The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Nee, dat is het niet.Cass Casey schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:55:
[...]
Is het niet 100% een geluksspel? Lijkt me dan vrij saai om te spelen, of niet?
Er zit zeker wel een factor geluk in, doordat je met dobbelstenen werkt. Maar een groot deel komt ook op tactiek aan. Als je je gebouwen een beetje weet te spreiden over de getallen wordt de geluksfactor een stuk kleiner als dat je alles op 1 getal inzet. Hoewel dat als dat getal dan gegooid wordt, je ook wel gelijk veel geld binnen kan harken.
Heb ook bijna alles van Scythe, 1 van mijn favorieten. Heb jij toevallig het modulaire bord? En zo, ja wat is jouw ervaring daarmee (volgens mij het enige wat ontbreekt naast de "encounter" uitbreiding)Smuey schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:43:
[...]
Ik ben geen Kickstarter-junkie (sterker nog, geen creditcard, dus ik kan helemaal niets met Kickstarter!), maar ik heb de retailversie gekocht, (veel!) gespeeld en daarna zo goed als alles er bij gekocht wat ik voor een schappelijke prijs heb kunnen vinden.
Mocht je ooit in de buurt van Noord-Holland zitten en zin hebben om hem eens te proberen, ik ben altijd voor het spelen van mijn favoriet
Daarnaast ben ik ook benieuwd of er mensen de campaign van "The Rise of Fenris" gespeeld hebben? En wat hun ervaringen waren, heb hem zelf 2x gespeeld met verschillende groepen..
Helaas, het modulaire bord is dus één van de twee uitbreidingen die ik (nog) niet heb, al verwacht ik stiekem wel dat die binnen afzienbare tijd gewoon ook in de collectie terecht gaat komen. Alleen geeft dat wel een probleem: Als ik die toevoeg, dan moet ik eigenlijk ook die Legendary Box hebben, want anders past het allemaal toch écht niet meer in de doos... Keuzes, keuzes! De andere is overigens de uitbreiding met de nieuwe encounters, maar daarover hoor ik vooral dat het redelijk ongebalanceerd kan zijn en ik weet niet zo zeker of ik dat wel zo tof vind. Daarvan verwacht ik eigenlijk niet dat ik die snel zal scoren.Mvdbeld schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:22:
[...]
Heb ook bijna alles van Scythe, 1 van mijn favorieten. Heb jij toevallig het modulaire bord? En zo, ja wat is jouw ervaring daarmee (volgens mij het enige wat ontbreekt naast de "encounter" uitbreiding)
Daarnaast ben ik ook benieuwd of er mensen de campaign van "The Rise of Fenris" gespeeld hebben? En wat hun ervaringen waren, heb hem zelf 2x gespeeld met verschillende groepen..
Ik begreep overigens dat het met het modulaire bord tot een stuk 'heftigere' potjes kan leiden. Je kunt het zo inrichten dat je elkaar echt op de lip kunt zitten, waardoor je sneller combat uit kunt lokken. Het lijk mij erg interessant om hier mee aan de slag te gaan.
Wat betreft RoF, we zijn er wel aan begonnen (eerste twee potjes gespeeld), maar het is op het moment wat lastig om iedereen bij elkaar te krijgen. We hebben een paar spelers die ploegendiensten draaien en op eentje na heeft iedereen kinderen, dus planning is momenteel een beetje een probleem.
Na wat rondvragen en reviews kijken toch maar besteld.TERW_DAN schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:05:
[...]
Nee, dat is het niet.
Er zit zeker wel een factor geluk in, doordat je met dobbelstenen werkt. Maar een groot deel komt ook op tactiek aan. Als je je gebouwen een beetje weet te spreiden over de getallen wordt de geluksfactor een stuk kleiner als dat je alles op 1 getal inzet. Hoewel dat als dat getal dan gegooid wordt, je ook wel gelijk veel geld binnen kan harken.
Vandaag ook in Utrecht One Deck Dungeon en Mr. Jack Pocket gekocht. Nu maar weer stoppen even.
Even hier op terugkomend: na een middag speciaalbieren in Haarlem op de terugweg toch nog maar ffies binnen gelopen bij het Spellenhuis. Daar stond, half weggemoffeld tussen twee andere dozen, nog één modular board en zoals we allemaal weten heeft alcohol niet een heel goed effect op je besluitvaardigheid...Mvdbeld schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:22:
[...]
Heb ook bijna alles van Scythe, 1 van mijn favorieten. Heb jij toevallig het modulaire bord? En zo, ja wat is jouw ervaring daarmee (volgens mij het enige wat ontbreekt naast de "encounter" uitbreiding)
...Dus ik heb nu een modular board thuis liggen. En een nieuw monster voor King of Tokyo... 😅
Dat bord had ik rationeel ook nog aan kunnen schaffen, maar dat KoT-monsterSmuey schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:28:
[...]
Even hier op terugkomend: na een middag speciaalbieren in Haarlem op de terugweg toch nog maar ffies binnen gelopen bij het Spellenhuis. Daar stond, half weggemoffeld tussen twee andere dozen, nog één modular board en zoals we allemaal weten heeft alcohol niet een heel goed effect op je besluitvaardigheid...
...Dus ik heb nu een modular board thuis liggen. En een nieuw monster voor King of Tokyo... 😅
Eergisteren 2 adventures gespeeld van LOTR: JIME. Helaas de laatste, nummer 3 van de campaign gefaald.
Gisteren War of Whispers, erg vermakelijk en ook goed te doen met nieuwe spelers. Binnen anderhalf uur gespeeld en uitgelegd. Bord zag er ook compleet anders uit dan mijn vorige potje.
Voor de rest nog Ninja Academy
Of is er toevallig iemand in omgeving Nieuwerkerk ad IJssel (Rotterdam/Gouda) die het spel eens wil uitlenen?
We hebben gisteren nog 3 potjes gespeeld (we zitten nu op 4 van de 10). En ik moet zeggen dat het verrassend leuk is, en er wel echt wat meer bij zit dan de standaard Machi Koro.Cass Casey schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:12:
[...]
Na wat rondvragen en reviews kijken toch maar besteld.
Ik ga niet spoilen (da's niet leuk), maar de mystery boxes die je kunt openen voegen wel iedere keer wat leuks toe aan de potjes.
Het beste is om gewoon filmpjes te kijken. Ik heb ze allebei gespeeld en vind MoM2 echt veel leuker. Weet niet meer precies waarom, maar MoM2 is een van de weinige coops die ik echt leuk vindt.Cass Casey schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:27:
Is LOTR-JIME nou feitelijk exact hetzelfde mechanisme als MoM2? Natuurlijk andere setting en formaten speelbord, maar qua kaarten en app lijkt het me hetzelfde. Reden van mijn vraag: mijn vriendin vond MoM niet erg leuk vanwege de monsters en mechanisme (naar mijn mening kwam het ook doordat we met vrienden speelden en het tempo erg laag lag), maar ik ben een groot LOTR fan en spel trekt me daarom wel.
Of is er toevallig iemand in omgeving Nieuwerkerk ad IJssel (Rotterdam/Gouda) die het spel eens wil uitlenen?
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Principe is grotendeels hetzelfde, LOTR speelt alleen met een deck inplaats van dobbelstenen voor het testen (iets betrouwbaarder / voorspelbaarder). Speel JIME met zijn tweeën en dat gaat lekker vlot, laatst 2 scenario's op 1 avond. Het spel is erg eenvoudig en dat bevalt me wel. Vergeleken met Gloomhaven bv. heb je in JIME geen moeilijke interacties met vijanden (minder diepgaand maar wel duidelijk en vlot) en de book-keeping gebeurd allemaal lekker aan de achterkant in de app.Cass Casey schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:27:
Is LOTR-JIME nou feitelijk exact hetzelfde mechanisme als MoM2? Natuurlijk andere setting en formaten speelbord, maar qua kaarten en app lijkt het me hetzelfde. Reden van mijn vraag: mijn vriendin vond MoM niet erg leuk vanwege de monsters en mechanisme (naar mijn mening kwam het ook doordat we met vrienden speelden en het tempo erg laag lag), maar ik ben een groot LOTR fan en spel trekt me daarom wel.
Wat betreft video's kan ik de playtrough van Ant Lab Games aanraden.
[ Voor 5% gewijzigd door Mvdbeld op 23-02-2020 20:39 ]
Ha! Het Uitlje... Wij zaten met ons groepje naast de ingang bij het raam aan de enige tafelSmuey schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:28:
[...]
Even hier op terugkomend: na een middag speciaalbieren in Haarlem op de terugweg toch nog maar ffies binnen gelopen bij het Spellenhuis. Daar stond, half weggemoffeld tussen twee andere dozen, nog één modular board en zoals we allemaal weten heeft alcohol niet een heel goed effect op je besluitvaardigheid...
Het modular bord komt er bij mij ook nog wel in, als ik wat meer potjes heb gespeeld. Ik lees dat het de game wat spannender maakt, en dat je sneller confrontaties hebt met de andere spelers.
Ik hou niet van geluksspellen. Het is wel grotendeels een geluksspel. En ik vind het fantastisch. En frustrerend. En na op een frustrerende manier verloren te hebben, wil ik nog een potje.Cass Casey schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:55:
[...]
Is het niet 100% een geluksspel? Lijkt me dan vrij saai om te spelen, of niet?
Ik heb niet de legacy-versie maar de basisversie (met de haven-uitbreiding). Ja, je kunt het wel slimmer of dommer spelen door de juiste dingen te kopen of juist niks te kopen om zo te sparen voor een grotere investering. Maar het is niet dermate complex dat een ervaren speler nog hele moeilijke beslissingen te maken heeft. Desondanks altijd wel wat keuze waardoor mensen toch nog wat verschillende dingen doen, en door de geluksfactor kan de één daardoor ineens harder gaan dan de ander.
Enige wat ik jammer vindt is dat een paar kaarten ongebalanceerd zijn. Bij ons kost de fruitmarkt daarom 5 in plaats van 2 (véél te goed voor dat geld, met de haven-uitbreiding) en is de appelboomgaard een koeienboomgaard geworden (de kaasfabriek is anders echt flink underpowered).
[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 24-02-2020 00:32 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
...Dan hebben we zo ongeveer de hele dag praktisch naast elkaar gestaan, want wij hadden het eerste tafeltje vanaf de grote tafel naast het raam.Nyarlathotep schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:23:
[...]
Ha! Het Uitlje... Wij zaten met ons groepje naast de ingang bij het raam aan de enige tafel
Het modular bord komt er bij mij ook nog wel in, als ik wat meer potjes heb gespeeld. Ik lees dat het de game wat spannender maakt, en dat je sneller confrontaties hebt met de andere spelers.
En tja. UK is ook geen EU meer...
Betreft overigens Fireball Island. Beetje een grapje voor de vriendengroep.
[ Voor 10% gewijzigd door Cass Casey op 25-02-2020 19:45 ]
Ik denk dat je dit spel inderdaad kunt zien als "het betere Memoir 44", in de zin dat het moderne deckbuilder mechanics gebruikt en een elegante "less is more" stijl hanteert. Ik ben zelf eigenaar van Memoir en had dit spel sinds de SU&SD review al in het vizier. Had nu dus de kans het bij iemand anders te spelen.
Setup is ontzettend snel ivm alle losse terrain hexes van memoir en beurten ook, je trekt een hand van 4 kaarten waarvan je er 1 aflegt om te kijken wie er mag beginnen. In de basis dus een hand van 3 kaarten.
je speelt bijna letterlijk dezelfde D-day scenarios als in Memoir, maar hier ligt de focus dus echt op het veroveren van objectives ipv de obligate 5 of 6 kills van Memoir.
Even los van het feit dat er nog wel een RNG gevoelige d10 wordt gebruikt voor het schieten (mijn tegenstander maakte een stuk of 6 hits achter elkaar, allemaal 8 or more to hit.. ahem) is het kill systeem ook erg elegant. Zolang je 1 of meerdere soldaten van een unit (Rifleman A, Scout B, Machinegunner C etc.) in je deck hebt, kun je met die unit doorspelen. Elke hit betekent echter het verwijderen van een kaart (uit je hand, discard of anders deck stapel) en als je pech hebt zit die kaart net in je hand die je nog na je tegenstander wilde spelen.
Verder zijn de fog of war mechanics erg slim, Scouts hebben als mogelijke actie Conceal (voeg een FoW kaart toe aan het deck van je tegenstander) en Recon (verwijder een foW van je hand uit het spel en trek een nieuwe kaart).
Het spel is i.v.m. met de giga expansion lijst van Memoir nu nog wel redelijk beperkt met alleen 5 soorten units (plus 3 commander kaarten zonder unit) .. maar ik begreep dat de tanks er al aankomen in de eerste expansion.
Even een stukje after action report van mijn laatste en gewonnen potje nog: Ik speelde uiteraard de Duitsers, 1st to control 6 objective points wins. Mijn machine gunners (hebben een gewone aanval of een Suppress aanval met 2x zoveel dice) wisten zijn voorste troepen vast te pinnen, zodat mn Riflemen een sprint konden maken naar de objectives. Overigens kunnen Riflemen als enige objectives claimen, maar ze mogen alleen op vakjes komen waar al een scout is geweest. Dit maakt het spel imho een stuk prettiger dan het 6 kills = sudden death gebeuren van Memoir.
Overigens gaat mijn Memoir 44 nog niet de deur uit, dit is alleen duidelijk een spel uit een ander tijdperk (veel plastic en veel dice!). Het command and colours systeem waar Memoir onder valt heeft echter weer zijn eigen charme. Onlangs voor het eerst Battlelore gespeeld, ook weer een erg leuke ervaring , waarbij magie kaarten een prettige aanvulling zijn op de gewone order kaarten.
Laatste opmerking: omdat dit spel leuk en aantrekkelijk weet te zijn zonder bergen steeds duurder wordend Chinees plastic, kost het slechts 35 euro. Verfrissend wat mij betreft, in dit tijdperk waarin een 200 euro KS pledge heel normaal is
Tenslotte ook nog maandagmiddag/avond Mage Knight geprobeerd, in wat volgens het internet een absoluut te vermijden horror scenario is: direct met 4 onervaren spelers aan een full game begonnen
De eigenaar van het spel had het jaren terug wel eens solo geprobeerd en de andere 3 hadden op een youtube filmpje na nul ervaring. Kort samengevat: gaaf spel, veeeeeeeel regels in een matige manual en inderdaad supertraag met meer dan 2 spelers. Slechts 3 rondes gespeeld en om 1u 's nachts maar gestopt en de scores geteld (2 day en 1 night cycles), maar veel tijd besteed aan praten over het spel en de regels. Was toch erg leuk, ondanks het feit dat we niet heel ver kwamen. Voelde echt als een RPG ervaring, zoals Runebound maar dan veel complexer, diverser en afwisselender (alleen de tig soorten monsters en locaties op de map al). Ook hier is de deckbuilder mechanic erg leuk, al speelt Runebound veel sneller.
Undaunted

Mage Knight

[ Voor 20% gewijzigd door _Anvil_ op 26-02-2020 12:30 ]
Tof!Arnevld schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:43:
Recent begonnen met Warhammer 40k, zijn er nog meer tweakers die dit ook doen ?
Ik ga komende tijd veel games doen in gamesworkshop in Rotterdam :-)
Ik ben recent begonnen met een Necron Killteam bouwen.
5x Immortal (4x gauss blaster, 1 x tesla carbine)
2x Flayed ones als melee fighters. Die zijn enkel bedoeld als "levend schild" eigenlijk.
Ik heb het nog nooit gespeeld.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Mmm klinkt leuk, even in het achterhoofd houden_Anvil_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Gisteravond Undaunted: Normandy gespeeld, de eerste 3 maps van de campaign. Beviel erg goed!
Ik denk dat je dit spel inderdaad kunt zien als "het betere Memoir 44", in de zin dat het moderne deckbuilder mechanics gebruikt en een elegante "less is more" stijl hanteert. Ik ben zelf eigenaar van Memoir en had dit spel sinds de SU&SD review al in het vizier. Had nu dus de kans het bij iemand anders te spelen.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik heb zelf ook Mage Knight: Ultimate edition thuis liggen, maar moet bekennen dat zelfs het 'Cooperatieve' scenario erg pittig is met beginnende spelers. Ik denk dat je het spel een aantal keer moet spelen, en een echt 'aanvals mentaliteit' moet ontwikkelen om er beetje goed doorheen te komen._Anvil_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Tenslotte ook nog maandagmiddag/avond Mage Knight geprobeerd, in wat volgens het internet een absoluut te vermijden horror scenario is: direct met 4 onervaren spelers aan een full game begonnen![]()
De eigenaar van het spel had het jaren terug wel eens solo geprobeerd en de andere 3 hadden op een youtube filmpje na nul ervaring. Kort samengevat: gaaf spel, veeeeeeeel regels in een matige manual en inderdaad supertraag met meer dan 2 spelers. Slechts 3 rondes gespeeld en om 1u 's nachts maar gestopt en de scores geteld (2 day en 1 night cycles), maar veel tijd besteed aan praten over het spel en de regels. Was toch erg leuk, ondanks het feit dat we niet heel ver kwamen. Voelde echt als een RPG ervaring, zoals Runebound maar dan veel complexer, diverser en afwisselender (alleen de tig soorten monsters en locaties op de map al). Ook hier is de deckbuilder mechanic erg leuk, al speelt Runebound veel sneller.
Als je een wat voorzichtigere speler bent, dan merk je dat het spel dat niet echt beloond, snel expanden quests doen materiaal vinden en door lijkt wel beetje het patroon te zijn. Dat deed mij ook nogal rap de das om want defensieve speler als ik ben was ik veels te traag, maar zit genoeg random generation in om het spel vaker te spelen.
Ook varianten in scenario's om de uitdaging hoog te houden aanwezig, en heeeul veul tokens en dingen. Vond wel dat het materiaal zoals dat in de doos kwam. (Plastic indeling in de doos stuk, 'steden figures' niet vastgeplakt erg slechte kwaliteit. Moest bij mij lijm aan te pas komen om de boel beetje te fixen.
De Britten zijn per 1 februari wel uit de EU gestapt, maar tot eind dit jaar geldt er nog een overgangsperiode waarin er wat douaneformaliteiten betreft niets verandert. Helaas lijkt Fireball Island van amazon.co.uk idd rechtstreeks vanuit de US te komen, dus dan ben je alsnog de pineutCass Casey schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:44:
Shit. Had op Amazon.co.uk een spel gekocht.Zag later dat het geleverd wordt door een Amerikaans bedrijf. En ja hoor: vandaag een brief van PostNL. Ze hebben meer info nodig voor de douane. Dus vermoedelijk straks een flinke rekening erbij. Of kan je die kosten terugvragen bij Amazon?
En tja. UK is ook geen EU meer...
Betreft overigens Fireball Island. Beetje een grapje voor de vriendengroep.
Ach, als je er lol aan beleeft is dat snel vergeten en als dat niet zo moet je het wel aan een goeie prijs kunnen slijten, want het is hier voor zover ik kan zien nergens in de winkel verkrijgbaar
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Nog nooit van gehoord, maar ik vind Memoir '44 erg leuk, dus ik duik er meteen even in! Bedankt voor de tip._Anvil_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Gisteravond Undaunted: Normandy gespeeld, de eerste 3 maps van de campaign. Beviel erg goed!
Inderdaad...HellPunk schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:22:
[...]
De Britten zijn per 1 februari wel uit de EU gestapt, maar tot eind dit jaar geldt er nog een overgangsperiode waarin er wat douaneformaliteiten betreft niets verandert. Helaas lijkt Fireball Island van amazon.co.uk idd rechtstreeks vanuit de US te komen, dus dan ben je alsnog de pineut.
Ach, als je er lol aan beleeft is dat snel vergeten en als dat niet zo moet je het wel aan een goeie prijs kunnen slijten, want het is hier voor zover ik kan zien nergens in de winkel verkrijgbaar

Gewoon 42% van de aanschafprijs! Is toch niet normaal meer?

[ Voor 4% gewijzigd door Cass Casey op 27-02-2020 13:50 ]
Is wel normaal. Mara het is idd wel een zooi extraCass Casey schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:45:
[...]
Inderdaad...
[Afbeelding]
Daarom back ik enkel EU-friendly.
Maar als je bij .co.uk besteld en het komt uit US dan voel je je geod genaaid.
Kun je dat niet verhalen op uk?
[ Voor 23% gewijzigd door maartend op 27-02-2020 14:13 ]
Of simpelweg de zending weigeren ?maartend schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:08:
[...]
Is wel normaal. Mara het is idd wel een zooi extra
Daarom back ik enkel EU-friendly.
Maar als je bij .co.uk besteld en het komt uit US dan voel je je geod genaaid.
Kun je dat niet verhalen op uk?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Naast dat de expansions erg prijzig zijn vragen wij ons af welke 2 uitbreidingen we het best als eerste kunnen kopen .
Iemand tips? Intrige wordt online vaak genoemd, maar ik ben zelf minder van de PVP en daar lijkt die sterk op georiënteerd.
Wat je ook kan doen is een abonnement van een maand hier nemen: https://dominion.games/ (Je kan overigens de base game gratis spelen)eL_Jay schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:31:
Voor mijn vaste spellen groep zijn we op zoek naar expansions van dominion.
Naast dat de expansions erg prijzig zijn vragen wij ons af welke 2 uitbreidingen we het best als eerste kunnen kopen .
Iemand tips? Intrige wordt online vaak genoemd, maar ik ben zelf minder van de PVP en daar lijkt die sterk op georiënteerd.
Kan je alle uitbreidingen eens proberen om te zien wat je leuke kaarten vind. Ik speel hier met regelmaat en op die manier kom je er snel achter wat je wel leuke kaarten vind.
Intrige heeft inderdaad meer interactie, maar is wel een leuke set.
Welvaart heeft ook leuke kaarten en is een mooie toevoeging.
Daarnaast Donkere middeleeuwen en Avonturen vind ik zelf erg leuk.
Een van die 4 doe je sowieso een goede koop aan wat mij betreft.
Dat bijt wel jaCass Casey schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:45:
[...]
Inderdaad...
[Afbeelding]

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ik vermoed dat hi al betaald heeft voor het spel zelf.
Dat sowieso dan. Ik betaal nu 85,-. Maar ik heb gebeld met Amazon. Zij zeggen dat de verkoper de douanekosten moet betalen. Dus ze hebben die verkoper gemaild erover.HellPunk schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:49:
[...]
Dat bijt wel ja. Hopelijk bederft dat het spelplezier niet teveel... Ik zag trouwens dat de goedkoopste aanbieder op amazon.co.uk 'm nu verkoopt voor bijna £100, dan heb jij 'm dus iets goedkoper gehad?
Deze had ik gekocht:
Fireball Island: The Curse of Vul-Kar
Sold by: RAREWAVES USA
£44.08
Klopt dus. ;-)maartend schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:00:
[...]Ik vermoed dat hi al betaald heeft voor het spel zelf.
[ Voor 13% gewijzigd door Cass Casey op 27-02-2020 16:08 ]
Ah dominion. mijn eerste verslaving in bordspellen onlineeL_Jay schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:31:
Voor mijn vaste spellen groep zijn we op zoek naar expansions van dominion.
als je "maar" 2 uitbreidingen gaat halen, zou ik intrige achtwege laten. Een groot gedeelte van die kaarten zjin of kaarten die je al hebt (geld, landgoeden) en sommige andere zijn eigenlijk meer verbeterde varianten die al in de basegame zitten. Als eerste set is intrige wel VEEL beter dan normaal dominion.
Ik denk dat ik voor Welvaart en middeleeuwen zou gaan. Altermatief zijn de kleinere uitbreiding gilden en cornucopia ook zeer leuk. Maar uiteindelijk heeft elke set heeft zijn leuke en minder leuke kaarten**.
Er is geen uitbreiding waar ik spijt van heb die gekocht te hebben*. alleen dat ik het achteraf bijna niet meer fysiek wil/kan spelen, nadat ik 10.000 potjes online heb gedaan
*Ik heb alles behalve de laatste (avonturen ofzo?)
**En zeevaart is nogal verdeeld in mensen die het niks vinden, en juist zeer leuk.
[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 27-02-2020 16:19 ]
Waar speel jij met name online? Dezelfde site als ik net noemde of ergens anders?heuveltje schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:10:
[...]
Ah dominion. mijn eerste verslaving in bordspellen online
als je "maar" 2 uitbreidingen gaat halen, zou ik intrige achtwege laten. Een groot gedeelte van die kaarten zjin of kaarten die je al hebt (geld, landgoeden) en sommige andere zijn eigenlijk meer verbeterde varianten die al in de basegame zitten. Als eerste set is intrige wel VEEL beter dan normaal dominion.
Ik denk dat ik voor Welvaart en middeleeuwen zou gaan. Altermatief zijn de kleinere uitbreiding gilden en cornucopia ook zeer leuk. Maar uiteindelijk heeft elke set heeft zijn leuke en minder leuke kaarten**.
Er is geen uitbreiding waar ik spijt van heb die gekocht te hebben*. alleen dat ik het achteraf bijna niet meer fysiek wil/kan spelen, nadat ik 10.000 potjes online heb gedaan
*Ik heb alles behalve de laatste (avonturen ofzo?)
**En zeevaart is nogal verdeeld in mensen die het niks vinden, en juist zeer leuk.
Klikkerdeklik!
Niet meer.MADG0BLIN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:22:
[...]
Waar speel jij met name online? Dezelfde site als ik net noemde of ergens anders?
Dit was voordat er een officiele manier was om online te spelen.
Er was toen een browservariant gemaakt door 2 enthousiastelingen, die zeer populair was.
Het had amper graphics, en niet echt intuïtief. maar speelde supersnel en was zeer licht voor je browser.
En ik zat toendertijd op een servicedesk met nogal wat wachttijd.
Er zat ook een ELO ranking in. Ik zat toen geloof ik in de top 15% ofzo.
De site is ofline gehaald toen de "officiele versie" online kwam.
Alleen deze was bijna niet te draaien op iets anders dan een specifieke browser en een snelle pc met heel veel ram. Iets waar mijn werkpc niet aan voldeed. Daarnaast was de matchmaking ruk, ranking verdwenen, veel verbroken potjes, veel crashes, en alle handelingen in game waren zeer omslachtig. En moest je opeens betalen.
Dus dat was het einde van Dominion voor mij
Ik geloof wel dat de site 2 jaar geleden door een andere partij herontworpen was en het nu wat beter is.
Ik ben zelf een speler die niet vies is van een agressieve en/of risicovolle move om snel de overwinning binnen te halen of i.e.g. een voorsprong te nemen.CombatHermit schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:33:
[...]
..
Als je een wat voorzichtigere speler bent, dan merk je dat het spel dat niet echt beloond, snel expanden quests doen materiaal vinden en door lijkt wel beetje het patroon te zijn. Dat deed mij ook nogal rap de das om want defensieve speler als ik ben was ik veels te traag, maar zit genoeg random generation in om het spel vaker te spelen...
Wat me bij Mageknight echter niet lekker zat, was het nemen van wounds (niet blocken) zodat je nog kaarten over had om een monster na de ranged en block fase te killen. Mijn medespelers deden dit echter wel, om zo een snelle start te hebben. Die wounds zitten vervolgens in je deck en zijn maar lastig kwijt te raken.
De eerste keren dat ik dit probeerde kwam ik er achter wat poison en petrification inhielden, ik pakte dus 6 wounds tegelijk vanwege poison en bij een volgende aanval raakte ik door petrification mn hele hand kwijt en mislukte de aanval. Beurt overslaan dus.. Vervolgens liep ik in het kielzog van de andere 3 en kon ik alleen mijn monsters aanvallen op plekken die zij al veroverd hadden (dus je scoort alleen fame points, geen site rewards meer).
Nu ik het spel wat beter ken zou ik wel wederom een snelle start proberen, maar dan hopelijk met wat minder kleerscheuren (laten we zeggen 3 wounds ipv 8 de eerste ronde

In de volgende ronde probeerde ik zo veel mogelijk wounds uit mn deck te halen, door veel korte beurten te nemen eindigend op heal locaties. Hierdoor ging ik echter te langzaam door mn deck heen, waardoor ik de helft over had toen een andere speler end of phase verkondigde. Toch hadden we ontzettend lol in deze vallen en opstaan modus.
Ik geloof best dat dit een geweldig solo spel is, maar ik zou toch de andere spelers missen voor wat feedback, meeleven met je pech en succes, elkaar aftroeven voor de kaarten/locaties etc. Gezien de speelduur en downtime zou ik het de volgende keer echter liever met 2 of 3 spelen denk ik.
In je beurt kun je kiezen uit twee acties: ofwel zet je een werker op het bord, ofwel gebruik je je werker om een gebouw te plaatsen. Als je een werker op het bord zet verzamel je de aangrenzende goederen: hout, steen of vis. De eerste twee heb je nodig om gebouwen te bouwen, de vis om je werkers op het einde van de ronde eten te geven.
De gebouwen worden ook op het bord geplaatst en die hebben allemaal hun eigen effect dat je activeert zoals de andere velden: munten inwisselen voor goederen, het ene goed omzetten in het andere... Door graanvelden te plaatsen kan je ook graan oogsten, dat kan je ook gebruiken om je werkers eten te geven. Het leuke is dat je ook gebouwen van andere spelers kunt activeren, maar dat kost je dan wel een munt.
Bovendien heb je mini-achievements waarmee je tijdens het spel extra punten kan scoren, bvb. door een aantal resources tegelijk te produceren of een bepaalde hoeveelheid geld te verdienen.
Alles bij elkaar heb je zo een licht verteerbaar spel met toch wat strategische keuzes en heel wat variatie, want de combinatie van beschikbare gebouwen is elke keer anders.

Persoonlijk ben ik het meer dan zat, komt zo vaak in het nieuws en in de verschillende online flora dat pandemic wel het laatste spel is wat ik op tafel wil zien, puur alleen al om de discussie voor/achteraf.Cass Casey schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:29:
Om één of andere reden ben ik geïnspireerd geraakt om Pandemic te spelen dit weekend...
[Afbeelding]
Dan laat ik mijn tegenstander wel wingspan of ticket to ride uit de kast trekken na het wargamen.
Waarom moest er nou weer iemand over Mage Knight beginnen, nu heb ik de "UE" aangeschaft._Anvil_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Setup is ontzettend snel ivm alle losse terrain hexes van memoir en beurten ook, je trekt een hand van 4 kaarten waarvan je er 1 aflegt om te kijken wie er mag beginnen. In de basis dus een hand van 3 kaarten.
je speelt bijna letterlijk dezelfde D-day scenarios als in Memoir, maar hier ligt de focus dus echt op het veroveren van objectives ipv de obligate 5 of 6 kills van Memoir.
Even los van het feit dat er nog wel een RNG gevoelige d10 wordt gebruikt voor het schieten (mijn tegenstander maakte een stuk of 6 hits achter elkaar, allemaal 8 or more to hit.. ahem) is het kill systeem ook erg elegant. Zolang je 1 of meerdere soldaten van een unit (Rifleman A, Scout B, Machinegunner C etc.) in je deck hebt, kun je met die unit doorspelen. Elke hit betekent echter het verwijderen van een kaart (uit je hand, discard of anders deck stapel) en als je pech hebt zit die kaart net in je hand die je nog na je tegenstander wilde spelen.
Verder zijn de fog of war mechanics erg slim, Scouts hebben als mogelijke actie Conceal (voeg een FoW kaart toe aan het deck van je tegenstander) en Recon (verwijder een foW van je hand uit het spel en trek een nieuwe kaart).
Het spel is i.v.m. met de giga expansion lijst van Memoir nu nog wel redelijk beperkt met alleen 5 soorten units (plus 3 commander kaarten zonder unit) .. maar ik begreep dat de tanks er al aankomen in de eerste expansion.
Even een stukje after action report van mijn laatste en gewonnen potje nog: Ik speelde uiteraard de Duitsers, 1st to control 6 objective points wins. Mijn machine gunners (hebben een gewone aanval of een Suppress aanval met 2x zoveel dice) wisten zijn voorste troepen vast te pinnen, zodat mn Riflemen een sprint konden maken naar de objectives. Overigens kunnen Riflemen als enige objectives claimen, maar ze mogen alleen op vakjes komen waar al een scout is geweest. Dit maakt het spel imho een stuk prettiger dan het 6 kills = sudden death gebeuren van Memoir.
Overigens gaat mijn Memoir 44 nog niet de deur uit, dit is alleen duidelijk een spel uit een ander tijdperk (veel plastic en veel dice!). Het command and colours systeem waar Memoir onder valt heeft echter weer zijn eigen charme. Onlangs voor het eerst Battlelore gespeeld, ook weer een erg leuke ervaring , waarbij magie kaarten een prettige aanvulling zijn op de gewone order kaarten.
Laatste opmerking: omdat dit spel leuk en aantrekkelijk weet te zijn zonder bergen steeds duurder wordend Chinees plastic, kost het slechts 35 euro. Verfrissend wat mij betreft, in dit tijdperk waarin een 200 euro KS pledge heel normaal is![]()
Tenslotte ook nog maandagmiddag/avond Mage Knight geprobeerd, in wat volgens het internet een absoluut te vermijden horror scenario is: direct met 4 onervaren spelers aan een full game begonnen![]()
Undaunted
[Afbeelding]
Mage Knight
[Afbeelding]
Zag dat deze redelijk "slecht" te krijgen is in NL, heb momenteel nog genoeg verhalende / campaign-achtige spellen (Gloomhaven, LOTR: JIME, Andor etc.), maar wil uiteindelijk niet misgrijpen. Ben ook van plan Mage Knight eens solo te proberen...
Mage Knight ooit 1x geprobeerd in spellencafe, aardig middagje mee bezig geweest met 2 man.
Oja en Folded-space Dice Tower spotted
"wil niet misgrijpen", heerlijke boardgame junkie redenatie weer heMvdbeld schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:08:
[...]
Waarom moest er nou weer iemand over Mage Knight beginnen, nu heb ik de "UE" aangeschaft.
Zag dat deze redelijk "slecht" te krijgen is in NL, heb momenteel nog genoeg verhalende / campaign-achtige spellen (Gloomhaven, LOTR: JIME, Andor etc.), maar wil uiteindelijk niet misgrijpen. Ben ook van plan Mage Knight eens solo te proberen...
Mage Knight ooit 1x geprobeerd in spellencafe, aardig middagje mee bezig geweest met 2 man.
Oja en Folded-space Dice Tower spotted
Folded space Dice tower *check*, ik kreeg hem voor weinig erbij toen ik mn Folded space insert kocht voor TI4... mijn enige aankoop van een insert ooit en elke euro waard.
Speaking of Twilight Imperium 4 .. gisteren onze eerste 14 punter gespeeld met 6 man, speelduur rond de 13u

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 01-03-2020 13:26 ]
Keep supporting the pyramid roach boy
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Scythe is niet bepaald een mainstream bordspel. Hoe goed het spel ook is vermoed ik dat de Nederlandse markt niet de moeite waard is.Oxigeon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
Ik heb de vraag op Facebook ook al eens gesteld. Maar waarom zou een uitgever Scythe niet in het Nederlands uitbrengen. Dit is toch echt wel een spel dat zeer goed ontvangen wordt bij de meeste spelers. Is dit niet echt een game voor 999 games om uit te brengen hier?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
True, en los daarvan, Scythe is uitgegeven in 2016. Zo goed als iedereen die het spel interessant vindt, heeft het al gekocht (en, aangezien ik nog nooit een kopie tweedehands aangeboden heb gezien, nog steeds in de collectie). Naast dat het marktaandeel gewoon beperkt is, is het ook al zo goed als verzadigd.g0tanks schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:00:
[...]
Scythe is niet bepaald een mainstream bordspel. Hoe goed het spel ook is vermoed ik dat de Nederlandse markt niet de moeite waard is.
Ik denk dat het in het geval van Scythe simpelweg een kwestie is, dat 999 Games (of een andere uitgever) simpelweg de boot heeft gemist.
Het lijkt me echt super om TI eens te spelen, maar ik weet nu al dat ik dat met mijn huidige groepje van spelers nooit op tafel ga krijgen. Te groot, te intimiderend en op het eerste oog te complex. Ik heb soms al moeite om iets als Gaia Project op tafel te krijgen, dus dit is, vrees ik, echt een stap te ver_Anvil_ schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:23:
[...]
"wil niet misgrijpen", heerlijke boardgame junkie redenatie weer heStel je voor dat je eerst die andere games een jaartje of 2 speelt en daarna Mageknight pas koopt, tis niet alsof het uber zeldzaam voor 300 euro op ebay staat dan ofzo
Folded space Dice tower *check*, ik kreeg hem voor weinig erbij toen ik mn Folded space insert kocht voor TI4... mijn enige aankoop van een insert ooit en elke euro waard.
Speaking of Twilight Imperium 4 .. gisteren onze eerste 14 punter gespeeld met 6 man, speelduur rond de 13u![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ja, ik weet het, op zoek naar een andere groep om daarbij aan te sluiten, maar de realiteit is helaas dat dat, met een fulltime baan, een vriendin die de eerste helft van de avonden werkt en twee jonge kinderen simpelweg geen optie is. Wellicht over een paar jaar versie vijf ergens proberen!
[ Voor 51% gewijzigd door Smuey op 01-03-2020 21:09 ]
Maar uiteraard, 999 heeft die nooit uitgebracht. Even daar gelaten wat de exacte reden is.
De uitbreidingen vind ik vrij prijzig als je ze nu 2e hands nog ergens vandaan zou willen halen.
Of van je kinderen boardgamers makenSmuey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:05:
[...]
En ja, ik weet het, op zoek naar een andere groep om daarbij aan te sluiten, maar de realiteit is helaas dat dat, met een fulltime baan, een vriendin die de eerste helft van de avonden werkt en twee jonge kinderen simpelweg geen optie is. Wellicht over een paar jaar versie vijf ergens proberen!
De oudste is twee en de jongste is 8 maanden. Het gaat nog wel even duren voor ik ze zo ver heb dat ze aan een spel als TI4 toekomen vrees ik
Herkenbaar. Wij zagen er de eerste keer dat we hem op tafel kregen ook een beetje tegenop, het is tenslotte een spel met veel (VEEL!) onderdelen en dat nogal zwaar op iconografie leunt. En er zijn nogal wat van die icoontjes. Maar als je eenmaal een paar ronden hebt gespeeld, blijkt stiekem toch dat alles niet zo enorm complex is als het lijkt. Ik moet alleen nog iedere keer weer opzoeken wat sommige speciale vaardigheden van de diverse volkeren ook alweer betekenen, dat krijg ik er om één of andere reden maar niet in.Kwistnix schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:25:
Vandaag voor de eerste keer (voor allemaal) een potje Gaia Project gespeeld. Op het eerste gezicht zag het er allemaal overmatig complex uit en het duurde ook best lang om met z'n allen de regels door te nemen, maar de basis van het spel valt uiteindelijk best wel mee. Blij dat dit spel nu in het assortiment hebben, erg geslaagde ervaring.
Heb je toevallig ook Tapestry gespeeld? Ik vond dat er in de mechanics van beide spellen een flinke overlap zat, als je de ene gespeeld hebt, snap je de ander wat eerder, zeg maar.
Nee, Tapestry (nog) niet gespeeld. Lijk mij ook wel wat, maar de laatste game van Stonemaier die ik gespeeld heb was Scythe en die viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen, dus ik ben wat huiverig. Het thema daarvan sprak mij ook erg aan en de productiekwaliteit van alle elementen is erg goed, maar de mechanieken van het spel vond ik maar zo zo. Echter, we hebben dat slechts twee keer (achtereenvolgens) gespeeld en ik had ook verrassend veel moeite om de positionering op het veld te combineren met de engine op het spelersbord. Ik liet mij ook iedere keer verrassen door het plotselinge einde dat uit het niets lijkt te komen. Waarschijnlijk heeft het gewoon wat meer potjes nodig om er in te slijten, maar eigenlijk speel ik dan liever iets anders.Smuey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:31:
Heb je toevallig ook Tapestry gespeeld? Ik vond dat er in de mechanics van beide spellen een flinke overlap zat, als je de ene gespeeld hebt, snap je de ander wat eerder, zeg maar.
Willen is kunnen, mijn kids (die al aardige boardgamers beginnen te wordenSmuey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Het lijkt me echt super om TI eens te spelen, maar ik weet nu al dat ik dat met mijn huidige groepje van spelers nooit op tafel ga krijgen. Te groot, te intimiderend en op het eerste oog te complex. Ik heb soms al moeite om iets als Gaia Project op tafel te krijgen, dus dit is, vrees ik, echt een stap te ver
De oplossing is heel simpel: datumprikker, ik neem aan dat je vaker met je vrouw afspreekt wie er in het weekend een dag weg is en wie dan voor de kids zorgt. Zo doen die gasten die bij mij aanschuiven het ook: ruim van te voren een datum afspreken en dit met het thuisfront regelen.
Overigens heb ik een soort record week achter de rug, 5 van de 7 dagen boardgames gespeeld, bij deze dus weer een verslagje van gisteravond:

Immortals van Queen games, prachtige area control game. Bijzonder dat dit spel zo onbekend is, zit erg goed in elkaar. de BGG pagina is zo goed als leeg en youtube zwijgt ook, op een heel slecht filmpje op een games beurs na.
Je kiest een ras voor de dark en light versie van de wereld, deze vormen samen de 2 helften van je player board. Hier staan vakken op waar je area kaarten uit je hand kunt spelen. Om de beurt voer je een actie uit, zoals het claimen van resources in de dark of light side van een gebied, aanvallen van een gebied of bouw van een VP gebouw. De volgorde van spelen is erg belangrijk, zo wilde ik een Capital bouwen in een gebied dat ik in de light world versterkt had. Ik had de area card dus op deze slot gelegd. Mijn tegenstander veroverde dit gebied echter in the dark world, waardoor hij de kaart kon claimen en mijn actie verviel. Was een leermomentje
De gevechten gebeuren via een unieke Dice tower, hier blijft altijd een random aantal blokjes in steken. Bij een gevecht gooi je dus de blokjes van de aanvaller en verdediger erbij en kijk je wat er uit rolt. Stel dat er 6 legers van de aanvaller uitrollen en 4 van de verdediger (de blokjes van neutrale partijen gaan gewoon weer terug in de bovenkant) dan hebben beiden 4 casualties en mag de aanvaller de 2 resterende blokjes in het gebied leggen en de area kaart claimen.
De casualties van bijv. de dark side gaan dan naar de witte vleugel op je playerboard (en vice versa) en kunnen dan via andere acties weer als versterkingen terugkomen op deze wereld. Een andere manier om units van de ene wereld naar de andere te krijgen is het bouwen van portals.Overigens zitten er ook groene "lokale bevolking" blokjes in de tower, die afhankelijk van je aanvalskaart mee vechten of neutraal blijven.
Wallenstein en Shogun zijn schijnbaar bekendere voorgangers van deze game met dit zelfde systeem. Vond het echt heel apart en het zat goed in elkaar.
[ Voor 42% gewijzigd door _Anvil_ op 02-03-2020 09:19 ]
Shogun hebben wij ook al een paar keer gespeeld, maar het probleem daar was daar het miimum spelersaantal van 3. We hebben een hele tijd slechts 2 man bij elkaar kunnen krijgen, dus dan was het geen optie. Tegenwoordig komt het gewoon niet meer op tafel. Ik vind het wel een leuk spel._Anvil_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:12:
Wallenstein en Shogun zijn schijnbaar bekendere voorgangers van deze game met dit zelfde systeem. Vond het echt heel apart en het zat goed in elkaar.
Een spel in het Nederlands uitbrengen heeft over het algemeen weinig zin, mede omdat de gemiddelde Nederlander goed genoeg Engels spreekt om een Engelstalig spel te kunnen spelen.Oxigeon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
Ik heb de vraag op Facebook ook al eens gesteld. Maar waarom zou een uitgever Scythe niet in het Nederlands uitbrengen. Dit is toch echt wel een spel dat zeer goed ontvangen wordt bij de meeste spelers. Is dit niet echt een game voor 999 games om uit te brengen hier?
Mja ik weet niet. Waarom brengen ze een spel als Catan dan in het Nederlands uit. Zit vrijwel geen engelse tekst in. Alleen de handleiding.B00st3r schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Een spel in het Nederlands uitbrengen heeft over het algemeen weinig zin, mede omdat de gemiddelde Nederlander goed genoeg Engels spreekt om een Engelstalig spel te kunnen spelen.
Al kan het natuurlijk zijn dat een Scythe een speelduur heeft van 90 minuten dat dit te lang is voor een Nederlandse bordspel speler.
En dan nog eens de vraag, wil ik het spel überhaupt in het Nederlands? Ik hoef de spellen die ik nu heb echt niet vertaald te hebben. Zeker omdat er nog wel eens wat dingen lost in translation raken, of gewoon dom klinken in het Nederlands.
Een kwestie van rendabele keuzes maken.
Edit:
Nee, maar de complexiteit is wat een spel als Catan zo populair maakt. Het is net als de meer "klassieke" spellen een simpel familie spel.Al kan het natuurlijk zijn dat een Scythe een speelduur heeft van 90 minuten dat dit te lang is voor een Nederlandse bordspel speler.
Scythe is dat niet.
Ik zie ze Gloomhaven of Arkham Horror ook niet zo snel vertalen. En in mijn ogen ook totaal niet nodig. De mensen in Nederland zijn doorgaans goed genoeg in Engels. Geeft je ook de kans het te spelen voor dat het in een andere taal uit komt (zoals Duits waar Scythe inderdaad wel in te krijgen is).
[ Voor 36% gewijzigd door LOTG op 02-03-2020 14:35 ]
Klopt volledig wat je zegt. Maar ik had eigenlijk verwacht dat Scythe toch ook wel in dezelfde categorie als Wingspan valt. Waarvan ik denk dat je best wat exemplaren zal verkopen als die gewoon in de Nederlandse schappen zou liggen. Mij maakt die paar engelse zinnetjes niet uit.LOTG schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:30:
@Oxigeon Naast wat @B00st3r zegt, het kost gewoon geld om dat te doen. Je moet het niet alleen vertalen, maar ook apart gaan produceren. En dan komt de vraag, hoeveel exemplaren ga je extra verkopen als je hem in het Nederlands verkoopt ten opzichte van Engels?
En dan nog eens de vraag, wil ik het spel überhaupt in het Nederlands? Ik hoef de spellen die ik nu heb echt niet vertaald te hebben. Zeker omdat er nog wel eens wat dingen lost in translation raken, of gewoon dom klinken in het Nederlands.
Een kwestie van rendabele keuzes maken.
Maar mijn vriendin zou hem nooit spelen.
TLDR: de uitbreiding voegt veel toe (misschien zelfs teveel), maar is geen must-have.
De grootste toevoeging in de uitbreiding is het Cloud Board, een apart bord met daarop extra territories die je kunt gaan bezetten. Veel van die territories hebben ook unieke 'wondergoederen', die werken zoals de luxegoederen uit het basisspel. Je hebt ook twee nieuwe manieren om fiefs op het Cloud Board te verbinden met het gewone bord: regenbogen en schoorstenen. Verder heb je nog 'carrotadels', kastelen met vijf torens.
Tenslotte kun je in de uitbreiding ook munten verdienen: telkens als een fief minstens twee territories groot is krijg je een munt. Op het einde van het spel krijg je bonuspunten gelijk aan het aantal munten x het aantal luxe- en wondergoederen.
Om met dat laatste te beginnen: dit extra mechanisme voelde compleet overbodig aan. Het is weer iets extra waar je op moet letten in een spel waarin al veel te doen is. Gelukkig kun je dit makkelijk weglaten, alleen even de kaarten uitzoeken die met munten te maken hebben.
Het Cloud Board op zich was wel een leuke toevoeging. Met twee spelers hoeft het niet echt, maar met drie en zeker met vier spelers is de extra ruimte welkom. Je krijgt ook meer beslissingen: blokkeer ik de tegenstander of kies ik een kaart die mezelf voordeel geeft?
De regenbogen en schoorstenen hadden voor ons geen aparte regels moeten hebben. De carrotadels zijn wel een leuke toevoeging: met de vijf torens kun je een fief dat weinig scoort toch mooi opwaarderen.
Alles bij elkaar genomen is de uitbreiding wel een goede toevoeging als je vaak met vier speelt, dan is de extra variatie welkom, al vinden wij niet alle modules even geslaagd.
Waarschijnlijk daarom, die titels staan heel hoog aangeschreven, dus een derde implementatie krijgt dan vanzelf minder aandacht. Amerigo gebruikt trouwens dezelfde cube tower, ook de moeite om eens te bekijken._Anvil_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:12:
[...]
Shut up and sit down heeft net een nieuwe review uitgebracht waar ze Bunny Kingdom met en zonder de uitbreiding bespreken, was erg leuk om te zien. Voor mijn persoonlijke smaak is het iets teveel een eurogame verpakt in een vrolijk jasje, maar zou hem best eens willen proberen.HellPunk schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:23:
Dit weekend nog 'ns Bunny Kingdom op tafel gelegd, met de uitbreiding In the Sky erbij.
TLDR: de uitbreiding voegt veel toe (misschien zelfs teveel), maar is geen must-have.
[...]
Waarschijnlijk daarom, die titels staan heel hoog aangeschreven, dus een derde implementatie krijgt dan vanzelf minder aandacht. Amerigo gebruikt trouwens dezelfde cube tower, ook de moeite om eens te bekijken.
Amerigo ken ik niet, zal eens kijken. Ook reviews van Shogun en Wallendorg bekeken, wat een verschil in componenten zeg! Echt spul uit de jaren 90 om te zien.
Behalve de mooiere looks (al zijn die giga player boards en maps wel wat overdone) is het grootste onderscheid bij Immortals denk ik de light & dark world wisselwerking, letterlijk een extra dimensie in het spel. Er is meer ruimte voor conflict ook. Verder ben je vrijer om keuzes te maken in je acties ivm de 2 oudere games. Het eurogame gehalte is iets lager, bevalt mij prima
Volgens mij vergelijk je nu echt appels en peren:Oxigeon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:35:
[...]
Klopt volledig wat je zegt. Maar ik had eigenlijk verwacht dat Scythe toch ook wel in dezelfde categorie als Wingspan valt. Waarvan ik denk dat je best wat exemplaren zal verkopen als die gewoon in de Nederlandse schappen zou liggen. Mij maakt die paar engelse zinnetjes niet uit.
Catan: bordspel voor kinderen en volwassenen die niet zo van complexe games houden, eventueel een gateway game voor zwaardere boardgames.
Wingspan: Klassieke eurogame, al een stap verder dan Catan.
Scythe: grote en complexe hybride tussen een eurogame en een dudes on a map strategic game, speelduur is veel langer dan 90 minuten.
Iedereen die de interesse en het IQ heeft om Scythe te spelen, kan ook prima Engels lijkt mij. Een enkele uitzondering daargelaten, maar Engels leren kun je dan altijd nog
Ik heb zelf ook mn games het liefst in het Engels, tenzij ik het met mijn kinderen wil spelen en er redelijk wat gelezen moet worden.
De NL vertalingen zijn vaak gewoon slechter (regels onduidelijk beschreven, ook lastiger te googlen etc.) , doen afbreuk aan het verhaal/thema en dan is je spel ook nog minder waard als je hem door wilt verkopen..
[ Voor 32% gewijzigd door _Anvil_ op 02-03-2020 16:08 ]
Catan is dan ook van origine duitsOxigeon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:28:
[...]
Mja ik weet niet. Waarom brengen ze een spel als Catan dan in het Nederlands uit. Zit vrijwel geen engelse tekst in. Alleen de handleiding.
Al kan het natuurlijk zijn dat een Scythe een speelduur heeft van 90 minuten dat dit te lang is voor een Nederlandse bordspel speler.
Catan is ook al 25 jaar een van dé gateway games bij uitstek, Scythe is in vergelijking daarmee nog maar net op de markt. Als ik met een niet-gamer praat is de kans redelijk groot dat hij Catan kent of zelfs bezit, van Scythe kan ik dat niet zeggen
Ik heb nogal een brede kenniskring, met daarin ook wat internationale kennissen. Om deze reden probeer ik altijd de spellen in het Engels te kopen. Zelfs al zijn ze nogal vaak duurder (iig bij spellen als Pandemie e.d.) is gewoon wat makkelijk om de Engelse voertaal te gebruiken met dergelijke groepen.B00st3r schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Een spel in het Nederlands uitbrengen heeft over het algemeen weinig zin, mede omdat de gemiddelde Nederlander goed genoeg Engels spreekt om een Engelstalig spel te kunnen spelen.
Dat gezegd hebbende, vanavond krijg ik "Escape the Dark Castle" binnen. Het is een relatieve simpele dungeon crawler, maar de sfeer, tekst en afbeeldingen op kaarten zijn zeer goed. Ik heb het een tweetal keer gespeeld, en het is een goede 'introductie' bordspel met niet al te ingewikkelde mechanics. Kijk er naar uit om een paar slachtoffers op te scharrelen om een crawl te doen.
Vaak naar gekeken. Ziet er erg goed uit zo zwart en wit, dat sprak me wel aan. Maar ik denk dat het toch te simpel is voor me. Ik hou van campaign-style story driven games, het liefst met character development. Een goed voorbeeld van een spel dat ik erg leuk vond, en meer dan een jaar heb gespeeld is Patfhinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords . Dit spel had de ultieme character development. Verder is het voor veel mensen waarschijnlijk een te simplistisch kaartspel met constant dobbelstenen gooien, maar dat vond ik juist echt leuk. Ik blijf deze aanraden. Ik heb hem uitgespeeld met 1 andere speler, ieder 2 characters.CombatHermit schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:09:
[...]
Dat gezegd hebbende, vanavond krijg ik "Escape the Dark Castle" binnen. Het is een relatieve simpele dungeon crawler, maar de sfeer, tekst en afbeeldingen op kaarten zijn zeer goed. Ik heb het een tweetal keer gespeeld, en het is een goede 'introductie' bordspel met niet al te ingewikkelde mechanics. Kijk er naar uit om een paar slachtoffers op te scharrelen om een crawl te doen.![]()
Ook Gloomhaven hebben we volledig uitgespeeld met 4 man. In beide spellen ontbrak de story wel heel erg, maar gameplay vind ik vooralsnog belangrijker dan story.
Goed voorbeeld om aan te vullen is Tainted Grail. Dit spel heeft geweldige story, echt om je vingers bij af te likken. Maar de gameplay is nogal saai, vooral de encounters. Om deze reden kijk ik er veel minder naar uit om er mee verder te gaan dan met een spel als Gloomhaven als Pathfinder ACG, destijds.
Ik heb deze spellen in de kast liggen, of verwacht ik nog te krijgen via Kickstarter: Middara, Oathsworn, Folklore, Solomon Kane, Sword & Sorcery en Etherfields. Hopelijk zit hier wel een waardige vervanger tussen voor Tainted Grail.
Scythe is gewoon geen gateway game. Plus toch best veel tekst op de kaarten en alles moeten vertalen kost een hoop geld.Oxigeon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:35:
[...]
Klopt volledig wat je zegt. Maar ik had eigenlijk verwacht dat Scythe toch ook wel in dezelfde categorie als Wingspan valt. Waarvan ik denk dat je best wat exemplaren zal verkopen als die gewoon in de Nederlandse schappen zou liggen. Mij maakt die paar engelse zinnetjes niet uit.
En sinds de meeste die Scythe willen hebben hem al hebben en die kunnen prima engels is er ook geen grote noodzaak.
Wingspan is naar mijn idee de nieuwe gateway game / iets verder dan gateway game. En daar is een vertaling erg belangrijk omdat de vogel namen je anders erg weinig zeggen. Is ook een van de weinige games die liever in het nederlands speel dan het engels.
Scythe kan iedereen spelen alleen na 2-3 keer spelen begin je het pas een beetje door te krijgen hoe het werkt en welke dingen goed zijn om te doen. Bij gateway games moet je eigenlijk alles gelijk begrijpen en goed mee komen. Wat bij Scythe niet is. Het is echt wel even doorkomen voordat je bij de kern van die game komt.
Ik weet niet of ik Wingspan meteen als een gateway game zou wegzetten, het is toch een spel waarbij je best met veel dingen rekening moet houden en de hoeveelheid tekst en icoontjes kan overweldigend zijn voor iemand die Monopolie en Yahtzee gewoon is. Het hangt ook wel van de persoon zelf af: als die weet dat hij voor een leercurve staat en bereid is die te doorlopen is het wat anders dan iemand die zegt 'laat me eens zo 'n spelletje van jou zien'MeZZiN schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:14:
[...]
Wingspan is naar mijn idee de nieuwe gateway game / iets verder dan gateway game. En daar is een vertaling erg belangrijk omdat de vogel namen je anders erg weinig zeggen. Is ook een van de weinige games die liever in het nederlands speel dan het engels.
Ik heb overigens gisteren nog twee collega's in de hobby 'ingewijd' en dat heb ik gedaan met Point Salad en Sushi Go . Was al niveau zat, volgende week doen we Bohnanza
Maar goed het is niet zo makkelijk als TTR of takenoko maar goed dat zijn ook wel de beste instap games.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
wow, dat ziet er cool en apart uit! Doet me denken aan de Fighting Fantasy books die ik als kind speeldeCombatHermit schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:09:
[...]
Dat gezegd hebbende, vanavond krijg ik "Escape the Dark Castle" binnen. Het is een relatieve simpele dungeon crawler, maar de sfeer, tekst en afbeeldingen op kaarten zijn zeer goed. Ik heb het een tweetal keer gespeeld, en het is een goede 'introductie' bordspel met niet al te ingewikkelde mechanics. Kijk er naar uit om een paar slachtoffers op te scharrelen om een crawl te doen.![]()
Dat is ook het mooie van wingspan de instap is zo laag echt in 5 minuten uitgelegd daarna tijdens het spel komen de mogelijkheden op de kaarten.MrVegeta schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:30:
Op zich hoef je voor Wingspan helemaal niet zoveel te weten om het initieel te spelen. Je hebt 4 acties: kaart spelen, eten pakken, eitjes liggen, kaarten pakken. Om een kaart te spelen heb je x eten nodig, of eventueel eitjes. That's about it. Na een poosje heb je wel door welke kaartjes waar goed zijn etc.
Stormsunder loopt bijna af. Dit lijkt me een heel vette (maar zeer prijzige) dungeon crawler met character development en story. Ik heb 1 dollar gepledged zodat ik nog kan nadenken of ik deze wil hebben tot de pledge manager geopend wordt.
Steamwatchers ziet er goed uit. Gisteren gelanceerd en duurt maar 10 dagen. Een beetje vergelijkbaar met Rising Sun geloof ik. Combat en strategie zonder dobbelstenen. Assymetrical factions (6 voor nu, maar er zit een 7e aan te komen volgens mij). Ik hou hem in de gaten.
Graphic Novel Adventures Season 3 is ook recent gelanceerd. Ik heb seizoen 1 en 2, maar heb letterlijk ooit 1 boek geprobeerd van deze 10. Dit is vooral erg leuk als je houdt van compacte solo spellen die je bij wijze van spreke in het vliegtuig zou kunnen spelen. Ik twijfel nog of ik deze nieuwe 5 boeken (6 met een add-on) ga halen of dat ik deze laat schieten. Hetzelfde geldt voor de 10 die ik al heb, misschien moet ik ze gewoon eens verkopen.
Chronicles of Crime - The Millennium Series, detective spelen in het jaar 1400, 1900 en 2400. Ziet er erg goed uit! Als je houdt van onderzoeken, verdachten ondervragen en raadsels oplossen is dit je ding.
Who Goes There? 2nd Edition is ook net gelanceerd. Ik ken dit spel niet, maar een snelle scan van de pagina doet mijn interesse wel wekken...
Oh arm bankrekeningetje van me.
Mijn excuus is heel lang geweest dat ik geen creditcard had. Nu heb er eentje, genomen voor het boeken van de zomervakantie. Jouw post doet niet alleen je eigen bankrekening beven van angst...B00st3r schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:14:
Zo, Kickstarter seizoen is weer begonnen en mijn bankrekening begint te zweten...
Stormsunder loopt bijna af. Dit lijkt me een heel vette (maar zeer prijzige) dungeon crawler met character development en story. Ik heb 1 dollar gepledged zodat ik nog kan nadenken of ik deze wil hebben tot de pledge manager geopend wordt.
Steamwatchers ziet er goed uit. Gisteren gelanceerd en duurt maar 10 dagen. Een beetje vergelijkbaar met Rising Sun geloof ik. Combat en strategie zonder dobbelstenen. Assymetrical factions (6 voor nu, maar er zit een 7e aan te komen volgens mij). Ik hou hem in de gaten.
Graphic Novel Adventures Season 3 is ook recent gelanceerd. Ik heb seizoen 1 en 2, maar heb letterlijk ooit 1 boek geprobeerd van deze 10. Dit is vooral erg leuk als je houdt van compacte solo spellen die je bij wijze van spreke in het vliegtuig zou kunnen spelen. Ik twijfel nog of ik deze nieuwe 5 boeken (6 met een add-on) ga halen of dat ik deze laat schieten. Hetzelfde geldt voor de 10 die ik al heb, misschien moet ik ze gewoon eens verkopen.
Chronicles of Crime - The Millennium Series, detective spelen in het jaar 1400, 1900 en 2400. Ziet er erg goed uit! Als je houdt van onderzoeken, verdachten ondervragen en raadsels oplossen is dit je ding.
Who Goes There? 2nd Edition is ook net gelanceerd. Ik ken dit spel niet, maar een snelle scan van de pagina doet mijn interesse wel wekken...
...Al merk ik dat ik de laatste maanden niet zoveel spellen meer bijgekocht heb. Er staan er ondertussen een stuk of 100 in de kast en onze vrienden en familie zijn ondertussen ook redelijk aangestoken en hebben hun eigen collecties opgebouwd, waar (gelukkig!) maar weinig overlap in zit. Ik kan het me dus prima veroorloven om wat kritischer naar Kickstarters te kijken. Of, als het uiteindelijk écht een goed spel blijkt te zijn, deze waarschijnlijk wel ergens in retail oppikken.
Stormsunder ziet er inderdaad erg interessant uit, ik zag wel dat dit een 'campaign' setup heeft die niet echt gerandomized is. Maar meer een campagne boek, wat dus replayability best lastig maakt. Zelfs al kun je natuurlijk met andere heroes andere keuzes maken.B00st3r schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:14:
Zo, Kickstarter seizoen is weer begonnen en mijn bankrekening begint te zweten...
Dit maakt het voor mij erg moeilijk om er geld aan over te maken, ik mag graag een wat hoger niveau van randomization van omgeving / maps / encounters terug zien in dit soort spellen. Deze lijkt zich vooral te focussen op verhaallijn niveau. Dan is het dus echt helemaal afhankelijk van hoe goed het geschreven verhaal is.
Het helpt niet dat ik nog een Tainted Grail set onderweg heb, waar nu al de reviews matig zijn over geschreven scenario's helaas.. maar die dus ongeveer qua beprijzing ongeveer hetzelfde is. Bonus, vorige maand ook net bijgedrage aan Return to Dark Tower gedaan... echt.. af en toe kan ik me wel voor de kop slaan.

En dan heb ik nog een lijst spellen in de wishlist staan als Castles of Burgundy & Castles of Tuscony, Pandemic Legacy 3 en kijken of ik Sleeping Gods nog ergens op de kop kan tikken.
Grappig, ik heb dit juist precies andersom. Ik geef niet om replayability bij een campaign game. 1 keer doorheen spelen van begin tot eind en dan verkopen. Heerlijk om samen met je vrienden zelf het verhaal te beleven.CombatHermit schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:09:
[...]
Stormsunder ziet er inderdaad erg interessant uit, ik zag wel dat dit een 'campaign' setup heeft die niet echt gerandomized is. Maar meer een campagne boek, wat dus replayability best lastig maakt. Zelfs al kun je natuurlijk met andere heroes andere keuzes maken.
Dit maakt het voor mij erg moeilijk om er geld aan over te maken, ik mag graag een wat hoger niveau van randomization van omgeving / maps / encounters terug zien in dit soort spellen. Deze lijkt zich vooral te focussen op verhaallijn niveau. Dan is het dus echt helemaal afhankelijk van hoe goed het geschreven verhaal is.
Ik snap ook niet wat je nodig hebt aan replayability als de base game al bijna 100 uur aan gameplay in zich heeft en de volledige set 300 uur.
[ Voor 7% gewijzigd door B00st3r op 04-03-2020 15:09 ]
Net wat op die pagina aan het lezen/kijken, pfoh gaaf!B00st3r schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:14:
Die kickstarter duurt nu dus nog maar 25 uur... In die tijd durf ik echt niet te beslissen over zo'n spel.
1 dollar overmaken voor een langere bedenktijd vind ik dan een prima optie, maar hoeveel meer bedenktijd is dat dan? Aangezien het spel ook pas maart 2022 verscheept wordt

Beeromaniac
Vanuit China? Is momenteel bij meer kickstarters een probleem vanwege het Corona virus helaas.Beavbusi schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:41:
Iemand ook Oceans gebacked? Wat is dat een drama kickstarter zeg. Ze hebben geen idee wanneer de EU versies worden verscheept. Zo'n slechte distributie heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Ik had Root ook al verwacht, helaas ook vertraging. Maar ja, weinig aan te doen en genoeg anders om te spelen.
Troost je. Unbroken is ook zo’n drama. Die vragen nu $10 extra als je het spel ergens deze maand wil hebben. Anders moet je langer wachten. Klein solo spelletje, maar wachttijd is al bijna twee jaar. Spellen zouden nu ergens in Polen liggen.Beavbusi schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:41:
Iemand ook Oceans gebacked? Wat is dat een drama kickstarter zeg. Ze hebben geen idee wanneer de EU versies worden verscheept. Zo'n slechte distributie heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Zijn die graphic novels ook een beetje voor volwassenen? Ze zien er erg mooi uit maar ook erg gericht op de jeugd lijkt me.Smuey schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Mijn excuus is heel lang geweest dat ik geen creditcard had. Nu heb er eentje, genomen voor het boeken van de zomervakantie. Jouw post doet niet alleen je eigen bankrekening beven van angst...
...Al merk ik dat ik de laatste maanden niet zoveel spellen meer bijgekocht heb. Er staan er ondertussen een stuk of 100 in de kast en onze vrienden en familie zijn ondertussen ook redelijk aangestoken en hebben hun eigen collecties opgebouwd, waar (gelukkig!) maar weinig overlap in zit. Ik kan het me dus prima veroorloven om wat kritischer naar Kickstarters te kijken. Of, als het uiteindelijk écht een goed spel blijkt te zijn, deze waarschijnlijk wel ergens in retail oppikken.
Yep, ik ook. En het erge is dat als ze niet zo hadden geprutst het spel er voor het hele corona gedoe al was geweest.Beavbusi schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:41:
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Anyway, ik heb laatst lekker een klassieker gehaald in nieuw jasje Mage Knight: Ultimate Edition. Mage Knight dus met alle expansions, de "walktrough" missie gespeeld en relatief eenvoudig gehaald om vervolgens in Solo Conquest (volwaardig scenario met 2 city's) aardig onderuit te gaan. Pics or it didn't happen:
/f/image/NdgY8i83uiGk6848iDFditTG.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk ambitieus spel wat nog best te overzien is, continu interessante keuzes en afwegingen (combinatie van jouw deck en de map), kan ik bij deze plek komen of dit monster bevechten, of een combinatie kan ik hier komen en dan ook nog vechten etc. (meer is het eigenlijk niet lopen en vechten of lopen en een interactie aan gaan).
Spel lijkt me erg leuk met 2 spelers, denk met 3 a 4 dat je wel een dagje in kan plannen.
[ Voor 10% gewijzigd door Mvdbeld op 04-03-2020 21:45 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Summoner.nl heeft een verwachte leverdatum van 31-3, dus nog even geduld!MrVegeta schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:26:
Is Nemesis nog ergens vandaan te halen?
Normaliter gaat de Pledge Manager een paar maanden na het eindigen van de Kickstarter Campaign. Deze blijft vaak zo'n 3 maanden open staan, maar dit kan verschillen per geval.Thompson schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:28:
[...]
Net wat op die pagina aan het lezen/kijken, pfoh gaaf!
Die kickstarter duurt nu dus nog maar 25 uur... In die tijd durf ik echt niet te beslissen over zo'n spel.
1 dollar overmaken voor een langere bedenktijd vind ik dan een prima optie, maar hoeveel meer bedenktijd is dat dan? Aangezien het spel ook pas maart 2022 verscheept wordt
Sommige zijn gericht op jeugd, anderen op volwassenen.Basekid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:40:
[...]
Zijn die graphic novels ook een beetje voor volwassenen? Ze zien er erg mooi uit maar ook erg gericht op de jeugd lijkt me.
Bij mij loopt dat eigenlijk volcontinuB00st3r schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:14:
Qua levering is met name de 10th anniversary edition van Belfort redelijk dramatisch: voorzien voor juli 2019, volgens de laatste comments zou er binnenkort uitgeleverd worden. Scheelt wel dat het om TMG gaat, ik heb er altijd alle vertrouwen in gehad dat het wel goed zou komen
Mage Knight lijkt mij ook een gaaf spel. Ook omdat dit leuk solo speelbaar is.Mvdbeld schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:08:
Ik word niet heel erg warm van al het Kickstarter geweld hierboven, Stormsunder all-in $449,- / 864 backers.... Kom op dit gaat toch helemaal nergens meer over? Tevens vraag ik mij af hoe de gameplay gaat zijn en of één van de backers überhaupt in de buurt gaat komen van de beloofde 300 uur gameplay of dat men voortijdig afhaakt. Heb al een tijd niks gebackt en behalve War of Whispers ook niet het gevoel dat ik echt een campagne of spel gemist heb. Als het een behoorlijk spel is verschijnt het vanzelf wel retail desnoods zonder "stretch goals" of een aangepaste versie. Zo ook War of Whispers na de KS opgepikt voor minder dan gedurende de campaign...
Anyway, ik heb laatst lekker een klassieker gehaald in nieuw jasje Mage Knight: Ultimate Edition. Mage Knight dus met alle expansions, de "walktrough" missie gespeeld en relatief eenvoudig gehaald om vervolgens in Solo Conquest (volwaardig scenario met 2 city's) aardig onderuit te gaan. Pics or it didn't happen:
[Afbeelding]
Heerlijk ambitieus spel wat nog best te overzien is, continu interessante keuzes en afwegingen (combinatie van jouw deck en de map), kan ik bij deze plek komen of dit monster bevechten, of een combinatie kan ik hier komen en dan ook nog vechten etc. (meer is het eigenlijk niet lopen en vechten of lopen en een interactie aan gaan).
Spel lijkt me erg leuk met 2 spelers, denk met 3 a 4 dat je wel een dagje in kan plannen.
Wel prijzig: Onder de 100 euro is hij niet te krijgen, of heb jij een tip?
MK: UE net onder de 100 gekocht, scheelde een euro (basisspel is al voor 60 te verkrijgen). Nog steeds een behoorlijke uitgave, maar wel een titel die zich reeds bewezen heeft.Nyarlathotep schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:15:
[...]
Mage Knight lijkt mij ook een gaaf spel. Ook omdat dit leuk solo speelbaar is.
Wel prijzig: Onder de 100 euro is hij niet te krijgen, of heb jij een tip?
Las online ook aardig wat commentaar op de insert van de UE, maar het lijkt erop dat ze deze hebben aangepast. Er is nu meer ruimte voor kaarten (gesleeved) en de rest gaat er ook aardig strak in.
[ Voor 17% gewijzigd door Mvdbeld op 05-03-2020 09:46 ]
Die insert die ik kreeg van Ultimate Edition was gewoon buitengewoon ondermaats. Het was van goedkoop hard plastic, en daarbij ook nog beschadigd bij openmaken van gesealde doos. Volgens mij had ik het al ergens eerder in deze draad benoemd. Spel is echt heel goed, maar kwaliteit waarin het aankwam was gewoon teleurstellend.Mvdbeld schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:31:
[...]
MK: UE net onder de 100 gekocht, scheelde een euro (basisspel is al voor 60 te verkrijgen). Nog steeds een behoorlijke uitgave, maar wel een titel die zich reeds bewezen heeft.
Las online ook aardig wat commentaar op de insert van de UE, maar het lijkt erop dat ze deze hebben aangepast. Er is nu meer ruimte voor kaarten (gesleeved) en de rest gaat er ook aardig strak in.
Ook waren de poppetjes / steden niet fatsoenlijk gelijmd op de draaischijven / healthbar dingen die daarvoor gemaakt zijn. Dus was totally not impressed met de kwaliteit van het afleveren. Wat op zich wel erg jammer is, verder wel een spel waar ik blij van wordt. Maar de unboxing was dus nogal deprimerende aangelegenheid voor de prijs die ik er bij moest betalen.
OW die moet ik ook nog eens afmaken. was leuk idd.Brilsmurfffje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:24:
Gisteravond de tweede case gedaan van het Sherlock Holmes consulting detective, maar ook dit keer niet de moordenaar kunnen achterhalen. Geen idee waar we de fout in gaan maar we komen er steeds niet uit. Meer mensen die hier tegen aan gelopen zijn?
Bij ons was het probleem dat we wel het vermoeden het te weten, maar we het niet 100% zeker wisten en al helemaal niet konden bewijzen (als in, in een law en order aflevering zou dit nooit een rechtzaak worden
En daarom te lang bleven rondlopen in circeltjes.
Maar blijkbaar is dat ook niet nodig. Zolang je maar het goede antwoord invult, maakt het niet uit hoe je daar aan komt.
[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 05-03-2020 11:48 ]
's avonds nog een unlock scenario gedaan van de timeless adventures. Waar we bij het gemakkelijke scenario (circus) echt niet vooruit geraakte, ging het bij scenario 2 en 3 veel beter. Ze zaten ook wel beter ineengestoken vond ik persoonlijk.
Brengt de teller al op 36 gespeelde spellen dit jaar! Wordt een goed jaartje als we dat blijven doortrekken.
Bij dat scenario zitten inderdaad wat dingen die je moet weten, wil je er verder mee. Dat je om de haverklap terug kan naar die "machine" met het hek, de wagens, enz. En ik moest op een gegeven moment (redelijk aan het begin) aan mijn vriendin hulp vragen vanwege mijn kleurenblindheid. Iets met gekleurde ringen en zo. Maar verder was het te doen. Ik blijf Unlock! wel één van de betere escaperoomspellen vinden.Lointje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:46:
Wij hebben gisteren The island (survive-escape-atlantis) en Rise of Augustus nieuw zien staan voor 7.5€ en 9.5€ (en love letter mini edition (in zo'n muntjesdoos) voor 1.8€). Dus die maar meegenomen.
's avonds nog een unlock scenario gedaan van de timeless adventures. Waar we bij het gemakkelijke scenario (circus) echt niet vooruit geraakte, ging het bij scenario 2 en 3 veel beter. Ze zaten ook wel beter ineengestoken vond ik persoonlijk.
Brengt de teller al op 36 gespeelde spellen dit jaar! Wordt een goed jaartje als we dat blijven doortrekken.
Ah. Die hebben wij gespeeld op het strand in Vietnam...Brilsmurfffje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:24:
Gisteravond de tweede case gedaan van het Sherlock Holmes consulting detective, maar ook dit keer niet de moordenaar kunnen achterhalen. Geen idee waar we de fout in gaan maar we komen er steeds niet uit. Meer mensen die hier tegen aan gelopen zijn?
[ Voor 27% gewijzigd door Cass Casey op 05-03-2020 12:07 ]
Survive is leuk, als je wat take-that kunt hebben tenminsteLointje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:46:
Wij hebben gisteren The island (survive-escape-atlantis) en Rise of Augustus nieuw zien staan voor 7.5€ en 9.5€ (en love letter mini edition (in zo'n muntjesdoos) voor 1.8€). Dus die maar meegenomen.
Hoe lang duurt een sessie spelen? Of is het mogelijk om alles makkelijk op te bergen en later weer verder te gaan? Wil het altijd al hebben voor soloplay, maar ik heb niet echt ruimte voor het spel, dus ik moet de eten tafel dan gebruikenMvdbeld schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:08:
Ik word niet heel erg warm van al het Kickstarter geweld hierboven, Stormsunder all-in $449,- / 864 backers.... Kom op dit gaat toch helemaal nergens meer over? Tevens vraag ik mij af hoe de gameplay gaat zijn en of één van de backers überhaupt in de buurt gaat komen van de beloofde 300 uur gameplay of dat men voortijdig afhaakt. Heb al een tijd niks gebackt en behalve War of Whispers ook niet het gevoel dat ik echt een campagne of spel gemist heb. Als het een behoorlijk spel is verschijnt het vanzelf wel retail desnoods zonder "stretch goals" of een aangepaste versie. Zo ook War of Whispers na de KS opgepikt voor minder dan gedurende de campaign...
[Afbeelding]
PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean
Een interessant civilization spel met verschillende mechanismes. Deckbuilding, area control, modulair board en variabele player powers. Ieder speelt een verschillend ras, Chinezen, Japanners, Grieken, Denen of Egyptenaren.
Elk ras heeft eigen sterke en zwakke punten. Eerste pot speelde ik met de Japanners welke goed kunnen vechten, tweede pot met de egyptenaren welke gefocussed zijn op bouwen van wereld wonderen. Iedereen heeft een deck met 15 kaarten waar je mee start. Deze leg je voor je neer in een grid van 3 bij 3. In je beurt selecteer je een rij en een kolom. Deze kaarten activeer je en met wat die kaarten je opleveren kun je acties mee uitvoeren.
Nadat je de acties hebt uitgevoerd leg je deze kaarten af leg je nieuwe kaarten op de posities welke zijn vrijgekomen. Je hebt in totaal 9 verschillende acties welke je kan uitvoeren. Deze acties zorgen ervoor dat je gebieden kan veroveren, sterkere kaarten kan kopen, je deck kan verkleinen door kaarten te archiveren en nog een aantal andere acties.
Het heeft behoorlijk wat interessante keuzes die je moet maken en verschillende kanten welke je kan opgaan. Daarnaast toffe mini's. Ook is het zeker niet moeilijk om te leren. Zeker eentje die vaker op tafel gaat komen.
Klinkt erg gaaf! Nou heb ik natuurlijk die KS campaign gemist... Hoe ga ik nog aan dit spel geraken?MADG0BLIN schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:09:
Gisteravond voor het eerst het net uitgekomen spel Monumental gespeeld.
Een interessant civilization spel met verschillende mechanismes. Deckbuilding, area control, modulair board en variabele player powers. Ieder speelt een verschillend ras, Chinezen, Japanners, Grieken, Denen of Egyptenaren.
Elk ras heeft eigen sterke en zwakke punten. Eerste pot speelde ik met de Japanners welke goed kunnen vechten, tweede pot met de egyptenaren welke gefocussed zijn op bouwen van wereld wonderen. Iedereen heeft een deck met 15 kaarten waar je mee start. Deze leg je voor je neer in een grid van 3 bij 3. In je beurt selecteer je een rij en een kolom. Deze kaarten activeer je en met wat die kaarten je opleveren kun je acties mee uitvoeren.
Nadat je de acties hebt uitgevoerd leg je deze kaarten af leg je nieuwe kaarten op de posities welke zijn vrijgekomen. Je hebt in totaal 9 verschillende acties welke je kan uitvoeren. Deze acties zorgen ervoor dat je gebieden kan veroveren, sterkere kaarten kan kopen, je deck kan verkleinen door kaarten te archiveren en nog een aantal andere acties.
Het heeft behoorlijk wat interessante keuzes die je moet maken en verschillende kanten welke je kan opgaan. Daarnaast toffe mini's. Ook is het zeker niet moeilijk om te leren. Zeker eentje die vaker op tafel gaat komen.

Beeromaniac