Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 109 Laatste
Acties:
  • 560.851 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05 22:29
databeestje schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 17:37:
De Enecsys Duo 360 die ik voor 30 euros van SolarNRG had gekocht...
Je was me net voor...
Toen ik wilde bestellen waren ze uitverkocht. :(
Het heeft mijn plan aardig door de war gegooit........ -> weet nog niet precies wat het nu gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 11:29

databeestje

Von PrutsHausen

24zeven schreef op zondag 03 mei 2015 @ 09:36:
[...]

Je was me net voor...
Het heeft mijn plan aardig door de war gegooit........ -> weet nog niet precies wat het nu gaat worden.
Sorry!

Staan er niet nog een paar op Marktplaats misschien? Beste alternatief is wellicht de APS 500 met 3 panelen van 200Wp erop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 24zeven
Ik gun het je van harte....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-05 21:13
HereIsTom schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:08:
Ik heb een klein balkon op het zuiden en woon in een VvE dus kan niks op het dak plaatsen.
Nu zag ik deze set i.p.v. de bijgeleverde panelen wil ik daar dan deze panelen bij nemen i.v.m. het formaat, deze passen makkelijker op mijn balkon.
Is dit wat of gaat dat niet werken?
De panelen die je wil geven te weinig spanning (of je zou er 4 moeten plaatsen).

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RielN schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 21:50:
Ik weet niet of het hier de bedoeling is maar zou van kenners graag een mening horen over deze set. Is het rommel of is het prima?
https://m.warmteservice.n...-WP-schuin-dak/p/07158060

Daarnaast, ik kan misschien geen 10 panelen kwijt op het dak op het westen (dakraam net wel of niet niet, heb krap 3,55 meter eronder beschikbaar, 5,50 breed)

Ik heb veel plek op het oosten, zonder schaduw. Is een combinatie een slimme optie?
Lijkt een beetje op dit
http://www.solarchamp.eu/...-materiaal-en-kabels.html

Ook niet duur denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
HereIsTom schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:08:
Ik heb een klein balkon op het zuiden en woon in een VvE dus kan niks op het dak plaatsen.
Nu zag ik deze set i.p.v. de bijgeleverde panelen wil ik daar dan deze panelen bij nemen i.v.m. het formaat, deze passen makkelijker op mijn balkon.
Is dit wat of gaat dat niet werken?
MichielFRL schreef op zondag 03 mei 2015 @ 09:58:
De panelen die je wil geven te weinig spanning (of je zou er 4 moeten plaatsen).
Ik kan er helaas maar 3 plaatsen.
De leverancier schreef dit;
"de steca begint te werken bij een min spanning van 45 volt.
het voltage bij 3 panelen in de schaduw is ong. 50 tot 55 volt.
"
Klopt dat dan niet?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gebruik de AEconversion 350-90 micro omvormer met 3 van deze panelen in serie?

Deze staat o.a. in de TS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
HereIsTom schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:22:
"
Klopt dat dan niet?
Mppt spanning van de panelen is 18V (3x = 54V)
Mppt spanningsbereik van een Steca 300 is 45V - 100V.

Als het voltage ook maar iets zakt dan gaat de omvormer al uit en als er minder lichtinval is zal dit het geval zijn.

1 standaard formaat paneel van +/- 275Wp op een micro-omvormer lijkt me een betere keus.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MichielFRL schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:37:
[...]

Mppt spanning van de panelen is 18V (3x = 54V)
Mppt spanningsbereik van een Steca 300 is 45V - 100V.

Als het voltage ook maar iets zakt dan gaat de omvormer al uit en als er minder lichtinval is zal dit het geval zijn.

1 standaard formaat paneel van +/- 275Wp op een micro-omvormer lijkt me een betere keus.
Ik gok dat de best man een paneel zoekt van 1 meter 20 hoog en 1 meter 50 breed. Dan past de 275wp niet ideaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
databeestje schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:41:
Ik gok dat de best man een paneel zoekt van 1 meter 20 hoog en 1 meter 50 breed. Dan past de 275wp niet ideaal.
Het formaat wat HereIsTom uitgekozen had is 1190x540.
3x 540 = 1620.
Misschien past een standaard paneel van 990x1650 dan ook wel ;)

Voorbeeld:
- Involar 250 micro €110
- EC Solar Mono 270Wp 1580 x 1060 €210

[Voor 10% gewijzigd door MichielFRL op 03-05-2015 10:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:22:
[...]

[...]

"
Klopt dat dan niet?
En dit kun je niet plaatsen ?
http://www.ebay.de/itm/2-...in_77&hash=item51a8eb84ef
plus, http://www.greenybros.com...er-micro-omvormer-mac250/
Werken prima samen, is hier al getest. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02 18:48
MichielFRL schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:51:
[...]

Het formaat wat HereIsTom uitgekozen had is 1190x540.
3x 540 = 1620.
Misschien past een standaard paneel van 990x1650 dan ook wel ;)

Voorbeeld:
- Involar 250 micro €110
- EC Solar Mono 270Wp 1580 x 1060 €210
Heren bedankt voor de input!
De panelen kunnen inderdaad maar 1m20 bij 55 cm zijn, ze komen op verschillende plaatsen op het balkon anders passen ze helaas niet.
Vandaar dat ik bij die panelen uitkwam, maar ander opties met zelfde formaat mag natuurlijk ook?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-01 08:51
Atrax schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:34:
Zijn er hier toevallig nog mensen de Involar omvormers hebben en gebruik maken van SEDAS (portal voor het monitoren van de panelen)?
SEDAS is namelijk al enkele weken offline en er lijkt niet echt vooruitgang te zijn. Moet ik me zorgen gaan maken voor wat betreft de toekomst van Involar, of zal dat wel meevallen?
Involar reageert overigens ook niet meer op mails...
Niemand?

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:55

Phyxion

_/-\o_

Zijn er nog meer Tweakers met de Soladin 3000 Web? Ik moet hier 1-2 keer per dag de WiFi resetten omdat de verbinding met de Mastervolt servers verbroken is (4x knipperen).

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:08

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tip van de maand , een kWh meter en een (eventueel gebruikte) youless en loggen naar pvoutput.
Werkt altijd, wat je ook ophangt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hee wat handig, ik wist niet dat de youless ook S0 pulse kon tellen. Wellicht een hardware revisie 2 maken met een rj11 plug voor puls tellen misschien? Of denk ik dan weer te fancy.

Acties:
  • 0Henk 'm!
mkleinman schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:18:
[...]

***ik knip voor de leesbaarheid*****

Al met al inderdaad die 10-15% ( en mijn hoop 20% ). :)
ik denk zelf dat 10% al aardig veel is.
misschien gaat het er wel iets overheen, maar veel zal het niet zijn.
maar dat hoeft de pret niet te drukken.

je kunt ook eens kijken voor een smi van solaredge ;)
http://www.solaredge.com/groups/retrofit/smi
en om te beginnen die gewoon aan de solarmax te hangen.
(gewoon om alles langzaam op te bouwen, later kun je de solarmax vervangen voor iets wat rond de 16A doet ;) )

maar je moet ook nog eens kijken naar de P405 en dan 2x een kingsun paneel per optimizer.
zou voor jouw eigenlijk geen probleem moeten zijn.
alleen er zijn wel minimaal 6x een p405 nodig in een string en je kunt ze niet mixen met andere optimizers.
maar een smi kan 3x parallel stringen maken en iedere parallelle string kunnen wel andere optimizers zijn ;)

een losse tip die je zoizo zou moeten doen als je met optimizers gaat werken.
hang ook een paneel aan je voorgevel!!!
dan hangt die erg stijl op zuid. (gewoon plat tegen de gevel)
met dat paneel is iedere Wp goud waard.
door oost-west heb je gewoon een paar maanden dat je soms gewoon niet de minimum W van je omvormer haalt om in hoge rendementen te komen (met mijn omvormer wil je eigenlijk altijd meer als 235Wdc, jouw omvormer zal ook wel ergens daar zitten).
met een extra paneel op stijl zuid werkt je systeem een stuk stabieler door het hele jaar heen.
(dan word de 20% extra misschien wel mogelijk. ;) )
(en niet denken dit kan niet vanwege vergunnings-vrij, het kan wel alleen je moet wel opletten wat je doet en hoe ;) )

maar goed er zijn veel opties en mogelijkheden.
ik ben er voor mij zelf ook mee aan het rekenen, maar zal deze stap pas over een paar jaar maken.
wil eerst wat andere stappen tussen door ook eens gaan proberen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 637061
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
voor de kampeerders onder ons,

zojuist een goal zero yeti 400 met https://www.solarpowersup...-mc4-solar-to-8mm-adapter gekocht. voor thuis gebruik 5 keer stroom uitval gehadin 7 maanden (2 keer deels landelijk) 3 keer door oude schakelaars die poof knalde. nieuwe stoppenkast komt er binnenkort.

Acties:
  • 0Henk 'm!
databeestje schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:25:
Hee wat handig, ik wist niet dat de youless ook S0 pulse kon tellen. Wellicht een hardware revisie 2 maken met een rj11 plug voor puls tellen misschien? Of denk ik dan weer te fancy.
Dat zou wel handig zijn ja, maar het is een karweitje van 10 minuten.
Telt ook waterpulsen hoor en gas, maar ik ga teveel offtopic nu.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Stel: je bent van plan een soort afdakje te maken waar de kliko's en wat fietsen onder kunnen staan. Oppervlakte ca. 3,20 x 2,20 m. Beetje groter/kleiner is mogelijk.
En stel dat je in ieder dak een mogelijke plek ziet om je PV installatie uit te breiden ;)

Wat zou je doen? Kijken naar 2e hands spullen of nieuw? En wat voor panelen + inverter?
Het liefst zou ik nog een klein strookje (bv. 20 cm.) willen voorzien van een transparante dakbedekking, om zo nog wat licht eronder te hebben.

Ik heb natuurlijk al van alles bekeken, maar loop eigenlijk steeds klem op de inverterspanning, zoals te verwachten bij een laag aantal panelen...
.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
Joepla schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:58:
Wat zou je doen? Kijken naar 2e hands spullen of nieuw? En wat voor panelen + inverter?
2e hands passende panelen vinden en dan een omvormer erbij zoeken.
Als je ook 3,20 bij 2,50 kwijt kan zou je ook aan 6x SF kunnen denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Naar SF heb ik inderdaad ook gekeken, maar de spanning van 100V is dan juist weer erg hoog voor een relatief kleine inverter...

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:25

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
TSMC panelen zijn 65-80V (afhankelijk van het type). Scheelt alweer een beetje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 22:51
Joepla schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:58:
Stel: je bent van plan een soort afdakje te maken waar de kliko's en wat fietsen onder kunnen staan. Oppervlakte ca. 3,20 x 2,20 m. Beetje groter/kleiner is mogelijk.
En stel dat je in ieder dak een mogelijke plek ziet om je PV installatie uit te breiden ;)

Het liefst zou ik nog een klein strookje (bv. 20 cm.) willen voorzien van een transparante dakbedekking, om zo nog wat licht eronder te hebben.

Ik heb natuurlijk al van alles bekeken, maar loop eigenlijk steeds klem op de inverterspanning, zoals te verwachten bij een laag aantal panelen...
.
Gewoon 2 standaard panelen op een enecsys duo omvormer?

Ik heb inmiddels de logging van mijn enecsys omvormers op de rit naar pv output met het duinsel script uit het enecsys gateway uitlezen topic. Bestaat er ook zo iets voor mijn soladin 600 dat jullie weten die heeft een rs485 aansluiting?

Johan

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:15

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

24zeven schreef op zondag 03 mei 2015 @ 09:36:
[...]

Je was me net voor...
Dan had je geluk, ik had reeds betaald en kwamen ze erachter dat mijn gereserveerde micro´s waren verkocht aan een ander. Daarna wordt de communicatie wat stroever, nog geen refund.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 20:41
paulv1973 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 23:12:
[...]

In 1 dag?? _/-\o_
Met hoeveel man waren ze dan? 8)7

Ziet er verder gelikt uit...
Waren met z'n drieën, hebben de hele dag hard doorgewerkt en ben erg tevreden met het resultaat!

Gisteren zo'n 60 kWh opgewekt, vandaag met de bewolking toch nog 25 kWh. Nu nog even aan de slag met de API van de SE, dan kan ik ook loggen naar pvoutput.

Weet iemand toevallig hoe je zo 2 sets kunt doorgeven, zodat je kunt zien wat ieder dak heeft gedaan? Zit als ik het goed begrepen heb in twee strings aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23
Goedemorgen allen,

Wat ik nou heb gedaan ...

update: ik ga hem cancellen :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@hieronder, bedankt had ik indd al gelezen. Maar het gaat me nu meer om of het een goede deal is aangezien we in de toekomst wel panelen willen.

[Voor 3% gewijzigd door SeeS op 04-05-2015 12:40]

PVOutput: PV SeeS 3910Wp Oost SF SMA 3600TL

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 19701

Zijn de 14 dagen al voorbij?
Neen, dan kun je opzeggen, zie de regels.

https://www.bva-auctions.com/faq
Bijbehorende vragen gevonden onder Retourneren
Wat betekent het herroepingsrecht (recht van retour)?
Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een fysieke winkel. U hebt dan het recht om binnen een termijn van 14 dagen de overeenkomst te ontbinden zonder opgave van reden. U kunt het product thuis bekijken en concluderen of het product aan uw verwachtingen voldoet.

Wilt u het product toch niet hebben?
U kunt uw geld terugkrijgen als u het product binnen de bedenktermijn terugstuurt. U hebt 14 dagen de mogelijkheid om het product voor retournering aan te melden. Vervolgens moet de kavel binnen 14 dagen worden teruggestuurd of afgeleverd. Hieronder vindt u diverse links waarin het retourrecht nog verder wordt uitgelegd:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:54
Ik lees overal dat ik 30cm van de dakrand moet blijven. Waarom is dit? Is wat knibbelen op deze afmeting mogelijk?

Ik heb namelijk een paar centimeter minder. Ik neem aan, dat dit niet geld voor de middenlijn van een 2-onder-één-kap (ik kan hem tot aan het buurman-deel leggen?)

Ik heb nog een mini-dakraampje welke nooit open gaat, en ik denk eraan om panelen hier gewoon overheen te leggen (we hebben in dezelfde ruimte nog één veel groter raam). Heeft iemand dit al eens gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Voor de wind.... 29 cm zal vast geen probleem zijn, maar er zal wel een veiligheidsverhaal achter zitten waarom het geen 5 cm is..... Doorlopend dak naar de buren kun je idd tot de grens leggen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyxion

Phyxion

_/-\o_

Hier in het dorp zijn genoeg huizen met zonnepanelen tot de bovenkant aan toe (sommige steken zelfs iets over). Zelfs met de storm van vorig jaar is hier niks mee gebeurd. Zolang de bevestinging van de panelen goed is zie ik weinig problemen.
Rol-Co schreef op zondag 03 mei 2015 @ 12:16:
Tip van de maand , een kWh meter en een (eventueel gebruikte) youless en loggen naar pvoutput.
Werkt altijd, wat je ook ophangt.
Ook al over na zitten denken, alleen doet dat nog weinig af aan het feit dat de Soladin 3000 Web niet voor een meter werkt met uitlezen :/ Nog maar eens even overleggen met de installateur wat de opties zijn. Over de YouLess, deze kWh meter lijkt mij genoeg (in tegenstelling tot de 3 fase)? De zonnepanelen zijn 12 x 265 Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Anoniem: 19701 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:10:
Voor de wind.... 29 cm zal vast geen probleem zijn, maar er zal wel een veiligheidsverhaal achter zitten waarom het geen 5 cm is..... Doorlopend dak naar de buren kun je idd tot de grens leggen....
Onder het mom dat de wind onvoorspelbaar is en je daarom die 30cm aanhoud is slim.
Dat je een dakpan van de scheiding van de dak grens met de buren vandaan bijft is ook slim
want buren zijn ook onvoorspelbaar kwa gemoedstoestand, ik heb een schriftelijke overeenkomst
met de buren aan de kant waar mijn ( in overleg dus ) panelen iets naar de buren over steken
dat geeft voor de buren en voor je zelf een prettig gevoel en voor de toekomst ook beter.

Een verstoorde buren relatie leeft zeer onprettig, voorkomen is beter dan ..... :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

De regels zijn er om het te voorkomen... er zullen altijd situaties zijn dat het niet gebeuren zal, simpel omdat de lokale situatie anders/gunstiger is... Maar daar kun je met het opstellen van algemene richtlijnen geen rekening houden... Dus aan de lokale deskundige om te bekijken wat wel en niet kan, waarbij de richtlijnen imho het uitgangspunt zouden moet zijn...

Edit: met de buren heb ik het ook geregeld.. :) over een smalle strook waar geen paneel meer past en we net overheen gaan.
De andere buren die hebben we vrij gelaten, want die zouden eventueel wel panelen kunnen leggen.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 04-05-2015 09:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!
RielN schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:05:
Ik lees overal dat ik 30cm van de dakrand moet blijven. Waarom is dit? Is wat knibbelen op deze afmeting mogelijk?

Ik heb namelijk een paar centimeter minder. Ik neem aan, dat dit niet geld voor de middenlijn van een 2-onder-één-kap (ik kan hem tot aan het buurman-deel leggen?)

Ik heb nog een mini-dakraampje welke nooit open gaat, en ik denk eraan om panelen hier gewoon overheen te leggen (we hebben in dezelfde ruimte nog één veel groter raam). Heeft iemand dit al eens gedaan?
die 30cm is niet een precieze grens, meer een richtlijn ;)

aan de boven kant, heb je vaak problemen om een haak vast te maken (niet iedere daknok staat toe dat je de dakpannen even kunt verwijderen)
en dan zit je al snel een 30cm lager.

aan de onder kant wil je wel dat het water nog in je dak goot terecht komt zodat je niet een douche hebt bij de voor of achter deur als het regent.
erg afhankelijk van je dakhoek en de grote van de goot.

bij de zijkant met een muur, hier wil je wat afstand van de rand voor de wind.
meestal werk je met dakhaken en die hebben het gewicht van de dakpannen nodig om op hun plek te blijven en dat rijtje dak pannen mis je dan, maar gewoon een paar extra dakhaken gebruiken en het is al snel weer oke.

bij een zijkant met de buren, dan heb je nog altijd plaats nodig om de eind klemmen op te hangen met een stukje buis, afhankelijk van het systeem een 5-7 cm.

dan is 30cm lekker makkelijk gezegd, maar dat betekend niet dat er overal 30cm moet.
vaak is er plek genoeg om over die grens te gaan, maar zal aan de situatie liggen.

met de meeste systemen liggen de panelen zo dicht op de dakpannen dat je niet over een raam heen komt. (bij mij is er een 15mm tussen hoogste punt dakpan tot laagste punt van de bevestigings stang)
maar er zijn systemen met verhogings-blokjes, misschien haal je het dan?

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-05-2015 10:24]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel3
  • Nu online
SeeS schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:30:

@hieronder, bedankt had ik indd al gelezen. Maar het gaat me nu meer om of het een goede deal is aangezien we in de toekomst wel panelen willen.
Nee, is geen bijzondere deal. Ronduit slecht zelfs als je er nog het montagemateriaal bij moet kopen. En zitten hier de veilingkosten al bij in? Het is mij persoonlijk een raadsel wie de mensen zijn die de rommel van BVA kopen. Het is vrijwel zonder uitzondering 'overpriced shit'.

12,2 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
dank je voor de tip, maar dit is een set van 12 panelen, die kom ik niet kwijt :) En volgens mij was de link die ik gaf meer Wp per meter? De panelen die ik vond waren 285Wp i.t.t. 260Wp. Ik lig op het westen dus dan heb ik wat meer aan meer Wp per paneel om met 10 panelen wat te halen?

Komt op mijn volgende vraag, als je panelen koopt, let je dan op merk en kwaliteit, of ga je eigenlijk voor hoeveel panelen krijg ik op mijn dak, en wat is dan de beste prijs per Wp?

[Voor 10% gewijzigd door RielN op 04-05-2015 10:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeeS
marcel3 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:31:
[...]

Nee, is geen bijzondere deal. Ronduit slecht zelfs als je er nog het montagemateriaal bij moet kopen. En zitten hier de veilingkosten al bij in? Het is mij persoonlijk een raadsel wie de mensen zijn die de rommel van BVA kopen. Het is vrijwel zonder uitzondering 'overpriced shit'.
De €3100 is alles inclusief (btw, veilingkosten, btw veiling).

Acties:
  • 0Henk 'm!

SeeS schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:30:
Goedemorgen allen,

Wat ik nou heb gedaan ... ...............................
Ok kan gebeuren, maar ik zou toch cancelen.
Waarom?
Je weet nog totaal niet wat je gaat tegen komen.... ook al krijg je de hulp van anderen.
Je hebt ook blijkbaar geen idee van de mogelijke extra kosten en dan vind ik €3100 toch erg veel.
Wat denk je van de rails/klemmen voor de plaatsing, het hele kabelmanagement en het aanpassen van de meterkast, het plaatsen van een extra groep. En als je optimizers nodig hebt ivm schaduw,.... heb je dan wel de juiste omvormer?

Hoeveel kost iets dat je laat aanleggen? Voorbeelden te over op het forum.
Nog eentje erbij, ...een kennis van mij wil 5250 Wp.
Dat zijn dus 21 panelen van 250Wp
All in dus met installatie ~5600 ex BTW en ~6800 incl BTW. met JSPN250W panelen
Hij heeft geen optimizers nodig.

Met optimizers kom ik zelf op ruim 6900 incl BTW terecht voor 18 panelen van 255W. incl installatie.

Noem één goede reden waarom je ze eerst een half jaar tot een jaar ergens neer legt en dan met die onzekerheid pas verder te gaan... Die ene reden van impulsiviteit is je al vergeven/vergeten.....;) want je kunt nu nog terug... (of heb je die 14 dagen bedenktijd al verloren.....)

Edit: je hoeft het bericht niet te quoten... ze staan onder elkaar...Quote iig zo dan weinig mogelijk/selectief... dat maakt het forum beter leesbaar

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 04-05-2015 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeeS
Anoniem: 19701 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:29:
[...]
Ok kan gebeuren, maar ik zou toch cancelen.
Waarom?
Je weet nog totaal niet wat je gaat tegen komen.... ook al krijg je de hulp van anderen.
Je hebt ook blijkbaar geen idee van de mogelijke extra kosten en dan vind ik €3100 toch erg veel.
Wat denk je van de rails/klemmen voor de plaatsing, het hele kabelmanagement en het aanpassen van de meterkast, het plaatsen van een extra groep. En als je optimizers nodig hebt ivm schaduw,.... heb je dan wel de juiste omvormer?

Hoeveel kost iets dat je laat aanleggen? Voorbeelden te over op het forum.
Nog eentje erbij, ...een kennis van mij wil 5250 Wp.
Dat zijn dus 21 panelen van 250Wp
All in dus met installatie ~5600 ex BTW en ~6800 incl BTW. met JSPN250W panelen
Hij heeft geen optimizers nodig.

Met optimizers kom ik zelf op ruim 6900 incl BTW terecht voor 18 panelen van 255W. incl installatie.

Noem één goede reden waarom je ze eerst een half jaar tot een jaar ergens neer legt en dan met die onzekerheid pas verder te gaan... Die ene reden van impulsiviteit is je al vergeven/vergeten.....;) want je kunt nu nog terug... (of heb je die 14 dagen bedenktijd al verloren.....)
Dank voor je bericht. Bedenktijd heb ik nog hoor, maar ik ga het inderdaad annuleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ok, en succes met een nieuwe keuze straks, je hebt er vast iets meer door geleerd, was het niet helemaal voor niks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 447684

Als eerste experiment met solar heb ik dit weekend twee Solarworld 250Wp panelen op de pergola boven mijn bbq gemonteerd. Omdat deze helemaal achterin de tuin staat, lag een normale omvormer niet voor de hand. Ik heb daarom gekozen voor een APS YC500 micro-inverter, die feitelijk twee gescheiden circuits aan boord heeft. Zaterdag eerst even vrijstaand uitgeprobeerd en daarna op de pergola gemonteerd. De omvormer moet nog weggewerkt worden, maar het wachten is nog op de benodigde solarstekkers om de kabels te kunnen verlengen.

Opbrengst zaterdag was heel aardig (dipje tussen 11 en 12 vanwege het afkoppelen en monteren op de pergola), zondag was uiteraard minder. Laagst gemeten opbrengst was volgens mij 11 watt bij zonsondergang, hoogste ongeveer 370 Watt.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 447684 op 04-05-2015 17:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
een halve meter breder en je had 4 panelen kwijt gekunt of komt er nog 1 dwars erop ?

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

swapevent schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:18:
een halve meter breder en je had 4 panelen kwijt gekunt of komt er nog 1 dwars erop ?
De pergola stond al :) Bovendien zijn dit ex-demo panelen die ik voor een zacht prijsje hebt gekocht, en waarvan er überhaupt maar twee waren. Ik overweeg overigens wel serieus om ook op mijn dak een grotere installatie te leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swapevent
hoera er is er weer 1 besmet met het pv virus _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:59
Welke pergola? Het enige wat ik zie is een prachtig frame voor precies 4 solar frontiers :D

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
NovapaX schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:36:
Welke pergola? Het enige wat ik zie is een prachtig frame voor precies 4 solar frontiers :D
Ik zie enkel het mooie framewerk van die dames, welke panelen met welke pergola bedoelde je? 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

PClop schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:04:
[...]
Ik zie enkel het mooie framewerk van die dames, welke panelen met welke pergola bedoelde je? 8)
Excuses, postimg.org als host voor de afbeeldingen was wellicht niet de beste keuze :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 447684 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:38:
[...]

Excuses, postimg.org als host voor de afbeeldingen was wellicht niet de beste keuze :o
De truuk daarbij is om even op die foto te gaan staan en dan R-muis het url te copyen ipv wat zij aangeven...
Dan wordt een van jouw fotos"
"http://s4.postimg.org/xurq2qjfh/2015_05_03_18_24_02.jpg"
dus zonder dames.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 637061
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
zojuist yeti 400 gekocht(kon hem ophalen anders moest ik weer 2 dagen wachten), nu alleen nog een paneel(met mc4 connectors) 14-29V, 10A http://postimg.org/image/e2igqfsj3/

[Voor 180% gewijzigd door Ed_L op 04-05-2015 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

migjes schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:53:
[...]
je kunt ook eens kijken voor een smi van solaredge ;)
http://www.solaredge.com/groups/retrofit/smi
en om te beginnen die gewoon aan de solarmax te hangen.
(gewoon om alles langzaam op te bouwen, later kun je de solarmax vervangen voor iets wat rond de 16A doet ;) )
Heb even naar de SMI serie gekeken maar die vind ik persoonlijk nog aardig aan de prijs. 400 of ruim 1100 euro. Dan kan ik beter meteen overschakelen naar een SE3500 of 4000 met optimizers. De optimizers heb ik hoe dan ook nodig en een SE omvormer is ook de kosten niet.

En misschien kan ik mijn bestaande omvormers nog verkopen.
een losse tip die je zoizo zou moeten doen als je met optimizers gaat werken.
hang ook een paneel aan je voorgevel!!!
dan hangt die erg stijl op zuid. (gewoon plat tegen de gevel)
met dat paneel is iedere Wp goud waard.
Vind persoonlijk een rij vergelijkbaar met mijn PV afdakje inderdaad niet eens lelijk staan. Verwacht alleen dat de WAF laag daarvoor is. Daarbij wordt het ook best lastig om die 3 of 4 panelen dan correct in een string mee te nemen als de panelen op het dak liggen en de zuid paneeltjes dan een meter of 5 a 6 lager tegen de gevel zitten.
door oost-west heb je gewoon een paar maanden dat je soms gewoon niet de minimum W van je omvormer haalt om in hoge rendementen te komen (met mijn omvormer wil je eigenlijk altijd meer als 235Wdc, jouw omvormer zal ook wel ergens daar zitten).
met een extra paneel op stijl zuid werkt je systeem een stuk stabieler door het hele jaar heen.
(dan word de 20% extra misschien wel mogelijk. ;) )
(en niet denken dit kan niet vanwege vergunnings-vrij, het kan wel alleen je moet wel opletten wat je doet en hoe ;) )
Dat vraag ik mij af. Zelfs met maar 10W per paneel zit ik op 230W straks. het voordeel is straks wel dat ik 23 panelen in 1 grote string kan plaatsen waardoor het voor de optimizers makkelijk is op het voltage te handhaven op 350V. Dat is ongeveer 15V per paneel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat indaksysteem van ubbink ziet er toch wel goed uit?
Link pdf
Link youtube
Ik had het al eerder eens gevraagd hier, maar kent iemand nog andere indak systemen of leveranciers van ubbink indak? Heb er tot nu toe maar 1 kunnen vinden, met een webshop voor de ubbink.
Ik wil op noord(west) met 12x tsmc panelen gaan werken maar dan indak.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:15

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@mkleinman

23 panelen in een string kan wel maar is niet slim.
De stroom in de string gaat richting 15 A.
Het is dan beter 2 strings te maken, mag oneven dus b.v. 11 en 12 panelen.
De stroom halveert dan, en de Cu verliezen zijn dan 25 %, waar ze eerst 100 % waren.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
AUijtdehaag schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:35:
Dat indaksysteem van ubbink ziet er toch wel goed uit?
Link pdf
Link youtube
Ik had het al eerder eens gevraagd hier, maar kent iemand nog andere indak systemen of leveranciers van ubbink indak? Heb er tot nu toe maar 1 kunnen vinden.
Ik wil op noord(west) met 12x tsmc panelen gaan werken maar dan indak.
Het indak systeem wat ik een tijdje terug gepost heb wordt momenteel vervangen door normale panelen.
Waarschijnlijk werkt het niet naar verwachting.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Op noord(west) of op zuid? Is nogal een verschil...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
AUijtdehaag schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:40:
Op noord(west) of op zuid? Is nogal een verschil...
Zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!
mkleinman schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:28:
[...]

Heb even naar de SMI serie gekeken maar die vind ik persoonlijk nog aardig aan de prijs. 400 of ruim 1100 euro. Dan kan ik beter meteen overschakelen naar een SE3500 of 4000 met optimizers. De optimizers heb ik hoe dan ook nodig en een SE omvormer is ook de kosten niet.

En misschien kan ik mijn bestaande omvormers nog verkopen.
je wil zoizo een nieuwe omvormer, maar zou kunnen beginnen met wat je hebt.
ik weet niet naar wat voor prijzen jij kijkt maar ik zie een 400-500 euro voor de smi?
(maar een SE3500 of 4000 of smi het boeit niet, het kan allemaal maar net wat lekker uit komt.)
Vind persoonlijk een rij vergelijkbaar met mijn PV afdakje inderdaad niet eens lelijk staan. Verwacht alleen dat de WAF laag daarvoor is. Daarbij wordt het ook best lastig om die 3 of 4 panelen dan correct in een string mee te nemen als de panelen op het dak liggen en de zuid paneeltjes dan een meter of 5 a 6 lager tegen de gevel zitten.
een afdakje is totaal iets anders.
ik bedoel panelen vlak tegen de muur aan, niks afdaken :?
en hoog moeten ze zitten.
ze moeten het lekker doen in de semi winter maanden, daar zit de winst.
in de zomer maanden doen de oost-west het lekker, maar daar buiten loop je altijd achter op zuid.
en daar wil je wat compensatie voor ;)
Dat vraag ik mij af. Zelfs met maar 10W per paneel zit ik op 230W straks. het voordeel is straks wel dat ik 23 panelen in 1 grote string kan plaatsen waardoor het voor de optimizers makkelijk is op het voltage te handhaven op 350V. Dat is ongeveer 15V per paneel.
ehhh pardon?
als je 23 panelen hebt dan heb je +/-805Vmpp en dan moet geconverteerd worden naar 350V.
lijkt mij juist het tegen tegenovergestelde van makkelijk.
beter is om 2x stringen van +/-400Vmmp te maken of iets wat daar bij in de buurt komt, zodat de optimizers zo min mogelijk hoeven te doen, behalve schaduw op te vangen. ;)
(a gasschuif schrijft het ook al ;) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

migjes schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:43:
een afdakje is totaal iets anders.
ik bedoel panelen vlak tegen de muur aan, niks afdaken :?
en hoog moeten ze zitten.
ze moeten het lekker doen in de semi winter maanden, daar zit de winst.
in de zomer maanden doen de oost-west het lekker, maar daar buiten loop je altijd achter op zuid.
en daar wil je wat compensatie voor ;)
Snap ik, maar dat vind ik persoonlijk mooier dan een aantal strak tegen de gevel aan te plakken :)
ehhh pardon?
als je 23 panelen hebt dan heb je +/-805Vmpp en dan moet geconverteerd worden naar 350V.
lijkt mij juist het tegen tegenovergestelde van makkelijk.
beter is om 2x stringen van +/-400Vmmp te maken of iets wat daar bij in de buurt komt, zodat de optimizers zo min mogelijk hoeven te doen, behalve schaduw op te vangen. ;)
(a gasschuif schrijft het ook al ;) )
Nadeel is wel dat ik dan twee oneven strings zou krijgen 1x11 en 1x12. En dat gaat weer niet werken. Strings moeten wel even lang zijn, ook bij een SE.

Heb het ingevoerd in de SE Site Designer software. Die vind 1x23 geen enkel probleem. 2x11 kan ook maar dan moet ik een paneel weg doen.

Of twee SE2000 omvormers ophangen natuurlijk met 1x11 en 1x12. :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47
mkleinman schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:27:
Nadeel is wel dat ik dan twee oneven strings zou krijgen 1x11 en 1x12. En dat gaat weer niet werken. Strings moeten wel even lang zijn, ook bij een SE.
Volgens mij hoeft dat helemaal niet. Zie bijvoorbeeld de layout van deze site. Daar zit op een SE7k een string van 15 (P405) optimizers en een string van 18 (P300) optimizers. Volgens mij kan je zelfs strings van ongelijke lengte parallel op 1 input zetten.

Wel zegt SolarEdge (kan alleen de bron niet vinden) om strings zo lang mogelijk te maken, ik begreep voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot compensatie van schaduwpanelen door optimizers die wel voldoende zonlicht bevatten. Aan de andere kant zou ik persoonlijk zo dicht mogelijk bij de fixed voltages blijven zitten van 350V (1 fase) en 750V (3 fase). Het hangt dus af van het type paneel wat handig is. Als jij 23 mono's of poly's wil zetten op een 3 fase omvormer zou ik dat vooral in 1 string doen, en niet verdelen over 2 strings. De optimizers moeten dan veel te veel omhoog converteren en dat lijkt bijzonder inefficient.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 17:15

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Snap ik, maar dat vind ik persoonlijk mooier dan een aantal strak tegen de gevel aan te plakken :)

[...]

Heb het ingevoerd in de SE Site Designer software. Die vind 1x23 geen enkel probleem. 2x11 kan ook maar dan moet ik een paneel weg doen.

Martin,
Hier diverse docu van SE. Bij 350 V fixed string is het technisch minimum 8, verschillende string lengtes boven 8 optimizers is geen enkel probleem, juist een van de voordelen van SE. In jouw geval dus 11 en 12.
Die met 12 stuks regelt naar een ietsje hogere stroom als die van 11 :)

als er geen schaduw is natuurlijk :+

[Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 04-05-2015 21:13]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
* Anoniem: 238103 denkt dat je beter effe bij dr.tigo-hans powered by guus een biertje kan halen, kom ik ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
Ik denk ook Tigo, Martin. Ben je vrij in je omvormerkeuze (deze laten hangen is dan dus ook een optie).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0Henk 'm!
[...]

dan kun je het net zo goed niet doen, dan heb je er geen voordeel meer van.

deinslateer die Site Designer software maar.
is hopeloos om iets mee te doen. ;)
je moet echt alles handmatig uitrekenen.
(en 2 ongelijke stringen kunnen wel, maar niet in alle gevallen en met alle SE omvormers het zelfde.)

maar een biertje pakken bij dr-hans lijkt mij niet stom, of tigo echt een oplossing is :?
het zal er omhangen en wat je wil bereiken maar wat je nu schrijft helpt je niet. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een offgrid en een semi offgrid systeem.
Het zal vast wel duur zijn!!

http://www.symtechsolar.com/categories/off-grid/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-03 12:55
bert888 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:06:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een offgrid en een semi offgrid systeem.
Het zal vast wel duur zijn!!

http://www.symtechsolar.com/categories/off-grid/
Word pas denk ik in 2020 in Nederland (misschien) over nagedacht maar dan moet het salderen worden afgeschaft.
Zie ik nog niet zo snel gebeuren zeker niet als we een groene regering krijgen.
Ook die tesla oplossing van zo'n 3500 Dollar voor 10 kw is niet goedkoop te noemen en schiet bij verre zijn doel nog voorbij om offgrid te kunnen (over)leven. Overigens ben je er nog niet met 3500 dollar. De batterij levert namelijk gelijkstroom en uit een normaal stopcontact komt wisselstroom. Tesla heeft hier een omzetter voor die ook nog eens 1000 dollar kost tel daar bij de PV kosten op (no brainer misschien iets voor rijke tata's) _O- . In 2020 zou je weleens hele andere oplossingen kunnen tegenkomen.

Ik rekende eens (heel snel) uit dat ik een batterij nodig heb van ongeveer 1 MW om de maanden november tot februari door te komen. Dat zijn 1000KW of 100 Tesla's van 10KW. Zal me wel verrekenen 7(8)7

[Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 05-05-2015 11:51]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600

Acties:
  • 0Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 10:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snarfie31 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:25:
[...]

Word pas denk ik in 2020 in Nederland (misschien) over nagedacht maar dan moet het salderen worden afgeschaft.
Zie ik nog niet zo snel gebeuren zeker niet als we een groene regering krijgen.
Ook die tesla oplossing van zo'n 3500 Dollar voor 10 kw is niet goedkoop te noemen en schiet bij verre zijn doel nog voorbij om offgrid te kunnen (over)leven. Overigens ben je er nog niet met 3500 dollar. De batterij levert namelijk gelijkstroom en uit een normaal stopcontact komt wisselstroom. Tesla heeft hier een omzetter voor die ook nog eens 1000 dollar kost tel daar bij de PV kosten op (no brainer misschien iets voor rijke tata's) _O- . In 2020 zou je weleens hele andere oplossingen kunnen tegenkomen.
Een 7kWh powerwall is natuurlijk wel ideaal om te gebruiken om pieken in opbrengst af te vlakken zodat je "teveel" opgewerkte stroom kan gebruiken als de zon niet meer schijnt en niet voor een kolenfooi het net op hoeft te slingeren.

Ik zie het wel zitten zo powerwall aan de muur in 2020 :)

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26
Na jaren van meelezen en delen van offertes is de kogel door de kerk, dinsdag 19 mei komt Guus 13 Yingli 275WP panelen installeren, met als extra "speelgoed" een paar Tigo optimizers. Ik kijk er al naar uit :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
revolution-nl schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:53:
[...]

Een 7kWh powerwall is natuurlijk wel ideaal om te gebruiken om pieken in opbrengst af te vlakken zodat je "teveel" opgewerkte stroom kan gebruiken als de zon niet meer schijnt en niet voor een kolenfooi het net op hoeft te slingeren.

Ik zie het wel zitten zo powerwall aan de muur in 2020 :)
Ja als je het zo bekijkt dat je bijvoorbeeld voor 60 a 70% offgrid wilt zijn dan is het wel een idee. Maar dan zit je nog met die relatief erg hoge aanschaf kosten (tenminste 4 a 5000 euro). Gezien de trage ontwikkeling op batterijen gebied zie ik het nog niet zitten dat er een interessante oplossing komt in 2020 Maar ja je weet het niet.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600

Acties:
  • 0Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snarfie31 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:59:
[...]

Ja als je het zo bekijkt dat je bijvoorbeeld voor 60 a 70% offgrid wilt zijn dan is het wel een idee. Maar dan zit je nog met die relatief erg hoge aanschaf kosten (tenminste 4 a 5000 euro). Gezien de trage ontwikkeling op batterijen gebied zie ik het nog niet zitten dat er een interessante oplossing komt in 2020 Maar ja je weet het niet.
De 7kWh Powerwall van Tesla kost nu $3000, doordat de productie van accupakketten met de komst van de gigafactory's van Tesla een enorme schaalvergroting zal krijgen is de verwachting dat de prijs de komende jaren ook flink zal dalen.

Ik zie geen beperkingen, technisch niet en qua betaalbaarheid niet.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
revolution-nl schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:03:
[...]

De 7kWh Powerwall van Tesla kost nu $3000, doordat de productie van accupakketten met de komst van de gigafactory's van Tesla een enorme schaalvergroting zal krijgen is de verwachting dat de prijs de komende jaren ook flink zal dalen.

Ik zie geen beperkingen, technisch niet en qua betaalbaarheid niet.
Laten we het afwachten zeggen en doen zijn 2 dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Funky Toine
  • Laatst online: 22-11-2019

Suntech 2100 wp, 184° ZZW, 25°, SE2200 & P350 optimizers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-03 16:17
stat schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:27:
[...]

Ja, tuurlijk, dat ik daar dan weer niet aan denk...

Dank!
Weer gesproken met de installateur: deze zegt dat een schans op 9 m hoogte niet te ver van de kust (Leiden) geen goed idee is.

Zijn jullie dat met hem eens of moet ik eens verder gaan zoeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
Dat kan interessant worden. Een prijs voorstel voor bijvoobeeld een TL 4 inverter zou dan zonder 10kw batterij 800,- euro moeten kosten en met batterij 1200,- euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 24zeven
stat schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:36:
Weer gesproken met de installateur: deze zegt dat een schans op 9 m hoogte niet te ver van de kust (Leiden) geen goed idee is.
Al zet je een schans op een olieplatform. Zolang je de constructie sterk genoeg maakt en voldoende ballast is er niks aan de hand.
Misschien dat jouw installateur het niet aan durft of er is geen standaard schans te krijgen die deze belastingen kan verdragen. (pas op voor aluminium ivm met vermoeiing)
Het kan ook zijn dat de belasting op je dak te groot wordt....
Zo zijn er tal van redenen te verzinnen om het niet te doen, maar het kan wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43
Na lang wikken en wegen toch maar eens op zoek naar een setje panelen. Ik blijk alleen overal een moeilijk geval te zijn.

Mijn huis is gebouwd onder architectuur. (http://www.architectuurgidsalmere.nl/almere/patiowoningen).
Daardoor heb ik nogal een afwijkend dak. Aluminium, rond. Tijdens een rondje offertes aanvragen werd mij duidelijk dat veel leveranciers hier niet veel zin in hebben. Gelukkig willen een aantal mij wel te woord staan. Een bood zelfs netjes aan de vergunning/welstands aanvraag te regelen.
Bij wat verder onderzoek heb ik de fabrikant van het dak gevonden, deze bieden ook een systeem aan, maar uiteraard weer niet aan particulieren. Deze passen wel veel beter op mijn dak dan de standaard panelen.

Doordat mijn dak rond is zijn ook de berekeningen lastiger omdat de panelen niet allemaal onder dezelfde hoek vallen.

Heeft een van jullie nog tips, adviezen hoe verder te gaan?

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0Henk 'm!

En flexibele? met vorm van het dak mee?
https://www.google.nl/web...#q=zonnepanelen+flexibele

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swapevent
huidige opwek 0 watt leuk dat donkere weer kuche kuche

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
stat schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:36:
[...]

Zijn jullie dat met hem eens of moet ik eens verder gaan zoeken?
Gewoon navragen bij die bedrijven die dat spul leveren, de links heb je, of ben je met die eene
installateur getrouwd ?
Kan natuurlijk zo zijn door bijzondere omstandigheden op jou dak, de schans leveranciers er ook
moeite mee zullen hebben, maar ik denk het niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyxion

Phyxion

_/-\o_

Phyxion schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:34:
Ook al over na zitten denken, alleen doet dat nog weinig af aan het feit dat de Soladin 3000 Web niet voor een meter werkt met uitlezen :/ Nog maar eens even overleggen met de installateur wat de opties zijn. Over de YouLess, deze kWh meter lijkt mij genoeg (in tegenstelling tot de 3 fase)? De zonnepanelen zijn 12 x 265 Wp.
Iemand?

Overigens, is het nou wel of niet verplicht om je installatie op te geven bij energieleveren.nl? Ik zie namelijk allemaal tegenstrijdige berichten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
Voronwë schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:19:
Na lang wikken en wegen toch maar eens op zoek naar een setje panelen. Ik blijk alleen overal een moeilijk geval te zijn.

Mijn huis is gebouwd onder architectuur. (http://www.architectuurgidsalmere.nl/almere/patiowoningen).
Daardoor heb ik nogal een afwijkend dak. Aluminium, rond. Tijdens een rondje offertes aanvragen werd mij duidelijk dat veel leveranciers hier niet veel zin in hebben. Gelukkig willen een aantal mij wel te woord staan. Een bood zelfs netjes aan de vergunning/welstands aanvraag te regelen.
Bij wat verder onderzoek heb ik de fabrikant van het dak gevonden, deze bieden ook een systeem aan, maar uiteraard weer niet aan particulieren. Deze passen wel veel beter op mijn dak dan de standaard panelen.

Doordat mijn dak rond is zijn ook de berekeningen lastiger omdat de panelen niet allemaal onder dezelfde hoek vallen.

Start je 'eenmansbedrijf' voor de BTW, en dan zal die partij toch wel leveren? Je bent dan immers geen particulier meer. In een ander geval wil een lokale installateur die systemen wellicht voor je installeren? Voor zo'n gevallen vaak wel rekening houden met hogere kosten, maargoed.

Leuke huizen trouwens :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX

Zijn het aluminium daken met een felsrand/felsverbinding? (http://www.saragos.com/su...lering_files/image008.jpg)
Zo ja, dan zijn daar standaard oplossingen voor.
Moet je het alleen nog 'rond' zien te bevestigen.
Met TSMC panelen (smal) in landscape moet je een eind kunnen komen.

edit:
zie ook hier: http://www.offrea.be/uploads/1414680747-1044.jpg

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
Phyxion schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:13:
[...]

Iemand?

Overigens, is het nou wel of niet verplicht om je installatie op te geven bij energieleveren.nl? Ik zie namelijk allemaal tegenstrijdige berichten.
Of het verplicht is of niet weet ik niet. Vind het voor die netbeheerders wel handig dat ze weten hoeveel KW er uit een bepaalde buurt geleverd kan worden. Kunnen ze rekening meehouden en wellicht de energie maatschappijen goedkoper stroom laten inkopen. Als de weerberichten enigszins kloppen (doen ze wel binnen 5 dagen meestal) kunnen ze het net(werk) mooi balanceren. Zeker een must in Duitsland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snarfie31 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:30:
[...]

Of het verplicht is of niet weet ik niet. Vind het voor die netbeheerders wel handig dat ze weten hoeveel KW er uit een bepaalde buurt geleverd kan worden. Kunnen ze rekening meehouden en wellicht de energie maatschappijen goedkoper stroom laten inkopen. Als de weerberichten enigszins kloppen (doen ze wel binnen 5 dagen meestal) kunnen ze het net(werk) mooi balanceren. Zeker een must in Duitsland.
Blijft toch typisch dat je een 1kWp installatie moet aanmelden terwijl een 11kW snellader voor een EV voor de netbeheerder onder de radar blijft.

Als de hele straat 1kWp op het dak legt is er geen probleem. Als de hele straat een EV op 11kw aan het snelladen is wil ik nog wel zien wat er gebeurt.

Ik snap het wel, PV is in potentie verstorend voor het huidige verdienmodel van de kolenboer een EV is dat niet.

[Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-05-2015 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snarfie31
revolution-nl schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:34:
[...]

Blijft toch typisch dat je een 1kWp installatie moet aanmelden terwijl een 11kW snellader voor een EV voor de netbeheerder onder de radar blijft.

Als de hele straat 1kWp op het dak legt is er geen probleem. Als de hele straat een EV op 11kw aan het snelladen is wil ik nog wel zien wat er gebeurt.
Daar zit ook wat in vermoed dat bij genoeg PV vermogen dit wel zal gaan spelen zoals in Duitsland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
Juncto schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:55:
Na jaren van meelezen en delen van offertes is de kogel door de kerk, dinsdag 19 mei komt Guus 13 Yingli 275WP panelen installeren, met als extra "speelgoed" een paar Tigo optimizers. Ik kijk er al naar uit :-)
Goede keuze! Tigo is coole shit en Guus kan vrij aardige sets (op)leveren :)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06
Ik zit te kijken om p250/p350 optimers te gaan gebruiken met mijn 16 x 190 wp panelen op een SE3500 ivm schaduw en verschillende orientaties. Maar wat ik niet snap, de 1 fase omvormers kunnen max 500 v input hebben. De panelen die ik heb zijn 34 v, dus dat is al 544v.

Mijn idee was om er later nog 4 of 5 panelen van 250 wp bij te plaatsen, maar dat kan dus niet met mijn solaredge idee? Of mis ik wat... :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 19:56
SolarEdge doet DC/DC-conversie in de optimizer om een string van 350V te creeeren. Dus 10 panelen is 35V per paneel, 12 panelen is 29v per paneel, 14 panelen is 25v, you get the idea. Zie deze duidelijke PDF voor uitleg http://www.solaredge.us/f..._fixed_string_voltage.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:34:
[...]

oh jee, ik sta te stofzuigen de afwas machine staat aan, enzovoort, moet ik nu iets melden ?
of is het eenrichtingsverkeer op het grid ?
stel je voor dat je internet ook zo werkt, upload aanmelden, wat een complete idiotie die we accepteren....

er bestaat geen weet die aanmelden van heen of terug verplicht stelt.
wees een hollander, je betaald er toch voor ? okee dan, en donder lekker op.
als je het woord verplicht(bij wet) gebruikt toon het dan ook aan of zwijg.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-05-2015 20:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Interessante grafiek van 2-6-2013 ( W/Wp ).

De steca300 met de twee Photowatts steekt er met kop en schouder bovenuit. Beide Steca500 omvormers doen het nagenoeg gelijk. Gridfit blijft achter.

Leuk om zo data te verwerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even een kleine update met betrekking tot de goedkope watt meter van een 10tje van ebay. Deze blijkt in de ochtend niet goed op te starten waardoor er blokjes op het display blijven staan, helaas.

Op zoek naar de volgende voltmeter! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een inpak systeem:
http://www.kingspanunidek...me%20energie%20SolarPower

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:24
(Al even een enkeling persoonlijk gevraagd, nu ook maar even op het forum omdat het i.h.a. vast ook interessant is...)

Heeft iemand ervaring met serieus lagere voltages t.a.v. het mpp-bereik van een omvormer?

Bijv, in een setting met 2*SF (170Wp) in een string (en 5 parallel), zoals deze verkocht wordt:

http://shop.winkelman-zon...0S%20+%20Omnik%201.5.html

Vmp is dus 2*87,5V. Dus bij STC zo'n 175V. Voor veel omvormers aan de lage kant. Maar bij 'echt' hoge paneeltemperaturen (wat is hoog trouwens?), stel 70 gr C, dan gaan we richting 150V, wat tevens de mpp-ondergrens is voor de omvormer.

Zulke lage voltages zie ik sowieso niet staan in efficiency-grafieken van omvormers, dus ben benieuwd in hoeverre het rendement negatief wordt beïnvloed. Als het flink daalt, dan misschien beter te overwegen iets met strings van 4 te doen, of een totaal andere set (mono's).

Enige ideeën & praktijkervaring?

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

Korte vraag: Nu mijn eerste twee panelen liggen (Anoniem: 447684 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4") smaakt dat naar meer. :+

Ik heb op mijn dak (zuid-oost, geheel schaduwvrij) boven de dakkapel ruimte voor 8 normale panelen met een afmeting van max 170x100 cm, of zes panelen van 200x100 cm. Concreet betekent dit dat ik 8 panelen van 270Wp kwijt zou kunnen, of zes van 300Wp. Dat eerste levert uiteraard een hogere totale capaciteit.

Mijn vraag is of het gebruik van 8 panelen in een string verder ook voordelen heeft boven 6? Ik kan me voorstellen dat de opstartspanning van de inverter sneller bereikt wordt, maar is dat in de praktijk ook significant merkbaar?

PS: Dit zijn trouwens de 300Wp panelen die ik overweeg: https://www.zonnemarkt.nl/zm-solar-m-300-full-black

Acties:
  • 0Henk 'm!
Anoniem: 447684 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:21:
Korte vraag: Nu mijn eerste twee panelen liggen (Anoniem: 447684 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4") smaakt dat naar meer. :+

Ik heb op mijn dak (zuid-oost, geheel schaduwvrij) boden de dakkapel ruimte voor 8 normale panelen met een afmeting van max 170x100 cm, of zes panelen van 200x100 cm. Concreet betekent dit dat ik 8 panelen van 270Wp kwijt zou kunnen, of zes van 300Wp. Dat eerste levert uiteraard een hogere totale capaciteit.

Mijn vraag is of het gebruik van 8 panelen in een string verder ook voordelen heeft boven 6? Ik kan me voorstellen dat de opstartspanning van de inverter sneller bereikt wordt, maar is in de praktijk ook significant merkbaar?

PS: Dit zijn trouwens de 300Wp panelen die ik overweeg: https://www.zonnemarkt.nl/zm-solar-m-300-full-black
8 panelen met 6"cellen(60 stuks) of 6 panelen met 6" cellen(72 stuks), het zal niet veel uit maken.
uiteindelijk gaat het over het aantal cellen en hun eigenschappen ;)
in de grote panelen zitten gewoon meer cellen ;)

maar je kunt wel kijken naar b.v.
http://shop.winkelman-zon...b3-monox-neon-black-.html
kun je ook 8 van ophangen ;)

een omvormer start eigenlijk met alle voorbeelden wel.
en precies op de zelfde tijd, dat maakt niet uit.
alleen de omvormer werkt intern met +/-350Vdc voordat het word omgezet naar 230Vac.
hoe minder je hebt te converteren de hoger je opbrengst (denk aan 2-4% per jaar verschil, maar erg afhankelijk per omvormer en situatie en afstand van het optimum etc etc etc.....)
voor het starten maakt het allemaal niet uit. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
Anoniem: 447684 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:21:

Ik heb op mijn dak (zuid-oost, geheel schaduwvrij) boven de dakkapel ruimte voor 8 normale panelen met een afmeting van max 170x100 cm, of zes panelen van 200x100 cm. Concreet betekent dit dat ik 8 panelen van 270Wp kwijt zou kunnen, of zes van 300Wp. Dat eerste levert uiteraard een hogere totale capaciteit.

Mijn vraag is of het gebruik van 8 panelen in een string verder ook voordelen heeft boven 6? Ik kan me voorstellen dat de opstartspanning van de inverter sneller bereikt wordt, maar is dat in de praktijk ook significant merkbaar?

We hadden je nog zo gewaarschuwd... PV is verslavend!

Ik zou voor de meeste capaciteit gaan. De meeste omvormers maken er toch wel stroom van en hoe meer hoe beter. Qua efficiëntie zal het niet veel uitmaken zolang je niet op de grenzen van het bereik gaat zitten. Maar er zijn vast mensen die dat haarfijn uitgezocht hebben >:)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
geldersscheepje schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:35:
[...]

We hadden je nog zo gewaarschuwd... PV is verslavend!

Ik zou voor de meeste capaciteit gaan. De meeste omvormers maken er toch wel stroom van en hoe meer hoe beter. Qua efficiëntie zal het niet veel uitmaken zolang je niet op de grenzen van het bereik gaat zitten. Maar er zijn vast mensen die dat haarfijn uitgezocht hebben >:)
Panelen met een maat van 1 bij 2 m is afzien om die op een schuindak te plaatsen, die panelen hebben 20% meer cellen, dus ook 20% meer spanning, ga zelf maar rekenen wat beter uit komt. >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swapevent
daklokatie en maat bepaald ook mee
hier 1 dakhelft 3 bij 5 meter op de blokhut

dat is 7 panelen van 1*2 meter of 9 panelen van 1 *1,6

7 keer 300wp = 2100 wp
9 keer 250 wp = 2250 wp
plus iedere cm van t dak is gebruikt in de optie met 7 panelen zou ik een stuk hebben van 1 bij 1,7 waar geen paneel is

dus 2 voordelen met 9 panelen meer WP en dak helemaal vol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een probleem is dat je bij verschillende hoeken beter niet de panelen op dezelfde string kan zetten, anders trekken de minder opvangende panelen de opbrengst omlaag.

Ik wacht op het beschikbaar komen van betaalbare flexibele solar "film" die ergens in de toekomst wellicht beschikbaar komen. Het is er nu al wel, maar de laatste keer dat ik keek was het economisch niet verantwoord.

In jouw geval denk ik dat je 1 of 2 stroken panelen kunt bevestigen. De opbrengst is dan laag. Het mooiste zou zijn kleine zwarte panelen zoals Solar Frontier, maar daarvan heb je meer nodig voor dezelfde opbrengst per oppervlakte (werkt dus goed voor grote daken). Er zijn ook smalle kristalijne panelen, die zijn meestal relatief duurder dan normale afmetingen. Dan kun je in een ideaal geval twee rijen maken die op elkaar aansluiten rondom een 30 graden hoek. Plat leggen of 90 graden zou ik niet doen. De opbrengst is laag bij 90 graden. Bij platleggen wordt vuil er niet afgespoeld door de regen.

Omdat het dak van metaal is zal het moeilijk worden met de warmteontwikkeling. Panelen presteren minder bij hoge temperatuur. Het best is ervoor te zorgen dat de warmte niet wordt vastgehouden onder panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NovapaX
Solar frontier is niet echt kleiner dan een ander paneel (ja in de lengte, maar niet in de breedte)

Ik vind het een prachtig dak. Gewoon van boven tot beneden vol leggen met smalle TSMC panelen. heb je in de winter ook nog lekker wat opbrengt door de panelen die veel schuiner staan.
Doordat de TSMC panelen maar 66 centimeter breed zijn gaat dat makkelijker 'mee' met de ronding van het dak.
Als je met panelen van dezelfde hoek strings maakt, en die strings met verschillende hoek dan parallel zet (komt meestal wel goed uit met thin-film) heb je volgens mij een goed systeem.

Over warmteontwikkeling hoef je je volgens mij geen extra zorgen te maken t.o.v. bijvoorbeeld een pannendak. Ik zou niet weten waarom dat extra warm wordt. (ik denk zelfs minder warm)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43
NovapaX schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:47:
[...]
Zijn het aluminium daken met een felsrand/felsverbinding?
Zo ja, dan zijn daar standaard oplossingen voor.
Moet je het alleen nog 'rond' zien te bevestigen.
Met TSMC panelen (smal) in landscape moet je een eind kunnen komen.
Soort van felsrand idd (merk is Kalzip). Clickfit heeft er schijnbaar een speciale beugel voor. Dat probleem is iig al opgelost. Landscape moet zowiezo (zie onder)
mrmrmr schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:34:
[...]
Een probleem is dat je bij verschillende hoeken beter niet de panelen op dezelfde string kan zetten, anders trekken de minder opvangende panelen de opbrengst omlaag.

Ik wacht op het beschikbaar komen van betaalbare flexibele solar "film" die ergens in de toekomst wellicht beschikbaar komen. Het is er nu al wel, maar de laatste keer dat ik keek was het economisch niet verantwoord.
Dat duurt me te lang. Ik heb nu de mogelijkheid om te investeren.
In jouw geval denk ik dat je 1 of 2 stroken panelen kunt bevestigen. De opbrengst is dan laag. Het mooiste zou zijn kleine zwarte panelen zoals Solar Frontier, maar daarvan heb je meer nodig voor dezelfde opbrengst per oppervlakte (werkt dus goed voor grote daken). Er zijn ook smalle kristalijne panelen, die zijn meestal relatief duurder dan normale afmetingen. Dan kun je in een ideaal geval twee rijen maken die op elkaar aansluiten rondom een 30 graden hoek. Plat leggen of 90 graden zou ik niet doen. De opbrengst is laag bij 90 graden. Bij platleggen wordt vuil er niet afgespoeld door de regen.
Ik heb nu 2 plannen liggen. Beide in Landscape. Probleem zit hem ook in de bevestiging. TSMC paneel (1mtr) moet minimaal 6 a 7 cm omhoog op de bevestigingspunten om zo 1 cm afstand tussen dak en paneel te hebben. Bij die Solar Frontier (66cm) is dat ook al een cm of 4.
Ik heb niet zo voor ogen hoe hoog een railsysteem de panelen boven het dak legt en welke afstand er tussen dak en paneel dient te zijn.
Omdat het dak van metaal is zal het moeilijk worden met de warmteontwikkeling. Panelen presteren minder bij hoge temperatuur. Het best is ervoor te zorgen dat de warmte niet wordt vastgehouden onder panelen.
Is het niet zo dat die CI(G)S panelen het juist beter doen als ze warmer zijn itt de poly/mono panelen?

Was

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Pagina: 1 2 3 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee