Waar leidt je dat uit af?reneeke1970 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:46:
[...]
Ik heb net zon meter als jij maar niet geschikt voor piek en dal, interne klok is niet aanwezig om te schakelen. Dus mocht je dat ooit willen gebruiken.....
Hij zal wel te dicht bij de erfafscheiding staan. Binnen 1 (of 2?) meter mag je geen bomen of grote struiken hebben staan. Staan die er wel, dan kunnen de buren eisen dat je m weghaalt.
Wij hebben ook zoiets, maar nog geen last van schaduw, dus ga er maar geen discussie over aan.
Zal inderdaad niet geweldig zijn voor de relatie met de buren...aip schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:32:
[...]
Hij zal wel te dicht bij de erfafscheiding staan. Binnen 1 (of 2?) meter mag je geen bomen of grote struiken hebben staan. Staan die er wel, dan kunnen de buren eisen dat je m weghaalt.
Wij hebben ook zoiets, maar nog geen last van schaduw, dus ga er maar geen discussie over aan.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Contact gehad met enexis ,die vertelde het nadat ze mijn meter opgezocht had, als ik piek en dal wil dan op eigen kosten andere meter
1 PVoutput . Dongen NB
Te dicht op erfgrens en niet ouder dan 15 jaar, maar ja om nou voor honderd euro per jaar ruzie te krijgen..... dus vandaar dat ik even aan kijk, tot 1000kw verlies zit ik er niet zo erg mee
1 PVoutput . Dongen NB
Pas gaan roepen als probleem word inderdaad. Ik heb wel vooral in najaar hele lange schaduw over alle panelen heen, maar straks in zomer slechts meter of 3 tot 4 het dak op, dus ik kijk even jaarlijkse cijfers aanaip schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:32:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, dat wist ik niet, dacht dat elke slimme meter piek/dal kon als gevolg van GPRS tijdsyncreneeke1970 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:30:
[...]
Contact gehad met enexis ,die vertelde het nadat ze mijn meter opgezocht had, als ik piek en dal wil dan op eigen kosten andere meter
Ik ook maar blijkbaar kunnen ze dit type meter in verschillende versies aanschaffen, met of zonder alle inwendige elektronica, of ze liegen het om me aan de slimme te krijgen.....janne_nl schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:48:
[...]
Ok, dat wist ik niet, dacht dat elke slimme meter piek/dal kon als gevolg van GPRS tijdsync
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had het verhaal beter moeten lezen, ik dacht dat je reageerde op een slimme meter, maar je reageerde op een 'normale' digitale meter.
Afhankelijk van waar je woont en welke meter het precies is zou het zomaar kunnen kloppen dat het niet kan. (bijvoorbeeld: geen stuurdraad tot in huis, geen tf ontvanger in de meter)
Afhankelijk van waar je woont en welke meter het precies is zou het zomaar kunnen kloppen dat het niet kan. (bijvoorbeeld: geen stuurdraad tot in huis, geen tf ontvanger in de meter)
Oh oké, ja ik heb het over normale, dus mocht je ooit piek en dal willen kost het je geld tenzij je nu de gratis slimme accepteerd, daarom zei ik hetjanne_nl schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:54:
Ik had het verhaal beter moeten lezen, ik dacht dat je reageerde op een slimme meter, maar je reageerde op een 'normale' digitale meter.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb wel piek/dal, via een stuurdraad hier in Limburg.
Leuke is dat Essent eerst alle opwek verrekend met het piekverbruik, als dat 0 is, gaat de rest van het dalverbruik af.
Afgelopen jaar daarom alleen een deel van het dalverbruik hoeven betalen.
O ja, geen slimme meter (helaas, die past niet), gewone digitale
Leuke is dat Essent eerst alle opwek verrekend met het piekverbruik, als dat 0 is, gaat de rest van het dalverbruik af.
Het is nog leuker als ze je PV overschot op hoog tarief uitbetalen in plaats van het met het laag tarief te salderen. Dan krijg je het verschil tussen hoog tarief en laag tarief nog uitbetaald, kan zomaar een paar eurie schelen op jaarbasis.janne_nl schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:16:
Ik heb wel piek/dal, via een stuurdraad hier in Limburg.
Het geen waar ik bang voor was.... gaat gebeuren vrees is.
Medio juni 2015 liep mij contract af bij NUON. heb toen bewust niet verlengd/overgestapt.
De panelen lagen pas sinds sept 14 op het dak, hoop aangepast in huis qua verbruikers, ook qua CV en had meterstanden in dec. 2014 doorgegeven i.v.m. nieuw contract nuon.
al met al, 3 weken terug overgestapt naar EnergieDirect (leuk tarief gas + 250 euro bonus bij de jaarafrekening bij <1000m3 gas).
2 dagen terug meterstanden doorgegeven, NUON heeft eindafrekening opgemaakt en wat denk je ? 250 euro bij betalen!
Vreemd voor iemand die 1,5 jaar lang continue alles heeft bijgehouden en vrijwel op de Euro nauwkeurig berekend heeft wat na 1 jaar betaald dient te worden.
verbruik was 11kWh electra & 675m3 gas.
dit over een termijn van 365 dagen.
kwh tegen 0,223
netto kom ik dan op -82 euro (transport/heffingskorting etc etc)
m3 tegen 0,66
netto kom ik dan op +555
ofwel: 572 euro incl. BTW
er is voldaan: 860 euro in 11 termijnen
en TOCH 250 euro bij betalen... heb helaas nog geen inzicht in de nota; ga deze morgen opvragen.
wordt vervolgd....
Medio juni 2015 liep mij contract af bij NUON. heb toen bewust niet verlengd/overgestapt.
De panelen lagen pas sinds sept 14 op het dak, hoop aangepast in huis qua verbruikers, ook qua CV en had meterstanden in dec. 2014 doorgegeven i.v.m. nieuw contract nuon.
al met al, 3 weken terug overgestapt naar EnergieDirect (leuk tarief gas + 250 euro bonus bij de jaarafrekening bij <1000m3 gas).
2 dagen terug meterstanden doorgegeven, NUON heeft eindafrekening opgemaakt en wat denk je ? 250 euro bij betalen!
Vreemd voor iemand die 1,5 jaar lang continue alles heeft bijgehouden en vrijwel op de Euro nauwkeurig berekend heeft wat na 1 jaar betaald dient te worden.
kwh tegen 0,223
m3 tegen 0,66
netto kom ik dan op +555
en TOCH 250 euro bij betalen... heb helaas nog geen inzicht in de nota; ga deze morgen opvragen.
wordt vervolgd....
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik heb hetzelfde geintje gehad bij overstap van NUON naar vandebron. Betalen waar het ontvangen moest zijn. Antwoord NUON : wij hebben de standen geschat aangezien ze niet bij ons bekend warenCrazy- schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:11:
Het geen waar ik bang voor was.... gaat gebeuren vrees is.
kwh tegen 0,223
m3 tegen 0,66
netto kom ik dan op +555
wordt vervolgd....
Antwoord van mij: Ik heb ruim op tijd de standen doorgegeven. antwoord NUON: wij hebben ze niet ....
Antwoord vandebron ( mijn nieuwe leverancier): hier heeft u een screenshot van ons register bij Liander waarop uw tijdig doorgegeven standen staan. Geeft u die maar ter inzage aan NUON.
Probleem binnen 1 dag opgelost, nota vernietigd en een nieuwe nota ontvangen, in mijn voordeel even afrekenen.

De boefjes .....
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
boeven zijn het jacrazyharrie schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:07:
[...]
Ik heb hetzelfde geintje gehad bij overstap van NUON naar vandebron. Betalen waar het ontvangen moest zijn. Antwoord NUON : wij hebben de standen geschat aangezien ze niet bij ons bekend waren
Antwoord van mij: Ik heb ruim op tijd de standen doorgegeven. antwoord NUON: wij hebben ze niet ....
Antwoord vandebron ( mijn nieuwe leverancier): hier heeft u een screenshot van ons register bij Liander waarop uw tijdig doorgegeven standen staan. Geeft u die maar ter inzage aan NUON.
Probleem binnen 1 dag opgelost, nota vernietigd en een nieuwe nota ontvangen, in mijn voordeel even afrekenen.![]()
De boefjes .....
op 1 dag ontving ik toevalligerwijs de vraag voor indienen meterstanden omtrent de jaarnota van Nuon, maar ook om de meterstanden voor de start levering van EnergieDirect. dit laatste dus gedaan, lijkt me dus ook sterk dat dit het is. morgenvroeg maar eens in de telefoon klimmen. zucht
Update 30-12:
Contact via Twitter. Reactie Nuon:
Zelfde probleem dus als hierboven@timmourik Hmm, ik heb hier heel ander verbruik staan. Welke standen heb je aan je nieuwe leverancier doorgegeven?
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2015 09:32 . Reden: Reactie nuon ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Vanmorgen Eneco aan de lijn gehad. Naar aanleiding van de ingevulde meterstanden de vraag of ik teruglever (jawel mevrouw, dit jaar 900 kWh) en waarom ik dit niet bij de netbeheerder heb gemeld (nee mevrouw dit is niet verplicht).
Krijg de wind van voren dat dit een wettelijke verplichting is (waar staat dat dan mevrouw) en dat ik niet voornemens ben dit te gaan doen en dat ik hierover niet in discussie ga.
Wordt er vervolgens meegedeeld dat Eneco hier moeite mee heeft en dat ze hierover jaarlijks gaan bellen (nee mevrouw per 1-1-2016 ga ik naar Vandebron).
Haar toch een prettige jaarwisseling gewenst (:-))
Krijg de wind van voren dat dit een wettelijke verplichting is (waar staat dat dan mevrouw) en dat ik niet voornemens ben dit te gaan doen en dat ik hierover niet in discussie ga.
Wordt er vervolgens meegedeeld dat Eneco hier moeite mee heeft en dat ze hierover jaarlijks gaan bellen (nee mevrouw per 1-1-2016 ga ik naar Vandebron).
Haar toch een prettige jaarwisseling gewenst (:-))
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Bij de afrekening van een vriend van mij het volgende....
Opgewekt volgens de Omvormer: 5700kWh. (heel jaar)
Afrekening Essent:
verbruikte energie: 4600kWh
Teruggeleverde energie: 3700kWh
Betalen: 900kWh...
Zou betekenen dat hij dus 6600kWh in 2015 verbruikt heeft! (5700+900)
Hij heeft een slimme meter hangen
Vorig jaar had hij volgens Essent nog 4700kWh teruggeleverd en kreeg hij zelfs nog 600kWh uitbetaald.
Opgewekt volgens de omvormer ook nagenoeg 5700kWh.
Ik vindt de verschillen wel erg groot...
Zeker het rechtstreeks verbruik wat dus opgewekt wordt en niet door de meter gaat...
Afrekening Essent:
Vorig jaar had hij volgens Essent nog 4700kWh teruggeleverd en kreeg hij zelfs nog 600kWh uitbetaald.
Zeker het rechtstreeks verbruik wat dus opgewekt wordt en niet door de meter gaat...
[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 30-12-2015 15:46 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Moet je overigens bij van de bron nog aangeven of je zonnepanelen hebt ?
Kon het zo gauw niet vinden op de website.
Of is het gewoon aanmelden en klaar ?
2250 WP Zuid PVoutput
Correctie. Dit is wel verplicht. Er staat alleen geen sanctie op.geldersscheepje schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:45:
Vanmorgen Eneco aan de lijn gehad. Naar aanleiding van de ingevulde meterstanden de vraag of ik teruglever (jawel mevrouw, dit jaar 900 kWh) en waarom ik dit niet bij de netbeheerder heb gemeld (nee mevrouw dit is niet verplicht).
en vervolgensNetcode 2.1.5.1
De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de
netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden
zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op
de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke
wijzigingen in het net kan doorvoeren.
Zelf na te lezen op: https://www.acm.nl/downlo...eit_per_14_maart_2012.pdfNetcode 2.4.1.4 In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen
van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een
aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3 x 16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een
elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de
aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productieeenheid.
Verder is er geen fatsoenlijke reden om het niet te doen, maar is het vooral een beetje populistisch gedrag. Mochten ze echt moeilijk willen doen, heb je zelf door het niet aanmelden geen poot om op te staan. Maar goed, dan heeft je volgende energieleverancier gewoon pech
[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 30-12-2015 16:42 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Had ie iedere maand verloop moeten controleren dan heb je nooit verrassing, klopt de omvormer wel?paulv1973 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:46:
Bij de afrekening van een vriend van mij het volgende....
Afrekening Essent:
1 PVoutput . Dongen NB
Van de site:MdO82 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:06:
Moet je overigens bij van de bron nog aangeven of je zonnepanelen hebt ?
Als je klant bent bij Vandebron en je hebt zonnepanelen aangeschaft, dan is het belangrijk dat je zonnepanelen worden aangemeld bij je netbeheerder op energieleveren.nl. Zo wordt jouw opgewekte elektriciteit geregistreerd, zodat wij het kunnen verrekenen met je verbruik. Als je ons laat weten op vragen@vandebron.nl dat je zonnepanelen hebt geïnstalleerd (vermeld hierbij de verwachte jaaropbrengst van je zonnepanelen) dan maken wij een herberekening van je termijnbedrag.
Ikzelf ben een neggie (voorlopig wel dan) en ga me bij Vandebron aanmelden als energieleverancier.
https://vandebron.nl/#!/zonnecollectief#solar-pricing
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
verplicht is niet het goede woord.TFHfony schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:40:
[...]
Correctie. Dit is wel verplicht. Er staat alleen geen sanctie op.
[...]
en vervolgens
[...]
Zelf na te lezen op: https://www.acm.nl/downlo...eit_per_14_maart_2012.pdf
Verder is er geen fatsoenlijke reden om het niet te doen, maar is het vooral een beetje populistisch gedrag. Mochten ze echt moeilijk willen doen, heb je zelf door het niet aanmelden geen poot om op te staan. Maar goed, dan heeft je volgende energieleverancier gewoon pech
ze worden echt niet blij als iedere idioot die 700-500Wp aan een steca/soladin hangt en dat gaat melden.
nog dat ze een aanpassing doen voor iets onder de 10.000Wp (3x16A).
dat hebben ze eigenlijk dat je het liever niet meld.
(het interesseert ze echt geen bal, krijgt alleen maar een standaard brief dat je meter niet geschikt is, of hij dat nu wel of niet is.)
maar er zijn zoveel uitzonderingen. b.v. als je over de 25A gaat op 1x 35A.
of als je boven de 3x16A gaat op een 3x25A.
dan weet je gewoon niet met 100% zekerheid of de kabels het ook echt aan kunnen.
dan kan het wat verschillen per lokatie of er iets moet aangepast worden of niet.
(vooral oude wijken met een vroegere 1x25A die verzwaard is naar 1x35A, kunnen op de grens zitten)
maar ja, dan heb je een installatie en heb je jezelf keurig aangemeld bij energieleveren.nl
dan raken ze het per ongeluk je registratie kwijt.
ik heb hier een set die ik 3x heb aangemeld.
wel kreeg ik 3x een brief dat de meter geen teruglevering kon doen en dat slimme meter nodig was.
(gewoon F.U.D.)
toen maar rechtstreeks bij de netbeheerder aangemeld.
maar de netbeheerder zelf vond dat die meter wel kon terugleveren.
deden nergens moeilijk over eigenlijk en vonden eigenlijk dat die 4,7kWp niet aangemeld hoefde te worden.
ze hebben hem wel geregistreerd, zodat de lage meterstanden verwerkt kunnen worden.
(anders gaat er een belletje rinkelen op het apparaat van de meter opnemer, dat de stand niet klopt.
de stand kan dan te laag worden, want ze verwachten dat je minimaal +/- 1700kWh per jaar gebruikt.
maar waar de grens nu precies zit, dat konden ze me ook niet vertellen.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-12-2015 18:07 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Tja... Wat ik hierboven heb gemeld is gewoon regelgeving. Dus verplicht is het wel, maar er staat geen sanctie op het niet doen.migjes schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:59:
[...]
verplicht is niet het goede woord.
ze worden echt niet blij als iedere idioot die 700-500Wp aan een steca/soladin hangt en dat gaat melden.
nog dat ze een aanpassing doen voor iets onder de 10.000Wp (3x16A).
dat hebben ze eigenlijk dat je het liever niet meld.
(het interesseert ze echt geen bal, krijgt alleen maar een standaard brief dat je meter niet geschikt is, of hij dat nu wel of niet is.)
maar er zijn zoveel uitzonderingen. b.v. als je over de 25A gaat op 1x 35A.
of als je boven de 3x16A gaat op een 3x25A.
dan weet je gewoon niet met 100% zekerheid of de kabels het ook echt aan kunnen.
dan kan het wat verschillen per lokatie of er iets moet aangepast worden of niet.
(vooral oude wijken met een vroegere 1x25A die verzwaard is naar 1x35A, kunnen op de grens zitten)
maar ja, dan heb je een installatie en heb je jezelf keurig aangemeld bij energieleveren.nl
dan raken ze het per ongeluk je registratie kwijt.
ik heb hier een set die ik 3x heb aangemeld.
wel kreeg ik 3x een brief dat de meter geen teruglevering kon doen en dat slimme meter nodig was.
(gewoon F.U.D.)
toen maar rechtstreeks bij de netbeheerder aangemeld.
maar de netbeheerder zelf vond dat die meter wel kon terugleveren.
deden nergens moeilijk over eigenlijk en vonden eigenlijk dat die 4,7kWp niet aangemeld hoefde te worden.
maar waar de grens nu precies zit, dat konden ze me ook niet vertellen.
Mocht je een andere officiële bron hebben, graag een link. Ik lees veel verschillende verhalen, maar mijn bron is de ACM (autoriteit Consument & Markt) en de netcode welke als omschrijving kent:
En volgens deze dien je (ook kleinere) PV intstallaties (en andere installaties welke stroom kunnen invoeren aan het het) gewoon binnen 1 maand aan te melden.De Netcode bevat voorschriften voor netbeheerders en netgebruikers, op drie gebieden: het functioneren van de netten, het aansluiten van klanten op de netten en het transporteren van elektriciteit over de netten.
Zoals ik al zei: Er staat geen sanctie op het niet doen. Maar mocht een energiemaatschappij echt niet willen salderen, heb je geen poot om op te staan. Flauw, maar waar. En de meesten zullen echt niet moeilijk doen hoor.
Hier overigens de 2015 versie: https://www.acm.nl/nl/pub...81/Netcode-Elektriciteit/
Staat dezelfde verplichting in.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
het verhaal is gewoon veel ingewikkelder als je in 1 bericht kunt schrijven.TFHfony schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:08:
[...]
Tja... Wat ik hierboven heb gemeld is gewoon regelgeving. Dus verplicht is het wel, maar er staat geen sanctie op het niet doen.
Mocht je een andere officiële bron hebben, graag een link. Ik lees veel verschillende verhalen, maar mijn bron is de ACM (autoriteit Consument & Markt) en de netcode welke als omschrijving kent:
[...]
En volgens deze dien je (ook kleinere) PV intstallaties (en andere installaties welke stroom kunnen invoeren aan het het) gewoon binnen 1 maand aan te melden.
Zoals ik al zei: Er staat geen sanctie op het niet doen. Maar mocht een energiemaatschappij echt niet willen salderen, heb je geen poot om op te staan. Flauw, maar waar. En de meesten zullen echt niet moeilijk doen hoor.
maar netcode is geen wetgeving
maar een voorbeeld:
3x25A aansluiting met 10mm kabel van netbeheerder + feraris meter en een gebruik van 7000kWh.
en dan een 5kWp installatie.
omdat de installatie, totaal vanzelf saldeert met de feraris (echt de simpelste meter om mee te salderen, zolang hij geen terug loop rem heeft werkt het altijd. zelfs als salderen word afgeschaft blijft het salderen.)
en je nog iets over hebt aan gebruik waardoor de meter opnemer geen problemen krijgt met een te lage stand (>1700kWh/jaar minimaal verwacht gebruik)
hoef je niks te registreren.
maar als je dan maar 5000kWh gebruikt, ja dan is registreren soms wel handig.
(niet dat je problemen krijgt hoor, de meter opnemer kan de registratie even voor je doen
daar doen ze helemaal niet moeilijk over.
deze manier is ook beter als via energieleveren.nl , je weet te minste zeker dat het goed gebeurd.
ik heb de laatste keer met hem afgesproken dat niet door hem te laten doen, omdat ik toch wel weet dat ik na 3 jaar toch flink wat meer Wp zal hebben.)
of heb je al een slimme meter, ja dan moet je wel registreren.
anders word de 3 en 4 telwerk niet mee genomen.
(maar dit kan ook zonder problemen naderhand.)
of als je een aansluiting hebt die niet zo ruim is als 3x25A met 10mm.
dan zijn er ook wel gevallen die handig zijn om te registreren.
dit soort zaken allemaal zo op een website zetten zodat mensen het begrijpen is gewoon niet te doen.
(kijk maar eens goed op het forum, hoe moeilijk zelfs tweakers het soms hebben met het vatten van het systeem van zonnepanelen, soms de vreemdste/domste vragen. lol domme vragen zijn ook goed hoor.
dus de netbeheerder doet het maar zo als ze het nu doen met energieleveren.nl.
maar de werkelijkheid is anders, ze nemen gewoon het zekere voor het onzekere.
(ik vind die standaard brief van hun wel erg vies, zomaar de slimme meter promoten, echt totaal onnodig.
als je ze belt geven ze al een veel beter antwoord.
dan krijg je dood leuk te horen: "loop hij terug, lekker laten hangen dan." )
let wel, ik ben geen tegenstander van registreren.
maar ik weet wel hoe nutteloos het is, 99% van de installaties blijven toch wel onder de grenzen.
je kunt toch niet meer als salderen, zodra je gaat verkopen en dan echt ruim verkopen dan hoor je bij die 1%.
en die 1% die dat doet is zo groot die kan toch al niets anders doen als registreren.
anders kun je het niet verkopen.
dus maakt het niet te ingewikkeld voor je zelf zou ik zeggen
(ik vond dit al te ingewikkeld voor mij, lol)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
is hier iets over bekend?
lijkt een 1 april grap?
http://www.hollandskroon-...8d-46cc-817b-d0e7cf5b9906
lijkt een 1 april grap?
nop, dit is geen 1 april grap.ssjaak schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:02:
is hier iets over bekend?
lijkt een 1 april grap?
maar wel aardig achterhaalde informatie.
en ook een beetje dom verteld door spuit 11.
dus negeer maar lekker, misschien dat er eventueel ergens in de toekomst ergens na 2020 er wel zoiets gaat komen.
maar is al zo achterhaald als wat, zelfs het postcode roos model(de vervanging van saldering) is nu opgerekt naar 100% energie belasting.
(vorige week door de 1st kamer gegaan)
en salderen is niet afgeschaft.
(als dat al gaat gebeuren, alle andere projecten om groener te worden lopen weer vertraging op, dus ze zullen salderen erg had nodig hebben om de doelstellingen te gaan halen.
maar ik heb geen kristallen bol, dus weet ook niet alles over de toekomst
Pffffjhieuw,
heb sinds 1 week gezichtenboek en kwam dit met rond struinen tegen, dacht al, dat kan nooiiiiiitttttt!
ty
heb sinds 1 week gezichtenboek en kwam dit met rond struinen tegen, dacht al, dat kan nooiiiiiitttttt!
ty
Tja... Er zijn nu eenmaal mensen die niet iedere maand in de meterkast liggen te snuffelen.reneeke1970 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:29:
[...]
Had ie iedere maand verloop moeten controleren dan heb je nooit verrassing, klopt de omvormer wel?
Verder betreft het een SMA SB4000TL-20.
Zowel op het diplay alsook middels Sunny Explorer de stand afgelezen.
Ik kan daar geen vreemde opbrengsten vinden. Ook geen foutmeldingen.
Spanningen en Amperages van vandaag ook ok.
Lijkt dan erop dat er toch meer rechtsreeks verbruik is zonder door de meter te gaan...
Of de slimme meter wordt op afstand gemanipuleerd...

lol, is een beetje domme stemming makerij net zo als de pvv doet.ssjaak schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:13:
Pffffjhieuw,
ty
(nu weet je wel hoe dom gezichtenboek eigenlijk is.
maar als je het mij vraag hoop ik wel dat het gaat gebeuren.
ik zet wel vraag tekens bij de rand voorwaarde, maar afschaffen van salderen is echt niet het ergste wat er is.
nadeel van salderen is dat verkopen van de overige stroom erg weinig op brengt.
de nieuwe regels kunnen dat wel eens gaan veranderen en kun je zelfs geld gaan verdienen als je het dak er voor hebt.
nieuwe regels geven 15 jaar garantie + +/- 95-98% van de prijs in plaats van kolenfooi van 35% voor overige kWh's
(voor sommige mensen dus iets onvoordelig, maar voor totaal Nederland is het wel beter.)
stiekem is het best veel wat je zelf gebruikt.paulv1973 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:16:
[...]
Tja... Er zijn nu eenmaal mensen die niet iedere maand in de meterkast liggen te snuffelen.
Verder betreft het een SMA SB4000TL-20.
Zowel op het diplay alsook middels Sunny Explorer de stand afgelezen.
Ik kan daar geen vreemde opbrengsten vinden. Ook geen foutmeldingen.
Spanningen en Amperages van vandaag ook ok.
Lijkt dan erop dat er toch meer rechtsreeks verbruik is zonder door de meter te gaan...
Of de slimme meter wordt op afstand gemanipuleerd...
een bewolkte dag en mijn meter staat toch al snel 12 uur stil.
helaas een feraris meter, dus ik durf nooit te gokken hoeveel het is.
(dit is dan ook echt het enige nadeel van een feraris.
maar met mijn oost-west is het best veel.
Ik heb ook nergens gezegd dat het een wettelijke verplichting betreft. Maar er bestaan meer verplichtingen dan zaken die in het wetboek staan. Als je contracten aangaat, zitten er vaak ook verplichtingen aan vast.migjes schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:57:
[...]
het verhaal is gewoon veel ingewikkelder als je in 1 bericht kunt schrijven.
maar netcode is geen wetgeving
Verder heb je een heleboel woorden gespendeerd aan een mooie uitleg over waarom de melding vaak niet nodig is omdat er niet echt iets mee wordt gedaan, maar dat doet nog steeds niets af aan het feit dat het dus wel een verplichting is volgens de netcode, welke je als gebruiker in principe te volgen hebt.[...]grote knip[....]
Dus nogmaals: Mocht je een link hebben naar een officieel document waar in staat dat het niet hoeft: Die zie ik graag verschijnen. Tot die tijd is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon de regels van de Autoriteit Consument & Markt te volgen.
lol, ik schrijf hoe je kunt laten registreren rechtstreeks in het register met een bepaald de situatie.TFHfony schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:21:
[...]
Ik heb ook nergens gezegd dat het een wettelijke verplichting betreft. Maar er bestaan meer verplichtingen dan zaken die in het wetboek staan. Als je contracten aangaat, zitten er vaak ook verplichtingen aan vast.
[...]
Verder heb je een heleboel woorden gespendeerd aan een mooie uitleg over waarom de melding vaak niet nodig is omdat er niet echt iets mee wordt gedaan, maar dat doet nog steeds niets af aan het feit dat het dus wel een verplichting is volgens de netcode, welke je als gebruiker in principe te volgen hebt.
Dus nogmaals: Mocht je een link hebben naar een officieel document waar in staat dat het niet hoeft: Die zie ik graag verschijnen. Tot die tijd is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon de regels van de Autoriteit Consument & Markt te volgen.
zonder dat je door de hele bureaucratie geneuzel hoeft te gaan.
die bureaucratie werkt vrij goed op zich (gaat niet zo heel vaak fout) voor standaard pv gebruikers.
(die kunnen zich gewoon registreren als ze dat willen, brief negeren of netje opbellen dat die slimme meter niet nodig is en klaar.)
maar als je als tweaker langzaam je setje opbouwt en dus ook steeds uitbreidt en aardig wat wisselingen hebt de eerste jaren.
denk aan dat extra setje er bij op de schuur het extra paneeltje aan je omvormer of het vullen van de 2de mpp etc etc...
genoeg hier die dat hebben gedaan of nog doen. (en soms nog lekker doorgaan en ook hun verwarming even er bij doen, cool)
registreer maar als je denkt klaar te zijn. no prob.
de meter opnemer komt eens in de +/-3 jaar langs en die verwacht dan een +/- 5100kWh(3x1700kWh eigenlijk afhankelijk van je sjv.) hogere stand te zien op de meter, heb je dat niet dan gaat hij vragen stellen.
geef hem dan netjes antwoord, en je staat juist in het register.
(of spreek netjes af dat je de volgende keer dat wel doet, dan weet je tenminste hoeveel Wp het is. geworden, hoeveel Wp was genoeg om je virus te overwinnen, lol.)
veel makkelijker methode als het weer aangepast te kunnen krijgen naar wat het werkelijk is geworden.
en jij leest alleen maar dat ik tegen registratie ben?
(als registratie nu eens hielp tegen het sjv-spook, lol.
dan had je een goed punt, maar hellaas.)
uiteindelijk moet je geregistreerd staan om een hele simpele reden.
netbeheerder moet ook controleren of de meter standen kloppen en niet of dat er geschoemelt is met de meter, hier doen we netjes de meter terug draaien met wat pv panelen
dat is illegaal, en wil ik niet mee verwisseld worden.
dus meter opnemer voor de deur, hij ziet panelen, registreert ze, en het klopt.
vul ik iets in bij http://www.energieleveren.nl/, dan kan ik ook jouw adres invullen.
daar klopt geen f!@#$ van, lol
dus maak je niet te druk, zolang je binnen de redelijke paden zit, komt die registratie wel goed na een paar jaar.
en dan klopt het te minste met de meeste gevallen, want het is na een paar jaar (ongeveer 3-6jaar).
mensen hebben soms een ander pad als alleen de regels.
@migjes,
Ik zeg ook nergens dat je tegen registratie bent. Ik zeg alleen dat het wel verplicht is volgens de regels van de ACM, jij zegt dat het niet verplicht is. That's it ;-)
Verder geef ik aan dat het mij verstandiger lijkt om dus als advies aan te houden om je te registreren, gezien de ACM regels en omdat sommige energieleveranciers het eisen.
En eerlijk is eerlijk. Het is letterlijk één simpel webformulier. Stelt niets voor. Simpeler kan niet.
Ik zeg ook nergens dat je tegen registratie bent. Ik zeg alleen dat het wel verplicht is volgens de regels van de ACM, jij zegt dat het niet verplicht is. That's it ;-)
Verder geef ik aan dat het mij verstandiger lijkt om dus als advies aan te houden om je te registreren, gezien de ACM regels en omdat sommige energieleveranciers het eisen.
En eerlijk is eerlijk. Het is letterlijk één simpel webformulier. Stelt niets voor. Simpeler kan niet.
Verwijderd
Wet is wet, uitzonderingen daarop zijn leuk als beide partijen zich daar vrijwillig aan houden.
Wat ik wat gek vind aan een reactie ergens hierboven, een slimme meter is zo handig om te integreren in domotica? Omdat het wat pulsjes uitspuugt? Voor een tientje aan hardware heb je dat zelf in de hand en meer en kun je ook nog eens correcte waardes uitlezen en niet een combi van opwek en verbruik. Neem gerust een slimme meter maar voordelen? Voor een tweaker?
Wat ik wat gek vind aan een reactie ergens hierboven, een slimme meter is zo handig om te integreren in domotica? Omdat het wat pulsjes uitspuugt? Voor een tientje aan hardware heb je dat zelf in de hand en meer en kun je ook nog eens correcte waardes uitlezen en niet een combi van opwek en verbruik. Neem gerust een slimme meter maar voordelen? Voor een tweaker?
hm, dan ben ik benieuwd. Heb een 3 fase meter en zonnepanelen.
Hoe lees ik voor een tientje mijn verbruik uit en lees ik mijn actuele opwek uit?
Opwek via de site van de omvormer loopt achter.
Hoe lees ik voor een tientje mijn verbruik uit en lees ik mijn actuele opwek uit?
[ Voor 14% gewijzigd door janne_nl op 30-12-2015 22:24 ]
Verwijderd
Het bijhouden van opwek en verbruik zit hem meer in het toepassen van S0 meters, die zitten niet bij de prijs in, noch dat je die krijgt bij een slimme meter.janne_nl schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:24:
hm, dan ben ik benieuwd. Heb een 3 fase meter en zonnepanelen.
Wil je objectief tellen dan kun je er niet omheen. Wil je als tweaker alles in de hand houden ook niet.
Voor een tientje op de eerste rij kan met wat inspanning en de juiste spullen.
tsja, die s0 meters had ik al bekeken, vandaar mijn vraag.
Dan is dat tientje makkelijker haalbaar bij een slimme meter denk ik (als je al een Pi of zo hebt)
Dan is dat tientje makkelijker haalbaar bij een slimme meter denk ik (als je al een Pi of zo hebt)
Iemand het laatste energiebelastingnieuws al gezien. Per volgend jaar gaat de energiebelasting op gas 32% omhoog en op elektra 16% omlaag. Mooi manier om alle zonnepanelen bezitters extra te straffen. Een nieuwe maatrgele die heel stiekem op het laatste moment is ingevoerd.
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Hoezo straf je daar zonnepaneel bezitters mee?
Je kunt toch je opgewekte stroom voor verwarming inzetten? Dan heb je volgens mij dubbel voordeel, toch?
Je kunt toch je opgewekte stroom voor verwarming inzetten? Dan heb je volgens mij dubbel voordeel, toch?
Dit hing al een tijdje in de lucht en is TVT killing voor mensen die niet meer opwekken dan hun verbruik!janne_nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 08:18:
Mijn eerste reactie was ook, garage dak vol met PV en middels en warmtepomp (incl subsidie per 4-1-2016) gas gaan vervangen, maar ik weet nu al dat dit zal leiden tot de volgende deceptie met de ervaringen met onze Nederlandse overheid in het achterhoofd!
Jammer maar helaas dat het elke keer zo gaat, maar op zich wel begrijpelijk dat fossiel zwaarder belast gaat worden.
Voor de verduurzaming van Nederland is dit natuurlijk een goede maatregel.
Voor de TVT bonentellers: je panelen zijn een sunk cost, alles wat ze opwekken is meegenomen.
Ga nu maar een TVT maken van een warmtepompboiler (€800) of lucht-water warmtepomp (€2000-4000)
Voor de TVT bonentellers: je panelen zijn een sunk cost, alles wat ze opwekken is meegenomen.
Ga nu maar een TVT maken van een warmtepompboiler (€800) of lucht-water warmtepomp (€2000-4000)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tsja, zonnepanelen pak je ook niet alleen om geld te verdienen. Stel de stroom wordt ineens gratis?
Daarnaast, de overheid is natuurlijk 1 van de minst betrouwbare partners als het op dit soort zaken aankomt.
Daarnaast, de overheid is natuurlijk 1 van de minst betrouwbare partners als het op dit soort zaken aankomt.
Verwarmen met stroom is vooralsnog een stuk duurder dan verwarmen met gas.janne_nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 08:18:
Maar goed, dit is dus een belastingverhoging van wel een heel stuk meer dan "een paar tientjes" die eerst voorgespiegeld werd.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwarmen middels warmtepomp (airco/inverter) is echt wel goedkoper dan op gas...TD-er schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:22:
[...]
Verwarmen met stroom is vooralsnog een stuk duurder dan verwarmen met gas.
Maar goed, dit is dus een belastingverhoging van wel een heel stuk meer dan "een paar tientjes" die eerst voorgespiegeld werd.
Dan moet je al snel een COP halen van 1 : 3.4.paulv1973 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:24:
[...]
Verwarmen middels warmtepomp (airco/inverter) is echt wel goedkoper dan op gas...
1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.
1 kuub komt dus overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
Oftewel 1 kuub van 62 ct tegen 9.769 kWh van 22ct (= 2,15 euro)
Verschil is een factor 3.4
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Hoe moet ik dat zien?Proton_ schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:54:
Voor de verduurzaming van Nederland is dit natuurlijk een goede maatregel.
Mensen zonder zonnepanelen die het overwegen, maken toch een rekensommetje over kosten/baten, zien de de TVT idioot hoog is en gaan GEEN zonnepanelen aanschaffen.
Het enige is dat hierdoor mensen meer electra, minder gas willen gebruiken - dus de energiebedrijven zullen meer electra moeten produceren. Dat zullen ze wellicht duurzaam doen, maar wellicht ook gewoon met kolencentrales.
Als ik een overschot heb (heb ik (nog) niet), kan ik dat beter in warmte omzetten lijkt me.
Ik reken altijd met 1:8
gas 65cent
Electra 21 cent
8x21=1.68
1.68/0.65= factor 2,65
En als je het met een overschot pv doet waar je anders maar 9 cent voor krijgt wordt de factor nog gunstiger...
gas 65cent
Electra 21 cent
8x21=1.68
1.68/0.65= factor 2,65
En als je het met een overschot pv doet waar je anders maar 9 cent voor krijgt wordt de factor nog gunstiger...
Stroom kost 18 cent straks en met overschot gerekend maar hooguit tien centTD-er schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:30:
[...]
Dan moet je al snel een COP halen van 1 : 3.4.
1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.
1 kuub komt dus overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
Oftewel 1 kuub van 62 ct tegen 9.769 kWh van 22ct (= 2,15 euro)
Verschil is een factor 3.4
1 PVoutput . Dongen NB
Als iedereen hier nou eens van leert en voortaan geen d66 meer stemt, want daar heb je het aan te danken....vanaalten schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:31:
[...]
Hoe moet ik dat zien?
Mensen zonder zonnepanelen die het overwegen, maken toch een rekensommetje over kosten/baten, zien de de TVT idioot hoog is en gaan GEEN zonnepanelen aanschaffen.
Het enige is dat hierdoor mensen meer electra, minder gas willen gebruiken - dus de energiebedrijven zullen meer electra moeten produceren. Dat zullen ze wellicht duurzaam doen, maar wellicht ook gewoon met kolencentrales.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan wordt de factor nog gunstiger om een warmtepomp te hangen..reneeke1970 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:39:
[...]
Stroom kost 18 cent straks en met overschot gerekend maar hooguit tien cent
D66... Dat wordt een ander topic neem ik aan...

Ja die heeft het afgedongen onder motto vergroening, al snap ik die logica niet hahapaulv1973 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:43:
[...]
Dan wordt de factor nog gunstiger om een warmtepomp te hangen..
D66... Dat wordt een ander topic neem ik aan...
1 PVoutput . Dongen NB
Mensen die nu nog geen zonnepanelen hebben en twijfelen door de onzekere tvt, hadden al afgezien vanwege de onzekerheid over salderen.vanaalten schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:31:
[...]
Hoe moet ik dat zien?
De lagere belasting van ~10% kan de tvt ook maximaal 10% beïnvloeden, ook daar is je hyperbool niet terecht.
Over kolencentrales is al een hoop gezegd; die gaan het niet lang meer maken. De vraag gaat nu over wanneer en niet meer over óf ze dicht gaan.
Na deze maatregel komt een m³ gas op ~67 cent en een kWh op ~18 cent.
Een kWh gas komt zodoende op 7 cent, waarbij een warmtepomp interessant is met een COP van 18/7 = 2.6. Dat is makkelijk te halen met een relatief goedkope en eenvoudig te installeren lucht/water pomp.
Ook met gasgestookte elektriciteit levert dat milieuwinst op, laat staan met wind/zon.
Ook voor elektrische auto's is dit natuurlijk gunstig; het gat met diesel was niet meer zo groot na de gedaalde olieprijs.
Zonnepanelen zijn nog steeds interessant, Groningen wordt meer gespaard, energie-efficientie met fossiele brandstoffen wordt meer gestimuleerd.
Vandaar dat ik zeg dat dit een gunstige milieumaatregel is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vraag me af in hoeverre Groningen er meer door gespaard zal blijven.
Er is namelijk nog steeds een behoorlijke productie nodig om aan de verplichtingen te voldoen naar het buitenland.
En het gaat er niet om hoe snel het gas eruit gaat, maar hoeveel gas er al uit is gehaald.
Duur de productie iets te verlagen, zal het interval tussen de bevingen alleen maar wat groter worden, het totaal aantal (incl. de kracht van de bevingen) is gewoon afhankelijk van de totale productie.
Een reductie in productie zal hooguit iets meer tijd geven om de huizen te verstevigen.
Er is namelijk nog steeds een behoorlijke productie nodig om aan de verplichtingen te voldoen naar het buitenland.
En het gaat er niet om hoe snel het gas eruit gaat, maar hoeveel gas er al uit is gehaald.
Duur de productie iets te verlagen, zal het interval tussen de bevingen alleen maar wat groter worden, het totaal aantal (incl. de kracht van de bevingen) is gewoon afhankelijk van de totale productie.
Een reductie in productie zal hooguit iets meer tijd geven om de huizen te verstevigen.
Wat ik me afvraag is of Groningen echt zo laag scoort in opbrengst als pvgis doet vermoeden. Dat scheelt toch echt 10% tov 50-75 km naar het westen.
met wat googlen vind je langjarige zonuren grafieken voor nederland, dan zie je dat bijvoorbeeld terschelling er heel goed uit komt bijvoorbeeld, en dat in combinatie met ook de meeste wind (afkoeling) en een lagere temp, scheelt dat best wel wat.rik11 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:03:
Wat ik me afvraag is of Groningen echt zo laag scoort in opbrengst als pvgis doet vermoeden. Dat scheelt toch echt 10% tov 50-75 km naar het westen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Tis politiek he, Niks doen kan niet, en de kraan helemaal dicht draaien ook niet ....TD-er schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:43:
Dus zachtjes aan dicht draaien en ondertussen over naar beter geïsoleerde woningen en warmte pompen die draaien op elektra van wind, water en zon.
Als je dan 15 jaar verder bent zijn alle CV ketels een keer afgeschreven geweest, en heeft iedereen de kans gehad te vernieuwen.
Dat in combinatie met de steeds strengere regels voor nieuwbouw, dus ook ontwikkeling.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
2016 ga ik toch maar beginnen met een upgrade. Met een beetje geluk een gratis wissel van de SMA 2500HF naar een SMA 2500TLST 
Iemand nog interesse in een SMA 2500HF-30

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 31-12-2015 17:19 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nee, ik heb er al 1
zet hem in de V&A of tekoop topic.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoezo gratis wissel??revolution-nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 17:18:
2016 ga ik toch maar beginnen met een upgrade. Met een beetje geluk een gratis wissel van de SMA 2500HF naar een SMA 2500TLST
Als ie voor de ouwe net zoveel vangt als de nieuwe denk
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Geen idee wat de afspraken op het moment zijn maar ik woon even tijdelijk bij mijn vriendin in Rusland, net boven Moskou en het interesseert ze minder dan niks.TD-er schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:43:
Er wordt gewoon per blok knalhard gas doorheen gejaagd en heb je het warm dan zet je maar een raampje open. Niks is geïsoleerd en als er al een gordijntje voor de deur hangt is dat meer voor het comfort dan besparing. Zonnepanelen? Ben je gek? Met een prijs van rond de cent per kWh... Ze snapt wat ik doe voor werk en steunt me ook maar echt begrijpen?
Ons gas gaat voor minimaal 50% de lucht in of wordt afgefakkeld. Ze let al wel een beetje beter op maar het zit zo ingebakken... Energie is er gewoon en wil je binnen een paar minuten van 18 naar 24 graden? Gewoon alles open zetten. En zich maar druk maken dat ik het buiten koud heb.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe zonnepanelen zo denk ik maar....
Even een schaamteloze quote van migjes, meer dan een jaar geleden:
1) Alhoewel het rendement van een SE7k boven de 97% (bij normale last), is er toch sprake van meer verlies dan ik had verwacht. Tel de DC(!)opbrengsten van de losse optimizers bij elkaar op en je komt op 4.67kWh. Daarvan blijft dus AC-zijdig 4.28kWh over, m.a.w een efficientie van 91.6%.
2) Als ik zoek op monitoring.solaredge.com zie ik toch vaak ook betere resultaten in combinatie met Solar Frontier panelen. Vaak zijn er dan meer optimizers aangesloten in de string, en zit ik toch echt met een laag aantal van 13x P405, het minimale aantal voor een 3 fase omvormer. met meer optimizers zijn is het aantal van 13 werkende optimizer eerder gehaald...
3) Om dat aantal van 13 optimizers te halen, heb ik momenteel ook 2 panelen aangesloten op een losse optimizer. Dat betekent dat de optimizer zijn werk moet doen met bijzonder weinig stroom, ze doen het beter met 2 panelen parallel. Dat zie je ook terug in de uitgangsspanningen van de optimizers
Dus ik ga waarschijnlijk 12 panelen (en 5 extra optimizers) bij plaatsen, in de hoop de 'string' nog wat te optimaliseren. Dan heb ik in totaal 36 panelen op 18 optimizers, dus telkens 2x parallel. En ik heb minder last van de schaduw direct naast de dakkapel, er ligt immers altijd wel een kant schaduwvrij... Volgens SolarEdge echter allemaal ijdele hoop, want meer panelen verhoogt amper de efficientie, alleen de totaal opbrengst. Neemt niet weg dat meer panelen gewoon meer fun is, ondanks het feit dat ik nu al een overschot van 800kWh heb en een warmtepomp heb ik al. De terugverdientijd is nu rond de 8 jaar....
Is mijn gedachtenkronkel onterecht?
tl;dr.... Door het toevoegen van meer panelen is het SE systeem eerder en langer wakker, en daarmee de efficientie (een beetje)...
Plaatje nieuwe indeling met 2015 opbrengst.
(blauw=bestaand, grijs = gepland, groene/oranje blokjes=P405):

Foto huidige opstelling (nieuwe panelen zijn ongeveer 30 cm hoger uitgelijnd, moet nog even zien welke panelen precies hoger liggen...):
Even een schaamteloze quote van migjes, meer dan een jaar geleden:
Mijn set van 24x SF170s op een SolarEdge SE7k (ZZW, 36 graden), heeft het in 2015 eigenlijk best aardig gedaan, met 4284 kWh op 4080Wp (exact 1050 Wh/Wp), maar toch ben ik niet helemaal tevreden:migjes schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:16:
2. oei, lastig, ook mijn systeem heet nu vaak moeite om wakker te blijven ondanks de "onder dimensionering".
je hebt nu eerst een jaartje ervaring nodig voor je iets kunt beslissen of er echt van iets kunt zeggen.
1) Alhoewel het rendement van een SE7k boven de 97% (bij normale last), is er toch sprake van meer verlies dan ik had verwacht. Tel de DC(!)opbrengsten van de losse optimizers bij elkaar op en je komt op 4.67kWh. Daarvan blijft dus AC-zijdig 4.28kWh over, m.a.w een efficientie van 91.6%.
2) Als ik zoek op monitoring.solaredge.com zie ik toch vaak ook betere resultaten in combinatie met Solar Frontier panelen. Vaak zijn er dan meer optimizers aangesloten in de string, en zit ik toch echt met een laag aantal van 13x P405, het minimale aantal voor een 3 fase omvormer. met meer optimizers zijn is het aantal van 13 werkende optimizer eerder gehaald...
3) Om dat aantal van 13 optimizers te halen, heb ik momenteel ook 2 panelen aangesloten op een losse optimizer. Dat betekent dat de optimizer zijn werk moet doen met bijzonder weinig stroom, ze doen het beter met 2 panelen parallel. Dat zie je ook terug in de uitgangsspanningen van de optimizers
Dus ik ga waarschijnlijk 12 panelen (en 5 extra optimizers) bij plaatsen, in de hoop de 'string' nog wat te optimaliseren. Dan heb ik in totaal 36 panelen op 18 optimizers, dus telkens 2x parallel. En ik heb minder last van de schaduw direct naast de dakkapel, er ligt immers altijd wel een kant schaduwvrij... Volgens SolarEdge echter allemaal ijdele hoop, want meer panelen verhoogt amper de efficientie, alleen de totaal opbrengst. Neemt niet weg dat meer panelen gewoon meer fun is, ondanks het feit dat ik nu al een overschot van 800kWh heb en een warmtepomp heb ik al. De terugverdientijd is nu rond de 8 jaar....
Is mijn gedachtenkronkel onterecht?
tl;dr.... Door het toevoegen van meer panelen is het SE systeem eerder en langer wakker, en daarmee de efficientie (een beetje)...
Plaatje nieuwe indeling met 2015 opbrengst.
(blauw=bestaand, grijs = gepland, groene/oranje blokjes=P405):

Foto huidige opstelling (nieuwe panelen zijn ongeveer 30 cm hoger uitgelijnd, moet nog even zien welke panelen precies hoger liggen...):

[ Voor 5% gewijzigd door richardt op 01-01-2016 23:47 ]
Ik had begrepen dat wanneer je een optimizer gebruikt voor je panelen, dat dan alle panelen via een optimizer in de string moesten zitten.
En die optimizers kun je toch ook zo instellen dat ze een iets hogere spanning en dus lagere stroom leveren? Dan kun je het geheel zo afstemmen dat ze veel sneller boven de drempel-spanning van je omvormer zitten.
En die optimizers kun je toch ook zo instellen dat ze een iets hogere spanning en dus lagere stroom leveren? Dan kun je het geheel zo afstemmen dat ze veel sneller boven de drempel-spanning van je omvormer zitten.
Nee, de optimizers zijn niet in te stellen, die stellen zichzelf in. De uitgangsspanningen varieren dan ook. Maar inderdaad, je kunt alle panelen (en optimizers) en dezelfde 'string' opnemen, maar dat hoeft niet. Echter zit daar wel het probleem volgens mij. De stroom in de string is hetzelfde, dus een optimizer met 1 paneel moet net zoveel stroom leveren als een optimizer met 2 panelen, en dat kan hij alleen maar doen door de uitgangsspanning te verlagen. Dat zie je dus ook gebeuren, de 11 optimizers met 2 panelen leveren nu gemiddeld zo'n 65 volt, en optimizers met 1 paneel leveren minder dan de helft daarvan. Samen is het weer netjes 750volt, de constante spanning voor een 3 fase omvormer.
Ik denk dat een string met meer optimizers, en allemaal 2 panelen per optimizer dus beter kan functioneren.
Ik denk dat een string met meer optimizers, en allemaal 2 panelen per optimizer dus beter kan functioneren.
Uit de handleiding van SolarEdge:richardt schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:11:
Nee, de optimizers zijn niet in te stellen, die stellen zichzelf in. De uitgangsspanningen varieren dan ook. Maar inderdaad, je kunt alle panelen (en optimizers) en dezelfde 'string' opnemen, maar dat hoeft niet. Echter zit daar wel het probleem volgens mij. De stroom in de string is hetzelfde, dus een optimizer met 1 paneel moet net zoveel stroom leveren als een optimizer met 2 panelen, en dat kan hij alleen maar doen door de uitgangsspanning te verlagen. Dat zie je dus ook gebeuren, de 11 optimizers met 2 panelen leveren nu gemiddeld zo'n 65 volt, en optimizers met 1 paneel leveren minder dan de helft daarvan. Samen is het weer netjes 750volt, de constante spanning voor een 3 fase omvormer.
En in die handleiding staat ook beschreven hoe je de optimizers met de omvormer kunt laten communiceren zodat ze als geheel samenwerken.Verify that only power optimizers are
connected in the string and that no
module outputs are connected without
a power optimizer.
Zo kan de omvormer dat aangeven dat de totale spanning omhoog moet en dan hebben die optimizers dus door dat de stroom omlaag moet
Zo kun je dus ook de spanning zo optimaal mogelijk maken, ongeacht de hoeveelheid zonlicht.
Dat gaat uiteraard niet werken wanneer er een paneel tussen zit die rechtstreeks op de string zit, want dan is de stroom door de hele string bepaald door dat paneel.
Verwijderd
dit maakt toch verder helemaal niet uit een beetje merk omvormer heeft al een energiemeter ingebakken die vaak dan ook nog via wifi uit te lezen valtmigjes schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:10:
[...]
zolang er nog mensen zijn die aan de oude meter vast houden.
(en zolang dat nog kan, Europa zegt dat maar 80% vervangen hoeft te worden voor 2020)
kunnen ze het salderen ook niet afschaffen, dat levert een rechtsongelijkheid op.![]()
hou er wel rekening mee dat een slimme meter de pv installatie niet kan monitoren zonder extra meter.
je voert de stroom in voor de meter!
stel het is zonnig en je ijskast staat aan, dan gaat de stroom van de pv naar de ijskast en niet langs de slimmemeter en word dus ook niet gemeten.![]()
met een slimme meter heb je dus eigenlijk altijd nog een extra meter nodig als je pv hebt om er iets van te kunnen maken.
(slimme meters zijn niet zo heel slim, helaas.
wel slim voor de leverancier/netbeheerder maar niet voor de klant met pv)
Ik denk dat je zijn post verkeerd interpreteert... Hij heeft geen panelen rechtstreeks in de string zitten, maar telkens twee panelen parallel op de ingang van de optimizer gezet. Omdat hij 13 optimizers moest hebben (vereiste van de omvormer) heeft hij twee optimizers waarop maar één paneel is aangesloten. Na de uitbreiding zet hij die twee panelen ook parallel op één optimizer (zoals dat met de P405 wordt aanbeloven) en de nieuwe panelen gaan ook per twee parallel op een optimizer.TD-er schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:25:
[...]
Uit de handleiding van SolarEdge:
[...]
En in die handleiding staat ook beschreven hoe je de optimizers met de omvormer kunt laten communiceren zodat ze als geheel samenwerken.
Zo kan de omvormer dat aangeven dat de totale spanning omhoog moet en dan hebben die optimizers dus door dat de stroom omlaag moet
Zo kun je dus ook de spanning zo optimaal mogelijk maken, ongeacht de hoeveelheid zonlicht.
Dat gaat uiteraard niet werken wanneer er een paneel tussen zit die rechtstreeks op de string zit, want dan is de stroom door de hele string bepaald door dat paneel.
Het vinden van de optimale spanning voor elke optimizer gebeurt ook automatisch. De omvormer wil altijd 750 Volt krijgen. Die 750 Volt wordt over de optimizers verdeeld in dezelfde verhoudingen als de vermogens die ze kunnen leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 02-01-2016 11:20 ]
Als dat zo is, dan heb ik zijn post inderdaad verkeerd gelezen.Jerrythafast schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:12:
[...]
Ik denk dat je zijn post verkeerd interpreteert... [...]
Ik dacht dat 'ie nu aanzienlijk minder optimizers had dan panelen (minder dan een factor 2 minder)
Klopt hoor, ik heb op dit moment 13 optimizers en 24 panelen. Zoals Jerrythafast terecht opmerkt, adviseert SolarEdge ook om 2 panelen op een P405 optimizers aan te sluiten. Dat is niet zozeer omdat de P405 met hogere vermogens om kan gaan (405W t.o.v 300W bij Mono's/Poly's), maar eigenlijk meer omdat de spannings/stroom karakteristiek van CIS panelen zo fundamenteel anders is. Solar Frontiers leveren een hoge spanning, juist ook bij lage belastingen (tegen de 100V is geen uitzondering). Ze leveren echter een heel lage stroom want ook hun nominaal vermogen is nog eens lager dan bij mono's en poly's.
Mijn situatie is dus dat ik 2 panelen heb met ieder een eigen optimizer, ipv parallel. Ik denk dus dat bij weinig instraling (zoals nu) de optimizer moeilijk mee kan komen met de rest. Vanwege de lage belasting moet er een transformatie plaats vinden van 97V naar (net even gekeken) 9.325 (!) Volt, om waarschijnlijk de stringstroom te kunnen halen. Lijkt me niet verre van optimaal, en ik hoop dus dat het helpt als de string groter wordt en er altijd 2 panelen op 1 optimizer zitten. De drempelspanning is dus ook niet echt het probleem, die zit al vrij snel op 750V. Er loopt echter in het begin nog te weinig stroom om de omvormer te laten functioneren.
Verder is het niet mogelijk om losse panelen in een string op te nemen. De optimizers weten of ze samen 750V of 300V moeten leveren, afhankelijk van de omvormer. En ze weten blijkbaar ook hoe ze de uitgangsspanning moeten aanpassen om zo optimaal mogelijk te werken (en dus het vermogensverlies te beperken). Dat kunnen ze ook omdat de MPPT in de optimizer zit, en dus niet in de omvormer. De omvormer vertelt verder niet zo veel tegen de optimizers, ik denk alleen of de gewenste spanning 750V of 300V moet zijn, de rest doen de optimizers onderling.
Mijn situatie is dus dat ik 2 panelen heb met ieder een eigen optimizer, ipv parallel. Ik denk dus dat bij weinig instraling (zoals nu) de optimizer moeilijk mee kan komen met de rest. Vanwege de lage belasting moet er een transformatie plaats vinden van 97V naar (net even gekeken) 9.325 (!) Volt, om waarschijnlijk de stringstroom te kunnen halen. Lijkt me niet verre van optimaal, en ik hoop dus dat het helpt als de string groter wordt en er altijd 2 panelen op 1 optimizer zitten. De drempelspanning is dus ook niet echt het probleem, die zit al vrij snel op 750V. Er loopt echter in het begin nog te weinig stroom om de omvormer te laten functioneren.
Verder is het niet mogelijk om losse panelen in een string op te nemen. De optimizers weten of ze samen 750V of 300V moeten leveren, afhankelijk van de omvormer. En ze weten blijkbaar ook hoe ze de uitgangsspanning moeten aanpassen om zo optimaal mogelijk te werken (en dus het vermogensverlies te beperken). Dat kunnen ze ook omdat de MPPT in de optimizer zit, en dus niet in de omvormer. De omvormer vertelt verder niet zo veel tegen de optimizers, ik denk alleen of de gewenste spanning 750V of 300V moet zijn, de rest doen de optimizers onderling.
Fixed string voltage is bij de 230 V types 350 VDC, hoe e.e.a. precies werkt kun je hier lezen.richardt schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:12:
Klopt hoor, ik heb op dit moment 13 optimizers en 24 panelen. Zoals Jerrythafast terecht opmerkt, adviseert SolarEdge ook om 2 panelen op een P405 optimizers aan te sluiten. Dat is niet zozeer omdat de P405 met hogere vermogens om kan gaan (405W t.o.v 300W bij Mono's/Poly's), maar eigenlijk meer omdat de spannings/stroom karakteristiek van CIS panelen zo fundamenteel anders is. Solar Frontiers leveren een hoge spanning, juist ook bij lage belastingen (tegen de 100V is geen uitzondering). Ze leveren echter een heel lage stroom want ook hun nominaal vermogen is nog eens lager dan bij mono's en poly's.
http://aliusenergy.nl/fil...ed%20String%20Voltage.pdf
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hij heeft dus een SE7000. Dat is een 3-fasenomvormer met een ingangsspanning van 750 V DC.Gasschuif schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:59:
[...]
Fixed string voltage is bij de 230 V types 350 VDC, hoe e.e.a. precies werkt kun je hier lezen.
http://aliusenergy.nl/fil...ed%20String%20Voltage.pdf
Die heeft mijn overbuurman ook, met de P405 inverter, iedentieke problemen zoals bij Richardt.Jerrythafast schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:58:
[...]
Hij heeft dus een SE7000. Dat is een 3-fasenomvormer met een ingangsspanning van 750 V DC.
Is door de inatallateur opgelost door alles op een string te zetten. Werkt nu goed.
Punt is dat de fixed string geen 300 V is zoals genoemd.
Hier overigens een SE 4000, met 20 P350 inverters, werken in 2 strings van 10 stuks, perfect voor een schaduw dak. Had ik natuurlijk veel eerder moeten doen.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Even tekenen allemaal http://zonnestroombelastingvrij.nl/
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Excuus, voor een 1-fase omvormer is de fixed string voltage inderdaad 350V. Was even in de war met de 300 Watt voor P300 optimizer. Maar ik heb ergens een string sizing guide van SolarEdge gelezen, waarin ook staat dat een lange string de voorkeur heeft boven 2 kleine strings. Tenminste voor CIS panelen en P405 omvormers, ik denk dat het voor P350's veel minder een probleem is.Gasschuif schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:37:
[...]
Die heeft mijn overbuurman ook, met de P405 inverter, iedentieke problemen zoals bij Richardt.
Is door de inatallateur opgelost door alles op een string te zetten. Werkt nu goed.
Punt is dat de fixed string geen 300 V is zoals genoemd.![]()
Hier overigens een SE 4000, met 20 P350 inverters, werken in 2 strings van 10 stuks, perfect voor een schaduw dak. Had ik natuurlijk veel eerder moeten doen.
Overigens heb ik niet echt een probleem, opbrengsten zijn prima met 1050 Wp/Wh in het oosten van het land inclusief een beetje ochtendschaduw. Ik klaag zeker niet, maar zou graag willen weten of het helpt om de strings langer te maken....
Hoeveel panelen heeft je overbuurman als ik vragen mag...?
17 stuks Sunpower all black 335 Wp. Geen kattenp*s dus.richardt schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:29:
[...]
Excuus, voor een 1-fase omvormer is de fixed string voltage inderdaad 350V. Was even in de war met de 300 Watt voor P300 optimizer. Maar ik heb ergens een string sizing guide van SolarEdge gelezen, waarin ook staat dat een lange string de voorkeur heeft boven 2 kleine strings. Tenminste voor CIS panelen en P405 omvormers, ik denk dat het voor P350's veel minder een probleem is.
Overigens heb ik niet echt een probleem, opbrengsten zijn prima met 1050 Wp/Wh in het oosten van het land inclusief een beetje ochtendschaduw. Ik klaag zeker niet, maar zou graag willen weten of het helpt om de strings langer te maken....![]()
Hoeveel panelen heeft je overbuurman als ik vragen mag...?
Maar er gaat in de toekomst nog uitgebreid worden, vandaar de SE 7000

Nog steeds een vaag verhaal.MichielFRL schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:21:
Even tekenen allemaal http://zonnestroombelastingvrij.nl/
Wat willen ze wél? Het net als gratis seizoensopslag blijven gebruiken en daarmee het vastrecht de pan uit laten rijzen?
Als iets meteen met zulke teksten begint haak ik af:
Hou het eens zakelijk en professioneel en laat je onderbuik thuis. Is toch niet teveel gevraagdWIJ LATEN ONS NIET UITKNIJPEN DOOR DE OVERHEID

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 02-01-2016 20:28 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Noord-Groningen, 3,12 kWp systeem, in 2015 een opbrengst van 3152 kWh een pvgis estimate van 3030. Dat is dus 104%. Het was ook een bovengemiddeld jaar, dus ik schat dat pvgis het wel ongeveer bij het rechte eind heeft.rik11 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:03:
Tja eigenlijk wel logisch dat het gebruik van een virtuele accu niet gratis is en blijft. Als ik de garantie krijg voor komende twintig jaar 14 cent voor alles wat ik terug lever teken ik ervoor hoor. Gaat gelijk hele dak vol.Gizz schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:28:
Als iets meteen met zulke teksten begint haak ik af:
[...]
Hou het eens zakelijk en professioneel en laat je onderbuik thuis. Is toch niet teveel gevraagd
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals zij het op die site voorspiegelen, is het 14 ct aan belastingen, dus effectief krijg je dan zo'n 8ct voor je geleverde kWh's.reneeke1970 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:42:
[...]
Tja eigenlijk wel logisch dat het gebruik van een virtuele accu niet gratis is en blijft. Als ik de garantie krijg voor komende twintig jaar 14 cent voor alles wat ik terug lever teken ik ervoor hoor. Gaat gelijk hele dak vol.
Het is alleen wel apart dat die stroom die je in je net pompt wel weer met belastingen verkocht kan worden.
Dat is altijd zo he, stroom dat opgewekt wordt door de energiecentrale of door de tuinbouwer wordt ook belasting op geheven bij verbruik, maar de opwekker krijgt er niets van. Windmolens net zo.TD-er schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:03:
[...]
Zoals zij het op die site voorspiegelen, is het 14 ct aan belastingen, dus effectief krijg je dan zo'n 8ct voor je geleverde kWh's.
Het is alleen wel apart dat die stroom die je in je net pompt wel weer met belastingen verkocht kan worden.
En als je bloemkool gaat verbouwen in je achtertuin, en verkoopt aan de supermarkt net zo. Als je een schuurtje bouwt, een winteropslag maakt en alles zelf op eet, weer niet.
We kunnen er gewoon niet onder weg, dat de regeling ooit vervangen moet worden. Maar hopelijk komt er gewoon een redelijke FIT.
Ik heb met exact dezelfde hoeveelheid panelen ook in het oosten van het land (omg Apeldoorn) toch 1076 Wh/Wp gehaald.richardt schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:27:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe zonnepanelen zo denk ik maar....
Mijn set van 24x SF170s op een SolarEdge SE7k (ZZW, 36 graden), heeft het in 2015 eigenlijk best aardig gedaan, met 4284 kWh op 4080Wp (exact 1050 Wh/Wp), maar toch ben ik niet helemaal tevreden:
Ik heb ook schaduw van de dakkapel vd buren echter in de middag.
Dit alles met een standaard SF powerset met een onder gedimensioneerde 3600W Steca.
Het is al vaker geroepen in dit topic SF en optimisers is weggegooid geld......
Zie ook:
mb1 in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"
Ja, voor de hogere opbrengst hoef je geen SolarEdge te nemen, dat heb ik ook al vaak genoeg verkondigd. Mijn grootste argument om voor SolarEdge te kiezen was de makkelijke uitbreidbaarheid. Ik heb nog genoeg plek op zuid over, en hoef me niet zo'n zorgen te maken of ik dat nu met 9, 11, of 12 panelen ga doen. Dat zou anders zijn als ik een string had liggen van bijvoorbeeld 6x4, dan zijn 9 panelen wel moeilijk bij te plaatsen...mb1 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:16:
[...]
Ik heb met exact dezelfde hoeveelheid panelen ook in het oosten van het land (omg Apeldoorn) toch 1076 Wh/Wp gehaald.
Ik heb ook schaduw van de dakkapel vd buren echter in de middag.
Dit alles met een standaard SF powerset met een onder gedimensioneerde 3600W Steca.
Het is al vaker geroepen in dit topic SF en optimisers is weggegooid geld......
Zie ook:
mb1 in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"
Verder voordelen (voor mij) zijn SafeDC, de aardige logging, en de prima garantie van 25 jaar op de optimizers en 12 jaar op de omvormer (FWIW).
En daarnaast wordt de keuze aan omvormers wel beperkter bij 7000 Wp of meer. Weet jij een goede die aanzienlijk goedkoper is dan de SE7k?
Dus nee, Solar Frontier + Solar Edge is geen weggegooid geld, maar voor de extra opbrengst moet je het juist niet doen!
Joh ieder z'n ding als jij blij bent met de SE prima, maar ik zeg KISS. Keep It Simple S.....
De Powersets hebben 10 jaar totaal garantie geen garantie op de optimisers, maar wat je niet hebt hoef je niet te verzekeren!
De sets zijn modulair van opzet dus heb je meer panelen dan je omvormer aankan krijg je er twee!
KISS dus maar wel met een goede prijs prestatie verhouding!
De Powersets hebben 10 jaar totaal garantie geen garantie op de optimisers, maar wat je niet hebt hoef je niet te verzekeren!
De sets zijn modulair van opzet dus heb je meer panelen dan je omvormer aankan krijg je er twee!
KISS dus maar wel met een goede prijs prestatie verhouding!
Mijn punt is, het verschilt gewoon per situatie. En iedereen vindt iets anders belangrijk, dus er is niet zoiets als een beste set. De verschillen zijn al erg klein. Ik heb de Powersets ook al een paar keer aanbevolen, lijkt me prima voor veel situaties. Sterker nog, als ik geen uitbreiding zou overwegen had ik er misschien ook zelf wel een gekozen...
Het is ook niet geactualiseerd, 1e deel wet STROOM is door eerste kamer weggestemd en in 2e gedeelte eind 2016 zou consumentendeel zitten, als ook dat verlaagd tarief welke Min Kamp al eens genoemd heeft als kandidaat voor vervanging salderen zodat tenminste SDE+ uitgave dekking op peil blijft voor al gedane toezeggingen is het energiebelasting deel naar "nihil" gegaan per 1 januariProton_ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:56:
Nog steeds een vaag verhaal.
Wat willen ze wél? Het net als gratis seizoensopslag blijven gebruiken en daarmee het vastrecht de pan uit laten rijzen?
Ik kijk eerder naar de initiatiefnemer en door welke energieleverancier die ondersteund wordt om deze actie een beetje te snappen
Duitsland kent geen capaciteitstarief zoal NL en daar is het verschil al net (bijna) voldoende voor accu's als ook voor een initiatief zoals SonnenCommunity.
Het potentiële incentive die in zo gewenste variabele tarieven door E-lev's zit zoals de tarieven tot nu toe in de pilots (proeftuinen) zou in NL weleens voldoende kunnen zijn voor eigen opwek icm accu's en mogelijk volgend innovatief platform, een flinke stap verder dan vandeBron.
Edit: zo'n "platform" is in NL al langsgekomen als nieuwe dienstverlener "aggregator" in dit eerste rapport van overlegtafe,l netbeheer nederland
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 02-01-2016 23:30 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar nu is de situatie een beetje anders.marcop23 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:11:
[...]
Dat is altijd zo he, stroom dat opgewekt wordt door de energiecentrale of door de tuinbouwer wordt ook belasting op geheven bij verbruik, maar de opwekker krijgt er niets van. Windmolens net zo.
En als je bloemkool gaat verbouwen in je achtertuin, en verkoopt aan de supermarkt net zo. Als je een schuurtje bouwt, een winteropslag maakt en alles zelf op eet, weer niet.
We kunnen er gewoon niet onder weg, dat de regeling ooit vervangen moet worden. Maar hopelijk komt er gewoon een redelijke FIT.
Ik vraag de supermarkt om op mijn bloemkool te passen, dan moet ik aan de overheid ineens geld gaan betalen om ze weer terug te krijgen?
Dat je belastingen niet terug krijgt bij productie bovenop je eigen verbruik, valt nog wat voor te zeggen, want dan is het vergelijkbaar met de energiecentrale of de windmolen, met het verschil dat er minder verlies is tussen jouw opwek en het verbruik.
een lange string word geprefereerd boven een korte string.richardt schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:29:
[...]
Excuus, voor een 1-fase omvormer is de fixed string voltage inderdaad 350V. Was even in de war met de 300 Watt voor P300 optimizer. Maar ik heb ergens een string sizing guide van SolarEdge gelezen, waarin ook staat dat een lange string de voorkeur heeft boven 2 kleine strings. Tenminste voor CIS panelen en P405 omvormers, ik denk dat het voor P350's veel minder een probleem is.
Overigens heb ik niet echt een probleem, opbrengsten zijn prima met 1050 Wp/Wh in het oosten van het land inclusief een beetje ochtendschaduw. Ik klaag zeker niet, maar zou graag willen weten of het helpt om de strings langer te maken....
maar ook een lange string kan te lang zijn.
ik reken eigenlijk erg simpel met se, gewoon het zelfde als je zou doen met een gewone omvormer.
de omvormer wil 720V, en een SF paneel levert +/-82V 720V/82V = 8,7 p405 per string, maar afronden naar boven = 9 p405 per string.
(en dan is er wel wat marge, dus een string van 7X of 11X p405 kan ook.
maar afhankelijk van de situatie neemt dat wel marge weg om 2x een ongelijke string te maken of schaduw goed te maken. zuinig zijn op de marge die se bied is altijd verstandig.
dus 9 p405 met 2 sf panelen levert een situatie waarbij de p405 vrij weinig hoeven te converteren, voor meer panelen dan parallel nog een string met 9 p405.
zodra er 1 p405 tussen zit die maar 1 sf paneel heeft, dan reageert het se systeem er op.
en ja dat is dan meteen 50% minder Wp op die p405 en daar hebben ze wel wat moeite mee.
(vreet flink in de marge die je hebt.)
wat wel kan is: 9x p405 met 2x een sf + parallel 9x p405 met 1x een sf.
(dit neemt weer geen enkele marge weg.
maar als ik naar jouw situatie kijk is 36X een SF een optie?
dan kun je 2x 9x p405 met 2x SF maken?
dan heb je vrij wel alle marge van de p405 over voor de schaduw die je soms hebt.
Om bij bloemkolen te blijven, het is toch eerder zo:TD-er schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:46:
[...]
Maar nu is de situatie een beetje anders.
Ik vraag de supermarkt om op mijn bloemkool te passen, dan moet ik aan de overheid ineens geld gaan betalen om ze weer terug te krijgen?
Beste supermarkt, ik heb nu een lading bloemkolen waar ik per direct van af moet. Verkoop ze alsjeblieft direct aan iemand anders.
*Een dag/week/avond later*
Beste supermarkt, ik heb per direct bloemkolen nodig. Verkoop mij alsjeblieft bloemkolen van een andere (kolen?
Het is een verkoopactie als producent, maar een aankoopactie als consument. Right? Schiet er maar op
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
klopt als een bus.Gizz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:59:
[...]
Om bij bloemkolen te blijven, het is toch eerder zo:
Beste supermarkt, ik heb nu een lading bloemkolen waar ik per direct van af moet. Verkoop ze alsjeblieft direct aan iemand anders.
*Een dag/week/avond later*
Beste supermarkt, ik heb per direct bloemkolen nodig. Verkoop mij alsjeblieft bloemkolen van een andere (kolen?) producent.
Het is een verkoopactie als producent, maar een aankoopactie als consument. Right? Schiet er maar op
maar als bloemkolen verkoper, verkoop ik de bloemkolen inc BTW voor 18ct.
waarbij ik die BTW moet afdragen.
en koop ik de bloemkolen weer inc BTW terug voor 20ct.
waarbij ik die BTW kosten weer mag aftrekken.
alleen de winst van de supermarkt loop je dan mis. (een marge van 10-20% is normaal)
tot zover bloemkolen, nu elektra, daar zit niet alleen BTW op, maar ook nog eens een 60% extra belasting voor de BTW zelfs.
dus je krijgt dus lullige situatie dat je de bloemkool verkoopt voor 5ct en weer terug moet kopen voor 20ct.
en al die winst gaat dan naar de belastingdienst, niet naar de supermarkt.
Die omvormer wil 750 Vo-holtmigjes schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:48:
de omvormer wil 720V, en een SF paneel levert +/-82V 720V/82V = 8,7 p405 per string, maar afronden naar boven = 9 p405 per string.
(en dan is er wel wat marge, dus een string van 7X of 11X p405 kan ook.
maar afhankelijk van de situatie neemt dat wel marge weg om 2x een ongelijke string te maken of schaduw goed te maken. zuinig zijn op de marge die se bied is altijd verstandig.)

750V/82V = 9,15 p405 per string. Rond je dat dan ook naar boven af?
Ik zie alleen nog niet waarom dit een probleem zou zijn? Het lijkt of iedereen heel klein kijkt in zijn eigen huis, bekijk het nu eens op (mits je in een rijtje woont) blok niveau.migjes schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:13:
[...]
klopt als een bus.
alleen de winst van de supermarkt loop je dan mis. (een marge van 10-20% is normaal)
tot zover bloemkolen, nu elektra, daar zit niet alleen BTW op, maar ook nog eens een 60% extra belasting voor de BTW zelfs.![]()
dus je krijgt dus lullige situatie dat je de bloemkool verkoopt voor 5ct en weer terug moet kopen voor 20ct.
Ik heb hier een rijtje van 10 huizen waar alleen ik panelen heb (5650Wp ) wat denk je nou dat er nog van over blijft op die 10 huizen op een gemiddeld zonnige dag?
En waarom zou dat een probleem zijn? Wat merkt de netbeheerder daar van? 10 huizen om half 6-6 uur koken heeft hij meer last van.
Dat verhaaltje van parkeren op het net is denk ik leuk verzonnen door 1 of andere zeurkous die het zelf niet voor elkaar kreeg of ook stond te klagen over zwarte piet
Dat parkeren help je de netbeheerder juist mee.
Dat laatste mag alleen als je de bloemkolen nodig hebt voor je bedrijfsvoering.migjes schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:13:
[...]
klopt als een bus.
Van de 1500KWh die ik in 2015 verbruikt heb is echt niet 100% gebruikt om mijn installatie als elektriciteitsproducent aan de praat te houden. Dat is vrijwel allemaal opgegaan aan koken, tv-kijken, verlichting, wassen. Oftewel, dat koop je gewoon als consument en dan valt er niks af te trekken of BTW terug te vragen.
Wat je met de huidige salderingsregeling eigenlijk hebt is dat je alle elektriciteit die je als huishouden verbruikt mag behandelen als noodzakelijke aanschaf voor je bedrijf. En dat is natuurlijk niet zo
ik ga uit van de interne spanning, maar je hebt gelijk misschien is 10X net iets beter.Jerrythafast schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:28:
[...]
Die omvormer wil 750 Vo-holt
750V/82V = 9,15 p405 per string. Rond je dat dan ook naar boven af?
(gewoon omdat naar beneden converteren gemakkelijker gaat als omhoog.)
uiteindelijk is 8x of 11x ook binnen de marge van het systeem, dus heel veel maakt het niet uit.
wat jij dus wil.
echt heel veel maakt het niet meer uit bij se.
ik zie het probleem ook niet hoor, maar leg alleen uit wat er dan gebeurd.Rol-Co schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:29:
[...]
Ik zie alleen nog niet waarom dit een probleem zou zijn? Het lijkt of iedereen heel klein kijkt in zijn eigen huis, bekijk het nu eens op (mits je in een rijtje woont) blok niveau.
Ik heb hier een rijtje van 10 huizen waar alleen ik panelen heb (5650Wp ) wat denk je nou dat er nog van over blijft op die 10 huizen op een gemiddeld zonnige dag?
En waarom zou dat een probleem zijn? Wat merkt de netbeheerder daar van? 10 huizen om half 6-6 uur koken heeft hij meer last van.
Dat verhaaltje van parkeren op het net is denk ik leuk verzonnen door 1 of andere zeurkous die het zelf niet voor elkaar kreeg of ook stond te klagen over zwarte piet![]()
Dat parkeren help je de netbeheerder juist mee.
en welke andere zaken er dan mee spelen.
nu knip je het belangrijkste stukje er uit.Gizz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:36:
[...]
Dat laatste mag alleen als je de bloemkolen nodig hebt voor je bedrijfsvoering.
Van de 1500KWh die ik in 2015 verbruikt heb is echt niet 100% gebruikt om mijn installatie als elektriciteitsproducent aan de praat te houden. Dat is vrijwel allemaal opgegaan aan koken, tv-kijken, verlichting, wassen. Oftewel, dat koop je gewoon als consument en dan valt er niks af te trekken of BTW terug te vragen.
Wat je met de huidige salderingsregeling eigenlijk hebt is dat je alle elektriciteit die je als huishouden verbruikt mag behandelen als noodzakelijke aanschaf voor je bedrijf. En dat is natuurlijk niet zo
en lijkt het wel of je het niet begrepen hebt?
maar zo beter dan?
maar als bloemkolen verkoper, verkoop ik de bloemkolen voor 18ct.
en koop ik de bloemkolen weer terug voor 20ct.
tot zover bloemkolen, nu elektra, daar zit ook nog eens een 60% extra belasting op
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 03-01-2016 12:49 ]
Dat er op elektriciteit meer belasting zit dan alleen BTW? In de casus lijkt het mij irrelevant of ergens 21% belasting op zit of 80%. Als producent verkoop je en ontvang je geen belasting. Als consument koop je en moet je belasting betalen.migjes schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:40:
[...]
nu knip je het belangrijkste stukje er uit.
en lijkt het wel of je het niet begrepen hebt?
Vergelijk het bijvoorbeeld met sigaretten: daar zit naast BTW ook veel accijns op. Als sigarettenfabrikant zie ik daar niets van terug, dat gaat naar de staat. En als ik na het werk sigaretten voor mezelf ga kopen betaal ik BTW en accijns.
jep, en dan heb je voor pv de casus dat het gewoon niet meer te betalen is.Gizz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:51:
[...]
Dat er op elektriciteit meer belasting zit dan alleen BTW? In de casus lijkt het mij irrelevant of ergens 21% belasting op zit of 80%. Als producent verkoop je en ontvang je geen belasting. Als consument koop je en moet je belasting betalen.
Vergelijk het bijvoorbeeld met sigaretten: daar zit naast BTW ook veel accijns op. Als sigarettenfabrikant zie ik daar niets van terug, dat gaat naar de staat. En als ik na het werk sigaretten voor mezelf ga kopen betaal ik BTW en accijns.
het maakt de TVT gewoon een factor 3 tot 4 langer.
en zoals rol-co ook zegt, de stroom word niet opgeslagen, maar meteen gebruikt.
(met alle voordeeltjes voor de netbeheerder die ze er gratis bij krijgen ook.)
met bloemkool heb je een opslag nodig en dat moet betaalt worden.
dus winst voor de supermarkt is normaal.
voor elektra word het niet opgeslagen, maar meteen door de buren gebruikt.
(en voor de kabels betalen we apart op de rekening)
het verhaal gaat dus eigenlijk alleen maar over wat te doen met het deel "energie belasting" 0,1007 €/kWh ex BTW.
en het deel Opslag Duurzame Energie 0,0056 €/kWh ex BTW
stroom zelf kost maar 0,0558€/kWh ex BTW,
en 0.0675 €/kWh inc BTW
maar je rekent wel 0,1961 €/kWh inc BTW af met de leverancier.
(pas op, ik pas zo de prijzen even aan, moet ik ook opzoeken.
even een paar prijsje opgezocht.
niet een speciaal goedkope leverancier, maar wel met de nieuwe regels zins 1-1-2016.
dus inc wijzigingen van Wibes ex die van Kamp.)
edit:
je hebt dan ook nog stukje heffings-korting, maar dat heeft niks met pv te maken, maar met rechten van de mens.
toevallig komt het wel leuk uit voor pv bezitters, het brengt de jaar getallen wel op een zeer leuk niveau.
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 03-01-2016 13:29 ]
Bedankt voor de Inhoudelijke reacties, altijd fijn. Ik volg je redenatie migjes, maar volgens mij heb ik ook nog rekening te houden met een minimum aantal optimizers in een string. Dus of ik er nu 9, of 10 heb, ik zit altijd nog onder het minimum van 13 optimizers voor een 3-fase omvormer. En ik kan het niet helemaal precies vinden, maar volgens mij tellen 2x 9 optimizers parallel niet dubbel..migjes schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:48:
[...]
maar als ik naar jouw situatie kijk is 36X een SF een optie?
dan kun je 2x 9x p405 met 2x SF maken?
dan heb je vrij wel alle marge van de p405 over voor de schaduw die je soms hebt.
Dus mijn eerste ingeving is toch om een lange string te maken van 18 optimizers (x2 = 36 SF). Dat betekent een gemiddelde uitgangsspanning van 750/18 = 42 volt, dus moet er behoorlijk omlaag worden geconverteerd. Mijn hoop is dus dat dat redelijk efficient kan, mits de ingangsstroom maar hoog genoeg nog. Ik zie datzelfde effect een beetje in de zomer bij de 2 optimizers die 1 paneel hebben. Het vermogen van 1 zo'n paneel is dan ruim voldoende om gewoon (weliswaar voor de helft) mee te doen met de rest van de string. Met strakjes alle optimizers geschakeld op 2 panelen parallel, en een langere string hoop ik dat de omvormer dus langere aan kan blijven. Overigens zit ik met 18 optimizers nog steeds dichter bij het minimum van 13 dan bij het maximum van 50! (dus blijkbaar is ook de conversie van 82V naar 750/50=15V nog best efficient)
Dan nog is de vraag, wat is het verschil van een kwartiertje vroeger aan en een kwartiertje later uit op jaarbasis? (0.1 kWh, 1? 10? 20?)
Ga eens uit van salderen met 15 jaar garantie (verlaagd tarief heeft sinds 1 januari, 15j geen EB aan zekerheid), flink wat huishoudens zullen dan PV nemen (300-500MWp/j), dan is niet EB het echte struikelblok maar de groei op het laagspanningsnet (LS-net)
Want de huidige netwerk scenario's gaan uit van voornamelijk groei op middenspanningsnet (MS-net) voor PV en niet LS-net waar de prognose maar ca 4 GWp voor 2030 zijn (verkeerde partijen aan de overlegtafel), waar wel alle huishoudens opzitten die nog best wat potentiële dakruimte hebben bij juiste incentive
Variabel tarief wordt dan verplicht versnelt ingevoerd en dit kan ook gewoon ook met behoud van salderen alleen heeft het wel forse gevolgen voor de PV-bezitter onder de streep
[Voor die bloemkolen aan de supermarkt, het marktmodel voor de keten implodeert als niet tenminste 90% van die bloemkolen via de groothandel gaan.]
Er zijn nu al regio's in NL met een spanningsverhoging voor extra capaciteit omdat MS/LS-net eigenlijk verzwaart moet worden (Enexis moest na de eerste 1500 schaderegeling aardbeving uitkeringen voor verduurzaming in Groningen al gaan verzwaren), dan kan je vasthouden aan salderen (wel een makkelijk, effectief en simpele methode, maar we moeten verder dan 1-2 jaar kijken), maar dan gaan alleen maar de netwerkkosten omhoog zonder inzetten op een echt stabiel markt/netwerksysteem waar ook de prosumer op LS-net vrije-toegang toe heeft
Bijv door in de zomer zijn PV-overschot te verkopen in de community en in de winter windstroom/micro-WKK inkopen of uit eigen (aandeel in een) windmolen wat een enkele nu al doet voor de winterdip , maar het systeem moet wel rekening houden met de mogelijkheid dat grootste gedeelte van opwek voor de energieneutrale woning ook weleens op LS-net kan plaats vinden, ipv voornamelijk top-down benadering van de netwerkbeheerder en E-leverancier nu
Want de huidige netwerk scenario's gaan uit van voornamelijk groei op middenspanningsnet (MS-net) voor PV en niet LS-net waar de prognose maar ca 4 GWp voor 2030 zijn (verkeerde partijen aan de overlegtafel), waar wel alle huishoudens opzitten die nog best wat potentiële dakruimte hebben bij juiste incentive
Variabel tarief wordt dan verplicht versnelt ingevoerd en dit kan ook gewoon ook met behoud van salderen alleen heeft het wel forse gevolgen voor de PV-bezitter onder de streep
[Voor die bloemkolen aan de supermarkt, het marktmodel voor de keten implodeert als niet tenminste 90% van die bloemkolen via de groothandel gaan.]
Er zijn nu al regio's in NL met een spanningsverhoging voor extra capaciteit omdat MS/LS-net eigenlijk verzwaart moet worden (Enexis moest na de eerste 1500 schaderegeling aardbeving uitkeringen voor verduurzaming in Groningen al gaan verzwaren), dan kan je vasthouden aan salderen (wel een makkelijk, effectief en simpele methode, maar we moeten verder dan 1-2 jaar kijken), maar dan gaan alleen maar de netwerkkosten omhoog zonder inzetten op een echt stabiel markt/netwerksysteem waar ook de prosumer op LS-net vrije-toegang toe heeft
Bijv door in de zomer zijn PV-overschot te verkopen in de community en in de winter windstroom/micro-WKK inkopen of uit eigen (aandeel in een) windmolen wat een enkele nu al doet voor de winterdip , maar het systeem moet wel rekening houden met de mogelijkheid dat grootste gedeelte van opwek voor de energieneutrale woning ook weleens op LS-net kan plaats vinden, ipv voornamelijk top-down benadering van de netwerkbeheerder en E-leverancier nu
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Domba
Je laat het klinken of huishoudens geen pv nemen ivm de dreigende saldeer regel/afschaffing, wat nog helemaal niet zeker is en is wat ik om me heen hoor niet de voornaamste reden.
1) duur ( tvt duurt te lang)
2) geen dak voor
3) niet nodig (stroom word alleen goedkoper)
Je laat het klinken of huishoudens geen pv nemen ivm de dreigende saldeer regel/afschaffing, wat nog helemaal niet zeker is en is wat ik om me heen hoor niet de voornaamste reden.
2) geen dak voor
Deels hoor ik het zelfde maar ook die moeite hebben met de onzekerheid, horizon van 1 jaar zoals nu (jaarlijks belastingplan en geen FIT)Rol-Co schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:10:
@Domba
2) geen dak voor
Kijk eens rapportage nationale energie verkenning 2014 en 2015, iets van 2-3GWp minder in 2023 na Min Kamp in juli 2014 begon over herevaluatie salderen en nog eens 2,3Gwp onder voorbehoud dat salderen niet in 2017 wordt afgeschaft.
Netverzwaring is niet iets specifiek voor PV alleen was deze eerder binnen bereik voor huishoudens dan warmtepomp en EV die meer gaat vragen van LS-net dan PV.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.