HollowGamer schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 07:30:
[...]
Door deze reactie(s) word ik zo Tweakers moe de laatste tijd.
Een supermarkt en een website zijn totaal niet met elkaar te vergelijken. Er zijn miljoenen websites in de wereld, bevalt de een site je niet (meer), stap je over naar de ander.
Bij een supermarkt gaat dit zelfde vergelijk niet op. Er ligt immers niet op elke hoek van de straat een supermarkt.
Redelijk offtopic natuurlijk, maar in heb in een straal van 3km om mijn woning heen 3 Jumbo's, 4 AH's (waarvan één XL), een Lidl en nog wat kleiner spul. Volgens mij heeft elke supermarkt in Nederland wel een concurrent op loopafstand.
Mocht je op een van de weinige plekken in Nederland wonen waar geen twee supermarkten direct met elkaar concurreren, stel je dezelfde vraag dan voor met een willekeurig ander bedrijf waarbij je wel een gelijkwaardig alternatief hebt: is een logowijziging genoeg om van dienst te wisselen, of is daar meer voor nodig?
Tevens moet er niet vergeten worden dat sommige mensen zich eenmaal gaan thuisvoelen op een bepaalde plek. Dit kan ook in een supermarkt zijn. Veranderd die plek (nieuwe stijl, andere indeling ..) kan dit mensen echt wegjagen. Gebruikt iemand digg nog bijvoorbeeld?

Mijn vraag was of alleen de verandering van een logo die verandering teweeg kan brengen. Als Tweakers van vandaag op morgen ineens besluit om de halve redactie te ontslaan of om alle artikelen in 1337$P3|< of BrEeZaH te schrijven snap ik best dat dat gebruikers gaat kosten, maar kan enkel de verandering van een logo dat? Juist wanneer dat logo in samenspraak met een deel van de community tot stand is gekomen? Dat er méér mensen uit de community benaderd hadden kunnen worden is al erkend door zeef, maar dat doet niks af aan de intentie en het proces zelf, alleen aan de uitvoering.
Ik zou het juist als een compliment zien dat mensen het zich aantrekken hoe en wat ze graag zouden willen zien.
Dat is ook een compliment en dat wordt ook alszodanig gewaardeerd. Maar tegelijkertijd vind ik (op persoonlijke titel!) dat er veel te hard geschopt wordt. Ik heb mensen het designbureau zien afzeiken terwijl dat bureau gewoon geleverd heeft wat er van ze gevraagd is. Ik heb mensen het jaar van de community erbij zien slepen terwijl Tweakers gewoon oprecht geprobeerd heeft de community erbij te betrekken. Ik heb mensen het MT blind zien noemen, alleen omdat ze blijkbaar een andere smaak hebben of een andere afweging hebben gemaakt dan zij. Ik heb posts gezien van mensen die onderhand eisen dat het logo meteen weer veranderd wordt terwijl die eis gewoon niet realistisch is. Ik heb het al vaker gezegd in dit draadje, maar ik vind het ook geen mooi logo. Toch ben ik tevreden met de manier waarop het tot stand gekomen is. En eerlijk gezegd kan het me ook niet veel schelen hoe dat logo eruit ziet, hij neemt net 40x40 pixels in.
De feedback die hier door mensen wordt gegeven is vaak goed onderbouwt, zie alleen maar de ('amateur') ontwerpers die logo's ter beschikking stellen.
Die feedback is er ook vooraf geweest. Het huidige logo kómt in de basis zelfs uit die feedback. Maar ongeacht hoeveel feedback er gegeven wordt, het is nu gewoon te laat om er nog iets aan te veranderen, zelfs als het MT ineens "het licht ziet"...
redwing schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 07:45:
Omdat tweakers zich als community profileert, iets dat een supermarkt totaal niet doet. En als community is het gebruikelijk dat je als MT ook luistert en reageert op wat de community zegt. Met dit logo is dat duidelijk niet het geval.
Er wordt geluisterd. Er wordt uitgelegd. De dialoog blijft open. Dat wil echter niet zeggen dat dat meteen ook betekent dat Tweakers maar blind alles moet doen wat de community zegt. Sterker nog, als we blind zouden doen wat de community roept dan was er allang geen Tweakers meer geweest, want dan waren er geen ads meer, was de redactie teruggebracht tot een paar freelancers, was het kantoor in Amsterdam niet meer nodig, enz. En ja, dat zijn allemaal dingen die hier in LA wel eens door een deel van de community geroepen zijn.
[
Voor 11% gewijzigd door
NMe op 01-05-2015 11:59
]