Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand enig idee hoe je het beste een mc3 kabel kunt vervangen naar mc4? is er nog iets waar ik op moet letten? wat zijn goede mc4 tangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Gewoon stekker eraf knippen en mc4 stekker erop zetten.
Ik heb zelf deze gekocht met nog wat extra bekken. Zit als een huis.
http://www.aliexpress.com...s-LS-2546B/826916423.html
Moet je wel een beetje geduld hebben want de post uit China is niet zo snel.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:36:
ik hoef die sf niet tenzij ze waarmaken wat ze claimen, dan zou ik euim 1400kWh/kWp scoren,
en dat zie ik nergens.
ze zouden het goed doen bij wamte is hetzelfde verhaal als een warmtepomp bij -10c
het aantal dagen in nederland dat dat voorkomt is nagenoeg 0/
en aan de kust is het dus al nooit warm.....en swinters ook al niet zo koud.
een grote hype, trap er niet in.
Ik snap je probleem niet. Ze zijn niet echt duurder. Zeker niet als je toch ruimte genoeg hebt. (Ik had de 145 voor ca. 68ct/wp )
De stringspanning is beter.
En ze zijn best mooi.
Ze schijnen ook nog eens duurzamer geproduceerd te kunnen worden.

Dat ze dan mogelijk nog wat beter zijn dan op de sticker staat is dan toch leuk?

Edit: en het hoeft natuurlijk niet +25 graden buiten te zijn voordat ze profiteren van de betere tempetatuurcoefficient.
Als het 15 graden is buiten kunnen ze al flink warm worden, zeker als het niet zo hard waait.

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 09-05-2015 06:58 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:32:
[...]

Ja leuk, als je panelen systematisch lager inschaalt dan dat ze werkelijk zijn, dan heb je een goed rendement in kWh/kWp. Hoe was het ook alweer, +10% meer? Een 170 Wp is dus eigenlijk een 187 Wp paneel.
In kWp/m2 scheelt het niet veel met poly/mono's.

Als de kleine SF mooi op je dak passen, moet je het zeker niet laten. Maar om nu te claimen dat SF beter is dan poly/mono's vind ik te kort door de bocht... (oke, ze zijn wel mooier. dat dan weer wel..)
Lager inschaalt ?
Was het niet zo dat alle panelen getest worden op 1000 per m2 bij 25 graden om te bepalen hoeveel Watt ze zijn? En je hebt toch de flash data?
Dus hoe en waarom zouden ze lager inschalen?
Het is veel waarschijnlijker dat andere merken met mono en poly panelen de boel een beetje flessen door een 267 paneel iets hoger te waarderen zodat hij nog net in een 270 serie valt, lager klinkt wat vreemd.

Het voordeel en meer opbrengst in het jaar komt gewoon omdat ze met warmte nog rond STC halen terwijl er van een set mono's bijvoorbeeld nog maar 2/3 vermogen over blijft.
Aan de kust heb je dus geen voordeel met SF omdat daar altijd een windje staat en dus dat verschil kleiner is.
Woon je in het binnenland in een woonwijk is het een leuke optie om te overwegen, het is niet duurder, ( rond 100,- per paneel 170Wp) wel mooier + het vermogen blijft er goed op in de zomer zoals iedereen verwacht die panelen koopt. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

NovapaX schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 06:46:
Gewoon stekker eraf knippen en mc4 stekker erop zetten.
Ik heb zelf deze gekocht met nog wat extra bekken. Zit als een huis.
http://www.aliexpress.com...s-LS-2546B/826916423.html
Moet je wel een beetje geduld hebben want de post uit China is niet zo snel.
O-) Daar heb ik hem ook gekocht... :9
Werkt perfect.
Is ook geen hogere wiskunde zo een MC4 tang lijkt me.

Ik heb deze...
http://www.aliexpress.com...0mm2-Free/1962453959.html

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 09-05-2015 09:20 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 07:48:
[...]

Lager inschaalt ?
Was het niet zo dat alle panelen getest worden op 1000 per m2 bij 25 graden om te bepalen hoeveel Watt ze zijn? En je hebt toch de flash data?
Dus hoe en waarom zouden ze lager inschalen?
Het is veel waarschijnlijker dat andere merken met mono en poly panelen de boel een beetje flessen door een 267 paneel iets hoger te waarderen zodat hij nog net in een 270 serie valt, lager klinkt wat vreemd.

Het voordeel en meer opbrengst in het jaar komt gewoon omdat ze met warmte nog rond STC halen terwijl er van een set mono's bijvoorbeeld nog maar 2/3 vermogen over blijft.
Aan de kust heb je dus geen voordeel met SF omdat daar altijd een windje staat en dus dat verschil kleiner is.
Woon je in het binnenland in een woonwijk is het een leuke optie om te overwegen, het is niet duurder, ( rond 100,- per paneel 170Wp) wel mooier + het vermogen blijft er goed op in de zomer zoals iedereen verwacht die panelen koopt. :)
het is niet het inschalen zelf, maar het cel rendement is gewoon belabberd waardoor je maar een erg lage totaal Wp krijgt per paneel ;)

en als het probleem is dat mono zo ver zakt, dan hang je toch gewoon 25% meer Wp aan de omvormer.
wat ook toevallig het aantal meer Wp is van een mono panel ;)
(op passen met noct dat word aangegeven met 800w/m2 en geen 1000W/m2.
als je die er uit rekent is het geen 2/3 meer. ;) )

niet vergeten dat SF ook een noct heeft van rond de 130W. ;)
warmte heeft wel degelijk invloed op sf zij dat het iets minder is.
is wel mooi dat het van 170W naar 130W gaat, maar mono gaat van 210W naar 130W in +/- de zelfde m2.
(in STC en NOCT waardes ;) )

sf blijft een mooi paneel, maar niet speciaal.
leuke opstellingen mee te verzinnen, en soms is het perfect voor het dak wat je hebt.

blijft alleen nog prijs over, maar dat is een gevaarlijk moeras.
de meeste fabrikanten/importeurs/leveranciers die weten wel waar ze het moeten inschalen.
in 99% van de gevallen is hoe goedkoper de minder de kwaliteit.
(en prijs word extra gevaarlijk als je b.v. een plat dak hebt, materiaal dat je dan nodig hebt tikt aardig aan op de totaal prijs)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:44:
[...]

Ja dat word steeds geroepen maar op mijn dak van 1m40 hoog en 5m40 breed past meer aan SF dan gewoon, mag ik dat dan ook rekenen.

Gewoon een grote schuur, 3000Wp mono en 3000Wp aan SF , dan heeft de SF gewoon meer opbrengst.....ruim.

Solarxx doet bijna 3500kWh met 3060Wp, en cyclo-big het zelfde of er zelfs nog iets overheen.
"Gewoon een grote schuur, 3000Wp mono en 3000Wp aan SF , dan heeft de SF gewoon meer opbrengst.....ruim. "

Maar wat blijft is dat een "SF" installatie meer ruimte in beslag neemt dan de huldige mono panelen
met vergelijkbaar Wp stikker vermogen en bij de specificatie van η gaat het nog steeds om watt/m².

Een ander verhaal kan het worden als je gaat schermen met opbrengst per, op het dak gegooide Euro
maar dan geld de kwaliteit of η niet meer maar wordt het een kosten / baten aanduiding wat ook weer
in financieel rendement is weer te geven. ( bang 4 bucks ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:16:
[...]

"Gewoon een grote schuur, 3000Wp mono en 3000Wp aan SF , dan heeft de SF gewoon meer opbrengst.....ruim. "

Maar wat blijft is dat een "SF" installatie meer ruimte in beslag neemt dan de huldige mono panelen
met vergelijkbaar Wp stikker vermogen en bij de specificatie van η gaat het nog steeds om watt/m².

Een ander verhaal kan het worden als je gaat schermen met opbrengst per, op het dak gegooide Euro
maar dan geld de kwaliteit of η niet meer maar wordt het een kosten / baten aanduiding wat ook weer
in financieel rendement is weer te geven. ( bing 4 bucks ).
Meer ruimte klopt indien het op die schuur is, op de Nederlandse huizen daken lijkt een 1m25 paneel beter te passen als 1m65 .
Financieel maakt het ook uit, je koopt 2Sf panelen voor 1 yingli panda 275-280 inderdaad.

Als ik mijn zuid dak bekijk die strak vol ligt met mono krijg ik daar in dezelfde ruimte 18 panelen Sf op dus is 40Wp minder dan nu maar er komt dan wel meer opbrengst af, met 1m65 panelen krijg ik er nog geen eens 3000Wp op, dus dan kan je wel zeggen dat er 25% meer op moet migjes..... :|

Noct word zowel van yingli en SF op 800W/m2 gemeten dus dat blijft gelijk alleen zakken de yingli 3% bij 200W/m2 en de SF 2%
Maakt ook allemaal niet uit, het lijkt me achter de komma geneuzel, ik kijk al een jaar lang naar diverse SF systemen in nederland en i.m.h.o is een Cis paneel beter in de richting zoals een zonnepaneel ooit bedoeld was dan mono of poly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
zeegerd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:16:
[...]

Bedankt; en wat is de laagste MPPT-spanning van je omvormer? Ik ben vnl geïnteresseerd wat het verlies zal zijn bij (best continu) zulke lage spanningen. Anders waag ik maar een mail aan Omnik.

By the way, op de datasheets staat een onderscheid tussen
Operating MPPT Voltage Range (bijv 120-450V) en
MPPT Voltage Range at Nominal Power (bijv 150-450V).

Verschil is me niet geheel duidelijk. Nominal power = max vermogen van de omvormer? Hoe uit te leggen?

Zie bijv via http://estg-zonnepanelen....sol-1k-1.5k-2k-TL2-EN.pdf
In theorie doet de ULX 5.4, dus volgens datablad,
Nominal Voltage DC 310 V
MPP voltage range - nominal power 180-350 V
Turn on voltage DC 125 V
Turn off voltage DC 100 V
Max current DC 10 A per string / tracker ( 3 )

Wat ik dus vaak zie dat als een string beneden de minimale mpp spanning komt, deze nog wel
wordt bij geregeld in U ( V ) en I (A) verhouding om nog een stabiel vermogen af te geven
wat voor uitwerking dat heeft op het rendement, geen idee, maar die string valt dan nog lang niet uit
tenzij dat deze beneden de 100V komt, maar dat heb in nog nooit gezien. ( wel als de zon ondergaat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:47:
[...]

Meer ruimte klopt indien het op die schuur is, op de Nederlandse huizen daken lijkt een 1m25 paneel beter te passen als 1m65 .
Financieel maakt het ook uit, je koopt 2Sf panelen voor 1 yingli panda 275-280 inderdaad.

Als ik mijn zuid dak bekijk die strak vol ligt met mono krijg ik daar in dezelfde ruimte 18 panelen Sf op dus is 40Wp minder dan nu maar er komt dan wel meer opbrengst af, met 1m65 panelen krijg ik er nog geen eens 3000Wp op, dus dan kan je wel zeggen dat er 25% meer op moet migjes..... :|

Noct word zowel van yingli en SF op 800W/m2 gemeten dus dat blijft gelijk alleen zakken de yingli 3% bij 200W/m2 en de SF 2%
Maakt ook allemaal niet uit, het lijkt me achter de komma geneuzel, ik kijk al een jaar lang naar diverse SF systemen in nederland en i.m.h.o is een Cis paneel beter in de richting zoals een zonnepaneel ooit bedoeld was dan mono of poly.
Ben tevreden met je dialoog, anders ging ik nog wel even "matten" met die 150 watters mono panelen
maat, 148 x 66 cm die ik in m,n installatie toepas, om jou bewering SF past in Nederland beter, enz
omzeep te helpen. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:47:
[...]

ik koop een panda of een sf paneel voor ongeveer de zelfde €/Wp 2x sf is echt een stukje duurder als 1x een panda.
(oke dit is een voordeeltje voor sf ;) )
maar panda is niet de goedkoopste.

maar wel vreemd dat er nog geen 3000Wp op jouw dak past aan mono.
terwijl er in je onderschrift toch echt 31X100Wp staat en dat is toch mono, lol

als ik naar mijn eigen west dak kijk, kan ik daar 12x 170Wp sf op hangen of 10X 6" cellen mono.
dat zou 2040Wp Sf zijn tegen over 2500Wp tot 3000W mono.
het is maar net de situatie wat toevallig past.

natuurlijk zijn beide noct waardes bij 800W/m2, maar jij was een 1000W/m2 aan het vergelijken met een 800W/m2, en dat moet je niet doen.

je schrijft het steeds naar jouw situatie en jouw voordeel en rond alles af naar jouw gedachten.
het mag, geen probleem, maar creëer geen blinde vlek voor je zelf.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:42:
[...]

ik koop een panda of een sf paneel voor ongeveer de zelfde €/Wp 2x sf is echt een stukje duurder als 1x een panda.
Maar kwalitatief op het zelfde niveau, ik wil geen wangjang met SF vergelijken namelijk.
Ik zei geen mono maar 1m 65 paneelmaat, wel goed lezen he :)
als ik naar mijn eigen west dak kijk, kan ik daar 12x 170Wp sf op hangen of 10X 6" cellen mono.
dat zou 2040Wp Sf zijn tegen over 2500Wp tot 3000W mono.
het is maar net de situatie wat toevallig past.
Serieus? Komt 1m65 beter uit dan 1m25? Breedte van huizen zijn vaak ronde getallen, 5m50 - 6 m enz.
natuurlijk zijn beide noct waardes bij 800W/m2, maar jij was een 1000W/m2 aan het vergelijken met een 800W/m2, en dat moet je niet doen.
Deed ik niet, ik had het over flashdata die bij 1000W/m2 is voor alle panelen (standaard)
je schrijft het steeds naar jouw situatie en jouw voordeel en rond alles af naar jouw gedachten.
het mag, geen probleem, maar creëer geen blinde vlek voor je zelf.
Het zal situatie afhankelijk zijn inderdaad, echter als ik pvoutput tweakers lijst bekijk staan er een paar honderd setjes onder me in jaar opbrengst en geen 1 sf systeem, die staan allemaal ruim boven. Dus geen blinde vlek, het is mooiere techniek ondanks de slechtere cel efficientie.
Als pv fan is er ook niets mooier om te zien dat ze niet zo ver in elkaar zakken kwa vermogen in de zomer. 22,5 kWh uit 3060 Wp (geen kust) op een zonnige dag vind ik super!

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 13:15:
[...]

Het zal situatie afhankelijk zijn inderdaad, echter als ik pvoutput tweakers lijst bekijk staan er een paar honderd setjes onder me in jaar opbrengst en geen 1 sf systeem, die staan allemaal ruim boven. Dus geen blinde vlek, het is mooiere techniek ondanks de slechtere cel efficientie.
Als pv fan is er ook niets mooier om te zien dat ze niet zo ver in elkaar zakken kwa vermogen in de zomer. 22,5 kWh uit 3060 Wp (geen kust) op een zonnige dag vind ik super!
Daarom vind ik kWh/m2 een betere vergelijking en dan is SF niet beter dan een mono of poly paneel. Ik doe zowiezo niet mee met de Wh/Wp race, maar ga voor de echte kWh... (met schaduw van de buren op ZO en een set op NW heb ik ook niet veel keuze.)

[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 09-05-2015 16:34 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 09:18:
[...]

O-) Daar heb ik hem ook gekocht... :9
Werkt perfect.
Is ook geen hogere wiskunde zo een MC4 tang lijkt me.

Ik heb deze...
http://www.aliexpress.com...0mm2-Free/1962453959.html
dat is ook zo maar simpele dingen vragen nog wel enige kennis en evt haken en ogen zo moet de vervangende mc4 stekker er goed opgezet worden. heb zojuist mijn yeti getest en wat blijkt zet 2watt doordat het paneel net een cm of 10-14 8)7 te hoog.rand van het kozijn blokkeert alle rijen.vandaag buiten zon 50watt.dus dat gaat weer zoeken worden naar een kleiner paneel. dus de Sharp paneeltjes gaan op een soladin600 als afdak.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in wh/wp/m2 bestaat een testlijstje van stichting zonnestroom al sinds 2011
dan komen suntech ldk sunpowers kingsuns en chinalands in voor, en ook wat yingli types.
bang voor the buck en wh/m2 boven de 180wh/m2 kun je daar vinden.
helaas is de helft niet meer leverbaar in .nl
verder blinken de suntechs en chinalands uit in extreme cell efficiency.
(habbiebabbie volgens velen ughe ughe lekker doorklappen in je eigen nadeel)
allemaal mono overigens, thin film komt er ook in voor, maar niet echt voor een leuke wh/m2/euro relatie.
sunpowers gaan zowat dubbel op voor sf

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2015 20:48 . Reden: een shitload kWh op de meter dat telt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kogel door de kerk,De vierde set hoop ik tussen nu en 1 maand te plaatsen.
Ik wil denk ik wel weer een AEG logger PV 4800 plaatsen,Maar heb mijn twijfels over de panelen die ik ga toepassen.Of weer de zelfde panelen als de vorige 3 sets,of toch gaan voor de SF panelen.
Set komt op plat dak,Maar ik denk dat het niet meer kan worden als circa 4000 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:42:
[...]

als je dan nagaat dat de lg monoX of wat betere high end yingli je 10-11 of 12 panelen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:33:
[...]

als je dan nagaat dat de lg monoX of wat betere high end yingli je 10-11 of 12 panelen nodig hebt.
Die zijn ook 120x55 cm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:43:
[...]

Die zijn ook 120x55 cm ?
nee die zijn 160 bij 100.
120x55 150?wp per m2
160x100 190?wp per m2 en dan halen de monox zon 5% meer dan de sticker wp.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:13:
Kogel door de kerk,De vierde set hoop ik tussen nu en 1 maand te plaatsen.
Ik wil denk ik wel weer een AEG logger PV 4800 plaatsen,Maar heb mijn twijfels over de panelen die ik ga toepassen.Of weer de zelfde panelen als de vorige 3 sets,of toch gaan voor de SF panelen.
Set komt op plat dak,Maar ik denk dat het niet meer kan worden als circa 4000 Wp.
variatie is toch wel leuk. ik hoop uiteindelijk 4 verschillende soorten panelen(Yingli all black op zuiddak-huis), Sf of tsmc-op noord-schuurtje - blokhut) te hebben liggen. ik zit toch even te kijken qua omvormer. hoe zit dat met de se5000 kan je hier p405 en p300 in twee afzonderlijke strings zetten? iemand die dat hier heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvanegmond
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09-2022
Ok, ik merk dat ik een absolute zonnepaneelrookie ben. Misschien wil iemand mij echt de basis in simpele bewoording uitleggen. Ik heb een sinds kort zonnepanelen 'gekregen'. Bij een nieuwe woning. Ze liggen op het schuurtje en de omvormer loopt via een stopcontact met piekbeveiliging op de kabel, die ook stroom levert aan de schuur, en via de tuin naar een stroomgroep in de meterkast. Nu is men 'vergeten' de connectie in de meterkast in een lasdoos te maken. Geen stroom in de schuur dus. In mijn simpelheid denk ik dan dat er toch stroom in de schuur moet zitten, bij een volle zon, want de zonnecellen leveren toch via de omvormer gewoon 220? Een spanningmeter (schroevendraaiertje) slaat er ook niet op uit. Nou, als iemand me even wil bijpraten.., Ik heb echt gezocht, maar er staat zoveel met name technische informatie, ik kon dit onderwerp niet vinden. Vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:39
Arjanvanegmond schreef op zondag 10 mei 2015 @ 08:57:
Ok, ik merk dat ik een absolute zonnepaneelrookie ben. Misschien wil iemand mij echt de basis in simpele bewoording uitleggen. Ik heb een sinds kort zonnepanelen 'gekregen'. Bij een nieuwe woning. Ze liggen op het schuurtje en de omvormer loopt via een stopcontact met piekbeveiliging op de kabel, die ook stroom levert aan de schuur, en via de tuin naar een stroomgroep in de meterkast. Nu is men 'vergeten' de connectie in de meterkast in een lasdoos te maken. Geen stroom in de schuur dus. In mijn simpelheid denk ik dan dat er toch stroom in de schuur moet zitten, bij een volle zon, want de zonnecellen leveren toch via de omvormer gewoon 220? Een spanningmeter (schroevendraaiertje) slaat er ook niet op uit. Nou, als iemand me even wil bijpraten.., Ik heb echt gezocht, maar er staat zoveel met name technische informatie, ik kon dit onderwerp niet vinden. Vast bedankt.
De omvormer gaat pas aan als er 230V voeding vanuit het net is.
Zolang de kabel in de groepenkast niet aangesloten is zal de omvormer niet aan gaan en zullen de zonnepanelen niks opleveren.
Snel laten herstellen dus!

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Arjanvanegmond schreef op zondag 10 mei 2015 @ 08:57:
Grote kans dat er iets met de zonnestroom installatie is en ze daarom de connectie in de lasdoos verbroken hebben. Dus niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvanegmond
  • Laatst online: 10-09-2022
Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:06:
[...]

Grote kans dat er iets met de zonnestroom installatie is en ze daarom de connectie in de lasdoos verbroken hebben. Dus niet vergeten.
Ok, daar kan ik wat mee, Beiden bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 13:15:
[...]
Serieus? Komt 1m65 beter uit dan 1m25? Breedte van huizen zijn vaak ronde getallen, 5m50 - 6 m enz.
ja, ik krijg zelf nog niks beters verzonnen als 10x 1,65x1m.
(een combi met yingly panda's van verschillende maten kan ook, komt ongeveer op de zelfde Wp uit als lg neonx)
maar misschien zie jij iets?
of iemand anders die zin heeft om te rekenen?
kosten van de panelen boeit niet echt, maar sunpower is iets te duur (en kwam ook erg slecht uit op de mpp)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/dak-west.jpg
het huis is maar 4,25cm breed aan de voorkant, maar het schuine dak begint al een verdieping eerder.
achterkant is dan wel weer 6m breed.

mijn mpp kan tot de 600V, maar is maar 2000W.
onder dimensioneren, boeit niet, vervang volgend jaar de omvormer wel of het jaar daar op.
de mpp op oost heeft nu 10x190Wp, maar dat gaan er 14X190Wp worden in 2 stringen parallel.
5660Wp op de power-one PVI 3.0 >:)
dat is, en het presteert zeker lekker stabiel.
maar ik kijk liever naar het aantal kWh wat het dak oplevert per jaar.
als naar kWh/kWp of andere vergelijkings-methodes.
ik word afgerekend op aantal kWh per jaar en niet op kWh/kWp.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 10-05-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Vervolg Steca 500 met 600Wp SF

Alle 4 panelen nu parallel aangesloten.
Voor de omwisseling: 170V 2,38A = 405W DC / 383W AC
Na de omwisseling: 84,2V 4,99A = 420W DC / 387W AC

pvoutput geeft aan 10 minuten geen data te hebben gehad. De zon zal in die 10 minuten niet veel krachtiger zijn geworden.
Het verschil tussen DC en AC Watt lijkt wel aardig te kloppen met het rendement volgens specificatie.

De Steca zit nu echter wel op de maximale stroom.
Afwachten of het voltage nog gaat stijgen :X

Edit 12:55
87,6V en 4,97A = 435W DC / 399W AC
Tevens valt me op dat het voltage veel stabieler is. Achter de komma verspringt het voltage nog wel, maar dat is alles, terwijl toen het voltage steeds rond maximaal mppt zat het alle kanten op ging.

Edit 14:00
89,2V en 4,98A = 445W DC / 410W AC

[ Voor 23% gewijzigd door MichielFRL op 10-05-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op zondag 10 mei 2015 @ 11:24:
[...]

ja, ik krijg zelf nog niks beters verzonnen als 10x 1,65x1m.
(een combi met yingly panda's van verschillende maten kan ook, komt ongeveer op de zelfde Wp uit als lg neonx)
maar misschien zie jij iets?
Volgens mij kan er minstens 4x SF170 op een dan nog 15x TSMC165. Misschien dat er nog net 2 SF panelen onder de dakramen kunnen. Dat is toch al 3155 Wp, mogelijk 3495 Wp.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op zondag 10 mei 2015 @ 12:19:
[...]

Volgens mij kan er minstens 4x SF170 op een dan nog 15x TSMC165. Misschien dat er nog net 2 SF panelen onder de dakramen kunnen. Dat is toch al 3155 Wp, mogelijk 3495 Wp.
onder en tussen de dakramen kan ik met wat lood verbuigen wel een paar van deze panelen leggen.
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-100-euro-sunsolar/
maar TSMC gaat niet lukken. :-(
(heb er niet eens 2 volle dakpannen onder en tussen, en erg veel schaduw)

4x sf + 15x tmsc is wel een leuke optie.

maar met die schuine hoek worden het dan wel 13x tmsc panelen.
het is maar 442cm onder en dat zou max 6x66cm = 396cm (en dan nog een paar eind klemmen.).
7x66= 462 :? dit is krapjes, maar kan misschien net, het word snel smaller, maar onder de schoorsteen win ik weer een paar cm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:26
Ik help mijn vader in de keuze tussen een aantal offertes voor zonnepanelen. Hij heeft deze offertes gekregen:

Energiewonen.nl:
20 Panelen Solar Frontier 170 SF170-S1
Omvormer Solar Edge SE 3500 en 10 optimizers
Totale prijs: € 7.283,16

Zonneplan:
14 stuks 265 Wp All Black (3710 Wp)
Zeversolar TL3000 omvormer
Totale prijs: € 5.623,92

Twentezon:
24 x Solar Frontier zonnepanelen, type: 170-S
1 x Solar Frontier omvormer, type: SS-WR-3600
Totale prijs: € 5.029,00+€1300 arbeidsloon

Eco Pro
PV- systeem 16 BLACK - 4160 Wp
16 x AXITEC BLACK 260 Wp MONO - kristallijn zonnepaneel
1 x SolarEdge SE4000 omvormer + 16 x P300 Optimizer

Over de solar frontier hoor ik wel positieve verhalen, ook in dit topic. Over de zeversolar omvormer hoor ik minder positieve verhalen. De offerte van Zonneplan kan eventueel ook met een SMA-omvormer geinstalleerd worden. Het huidige verbruik is nu 3800 kwh/jaar maar dat zal afnemen als de laatste kinderen het huis uit zijn. Het dak is gericht op het zuiden, zonder schaduw, dus optimizers lijken mij niet nodig(?). Onze voorkeur gaat nu uit naar de offerte van Zonneplan, gebaseerd op de opbrengst, kosten en mogelijkheid van SMA.

Wat zijn jullie ideeën over bovenstaande offertes?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
manusjevanalles schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:03:

Twentezon:

Perfect op elkaar afgestemde set. Staat garant voor een mooie opbrengst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:08:
[...]

Perfect op elkaar afgestemde set. Staat garant voor een mooie opbrengst 8)
Eens
Gaat wel wat aftoppen maar brengt zeker de 3800kWh in het laatje, als je zeker weet dat je minder gaat verbruiken zou je nog voor de 3060Wp powerset kunnen gaan en wat geld in je zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:26
Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:13:
[...]

Eens
Gaat wel wat aftoppen maar brengt zeker de 3800kWh in het laatje, als je zeker weet dat je minder gaat verbruiken zou je nog voor de 3060Wp powerset kunnen gaan en wat geld in je zak houden.
Welke panelen bedoel je met 3060Wp powerset?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
manusjevanalles schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:17:
[...]

Welke panelen bedoel je met 3060Wp powerset?
De Solar Frontier PowerSet 3.6 heeft een
vermogen vanSolar Frontier PowerSet 3.570 kWh en daarmee bespaart u zo’n € 803,- per jaar. De PowerSet bevat de volgende, nauwkeurig op elkaar afgestemde, onderdelen:
◾21x Solar Frontier 170Wp zonnepanelen
◾1x Solar Frontier omvormer
◾Verbindingskabel en DC-kabel
◾MC4- en Y-stekkers

€3.624 incl. BTW

Hier staan de setjes: http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manusjevanalles schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:03:
Ik help mijn vader in de keuze tussen een aantal offertes voor zonnepanelen. Hij heeft deze offertes gekregen:

Energiewonen.nl:
20 Panelen Solar Frontier 170 SF170-S1
Omvormer Solar Edge SE 3500 en 10 optimizers
Totale prijs: € 7.283,16

Zonneplan:
14 stuks 265 Wp All Black (3710 Wp)
Zeversolar TL3000 omvormer
Totale prijs: € 5.623,92

Twentezon:

Eco Pro
PV- systeem 16 BLACK - 4160 Wp
16 x AXITEC BLACK 260 Wp MONO - kristallijn zonnepaneel
1 x SolarEdge SE4000 omvormer + 16 x P300 Optimizer

Over de solar frontier hoor ik wel positieve verhalen, ook in dit topic. Over de zeversolar omvormer hoor ik minder positieve verhalen. De offerte van Zonneplan kan eventueel ook met een SMA-omvormer geinstalleerd worden. Het huidige verbruik is nu 3800 kwh/jaar maar dat zal afnemen als de laatste kinderen het huis uit zijn. Het dak is gericht op het zuiden, zonder schaduw, dus optimizers lijken mij niet nodig(?). Onze voorkeur gaat nu uit naar de offerte van Zonneplan, gebaseerd op de opbrengst, kosten en mogelijkheid van SMA.

wat moet dat dan veel kosten sf 170 kost zon 136 euro per stuk(zo'n 2700 euro)
Solar edge se3500 1150 euro.
zo te lezen moet ik ook maar een zonnepanelenbedrijf beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

databeestje

Von PrutsHausen

Bevestigingsmateriaal a 30-40 euro per paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:38:
Bevestigingsmateriaal a 30-40 euro per paneel?
4450
yup met kabels en optimizers blijf je alsnog onder de 5500. 2000 voor het installeren. maar er zijn natuurlijk flink wat kosten die je als bedrijf maakt. maar denk als je met een elektrisch nissan env-200 busje naar je klant als zzper gaat je er flink wat van over kunt houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Omdat ik hier weinig las over de SolarEdge SE2200 even een korte post.

Ik heb deze sinds gisteren geinstalleerd met 5 x Canadian Solar CS6P 250Wp, 2x Yingli 250Wp 29b en 3x Yingli Panda 275Wp (totaal 2575Wp) op 10 graden betonvoeten recht op het zuiden en er kwam vandaag regelmatig 2300W aan de AC kant uit.

Ik had al ergens gelezen dat deze 2300W kan doen maar hierbij dus de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:04
Thijs8472 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:01:
SolarEdge doet DC/DC-conversie in de optimizer om een string van 350V te creeeren. Dus 10 panelen is 35V per paneel, 12 panelen is 29v per paneel, 14 panelen is 25v, you get the idea. Zie deze duidelijke PDF voor uitleg http://www.solaredge.us/f..._fixed_string_voltage.pdf
Aha helder!

Op de Soleredge SE4000 kunnen twee strings aangesloten worden. Wat ik nergens kan vinden, of de panelen ook in 1 string aangesloten kan worden of dat het op twee moet. Iemand hier ervaring mee?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:25:
[...]

De Solar Frontier PowerSet 3.6 heeft een
vermogen vanSolar Frontier PowerSet 3.570 kWh en daarmee bespaart u zo’n € 803,- per jaar. De PowerSet bevat de volgende, nauwkeurig op elkaar afgestemde, onderdelen:
◾21x Solar Frontier 170Wp zonnepanelen
◾1x Solar Frontier omvormer
◾Verbindingskabel en DC-kabel
◾MC4- en Y-stekkers

€3.624 incl. BTW

Hier staan de setjes: http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/
Ja inderdaad :) of zelfs de 3,1, dat levert ook tussen de 3200-3400 kWh op op jaarbasis op een zuid dak zonder schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Wimlem schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:34:
[...]

Aha helder!

Op de Soleredge SE4000 kunnen twee strings aangesloten worden. Wat ik nergens kan vinden, of de panelen ook in 1 string aangesloten kan worden of dat het op twee moet. Iemand hier ervaring mee?
Jawel, hier 2 strings van 10 panelen van 175 Wp. Een string had ook gekund.

Nadeel: De stroom in die ene string verdubbeld. (voor zover fysiek door optimisers mogelijk)
Het nadeel daarvan is dat de Cu verliezen in de string zijn 4 keer groter zijn. Twee strings dus, minimum is 8 optimisers. (Zelf heb ik het idee dat zo 1:1 omzetting het maximum rendement in de optimisers oplevert, iemand hier meer info over?

De SE 4000/22A alhier is voor de toekomst gekocht, lees opschalen PV :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 10-05-2015 21:37 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wimlem schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:34:
[...]

Aha helder!

Bedankt voor je informatie. erg nuttig en handig om te realiseren. ik zat al naar de se5000 te kijken maar dat is een 3 fase omvormer

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 08:04
Gasschuif schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:32:
[...]

Jawel, hier 2 strings van 10 panelen van 175 Wp. Een string had ook gekund.

Nadeel: De stroom in die ene string verdubbeld. (voor zover fysiek door optimisers mogelijk)
Het nadeel daarvan is dat de Cu verliezen in de string zijn 4 keer groter zijn. Twee strings dus, minimum is 8 optimisers. (Zelf heb ik het idee dat zo 1:1 omzetting het maximum rendement in de optimisers oplevert, iemand hier meer info over?

De SE 4000/22A alhier is voor de toekomst gekocht, lees opschalen PV :)
Hier hetzelfde. Heb de se4000 met 18 optimizers (16* 190 Wp + 2 x 250) en in de toekomst nog ruimte voor nieuwe panelen.

Maar 1 string zou het makkelijkst zijn om aan te sluiten, maar ik vind er dus nergens info over.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wimlem schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:59:
[...]

Hier hetzelfde. Heb de se4000 met 18 optimizers (16* 190 Wp + 2 x 250) en in de toekomst nog ruimte voor nieuwe panelen.

Maar 1 string zou het makkelijkst zijn om aan te sluiten, maar ik vind er dus nergens info over.
ik vraag mij dus af als er 2 strings op kunnen dan zou in theorie gemixed (p405 en p300/p350) kunnen worden. Juist? heb zitten te denken om 2 omvormers (andere merk omvormer )1 voor noord en 1 voor zuid maar qua logging en uitbreiding erg lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:47:
Bedankt voor je informatie. erg nuttig en handig om te realiseren. ik zat al naar de se5000 te kijken maar dat is een 3 fase omvormer
Er zit daar een subtiel verschil in. De SE5000 is een enkelfase omvormer, de SE5k is een driefasen omvormer.
(let even op: bij een 3x25A aansluiting zou ik geen SE5000 aanschaffen...)
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:01:
ik vraag mij dus af als er 2 strings op kunnen dan zou in theorie gemixed (p405 en p300/p350) kunnen worden. Juist? heb zitten te denken om 2 omvormers (andere merk omvormer )1 voor noord en 1 voor zuid maar qua logging en uitbreiding erg lastig.
Je kunt P405 en P300/350 niet mixen in dezelfde string. Als je ze allebei in een eigen string opneemt dan gaat dat gewoon goed. Staat ergens eerder in dit topic (Deel 4) ook al vermeld, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

richardt schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:21:
[...]

Er zit daar een subtiel verschil in. De SE5000 is een enkelfase omvormer, de SE5k is een driefasen omvormer.
(let even op: bij een 3x25A aansluiting zou ik geen SE5000 aanschaffen...)

[...]

Je kunt P405 en P300/350 niet mixen in dezelfde string. Als je ze allebei in een eigen string opneemt dan gaat dat gewoon goed. Staat ergens eerder in dit topic (Deel 4) ook al vermeld, geloof ik.
ja dat bedoel ik dus ook 1 string p405 2de string p300.nog wel even door sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb een zekeringkastje met drie automaten geplaatst. Alleen hoe de aardedraad ?
Mag ik los in het kastje met een lasklem de aarde doorverbinden naar de omvormers?

[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 11-05-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Weet iemand hoe het zit met het aarden van de TSMC panelen? Schijnbaar klunnen die niet met trafoloze omvormers omgaan, maar dat lijkt me vreemd aangezien vrijwel alle omvormers tegenwoordig zonder trafo zijn. Ik kan wel de data sheets vinden van deze panelen, maar geen installatie handleiding.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Trebbors schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:49:
Ik heb een zekeringkastje met drie automaten geplaatst. Alleen hoe de aardedraad ?
Mag ik los in het kastje met een lasklem de aarde doorverbinden naar de omvormers?
Normaal gesproken zit er in het kastje een stip voor de aard aansluitingen. Maar een las klem kan ook. Als ze maar netjes in "ster" zijn aangesloten.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

WoudseHoeve schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:49:
[...]

Normaal gesproken zit er in het kastje een stip voor de aard aansluitingen. Maar een las klem kan ook. Als ze maar netjes in "ster" zijn aangesloten.
Heb je toevallig ergens een foto van zo'n stip?
Ik kan er geen vinden. Misschien kijk ik niet goed.

Vanuit de lasklem met daarop de omvormers gaat het dan rechtstreeks naar de meterkast en zo richting de aardepen. Ster genoeg? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Trebbors op 11-05-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Trebbors schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:57:
[...]
Heb je toevallig ergens een foto van zo'n stip?
Ik kan er geen vinden. Misschien kijk ik niet goed.

Vanuit de lasklem met daarop de omvormers gaat het dan rechtstreeks naar de meterkast en zo richting de aardepen. Ster genoeg? :)
Nou vooruit dan maar .... :)
BTW je omvormers zullen denk ik niet opstarten zonder goede aarde.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik zie op marktplaats dat er redelijk wat aanbieders zijn van Sharp panelen. Gaan meestal voor 60 euro per stuk a 150Wp (er zijn ook 160Wp versies etc).

Waarom worden deze zoveel aangeboden en is er een reden om ze niet te nemen?
Het lijkt mij vrij goedkoop, dat ik me afvraag waarom ze niet allemaal al weg zijn, maar het zal wel een gigantische partij zijn geweest?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vermoed omdat het nu aardig betaaldbaar is omze te vervangen door merk x 270wp bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:33:
Ik zie op marktplaats dat er redelijk wat aanbieders zijn van Sharp panelen. Gaan meestal voor 60 euro per stuk a 150Wp (er zijn ook 160Wp versies etc).

Het lijkt mij vrij goedkoop, dat ik me afvraag waarom ze niet allemaal al weg zijn, maar het zal wel een gigantische partij zijn geweest?
ik heb zojuist twee stuks panelen overgenomen voor 60 euro(per stuk) uit hellendoorn. je moet niet vergeten dat er mc3 stekkers opzitten. qua wattpiek m2 kan je beter wat nieuwere kopen. De aanbieder zegt dat ze uit 2010 komen maar na een flink wat research op google blijkt dat die panelen tot 2005 zijn gemaakt.de persoon heeft type nummer ook niet op de foto. des te meer panelen je hebt des te hoger de kans is dat er eentje tussen zit die flink minder qua wattage geeft. op een stringomvormer werkt hij net zo goed als de zwakste schakel.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan het vuil achterop sommige panelen... lijken me ze deels gebruikt.
Wil je dat ook al is het die prijs...
Dde panelen zijn bijna net zo groot als bijv 250W panelen.... dus je hebt flink wat meer m2 nodig.... voor hetzelfde vermogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:16:
[...]

Aan het vuil achterop sommige panelen... lijken me ze deels gebruikt.
Wil je dat ook al is het die prijs...
Dde panelen zijn bijna net zo groot als bijv 250W panelen.... dus je hebt flink wat meer m2 nodig.... voor hetzelfde vermogen.
het is leuk om er mee te experimenteren en kijken wat ze doen. maar de panelen zijn 130 bij 100(160wp)vermoed 2005. tegenwoordig(2013) in de 200watt range bij bijv yingli. dat houd in dat je dus 25% meer moet bedekken wil je dezelfde hoeveelheid wp hebben,

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, tot 2005 en minder Wp per m2. Dat is duidelijk, en ook in de lijn van wat ik zelf had verwacht/bedacht.

Daar kan ik wel mee leven denk ik. Ik wil in de tuin een afdakje gaan maken, en toen dacht, waarom niet meteen van zonnepanelen? Als ze zo betaalbaar zijn tweedehands. Ik zou mooiere zwarte kunnen bedenken, wellicht lukt het om Mono panelen van die Sharps te kopen.
Voor het afdakje is het denk ik wel acceptabel, de Sharp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
Onlangs vroeg ik advies voor een evt. uitbreiding van mijn PV installatie (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44118831). Inmiddels heb ik op basis het advies mijn zoektocht uitgebreid naar panelen met 6" cellen met een soortgelijk WP's per cell.

Nu kijk ik naar mijn omvormer (op dit moment de Soladin 600). Kan ik deze al vervangen voor de OMNIK 1.0K TL? Ik lees in de specificaties dat deze van 700wp tot 1300wp aan panelen kan "hebben".

Deze omvormer is nu scherp verkrijgbaar en lijkt me geschik voor een uitbreiding met nog 3 205wp tot 260wp panelen. Mijn zorg is de tijd dat ik nog "slechts" 615wp op het dak heb, kan deze omvormer hier mee omgaan?

Edit; volgens mijn lukt dit niet gezien de minimale ingangsspanning van de OMNIK 1.0K TL. Die is 80V terwijl ik op 3x23,9 = 71,7V kom :(

Als iemand een idee heeft met een omvormer die tot 1300 - 1400 wp gaat en een ondergrens heeft onder de 71,7V hoor ik het graag!

[ Voor 16% gewijzigd door Sideways op 11-05-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Wie weet het ECHTE mppt bereik van de Omnik 1.0K TL?
De diverse pdf's en specificaties op de website van Omnik verschillen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:03
MichielFRL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:28:
Wie weet het ECHTE mppt bereik van de Omnik 1.0K TL?
De diverse pdf's en specificaties op de website van Omnik verschillen namelijk.
Let goed op!

Er zijn 2 generaties Omniks ondertussen op de markt:

Namelijk de TL en de TL2.

Omniksol-1k-TL:
MPPT DC Voltage Range[V] - 80-300

Omniksol-1k-TL2:
Operating MPPT Voltage Range[V] - 80-360

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:28:
Voor het afdakje is het denk ik wel acceptabel, de Sharp panelen.
Als je het gewoon leuk vindt voor zo'n dakje... prima (schrijf een volgende keer dit meteen erbij.. das echt handig voor ons...)
Maar voor een grote installatie hoog op het dak... zou ik het niet snel doen, tenzij je alles zelf doet en heel veel ruimte hebt... dan is zo'n prijs nog wel aantrekkelijk.
200 Wp standaard? Denk dat nu 250-270 Wp eerder standaard is en dan heb je toch wel heel veel meer m2 nodig.... afh van de situatie te bekijken of het dan nog steeds interessant is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Laatste paar weken nog al wat problemen met die Omnik app en monitor website ik mis nu 2 dagen en de app start soms na minuten op als hij überhaupt opstart. Ik heb ook mijn Omnik 4.0 aangemeld bij Solarman (die ook de website van Omnik faciliteert) en die werkt goed en snel. Het gekke is dat mijn (dag) totalen zowel bij Solarman als bij Omnik de zelfde zijn echter ik mis dus bij Omnik 8 en 9 mei bijvoorbeeld.
Zou wel handig zijn als ik mijn historische data van de Omnik site naar de Solarman site kan uploaden zodat ik een totaal overzicht heb. Iemand hier evaring mee.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
toxict schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:40:
[...]

Let goed op!

Er zijn 2 generaties Omniks ondertussen op de markt:

Namelijk de TL en de TL2.

Omniksol-1k-TL:
MPPT DC Voltage Range[V] - 80-300

Omniksol-1k-TL2:
Operating MPPT Voltage Range[V] - 80-360
Het gaat mij om de Omnik 1.0K TL.
In deze PDF http://download.jenm-zonn...0k-2.0k_Data_sheet_NL.pdf staat een mppt bereik van 80V-360V en in deze PDF https://www.zonnemarkt.nl...Omnik_Omniksol_15K_TL.pdf staat een mppt bereik van 90V-300V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De onze liggen net.....toch 15 panelen geworden ipv 18, jammer maar het zij zo. Technisch was het toch te lastig om rechts langs het raam voldoende symmetrisch haken te plaatsen; ivm de windvang niet wenselijk, prima eigen verantwoordelijkheid van de monteurs. Agv de marges in de haken plaatsing/pannen kon de 3e net niet geplaatst worden (links boven), was cm werk....
Op het moment van de foto zitten we nog niet in de schaduw fase. De lucht was helaas niet volledig helder maar het ging al richting ca 3000 W.

Laat de zon maar schijnen... ben benieuwd of we agv de deelsschaduw op die ca 80% schatting komen...
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/bblasrtqpwm.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag staat de externe FAN niet aan van de Soladin. De interne temperatuur is nu 70c.
5 graden verwijderd van derating :/

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:58:
Vandaag staat de externe FAN niet aan van de Soladin. De interne temperatuur is nu 70c. 5 graden verwijderd van derating :/
Pfff :P
Inverter Temperature
73 ºC

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:58:
Vandaag staat de externe FAN niet aan van de Soladin. De interne temperatuur is nu 70c.
5 graden verwijderd van derating :/
Mijn Omnik heeft last van onderkoeling, 35,9c graden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
MichielFRL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:03:
[...]

Mijn Omnik heeft last van onderkoeling, 35,9c graden 8)
Die van mij 39.1 koorts B)

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
MichielFRL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:54:
[...]

Het gaat mij om de Omnik 1.0K TL.
In deze PDF http://download.jenm-zonn...0k-2.0k_Data_sheet_NL.pdf staat een mppt bereik van 80V-360V en in deze PDF https://www.zonnemarkt.nl...Omnik_Omniksol_15K_TL.pdf staat een mppt bereik van 90V-300V.
Ik heb de info van de Omnik site zelf vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
toxict schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:42:
[...]

Ik heb de info van de Omnik site zelf vandaan.
En op de Omnik site staat bij gegevens 80V-300V en in de pdf 80V-360V 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
MichielFRL schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:54:
[...]

En op de Omnik site staat bij gegevens 80V-300V en in de pdf 80V-360V 8)7
???

Ik heb toch zeker goed gekeken.
Heb namelijk de PDF voor de TL en de TL2 erbij gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik ben met de logging aan het stoeien van een STP25000TL-30 via het Sunnyportal.
Kan ik dan ook ergens de data van de afzonderlijke strings (6x5kWp) of in ieder geval de de twee MPP's zien?
Ben al een tijdje aan het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:47:
[...]
Als je het gewoon leuk vindt voor zo'n dakje... prima (schrijf een volgende keer dit meteen erbij.. das echt handig voor ons...)
Maar voor een grote installatie hoog op het dak... zou ik het niet snel doen, tenzij je alles zelf doet en heel veel ruimte hebt... dan is zo'n prijs nog wel aantrekkelijk.
200 Wp standaard? Denk dat nu 250-270 Wp eerder standaard is en dan heb je toch wel heel veel meer m2 nodig.... afh van de situatie te bekijken of het dan nog steeds interessant is.....
Sorry, dat was inderdaad handig te vermelden. De 1m30 lengte is erg handig voor het afdakje, de maat komt goed uit. De hoek zal sowieso niet groot zijn, hij zal nagenoeg plat liggen. Het zou dan 4 stuks worden vermoerd ik. Eventueel kan ik er later ook nog 4 stuks aan toe voegen op het schuurtje. Het dak is dan wel op noord-westen, maar onder een lage hoek.

Ik heb nog een Eversolar TL1500 liggen, beetje zinloos om die te verkopen en een Soladin (oid) voor terug te kopen. Dat scheelt me amper geld, en heb ik geen ruimte om uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Die Sharp panelen schijnen van een zonnepark in duitsland te komen, die weg moest vanwege uitbreiding van een stad.

Dat is wat mij verteld werd door de verkoper.

Ik heb ze ook (al staan ze bij mij nog in de schuur te wachten).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Het gaat om deze installatie bij een goede vriend, afgelopen zaterdag afgemaakt.....
120 panelen (6x20x250Wp poly) = 30kWp op een STP25000TL-30 en K2 montage materiaal.
Het meeste werk was het uitlijnen van de profielen, een laser ging niet het dak buigt te ver door. In de lengte richting ging de laser wel erg goed. Wel zere voeten van het lopen op de golfplaten...

Afbeeldingslocatie: http://woudsehoeve.nl/content/HubertHeidi.jpg

Als het thuis niet meer past, dan maar bij vrienden oOo virus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:45
Snarfie31 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:49:
Laatste paar weken nog al wat problemen met die Omnik app en monitor website ik mis nu 2 dagen en de app start soms na minuten op als hij überhaupt opstart. Ik heb ook mijn Omnik 4.0 aangemeld bij Solarman (die ook de website van Omnik faciliteert) en die werkt goed en snel. Het gekke is dat mijn (dag) totalen zowel bij Solarman als bij Omnik de zelfde zijn echter ik mis dus bij Omnik 8 en 9 mei bijvoorbeeld.
Zou wel handig zijn als ik mijn historische data van de Omnik site naar de Solarman site kan uploaden zodat ik een totaal overzicht heb. Iemand hier evaring mee.
De omnik site heeft volgens mij wat problemen gehad vandaag... En als je na de historische data kijkt vanaf 7 mei.

Het lijkt er op dat het nu allemaal weer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energieweg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-12-2023
Op het dak "van de zaak" sinds 2013 al aardig wat paneeltjes liggen (42 x yingli YL250-29b, goed voor 10 MWh/jaar ), maar thuis nog niets. Mijn oog is gevallen op een paar mooie gebruikte Glas/Glas panelen die ik via een kennis vrij gunstig kan kopen. Alleen... Wat is er qua onderconstructie nodig/noodzakelijk ?

Er is ruimte op het westdak om 9 stuks neer te kunnen leggen.
Bestaand uit: 1 rij van 2 hoog en 3 panelen breed (dan twee dakramen) en daarboven een rij hoog en 3 breed.

Op het oostdak staat een dakkkapel/schoorsteen en kan ik er 5 kwijt, 1 rij van 1 hoog en 3 breed en boven de dakkapel nog twee panelen naast elkaar Alles in landscape.

Zo plat mogelijk op het dak is mijn voorkeur, maar doordat het een glas/glas laminaat is kan een kruisconstructie misschien noodzakelijk zijn... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snarfie het is niet mogelijk om zelf je data te exporteren van omnik en te importeren bij solarman.
ook zal solarman en of omnik dit niet voor je doen. is voor een dergelijk bedrijf niet haalbaar dit op "particulier" nivo te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Hoe zit het met de installatie bij jullie van deze zonnepanelen? Er moet naar mijn weten een (dikke) kabel van het dak naar de meterkast, en die loopt dan toch vaak via de zolderkamer dwars door een slaapkamer, of niet? Of laat je die kabel via de buitenmuur lopen of zo?

En gaan jullie voor de beste prijs zonnepanelen of de beste Wattpiek zonnepanelen? Ik kwam o.a. deze tegen "Solarclarity Demin Blue", waarvan wordt gezegd dat ze relatief duur zijn maar wel de hoogste energieopbrengst hebben. Maar er zijn ondertussen zoveel merken en types dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zal voor ieder persoon anders zijn waarom ze juist voor bedrijf x of bedrijf y hebben gekozen

bij de set van mijn blokhut bijv was de installatiekosten doorslaggeven.
een blokhut dak ligt op 2m hoogte en kan je met een eenvoudig trapje zo opstappen.
er hoefde dus geen steiger opgebouwt en afgebroken te worden.

er waren 4 leveranciers die toch de volledige installatieprijs berekenden omdat men normaliter steigerhuur/bouw/afbreek berekende ondanks dat dat in mijn situatie niet van toepassing was

uiteindelijk toen een leverancier gevonden die de installatieprijs halveerde omdat er idd geen steiger nodig was alsook qua uren een stuk minder tijd nodig was.

bij de 2e set heeft me keuze afgehangen van mijn type dak, ik heb hier geen dakpannen maar een dakpanplaten dak, sommige leveranciers wilden daar niet aan, andere berekenden juist 20% meer
de leverancier die t toen geplaatst heeft had zoiets van stokschroeven met afdichtingsring en klaar
principe zoals bij golfplatetn gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
joramoudenaarde schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:57:
Hoe zit het met de installatie bij jullie van deze zonnepanelen? Er moet naar mijn weten een (dikke) kabel van het dak naar de meterkast, en die loopt dan toch vaak via de zolderkamer dwars door een slaapkamer, of niet? Of laat je die kabel via de buitenmuur lopen of zo?
Vaak wordt de wasmachine groep gebruikt. Er komt dan op zolder een mini verdeler zodat er geen nieuwe kabel getrokken hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met een mini verdeler bedoel je een soort van mini groepenkast?
Of bedoel je zo'n stroom verdeler dat het ene stopcontact wordt uitgeschakeld als het andere stopcontact gebruikt wordt? (zoiets heb ik tussen m'n keukenboiler en vaatwasser, lijkt me niet echt geschikt hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:54:
Het gaat om deze installatie bij een goede vriend, afgelopen zaterdag afgemaakt.....
120 panelen (6x20x250Wp poly) = 30kWp op een STP25000TL-30 en K2 montage materiaal.
Het meeste werk was het uitlijnen van de profielen, een laser ging niet het dak buigt te ver door. In de lengte richting ging de laser wel erg goed. Wel zere voeten van het lopen op de golfplaten...

[afbeelding]

Als het thuis niet meer past, dan maar bij vrienden oOo virus....
kijk dat is nog een leuke "kleine" installatie >:) .
dat zet zoden aan de dijk. :*)

dit is die oost-west als ik het goed heb?
van mij hadden er nog wel 2 panelen extra gemogen per string, ruimte genoeg op de mpp.
en draaid hij nog iets meer in het optimum, maar laat de voetjes maar eerst eens rusten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mag niet klagen gemiddeld 22,3 kwh per dag op t ogenblik
zelfs de berekende jaaropbrengst van de woonhuis set komt reeel in beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
!null schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:40:
Ja, zoiets bijvoorbeeld http://www.groepenkastcompleet.nl/hager-miniverdeler-gd102e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
!null schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:40:
Of bedoel je zo'n stroom verdeler dat het ene stopcontact wordt uitgeschakeld als het andere stopcontact gebruikt wordt? (zoiets heb ik tussen m'n keukenboiler en vaatwasser, lijkt me niet echt geschikt hiervoor)
Zoiets als dit wordt bij je wasmachine geplaatst op je wasmachinegroep.

Afbeeldingslocatie: http://api.ning.com/files/kIn2GmcJ7qcd8nJzjEqhpPkKJX3f78O1EATmVls-cZe1wHBPYcsemupRh8JVwQp2VoQSTwLyt7T2myVZmLfeH-PlRq4gAXJG/zekeringkastzonnepanelen.jpgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes gedaan... was bij ons ook een overweging, maar de koker naar beneden met een nieuwe kabel bleek toch eenvoudiger dan naar de andere kant van de zolder een kabel te leggen... Maar.. dit blijft wel een prima optie, scheelt langere kabel trekken...en als je overdag wast... direct kortbij stroom.... ;) minder verliezen.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Tweakers,

Even een ( domme? ) vraag. Binnenkort worden er 6 panelen geplaatst bij ons op het dak. Nu heb ik 2 groepen naar de zolder lopen, een voor de CV ketel en wat WCD's. En een voor de verlichting.

Kan ik nu op de inkomende groep van de CV ketel een klein verdeelkastje plaatsen met 2 groepen, waarvoor een voor de PV is en de andere voor de cv ketel ? Of moet er nu echt een seperate groep bij komen vanaf de meterkast voor de PV panelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Galaxis schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:30:
Tweakers,

Even een ( domme? ) vraag. Binnenkort worden er 6 panelen geplaatst bij ons op het dak. Nu heb ik 2 groepen naar de zolder lopen, een voor de CV ketel en wat WCD's. En een voor de verlichting.

Kan ik nu op de inkomende groep van de CV ketel een klein verdeelkastje plaatsen met 2 groepen, waarvoor een voor de PV is en de andere voor de cv ketel ? Of moet er nu echt een seperate groep bij komen vanaf de meterkast voor de PV panelen ?
je hebt echt een separate groep nodig voor pv !!
maar je kunt ook splitsen, allen dan mag er voor de splitsing geen WCD of andere apparaten zitten. ;)
meestal is dit de wasmachine groep ;)

(normaal zie je dat cv ketels geen eigen groep hebben???
dus ik weet niet of je dingen door elkaar haalt of alleen onhandig opschrijft :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Nee, de CV ketel zit op een seperate groep bij ons op zolder, vraag me niet waarom....

maar als ik daar een verdeelkast tussen zet met 2 groepen, 1 voor de cv en een voor de PV dan moet het goed komen ? Anders moet ik namelijk een kabel gaan trekken van de meterkast naar zolder, en daar wordt ik echt niet gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 14:29
Ik heb even een vraag over de sluwe meter. Omdat ik over het jaar gezien terug ga leveren en geen problemen wil dat de standen niet geaccepteerd worden ivm meterstand lager dan jaar ervoor heb ik me maar aangemeld op energieleveren.nl

Krijg ik paar minuten later meteen mail met o.a. volgende erin van Stedin:

Vergoeding teruglevering
U levert energie terug aan het energienet. Die hoeveelheid elektriciteit moet op een juiste manier worden geregistreerd, zodat de energieleverancier de terugleververgoeding aan u correct kan berekenen (salderen). De aansluiting moet hiervoor zijn uitgerust met een geschikte digitale hoofdmeter met vier telwerken, een zogenaamde slimme meter. Uit onze gegevens blijkt dat u niet over een dergelijke meter beschikt en dat de meter dus niet is geijkt voor de registratie van teruglevering. Voor de juiste registratie van teruglevering moet de meter daarom worden vervangen.

Gratis plaatsen slimme meter
U komt in aanmerking voor het gratis plaatsen van een slimme meter (u blijft de standaard meterhuur betalen). Voorwaarde is nog dat het plaatsen van een slimme meter technisch mogelijk is. Dit aanbod is tot 4 maanden na 11 mei 2015 van deze bevestigingsbrief geldig. U kunt informatie over de slimme meter vinden op www.slimmemeters.nl. Wilt u gebruik maken van dit aanbod? Neemt u dan contact op met onze Klantenservice via 088 896 39 63. Zij zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur bereikbaar.
---------------
Ik heb echter al ruim een maand de panlelen liggen en het gaat prima. Meter draaid netjes terug. In de brief wordt gesuggereerd dat als ik niets doe ik geen teruglever vergoeding krijg als ik meer lever dan dat ik gebruikt en mijn fijne ferris meter hou. Dit mag wettelijk toch niet?

Naar mijn mening werkt het prima nu en ik wil geen ontransparante berekeningen met 4 verschillende standen. (even los van privacy discussie aub).
Wat hebben jullie gedaan? (Mensen met ferris meter en meer opbrengst dan verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Galaxis schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:36:
Nee, de CV ketel zit op een seperate groep bij ons op zolder, vraag me niet waarom....

maar als ik daar een verdeelkast tussen zet met 2 groepen, 1 voor de cv en een voor de PV dan moet het goed komen ? Anders moet ik namelijk een kabel gaan trekken van de meterkast naar zolder, en daar wordt ik echt niet gelukkig van.
oke, dan zijn er wat vreemde dingen gebeurd met de elektra in huis.
een cv heeft meestal maar een >300W nodig en om daar nu een 3850W groep voor aan te leggen :?
maar er gebeuren wel vaker vreemde dingen met de elektra in huis.

de verdeelkast moet wel voor dat er iets gesplitst word in huis!!
je hebt een kabel zonder gebruikers nodig om de verdeelkast te gebruiken. ;)

heeft de groep van de CV al een aardlek?
ja= geen aardlek nodig in verdeelkast.*
nee= wel aardlek nodig in verdeelkast

(* somige oude aardlek schakelaars kunnen niet over weg met de sinus van een omvormer.
dus het kan zijn dat hij vervangen moet worden, maar dat merk je snel zat. ;)
meestal vervangen voor een moderne aardlek van ook 30mA en het werkt)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 12-05-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Galaxis schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:36:

Je kan je Cv-ketel gewoon bij de licht / wasmachine groep zetten dan heb je een vrije groep voor je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
japser84 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:38:
Ik heb even een vraag over de sluwe meter. Omdat ik over het jaar gezien terug ga leveren en geen problemen wil dat de standen niet geaccepteerd worden ivm meterstand lager dan jaar ervoor heb ik me maar aangemeld op energieleveren.nl

Krijg ik paar minuten later meteen mail met o.a. volgende erin van Stedin:

Vergoeding teruglevering
U levert energie terug aan het energienet. Die hoeveelheid elektriciteit moet op een juiste manier worden geregistreerd, zodat de energieleverancier de terugleververgoeding aan u correct kan berekenen (salderen). De aansluiting moet hiervoor zijn uitgerust met een geschikte digitale hoofdmeter met vier telwerken, een zogenaamde slimme meter. Uit onze gegevens blijkt dat u niet over een dergelijke meter beschikt en dat de meter dus niet is geijkt voor de registratie van teruglevering. Voor de juiste registratie van teruglevering moet de meter daarom worden vervangen.

U komt in aanmerking voor het gratis plaatsen van een slimme meter (u blijft de standaard meterhuur betalen). Voorwaarde is nog dat het plaatsen van een slimme meter technisch mogelijk is. Dit aanbod is tot 4 maanden na 11 mei 2015 van deze bevestigingsbrief geldig. U kunt informatie over de slimme meter vinden op www.slimmemeters.nl. Wilt u gebruik maken van dit aanbod? Neemt u dan contact op met onze Klantenservice via 088 896 39 63. Zij zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur bereikbaar.
---------------
Ik heb echter al ruim een maand de panlelen liggen en het gaat prima. Meter draaid netjes terug. In de brief wordt gesuggereerd dat als ik niets doe ik geen teruglever vergoeding krijg als ik meer lever dan dat ik gebruikt en mijn fijne ferris meter hou. Dit mag wettelijk toch niet?

Naar mijn mening werkt het prima nu en ik wil geen ontransparante berekeningen met 4 verschillende standen. (even los van privacy discussie aub).
Wat hebben jullie gedaan? (Mensen met ferris meter en meer opbrengst dan verbruik)
ja ze maken je graag bang.
de slimme meter moet gepromote worden (door de strot geduwd worden >:) ).

ik vind de feraris meter tot nu toe veel prettiger salderen als een slimme meter.
maar ik heb ook een 1 telwerk feraris. (met dubbel telwerk word hij soms ook wat lastiger)
stand vorig jaar - stand dit jaar = afrekenen.
mocht het zo zijn dat je dan in de - komt, ja dan krijg je een hele dure rekening, want dan denken ze dat hij het klokje bijna rond is geweest, lol
maar dat is 1 telefoontje en het word gecorrigeerd.
(maar ik lieg af en toe wel een beetje als ik de stand invul, gewoon om op een mooi rond getal uit te komen. ;)
)

wil je gebruikmaken van de marge regeling van b.v. greenchoise (volle bedrag tot max -1000kWh)
dan heb je wel een slimme meter nodig.
ik zelf fakkel liever de stroom af (om zo gas kosten te besparen).
het is mijn stroom en ik mag er mee bepalen wat ik er mee doe, eigen stroom eerst >:)

maar met een slimme meter saldeert het net zo simpel.
de rekening word nooit echt lekker transparant hoe je ook saldeert.
je blijft een hogere wiskundige opleiding nodig hebben om het allemaal te begrijpen. ;)
WoudseHoeve schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:57:
[...]
Je kan je Cv-ketel gewoon bij de licht / wasmachine groep zetten dan heb je een vrije groep voor je omvormer.
aaarg, lol.
kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
japser84 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:38:

---------------

Als ik terug lees in dit forum dan lees ik verschillende dingen die mij zouden doen besluiten toch te kiezen voor de "gratis" slimmemeter. En een ding springt daar bovenuit namelijk over enkele jaren worden de meeste oudere meters afgekeurd en moet je alsnog aan een nieuwe meter. De kosten van het plaatsen kunnen dan verhaalt worden op de gebruiker omdat die in het verleden een aanbod heeft afgewezen.
Of dit echt zo is weet ik niet maar ik zou het risico niet lopen.
Tevens zullen in zo'n 5 jaar de huisaccu's betaalbaarder worden en zal alsnog de meter niet oplopen(alleen de terugleverstand >:) ).

Dus om gezeik achteraf te voorkomen zou ik ingaan op het aanbod. Maar goed het is een keus van afweging dat je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jasper84 gewoon niets doen, in deze je meter draait terug en bij laagtarief draait laagtarief meter terug

niet op reageren op die brief , lijst m in hang m naast je converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zelf heb ik geen groep over, maar op 1 groep zitten 4 plafond lampen (led) (5watt per stuk), gezien het lage vermogen kan ik op deze groep wel zonnepanelen aansluiten? zal circa rond de 1500Kwp uitkomen

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 12-05-2015 12:07 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:01:
[...]

Als ik terug lees in dit forum dan lees ik verschillende dingen die mij zouden doen besluiten toch te kiezen voor de "gratis" slimmemeter. En een ding springt daar bovenuit namelijk over enkele jaren worden de meeste oudere meters afgekeurd en moet je alsnog aan een nieuwe meter. De kosten van het plaatsen kunnen dan verhaalt worden op de gebruiker omdat die in het verleden een aanbod heeft afgewezen.
Of dit echt zo is weet ik niet maar ik zou het risico niet lopen.
Tevens zullen in zo'n 5 jaar de huisaccu's betaalbaarder worden en zal alsnog de meter niet oplopen(alleen de terugleverstand >:) ).

Dus om gezeik achteraf te voorkomen zou ik ingaan op het aanbod. Maar goed het is een keus van afweging dat je maakt.
straks krijgt iedereen gratis die slimme meter, is al aangekondigd.
dus nu afslaan is straks weer een gratis aanbod krijgen als ze je hele wijk gaan doen.

ik ben bang dat zelfs over 5 jaar huis accus niet betaalbaar zullen zijn.
met de huidige regels zou je zelfs geld bij moeten krijgen om huis accus betaalbaar te maken.
er zal wel wat gaan veranderen, maar er moet wel heeeeeel veeeeeel veranderen om al die extra kosten goed te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:01:
[...]

ja ze maken je graag bang.
de slimme meter moet gepromote worden (door de strot geduwd worden >:) ).

ik vind de feraris meter tot nu toe veel prettiger salderen als een slimme meter.
maar ik heb ook een 1 telwerk feraris. (met dubbel telwerk word hij soms ook wat lastiger)
stand vorig jaar - stand dit jaar = afrekenen.
mocht het zo zijn dat je dan in de - komt, ja dan krijg je een hele dure rekening, want dan denken ze dat hij het klokje bijna rond is geweest, lol
maar dat is 1 telefoontje en het word gecorrigeerd.
(maar ik lieg af en toe wel een beetje als ik de stand invul, gewoon om op een mooi rond getal uit te komen. ;)
)

wil je gebruikmaken van de marge regeling van b.v. greenchoise (volle bedrag tot max -1000kWh)
dan heb je wel een slimme meter nodig.
ik zelf fakkel liever de stroom af (om zo gas kosten te besparen).
het is mijn stroom en ik mag er mee bepalen wat ik er mee doe, eigen stroom eerst >:)

maar met een slimme meter saldeert het net zo simpel.
de rekening word nooit echt lekker transparant hoe je ook saldeert.
je blijft een hogere wiskundige opleiding nodig hebben om het allemaal te begrijpen. ;)

[...]

aaarg, lol.
kan natuurlijk ook.
Nu zit ik met het volgende probleem. Bij het 30kWp systeem ( 26000kwh per jaar) staat dag teller van de ferraris op 7000 kWp, die gaat dit jaar dus door de nul waarschijnlijk. Hoe zal dat gaan ???? Dikke rekening obv de schijnbaar hoge stand? Wel aangemeld.
Zal ik toch maar adviseren de "slimme meter" te accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:09:
[...]

Nu zit ik met het volgende probleem. Bij het 30kWp systeem ( 26000kwh per jaar) staat dag teller van de ferraris op 7000 kWp, die gaat dit jaar dus door de nul waarschijnlijk. Hoe zal dat gaan ???? Dikke rekening obv de schijnbaar hoge stand? Wel aangemeld.
Zal ik toch maar adviseren de "slimme meter" te accepteren?
die krijgt een dikke rekening.
gewoon niet betalen en het uitleggen aan de leverancier.
dan krijg je een nieuwe rekening en is het opgelost. ;)

(nu verschilt het wel per leverancier hoe het dan gaat, maar dat weet jij allemaal al.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 14:29
Het enige waar ik beetje bang voor ben is dat als ik bijvoorbeeld 1000kwh terug lever op jaar basis deze niet geteld wordt omdat ik geen slimme meter heb.

Verder las ik dat je rekening opnieuw opgemaakt kan worden wanneer een nieuwe meter is geplaatst. Evt gesaldeer wordt vanaf dat moment dan opnieuw bekeken! Dus de timing van de wissel is is belangrijk!
Pagina: 1 ... 5 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.