Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.073 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Wailing_Banshee schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:01:
[...]

Zeker, mijn grafieken hebben over het algemeen aan het eind van de dag een mooie parabolische lijn. Maar ik mis die ochtend zon wel hoor. Daarom wil ik nog wat panelen op het ZO leggen.

Panelen op de keuken zouden wel van die micro omvormers moeten hebben, aangezien er wel een pijpje op zit (afvoer afzuigkap) en die meer last heeft van de boom achter het huis.
Ik heb ter compensatie voor het oosten op mijn garage dak nog 2 Bisols 250 kw/p op het zuiden geplaatst met een Soldin 600 staat nu op 340 KW (in gebruikname 26 juli 2014) die gaat wel 400 a 450 KW halen ondanks de schaduw (voor 1 1/2 uur) van het huis in de zomer om 5 uur s'middags.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 04-06-2015 10:14 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee hoeveel opbrengst ik zou kunnen verwachten met het volgende systeem:

- 3x 260 Wp fullblack panelen: 780 Wp
- Soladin 600 omvormer
- Volledig plat gemonteerd
- Op een schuurtje dat vrij ligt, waar vrijwel geen schaduw op valt behalve wanneer de zon laag staat (omringende huizen op een behoorlijk afstandje)

Hij zal 'm aftoppen bij 600 W, maar omdat de zon zelden optimaal in zal stralen door de platte montage, is dat mogelijk niet zo'n probleem.

Is 600 kWh per jaar haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:10:
Iemand enig idee hoeveel opbrengst ik zou kunnen verwachten met het volgende systeem:

- Soladin 600 omvormer
- Op een schuurtje dat vrij ligt, waar vrijwel geen schaduw op valt behalve wanneer de zon laag staat (omringende huizen op een behoorlijk afstandje)

Hij zal 'm aftoppen bij 600 W, maar omdat de zon zelden optimaal in zal stralen door de platte montage, is dat mogelijk niet zo'n probleem.

omvormer doet maar 500W uitvoeren(of 2.25A).
dat is zijn max ondanks zijn marketing naam van 600 ;)

en ik kan ook niet zeggen dat de omvormer erg hoge rendementen haalt.
ze worden best warm en dat geeft verlies.

over het algemeen halen ze een 400kWh tot 500kWh per jaar.
je dimensioneerde hem wel iets onder dus er is wel een kans dat je over de 500 gaat maar 600, die durf ik niet te gokken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:16:
[...]

je dimensioneerde hem wel iets onder dus er is wel een kans dat je over de 500 gaat maar 600, die durf ik niet te gokken.
Hmmm ok, thnx.

Volgens de specs:
http://www.mastervoltsola...therlands/#specifications

Heeft ie een maximaal ingangsvermogen van 600 W en een nom. (nominaal ofzo?) ingangsvermogen van 535 W.

Dat zegt dus niets? 400 kWh zou wel erg weinig zijn, dat is 100 euro besparing per jaar en een nogal lange TVT...

Ook kan het in het schuurtje flink warm worden in de zomer. Kan dat een probleem zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Aegle schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:51:
[...]

Nou, bij jou doet ie het tenminste nog. Na de update van gisteren crashed ie na het inloggen :-( . Op een iPad3 met iOS 8.3. Hebben daar meer gebruikers last van?

En, ja, ik log óók via PVoutput. Drie keer zelfs... 8) .
zelfs na de update die er vanochtend kwam zie ik inderdaad nog altijd niks, zelfde probleem als jij hebt, crash zodra ik de app opstart....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

Martijn02

/* No Comment */

miel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:37:
[...]

zelfs na de update die er vanochtend kwam zie ik inderdaad nog altijd niks, zelfde probleem als jij hebt, crash zodra ik de app opstart....
Hij is bij mij ook geupdate, ik moest voor de nieuwe app opnieuw inloggen, maar dat werkt wel. Ziet er nice uit!

Afbeeldingslocatie: http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/zonnepanelen/IMG_2334.PNG

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn02 op 04-06-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat een stukje over de begrenzing van de Soladin 600:
https://zonnepanelen123.n...olt-soladin-600-omvormer/
Het vermogen van de Soladin 600 is echter afgegrensd op een maximale input van 535 Watt. Wat betekent dat aan verlies van opbrengst?

Stel dat in een jaar in volle zomer er 60 dagen zijn, dat de Soladin afgrenst op 535 Wp en dat gedurende 2 uur per dag. U mist dan de opbrengst van 60 x 2 x (690 – 535) = 18.600 W/h ofwel 18 kWh. In geld is dat ongeveer € 4,25 per jaar.
Hij lijkt hem dus te toppen bij 535 W.

Ik zie dat er ook een wat zwaardere en nieuwere Mastervolt Soladin omvormers zijn, zoals de 700 WEB of de 1000 WEB.

Die worden hier nooit genoemd (of ik heb het gemist), zijn er slechte ervaringen mee soms?

Een Soladin 1000 WEB kost rond de 550 euro, als je daar 4 x 260 Wp aan hangt, is dat misschien wel veel gunstiger qua TVT. Migjes noemde al dat de Soladin 600 niet zo'n geweldig rendement heeft, dat is bij de nieuwere versies mogelijk een stuk beter.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:55
Martijn02 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:43:
[...]

Hij is bij mij ook geupdate, ik moest voor de nieuwe app opnieuw inloggen, maar dat werkt wel. Ziet er nice uit!

[afbeelding]
Aan de screenshot te zien is dit niet op een iPad maar iPhone. Daar werkt het schijnbaar wel.

Overigens is dit niet het geëigende topic voor dit, denk ik... :? wat een zin...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:13
Wailing_Banshee schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:44:
[...]
Ik vind die schans erg mooi! Zou wat zijn voor ons platte dak boven de keuken. Dan krijgen we daar ook een schuin dak aangezicht en steekt het niet meer zo uit het huis. Het nadeel is natuurlijk wel dat ze dan ook weer ZW gelegd zouden worden... Met losse "schansjes" zouden we ze gedraaid naar zuid kunnen leggen.
Een adviseur (die eerlijk gezegd sterk gebonden was aan een paneelformaat, nl 165*99 cm) kwam uit op zo'n 1750 Wp, schuin op de garage (niet echt mooi wat mij betreft), iets ten westen van zuid, in 2 rijen (5 en 2). Ik bedacht zelf: een schans, netjes in het verlengde van de lange kant vd garage, 2*4 groot formaat van 196*99 cm = 2360 Wp, op ZW. Wat denk je dat meer oplevert? ;)

Van de 1750 Wp kan ik het niet zeggen natuurlijk; maar vorig jaar dus --> schans met 2 rijen op ZW, 15 gr helling, in de winter zeker ook nog schaduw, ca 935 kWh/kWp.

Ik gok dat je iha met een schans op ZW meer opwekt dan met meerdere rijtjes op Z, waar je wellicht minder kwijt kunt als je rekening houdt met schaduw van de rijen onderling.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

zeegerd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:54:
[...]

Een adviseur (die eerlijk gezegd sterk gebonden was aan een paneelformaat, nl 165*99 cm) kwam uit op zo'n 1750 Wp, schuin op de garage (niet echt mooi wat mij betreft), iets ten westen van zuid, in 2 rijen (5 en 2). Ik bedacht zelf: een schans, netjes in het verlengde van de lange kant vd garage, 2*4 groot formaat van 196*99 cm = 2360 Wp, op ZW. Wat denk je dat meer oplevert? ;)

Van de 1750 Wp kan ik het niet zeggen natuurlijk; maar vorig jaar dus --> schans met 2 rijen op ZW, 15 gr helling, in de winter zeker ook nog schaduw, ca 935 kWh/kWp.

Ik gok dat je iha met een schans op ZW meer opwekt dan met meerdere rijtjes op Z, waar je wellicht minder kwijt kunt als je rekening houdt met schaduw van de rijen onderling.
Het zou om dit platte dak gaan:

http://1drv.ms/1cz9KLz

(maten heb ik even niet bij de hand, maar zeg maar zo'n 7 x 3 meter schoon oppervlak op het dak, geen zonnekoepels want de solar tube zit op het schuine dak)

Efficiëntie is natuurlijk leuk, maar het moet ook mooi blijven en ik denk dat zo'n grote schans (ipv kleintjes) mooier staat. En dan kunnen de zonneboilers op het schuine dak boven de keuken. Een paneel of 3, 4 op de kont. En de bovenste panelen landscape, en daaronder een mooie rij portrait (de bestaande + een paar nieuwe)... En als er dan nog wat geld over is, op de westkant van de schuur en op de andere kant van het huis (NO)....

Plannen genoeg!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:07:
Hier staat een stukje over de begrenzing van de Soladin 600:
https://zonnepanelen123.n...olt-soladin-600-omvormer/

[...]

Hij lijkt hem dus te toppen bij 535 W.
jep daar komt het op neer.
alleen dan gaat er nog een xW naar de omvormer zelf toe.
en heb je nog wat rendement verlies.
en kom je uit op 500W of 2,25A.
verrassend genoeg kom je dan precies op de hoeveelheid die je mag invoeren op een groep met andere gebruikers.
het is bijna of ze het er om doen, lol >:)

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 04-06-2015 12:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:13
Wailing_Banshee schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:10:
[...]

(maten heb ik even niet bij de hand, maar zeg maar zo'n 7 x 3 meter schoon oppervlak op het dak, geen zonnekoepels want de solar tube zit op het schuine dak)

Efficiëntie is natuurlijk leuk, maar het moet ook mooi blijven en ik denk dat zo'n grote schans (ipv kleintjes) mooier staat. En dan kunnen de zonneboilers op het schuine dak boven de keuken. Een paneel of 3, 4 op de kont. En de bovenste panelen landscape, en daaronder een mooie rij portrait (de bestaande + een paar nieuwe)... En als er dan nog wat geld over is, op de westkant van de schuur en op de andere kant van het huis (NO)....
Leuk huis, ook aardbevingsschade en recht op 4000 euro? Investeer je dat een volgende keer. ;)
Maar stel het is 7*3, en puur gekeken naar 'iets nieuws', dan bijv een schans met 2 rijen landscape, standaardformaat met wel erg kleine dakrandmarges op de lange einden, dan kan bijv 2*4 panelen.

Weet niet hoe zwaar je daar aan tilt (of beter gezegd, de buren eraan tillen?), ze zouden bij 15 gr bijv ongeveer 50 cm moeten zijn, waar je nu ongeveer op 20 cm uitkomt. Iets afwijkend paneelformaat van 158 cm (bij 106 cm breedte) levert al zo'n 15 cm aan beide kanten extra op. Of 2 rijen * 3 panelen van 196*99 cm en dan heb je 50 cm aan beide kanten. Of 2 rijen portrait SF170, 6 stuks ofwel ongeveer 6m over de lange kant, waarbij je in de diepte wat minder ruimte overhoudt (een dikke 2,5m in gebruik). Dat is maar liefst 2040 Wp hardwerkende dunnefilmpanelen, bijv bij Winkelman (zonder schans) een kleine 2200 euro.

Is vast wat moois te verzinnen. :)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

zeegerd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:28:
[...]

Leuk huis, ook aardbevingsschade en recht op 4000 euro? Investeer je dat een volgende keer. ;)
Zie je die panelen? :D
Maar stel het is 7*3, en puur gekeken naar 'iets nieuws', dan bijv een schans met 2 rijen landscape, standaardformaat met wel erg kleine dakrandmarges op de lange einden, dan kan bijv 2*4 panelen.

Weet niet hoe zwaar je daar aan tilt (of beter gezegd, de buren eraan tillen?), ze zouden bij 15 gr bijv ongeveer 50 cm moeten zijn, waar je nu ongeveer op 20 cm uitkomt. Iets afwijkend paneelformaat van 158 cm (bij 106 cm breedte) levert al zo'n 15 cm aan beide kanten extra op. Of 2 rijen * 3 panelen van 196*99 cm en dan heb je 50 cm aan beide kanten. Of 2 rijen portrait SF170, 6 stuks ofwel ongeveer 6m over de lange kant, waarbij je in de diepte wat minder ruimte overhoudt (een dikke 2,5m in gebruik). Dat is maar liefst 2040 Wp hardwerkende dunnefilmpanelen, bijv bij Winkelman (zonder schans) een kleine 2200 euro.

Is vast wat moois te verzinnen. :)
Buren hebben we geen last van (en trouwens, onze buurman (70+!) was de eerste in het dorp met panelen, hij heeft die 4000 van de NAM besteed aan nog meer panelen en zonneboilers :p)

Ik wil wel wat ruimte overhouden aan de rand, i.v.m. wind. De westkant is vrij (kun je ook goed zien aan mijn grafieken, want we hebben tot zonsondergang zon op het dak). En ik denk dat het mooiste is om ze tegen het schuine dak te leggen.

Het gaat helaas niet voor volgend jaar gebeuren, dus ik heb nog even tijd om alles uit te tekenen en de berekenen. Inclusief de (plek voor de) omvormer en aansluiting in de meterkast... En om nieuwe ideeën op te doen, natuurlijk, want ik had nog niet aan een enkele schans gedacht. Ik moet namelijk ook nog kijken hoe ik de bestaande panelen ga laten leggen, want ik vind de huidige layout niet mooi (gezien het dakraam).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
migjes schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:16:
[...]

Ik haal met mijn soladin 600 en 3 panelen van 240watt pal op het zuiden onder 15 graden 640 kwh afgelopen jaar. Gemeten met een stekker kwh en de hoogst gemeten waarde is 501 watt

[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 04-06-2015 14:44 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Carbon schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:30:
[...]

Tegenwoordig zijn praktisch alle verkochte omvormers trafoloos, maw er is geen galvanische scheiding met het net.

Pak maar eens een multimeter en meet de spanning tussen de aarde of nul en de DC aansluitingen.

[...]

Klopt, echter DC (+ of -) aarden is alleen van toepassing/nodig bij omvormers met een transformator (SMA HF serie) i.c.m bepaalde paneel types.

Dat staat ook duidelijk in de installatie instructies van de SMA aardingskit

"Sie dürfen das Erdungsset nur bei folgenden SMA Wechselrichtern mit Transformator einsetzen"

Maar blijkbaar heb je mij posts niet goed gelezen want ik heb diverse malen vermeld dat mijn verhaal alleen van toepassing is op trafoloze omvormers en dan mag je de DC + of - niet aarden.

[...]

DC +/- aarding (alleen van toepassing bij omvormers met trafo) vindt plaats in de omvormer.

Zodra je de string volledig (beide stekkers) loskoppelt kun je in principe probleemloos de + of - aanraken van de string aanraken. Zou ik het doen? Nope want er is altijd kans dat er door een paneeldefect of vocht in stekkers alsnog een stroom vanaf + of - naar aarde kan lopen.

Beide tegelijkertijd aanraken is ongeacht omvormertype levensgevaarlijk.
Je beheerst de PV lesstof redelijk, nu moet je nog leren om doelgericht te reageren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snameroc schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:41:
[...]

Ik haal met mijn soladin 600 en 3 panelen van 240watt pal op het zuiden onder 15 graden 640 kwh afgelopen jaar. Gemeten met een stekker kwh en de hoogst gemeten waarde is 501 watt
Zo! Netjes zeg. Met dergelijke opbrengsten is het wellicht toch het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:10:
[...]

Plannen genoeg!
Kost dat pijpje je nog wat opbrengst of is het een vertekend beeld dat deze schaduw geeft op je panelen

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/untitled.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubbel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-07 16:48
Hoi zonaanbidders,

Na de bio-boodschappen en de groengas-wagen, nu maar eens wat PV op het dak :)
Ons huisje staat niet ideaal (Lange dakrand is O/W), maar we verbruiken ook maar 1500kWh / jaar, dus er is ook niet veel nodig.

Ik wil PV plaatsen op ons platte dak op zolder. Ons huis is een combinatie van 55graden schuin dak, met een klein plat dak boven de zolder. Hieronder een foto vanaf de west kant genomen.
(foto gemaakt met quadcopter >:) )
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/izrjvp.jpg

Vanmiddag het dak op geweest om exacte maten te krijgen
532cm x 306cm
Het stomme pijpje hapt een mooie hoek uit mijn PV gebied van 76cm x 130cm. Geluk is wel dat het pijpje op de noord kant van het dak staat.

Mijn tangram skills kwamen weer helemaal boven, en ik heb de volgende prachtige oost/west setup bedacht met 2x6 TSMC 160W CIS panelen. (165x65cm).

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2w7hme1.png
Dit plaatje is het dak vanaf de zuid kant .

Dat ziet er prachtig uit in Sketchup, maar ik heb geen idee hoe realistisch dit is. Kan een van jullie hier op schieten?

Hoe realistisch is dit?
Bestaan er montage materialen die dit zo kunnen plaatsen?
Ik heb wel wat betonvoeten gevonden van 1m lang en 12 graden helling (sun-solar). Kan ik daar deze panelen in zowel portrait als 2x landscape modus op monteren?

[ Voor 3% gewijzigd door Trubbel op 04-06-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Had er een hard 8)7 hoofd in vandaag dat dat rekord van 24 mei (25,55 KW) verbroken zou worden zeker toen vanochtend om 10 uur ik al 3 KW achter liep in vergelijking met 24 april. Stand is nu 25,62 en nog steeds counting. Die vogel poep maakt dus ook niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 04-06-2015 21:36 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubbel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-07 16:48
Snarfie31 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:05:
Had er een hard 8)7 hoofd in vandaag dat dat rekord van 24 april (25,55 KW) verbroken zou worden zeker toen vanochtend om 10 uur ik al 3 KW achter liep in vergelijking met 24 april. Stand is nu 25,62 en nog steeds counting. Die vogel poep maakt dus ook niet uit.
Verwacht je morgen nog meer, of is 30 graden dan weer te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Trubbel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:21:
Ik merkte dat het vandaag al te warm was, in de volle zon produceerde mijn panelen maar 69%

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Trubbel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:21:
[...]

Ik denk te warm. Tussen 24 mei (24 april is een vergipsing 8)7 ) en 4 juni zitten ook 11 dagen met toch iets meer zon minuten en hogere zon stand dat compenseerde voor de koele 24 mei temperatuur vermoed ik. 24 mei had ook (voor mij gunstig) hoge sluierbewolking. En dat scheelt tussen 1/2 en een heel KW. Kan je ook mooie op de daggrafiek zien. Maar we gaan wel zien morgen.

4 juni
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MdwaNGD.jpg

24 mei
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lLmSucv.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 04-06-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Trubbel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:47:
Hoi zonaanbidders,

Na de bio-boodschappen en de groengas-wagen, nu maar eens wat PV op het dak :)
Ons huisje staat niet ideaal (Lange dakrand is O/W), maar we verbruiken ook maar 1500kWh / jaar, dus er is ook niet veel nodig.

Ik wil PV plaatsen op ons platte dak op zolder. Ons huis is een combinatie van 55graden schuin dak, met een klein plat dak boven de zolder. Hieronder een foto vanaf de west kant genomen.
(foto gemaakt met quadcopter >:) )
[afbeelding]

Vanmiddag het dak op geweest om exacte maten te krijgen
532cm x 306cm
Het stomme pijpje hapt een mooie hoek uit mijn PV gebied van 76cm x 130cm. Geluk is wel dat het pijpje op de noord kant van het dak staat.

Mijn tangram skills kwamen weer helemaal boven, en ik heb de volgende prachtige oost/west setup bedacht met 2x6 TSMC 160W CIS panelen. (165x65cm).

[afbeelding]
Dit plaatje is het dak vanaf de zuid kant .

Dat ziet er prachtig uit in Sketchup, maar ik heb geen idee hoe realistisch dit is. Kan een van jullie hier op schieten?

Hoe realistisch is dit?
Ik heb wel wat betonvoeten gevonden van 1m lang en 12 graden helling (sun-solar). Kan ik daar deze panelen in zowel portrait als 2x landscape modus op monteren?
... niet goed gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 04-06-2015 22:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat een ieder over mij heen valt over wat nu wel of niet kwaliteits panelen zijn valt mij wel wat op.
In het live team van Almere waar er circa 25 live zitten scoren de eerste ZM paneeltjes pas vanaf plaats 12 in efficiency.
De Centrosolar en Komaes gaan als een speer.Niet bij te houden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

HereIsTom schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:31:
[...]

Ik merkte dat het vandaag al te warm was, in de volle zon produceerde mijn panelen maar 69%
Inderdaad.
Mijn 6250Wp set op de SMA5000TL21 tikte vandaag maar net de 4700Watt aan.
Terwijl het toch voor dit jaar een dagrecord is.
In ieder geval wel een mooi strakke parabool vandaag.
Ben bang dat het morgen iets minder oplevert allemaal vanwege de temperatuur...
Ach... Klagen op gezonde benen... :)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:12:
De Centrosolar en Komaes gaan als een speer.Niet bij te houden :(
Erg leuk allemaal, maar hoe verhouden ze zich tov Panasonic HIT panelen?.
Een CertoSolar kost incl BTW 1,32 euro/Wp, ter vergelijk de Panasonic HIT doet 1,25 euro/Wp incl.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

t plaatje is het dak vanaf de zuid kant .

Hoe realistisch is dit?
Ik denk dat je een van een valk solar dual http://www.valksolarsyste...valkdouble-triple-quattro en een portait http://www.valksolarsystems.nl/montagesystemen/platte-daken (ff naar onderen scrollen) rug aan rug zet dat je dat wel kan bouwen, volgens mij staat dat op dezelfde horizontale rail. Misschien moet je voor die 2 landscape wel een beugel gebruiken voor portait montage maar dan met 4 klemmen, i.p.v 2 op de A frame's, omdat ze zo smal zijn. volgens mij hebben ze o.a. beugels van 1200 en 1500 mm.

T zal ff meten zijn, maar niet onmogelijk met dat spul.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 05-06-2015 00:10 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PClop schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:24:
[...]

Kost dat pijpje je nog wat opbrengst of is het een vertekend beeld dat deze schaduw geeft op je panelen

[afbeelding]
Geeft een vertekend beeld. Er valt wel iets schaduw op de panelen van dat pijpje, maar dat is (gisteren even gecontroleerd) pas rond half acht, acht uur. En dan valt er ook wat schaduw van onze es op sommige panelen. Oftewel, de zon moet dan al redelijk laag staan. En die pijp bovenop gooit dan ook nog wat schaduw op de panelen. Die bovenste pijp gaat waarschijnlijk weg, die onderste moet blijven, want dat is de afvoer vanuit de badkamer en wc. Ik wil de panelen iets omhoog hebben (de bovenste moeten landscape gaan liggen langs de gehele nok, dat kon nu niet vanwege die andere pijp) en dan is die schaduw weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Even een correctie de solarman en Omnik site geven bij report -1 uur weer dus 8 uur is 7 uur. Had ik even niet in de gaten. Zal wel met onze zomertijd te maken hebben. Vond een verschil van 3 KW tussen 24 mei en 4 juni al vreemd. Dus niks te maken met temperatuur etc. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 05-06-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
Waarschijnlijk ontvang ik vandaag mn 3e Mastervolt Soladin Web 3000 omvormer.
De eerste gaf de volgende foutmelding in het logboek:
Error: Omvormerstoring
De omvormer heeft onderhoud nodig. Neem contact op met uw installateur

De 2e heeft sinds een goede week veel problemen met de wifi verbinding.
En als er al verbinding is, worden de gegevens niet doorgegeven.

Volgens Mastervolt een probleem met de "modbus"......

Ik hoop dat deze 3e het langer volhoudt.
Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:00:
[...]

Zo! Netjes zeg. Met dergelijke opbrengsten is het wellicht toch het overwegen waard.
dat kunnen ze ook doen als ze aardig perfect liggen.

maar ik zou als ik jouw was niet teveel naar de tvt kijken.
het maakt op een gegeven moment niet veel meer uit of je nu 5-6-7-8 jaar tvt hebt, je tvt'ed toch wel.
zolang er maar ruimte is op de elektra rekening om te salderen. ;)
de rest gaat van zelf ter zijner tijd.
of je nu 500kWh of 600kWh haalt je weet het toch pas echt als het allemaal een jaar licht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50
Hier een onbedoeld en ongewenst effect van zonnepanelen.
http://www.destentor.nl/r...ng-zonnepanelen-1.4975350

Is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:10:

- Soladin 600 omvormer

Ik heb met 3 poly panelen van in totaal 760 Wp afgelopen jaar 665 kWh opgewekt. Panelen liggen vrijwel vlak richting zzw en krijgen zon vanaf omstreeks 9:00. De panelen hebben ieder hun eigen omvormer (Enphase M215). Hiermee haal ik pieken van 650 W en de micro-omvormers zitten daarom ook op een aparte groep met nog 8 panelen die op het schuine dak liggen. Zie ook http://energiepionier.nl/...e-zonnepanelen-na-1-jaar/

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-09 09:54
revolution-nl schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:21:
[...]

Misschien heb ik nog wel een Soladin voor je in de aanbieding ;)
wat wil je er voor hebben?

nog even een algemene vraag.
als een voetbal bovenop je panelen terecht komt gaat dat goed of kun je dan panelen gaan vervangen?

[ Voor 23% gewijzigd door Wceend op 05-06-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02
BB-One schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:28:

Zet je waar de panelen naartoe reflecteren meer panelen neer.
Dubbel effect!!!

Ik denk dat als je i.p.v. van goedkoop uitziende blauwe poly panelen een mooie setje CIS panelen monteert, dat het er al een heel stuk beter uit ziet.
Verder de frames allemaal MAT zwart spuiten om zoveel mogelijk schittering te voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door toxict op 05-06-2015 09:52 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Euh, de laatste regel:
Nu worden enkele panelen vervangen door matzwarte exemplaren. Als dat verlichting geeft worden alle panelen vervangen.
_/-\o_

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wceend schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:37:
[...]

wat wil je er voor hebben?

nog even een algemene vraag.
als een voetbal bovenop je panelen terecht komt gaat dat goed of kun je dan panelen gaan vervangen?
Panelen kunnen een hoop hebben hoor, het is gehard glas, net als de autoramen. stuk krijg je ze door er erg hard met een puntig voorwerp er op los te gaan. dan gaat ie ook meteen in 100.00 stukjes.
Blijft vaak wel als 1 geheel liggen door backsheet of 2e glasplaat. Ik heb er nog maar 2 stuk gezien in mijn carriere, de een stond los bij een collega in de auto tegen een scherp voorwerp aan te zwiepen, de ander zat op een dak waarvan de stalen nok deels los liet in zeer zware storm, en die had er op liggen beuken. maar 1 paneel was echt stuk, rest in de buurt had wel wat kleine krassen, maar niet het glas kapot.
Solar frontier panelen zijn zelfs zo sterk dat je er op kunt lopen. Echt waar, ook ik met 100+ kg.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

volgens mij heb ik ooit een bierreclame gezien waar ze er heel veel moeite voor deden voor een beetje meer zonlicht op het terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Andre1973 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:05:
[...]

volgens mij heb ik ooit een bierreclame gezien waar ze er heel veel moeite voor deden voor een beetje meer zonlicht op het terras.
Ja, was een leuke reclame.

Ik kan wel begrijpen dat die weerkaatsing wel heel erg vervelend wordt (als je die foto rechts ook zit, in dat twitter bericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Zeikerds heb je altijd, mensen die tegen windmolens zijn en mensen die tegen zonnepanelen zijn.
Die mensen zouden ze juist extra milieubelasting moeten laten betalen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Ja leuk, dan kan ik ook wel een oorlog beginnen tegen m,n achterburen, s'morgens
en s'avonds ruzie maken met de overburen want dan reflecteerd ook de zon via hun
slaapkamerramen, s'morgens in m,n achterkamer en s'avonds in m,n voorkamer
Hinderlijk, ja................... ik ga hun gewoon vragen of ze hun slaapkamerramen
willen dicht metselen...... NOT :N

Denk dat die andere buurtjes geen zonnepaneeltjes hebben gekregen, vandaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-09 09:54
Andre1973 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:04:
[...]

Panelen kunnen een hoop hebben hoor, het is gehard glas, net als de autoramen. stuk krijg je ze door er erg hard met een puntig voorwerp er op los te gaan. dan gaat ie ook meteen in 100.00 stukjes.
Blijft vaak wel als 1 geheel liggen door backsheet of 2e glasplaat. Ik heb er nog maar 2 stuk gezien in mijn carriere, de een stond los bij een collega in de auto tegen een scherp voorwerp aan te zwiepen, de ander zat op een dak waarvan de stalen nok deels los liet in zeer zware storm, en die had er op liggen beuken. maar 1 paneel was echt stuk, rest in de buurt had wel wat kleine krassen, maar niet het glas kapot.
Solar frontier panelen zijn zelfs zo sterk dat je er op kunt lopen. Echt waar, ook ik met 100+ kg.
kijk dan kan ik misschien toch een setje op mijn schuurdak plaatsen.
Aangezien daar vaak een bal op land durfde ik dat eigenlijk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Hoe realistisch is dit?
dit is zeer realistisch (vind het zelfs mooi _/-\o_ ).
(neem andre zijn tip even door, anders word het een zelfbouw systeem ben ik bang.
geen idee hoe handig je bent)

je kunt de lage V variant van die panelen gebruiken en 2x6 schakelen op een +/-2000W omvormer met maar 1 mpp (mag zelfs iets lager) en dan ben je er al.

ik zit ook te kijken naar de hoge V variant van die panelen.
dan moet je de stringen anders in delen en meer stringen parallel maken.
dus 4x3, maar nu kun je een omvormer gebruiken met 2x een mpp.
en je zou nog een string extra op het stijlen deel kunnen leggen.
dan kun je 6x3 doen met 2880Wp op het dak.
genoeg omvormers te vinden die het dan ook kunnen.
(wel op passen de Vmpp komt rond de 200V, en dan vallen er wat omvormers af, of anders gezegd je gaat naar een grensje en niet elke omvormer werkt dan zomaar goed.)

ben benieuwd wat het gaat worden.
begin planning is niet fout. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ukhata
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06-2023
Hallo allen,

Ik heb een vraag aan de slimme mensen hier.

Ik heb een zonnepanelen installatie die uit het volgende bestaat:
het ligt op een schuine garage dak
14 * rec poly 255 panelen
Kostal Piko 3.6
ligging 45 graden helling op ZZW (-20 graden van zuid naar oost)
de piek levering is zelden meer dan 3 KW.
de aansluiting is op 1 string.

nu hebben wij de wens om nog eens 6 panelen bij te leggen op de carport die aan de garage vastzit.
en we zouden graag de kostal piko die we al hebben hiervoor willen gebruiken.
de carport is een plat dak van 4.5m*6m op WNW (-110 graden)

de reden is dat we nog HEEL veel zon hebben op de carport na 4 uur wanneer de productie op de garage begint af te lopen. om 18:00 uur is de productie van de garage bijna nul.

de vragen die we hebben zijn:
1 kunnen we straffeloos deze panelen erbij leggen om zo de kostal piko te blijven gebruiken zonder dat deze stuk gaat?.
2 moeten we dit alles dan op 2 strings gaan aansluiten of kunnen we 1 string van 20 panelen maken?
3 MOETEN het perse dezelfde panelen zijn
4 is dit idee uberhaupt een plan? of moeten we gewoon een 2e omvormer plaatsen die kleiner is?

mijn dank is groot voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:07

VPI

Mijn dak is al voorzien van panelen, nu moet het platte dak er aan geloven;-)

Platte dak heeft een afmeting van 2,5 m x 2,7 m, beetje lastige afmeting maar ik heb het er mee te doen.
Korte zijde is het zuiden.

Iemand een idee wat er op te leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door VPI op 05-06-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:14:
Hallo allen,

Ik heb een vraag aan de slimme mensen hier.

Ik heb een zonnepanelen installatie die uit het volgende bestaat:
het ligt op een schuine garage dak
14 * rec poly 255 panelen
Kostal Piko 3.6
ligging 45 graden helling op ZZW (-20 graden van zuid naar oost)
de piek levering is zelden meer dan 3 KW.
de aansluiting is op 1 string.

nu hebben wij de wens om nog eens 6 panelen bij te leggen op de carport die aan de garage vastzit.
en we zouden graag de kostal piko die we al hebben hiervoor willen gebruiken.
de carport is een plat dak van 4.5m*6m op WNW (-110 graden)

de reden is dat we nog HEEL veel zon hebben op de carport na 4 uur wanneer de productie op de garage begint af te lopen. om 18:00 uur is de productie van de garage bijna nul.

de vragen die we hebben zijn:
1 kunnen we straffeloos deze panelen erbij leggen om zo de kostal piko te blijven gebruiken zonder dat deze stuk gaat?.
2 moeten we dit alles dan op 2 strings gaan aansluiten of kunnen we 1 string van 20 panelen maken?
3 MOETEN het perse dezelfde panelen zijn
4 is dit idee uberhaupt een plan? of moeten we gewoon een 2e omvormer plaatsen die kleiner is?

mijn dank is groot voor alle hulp.
ja hoor dat kan en is zelfs een goed idee.
hier een voorbeeld van mijn oost west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
(is natuurlijk een heel anders situatie als jij hebt een stuk extremer, maar niet zo fout als voorbeeld.)

een omvormer kan best flink meer Wp hebben als zijn max W.
(tot soms absurde hoeveelheden.)
de omvormer regelt gewoon terug als het teveel word.

als ik het goed lees (liggen de panelen verschillende hoeken richtingen op) en dan is het verstandig om beide string op verschillende mpp's aan te sluiten. ;)
en dan mogen het totaal verschillende panelen zijn.

wel opletten de piko heeft een opstart spanning en een mpp bereik.
met sommige 6x xxxWp panelen haal je het maar net.
dus kies wel het goede type voor de omvormer. ;)
download bij kostel het "programmaatje" pikoplan om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ukhata
Ik heb dat kostal programmaatje al een keer gedownload, maar ik kan er absoluut geen wijs uit.
een heleboel afkortingen en vragen en reut die ik niet snap, vandaar dat ik naar de knappe koppen hier kom :)

Maar fijn om te weten dat ik het er gewoon bij kan leggen, misschien wat hogere WP panelen leggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:49:
Ik heb dat kostal programmaatje al een keer gedownload, maar ik kan er absoluut geen wijs uit.
een heleboel afkortingen en vragen en reut die ik niet snap, vandaar dat ik naar de knappe koppen hier kom :)

Maar fijn om te weten dat ik het er gewoon bij kan leggen, misschien wat hogere WP panelen leggen dan.
oke, even een simpele hulp geven dan.

het is net het aantal Wp wat het hem doet.
maar de verhouding tussen de V en de A die de panelen leveren.
een 3000Wp lg neonx b.v.
geeft 32Vmpp met een 9,4A = 300Wp.

leg je die 6x dan heb je 6x 32Vmpp = 192Vmpp.
de piko heeft een minimaal 180Vmpp nodig op de mpp.
maar als panelen warm worden zakt de Vmpp een stukje en kom je onder de 180V.
(ik weet niet zeker wat een pico dan doet :?
is erg afhankelijk per merk.)
maar zoizo de pico wil eigenlijk meer Vmpp hebben voor beter rendement.

je kunt dan kijken naar panelen met 5" cellen, die doen 6x 45Vmpp met iets rond de 5-6a.
of je kijkt naar dunnefilm panelen, die doen iets van 85Vmpp met iets rond de 2A.
(die hebben wel heel andere maten, kijk eens naar solarfrontier ;) )

maar ik neem aan dat je het ergens van een leverancier wil halen.
heb het er met hem over wat hij kan leveren en wat dan het beste past. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ukhata
vandaar dus ook de vraag of het gewoon in 1 string van 20 panelen te leggen mogelijk is.
dan doen de 14 panelen tot ver na 16:00 uur wel genoeg leveren om het geheel aan te houden, en kunnen de 6 extra dan de werkelijke stroom gaan leveren tot zeg 20:00 uur in de zomer.

maar als jullie zeggen leg, zo nodig andere, panelen (ik weet niet hoeveel ik kan leggen op een plat dak van 4.5m * 6m) op het platdak en zet ze in de andere strong. dan ga ik dat laten checken door de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:13:
vandaar dus ook de vraag of het gewoon in 1 string van 20 panelen te leggen mogelijk is.
dan doen de 14 panelen tot ver na 16:00 uur wel genoeg leveren om het geheel aan te houden, en kunnen de 6 extra dan de werkelijke stroom gaan leveren tot zeg 20:00 uur in de zomer.

maar als jullie zeggen leg, zo nodig andere, panelen (ik weet niet hoeveel ik kan leggen op een plat dak van 4.5m * 6m) op het platdak en zet ze in de andere strong. dan ga ik dat laten checken door de bouwer.
nop, je kunt niet een string zomaar verlengen als je verschillende richtingen hebt.
dan moeten ze parallel of andere mpp.
(en met parallel moeten de stringen even groot zijn. ;) )

je kunt wel makkelijk 6 of zelfs 14 panelen op de 2de mpp zetten als je zou willen.
onder dimensioneren noemen we dat (en levert niet veel verlies op.)
maar door de verschillende richtingen onder dimensioneer je niet eens ;)
dus ga er maar lekker max voor, het komt wel goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ukhata
migjes schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:21:
[...]

nop, je kunt niet een string zomaar verlengen als je verschillende richtingen hebt.
dan moeten ze parallel of andere mpp.
(en met parallel moeten de stringen even groot zijn. ;) )

je kunt wel makkelijk 6 of zelfs 14 panelen op de 2de mpp zetten als je zou willen.
onder dimensioneren noemen we dat (en levert niet veel verlies op.)
maar door de verschillende richtingen onder dimensioneer je niet eens ;)
dus ga er maar lekker max voor, het komt wel goed. ;)
hoe onder dimensioneer ik niet met de 2 verschillende richtingen?
zorgt de 2e richting op een ander mpp ervoor dat de originele string van 14 nog steeds genoeg stroom blijft leveren om te zorgen dat de omvormer genoeg watt heeft om te blijven werken?

oftewel, als ik een 2e string op de andere mpp leg. dan blijft de originele string ook gewoon gelijktijdig werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:43:
[...]

hoe onder dimensioneer ik niet met de 2 verschillende richtingen?
zorgt de 2e richting op een ander mpp ervoor dat de originele string van 14 nog steeds genoeg stroom blijft leveren om te zorgen dat de omvormer genoeg watt heeft om te blijven werken?

oftewel, als ik een 2e string op de andere mpp leg. dan blijft de originele string ook gewoon gelijktijdig werken?
de mpp's handelen de stringen gewoon apart af.
dus dat blijft gewoon door werken ;)

we pakken mijn plaatje er nog eens bij:
(ik heb 1900Wp op oost met een hoek van 45 graden, en 1950Wp op west met een hoek van 45 graden)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
blauw is oost en behaalt zijn top rond 10:30 uur.
rood is west en haalt zijn hoogste punt om 16:30 uur.
de groene is de totaal lijn van beide tegelijk ;)
en kijk hoeveel oost en west doen op 13:45 ;) (hoogste punt van de dag, ongeveer 900W per stuk. ;) )
(toevallig was dit een erg warme dag, dus een wat lagere W per string.
toevallig is natuurlijk erg relatief, was een dag zonder bewolking en die zijn meestal wat warmer ;) )

jij gaat ook verschillende momenten hebben dat de beide stringen hun top behalen.
hoeveel uit elkaar durf ik dan niet te zeggen, maar zeker iets.

edit:
hier nog een andere mooiedag.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 05-06-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
In navolging van PClop hebben we gisteren de koeling van de Involars aangebracht. Net op tijd voor deze warme dag. De vorige twee involars hingen buiten onder de panelen, maar hebben het niet lang volgehouden. Hopelijk blijven ze binnen in de schuur langer leven. Hier is een van de twee fans te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/iemek0.jpg

De fans worden van stroom voorzien van een 4 watt paneeltje, hoe meer zon, hoe harder ze gaan draaien.
Ik heb deze fannetjes zelf ook onder mijn omnik 3K TL hangen en het werkt prima. Paneeltje hangt al twee jaar buiten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
drielp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:03:
In navolging van PClop hebben we gisteren de koeling van de Involars aangebracht. Net op tijd voor deze warme dag. De vorige twee involars hingen buiten onder de panelen, maar hebben het niet lang volgehouden. Hopelijk blijven ze binnen in de schuur langer leven. Hier is een van de twee fans te zien.

[afbeelding]

De fans worden van stroom voorzien van een 4 watt paneeltje, hoe meer zon, hoe harder ze gaan draaien.
Ik heb deze fannetjes zelf ook onder mijn omnik 3K TL hangen en het werkt prima. Paneeltje hangt al twee jaar buiten.
Wat je aan het koelen bent ziet eruit als een dichte koekblik.
Hoe ziet het eruit op het vlak waar je met je fan tegenaan blaast?
En wat als je een dikke aluminium koelblok tegen dat grote vlak aan metselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 15:47
Er zit nogal een verschil tussen 'onder het paneel' en 'binnen in de schuur'. Zo'n involar word onder het paneel makkelijk 50 graden. In de schuur, uit de zon misschien 40. Reken maar dat dat al enorm scheelt.
Ik heb 1 paneel met een involar. Tijdens het installeren brandde ik mijn handen bijna aan het zonnepaneel, en dat was een week geleden. Ik was eerst van plan om de involar onder het paneel te plaatsen maar heb hem nu toch maar naar binnen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
toxict schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:17:
[...]

Wat je aan het koelen bent ziet eruit als een dichte koekblik.
Hoe ziet het eruit op het vlak waar je met je fan tegenaan blaast?
En wat als je een dikke aluminium koelblok tegen dat grote vlak aan metselt?
Het koekblik is de omvormer, een involar blinkt niet uit qua design. Het vlak is gewoon vlak, geen ribbels. De fannetjes koelen de omvormer vrij goed op deze manier. De bovenkant is nagenoeg dicht, hierdoor gaat de luchtstroom mooi langs de gehele achterkant.

Involars kunnen goed heet worden, actief koelen kan daarom geen kwaad. En dit is makkelijker te verkrijgen dan een alu-koelblok. Mijn Omniksol 3k-TL heeft wel een dik koelblok maar ook die wordt actief gekoeld met een gelijksoortige opstelling. De temperatuur blijft zo lekker laag.

Eén van de twee involars is ook al een keertje open geweest voor een software update. De waterdichtheid is niet helemaal gegarandeerd, mede daarom hangen ze nu in de schuur.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Voronwë schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:19:
Na lang wikken en wegen toch maar eens op zoek naar een setje panelen. Ik blijk alleen overal een moeilijk geval te zijn.

Mijn huis is gebouwd onder architectuur. (http://www.architectuurgidsalmere.nl/almere/patiowoningen).
Daardoor heb ik nogal een afwijkend dak. Aluminium, rond.
Anyway, laatst ook al wat beschreven over mijn dak, maar gisteren zijn dan toch de 32 Hanergy (Solibro) 110 panelen geplaatst. Omvormer (Fronius Galvo 3.1) moet nog worden aangesloten, dus helaas profiteer ik dit weekend nog niet van de opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348689/IMG_20150605_141357tmb.jpg

Eerste indruk over de panelen: Ik heb nog nooit zulke mooie afgewerkte panelen gezien. (En, ja, ik heb ze vergeleken met SF en TSMC in 1 ruimte.) Ze liggen retestrak op het dak.
Enigste minpuntje is de stringbox, die ligt wat prominent in beeld. Maar zo zijn de aansluitingen het minste te zien.

Ze liggen in 4 rijen van 8, waarvan slechts 2 rijen (Rij 1 en 2) te zien zijn op de foto. 3 en 4 liggen aan weerszijden van midden op het dak.

Helaas zit mijn vrouw met de goede camera op een bruiloft, dus dan maar een paar OPO foto's
Link naar Dropbox

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Netjes! Heb jij een zinken dak met felsranden? Welke klemmen heb je gebruikt?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Voronwë schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:44:
[...]

Anyway, laatst ook al wat beschreven over mijn dak, maar gisteren zijn dan toch de 32 Hanergy (Solibro) 110 panelen geplaatst. Omvormer (Fronius Galvo 3.1) moet nog worden aangesloten, dus helaas profiteer ik dit weekend nog niet van de opbrengst.

[afbeelding]

Eerste indruk over de panelen: Ik heb nog nooit zulke mooie afgewerkte panelen gezien. (En, ja, ik heb ze vergeleken met SF en TSMC in 1 ruimte.) Ze liggen retestrak op het dak.
Enigste minpuntje is de stringbox, die ligt wat prominent in beeld. Maar zo zijn de aansluitingen het minste te zien.

Ze liggen in 4 rijen van 8, waarvan slechts 2 rijen (Rij 1 en 2) te zien zijn op de foto. 3 en 4 liggen aan weerszijden van midden op het dak.

Helaas zit mijn vrouw met de goede camera op een bruiloft, dus dan maar een paar OPO foto's
Link naar Dropbox
Zelfs die fiat 500 past bij het plaatje, mooi gezien, mooie installatie ook ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
zonoskar schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:54:
Netjes! Heb jij een zinken dak met felsranden? Welke klemmen heb je gebruikt?
Jep Kalzip dak. Klemmen komen gewoon van clickfit.
PClop schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:54:
[...]
Zelfs die fiat 500 past bij het plaatje, mooi gezien, mooie installatie ook ! _/-\o_
Was niet mijn bedoeling... (ook niet mijn Fiat...)

[ Voor 34% gewijzigd door Voronwë op 05-06-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:13:

Je moet er 2 strings van maken. die 14 op de ene, en de rest op de andere, en als je omvormer 2 mpp trackers heeft moet je even kijken naar de max spanning en het MPP bereik, het zou kunnen dat 6 cristalijne panelen niet aan de MPP spanning komen met hun MPP spanning opgeteld. dan zou je kunnen kiezen voor meer panelen of andere panelen met een andere (MPP) spanning, zoals SF, of TSMC. een omvorme met 2 MPP trackers zijn zeg maar 2 aparte omvormers in een doosje die een aantal dingen samen gebruiken. ze werken dus ook tegelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 05-06-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

VPI schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:21:
Mijn dak is al voorzien van panelen, nu moet het platte dak er aan geloven;-)

Platte dak heeft een afmeting van 2,5 m x 2,7 m, beetje lastige afmeting maar ik heb het er mee te doen.
Korte zijde is het zuiden.

Iemand een idee wat er op te leggen?
2 SF oost en 2 SF west en alles parallel op een soladin 600. lekker makkelijk ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 05-06-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:48
Ziet er mooi uit _/-\o_
Het buurtje heeft smaak. 2 Alfa's, een Fiat 500 en een groen scheurijzer 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
Die groene is van mij O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

Link naar Dropbox
:) Het kan in Almere :) Netjes en mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

[afbeelding]

Link naar Dropbox
nice.
ga die Galvo maar eens lekker aan de logging hangen(moet lukken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

De Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) voor 213 euro lijkt me qua prijs/ prestatie verhouding erg goed.

Nu wijst iemand me er op dat deze panelen wel 45 opvallende metalen ? puntjes op het paneel hebben. op foto's zie ik ook een metalen frame er om heen , het geheel op het dak is daardoor toch heel anders dan 'all black' panelen. Welk zonnepaneel vinden jullie vergelijkbaar qua prijs/prestatie , maar dan wel all black ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:48

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

miel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:37:
[...]

Wat voor mij werkt: verwijder de SolarEdge app en installeer opnieuw. Dan werkt wel op IOS. Blijkbaar is de update stuk, de app werkt na verwijderen en opnieuw installeren wel goed.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MichielFRL schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:30:
[...]

Ziet er mooi uit _/-\o_
Het buurtje heeft smaak. 2 Alfa's, een Fiat 500 en een groen scheurijzer 8)
ziet er uit als een wijk uit voorburg of hoofddorp,Lelystad of Almere.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ukhata
Andre1973 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:17:
[...]

Je moet er 2 strings van maken. die 14 op de ene, en de rest op de andere, en als je omvormer 2 mpp trackers heeft moet je even kijken naar de max spanning en het MPP bereik, het zou kunnen dat 6 cristalijne panelen niet aan de MPP spanning komen met hun MPP spanning opgeteld. dan zou je kunnen kiezen voor meer panelen of andere panelen met een andere (MPP) spanning, zoals SF, of TSMC. een omvorme met 2 MPP trackers zijn zeg maar 2 aparte omvormers in een doosje die een aantal dingen samen gebruiken. ze werken dus ook tegelijk.
als ik in de brochure kijk
https://www.zonnepanelen...._3.6_4.2_5.5_8.3_10.0.pdf
dan staat daar min mpp voltage in single tracker is 440v
in two tracker is het 340v

wil dit dan zeggen dat als ik de 2e string leg deze dan samen met de 1e string meer dan 340v moet geven, of ze alebei 340v moeten geven?

of is het specifiek de startup dc input van 180v die ieder, of ze samen moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:39:
[...]

wil dit dan zeggen dat als ik de 2e string leg deze dan samen met de 1e string meer dan 340v moet geven, of ze alebei 340v moeten geven?

of is het specifiek de startup dc input van 180v die ieder, of ze samen moeten geven?
De ene string van 14 zit waarschijnlijk op 1 MPP stracker, niets aan doen.

Als er 2 strings actief zijn moet er om de MPP tracker goed te laten werken minimaal 340V op staan (en max 850V)
Kostal Pico heeft nu eenmaal een voorkeur voor hoge DC spanning. Dat ga je met 6 "gewone" panelen niet halen, vandaar de SF, of TSMC panelen met een hogere spanning per paneel.
Dit sluit je dan aan op de andere MPP tracker ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cass schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:18:
De Yingli Solar YL275C-30b Mono (Panda) voor 213 euro lijkt me qua prijs/ prestatie verhouding erg goed.

Nu wijst iemand me er op dat deze panelen wel 45 opvallende metalen ? puntjes op het paneel hebben. op foto's zie ik ook een metalen frame er om heen , het geheel op het dak is daardoor toch heel anders dan 'all black' panelen. Welk zonnepaneel vinden jullie vergelijkbaar qua prijs/prestatie , maar dan wel all black ?
ehhh 45 opvallende metalen puntjes???
ik niet snap, heb deze week er 12 opgehangen, niet gezien?????
(misschien bedoel je de backplate die wit is??)

panda is een mooi paneel, maar ik vind het niks speciaals.
snap de relativiteit, maar als je 12 panelen laat leggen.
dan kun je 12 X 250Wp laten leggen, en dat is niet duur.
maar je hebt geen zwaardere omvormer nodig voor 275Wp, nog dat leg kosten duurder worden(het boeit niet of ze nu 12x 250Wp leggen of 12x 275Wp) maar meer Wp is wel meer opbrengst.
en het moet toch minimaal 5 jaar op het dak liggen op het terug te verdienen, dus beter goed als halve bak opbrengst, meeste mensen hebben ruimte te kort, helaas dus doe de plek die je hebt zo goed als je kunt. ;) danm met de huidige saldering regels kun je er geen bult aan vallen.
(zelfs mijn domme oost-west werkt gewoon. 8)7
ik doen maar een 744kWh/KWp, lol.)

wil je iets speciaals kijk eens naar de ja solar percium's het kan een panda breker gaan worden.
maar alles heeft een prijs.
zo heb ik zelf een paar lg neonx 300Wp gescoord voor 235€ per stuk voor de zelfde maat als een panda. ;)
het kan soms zo relatief zijn, als je rond zoekt.

als je voor all black wil gaan, moet je het doen.
(persoonlijk ik vind het lelijk, zwart is wel zwart, maar een pannen dak is niet zwart dus het steek af.)
en all blacks kun je alleen krijgen met minder Wp helaas.
maar alles is beter als een domme dakpan, die levert niks op. ;)
Ukhata schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:39:
[...]

andre vertelt iets belangrijks.
kostal pico is een trafo omvormer, en dat is goed.
nadeel is dat hij een hoge V nodig heeft, en dat haal je niet met 6x 250wp/300Wp mono.
dus kijk eens of je een solarfrontier paneel kunt gebruiken of een tmc etc etc etc....
zolang je de plek hebt dan kunnen 14X mono ook zelfs.
wees niet te bang, onder dimensioneren kan ja echt waar.
(we raden het niet graag aan, en al helemaal niet als beginner, maar jij kan het. ruimschoots.
als alles klopt zo als je het vertelt ;)
je begrijpt niet hoe krachtig je omvormer eigenlijk is, lol
ga er voor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Grrr, net de nieuwere versie van de EPsolar Tracer 1215BN binnen gekregen en dat ging op zich goed. Even testen in de schuur en door het menu heen lopen, ziet er allemaal keurig uit.
http://www.epsolarpv.com/..._content/id/573/am_id/136

Zelfs alle accuspanningen zijn nu te programmeren via het display wat wel heel erg mooi is als je het zou willen gebruiken met bijvoorbeeld een Lithium accu. Ook de tijdsintervallen zijn aan te passen voor verschillende laad stadia.

Echter, na in het menu "Test Operation" aan gezet te hebben is de gehele charge controller uitgesprongen, er brand geen lampje meer, en ook het display is uit. Dat is pech hebben.

Voordat het apparaat het voor gezien hield zag het er netjes uit, de laadstroom naar de accu op het display had een afwijking van circa 70mA door het eigenverbruik met het display aan. De MPP spanning was wel wat aan de lage kant met 14,7 Volt, ik had meer richting de 17 Volt verwacht. De open klemspanning van het paneel is ook nog maar een 19 Volt, wellicht heeft dat er iets mee te maken.

Ook apart is dat zelfs als er geen paneel aangesloten is de regelaar aan blijft geven dat er 1,6 Volt op de PV terminal staat. Nou ja.

In ieder geval maar een email naar de technische support gestuurd met de vraag over de test mode. Wellicht hebben ze een reset procedure. De interne zekering is iig nog heel, dus doorgebrand lijkt me sterk.

Edit:

Probleem gevonden, de zelf test had een andere zekering getriggered. Ik had de voedingskabel van de accu met een 2 Ampere zekering gepakt :F

Nu aangesloten achter de kabel met de 30 Ampere zekering gaat het een stuk beter :Y

Video tijd!
https://youtu.be/x1K-swD9Z-w

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 06-06-2015 11:25 . Reden: Probleem gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Afgelopen weken zie ik diverse aanbiedingen op EBay en SecondSol van amorf silicium panelen van het farikat GSsolar, eentje zelfs voor 440 € voor 50 panelen van 50 Wp. Kan iemand mij vertellen of voor deze panelen de omvormer eentje met trafo hoort te zijn omdat de de negatieve aansluiting van de panelen geaard moet worden? In de datasheet van de panelen wordt de mogelijkheid van aarden genoemd, men heeft het niet over noodzakelijk. Bij mijn Auria amorf panelen werd het wel als verplicht genoemd, dit zijn ook amorf silicium panelen. Graag jullie mening.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:16:
Grrr, net de nieuwere versie van de EPsolar Tracer 1215BN binnen gekregen en dat ging op zich goed. Even testen in de schuur en door het menu heen lopen, ziet er allemaal keurig uit.
http://www.epsolarpv.com/..._content/id/573/am_id/136

Zelfs alle accuspanningen zijn nu te programmeren via het display wat wel heel erg mooi is als je het zou willen gebruiken met bijvoorbeeld een Lithium accu. Ook de tijdsintervallen zijn aan te passen voor verschillende laad stadia.

Echter, na in het menu "Test Operation" aan gezet te hebben is de gehele charge controller uitgesprongen, er brand geen lampje meer, en ook het display is uit. Dat is pech hebben.

Voordat het apparaat het voor gezien hield zag het er netjes uit, de laadstroom naar de accu op het display had een afwijking van circa 70mA door het eigenverbruik met het display aan. De MPP spanning was wel wat aan de lage kant met 14,7 Volt, ik had meer richting de 17 Volt verwacht. De open klemspanning van het paneel is ook nog maar een 19 Volt, wellicht heeft dat er iets mee te maken.

Ook apart is dat zelfs als er geen paneel aangesloten is de regelaar aan blijft geven dat er 1,6 Volt op de PV terminal staat. Nou ja.

In ieder geval maar een email naar de technische support gestuurd met de vraag over de test mode. Wellicht hebben ze een reset procedure. De interne zekering is iig nog heel, dus doorgebrand lijkt me sterk.

Edit:

Probleem gevonden, de zelf test had een andere zekering getriggered. Ik had de voedingskabel van de accu met een 2 Ampere zekering gepakt :F

Nu aangesloten achter de kabel met de 30 Ampere zekering gaat het een stuk beter :Y

Video tijd!
https://youtu.be/x1K-swD9Z-w
Leuk ding, ik zag nog een review en daar komen ook leuke testjes in voor, ook zie je wat 20 jaar op dak in Australië met panelen doet.
https://m.youtube.com/watch?v=dFuZywwpfaU

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bamboe48 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:55:
Afgelopen weken zie ik diverse aanbiedingen op EBay en SecondSol van amorf silicium panelen van het farikat GSsolar, eentje zelfs voor 440 € voor 50 panelen van 50 Wp. Kan iemand mij vertellen of voor deze panelen de omvormer eentje met trafo hoort te zijn omdat de de negatieve aansluiting van de panelen geaard moet worden? In de datasheet van de panelen wordt de mogelijkheid van aarden genoemd, men heeft het niet over noodzakelijk. Bij mijn Auria amorf panelen werd het wel als verplicht genoemd, dit zijn ook amorf silicium panelen. Graag jullie mening.
Zoiets bedoel je?

http://www.ebay.de/itm/Sc...in_77&hash=item27ffa23d38

Veel ruimte nodig, maar als je een grote schuur hebt of iets dergelijks kan je goedkoop starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
Rol-Co schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:41:
[...]Zoiets bedoel je?

http://www.ebay.de/itm/Sc...in_77&hash=item27ffa23d38

Veel ruimte nodig, maar als je een grote schuur hebt of iets dergelijks kan je goedkoop starten.
Zover ik lees zijn dat defecte modules, meer voor de sier.
De foto's van gebouwen met een hele voorkant met panelen zien er wel mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Als je zoekt op eBay.de op dunnschicht module kom je meerdere aanbiedingen tegen van deze GS solar modules, oa 100 stuks van 55 Wp voor € 1500.
Ondertussen heb ik op Photovoltaikforum.de al diverse discussies gevonden, waarbij steeds aangeraden wordt om een trafo-omvormer te gebruiken en om de minus van de panelen te aarden. Ik ga eerst maar eens op zoek naar een geschikte inverter.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

drielp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:03:

[afbeelding]

Toch is het wel schering en inslag met defecte micro omvormers van de diverse merken. De OK4 ŵas al gevoelig maar ook hedendaagse micro's lijken buiten onder de panelen geen lang leven beschoren.

Zijn er eigenlijk micro's op de markt die wel bewezen betrouwbaar zijn?
Bamboe48 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:07:
Als je zoekt op eBay.de op dunnschicht module kom je meerdere aanbiedingen tegen van deze GS solar modules, oa 100 stuks van 55 Wp voor € 1500.
Ondertussen heb ik op Photovoltaikforum.de al diverse discussies gevonden, waarbij steeds aangeraden wordt om een trafo-omvormer te gebruiken en om de minus van de panelen te aarden. Ik ga eerst maar eens op zoek naar een geschikte inverter.
Leuke paneeltjes en tvt voor een noorddak :9

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 06-06-2015 13:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

revolution-nl schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:11:
Toch is het wel schering en inslag met defecte micro omvormers van de diverse merken. De OK4 ŵas al gevoelig maar ook hedendaagse micro's lijken buiten onder de panelen geen lang leven beschoren.

Zijn er eigenlijk micro's op de markt die wel bewezen betrouwbaar zijn?
Ik heb hier nog niets gelezen over uitvallende Tigo optimizers. Voor wat het waard is ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

canonball schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:53:
[...]

Zover ik lees zijn dat defecte modules, meer voor de sier.
De foto's van gebouwen met een hele voorkant met panelen zien er wel mooi uit!
Zo beschrijft hij het, maar is een partij van 8000 stuks waar de opbrengst terug liep, dus kunnen kapotte in zitten of die minder opbrengen dan normaal.
Dat is bij die andere aanbiedingen ook alleen verkopen die ze niet als defect/dakdekking. Hij schrijft toch ook in de ad dat je ze eventueel nog kan aansluiten om wat stroom op te wekken.

Dit soort panelen is gewoon slechte handel.

Edit

Hahaha een enkele 170Wp solar frontier met afgesneden stekkers voor de hoofdprijs
http://www.ebay.de/itm/So...in_77&hash=item3cfac6ec3d

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 06-06-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:32:
[...]

Leuk ding, ik zag nog een review en daar komen ook leuke testjes in voor, ook zie je wat 20 jaar op dak in Australië met panelen doet.
YouTube: Tracer 4215B MPPT review PART 1
Deze nieuwere variant is duidelijk een stuk completer dan het eerdere model, de meetwaarden lijken nu ook nog ergens op. Tevens zijn een heleboel spanningen nu te configureren.

Zijn review is overigens wel een stuk completer. Wat daar ook goed te zien is op het display is de extreem slome MPPT regeling, hij doet echter dan weer wel een sweep van de range voor schaduw e.d.

De prijs was wel wat stevig, en duidelijk duurder dan de voorganger, 115 euro met 37 euro douane kosten.

De Victron Blue Energy 75/15 is een stuk goedkoper met 90 euro in Nederland (Greeny Bros), echter is het display dan weer bizar duur. De bluetooth koppeling is dan nog 2 maal zo duur als de laadregelaar zelf. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:29:
[...]

Zo beschrijft hij het, maar is een partij van 8000 stuks waar de opbrengst terug liep, dus kunnen kapotte in zitten of die minder opbrengen dan normaal.
Dat is bij die andere aanbiedingen ook alleen verkopen die ze niet als defect/dakdekking. Hij schrijft toch ook in de ad dat je ze eventueel nog kan aansluiten om wat stroom op te wekken.

Dit soort panelen is gewoon slechte handel.

Edit

Hahaha een enkele 170Wp solar frontier met afgesneden stekkers voor de hoofdprijs
En meer lekkers daar on Ebay.de, had hier http://www.ebay.de/itm/32...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
wel zin in.
Maar als ik het even doorreken levert dat mij maar 200 KWh extra per jaar op.
Kan zijn dat ik um koop voor de handel, of/en dat ik m,n reserve ULX 5.4 KW verkoop. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:29:
[...]
Edit

Die is vast gejat.../kabel door gesneden.....
Diese Platte bezeichne ich als Neu/ Gebraucht den dieses Modul habe ich nur 3 Tage In Benutzung ”
Je moet toch wel TE graag en hartstikke blind snel iets willen kopen als je hierop in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:07:
[...]

En meer lekkers daar on Ebay.de, had hier http://www.ebay.de/itm/32...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
wel zin in.
Maar als ik het even doorreken levert dat mij maar 200 KWh extra per jaar op.
Kan zijn dat ik um koop voor de handel, of/en dat ik m,n reserve ULX 5.4 KW verkoop. >:)
Als je geen haast hebt kom je zoiets ook wel tegen voor minder, mijn stecagrd 3600 kwam nieuw met bon voor 470,- :)
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:11:
[...]
Die is vast gejat.../kabel door gesneden.....

[...]

Je moet toch wel TE graag en hartstikke blind snel iets willen kopen als je hierop in gaat...
Gejat hoeft niet natuurlijk, er zijn inverters en laad regelaars waar je in een klem moet aansluiten, maar dan zou ik 2 stekkers met een stukje kabel nemen. Helaas zijn er altijd personen die domweg de stekkers er af knippen. 200 is waay too much, een 90,- ongeveer.
;)

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 06-06-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 07:38
Graag jullie hulp bij het analyseren van mijn zonnesysteem.

Ik heb 14 SF170 panelen opgedeeld in 2 strings met een eigen Mppt:

Mppt1: 2 strings van 3 panelen.
Mppt2: 2 stings van 4 panelen.

Gericht naar ZO op 50 graden. de panelen op MPPT1 hebben door de positie op t dak de "slechtste" papieren bij bewolkt weer door beperkt "zicht" op de wolken door het dak van buren, dus minder difuus licht. Bij zonnig weer is dit minder van toepassing, dan is er geen schaduw. Zeg maar zo'n: /\/\ dak.

Bij zonnig weer valt mij het volgende op: de panelen op MPPT2 doen dan vaak 0,3A a 0,4A minder dan de panelen van MPPT1 wat je kan zien in de volgende grafiek van 24 mei:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/t6fhgi.jpg

Kunnen jullie aan dit grafiekje zien of dit normaal gedrag is? Heb ik de pech over een rot paneel te bezitten. Of kan het ook een stekkertje zijn met slecht contact?

Of moet ik gewoon niet zeuren en buiten in de zon gaan liggen ;-)

Als je meer info nodig hebt hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 15:12:
[...]

Als je geen haast hebt kom je zoiets ook wel tegen voor minder, mijn stecagrd 3600 kwam nieuw met bon voor 470,- :)
Geen haast, denk dat ik eerst even pols wat een Danfoss ULX mv 5.4 op marktpaats doet.
heb ik toch twee stuks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Vandaag had ik behoorlijk aftopping in mijn grafiek. Desondanks een erg goede dag.Heb mijn installatie nu 14 maanden, toevallig was 6-6-2014 mijn beste dag tot vandaag. Toen had ik 22 panelen in een ZO (14 stuks) en ZW (8 stuks) opstelling (2 schansen onder 10 graden). onlangs heb ik er nog 2 panelen bij geplaatst op ZW.

Nou vroeg ik mij af of dat aftoppen erg inefficient was, omdat ik nu wel erg ondergedimensioneerd ben. 6000 wp op een aeg 4600. Dit was dus een jaar terug 5500 Wp.

Onderstaande grafieken laten zien dat ik vandaag aftop ( tussen 11.30 en 15.30 ) en vorig jaar niet (nagenoeg vergelijkbare dag).

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/zx2y55.png

Echter heel veel verlies ik niet, want met die 2 panelen extra (500w) haal ik vandaag bijna 3.5 kw extra op tov vorig jaar. Dat is wat je denk ik ook kan verwachten op een dag als vandaag met 500WP.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2wc1nhd.png

Persoonlijk denk ik dat aftoppen niet zo heel veel verlies geeft en dat het meer een gevoelskwestie is, dat je het idee hebt dat je veel rendement laat liggen. Zeker in zo een opstelling kun je dus best redelijk veel onderdimensioneren

[ Voor 3% gewijzigd door bassa21 op 06-06-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je weet wat je doet en je werkt met pv in alle windrichtingen dan geef je het juiste voorbeeld,
en met 2 of 3 mppt`s.
je pakt dan veel voor en na, en je mist wat op zuid de piek om 13:40u

ik zag vandaag weer eens (oost zuid en west pv strings) dat om 09:00u ik op west al flink ging,
lage dakhoek, dat is weer een faktor van belang.
nu draait west nog steeds voluit het is 20:30u ....
hoe warm de omvormer word is ook belangrijk, ik heb ook de aeg met de 10% overload, en die kan dat.
sma was een ramp op deze set (derating en te warm door te langdurige overbelasting -> fail)

elke lokale opzet is anders, en er is dus geen default.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag nieuw opwek rekord 40kwh en loopt nog nu, koude wind flinke zon en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Na veel gepuzzel (en hulp via DM, dank daarvoor!) denk ik dat ik eruit ben.
Graag jullie mening over de volgende set:
26 panelen in oost-west opstelling bij ca. 15 graden in 2 strings.
Panelen: Yingli panda 275 wp of Ja Solar Precium 285 wp
Omvormer: Goodwe of Growatt 6000 (3-fasen) met als mogelijk alternatief de SMA STP 6000.
Bevestiging: Staat nog open, maar mogelijk Westlandsolar O-W-platdak beugels.
Indeling zoals hieronder staat.

Ziet iemand grote problemen? Gaat dit zo goed?
Of tips om dit systeem te verbeteren? (nog wat vrij dakvlak houd ik in reserve om mogelijk later nog een extra setje neer te leggen)
En als iemand een goed montagesysteem weet voor deze opstelling, graag!

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2zxqkyb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gedacht vanuit eenmaal begonnen, dan verslaafd :
vrij dakvlak ? hoezo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:22:
gedacht vanuit eenmaal begonnen, dan verslaafd :
vrij dakvlak ? hoezo ?
Het is een nieuw huis, all-electric, dus ik kan geen exact verbruik bepalen.
Volgens de SMA-software kun je met deze set zo'n 6000 KWh opwekken. Mogelijk al genoeg, dus daarom de plekken met schaduw vrij gehouden. (rand onder de lichtkoepel en vlak rechts daarvan)
Als het verbruik hoger is, zou ik daar nog iets met dunne film kunnen doen om wat meer op te wekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Zie nu pas dat Yingli ook een mooi all black paneel heef:Yingli Solar YL260C-30b Mono (Panda) Mono black sheet black frame met n-type.....voor 206 euro(incl. btw). of zijn er rond deze prijs betere all black panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

KifArU schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:17:
Na veel gepuzzel (en hulp via DM, dank daarvoor!) denk ik dat ik eruit ben.
Graag jullie mening over de volgende set:
26 panelen in oost-west opstelling bij ca. 15 graden in 2 strings.
Panelen: Yingli panda 275 wp of Ja Solar Precium 285 wp
Omvormer: Goodwe of Growatt 6000 (3-fasen) met als mogelijk alternatief de SMA STP 6000.
Bevestiging: Staat nog open, maar mogelijk Westlandsolar O-W-platdak beugels.
Indeling zoals hieronder staat.

Ziet iemand grote problemen? Gaat dit zo goed?
Of tips om dit systeem te verbeteren? (nog wat vrij dakvlak houd ik in reserve om mogelijk later nog een extra setje neer te leggen)
En als iemand een goed montagesysteem weet voor deze opstelling, graag!

[afbeelding]
Ik zou ze zo veel mogelijk netjes in lijn leggen met elkaar, dan kan de boel aan elkaar vast en staat t veel steviger en is er ook minder ballast nodig.
Met fusion gaat t niet dat helaas niet vanwege t tussenstukje heb je meer ruimte nodig, ik dacht 220 cm
per O-W dakje. denk dat de meeste systemen er wat ruimte tussen hebben zitten wet niet of t dan genoeg is die 8,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Gunstige temperatuur voel een rekordje aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Snarfie31 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 08:52:
Als we een perfecte strakke hemel hebben tot en met 2200 uur vanavond, dan zeker wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cass schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 22:42:
Zie nu pas dat Yingli ook een mooi all black paneel heef:Yingli Solar YL260C-30b Mono (Panda) Mono black sheet black frame met n-type.....voor 206 euro(incl. btw). of zijn er rond deze prijs betere all black panelen?
wil je een beetje handig vergelijken, deel dan de prijs door Wp. ;)
206/260= 0,79€/Wp

de yingly 275Wp (niet allblack)
212/275=0,77€/Wp.

de prijzen die je tot nu toe noemt zijn vrij aardig de nieuwprijzen in de markt.
(lastig om het goed te zeggen, kan de leverancier groots inkopen kunnen de prijzen lager.
prijs per per pallet of zelfs per container, scheelt veel.)

bijna elk merk heeft wel een all black variant.
maar de ene allblack is de andere allblack niet.
suntech heeft op het moment ook een allblack (en is nog leverbaar ook, wat vaak ook een probleem kan zijn)
die is verkrijgbaar in een 270Wp variant. ;)

de paneel types die je tot nu toe noemt, daar wil je ongeveer een 8 tot 12 van in een string hangen op een gemiddelde tl omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 08:52:
Ik denk het niet, veel minder wind dan gisteren zo niet wind stil, dus lager vermogen.
Evengoed een mooi dagje denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo pv-ers
1 juni 2015 alhier (zonnige Veluwwe)zonnepanelen geplaatst:
Configuratie:
20 stuks TSMC TS-155C2 CIGS panelen
(4 strings van 5 panelen ,deze parrallel)
15 Zuid,50 Graden, 5 Zuid 15 Graden.
Omvormer:
Goodwe 3000 NS.

Op 3 juni 11.30 uur de eerste keer piek van 3009 W behaald.
Opbrengst tot nu toe 72,4 Kwh.

Ik hoop dat ik hier redelijk op het goede topic zit, anders sorry
Had hier nog niet veel gelezen over de TSMC panelen, vandaar mijn vermelding hier.

greets wim
Pagina: 1 ... 16 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.