Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.040 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:44
NovapaX schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:31:
Ik vind het een prachtig dak. Gewoon van boven tot beneden vol leggen met smalle TSMC panelen. heb je in de winter ook nog lekker wat opbrengt door de panelen die veel schuiner staan.
Erhm zoveel heb ik nu ook weer niet te investeren.
Dak is 12 + 6 meter lang. ik kan 5 rijen van 66cm panelen neerleggen. Dat zijn er 90...

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
De hoogte van de clip+rail is ruim voldoende.
Je komt sowieso wel uit op twee rails onder een rij (daardoor wordt de ruimte alleen maar groter),
1 rail tussen twee rijen wordt volgens mij een pas-en meetwerkje waar je niet vrolijk van gaat worden denk ik.

http://www.greenteqsoluti...met_rondkraagprofiel2.jpg

http://www.opgewekt-energ...ontent/uploads/fotokk.jpg

en nog een ander soort beugel, die in mijn ogen beter is (bij de clikfit beugel klem je met een bout een deukje in je dakplaat)
https://www.google.com/se...cQ_AUoAQ&biw=1313&bih=806

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 06-05-2015 15:27 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor alle reacties!

Nog een vraag: De elektrische installatie kan ik gewoon zelf doen, maar ik ga niet het dak op met zonnepanelen op mijn nek, daarvoor heb ik dus een installateur nodig. Zijn er installateurs/leverancers die wat jullie betreft aan de raden zijn, en als werkgebied ook Rotterdam hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:39
Ik kwam op Twitter deze tegen. Zie er ook mooi uit.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bs1AgxqCMAAvfd4.jpg:large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voronwë schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:15:
Is het niet zo dat die CI(G)S panelen het juist beter doen als ze warmer zijn itt de poly/mono panelen?
SF panelen doen het in de praktijk in de zon (licht) beter dan je zou verwachten op grond van de Wp flash meting in vergelijking met doorsnee kristallijne panelen. Men heeft het over het "soaking effect". De flash meting zelf doet dus tekort aan de praktische opbrengstcapaciteit van de panelen.

Volgens de SF paneelspecificatie is het niet zo dat deze panelen geen last van warmte hebben want de temperatuurcoefficient voor Pmax (%/K) is negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MichielFRL schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:37:
Ik kwam op Twitter deze tegen. Zie er ook mooi uit.

[afbeelding]
Zoiets was ik van plan voordat ik wou gaan verhuizen als balkon overkapping op mijn oude flat. Inmiddels is het plan de deur uit en ben ik een huis aan het bouwen. Misschien dat ik daar ook zo'n pergola ga bouwen, al heb ik meer dan genoeg ruimte op mijn dak.

/edit: zojuist een mooie Goodwe 3 fase omvormer besteld met een klein beetje capaciteit over (6200Wp). Komt even duur uit als 2 kleine 2500Wp omvormers, dus ik blij. Nu nog panelen bestellen en op het dak zien te krijgen. 18 mei worden de meters geleverd en ben ik van de bouwstroom af. Dus vanaf dan kan ik energie terugleveren :)

[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 06-05-2015 16:49 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Die daken op het westen moeten een mooi voorjaar hebben.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zeegerd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:06:
(Al even een enkeling persoonlijk gevraagd, nu ook maar even op het forum omdat het i.h.a. vast ook interessant is...)

Heeft iemand ervaring met serieus lagere voltages t.a.v. het mpp-bereik van een omvormer?

Bijv, in een setting met 2*SF (170Wp) in een string (en 5 parallel), zoals deze verkocht wordt:

http://shop.winkelman-zon...0S%20+%20Omnik%201.5.html

Vmp is dus 2*87,5V. Dus bij STC zo'n 175V. Voor veel omvormers aan de lage kant. Maar bij 'echt' hoge paneeltemperaturen (wat is hoog trouwens?), stel 70 gr C, dan gaan we richting 150V, wat tevens de mpp-ondergrens is voor de omvormer.

Zulke lage voltages zie ik sowieso niet staan in efficiency-grafieken van omvormers, dus ben benieuwd in hoeverre het rendement negatief wordt beïnvloed. Als het flink daalt, dan misschien beter te overwegen iets met strings van 4 te doen, of een totaal andere set (mono's).

Enige ideeën & praktijkervaring?
Mijn installatie werkt ook op alles behalve de ideale spanning van 350V, vooral in de winter bij schaduw
wil een van de strings nog wel eens naar de 150V afzakken en naar de 170 / 180V bij hoge temperaturen
maar wat dat nu echt uitmaakt kwa η boeit mij niet zo daar mijn omvormer over het algemeen al
geen uitblinker is op dat gebied.
http://home.solarlog-web....e=0&logeeg=0&debug=0&ex=0

http://home.solarlog-web....e=0&logeeg=0&debug=0&ex=0

[ Voor 11% gewijzigd door PClop op 06-05-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01

MieJuul

3970Wp

Als je een constructie maakt van aluminium en je moet delen aan elkaar zetten, wat voor materiaal gebruikt men dan?
RVS? Verzinkt staal? Aluminium? Bout/moer of popnagels?

Ik dacht altijd dat rvs en aluminium niet zo fijn samengaan in een buitenomgeving met oog op corrosie, maar daar lees ik nu uiteenlopende meningen over.
De één zegt niet doen, terwijl een ander stelt dat als de aluminium constructie groot is je prima rvs kan gebruiken omdat corrosie nihil is dan.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MieJuul schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:15:
Als je een constructie maakt van aluminium en je moet delen aan elkaar zetten, wat voor materiaal gebruikt men dan?
RVS? Verzinkt staal? Aluminium? Bout/moer of popnagels?

Ik dacht altijd dat rvs en aluminium niet zo fijn samengaan in een buitenomgeving met oog op corrosie, maar daar lees ik nu uiteenlopende meningen over.
De één zegt niet doen, terwijl een ander stelt dat als de aluminium constructie groot is je prima rvs kan gebruiken omdat corrosie nihil is dan.
Rvs en aluminium samen kan vervelend zijn als het een rvs bout in aluminium geschroefd is, zijn het gewoon gaten door beide heen kan dat best.
Het gaat wel iets wit uitslaan maar dat doet aluminium altijd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:51
De Zwitserse horlogefabrikant Swatch werkt aan een batterij voor smartwatches en auto's die maanden moet meegaan op een volle batterij.
Dat zegt Swatch-ceo Nick Hayek tegen het Zwitserse Handelszeitung. De 'revolutionaire' batterij moet volgend jaar op de markt verschijnen. Swatch werkt samen met zijn onderzoeksgroep Belenos en batterijproducent Renata aan de nieuwe batterij.

Bron: nu.nl

Dat zou mooi zijn .... leuke ontwikkelingen. Misschien moeten ze even met Tesla praten? :9

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
MieJuul schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:15:
Als je een RVS mout/bout wil gebruiken in aluminium, gebruik dan een kunstof ring/schroefhuls zodat beide metalen elkaar niet raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

24zeven schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:40:
[...]

Als je een RVS mout/bout wil gebruiken in aluminium, gebruik dan een kunstof ring/schroefhuls zodat beide metalen elkaar niet raken.
Kunststof word hard en breekt er uit na verloop van tijd, dan kan je er beter een rvs blindklink moer in trekken.
Maar als je dat eerst nog moet gaan kopen is dat niet de goedkoopste oplossing, gewoon gaatje, rvs boutje (zelf borgend) moertje en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:01:
Die daken op het westen moeten een mooi voorjaar hebben.
ja het word nu wel heel erg, alleen al april was 588 volle zonuren, en in mei steeds een erg harde westenwind, dat vind de mppt ook wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:47:
[...]Kunststof word hard en breekt er uit na verloop van tijd, dan kan je er beter een rvs blindklink moer in trekken.
Maar als je dat eerst nog moet gaan kopen is dat niet de goedkoopste oplossing, gewoon gaatje, rvs boutje (zelf borgend) moertje en klaar.
Idd kunststof wordt onder stress bros op den duur. Wat je zou kunnen doen, het gat en de bout insmeren met zuurvrij zeer dik vet, dat bij warm weer ook nog blijf zitten. Je verminderd daardoor het Fe-Al contact en je houdt water ook weg..... (en een groot deel van de lucht ook), allemaal componenten die aan de diverse vormen van corrosie hun aandeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 11:30
Deze kunnen verlijmd worden, is flexibel.
Is nog niet op de markt. Misschien dat er al andere zijn?
klik
Afbeeldingslocatie: http://o-solar.com/wp-content/uploads/2015/04/monoflex-made-in-Holland.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:31:
[...]
Idd kunststof wordt onder stress bros op den duur. Wat je zou kunnen doen, het gat en de bout insmeren met zuurvrij zeer dik vet, dat bij warm weer ook nog blijf zitten. Je verminderd daardoor het Fe-Al contact en je houdt water ook weg..... (en een groot deel van de lucht ook), allemaal componenten die aan de diverse vormen van corrosie hun aandeel hebben.
Clickfit werkt toch ook met aluminium rail en RVS bout...??!! :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:43:
[...]

Clickfit werkt toch ook met aluminium rail en RVS bout...??!! :?
24zeven schrijft:
en
En Ro-co reageert daarop met :
Kunststof word hard en breekt er uit na verloop van tijd,
En daar reageer ik op....met mijn aanvullende opmerking, lijkt me erg logisch en duidelijk....
Kan je dus niet goed volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:04:
[...]
24zeven schrijft:

[...]

en
En Ro-co reageert daarop met :

[...]

En daar reageer ik op....met mijn aanvullende opmerking, lijkt me erg logisch en duidelijk....
Kan je dus niet goed volgen...
Hmmm...
Als ik de RVS bout in de rail schroef, heb ik toch wel degelijk een directe verbinding...
Dat er een rubber ringetje op de schroef zit is leuk voor het kelmplaatje, maar verhindert niet het dircte contact.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:08:
[...]

Hmmm...
Als ik de RVS bout in de rail schroef, heb ik toch wel degelijk een directe verbinding...
Dat er een rubber ringetje op de schroef zit is leuk voor het kelmplaatje, maar verhindert niet het dircte contact.
Ik geef je gewoon gelijk, alle mij bekende montagesystemen voor zonnepanelen werken met
alu profiel en RVS bouten / moeren, het zal dus wel meevallen met de corrosie daar de
meeste leveranciers van die systemen er ook nog vaak een jaar of 20 garantie op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Daar heb je inderdaad een punt, had ik nog niet eens aan gedacht.
Als het zo'n probleem zou zijn hadden ze vast wel wat anders bedacht.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

_/-\o_
PClop schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:21:
[...]

Ik geef je gewoon gelijk, alle mij bekende montagesystemen voor zonnepanelen werken met
alu profiel en RVS bouten / moeren, het zal dus wel meevallen met de corrosie daar de
meeste leveranciers van die systemen er ook nog vaak een jaar of 20 garantie op geven.
;) thanks...
Lijkt mij ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wil niet weten hoeveel fouten er op corrosie gebied nog gemaakt worden.... Twee metalen van verschillende edelheid combineren is vragen om problemen, als er een daarvan bepaald niet edel is....
"we doen het toch altijd zo" wordt nog vaak gebezigd... en kan een tunnelvisie zijn....
Het hangt bijv af hoe het ijzer/staal behandeld is.
Een kruistabel als richtlijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.sbrcurnet.nl/uploads/info_sheet/339/339.tabel.jpg
Bron:
http://www.sbrcurnet.nl/p...evelbekleding-en-corrosie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Van de site aluminiumcentrum.nl:

"Het beste is om aluminium met aluminium bouten te bevestigen. Afhankelijk van de toepassing/sector is dit ten aanzien van kosten niet overal een goede oplossing. In bouwtoepassingen raden wij aan aluminium middels RVS te bevestigen (liefst A2 kwaliteit). Qua potentiaal zit een RVS A2 kwaliteit dichterbij het aluminium ten opzichte van een A4 kwaliteit en daardoor zal er nauwelijks corrosie optreden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik denk dat het duidelijk is... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MieJuul: sluit uitstekend aan bij mijn plaatje....duidelijk dat het "Het hangt bijv af hoe het ijzer/staal behandeld is"......

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gewoon dit spul gebruiken http://www.corrosion-control.nl/shop/index.php?productID=157 Ik gebruik het op mijn MTB waar RVS/alu/staal overgangen zitten en na jaren gaan de schroefjes gewoon los.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Na alle problemen met het uitlezen van de Soladin hebben mijn ouders de optie gekregen om een andere omvormer uit te kiezen. Er waren twee omvormers genoemd maar beide gaan weer via een online portal :\

Wat voor omvormers hebben interne datalogging (en langer dan een dag :+)? Het liefst met een mogelijkheid om de data er zelf ook af te halen. Verder moet de omvormer stil zijn en beetje redelijk rendement hebben.

Of is het beter om de Soladin te houden en voor een externe logger zoals YouLess te gaan?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
Phyxion schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:45:
Na alle problemen met het uitlezen van de Soladin hebben mijn ouders de optie gekregen om een andere omvormer uit te kiezen. Er waren twee omvormers genoemd maar beide gaan weer via een online portal :\

Wat voor omvormers hebben interne datalogging (en langer dan een dag :+)? Het liefst met een mogelijkheid om de data er zelf ook af te halen. Verder moet de omvormer stil zijn en beetje redelijk rendement hebben.

Of is het beter om de Soladin te houden en voor een externe logger zoals YouLess te gaan?
ik kan niet zeggen dat ik een omvormer ken met een fatsoenlijke logging en die langer is als 1dag.
maar alles hangt erg af van wat je wil loggen.
(ik zelf wil de Vdc+Adc+etc+etc+etc gelogt hebben.
en dat gaat alleen als je een externe computer gebruikt, zij het via een portal zij het intern)

bij mijn ouders voldoet een simpele kWh meter al. (dus zonder youless)
mijn pa schrijft gewoon in de kalender eens per week de stand, en ik hou die in de gaten voor de opbrengst.

edit:
ik heb er wel deze hangen.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
lekke grote display, anders kan mijn pa het niet lezen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 07-05-2015 10:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

migjes schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:50:
[...]

ik kan niet zeggen dat ik een omvormer ken met een fatsoenlijke logging en die langer is als 1dag.
maar alles hangt erg af van wat je wil loggen.
(ik zelf wil de Vdc+Adc+etc+etc+etc gelogt hebben.
en dat gaat alleen als je een externe computer gebruikt, zij het via een portal zij het intern)

bij mijn ouders voldoet een simpele kWh meter al. (dus zonder youless)
mijn pa schrijft gewoon in de kalender eens per week de stand, en ik hou die in de gaten voor de opbrengst.

edit:
ik heb er wel deze hangen.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
lekke grote display, anders kan mijn pa het niet lezen ;)
Het enige wat mijn ouders interesseert is kWh / Watt bij tijdverloop. Een simpele kWh meter is wat te eenvoudig omdat je dan niet echt een idee hebt van de dag tot dag opbrengst (tenzij je alles elke keer gaat bijhouden, maar wat een werk :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinAH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-12-2024
De nieuwe SMA Sunny Boy 1.5 / 2.5 hebben interne datalogging, standaard met wifi.

Heb zelf sinds maandag de SB 2.5 met 9 LG 270W panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Phyxion schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:59:
[...]

Het enige wat mijn ouders interesseert is kWh / Watt bij tijdverloop. Een simpele kWh meter is wat te eenvoudig omdat je dan niet echt een idee hebt van de dag tot dag opbrengst (tenzij je alles elke keer gaat bijhouden, maar wat een werk :)).
een simpele kWh meter met een youless geeft je dan al aardig wat je zoekt. ;)
(in principe heb je dan geen Watt maar dat rekend de youles wel grofweg terug.)

en dag op dag opbrengsten, eigenlijk zijn die pas leuk als je er iets mee kunt doen.
losse cijfers van 1 setje zijn vrij zinloos, je kunt dan niet echt lekker vergelijken.
maar als je elke dag de cijfers invult op b.v.:
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
(dit heb ik volledig geautomatiseerd >:)
geautomatiseerd houwt in: ik heb de vrouw uitgelegd hoe het in te vullen en zij doet dit dagelijks >:)
(ik zie dat ik de automatisering een schopje moet gaan geven, hij hangt, lol))
dan kun je in eens gaan vergelijken met anderen, en krijgen de cijfers een functie. ;)

(ik dacht dat youless ook naar 1 van die logging sites automatisch kon sturen.
maar dat mag je zelf even uitzoeken.
http://www.youless.nl/energiemanager.html )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Phyxion schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:59:
[...]

Fronius heeft ook mooie met interne logging op een usb stikje voor wie wil. De galvo en symo als ik het me goed herinner.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Lardman schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:53:
[...]

Fronius heeft ook mooie met interne logging op een usb stikje voor wie wil. De galvo en symo als ik het me goed herinner.
Fronius lijkt voornamelijk via hun eigen website te gaan? Er is wel een losse datalogger maar die kost rond de 300€, dat is nogal wat voor wat inzicht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Phyxion schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:30:
[...]

Fronius lijkt voornamelijk via hun eigen website te gaan? Er is wel een losse datalogger maar die kost rond de 300€, dat is nogal wat voor wat inzicht :/
http://www.fronius.com/cp...1_EN__292142_snapshot.pdf

interface zit er standaard op, je moet alleen zelf een usb stikje van een 10tje oid er in stoppen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een hulpvraag voor ons nieuwe systeem:
Op ons nieuwe huis wil ik een grote installatie aan leggen: 24 tot 28 panelen (gerekend met 1x160m) in oost-west-opstelling met lage hoek (13-15 graden). Oost-west om zoveel mogelijk opbrengst te krijgen van het beschikbare dak, het huis wordt namelijk all-electric. En een lage hoek voor het beeld, lage windbelasting en maximale opbrengst

Weet iemand een berekening / site om te bepalen wat voor omvormer hiervoor nodig is?
Standaard zuid-oriëntatie kan ik vinden, maar oost-west alleen vergelijkingen met panelen rond de 40-50 graden en ik vermoed dat de piek midden op de dag (veel) hoger ligt als je de panelen op ca. 15 graden legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Thanks, ik zal er eens naar kijken.

Zijn er nog andere omvormers (merken/types) die deze mogelijkheid hebben? In het geval dat ze deze niet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze gebruikt om zelf wat te rekenen: je kunt diverse panelen aangeven. Heb je iig een indruk.
http://www.solaredge.com/...aller-tools/site-designer
http://www.solaredge.com/...-site-designer-manual.pdf
Als je problemen met downloaden hebt... stuur even een PB, heb de installer nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartinAH schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:05:
De nieuwe SMA Sunny Boy 1.5 / 2.5 hebben interne datalogging, standaard met wifi.

Prijstechnisch ziet eruit alsof ze toch een stukje concurrerender zijn geworden.
Was ook wel nodig.

De Sunny Boy 3600 Smart Energie met 4.8kWh batterypack is ook erg mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2015 14:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:35
rocco2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:48:
[...]

Deze kunnen verlijmd worden, is flexibel.
Is nog niet op de markt. Misschien dat er al andere zijn?
klik
[afbeelding]
Hmm die orange solar omvormer ziet er op het logo na EXACT hetzelfde uit als mijn Hosola (chinees merk).
Zal dus een gerelabelde Hosola omvormer zijn. Ben benieuwd naar het prijsverschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

revolution-nl schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:41:
[...]

Prijstechnisch ziet eruit alsof ze toch een stukje concurrerender zijn geworden.
Was ook wel nodig.

De Sunny Boy 3600 Smart Energie met 4.8kWh batterypack is ook erg mooi.
Daar was ik helemaal over heen gelezen :+
Die Sunny Boy 1.5 / 2.5 is helaas niet genoeg, er hangt een systeem van 3180 Wp. De oudere SMA's hebben volgens mij niet een interne web server draaien (ik kon het in ieder geval niet vinden in de gebruikershandleidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31

Ik heb mijn oude Pentium 3 (jawel met windows7) naast mijn Soladin 600 geplaatst. Indien je regelmatig wat standen moet weten is dit (voor mij) meer dan genoeg. Ik gebruik 2 soorten software die van Soladin tot 10 dagen kan je terug kijken en met Sunprofi kan je info opbouwen.

http://www.mijnzon.info/index.php/nl/download

Opmerkelijk was dat ik een paar keer per maand maar gekeken had die Sunprofit kon toch precies aangeven wat ik bijvoorbeeld in april totaal aan watt geproduceerd had. Voor mij meer dan genoeg. Middels wifi en ingebouwde desktop software kan ik hem op mn laptop benaderen/uitlezen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PxXvZxA.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 07-05-2015 16:35 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04
Mijn SMA SB3600 TL21 is plotseling moeilijk aan het doen. Ik zag overdag al op pvoutput dat hij 0W stond te genereren. Thuis aangekomen trof ik hem met een rood foutlampje aan en code 801 (GRID FAILURE - CHECK FUSE).

Ik heb al in de PDF handleidingen gekeken, maar wordt daar niet veel wijzer van. De aardlekautomaat in de groepenkast en de werkschakelaar op zolder staan gewoon aan, verder niks raars te zien, kan ik zelf nog wat controleren zonder het spannend te maken? Zit er in de SB3600 überhaupt een zekering? Een draad die ergens zomaar losschiet kan na al die jaren natuurlijk, maar ik zou het wel vreemd vinden...

Tips welkom :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snarfie31 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:28:
[...]

Ik heb mijn oude Pentium 3 (jawel met windows7) naast mijn Soladin 600 geplaatst. Indien je regelmatig wat standen moet weten is dit (voor mij) meer dan genoeg. Ik gebruik 2 soorten software die van Soladin tot 10 dagen kan je terug kijken en met Sunprofi kan je info opbouwen.
Iets offtopic maar die P3 is niet de meest energiezuinige machine op de markt ;). Mocht je belangstelling hebben; Ik heb nog een Ebox 3350mx liggen. Dat is een mini-X86 compatible machine waar Windows XP nog fatsoenlijk op draait. Ik heb er zelf TinyXP op gedraaid. Daar kan deze software voor je Soladin ook prima op draaien.

Machine doet hier al maanden helemaal niets en ik ben voorlopig ook niet van plan om hem te gaan gebruiken.

Filmpje: YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF :-)

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 07-05-2015 16:45 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
mkleinman schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:45:
[...]

Iets offtopic maar die P3 is niet de meest energiezuinige machine op de markt ;). Mocht je belangstelling hebben; Ik heb nog een Ebox 3350mx liggen. Dat is een mini-X86 compatible machine waar Windows XP nog fatsoenlijk op draait. Ik heb er zelf TinyXP op gedraaid. Daar kan deze software voor je Soladin ook prima op draaien.

Machine doet hier al maanden helemaal niets en ik ben voorlopig ook niet van plan om hem te gaan gebruiken.

Filmpje: YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF :-)
Klopt 85 watt of zo maar ik gebruik hem maximaal 5 minuten dan gaat hij uit. Misschien iets voor de ouders van Phyxion ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Zoek even op "Solarman" is een van de goedkoopste mbt totale logging en als ik me niet
vergis, ook voor de Soladin 600 http://www.okenergy.nl/solarman-wifi-kit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

PClop schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:05:
[...]

Zoek even op "Solarman" is een van de goedkoopste mbt totale logging en als ik me niet
vergis, ook voor de Soladin 600 http://www.okenergy.nl/solarman-wifi-kit.html
Het is alleen een Soladin 3000 Web, kan daar die Solarman ook mee dan? Ik kan niet veel vinden over dat apparaat. Het lijkt mij dat er nog wel iets extra's nodig is? Er zit geen losse poort op de Soladin, alleen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Phyxion schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:15:
[...]

Het is alleen een Soladin 3000 Web, kan daar die Solarman ook mee dan? Ik kan niet veel vinden over dat apparaat. Het lijkt mij dat er nog wel iets extra's nodig is? Er zit geen losse poort op de Soladin, alleen WiFi.
Gewoon ouderwets ff bellen naar de gast die het verkoopt ?
http://www.okenergy.nl/service/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snarfie31 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:28:
[...]

http://www.mijnzon.info/index.php/nl/download

Opmerkelijk was dat ik een paar keer per maand maar gekeken had die Sunprofit kon toch precies aangeven wat ik bijvoorbeeld in april totaal aan watt geproduceerd had. Voor mij meer dan genoeg. Middels wifi en ingebouwde desktop software kan ik hem op mn laptop benaderen/uitlezen.
[afbeelding]
Ik gebruik ook sunprofit. Alleen dan met een Wyse ThinClient met XP. Koste mij 10 euro via mp :o
Uiteindelijk wel te weinig geheugen om SP3 en .NET framework 4.5 te installeren maar dat heb ik opgelost door XP Professional te installeren op een USB stick.

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pNj03Z0S87V0-XiSoXjubUUQ4BF4CgVJXCXIDRW0P_RYwDG9UrZCmjTfBYHgIUTDwA_O4RK0QtZPcQIwJrw7IxjuUoTpf3UslWMhhrnFEdE5AH3HzeqrveNl3UpJAKDcJWpTPhIn8qNzv04mmqSkO9P_P3KzRlzm-ywX3dg6EigE/WP_20150507_001.jpg?psid=1
Verbruikt ongeveer 8 watt en kan zo ingesteld worden dat deze automatisch ingeschakeld is als de stroom ingeschakeld word door de tijdschakelaar.

BTW:
Met sunprofit kan je ook gewoon uploaden naar PVoutput
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2015 18:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartinAH schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:05:

ja de sunny boy 1.5 2.5 hebben al veel dingen standaard de prijs die je er voor moet betalen is ook zeer scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Aftoppen?
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/n50x04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Arme Steca

Mijn NNO setje op een zonnige dag

O-)
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pTo0e9dMgzNAJSseDqOE8pQndfI72CUqE-KFKvfvU5v2_pZHkOG3FdNh5cxPEPW9SS4O0Idik4ukMupsMtsmbhJ9jJ0QyMvQaB9zDrPNoqQdoobC9NeFxpXQwngb8mSjVLTP3O1WA_pPiAlKT2Vg6bXpeIPp6yQmhL0vzWyOnx7w/920WP%20NNO.JPG?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
coyote1980 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:45:
Mijn SMA SB3600 TL21 is plotseling moeilijk aan het doen. Ik zag overdag al op pvoutput dat hij 0W stond te genereren. Thuis aangekomen trof ik hem met een rood foutlampje aan en code 801 (GRID FAILURE - CHECK FUSE).
Goed, ik ben er verder mee, ik verwachtte dat er ergens een stroomkabel los moest zitten naar de omvormer, aangezien het omzetten van aardlekautomaten of werkschakelaars geen effect had op de omvormer. Ik begon mijn zoektocht in de groepenkast, bij het losdraaien van de kap zag ik al wat vonkjes die moesten komen van de aansluiting naar de omvormer. Daar was een fasedraad aan het losraken gegaan. Joepie. :|

Installateur komt morgenmiddag de boel even controleren en daar waar nodig opnieuw aansluiten. Gek idee dat dit ook tot grotere problemen had kunnen leiden. Voorlopig de zonnepanelen maar even uitgeschakeld gelaten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Phyxion schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:30:
Thanks, ik zal er eens naar kijken.

Zijn er nog andere omvormers (merken/types) die deze mogelijkheid hebben? In het geval dat ze deze niet kunnen leveren.
Als ze toch mogen kiezen ?
http://www.solairepv.nl/Danfoss-DLX-2.9.html
Daar zit alles op en aan. ;)
Top merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

PClop schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Als ze toch mogen kiezen ?
http://www.solairepv.nl/Danfoss-DLX-2.9.html
Daar zit alles op en aan. ;)
Top merk.
Maar Danfoss is nu SMA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

coyote1980 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Goed, ik ben er verder mee, ik verwachtte dat er ergens een stroomkabel los moest zitten naar de omvormer, aangezien het omzetten van aardlekautomaten of werkschakelaars geen effect had op de omvormer. Ik begon mijn zoektocht in de groepenkast, bij het losdraaien van de kap zag ik al wat vonkjes die moesten komen van de aansluiting naar de omvormer. Daar was een fasedraad aan het losraken gegaan. Joepie. :|

Installateur komt morgenmiddag de boel even controleren en daar waar nodig opnieuw aansluiten. Gek idee dat dit ook tot grotere problemen had kunnen leiden. Voorlopig de zonnepanelen maar even uitgeschakeld gelaten... ;)
Zelf aangesloten?
Anders heb je wel een oen van een installateur... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
coyote1980 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Dat wil wel eens komen doordat sommige installateurs meerdere draden in één klemaansluiting van een automaat plachten te frotten, terwijl daar aftakblokjes voor zijn uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
En ?
Als Die Danfoss DLX bij dat bedrijf gewoon leverbaar is, wat is dan het probleem
de garantie gaat dan toch idd gewoon naar SMA, ook top toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Niet zelf gedaan en ook niet mijn huisinstallateur, maar een zonnepaneelleverancier die er niet meer is...

Tsja, kunt er van alles van vinden. M'n huisinstallateur zorgt wel dat het goed komt, die komt zometeen al langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
revolution-nl schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:08:
Arme Steca

Mijn NNO setje op een zonnige dag

O-)
Arme omvormer (Steca of Soladin) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
revolution-nl schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:43:
[...]

Ik gebruik ook sunprofit. Alleen dan met een Wyse ThinClient met XP. Koste mij 10 euro via mp :o
Uiteindelijk wel te weinig geheugen om SP3 en .NET framework 4.5 te installeren maar dat heb ik opgelost door XP Professional te installeren op een USB stick.

[afbeelding]
Verbruikt ongeveer 8 watt en kan zo ingesteld worden dat deze automatisch ingeschakeld is als de stroom ingeschakeld word door de tijdschakelaar.

BTW:
Met sunprofit kan je ook gewoon uploaden naar PVoutput
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
Wat we niet allemaal verzinnen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Ik heb voor mijn soladin 600 een serial port to ethernet converter gekocht. Vroeger noemde ik die ook wel terminalserver. Met virtual serial port software probeer ik nu de Soladin software te koppelen aan deze "terminal server" tot op heden zonder succes.
De soladin software praat wel tegen de virtualport software maar er komt niks terug.
Er ontstaat geen communicatie in 2 richtingen. Kan ook aan de DB9 pin out liggen. Helaas heb ik geen breakout box meer waarmee ik dat kan controleren.

Heeft er misschien iemand anders ervaring met het ethernet geschikt maken van een Soladin 600 en de software, dan wel met de DB9 pinout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens of de berichten waar hij antwoord opgeeft in "Datalogging PV een aanknopingspunt geven. Wellicht kun je anders je vraag daar verder toelichten.
Tech in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Dit werkt veel mooier voor logging

Afbeeldingslocatie: http://www.seeedstudio.com/depot/images/product/Netduino%20plus2.jpg

Bijna geen energie verbruik en je kan direct de P1-poort van de slimme meter loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
of een Raspberry Pi.... kun je ook veel mee
(en is wat makkelijker te scripten, want linux)

Het lijkt me ook dat hij wat goedkoper is dan de netduino, maar ik heb niet heel goed gezocht.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

off topic:
Leuk spul die Pi.... heb er een samen met mijn zoon in elkaar gezet om boomspiegels in het bos te fotografen voor een onderzoek. Hij heeft hem met Python simpel kunnen programmeren zodat ie op vastgestelde tijden een foto neemt. Foto's synct ie naar zijn iphone, alleen... de batterijen moet regelmatig gewisseld worden. De Pi trekt ca 100 mA met de wifi uit en ca 150 mA met de wifi aan (gemeten..). Maar met een adapter speelt dat hier niet...

Uitlezen v/e slimme meter:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/118517
Met een beetje zoeken vind je heel veel meer..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Yup... ik heb ook pas een afspraak gemaakt voor plaatsing van een domme slimme meter.
Ik moet er toch een keer aan geloven, want tegen de tijd dat salderen op de helling staat ben ik waarschijnlijk toch al weer verhuisd.
Mocht ik er de kriebels van krijgen pak ik m wel in met aluminium folie ofzo :P

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag maar weer verder met het uitzoeken van pv materiaal zojuist een mc3 naar mc4 adapter besteld(voor mijn offgridsysteem).
nu weer verder met het schuurtje omvormer zit nog in de doos:D, alleen begin wel te twijfelen thin film of toch maar yingli all black panelen op het schuurtje het schuurtje heeft een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:00:
vandaag maar weer verder met het uitzoeken van pv materiaal zojuist een mc3 naar mc4 adapter besteld(voor mijn offgridsysteem).
nu weer verder met het schuurtje omvormer zit nog in de doos:D, alleen begin wel te twijfelen thin film of toch maar yingli all black panelen op het schuurtje het schuurtje heeft een plat dak.
thinfilm of mono, het maakt niet zoveel uit.
maar voor offgrid wel zoveel mogelijk Wp.
gewoon om er voor te zorgen dat ook slechte dagen nog opbrengst heeft om de accu gevuld te krijgen.
Wp is snel goedkoper als accu power ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:06:
[...]

thinfilm of mono, het maakt niet zoveel uit.
maar voor offgrid wel zoveel mogelijk Wp.
gewoon om er voor te zorgen dat ook slechte dagen nog opbrengst heeft om de accu gevuld te krijgen.
Wp is snel goedkoper als accu power ;)
offgrid systeempje is een http://www.goalzero.com/p...-Yeti-400-Solar-Generator waar ik uitsluitend op zal computeren en mijn elektrische fiets/oordopjes en andere portable spul mee oplaad.
het was een gok want 400wh is natuurlijk niet veel. als je nagaat dat er al meer wh(423) in mijn fiets gaat.Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2vw5ufc.jpg

het schuurtje zal dus ongrid geïnstalleerd worden(met 1.0 omnik) met thin films of poly/mono. bij thin films kan zoals ik al eerder begreep 2x3 160wp. erg jammer dat die 1.3m 48cells yingli(all black) nergens te krijgen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:16:
[...]

offgrid systeempje is een http://www.goalzero.com/p...-Yeti-400-Solar-Generator waar ik uitsluitend op zal computeren en mijn elektrische fiets/oordopjes en andere portable spul mee oplaad.
het was een gok want 400wh is natuurlijk niet veel. als je nagaat dat er al meer wh(423) in mijn fiets gaat.[afbeelding]

het schuurtje zal dus ongrid geïnstalleerd worden(met 1.0 omnik) met thin films of poly/mono. bij thin films kan zoals ik al eerder begreep 2x3 160wp. erg jammer dat die 1.3m 48cells yingli(all black) nergens te krijgen zijn.
mij lijkt die yeti er leuk als je er een semi-offgrid van zou kunnen maken.
dus: als accu vol schakel een 50-100W omvormer in.
of als geen opbrengst meer uit de panelen trek de accu s'avond leeg voor het huis.
(verzin zelf maar iets in deze trant verder.)

persoonlijk, dunne film, ja leuk.
maar als al die marketing termen als lichtsoking etc etc etc.. echt waar waren.
dan hadden we dat nu onderhand al eens moeten horen van mensen.
mijn top presterende set doet 1080kWh/kWp met mono en dat in tilburg (een zeer gemiddelde opbrengst lokatie)
de marketing zegt 10% extra, dus we zouden verhalen uit het land moeten horen van mensen met thinfilm van 1150-1200kWh/kWp per jaar.
en sorrie ik hoor ze helaas niet, maakt het nog steeds geen slecht spul, maar ook niet erg speciaal.

het belangrijkste blijft wat past het lekkerst en krijg ik dan een voldoende V voor de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:57:
[...]

of als geen opbrengst meer uit de panelen trek de accu s'avond leeg voor het huis.

mijn top presterende set doet 1080kWh/kWp en dat in tilburg (een zeer gemiddelde opbrengst lokatie)
de marketing zegt 10% extra, dus we zouden verhalen uit het land moeten horen van mensen met thinfilm van 1150-1200kWh/kWp per jaar.
en sorrie ik hoor ze helaas niet, maakt het nog steeds geen slecht spul, maar ook niet erg speciaal.

het belangrijkste blijft wat past het lekkerst en krijg ik dan een voldoende V voor de omvormer.
ja de yeti kan je ook semioffgrid gebruiken alleen zou je dan handmatig hem moet ontkoppelen en de 220-250v lader erop zetten. het was meer mijn idee om een gesloten kring te hebben en te computeren op een paneel.Bij stroom uitval kan ik dan gewoon doorcomputeren (robin mobile onbeperkt internet)
aangezien ik heel af en toe ook campeer kwam de keuze snel bij Goal zero.
oh ja maar ik zit langs de kust dus het is de vraag hoe warm de panelen worden. aangezien het schuurtje vrij laag staat ga ik ervan uit dat de panelen stukken warmer worden dan panelen die een paar meter hoger op het huis worden geplaatst, thin film schijnt beter tegen warmte te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:01:
[...]

ja de yeti kan je ook semioffgrid gebruiken alleen zou je dan handmatig hem moet ontkoppelen en de 220-250v lader erop zetten. het was meer mijn idee om een gesloten kring te hebben. en te computeren op een paneel bij stroom uitval kan ik dan gewoon doorcomputeren (robin mobile onbeperkt internet)
oh ja maar ik zit langs de kust dus het is de vraag hoe warm de panelen worden. aangezien het schuurtje vrij laag staat ga ik ervan uit dat de panelen stukken warmer worden dan panelen die een paar meter hoger op het huis worden geplaatst, thin film schijnt beter tegen warmte te kunnen.
thinfilm kan zeker beter tegen warmte, maar om daar nu alles van af te laten hangen.
je kunt het ook omdraaien, door te zeggen mono kan beter tegen koude, want dan halen ze een hogere W. ;)

het is maar net hoe je er tegen aankijkt, en echt heel veel verschil zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:03:
[...]

thinfilm kan zeker beter tegen warmte, maar om daar nu alles van af te laten hangen.
je kunt het ook omdraaien, door te zeggen mono kan beter tegen koude, want dan halen ze een hogere W. ;)

het is maar net hoe je er tegen aankijkt, en echt heel veel verschil zie ik niet.
Ja dat is ook zo. uiteindelijk zal het lood om oud ijzer zijn en in de range van 10% meer of minder opleveren.
misschien een leuk idee om het te testen met 1 rij thin films en 1 rij mono voor een jaartje.
er komt hier nog een blokhutje en waarschijnlijk zal ik daar de thin films opzetten met de omnik. het schuurtje zal een groter systeem worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je moet wel appels met appels vergelijken en laat nou de SF panelen vaak gekozen worden in schaduwrijke situaties. Dus het is eigenlijk best logisch dat je geen top opbrengsten op het net vindt.

https://www.suntrol-porta...utput/real/p/1/chart/Line : 922 kWh/kWp

http://www.herbergpv.nl/2012/10/24/1-jaar-cis/: 800 kWh/kWp

beide niet echt wereld schokkend, maar iig de laatste met nogal wat schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:14:
Je moet wel appels met appels vergelijken en laat nou de SF panelen vaak gekozen worden in schaduwrijke situaties. Dus het is eigenlijk best logisch dat je geen top opbrengsten op het net vindt.

ja maar die eerste is 922kwh/kwp dit is in denemarken wat een kilometer of 300 hoger ligt tevens op een grote installatie en 2 3 of 4 strings(met dus minstens 8 panelen in 1 string) . waarbij het slechtst presterende paneel de andere naar beneden trekt. tevens is dit een oost west opstelling. dus is 922kwh/kwp helemaal niet slecht. mijn panelen komen naar het zuiden te liggen met een hele kleine helling.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL

Je vergeet mijn SF setjes met heel veel schaduw en bijna horizontaal op het dak.
2014 was 820 kWh/kWp 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik denk dat mijn set over een jaar gezien wel redelijk te vergelijken is met andere sets omdat het niet zo'n bijzondere situatie is.
We zullen het zien. Vooralsnog hou ik een PVGIS estimate aan van ca. 960 kWh/kWp

Ik heb ze relatief schaduwloos liggen op 10º helling, 190º zuid
(schaduw alleen vlak voor zonszondergang en in de donkerste winterdagen van wat bomen geloof ik)

Vooralsnog doen ze het niet gek, maar het is ook niet zo dat ik voor deze korte periode dat ik ze heb (1 maand) nou veel vergelijk in de buurt heb. (behalve wat 40 graden sets op oost ofzo.)

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 08-05-2015 14:57 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:03
[...]

mijn top presterende set doet 1080kWh/kWp met mono en dat in tilburg (een zeer gemiddelde opbrengst lokatie)

Misschien dat je hier wat aan hebt.
Mijn set met de volgende specificaties:

20 * Solar Frontier SF165-S (3300Wp)
1 * Omnik 3K-TL2
Geen schaduw
Hoek: 21 graden
Orientatie: 144graden (vanaf noord gemeten), dus zuid/zuid-oost.

Omnik heeft de volgende specs op papier:

Input(DC) kant
Max. PV-Generate Power[W] - 3400
Max. DC Voltage[V] - 590
MPPT DC Voltage Range[V] - 120-500
Max. DC Current[A] - 12*2
Number of MPPT Trackers - 2

Output(AC) kant:
Max. AC Power[W] - 3300
Nominal AC Power[W] - 3000
Max. AC Current[A] - 14.4

Hier een voorbeeld van een dag met een perfecte parabool:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=34861&sid=31923&dt=20150415

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NyO7Rmr.png

Heb de set pas sinds september 2014, dus kan je nu geen jaaropbrengst tonen, maar volgens mij doet ie het niet slecht tot nu toe.

[ Voor 12% gewijzigd door toxict op 08-05-2015 15:28 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zucht, wat een feest weer bij Mastervolt / Soladin. Allemaal weer ontbrekende data 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ftAFgaL.png

Wie daar ooit bedacht heeft dat een online omgeving een goed idee is 8)7 Wat een armetierige boel zeg.

Hopelijk snel uitsluitsel van de installateur of er ook een Fronius leverbaar is :) En anders maar zelf een YouLess installeren, dit is echt onbruikbaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Phyxion schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:13:
Zucht, wat een feest weer bij Mastervolt / Soladin. Allemaal weer ontbrekende data 8)7
[afbeelding]

Wie daar ooit bedacht heeft dat een online omgeving een goed idee is 8)7 Wat een armetierige boel zeg.

Hopelijk snel uitsluitsel van de installateur of er ook een Fronius leverbaar is :) En anders maar zelf een YouLess installeren, dit is echt onbruikbaar :X
Zo hebben ze allemaal wat.
De portal van Omnik loopt regelmatig een paar minuten tot een paar uur achter qua logging.
Ik denk dat ze wat nodes bij moeten schakelen daar in de Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Je wilt gewoon interne logging want dan heb je tenminste nooit last van rammelende servers. De Soladin moet elke dag 1-2x reset worden omdat er weer geen verbinding met de server van ze is (auto-reconnect, anyone?). Dat Mastervolt dit ooit heeft durven leveren :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Phyxion schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:39:
Je wilt gewoon interne logging want dan heb je tenminste nooit last van rammelende servers. De Soladin moet elke dag 1-2x reset worden omdat er weer geen verbinding met de server van ze is (auto-reconnect, anyone?). Dat Mastervolt dit ooit heeft durven leveren :N
Ik snap wat je bedoeld.
Anders je omvormer verkopen en eentje kopen die wel normaal intern/lokaal(thuis op je server of wat je ervoor gebruikt) kan loggen en richting PVOutput.org.

Ik heb een Omnik, die ik via:

* Raspberry PI uitlees (dus lokaal richting een MySQL DB log)
* Log richting de portal van Omnik
* Log richting PVOutput.org

Ik weet niet van de mogelijkheden van andere merken, maar anders is het wellicht een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik heb de installateur gevraagd of ze een Fronius kunnen leveren, deze heeft interne logging (bereikbaar via interne webserver). Mocht dit niet werken dan ga ik zien naar de mogelijkheden om het via YouLess of eventueel een Pi uit te lezen want de huidige situatie is gewoon niks. Omdat het voor mijn ouders is wil ik het liefst een zo eenvoudig mogelijk systeem (maar wel één die werkt) maar het is zeker een mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:01:
[...]

ja de yeti kan je ook semioffgrid gebruiken alleen zou je dan handmatig hem moet ontkoppelen en de 220-250v lader erop zetten. het was meer mijn idee om een gesloten kring te hebben en te computeren op een paneel.Bij stroom uitval kan ik dan gewoon doorcomputeren (robin mobile onbeperkt internet)
Bij stroomuitval heb je dikke kans dat na een half uurtje de zendmast van de MNO er ook mee stopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Youless draait hier al bijna 3 jaar zonder één hickup en de pvoutput interface met mobiele app is super. Simpel, goedkoop en doeltreffend.

De Soladin logging werkt hier overigens ook al 2 weken feilloos.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 08-05-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:50:
[...]

Bij stroomuitval heb je dikke kans dat na een half uurtje de zendmast van de MNO er ook mee stopt
De zendmasten kunnen 1 tot wel 4 uur uithouden op hunnie noodstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:07:
[...]

De zendmasten kunnen 1 tot wel 4 uur uithouden op hunnie noodstroom
Grote steden wellicht, in/bij de meeste staat een vrij beperkte set accu capaciteit, maar goed je weet het pas als het gebeurd toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik ben bang dat je niet goed kijkt :)

Kijk eens naar de jaar opbrengsten van de eerste 9 boven aan de lijst.

http://pvoutput.org/outpu...50420&dt=20150420&tid=426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fijn die standaarden. Wil ik als test een weekendje met de SMA1200 op mijn 920wp set testen passen de standaard mc4 connectoren niet op de SMA :(

Balen :(

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 08-05-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03
PClop schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:04:
[...]

Mijn installatie werkt ook op alles behalve de ideale spanning van 350V, vooral in de winter bij schaduw
wil een van de strings nog wel eens naar de 150V afzakken en naar de 170 / 180V bij hoge temperaturen
maar wat dat nu echt uitmaakt kwa η boeit mij niet zo daar mijn omvormer over het algemeen al
geen uitblinker is op dat gebied.
Bedankt; en wat is de laagste MPPT-spanning van je omvormer? Ik ben vnl geïnteresseerd wat het verlies zal zijn bij (best continu) zulke lage spanningen. Anders waag ik maar een mail aan Omnik.

By the way, op de datasheets staat een onderscheid tussen
Operating MPPT Voltage Range (bijv 120-450V) en
MPPT Voltage Range at Nominal Power (bijv 150-450V).

Verschil is me niet geheel duidelijk. Nominal power = max vermogen van de omvormer? Hoe uit te leggen?

Zie bijv via http://estg-zonnepanelen....sol-1k-1.5k-2k-TL2-EN.pdf

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:44:
[...]

[...]

Ik ben bang dat je niet goed kijkt :)

Kijk eens naar de jaar opbrengsten van de eerste 9 boven aan de lijst.

http://pvoutput.org/outpu...50420&dt=20150420&tid=426
Die winst verbleekt als je een correctie toepast mbt de geinstalleerde oppervlakte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:17:
[...]

Die winst verbleekt als je een correctie toepast mbt de geinstalleerde oppervlakte. :P
Ja dat word steeds geroepen maar op mijn dak van 1m40 hoog en 5m40 breed past meer aan SF dan gewoon, mag ik dat dan ook rekenen.

Gewoon een grote schuur, 3000Wp mono en 3000Wp aan SF , dan heeft de SF gewoon meer opbrengst.....ruim.

Solarxx doet bijna 3500kWh met 3060Wp, en cyclo-big het zelfde of er zelfs nog iets overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Vandaag ook een soladin 3000 web gekregen. Het is idd een ramp met monitoring. De demo draait op 1of andere manier wel altijd goed, ben er weer mooi ingetrapt door waarschijnlijk meer te betalen voor een webeditie. Daar heb ik nu ook niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Rol-Co schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:44:
[...]

Ja dat word steeds geroepen maar op mijn dak van 1m40 hoog en 5m40 breed past meer aan SF dan gewoon, mag ik dat dan ook rekenen.

Gewoon een grote schuur, 3000Wp mono en 3000Wp aan SF , dan heeft de SF gewoon meer opbrengst.....ruim.

Solarxx doet bijna 3500kWh met 3060Wp, en cyclo-big het zelfde of er zelfs nog iets overheen.
Ja leuk, als je panelen systematisch lager inschaalt dan dat ze werkelijk zijn, dan heb je een goed rendement in kWh/kWp. Hoe was het ook alweer, +10% meer? Een 170 Wp is dus eigenlijk een 187 Wp paneel.
In kWp/m2 scheelt het niet veel met poly/mono's.

Als de kleine SF mooi op je dak passen, moet je het zeker niet laten. Maar om nu te claimen dat SF beter is dan poly/mono's vind ik te kort door de bocht... (oke, ze zijn wel mooier. dat dan weer wel..)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoef die sf niet tenzij ze waarmaken wat ze claimen, dan zou ik euim 1400kWh/kWp scoren,
en dat zie ik nergens.
ze zouden het goed doen bij wamte is hetzelfde verhaal als een warmtepomp bij -10c
het aantal dagen in nederland dat dat voorkomt is nagenoeg 0/
en aan de kust is het dus al nooit warm.....en swinters ook al niet zo koud.
een grote hype, trap er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:36:
ik hoef die sf niet tenzij ze waarmaken wat ze claimen, dan zou ik euim 1400kWh/kWp scoren,
en dat zie ik nergens.
ze zouden het goed doen bij wamte is hetzelfde verhaal als een warmtepomp bij -10c
het aantal dagen in nederland dat dat voorkomt is nagenoeg 0/
en aan de kust is het dus al nooit warm.....en swinters ook al niet zo koud.
een grote hype, trap er niet in.
op het schuurtje passen er 2 boven elkaar dat is dan 300 t/m 350 wp(qua geld maakt het bijna niks uit en kan ik net zo goed monox panelen kopen) en mooi egaal zwart. vooral het laatste is denk de doorslaggevende factor. ik zou er graag zwarte cell panelen op willen doen maar die van yingli lijken allemaal verkleurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:15:
Fijn die standaarden. Wil ik als test een weekendje met de SMA1200 op mijn 920wp set testen passen de standaard mc4 connectoren niet op de SMA :(

Balen :(
zijn dat sunclix connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:48:
[...]

zijn dat sunclix connectoren?
Zijn wel van die hersluitbare klik connectoren ja.

Net de HF 2500 ook maar even aangesloten met degelijke 2.5mm bekabeling op een lasdoos. De (tijdelijke) 0.75mm kabel met stekker werd me iets te warm :X

Ben benieuwd of ik het in het max vermogen terug zie.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-05-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

revolution-nl schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:21:
[...]

Zijn wel van die hersluitbare klik connectoren ja.

Net de HF 2500 ook maar even aangesloten met degelijke 2.5mm bekabeling op een lasdoos. De (tijdelijke) 0.75mm kabel met stekker werd me iets te warm :X

Ben benieuwd of ik het in het max vermogen terug zie.
SMA heeft vanaf 2010 de Sunclix connectors. MC4 past daar niet op...

Pagina: 1 ... 4 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.