japser84 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:37:
Dan wordt er dus automatisch helemaal niet meer gesaldeerd! (Behalve evt administratief) Lijkt me niet wenselijik met alle onduidelijkheden die hier in de toekomst over zijn......
Ik ben trouwens van mening dat iedereen uiteindelijk een slimme meter heeft. Kan misschien niet gedwongen worden door netbeheerder. Maar als de energieleveranciers je gewoon niet willen aannemen als je geen slimme meter hebt moet je uiteindelijk natuurlijk toch overstag. (Zoals greenchoice nu alleen negatief saldo met slimme meter hoger tarief betaald)
met verlies van salderen zul je ook gaan zien dat prijzen van materialen omlaag zullen gaan.
(door salderen worden de prijzen hoog gehouden in nl, dat heb je wel gemerkt met het aanvragen van offertes, of anders soms de vreemd uit een lopende prijzen die mensen hier melden.)
het verliezen van salderen is niet allen maar negatief.
de bedoeling is wel dat er dan een andere regeling komt, zoiets als het postcode roos model (blaa wat een verschrikkelijke regeling).
en dan gaat de prijs van kolenfooi wel naar de +/-14ct in plaats van 8ct, en dat tvt'ed eigenlijk ook wel lekker.
(ook mee nemen dat je een gedeelte wel zelf gebruikt, laten we zeggen 1/5 van de jaar opbrengst gaat hier niet door de meter en die is wel 22ct)
en die regeling staat over productie niet in de weg zoals salderen wel doet.
het verliezen van salderen zal vast niet goed zijn voor veel mensen hier, maar er is een andere kant van het verhaal.
het is wel goed voor grotere massale aanpak om stoom op te wekken die wel groen is.
boeren kunnen dat in eens hun schuur daken vol gooien.
(schaalvoordeel is best flink, heb het niet durven te vragen aan woudsehoeve wat de WP/€ prijs was van het laatste projectje

)
het verhaal is eigenlijk een heel stuk ingewikkelder als veel mensen denken.
ben blij dat ik niet minister kamp ben, pfff wat een werk en het is nooit goed.
en uiteindelijk zullen we allemaal een slimme meter hebben, dat klopt.
maar ik wacht wel tot er een aantal versies verder zijn.
in de oude versies van voor v4, ik vond ze maar niks.
(nu de remote uitschakel functie er uit is worden ze al een stuk beter.
daar had ik niet zo een zin in, zeker niet met een leverancier/netbeheerder die erg van het kastje-muurtje tactiek zijn

)
maar echt slecht hebben we het niet in nederland, kijk eens naar ierland.
lol, eerst een muntje in de slimme meter gooien en dan werkt hij pas.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)