7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Optie 1:
In de datasheet van de SolarEdge lees ik dat ik minimaal 4 optimizers in een string moet opnemen. Nou zou ik er dan 3 voor de lage panelen kunnen gebruiken en 1 bovenin waar ik het schoorsteentje heb staan. Is dat dan een goede setup? Ik heb ook via via begrepen dat je achter elk paneel een optimizer moet plaatsen wat neer zou komen op 10 optimizers.... Is dat waar of een fabeltje?
Optie 2 is de Hosola:
https://zaanzon.nl/shop/o...anelen/hosola-optimizers/
Die kan (volgens omschrijving) wel achter een paar panelen geplaatst worden. Is er iemand met ervaring met deze optimizers?
die hosola's heb er wel eens eerder naar zitten kijken.Rempage0611 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:56:
Nog weer even terugkomend op mijn vorige vraag: Ik heb 3 panelen laag liggen op mijn dak. Ik zit er over na te denken om daar optimizers achter te stoppen. De keuze is SolarEdge P350i of Hosola plus 350.
Optie 1:
In de datasheet van de SolarEdge lees ik dat ik minimaal 4 optimizers in een string moet opnemen. Nou zou ik er dan 3 voor de lage panelen kunnen gebruiken en 1 bovenin waar ik het schoorsteentje heb staan. Is dat dan een goede setup? Ik heb ook via via begrepen dat je achter elk paneel een optimizer moet plaatsen wat neer zou komen op 10 optimizers.... Is dat waar of een fabeltje?
Optie 2 is de Hosola:
Die kan (volgens omschrijving) wel achter een paar panelen geplaatst worden. Is er iemand met ervaring met deze optimizers?
maar werd niet echt vrolijk van het verhaal.
of beter gezegd: ik mis zo veel info, dit kan niet zomaar lukken zonder een technische grens
maar wat is die grens dan?
dus helaas onduidelijkheid en ben bang dat nog niemand het geprobeerd heeft hier.
(bij hosola staat een verhaal met minder gegevens als bij zaanzon, misschien zijn ze iets te zonnig bij zaanzon?
of heeft een marketing man daar een verhaaltje geschreven zonder de technische kennis?
ik weet het niet.)
ik zat er wel aan te denken om er eens een paar aan te schaffen.
is niet echt duur en heb wel 2 panelen waar ik wat mee kan experimenteren.
maar ik heb helaas nog een paar andere probeersels die ik eerst wil doen.
dus als je zin hebt om te experimenteren, duur is het niet.
maar laat weten hoe en wat hier, kunnen we van leren.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-01-2016 13:54 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Over hosola denk ik dat je het eerlijkst antwoord krijgt van sun-solar,die hebben rechtstreeks contact met leverancier. Zou hun eens bellen. En jij spreekt over se optimiser met hosola omvormer, dat gaat natuurlijk niet heRempage0611 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:56:
Nog weer even terugkomend op mijn vorige vraag: Ik heb 3 panelen laag liggen op mijn dak. Ik zit er over na te denken om daar optimizers achter te stoppen. De keuze is SolarEdge P350i of Hosola plus 350.
Optie 1:
Optie 2 is de Hosola:
1 PVoutput . Dongen NB
se met een hosola kan hoor.reneeke1970 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:14:
[...]
Over hosola denk ik dat je het eerlijkst antwoord krijgt van sun-solar,die hebben rechtstreeks contact met leverancier. Zou hun eens bellen. En jij spreekt over se optimiser met hosola omvormer, dat gaat natuurlijk niet he
zijn meerdere oplossingen voor.
maar een goed plan om het aan solarking te vragen, die heeft meer van dat spul.
en heeft al meer ervaring er mee.
het is wel een mooi verhaal, maar kan hetSolarKing schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:30:
knipje, niet ter zaken.
(het zou wel een hele hoop dingen mogelijk maken, maar twijfel wel aan het verhaal.
en als het kan, wanneer heb jij het in je assortiment
Ik heb SolarKing net ff gebeld, die geeft aan dat je de Hosola optimizers inderdaad op een paar panelen mag zetten, echter raadt Hosola zelf aan de optimizers nu nog niet te verkopen
De P350i zal naar verwachting inderdaad achter elk paneel geplaatst moeten worden, maar die vraag heb ik bij SolarEdge zelf uitstaan nu. Even kijken wat voor reactie daar op komt....
Waarom overweeg je geen tigo als je tenminste echt schaduw probleem hebt, het mmu gateway setje kost helaas 200 maar de optimisers vaak goedkoop mp en ebayRempage0611 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:16:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb SolarKing net ff gebeld, die geeft aan dat je de Hosola optimizers inderdaad op een paar panelen mag zetten, echter raadt Hosola zelf aan de optimizers nu nog niet te verkopen. Die dingen zijn nog in ontwikkeling en dus nog niet geschikt voor uitrol. Vandaar dat je er zo weinig over kunt vinden online..
De P350i zal naar verwachting inderdaad achter elk paneel geplaatst moeten worden, maar die vraag heb ik bij SolarEdge zelf uitstaan nu. Even kijken wat voor reactie daar op komt....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb sinds december zonnepanelen maar hoe meten jullie je verbruik van het huis?
Want de waarde die de meter geeft is je verbruikt min je opgewekte energie.
En als je meer opwekt dan verbruikt staat de meter op nul? (is nog niet voorgekomen dus weet niet of dat zo is)
Dus aan het einde van het jaar om je verbruikte enegie te weten moet het sommetje zijn?:
Jaar verbruik op de meter + (opgewekte enegrie van de pv instalatie - teruggeleverde energie op de meter) = werkelijke verbruik?
Is het mogelijk om na de slimme meter en pv instalatie een verbruiks meter in de meterkast te maken voor alle groepen?
En uiteindelijk wil ik alles aan elkaar knopen met domoticz op en Rasberry PI
Omdat er maar drie panelen lager hangen. Alle panelen voorzien van optimizers is niet kostenefficient.reneeke1970 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:57:
[...]
Waarom overweeg je geen tigo als je tenminste echt schaduw probleem hebt, het mmu gateway setje kost helaas 200 maar de optimisers vaak goedkoop mp en ebay
ben bang dat 3x een 45€ ook niet kosten effectief is.Rempage0611 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:42:
[...]
Omdat er maar drie panelen lager hangen. Alle panelen voorzien van optimizers is niet kostenefficient.
(wel leuk hoor, wil je echt niet tegen houden.)
je hebt eigenlijk nu wel last van schaduw, maar je hebt ook nog geen ervaring wat het straks in de lente/zomer doet.
het zal vast mee vallen als de zon hoger staat.
En stiekem heb je daar ook gewoon gelijk inmigjes schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:58:
[...]
ben bang dat 3x een 45€ ook niet kosten effectief is.![]()
(wel leuk hoor, wil je echt niet tegen houden.)
je hebt eigenlijk nu wel last van schaduw, maar je hebt ook nog geen ervaring wat het straks in de lente/zomer doet.
het zal vast mee vallen als de zon hoger staat.
sorryRempage0611 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:05:
[...]
En stiekem heb je daar ook gewoon gelijk in. Na nog heel wat lezen hangen er nog wel wat nadelen aan optimizers. De vraag bij SunSolar staat nog steeds uit maar de kans is groot dat ik voorlopig even wacht...
voor de prijs van optimizers kun je eigenlijk beter een paneel er bij hangen, levert meer op ben ik bang.
(maar misschien word 11 wat krapjes op de omvormer, heb ik niet na gekeken.
Let wel het gaat om plaatsing van grote aantallen panelen op een plat dak, variërend van 250 tot 400 stuks á 270 Wp.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
geef even aan of het gaat over : van meter kast naar omvormer of van omvormer naar panelen?geldersscheepje schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:54:
Vraagde voor de pro's: ben betrokken bij een groot project voor de plaatsing van zonnepanelen. Nu geeft de leverancier aan dat de elektriciteitskabel naar de omvormer niet alleen moet voldoen aan de NEN1010 maar aan een bijzondere andere norm voor grote zonnepanelenprojecten. Het gaat hier met name om de doorsnede (dus weerstand) die normaliter volgens NEN1010 4% zou mogen zijn maar volgens deze max 1%. Wie van de pro's heeft hiervan gehoord?
Let wel het gaat om plaatsing van grote aantallen panelen op een plat dak, variërend van 250 tot 400 stuks á 270 Wp.
maar:
270Wp x 250 panelen = 67,5kWp
uitgaande van 1Wp = 1W omvormer vermogen. (dat zal wel niet zo zijn. maar goed.)
65500Wp/230V = 293A
293A / 3 fase = 97,8A per fase.
dat valt ruimschoots buiten de klein verbruiks-aansluiting (max 3x80A)
dan mag je de kabels van de netbeheerder ook wel mee nemen in de berekening
of in ieder geval met ze gaan praten of hun kabels het wel aan kunnen.
nu ken ik geen regel die 1% voor schrijft, maar weet wel dat veel omvormer fabrikanten er mee rekenen.
maar dan gaat het over het stukje tussen omvormer en meterkast, die kijken dan niet verder.
dat heeft dan ook niks met veiligheid te maken, maar als je 4% verlies hebt dan blijft er zo weinig over van die relatief kleine omvormers.
(denk ook aan het feit dan de stroom naar buiten geduwd moet worden, dit gaat gepaard met het verlies tot aan de gebruiker, om dit te doen moet de V iets verhoogt te worden door de omvormer, maar de V mag dan weer niet hoger worden als 253V. en dat is de eerste grens die je tegen komt.)
welk systeem wil je op die lokatie eigenlijk gaan gebruiken?
power-one(abb) gebruikt b.v. standaard PVI omvormer (die ik op zolder heb) maar dan worden ze gekoppeld met een stuk of 32/64 aan een centrale kast (incluis logging).
en dan werk je heel anders als je in een "normale" huis situatie doet?
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 12-01-2016 18:31 ]
Begin vorig jaar al aangekaart en ze zijn hier ook een paar x geweest
en waren in overleg met SMA.
Maar op één of andere manier kwamen ze maar niet verder met SMA.
Heb inmiddels zelfs contact opgenomen met SMA en ze gaan hem omruilen.
Installateur is zeer verbaasd dat mij dit gelukt is.
Eind goed al goed, zeg ik maar.
Joepla schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:04:
Persoonlijk zou ik de installateur direct informeren (waarom al niet gedaan?) en van hem service verlangen. Daar heb je voor betaald en soms heb je dat ook nodig. Je bent zelf niet al te technisch denk ik? Dan helemaal niets zelf proberen.
Alles naar de installateur op zijn bord kieperen. Klinkt misschien wat bot, maar als je zelf hiermee start en het gaat dan niet zoals gewenst, zal hij weinig zin hebben om in actie komen waarschijnlijk.
Laat hem maar bepalen hoe of wat en alle verzending/retour/installatie/de-installatie voor zijn rekening nemen. Hij heeft waarschijnlijk ook veel betere contacten met SMA dan jij.
Edit: en we horen hier graag hoe snel/goed de installateur [vul hier naam in] jouw klacht afhandelt. Dat maakt het kiezen voor de toekomstige kopers weer iets makkelijker.

Vind het wel erg makkelijk van je installateur om zich er zo aan te onttrekken: hij hoort jou niet met zijn probleem op te zadelen.
Hij had het hoe dan ook moeten oplossen, komt hij er niet uit met SMA (/ zijn groothandel), dan is dat pech voor hem. Ondernemersrisico, nu afgewenteld op de klant. Ik zou dit wel in gedachten houden...
Wie zegt: "Maar hij is toch een paar keer langs geweest?"
Ja, met als resultaat: 0 De klant blijft met het probleem zitten.
En dat is toch wat telt..
Na een tijdje meelezen in de diverse delen en mijzelf te verdiepen in de technieken ben ik mij de laatste twee maanden ook aan het oriënteren voor zonnepanelen.
Na het zien van de diverse panelen gaat mijn voorkeur uit naar de CIS panelen van Solar Frontier i.c.m. een SolarEdge systeem maar ik zou heel graag jullie advies/mening willen horen over deze opzet. Of zouden jullie in mijn situatie voor een ander systeem kiezen (Panelen/Omvormer)?
Ik heb een aantal offertes aangevraagd en ik merk dat alle aanbieders iets anders aanbieden. Bij aanbieder 1 kan ik meer 5 zonnepanelen kwijt, bij de ander 15 (allemaal op basis van Google maps). Aanbieder 1 zegt dat enkel de ZWW kan interessant is, Aanbieder 2 en 3 zeggen dat er op beide delen wel iets te halen valt. Naast dit zitten er behoorlijke prijsverschillen tussen de diverse aanbieders.
Vorige week ben ik het dak op geweest om alles op te meten en kwam tot de maten +- 530cm (H) x 540cm (
Zelf ben ik gaan schetsen en kom uit op de volgende situaties:
Situatie 1:
22 x Solar Frontier (22x170=3740) ZWW: 14 (2 Portrait, 3x4 Landscape), NOO: 8 (4xPortrait, 4xLandscape)
Totaal WP: 3740
Schets 2:
9 x JA Solar 290Wp Percium (9x170) op ZWW kant (3x3 landscape)
8 x Solar Frontier 170Wp (8x170=) op NOO kant (1x4 Portrait, 1x4 Landscape)
Totaal WP: 3970
Voor beide situaties ga ik zelf uit van een Solaredge systeem maar ik zou heel graag jullie mening willen ontvangen.
Ons verbruik kwam in 2015 op een kleine 3600Kwh.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken.
4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]
SF met Solaredge is zonde
Dat moet je alleen doen als je per sé cijfers per twee panelen wil. Voor de opbrengst hoef je het niet te doen.
Verder: tetris (mixen van portrait en landscape) ziet er meestal niet strak uit. Dat zou mijn voorkeur dus ook niet hebben.
Een plaatje zegt vaak meer
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je al een "slimme" meter hebt, kun je via de P1 poort uitlezen wat er door die meter gaat en in welke richting.Lamanl schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:39:
Vraag aan de zonnepanelen eigenaren:
Ik heb sinds december zonnepanelen maar hoe meten jullie je verbruik van het huis?
Want de waarde die de meter geeft is je verbruikt min je opgewekte energie.
En als je meer opwekt dan verbruikt staat de meter op nul? (is nog niet voorgekomen dus weet niet of dat zo is)
Dus aan het einde van het jaar om je verbruikte enegie te weten moet het sommetje zijn?:
Jaar verbruik op de meter + (opgewekte enegrie van de pv instalatie - teruggeleverde energie op de meter) = werkelijke verbruik?
Is het mogelijk om na de slimme meter en pv instalatie een verbruiks meter in de meterkast te maken voor alle groepen?
En uiteindelijk wil ik alles aan elkaar knopen met domoticz op en Rasberry PI
Wat je dan nog nodig hebt, is een simpele kWh-meter die de bruto opbrengst meet van je zonnepanelen.
Je netto verbruik is dan beide meters van elkaar afgetrokken
Enige nadeel van die methode is dat je actuele echte verbruik een beetje kan schommelen, doordat beide meters niet precies op hetzelfde moment meten en de opbrengst van je zonnepanelen nogal kan schommelen door interactie van je MPP-tracker in de omvormer en voorbij drijvende wolken. Maar als je het middelt over zeg een minuut (of 's nachts kijkt
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Net als proton_, vind ik SE met SF ook onzin.nhrf schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:04:
Goedenavond,
Na een tijdje meelezen...
(verhaal wat ingekort)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken.
Ik heb op Noord (beetje west) ook SF liggen.
Op zuid monopanelen.
Alles op 1 SMA omvormer. Werkt prima met schaduw. (dankzij optitrac)
Scoor een leuke 2e hands sma (tl-21) via marktplaats, ben je veel goedkoper uit.
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2016 21:56 ]
Waarom TL-21?AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:52:
[...]
Net als proton_, vind ik SE met SF ook onzin.
Op zuid monopanelen.
Scoor een leuke 2e hands sma (tl-21) via marktplaats, ben je veel goedkoper uit.
Is daar het optitrack beter van dan bij de TL-20?
Ik zal bij SMA eens informeren een dezer dagen aangezien ik die vraag vaker voorbij heb zien komen.
Misschien dat een TL-20 met software update wel hetzelfde optitrack ondersteund als de TL-21.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Je weet het vast veel beter als ikpaulv1973 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:59:
[...]
Waarom TL-21?
Ik zal bij SMA eens informeren een dezer dagen aangezien ik die vraag vaker voorbij heb zien komen.
Misschien dat een TL-20 met software update wel hetzelfde optitrack ondersteund als de TL-21.
Ik heb vorige week nog een SMA 2500TLST-21 opgehaald voor 350 euro van mpAUijtdehaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:52:
[...]
Op zuid monopanelen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Proton_ schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:22:
Mijn mening (al vaker in dit topic verkondigd):
SF met Solaredge is zonde
Dat moet je alleen doen als je per sé cijfers per twee panelen wil. Voor de opbrengst hoef je het niet te doen.
Verder: tetris (mixen van portrait en landscape) ziet er meestal niet strak uit. Dat zou mijn voorkeur dus ook niet hebben.
Een plaatje zegt vaak meer
Bedankt voor jullie antwoorden. Het gaat natuurlijk om de opbrengst. De cijfers halen we uit de meterkastAUijtdehaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:52:
[...]
Op zuid monopanelen.
Het idee achter de optimizers trok mij wel aan. Opbrengst per paneel (of 2), verschillende richtingen, verschillende panelen (bij een situatie met verschillende panelen).
De plaatjes
Ligging:

CIS panelen (max):

Mono panelen (max):

Logging met sbfspot op een pi met webconnect module in de sma naar Pvoutput en domoticz.
Zie je ook alle spanningen en vermogens van beide zijden afzonderlijk.
Maar goed, jouw centen.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2016 23:17 . Reden: Mocht de opbrengst dan nog tegenvallen plaats je nog 2 of 4 sf erbij naderhand ]
Dat weet ik dus eerlijk gezegd niet!!
Maar ik leg de vraag gewoon bij SMA
neer volgende week.
Zit nu lekker int zonnetje. Waar geen zonnepaneel te bekennen valt.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Hmmm... inderdaad een mooie prijs...revolution-nl schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:05:
[...]
Ik heb vorige week nog een SMA 2500TLST-21 opgehaald voor 350 euro van mp
Ja Paul je bent gewoon te duur haha
1 PVoutput . Dongen NB
Betreft de kabel van omvormer naar meterkast.migjes schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:28:
[...]
geef even aan of het gaat over : van meter kast naar omvormer of van omvormer naar panelen?
maar:
270Wp x 250 panelen = 67,5kWp
uitgaande van 1Wp = 1W omvormer vermogen. (dat zal wel niet zo zijn. maar goed.)
65500Wp/230V = 293A
293A / 3 fase = 97,8A per fase.![]()
dat valt ruimschoots buiten de klein verbruiks-aansluiting (max 3x80A)![]()
dan mag je de kabels van de netbeheerder ook wel mee nemen in de berekening![]()
of in ieder geval met ze gaan praten of hun kabels het wel aan kunnen.
nu ken ik geen regel die 1% voor schrijft, maar weet wel dat veel omvormer fabrikanten er mee rekenen.
maar dan gaat het over het stukje tussen omvormer en meterkast, die kijken dan niet verder.
dat heeft dan ook niks met veiligheid te maken, maar als je 4% verlies hebt dan blijft er zo weinig over van die relatief kleine omvormers.
(denk ook aan het feit dan de stroom naar buiten geduwd moet worden, dit gaat gepaard met het verlies tot aan de gebruiker, om dit te doen moet de V iets verhoogt te worden door de omvormer, maar de V mag dan weer niet hoger worden als 253V. en dat is de eerste grens die je tegen komt.)
welk systeem wil je op die lokatie eigenlijk gaan gebruiken?
power-one(abb) gebruikt b.v. standaard PVI omvormer (die ik op zolder heb) maar dan worden ze gekoppeld met een stuk of 32/64 aan een centrale kast (incluis logging).
en dan werk je heel anders als je in een "normale" huis situatie doet?
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Zegt degene met het mooiste koopje van 2015...

oke dat stukje.geldersscheepje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:52:
[...]
Betreft de kabel van omvormer naar meterkast.
belangrijkste wat er is, is er voor zorgen dat de V bij de overgang naar de kabels van de netbeheerder
(dit is meestal de meter kast)
niet hoger is als 253V.
van dat punt naar de omvormer(s) heb je nog wel wat ruimte.
meeste systemen kunnen een V uit geven van 253 + 4% = 263V.
geen probleem, niks 1% regels als goede apparatuur word gebruikt.
(niet alle apparatuur kan zo hoog gaan, soms moet je ook wat tweaken in de firmware.
maar meerdere oplossingen voor, per merk verschillend.)
maar ja, dan heb je wel 10V verlies, en je werkt met 97A per fase.
10V*97A= 970W
dus op de kleine set heb je dus per fase al een verlies van 1kW.
dus de kleine set verliest 3kWh per uur.
dus het lijkt mij niet onverstandig om toch te proberen op de 1% te gaan zitten.
nu kijk ik even wat voor soort kabels je nodig hebt, nou dat worden stevige jongens.
(kabel lengte weet ik niet, maar kijk even naar max doorlaatbare en ik kom al op stevige jongens uit, lol.)
Bij Sunny Design kun je ook je kabellengte, doorsnede en materiaal aangeven. Zo krijg je al vlug een idee naar welke doorsnede je moet kijken.geldersscheepje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:52:
[...]
Betreft de kabel van omvormer naar meterkast.
Denk dat aluminium dan al vlug koper wordt.
Sunny design gaat volgens mij ook uit van een max verlies van 1%.
Verwijderd
Ik ben druk zoekende naar een redelijk goedkoop paneel met een goede garantie bij de fabriek, en ik heb weinig zin om naar China te mailen als mijn leverancier is omgevallen.
er is geen goede reden om voor JA te kiezen.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:45:
Waarom kiezen er veel mensen voor JA-solar?
Ik ben druk zoekende naar een redelijk goedkoop paneel met een goede garantie bij de fabriek, en ik heb weinig zin om naar China te mailen als mijn leverancier is omgevallen.
het is momenteel een beetje de vervanger van de yingli panda.
de enige reden dat Ja nu wat meer word gekozen is dat ze nu de Percium panelen hebben.
en dat is dan 290Wp in een standaard maat paneel, voor niet echt heel veel geld.
yingli blijft op het moment een beetje hangen op 280Wp.
(zelf heb ik al 300Wp lg panelen, die nu al zelfs in de 315Wp zijn te krijgen.
met ongeveer de zelfde maat als een ja/yingli paneel.)
edit:
hier onder: revolution-nl
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-01-2016 13:27 ]
De kans dat een paneel defect raakt is nihil. Je moet in de PV markt sowieso maar afwachten of de fabrikant de garantie over een X aantal jaar nog kan waarmaken (lees of ze uberhaubt nog wel bestaan).Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:45:
Waarom kiezen er veel mensen voor JA-solar?
In het ergste geval zoek je voor het defecte paneel een willekeurige paneel met dezelfde cell-types.
Mijn 2450WP set werkt feilloos en heeft één string met 5x canadian solar en 5x yingli. De string op de schuur heeft ook één paneel van een ander merk. Werkt feilloos.
Je kan dus beter kijken naar een fabrikant die in het verleden bewezen kwaliteit heeft geleverd dan naar de garantievoorwaarde, maar dat is mijn bescheiden mening.
Liever een SMA met 5 jaar garantie dan een Omniks met 20 jaar garantie
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2016 13:27 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Er zijn toch enkele grote merken die al jaren in Duitsland een afdeling hebben?
En anders ga ik toch maar voor LG of SHARP.
Rechtvaardigt die zogenaamde garantie zekerheid de meerprijs van een LG of Sharp paneel. That's the question.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:33:
Bij radar was toen een item over de garantie, er waren gevallen dat men geen garantie meer had na het omvallen van de leverancier.
Er zijn toch enkele grote merken die al jaren in Duitsland een afdeling hebben?
En anders ga ik toch maar voor LG of SHARP.
Verwijderd
Als je LG en Sharp niet meer kan vertrouwen dan kunnen we wel stoppen met de garantierevolution-nl schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:35:
[...]
Rechtvaardigt die zogenaamde garantie zekerheid de meerprijs van een LG of Sharp paneel. That's the question.
Dit soort bedrijven kun je toch niet vergelijken met de grote Chinese bedrijven.
Als ik de keuze had tussen LG,Sharp,Samsung,Panasonic,Mitsubisi, Sunpower of een Chinees paneel dan was de keuze niet zo moeilijk.
En ik schat de kwaliteit en techniek toch wel iets hoger in.
Ik heb liever kwaliteit en een goede garantie dan 6mnd eerder mijn geld terug te verdienen.
Maar van JA solar kreeg ik toch wel een goede en betaalbare indruk.
Allereerst mijn vraag:
-------
I have a Hosola 3000 TL inverter connected to 10x 315 wp panels. Three of these panels are lower on the roof and get more shadow. I would like to use the P350I optimizer on those panels. The datasheet indicates a minimum of four optimizers should be used but does not state if one is required on all panels. Can I just use four optimizers and leave the other panels without optimizers or am I required to use optimizers behind all 10 panels?
-------
Hun antwoord (het mag kennelijk in het nederlands)
-------
Het is afhankelijk van de oriëntatie van de panelen en of deze verschillen tussen de 10 panelen.
Voor het meest optimale resultaat adviseren wij alle panelen te voorzien van optimizers.
Wanneer u ook wenst te monitoren & echt alles eruit willen halen adviseren wij ook de omvormer te vervangen door een SolarEdge product, maar uiteraard is dit geheel aan u.
-------
Hierna mijn reactie:
-------
Hartelijk bedankt voor uw reactie. De panelen zijn identiek en hebben dezelfde oriëntatie. echter hangen er drie lager op het dak waardoor ze schaduw kunnen krijgen ivm een huis aan de overkant.
Is het plaatsen van drie optimizers dan een ondersteunde setup? De bovenste panelen krijgen geen schaduw en hebben dus geen voordeel van een optimizer.
-------
En de reatie van SolarEdge:
-------
Drie optimizers zullen vooralsnog niet voldoende zijn en zullen niet het gewenste effect hebben.
SolarEdge is niet alleen gunstig voor schaduwwerking, maar ook voor o.a. optimalisatie.
Zie hiervoor onze presentatie ter verduidelijking: http://www.solaredge.com/...pv-panels-smarter-nld.pdf
-------
Kortom, ook dat pad loopt dood. Gewoon niks doen dus!
Die Hosola op MP zetten in een sjieke SMA aanschaffen met Optitrack Global PeakRempage0611 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:27:
Kortom, ook dat pad loopt dood. Gewoon niks doen dus!
Op een string van 10 panelen met 3 problematische "schaduw" panelen werkt optitrac namelijk perfect.
[ Voor 76% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2016 16:36 ]
Zal ik die eerst monteren, en daarna de kast ophangen, of knal ik die er net zo makkelijk later een keer tussen?
En: waar vind ik een mooie finder?
toevoeging:
Ik heb een nieuwe voorbedrade kast met 6 groepen, en ik zou er eigenlijk wel 7 willen.
is dit: https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details een goede optie voor die extra 7e zonnepanelen groep?
Dan zitten de panelen mooi op één aardlekautomaat, en als de aardlek er van de panelen dan af klapt (om wat voor reden dan ook: het schijnt voor te komen ) dan ligt alleen die groep eruit, en niet ook nog de vrieskist of koelkast.
Is 0,03A goed? Gaat om één SE3000 en 4 Gridfit 250's die erop komen.
[ Voor 59% gewijzigd door JayPe op 13-01-2016 17:27 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Deze zijn mid gecertificeerd:JayPe schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:50:
Nieuwe meterkast is binnen,. nog zonder Finders..
Zal ik die eerst monteren, en daarna de kast ophangen, of knal ik die er net zo makkelijk later een keer tussen?
---
http://www.ebay.de/sch/i.....0010&ghostText=&_sacat=0
Of zonder mid:
http://www.ebay.de/sch/i....7E.23.8.230.0000&_sacat=0
Of voelkner.de (verstuurt alleen naar duitsland geloof ik)
http://www.voelkner.de/pr...-MID-konform-230V-AC.html
http://gfinder.findernet.com//assets/Series/388/S7ENL.pdf
Naderhand erin plaatsen is het nadeel dat heel je huis weer even zonder spanning moet (en sta je in het donker te klungelen
Die aardlekautomaat lijkt me prima te volstaan
(geen idee of SE net als SMA ook een > 100 mA aardlekautomaat voorschrijft, die keuze is er niet, het is 30 mA of 300 mA)
Probeer het gewoon. je ziet vanzelf of het wel of niet werkt
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2016 18:06 ]
toevoeg:
http://eastrongroup.com/u...%20meter,one%20module.pdf
De SDM120C heb ik inmiddels draaiend met uitleesmogelijkheid op Raspberry Pi
[ Voor 56% gewijzigd door BenPi op 13-01-2016 18:05 ]
Jij hebt toch een kennis met een PV bedrijfje dat (ook) helemaal panisch is van Chinese panelen? Waarom haal je daar je panelen niet? Neem aan dat je daar een goede prijs krijgt...Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:14:
[...]
Als je LG en Sharp niet meer kan vertrouwen dan kunnen we wel stoppen met de garantie![]()
Dit soort bedrijven kun je toch niet vergelijken met de grote Chinese bedrijven.
Als ik de keuze had tussen LG,Sharp,Samsung,Panasonic,Mitsubisi, Sunpower of een Chinees paneel dan was de keuze niet zo moeilijk.
Ik heb liever kwaliteit en een goede garantie dan 6mnd eerder mijn geld terug te verdienen.
Ik ben ook niet weg van spullen halen uit China. Maar ze hebben daar zowel troep als goede spullen, de kunst is om de juiste keuze te maken. Waar dacht jij dat de Japanners hun productiefaciliteiten hebben?
JayPe schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:50:
Nieuwe meterkast is binnen,. nog zonder Finders..
toevoeging:
Ik heb een nieuwe voorbedrade kast met 6 groepen, en ik zou er eigenlijk wel 7 willen.
is dit: https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details een goede optie voor die extra 7e zonnepanelen groep?
Dan zitten de panelen mooi op één aardlekautomaat, en als de aardlek er van de panelen dan af klapt (om wat voor reden dan ook: het schijnt voor te komen ) dan ligt alleen die groep eruit, en niet ook nog de vrieskist of koelkast.
+1BenPi schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:58:
Let op de uitschakel karakteristiek van de aardlekautomaat. Bij voorkeur "C"
toevoeg:
http://eastrongroup.com/u...%20meter,one%20module.pdf
De SDM120C heb ik inmiddels draaiend met uitleesmogelijkheid op Raspberry Pi
Heb er twee van Eastron draaien (SDM120 en SDM220-MID, aangesloten op een PI middels modbus interface. Voordeel van deze is dat je ook de export power kan meten.
Aangezien ik nog geen zonnepanelen heb, heb ik nog geen export maar het werkt wel leuk. Schrijft elke 15 seconden de waarden weg naar een MySQL database en daarop heb ik een interface gemaakt icm cijfers en MRTG.
http://www.kwhmeter.nl/Fi...512V902W1wbP085j60214.pdf
Duidelijk. De logging heb ik draaien in de meterkast (import + export) dus daar doe ik het niet echt voor.AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:00:
De 8x (2x4)Sf en de 11xmono combineren komt het mooiste uit op een sma qua stringverdeling.
Logging met sbfspot op een pi met webconnect module in de sma naar Pvoutput en domoticz.
Zie je ook alle spanningen en vermogens van beide zijden afzonderlijk.
Maar goed, jouw centen.
Heb inmiddels al wat meer informatie verzameld aan de hand van jouw input. Bedankt hiervoor!
Nu moet ik wel zeggen dat bepaalde systemen (nieuw aangeschaft) niet altijd goedkoper zijn dan SolarEdge. Vooral niet als je kijkt naar de garantie van de systemen. Hangt echt behoorlijk van de situatie af. In sommige gevallen is een oplossing met een SMA zelfs duurder.
Heb voor mezelf gekeken wat de investering doet over 20 jaar. Iedereen zal nu wel denken: 20jaar? Vergeleken met een spaarrekening zie je dan pas echt wat het doet.
Wat mij opviel dat als ik dan ook de 20 jaar garantie afneem, het prijsverschil niet eens heel groot is.
Opbouw:
1 x Omvormer
1 x Garantieverlenging > 20 jaar
? x optimizers (solaredge only)
Let op: panelen niet bij de prijs inbegrepen en de genoemde merken zijn ter voorbeeld.
20 x Solar Frontier
SolarEdge SE4000, 20 jaar garantie + 10 optimizers P405 = € 1572.83 (Excl. btw)
SMA SB 4000tl-21, 20 jaar garantie = € 1775,50 (Excl. btw)
SMA SB 5000tl-21, 20 jaar garantie = € 1980,99 (Excl. btw)
22 x Solar Frontier
SolarEdge SE4000, 20 jaar garantie + 11 optimizers P405 = € 1623,49 (Excl. btw)
9 x Ja Solar + 8 x Solar Frontier
SolarEdge SE4000, 20 jaar garantie + 9 optimizers P405 = € 1927,45 (Excl. btw)
11 x Ja Solar + 8 x Solar Frontier
SolarEdge SE4000, 20 jaar garantie + 11 optimizers P405 = € 2028.77 (Excl. btw)
SMA SB 4000tl-21, 20 jaar garantie = € 1775.50 (Excl. btw)
SMA SB 5000tl-21, 20 jaar garantie = € 1980.99 (Excl. btw)
14 x Ja Solar
SolarEdge SE4000, 20 jaar garantie + 14 optimizers P405 = € 1775.47 (Excl. btw)
16 x Ja Solar
SolarEdge SE4000, 20 jaar garantie + 16 optimizers P405 = € 1876.79 (Excl. btw)
Garantie zegt niets als een bedrijf omvalt, maar ik heb toch wel een beetje vertrouwen in beide bedrijven. Gezien de techniek ook niet stilstaat lijkt mij 20 jaar zelf ook veel, maar ik doe het liefst 1 keer een goede investering dan dat ik om de zoveel jaar weer iets anders moet aanschaffen.
Beter koop je er 1 en doe iets zinnigs met je geld dat je bespaart. Inverters worden zeker beter en de trend tot nu toe is dat ze ook steeds goedkoper worden. Zodra #1 kapot is koop je de allernieuwste van dat moment.
Jij kijkt naar garantie en wilt 20 jaar zekerheid.nhrf schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:19:
[...]
...
. Gezien de techniek ook niet stilstaat lijkt mij 20 jaar zelf ook veel, maar ik doe het liefst 1 keer een goede investering dan dat ik om de zoveel jaar weer iets anders moet aanschaffen.
Ik kijk naar tvt en zit op 4 a 5 jaar voor alles. Alles wat het daarna opleverd is mooi meegenomen.
Over 10 jaar ligt er wat nieuws op bij mij (lees: voldoet niet meer aan mijn verbruik) en zijn die platen van nu hopeloos verouderd tegenover de dan geldende techniek en staat er een batterij opslag EN een EV voor de deur. (de vraag naar elektriciteit zal alleen maar toenemen dus)
Dus waarom nu zo onnodig duur doen?
2e hands SMA, nieuwe paneeltjes en draaien met die handel. (mijn twee centen)
(In dezelfde denkwijze als Joepla dus
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2016 19:37 ]
Over 10 jaar zijn omvormers efficiënter en panelen 600Wp.
Het 600Wp paneel wat je dan als vervanger krijgt bij een garantie claim past dan ook niet meer in de bestaande string en zal je toch opzoek moeten naar een 2ehands alternatief.
5 jaar terugverdienen en 5 jaar cashen lijkt me het juiste uitgangspunt.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik kan natuurlijk niet in de SMA zelf kijken, maar volgens mij is Optitrack puur een stukje software. Dat zou dus niet anders hoeven zijn in de -20 of -21. Lijkt me ook niet logisch dat ze daar verschillende filosofieën op nahouden EN bewust implementeren en onderhouden. Maar het kan wel.paulv1973 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:59:
[...]
Waarom TL-21?
Sinds kort in mijn SMA5000TL-20 Optitrack ingeschakeld en werkt tot nu toe uit de kunst. Meteen resultaat, zie mijn eerdere post. Ben sowieso ZEER tevreden over de SMA (ook via MP aangeschaft als nieuw, maar overjarig model).
Overigens ondersteunt de -21 reactieve power control. Oftewel: hij past de Cos Phi zonodig aan. Afgezien dat dat mij werkelijk helemaal niets boeit (de netbeheerder wel) en mijn relatief grote installatie toch ook weer erg weinig invloed heeft op bv. de wijk waarin ik woon, vraag ik me ook af of dit niet ten koste gaat van de opbrengst... Mijn Ferraris kan nl. geen blindstroom meten, dus dan geef ik energie weg

12x JA Solar 265 WP Full Black met Omnik omvormer.
€3.876,- na teruggave BTW voor 3180Wp dus €1,22/Wp, verwachte opbrengst 2.750 kWh.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Volledig mee eens, met die insteek ben ik nu een setje aan het samenstellen voor mijn ouders. Hierbij kom ik voor de volledige installatie op een tvt van ongeveer 4 jaarAUijtdehaag schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:32:
[...]
Jij kijkt naar garantie en wilt 20 jaar zekerheid.
Ik kijk naar tvt en zit op 4 a 5 jaar voor alles. Alles wat het daarna opleverd is mooi meegenomen.
Over 10 jaar ligt er wat nieuws op bij mij (lees: voldoet niet meer aan mijn verbruik) en zijn die platen van nu hopeloos verouderd tegenover de dan geldende techniek en staat er een batterij opslag EN een EV voor de deur. (de vraag naar elektriciteit zal alleen maar toenemen dus)
Dus waarom nu zo onnodig duur doen?
2e hands SMA, nieuwe paneeltjes en draaien met die handel. (mijn twee centen)
(In dezelfde denkwijze als Joepla dus)
Ongeveer 2400 euro voor 3000wp en dan kan de btw er ook nog af
Aankomend voorjaar kan ik dus weer het (platte) dak op
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2016 21:27 ]
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:51:
[...]
Deze zijn mid gecertificeerd:
http://www.ebay.de/sch/i.....0010&ghostText=&_sacat=0
Finder via Ebay en ALSA 16A C karakteristiek besteld via Conrad: mooi een EATON zoals de rest van de kast.BenPi schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:58:
Let op de uitschakel karakteristiek van de aardlekautomaat. Bij voorkeur "C"
Gooi ik die tussen de rest in, heb ik meteen 7 groepen.
Gaan de garage+bijkeuken na jaren voorbereid te zijn dan eindelijk naar hun eigen groep.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik heb ook naar de LG's gekeken in 2013 deze waren toen erg duur. Uiteindelijk gekozen voor het beursgenoteerde ReneSola. Jawel een Chinees bedrijf. Waarom mijn keuze voor deze panelen vraag je je af? In Duitsland is het heel normaal je zonnepanelen te verzekeren. Echter accepteren daar de verzekeraars niet zo maar alle panelen. Zogeheten "Bankable" panelen. ReneSola stond daar ook tussen.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:14:
[...]
Als je LG en Sharp niet meer kan vertrouwen dan kunnen we wel stoppen met de garantie![]()
Ik heb 13 ReneSola 156 series All Black monocrystalline 260WP panelen voor 2795 euro (215 euro p.s.) de meerprijs voor LG 280WP panelen was 1337 euro. Dus een derde duurder voor 20WP meer en een theoretisch betere garantie? Ook moet ik zeggen dat het meer 265WP panelen lijken te zijn. Ze hebben dan ook een + in plaats van een - garantie. Dus altijd tussen de 260/ 265 en niet zoals bij veel panelen + of - 5. Als het een paar honderd euro duurder is zou ik het doen, maar niet veel meer dan dat.
Ik haalde in 2014 3492 KWh en in 2015 3534 KWh met mijn 3380WP ReneSola + SolarEdge 3000 setje.
Zie mijn PVOutput.org voor verdere details in mijn handtekening.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Ik wil het gebruiken om kabel te verlengen van paneel naar optimiser toe, dus het risico is niet zo heel hoog denk ik....
1 PVoutput . Dongen NB
wago lasklem max 400volt en 32 amp. en in een lasdoos.reneeke1970 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:30:
Heeft iemand hier ervaring met het koppelen van twee solar kabel met een las klem, die dingen waar je zon hendel open klikt, draad erin en hendel dicht drukken. Ze hangen in ieder geval veilig voor water maar wat doen die dingen inwendig na twee jaar?
Ik wil het gebruiken om kabel te verlengen van paneel naar optimiser toe, dus het risico is niet zo heel hoog denk ik....
@hierboven, inderdaad: een MC4 connector is een beter idee.
[ Voor 5% gewijzigd door roelbb op 14-01-2016 18:16 ]
roelbb
Max 4 mm2 , ik heb hier bijv al alles 6 mm2 en zou ook nooit zoiets gebruiken voor DC kabels.roelbb schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:14:
[...]
wago lasklem max 400volt en 32 amp. en in een lasdoos.
Je kan ook gele amp pijpjes gebruiken, wel met goede tang, geen 5,- bak tangetje.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja die klemmen bedoel ik, en ik weet dat mc4 beter is, maar het gaat om 16 setjes stekkers en 8 setjes y stekkers die ik er mee uitspaar, zelfs voor chinees spul 100 euro.....roelbb schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:14:
[...]
wago lasklem max 400volt en 32 amp. en in een lasdoos.
1 PVoutput . Dongen NB
Gaat om 4 mm2 kabel tussen paneel en optimiser,wat voor pijpje bedoel je? Als dat met mc4 tang gaat dan is geen probleemRol-Co schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:26:
[...]
Max 4 mm2 , ik heb hier bijv al alles 6 mm2 en zou ook nooit zoiets gebruiken voor DC kabels.
Je kan ook gele amp pijpjes gebruiken, wel met goede tang, geen 5,- bak tangetje.
1 PVoutput . Dongen NB
Of zoiets?
http://www.groene-energie...olar-kabel-verbinder.html
http://www.autosound.nl/d31321.htmlreneeke1970 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:30:
[...]
Gaat om 4 mm2 kabel tussen paneel en optimiser,wat voor pijpje bedoel je? Als dat met mc4 tang gaat dan is geen probleem
Die, maar je moet een y kabel maken begrijp ik?
die stekkers zijn niet voor niets ontwikkeld. Als ze geen functie zouden hebben, dan hadden ze wel een kroonsteen eraan geschroefd. Je legt voor een kapitaal aan zonnepanelen neer en bespaart dan op de stekkers. Je werkt hier met spanningen en temperaturen waar de klemmen niet voor gemaakt zijn.reneeke1970 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:27:
[...]
Ja die klemmen bedoel ik, en ik weet dat mc4 beter is, maar het gaat om 16 setjes stekkers en 8 setjes y stekkers die ik er mee uitspaar, zelfs voor chinees spul 100 euro.....
maar goed dat is mijn mening.
roelbb
Das een hele degelijke stekker maar dan word nog duurder dan gewoon twee stekkers. En van de wago is inderdaad de oxidatie een?, binnen word volop gebruikt maar buiten tja....Rol-Co schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:32:
Maar je wilt toch ook een goede verbinding zeker? Die wago gaan denk ik roesten/oxideren en dan krijg je een stapel aan storing naar verloop van tijd, amp stekkers kan dat ook maar die heb je nog in een isolatie krimp versie.
Of zoiets?
http://www.groene-energie...olar-kabel-verbinder.html
1 PVoutput . Dongen NB
Is maar 45 volt en 5 ampère, kroonsteentje zou goed zijn maar dan kun je direct contact maken met de schroef en die roesten zeker weg....roelbb schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:34:
[...]
die stekkers zijn niet voor niets ontwikkeld. Als ze geen functie zouden hebben, dan hadden ze wel een kroonsteen eraan geschroefd. Je legt voor een kapitaal aan zonnepanelen neer en bespaart dan op de stekkers. Je werkt hier met spanningen en temperaturen waar de klemmen niet voor gemaakt zijn.
maar goed dat is mijn mening.
1 PVoutput . Dongen NB
Geen kopzorgen.
http://www.ebay.de/sch/i....+y+verbinder+mc4&_sacat=0
[ Voor 53% gewijzigd door Rol-Co op 14-01-2016 18:47 ]
Oh die verbindingen, zou ik eens kunnen testen met goeie tang maar heb ik vroeger geen beste ervaringen mee. Het is deels om de kabel te verlengen omdat hij 7 meter van optimiser af hangt, en tegelijk komt daar een y stekker om twee panelen parallel te zetten, eentje pal west, andere pal Oost (twee zijgevel )Rol-Co schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:34:
[...]
http://www.autosound.nl/d31321.html
Die, maar je moet een y kabel maken begrijp ik?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja klopt, plus de stekkers kom ik ruim honderd euro uit. Hoopte dat er iemand was die al eens wat anders had geprobeerd.... iedere honderd is er weer eentje tenslotteRol-Co schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:47:
Zoek maar uit, een paar voor 7,35 dus 8 paar voor 6-7 tientjes.
Geen kopzorgen.
http://www.ebay.de/sch/i....+y+verbinder+mc4&_sacat=0
1 PVoutput . Dongen NB
http://www.groene-energie...abelverbinder-4-6mm2.html
1 PVoutput . Dongen NB
Maak goede verbindingen. Weet niet wat het vermogen is maar bij mij is dat 4,2 kW DC, daar wil je geen vonkvorming in. Met speciale koppel rails zijn de klemmen door te lussenreneeke1970 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:30:
Heeft iemand hier ervaring met het koppelen van twee solar kabel met een las klem, die dingen waar je zon hendel open klikt, draad erin en hendel dicht drukken. Ze hangen in ieder geval veilig voor water maar wat doen die dingen inwendig na twee jaar?
Hier een DC verbinding in de garage tussen de kabels op het dak (2 kabels a 4*1,5 mm2) en de omvormer.

Hier het totaal plaatje

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 14-01-2016 22:11 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Die wago lasklemmen met een handle zijn geniaal, maar wel voor draad met vaste kern.Rol-Co schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:26:
[...]
Max 4 mm2 , ik heb hier bijv al alles 6 mm2 en zou ook nooit zoiets gebruiken voor DC kabels.
De draad vanaf een zonnepaneel is meestal met soepele kern en dan moet je toch echt wat anders hebben inderdaad.
Ik vond die waterdichte stekkers aanknijpen ook een beetje "moah", ookal heb ik een goede krimptang gebruikt hiervoor.
Maar knijpverbinding vind ik altijd al een beetje eng, zeker als je nagaat dat er toch bijna 10 A doorheen kan gaan.
Maar kennelijk is het er wel voor bedoeld, want iedereen gebruikt ze.
Als je de boel goed droog weet te houden in van die waterdichte lasdozen, dan zou je waarschijnlijk ook wel weg kunnen komen met degelijke kroonstenen, maar let wel op de afstand bij het voltage wat je hebt.
Ruwweg 1 mm per 100 Volt minimaal.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De klemmen zijn speciaal voor zachte kern zoals rolco ook al zei, ik gebruik hem alleen tussen paneel, niet de string, dus max 5a en 45 volt. Ik ga gewoon proberen en zodra optimiser vermindering ziet kan ik altijd nog andere stekker aan doen, kan er toch makkelijk bijTD-er schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:54:
[...]
Die wago lasklemmen met een handle zijn geniaal, maar wel voor draad met vaste kern.
De draad vanaf een zonnepaneel is meestal met soepele kern en dan moet je toch echt wat anders hebben inderdaad.
Ik vond die waterdichte stekkers aanknijpen ook een beetje "moah", ookal heb ik een goede krimptang gebruikt hiervoor.
Maar knijpverbinding vind ik altijd al een beetje eng, zeker als je nagaat dat er toch bijna 10 A doorheen kan gaan.
Maar kennelijk is het er wel voor bedoeld, want iedereen gebruikt ze.
Als je de boel goed droog weet te houden in van die waterdichte lasdozen, dan zou je waarschijnlijk ook wel weg kunnen komen met degelijke kroonstenen, maar let wel op de afstand bij het voltage wat je hebt.
Ruwweg 1 mm per 100 Volt minimaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Een slechte verbinding kan voor brand zorgen.. hou hier rekening mee.reneeke1970 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:12:
[...]
De klemmen zijn speciaal voor zachte kern zoals rolco ook al zei, ik gebruik hem alleen tussen paneel, niet de string, dus max 5a en 45 volt. Ik ga gewoon proberen en zodra optimiser vermindering ziet kan ik altijd nog andere stekker aan doen, kan er toch makkelijk bij
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
45 volt en brand, geloof je het zelfSpeedfightserv schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:32:
[...]
Een slechte verbinding kan voor brand zorgen.. hou hier rekening mee.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, een slechte verbinding zorgt voor warmte. Dat kan al met een 9 volt batterij. Hoe denk je dat de E-Smokers werken? 5 volt om een gloeispiraal aan te sturen. Die gloeispiraal kan makkelijk brand veroorzaken en dan heb je nog maar 5 volt..
Edit: check de post van Gasschuif, dit bedoel ik dus...
Het probleem is dat mensen te laks met elektriciteit omgaan. "Oh dat valt wel mee" wordt te vaak gedacht met mogelijk brand tot gevolg.
Vooral met DC moet je oppassen omdat je met vlambogen te maken kan hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door Speedfightserv op 15-01-2016 13:04 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik geloof dat je het de gevaren van DC niet helemaal goed begrijpt. Overtuig je zelf.
YouTube: Solar Panel Melting Nails Arc Welding
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het gsat niet om het voltage maar het Amperage wat de problemen veroorzaakt.
lol, het is DC.
pak maar eens een batterij en staalwol, dan zie je het zo.
Geschikt/Ongeschikt
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
1 PVoutput . Dongen NB
Ha, mensen, leuk, maar we zijn hier niet om een ander z'n foutjes uit te lachen he?
Je leert alleen door fouten te maken; Hopelijk is 't een leer momentje vandaag voor deze Tweaker,. en kunnen we nu weer over tot de orde van de dag.
Lijkt mij ook...JayPe schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:44:
[...]
Ha, mensen, leuk, maar we zijn hier niet om een ander z'n foutjes uit te lachen he?
Je leert alleen door fouten te maken; Hopelijk is 't een leer momentje vandaag voor deze Tweaker,. en kunnen we nu weer over tot de orde van de dag.
Ik heb trouwens nog nooit een pluk staalwol in een lasdoos zien zwerven...

Wellicht omdat je er na de uitslaande brand niks meer van terugvindt?paulv1973 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:00:
[...]
Lijkt mij ook...
Ik heb dat op meerdere plekken onder panelen zitten, makkelijk voor de pak om de panelen op te poetsenpaulv1973 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:00:
[...]
Lijkt mij ook...
1 PVoutput . Dongen NB
correct if wrong.
Een van de redenen waarom ik hem heb gekozen.
YouTube: SolarEdge vlamboog detectie
nee, ik heb geen SE aandelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 15-01-2016 17:33 ]
Ik zie in het filmpje niet precies wat die vlamboog detectie doet, maar de overige veiligheden heeft tigo ook, zelfs met aangeschakelde omvormer, bij se moet ie uit.Gasschuif schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:16:
Solar Edge is voor zover ik weet de enige inverter met vlamboog detectie
correct if wrong.
Een van de redenen waarom ik hem heb gekozen.
YouTube: SolarEdge vlamboog detectie
nee, ik heb geen SE aandelen.
Na twee keer kijken zag ik het, bij een plotselinge spanning val door losse kabel schakelt hij uit. Werkt mooi maar warmte ontwikkeling door overgangs weerstand kan hij niet zien want die ontstaat heel langzaam, denk ik.....
[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 15-01-2016 18:01 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Voorkomen dat er een vlamboog ontstaat b.v. als gevolg van een kabel breuk?reneeke1970 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:45:
[...]
Ik zie in het filmpje niet precies wat die vlamboog detectie doet,
Net als bij Tigo kun je bij SE de Safe-DC mode activeren zonder de omvormer uit te zetten.maar de overige veiligheden heeft tigo ook, zelfs met aangeschakelde omvormer, bij se moet ie uit.
Ik heb zelf mijn y-stekkers gemaakt met standaard mc4-stekkers, door eerst mbv een koperstrip een verloop te maken van een naar twee kabels. De strip heb ik gemaakt van een 15mm koperbuis en deze om de kabel uiteinden geknepen mbv de grootste opening in mijn mc4-tang. Daarna heb ik met krimpkous met lijminlage de isolatie weer op orde gemaakt, daar waar de twee kabels uit de krimpkous komen epdm-kit ingespoten. Dit heb ik gedaan omdat ik dunne-film panelen gebruik in stringlengtes van drie panelen, totaal 60 panelen, dus dertig y- stekkers gemaakt. En, ja dit scheelt een boel geld, ik geef je groot gelijk. Tot dusver heb ik met deze constructie geen malheur gehad en dat verwacht ik ook niet. Hoop dat je hier wat aan hebt.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR