Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.067 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Domba schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:53:
[...]
Er zijn nu al regio's in NL met een spanningsverhoging voor extra capaciteit omdat MS/LS-net eigenlijk verzwaart moet worden (Enexis moest na de eerste 1500 schaderegeling aardbeving uitkeringen voor verduurzaming in Groningen al gaan verzwaren), [...]
Interessant. Heb je daar een bron van, met wat meer info?
Inmiddels zijn er veel meer panelen hier in de regio neergezet en het viel mij laatst op dat er vrij veel nieuwe trafo-kastjes waren dan ik eerst gezien had.
Misschien let ik er ook wel meer op, nu er laatst eentje uitgefikt was waar Ten Boer op zit.

Over kwaliteit van de netspanning gesproken... Het licht knippert hier in 't noorden (Drenthe en Groningen) wel heel veel vandaag. En dat kan niet komen door al die PV, want de opbrengst was hier vandaag abominabel laag. (0.3 kWh voor 4000Wp)
Misschien door de ijzel?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dacht dat het aan mijn installatie lag, dat geknipper van de lampen
door dat enorme vermogen dat ik vandaag op het net heb gedrukt.
( Winschoten )

NOT -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het net flikkert hier in Muiden ook iets om de tien minuten ongeveer, met LED verlichting zie je dat wat meer dan met gloeilampen / halogeen. Ze zullen wel aan het spelen zijn met het netwerk denk ik, op zondagavond zal er wel minimaal kriisch gebruik van gemaakt worden of zo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:36
franssie schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:28:
Het net flikkert hier in Muiden ook iets om de tien minuten ongeveer, met LED verlichting zie je dat wat meer dan met gloeilampen / halogeen. Ze zullen wel aan het spelen zijn met het netwerk denk ik, op zondagavond zal er wel minimaal kriisch gebruik van gemaakt worden of zo.
Stroomdippen merkbaar in Nederland door lijndansen in Groningen

Publication date: 3 januari 2016

De hoogspanningsverbindingen in Groningen hebben last van 'lijndansen' als gevolg van ijsafzettingen op de hoogspanningslijnen in combinatie met harde wind. Dit leidt tot dippen in de stroomvoorziening, merkbaar bijvoorbeeld door het knipperen van lampen in huis.

Door deze stroomdippen zijn de effecten merkbaar in meerdere delen van Noord-Nederland. We zien hier bijvoorbeeld meerdere meldingen van verschijnen op Twitter.

TenneT werkt hard aan een stabiele stroomvoorziening en betreurt de nadelige effecten van de dansende lijnen die worden ondervonden.

Meer informatie en updates via deze website en ons Twitteraccount
Bron: http://www.tennet.eu/nl/n...ndansen-in-groningen.html

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 23:26

MieJuul

3970Wp

Zal wel toeval zijn dan, maar ook hier in Zuid-Holland merkte ik dat vandaag diverse keren de verlichting flikkerde.
Net genoeg om op te vallen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

franssie schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:28:
Ik heb dat effekt ook maar komt vaak gewoon door het aanslaan van de motorige of zwaardere apparatuur zoals koelkast, warmtepomp, waterkoker, frituurpan enz

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rol-Co schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:45:
[...]

Ik heb dat effekt ook maar komt vaak gewoon door het aanslaan van de motorige of zwaardere apparatuur zoals koelkast, warmtepomp, waterkoker, frituurpan enz
Ik heb een behoorlijk zware rioolpomp in mijn woonark en ken dus het verschijnsel van even wat minder fel licht, dit zijn echt flikkeringen waarbij het licht dus even echt weg is - denk dat de verklaring van MichielFRL klopt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
TD-er schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:50:
[...]

Interessant. Heb je daar een bron van, met wat meer info?
Edit alleen nog die gedetailleerde LS-net analyse geheel NL in opdracht van de overtafel terugvinden
Onderstaande zijn de verwachte knelpunten HS/MS-net enexis
oude kwaliteits- en capaciteitsdocument enexis HS/MS-net
nwe kwaliteits- en capaciteitsdocument enexis HS/MS-net
Over kwaliteit van de netspanning gesproken... Het licht knippert hier in 't noorden (Drenthe en Groningen) wel heel veel vandaag. En dat kan niet komen door al die PV, want de opbrengst was hier vandaag abominabel laag. (0.3 kWh voor 4000Wp)
Misschien door de ijzel?
Lijndansen volgens deze site: http://www.hoogspanningsnet.com/

[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 04-01-2016 04:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Domba schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:31:
[...]

Zoek ik op als ik morgen weer thuis ben

[...]

Lijndansen volgens deze site: http://www.hoogspanningsnet.com/
Hier in Overijssel ook behoorlijk wat dipjes gehad vanmiddag, zonet de reden gevonden:
"Danst" wel behoorlijk! Video -> https://twitter.com/stefv...83649085727977473/video/1

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15
Bij ons vaak iets na 23:00 u dat het licht even ongelijkmatig is. Ik denk dat dan overal de vaatwassers aanspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@meTooPV is dat niet het omschakelen van dag naar nachttarief. als het goed is hoor je dan ook de TF ontvanger schakelen in je meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dat hoop ik toch niet zeg. Trouwens dat werkt niet overal met een eigen tf ontvanger. Slimme meters hebben een eigen klok en in Limburg meestal een stuurdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:05:
@meTooPV is dat niet het omschakelen van dag naar nachttarief. als het goed is hoor je dan ook de TF ontvanger schakelen in je meterkast
Het omschakelen van tarieven heeft geen invloed op de fysieke levering, er wordt niets omgeschakeld, behalve je telwerk.

Er zijn nog wel wat boilers die aanschakelen op de 23:00 uur puls en dat zou best eens zichtbaar kunnen zijn in de spanning. Heb me altijd afgevraagd of het slim is, om 3,6 kW apparaten massaal op exact hetzelfde moment in te laten schakelen... Maar blijkbaar geeft het geen problemen, want het bestaat al tientallen jaren.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

Joepla schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:16:
[...]

Het omschakelen van tarieven heeft geen invloed op de fysieke levering, er wordt niets omgeschakeld, behalve je telwerk.

Er zijn nog wel wat boilers die aanschakelen op de 23:00 uur puls en dat zou best eens zichtbaar kunnen zijn in de spanning. Heb me altijd afgevraagd of het slim is, om 3,6 kW apparaten massaal op exact hetzelfde moment in te laten schakelen... Maar blijkbaar geeft het geen problemen, want het bestaat al tientallen jaren.
Onze oude 80 liter daaldrop boiler (waarvan er duizenden in Nederland zullen hangen) deed "slechts" 1kW. De kleine close-in in de keuken deed 2kW. En het verwarmingselement doet relatief langzaam opgloeien, wellicht is de spanningsval dan nog beperkt?

En jawel, het zijn natuurlijk wel heel veel apparaten die om exact t moment van omschakelen aan gaan,.. dat blijft

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Er zijn inderdaad kleinere vermogens in gebruik, zo'n dikke Daalderop kan urenlang opwarmen met slechts 1 kW, als 's ochtends de boel maar warm is. De keukenboilertjes van bv. 15 liter moeten sneller weer warm zijn, die zijn meestal veel zwaarder, maar worden weer niet op tijd geschakeld.

Het element verbruikt overigens wel direct het volle vermogen bij inschakelen, het wordt zelfs iets minder zodra het eenmaal opgewarmd is (hogere temperatuur = hogere weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Woohoo! Ze liggen erop:

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Dak8.JPG

Sinds vanmiddag 13:00 draaien ze en heb ik 0.15 KW binnengeharkt, tis geweldig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rempage0611 op 05-01-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netjes!
Maar 10 x 315 wp is toch 3150 wp.
Check you sig... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:09:
[...]

Netjes!
Maar 10 x 315 wp is toch 3150 wp.
Check you sig... ;)
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rempage0611 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:47:
Woohoo! Ze liggen erop:

[afbeelding]

Sinds vanmiddag 13:00 draaien ze en heb ik 0.15 KW binnengeharkt, tis geweldig :)
Mooi gedaan, geheel volgens tekening, en veel zon toegewenst. _/-\o_
( heb je de bekabeling van de drie onderste panelen onder dak of pannen door getrokken ? )

[ Voor 12% gewijzigd door PClop op 06-01-2016 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

PClop schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:58:
[...]

Mooi gedaan, geheel volgens tekening, en veel zon toegewenst. _/-\o_
( heb je de bekabeling van de drie onderste panelen onder dak of pannen door getrokken ? )
Thanks! En jep, bekabeling ligt onder de pannen, vastgemaakt aan de panlatten.

Uiteindelijk niemand kunnen vinden die tijd had om te helpen dus heb ik alles in m`n eentje het dak op moeten hijsen. Was echt he-le-maal dood na de bovenste rij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nou de opbrengst lijkt elke dag minder te worden, met al die ijzel.
Eergisteren 0.28 kWh, gisteren 0.09 kWh de hele dag en vandaag zit ik al op een whoppin' 0.003 kWh.
Dit alles met een 4050 Wp installatie.
Maar goed, als de hoeveelheid ijs op de panelen ook maar een beetje in de buurt komt van wat er op de ruiten van het huis en de auto zit, dan moet er minstens een cm ijs op zitten, met wat sneeuw erbij.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Is een redelijk extra gewicht op je dak, bij een opp van 3,5 bij 3,5 al ruim 100 kilo (als ik goed reken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het dak maak ik met niet zo'n zorgen over.
Daar hebben we met 3 man op gelopen. Grootte van het (vrijwel platte) dak is 8x3 meter.
Enige is dat het natuurlijk ook op de panelen een best gewicht geeft en daar hebben we niet op gelopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TD-er schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:39:
Het dak maak ik met niet zo'n zorgen over.
Daar hebben we met 3 man op gelopen. Grootte van het (vrijwel platte) dak is 8x3 meter.
Enige is dat het natuurlijk ook op de panelen een best gewicht geeft en daar hebben we niet op gelopen :)
Panelen worden voor de test zelfs met ijsballen beschoten. Dat kunnen ze hebben ! Mits het degelijk spul is natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 06-01-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satfreak01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:19
SMA omvormer defect?

1 van onze 3 omvormers laat de ventilatoren niet draaien.
Hij gaf wel aan van't zomer: ‘derating aangetr’ code 8001
De twee andere omvormers hadden op dat moment
wel de ventilatoren aan.

De ventilatoren zijn schoon en kunnen vrij draaien.
Maar zelfs met de ventilator test in het SMA menu op AAN,
draaien de ventilatoren nog niet.

Schijnbaar heeft de installateur geen goedkeuring van SMA
tot vervanging van de omvormer (nog geen 2 jaar).
De melding kwam ook al eens het eerste jaar voorbij in de zomer.

Nu is mijn vraag, als de ventilatoren niet draaien als je ze op de test stand zet,
wat kan er dan nog aan de hand zijn?

We hebben afgelopen zomer ook minder opbrengst gehad dan de zomer ervoor.
Weet iemand of we (in friesland) minder zonuren(2015) hebben gehad dan jaar ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Weet niet wat voor type SMA het betreft, maar als de andere 2 wel draaien in testmode, kun je niet veel meer dan checken of het kabeltje van de ventilator goed vast zit. Dan houdt het op, tenzij je weet wat je doet.

Je installateur dus laten weten dat je een (garantie-) probleem hebt. Hij mag dat zsm oplossen, in deze donkere dagen loop je niet zo gek veel mis (ervan uitgaande dat je de inverter even moet missen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Inmiddels zijn de plannen om voor 1 maart zonnepanelen te plaatsen weer wat verder gevorderd en ben ik benieuwd of jullie nog tips of suggesties hebben.

Ik heb nu drie serieuze offertes die (zo goed als) aansluiten bij de wensen. Eigenlijk 2 want 1 leverancier kan 1 van de 2 soort gewenste panelen (nog) niet leveren. Ik wil 12 ja solar 290 wp percium op oost en 12 SF 170 wp op west leggen.

Zie ook de eerste twee tabellen van de offerteplaat. Zijn naar mijn idee goede offertes en ontlopen elkaar niet zoveel. Bij de 1 is nog wel de vraag welk merk bevestigingsmateriaal er wordt geleverd. Voordeel van deze offerte, met dus de Hosala omvormer, is dat ook de zaken in de meterkast en de bedrading van meterkast naar omvormer al in de prijs zit inbegrepen.

Ik heb nog een aantal vragen:

Als ik kijk naar de specs van de omvormers icm de panelen past dit goed.
Is 1 van de 2 omvormers (Goodwe of Hosala) een stuk beter/betrouwbaarder/efficiënter dan de andere? Of zijn ze vergelijkbaar?

En ik heb snel even via paint het bevestigingsmateriaal over het dakplan uitgetekend. Kan dit zo of gaan hier zaken niet goed met bv de rails (andere verdeling beter?) of de tussenklemmen? De bedoeling is dat ik het zelf ga plaatsen, ik twijfel nog over de aansluiting of ik dit uitbesteed of zelf doe. Ben volgens mij redelijk handig (keukens, badkamers, dakramen, vliering, groepen bij plaatsen enz. zelf gedaan, maar dit is helemaal nieuw!)

Op voorhand alvast bedankt voor de tips, suggesties en antwoorden!!!

Offertes
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iRlf8yZm.jpg

Dakplan oost
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vu7nTv8m.jpg

Dakplan west
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/muD3Ravm.jpg

Dak oost
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RlTkrshm.jpg

Dak west
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qizWfRim.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kort antwoord:
Kies geen Hosola of Goodwe. Kunnen beiden niet met schaduw overweg.
Qua rendement is er weinig verschil, maar dit zou voor mij een deal breaker zijn.
Een leverancier hoort je daar op te wijzen, is mijn mening.

Ingeval van SF is schaduw niet zo een groot probleem, maar met de Precium panelen wel.
Kies dan een SMA (eventueel van marktplaats) of een power one met schaduwmanagement.

Eh, normaliter plaats je een rails verticaal bij landscape panelen.
Bij portrait panelen de rails horizontaal.

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
AUijtdehaag schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:54:
Kort antwoord:
Kies geen Hosola of Goodwe. Kunnen beiden niet met schaduw overweg.
Qua rendement is er weinig verschil, maar dit zou voor mij een deal breaker zijn.
Een leverancier hoort je daar op te wijzen, is mijn mening.

Ingeval van SF is schaduw niet zo een groot probleem, maar met de Precium panelen wel.
Kies dan een SMA (eventueel van marktplaats) of een power one met schaduwmanagement.
Ok duidelijk.Maar geldt dit ook als de panelen nauwelijks in de schaduw liggen. Alleen in deze weken van het jaar valt er schaduw op de panelen vanaf een uur of 12/1. De rest van het jaar valt de zon over de hogere hoekwoning (zie foto). Ik ging er eigenlijk van uit dat dit dan niet zon groot probleem zou zijn. De pijpjes (ontluchting en ventilatie) worden beide ingekort en leveren dus geen schaduw op.

Wat zijn anders betaalbare alternatieven volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil geen reclame maken, maar staat hier niks bij?
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Onlangs een SMA 5000 TL 21 opgehaald, ter upgrade van mijn 4000 TL vanwege uitbreiding
Power one´s zijn nieuw ook niet zo duur. (geen ervaring mee / migjes?)

De opbrengsten zijn nu toch laag, dus dan is het niet zo een probleem.
Ik kan dat niet bepalen voor je de rest van het jaar. Bij oost/west kan dat inderdaad wel meevallen..
Ik zou het hier niet willen missen. (hier een dakkapel smorgens vroeg en eigen schoorsteen laat op zuid) en SF op noord (veel schaduw en geen zon nu)
Heel de string kakt in, als je het niet hebt (in geval van monopanelen zeker)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@daan140 misschien dat ik je plaatjes niet goed lees, maar ik kan de stringverhoudingen er niet uithalen
je heb 12 panelen van 290 wp paneel als dit in 1 string komt heb je ergens rond de 400V

met de 12 SF170 panelen in 1 string zit je op 1200 V
of word 3* 4 panelen en deze drie strings parrallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 07:51:
@daan140 misschien dat ik je plaatjes niet goed lees, maar ik kan de stringverhoudingen er niet uithalen
je heb 12 panelen van 290 wp paneel als dit in 1 string komt heb je ergens rond de 400V

met de 12 SF170 panelen in 1 string zit je op 1200 V
of word 3* 4 panelen en deze drie strings parrallel
nee klopt zie je niet in de plaatjes terug ;). Bedoeling is dat 12 ja solars in 1 string komen en de 12 SF verdeeld worden in 4 strings van 3 panelen. Dit in verband met de schaduw van de schoorsteen. Zie ook bijgevoegde plaat. Ik ging er van uit dat beide kon (3 keer 4 of 4 keer 3) of zal er veel verschil in efficiëntie in zitten?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8VEq2zj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Daan140 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:16:
[...]

nee klopt zie je niet in de plaatjes terug ;). Bedoeling is dat 12 ja solars in 1 string komen en de 12 SF verdeeld worden in 4 strings van 3 panelen. Dit in verband met de schaduw van de schoorsteen. Zie ook bijgevoegde plaat. Ik ging er van uit dat beide kon (3 keer 4 of 4 keer 3) of zal er veel verschil in efficiëntie in zitten?

[afbeelding]
3x4 of 4x3, het maakt niet veel uit in dit geval.
(misschien heb je dan ergens onder de 0,3% minder opbrengst, boeit niet zo erg.)

maar:
12x290Wp = 3480Wp
12x170Wp = 2040Wp.

dat is een lastige voor de omvormer om iets op te verzinnen.
goodwe, omnik, hosola etc etc....
die hebben ook een beperking wat de mpp kan doen.
zo kan een omnik 3-tl2 maar maximaal 2100W per mpp doen.
en dat is een beetje zonde van de 3480Wp ;)
meestal kunnen ze net iets meer als de helft van het totaal vermogen van de omvormer.
dus bij dat soort merken heb je een omvormer nodig die al snel 5000/6000W doet zodat de mpp de ruimte heeft.
dit kan dus niet zomaar op een 16A groep.

een power-one PVI 3.6 kan 3000W per mpp doen en heeft zelf een max van 4000W totaal(kan nog op een 16A groep).
dat geeft al een leuke mogelijkheid en zal zeker werken.
het is dan maar een kleine onder dimensionering.

maar met een sma3600 tl-21.
die kan gewoon 3600W per mpp aan.
en dus ook makkelijk de 5520wp aan in een oost west opstelling.

hier een voorbeeld dag van mijn oost-west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
was een aardig warme dag, dan leveren de panelen een lagere W helaas
maar goed te zien dat de top van oost en de top van west op een ander moment liggen. ;)

het voordeel van een power-one of sma is optitrack/mppscanning.
of te wel ze kunnen beter met schaduw overweg. ;)
ik verwacht niet dat je het heel hard nodig zult hebben, maar je moet een sma3600/power-one tegen over een 5000+W omvormer zetten van andere merken en dan is het eigenlijk goed betaalbaar. ;)

edit:
ik heb zelf nu mijn set verbouwd.
3000Wp op west en 2660Wp op oost.
dit op een power-one 3.0, het kleine broertje van de 3.6.
die doet maar 3300W totaal en de mpp gaat maar tot 2000W.
het werkt wel, maar ik kap wel heel erg veel af van de opbrengst, lol
doe niet zo als ik doe. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 07-01-2016 11:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
migjes schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:00:
[...]

3x4 of 4x3, het maakt niet veel uit in dit geval.
(misschien heb je dan ergens onder de 0,3% minder opbrengst, boeit niet zo erg.)
ok dat is goed om te horen. ik denk met 4 keer 3 toch wat meer van de schaduw op te kunnen vangen dus goed om te horen dat dat verder weinig verlies zal opleveren.
[b]

maar:
12x290Wp = 3480Wp
12x170Wp = 2040Wp.
dat is een lastige voor de omvormer om iets op te verzinnen.
goodwe, omnik, hosola etc etc....
die hebben ook een beperking wat de mpp kan doen.
zo kan een omnik 3-tl2 maar maximaal 2100W per mpp doen.
en dat is een beetje zonde van de 3480Wp ;)
meestal kunnen ze net iets meer als de helft van het totaal vermogen van de omvormer.
dus bij dat soort merken heb je een omvormer nodig die al snel 5000/6000W doet zodat de mpp de ruimte heeft.
dit kan dus niet zomaar op een 16A groep.

een power-one PVI 3.6 kan 3000W per mpp doen en heeft zelf een max van 4000W totaal(kan nog op een 16A groep).
dat geeft al een leuke mogelijkheid en zal zeker werken.
het is dan maar een kleine onder dimensionering.

maar met een sma3600 tl-21.
die kan gewoon 3600W per mpp aan.
en dus ook makkelijk de 5520wp aan in een oost west opstelling.

hier een voorbeeld dag van mijn oost-west.
[afbeelding]
was een aardig warme dag, dan leveren de panelen een lagere W helaas
maar goed te zien dat de top van oost en de top van west op een ander moment liggen. ;)

het voordeel van een power-one of sma is optitrack/mppscanning.
of te wel ze kunnen beter met schaduw overweg. ;)
ik verwacht niet dat je het heel hard nodig zult hebben, maar je moet een sma3600/power-one tegen over een 5000+W omvormer zetten van andere merken en dan is het eigenlijk goed betaalbaar. ;)
@migjes de 16a groep is niet de beperking. ik heb geen groep over. heb nu 2 aardlijkschakelaars met beide vier 16a groepen. Zit dus vol. Er komt bij mij 1 x 40 binnen, dus kan ik volgens mij ook een 20 of 25a groep plaatsen. En dan is een 5000w omvormer geen probleem.

Dan blijft wel de vraag wat beter is.
Een kleinere sma of powerone of een grotere hosola of goodwe?

Wat zal 3480 wp op oost (paar graden meer naar zuid) op zijn piekmoment op een goede dag doen?

Wat zouden jullie kiezen?
[b]
edit:
ik heb zelf nu mijn set verbouwd.
3000Wp op west en 2660Wp op oost.
dit op een power-one 3.0, het kleine broertje van de 3.6.
die doet maar 3300W totaal en de mpp gaat maar tot 2000W.
het werkt wel, maar ik kap wel heel erg veel af van de opbrengst, lol
doe niet zo als ik doe. 
haha kan ik me voorstellen. Wil het graag in 1 keer goed doen. :P
Maar wat is goed? Red ik het dan wel met een 3600 sma of power one?

[ Voor 8% gewijzigd door Daan140 op 07-01-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Daan140 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:40:
[...]
haha kan ik me voorstellen. Wil het graag in 1 keer goed doen. :P
Maar wat is goed? Red ik het dan wel met een 3600 sma of power one?
3480Wp kan op een goed moment best een 3600+W geven. ;)
het is alleen de vraag voor hoeveel tijd doet hij dat per jaar. ;)
en vind je het dan interessant om die kleine piekjes ook af te vangen.
(doordat je oost-west moet werken heb je wat minder hoge piekjes als op zuid.
de hoge piekjes zie je vooral in begin lente, maar dan staat de zon nog zo schuin op de panelen.
dat je die piekjes wat minder hebt. ;) )

de ja panelen leveren een 290W en in enkele gevallen zullen ze wel ergens naar de 320W gaan.
maar als het erg warm is buiten gaan ze meer naar de NOCT waarde toe van 210W.
dus je moet altijd ergens middelen tussen kosten en effectiviteit.

een te grote omvormer heeft wat meer problemen als het bewolkt is om dan nog vermogen op het net te zetten.
dus dat is niet altijd het beste wat je kunt doen.

ik pak de power-one 3.6 als voorbeeld (maar geen problemen met een andere omvormer, wil alleen niet te veel hoeven te typen.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
met 12x de ja zit je wel rond de 345V, en dan zie je dat je pas vol rendement uit de omvormer haalt als je 40% van het totaal vermogen haalt.
(met de SF zit je in V iets lager, je kunt meteen in de zelfde grafiek zien hoeveel dat uit maakt. ;) )
dat is 4000W dus pas bij de 1600W zit je op vol rendement.

als je zoals ik een power-one 3.0 gebruikt, dan doe je wel een 3500kWh per jaar.
gebruik je de power-one 3.6 dan doe je wel een 4000kWh.
ga je naar een sma3600 of zware omnik/goodwe/hosola dan ga je naar de 4100kWh.

dan lijkt mij een power-one 3.6 wel oke, zeker omdat je die al kunt hebben voor 800€ nieuw.
(het hangt wel van de leverancier af, sommige rekenen vreemde prijzen voor omvormers)
dat is goedkoper als een sma3600 of zware omnik/goodwe/hosola.
misschien wil je die 100kWh extra wel heel erg graag hebben, maar dan moet je in de buidel tasten. ;)
(en misschien zelfs voor een sma4000 gaan. ;) )

doordat ik een iets betere verdeling heb van het aantal Wp op oost-west haalt mijn power-one 3.0 ook meer als 4000kWh per jaar ;)
geen idee of er nog wat te schuiven is op het dak?
dan word de omvormer wel wat effectiever gebruikt, ik zou niet zoveel rekening houden met die schaduw.
daar zul je niet zo heel veel last van gaan hebben. (mist juiste omvormer.)

edit:
hier leg ik 1 dekentje op 1 paneel van de 10 stuks.
(W tegen over seconde)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
oei oei, schaduw een ramp?
zolang je V maar hoog genoeg blijft voor de omvormer en hij niet blijft hangen op het verkeerde punt.
is het geen probleem.
(optitrack/mppscanning lost het wel op.)

edit2:
je zou ook 2x12x260Wp op het dak kunnen hangen.
stuk goedkopere panelen en toch heb je meer Wp voor op dak.
ook een betere verdeling dus meer opbrengst per jaar.
en een goedkopere omvormer. ;)
(ik kan alleen niet schatten of het past op dak?
mis ik gegevens voor.
ik schat dan een 4500kWh, maar schatten is gevaarlijk en kunnen snel fouten bevatten, lees relatief.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 07-01-2016 12:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Heeft iemand hier ervaring mee:
https://zaanzon.nl/shop/o...anelen/hosola-optimizers/

Ik heb dus een Hosola 3000W omvormer en heb in de winter schaduw op de onderste drie panelen. Voorlopig kijk ik de opbrengst gewoon even aan maar vroeg me af of er mensen zijn die hier al mee getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
@Migjes, duidelijk uitleg, dank!
migjes schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:30:
[...]
........
edit2:
je zou ook 2x12x260Wp op het dak kunnen hangen.
stuk goedkopere panelen en toch heb je meer Wp voor op dak.
ook een betere verdeling dus meer opbrengst per jaar.
en een goedkopere omvormer. ;)
(ik kan alleen niet schatten of het past op dak?
mis ik gegevens voor.
ik schat dan een 4500kWh, maar schatten is gevaarlijk en kunnen snel fouten bevatten, lees relatief.)
Helaas past 12 keer 260 wp niet op de westkant. Ik kom met de maat 1m bij 1.60m niet verder dan 8 stuks.
Vier boven dakraam landscape, 1 links van dakraam portrait en drie onderaan in landscape. 8 stuks van 260 wp is op 40 wp na net zo veel als de SF 170. Met 290 wp panelen heb je dan een kleine 300 wp extra.

Voorkeur voor SF is die schoorsteen die op de achterkant staat. Zie ook de foto's. Door met SF te werken en kleine strings denk ik meeste rendement te halen.

foto gemaakt op 9-9-2015

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ofBrUPUm.jpg

foto van 30-9-2015

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TmQGV5cm.jpg

foto van 11-10-2015

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kC3FcKmm.jpg

Zon komt dus over dak heen, zorgt voor een lange schaduw naar linksonder en draait dan naar boven en lengte schaduw wordt kleiner.

Ben ook wel een beetje gecharmeerd van SF O-). Dus als er geen grote bezwaren op zijn wil ik me aan deze keuze houden. ;)

Blijft nog wel de vraag wat voor omvormer. Ga me nog wat verder verdiepen in SMA en Power-one.
Stel ik kies voor SMA, is dan de 4000 niet een betere keuze dan de 3600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Blijft nog wel de vraag wat voor omvormer. Ga me nog wat verder verdiepen in SMA en Power-one.
[/quote]

Dat denk ik ook...
de 3600 zal het zeker trekken.
Alleen weer wat opbrengstverlies.
De 4000 zal het zeker ook trekken.
Minder verlies.

Ik denk dat ik zelfs voor de 5000 zou gaan.
Lekker ruim en piekjes kijken... O-)

Ik zie liever een mooi verlopende parabool dan een met een flinke afgevlakte top.
Ik beloof je... Zodra je een afgevlakte parabool zit in je logging ga je twijfelen over je keuze.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Daan140 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:40:
@Migjes, duidelijk uitleg, dank!

[...]

Helaas past 12 keer 260 wp niet op de westkant. Ik kom met de maat 1m bij 1.60m niet verder dan 8 stuks.
Vier boven dakraam landscape, 1 links van dakraam portrait en drie onderaan in landscape. 8 stuks van 260 wp is op 40 wp na net zo veel als de SF 170. Met 290 wp panelen heb je dan een kleine 300 wp extra.

Voorkeur voor SF is die schoorsteen die op de achterkant staat. Zie ook de foto's. Door met SF te werken en kleine strings denk ik meeste rendement te halen.

foto gemaakt op 9-9-2015

[afbeelding]

foto van 30-9-2015

[afbeelding]

foto van 11-10-2015

[afbeelding]

Zon komt dus over dak heen, zorgt voor een lange schaduw naar linksonder en draait dan naar boven en lengte schaduw wordt kleiner.

Ben ook wel een beetje gecharmeerd van SF O-). Dus als er geen grote bezwaren op zijn wil ik me aan deze keuze houden. ;)

als jij voor sf wil gaan geen probleem hoor.
gewoon doen. ;)
maar voor de schaduw hoef je het niet te doen.
komt wel goed.
(heb ik ook zelfs 2x, en mono trekt het ook goed met mppscanning)

voor mij was het eigenlijk meer dat je de 2x mpp lekker gevuld krijgt met een gelijke hoeveelheid Wp.
nu heb je een dure omvormer nodig omdat 1 kant 1/3 meer Wp heeft als de andere kant.
maar als je optie dan 8x een lg neonx van 315Wp moet worden, dan heeft het ook weinig nut. ;)

check zeker even power-one, het is een leuke optie, maar niet de beste. (beperking van 3000W per mpp)
sma is net iets beter in dit geval. (maar sma is duur.)
pas bij sma ook op in de naam voering, een sma 3600 doet wel 3600W maar een sma 5000 is geen 5000W. ;)
wil je geen aftopping, (hier gok ik ook en beetje hoor) dan heb je ongeveer een omvormer nodig die 4200W doet.
maar zelfs deze hele set op een 3000W omvormer hangen en je blijft wel een 95% van de jaar opbrengst binnen halen. ;)
dus hier laat ik je zelf beslissen wat je leuk vind en kunt betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:18:
[...]

als jij voor sf wil gaan geen probleem hoor.
gewoon doen. ;)
maar voor de schaduw hoef je het niet te doen.
komt wel goed.
(heb ik ook zelfs 2x, en mono trekt het ook goed met mppscanning)

voor mij was het eigenlijk meer dat je de 2x mpp lekker gevuld krijgt met een gelijke hoeveelheid Wp.
nu heb je een dure omvormer nodig omdat 1 kant 1/3 meer Wp heeft als de andere kant.
maar als je optie dan 8x een lg neonx van 315Wp moet worden, dan heeft het ook weinig nut. ;)

check zeker even power-one, het is een leuke optie, maar niet de beste. (beperking van 3000W per mpp)
sma is net iets beter in dit geval. (maar sma is duur.)
pas bij sma ook op in de naam voering, een sma 3600 doet wel 3600W maar een sma 5000 is geen 5000W. ;)
wil je geen aftopping, (hier gok ik ook en beetje hoor) dan heb je ongeveer een omvormer nodig die 4200W doet.
maar zelfs deze hele set op een 3000W omvormer hangen en je blijft wel een 95% van de jaar opbrengst binnen halen. ;)
dus hier laat ik je zelf beslissen wat je leuk vind en kunt betalen. ;)
Migjes....

Een SMA SB5000 doet wel degelijk 5000Watt.
Is allemaal in te stellen...
Hij doet zelfs 5060Watt O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:24:
[...]

Migjes....

Een SMA SB5000 doet wel degelijk 5000Watt.
Is allemaal in te stellen...
Hij doet zelfs 5060Watt O-)
waar een sma 4000 een 4000VA doet en 4000W.
doet een sma 5000 een 5000VA en 4600W.
ja ik weet het jij ziet een 5000W, maar dat is dan situatie afhankelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Yes Yes Yes!

Besteld:
Nieuwe groepkast: 6 groepen, met ALS'en, en met hoofdschakelaar, voorbedraad en al.

Met daarbij:

1 Solar Edge SE 3000
8x P350 optimizers
8x LG NeON2 315Wp panelen
6x pannendak materiaal
2x platdak materiaal

2520Wp extra,.. helft op 'zuid/zuidwest' en helft op 'west/zuidwest.

De huidige 940Wp op het garagedak blijft gewoon behouden, met een opbrengt in 2015 van 555kWh doen ze het nog steeds prima als hobby object.
Hopelijk brengt de 2520Wp een dikke 2000KWh op, en dek ik m'n complete verbruik af.

zit op 1,66 eu/wp (na terugvorderen BTW), en dat lijkt misschien duur, en dat ik het ook :-)

Maar dan heb ik wel de mooiste panelen die ik kon betalen, ligt het netjes op 't dak, klopt de meterkast weer en hoop ik er zeker 20 jaar niet meer naar om te hoeven kijken.
Installatie op het dak laat ik doen, meterkast en omvormer hang ik zelf op.

Iemand jaloers? :-)

Levering Februari.

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 08-01-2016 11:45 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ja, ik heb de 300Wp van lg ;)
maar wel 10 stuks, dus dat maakt wat goed (dan wel weer op een 2000W mpp :-( , maar dat komt straks wel goed.)

kan wel zeggen dat die lg het goed doen.
heb alleen nog een te korte tijd (alleen een einde zomer met herfst als test periode, maar ik scoor nu wel hoger als met mijn oude suntechs in kWh per Wp.)
ik verwacht wel iets meer als die 2000kWh eigenlijk, maar laat praktijk het maar bepalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

migjes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:04:
[...]

ik verwacht wel iets meer als die 2000kWh eigenlijk, maar laat praktijk het maar bepalen. ;)
Stiekum ga ik ook wel van méér uit, maar laag inschatten = altijd meevallen.

Die oude 940Wp doet 555Wp op jaar basis, maar ligt vrij suboptimaal. Wat ik nu ga (laten) leggen ligt hoger en heeft minder schaduw werking, maar toch: 4 panelen op zuid, weet nog niet of die het heel hard doen als die andere 4 panelen nog in de schaduw liggen, PowerOptimizers of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayPe schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:44:
Yes Yes Yes!
Iemand jaloers? :-)
....
Levering Februari.
Ik mis nog twee mooie finders kWh metertjes in je meterkast om je verbruik en opwek te loggen. ;)
Voor de rest: Proficiat!

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

AUijtdehaag schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:18:
[...]

Ik mis nog twee mooie finders kWh metertjes in je meterkast om je verbruik en opwek te loggen. ;)
Voor de rest: Proficiat!
Ik lees mn P1 poort al uit, en laat de huidig PV via m'n oude Ferraris lopen. Finders komen er waarschijnlijk nog wel eens in, maar die geven licht.. en de meterkast hangt achter een glazenruitje in de kelderkast.. Dat is op t moment nog een belangrijke no-go. De kruimeldief die daar ook hangt is niet voor niets voorzien van een stukje ducttape op z'n laadlampje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Grmpf... kom er net achter dat Optitrac Global Peak standaard uit stond (sinds de installatie) in m'n SMA5000 TL-20 :(
Heeft me toch wat kWh'tjes gekost.

Net even met Sunny Explorer aangepast en hoppa: het veld met schaduw (veroorzaakt door de schans ervóór) doet direct 70% meer vermogen :)

Heeft iemand eigenlijk al eens de code aangevraagd bij SMA om afgeschermde parameters te kunnen wijzigen?
En heb je echt een 2GB SD kaartje nodig voor de FW update? Kan me voorstellen dat 256 GB niet lukt, maar 8 of 16 zou toch moeten gaan lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FW update lukt tegenwoordig met sunny explorer.
Er staan twee versies op. Dus geen sd kaart meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Gevonden, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:38:
FW update lukt tegenwoordig met sunny explorer.
Er staan twee versies op. Dus geen sd kaart meer nodig
Ik dacht dat de TL20 alleen met de SD kaart te updaten is!!??
Correct me if I'm wrong....

De TL21 lukt inderdaad wel met Sunny Explorer.

Via de SD kaart gaat ook makkelijk.
Ik heb er wel een 2Gb voor gebruikt.
Weet niet of het met een kleinere lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Ik dacht dat de TL20 alleen met de SD kaart te updaten is!!??
Correct me if I'm wrong....

De TL21 lukt inderdaad wel met Sunny Explorer.

Via de SD kaart gaat ook makkelijk.
Ik heb er wel een 2Gb voor gebruikt.
Weet niet of het met een kleinere lukt.
Oeps. Niet eens gezien. sorry. ;)
(ben wel benieuwd of het wel kan?)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ook, mijne is nog steeds niet geflashed, dus nog geen optitrack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 17:05:
[...]

Oeps. Niet eens gezien. sorry. ;)
(ben wel benieuwd of het wel kan?)
Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Kwam erachter dat ik al de laatste versie had, dus heb het ook niet getest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie o wie kan me helpen?

Ik ben voornemens panelen op mijn plattedak te nemen, kan er max 12 plaatsen. Ons huidig verbruik ligt rond de 4000kwh. Heb intussen 2 offertes ontvangen:

-offerte 1:
12 BenQ mono zwart 275kwh panelen met Solaredge optimizers en omvormer voor zo'n €5300,- ex btw

-offerte 2:
12 Ja Solar mono zwart 265kwh panelen met Solaredge optimizers en omvormer voor zo'n €4800,- ex btw

Wat is de beste keuze van de twee of hebben jullie betere ideeën mbt de paneelkeuze?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:24:
Wie o wie kan me helpen?

Ik ben voornemens panelen op mijn plattedak te nemen, kan er max 12 plaatsen. Ons huidig verbruik ligt rond de 4000kwh. Heb intussen 2 offertes ontvangen:

-offerte 1:
12 BenQ mono zwart 275kwh panelen met Solaredge optimizers en omvormer voor zo'n €5300,- ex btw

-offerte 2:
12 Ja Solar mono zwart 265kwh panelen met Solaredge optimizers en omvormer voor zo'n €4800,- ex btw

Wat is de beste keuze van de twee of hebben jullie betere ideeën mbt de paneelkeuze?

Puur naar euro's per opbrengst zou je zeggen optie 2, maar zijn beide offertes op basis van dezelfde omvormers? Hetzelfde montage materiaal? Onder welke hoek wordt het geplaatst?
Kan je niet iets meer Wp per paneel nemen om je hele verbruik af te dekken?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
TFHfony schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:42:
[...]

Puur naar euro's per opbrengst zou je zeggen optie 2, maar zijn beide offertes op basis van dezelfde omvormers? Hetzelfde montage materiaal? Onder welke hoek wordt het geplaatst?
Kan je niet iets meer Wp per paneel nemen om je hele verbruik af te dekken?
Ik denk optie 2,

Wij hebben een se3500 omvormer en 14x 260wp van JA solar met optimizers voor 5200 excl. btw inclusief aanleggen van ethernet kabel naar het modem wat vrij veel
werk was, prijs/prestatie was dat voor ons voordelig!

4000kwh is vrij veel, als je het volledig wilt afdekken en niet meer (makkelijk) kan besparen dan zou ik 300+ wp panelen overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 08-01-2016 23:54 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:24:
Wie o wie kan me helpen?

-offerte 1:

-offerte 2:

Heb je last van schaduw op dat platte dak? Zo nee zijn beide opties duur en overbodig. Een gewone string omvormer met 12 panelen werkt dan ook prima.
Dan kan je overwegen om de 285Wp panelen te nemen, 300Wp en groter zijn vaak ook 2 meter dus dat past misschien niet, als je die ruimte wel hebt zou ik daar naar kijken om zo dicht mogelijk in de buurt van je verbruik te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 07:26:
[...]

Heb je last van schaduw op dat platte dak? Zo nee zijn beide opties duur en overbodig. Een gewone string omvormer met 12 panelen werkt dan ook prima.
Dat ben ik niet perse met je eens. Bij platdak montage, wordt er vaak voor een systeem gekozen met een hoek van een graad of 13. En wat zie je dan 3 maanden lang in de winter:

Low
Wrong

De voorste panelen staan vol in de zon, en de achterste (deels) in de schaduw van panelen er voor. Hier had ik zelf geen rekening mee gehouden bij het plaatsten van de panelen. Wellicht dat dit overigens beter door de installateur bekeken had moeten worden. Deze heeft nu de standaard flatfusion montage gebruikt.
Hier kan je in ieder geval berekenen wat de afstand tussen de panelen moet zijn om geen last van schaduw tw hebben:

https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

[ Voor 16% gewijzigd door TFHfony op 09-01-2016 11:06 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
Voor de opbrengst in kWh per geïnvesteerde euro heeft Rolco denk ik wel gelijk. Zelf een perfect schaduwloze set doet in de winter met 15 graden bijna niets. Daar hoef je je verder dus niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:53:
Voor de opbrengst in kWh per geïnvesteerde euro heeft Rolco denk ik wel gelijk. Zelf een perfect schaduwloze set doet in de winter met 15 graden bijna niets. Daar hoef je je verder dus niet druk om te maken.
Juist!
Lage hoek is voor de zomer, dat doet in de winter alleen redelijk met diffuus licht (bewolking) , wil je zoals hierboven geen schaduw van de panelen er voor moet je meer ruimte er tussen houden.
Alleen dan kan je minder panelen kwijt.
Om bij migjes zijn termen te blijven, " in de winter niks van niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

blissard schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:53:
Rol-Co schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:57:
[...]

Juist!
Lage hoek is voor de zomer, dat doet in de winter alleen redelijk met diffuus licht (bewolking) , wil je zoals hierboven geen schaduw van de panelen er voor moet je meer ruimte er tussen houden.
En toch ben ik dit niet helemaal met jullie eens: Mijn set zal inderdaad in de winter nooit in de hoogste regionen komen, maar normaal gesproken doe ik in de winter met mijn 13 graden set toch nog gemiddeld mee volgens de statistieken van Tweakers PVOutput lijst
Hang je er een enkele omvormer aan, tja... dan is het echt een zomerset. Door gebruik te maken van de micro inverters kan je in de winter ook nog redelijk meedraaien.
Kijk nog maar eens naar de plaatjes welke ik hier boven heb weggezet. Door die Micro Inverters toch nog redelijk opbrengsten, waar met een normale inverter het resultaat dramatisch was geweest.

Overigens was ik zo'n 6400 euro (ex BTW) kwijt voor 16 x JA Solar Precium 285Wp met APS Micro Inverters, incl montage.
Verder heb je met SolarEdge & APS ook het voordeel dat je alles per paneel in de gaten kan houden en dat is als Tweaker ook wel leuk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 09-01-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:46
Rol-Co schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:57:
[...]

Juist!
Klopt als een bus, ik lig Oost west 15 graden, en hier vlak bij staat een dak schitterend op zuid, redelijk stijl. Hij heeft een derde van mijn vermogen. Bewolkte dag ik drie keer zoveel, zonnige dag hij twee keer zoveel als ik. Dus maak je niet druk om schaduw van eigen panelen in winter. Heb je trouwens ook alleen last van op zuid. Indien Oost west heb je nooit schaduw van eigen panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:29:
[...]

[...]

En toch ben ik dit niet helemaal met jullie eens: Mijn set zal inderdaad in de winter nooit in de hoogste regionen komen, maar normaal gesproken doe ik in de winter met mijn 13 graden set toch nog gemiddeld mee volgens de statistieken van Tweakers PVOutput lijst
Hang je er een enkele omvormer aan, tja... dan is het echt een zomerset. Door gebruik te maken van de micro inverters kan je in de winter ook nog redelijk meedraaien.
Kijk nog maar eens naar de plaatjes welke ik hier boven heb weggezet. Door die Micro Inverters toch nog redelijk opbrengsten, waar met een normale inverter het resultaat dramatisch was geweest.

Overigens was ik zo'n 6400 euro (ex BTW) kwijt voor 16 x JA Solar Precium 285Wp met APS Micro Inverters, incl montage.
Verder heb je met SolarEdge & APS ook het voordeel dat je alles per paneel in de gaten kan houden en dat is als Tweaker ook wel leuk ;)
En hoeveel kWh levert dat meer op in nov-dec-jan-feb ? Totaal in die 4 maanden, 100kWh extra? (22,-)

Edit:
Ik vind het een klap geld, 7,5 duizend euro voor 4500Wp , dat is 3000,- meer dan mijn Wp prijs omgerekend.
Hoop geld voor een beetje winterschaduw en paneel logging.
Ook dat laatste is alleen interessant in schaduw gevallen, schaduwvrij zuid zie je er niets aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 09-01-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:44:
[...]

En hoeveel kWh levert dat meer op in nov-dec-jan-feb ? Totaal in die 4 maanden, 100kWh extra? (22,-)
Precies weet ik het niet. Dan zou je 2 sets naast elkaar moeten zetten. Maar als ik dit bekijk:

Wrong

Dan levert mijn set op zo'n moment nog bijna 550W. Wat zou hij daar gedaan hebben als hij aan een normale inverter had gehangen? Met wat geluk zo'n 200W? En dit effect zie je al in oktober, dus tel er maar een maandje bij op. Ik denk dat het verschil groter is dan dat. Maar, dat is een aanname.
Verder is dit een screenshot van redelijk vroeg in ochtend. Hoe later in de ochtend, hoe groter de verschillen per paneel kunnen worden. Heb wel eens panelen gezien met bijna 120W, waar andere er op dat moment nog geen 30W deden.

[ Voor 13% gewijzigd door TFHfony op 09-01-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:52:
[...]

Precies weet ik het niet. Dan zou je 2 sets naast elkaar moeten zetten. Maar als ik dit bekijk:

[afbeelding]

Dan levert mijn set op zo'n moment nog bijna 550W. Wat zou hij daar gedaan hebben als hij aan een normale inverter had gehangen? Met wat geluk zo'n 200W? En dit effect zie je al in oktober, dus tel er maar een maandje bij op. Ik denk dat het verschil groter is dan dat. Maar, dat is een aanname.
Verder is dit een screenshot van redelijk vroeg in ochtend. Hoe later in de ochtend, hoe groter de verschillen per paneel kunnen worden. Heb wel eens panelen gezien met bijna 120W, waar andere er op dat moment nog geen 30W deden.
Mijn collega heeft zelfde systeem als jij, dat fix fusion of zoiets maar die heeft er in oktober geen last van, pas eind november, en later in de ochtend word het niet erger zoals bij jou maar gaat het juist weg, lijkt me ook logisch want zon gaat omhoog. Dus iets klopt niet in je verhaal of je panelen staan echt te stijl of te dicht op elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als ik deze tabel pak http://www.e2energie.nl/z...-productie-per-maand.html dan zijn de vier wintermaanden goed voor ca. 9 % van de totale jaar productie. Als je door het toepassen van microomvormers of optimizers dan 25% beter presteert (ook een aanname). Dan mag dit dus kort door de bocht ca. 2 tot 3 % meer kosten in aanschaf. Alles wat het meer kost voegt niets toe aan de kWh/€. Wel kun je het voor de show, het tweakersgehalte, de hobby of kWh/m2 optimalisatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

Nicap

Tsssk....

blissard schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:17:
Als ik deze tabel pak http://www.e2energie.nl/z...-productie-per-maand.html dan zijn de vier wintermaanden goed voor ca. 9 % van de totale jaar productie. Als je door het toepassen van microomvormers of optimizers dan 25% beter presteert (ook een aanname). Dan mag dit dus kort door de bocht ca. 2 tot 3 % meer kosten in aanschaf. Alles wat het meer kost voegt niets toe aan de kWh/€. Wel kun je het voor de show, het tweakersgehalte, de hobby of kWh/m2 optimalisatie doen.
Ik kom op 12% in de maanden nov-feb in de tabel die je aanhaalt. Toch 30% meer dan jij schetst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:15:
[...]

Mijn collega heeft zelfde systeem als jij, dat fix fusion of zoiets maar die heeft er in oktober geen last van, pas eind november, en later in de ochtend word het niet erger zoals bij jou maar gaat het juist weg, lijkt me ook logisch want zon gaat omhoog. Dus iets klopt niet in je verhaal of je panelen staan echt te stijl of te dicht op elkaar.
In oktober is het probleem er slechts heel kort in de ochtend en late middag, maar in december heb je wellicht maar een uur dat het probleem niet optreed.
In oktober was het mij in eerst instantie niet eens opgevallen. Pas toen ik dit probleem echt waarnam (november, december) ben ik eens terug gaan zoeken en zag ik op de site van APS dat het fenomeen in oktober al plaats vind, maar dat dan de verliezen zeer klein zijn, omdat na half tien de zon al weer hoog genoeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nicap. Dit is natuurlijk ook heel sterk afhankelijk van de hoek. Hoe platter hoe minder, maar dan ook nog sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. ( veel / weinig bewolking ) . Het gaat mij om het ongeveer getal. Dan durf ik wel te roepen dat je bij alle meerkosten > 5% voor optimizers die alleen in de wintermaanden nuttig zijn, jezelf sterk moet afvragen of het wel zinvol is.
Dat kan ik niet heel nauwkeurig voor je uitrekenen. Dat mag iedereen helemaal zelf voor zichzelf doen 😃

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 09-01-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:15
TFHfony schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:29:
[...]

[...]

Ik kijk regelmatig hoe de opbrengst bij jou is aangezien je een relatief gelijke set hebt op de micro inverters na en ook in de buurt woont.

Als ik dan beide systemen in de vergelijking gooi dan valt het verschil mee:
http://www.pvoutput.org/compare.jsp?sid=42073&sid1=40939

Wel moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat mijn panelen iets gunstiger op het dak staan qua schaduw:
X
XXXXXX
XXXXXX

XX
XX

Waardoor ik minder last van schaduw door de panelen heb

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 09-01-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Tja, maar die schaduw zit het hem nou juist in ;-)
Ach... Tenzij ik mijn buurman zo gek krijg om eenzelfde set op het dak te leggen met een normale inverter, wordt het lastig vergelijken.
De buren iets verderop in de straat hebben wel een vergelijkbare set met een inverter, maar die mensen hebben geen idee van de opbrengst, helaas..

[ Voor 74% gewijzigd door TFHfony op 09-01-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:15
TFHfony schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:47:
Tja, maar die schaduw zit het hem nou juist in ;-)
Ach... Tenzij ik mijn buurman zo gek krijg om eenzelfde set op het dak te leggen met een normale inverter, wordt het lastig vergelijken.
De buren iets verderop in de straat hebben wel een vergelijkbare set met een inverter, maar die mensen hebben geen idee van de opbrengst, helaas..
Hoe liggen ze precies?

Je foto lijkt 4x4?

Dan scheelt het nog wel een stukje inderdaad, je zou kunnen zeggen dat ik zes volledig zon pak in plaats van vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Sinds afgelopen zomer ben ik eigenaar geworden van een kleine sfeervolle tussenwoning in Utrecht. Inmiddels hebben we zicht op ons gasverbruik (komt uit tussen de 120 en 200 m3 per jaar) en elektra verbruik (tussen de 2300 en 2500 kWh).

Ik ben me aan het oriënteren voor een set zonnepanelen. We hebben een plat dak zonder obstakels, de panelen kunnen probleemloos naar het zuiden worden gericht. Zie hieronder de situatie:

Zonnepanelen situatie

Ik heb nog geen keuzes gemaakt in een type paneel (10 stuks). Ik wil uitkomen op een gemiddelde opwekking van ongeveer 2300 kWh.

Mijn uitdaging zit echter in de omvormer: onze 1e verdieping bestaat uit 1 slaapkamer, 1 logeer/werkkamer en een klein gangetje. Hier willen we geen omvormer vanwege geluid/ gezoem. De kabel is geen probleem richting de meterkast. Nu lees ik hier en daar wel eens dat de omvormer tegen de gevel wordt gehangen/ op het dak wordt geplaatst. Zijn er hier tweakers die hier ervaring mee hebben (zoekfunctie leverde niks op)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Tsja, het kan wel. Vaak toch met een dakje erboven. Meeste omvormers zijn sproeidicht . Ip65
Zie bijv https://www.dropbox.com/s...10-01%2012.38.25.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

nooberke schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Hoe liggen ze precies?

Je foto lijkt 4x4?

Dan scheelt het nog wel een stukje inderdaad, je zou kunnen zeggen dat ik zes volledig zon pak in plaats van vier.
Inderdaad, 4x4 ;-)
En als we dan dus hier naar kijken: http://www.pvoutput.org/compare.jsp?sid=42073&sid1=40939
Dan haal ik ondanks het feit dat ik meer schaduw heb, toch 12% betere resultaten.
Maar, om dat weer in perspectief te zetten: Het is natuurlijk winter: 12% van weinig is nog steeds niet veel ;)

[ Voor 32% gewijzigd door TFHfony op 09-01-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pascal_X schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:53:
Sinds afgelopen zomer ben ik eigenaar geworden van een kleine sfeervolle tussenwoning in Utrecht. Inmiddels hebben we zicht op ons gasverbruik (komt uit tussen de 120 en 200 m3 per jaar) en elektra verbruik (tussen de 2300 en 2500 kWh).

Ik ben me aan het oriënteren voor een set zonnepanelen. We hebben een plat dak zonder obstakels, de panelen kunnen probleemloos naar het zuiden worden gericht. Zie hieronder de situatie:

[afbeelding]

Ik heb nog geen keuzes gemaakt in een type paneel (10 stuks). Ik wil uitkomen op een gemiddelde opwekking van ongeveer 2300 kWh.

Mijn uitdaging zit echter in de omvormer: onze 1e verdieping bestaat uit 1 slaapkamer, 1 logeer/werkkamer en een klein gangetje. Hier willen we geen omvormer vanwege geluid/ gezoem. De kabel is geen probleem richting de meterkast. Nu lees ik hier en daar wel eens dat de omvormer tegen de gevel wordt gehangen/ op het dak wordt geplaatst. Zijn er hier tweakers die hier ervaring mee hebben (zoekfunctie leverde niks op)??
genoeg omvormers te vinden die buiten kunnen hangen.
ik heb zelf een power-one op zolder, maar origineel hoort dat apparaat met 32 stuks onder de panelen geïnstalleerd te worden ;)

het liefst heb je ze ergens in de schaduw hangen en als het kan onder een klein afdakje.
(maar niet allemaal perse nodig, een beetje model specifiek.)

maar goed je wil dus, 200m3 + 2300kWh opwekken.
dat is niet veel dus kan goed.
(1 m3 = 8kWh met elektrisch verwarmen, kun je een airco (lucht/lucht warmte pomp) gebruiken, dan is het ongeveer 3x minder.)
200m3 x 8 = 1600kWh + 2300kwh = 3900kWh.
en dat lukt wel met je dak met een 3900Wp.
maar je moet dan ook het lagere dakje gebruiken dus (die levert iets minder op) dus maak er een +/-4000Wp van.

scoor meteen een omvormer met 2x een mpp (en die buiten kan hangen.)
voorbeeld:
http://www.solar-trading-...73/PVI-3.6-TL-OUTD-S.html
dan 10x een paneel boven op het dak en dan nog een string op het lagere dak.
(dit kun je natuurlijk ook in 2x stappen doen, om de kosten een beetje te spreiden.)
als je iets meer geld uit geeft dan kun je voor dit type paneel gaan:
http://shop.winkelman-zon...--290wp--zwart-frame.html
en dan op het lage dak:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
(dit paneel is wat kleiner, en geeft een hogere V.
handig om een kleinere string te maken met minder Wp maar wel genoeg V)

het dak lijkt mij niet moeilijk aan te leggen, je zou het gerust even zelf kunnen doen.
(met wat hulp van hier als het moet)

de panelen hoeven trouwens niet naar het zuiden te kijken.
door de lage hoek op het platte dak, maakt een afwijking van 20 graden van het zuiden niet veel uit. ;)

edit:
mischien kun je ook wel 12 panelen op het hoge dak leggen :?
dan kun je goedkopere panelen gebruiken of gewoon lekker in over productie gaan.
zelfs overproductie levert nog een 50% op, dus tvted ook lekker. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-01-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:26

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier iemand die ook interesse heeft in zonnepanelen maar zich afvraagt of zijn dak wel geschikt is voor deze panelen. De situatie is dat we veel ruimte hebben op het oosten maar weinig/minder op het westen en zuiden. Voorkant huis kijkt naar 287 graden West.

Situatieschets:
situatieschets

Foto van voorkant:
foto voorkant

Verdere informatie:
Verbruik in 2015
Normaal : 1420 kWh
Dal : 1527 kWh
Gas : 720 m3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mr.Viper schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:38:
Hier iemand die ook interesse heeft in zonnepanelen maar zich afvraagt of zijn dak wel geschikt is voor deze panelen. De situatie is dat we veel ruimte hebben op het oosten maar weinig/minder op het westen en zuiden. Voorkant huis kijkt naar 287 graden West.

Situatieschets:
[afbeelding]

Foto van voorkant:
[afbeelding]

Verdere informatie:
Verbruik in 2015
Normaal : 1420 kWh
Dal : 1527 kWh
Gas : 720 m3
wat jij als nadeel ziet, zie ik als voordeel. ;)
door dat je veel panelen in veel richtingen kunt leggen.
kun je heel wat meer Wp op een minder W omvormer hangen, en zo nog steeds kosten effectief te zijn. ;)

voorbeeld van mijn oost-west dak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
perfect oost-west met 45 graden dak hoek.

maar ik kan erg slecht aan de situatie schets een leuk idee verzinnen of tips geven.
dus doe het heel erg grof. ;)

kijk eens of dit leuk paneel vind:
http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html
die kun je maar 4 in een string serieel hangen op een tl omvormer.
en dan moet je parallel stringen maken (max 4x, zonder hulp middelen. met kun je verder gaan, maar dan word 6x of 7x serieel ook interessant.)
elke parallel string hoeft niet de zelfde kant op te kijken, dus kun je iets verzinnen met je dak. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-01-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Kan ook nog interessant zijn om je dakhelling te vermelden. Als dat dak op oost een hele kleine hellingshoek heeft kun je daar nog tot dik in de middag zon op verwachten in de zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Begin dit jaar 22 panelen gelegd op een oostdak. 25 graden. Totaal 5500wp.
Die haalt ook makkelijk 85 tot 90%rendement per jaar.
100% zuid is mooi maar echt niet nodig om een set rendabel te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Zie hieronder de opbrengst met percentages per maand van mijn beide "platte" systemen.

Hellingshoek Solar Frontier = 7,5 graden op zuid-west.
ZnShine is 20 graden op zuid.

De maanden die er toe doen zijn maart tot en met september.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/opzspe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
MichielFRL schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:09:
Zie hieronder de opbrengst met percentages per maand van mijn beide "platte" systemen.

Hellingshoek Solar Frontier = 7,5 graden op zuid-west.
ZnShine is 20 graden op zuid.

De maanden die er toe doen zijn maart tot en met september.

[afbeelding]
Hierbij betekent 10% zeker 0,10 kWh/Wp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jerrythafast schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:42:
[...]

Hierbij betekent 10% zeker 0,10 kWh/Wp?
Lijkt mij gewoon het percentage van alle opwek dat jaar dat voor rekening komt van een bepaalde maand? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Gizz schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:46:
[...]

Lijkt mij gewoon het percentage van alle opwek dat jaar dat voor rekening komt van een bepaalde maand? :)
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ah, oké. De 2014 ZNShine is dan zeker op een of andere manier gecorrigeerd voor het feit dat het er pas halverwege het jaar kwam te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Jerrythafast schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:16:
[...]

Ah, oké. De 2014 ZNShine is dan zeker op een of andere manier gecorrigeerd voor het feit dat het er pas halverwege het jaar kwam te liggen?
Nee is niet gecorrigeerd, gewoon percentage van het jaartotaal.

Omdat de discussie ging over schaduw in de winter maanden heb ik het overzicht gepost. Opbrengst zoals door anderen gezegd is, is in deze maanden verwaarloosbaar op het totaal. Wat schaduw gedurende de dag omdat de zon zo laag staat is dus wel verlies, maar minder van bijna niks is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
MichielFRL schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:33:
[...]

Nee is niet gecorrigeerd, gewoon percentage van het jaartotaal.

Omdat de discussie ging over schaduw in de winter maanden heb ik het overzicht gepost. Opbrengst zoals door anderen gezegd is, is in deze maanden verwaarloosbaar op het totaal. Wat schaduw gedurende de dag omdat de zon zo laag staat is dus wel verlies, maar minder van bijna niks is niks.
Aha, ik zie nu hoe het zit. Bij ZNShine, kolom 2014, heb je een totaal van 478. Het percentage wat erachter staat (15,48%) is t.o.v. wat het ZNShine systeem in 2015 heeft opgewekt (namelijk 15,48% van 930 = 144). :9

Maar inderdaad, vooral aan de aantallen van 2015 (het enige jaar waarvoor je van beide systemen een heel jaar gegevens hebt) is duidelijk te zien dat ze bijna hetzelfde doen elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jerrythafast schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:58:
[...]

Aha, ik zie nu hoe het zit. Bij ZNShine, kolom 2014, heb je een totaal van 478. Het percentage wat erachter staat (15,48%) is t.o.v. wat het ZNShine systeem in 2015 heeft opgewekt (namelijk 15,48% van 930 = 144). :9

Maar inderdaad, vooral aan de aantallen van 2015 (het enige jaar waarvoor je van beide systemen een heel jaar gegevens hebt) is duidelijk te zien dat ze bijna hetzelfde doen elke maand.
Wat ik ook zie is dat de sf de helft opwekken dan die andere, terwijl ze meer dan de helft van vermogen hebben. Kleinere hoek is blijkbaar toch nadelig...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
reneeke1970 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:07:
[...]

Wat ik ook zie is dat de sf de helft opwekken dan die andere, terwijl ze meer dan de helft van vermogen hebben. Kleinere hoek is blijkbaar toch nadelig...
In 2015:
Voor Solar Frontier 7,5° zuidwest: 468 kWh / 600 Wp = 0,78 kWh/Wp
Voor ZNShine 20° zuid: 930 kWh / 1040 Wp = 0,89 kWh/Wp

Hmm, zit inderdaad wel een behoorlijk verschil in, zeker aangezien over het algemeen wordt gezegd dat SF meer kWh/Wp geeft dan mono/poly panelen. Geen idee of er schaduw in het spel is? In ieder geval staat de zon sowieso al lager wanneer hij het zuidwesten bereikt, dus de zon zal nooit recht op de Solar Frontier panelen schijnen. Maar ze liggen zó plat, dat de zon er toch makkelijk hoog genoeg overheen moet komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Beide setjes hebben last van schaduw.
Voor het SF setjes geldt ook nog dat de omvormer in de top maanden aan de kleine kant is.
Wel duidelijk is te zien dat als de zon hoog staat het SF setjes het lekker doet (geen schaduw) en de instraling goed is.
Kortom, de hoek maakt echt wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MichielFRL schreef op zondag 10 januari 2016 @ 08:15:
Beide setjes hebben last van schaduw.
Voor het SF setjes geldt ook nog dat de omvormer in de top maanden aan de kleine kant is.
Wel duidelijk is te zien dat als de zon hoog staat het SF setjes het lekker doet (geen schaduw) en de instraling goed is.
Kortom, de hoek maakt echt wel uit.
de hoek is zeker een belangrijk aspect, maar het is wel hoe je kijkt.
als je alleen naar de korte periode kijkt van een maand, dan zie je dat hoe steiler de meer opbrengst in de lente/herfst.
en hoe platter de meer in de zomer.
(dan wel denken in pv lente/herfst en pv zomer, die zijn net een 1 1/2 maand anders als de menselijke variant)

maar kijk je naar een vol jaar, dan zie je gewoon dat de hoek wat minder belangrijk is.
als ze wat steiler staan zie je toch dat de zomer het net iets minder doet ondanks de betere opbrengst van de lente/herfst en anders om.

erg is dat niet, daar kun je zelfs gebruik van maken.
omdat je toch al parallel stringen hebt, kun je 1 parallel string gewoon een steile hoek geven en de rest wat platter.
dan is er altijd wel een parallel string in het hele jaar die wel in optimum hoek staat.

een te kleine omvormer is dan ook wat minder erg, omdat niet alle panelen op het zelfde moment van het jaar hun top halen.
maar om er echt gebruik van te maken dan moet je eigenlijk best wel extreem gaan.
denk aan panelen tegen een muur met +/-80 graden dus, voor de winter.
en panelen vrijwel plat op dak voor de zomer +/- 10 graden.
(en misschien ook nog iets er tussen in)
je hebt dan een leuk setje, maar je soort niet de hoogste kWh/kWp, maar eigenlijk moet je dan kijken naar kWh/Womvormer want daar zit de echte winst. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 10-01-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:33:
[...]

de hoek is zeker een belangrijk aspect, maar het is wel hoe je kijkt.
als je alleen naar de korte periode kijkt van een maand, dan zie je dat hoe steiler de meer opbrengst in de lente/herfst.
en hoe platter de meer in de zomer.
(dan wel denken in pv lente/herfst en pv zomer, die zijn net een 1 1/2 maand anders als de menselijke variant)

maar kijk je naar een vol jaar, dan zie je gewoon dat de hoek wat minder belangrijk is.
als ze wat steiler staan zie je toch dat de zomer het net iets minder doet ondanks de betere opbrengst van de lente/herfst en anders om.

erg is dat niet, daar kun je zelfs gebruik van maken.
omdat je toch al parallel stringen hebt, kun je 1 parallel string gewoon een steile hoek geven en de rest wat platter.
dan is er altijd wel een parallel string in het hele jaar die wel in optimum hoek staat.

een te kleine omvormer is dan ook wat minder erg, omdat niet alle panelen op het zelfde moment van het jaar hun top halen.
maar om er echt gebruik van te maken dan moet je eigenlijk best wel extreem gaan.
denk aan panelen tegen een muur met +/-80 graden dus, voor de winter.
en panelen vrijwel plat op dak voor de zomer +/- 10 graden.
(en misschien ook nog iets er tussen in)
je hebt dan een leuk setje, maar je soort niet de hoogste kWh/kWp, maar eigenlijk moet je dan kijken naar kWh/Womvormer want daar zit de echte winst. ;)
Die panelen tegen de muur helpt alleen als je of een hoge muur hebt of geen omliggende huizen, want de zon haalt echt je panelen niet, spreek helaas uit ervaring.... maar na een uur of half elf doen ze wel leuk mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satfreak01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:19
Het is de STP 9000 TL-20
De draden kloppen en connector ook.

Wat is normaal gesproken de procedure?
Omruil of reparatie?
Is het gebruikelijk dat we dan idd zonder de omvormer zitten voor een tijd
of wordt er meestal een tijdelijke omvormer opgehangen?

Was even benieuwd wat gebruikelijk is.
Als we de omvormer een tijd moeten missen dan gaan we dit behoorlijk merken.
Joepla schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:01:
Weet niet wat voor type SMA het betreft, maar als de andere 2 wel draaien in testmode, kun je niet veel meer dan checken of het kabeltje van de ventilator goed vast zit. Dan houdt het op, tenzij je weet wat je doet.

Je installateur dus laten weten dat je een (garantie-) probleem hebt. Hij mag dat zsm oplossen, in deze donkere dagen loop je niet zo gek veel mis (ervan uitgaande dat je de inverter even moet missen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
satfreak01 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 16:16:
Het is de STP 9000 TL-20
De draden kloppen en connector ook.

Wat is normaal gesproken de procedure?
Omruil of reparatie?
Is het gebruikelijk dat we dan idd zonder de omvormer zitten voor een tijd
of wordt er meestal een tijdelijke omvormer opgehangen?

Was even benieuwd wat gebruikelijk is.
Als we de omvormer een tijd moeten missen dan gaan we dit behoorlijk merken.

[...]
De opbrengst is nu minimaal, kun je niet de stringen bij een andere omvormer parallel erbij zetten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 16:24:
[...]

De opbrengst is nu minimaal, kun je niet de stringen bij een andere omvormer parallel erbij zetten?
Ik zou sma gewoon even inlichten en vragen hoe dit opgelost wordt. Misschien sturen ze je wel gewoon een nieuwe ventilator. Misschien zeggen ze software update. Laat je verassen... en inderdaad. Misschien even parallel bij een ander erbij?

Volgens mij is de procedure dat je eerst een vervangend apparaat toegestuurd krijgt. In die verpakking stuur je dan het defecte retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Persoonlijk zou ik de installateur direct informeren (waarom al niet gedaan?) en van hem service verlangen. Daar heb je voor betaald en soms heb je dat ook nodig. Je bent zelf niet al te technisch denk ik? Dan helemaal niets zelf proberen.

Alles naar de installateur op zijn bord kieperen. Klinkt misschien wat bot, maar als je zelf hiermee start en het gaat dan niet zoals gewenst, zal hij weinig zin hebben om in actie komen waarschijnlijk.
Laat hem maar bepalen hoe of wat en alle verzending/retour/installatie/de-installatie voor zijn rekening nemen. Hij heeft waarschijnlijk ook veel betere contacten met SMA dan jij.

Edit: en we horen hier graag hoe snel/goed de installateur [vul hier naam in] jouw klacht afhandelt. Dat maakt het kiezen voor de toekomstige kopers weer iets makkelijker.

[ Voor 13% gewijzigd door Joepla op 10-01-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54
Ben bezig met het uitzoeken van panelen. het stuk dak waar ik panelen op kan leggen is 3,20 m breed.
Kan ik daar 3x 1m naast elkaar neerleggen of is dat te dicht bij de dakrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wceend schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:56:
Ben bezig met het uitzoeken van panelen. het stuk dak waar ik panelen op kan leggen is 3,20 m breed.
Kan ik daar 3x 1m naast elkaar neerleggen of is dat te dicht bij de dakrand?
geen probleem.
(je kunt zelfs voor 3,20m panelen leggen (als ze bestonden :? ).
maar je moet ook nog ergens een eind klem kunnen plaatsen, dus is 3m wat simpeler te doen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54
migjes schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:04:
[...]

geen probleem.
(je kunt zelfs voor 3,20m panelen leggen (als ze bestonden :? ).
maar je moet ook nog ergens een eind klem kunnen plaatsen, dus is 3m wat simpeler te doen. ;) )
ok bedankt.
dan ga ik me maar eens verdiepen in micro converters ivm schaduw van een dakkapel.
Pagina: 1 ... 69 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.