Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• aegron2
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-02 20:03
CombatHermit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Ik woon zelf in regio Gelderland, maar heb een redelijke ruime actie radius. Voorkeur van spellen is veelal coöperatief, en ben meer dan bereidt om wat spullen van de verzameling mee te nemen. Heb eigenlijk alleen beetje gekeken rond regio Arnhem, en daar komen dan de winkels die er zijn "Arnhem Speelt" en "Dobbelsteen", verder niet echt iets wat mij zo in het oog sprong.

Zag wel dat in de TS dat er een Tweaker een naam had achter gelaten in dezelfde regio. Maar moet eerlijk bekennen dat ik nog niet echt voor ben gegaan om dit issue te tackelen dit jaar. Had een wat volle agenda, en dan blijven dit soort zaken al snel liggen. :+ O-)
Ik woon zelf in Ede. Er is hier een winkel (https://www.cadeauhuis.eu/) waar elke week een spelletjesavond is. De ene week op dinsdag en de andere week op donderdag. Ik heb zelf vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken en ga sindsdien bijna elke donderdag. Er is zowel ruimte om je eigen spellen mee te nemen als een ruime selectie met bordspellen aanwezig.

Dus als het in de buurt is, kom vooral een keertje meedoen! (we zullen niet bijten ;) )

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

CombatHermit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:51:
[...]
Heb eigenlijk alleen beetje gekeken rond regio Arnhem, en daar komen dan de winkels die er zijn "Arnhem Speelt" en "Dobbelsteen", verder niet echt iets wat mij zo in het oog sprong.
Beide winkels zijn trouwens prima om spelletjes te spelen. Arnhem Speelt heeft volgens mij elke vrijdag spelletjesavond. Dobbelsteen dacht ik één keer in de maand op zaterdagavond. Hoewel ik zelf al een hele tijd niet meer ben geweest, weet ik zeker dat je meer dan welkom bent. Ik kom zelf uit Arnhem en er is nu net via Nextdoor een spelletjesgroep opgericht voor mensen in de wijk. Momenteel heb ik de luxe dat er genoeg spelers in de buurt zijn. Voor mij is het nu vooral een kwestie van tijd...:(

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-02 11:47
Ik las net dat er héél misschien een reprint komt van Cinque Terre. Daar zou ik wel blij van worden _/-\o_

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 12:34
_Anvil_ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:44:
[...]

Serieus advies: ik denk dat veel posters hier beter wat tijd en energie kunnen steken in het vinden van een leuke groep mede boardgamers, dan kickstarters te blijven aanschaffen en te zoeken naar solo speel opties.

Er zijn tig manieren om mede boardgame nerds te vinden, boardgame winkels, cafe's met speelavonden, verenigingen, oproepen op forums, facebook groepen etc.

Zonder leuke en geschikte groep die fanatiek genoeg is om spellen echt samen uit te diepen in diverse playthroughs, zijn al die mooie games toch zonde om op de plank te hebben?

Je kunt beter 10 games in huis hebben die je diverse keren hebt gespeeld (met alle leercurves en afwisselende speel situaties etc.) dan 40 kickstarters die stof liggen te happen, alleen solo gespeeld worden of 1 of 2 keer zijn geprobeerd waarbij iedereen de regels nog aan het verkennen was...
Eens :) Maar goed daarom speel ik ook geen solo opties vind het wel erg interessant maar meer omdat ik een analoge ontspanning nodig heb. Doe iets te veel met computers overdag en thuis ook. Dus mijn hobby/fun wil ik graag minder digitaal. Maar goed schilderen is ook een prima oplossing :)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:32

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik heb naar aanleiding van de Imperial Settlers maand van White Goblin Games het spel besteld samen met de uitbreidingen Azteken en Atlantis erbij. Ik ben benieuwd. Spel ziet er leuk uit iig, :)

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gisteren met z'n 3en begonnen aan Machi Koro Legacy. Heb de originele Machi Koro al best vaak gespeeld, dus was erg benieuwd naar de Legacy versie.

Zonder al teveel inhoudelijk te spoileren: Ik was aangenaamt verrast. Iedere speler krijgt z'n eigen tableau voor zijn/haar stad, en je begint met een beperkt aantal gebouwen (die overigens nog anders zijn dan in de originele). Naast je eigen stad heb je een gezamenlijk doel te halen en de winnaar van het spel mag de keuze maken die het volgende spel gaat beïnvloeden. Ik hoop snel aan het 2e potje toe te komen.

Ik heb 'm laatst een keer opgepikt voor 32 euro bij Bol.com, en dat is die op zich wel waard, al heb ik natuurlijk nog geen idee wat we de komende 9 potjes nog tegen gaan komen.

Stoere rondborstige jongedame te koop

• Mvdbeld
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:12
Aardig wat gespeeld verspreid over Do / Vr / Za:

Donderdag begonnen met een pot GoT: FFC, blijft een leuke uitbreiding die het spel minder voorspelbaar en sneller maakt. Helaas werden er in dit potje wat "fouten" gemaakt door spelers, waardoor Stark vrij spel had. Zeker i.c.m. met de mustering kaarten die normaliter vaak uitblijven in FFC (aangepast Westeros 1 deck). Alsnog duurde het spel vrij lang, tot en met ronde 7, voordat Stark de 7 punten had gescoord. In GoT hangt de balans zwaar op de spelers iets wat in dit potje helaas te duidelijk was.

Vrijdag begonnen met The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth, in het kort LOTR: JIME! JIME is een soort reskin van Mansions of Madness 2nd edition en de app is dan ook verplicht bij dit spel. Het thema en het deckbuild aspect spreken mij echter meer aan van de LOTR versie + deze was laatst erg aantrekkelijk geprijsd op Bol.com (€57,-). Heb MoM 2nd ook nooit gespeeld dus kan ook niet goed vergelijken. Echter moet zeggen dat ik JIME naast bv. Gloomhaven of Andor absoluut een leuke co-op adventure game vind. De basis is supersimpel, weet niet of dit op termijn repetitief gaat worden. Je hoeft je eigenlijk alleen op je deck en de map te focussen, het testen is supersimpel, maar door skills en of inspiration heb je wel het gevoel dat je deze tests kan beïnvloeden waar nodig. De app is een verademing in vergelijking met bv. de boekhouding die bij Gloomhaven komt kijken en de set-up van Andor, dit gebeurt bij JIME allemaal in de achtergrond. Zal na een aantal adventures nogmaals mijn mening delen of dit stand houdt over meerdere sessies.

Zaterdag naar de spellenclub, begonnen met Taveernen van de Oude Stad, helaas met nieuwe spelers dus weer zonder modules gespeeld. Spel blijft vermakelijk en vlot volgende keer hopelijk echt met wat modules… Voor de rest nog Ultra-Tiny Epic Kingdoms gespeeld, Tiny Epic blijven leuk en interactief vanwege de “follow” mechanics. Ook nog Ninja Academy gespeeld, lollig dexterity spelletje. En afgesloten met wat Secret Hitler en Resistance met aantal uitbreidingen / toegevoegde rollen.

Mvdbeld wijzigde deze reactie 10-02-2020 11:19 (7%)

• m181087
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:01
999 games heeft op dit moment een speciale Valentijnsaanbieding.
Zo hebben ze een aantal solo- en 2-persoons spellen met 13% of 14% korting te koop.

O.a. spellen als Caverna, het Duel, Patchwork, Lost cities, het kaartspel, Keer op keer, etc.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:27
Gisteren weer verder gegaan met 7th Continent, Voracious Goddess. Eindelijk het beoogde einde van deze curse gevonden..kan ik hem nog niet oplossen... Na wat dingen geprobeerd te hebben weer dood gegaan..dus maar weer opnieuw beginnen. Het is zeker geen eenvoudig spel. Kan iemand wellicht een kleine hint geven voor het oplossen? Blijft desalniettemin een tof spel om solo te spelen.

spoiler:
goed, ik mis dus die ogen/diamanten, maar heb ook geen enkel idee waar ik die dingen zou kunnen vinden. Voor mijn gevoel geen enkele clue gevonden die daar op hint. Het enige wat ik nu kan bedenken dat ik misschien toch die grot/ondergrondse tempel in moet die je in de jungle kan vinden, maar onderbouwen kan ik het niet. Gewoon maar alles gaan afzoeken lijkt me ook niet echt de bedoeling. Het bericht in de graftombe in de buurt van de Voracious Goddess kan ik helaas niet decoderen, ook daar mis ik geloof ik wat, maar het kan natuurlijk ook compleet iets anders zijn wat hier niet mee te maken heeft...

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:07

Snappie88

Mr. Hollywood

Mvdbeld schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:16:
En afgesloten met wat Secret Hitler en Resistance met aantal uitbreidingen / toegevoegde rollen.
Hah! We waren afgelopen zaterdag maar even Utrecht centrum in gedoken omdat we met zes man uiteindelijk waren, en bijna geen zes-speler spelen mee hadden. Tiny Towns en Diplomacy meegenomen (Tiny Towns is trouwens superleuk!). Bij de balie aangekomen vroeg ik nog of ze Secret Hitler verkochten... Oeps, beter niet kunnen doen! Ik kreeg een heel relaas over mij heen hoe (de eigenaar?) de winkel voor iedereen toegankelijk wilde houden, en dat er toch veel ouderen over de drempel stappen en die wellicht aanstoot van de verkoop hiervan zouden nemen... Tja, ik zie ook geen ouderen met WW2 flashbacks voor het Axis & Allies rek staan, dus vond de reactie lichtelijk overtrokken. Affijn, zelf niets gekocht dus :w

Surfin' paradise!

• HellPunk
Snappie88 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Hah! We waren afgelopen zaterdag maar even Utrecht centrum in gedoken omdat we met zes man uiteindelijk waren, en bijna geen zes-speler spelen mee hadden. Tiny Towns en Diplomacy meegenomen (Tiny Towns is trouwens superleuk!). Bij de balie aangekomen vroeg ik nog of ze Secret Hitler verkochten... Oeps, beter niet kunnen doen! Ik kreeg een heel relaas over mij heen hoe (de eigenaar?) de winkel voor iedereen toegankelijk wilde houden, en dat er toch veel ouderen over de drempel stappen en die wellicht aanstoot van de verkoop hiervan zouden nemen... Tja, ik zie ook geen ouderen met WW2 flashbacks voor het Axis & Allies rek staan, dus vond de reactie lichtelijk overtrokken. Affijn, zelf niets gekocht dus :w
Op zich vind ik het nog wel bewonderenswaardig dat die winkelier dit doet als er echt zoveel bejaarden over de vloer komen. Zoals je zegt is die lijn wel erg moeilijk te trekken: als je de discussies op BGG ziet zijn er genoeg thema's die aanstoot kunnen geven. Die kun je toch moeilijk allemaal uit je winkel weren?

Misschien moet er in spellenwinkels ook een afgescheiden deel komen zoals in de videotheken vroeger, met zo 'n kralengordijntje waarachter dan de aanstootgevende titels staan :+

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Orangezoo
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11:11
@Snappie88 oei, snap die reactie van de eigenaar eigenlijk niet, niet echt klant gericht zal ik maar zeggen.
Zulk geraas kan je als winkel cleric eigenlijk niet maken, een simpele “sorry, maar ouderen kunnen het misschien aanstootgevend vinden” was genoeg geweest.

Was het trouwens de spelwinkel met die grote oude kasten waar je maar onhandig bij het verf prul komt of die ander?

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:07

Snappie88

Mr. Hollywood

Orangezoo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:56:
Was het trouwens de spelwinkel met die grote oude kasten waar je maar onhandig bij het verf prul komt of die ander?
Ik denk de ander dan :+

Surfin' paradise!

• LOTG
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:56
Afgelopen weekend Mansion of Madness gespeelt. Ik moet zeggen dat de app het wel erg makkelijk maakt voor beginners of mensen die niet van veel admin houden om snel mee te kunnen.

Het voelt voor mij ook erg close met Arkham Horror TCG, in hoe je min of meer ziet dat de twee kanten van het verhaal lopen en dat er ook leuke story events optreden.

Ik vind ook de face up/down damage/horror een leuke toevoeging. Nu is damage niet alleen vervelend voor je hit points maar als je pech hebt mag je ze omdraaien en heb je bonus effecten om je het leven zuur te maken.

Ook leuk dat je niet meteen uit het spel bent als je geen hitpoints of sanity meer hebt, maar een tweede kans krijgt met de bonus dat je team mates je niet meer vertrouwen als je insane gaat, want je krijgt een random insanity kaart waar je misschien ook een nieuwe wincondition mee krijgt.

Zoals ik al zij, voelt het als Arkham TCG maar je hebt wel geen character customization. Dat is niet perse slecht want het speelt ook meer als een board game, en er is geen campaign maar het maakt wel dat er minder variatie is in speelstijl. Het verschil tussen characters is alleen de stats en hun ene special ability, de rest moet je bij elkaar harken in het spel zelf. Je kunt overigens wel items droppen en ruilen met andere spelers, maar wij hadden in onze twee speler game vrij snel dat 1 speler een face up horror kaart had die er voor zorgde dat ze nog meer horror kreeg als een andere investigator in ze zelfde ruimte was.

Dat had wel een voordeel want we waren samen aan het rondwandelen en nu werden we gedwonen meer zelf op onderzoek uit te gaan.

• Orangezoo
Ah ja, dat verbaast mij weinig, ze maken er bijvoorbeeld een puinhoop van betreft het wargamen, enkel Infinity loopt daar een klein beetje want met 40K worden ze door de locale GW winkel er uit gekukeld en Flames of War hebben ze niet maar de spellen zaak ernaast wel dus dat wordt alleen bij de lokale club gespeeld. Echt uniek assortiment hebben ze niet. 8)7

Maar goed, nog een reden om voortaan de winkel ernaast te pakken als ik ooit weer in Utrecht kom.

• PressPlayOnTape
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 24-02 12:23

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Afgelopen zaterdag hadden we een spellenmiddag georganiseerd en uiteindelijk waren we met z'n zessen. We begonnen rond 13:30 met een potje Ticket To Ride: Europe om erin te komen. Uiteindelijk hopeloos ergens in de middenmoot geëindigd aangezien de kaarten me niet goed gezind waren. Blijft een vermakelijk spel dat redelijk vlot speelt, alhoewel het met 5 spelers (de zesde was toen nog niet gearriveerd) uiteindelijk toch vrij lang duurt als het gros aan het sparen is en er weinig gebouwd wordt.

Vervolgens hebben we een paar potjes Codenames gespeeld. Was voor ons allemaal de eerste keer en ik moet zeggen dat het een verrassend leuk spelletje blijkt. De kunst om zoveel mogelijk woorden met één woord te omschrijven blijkt een flinke uitdaging. Des te leuker is het als het een keer lukt om een combinatie van 3 of 4 kaarten succesvol te kunnen omschrijven! Daarbij speelt het vlot en is het een leuke filler om even tussendoor te doen. Deze houden we er zeker in!

Toen was het tijd voor het avondeten. Onze gastheer en -vrouw hadden een lekkere curry gemaakt die er prima in ging :)

Na het eten begonnen we met een potje Saboteur. Voor de meesten van ons was het ook de eerste keer dat we dit speelden. Het spel wordt over 3 rondes gespeeld en aan het einde van het spel concludeerden we dat we het waarschijnlijk met de verkeerde insteek gespeeld hadden. We waren met z'n allen tegen de saboteur(s) aan het spelen om zo snel mogelijk de gang naar het goud te maken. Dit werkt goed als het een coöperatief spel zou zijn, want als iedereen samenspant tegen de saboteurs is het voor laatstgenoemde praktisch ondoenlijk om te winnen. Na afloop kwamen we echter tot de conclusie dat het veel meer een ieder-voor-zich-spel is, aangezien degene die de laatste hal-kaart legt die tot het goud leidt, de eerste keus heeft op de beloning en daardoor meer punten kan scoren dan de rest. Ik denk dan ook dat het spel een stuk beter tot zijn recht komt en daarmee een stuk leuker is, als je ook echt voor jezelf speelt en daarmee anderen dwarszit, en dus niet alleen de saboteurs.

Tot slot kwam voor de eerste maal Brieven uit Whitechapel op tafel. Wat een fantastisch hidden-movement- en deductiespel is dat! De eerste twee potjes gingen naar de detectives. In het eerste potje werd Jack in de eerste nacht al gevangen, in het tweede potje (toen ik Jack speelde) in de tweede nacht. Maar in het derde (en tevens laatste) potje, lukte het Jack om gedurende twee nachten uit handen van de detectives te blijven. Zijn tactiek was om in het begin veelvuldig gebruik te maken van de koets om twee stappen te kunnen zetten. Door eerst een straatje in te gaan en vervolgens om te keren, een stukje te backtracken en een andere straat in te gaan, kon hij ons detectives op diverse dwaalsporen zetten. Het was daardoor praktisch onmogelijk om er achter te komen waar hij zich überhaupt ergens bevond. Na nacht twee was het inmiddels 1 uur 's nachts en besloten we na bijna 12 uur lang spellen spelen er een einde aan te breien. Brieven uit Whitechapel gaat echter zeker terug op tafel komen!

Al met al hebben we ons meer dan prima vermaakt afgelopen zaterdag en is dit voor herhaling vatbaar :)

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

• NyceNL
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:52
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:15:
Afgelopen zaterdag hadden we een spellenmiddag georganiseerd en uiteindelijk waren we met z'n zessen. We begonnen rond 13:30 met een potje Ticket To Ride: Europe om erin te komen. Uiteindelijk hopeloos ergens in de middenmoot geëindigd aangezien de kaarten me niet goed gezind waren. Blijft een vermakelijk spel dat redelijk vlot speelt, alhoewel het met 5 spelers (de zesde was toen nog niet gearriveerd) uiteindelijk toch vrij lang duurt als het gros aan het sparen is en er weinig gebouwd wordt.

Vervolgens hebben we een paar potjes Codenames gespeeld. Was voor ons allemaal de eerste keer en ik moet zeggen dat het een verrassend leuk spelletje blijkt. De kunst om zoveel mogelijk woorden met één woord te omschrijven blijkt een flinke uitdaging. Des te leuker is het als het een keer lukt om een combinatie van 3 of 4 kaarten succesvol te kunnen omschrijven! Daarbij speelt het vlot en is het een leuke filler om even tussendoor te doen. Deze houden we er zeker in!

Toen was het tijd voor het avondeten. Onze gastheer en -vrouw hadden een lekkere curry gemaakt die er prima in ging :)

Na het eten begonnen we met een potje Saboteur. Voor de meesten van ons was het ook de eerste keer dat we dit speelden. Het spel wordt over 3 rondes gespeeld en aan het einde van het spel concludeerden we dat we het waarschijnlijk met de verkeerde insteek gespeeld hadden. We waren met z'n allen tegen de saboteur(s) aan het spelen om zo snel mogelijk de gang naar het goud te maken. Dit werkt goed als het een coöperatief spel zou zijn, want als iedereen samenspant tegen de saboteurs is het voor laatstgenoemde praktisch ondoenlijk om te winnen. Na afloop kwamen we echter tot de conclusie dat het veel meer een ieder-voor-zich-spel is, aangezien degene die de laatste hal-kaart legt die tot het goud leidt, de eerste keus heeft op de beloning en daardoor meer punten kan scoren dan de rest. Ik denk dan ook dat het spel een stuk beter tot zijn recht komt en daarmee een stuk leuker is, als je ook echt voor jezelf speelt en daarmee anderen dwarszit, en dus niet alleen de saboteurs.

Tot slot kwam voor de eerste maal Brieven uit Whitechapel op tafel. Wat een fantastisch hidden-movement- en deductiespel is dat! De eerste twee potjes gingen naar de detectives. In het eerste potje werd Jack in de eerste nacht al gevangen, in het tweede potje (toen ik Jack speelde) in de tweede nacht. Maar in het derde (en tevens laatste) potje, lukte het Jack om gedurende twee nachten uit handen van de detectives te blijven. Zijn tactiek was om in het begin veelvuldig gebruik te maken van de koets om twee stappen te kunnen zetten. Door eerst een straatje in te gaan en vervolgens om te keren, een stukje te backtracken en een andere straat in te gaan, kon hij ons detectives op diverse dwaalsporen zetten. Het was daardoor praktisch onmogelijk om er achter te komen waar hij zich überhaupt ergens bevond. Na nacht twee was het inmiddels 1 uur 's nachts en besloten we na bijna 12 uur lang spellen spelen er een einde aan te breien. Brieven uit Whitechapel gaat echter zeker terug op tafel komen!

Al met al hebben we ons meer dan prima vermaakt afgelopen zaterdag en is dit voor herhaling vatbaar :)
Als ik dit lees denk ik echt. Zo iets moet ik ook organiseren! Maar dat komt er dan toch weer niet van :X

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:34
Afgelopen zaterdag hadden we een spellenmiddag georganiseerd en uiteindelijk waren we met z'n zessen. We begonnen rond 13:30 met een potje Ticket To Ride: Europe om erin te komen. ...

..Na nacht twee was het inmiddels 1 uur 's nachts en besloten we na bijna 12 uur lang spellen spelen er een einde aan te breien. Brieven uit Whitechapel gaat echter zeker terug op tafel komen!

Bizar, wat je allemaal op een speldag kunt doen i.p.v. 1 potje Twilight Imperium :9
Zeror schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:18:
Ik heb naar aanleiding van de Imperial Settlers maand van White Goblin Games het spel besteld samen met de uitbreidingen Azteken en Atlantis erbij. Ik ben benieuwd. Spel ziet er leuk uit iig, :)
Je weet dat je bij de deelnemende (fysieke) winkels behalve 15% korting ook enkele mini expansions cadeau krijgt?

Zelf ben ik vorige week dinsdag naar een demo avond geweest georganiseerd door een winkel ivm diezelfde actie maand, Empires of the North (een soort stand alone expansion/ spin off) uitgelegd gekregen en daarna gespeeld, erg leuk spelletje. Voegt een aantal interessante mechanics toe (acties kiezen, eilanden veroveren/raiden met schepen) aan het basispel.

Overigens een paar dagen later uiteindelijk in de winkel toch het basisspel gekocht, o.a. omdat het voor onze kids wat toegankelijker is.

Zeer leuk spel, elk volk speelt totaal anders..dus veel replayability.. ik wacht nog even met de expansion rassen dus. Balans lijkt ons wel een ding (Egyptians leken me toen ik ze voor het eerst speelde tegen de Romans en Barbarians zwaar OP) , maar dat hou je altijd met unieke rassen. Vaak trekt dat weer recht nadat een ras vaker gespeeld wordt.

_Anvil_ wijzigde deze reactie 11-02-2020 12:11 (45%)

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Gisteravond The Isle of Cats gespeeld met z'n vieren. Ineens vind ik het jammer dat ik die niet gebacked heb. De retailversie heeft toch minder opties door het ontbreken van een aantal tiles met apartere vormen.

I like bacon!

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:32

Zeror

Ik Henk 'm!

_Anvil_ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Bizar, wat je allemaal op een speldag kunt doen i.p.v. 1 potje Twilight Imperium :9

[...]

Je weet dat je bij de deelnemende (fysieke) winkels behalve 15% korting ook enkele mini expansions cadeau krijgt?
Nee, wist ik niet. Nu zag ik dat Amazones ook nog een uitbreiding was. Dus wil ik ook nog halen.
Zelf ben ik vorige week dinsdag naar een demo avond geweest georganiseerd door een winkel ivm diezelfde actie maand, Empires of the North (een soort stand alone expansion/ spin off) uitgelegd gekregen en daarna gespeeld, erg leuk spelletje. Voegt een aantal interessante mechanics toe (acties kiezen, eilanden veroveren/raiden met schepen) aan het basispel.

Overigens een paar dagen later uiteindelijk in de winkel toch het basisspel gekocht, o.a. omdat het voor onze kids wat toegankelijker is.

Zeer leuk spel, elk volk speelt totaal anders..dus veel replayability.. ik wacht nog even met de expansion rassen dus. Balans lijkt ons wel een ding (Egyptians leken me toen ik ze voor het eerst speelde tegen de Romans en Barbarians zwaar OP) , maar dat hou je altijd met unieke rassen. Vaak trekt dat weer recht nadat een ras vaker gespeeld wordt.
Ik heb het spel gisteren binnengekregen. Dus nog niet kunnen spelen, maar dat zal niet heel lang meer duren denk.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:47

H_H

'Tis but a scratch!

[b]Orangezoo in "Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2"Was het trouwens de spelwinkel met die grote oude kasten waar je maar onhandig bij het verf prul komt of die ander?
Er zitten er daar vier naast/tegenover elkaar. ;-)

Subcultures is veruit mijn favoriet vanwege de "Harry Potter"-uitstraling, maar is wel erg druk vaak, waardoor het soms erg lastig is te manoeuvreren. Maar ja. Gewoon geen haast hebben.

@PressPlayOnTape, Letters from Whitechapel blijft ook één van mijn favorieten. De spanning is bijna ondraaglijk soms, zeker voor Jack als je moet luisteren naar het overleg van de anderen en je gezicht strak moet houden. Ik wil de uitbreiding nog wel hebben, maar die vind ik echt te duur voor wat je krijgt. Eens een aanbieding tegenkomen...

Vanavond met de leidinggevende (lees: vriendin/baas des huizes) een spelletje te spelen. Nog even bedenken wat. Niet alles in mijn collectie zal leuk zijn met z'n tweeën.

H_H wijzigde deze reactie 11-02-2020 16:54 (46%)

• psychoclown
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:12

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

Dat kunnen nog twee andere zijn. Er zitten 4 spellen winkels aan weerszijden van de oude gracht :+

Ah spuit 11 zie ik :z

psychoclown wijzigde deze reactie 11-02-2020 23:59 (5%)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• HellPunk
Bundin schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:19:
Gisteravond The Isle of Cats gespeeld met z'n vieren. Ineens vind ik het jammer dat ik die niet gebacked heb. De retailversie heeft toch minder opties door het ontbreken van een aantal tiles met apartere vormen.
Nu ik wat filmpjes zie passeren ben ik net blij dat ik 'm niet gebackt heb. Het artwork spreekt me nog steeds niet aan en ik vond dat er voor dat type spel wat teveel vereisten waren waaraan je moet voldoen. Om punten te verdienen moet je je boot op bepaalde manieren dicht leggen om punten te verdienen, maar aan de andere kant zijn er ook veel manieren om punten te verliezen als je bepaalde velden open laat. Daar was naar mijn zijn net iets teveel conflict tussen om leuk te zijn.

Ik heb wel al hier en daar KS-edities te koop aangeboden zien worden, dus als je wat uitkijkt kun je er misschien toch nog eentje te pakken krijgen ;) .

• psychoclown
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:12

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

HellPunk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:48:
[...]

Nu ik wat filmpjes zie passeren ben ik net blij dat ik 'm niet gebackt heb. Het artwork spreekt me nog steeds niet aan en ik vond dat er voor dat type spel wat teveel vereisten waren waaraan je moet voldoen. Om punten te verdienen moet je je boot op bepaalde manieren dicht leggen om punten te verdienen, maar aan de andere kant zijn er ook veel manieren om punten te verliezen als je bepaalde velden open laat. Daar was naar mijn zijn net iets teveel conflict tussen om leuk te zijn.

Ik heb wel al hier en daar KS-edities te koop aangeboden zien worden, dus als je wat uitkijkt kun je er misschien toch nog eentje te pakken krijgen ;) .
Ik vind hem wel erg leuk, één keer met 4 spelers gespeeld en afgelopen zaterdag met 6. Het spel heeft meerdere facetten waar je je tactiek op moet aanpassen en dat zit allemaal goed in elkaar. Daarmee is het spel een stuk 'ingewikkelder' dan bijv. Azul of Patchwork maar dat is wel een fijne afwisseling. Een aantal vrienden vond het ook een erg leuk spel en vonden het na 2-3 rondes ook niet meer zo moeilijk als het in eerste instantie leek.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• CombatHermit
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:01
Ik heb zelf ook hele fijne ervaringen met Codenames, helaas is het wel een taal gevoelig spel, dus heb ik hem zelf niet gekocht. Meestal speel ik het Engelstalig met de kennissen die het spel dan wel hebben.

Een van de leukste dingen is toch wel de toegankelijkheid, het concept is heel simpel, en als je niet de 'spymaster' bent, dan kun je vlot aanhaken om begrip te krijgen voor het spel. Waarna je het ook makkelijk kan overnemen. Uitdaging zit zeker in de taal gebruik, maar er is ook de mogelijkheid om met afbeeldingen te werken in bepaalde uitbreidingen. Wat zeker de herspeelbaarheid ten goede komt.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Als tegengeluid, ik vind het concept van Codenames geweldig, maar de analysis paralysis die het bij veel mensen triggert, inclusief mij maakt het echt niet leuk om te spelen naar mijn mening. Rondes duren veel te lang omdat men maar blijft twijfelen aan het te zeggen woord. Bij mij ligt het te verstoffen.

• CombatHermit
Euler212 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:29:
Als tegengeluid, ik vind het concept van Codenames geweldig, maar de analysis paralysis die het bij veel mensen triggert, inclusief mij maakt het echt niet leuk om te spelen naar mijn mening. Rondes duren veel te lang omdat men maar blijft twijfelen aan het te zeggen woord. Bij mij ligt het te verstoffen.
Op zich eens met dit statement, het hangt er wel beetje vanaf met wat voor groep je zit maar ook wie spymaster is. Heb zelf wel de ervaring dat zodra je het spel wat meer speelt je er ook wat losser in komt te zitten, en het wat makkelijker wordt om gokje te doen met je spionnen.

Ik dacht dat er een zandlopertje bij zat om tijd tot nadenken eventueel wat in te korten, bij ons hebben we altijd een 'house rule' dat als tegenpartij vindt dat het wat te lang duurt dat je dan de zandloper mag gaan inzetten. Dus dat helpt in ieder geval om de druk wat op te voeren. ;)

• Bundin
  • Niet online
psychoclown schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:56:
[...]

Ik vind hem wel erg leuk, één keer met 4 spelers gespeeld en afgelopen zaterdag met 6. Het spel heeft meerdere facetten waar je je tactiek op moet aanpassen en dat zit allemaal goed in elkaar. Daarmee is het spel een stuk 'ingewikkelder' dan bijv. Azul of Patchwork maar dat is wel een fijne afwisseling. Een aantal vrienden vond het ook een erg leuk spel en vonden het na 2-3 rondes ook niet meer zo moeilijk als het in eerste instantie leek.
Er zit wel een redelijke geluksfactor in, vooral de lessons die je wel/niet vroeg in het spel krijgt. Die zullen toch je plan voor een groot deel vormgeven in de eerste beurten. Bij ons had de winnaar in ronde 1 lessons als 'de hele middellijn vol' en 'de kamers voor en achterin vol'. Je hebt dan nog veel tijd om dat te regelen zonder veel verlies en ze leveren fors punten op. Krijg je weinig/geen of lessons die niet bij elkaar passen, dan is het allemaal wat ingewikkelder. Met enkel focussen op families lijk je er niet zomaar te komen.

Maargoed, het blijft een prima spel als je 't mij vraagt.

I like bacon!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CombatHermit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:21:
[...]

Ik heb zelf ook hele fijne ervaringen met Codenames, helaas is het wel een taal gevoelig spel, dus heb ik hem zelf niet gekocht. Meestal speel ik het Engelstalig met de kennissen die het spel dan wel hebben.
Als je de taal wilt uitsluiten kun je ook codenames pictures pakken. Die vind ik persoonlijk nog net wat leuker dan de gewone codenames, en als je wilt kun je die 2 ook nog combineren (al is dat wel nog een stapje moeilijker).

• HellPunk
Euler212 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:29:
Wij spelen Codenames altijd met de kinderen. Het is best wel interessant om te zien dat zij heel andere associaties maken dan volwassenen, dat maakt het soms heel erg grappig. Meestal houden wij het bij twee of drie potjes, ik vind het spel ook niet interessant genoeg om het keer op keer te spelen zoals sommigen blijkbaar wel graag doen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

2 of 3 potjes achter elkaar is voor ons meestal ook wel genoeg hoor. Ik vind het een leuke game, maar ook niet om hele avonden mee te vullen.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gister underwater cities gespeeld voor mijn verjaardag :)
Blijft een leuk spel, maar duurt wel net te lang.
Met 3 spelers zijn we gewoon bijna 4 uur bezig geweest incl. uitleg.

Was een eerste potje, dus er kan nog wel wat tijd gewonnen worden, maar ik ben bang dat dat hoogstens 30 minuten korter word.

Codenames is leuk, maar alleen als je 2 "beschrijvers" hebt die ook vrij snel echt meerdere woorden kunnen verbinden. Ik heb te vaak 5 min moeten wachten tussen 2 ronden, alleen om dan weer een omschrijving voor 1 a 2 woorden te krijgen..

heuveltje wijzigde deze reactie 13-02-2020 10:21 (28%)

“I'll be more enthusiastic about encouraging thinking outside the box when there's evidence of any thinking going on inside it.” ― Terry Pratchett

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Gisteren voor het eerst Ticket to Ride gespeeld met 3 personen. Verbazend veel strategie voor een "beginner's game"

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:19
Basekid schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:19:
Gisteren voor het eerst Ticket to Ride gespeeld met 3 personen. Verbazend veel strategie voor een "beginner's game"
Leuk he? Ik heb hem stiekem te lang links laten liggen vanwege het thema (ik heb he-le-maal niets met treinen), maar het is ondertussen toch echt een van onze meest gespeelde spellen!

• Orangezoo
Ticket to ride is leuk, had de zelfde insteek betreft het thema maar het is wel een echt leuk spel.

Nog maar 1 keer gespeeld maar ik weet niet of het spel mij strategisch zo light, aan de andere kant speelde net op het moment dat ik zelf barste van de hoofdpijn na een potje wargamen...was leuk maar als je niet goed kan nadenken dan wordt je natuurlijk ingemaakt 8)7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Smuey schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Leuk he? Ik heb hem stiekem te lang links laten liggen vanwege het thema (ik heb he-le-maal niets met treinen), maar het is ondertussen toch echt een van onze meest gespeelde spellen!
Ticket to Ride: New York. Dan heb je taxi's :P
Of Ticket to Ride: London. Dan heb je dubbeldekkerbussen ;)

• Smuey
TERW_DAN schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:52:
[...]

Ticket to Ride: New York. Dan heb je taxi's :P
Of Ticket to Ride: London. Dan heb je dubbeldekkerbussen ;)
Haha, nou, laat ik het uitbreiden met de stelling 'Ik heb niets met wat voor vorm van OV dan ook', maar hiervoor wil ik wel een uitzondering maken. M'n zwager en schoonzus hebben onlangs TTR: Rails & Sails gekocht, dus dat gaat helemaal goed komen!

• aegron2
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-02 20:03
Wij hebben Ticket To Ride Europe, die is net wat vergevingsgezinder (handig met jonge(re) kinderen ;) )

Ik had Ticket tor Ride Nederland, maar dat was echt drie keer niks wat mij betreft. De geluksfactor is in die versie vele malen groter (geluksfactor betreft de routes bedoel ik). Gauw weer verkocht :)

De uitbreiding 1912 is overigens wel erg aan te raden als je het spel al wat langer hebt. Puur omdat je veel meer routes hebt om uit te kiezen. Daardoor krijg je ook minder snel in de gaten wat de ander doet (en je hebt opeens enorm dure routes zoals Madrid - Moskou. Altijd weer spectaculair als iemand die opeens op het bord weet te krijgen.)

aegron2 wijzigde deze reactie 13-02-2020 13:07 (36%)

• HellPunk
Smuey schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:17:
[...]
Haha, nou, laat ik het uitbreiden met de stelling 'Ik heb niets met wat voor vorm van OV dan ook', maar hiervoor wil ik wel een uitzondering maken. M'n zwager en schoonzus hebben onlangs TTR: Rails & Sails gekocht, dus dat gaat helemaal goed komen!
Die haalt je helemaal door de wringer :9 . Je moet niet alleen naar je routes kijken, maar ook of je wel genoeg treintjes en bootjes hebt. Als je met de havens speelt wordt het helemaal spannend.

Tip: als je een route hebt die door Centraal-Europa gaat (d.i. rond Marseille), bouw die dan meteen of leg de route af. Hier kun je echt met één kaart een hoop routes afsluiten. Zuidoost-Azië is ook redelijk krap, maar daar heb je toch nog enkele uitwijkmogelijkheden.

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 09:03
Na lang denken toch maar besloten mijn pledge voor Tanares Adventures te annuleren. Het geld heb ik er nu gewoon niet voor en ik ben niet overtuigd dat de uitbreiding veel meer biedt dan de base game. Vandaar ook maar meteen mijn all-in pledge van Arena: the Contest in de verkoop gedaan op het forum hier. Dus als iemand deze wilt hebben, hij staat te koop. Eventueel ruilen tegen een ander vet bordspel mag ook!

• _Anvil_
B00st3r schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:24:
Na lang denken toch maar besloten mijn pledge voor Tanares Adventures te annuleren. Het geld heb ik er nu gewoon niet voor en ik ben niet overtuigd dat de uitbreiding veel meer biedt dan de base game. Vandaar ook maar meteen mijn all-in pledge van Arena: the Contest in de verkoop gedaan op het forum hier. Dus als iemand deze wilt hebben, hij staat te koop. Eventueel ruilen tegen een ander vet bordspel mag ook!
Kende het niet, dus heb even op BGG gekeken. Ziet er erg leuk uit qua concept, roept deels zelfs een beetje het oude heroquest gevoel uit mn jeugd op :)

Al wil ik niet weten wat al deze Kickstarter pracht en praal moet kosten, en ik kan ook niet echt reviews vinden... oftwel: zit er een leuk spel onder? Meestal is het antwoord bij een KS helaas nee.

Helaas zijn de BGG ratings zelf compleet onbruikbaar bij de meeste kickstarters, dit ding heeft een 9.8 gemiddeld.. terwijl iets als Descent 2nd edition een 7,7 als rating heeft 8)7

Ik snap overigens wel hoe dit werkt: mensen gooien hier vol goede moed hun geld vooraf tegen aan en geven dan allemaal zonder ooit gespeeld te hebben een 10 als rating met als motivatie "lijkt me heel gaaf!", maar dit maakt deze getallen uiteraard compleet waardeloos. Ik vraag me af of er een oplossing voor dit fenomeen in de maak is op BGG?

• B00st3r
_Anvil_ schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Kende het niet, dus heb even op BGG gekeken. Ziet er erg leuk uit qua concept, roept deels zelfs een beetje het oude heroquest gevoel uit mn jeugd op :)

Al wil ik niet weten wat al deze Kickstarter pracht en praal moet kosten, en ik kan ook niet echt reviews vinden... oftwel: zit er een leuk spel onder? Meestal is het antwoord bij een KS helaas nee.

Helaas zijn de BGG ratings zelf compleet onbruikbaar bij de meeste kickstarters, dit ding heeft een 9.8 gemiddeld.. terwijl iets als Descent 2nd edition een 7,7 als rating heeft 8)7

Ik snap overigens wel hoe dit werkt: mensen gooien hier vol goede moed hun geld vooraf tegen aan en geven dan allemaal zonder ooit gespeeld te hebben een 10 als rating met als motivatie "lijkt me heel gaaf!", maar dit maakt deze getallen uiteraard compleet waardeloos. Ik vraag me af of er een oplossing voor dit fenomeen in de maak is op BGG?
Ik geloof dat de rating in het geval van Arena wel juist is. Op facebook zie ik ook eigenlijk niemand die dit spel niet leuk vindt. Het spel speelt lekker weg, het is niet te ingewikkeld maar heeft wel genoeg diepgang om je bezig te houden qua scenario's. Qua abilities en opties per speler vond mijn groep het spel een beetje te gelimiteerd. Je hebt maar 4 acties (5 als je de class-specific passive ability mee telt), waarvan er 2 elke beurt te gebruiken zijn, en de andere 2 zijn eenmalig te gebruiken. Daarnaast zijn er wel andere dingen die je krijgt tijdens het spel zoals flasks en scrolls en level-ups die het spel leuker maken. Ook zijn de scenario's wel echt leuk en uitdagend.

Er zijn 7 classes in het spel om uit te kiezen, wat het spel wel lekker divers maakt. Ik heb het nog niet PvP gespeeld, maar daar hoor ik ook alleen maar goeie dingen over eigenlijk.

Het spel zit verder wel erg goed in elkaar, maar mijn groep vindt het gewoon net niet leuk genoeg.

• _Anvil_
B00st3r schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Ik geloof dat de rating in het geval van Arena wel juist is. Op facebook zie ik ook eigenlijk niemand die dit spel niet leuk vindt. ..

Het spel zit verder wel erg goed in elkaar, maar mijn groep vindt het gewoon net niet leuk genoeg.
ik neem aan dat je niet bedoeld dat dit spel terecht 2 punten boven iets als Descent zit? Of dat facebook iets zegt over een spel? :) Lijkt ik het anders zeggen: Gloomhaven heeft een gemiddeld cijfer van een 8.8 op BGG...... schijnbaar zijn alle kickstarters beter, want die scoren allemaal hoger :P

Ik geloof je overigens in dit specifieke geval op je woord hoor, maar het feit dat je dit spel daadwerkelijk gespeeld hebt met een groep maakt dat je tot de minderheid van de "beoordelers"behoort.

Ik probeer ook meer een algemene discussie te starten over dit fenomeen. De beoordelingsscores van dit soort kickstarters zijn waardeloos, de menselijke geest werkt namelijk heel simpel: men springt in de hypetrain en betaald *vooraf*, dus deze uitgave *moet* voor zichzelf verantwoord worden.. Net zoals de aanschaf van een nieuwe auto bijvoorbeeld..

Daarna *wil* de backer het spel leuk vinden en zoals veel van de top reviewers vaak zeggen: "If someone *really* wants to like a game... they will.."

Er staan in de BGG top 50 diverse games waarvan *elke* vooraanstaande reviewer zegt dat ze crap zijn... en toch zijn er dan 9000 mensen die hem een 10 geven.. waarom? zouden de reviewers er allemaal naast zitten? Smaken verschillen? Of zouden die 9000 man er gewoon voor 240 euro all in voor gegaan zijn? ;)

• CombatHermit
Ik denk dat je gelijk hebt dat het lastig is om op review scores te vertrouwen. Ik probeer altijd "Let's Play" reviews te bekijken om een beeld te krijgen bij wat daadwerkelijk een goed spel is. Want smaken verschillen nogal.

Persoonlijk wordt ik niet echt enthousiast van intrige en iedereen voor zichzelf spellen, maar mag het spel wel keihard me verslaan en echt hartstikke moeilijk bord er tegenaan gooien om een uitdaging in een samenwerkingsopzet te zijn. Maar ken anderen die daar weer minder blij van worden. Haha. (Speel dan ook graag roguelikes/roguelites op de PC ;) )

Issue met kickstarter is dat je geld investeert in een idee, waarin je dan hoopt dat het een goede uitkomst krijgt. Bij mij krijgen ze dat niet vaak los. Maar als een idee of concept beetje met bovenstaande element resoneert, dan is het natuurlijk redelijk makkelijk om wat geld af te troggelen. Enthousiasme en hype is daar dan ook al snel mee gemaakt.

Daarnaast denk ik dat het gemak om de juiste doelgroep te bereiken de scores dan ook snel scheef laat groeien, want je krijgt natuurlijk mensen die de first wave het spel spelen. Blij met resultaat zijn, want ze hadden toch ook betaald voor iets waar ze al interesse in hadden. Wat dus een zwaar positieve score laat zien, dan krijg je dan de mainstream mensen die in later stadium het spel gaan spelen, want winkels gaan het verkopen en daar (terecht) wat kritischer inzitten waardoor de score misschien weer wat naar de reguliere regionen doet zakken.

Maar de periode waarover we het dan hebben is al snel 2 jaar tijd? Da's nogal lang ten opzichte van onze snel bewegende maatschappij... en in die tijd zijn we alweer met andere hypetrains en bordspellen bezig. O+

• _Anvil_
Had nog een interessant artikel gevonden, hier probeert men het kickstarter hype fenomeen met cijfers te toe te lichten:

https://opinionatedgamers...lay-that-game-you-backed/

Inleiding:

"Game night begins, and everybody stands around waiting for somebody to nominate a game. These days, most large groups have at least one Kickstarter enthusiast, and he or she always seems to speak first. You probably know the speech, which sounds something like this:

“I backed this game last year, and my copy just arrived. I really want to play it. It came with painted miniatures, plus it hit all of its stretch goals. My copy is a Kickstarter-exclusive!”

The enthusiasm is understandable. The backer has paid a small fortune for the game and waited a year for its arrival. Meanwhile, the designer/publisher has been sending weekly or monthly updates, causing the backer to develop somewhat of an emotional attachment to the game.

But not all of us are Kickstarter enthusiasts. In fact, among experienced gamers and game critics, most of us seem to be Kickstarter skeptics. We’re suspicious of the word “backer” — just call yourself a “buyer” — and we think the phrase “stretch goals” should be used primarily in yoga studios.

We’re not being curmudgeons: we’ve been around the block a time or two, and we know just how bad Kickstarter games can be. (Really bad.) Our time to play games is limited, so please pardon us if we’re not eager to play the game that you paid a fortune for — and waited a year for — without ever playing.

The fact that the game was on Kickstarter doesn’t mean it is a better game: if anything, it probably means it isn’t. Traditional publishers are highly selective, and they often spend years developing games, two gatekeeping functions that aren’t present with Kickstarters.

The BoardGameGeek (“BGG”) data supports us. In recent years, Kickstarter games have, on average, underperformed their traditionally-published counterparts in the BGG ratings. And as time passes, the underperformance gets worse. As we’ve previously explored, the ratings of most games decline over time. But that effect is particularly pronounced among Kickstarter games, which have ratings that decline even faster than those of traditionally-published games.

This is our empirical analysis of Kickstarter games—our attempt at partially explaining why they underperform their traditionally-published peers over time. "

-----------------------------------------------------------

No Pun intended lijkt de laatste tijd op een anti KS hype kruistocht te zijn, maar dan wel goed onderbouwd. Dit zijn reviewers die een game ook echt 7uur of langer doorspelen, alvorens ze een mening vormen. Ik denk dat veel andere reviewers games veel korter spelen, waarbij alles nog shiny en new is..

Zelf zou ik de meeste mooie en thematische Kickstarters graag eens proberen, maar dan wel op de kosten van iemand anders :P

_Anvil_ wijzigde deze reactie 16-02-2020 12:22 (4%)

• Orangezoo
@_Anvil_ kan mij in die mening van no pun wel een beetje vinden, vindt het maar lastig om te beoordelen of zo’n Kickstarter game de moeite waard is, vindt dat persoonlijk geen klein fortuin en de wachttijd waard.

• Bundin
  • Niet online
Ik ben bij Gloomhaven al redelijk afgehaakt want te veel herhaling, dus deze review klinkt plausibel.

Dan liever Root. Maar die heb ik niet, dus (zoek)werk aan de winkel :)

I like bacon!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Afgelopen week drie spellen gespeeld:
1. Memoir '44: Leuk licht oorlogsspel. We speelde een korte missie omdat het mijn eerste keer was. Ik vond het erg leuk, maar er komt wel wat geluk bij kijken. Aan het einde moest ik 1 hit gooien met drie dobbelstenen en dat lukte niet. Mijn tegenstander moest een hit gooien met vier dobbelstenen. Daarna had ik weer een kans en lukte het wel. Daarom won ik. Denk gelukkig dat dit bij de langere missies zal meevallen.
2. Taverns of Thiefental: En deckbuilding, dice drafting soort van workerplacement-achtig spel. Je trekt kaarten van je trekstapel tot alle stoelen bezet zijn. Dit geeft je de verschillende mogelijkheden om bier te verdienen en geld te ontvangen. Hiermee kan je dan weer nieuwe kaartjes kopen die je de volgende ronde weer meer geven. Ik heb dit nu twee keer gespeeld en ik vind dit echt een leuk spel.
3. Rival Restaurants. Je moet ingredienten verzamelen om recepten te maken. Er zit een handsfase in waarin je 1 minuut krijgt om van alles te ruilen. Grappig spel, maar ik ben een beetje een care-bear en er zit hier wel wat confict in. Het was een redelijk kort spel, dus ik zou het op zich nog wel een keer spelen.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• _Anvil_
ViNcE schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:14:
1. Memoir '44: Leuk licht oorlogsspel. We speelde een korte missie omdat het mijn eerste keer was. Ik vond het erg leuk, maar er komt wel wat geluk bij kijken. Aan het einde moest ik 1 hit gooien met drie dobbelstenen en dat lukte niet. Mijn tegenstander moest een hit gooien met vier dobbelstenen. Daarna had ik weer een kans en lukte het wel. Daarom won ik. Denk gelukkig dat dit bij de langere missies zal meevallen.
Grappig dat je Memoir hier toelicht, denk dat (bijna) iedere boardgamer het i.e.g. wel kent :)

Heb zelf het basisspel en de eastern front expansion met snow/desert map. De combi van dobbelstenen en kaarten geeft inderdaad een flinke geluksfactor, al leer je dit wel enigzins mitigeren. Voorbeeld: bij een belangrijke kill zorgen dat je met zoveel mogelijk units en dobbelstenen kunt gooien. Of in je tactieken rekening houden met een totaal gebrek aan kaarten voor een bepaalde flank etc.

De keerzijde van de grote geluksfactor is dat het spel zeer snel speelt, zonder dat je ooit regels of uitzonderingen moet opzoeken etc.

Tip: vergeet ook ook niet de Take ground en Armor overun mechanics, vooral dit laatste is een zeer krachtige move.
Bundin schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:52:
Ik ben bij Gloomhaven al redelijk afgehaakt want te veel herhaling, dus deze review klinkt plausibel.

Dan liever Root. Maar die heb ik niet, dus (zoek)werk aan de winkel :)
Kan dit niet helemaal volgen De review gaat over een ander spel.. gloomhaven is juist een Kickstarter waar zo'n beetje alle reviewers unaniem positief over zijn. Speel zelf ook een gloomhaven campaign met 3 anderen, maar we spelen maar 1 a 2 keer per maand. Kan me inderdaad voorstellen dat het gaat vervelen als je veel achter elkaar speelt, of met maar 2 spelers wellicht. aan de andere kant smaken kunnen natuurlijk verschillen.

Root is een raar beestje, bloedmooi, innovatief.. maar reviewers als NPI en SU&SD kwamen tot de treurige conclusie dat er op de lange termijn geen goed/onderhoudend spel in zit. dat het verkennen van alles facties en opties superleuk is.. maar als de nieuwigheid er af is er te weinig over blijft.

En toch wil ik het graag eens spelen en ervaren, de concepten zijn geniaal en hebben grote invloed op toekomstige spellen verwacht ik.

_Anvil_ wijzigde deze reactie 17-02-2020 08:33 (30%)

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

_Anvil_ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:28:
[...]
Grappig dat je Memoir hier toelicht, denk dat (bijna) iedere boardgamer het i.e.g. wel kent :)
Volgens mij was er afgelopen weekend ook een groot Memoir toernooi. Ik zag wat foto's voorbij komen. Ik zal eens even zoeken.

Dutch Open

ViNcE wijzigde deze reactie 17-02-2020 08:32 (8%)

Mijn BGG profiel

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:27
_Anvil_ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:28:
[...]

Heb zelf het basisspel en de eastern front expansion met snow/desert map. De combi van dobbelstenen en kaarten geeft inderdaad een flinke geluksfactor, al leer je dit wel enigzins mitigeren. Voorbeeld: bij een belangrijke kill zorgen dat je met zoveel mogelijk units en dobbelstenen kunt gooien. Of in je tactieken rekening houden met een totaal gebrek aan kaarten voor een bepaalde flank etc.

De keerzijde van de grote geluksfactor is dat het spel zeer snel speelt, zonder dat je ooit regels of uitzonderingen moet opzoeken etc.

Tip: vergeet ook ook niet de Take ground en Armor overun mechanics, vooral dit laatste is een zeer krachtige move.

[...]

Kan dit niet helemaal volgen De review gaat over een ander spel.. gloomhaven is juist een Kickstarter waar zo'n beetje alle reviewers unaniem positief over zijn. Speel zelf ook een gloomhaven campaign met 3 anderen, maar we spelen maar 1 a 2 keer per maand. Kan me inderdaad voorstellen dat het gaat vervelen als je veel achter elkaar speelt, of met maar 2 spelers wellicht. aan de andere kant smaken kunnen natuurlijk verschillen.

Root is een raar beestje, bloedmooi, innovatief.. maar reviewers als NPI en SU&SD kwamen tot de treurige conclusie dat er op de lange termijn geen goed/onderhoudend spel in zit. dat het verkennen van alles facties en opties superleuk is.. maar als de nieuwigheid er af is er te weinig over blijft.

En toch wil ik het graag eens spelen en ervaren, de concepten zijn geniaal en hebben grote invloed op toekomstige spellen verwacht ik.
Ik heb zelf Root, maar zie niet in waarom dit geen replay/ geen goed spel is op de lange termijn. Goed, nog niet heel vaak gespeeld en de uitdaging, zeker in het begin, is om te leren hoe de verschillende facties werken Heb je dat eenmaal door dan is het een heel goed strategie spel.

Zeker het spelen waard in ieder geval :)

Even iets anders, en een beetje OT (maar wel in de spellensfeer):

doet er hier nog iemand mee aan het NK Escape room (en dan heb ik het dus over real life escape rooms, niet het bordspel)?

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 15:39
Van het weekend hier ook weer het e.e.a. op tafel kunnen krijgen ondanks de grote verbouwing thuis.
Eerst een potje Sushi Roll gespeeld. Dit is Sushi Go de dobbel variant. Het speelt praktisch hetzelfde met het verschil dat je dobbels kan ruilen van andere spelers. Hierdoor worden de opties net iets interessanter en is er iets meer interactie. Leuk om eens gespeeld te hebben.

Hierna weer een pot Paladins of the West Kingdom. Ik vind hem steeds interessanter worden. Heb hem nu 5x gespeeld, met mijn hoogste score 66 afgelopen keer. Ik zie af en toe scores langs komen van in de 80/90. Ik heb nog steeds geen flauw idee hoe ik dat moet bereiken. 8)7

Daarna afgesloten met Jaws van Ravensburger. Deze nu 2x op tafel gehad, maar dit blijft een zeer leuk en thematisch spel naar aanleiding van de film. Het speelt zich af in 2 acts. De eerste is op en rond het eiland. Degene die de haai speelt moet zoveel mogelijk zwemmers opeten en de tegenpartij welke Brody, Quint en Hooper bestuurt moet 2 barrels aan de haai zien te bevestigen. Als de haai 9 zwemmers heeft opgegeten of als de crew 2 barrels heeft bevestigd aan de haai ga je naar act 2. Dan kom je op de boot. Hier moet de crew de haai doden of de haai moet de crew opeten of de boot naar zijn grootje helpen. Erg geinig bedacht.
Vorige keer speelde ik de crew en had ik de haai gedood. Nu speelde ik de haai. Uiteindelijk door het vernietigen van de boot won ik, maar dat scheelde niet veel, was bijna dood. :D
Erg leuk om af en toe te spelen. Aanrader om eens te proberen als je de kans hebt.

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12:54
Wij gisteren naar de spelfabriek (festival) geweest in Heusden-Zolder (Belgie). Het was hun eerste editie.
Best wel fijn festival, mocht misschien nog iets groter zijn maar goed alle begin is moeilijk. Al bij al nog een mooi aantal spellen te spelen, misschien iets meer zwaardere spellen had voor ons wel fijn geweest.
De winkel had mooie beurs-deals waardoor je toch koopjes kon doen. De 2e hands afdeling was enorm en ging pas open om 12 maar toen stond er zo'n mega rij. Wij zijn wat later gepasseerd en ik heb nog barenpark op de kop kunnen tikken.
Uiteindelijk volgende spellen gespeeld:
- Bad bones (aanrader om eens te proberen, beetje tower defense game. Zat leuk in elkaar). Toch niet gekocht maar zou hem zo weer spelen.
- Santa Maria - Iets zwaarder spel, was leuk. Je hebt maar 3 rondes maar genoeg om je engine in gang te zetten. Ik 74 punten, de vriendin 73 punten als eindtotaal.
- Azul summer pavilion (ik vind de originele nog altijd iets beter maar ik vond deze dan wel weer leuker dan de tainted glass). 1 Azul in de collectie blijft wel genoeg persoonlijk
- Menara: op zich wel lachen dexterity spel, beetje jenga advanced, maar het was niet helemaal juist uitgelegd.
- Een warhammer mannetje geschilderd en meegekregen. Mijn vriendin heeft me eindelijk aan het schilderen gekregen, maar het zal toch voor haar blijven in de toekomst :-)

• MrVegeta
  • Laatst online: 16:43

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TERW_DAN schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:15:
2 of 3 potjes achter elkaar is voor ons meestal ook wel genoeg hoor. Ik vind het een leuke game, maar ook niet om hele avonden mee te vullen.
Wij doen vaak volledige roulatie van spelers. Dus iedereen een keertje captain :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ViNcE schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:14:

2. Taverns of Thiefental: En deckbuilding, dice drafting soort van workerplacement-achtig spel. Je trekt kaarten van je trekstapel tot alle stoelen bezet zijn. Dit geeft je de verschillende mogelijkheden om bier te verdienen en geld te ontvangen. Hiermee kan je dan weer nieuwe kaartjes kopen die je de volgende ronde weer meer geven. Ik heb dit nu twee keer gespeeld en ik vind dit echt een leuk spel.
Hebben wij ook (Al heet het taveerne van de oude stad bij ons :P ) en een paar keer gespeeld.
En ik vind hem ook leuk, al word hij over het algemeen als iets te licht bevonden.
Maar ik heb dan ook alleen de basisversie gespeeld, heb jij toevallig al geprobeerd welke modules echt wat toevoegen ?

“I'll be more enthusiastic about encouraging thinking outside the box when there's evidence of any thinking going on inside it.” ― Terry Pratchett

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

heuveltje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:44:
[...]

heb jij toevallig al geprobeerd welke modules echt wat toevoegen ?
Heb alleen nog de basis gespeeld. De modules komen nog wel. Ik hou wel van de lichtere spelletjes, dan kunnen we tenminste meerdere spellen op een avond spelen.

Mijn BGG profiel

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ViNcE schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Heb alleen nog de basis gespeeld. De modules komen nog wel. Ik hou wel van de lichtere spelletjes, dan kunnen we tenminste meerdere spellen op een avond spelen.
Dan ga ik zelf maar eens lezen :P
Overigens wil ik het ook niet langer hebben, ik hoop alleen dat het iets meer taktiek brengt.

• Willybubba
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:36

Willybubba

Nut up or shut up.

Dus, is Gloomhaven de 110 euro waard? Ik hou van spellen als Arkham Horror, Zombicide en Journeys in Middle Earth dus het zou moeten passen, alleen die prijs he...

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:26

Nyarlathotep

Crawling Chaos

_Anvil_ schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:19:
Had nog een interessant artikel gevonden, hier probeert men het kickstarter hype fenomeen met cijfers te toe te lichten:

Inleiding:

"Game night begins, and everybody stands around waiting for somebody to nominate a game. These days, most large groups have at least one Kickstarter enthusiast, and he or she always seems to speak first. You probably know the speech, which sounds something like this:

“I backed this game last year, and my copy just arrived. I really want to play it. It came with painted miniatures, plus it hit all of its stretch goals. My copy is a Kickstarter-exclusive!”

The enthusiasm is understandable. The backer has paid a small fortune for the game and waited a year for its arrival. Meanwhile, the designer/publisher has been sending weekly or monthly updates, causing the backer to develop somewhat of an emotional attachment to the game.

But not all of us are Kickstarter enthusiasts. In fact, among experienced gamers and game critics, most of us seem to be Kickstarter skeptics. We’re suspicious of the word “backer” — just call yourself a “buyer” — and we think the phrase “stretch goals” should be used primarily in yoga studios.

We’re not being curmudgeons: we’ve been around the block a time or two, and we know just how bad Kickstarter games can be. (Really bad.) Our time to play games is limited, so please pardon us if we’re not eager to play the game that you paid a fortune for — and waited a year for — without ever playing.

The fact that the game was on Kickstarter doesn’t mean it is a better game: if anything, it probably means it isn’t. Traditional publishers are highly selective, and they often spend years developing games, two gatekeeping functions that aren’t present with Kickstarters.

The BoardGameGeek (“BGG”) data supports us. In recent years, Kickstarter games have, on average, underperformed their traditionally-published counterparts in the BGG ratings. And as time passes, the underperformance gets worse. As we’ve previously explored, the ratings of most games decline over time. But that effect is particularly pronounced among Kickstarter games, which have ratings that decline even faster than those of traditionally-published games.

This is our empirical analysis of Kickstarter games—our attempt at partially explaining why they underperform their traditionally-published peers over time. "

-----------------------------------------------------------

No Pun intended lijkt de laatste tijd op een anti KS hype kruistocht te zijn, maar dan wel goed onderbouwd. Dit zijn reviewers die een game ook echt 7uur of langer doorspelen, alvorens ze een mening vormen. Ik denk dat veel andere reviewers games veel korter spelen, waarbij alles nog shiny en new is..

[YouTube: Tainted Grail Review - An "Epic" Disappointment]

Zelf zou ik de meeste mooie en thematische Kickstarters graag eens proberen, maar dan wel op de kosten van iemand anders :P
Tsja, het is klassiek (internet)gedrag. Tegenover een groep enthousiastelingen komt uiteindelijk weer een groep die dat tegen gaat/wilt spreken, net als de fanatiekelingen om de meest uiteenlopende redenen. Vermoeiend is het, vind ik zelf.
Jaren geleden heb ik besloten om fanatiek gedrag en execessen te vermijden. Ik kan je zeggen dat het helpt voor een betere beeldvorming, en je verspilt geen onnodige energie aan b.v. fanboygedrag.

Ik ben geen enthusiast, maar als je verschillende reviews bekijkt van een game dan kom je wel gekke dingen tegen. De meeste reviews vind ik gewoon biased of compleet onduidelijk.
Daarom kijk ik eigenlijk alleen nog maar gameplay filmpjes zodat ik zelf een oordeel kan vormen. En natuurlijk diverse fora waar mensen hun ervaringen delen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• CombatHermit
Willybubba schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:43:
Dus, is Gloomhaven de 110 euro waard? Ik hou van spellen als Arkham Horror, Zombicide en Journeys in Middle Earth dus het zou moeten passen, alleen die prijs he...
Ik hoor hele positieve geluiden over het Gloomhaven. Mijn issue is dat het een 'legacy' type boardgame is, wat dus betekend dat het voor éénmalig gebruik is. Daarna is het een mooie doos in de kast. Dat was voor mij een dealbreaker. Er zijn wel 'correctie' stickers e.d. verkrijgbaar, maar voelde voor mij toch beetje als iets waar je als groep vol voor moet gaan, wetende dat je er een volledige campagne moet gaan uitvoeren met z'n allen.

Opnieuw beginnen lijkt niet echt een optie te zijn ondanks de stickers e.d., waardoor ik het zelf niet zou willen aanschaffen. Echter op gebied van content is het echt het geld wel waard, iedereen is daar onverdeeld positief over de hoeveelheid tijd die men met het spel kwijt kan als groep.

Alternatief is natuurlijk om een digitale variant op Tabletop Simulator of zo uit te proberen en kijken hoe het lijkt, maar ook daar heb je best wel een dedicated groep mensen nodig die dat leuk vinden.

Randomized en replayable zijn meer mijn preferenties met dit soort zaken. Dat is de reden dat ik hoopte dat Tainted Grail zoiets zou invullen. Maar zoals al eerder benoemd zijn de meningen daar nogal over verdeelt. :+

De copy van dat spel moet ik nog krijgen, dus de persoonlijke review over dat spel hou je nog van me tegoed. :)

• Willybubba
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:36

Willybubba

Nut up or shut up.

CombatHermit schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:01:
[...]

Ik hoor hele positieve geluiden over het Gloomhaven. Mijn issue is dat het een 'legacy' type boardgame is, wat dus betekend dat het voor éénmalig gebruik is. Daarna is het een mooie doos in de kast. Dat was voor mij een dealbreaker. Er zijn wel 'correctie' stickers e.d. verkrijgbaar, maar voelde voor mij toch beetje als iets waar je als groep vol voor moet gaan, wetende dat je er een volledige campagne moet gaan uitvoeren met z'n allen.

Opnieuw beginnen lijkt niet echt een optie te zijn ondanks de stickers e.d., waardoor ik het zelf niet zou willen aanschaffen. Echter op gebied van content is het echt het geld wel waard, iedereen is daar onverdeeld positief over de hoeveelheid tijd die men met het spel kwijt kan als groep.

Alternatief is natuurlijk om een digitale variant op Tabletop Simulator of zo uit te proberen en kijken hoe het lijkt, maar ook daar heb je best wel een dedicated groep mensen nodig die dat leuk vinden.

Randomized en replayable zijn meer mijn preferenties met dit soort zaken. Dat is de reden dat ik hoopte dat Tainted Grail zoiets zou invullen. Maar zoals al eerder benoemd zijn de meningen daar nogal over verdeelt. :+

De copy van dat spel moet ik nog krijgen, dus de persoonlijke review over dat spel hou je nog van me tegoed. :)
Jouw drawbacks zijn precies die van mij. Ik zou minimaal 2 campaigns willen hebben lopen, eentje met m'n boardgamegroepje die net niet vaak/regelmatig genoeg samenkomen en eentje met mijn vrouw. Aan de ene kant trekt het Legacy achtige me wel (dingen pas openmaken als het mag in game en zo) maar aan de andere kant, zonde van het geld ofzo, want het kan maar 1 keer. Argh.

En dat trerwijl er ook zat mensen zijn die veel meer hebben moeten betalen voor GH :)

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• LOTG
CombatHermit schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:01:
[...]

Ik heb Gloomhaven, en ja het is het geld wel waard. Bedenk ook hoeveel geld steek je in die andere spellen, voor hoeveel content? Gloomhaven ben je echt wel lang mee bezig voor je alles hebt unlocked, als ik een ander spel zou pakken en wat expansion er bij pak zit ik op de zelfde prijs, en misschien ook qua content wel in de buurt of zelfs nog steeds er over.

Het legacy aspect kun je heel makkelijk oplossen. Pak de removable sticker set, en sleeve je kaarten.

Vervolgens ga je geen kaarten verscheuren, maar verwijder je ze gewoon uit de decks waar ze in zitten en hou je ze apart.

Character sheets en zo kun je gewoon printen, en voor de andere dingen kun je gewoon een app er bij pakken die je progress tracked van een campaign.

Wat ik zelf doe is twee campaigns in de zelfde wereld spelen, dus dingen die de wereld beinvloeden gelden voor beide parties, maar gewoon omdat het makkelijk is. Verder kun je in Gloomhaven ook gewoon losse scenarios spelen. Ik zou mij niet laten afschrikken door het legacy aspect.

Wat @CombatHermit ook zegt, check de Tabletop Simulator versie er van. Het speelt iets minder lekker omdat je overzicht wat minder is, maar het geeft een goede indruk van hoe het spel werkt.

Edit:
Als voorbeeld, ik heb nu Mansions of Madness recent gekocht, en als ik er een expansion bij neem dat zit ik dik over Gloomhaven heen qua prijs. Dan kan ik in totaal misschien 6-8 verschillende scenario's spelen, en hoewel er veel random content in zit wat herhaaldelijke playtroughs leuk houd blijf je wel het zelfde verhaal spelen. Zelfde geld een beetje voor de Arkham LGC, veel customization qua kaarten maar voor een nieuw verhaal moet je toch echt expansions kopen, en dat loopt ook snel op. Sterker nog als ik even snel kijk zie ik dat de complete Dunwich cycle bij De Spelvogel ook 110 euro kost.

Het is natuurlijk wel zo dat je nu in een keer 110 euro neer legt en maar moet hopen dat je party het leuk vind. Al is het Solo ook wel een leuk spel.

LOTG wijzigde deze reactie 17-02-2020 13:35 (12%)

• HellPunk
Wij zijn gisteren ook naar Heusden-Zolder getogen voor Spelfabriek. Ik vond het een erg leuk evenement, de locatie is in ieder geval mooier dan die van Spellenfestival. De ruimte was ook goed ingericht, met voldoende plaats tussen de tafels. Kort na de middag was het even erg druk, na drieën nam de massa wat af en vond je al sneller een vrije tafel.

Mijn zoon wilde per sé Bad Bones proberen. Nadat we een paar keer voorbij de stand gelopen waren kwam de tafel net vrij. Ik kende dit spel wel al, maar ik had niet gedacht dat we het zo leuk zouden vinden! Je kan het competitief spelen, maar ook solo en co-op. Veel waar voor je geld, vond ik :).

Ook Little Town kwam aan de beurt. Deze had ik al op m'n wishlist staan, maar ik wilde het toch even uitproberen. Het is een licht worker placement/resource management-spel, niet heel origineel maar het speelt lekker weg.

Ik denk dat we nog een stuk of zes andere spellen gespeeld hebben, ik herinner me Sushi Roll, Color Tower (?), SlideQuest, Klask4 en een paar kinderspellen. Ishtar had ik ook nog wel willen proberen, maar die tafel was voortdurend bezet.

Helaas niet zoveel succes gehad met de tweedehandsverkoop: maar één van de zes spellen verkocht. De opbrengst hebben we dan maar geïnvesteerd in Bad Bones ;) .

• Lointje
HellPunk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:58:

Helaas niet zoveel succes gehad met de tweedehandsverkoop: maar één van de zes spellen verkocht. De opbrengst hebben we dan maar geïnvesteerd in Bad Bones ;) .
Even wat off topic maar heb je hem laten signeren? :-)

• _Anvil_
LOTG schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Ik heb Gloomhaven, en ja het is het geld wel waard. Bedenk ook hoeveel geld steek je in die andere spellen, voor hoeveel content? Gloomhaven ben je echt wel lang mee bezig voor je alles hebt unlocked, als ik een ander spel zou pakken en wat expansion er bij pak zit ik op de zelfde prijs, en misschien ook qua content wel in de buurt of zelfs nog steeds er over.

Het legacy aspect kun je heel makkelijk oplossen. Pak de removable sticker set, en sleeve je kaarten.

Vervolgens ga je geen kaarten verscheuren, maar verwijder je ze gewoon uit de decks waar ze in zitten en hou je ze apart...
Ik speel ook een campaign met 3 vrienden en kan dit bevestigen, prima te doen om meerdere campaigns te gelijk te spelen. Het spel is giga groot, dus je kunt maandenlang grotendeels verschillende missies met de 2 groepen spelen als je echt wel. Met 110 euro ben je nog niet klaar, want die vriend van me heeft ook de wooden inlays en removable stickers, en waarschijnlijk nog wat andere dingen.

Het spel is het geld meer dan waard wat mij betreft, en dit is afkomstig van een Kickstarter scepticus.
Nyarlathotep schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:54:
[...]
Ik ben geen enthousiast, maar als je verschillende reviews bekijkt van een game dan kom je wel gekke dingen tegen. De meeste reviews vind ik gewoon biased of compleet onduidelijk.
Daarom kijk ik eigenlijk alleen nog maar gameplay filmpjes zodat ik zelf een oordeel kan vormen. En natuurlijk diverse fora waar mensen hun ervaringen delen :)
Als je de kwalitatief betere reviewers kijkt, zoals SU&SD of NPI wordt je toch wel duidelijk of het een game voor jou is, ongeacht hun eindconclusie, dat is het kenmerk van een goede review.

Helaas reviewen ze alleen de grotere, mainstream titels. Bij kickstarter nummer zoveel vind je inderdaad aleen waardeloze fanboi reviews doorgaans, of reviewers die op basis van 2 uurtjes solo spel een mening geven.

Dice Tower vind ik ook best profi ogen, maar die zijn zo weinig kritisch dat ik me soms afvraag of ze gesponsored worden :)

_Anvil_ wijzigde deze reactie 18-02-2020 08:33 (29%)

• HellPunk
Lointje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:13:
[...]
Even wat off topic maar heb je hem laten signeren? :-)
Helaas niet, we hebben onze aankopen pas op 't laatst gedaan (half zes of zo) en toen was de bedenker al weg. Nog even getwijfeld om 'm dan maar door Nox te laten signeren, maar die zat net in een interview en we moesten echt wel vertrekken.

• HellPunk
_Anvil_ schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:19:

Ik snap het standpunt in het artikel wel, maar ik kan me er niet in vinden. Als ik een Kickstarter ontvang ben ik daar natuurlijk enthousiast over. Het alternatief is dat ik geen interesse meer in dat spel heb, dat zou wel erg jammer zijn. Maar wat is dan het verschil met enthousiast zijn over een spel dat ik net in de winkel gekocht heb? Want laten we wel wezen, 'traditionele' uitgevers brengen ook genoeg bagger op de markt :) .

Ik ga wel geen hoge cijfers geven aan een spel omdat ik het van KS heb, dat lijkt me idd een idioot standpunt. Het spel is zijn geld waard of niet, daar heeft de herkomst niets mee te maken.

• Orangezoo
HellPunk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Ik snap het standpunt in het artikel wel, maar ik kan me er niet in vinden. Als ik een Kickstarter ontvang ben ik daar natuurlijk enthousiast over. Het alternatief is dat ik geen interesse meer in dat spel heb, dat zou wel erg jammer zijn. Maar wat is dan het verschil met enthousiast zijn over een spel dat ik net in de winkel gekocht heb? Want laten we wel wezen, 'traditionele' uitgevers brengen ook genoeg bagger op de markt :) .

Ik ga wel geen hoge cijfers geven aan een spel omdat ik het van KS heb, dat lijkt me idd een idioot standpunt. Het spel is zijn geld waard of niet, daar heeft de herkomst niets mee te maken.
Nog een reden waarom ik geen kickstarter taarten bak, weet gewoon dat ik of hartstikke teleurgesteld wordt en er anders een grote kans is op fanboy gedrag :+

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:26

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Afgelopen weekend voor het eerst Scythe gespeeld, met 3 man.
Ik ben geen ervaren bordspelspeler/bordspeller, en ik verwachtte dat het nogal wat moeite zou kosten om op te starten.
Maar dat vier reuze mee!

We hadden wat gameplay filmpjes gekeken om zo wat kennis op te doen, en dat helpt echt.
We begonnen om 9 uur, en om kwart voor 12 waren we klaar met ons eerste potje.

Één van ons vond het allemaal wat minder, omdat die meer van de confrontaties en battles is. En daar ligt bij dit spel niet de nadruk op.
Je kan niet de big bully gaan uithangen, omdat je vrij snel door je power heen gaat.
Dit zorgt er wel voor dat je je niet aan één simpele strategie kunt houden.
De balans lijkt verder ook prima in orde. Elke factie heeft een leuke special ability, die niet overpowered is.

We gaan zeker nog wat potjes spelen, en ik heb er weer zin in!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nyarlathotep schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:47:
Afgelopen weekend voor het eerst Scythe gespeeld, met 3 man.
Ik ben geen ervaren bordspelspeler/bordspeller, en ik verwachtte dat het nogal wat moeite zou kosten om op te starten.
Maar dat vier reuze mee!

We hadden wat gameplay filmpjes gekeken om zo wat kennis op te doen, en dat helpt echt.
We begonnen om 9 uur, en om kwart voor 12 waren we klaar met ons eerste potje.

Één van ons vond het allemaal wat minder, omdat die meer van de confrontaties en battles is. En daar ligt bij dit spel niet de nadruk op.
Je kan niet de big bully gaan uithangen, omdat je vrij snel door je power heen gaat.
Dit zorgt er wel voor dat je je niet aan één simpele strategie kunt houden.
De balans lijkt verder ook prima in orde. Elke factie heeft een leuke special ability, die niet overpowered is.

We gaan zeker nog wat potjes spelen, en ik heb er weer zin in!
is inderdaad leuk spel. En het lijkt veel meer combar oriented gericht dan het echt is.
Overigens spelen wij het met 3 man, die het een paar keer gespeeld hebben, ruim onder de 2 uur, denk zelfs meer richter 1,5 uur.

net potje Everdell gespeeld. Speelt ook heerlijk weg.

• _Anvil_
heuveltje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:18:
[...]
is inderdaad leuk spel. En het lijkt veel meer combar oriented gericht dan het echt is.
Overigens spelen wij het met 3 man, die het een paar keer gespeeld hebben, ruim onder de 2 uur, denk zelfs meer richter 1,5 uur.

net potje Everdell gespeeld. Speelt ook heerlijk weg.
Scythe staat ook zeker op de lijst van games die ik nog wil uit proberen. gelukkig ken ik een kickstarter junkie die er alles van heeft, dus dat gaat op termijn ook gebeuren ;)

Ik herken bovenstaand fenomeen ook uit Twilight Imperium 4: oorlog is duur en verzwakt je positie, tenzij je er direct VP's mee kunt scoren. Veel spelers schijnen dat maar niet te snappen overigens ;)
HellPunk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Ik denk niet dat jij onder de categorie KS hype boys valt die vooraf een 10 geven op BGG en daarna het spel tot in den treure blijven verdedigen in discussie fora en onder elk review filmpje.

Maar het grote verschil is dat je die KS niet vooraf kunt uitproberen en dat er nog geen serieuze reviews van zijn, voordat je je geld er al in hebt gestopt. Als je in de winkel iets van een grote uitgever koopt die daadwerkelijk veel moeite steekt in playtesten, balans etc, is de kans op een slecht spel veel kleiner dan bij een Kickstarter. De harde cijfers ondersteunen dit gewoon.

Plus je hebt meer kans om vooraf een mening te vormen op basis van objectieve reviews ipv de hypetrain van mensen die het spel nog nooit gezien of gespeeld hebben :)

_Anvil_ wijzigde deze reactie 18-02-2020 10:05 (45%)

• maartend
  • Laatst online: 18:00
_Anvil_ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:00:
[...]
Plus je hebt meer kans om vooraf een mening te vormen op basis van objectieve reviews ipv de hypetrain van mensen die het spel nog nooit gezien of gespeeld hebben :)
Ik volg daarvoor juist een paar gamereviewers waarvan ik heb ondervonden dat hun smaak wb bepaalde games bij de mijn ligt.

• LOTG
@maartend Mee eens. Zelf ben ik het wel vaak eens met Shut up and sit down, en die zijn ook niet bang om kritisch te zijn op een spel.

Ook ben ik het met hun eens dat het grote probleem van Kickstarters vaak is dat er meer en meer content word toegevoegd, en je vaak al expansions hebt terwijl het spel nog niet uit is. Dus mocht het spel niet goed werken op bepaalde punten, dan gaan die expansions het zelfde probleem hebben, want er is geen mogelijkheid iets met feedback van de base game te doen.

Ook zijn de meeste kickstarter games vaak extreem duur, en gebouwd rond om dozen met miniatures. Zie de Batman game bijvoorbeeld.

• maartend
LOTG schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:57:
@maartend Mee eens. Zelf ben ik het wel vaak eens met Shut up and sit down, en die zijn ook niet bang om kritisch te zijn op een spel.

Ook ben ik het met hun eens dat het grote probleem van Kickstarters vaak is dat er meer en meer content word toegevoegd, en je vaak al expansions hebt terwijl het spel nog niet uit is. Dus mocht het spel niet goed werken op bepaalde punten, dan gaan die expansions het zelfde probleem hebben, want er is geen mogelijkheid iets met feedback van de base game te doen.

Ook zijn de meeste kickstarter games vaak extreem duur, en gebouwd rond om dozen met miniatures. Zie de Batman game bijvoorbeeld.
Oh, absoluut. Ik back tegenwoordig ook maar heel weinig. En idd, mini's zijn DE hype. En maakt het ook 17 x zo duur. Terwijl ik zelf eigenlijk wel erg gek ben van die kartonnen poppetjes. Gloomhaven bijv. heerlijk.

Zlef ben ik nogal van Rahdo.

• LOTG
@maartend Ja, eigenlijk zou het leuk zijn als er sets met en zonder verkocht worden en er gewoon meer een business naast komt waar je losse mini's kunt kopen. In veel gevallen zijn het toch redelijk generieke designs, dus waarom niet gewoon zelf een set kopen die je voor meerdere spellen kunt gebruiken.

• maartend
LOTG schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:13:
@maartend Ja, eigenlijk zou het leuk zijn als er sets met en zonder verkocht worden en er gewoon meer een business naast komt waar je losse mini's kunt kopen. In veel gevallen zijn het toch redelijk generieke designs, dus waarom niet gewoon zelf een set kopen die je voor meerdere spellen kunt gebruiken.
Zou mooi zijn. Als ik zie waar ik eigenlijk mijn Descent mini's overal voor kan gebruiken. Neemt enkel maar plek in waar eiegenlijk games kunnen.

• HellPunk
Ik denk niet dat jij onder de categorie KS hype boys valt die vooraf een 10 geven op BGG en daarna het spel tot in den treure blijven verdedigen in discussie fora en onder elk review filmpje.
Ik reken mezelf idd niet tot die categorie, gelukkig dat je er ook zo over denkt ;) . Ik ben van weinig spellen pleitbezorger omdat het vaak subjectief is en wat de ene goed vindt aan een spel is net datgene waar iemand anders op afknapt.
Maar het grote verschil is dat je die KS niet vooraf kunt uitproberen en dat er nog geen serieuze reviews van zijn, voordat je je geld er al in hebt gestopt. Als je in de winkel iets van een grote uitgever koopt die daadwerkelijk veel moeite steekt in playtesten, balans etc, is de kans op een slecht spel veel kleiner dan bij een Kickstarter. De harde cijfers ondersteunen dit gewoon.

Daar kan ik je geen ongelijk in geven, er zit op KS veel kaf tussen het koren. Er is aan de andere ook meer dan alleen de grote, dure miniatures-spellen of de ondingen die op een regenachtige zondagnamiddag aan de keukentafel bedacht werden :).

Shem Phillips van Garphill Games is bvb. iemand die z'n reputatie al bewezen heeft. Over twee weken gaat hij live met het derde spel in de West Kingdom-reeks en dan zit ik op de eerste rij :Y . Belfort is nog zo 'n voorbeeld: een mooie reprint van een spel dat toch al op m'n wishlist stond, dan twijfel ik niet.

Bij een minder bekende uitgever heb ik graag een degelijke playthrough of op z'n minst een handleiding. Als dat me aanspreekt wil ik soms wel een gokje wagen zoals bvb. bij Calico.

Desalniettemin snap ik heel goed dat het niet ieders kopje thee is om nu geld te betalen voor een spel dat je pas over x maanden gaat ontvangen, zeker als je je niet 100% een mening over het spel hebt kunnen vormen.

• _Anvil_
maartend schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:08:
[...]

Oh, absoluut. Ik back tegenwoordig ook maar heel weinig. En idd, mini's zijn DE hype. En maakt het ook 17 x zo duur. Terwijl ik zelf eigenlijk wel erg gek ben van die kartonnen poppetjes. Gloomhaven bijv. heerlijk.

Zlef ben ik nogal van Rahdo.
Same here! Zou er geen markt zijn voor kickstarters die focussen op een goed bedacht en geplaytest spel, zonder dure mini's, plastic scenery, eindeloze expansions en stretch goals etc. ? Gewoon een goed spel met kartonnen mini's of counters voor een strakke prijs?

Als ik veel mini's wil zien *met* het coolste 3d meubilair ooit, dan speel ik wel weer een pot heroquest met mn kinderen.

https://www.reddit.com/r/..._the_best_game_ever_made/ _/-\o_ :*)

SU&SD heeft nu producties van televisiekwaliteit, lastig om dan terug te gaan naar de rommelige spraakwaterval van Rhado runs through wat mij betreft.. Aan de andere kant, Rhado heeft me goed geholpen in mijn keus voor Runebound 2nd edition te gaan ipv de nieuwe 3rd destijds. Old school RPG all te way! >:)

• Arnevld
  • Laatst online: 24-02 13:31
Recent begonnen met Warhammer 40k, zijn er nog meer tweakers die dit ook doen ?
Ik ga komende tijd veel games doen in gamesworkshop in Rotterdam :-)

Aan het typen...

• HellPunk
_Anvil_ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:57:
[...]
SU&SD heeft nu producties van televisiekwaliteit, lastig om dan terug te gaan naar de rommelige spraakwaterval van Rhado runs through wat mij betreft.. Aan de andere kant, Rhado heeft me goed geholpen in mijn keus voor Runebound 2nd edition te gaan ipv de nieuwe 3rd destijds. Old school RPG all te way! >:)
Ik kijk tegenwoordig meestal naar JonGetsGames en Slickerdrips. Doen hetzelfde als Rahdo en zeker in het geval van JGG een stuk sneller en gestructureerder :+ .

• Mvdbeld
Over SU&SD gesproken tijdje terug haalde ik al War of Whispers aan naar aanleiding van hun review. Gisteren deze toch nog ergens gevonden (retail editie). Deze is naar mijn idee ook mooier, dan de deluxe versie die uiteraard niet kon ontbreken gedurende de kickstarter campagne. De retail versie heeft simpel weg kartonnen tokens en wooden cubes vs plastic, plastic, plastic....

Retail
VS
Deluxe

• _Anvil_
Mvdbeld schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:51:
Over SU&SD gesproken tijdje terug haalde ik al War of Whispers aan naar aanleiding van hun review. Gisteren deze toch nog ergens gevonden (retail editie). Deze is naar mijn idee ook mooier, dan de deluxe versie die uiteraard niet kon ontbreken gedurende de kickstarter campagne. De retail versie heeft simpel weg kartonnen tokens en wooden cubes vs plastic, plastic, plastic....
Gaaf, de review was mij ook al opgevallen. Heb de GoT boardgame al een jaar of 7, maar ik merk toch dat we gezien de tijdsinvestering meestal liever wat anders spelen. Het feit dat dit zoveel diepte en interactie heeft met zo'n korte speelduur, maakt het zeer interessant. Ben benieuwd!

• Mvdbeld
_Anvil_ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:03:
[...]

Gaaf, de review was mij ook al opgevallen. Heb de GoT boardgame al een jaar of 7, maar ik merk toch dat we gezien de tijdsinvestering meestal liever wat anders spelen. Het feit dat dit zoveel diepte en interactie heeft met zo'n korte speelduur, maakt het zeer interessant. Ben benieuwd!
GoT blijft 1 van mijn favorieten en ook een trouwe groep die hier graag tijd voor vrij maakt.

War of Whispers nu 1x via Tabletop Simulator gespeeld en dit doet qua feel best wel als GoT aan. Alleen speel je nu dus niet een eigen factie, maar types alá Varus, Littelfinger etc. Je beïnvloedt de strijd achter de schermen afhankelijk van de volgorde waarin jij gedurende de setup de 5 facties toegewezen hebt gekregen (elk factie heeft een multiplier en die vermenigvuldig je aan het eind van het spel met het aantal steden die deze factie controleert).

Het spel is relatief simpel en snel uit te leggen. Daarnaast speelt het ook lekker vlot, slechts 4 rondes en alles is overzichtelijk omdat je de stappen / acties rondom het bord volgt.

Mooie aanwinst naast GoT dus denk, aangezien je voor GoT:FFC toch al wel minimaal 2 uur kwijt bent en WofW zeker binnen een uur a anderhalf uur klaar bent.

• _Anvil_
Mvdbeld schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:40:
[...]

GoT blijft 1 van mijn favorieten en ook een trouwe groep die hier graag tijd voor vrij maakt.

War of Whispers nu 1x via Tabletop Simulator gespeeld en dit doet qua feel best wel als GoT aan. Alleen speel je nu dus niet een eigen factie, maar types alá Varus, Littelfinger etc. Je beïnvloedt de strijd achter de schermen afhankelijk van de volgorde waarin jij gedurende de setup de 5 facties toegewezen hebt gekregen (elk factie heeft een multiplier en die vermenigvuldig je aan het eind van het spel met het aantal steden die deze factie controleert).

Het spel is relatief simpel en snel uit te leggen. Daarnaast speelt het ook lekker vlot, slechts 4 rondes en alles is overzichtelijk omdat je de stappen / acties rondom het bord volgt.

Mooie aanwinst naast GoT dus denk, aangezien je voor GoT:FFC toch al wel minimaal 2 uur kwijt bent en WofW zeker binnen een uur a anderhalf uur klaar bent.
Minimaal 2 uur? Bij ons kost een standaard pot GoT Boardgame 2nd edition een uurtje of 5... dat is dan wel met nieuwe spelers, of mensen die de regels na 2 jaar weer vergeten zijn. Teveel andere games he...

_Anvil_ wijzigde deze reactie 18-02-2020 21:55 (4%)

• Mvdbeld
_Anvil_ schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:55:
[...]

Minimaal 2 uur? Bij ons kost een standaard pot GoT Boardgame 2nd edition een uurtje of 5... dat is dan wel met nieuwe spelers, of mensen die de regels na 2 jaar weer vergeten zijn. Teveel andere games he...
Met de uitbreiding Feast for Crows (4 spelers zelfde max aantal als War of Whispers) is 2 uur te doen ja. Het basisspel duurt inderdaad beduidend langer. Vandaar dat wij meestal 1 van de uitbreidingen spelen:
  • Feast for Crows, 4 spelers, objectives en korte speelduur
  • Dance with Dragons, 6 spelers, max 7 rondes en agressievere startopstelling
  • Mother of Dragons, 3-8 spelers, veel toffe nieuwe concepten (Vassals, Loans, Dragons, Essos) helaas duurt deze nog langer dan het basisspel

• PressPlayOnTape
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 24-02 12:23

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Geen idee of hier Star Wars: Rebellion spelers zijn, maar in de afgelopen weken heb ik hobbymatig aan een projectje gewerkt om de zgn. build queues voor de Rebels en Empire te kunnen genereren. Als je het speelt, of gewoon leuk vindt eens te checken, kan je terecht op rebellionbq.com.

Ik ben altijd benieuwd naar de mening van anderen en sta open voor suggesties en verbeteringen :)

Mocht dit niet toegestaan zijn, dan mag een modje deze reactie aanpassen, dan wel verwijderen!

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor de liefhebber: https://www.bol.com/nl/p/...belspel/9200000114416967/
Machi Koro Legacy voor 31,99. Ik heb 'm nog niet goedkoper gezien.

Vind 'm zelf wel echt de moeite waard.

• CombatHermit
Over kickstarter en veel plastic gesproken, ik ben erg geïnteresseerd om misschien de Hellboy Boardgame aan te schaffen, hebben hier mensen ervaringen mee? Ik heb wat moeite om goede reviews waarvan ik denk dat ze redelijk neutraal zijn, te vinden van dit bordspel.

@Jaguar645 Ik zag dat jij vorig de jaar 'Collector Edition' had mogen ontvangen, nog ervaringen mee opgedaan? :)

Zag dat @B00st3r er niet zo tevreden over was, wat erg jammer is natuurlijk. :|

• Kieft91
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-02 10:48
@TERW_DAN kan je misschien iets uitleggen wat voor soort spel het is om me te overtuigen?
uit de beschrijving van bol.com word je niet heel veel wijzer :p

• HellPunk
Hilarische review van Bunny Kingdom door SU&SD _/-\o_ . Herinnert me eraan dat we dit dringend nog 'ns moeten spelen :) .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kieft91 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:50:
@TERW_DAN kan je misschien iets uitleggen wat voor soort spel het is om me te overtuigen?
Het is een spel waar je een stad bouwt. Je begint met een paar kaarten (graanveld en een bakkerij), en je mag 1 dobbelsteen gooien. Gooi je een getal dat overeenkomt met een van je kaarten, dan krijg je daar inkomen voor. Sommige kaarten triggeren alleen in je eigen beurt, anderen ook weer in de beurt van een ander.

Met geld kun je meerdere kaarten kopen, en daarmee kun je dus zorgen dat er meer getallen zijn die iets voor je opleveren (standaard is het alleen 1, 2 en 3). Maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld meer graanvelden te kopen, dan krijg je meer geld als er een 1 gegooid wordt.

Het doel is om zo snel mogelijk een aantal attracties af te bouwen, degene die dat zo snel mogelijk lukt wint.

De Legacy variant voegt wat extra dingen toe. Je begint met een vrij beperkte set kaarten, en speelt er meer vrij. Ik heb pas 1 potje gedaan, dus weet nog niet wat er allemaal komen gaat, maar de insteek is erg leuk.

Sowieso is het de moeite waard om wat gameplayvideos te kijken van de originele Machi Koro om een idee te krijgen wat voor spel dat het is.

• B00st3r
Kieft91 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:50:
Tip: zoek op YouTube recensies. Dan krijg je een veel beter beeld van hoe een spel speelt. Zoek dan wel in het Engels, in het Nederlands zul je aanzienlijk minder content vinden.

• HellPunk
B00st3r schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:18:
[...]
Tip: zoek op YouTube recensies. Dan krijg je een veel beter beeld van hoe een spel speelt. Zoek dan wel in het Engels, in het Nederlands zul je aanzienlijk minder content vinden.
Via BGG gaat dat handig: daar staan sowieso alle filmpjes verzameld met de taal erbij :) .

• B00st3r
HellPunk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:46:
[...]

Via BGG gaat dat handig: daar staan sowieso alle filmpjes verzameld met de taal erbij :) .
Ik ben echt een neppe bordspel liefhebber... Ik speel graag bordspellen en ben graag op de hoogte maar ik zit bijna nooit op BGG. Zeer onprettige site om te gebruiken vind ik.

Enige redenen waarvoor ik naar BGG ga zijn: rating (complexity en popularity) checken van een bordspel, en als ik er toevallig kom via een Google search over een regel-kwestie.

• Smuey
[...]

Scythe staat ook zeker op de lijst van games die ik nog wil uit proberen. gelukkig ken ik een kickstarter junkie die er alles van heeft, dus dat gaat op termijn ook gebeuren ;)

[...]
Ik ben geen Kickstarter-junkie (sterker nog, geen creditcard, dus ik kan helemaal niets met Kickstarter!), maar ik heb de retailversie gekocht, (veel!) gespeeld en daarna zo goed als alles er bij gekocht wat ik voor een schappelijke prijs heb kunnen vinden.

Mocht je ooit in de buurt van Noord-Holland zitten en zin hebben om hem eens te proberen, ik ben altijd voor het spelen van mijn favoriet ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

B00st3r schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Ik ben echt een neppe bordspel liefhebber... Ik speel graag bordspellen en ben graag op de hoogte maar ik zit bijna nooit op BGG. Zeer onprettige site om te gebruiken vind ik.
Ik vind BGG ook niet heel fijn werken hoor. Ik vind 't wel handig dat er gewoon een gigantische lijst is waar ik alle spellen instaan. Maar ik raak er altijd een beetje m'n weg kwijt als ik door de homepage scroll.

Gelukkig werkt de zoekfunctie best prima, dus meestal kan ik de spellen wel vinden.

• Lointje
Ja bgg is wel wat verbeterd de voorbije jaren maar het blijft onduidelijk op een heleboel vlakken. Zo erg dat ik meestal gewoon op google intik, samen met BGG achter... En die wijst de weg dan.
Gewoon spellen opzoeken voor aantal spelers en weight enzo is best wel eenvoudig tegenwoordig via de site zelf.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Is de Legacy variant van Machi Koro echt zo veel beter als BGG beweert? Het prijs verschil is aanzienlijk op bol.com.

• _Anvil_
Legacy is de grote hype van dit moment he, tenzij je dat specifiek wilt (dus met een vaste groep de legacy campaign doorspelen).. kun je beter de basisversie kopen. Goede reviews genoeg op YT.

• HellPunk
B00st3r schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Enige redenen waarvoor ik naar BGG ga zijn: rating (complexity en popularity) checken van een bordspel, en als ik er toevallig kom via een Google search over een regel-kwestie.
BGG is inderdaad niet de handigste site, ik denk dat ik er al zo lang en zo veel op zit dat ik het wel gewoon ben. En zeggen dat het 'vroeger' nog erger was, nu heb je tenminste al search as you type >:) . De Market is helaas nog steeds om te huilen, als je enkele spellen wil toevoegen klik je je het pleuris :P .

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True