vso schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:27:
Bedankt voor de feedback,
Ik vind het lastig, hoewel ik zonnepanelen erg interessant vind.
vraag ik me af wat nu echt de winst/verlies is, als ik een bedrag zeg 10.000,- euro aan zonnepanelen zou investeren wat zou het rendement zijn is het 100 tot 150% ?
is het wijs om meer productie te hebben dan gebruik? of kan ik beter wat opofferen voor zonne-boilers ?
oei 10.000€, dat word een flink grote set
maar even zonder gekkigheid.
je maakt "nooit" winst met pv, maar je kunt je maandelijkse lasten wel erg veel omlaag brengen.
sommige mensen zien dit als winst. (mag hoor, geen probleem.)
hier mijn elektra meter standen van de afgelopen jaren. (per week)

en ja, ik kan niet anders zeggen, ik begon met een rekening van 170€ in de maand.
na isolatie en verbouwing werd dat 110€ in de maand.
na de eerste pv set werd het 65€ in de maand.
en ik hoop op 33€ uit te komen komend jaar.
nu ben ik begonnen met een te "zware" omvormer + een 1710Wp + een paar maanden later (na teruggave van belastinggeld.) + 2140Wp. (3850Wp totaal)
dat zette mij een 5000€ in de min.
maar ik ben 170€ naar de spaarrekening blijven over maken, en betaalde de energie rekening daar van.
die groeide als kool dus.
ondanks dat mijn panelen op oost-west hangen en ik maar 75% van een zuid set scoor.
maar aan spaargeld heb je niks, dus maar eens uitgebreid met flink wat panelen en puur betaald met spaargeld.
verbouwing is nu voor de helft gedaan. (dit omdat ik verschillende testen wilde doen.)
en straks heb ik 5,66kWp op dak. (en dit maakt mijn te "zware" omvormer te "licht")
niet dat ik extra stroom nodig had, maar ik heb ook nog een gas rekening.
het is geen probleem om ook een stukje elektrisch te gaan verwarmen.
om dat een beetje betaalbaar te maken heb je een warmte pomp nodig.
1m3 gas = 8kWh elektra, met een elektriche kachel.
met een warmte pomp is dat +/- 2-3kWh per m3 gas.
maar helaas dat geld is er nog niet.
maar goed die warmte pomp komt nog wel, ik spaar nog steeds flink door.
maar goed een warmte pomp kan goed je huis verwarmen, geen probleem om dat met wat lagere temperaturen te doen als je met een gasketel doet.
maar warm tap water maken om mee te douchen is nog altijd erg lastig voor een warmte pomp.
de uitgangs-temperaturen moeten dan hoger worden en dat kost rendement.
als je dan ook nog weet dat ik: 150m3 gas gebruik voor tap water een 25m3 voor koken en dan een 450m3 voor stoken. (2 persoons-dinky huishouden.)
dan heb je eigenlijk maar erg weinig gas nodig wat je zou kunnen op vangen met een zonneboiler.
dus dat maakt zonneboilers vrij duur en onrendabel.
maar schrijf een zonneboiler niet af, wil je een warmte pomp gaan gebruiken dan word het tapwater gedeelte nog best duur met het lage rendement.
dus een warmtepomp + zonneboiler is een perfecte combi om met een beperkt dak oppervlak toch nog genoeg kWh op te wekken en warm water te hebben.
dus waar sta ik nu.
nog geen zonneboiler en nog geen warmte pomp, maar wel een flink overschot op elektra.
dat word maar flink wat kWh (ik gok een 1000kWh) affakkelen komend jaar.
helaas is het maar zo.
die 5000€ die ik een aantal jaar geleden heb geïnvesteerd ben ik allang weer vergeten.
ik kijk liever naar de spaarpot die hard groeit en mij straks nog meer mogelijkheden gaat geven.
dus maak niet de domme fouten die ik heb gemaakt, en kijk niet te veel naar de tvt.
(de tvt ook weer niet helemaal negeren, maar zeer relatief naar kijken.)
en ga eerst eens kijken of je niet domme apparaten hebt die teveel gebruiken en elimineer zoveel mogelijk sluipverbruik. (trias energetica)
daar na eens kijken of isoleren niet een optie is.
en dan eens kijken of een pv set (met eventueel een collector voor de zonneboiler) niet iets is.
bezuinig niet te veel op de pv set, je kunt wel met goedkope panelen van een 250Wp gaan werken, maar voor maar een beetje meer kun je ook voor 315Wp gaan, uiteindelijk maakt het je tvt maar een jaartje langer maar je hebt er 20+ jaren meer plezier van.
een overproductie is geen probleem, je kunt altijd nog affakkelen en wat gas besparen of voor een 10-11ct per kWh verkopen.
(een stukje relativiteit is altijd op zijn plek.
ik heb mijn 10x195Wp nu vervangen voor 10x 300Wp LG neonx.
ik wist al dat de 300Wp verzie er uit ging, dus was al een tijdje opzoek naar die panelen.
doordat ze er uitgingen wist ik ook dat ze niet erg duur hoefde te zijn.
nu zijn ze vervangen voor een 315Wp verzie, en die is wat duurder op het moment.
dus soms is timing wel erg handig voor koopjes.
maar goed ik klim zelf op dak om het te leggen, heb geen installateur nodig.
dit samen met de vrouw (strong girl, hoewel ze laatst onder een lg paneel begraven raakte, ik zag van het dak alleen maar een paar handjes en voetjes onder het paneel uit komen. lol)

)
dus succes en ga er voor.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)