Cass schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:18:
De Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) voor 213 euro lijkt me qua prijs/ prestatie verhouding erg goed.
Nu wijst iemand me er op dat deze panelen wel 45 opvallende metalen ? puntjes op het paneel hebben. op foto's zie ik ook een metalen frame er om heen , het geheel op het dak is daardoor toch heel anders dan 'all black' panelen. Welk zonnepaneel vinden jullie vergelijkbaar qua prijs/prestatie , maar dan wel all black ?
ehhh 45 opvallende metalen puntjes???
ik niet snap, heb deze week er 12 opgehangen, niet gezien?????
(misschien bedoel je de backplate die wit is??)
panda is een mooi paneel, maar ik vind het niks speciaals.
snap de relativiteit, maar als je 12 panelen laat leggen.
dan kun je 12 X 250Wp laten leggen, en dat is niet duur.
maar je hebt geen zwaardere omvormer nodig voor 275Wp, nog dat leg kosten duurder worden(het boeit niet of ze nu 12x 250Wp leggen of 12x 275Wp) maar meer Wp is wel meer opbrengst.
en het moet toch minimaal 5 jaar op het dak liggen op het terug te verdienen, dus beter goed als halve bak opbrengst, meeste mensen hebben ruimte te kort, helaas dus doe de plek die je hebt zo goed als je kunt.

danm met de huidige saldering regels kun je er geen bult aan vallen.
(zelfs mijn domme oost-west werkt gewoon.
ik doen maar een 744kWh/KWp, lol.)
wil je iets speciaals kijk eens naar de ja solar percium's het kan een panda breker gaan worden.
maar alles heeft een prijs.
zo heb ik zelf een paar lg neonx 300Wp gescoord voor 235€ per stuk voor de zelfde maat als een panda.
het kan soms zo relatief zijn, als je rond zoekt.
als je voor all black wil gaan, moet je het doen.
(persoonlijk ik vind het lelijk, zwart is wel zwart, maar een pannen dak is niet zwart dus het steek af.)
en all blacks kun je alleen krijgen met minder Wp helaas.
maar alles is beter als een domme dakpan, die levert niks op.

andre vertelt iets belangrijks.
kostal pico is een trafo omvormer, en dat is goed.
nadeel is dat hij een hoge V nodig heeft, en dat haal je niet met 6x 250wp/300Wp mono.
dus kijk eens of je een solarfrontier paneel kunt gebruiken of een tmc etc etc etc....
zolang je de plek hebt dan kunnen 14X mono ook zelfs.
wees niet te bang, onder dimensioneren kan ja echt waar.
(we raden het niet graag aan, en al helemaal niet als beginner, maar jij kan het. ruimschoots.
als alles klopt zo als je het vertelt

je begrijpt niet hoe krachtig je omvormer eigenlijk is, lol
ga er voor.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)