Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.072 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wceend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:33:
ik zou graag willen beginnen met PV maar wegens de onzekerheid van de regels durf ik dat nog niet echt.
Wat vinden jullie van een aantal kleinere losse systemen met micro omvormers voor bijvoorbeeld het schuurdak en de carport?

Dit kan volgens mij redelijk goedkoop en als je verhuisd neem je het mee.
Waar vind ik goedkoop zulke setjes?
Vrees niet, Wceend.

"De Nederlandse overheid heeft laten weten dat de huidige salderingsregeling tot 2020 ongewijzigd blijft. Mede naar aanleiding van Kamervragen van Liesbeth van Tongeren heeft minister Kamp 2 juli 2014 in de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Decentrale Energie verklaart dat de huidige salderingsregeling tenminste tot het jaar 2020 blijft."

Je kunt dus nog minimaal 4.5 jaar volle bak salderen. Het grootste deel van je terugverdientijd heb je dan achter de rug.

En daarna wordt het AFGEBOUWD. Dat zal geleidelijk gaan, door Vereniging Eigen Huis wordt 10 jaar genoemd als acceptabel. Het is niet zeker tot welk niveau wordt afgebouwd. Je krijgt straks wellicht de helft terug per kWh, zoiets acht ik realistisch. Dan krijg je dus elk jaar 5% minder per kWh, tot je na 10 jaar op 50% zit.

Terugverdienen is nu nog een zekerheid, ook bij volledig nieuwe installaties. Ook als je de helft terugkrijgt, kun je maatregelen nemen om terugverdienen efficiënter te maken. Tesla accu voor thuis, dan kun je de overdag opgewekte stroom 's avonds inzetten voor TV/blu-ray en verlichting. En zo veel mogelijk energie overdag gebruiken (wassen, afwassen, stofzuigen etc.).

Een punt dat hier op het forum sterk wordt onderschat, is dat je huis meer waard kan worden door een PV installatie. Ik woon in een "doorverkoophuis" waar ik niet eeuwig zal blijven wonen, als dat voor jou ook geldt, zorg dan dat je de esthetiek in de gaten houdt. Fullblack panelen, zo plat mogelijke montage.

De waardestijging van je huis is op dit moment heel grofweg gelijk aan de aanschafprijs van je panelen. Dus je hebt ze virtueel terugverdiend op het moment dat je ze laat leggen.

Als je dat zelf doet, nog veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevoeging:
http://www.hetkanwel.net/...or-salderen-zonnepanelen/

Als het je vooral om financiele besparing gaat: maak je absoluut geen zorgen en leg die PV installatie op je dak!

Want wat zou er gebeuren als salderen wordt afgeschaft?

De prijs die je krijgt per kWh zou bij afschaffen salderen dalen naar ongeveer 0.10 euro/kWh (hoogste prijs die je NU krijgt bij Qurrent). Bij volledig salderen krijg je 0.23 euro/kWh.

Ik gebruik zelf 1/3 van de opgewekte energie meteen en lever 2/3 terug. Ik krijg nu 100% voor de elektriciteit. Bij afschaffen salderen zou ik 1/3 * 100% ontvangen/besparen en 2/3 * 43% = gemiddeld 61.6%, ofwel 14.2 cent ipv nu 23 cent.

En dat zou dus gelden, als je nu HELEMAAL niet meer zou kunnen salderen. In realiteit komt er een afbouwregeling, zal er in 5 a 10 jaar afgebouwd gaan worden naar bijvoorbeeld die 14.2 cent. Die prijs is dus een indicatie, veel slechter zal het denk ik niet uit gaan pakken.

Als je een installatie van 3500 Wp op je dak laat leggen, levert die ongeveer het gehele gebruik van een gemiddeld gezin (verbruik is rond de 3200 kWh meen ik). Je bespaart dan 4.5 jaar lang 735 euro per jaar (0.23 euro * 3200). Bij volledig afschaffen van salderen zonder dat je verdere actie onderneemt (Tesla accu, vooral overdag verbruiken) zou je (grove indicatie) 0.14 * 3200 gaan besparen per jaar ofwel een kleine 450 euro per jaar. Zo'n installatie kost je bij een standaard installateur iets van 5000 euro. Dan zit daar een garantie bij op de omvormer, waardoor je na 10-15 jaar een nieuwe krijgt.

Na 4.5 jaar heb je dan al 3300 euro terugverdiend, ofwel tweederde. Over de overige 1700 euro doe je dan 3.8 jaar (450 euro per jaar). De levensduur van een PV installatie ligt bij minimaal 25 jaar.

Mocht ik rekenfouten maken, dan word ik daar graag op gewezen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:49
migjes schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:55:
[...]

mmm, hete lucht verwarming, die ombouwen met een airco (die ook kan verwarmen a.k.a. een warmte pomp.)
dan stook je het huis ook vrij goedkoop elektrische en heb je maar een beetje extra Wp nodig ;)
Hmm dat klinkt fantastisch, maar ik geloof niet dat dat zomaar kan. De meeste airco's (die Ururu's bijvoorbeeld) hebben niet genoeg capaciteit om een heel huis warm te stoken. Na een flinke woonkamer is het meestal wel uit met de pret. Of weet jij meer dan ik hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Beekforel schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:30:
Ik ga bewust met energie om en heb zoveel mogelijk besparende maatregelen genomen. Afgelopen jaar circa 3000 kWh verbruik in mijn huidige woning, ik verwacht dat dat in mijn nieuwe woning ongeveer hetzelfde zal zijn (woning is wel groter maar jonger, zuiniger en meer maatregelen genomen).

Ik zou dus met bijvoorbeeld een set als deze een goede start kunnen maken: http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-3-1/ ?
Kijkend naar de resultaten van mijn SF panelen op ZO die over de laatste 365 dagen zo'n 1070 kWh/kWp opleverden zou je met die set je verbruik wel kunnen dekken. Ik zit in het midden van het land, aan de kust zal het nog iets meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Iemand enig idee wat dit is? Testopstelling degradatie?
(bouwjaar 1996)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/testopstelling1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/testopstelling2.jpg

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54
ik wil alleen nu niet een volledige installatie op het dak.
Mijn dak is er niet echt geschikt voor en ik wil wat kleiner beginnen zonder direct met aparte groepen te moeten beginnen en dat soort zaken.

op Marktplaats zie ik veel micro setjes met 1 paneel voor 299 maar dit moet toch goedkoper kunnen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Wceend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:50:
ik wil alleen nu niet een volledige installatie op het dak.
Mijn dak is er niet echt geschikt voor en ik wil wat kleiner beginnen zonder direct met aparte groepen te moeten beginnen en dat soort zaken.

op Marktplaats zie ik veel micro setjes met 1 paneel voor 299 maar dit moet toch goedkoper kunnen lijkt me?
een goedkoop paneel van ongeveer 250Wp zit op ongeveer 150€.
microtje er bij van 100€, een paar 10tjes bevestiging materiaal/kabel en je zit aan 300€

(let wel op, je ziet veel Enecsys micro omvormers die gedumpt worden.
http://www.enecsys.com/
je moet dan wel weten waar je aan begint.
Enecsys Micro Inverter - herstellen)

andere optie is een soladin600.
die doet 500W en kan gewoon in een muur geplugd worden.
dat met 3x een 250Wp paneel, is wel leuk.
(let op is niet een echt stille omvormer, dat hoeft geen probleem te zijn, maar hang hem niet boven je bed. ;) )

een steca500 met 3x200Wp kan ook.
maar zijn lastig te leveren op het moment. (geen idee of daar een oplossing voor gaat komen.)

verder veel leuke aan biedingen op marktplaats, maar pasop dat goedkoop niet duurkoop word. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54
migjes schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:12:
[...]

andere optie is een soladin600.
die doet 500W en kan gewoon in een muur geplugd worden.
dat met 3x een 250Wp paneel, is wel leuk.
(let op is niet een echt stille omvormer, dat hoeft geen probleem te zijn, maar hang hem niet boven je bed. ;) )
kijk dit is misschien wel een leuke optie.
het is toch voor in de schuur of de garage.

alleen de terugverdientijd is dan wel 6 of 7 jaar als ik snel reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wceend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:58:
[...]

daar komt het +/- wel met alles op neer.
maar vele lokale zaken die mee spelen om het sneller of langer te maken.

met een beetje experimenteer zin kun je b.v.
een soladin pakken met 6x ecsolar 140Wp.
http://www.sun-solar.nl/i...l-prijs-89-euro-sunsolar/
dan doe je 2x serieel en 3x parallel.
elke parallel set zet je dan een ander richting op b.v. oost-west-zuid.
zo kun je meer Wp op een omvormer hangen en hem langer op een dag bezig houden.
goede kans dat je tvt dan korter word.
(ik heb deze set niet berekend of hij kan, het is meer het idee wat ik je wil geven. ;)
als de precieze set.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Misschien heb ik nog wel een Soladin voor je in de aanbieding ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Voor wie het nog niet wist: Zonnepanelen gaan waarschijnlijk wel 30 jaar mee en mogelijk (veel) langer.

Dit, en vele andere PV-feitjes en andere interessantheden vind je in dit document van het Duitse Fraunhofer instituut.

h/t

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

styno schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:58:
Voor wie het nog niet wist: Zonnepanelen gaan waarschijnlijk wel 30 jaar mee en mogelijk (veel) langer.

Dit, en vele andere PV-feitjes en andere interessantheden vind je in dit document van het Duitse Fraunhofer instituut.

h/t
Leuk om te lezen, bedankt voor het posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

franssie schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:13:
kak, dacht ik met flatfix fusion even mooi 9 extra panelen op mijn bestaande set te leggen (ZW en eraan klikken op NO) maar ik was even vergeten dat daar toch een paar dakdoorvoeren zitten :( Ik kan er maar drie kwijt en dat past weer niet op de power one 2000 die ik ervoor had gekocht (die hou ik als reserve).

Om kort te gaan, ik zoek een omvormer zoals een steca 500 of een soladin 600 maar dan met moderne technologie (en zonder allerlei lawaaiige fans) - wordt dat nog gemaakt?
Kan je niet iets met van der valk doen dan? dan staan ze een stuk hoger.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:38
Bah wat een trieste opbrengst vandaag, helaas vangen de panelen door het dak van de buren een stuk minder difuus zonlicht. (0,52 kwh/kwp tot nu toe vandaag :-( )

Dus.... Ik wil meer PV!

Ik heb op de uitbouw van de woonkamer nog wel een plekje, van 5,10m bij 0,84m dus hier wil ik een aantal panelen op kwijt van 80 cm breed. Wel op 0º to 5º hellingshoek want ik wil er vanuit de tuin niets van zien. ligging is Zuid-West

Ik wil microomvormers gebruiken omdat een aparte groep niet mogelijk is en een steca 500 of soladin 600 niet buiten mag hangen. Maar hoeveel WP kan ik dan maximaal plaatsen? Is dat dan ook 500WP of kan ik meer neerleggen vanwege de kleine hellingshoek?

Thanks voor het voeden van mijn verslaving ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:12:
Bah wat een trieste opbrengst vandaag, helaas vangen de panelen door het dak van de buren een stuk minder difuus zonlicht. (0,52 kwh/kwp tot nu toe vandaag :-( )

Dus.... Ik wil meer PV!

Ik heb op de uitbouw van de woonkamer nog wel een plekje, van 5,10m bij 0,84m dus hier wil ik een aantal panelen op kwijt van 80 cm breed. Wel op 0º to 5º hellingshoek want ik wil er vanuit de tuin niets van zien. ligging is Zuid-West

Ik wil microomvormers gebruiken omdat een aparte groep niet mogelijk is en een steca 500 of soladin 600 niet buiten mag hangen. Maar hoeveel WP kan ik dan maximaal plaatsen? Is dat dan ook 500WP of kan ik meer neerleggen vanwege de kleine hellingshoek?

Thanks voor het voeden van mijn verslaving ;-)
je mag maximaal 500W op een bestaande groep invoeren.
of 2,15A.

maar met hoeveel Wp je dat wil doen is aan jouw.
als je een steca500 pakt en je hangt daar 4x300Wp aan zal hij vaak aan de max zitten. >:)
maar levert wel veel kWh op ;)
(dat is snel de max die ik kan verzinnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
migjes schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:16:
[...]

je mag maximaal 500W op een bestaande groep invoeren.
of 2,15A.

maar met hoeveel Wp je dat wil doen is aan jouw.
als je een steca500 pakt en je hangt daar 4x300Wp aan zal hij vaak aan de max zitten. >:)
maar levert wel veel kwh op ;)
(dat is snel de max die ik kan verzinnen.)
Maar bij het gebruik van micro omvormers heb je niet die begrenzing, een steca is niet mogelijk ivm buitenmontage. Als ik er dan bijvoorbeeld 465WP (3 * 155 MONO) aanhang kom ik dan in de praktijk over die 500W/2,15A heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:19:
[...]

Maar bij het gebruik van micro omvormers heb je niet die begrenzing, een steca is niet mogelijk ivm buitenmontage. Als ik er dan bijvoorbeeld 465WP aanhang kom ik dan in de praktijk over die 500W/2,15A heen?
de begrenzing is de uitvoer van de omvormer.
er mag niet meer uitvoer zijn als 500W per groep (als die gebruikt word voor nog iets anders).
(ik denk niet dat je iets zult vinden wat beter is als een steca of soladin
hang die in een brieven bus met voldoende ontluchting en dan kunnen ze ook buiten. ;) )
aantal Wp boeit totaal niet of je nu met 100Wp werkt of 1000Wp ;) .

edit:
helaas de regels zijn wat vreemd, en lastig.
genoeg situaties die wel meer zouden kunnen hebben etc etc etc.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 02-06-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:28

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

NovapaX schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:40:
Iemand enig idee wat dit is? Testopstelling degradatie?
(bouwjaar 1996)
Hee... daar loop ik regelmatig voorbij :)

En heb me hetzelfde vaak afgevraagd... Ik herinner me dat dit project nogal revolutionair was destijds. Gras/planten op het dak, ramen richting ZW, PV standaard. Dat was nogal wat in '96. Mes sneed aan 2 kanten: energiezuinig en geluidsisolerend vanwege de vlak erachter gelegen N3.
Als ik me niet vergis werd dit als een proefproject gezien en werd de installatie op afstand gemonitord. Inmiddels is eea behoorlijk achterhaald, dus of er nog iets mee gebeurd (/of ooit gebeurd is) weet ik niet...

Ik vrees dat een aantal van deze installaties na bijna 20 jaar (gedeeltelijk) niet meer actief zijn, omdat de partijen van toen geen interesse meer hebben of gewoon niet meer bestaan.
De reputatie op het gebied van duurzame projecten, gestart door de gemeente Dordrecht, is niet bepaald goed. Tot aan het compleet afbreken (enkele jaren na oplevering) van 'duurzaam gebouwde' huizen toe, niet zo ver van deze locatie... Duurzaam in Dordt duurt net zolang totdat de verantwoordelijke opportunist wethouder opstapt, dan begint het weer opnieuw.

(In Joepla's woning moesten duurzame materialen gebruikt worden: alle kozijnen, ramen en deuren van vurenhout. Dat betekent dus ieder jaar 5 liter verf + 1 kg epoxy om alles bij elkaar te houden. Gelukkig zit de rest van het huis volledig met PURschuim & kit aan elkaar ;) )

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
migjes schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:24:
[...]

er mag niet meer uitvoer zijn als 500W per groep (als die gebruikt word voor nog iets anders).
hang die in een brieven bus met voldoende ontluchting en dan kunnen ze ook buiten. ;) )

edit:
Oke thanks, jammer dit had namelijk de mooiste oplossing geweest. Zal is kijken wat er mogelijk is met bijvoorbeeld een Installatiebehuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Joepla schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:35:
[...]

Hee... daar loop ik regelmatig voorbij :)

En heb me hetzelfde vaak afgevraagd... Ik herinner me dat dit project nogal revolutionair was destijds. Gras/planten op het dak, ramen richting ZW, PV standaard. Dat was nogal wat in '96. Mes sneed aan 2 kanten: energiezuinig en geluidsisolerend vanwege de vlak erachter gelegen N3.
Als ik me niet vergis werd dit als een proefproject gezien en werd de installatie op afstand gemonitord. Inmiddels is eea behoorlijk achterhaald, dus of er nog iets mee gebeurd (/of ooit gebeurd is) weet ik niet...

Ik vrees dat een aantal van deze installaties na bijna 20 jaar (gedeeltelijk) niet meer actief zijn, omdat de partijen van toen geen interesse meer hebben of gewoon niet meer bestaan.
De reputatie op het gebied van duurzame projecten, gestart door de gemeente Dordrecht, is niet bepaald goed. Tot aan het compleet afbreken (enkele jaren na oplevering) van 'duurzaam gebouwde' huizen toe, niet zo ver van deze locatie... Duurzaam in Dordt duurt net zolang totdat de verantwoordelijke opportunist wethouder opstapt, dan begint het weer opnieuw.

(In Joepla's woning moesten duurzame materialen gebruikt worden: alle kozijnen, ramen en deuren van vurenhout. Dat betekent dus ieder jaar 5 liter verf + 1 kg epoxy om alles bij elkaar te houden. Gelukkig zit de rest van het huis volledig met PURschuim & kit aan elkaar ;) )
Haha... dat klopt wel inderdaad.
Bij ons ook vurenhouten kozijnen, maar daar is het gelukkig niet zo slecht mee gesteld. (wel goede verf gebruiken natuurlijk.)
Ik vroeg me pas ook al af of die oude pv-installaties nog wel een beetje actief zijn. Zal als ik er langs fiets en iemand loopt buiten gewoon eens aanspreken.

Dat fiasco met die woningen die afgebroken moesten worden herinner ik me ook nog. Hadden ze beter die grote zandbergen nog een paar jaar kunnen laten liggen, daar speelden we vroeger zo leuk op. (zo'n 20 jaar geleden, lekker naar beneden springen enzo... gevaarlijk achteraf, maar wel leuk :+ )

Zelfde als dat idiote warmtenet wat zonodig aangelegd moet worden. voor het leerpark en gezondheispark prima, maar in mijn toekomstige woning komt absoluut geen meter van HVC.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:35:
[...]

Oke thanks, jammer dit had namelijk de mooiste oplossing geweest. Zal is kijken wat er mogelijk is met bijvoorbeeld een Installatiebehuizing
vooral een soladin word behoorlijk warm.
ik dacht meer aan zoiets:
http://discountoffice.nl/...rqBHayl0aKeqR3BoClPbw_wcB

maar je mag wel gelukkig meer Wp aan de omvormer hangen als het uitvoer vermogen.
een steca500 met 4x250Wp is wel te doen etc etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
migjes schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:00:
[...]

vooral een soladin word behoorlijk warm.
ik dacht meer aan zoiets:
http://discountoffice.nl/...rqBHayl0aKeqR3BoClPbw_wcB

maar je mag wel gelukkig meer Wp aan de omvormer hangen als het uitvoer vermogen.
een steca500 met 4x250Wp is wel te doen etc etc etc...
Dat is dan gelukkig wel een positief punt.

Bestaat er trouwens zoiets als solar grondkabels? Misschien dat ik de kabel naar de schuur kan doortrekken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:24:
[...]

edit:
De regels zijn hartstikke duidelijk. Daar is helemaal geen discussie over mogelijk. Er wordt in dit topic verkeerde getallen en verkeerde eenheden gepost, hierdoor kan verwarring ontstaan. Graag dus het juiste getal met juiste eenheid vermelden. Als iedereen dat consequent doet kunnen leken het ook snappen.

In de topicstart staat het volgende:
Niet separate groep
Volgens de NTA 8493 mag er maximaal 2,25 Ampère terug gevoed worden op een niet separate groep. Dit is een groep die ook door andere verbruikers gebruikt kan worden. Deze begrenzing wordt bepaald door de gebruikte omvormer en in principe niet door de zonnepanelen. Omvormers die hierop zijn begrenst zijn bijvoorbeeld de Soladin 600 en de Steca 500. Er zit dus geen beperking op het aangesloten paneel vermogen! Op een dergelijke omvormer sluit men meestal zonnepanelen aan met een totaal 'STC' vermogen tussen de 500Wp en de 1000Wp.
Lijkt me een duidelijk verhaal voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
styno schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:58:

h/t
Dus naar wat ze nu meten 5% afname na 50 jaar ( in theorie en produktie fouten daar gelaten natuurlijk )

Eine Studie an 14 Anlagen in Deutschland mit poly- und monokristallinen Modulen hat
eine durchschnittliche Degradation von 0,1% relative Abnahme der Wirkungsgrades pro
Jahr für die gesamte Anlage inklusiv der Module gezeigt [ISE2]. Die häufig getroffene
Annahme von 0,5% Leistungsverlusten pro Jahr erscheint in diesem Kontext sehr konservativ.

Gaan dus een leven lang mee, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:26:
[...]

De regels zijn hartstikke duidelijk. Daar is helemaal geen discussie over mogelijk. Er wordt in dit topic verkeerde getallen en verkeerde eenheden gepost, hierdoor kan verwarring ontstaan. Graag dus het juiste getal met juiste eenheid vermelden. Als iedereen dat consequent doet kunnen leken het ook snappen.

In de topicstart staat het volgende:

[...]

Lijkt me een duidelijk verhaal voor iedereen.
dan moet je dat melden aan krabbie_krabbie en niet aan mij. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
mijn excuus... hoopte dat je hier bij een drietal micro omvormers niet aan zou komen.

Maar zal voortaan braaf de TS lezen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Kabbie_Kabbie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:13:
[...]

Dat is dan gelukkig wel een positief punt.

Bestaat er trouwens zoiets als solar grondkabels? Misschien dat ik de kabel naar de schuur kan doortrekken dan.
Geen idee of er speciale solar grondkabel is, wat ik wel weet is dat bij de specs van sommige solarkabels expliciet staat dat je ze in de grond mag leggen maar of dat verstandig is bij trafoloze omvormers?

Praktijk geval:
Hier liggen 8 van de 16 panelen op een tuinhuisje, de solar kabels gaan van het tuinhuisje ondergronds in een mantelbuis (40mm diameter) naar de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11:15
[...]

Met een beetje zoeken op marktplaat kan dan naar 4 jaar...

Panelen:
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr
Deze op een goedkope soladin600

of doe eens gek...

http://www.marktplaats.nl...8598c624&previousPage=lr#
Op een steca500 (hier)
Met een beetje montage spul van de bouwmarkt, en je rond de €300,- klaar en terug verdiend in minder dan 3 jaar.

Ik zie geen beren meer op de weg...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Je zou volgens mij de PV stroom ook door een gewone grondkabel kunnen laten lopen, mits je niet boven de maximale spanning en stroom uit komt waarvoor die kabel geschikt is lijkt mij. Of inderdaad door een mantelbuis, zou wel een dikke (40 mm+) leggen, die rubberen solar kabel glijd niet erg lekker door dunne buisjes. Er bestaan ook speciale glijmiddelen voor het trekken van draden door buizen heen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je die mantelbuis nog moet leggen kun je de kabel er ook meteen indoen toch?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 19:28

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

NovapaX schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:42:
[...]
Zelfde als dat idiote warmtenet wat zonodig aangelegd moet worden. voor het leerpark en gezondheispark prima, maar in mijn toekomstige woning komt absoluut geen meter van HVC.
Op zich vind ik gebruik van restwarmte (want dat is het) prima. Maar ik heb mijn energieopwekking ook graag waar mogelijk in eigen beheer, dus ik snap je wel.

Twee dingen begrijp ik niet: waarom betalen we nog voor het ophalen van afval? Er wordt elektriciteit van gemaakt en ook de warmte en as wordt verkocht. Ik lever brandstof, toch?
En: hoe efficiënt is het om warmte vele kilometers te transporteren? Is dit rendabel te krijgen? Gezien het "succes" van eerdere stadsver(w)armingsprojecten durf ik dit te betwijfelen... Nouja, we kunnen altijd nog glasvezel door die pijp trekken, mocht het misgaan.

Om OT te blijven: ik hou het bij mijn PV, jaar in jaar uit volop genieten :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

klump4u schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:50:
Als je die mantelbuis nog moet leggen kun je de kabel er ook meteen indoen toch?
Ik heb deze mantelbuis met trekdraad gebruikt.

De mantelbuis heb ik bij de lokale Wildkamp winkel gehaald, maar er zijn diverse online-shops waar je de buis per meter kunt kopen (ff googlen op kabelbeschermingsbuis).

[ Voor 18% gewijzigd door Carbon op 02-06-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Carbon schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:27:
[...]

Ik heb deze mantelbuis met trekdraad gebruikt.

De mantelbuis heb ik bij de lokale Wildkamp winkel gehaald, maar er zijn diverse online-shops waar je de buis per meter kunt kopen (ff googlen op kabelbeschermingsbuis).
Prima buis.
Wordt in de wegenbouw ook veel toegepast.
Heb hem al met de kilometers gelegd.
1 tip...
Voordat je een kabel doortrekt aan het nylon draadje dat standaard in de buis zit....
Eerst een iets dikker touw doortrekken met dat nylon draadje.
Geheid dat je anders het nylon koord overtrekt.
Geloof me... Is een ervaringskwestie.... |:( .

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
Met een nieuw huis op het oog ook even gedoken in de mogelijkheden rondom PV. Het idee is om 3 panelen van 250 wP te plaatsen op de schuur met een plat dak, en deze via de Mastervolt Soladin 600 aan te sluiten op het stopcontact. Een leuk begin en gemakkelijk te installeren :)

Het schuurtje staat naast de carport, waar een semi-elektrische auto zal komen te staan. Met de schuur ernaast is de kabel zo aangesloten, en kan ik gemakkelijk thuis de auto opladen onder de carport. De vraag is nu of dat goed zal gaan, gezien beide elementen (laadkabel en PV) op dezelfde groep komen te staan.

Zover ik begrijp gaat het opladen van de auto met maximaal vermogen (3,6kwh) als verbruiker. Meerdere verbruikers zijn niet handig, maar het lijkt me dat de PV installatie alleen maar terug levert, en daarom er geen probleem zou moeten ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Bij mij liggen 14 panelen op het tuinhuis.
Omvormer hangt in de meterkast 30 meter verder.
De dc spanning wordt getransporteerd met ymvk - as kabel in een mantel buis.
4x2,5 mm2, ik gebruik 2 aders voor de plus, en 2 voor de min, zo doende heb ik 5 mm2.
Heb met Draka ( merk van de kabel) hier over gebeld, kan tot 1500 volt DC over deze kabel.
Alles is aan beide kanten goed gemerkt, zodat er geen verwarring kan ontstaan waar de kabel van is.

Zo, eens kijken wat voor belerende reakties ik hierop ga krijgen. ;)

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
NeoPhire schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:37:
Met een nieuw huis op het oog ook even gedoken in de mogelijkheden rondom PV. Het idee is om 3 panelen van 250 wP te plaatsen op de schuur met een plat dak, en deze via de Mastervolt Soladin 600 aan te sluiten op het stopcontact. Een leuk begin en gemakkelijk te installeren :)

Het schuurtje staat naast de carport, waar een semi-elektrische auto zal komen te staan. Met de schuur ernaast is de kabel zo aangesloten, en kan ik gemakkelijk thuis de auto opladen onder de carport. De vraag is nu of dat goed zal gaan, gezien beide elementen (laadkabel en PV) op dezelfde groep komen te staan.

Zover ik begrijp gaat het opladen van de auto met maximaal vermogen (3,6kwh) als verbruiker. Meerdere verbruikers zijn niet handig, maar het lijkt me dat de PV installatie alleen maar terug levert, en daarom er geen probleem zou moeten ontstaan.
Wat je zegt kan prima. Maar vaak zijn die 'stopcontact-laders' voor auto's begrenst op 10A. (Van de PHEV van mijn vader in ieder geval wel) en moet je om met 16A te laden toch naar een apart laadpunt. En aangezien dat weer een 'vaste opstelplaats' is moet je daarvoor (volgens mij) ook een aparte groep aanleggen.
Ik zou dat in ieder geval nog even nakijken. (Tenzij het je niet zoveel uitmaakt hoe snel er geladen wordt)

Maar die zonnepanelen kun je zonder pardon (tot 2,25A = ca. 500W) in een stopcontact van een bestaande groep prikken. (1 installatie per groep natuurlijk dan)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
patrickvanvalen schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 23:20:
Bij mij liggen 14 panelen op het tuinhuis.
Omvormer hangt in de meterkast 30 meter verder.
De dc spanning wordt getransporteerd met ymvk - as kabel in een mantel buis.
4x2,5 mm2, ik gebruik 2 aders voor de plus, en 2 voor de min, zo doende heb ik 5 mm2.
Heb met Draka ( merk van de kabel) hier over gebeld, kan tot 1500 volt DC over deze kabel.
Alles is aan beide kanten goed gemerkt, zodat er geen verwarring kan ontstaan waar de kabel van is.

Zo, eens kijken wat voor belerende reakties ik hierop ga krijgen. ;)
Mijn zegen heb je, in de vorm van je laatste sacramenten, als iemand met een spade door die
kabel heen spit, KAN die gene gebroodroosterd worden, want de DC spanning wordt niet door
een aardlek beveiliging uitgeschakeld, heb je wel meteen hostie's in je tuin liggen, ook weer makkelijk
voor de uitvaart indien van uit een katholieke kerk......... enz.

Ik geef toe dat de kans daarop zeer gering is, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Ik zie het probleem niet hoor. Bij een kas kabel raakt de spade nooit de plus of min zonder het aardscherm te raken dat is dezelfde aarde als waar je met je voeten in staat. Wat dat betreft is de vorige met zijn pvcbuis in de grond minder veilig,daar is immers geen aarde. Het ligt er ook maar aan hoe de omvormer aan de ingang galvanisch gescheiden is van het net en aarde. Bij een tl omvormer schakeld de aardlek wel uit. En zolang je niet beide aders vastpakt is er geen gesloten kring.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
drielp schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:11:
[...]
Ik zie geen beren meer op de weg...
ik helaas wel, lol
linkje naar sharp is er niet meer.
en ik weet niet zeker of die dunnefilm panelen nu wel of niet geaard moeten worden.
dus of dat wel gaat op een steca (maar niet gecheckt)
[...]

scoor de steca van drielp.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
met 6X de sharp (moet 6x voor de steca.):
deze (of die uit didam)
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
dan zit je op +/-500€
door de massive hoeveelheid Wp voor een steca kun je ze gewoon plat op het dak van de schuur of garage leggen.
dat hoeft geen dure bevestiging te zijn (klein beetje alu met wat stoep tegels.)
je moet ze dan wel af en toe poetsen omdat ze plat liggen maar dat drukt de pret niet.
opbrengst zit dan ruim boven de 600kWh per jaar en een tvt van korter als 5 jaar (en misschien nog wel korter, maar dat hangt van de locatie af.)

je zou ook voor de goedkope? soladin van revolution kunnen gaan.
dan wel iets minder scharp panelen er aan leggen, maar daar helpt revolution wel even mee. ;)

sucses. lukt wel.
(scoor wel eerst een omvormer, de panelen lukt wel keuze genoeg.
maar omvormer bepaalt welke en hoeveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:58
Ook ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en zou graag jullie mening/feedback ontvangen. Ik heb gister een offerte mogen ontvangen met de volgende set-up:

Omvormer: SMA sunnyboy 2.5 (5 jaar fabrieksgarantie)
Panelen 12 stuks: Trina Solar 265 WP (10 jaar productgarantie)

Totaal zou ik dan komen op 3180 WP / 2858 kWh

Helaas denkt dit niet de gehele 100% van mijn huidige stroomverbruik (circa 3200 kWh) dus ik ben nog aan het kijken of er meerdere panelen geplaatst kunnen worden. De installatie zal volledig door deze partij gedaan worden op een bitumen plat dak (carport en garage) dus zelf heb ik er geen omkijken naar.

Zoals nu aangeboden in de offerte zou ik een investering moeten doen van € 5.552,07 (incl BTW).

Wat denken jullie van deze aanbieding? Zijn de prijzen goed met de aangeboden setup of denk je dat er meer is te halen voor dit geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel meer...
Meet eerst je dak eens goed op ipv een standaard teduur pakketje en meld je dan weer hier.
Ook richting is belangrijk, zuid? oost/west?, schaduwen? Wat kan je zelf? Plat dak is niet echt moeilijk.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2015 08:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JerryJ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:45:
Ook ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en zou graag jullie mening/feedback ontvangen. Ik heb gister een offerte mogen ontvangen met de volgende set-up:

Omvormer: SMA sunnyboy 2.5 (5 jaar fabrieksgarantie)
Panelen 12 stuks: Trina Solar 265 WP (10 jaar productgarantie)

Totaal zou ik dan komen op 3180 WP / 2858 kWh

Helaas denkt dit niet de gehele 100% van mijn huidige stroomverbruik (circa 3200 kWh) dus ik ben nog aan het kijken of er meerdere panelen geplaatst kunnen worden. De installatie zal volledig door deze partij gedaan worden op een bitumen plat dak (carport en garage) dus zelf heb ik er geen omkijken naar.

Zoals nu aangeboden in de offerte zou ik een investering moeten doen van € 5.552,07 (incl BTW).

Wat denken jullie van deze aanbieding? Zijn de prijzen goed met de aangeboden setup of denk je dat er meer is te halen voor dit geld?
zoals AUijtdehaag ook zegt.
het recept om 12X XXX Wp op een omvormer van 3000W met 1 mpp geeft al snel op een perfect dak meer als 1000kWh/kWp.
(of gewoon 1kWh per Wp per jaar.)

is er ruimte voor 13X XXXWp op een omvormer van 3000W met 1 mpp, is ook mooi.
daar mee hoop ik in mijn stad nog een keer de 1100kWh/kWp te gaan breken. ;)

(sma en trina, is erg mooi, maar niet echt heel goedkoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

PClop schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:39:
[...]

Mijn zegen heb je, in de vorm van je laatste sacramenten, als iemand met een spade door die
kabel heen spit, KAN die gene gebroodroosterd worden, want de DC spanning wordt niet door
een aardlek beveiliging uitgeschakeld, heb je wel meteen hostie's in je tuin liggen, ook weer makkelijk
voor de uitvaart indien van uit een katholieke kerk......... enz.

Ik geef toe dat de kans daarop zeer gering is, maar toch.
Zodra de aardlek aanslaat is bij een TL omvormer het DC circuit galvanisch gescheiden, m.a.w. Het wordt pas gevaarlijk als je via het lichaam een circuit vormt tussen beide draden.

btw bij SolarEdge gaan de optimizers automatisch naar safe-DC mode (1V per paneel) zodra de omvormer wordt uitgeschakeld of de string wordt onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ESdMaZN.jpg

Situatie is ongeveer zoals dit plaatje (exacte maatvoering zou vanavond even na moeten meten.

Tuin is op het zuiden en de enige schaduw die ik me voor kan stellen is van de lichtkoepel (dit is een bolle variant/ geen platte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie hier een ideale gelegenheid voor een schans met 20 panelen
rechts van de lichtkoepel
portrait opstelling 10 naast elkaar en 2 rijen onder elkaar

2 rijnen onder elkaar is 320 echter door de schans past dit wel.
20*250wp ==> 5000wp dat dekt de lading wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JerryJ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:01:
[afbeelding]

Situatie is ongeveer zoals dit plaatje (exacte maatvoering zou vanavond even na moeten meten.

Tuin is op het zuiden en de enige schaduw die ik me voor kan stellen is van de lichtkoepel (dit is een bolle variant/ geen platte).
zoek de betere maten maar eens op, en graag een fototje van het huis en omgeving.
(mensen vergeten soms dingen te melden die een foto weergeeft ;) )
dan kan er naar gekeken worden met een beter oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

PClop schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:28:
[...]

Dus naar wat ze nu meten 5% afname na 50 jaar ( in theorie en produktie fouten daar gelaten natuurlijk )

Eine Studie an 14 Anlagen in Deutschland mit poly- und monokristallinen Modulen hat
eine durchschnittliche Degradation von 0,1% relative Abnahme der Wirkungsgrades pro
Jahr für die gesamte Anlage inklusiv der Module gezeigt [ISE2]. Die häufig getroffene
Annahme von 0,5% Leistungsverlusten pro Jahr erscheint in diesem Kontext sehr konservativ.

Gaan dus een leven lang mee, ;)
Nou ja, ik neem maar even aan dat dit impliceert dat andere delen van een PV-paneel eerder defect raken dan de cellen zelf. Kan me zomaar voorstellen dat de alu verbindingen door wisselende windbelasting en de diverse folies het niet 100+ jaar vol gaan houden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28
Even tussendoor: ben voor een college op zoek naar één panel met de volgende specificities:

Model type IBC120
Pmax = 120 W
Voc = 21 V
Isc = 7.74
Vpmax = 16.8
Ipmax = 7.12 A

elk ander panel met hetzelfde amperage is uiteraard ook goed.

Vond zelf deze bij een mede tweakert..

EC solar Mono140Wp
Prijs voor 135Euro incl. BTW.

A fmetingen: 1.22 cm x 80.8 cm x 3.5 cm
Bekabeling: 0.8 m met MC4 conne ctoren
Gewicht: 13 kil ogram
Nominaal Vermogen: 140 Watt
Maximum systeemspanning: 1000Volt
Spanning bij nominaal vermogen: 18,2V
Stroom bij nominaal vermogen : 7,69A
Nullastspanning: 22,2V
Kortsluitstroom : 8,68A
Vermogenstolerantie: +3%
Celtechnologie: Monokristallijn
Certifications: CE, ISO.
Powergarantie op de cellen 25 jaar (-20%)
Produkt garantie 5 jaar.

[ Voor 53% gewijzigd door geldersscheepje op 03-06-2015 09:55 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

geldersscheepje schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:51:
Even tussendoor: ben voor een college op zoek naar één panel met de volgende specificities:

Model type IBC120
Pmax = 120 W
Voc = 21 V
Isc = 7.74
Vpmax = 16.8
Ipmax = 7.12 A

elk ander panel met hetzelfde amperage is uiteraard ook goed.
Moduldatenbank

Via het popup menu kun je zoeken op diverse kenmerken (o.a Ipmax)

[ Voor 34% gewijzigd door Carbon op 03-06-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

JerryJ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:01:
[afbeelding]

Weg met die lichtkoepel!!! >:)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
hrt schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:59:
[...]

Weg met die lichtkoepel!!! >:)
Zelf ook al aan gedacht. Hij voegt ook eigenlijk niets meer toe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JerryJ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:07:
[...]

Zelf ook al aan gedacht. Hij voegt ook eigenlijk niets meer toe >:)
of van dit soort panelen er over heen leggen >:)
http://zonneveranda.nl/

(zijn nog meer varianten mogelijk ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 03-06-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
migjes schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:08:
[...]

of van dit soort panelen er over heen leggen >:)
http://zonneveranda.nl/

(zijn nog meer varianten mogelijk ;) )
Dan zou ik de koepel er nog eerder uit halen. Ik heb even een luchtfoto opgezocht en een plaatje uit de brochure van het huis destijds.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LjkAjnb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JerryJ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:20:
[...]

Dan zou ik de koepel er nog eerder uit halen. Ik heb even een luchtfoto opgezocht en een plaatje uit de brochure van het huis destijds.

[afbeelding]
ach wat je zelf wil, ik vind zelf daglicht geniaal in de uit bouw.
ik zou het niet zomaar willen missen. ;)

dat is al een stuk beter.
nu nog waar zuid precies is.
met de maten er bij, dan pas worden de tips die je krijgt wat inhoud voller. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:24:
[...]

ach wat je zelf wil, ik vind zelf daglicht geniaal in de uit bouw.
ik zou het niet zomaar willen missen. ;)
Licht koepel eruit, solar tube erin. Heeft een veel kleinere voetafdruk op het dak en wel net zo veel licht.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
Wailing_Banshee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:41:
[...]

Licht koepel eruit, solar tube erin. Heeft een veel kleinere voetafdruk op het dak en wel net zo veel licht.
Er is genoeg licht onder mijn carport. Lichtinval via de voorkant (ingang) en lichtinval via het poort/hekwerk. Dus voor mij zou dit allemaal niet nodig zijn. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn als de lichtkoepel gewoon zou kunnen blijven zitten en alles 100% dekkend te krijgen qua energieverbruik.

Tuin light pal op het zuiden, dus in het verlengde met de garage mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

Martijn02

/* No Comment */

Mooi plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CGWDahTWQAACA8k.jpg

(Nee niet van mij. Ik heb wel genoeg ARBO regels om mijn oren gekregen hier...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie73
  • Laatst online: 08-09 14:03
Zo te zien houdt deze beunhaas zich ook niet aan de richtlijnen voor het waterafvoer naar de dakgoot. Alles lijkt 1 rij te laag te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Iemand zijn Solaredge monitoring app op de Iphone al opnieuw geinstalleerd? ik krijg nu geen data meer....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

miel schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:11:
Iemand zijn Solaredge monitoring app op de Iphone al opnieuw geinstalleerd? ik krijg nu geen data meer....
Ik vind die Solaredge app maar niks, ik log via PVOutput en gebruik de PVOutput App op de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Carbon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:38:
[...]

Ik vind die Solaredge app maar niks, ik log via PVOutput en gebruik de PVOutput App op de iPhone.
die heb ik ook, maar is minder nauwkeurig qua totaaldata....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Martijn02 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:56:
Mooi plaatje:
[afbeelding]

(Nee niet van mij. Ik heb wel genoeg ARBO regels om mijn oren gekregen hier...)
Toch weer €30 bespaard :*)

Mooie hijsinstallatie ook trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 03-06-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
styno schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:30:
[...]

Nou ja, ik neem maar even aan dat dit impliceert dat andere delen van een PV-paneel eerder defect raken dan de cellen zelf. Kan me zomaar voorstellen dat de alu verbindingen door wisselende windbelasting en de diverse folies het niet 100+ jaar vol gaan houden.
Oké, maar met een leven lang bedoel ik dan ook vanaf dat je die dingen aanschaft, zo rond je dertigste
als je door krijgt dat het leven eindig is, en weet dat je pensioen niet zeker is wat het gaat brengen
dan schaf je waarschijnlijk die zonnepanelen aan, en dan heb je de rest van je ( zelfstandige ) leven
er nog wat aan, zeg tot je tachtigste ongeveer, meenemen naar een verzorgings tehuis, als die dan
nog bestaan, kan dan denk ik niet, tenzij dat er van je verwacht wordt dat je je eigen energie moet
opwekken in dat verzorgings tehuis, dat je daar door weer korting krijgt op kost en inwoning. ;)

Pclop gaat al een beetje erg richting de pensioen gerechtigde leeftijd, >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Carbon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:00:
[...]

Zodra de aardlek aanslaat is bij een TL omvormer het DC circuit galvanisch gescheiden, m.a.w. Het wordt pas gevaarlijk als je via het lichaam een circuit vormt tussen beide draden.

btw bij SolarEdge gaan de optimizers automatisch naar safe-DC mode (1V per paneel) zodra de omvormer wordt uitgeschakeld of de string wordt onderbroken.
Welke aardlek ( beveiliging ) heb je in gedachten, die in de meterkast ? of in de omvormer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

PClop schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:15:
[...]

Welke aardlek ( beveiliging ) heb je in gedachten, die in de meterkast ? of in de omvormer ?
PClop schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:15:
[...]

Onderstaande geldt alleen voor TL (Trafoloze omvormers)!

Het maakt niet uit welke aardlek als eerste aanslaat waar het om gaat is dat de DC kant galvanisch wordt gescheiden van het net .

De interne RDC stuurt een 2-polig (1-fase) of 4-polig (3-fase) relais aan welke tussen omvormer uitgang en het net zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Carbon op 03-06-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Carbon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:47:
[...]

[...]

Onderstaande geldt alleen voor TL (Trafoloze omvormers)!

Het maakt niet uit welke aardlek als eerste aanslaat waar het om gaat is dat de DC kant galvanisch wordt gescheiden van het net .

De interne RDC stuurt een 2-polig (1-fase) of 4-polig (3-fase) relais aan welke tussen omvormer uitgang en het net zit.
E.e.a. ging over in de grond gelegde PV ( DC ) bekabeling, maak je die op jou manier spanningsloos ?
Of blijft het gevaar van elektrocutie dan gewoon bestaan (hoe gering dan ook) bij graafwerkzaamheden.
Een goede mantelbuis bescherming voor de bekabeling blijft dan zeer gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Die mantelbuis beschermt minder dan een aardscherm uit een kaskabel. Zelfs al zou je een stalen mantelbuis nemen dan nog is het aardscherm veiliger als een ongeaarde stalen mantelbuis.
En volgens de nen1010 degradeer je de maximale belasting met een mantelbuis.
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

PClop schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:18:
[...]

E.e.a. ging over in de grond gelegde PV ( DC ) bekabeling, maak je die op jou manier spanningsloos ?
Nope, daarvoor moet je extra maatregelen nemen in de vorm van een DC beveiligings-relais (sommige omvormers ondersteunen dat) of een SolarEdge omvormer gebruiken.

Een aangeslagen aardlek beveiliging zorgt er alleen voor dat er geen stroom kan lopen van een willekeurige DC pool -> lichaam ->aarde, nogmaals dat geldt alleen voor TL omvormers!
Of blijft het gevaar van elektrocutie dan gewoon bestaan (hoe gering dan ook) bij graafwerkzaamheden.
Elektrocutie is alleen mogelijk als beide DC polen een stroomkring vormen via het lichaam en dat zou kunnen gebeuren als iemand na het doorsteken beide kabels vastpakt.

Is de kans dat dat gebeurd 0%? Helaas niet!
Een goede mantelbuis bescherming voor de bekabeling blijft dan zeer gewenst.
Uiteraard!

[ Voor 4% gewijzigd door Carbon op 03-06-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
snameroc schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:32:
Die mantelbuis beschermt minder dan een aardscherm uit een kaskabel. Zelfs al zou je een stalen mantelbuis nemen dan nog is het aardscherm veiliger als een ongeaarde stalen mantelbuis.
En volgens de nen1010 degradeer je de maximale belasting met een mantelbuis.
Johan
Kun je mij ook uileggen waarom , bij 230/400V netspanning klopt je verhaal 100%
Het gaat hier echter om een PV DC spanning van zeg, 250 > 1000V welke aan de bron
elke vorm van een goede aarderbinding mist, wat wel het geval is bij je net spanning
in de vorm van een aarde/nul pen vanaf het sterpunt in de wijk transformator..

Daar door gaat er dan wel en aardfoutstroom ontstaan ( bij beschadiging, kabel )
waardoor een aardlekschakelaar de spanning afkoppeld en bij het ontbreken van een
aardlekbeveiliging zal er dan wel een groepszekering afschakelen of doorbranden zodat
die grondkabel spanningsloos wordt.

Leg mij dus uit, hoe dat werkt met een in de grond gelegde PV/ DC bekabeling, hoe wordt daar de
spanning/stroom veilig onderbroken/afgeschakeld, wat is dus dan het nut van dat aardscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Eenvoudig weg omdat de eventuele graver met zojn voeten op de zelfde aarde staat als de aarde waarmee het aardscherm is verbonden. Oftewel potentiaal vereffening. Hetzelfde als de geaarde waterkraan in de badkamer. Als er geen spannings verschil is loopt er geen stroom. Het enige gevaar wat er bestaat is dat als de graver de 2 spanningsvoeremde draden binnen het aardscherm gelijktijdig met bijde handen aanraakt dus linker hand of voet de plus en een ander lichaamsdeel de min. Helenkleine kans en nog kleiner als bijde in een kabel zitten en al niet kortgesloten zijn door het aardscherm
Wat helpt voor de boven genoemde potentiaal vereffening is een lage aardelektrode weerstand, hoe lager die weerstand hoe kleiner het potentiaal verachil tussen de voeten van de graver en de aardmantel van een geaarde grondkabel.
De spanning word niet afgeschakeld dat is een utopie er wordt getracht de spanningvoeremde draden om en nabij aard patentiaal te laten zijn net zoals de voeten van de graver.
Johan

[ Voor 9% gewijzigd door snameroc op 03-06-2015 20:08 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

PClop schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:39:
[...]

Kun je mij ook uileggen waarom , bij 230/400V netspanning klopt je verhaal 100%
Het gaat hier echter om een PV DC spanning van zeg, 250 > 1000V welke aan de bron
elke vorm van een goede aarderbinding mist, wat wel het geval is bij je net spanning
in de vorm van een aarde/nul pen vanaf het sterpunt in de wijk transformator..

Daar door gaat er dan wel en aardfoutstroom ontstaan ( bij beschadiging, kabel )
waardoor een aardlekschakelaar de spanning afkoppeld en bij het ontbreken van een
aardlekbeveiliging zal er dan wel een groepszekering afschakelen of doorbranden zodat
die grondkabel spanningsloos wordt.

Leg mij dus uit, hoe dat werkt met een in de grond gelegde PV/ DC bekabeling, hoe wordt daar de
spanning/stroom veilig onderbroken/afgeschakeld, wat is dus dan het nut van dat aardscherm.
Nogmaals.... de aardlek beveiliging schakelt de DC spanning niet uit!

Waar de aardlek beveiliging wel voor zorgt is dat er (bij een TL omvormer) geen galvanische verbinding meer is tussen het net en de DC kant.

Je kunt na het aanspreken van de aardlekschakelaar zonder probleem één DC pool aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Carbon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:07:
[...]

Waar de aardlek beveiliging wel voor zorgt is dat er (bij een TL omvormer) geen galvanische verbinding meer is tussen het net en de DC kant.

Je kunt na het aanspreken van de aardlekschakelaar zonder probleem één DC pool aanraken.
Als je met een schop de 2 DC kabels tegelijk doorsteekt, las je de schop vast aan de mantelbuis...
Heb al gezien dat iemand de 2 dc kabels (+ en -) tegelijk met een zijkniptang doorknipte...
Jip... Vlamboogje... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:48
Op het TrosRadar forum claimt iemand dat de logging van Enecsys onder de garantie zouden vallen welke de leverancier geeft.
Wat is jullie mening?
Link: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=90&t=156849

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb vandaag 20,09 kWh opgebracht. geen idee of dat hoort met wat ik heb.

1xsma3000
14 panelen astronomy 255wp.

Ik heb ze in 2 strings aangesloten met MMP enabled.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/i7cdffbhn/IMG_5269.jpg

afgelopen zaterdag had ik 20,727 kWh

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

nike schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:29:
Ik heb vandaag 20,09 kWh opgebracht. geen idee of dat hoort met wat ik heb.

1xsma3000
14 panelen astronomy 255wp.

Ik heb ze in 2 strings aangesloten met MMP enabled.

[afbeelding]

afgelopen zaterdag had ik 20,727 kWh
MPP miscchien? 3570Wp op een 3000, gaat ie wel clippen deze dagen. ik zie wel 2999 W AC op een installatie met 3230 Wp en een 3000 omvormer.
welke richting ligt t? Oost / Zuid / West?
ik zie hier in de buurt een productie van 17,35 kWh met een 3230 Wp op Oost.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 03-06-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Laatst las ik hier een hele discusie over panlatten.
Bij geintegreerde panelen worden de panlatten wel verzwaard blijkt uit dit artikel: geintegreerd-pv-paneel

Dan is het opvallend dat ze niet verzwaard hoeven te worden bij opdak-paneel-systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

24zeven schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:59:
Laatst las ik hier een hele discusie over panlatten.
Bij geintegreerde panelen worden de panlatten wel verzwaard blijkt uit dit artikel: geintegreerd-pv-paneel

Dan is het opvallend dat ze niet verzwaard hoeven te worden bij opdak-paneel-systemen...
Ik heb me verbaas over het artikel, die eerste foto met dat huis in het geheel erop, dat ziet er nauwelijks anders uit de opdak montage, er zit nu ook nog een extra storende zwarte rand omheen.
Als er nu overal panelen i.p.v. pannen zouden komen zoals bij soloroof, dan heb je echt wat anders.
Indak systemen zijn berucht om de lekkage die makkelijk kan voorkomen bij verkeerde montage.
Heb t ooit een keer voor een voormalig werkgever geplaatst, en hoop t nooit mee te hoeven doen. Misschien meewerken op een klus, maar ik ga t nooit zelf aannemen. Veel gedoe, veel extra risico, nauwelijks mooier, en verlies van rendement. En moet je ooit wat anders dan en je er mooi klaar mee. Recent nog 4 oude shell panelen die vanaf de nieuwbouw er verkeerd in waren geplaatst (met de E-kast tegen het opbollende in dak kunststof zodat er in 3 van de 4 water stond en daardoor stond na een regenbui de hele dakgoot onder stroom, dat merkte je als je de steiger vast pakte op de grond, we waren aan een andere kant panelen aan het plaatsen) , weggehaald en daar wat anders voor terug geplaatst. Paste niet echt, maar mocht niet te veel kosten, maar je moet wat. Dikke kans dat t bij alle buren ook zo zit en al tijden niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Carbon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:07:
[...]

Mij is enkel een galvanische gescheiden verbinding bekend, geen galvanische verbinding, heb dus ook
geen flauw idee wat je punt is.

Als géén van de DC polen ( geleiders ) geaard is, kun je één enkele altijd zonder gevaar aanraken
als deze niet met een PVomvormer is verbonden.

Via een PV omvormer kan één van de polen, plus of min, wel zijn geaard.
Het merk SMA heeft voor sommige omvormer / paneel combinaties wel een aardingsset op + of -
dus dan is het weer niet fris om zomaar een blanke geleider aan te raken, ook al is deze los
van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:48:
[...]

MPP miscchien? 3570Wp op een 3000, gaat ie wel clippen deze dagen. ik zie wel 2999 W AC op een installatie met 3230 Wp en een 3000 omvormer.
welke richting ligt t? Oost / Zuid / West?
ik zie hier in de buurt een productie van 17,35 kWh met een 3230 Wp op Oost.
Installatie ligt op zuid/west. Vanaf uurtje of 1200uur tot zonsondergang zon.
Mmp had ik aangezet opdat ik smorgens nog wat schaduw heb.

Op 12 mei had ik 21,01 kWh

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

PClop schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:48:
[...]

Mij is enkel een galvanische gescheiden verbinding bekend, geen galvanische verbinding, heb dus ook
geen flauw idee wat je punt is.
Tegenwoordig zijn praktisch alle verkochte omvormers trafoloos, maw er is geen galvanische scheiding met het net.

Pak maar eens een multimeter en meet de spanning tussen de aarde of nul en de DC aansluitingen.
Als géén van de DC polen ( geleiders ) geaard is, kun je één enkele altijd zonder gevaar aanraken
als deze niet met een PVomvormer is verbonden Via een PV omvormer kan één van de polen, plus of min, wel zijn geaard.
Het merk SMA heeft voor sommige omvormer / paneel combinaties wel een aardingsset op + of -.
Klopt, echter DC (+ of -) aarden is alleen van toepassing/nodig bij omvormers met een transformator (SMA HF serie) i.c.m bepaalde paneel types.

Dat staat ook duidelijk in de installatie instructies van de SMA aardingskit

"Sie dürfen das Erdungsset nur bei folgenden SMA Wechselrichtern mit Transformator einsetzen"

Maar blijkbaar heb je mij posts niet goed gelezen want ik heb diverse malen vermeld dat mijn verhaal alleen van toepassing is op trafoloze omvormers en dan mag je de DC + of - niet aarden.
dus dan is het weer niet fris om zomaar een blanke geleider aan te raken, ook al is deze los
van de omvormer.
DC +/- aarding (alleen van toepassing bij omvormers met trafo) vindt plaats in de omvormer.

Zodra je de string volledig (beide stekkers) loskoppelt kun je in principe probleemloos de + of - aanraken van de string aanraken. Zou ik het doen? Nope want er is altijd kans dat er door een paneeldefect of vocht in stekkers alsnog een stroom vanaf + of - naar aarde kan lopen.

Beide tegelijkertijd aanraken is ongeacht omvormertype levensgevaarlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Carbon op 04-06-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Ik voel een recordje aankomen vandaag grafiek still rising :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 04-06-2015 08:41 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:55
miel schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:11:
Nou, bij jou doet ie het tenminste nog. Na de update van gisteren crashed ie na het inloggen :-( . Op een iPad3 met iOS 8.3. Hebben daar meer gebruikers last van?

En, ja, ik log óók via PVoutput. Drie keer zelfs... 8) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Snarfie31 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:41:
Ik voel een recordje aankomen vandaag grafiek still rising :*)
Ik wil een bewolkte morgen, tot een uur of 10! Het verschil met 24 mei (mijn hoogste waarde tot nu toe): toen om 8:50 542W, nu 159W. Met helder weer heeft een westelijker systeem zoals die van mij last van het feit dat het in de schaduw donkerder is op een zonnige dag :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
JerryJ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:20:
[...]

[afbeelding]
Gister even alle maten op gemeten en als onderstaande afbeelding is mijn huidige situatie. Zoals eerder vermeld ligt de tuin pal op het zuiden. Ik zou het dak graag zo efficiënt mogelijk benutten, waarbij natuurlijk prijs kwaliteit in goede verhoudingen staan. :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FeKJq07.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
JerryJ schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:16:
[...]

Gister even alle maten op gemeten en als onderstaande afbeelding is mijn huidige situatie. Zoals eerder vermeld ligt de tuin pal op het zuiden. Ik zou het dak graag zo efficiënt mogelijk benutten, waarbij natuurlijk prijs kwaliteit in goede verhoudingen staan. :P

[afbeelding]
Couldn't agree more.

Beetje albedo van de wolken 's ochtends en dan in de middag rammen met een wolkeloze hemel!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Andre1973 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:17:
[...]

Ik heb me verbaas over het artikel, die eerste foto met dat huis in het geheel erop, dat ziet er nauwelijks anders uit de opdak montage, er zit nu ook nog een extra storende zwarte rand omheen.
Voor onze nieuwbouwwoning hebben we ook nog gekeken naar in-dak systemen.
Je ziet de panelen toch altijd liggen en voor het beeld vond ik de in-dak montage wel iets netter uit zien, maar ik vond de nadelen te groot. Dus nu komen ze erop (Wel een rotwerk met moderne pannen die bijna allemaal vastzitten, ben al enkele dagen bezig met de montagerails).

Bij panelen op de pannen houd je de uitstekende afwatering van de pannen intakt, heb je een beter rendement door betere paneelbeluchting en ik vind elektronica met hoge spanning in weer en wind op alleen een plastic onderplaat met daaronder direct hout ook geen goed idee.
En mocht er een keer iets anders komen in b.v. een ander formaat paneel dan ben je met montage op de pannen ook flexibeler qua uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerryJ
2 rijen van 9 panelen op een schans, is 18 stuks totaal
dan heb je rondom nog 25cm voor t geval je t dak opmoet
gedeelte bij de lichtkoepel blijft dan nog ongebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:24:
@jerryJ
2 rijen van 9 panelen op een schans, is 18 stuks totaal
dan heb je rondom nog 25cm voor t geval je t dak opmoet
gedeelte bij de lichtkoepel blijft dan nog ongebruikt
Is er een bepaalde berekening om het aantal panelen per m2 uit te rekenen? In het voorstel dat ik nu heb liggen (aan de hand van een luchtfoto uit hun systeem) wist men te vertellen dat ik maar 10 panelen kwijt zou kunnen.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JerryJ schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:16:
[...]

[afbeelding]
je hebt plek zat, dus zou gewoon voor een lage prijs gaan.

ik zelf zou gaan voor een omvormer met 3x mpp.
een voorbeeld (deze is 3fase + 3mpp's)
http://www.kostal-solar-e...ter%20bewaehrt/PIKO%205_5
en dan x aantal Wp op zuid.
x aantal Wp op oost.
x aantal Wp op west.

door oost-west te gebruiken kun je meer Wp op 1 omvormer hangen.
(top productie zit dan niet op het zelfde moment.)
dit doet de totaal prijs erg veel goed. ;)

en je zou ook een 3mpp omvormer kunnen kopen, en maar 1 mpp vol gooien.
later komen de andere wel een keer vol.
je kunt dan beginnen om je elektra rekening terug te draaien.
maar daarna ook nog makkelijk de gas rekening.
(het hoeft niet te stoppen bij elektra alleen.
en sommige mensen verdienen al geld met kolenfooi, maar als je het laat aanleggen is dat nog wel een lange tvt.)

je moet voor je zelf beslissen of je met bv. solarfrontier panelen zou willen gaan werken (dunnefilm) of met mono.
op dat platte dak zet je zonder veel problemen 12X +/-250Wp mono, hoef je niet al teveel moeite voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Even voor de duidelijkheid: Waar is nou het zuiden?
Op de tekening onder onder? of rechts?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerryJ

als men op dit dak de panelen schuin zet dan krijg je ivm schaduw een afstand tussen rij 1 en rij2
Afbeeldingslocatie: http://www.zonne-energiezeeland.nl/uploaded/afstand-panelen-plat-dak.jpg

echter ga je voor een schans constructie dan heb je daar geen last van en maak je maximaal gebruik van je dakruimte

zie hieronder voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.aluminiumshop.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/z/o/zonneschans_4x3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:38:
@jerryJ

als men op dit dak de panelen schuin zet dan krijg je ivm schaduw een afstand tussen rij 1 en rij2
[afbeelding]

echter ga je voor een schans constructie dan heb je daar geen last van en maak je maximaal gebruik van je dakruimte

zie hieronder voorbeeld
[afbeelding]
Ik vind die schans erg mooi! Zou wat zijn voor ons platte dak boven de keuken. Dan krijgen we daar ook een schuin dak aangezicht en steekt het niet meer zo uit het huis. Het nadeel is natuurlijk wel dat ze dan ook weer ZW gelegd zouden worden... Met losse "schansjes" zouden we ze gedraaid naar zuid kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Voor zover ik kan zien is de opbouw met de smalle zijde gericht op het zuiden.
Als je dan een schans maakt wordt hij erg hoog, en als je er meerdere maakt is het voordeel grotendeels weg.

Maximale ruimte benutten zonder de hoog boven de dakrand uit te steken? Dan zou ik voor een oost-west opstelling kiezen.
Misshien met wat kleinere panelen zodat je vier rijen naast elkaar kan leggen.

Edit: Of drie rijen waarbij de ene rij met de hoge rug richting de buren staat....

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 04-06-2015 09:49 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
NovapaX schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:44:
Voor zover ik kan zien is de opbouw met de smalle zijde gericht op het zuiden.
Als je dan een schans maakt wordt hij erg hoog, en als je er meerdere maakt is het voordeel grotendeels weg.

Maximale ruimte benutten zonder de hoog boven de dakrand uit te steken? Dan zou ik voor een oost-west opstelling kiezen.
Misshien met wat kleinere panelen zodat je vier rijen naast elkaar kan leggen.
Nee, de breedste kant is georiënteerd op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Wailing_Banshee schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:55:
[...]

Ik wil een bewolkte morgen, tot een uur of 10! Het verschil met 24 mei (mijn hoogste waarde tot nu toe): toen om 8:50 542W, nu 159W. Met helder weer heeft een westelijker systeem zoals die van mij last van het feit dat het in de schaduw donkerder is op een zonnige dag :p
Ja dat dacht ik al west ik lig op het oosten dus liefst bewolkt vanaf 5 uur s'middags. Maar jij moet mooie dagen hebben gehad de laatste paar maanden. Begon vaak in de middag op te knappen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dan ligt je tuin dus pal op het oosten.... (t.o.v. je huis)
En pal? Is dat exact 180 graden? of toch meer 175 of richting 195 graden.
(dat kan ook nog wel verschil maken hoor)
Wellicht een luchtfoto met noord naar boven? dan is het tenminste duidelijk

Of een postcode (plaast + straat mag natuurlijk ook) maar ik snap ook als je dat liever niet doet.

[ Voor 71% gewijzigd door NovapaX op 04-06-2015 09:54 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Snarfie31 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:49:
[...]

Ja dat dacht ik al west ik lig op het oosten dus liefst bewolkt vanaf 5 uur s'middags. Maar jij moet mooie dagen hebben gehad de laatste paar maanden. Begon vaak in de middag op te knappen.
Zeker, mijn grafieken hebben over het algemeen aan het eind van de dag een mooie parabolische lijn. Maar ik mis die ochtend zon wel hoor. Daarom wil ik nog wat panelen op het ZO leggen.

Panelen op de keuken zouden wel van die micro omvormers moeten hebben, aangezien er wel een pijpje op zit (afvoer afzuigkap) en die meer last heeft van de boom achter het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Ha ha weinig record scoren vandaag |:( 24 Mei (laatste record) stond ik om 9:59 al op 11,5 kw nu pas op 8,4 kw zal wel een temperatuur ding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
NovapaX schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:51:
Dan ligt je tuin dus pal op het oosten.... (t.o.v. je huis)
En pal? Is dat exact 180 graden? of toch meer 175 of richting 195 graden.
(dat kan ook nog wel verschil maken hoor)
Wellicht een luchtfoto met noord naar boven? dan is het tenminste duidelijk

Of een postcode (plaast + straat mag natuurlijk ook) maar ik snap ook als je dat liever niet doet.
Ik heb even een afbeelding genomen met Bing maps. Hoop dat ik nu meer duidelijkheid geef.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IFQ9kCu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is inderdaad duidelijk, en laat dus ook zien dat de uitbouw met de smalle zijde op het zuiden is gericht...
(heel wat anders dan jij deed vermoeden met je tekening en beschrijving van de oriëntatie)

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 15 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.