van het stoken op elektriciteit. Doe ikzelf ook.

Ik heb van de 3500 kWh ongeveer 1000 over en deze stook ik in de wintermaanden met weg ongeveer 300 kWh per maand voor drie maanden. Ik zat bij Engergiedirect en zou maar 7 cent per kWh krijgen voor terugleveren. Nu voor de 1000 dus gewoon 21 cent gekregen.

Het was ook nog goedkoper dan stoken op gas. Zoals je zegt 8 Kwh = 1m3 gas. 8 maal 7 cent = 56 cent en de gasprijs was 66 cent per m3. Dus ook daar bespaard.

Ik ben van 80 euro naar ongeveer 12 euro gegaan. Een besparing van 68 euro per maand. Het gasverbruik voor mijn tussenwoning was op jaarbasis 480 m3. Nu ongeveer 200 m3.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFX77 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Goede tip van het stoken op elektriciteit. Doe ikzelf ook.

Ik heb van de 3500 kWh ongeveer 1000 over en deze stook ik in de wintermaanden met weg ongeveer 300 kWh per maand voor drie maanden. Ik zat bij Engergiedirect en zou maar 7 cent per kWh krijgen voor terugleveren. Nu voor de 1000 dus gewoon 21 cent gekregen.

Het was ook nog goedkoper dan stoken op gas. Zoals je zegt 8 Kwh = 1m3 gas. 8 maal 7 cent = 56 cent en de gasprijs was 66 cent per m3. Dus ook daar bespaard.

Ik ben van 80 euro naar ongeveer 12 euro gegaan. Een besparing van 68 euro per maand. Het gasverbruik voor mijn tussenwoning was op jaarbasis 480 m3. Nu ongeveer 200 m3.
zoals je zelf ook al zegt, het is niet perfect.
en kosten effectief is het ook niet om het in een elektra kachel te gooien.
het lijkt wel goedkoper, maar die 1000kWh doe je dan wel weg zetten tegen 7ct terwijl je tvt is gebouwd op 21 ct, dus die word wel een stukje langer en moet je niet vergeten mee te rekenen.
pas op met je zelf rijk te rekenen. ;)

maar goed je moet iets, dus als tussen oplossing is het wel leuk.

uiteindelijk wil je een warmtepomp, zodat je kWh's een factor 3 langer mee gaan.
dit hoef helemaal geen dure water/water warmte pomp te zijn maar een simpele airco(lucht/lucht) die kan verwarmen is ook goed.
maar ja, dan heb je weer een aardige investering die je moet doen. (hoewel het valt best mee. kan onder de 1000€, is maar net wat je wil.)

en zo blijf je lekker bezig. >:)

edit:
met een warmte pompje er bij heb je genoeg stroom over om een boiler op te hangen.
word het gas gebruik maar 0m3 >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-01-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:50:
[...]

<snip voor de leesbaarheid>
Dank voor je reactie.

Ik ben nu ook bezig met isoleren, dit is een stabiel(ere) investering dan fluctuerende terugwinning.

Persoonlijk vind ik het zo een verkeerde uitspraak om te zeggen " ik betaal x bedrag minder per maand"
Ik begrijp best hoe dit komt, echter het geeft een vertekend beeld.
ik zal dit een beetje uitleggen waarom aan de hand van wat cijfers.

Van 110 naar 33 = 77,- (gemiddeld per maand?)
(77.p.m x 12) x 15 jaar = 13.860 (winst" over 15 jaar)

Als jou PV installatie zeg onder 9.000 heeft gekost (aanname) vind ik bijna 5.000 euro's echte winst erg

Teminste zo kijk ik tegen dit PV verhaal aan, als je het overschot beter zelf gebruiken meer oplevert dan terug verkopen is dat mooi meegenomen. hiermee zet je het effectief nog beter om.

Echter moet ik lenen om dit aan te schaffen (lenen kost geld vertelt men) daalt de effectieve winst marge

Isolatie geef je 1x uit maar hoe bereken je dat je dit nu echt effectief " terugverdient" in de praktijk is dit lastig. Omdat dit zich langzaam terugverdient en erg slecht te berekenen is. dit bedrag verdwijnt eigenlijk meer in je " dagelijks uitgave patroon" voor grotere uitgaves (3k en meer) merk je dit beter,

Stijgende / dalende energie prijzen zijn wel van invloed, maar je hebt ook inflatie en belastingen en ander geneuzel. maar dan maak je denk ik wel een erg zware berekening(en) voor alle factoren mee te nemen.
Echter ik vermoed dat aan het eind van de rit je marginaal verliest / wint

Maar goed als je op deze manier berekend, is dan de werkelijke winst of de winst verwachting 110% of 150% ? Alles boven de 110% lijkt me erg aantrekkelijk omdat je bank rente enorm laag is bij lage bedragen.

Kortom het zou leuk zijn naast je WP eigenlijk je effectieve / verwachte rendement te zien (procentueel)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Het probleem is dat je je rendement pas achteraf kan berekenen. Alle berekeningen die ik vorig jaar ontving van verschillende leveranciers van zonnepanelen, rekende met 21ct / 23ct per kWh aan stroomkosten met een stijging van 3% per jaar.
Dit jaar betaal ik zo'n 17,xct per kWh. Dus kunnen al die berekeningen de prullenbak in. Daarnaast is het maar de vraag hoe de regels met terugleveren/salderen zich zullen ontwikkelen over de komende paar jaar. Ook weet je niet wat de rente doet (zowel qua lenen als sparen) de komende paar jaar.

Nee, een goede inschatting is er niet te maken. Te veel factoren die kunnen veranderen...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:20
Vraagje,

Ik heb sinds kort een drietal zonnepanelen (Amerisol 180wp) aangesloten op een soladin 600.
De panelen staan op het zuiden, zonder enige vorm van shaduw.
Het probleem is nu dat de output van de soladin behoorlijk laag is.
De input op de soladin is bij volle zon als volgt: spanning 127V en stroom 3.5A, de output is vervolgens maar 250W.
Ik weet dat de Soladin 600 maar een rendement van 90% heeft, maar dit is wel heel laag...
Heeft iemand enig idee waar aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vso schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:59:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik ben nu ook bezig met isoleren, dit is een stabiel(ere) investering dan fluctuerende terugwinning.
dat is nooit dom, warmte die je niet verliest hoef je niet op te wekken of te kopen. ;)
en het kan ook niet belast worden.(hoop ik, maar soms maakt de regering wel hele vreemde bokken sprongen, maar laten we daar maar niet van uit gaan.)
Persoonlijk vind ik het zo een verkeerde uitspraak om te zeggen " ik betaal x bedrag minder per maand"

zou je het liever andersom willen horen?, dan moet ik in de cijfers even duiken.
maar de situatie in het echt is vaak nog veel ingewikkelder.
je betaald namelijk een voorschot op de jaar afrekening.
als je het voorschot niet aan past, danblijf je nog best lang last hebben van het sjv spook.
(sjv = standaard jaar verbruik, geschat door de netbeheerder, en die schatten graag te hoog.)
Als jou PV installatie zeg onder 9.000 heeft gekost (aanname) vind ik bijna 5.000 euro's echte winst erg
oei, zo rijk ben ik niet dat ik zomaar even 9000€ kan ophoesten.
reken maar even op een lossen 5500€ (inclusief wat klein spul wat ik nodig had, moest de meterkast vervangen, maar dat had ik ook moeten doen als ik geen pv had gelegd. dus moet ik die mee rekenen?)
Teminste zo kijk ik tegen dit PV verhaal aan, als je het overschot beter zelf gebruiken meer oplevert dan terug verkopen is dat mooi meegenomen. hiermee zet je het effectief nog beter om.
die is erg krapjes, en heeft ook meer met een persoonlijke mening te maken als echt met prijs.
het hangt er een beetje om wat goedkoper is.
(heb nog niet helemaal de laatste prijswijziging van gas(+5ct ex btw) en elektra (-2ct ex btw) in de berekening op genomen. niet alle prijzen zijn al bekend, ik verwacht nog een daling in de gas prijs, maar vraag me dat over een half jaar nog eens misschien weet ik dan meer.)
Echter moet ik lenen om dit aan te schaffen (lenen kost geld vertelt men) daalt de effectieve winst marge
kijk, een pv set ophangen blijft altijd een gokje.
dus ik zeg liever niet lenen, het gokje is niet zo heel erg groot en je zou best kunnen lenen.
(maar ik heb zelfs mijn hypotheek al voor 80% afbetaald, dus zelfs voor mijn huis leen ik amper.
ben misschien wel wat extreem, maar wel lekker. ;) )
Isolatie geef je 1x uit maar hoe bereken je dat je dit nu echt effectief " terugverdient" in de praktijk is dit lastig. Omdat dit zich langzaam terugverdient en erg slecht te berekenen is. dit bedrag verdwijnt eigenlijk meer in je " dagelijks uitgave patroon" voor grotere uitgaves (3k en meer) merk je dit beter,
dat is het nadeel van isolatie, terug verdienen duurt vaak wel lang, maar het spul gaat ook niet zomaar kapot en geen onderhoudt kosten etc etc etc..
dus is het zeker leuk, maar het bespaarde geld gaat wel rap naar het dagelijkse uitgaven patroon, klopt die zie ik ook.
Stijgende / dalende energie prijzen zijn wel van invloed, maar je hebt ook inflatie en belastingen en ander geneuzel. maar dan maak je denk ik wel een erg zware berekening(en) voor alle factoren mee te nemen.
jep hij word heel moeilijk om dat te doen.
Maar goed als je op deze manier berekend, is dan de werkelijke winst of de winst verwachting 110% of 150% ? Alles boven de 110% lijkt me erg aantrekkelijk omdat je bank rente enorm laag is bij lage bedragen.

Kortom het zou leuk zijn naast je WP eigenlijk je effectieve / verwachte rendement te zien (procentueel)
oke ik heb wat cijfers in de administratie gevonden.
(je moet er wel rekening mee houden, dat ik geen goede set heb.
ik scoor maar een 75% van het landelijk gemiddelde, door mijn oost-west setup.
en zijn hier zelfs basterds die scoren 120% van het gemiddelde, grrrrr)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/opbengst%20in%20euro.jpg
om het half jaar zijn de prijzen aangepast.
(alleen dat aanpassen doe ik wel, maar in werkelijkheid is dit nog veel ingewikkelder.
maar je mag zelf eens gaan zoeken in de acm site hoe leveranciers dit moeten doen.
ik waarschuw je een wiskunde opleiding is wel nodig, pfff niet een klein beetje ingewikkeld, maar zeer ingewikkeld.)
dus dan weet je precies de kale "winst" die ik heb gemaakt.

maar dan weet je nog niet alles.
stel je krijgt het voor elkaar om 0kWh per jaar te gebruiken.
dan blijf je volgens de wet recht houden op je heffingskorting. (ja inclusief BTW, schup de leverancier als hij dat niet doet en hard graag.)
aangezien je vastrecht ongeveer 235€ + 35€ is en de heffings-korting een € -376,08 is.
komt mijn elektra rekening dus in de - uit en word dat van mijn gas rekening afgetrokken.

en krijg je het dan ook voor elkaar om een zeer lage gas rekening te hebben.
dan behoor je een voorschot van je leverancier te krijgen. >:)

maar zoals TFHfony ook zegt, ik heb geen kristallen bol en kan ook niet in de toekomst kijken.
als ik de huidig situatie bekijk, dan weet ik wel zeker dat dit nog wel een tijdje door gaat.
(salderen word nu niet zomaar afgeschaft, lol dat lukt niet zo maar meer met de nieuwe regels.
maar goed dat word een heel lang verhaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Shilen schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:45:
Vraagje,

Ik heb sinds kort een drietal zonnepanelen (Amerisol 180wp) aangesloten op een soladin 600.

De input op de soladin is bij volle zon als volgt: spanning 127V en stroom 3.5A, de output is vervolgens maar 250W.
Dat klinkt niet abnormaal. Mijn 170Wp panelen (SF170) halen vandaag op het beste moment ook 'maar' zo'n 80W, minder dan de helft. Gisteren op een topdag tikte ik net 90W aan.

Welk vermogen had je verwacht?

edit: 127V * 3,5A over het hoofd gezien :)

[ Voor 67% gewijzigd door Gizz op 19-01-2016 17:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier ook...
Momenteel met de ZW set (6250Wp) hark ik momenteel 3200Watt binnen...
Maar ik zie wel dat het langzaam aan meer begint te worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

En bij mij spelen er nog wel wat extra factortjes mee. Nu ben ik niet echt een boomknuffelaar, maar ik probeer wel redelijk bewust in het leven te staan. Naast de zonnepanelen die nu op het dak staan, ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier welke zijn groene energie gewoon in NL opwekt.
De stroom die ik af ga nemen, komt van het Nederlandse windpark Rijnwoude. Daarnaast ben ik wel nerd en hou ik van data, grafiekjes, etc... (mede) daarom aan de micro-inverters gegaan. Logging per paneel is gewoon leuk. Verder is ons huis (het hele project waar we wonen trouwens) voorzien van een warmtepomp systeem voor de hele wijk. milieubewust, maar ook nog eens zeer comfortabel. Vloerverwarming door je hele huis kan ik iedereen van harte aanraden.
Dat ik op d'n lange duur waarschijnlijk ook nog geld aan deze investering over zal houden is mooi. Maar het exacte bedrag wat ik over zal houden: Tja..dat kan ik je over 20+ jaar eens melden ;-)

Maar let wel: Op comfort zal ik niet inleveren. Ik zal de verwarming dus nooit "een graadje lager zetten" en dan maar een trui aantrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door TFHfony op 19-01-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:20
Gizz schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:58:
[...]

Dat klinkt niet abnormaal. Mijn 170Wp panelen (SF170) halen vandaag op het beste moment ook 'maar' zo'n 80W, minder dan de helft. Gisteren op een topdag tikte ik net 90W aan.

Welk vermogen had je verwacht?
Als ik de omvormer uitlees zie ik dat de aangeleverde spanning 127V en stroom 3.5A van de panelen is, het rendement van de omvormer is 90%, zou dus rond de 400W uitkomen. Weet niet of je dit zo mag berekenen?
Maar heb mijn omvormer nog nooit boven de 250W uit zien komen, vandaag dat ik mij dus ook beetje zorgen begin te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Je verhaal maakt het voor mij in iedergeval wel duidelijk(er) de plaatjes erbij zijn erg prettig bedankt !

Als ik van je plaatje reken met een gemiddelde van 600,- per jaar dan is het over 15 jaar 9k wat ik voor een relatieve investering van 5.500 niet slecht vind dat is grofweg 163%

Wat je wel niet berekend vind ik niet super relevant, immers je kan geen prijs hangen aan veiligheid, als die 5.500 alleen de installatie van de zonnepanelen + aansluiting op het dichtstbijzijnde stopcontact vind ik dat een goede indicatie .. de rest is toch 1x

Het is alleen al prettig om te weten dat het in ons relatief niet zo zonnig NL de zonnepanelen genoeg opbrengen om rendabel te zijn. 120% vind ik al genoeg (meer is wel beter;)

Hoewel mijn huis een zeer gunstige gelegen dak heeft, ik zit zeker in de max 90% opbrengst die mogelijk is in NL dan nog reken ik liever met lage waardes.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Shilen schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:18:
[...]

Als ik de omvormer uitlees zie ik dat de aangeleverde spanning 127V en stroom 3.5A van de panelen is, het rendement van de omvormer is 90%, zou dus rond de 400W uitkomen. Weet niet of je dit zo mag berekenen?
Maar heb mijn omvormer nog nooit boven de 250W uit zien komen, vandaag dat ik mij dus ook beetje zorgen begin te maken.
Je vergeet te vermelden wat de installatie hoek van de panelen is, als deze geen 40 a 50 graden is
hoef je je geen zorgen te maken, voor een hoek van kleiner dan 30 graden, heb je in dit jaargetijde
een normale opbrengst, maar dat merk je in het voorjaar / zomer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Hij heeft het er volgens mij over dat het verschil tussen DC en AC vermogen wel erg groot is.

DC = 3.5A * 127V is ongeveer 444VA als we geen rekening houden met de cos φ dan is dat ruwweg ook 444W

90% daarvan is dan 400W

De Soladin zal die 90% efficiëntie waarschijnlijk pas halen bij een hogere V en/of hogere belasting.

[ Voor 0% gewijzigd door argusb79 op 19-01-2016 14:45 . Reden: typo ]

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, de Soladin 600 ('heb `m zelf ook') is juist op z'n efficientst bij 80-125V en kapt boven de 125V vrij snel met werken.

Ik denk dat dat het probleem is. Nu dat het heel koud is gaat de paneelspanning omhoog, waardoor de soladin teveel spanning voor z'n kiezen krijgt. Daarom wil je altijd maar maximaal 2 72-cels panelen of 3 60-cels panelen erop aansluiten. Ik gok dat die Amerisolar 180Wp panelen 72-cels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vso schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:29:
[...]

Je verhaal maakt het voor mij in iedergeval wel duidelijk(er) de plaatjes erbij zijn erg prettig bedankt !
thanks, maak er maar wat van.
Als ik van je plaatje reken met een gemiddelde van 600,- per jaar dan is het over 15 jaar 9k wat ik voor een relatieve investering van 5.500 niet slecht vind dat is grofweg 163%
het is iets meer als 600€ ;)
in totaal was het iets van 2285€
en dat heb ik dus nu besteed aan een 10X300Wp, gewoon voor de leut.
het verdiend toch wel terug.
nu staat de teller dus weer op een 5500€ investering, maar nu mag ik het doen met 5,66kWp >:)
(ik verwacht een 4000kWh+, maar heb nog geen vol jaar, en neem dan de lagere prijs van dit jaar mee, dan kom ik nog op minimaal een 730€ per jaar)
Wat je wel niet berekend vind ik niet super relevant, immers je kan geen prijs hangen aan veiligheid, als die 5.500 alleen de installatie van de zonnepanelen + aansluiting op het dichtstbijzijnde stopcontact vind ik dat een goede indicatie .. de rest is toch 1x
ehh, die 5500€ is inclusief nieuwe meterkast + extra meter in de meterkast + extra groep 16A + nieuwe kabel naar boven. alles dus.
(behalve de kart bier voor de buurman die heeft geholpen.)
Het is alleen al prettig om te weten dat het in ons relatief niet zo zonnig NL de zonnepanelen genoeg opbrengen om rendabel te zijn. 120% vind ik al genoeg (meer is wel beter;)

Hoewel mijn huis een zeer gunstige gelegen dak heeft, ik zit zeker in de max 90% opbrengst die mogelijk is in NL dan nog reken ik liever met lage waardes.
o Nederland is zonnig zat.
we hebben alleen in de wintermaanden een lichte dip in de opbrengsten.
maar kijk je naar het buiten land dan is het daar nog iets zonniger. (soms zie je een 140%-150%)
maar dat zie je alleen in landen waar vrijwel geen winter is.
maar de zon schijnt overal even hard.

met een beetje handige planning haal je vrijwel overal een 100%.
(100% = 1kWh per Wp)
alleen rond almelo/hengelo is het soms wat lastig om dat te doen.
en kust stroken halen een 120%. (grrrr jaloers... lol)

maar of deze cijfers kloppen?
ik ben nu bezig mijn lokale top set te verbeteren.
normaal zie je dat Tilburg maar net de 100% haalt, maar heb nu een setje die al 108% doet.
en hoop nu met de aanpassingen over de 110% te gaan.
volgend jaar weet ik het. ;)

hier ook wel een leuke.
de apparte meterstand van afgelopen 1december.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/9999.99.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Shilen schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:45:
Vraagje,

De panelen staan op het zuiden, zonder enige vorm van shaduw.
Het probleem is nu dat de output van de soladin behoorlijk laag is.
Ik weet dat de Soladin 600 maar een rendement van 90% heeft, maar dit is wel heel laag...
Heeft iemand enig idee waar aan zou kunnen liggen?
mux schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:51:
Nee, de Soladin 600 ('heb `m zelf ook') is juist op z'n efficientst bij 80-125V en kapt boven de 125V vrij snel met werken.

Ik denk dat dat het probleem is. Nu dat het heel koud is gaat de paneelspanning omhoog, waardoor de soladin teveel spanning voor z'n kiezen krijgt. Daarom wil je altijd maar maximaal 2 72-cels panelen of 3 60-cels panelen erop aansluiten. Ik gok dat die Amerisolar 180Wp panelen 72-cels zijn.
jep mux, daar gok ik ook op.
of andere panelen op die omvormer of andere omvormer.
of gewoon een beetje verlies accepteren, zal toch niet al te veel zijn.

hoe draait hij nu bij jouw mux?
ik heb even niks meer gehoord dus ben nieuwsgierig. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Draait allemaal prima. De grootste verliesfactor is een setje berken in de tuin van de buurvrouw, daar kan ik niet zoveel aan solderen om het beter te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mux schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:34:
Draait allemaal prima. De grootste verliesfactor is een setje berken in de tuin van de buurvrouw, daar kan ik niet zoveel aan solderen om het beter te maken...
al uit gerekend hoeveel kWh je nodig hebt om met je soldeerbout de berken om te halen :?
zal wel een slechte BAF (of NAF) geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

mux schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:34:
Dan doet een setje koperen spijkertjes wonderen. Tenzij je boom knuffelaar bent ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Joepla schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:49:
[...]

Dan doet een setje koperen spijkertjes wonderen. Tenzij je boom knuffelaar bent ;)
Ik heb liever geen stervende boom op mijn gevel. Dat is namelijk wat er gebeurt als hij omvalt van kopervergiftiging ;-)

Eerst maar verder gaan met de vredige onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynosura
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02-2016
[...]

Je hebt zoals anderen al aangaven inderdaad met erg veel aannames te maken. En de verschillende aanbieders vullen die allemaal op hun eigen manier in, dus de terugverdientijd blijft vrij subjectief en kun je m.i. sowieso niet tussen aanbieders vergelijken.
Persoonlijk kijk ik dus liever of je onder aan de streep positief uitkomt en zoals jij al zegt, hoeveel rendement is dat dan. (En bekijk je dit dan pas over de gehele gebruikelijke levensduur van 25 jaar?)
Om toch nog even mijn site te pluggen; daar kun je alles invullen en uit het tabelletje je eigen conclusies trekken. Ook de duurzaamheidslening kun je hierin meenemen.

Wat betreft de energieprijzen, als je kijkt naar de afgelopen 15 jaar dan zie je een gemiddelde jaarlijkse prijsstijging van 2%. (Mits goed berekend! Dus vanaf 2001 ieder jaar +2% levert de prijs van 2015 op.)
Dit lijkt dus wel enigszins in lijn met de inflatie te zijn.
Momenteel is de prijs wel flink gedaald, maar wie weet past dit op lange termijn wel gewoon weer in die 2%.

Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Cynosura schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:21:
[...]

Je hebt zoals anderen al aangaven inderdaad met erg veel aannames te maken. En de verschillende aanbieders vullen die allemaal op hun eigen manier in, dus de terugverdientijd blijft vrij subjectief en kun je m.i. sowieso niet tussen aanbieders vergelijken.
Persoonlijk kijk ik dus liever of je onder aan de streep positief uitkomt en zoals jij al zegt, hoeveel rendement is dat dan. (En bekijk je dit dan pas over de gehele gebruikelijke levensduur van 25 jaar?)
Om toch nog even mijn site te pluggen; daar kun je alles invullen en uit het tabelletje je eigen conclusies trekken. Ook de duurzaamheidslening kun je hierin meenemen.

Wat betreft de energieprijzen, als je kijkt naar de afgelopen 15 jaar dan zie je een gemiddelde jaarlijkse prijsstijging van 2%. (Mits goed berekend! Dus vanaf 2001 ieder jaar +2% levert de prijs van 2015 op.)
Dit lijkt dus wel enigszins in lijn met de inflatie te zijn.
Momenteel is de prijs wel flink gedaald, maar wie weet past dit op lange termijn wel gewoon weer in die 2%.
Vergelijken is niet moeilijk, maar het kost soms moeite om de juiste cijfers in te vullen.
Ik reken met minimaal winst marges .. alles extra is immers meegenomen.

Het gevaarlijkste vind ik is dat je geld uitgeeft wat je niet hebt .. of erger niet rekend op defecten, onderhoud of bv die verbeterde omzetter(s).

Gasloos koken klinkt leuk totdat je eigenlijk meerekend dat die inductie plaat wellicht niet een goedkope investering is. bijvoorbeeld Met gas koken kost je 300 per jaar(inclusief afschrijving luxe 5 pitter met wokbrander..) Een inductie kost je 4.000,- ex stroom .. ja ik weet het verbruik niet. maar even los gezegd is het veilig te zeggen dat het je 13+ jaar zou kosten. zou ik zoals Migjes 5500 euro investeren en zeg 600,- gemiddeld voor 20+ jaar lang draaien met eventueel wat defect(en) dan is het misschien de eindstand 0 en daarna relatief korte retour .. echter zou je met gas koken is de kans op winst veel hoger ..

zo heb ik bv mijn (werkende) tafel model vriezer vervangen door een kast model vriezer. kwa verbruik zijn gelijkwaardig maar we besparen veel meer aan voedsel.
Kortom 25 jaar levensduur van panelen heeft ook nut mee te rekenen als niet grote veranderingen in opwek capaciteit zullen gaan plaatsvinden.

Hoeveel is het rendement gestegen van de panelen is daar onderhand een zinnig "wet van verbetering" zoals elke x tijd worden ze 5% efficienter ,, dat mis ik wel op je website ;) het lijkt me handig hiermee in ieder geval rekening mee te kunnen houden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Joepla schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:49:

Je zit natuurlijk niet aan andermans bezit, maar het gaat ook niet werken. Zo giftig is koper niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 15-09 15:42
mrmrmr schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:14:
[...]

Je zit natuurlijk niet aan andermans bezit, maar het gaat ook niet werken. Zo giftig is koper niet.
Ik weet het, het is off-topic maar wilde het toch even delen ;-)

* Wortel opgraven
* Gaatje erin boren
* Pure Round-Up erin
* Gaatje afdichten met iets, waardoor de Round-Up er in ieder geval in blijft.

1e jaar is je boom, bladloos
2e jaar is het je boom niet meer.... ;-)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

vso schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:47:
[...]
<>Een inductie kost je 4.000,- ex stroom ..<>
Misschien begrijp ik het niet goed maar een inductie kookplaat kost eerder vanaf EUR 400 dan 4000?
http://www.keukenloods.nl/kookplaten/inductie-kookplaat

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:40:
[...]

Misschien begrijp ik het niet goed maar een inductie kookplaat kost eerder vanaf EUR 400 dan 4000?
http://www.keukenloods.nl/kookplaten/inductie-kookplaat
Fransie goedkoop panneel leg je dak ermee vol je zal netzoveel opbrengst hebben als de nieuwste zonnepanelen die momenteel te leveren zijn .. scheelt bakken met geld ;)

Het doel was dat wat winst lijkt niet altijd winst is, je zal goed op moeten blijven letten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vso schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:47:
[...]

Vergelijken is niet moeilijk, maar het kost soms moeite om de juiste cijfers in te vullen.
Ik reken met minimaal winst marges .. alles extra is immers meegenomen.

Het gevaarlijkste vind ik is dat je geld uitgeeft wat je niet hebt .. of erger niet rekend op defecten, onderhoud of bv die verbeterde omzetter(s).

Gasloos koken klinkt leuk totdat je eigenlijk meerekend dat die inductie plaat wellicht niet een goedkope investering is. bijvoorbeeld Met gas koken kost je 300 per jaar(inclusief afschrijving luxe 5 pitter met wokbrander..) Een inductie kost je 4.000,- ex stroom .. ja ik weet het verbruik niet. maar even los gezegd is het veilig te zeggen dat het je 13+ jaar zou kosten. zou ik zoals Migjes 5500 euro investeren en zeg 600,- gemiddeld voor 20+ jaar lang draaien met eventueel wat defect(en) dan is het misschien de eindstand 0 en daarna relatief korte retour .. echter zou je met gas koken is de kans op winst veel hoger ..

zo heb ik bv mijn (werkende) tafel model vriezer vervangen door een kast model vriezer. kwa verbruik zijn gelijkwaardig maar we besparen veel meer aan voedsel.
Kortom 25 jaar levensduur van panelen heeft ook nut mee te rekenen als niet grote veranderingen in opwek capaciteit zullen gaan plaatsvinden.

Hoeveel is het rendement gestegen van de panelen is daar onderhand een zinnig "wet van verbetering" zoals elke x tijd worden ze 5% efficienter ,, dat mis ik wel op je website ;) het lijkt me handig hiermee in ieder geval rekening mee te kunnen houden ..
wel oppassen dat je de juiste cijfers blijft gebruiken. ;)
600€ per jaar is wat laag een 625€ is al een stuk beter als gemiddelde van de jaren.
en ik heb mijn panelen op oost-west hangen niet zuid.
dit kost mij een 25% van de opbrengst.
dus eigenlijk moet je een 780€ per jaar rekenen. (en ik weet al dat dit aardig naar beneden is afgerond.)

en ik heb gekocht in een tijd dat de btw nog niet afgetrokken kon worden. (- een forfaitbedrag)
dus met de huidige regels mag je ook nog een 20% van de prijs af trekken.

hoe duur zou het eigenlijk zijn als ik nu bij een webshop een vergelijkbare set zou scoren?
(ik gebruik deze webshop, is niet speciaal goedkoop maar gebruikt wel nette prijs modelen.
en techniesch klopt dit setje niet, ik kijk even puur naar aantal Wp.)
http://shop.winkelman-zon...c-30b---omnik-4-0tl2.html
+ 2x
http://shop.winkelman-zon...k-met-zilver-klemmen.html
maakt een totaal van: 3520€ ex BTW.
komt nog wat kabel werk bij en wat andere kleine dingen een 180€.
plus een 80€ forfaitbedrag die je niet terug krijgt van de btw.
(verzend kosten onbekend. mag je zelf verzinnen)
maakt een 3620€ na belasting terug gaven.
dan kun je het dak op klimmen en gaan leggen.

dus ja, nieuwe mensen hebben het een stuk makkelijker als wat ik moest doen destijds.

(het rendement van de panelen stijgt wel.
neem mijn oude panelen waren een 190Wp een vergelijkbaar paneel vandaag de dag 4 jaar later is 210Wp.
dat is bijna verwaarloosbaar, maar de prijs is wel gedaald in de afgelopen 4 jaar, die is nog wel leuk om mee te nemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nieuwe mensen makkelijker? Ik weet het niet hoor.

5 jaar geleden had niemand zonnepanelen en werd het min of meer genegeerd door de overheid. Je kon dus vrijwel zeker zijn dat ongunstige belastingregels voor zonnepaneelbezitters nog lang niet werden ingevoerd, dus dat je makkelijk een set kon nemen met 8+ jaar TVT. Nu weten we dat in 2020 de regels in ieder geval herzien worden, dus iedere persoon die nu 100% zeker wil zijn van zijn investering gaat proberen om onder de €1/Wp te zitten zodat ze gegarandeerd uitkomen. Ja, het is mooi dat dat nu kan, maar je hebt IMO juist wat minder zekerheid nu dan een paar jaar geleden. Zeker ook met de dalende energieprijzen.

De meeste mensen doen het immers om de economische voordelen, niet persé om het milieu (hoewel dat zeker meespeelt, maar niet tegen iedere prijs).

(dit komt van een zonnepaneelverslaafde die momenteel bezig is 2 andere families te overtuigen van het installeren van een groot aantal zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mux schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:59:
Nieuwe mensen makkelijker? Ik weet het niet hoor.

5 jaar geleden had niemand zonnepanelen en werd het min of meer genegeerd door de overheid. Je kon dus vrijwel zeker zijn dat ongunstige belastingregels voor zonnepaneelbezitters nog lang niet werden ingevoerd, dus dat je makkelijk een set kon nemen met 8+ jaar TVT. Nu weten we dat in 2020 de regels in ieder geval herzien worden, dus iedere persoon die nu 100% zeker wil zijn van zijn investering gaat proberen om onder de €1/Wp te zitten zodat ze gegarandeerd uitkomen. Ja, het is mooi dat dat nu kan, maar je hebt IMO juist wat minder zekerheid nu dan een paar jaar geleden. Zeker ook met de dalende energieprijzen.

De meeste mensen doen het immers om de economische voordelen, niet persé om het milieu (hoewel dat zeker meespeelt, maar niet tegen iedere prijs).

(dit komt van een zonnepaneelverslaafde die momenteel bezig is 2 andere families te overtuigen van het installeren van een groot aantal zonnepanelen)
vind ik toch echt van wel.
ik moest best moeilijk doen om aan wat panelen te komen.
vandaag de dag heb je webshopjes die best tegen aardige prijzen verkopen.
ik weet nog dat mijn panelen bij sommige webshops 250€ zouden kosten en heb ze gekocht voor 180€.
(met behulp van een inkoop actie met een stel andere tweakers.)
dat soort grote verschillen zijn een stuk kleiner geworden.
de markt is volwassener geworden.

5 jaar geleden werd je ook niet vrolijk van de regels van de overheid.
dat is niet veel veranderd, en zal ook in de toekomst niet veel veranderen.

dat salderen gaat verdwijnen hoop ik eigenlijk. (alleen er is nog zoveel onduidelijk, dat ik het ook nog met een schuin oog bekijk. :| )
de regeling die salderen zou moeten gaan vervangen heeft ook voordelen.
met de nieuwe regeling mag/is het zelfs rendabel om meer productie te gaan doen als je zelf gebruikt.
je mag winst gaan maken b.v die nog rendabel is ook.
en met de laatste regels van prinsjes dag is de vervangings-regeling eigenlijk voor 98% gelijkgetrokken aan salderen (100% EB maar geen ODE).
dus ik zie het nog niet al te negatief, maar er zal eerst een nieuwe regering moeten komen voor meer duidelijkheid en dan kan alles nog veranderen.

maar het zwaard van Damocles heeft altijd boven de pv bezitter gehangen.
en dat zal nooit veranderen.

(verschrikkelijk he dat virus. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
vso schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:43:

Is het een oplossing om de zonnecollectoren op de beschaduwde plaatsen te plaatsen? Die zijn veel minder gevoelig voor "over trekkende" schaduw. Neem dan vacuumpijp collectoren. En het niet beschaduwde deel van je dak met PV-panelen. Dat zou ik doen. Via ebay.de zijn goede aanbiedingen voor vacuumpijpen te vinden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Dank voor je reactie.

Goede isolatie blijft doorwerken... Over welke termijn wil je rekenen voor je TVT? Daarna accepteer je het als vaststaand feit. Maar de besparing tov de uitgangs situatie gaat door...
Toegegeven, we moeten een beetje met de kristallen bol rekenen. Maar zoals je zelf al uitrekend is PV zo een goede deal dat je er eigenlijk niet omheen kunt.
Vergeet niet dat er speciale goedkope groene leningen zijn, en mischien ook subsidie... En iedere procent winst is er één, en over je besparingen hoef je voorlopig geen Vermogens Rendement Heffing te betalen :*)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Weet iemand of dit kwaad kan??

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zc0zt.jpg

Waarom krijg ik de foto niet in beeld???

heb 3 verschillende formaten geprobeerd... 8)7

edit....

AAAH... daar istie

[ Voor 115% gewijzigd door paulv1973 op 20-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

onetime schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Goede isolatie blijft doorwerken... Over welke termijn wil je rekenen voor je TVT? Daarna accepteer je het als vaststaand feit. Maar de besparing tov de uitgangs situatie gaat door...
Toegegeven, we moeten een beetje met de kristallen bol rekenen. Maar zoals je zelf al uitrekend is PV zo een goede deal dat je er eigenlijk niet omheen kunt.
Vergeet niet dat er speciale goedkope groene leningen zijn, en mischien ook subsidie... En iedere procent winst is er één, en over je besparingen hoef je voorlopig geen Vermogens Rendement Heffing te betalen :*)
Zal het ooit zover komen dat ze het thuis opwekken van energie gaan belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stewie! schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:52:
[...]

Zal het ooit zover komen dat ze het thuis opwekken van energie gaan belasten?
Dat is nu al, je koopt het luttele bedrag af met het forfait wat je betaald bij de belasting aftrek

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is waarschijnlijk heel erg lichte delaminatie waardoor de anode-aansluiting is gaan roesten. Zolang het beperkt blijft is het niet boeiend, als je het door ziet gaan is het vrij snel einde oefening voor je paneel (omdat dan een hele cel stopt met geleiden, en gezien alle cellen in serie staan is dan je hele paneel onderbroken).

Mijn 110Wp paneeltjes hebben her en der hetzelfde, maar zijn in de 5 jaar dat ze opgeslagen stonden (en het jaar dat ze bij mij bijna op het dak staan) niet verder gegaan. Dus het hoeft niks ernstigs te zijn. In de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
mux schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:52:
[...]

Dat is waarschijnlijk heel erg lichte delaminatie waardoor de anode-aansluiting is gaan roesten. Zolang het beperkt blijft is het niet boeiend, als je het door ziet gaan is het vrij snel einde oefening voor je paneel (omdat dan een hele cel stopt met geleiden, en gezien alle cellen in serie staan is dan je hele paneel onderbroken).

[...]
Afhankelijk van het aantal by-pass diodes in je paneel zal het paneel eerder 33% of 16% minder gaan opbrengen.
Dat het hele paneel uit zal vallen verwacht ik niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

het betreft een canadian solar 265 gekocht bij shoint door een vriend van mij.
is gewoon een garantie gevalletje zou ik zeggen.
Maar ja. het weer op en neer rijden voor 1 paneel te ruilen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:46:
Weet iemand of dit kwaad kan??

[afbeelding]

Waarom krijg ik de foto niet in beeld???

heb 3 verschillende formaten geprobeerd... 8)7

edit....

AAAH... daar istie
paulv1973 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:06:
het betreft een canadian solar 265 gekocht bij shoint door een vriend van mij.
is gewoon een garantie gevalletje zou ik zeggen.
Maar ja. het weer op en neer rijden voor 1 paneel te ruilen....
is dit een canadian paneel?
ik dacht dat die alleen nog maar panelen met normale busbars maakte?
dit ziet er uit als door de cel bars.

de door de cel bars is een vrij nieuwe techniek (en zover ik weet alleen nog maar uitgevoerd word door een Nederlands bedrijf), misschien is de techniek nog niet goed.
of iets anders?

zou je dit kunnen verduidelijken?
ik kan hem nog niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:10:
[...]

[...]

is dit een canadian paneel?
ik dacht dat die alleen nog maar panelen met normale busbars maakte?
dit ziet er uit als door de cel bars.

de door de cel bars is een vrij nieuwe techniek (en zover ik weet alleen nog maar uitgevoerd word door een Nederlands bedrijf), misschien is de techniek nog niet goed.
of iets anders?

zou je dit kunnen verduidelijken?
ik kan hem nog niet volgen.
Wat wil je dat ik verduidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Andere vraag...

Hoe monteer je een optimizer (Solaredge) aan de clickfit rail?
Zijn daar de 6.5x32mm schroeven van click fit geschikt voor?

Wordt voor mij de eerste Solaredge installatie...

Pagina: 1 ... 71 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.