Vrees niet, Wceend.Wceend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:33:
ik zou graag willen beginnen met PV maar wegens de onzekerheid van de regels durf ik dat nog niet echt.
Wat vinden jullie van een aantal kleinere losse systemen met micro omvormers voor bijvoorbeeld het schuurdak en de carport?
Dit kan volgens mij redelijk goedkoop en als je verhuisd neem je het mee.
Waar vind ik goedkoop zulke setjes?
"De Nederlandse overheid heeft laten weten dat de huidige salderingsregeling tot 2020 ongewijzigd blijft. Mede naar aanleiding van Kamervragen van Liesbeth van Tongeren heeft minister Kamp 2 juli 2014 in de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Decentrale Energie verklaart dat de huidige salderingsregeling tenminste tot het jaar 2020 blijft."
Je kunt dus nog minimaal 4.5 jaar volle bak salderen. Het grootste deel van je terugverdientijd heb je dan achter de rug.
En daarna wordt het AFGEBOUWD. Dat zal geleidelijk gaan, door Vereniging Eigen Huis wordt 10 jaar genoemd als acceptabel. Het is niet zeker tot welk niveau wordt afgebouwd. Je krijgt straks wellicht de helft terug per kWh, zoiets acht ik realistisch. Dan krijg je dus elk jaar 5% minder per kWh, tot je na 10 jaar op 50% zit.
Terugverdienen is nu nog een zekerheid, ook bij volledig nieuwe installaties. Ook als je de helft terugkrijgt, kun je maatregelen nemen om terugverdienen efficiënter te maken. Tesla accu voor thuis, dan kun je de overdag opgewekte stroom 's avonds inzetten voor TV/blu-ray en verlichting. En zo veel mogelijk energie overdag gebruiken (wassen, afwassen, stofzuigen etc.).
Een punt dat hier op het forum sterk wordt onderschat, is dat je huis meer waard kan worden door een PV installatie. Ik woon in een "doorverkoophuis" waar ik niet eeuwig zal blijven wonen, als dat voor jou ook geldt, zorg dan dat je de esthetiek in de gaten houdt. Fullblack panelen, zo plat mogelijke montage.
De waardestijging van je huis is op dit moment heel grofweg gelijk aan de aanschafprijs van je panelen. Dus je hebt ze virtueel terugverdiend op het moment dat je ze laat leggen.
Als je dat zelf doet, nog veel sneller.