hansdegit schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:32:
Is er behoefte aan een stukje aanvulling vwb het Optimizer verhaal in de TS? In deel IV is het merk Tigo nog maar weinig genoemd; wordt een beetje overschaduwd (pun intended) door SolarEdge.
ja hoor, ben nog bezig te oriënteren en wilde ook optimizers doen ivm schaduw etc.
dus brand maar los, alle kennis wordt hier opgezogen.
Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen op mijn schuine dak van ongeveer 27m2 pal op het westen zonder schaduw (op de oostkant gaat niet ivm dakkapel en andere opstakels). Nu ben ik (nog) een n00b op dit gebied en vraag ik me af wat in mijn situatie beter rendeert, CIS (Solar Frontier) panelen of gewoon poly- of mono-kristallijne panelen. Wat is jullie mening?
De prijs, €350,- per kWh is natuurlijk flink scherp.
Bestaande oplossingen (compleet, dus niet alleen de losse accus) kosten al gauw het drievoudige.
Om off-grid te gaan lijkt me 3kW vermogen alleen wat aan de krappe kant, maar dat geldt ook voor de energieopslag van 10kWh.
Maar als je er drie van naast elkaar hang, neem ik aan dat je ook 9kW kan pakken, en dus ook 30kWh opslag hebt.
Ik heb nog niet veel historie om terug te kijken en ben ook niet full-electric.
Er zit hier vast wel iemand met een warmtepomp en zonneboiler die de afgelopen wintermaanden eens kan analyseren wat er uit het net is getrokken.
Zolang salderen en de teruggave/heffingskorting op de energiebelasting er nog is is het een vrij irrelevant product voor de (reguliere) nederlandse markt lijkt me.
(Recreatiewoningen/-voertuigen/-vaartuigen etcetera niet meegenomen natuurlijk, want dan is het top!)
Hier net ook een Soladin 3000 Web geïnstalleerd gekregen en deze hangt nu al 3-4 uren op 4x knipperen (WiFi LED). Heb je hier ooit wat voor gevonden? Ik heb al minstens twintig keer de setup doorgelopen (niet dat daar nou zoveel instaat), het verbindt prima met het netwerk (ik zie het keurig in de router staan) maar dan houdt het op
Is het ook nog mogelijk om te verbinden met dat apparaat wanneer die verbinding heeft met de router? Of is dat alleen met de bridged mode?
EDIT: Eindelijk verbonden met hun website, ze ondersteunen niet de 10.x.x.x reeks met DHCP Nu maar een virtual wifi interface in de router ingesteld die los op de 192.168.x.x reeks draait
Om hier nog weer even op terug te komen, dat heeft niet lang geduurd want vanochtend was er alweer geen verbinding
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Na alle verhalen hier te hebben gezien ben ik ook serieus aan het overwegen om mijn set volledig te gaan voorzien van P350 optimizers op een SE4000-16A. Heb nogal veel schaduw op sommige panelen die de rest van de string ophouden. Verwacht zelf tussen de 15% en 20% extra opbrengst.
Logging per paneel is heel leuk, schaduw over de panelen is goed te zien, met de flash gegevens van de panelen is dit ook terug te vinden in de opbrengsten. Ik verwacht tussen 12 a 15 % meer te scoren, en kan nu upograden naar 20 keer 210 of 215 Wp (72 cel)
Mocht je overwegen om je Kingsuns te gaan verkopen ik houdt mij aanbevolen. Kan er nog 6 kwijt op west en heb een minder goed presterend paneel op oost die ik kan vervangen.
:-)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De technische details van de Tesla accu zijn mij nog een beetje onduidelijk.
Ik kan er niet veel over vinden, alleen 'pairs with a growing number of inverters'.
Ik zie meerdere opties:
1. Het ding wordt aan DC zijde aan de inverter van de zonnepanelen aangesloten. Voor off-grid en backup functionaliteit is een inverter met eiland-functie nodig.
2. Het ding wordt tussen de hoofdzekering en de meterkast geplaatst, en verzorgt zelf de AC spanning en Eiland-functionaliteit. Het 'pairen' zou dan inhouden dat het ding tegen de PV-inverter kan praten m.b.t. het terugregelen van het vermogen.
Ik hoop het tweede, ik verwacht het eerste.
Maar de backup-power functionaliteit wordt vrij sterk benadrukt, en daarvoor is toch echt eiland-bedrijf nodig.
Edit: uit de info die ik tot nu toe heb gelezen is het inderdaad het eerste. Voor backup of off-grid functionaliteit heb je nog een (PV)inverter met eiland-bedrijf functionaliteit nodig.
[Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 01-05-2015 09:53]
NovapaX schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:46:
De technische details van de Tesla accu zijn mij nog een beetje onduidelijk.
Ik kan er niet veel over vinden, alleen 'pairs with a growing number of inverters'.
Ik zie meerdere opties:
1. Het ding wordt aan DC zijde aan de inverter van de zonnepanelen aangesloten. Voor off-grid en backup functionaliteit is een inverter met eiland-functie nodig.
2. Het ding wordt tussen de hoofdzekering en de meterkast geplaatst, en verzorgt zelf de AC spanning en Eiland-functionaliteit. Het 'pairen' zou dan inhouden dat het ding tegen de PV-inverter kan praten m.b.t. het terugregelen van het vermogen.
Ik hoop het tweede, ik verwacht het eerste.
Maar de backup-power functionaliteit wordt vrij sterk benadrukt, en daarvoor is toch echt eiland-bedrijf nodig.
Edit: uit de info die ik tot nu toe heb gelezen is het inderdaad het eerste. Voor backup of off-grid functionaliteit heb je nog een (PV)inverter met eiland-bedrijf functionaliteit nodig.
Nummer 2 kan alleen als er al een omvormer in zit dus zal het inderdaad nr 1 zijn. Dat betekent vrijwel altijd een nieuwe omvormer en de kosten daarvan zullen mede bepaald worden door wat je nu aan PV op het dak hebt liggen, maar reken zeker op een euro of 1000. Dan nog is dit een heel interessante "business case" voor in het post-saldeertijdperk.
Ik denk het wel.
Je bent nog steeds ondernemer voor de BTW (of je meld je nu voor het eerst terwijl je jaren geleden al begonnen bent)
De termijn voor teruggave van de btw eerdere aankopen is natuurlijk verstreken, maar ik zou niet weten waarom je de BTW nieuwe aankopen t.b.v. de onderneming niet zou kunnen terugvorderen.
Het ligt wat anders als je al ondernemer bent voor de BTW en al vrijstelling hebt voor de BTW-aangifte, je moet dan volgens mij tijdig die vrijstelling op laten heffen, maar ik heb daar geen ervaringen mee.
ja, voor mij als ondernemer is dat een kwestie van gewoon doen.
in de boeken zetten en klaar (steek dat forfait bedrag maar ergens waar de zon niet schijnt
zeg belastingdienst toon maar eens aan dat mijn set 1 kWh heeft opgebracht op mijn feraris meter )
voor particulier word het wat lastiger.
en beginnen regels binnen de belastingdienst tegen elkaar op te boxen.
zoals de onzinnige forfait bedrag (uit de duim gezogen onzin is het.)
meeste mensen kiezen wel voor de verkorte regeling en die mag je eigenlijk maar 1x in de 3 jaar gebruiken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ja, voor mij als ondernemer is dat een kwestie van gewoon doen.
in de boeken zetten en klaar (steek dat forfait bedrag maar ergens waar de zon niet schijnt
zeg belastingdienst toon maar eens aan dat mijn set 1 kWh heeft opgebracht op mijn feraris meter )
voor particulier word het wat lastiger.
en beginnen regels binnen de belastingdienst tegen elkaar op te boxen.
zoals de onzinnige forfait bedrag (uit de duim gezogen onzin is het.)
meeste mensen kiezen wel voor de verkorte regeling en die mag je eigenlijk maar 1x in de 3 jaar gebruiken.
Met betrekking to het forfait: Dat is juist bedacht om het geheel voor iedereen makkelijk te maken. Je mag van het forfait afwijken, maar dan moet jij aantonen (en niet de belastingdienst..) dat je prive gebruik anders is dan 100%...
Helaas geen duidelijke uitleg over of nu een bestaande omvormer gebruikt kan worden. Ik lees er wel uit dat er maar 1 omvormer nodig is voor zonnepanelen en accu.
SolarEdge
SolarEdge, a leader in the global PV inverter market, and Tesla partnered for the joint development of a PV storage and backup power solution for the worldwide residential solar market. Building on SolarEdge’s proven DC optimized inverter proven and Tesla's leading automotive-grade battery technology, the solution will require only a single SolarEdge inverter to manage both PV and storage functions. The system is designed for efficient, outdoor installation and includes remote monitoring and troubleshooting to keep operations and maintenance costs low.
Er staat dat hij 10 jaar mee zou moeten gaan.... Stel je bent 4000 euro kwijt voor het apparaat incl installatie, dan zou je dus 400 euro per jaar moeten "verdienen" om het rendabel te maken..
Als salderen afgeschaft gaat worden bespaar je dus 13 cent per kW/h (grof gezegd). Dan moet je dus al bijna 3100 kW/h uit je accu halen...... volgens mij red je dat nooit ivm de winterperiode en lagere opbrengst.... Of maak ik ergens een denkfout?
(of past dit meer in het salderingen topic?)
Birkin schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:51:
Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen op mijn schuine dak van ongeveer 27m2 pal op het westen zonder schaduw (op de oostkant gaat niet ivm dakkapel en andere opstakels). Nu ben ik (nog) een n00b op dit gebied en vraag ik me af wat in mijn situatie beter rendeert, CIS (Solar Frontier) panelen of gewoon poly- of mono-kristallijne panelen. Wat is jullie mening?
lol, niemand die het durft te vertellen.
(snap ik wel, zijn soms lastige discussies, en iedere tweakert het het beste op zijn eigen dak.
dus ik probeer het zo politiek correct mogelijk.
dus schiet me niet af)
cis levert per Wp het meeste op.
en echt duur is het niet.
(de fabrikant zegt 10% meer, vind ik zelf wel wat veel, maar gaat aardig die kant op.)
het mooiste van cis is dat het minder last heeft van warmte, en panelen worden aardig warm op dak in de zon.
maar je hebt dan wel niet erg veel Wp per m2 dak ruimte.
met een 170Wp SF paneel van 1,228m2 heb je 138Wp/m2
(een paar losse plus punten, cis panelen zijn wel wat milieu vriendelijker te produceren.
door de grote cellen + parallelle stringen heb je wel minder last van schaduw (maar schaduw word vaak al veel te moeilijk over gedaan))
poly.
laten we maar simpel zeggen dit is de midden moter.
mono.
een LG neonX van 300Wp (niet een echt goedkoop paneel.)
dan heb je een 182Wp/m2.
of een simpele 275Wp yingly panda. (stuk goedkoper)
dan heb je een 168Wp/m2
dan steekt de 138Wp/m2 van cis wel erg bleek tegen over.
als ik het zo lees, raad ik eens aan of je geen oost-west kunt doen op je dak.
op oost een paar cis panelen op het dakkapel (met cis heb je heel snel een hoge V, dus niet veel panelen nodig voor een omvormer en beter met schaduw)
en op west een paar deftige mono panelen.
op een omvormer met 2x een mpp.
door oost-west te werken, heb je geen zware omvormer nodig,
de panelen leveren niet te gelijke tijd hun max
voorbeeld:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Birkin schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:51:
Wat zijn de afmetingen?
Huis hier verderop heeft TSMC op het dak liggen (van links tot rechts en van onder tot boven gevuld) en dat ziet er heel erg netjes uit.
4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid
Ik ben ontzettend benieuwd wat de meeropbrengst gaat zijn met optimizers en het extra vermogen op het dak op west ( ipv 720Wp 1100 of 1200Wp ).
Verder kan ik duidelijk zien dat de Isofotons van mij veel minder presteren dan de Photowatts. Ik heb in jSunnyreports een grafiek ingebouwd die de W/Wp verhouding weergeeft per minuut.
Donkerrood in de middag is de 500Wp installatie bovenaan het dak, lichtrood is de 220Wp installatie eronder. Rondom 16:00 is het erg duidelijk te zien. Isofoton met 500Wp doet maximaal 0.7W/Wp. De andere set doet maar liefst 0.8W/Wp op hetzelfde tijdstip.
Vermoed dat er 1 of meer panelen bij zitten bij de Isofotons die in de -10% categorie vallen ( 100Wp +/- 10% ).
Alle andere panelen doen het in de ochtend ongeveer even goed, alleen hier blijft de Gridfit iets achter. Dat is alleen door de resolutie van de grafiek nog wat lastig te zien.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Er staat dat hij 10 jaar mee zou moeten gaan.... Stel je bent 4000 euro kwijt voor het apparaat incl installatie, dan zou je dus 400 euro per jaar moeten "verdienen" om het rendabel te maken..
Als salderen afgeschaft gaat worden bespaar je dus 13 cent per kW/h (grof gezegd). Dan moet je dus al bijna 3100 kW/h uit je accu halen...... volgens mij red je dat nooit ivm de winterperiode en lagere opbrengst.... Of maak ik ergens een denkfout?
(of past dit meer in het salderingen topic?)
Nu niet inderdaad, maar er hoeft maar heel weinig te gebeuren om dit wel rendabel te maken:
- salderen wordt zo goed als zeker afgeschaft
- opslagen op kWh prijs lopen komende jaren op ivm SDE/energieakkoord
- introductie variabele tarieven?
- etc etc
Deze ontwikkeling is dus echt heel mooi, ook al overweeg je zelf niet om zoiets aan te schaffen. Het zet nl een rem op de graaireflex van de overheid en netbedrijven. Zie de casus "stadsverwarming" voor wat er gebeurt als zo'n rem er niet of nauwelijks is.
Als Henkie Kamp het echt te bont maakt met zijn grote SDE circus de komende jaren dan kan hij wat mij betreft in de biomassa zakken en dan hang ik hier zo'n accu op. Dan mag hij de rekening voor de NL energiewende eindelijk eens neerleggen waar hij hoort: bij de grootverbruikers. Die redden het nl niet met een batterij aan de muur.
mkleinman schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:49:
Ik ben ontzettend benieuwd wat de meeropbrengst gaat zijn met optimizers en het extra vermogen op het dak op west ( ipv 720Wp 1100 of 1200Wp ).
Verder kan ik duidelijk zien dat de Isofotons van mij veel minder presteren dan de Photowatts. Ik heb in jSunnyreports een grafiek ingebouwd die de W/Wp verhouding weergeeft per minuut.
Donkerrood in de middag is de 500Wp installatie bovenaan het dak, lichtrood is de 220Wp installatie eronder. Rondom 16:00 is het erg duidelijk te zien. Isofoton met 500Wp doet maximaal 0.7W/Wp. De andere set doet maar liefst 0.8W/Wp op hetzelfde tijdstip.
Vermoed dat er 1 of meer panelen bij zitten bij de Isofotons die in de -10% categorie vallen ( 100Wp +/- 10% ).
Alle andere panelen doen het in de ochtend ongeveer even goed, alleen hier blijft de Gridfit iets achter. Dat is alleen door de resolutie van de grafiek nog wat lastig te zien.
Kan het ook niet aan het verschil in rendement van de omvormers liggen, daarbij de de onderste panelen meer diffuus licht zullen vangen ....
mkleinman schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:49:
verwacht geen wonderen, maar de steca en soladin's zijn niet heel erg effectief.
je mag al blij zijn als je een 91-92% er uit haalt.
met een solaredge ga je wel richting de 96%.
(zo dit is voor jouw al voldoende om het te gaan doen )
maar je vind cijfers wel leuk en logt altijd wel lekker, dus een opdracht:
maak eens een goede grafiek van je hoogste productie.
dus alle W van alle setjes bij elkaar opgeteld.
dan weet je te minste of je wel een se4000 nodig hebt, misschien kun je al af met een se3000??
je hebt de gegevens in je database, dus waarom niet
je zou zelfs het verlies van een te kleine omvormer kunnen berekenen over een heel jaar gezien
dus heer flitspaal , doe je ding, ik heb vertrouwen in je kunnen.
(en ben erg nieuwsgierig naar je uitkomsten)
Weet iemand hoe je dit anders instelt? De installateur weet het niet. Ik ben ondertussen aan het zoeken in de handleiding.
oeps, niet zomaar aanpassen
kijk een beetje uit wat je er mee doet, kan snel gevaarlijk worden of anders gezegd er zijn wettelijke grenzen
weet in ieder geval wat je doet, is niet iets voor een nitwit.
(je kunt het gerust doen, maar weet wat je doet.
een keer kijken is niet onverstandig waar op hij nu staat ingesteld.)
nu weet ik niet alle gegevens van jouw setup?
heb jij de juiste omvormer al? (de 3800tl of zo iets was het uit mijn hooft)
hoe dik is de kabel waar mee de omvormer is aangesloten eigenlijk?
(we zeggen dan vaak 2,5mm of 4mm of 6mm, dus de dikte van een enkele kabel)
en hoe lang is die kabel in aantal meter naar de meter kast?
dit kan ook wel iets verklaren namelijk
edit:
wat ik bedoel, ik ben het wel met swapevent eens en zeker als de grens nu op 240V staat.
maar pasop dat je wel onder de 253V blijft.
[Voor 6% gewijzigd door migjes op 01-05-2015 13:16]
in nederland mag je max 250V invoeden
met 2.5mm kabels is het geen probleem om dat als max in te stellen.
vorig jaar had ik dit issue ook om die reden staat tie bij bij op 251V
logging leert mij dat het max 250.1 is geweest maar wel genoeg om in reset te gaan
18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2
De kabel is 2,2 mm dik (ff snel gemeten) en is ongeveer 20 meter lang.
Dit was nog bij de oude omvormer de monteurs zijn nu de panelen goed aan het leggen en wisselen zo de omvormer om. Kunnen we gelijk even naar de instellingen kijken. Maar ze weten niet hoe ze dit in kunnen stellen. Vandaar dat ik het hier even vraag.
De kabel is 2,2 mm dik (ff snel gemeten) en is ongeveer 20 meter lang.
Dit was nog bij de oude omvormer de monteurs zijn nu de panelen goed aan het leggen en wisselen zo de omvormer om. Kunnen we gelijk even naar de instellingen kijken. Maar ze weten niet hoe ze dit in kunnen stellen. Vandaar dat ik het hier even vraag.
ik neem aan dat de kabel 2,5mm is (dat is de standaart )
met een 20 meter is het nog een aardige lengte.
hoe langer de kabel of hoe dunner, de hoger de omvormer de V moet invoeren.
dus of de omvormer een iets hogere V laten toestaan, of een dikkere kabel gebruiken naar de meter kast.
(je gaat ook nu naar een iets minder krachtige omvormer, dat scheelt ook iets
dus of het nog nodig is? )
vorig jaar had ik dit issue ook om die reden staat tie bij bij op 251V
logging leert mij dat het max 250.1 is geweest maar wel genoeg om in reset te gaan
ik weet het swap, maar om het zomaar blind aan iemand aan te raden.
je weet nooit de hele situatie.
de kabel is 2,2mm in doorsnede?
Dat zal 2,24 zijn, dus pi*1,12² = 4mm² zijn
Je hebt de diameter van de ader gemeten? Of de diameter van de buitenmantel? Of de omtrek?
Of heb je de oppervlakte ader van de kabel berekend en kwam daar 2,2 mm² uit?
Dat moet ruim voldoende bij max 18A invoeden, ook met 20 meter.
Iemand anders kan de spanningsval over die lengte wel berekenen, maar ik verwacht geen schokkende waardes.
[Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 01-05-2015 13:30]
Maar als hij piekt naar 248 volt slaat de omvormer bij ons dus uit. Ik weet niet of het probleem is verholpen als de andere omvormer is geïnstalleerd. daar komen we snel genoeg achter. Ik zal gelijk bij de instellingen kijken waar hij op is ingesteld.
Wordt deze waarde door de fabrikant standaard ingesteld of doen ze dit normaal bij plaatsing van het systeem?
het is ook niet de spanning val
maar de omvormer moet wel het stukje oplossen.
dus krijg je al een aardig hoge V van de netbeheerder b.v. 239V.
en komt er nog 2V boven op van de kabel, dan ga je net over de grens van de omvormer als die 240V is
kleine verhogingen geven op sommige plaatsen in het land net dit soort problemen.
(zeker als je toevallig erg dicht bij een wijkcentrale zit )
(mee nemend dat sommige oudere omvormers eigenlijk nog gemaakt zijn voor 220V en geen 230V.
en dus hun grens niet op de 253V hebben maar op de +/-240V)
Zijn er hier toevallig nog mensen de Involar omvormers hebben en gebruik maken van SEDAS (portal voor het monitoren van de panelen)?
SEDAS is namelijk al enkele weken offline en er lijkt niet echt vooruitgang te zijn. Moet ik me zorgen gaan maken voor wat betreft de toekomst van Involar, of zal dat wel meevallen?
Involar reageert overigens ook niet meer op mails...
[Voor 7% gewijzigd door Atrax op 01-05-2015 13:34]
het is ook niet de spanning val
maar de omvormer moet wel het stukje oplossen.
dus krijg je al een aardig hoge V van de netbeheerder b.v. 239V.
en komt er nog 2V boven op van de kabel, dan ga je net over de grens van de omvormer als die 240V is
kleine verhogingen geven op sommige plaatsen in het land net dit soort problemen.
(zeker als je toevallig erg dicht bij een wijkcentrale zit )
(mee nemend dat sommige oudere omvormers eigenlijk nog gemaakt zijn voor 220V en geen 230V.
en dus hun grens niet op de 253V hebben maar op de +/-240V)
Het is wel de spanningsval, maar dan achterstevoren.
En dat inderdaad in combinatie met de spanning die in de meterkast aangeleverd wordt door de netbeheerder.
Bij mij is het overigens keurig rond de 228-230 volt (vrijwel) continu.
Het is wel de spanningsval, maar dan achterstevoren.
En dat inderdaad in combinatie met de spanning die in de meterkast aangeleverd wordt door de netbeheerder.
Bij mij is het overigens keurig rond de 228-230 volt (vrijwel) continu.
misschien spanningsstijging ,
en er nog een klein beetje extra bij rekenen om de stroom natuurlijk je huis uit te drukken
mazzelaar, ik zit meestal rond de 239V
200 meter verderop staat de stad centrale op de 150kV lijn
dat gecombineerd met een erg oud stukje stadswijk, het knalt hier soms alle kanten op.
het is maar goed dat ik ook wat lever, anders had de netbeheerder problemen hier
Ik lees hier in de handleiding van Diehl dat de instellingen met landcode enzv alleen in de 1e 4 uur na inbedrijfstelling te zien zijn. Dus met de nieuwe omvormer kunnen we het straks wel zien. Dan ben ik wel benieuwd hoe dit later eventueel te wijzigen is
Nielsbl11 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:09:
Ik lees hier in de handleiding van Diehl dat de instellingen met landcode enzv alleen in de 1e 4 uur na inbedrijfstelling te zien zijn. Dus met de nieuwe omvormer kunnen we het straks wel zien. Dan ben ik wel benieuwd hoe dit later eventueel te wijzigen is
klopt is met de meeste omvormers zo.
maar de meeste zijn ook totaal te resetten, en dan begint die 4 uur weer opnieuw
ben je wel alle statistieken weer kwijt natuurlijk
(zit wel vaak goed verstopt, en dat is niet helemaal zonder reden.
niet al die instellingen moet je aan zitten als je niet weet wat je doet. )
Kan het ook niet aan het verschil in rendement van de omvormers liggen, daarbij de de onderste panelen meer diffuus licht zullen vangen ....
Nee dat argument vervalt. Aan de oostkant heb ik twee andere sets op dezelfde hoogte hangen en ik kan dus goed vergelijken.
De beide Steca's oost en de Steca op west doen ongeveer evenveel. Een steca heeft iets minder last van schaduw. Alle drie hangen zo rond de 530 - 550kWh/kWp. De beroerde Gridfit was stabiel op 510kWh/kWp en zakt al jaren. Intussen 480kWh/kWp.
Deze grafiek laat dat ook mooi zien:
En daarnaast met zelfs meer schaduw 3x190Wp op een Steca500
verwacht geen wonderen, maar de steca en soladin's zijn niet heel erg effectief.
je mag al blij zijn als je een 91-92% er uit haalt.
met een solaredge ga je wel richting de 96%.
(zo dit is voor jouw al voldoende om het te gaan doen )
Inderdaad, de omvormers zijn minder efficient dan een SE. Dat zal deels helpen. Grootste winst zit in de panelen bovenaan die, ondanks de bypass diodes, later gaan produceren. Al met al veel schaduw, erg complex en vermoed dat er veel meer bij kan
maar je vind cijfers wel leuk en logt altijd wel lekker, dus een opdracht:
maak eens een goede grafiek van je hoogste productie.
dus alle W van alle setjes bij elkaar opgeteld.
dan weet je te minste of je wel een se4000 nodig hebt, misschien kun je al af met een se3000??
je hebt de gegevens in je database, dus waarom niet
je zou zelfs het verlies van een te kleine omvormer kunnen berekenen over een heel jaar gezien
dus heer flitspaal , doe je ding, ik heb vertrouwen in je kunnen.
(en ben erg nieuwsgierig naar je uitkomsten)
U vraagt wij draaien! Tijdperiode 5 minuten. Momentane pieken kunnen iets hoger zijn maar die worden weg gefilterd.
Dit is dus wel met 500Wp en 220Wp op westen. Dit wil ik eigenlijk vervangen naar 1100-1200Wp ( met optimizer uiteraard ).
Worden dan 23 optimizers.
SE3000 of SE3500 zouden ook voldoen denk ik al? Aan de andere kant een SE4000-16a en dan later de panelen opwaarderen naar Panasonic HIT?
2-6-2013
5-6-2013
31-5-2014
[Voor 59% gewijzigd door mkleinman op 01-05-2015 15:07]
Nee dat argument vervalt. Aan de oostkant heb ik twee andere sets op dezelfde hoogte hangen en ik kan dus goed vergelijken.
De beide Steca's oost en de Steca op west doen ongeveer evenveel. Een steca heeft iets minder last van schaduw. Alle drie hangen zo rond de 530 - 550kWh/kWp. De beroerde Gridfit was stabiel op 510kWh/kWp en zakt al jaren. Intussen 480kWh/kWp.
Vind het een beetje lastig te volgen, omdat ik je systeem en voorgeschiedenis niet zomaar paraat heb. Maar wat zit nu achter dat inzakken op de Gridfit250? Is dat paneeldegradatie of is de omvormer de schuldige? Het ziet er vrij serieus uit, gezien de nog relatief beperkte levensduur tot nu toe.
mkleinman schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:56:
[...]
Inderdaad, de omvormers zijn minder efficient dan een SE. Dat zal deels helpen. Grootste winst zit in de panelen bovenaan die, ondanks de bypass diodes, later gaan produceren. Al met al veel schaduw, erg complex en vermoed dat er veel meer bij kan
[...]
U vraagt wij draaien! Tijdperiode 5 minuten. Momentane pieken kunnen iets hoger zijn maar die worden weg gefilterd.
Dit is dus wel met 500Wp en 220Wp op westen. Dit wil ik eigenlijk vervangen naar 1100-1200Wp ( met optimizer uiteraard ).
Worden dan 23 optimizers.
SE3000 of SE3500 zouden ook voldoen denk ik al? Aan de andere kant een SE4000-16a en dan later de panelen opwaarderen naar Panasonic HIT?
super.
ik vermoed geen grote winsten, diodes doen het meestal erg goed in jouw set.
en het zijn meestal niet de grootste opbrengsten die je mis loop.
maar wil het gerust een %tje of 3-5% geven.
en daar op dan nog een %tje of 2-3% extra vanwege het weg vallen van allerlei kleine omvormertjes.
maar echt precies is dat niet te voorspellen.
(en ik weet toch al dat het jouw eigenlijk niet boeit, je wil gewoon meer stroom voor je warmte pomp )
je zou nog wel een berekening kunnen maken op het westen:
de W delen door het aantal Wp wat je nu hebt en weer vermenigvuldigen naar wat je wil gaan hebben.
(en dit ook nog een keer gaan doen voor als je alles vervangt voor sunpower/sanyo etc...)
ik heb nog aardig het vermoeden dat je het dan nog red met een se3000????
(hoewel je misschien net het grensje dan begint aan te tikken. )
edit:
het zou voor je zelf erg handig zijn als je oost en west met een appart gekleurde lijn zou kunnen doen.
zie je beter wat het verschil is tussen oost-west en het totaal.
zoals mijn set.:
edit2:
nog iets wat je wil weten.
nu heb je losse omvormers voor oost en west.
als de panelen in de schaduw hangen komt er nog steeds een W uit.
maar die W gaat aardig verloren, de omvormer krijgt vaak met lage W er niet veel kaas van gemaakt.
(rendement dondert aardig naar beneden met te weinig W)
straks (dit gebeurd toch, weet het nu al, je zit hoog uit nog in de ontkennings-fase) heb je 1 omvormer.
die omvormer heeft zijn W al van de panelen die wel in de zon hangen, dus de W van de schaduw panelen gaat niet verloren in de omvormer zijn slechte omzetting.
wil dat best nog een 1-2% extra geven per jaar.
[Voor 20% gewijzigd door migjes op 01-05-2015 15:59]
migjes schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:39:
[...]
als ik het zo lees, raad ik eens aan of je geen oost-west kunt doen op je dak.
op oost een paar cis panelen op het dakkapel (met cis heb je heel snel een hoge V, dus niet veel panelen nodig voor een omvormer en beter met schaduw)
en op west een paar deftige mono panelen.
op een omvormer met 2x een mpp.
door oost-west te werken, heb je geen zware omvormer nodig,
de panelen leveren niet te gelijke tijd hun max
voorbeeld:
[afbeelding]
Een probleem bij een oost-west opstelling voor mij is dat de dakkapel op het oosten doorloopt tot in de nok van het huis, waarbij mij afgeraden is om panelen bovenop de dakkapel te plaatsen ivm het gewicht en omdat ze dan vol in de wind staan waardoor ze extra verzwaard zouden moeten worden.
Ik zal nog eens kijken voor hoeveel panelen er ruimte is onder de dakkapel, maar ik denk dat dat maximaal 1 rijtje zou kunnen zijn.
Wat zijn de afmetingen?
Huis hier verderop heeft TSMC op het dak liggen (van links tot rechts en van onder tot boven gevuld) en dat ziet er heel erg netjes uit.
De afmetingen zijn 6,20 x 4,50m (BxH) waarbij er in het bovenin een schoorsteen staat en er is nog een dakdoorvoer linksonder het dak voor vocht vanuit de badkamer.
Terpen Tijn schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:36:
[...]
Vind het een beetje lastig te volgen, omdat ik je systeem en voorgeschiedenis niet zomaar paraat heb. Maar wat zit nu achter dat inzakken op de Gridfit250? Is dat paneeldegradatie of is de omvormer de schuldige? Het ziet er vrij serieus uit, gezien de nog relatief beperkte levensduur tot nu toe.
Je kan in de grafiek duidelijk zien dat de kWh/kWp opbrengst genomen over een periode van 365 dagen steeds lager wordt. Dat doen dus mijn andere deelsystemen niet.
Ik ben op het dak geweest en heb het paneel visueel geinspecteerd. Daar kan ik niets aan zien verder. Ook de omvormer lijkt verder prima. Ik heb verder ook geen garantie op dit paneel. Het was een kapot hobby paneel die ik heb gekregen en die ik weer werkend heb gekregen. Ik heb alleen voor een paar euro de Gridfit besteld.
And your guess is as good as mine. Ik heb werkelijk geen idee waarom dit paneel beroerder begint te presteren.
ik vermoed geen grote winsten, diodes doen het meestal erg goed in jouw set.
en het zijn meestal niet de grootste opbrengsten die je mis loop.
maar wil het gerust een %tje of 3-5% geven.
en daar op dan nog een %tje of 2-3% extra vanwege het weg vallen van allerlei kleine omvormertjes.
maar echt precies is dat niet te voorspellen.
(en ik weet toch al dat het jouw eigenlijk niet boeit, je wil gewoon meer stroom voor je warmte pomp )
Net zoals Gasschuif is het inderdaad voor mij ook een hobby. Ik heb overigens wel degelijk last van schaduw. Ik zie soms twee panelen van de drie vol in de zon van 1 van de Steca sets terwijl er op dat moment nagenoeg niets bijzonders door de omvormer wordt verwerkt. Datzelfde zie ik ook bij de 10 panelen op de Solarmax.
En uiteraard de interne paneelverschillen. Bij de 10 van de Solarmax heb ik de flashdata. Daar "verlies" ik op dit moment zo'n 60Wp van de 1940. Je percentage klopt wat dat betreft vrij aardig .
Elke kWh is inderdaad meegenomen voor in de warmtepomp. Ik heb nu nog iets van 1800kWh positief staan. Die ga ik niet weg krijgen met een paar extra panelen met meer vermogen of een optimizer.
je zou nog wel een berekening kunnen maken op het westen:
de W delen door het aantal Wp wat je nu hebt en weer vermenigvuldigen naar wat je wil gaan hebben.
(en dit ook nog een keer gaan doen voor als je alles vervangt voor sunpower/sanyo etc...)
ik heb nog aardig het vermoeden dat je het dan nog red met een se3000????
(hoewel je misschien net het grensje dan begint aan te tikken. )
Vreemde is dat de Solarmax op oost op jaarbasis 670kWh/kWp doet terwijl op dezelfde hoogte de Isofotons 100kWh/kWp lager blijven hangen. Ik hoop dus stiekem met nieuwe panelen daar ook richting de 675kWh/kWp te gaan ( of zelfs nog hoger )
het zou voor je zelf erg handig zijn als je oost en west met een appart gekleurde lijn zou kunnen doen.
zie je beter wat het verschil is tussen oost-west en het totaal.
zoals mijn set.:
[afbeelding]
Dat kan jSunnyreports (nog) niet. Ik kan natuurlijk wel de code zo aanpassen dat ik voor bepaalde dagen deze grafieken eens eenmalig laat genereren.
nog iets wat je wil weten.
nu heb je losse omvormers voor oost en west.
als de panelen in de schaduw hangen komt er nog steeds een W uit.
maar die W gaat aardig verloren, de omvormer krijgt vaak met lage W er niet veel kaas van gemaakt.
(rendement dondert aardig naar beneden met te weinig W)
straks (dit gebeurd toch, weet het nu al, je zit hoog uit nog in de ontkennings-fase) heb je 1 omvormer.
die omvormer heeft zijn W al van de panelen die wel in de zon hangen, dus de W van de schaduw panelen gaat niet verloren in de omvormer zijn slechte omzetting.
wil dat best nog een 1-2% extra geven per jaar.
Al met al inderdaad die 10-15% ( en mijn hoop 20% ).
Weet je zeker dat het aan het paneel ligt?
Is de gridfit niet de boosdoener?
Ik heb hier een tijdje 2 gridfits gehad, maar dat werkte niet samen.
Drukten elkaar van het net af.
Kan het niet zijn dat door de jaren heen je netspanning telkens ietsjes hoger wordt waardoor de gridfit steeds vaker in storing gaat?!
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
De afmetingen zijn 6,20 x 4,50m (BxH) waarbij er in het bovenin een schoorsteen staat en er is nog een dakdoorvoer linksonder het dak voor vocht vanuit de badkamer.
Afmetingen van de TSMC panelen passen niet lekker op het dak.
Ik zie ruimte voor 18x SF. Past mooi op het dak, 3 rijen van 6.
SF panelen zijn helemaal zwart dus je krijgt een mooi zwart vlak op het dak.
Afhankelijk van welken SF je kiest heb je tussen 2700Wp en 3000Wp hebben liggen.
4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid
Woohoo, vandaag is de installatie van ons PV systeem in één dag afgerond! Meteen opbrengst dankzij het SE systeem
Ben benieuwd wat ie op een dag als morgen gaat leveren, vandaag 13,8 kWh opgeleverd tijdens de installatie!
Wat er op ligt:
40 panelen JA Solar 265 Wp mono black panelen op een SE9K omvormer, met P300 optimisers.Totaal dus 10.6 kWp. 24 panelen op het zuiden, 30 gr. en 16 panelen op het westen, 40 gr.
Die dagopbrengst kwam zeker uit west omdat ze daar begonnen zijn? En omdat het voor de zoveelste dag weer in de middag helder word.
Was misschien niet nodig geweest, maar nu we toch de kans hadden hebben we hier voor gekozen. Je kunt mooi zien dat het toch per paneel wel uitmaakt, dat de ene toch beter presteert dan de ander. Op een dag maakt dat al best wat uit, op jaarbasis nog meer. Maar de garantie en optimalisatie heeft ook meegespeeld, de garantie op de optimisers en de omvormer is beter dan een normale installatie.
Ze zijn inderdaad op het west-dak begonnen, daar is de opbrengst vooral van gekomen. Vanochtend om 7 uur waren ze er al, denk dat ze rond 17:00 klaar waren.
Ik worstel nog steeds met de installatie voor ons huis. Ik wil rond de 5000Wp leggen met een 3fase meterkast. Neem ik 1 grote 1 fase omvormer (dus zonder selectiviteit, maar nieuwbouw, dus een hoofdzekering die ik zelf kan recette), 2 kleine 1 fase omvormers of een 3 fase omvormer. Dat laatste kost wel het meest, maar de 3 fase omvormers zijn schijnbaar wel betrouwbaarder. Klopt dat ook? Gaan die wel langer mee dan 10-15 jaar? De meeste omvormers schijnen rond die leeftijd wel te overlijden.
zonoskar schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 22:45:
Ik worstel nog steeds met de installatie voor ons huis. Ik wil rond de 5000Wp leggen met een 3fase meterkast. Neem ik 1 grote 1 fase omvormer (dus zonder selectiviteit, maar nieuwbouw, dus een hoofdzekering die ik zelf kan recette), 2 kleine 1 fase omvormers of een 3 fase omvormer. Dat laatste kost wel het meest, maar de 3 fase omvormers zijn schijnbaar wel betrouwbaarder. Klopt dat ook? Gaan die wel langer mee dan 10-15 jaar? De meeste omvormers schijnen rond die leeftijd wel te overlijden.
2 kleine 1 fase omvormers zou nooit mijn keuze zijn.
Lekker een 1 fase 5kW of een 3 fase 5kW
Maakt verder volgens mij niet zo veel uit.
De 3 fase zal wel iets duurder zijn.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ben benieuwd wat ie op een dag als morgen gaat leveren, vandaag 13,8 kWh opgeleverd tijdens de installatie!
Wat er op ligt:
40 panelen JA Solar 265 Wp mono black panelen op een SE9K omvormer, met P300 optimisers.Totaal dus 10.6 kWp. 24 panelen op het zuiden, 30 gr. en 16 panelen op het westen, 40 gr.
Voor zuid kan ik me voorstellen dat de optimisers in de middag hun werk gaan doen.
Is er ook schaduw op het westdak?
Verder: onwijs veel PV, ziet er schitterend uit, proficiat!
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Wat er op ligt:
Omvormers worden bij installatie op een bepaald land ingesteld, heeft iemand een idee wat de verschillen zijn per land? Het lijkt me dat zoiets een tabel te vinden moet zijn, maar heb ik niet kunnen vinden.
Wat er op ligt:
Die panelen komen er ook op mijn dak...... alleen niet zoveel Het dak heeft niet zoveel oppervlakte.
17 stuks maar het zou mijn jaar verbruik moeten kunnen afdekken.
Over een jaar of twintig mogelijk een tesla battery om wat kwh te kunnen opslaan als die dingen mogelijk ooit betaalbaar/rendabel worden.
ik lees dit topic al ongeveer een jaar en nu is het bijna zover: de aanschaf is nabij.
Het voorstel van het bedrijf is om het als volgt te doen:
Ik zou liever 2 rijen portrait achter elkaar zien, dus 10 panelen op het platte dak. Een ander huis heeft dat zo en die halen een hele mooie opbrengst. En dan kan ik later nog 3 panelen op het schuine dak doen indien nodig. Maar volgens het bedrijf kan dat niet, omdat ze dan de ballast niet op de achterste rij kunnen doen (ARBO). Wat vinden jullie daarvan? Is het niet mogelijk om dat vanaf de zijkant (paneel voor paneel) te doen?
Op basis van dit topic (en de te kleine afstand tussen de 2 rijen) ben ik van plan voor een SE systeem te gaan. In combinatie met 10x 275Wp Yingli panelen heb ik daarvoor een offerte van EUR 5200,- incl BTW, dus EUR 1.8/Wp, en 1.6/Wp na teruggave BTW. Is dat OK voor een SE systeem?
toxict schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:31:
Ga eens praten met de eigenaar van dat andere huis. Hoe die het hebben gedaan of laten doen. En kijk wat die installateur jou kan bieden.
Met de installateur heb ik gepraat en die komt met bovenstaand voorstel. Een complicerende factor die ik nog niet noemde is dat de achterkant van het huis niet makkelijk bereikbaar is, dus daar een steiger bouwen gaat niet. Het andere huis is precies andersom georienteerd, dus ik kan me voorstellen dat ze daar iets konden bouwen aan de voorkant.
Waarom geen 6 op het schuine dak, 3 onder en 3 boven de dakkapel landscape, 4 (misschien 6) landscape op het platte dak.
6 op het plat met lage hoek zou mooi zijn, een omvormer met 2 mppt (met laag voltage) en je hebt in een heel breed jaargetijde een mooie opbrengst.
Met de installateur heb ik gepraat en die komt met bovenstaand voorstel. Een complicerende factor die ik nog niet noemde is dat de achterkant van het huis niet makkelijk bereikbaar is, dus daar een steiger bouwen gaat niet. Het andere huis is precies andersom georienteerd, dus ik kan me voorstellen dat ze daar iets konden bouwen aan de voorkant.
Die aluminium steigers komen toch in losse onderdelen?
Ik weet wat ik ga voorstellen, dat dat veel werk is, maar....
Ze kunnen alle losse steigerdelen toch via de voordeur naar achteren brengen en daar opbouwen?
Dat is redelijk wat geld. Wat kun je eventueel zelf doen? Link
Excl. montagematerialen en montage. Betonvoeten geen optie? Met twee man via een dakraam eventueel.
[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2015 09:24]
Dre schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 23:23:
Omvormers worden bij installatie op een bepaald land ingesteld, heeft iemand een idee wat de verschillen zijn per land? Het lijkt me dat zoiets een tabel te vinden moet zijn, maar heb ik niet kunnen vinden.
Steca heeft een hele tabel in hun handleidingen staan.
zou een 2e hands kostal piko uit Duitsland hier probleemloos werken? Je kunt de landinstelling van een piko slechts eenmalig instellen, dus dat zou betekenen dat ie op Duitsland ingesteld zou blijven staan. Voor mij geen probleem, maar voor de omvormer misschien wel?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dat is redelijk wat geld. Wat kun je eventueel zelf doen? Link
Excl. montagematerialen en montage. Betonvoeten geen optie? Met twee man via een dakraam eventueel.
Dank voor de link. Ze rekenen 600 euro installatiekosten, 4600 voor het materiaal. Als ik bij de 3500 van Winkelman nog eens 500 reken voor het materiaal, daar komt dan nog ballast bij, electra etc, dan kan het wel iets scherpers maar heel veel ruimte is er ook weer niet toch?
Steiger kan natuurlijk wel achter opgebouwd worden maar dat gaat wel centjes kosten (transport door het huis heen neemt wel een hoop tijd). Maar ik zal dat nog wel vragen.
Weet iemand of je de ballast er vanaf de zijkant in kan doen, of dat je echt toegang nodig hebt vanaf de achterkant?
Zp + omvormer: 3495 euro
Betonvoeten: 12x 58,50 = 702 euro
Aanpassing elektrisch: 80 euro (geschat)
totaal: 4277 euro, TVT: 6,6 jaar Besparing: +/- 923 euro bij zelfmontage.
4600 euro, TVT: 7,3 jaar. op enkel het materiaal.
5200 euro, TVT: 8,8 jaar met montage.
Volgens mijn excelsheet PVterugverdiencalculator
Geen toegang tot het dak via dakraam?
[Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2015 10:11]
ik lees dit topic al ongeveer een jaar en nu is het bijna zover: de aanschaf is nabij.
Het voorstel van het bedrijf is om het als volgt te doen:
[afbeelding]
Ik zou liever 2 rijen portrait achter elkaar zien, dus 10 panelen op het platte dak. Een ander huis heeft dat zo en die halen een hele mooie opbrengst. En dan kan ik later nog 3 panelen op het schuine dak doen indien nodig. Maar volgens het bedrijf kan dat niet, omdat ze dan de ballast niet op de achterste rij kunnen doen (ARBO). Wat vinden jullie daarvan? Is het niet mogelijk om dat vanaf de zijkant (paneel voor paneel) te doen?
Op basis van dit topic (en de te kleine afstand tussen de 2 rijen) ben ik van plan voor een SE systeem te gaan. In combinatie met 10x 275Wp Yingli panelen heb ik daarvoor een offerte van EUR 5200,- incl BTW, dus EUR 1.8/Wp, en 1.6/Wp na teruggave BTW. Is dat OK voor een SE systeem?
Dank voor het meedenken!
Denk dat onderstaand ook wel past op jou platdak, heb je daar meteen 12 stuks
( 5x portret = zelfde breedte als 3x lanschap, kan enkel niet herkennen of je dak wel 4m diep is)
Voor nog een paar ideetjes, https://www.google.nl/sea...s#safe=vss&q=zonneschans+
Gister de eerste dag met de SB2500HF gedraaid ter vervanging van de 2 SB1200's.
Weer een voorbeeld dat twee verschillende merken panelen prima in één string passen.
De SB2500HF geeft aan het eind van de dag winst door opti-trac maar de grootste winst zit hem in de hogere vermogens. Gister heb ik bij een blauwe lucht structureel +/- 5% meer vermogen uit de installatie dan bij de oude setup. Best fors!
Nog even afwachten op de eerste strakblauwe dag zodat ik een goed vergelijk kan maken.
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
hansdegit schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:27:
zou een 2e hands kostal piko uit Duitsland hier probleemloos werken? Je kunt de landinstelling van een piko slechts eenmalig instellen, dus dat zou betekenen dat ie op Duitsland ingesteld zou blijven staan. Voor mij geen probleem, maar voor de omvormer misschien wel?
Ik verwacht geen problemen. Wel vreemd dat je de settings achteraf niet kan aanpassen
hansdegit schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:32:
Is er behoefte aan een stukje aanvulling vwb het Optimizer verhaal in de TS? In deel IV is het merk Tigo nog maar weinig genoemd; wordt een beetje overschaduwd (pun intended) door SolarEdge.
Denk dat onderstaand ook wel past op jou platdak, heb je daar meteen 12 stuks
( 5x portret = zelfde breedte als 3x lanschap, kan enkel niet herkennen of je dak wel 4m diep is)
Voor nog een paar ideetjes, https://www.google.nl/sea...s#safe=vss&q=zonneschans+
Geen probleem, duitsland instellingen werken hier prima.
Dank voor dit idee! Ik denk dat 4x3 net niet gaat, maar 3x3 zou moeten kunnen. En 9 panelen vind ik ook mooi.
6 op het schuine dak gaat niet, boven de dakkapel is te weinig ruimte.
Dan moet 5x2 portret is 10, ook wel lukken, is 5m bij 3,3m, daar vind je ook wel kant en klare schans konstrukties voor bij die bedrijven in de google link.
( maar goed, het huishoud boekje blijft natuurlijk de baas )
revolution-nl schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:01:
Gister de eerste dag met de SB2500HF gedraaid ter vervanging van de 2 SB1200's.
Weer een voorbeeld dat twee verschillende merken panelen prima in één string passen.
De SB2500HF geeft aan het eind van de dag winst door opti-trac maar de grootste winst zit hem in de hogere vermogens. Gister heb ik bij een blauwe lucht structureel +/- 5% meer vermogen uit de installatie dan bij de oude setup. Best fors!
Nog even afwachten op de eerste strakblauwe dag zodat ik een goed vergelijk kan maken.
Ik probeerde ook al een vergelijking voor je te maken maar vorig jaar april had je echt een BUT maand geloof ik, weinig vergelijkbaar te vinden.
Ja klopt inderdaad. Weinig tetten in April In Mei komt er vast een mooie dag die ik naast vorig jaar kan leggen
Eigenlijke alle vergelijken laten tot nu toe een dikke plus zien voor de nieuwe setup
Ik had eigenlijk verwacht dat het verschil nihil zou zijn omdat hij vrij laag in de V zit van de HF.
De 2500 HF houd namelijk van een hoge spanning.
[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2015 14:04]
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Moeilijk te zeggen hoor, zo weer afhankelijk, hier lijk je in de morgen wat te verliezen maar dat kan ook diffuus licht zijn in de morgen.
Valt tegen om te vergelijken maar na een aantal maanden zie je uiteindelijk wel verschil denk ik
Rol-Co schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:55:
Moeilijk te zeggen hoor, zo weer afhankelijk, hier lijk je in de morgen wat te verliezen maar dat kan ook diffuus licht zijn in de morgen.
De ochtend zag ik inderdaad maar dat is ook wel verklaar baar omdat de onderste rij dan nog in de schaduw ligt en de bovenste vol in de zon. Dan kan opti-trac niet de efficiency halen die je met twee trackers haalt.
Het verlies lijkt in het einde van de middag goed gemaakt te worden als de onderste rij in de schaduw valt, echter hier ook weer. Als de onderste rij in de schaduw is dan is het voordeel weg en ben je in het nadeel tov twee trackers.
De slagschaduw in de ochtend en avond is overigens enorm afhankelijk van de stand van de zon.
We need more data!!
[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2015 14:27]
Dat in de morgen heb ik ook, hoewel het 1 string is liggen er wel 2 op dak, de onderste en bovenste. Onder blijft langer in de schaduw doordat de zon eerst over de huizenrij (winter) moet komen en achter het huis vandaan (zomer).
Eind van de middag heb ik weer schaduw van de dakkapel op de onderste string, al is dat sterk verminderd door het verleggen in augustus.
Een omvormer met 2 mppt vangt dat mooi op maar verlies ik overall door de 2 strings met laag voltage, nu met de 3600 zit dat voltage exact in zijn ideale punt dus is de winst overdag groter dan het verlies in de ochtend en avond.
Ik heb nu tijdelijk de 3000 hangen en zie al verschil t.o.v de 3600 zelfs.
Heb een Siemens en een Effecta uit Duitsland. Nooit iets gemerkt behalve dat ze Duits praten... en dat is meestal wel te verhelpen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Hier eindelijk een momentje met knap weer en zo goed als geen wind. De Enecsys Duo 360 die ik voor 30 euros van SolarNRG had gekocht kan nu eindelijk aan het werk met de panelen van de dakkapel.
Helaas heb ik nog geen aparte logging voor deze omvormer, hij zit al wel op een apart groep maar nog zonder aparte kWh meter. Kan wel, maar dan moet ik een Flukso met meer inputs hebben of een Youless erbij.
Om toch een beetje inzage in de werking te hebben (er zitten geen leds op de Enecsys) heb ik van eBay een watt meter voor de RC wereld gescoord. Deze is 0-60 Volt en 0-50 Ampere.
Deze geeft o.a. ook de opbrengst in Wh aan, en ook de piek waarden voor spanning stroom en vermogen. Allemachtig wat is die Enecsys een nerveus ding met betrekking tot de MPPT, deze schiet alle kanten uit volgens het display, van 35 tot 39 Volt, dat lijken mij veel te grote stappen. Ik had eerder 36 Volt plus minus een Volt gezien.
Even een paar MC4 stekkers eraan gesoldeerd en hij kon.
Helemaal optimaal is het niet zonder logging, maar doordat ik de SMA los log met SMAspot naar PVO en ik de kWh teller in de meterkast met beiden tel met de Flukso via PVO kan ik deze toch ergens terugzien. Alleen zonder exact meetwaarden. http://pvoutput.org/compa...11&sid1=10380&dt=20150502
Echter kreeg ik vandaag de bevestiging van het donkerbruine vermoeden, er zitten kraaien onder de panelen op west. Je kan wel stellen dat er zich inmiddels een aanzienlijke hoeveelheid takken onder de panelen verzameld heeft. Er steken er inmiddels zelfs een paar tussen de panelen door.
Overigens is dat geen incident, bij een installatie schuin tegenover de mijne zie ik ook af en toe de kraaien via de zijkant onder de panelen kruipen. Wellicht dat de gaasmethode zoals deze door een andere tweaker voorgesteld was ook hier maar geplaatst moet worden.
Ik heb ook kauwtjes (kraaien doen dat niet) onder de panelen op West. Kan me niet voorstellen dat ze dat comfi vinden, maar soit. Ik heb er eigenlijk geen last van. Ze maken er alleen een beetje troep.
Nog even over de Duitse omvormer....Ik denk dat ik 'em niet nodig ga hebben. Zat er eventjes aan te denken om een Piko 10.1 a la Woudsehoeve op te hangen, maar de verliezen vallen me heel erg mee. Ik schat dat het 1 a 2kWh extra per dag (en dat moet dan een mooie dag zijn) zou opleveren.
Niet de moeite dus, lekker laten aftoppen met mijn Piko 5.5
Nee, de andere panelen heb ik nog niet gelicht, daarvoor moet ik een stelling hebben zodat ik er fatsoenlijk bij kan. Aan de voorkant is het 6 meter steil omhoog, dat werkt niet lekker. Ik wacht even met de stelling totdat we een mooie warme droge week hebben zodat ik meteen de voorkant kan schilderen
De nieuwe Schottky diodes waren iig binnengekomen, misschien heb ik ze nodig. misschien ook niet.
Daarnaast, ik kan misschien geen 10 panelen kwijt op het dak op het westen (dakraam net wel of niet niet, heb krap 3,55 meter eronder beschikbaar, 5,50 breed)
Ik heb veel plek op het oosten, zonder schaduw. Is een combinatie een slimme optie?
[Voor 20% gewijzigd door RielN op 02-05-2015 21:51]
Daarnaast, ik kan misschien geen 10 panelen kwijt op het dak op het westen (dakraam net wel of niet niet, heb krap 3,55 meter eronder beschikbaar, 5,50 breed)
Ik heb veel plek op het oosten, zonder schaduw. Is een combinatie een slimme optie?
10x op 1 string levert een mooi voltage op. Ga je oost-west combineren dan kom je wel op een erg laag voltage. Beter dus alle 10 op oost.
Ik heb een klein balkon op het zuiden en woon in een VvE dus kan niks op het dak plaatsen.
Nu zag ik deze set i.p.v. de bijgeleverde panelen wil ik daar dan deze panelen bij nemen i.v.m. het formaat, deze passen makkelijker op mijn balkon.
Is dit wat of gaat dat niet werken?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dan moet 5x2 portret is 10, ook wel lukken, is 5m bij 3,3m, daar vind je ook wel kant en klare schans konstrukties voor bij die bedrijven in de google link.
( maar goed, het huishoud boekje blijft natuurlijk de baas )
Ja, tuurlijk, dat ik daar dan weer niet aan denk...
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details