Birkin schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:51:
Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen op mijn schuine dak van ongeveer 27m2 pal op het westen zonder schaduw (op de oostkant gaat niet ivm dakkapel en andere opstakels). Nu ben ik (nog) een n00b op dit gebied en vraag ik me af wat in mijn situatie beter rendeert, CIS (Solar Frontier) panelen of gewoon poly- of mono-kristallijne panelen. Wat is jullie mening?
lol, niemand die het durft te vertellen.
(snap ik wel, zijn soms lastige discussies, en iedere tweakert het het beste op zijn eigen dak.
dus ik probeer het zo politiek correct mogelijk.
dus schiet me niet af)
cis levert per Wp het meeste op.
en echt duur is het niet.
(de fabrikant zegt 10% meer, vind ik zelf wel wat veel, maar gaat aardig die kant op.)
het mooiste van cis is dat het minder last heeft van warmte, en panelen worden aardig warm op dak in de zon.
maar je hebt dan wel niet erg veel Wp per m2 dak ruimte.
met een 170Wp SF paneel van 1,228m2 heb je 138Wp/m2
(een paar losse plus punten, cis panelen zijn wel wat milieu vriendelijker te produceren.
door de grote cellen + parallelle stringen heb je wel minder last van schaduw (maar schaduw word vaak al veel te moeilijk over gedaan))
poly.
laten we maar simpel zeggen dit is de midden moter.
mono.
een LG neonX van 300Wp (niet een echt goedkoop paneel.)
dan heb je een 182Wp/m2.
of een simpele 275Wp yingly panda. (stuk goedkoper)
dan heb je een 168Wp/m2
dan steekt de 138Wp/m2 van cis wel erg bleek tegen over.
als ik het zo lees, raad ik eens aan of je geen oost-west kunt doen op je dak.
op oost een paar cis panelen op het dakkapel (met cis heb je heel snel een hoge V, dus niet veel panelen nodig voor een omvormer en beter met schaduw)
en op west een paar deftige mono panelen.
op een omvormer met 2x een mpp.
door oost-west te werken, heb je geen zware omvormer nodig,
de panelen leveren niet te gelijke tijd hun max
voorbeeld:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)