Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-01 23:18
Catacombs it is, dank jullie

• HellPunk
  • Laatst online: 10:06
Vorige week heb ik eindelijk BGStats geïnstalleerd en ik vraag me nu al af waarom ik daar zo lang mee gewacht heb :Y . Elke cent waard :)
pirke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:01:
Waar halen jullie de tijd vandaan??

Zeker nog student... Eenmaal kinderen en een baan en 1 potje per week is al een hele achievement :(
Student, I wish :+ . Wel kinderen, maar die zijn al 15 en 19, dus daar heb je minder omkijken naar. We hebben onze wekelijkse spellenavond waarop we meestal twee of drie spellen spelen en in het weekend komt er ook meestal wel wat op tafel. Verder is mijn vrouw twee avonden per week weg voor het werk, dus genoeg gelegenheid om dan iets solo te spelen. Zo tikt het wel snel aan :) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-01 08:42
Ik zou ook catacombs aanraden. Qua complexiteit scheelt het weinig. Catacombs heeft iets meer extra's maar is vooral meer herspeelbaar omdat het bord niet telkens hetzelfde is. Bij gewone clank merk je dat veel spelers gewoon telkens weer exact dezelfde route proberen nemen.
Een kleine minderheid vindt de hogere geluksfactor irritant, omdat je pech kan hebben met de nieuwe tegels die je moet omdraaien. Maar het is niet dat gewone clank zonder geluk is. Enkel het bord ken je van in het begin.
Ook thematisch vind ik catacombs iets logischer. Je gaat op zoek naar schatten en dergelijke, het is dus logisch dat je niet de exacte routes op voorhand kent :-)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:58
Thompson schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:17:
Morgen ga ik voor het eerst Twilight Imperium spelen, ik word gelijk in het diepe gegooid want het is meteen met twee uitbreidingen erbij. De andere 3 spelers zijn wel ervaren en zullen me waar nodig bijstaan.

Ben benieuwd, de dag staat gepland van 09:00 tot 21:00 8)7

Ik speel als Federation of Sol, zou voor een beginner in ieder geval prettig moeten zijn.
Mijn favoriete spel! Hoe was het? meteen PoK en die andere expansions erbij lijkt me heeeeeeeeeel heftig.
TTHEEBO1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:16:
Deze vader met jonge kids komt uit op 104 plays.

Meest gespeeld heavy

1 Nemesis (my GOAT)
2. Great Western Trail
3. Castles of Burgundy (inmiddels verkocht)
4. Obsession (inmiddels verkocht)
5. Arcs (inmiddels verkocht)
Meestal verkopen mensen spellen die ze niet spelen, maar jij verkoopt er 3 uit je top 5? ARCs lijkt me nou niet iets dat snel gaat vervelen? Ben nieuwsgierig waarom?

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-01 15:47
MADG0BLIN schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:54:
Hierbij de statistieken van afgelopen jaar. Veel gespeeld weer. Vooral veel nieuwe en verschillende titels.
Voordeel van oudere kinderen en een vrouw die ook van spelletjes houden. :)

[Afbeelding]

Kijken wat komend jaar gaat brengen. :)
Lang niet hier gereageerd; wel meegelezen :).

Mijn kids zijn nu 4, 6 en 8 en ik merk dat de jongste van 4 altijd wil meedoen als er spellen op tafel komen. Maar de spellen die de 8-jarige leuk vinden, zijn voor de 4-jarige te moeilijk. En andersom ook weer.....

Maar ik wil wel meer spellen doen samen met 4 of 5. Zijn er wat titels die je zo te binnen schieten die goed zouden passen bij deze 3?

Ik heb de kids variant van Stenen Tijdperk, Catan, TTR, maar dat is nog soms te lastig voor de jongste. En bijvoorbeeld Azul, Keer op Keer, maar dat is voor de jongste ook nog wat te lastig.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03

Thompson

Beeromaniac

_Anvil_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Mijn favoriete spel! Hoe was het? meteen PoK en die andere expansions erbij lijkt me heeeeeeeeeel heftig.
Precies dat, heel heftig. Maar wel gaaf! We hebben met een uitgebreide lunch en diner pauze uiteindelijk van ~09:30 tot 23:00 gespeeld _/-\o_ Dat was dan een 4P game tot 12 punten, waarbij we elke ronde 2 facties "met de dobbelsteen" activeerden en 2 niet.
Ik zat regelmatig :? wat moet ik nu dan doen? Niet zozeer dat de game-mechanics lastig zijn maar dat ik geen idee had wat verstandig was. Naar wat ik begreep van mijn medespelers hadden we ook wel érg moeilijke objectives, d.w.z. bijna niet te behalen zonder heftig in combat met anderen te gaan. Daarnaast was TE al vroeg unlocked, had ik daar vervolgens 2 planeten met relics gescoord maar waren die ook nog eens vrij ingewikkeld.

Voor een eerste keer is het gewoon echt ontieglijk veel om tot je te nemen. Action cards, heroes, combat/movement (restricties), agenda phase, strategy card keuzes, technologies, relics etc. Mijn medespelers hielpen me gelukkig goed maar naarmate het spel vordert en zij ook voor zichzelf goed op moeten letten werd het soms wel teveel. Soms vergat ik dus simpelweg dat ik een nuttige actie-kaart had of om mijn faction agent/commander te gebruiken. De agenda phase liet ik me vaak dan ook maar redelijk makkelijk overtuigen een bepaalde richting in zonder echt diep na te denken wat voor mij gunstig is.

Volgende keer dus echt nog meer huiswerk doen en voor mezelf een cheat-sheet maken van wat mijn factie wil. Dan wil ik niet weer als Sol spelen, dus ik ga rustig aan al weer wat meer lezen en hopelijk over een paar weken een volgende game.

Beeromaniac

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Thompson schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Precies dat, heel heftig. Maar wel gaaf! We hebben met een uitgebreide lunch en diner pauze uiteindelijk van ~09:30 tot 23:00 gespeeld _/-\o_ Dat was dan een 4P game tot 12 punten, waarbij we elke ronde 2 facties "met de dobbelsteen" activeerden en 2 niet.
Ik zat regelmatig :? wat moet ik nu dan doen? Niet zozeer dat de game-mechanics lastig zijn maar dat ik geen idee had wat verstandig was. Naar wat ik begreep van mijn medespelers hadden we ook wel érg moeilijke objectives, d.w.z. bijna niet te behalen zonder heftig in combat met anderen te gaan. Daarnaast was TE al vroeg unlocked, had ik daar vervolgens 2 planeten met relics gescoord maar waren die ook nog eens vrij ingewikkeld.

Voor een eerste keer is het gewoon echt ontieglijk veel om tot je te nemen. Action cards, heroes, combat/movement (restricties), agenda phase, strategy card keuzes, technologies, relics etc. Mijn medespelers hielpen me gelukkig goed maar naarmate het spel vordert en zij ook voor zichzelf goed op moeten letten werd het soms wel teveel. Soms vergat ik dus simpelweg dat ik een nuttige actie-kaart had of om mijn faction agent/commander te gebruiken. De agenda phase liet ik me vaak dan ook maar redelijk makkelijk overtuigen een bepaalde richting in zonder echt diep na te denken wat voor mij gunstig is.

Volgende keer dus echt nog meer huiswerk doen en voor mezelf een cheat-sheet maken van wat mijn factie wil. Dan wil ik niet weer als Sol spelen, dus ik ga rustig aan al weer wat meer lezen en hopelijk over een paar weken een volgende game.
Voordeel van een tweede keer dezelfde factie spelen is dat je daar minder op hoeft te letten omdat je hem al beter kent. ;)

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54
[...]

Meestal verkopen mensen spellen die ze niet spelen, maar jij verkoopt er 3 uit je top 5? ARCs lijkt me nou niet iets dat snel gaat vervelen? Ben nieuwsgierig waarom?
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar… wellicht om ruimte te creëren forceren eens wat anders te doen? Of erop uitgekeken zijn. Ik zou zo 123 geen andere reden weten.

Of nou ja.. eigenlijk is alleen Nemesis al genoeg toch… toch?🤣

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-01 12:50

Terechte vraag. Mijn top 5 geeft een beetje een vertekend beeld, want ik heb geen van die spellen meer dan 4 keer gespeeld.

Na 2/3 keer spelen kunnen wij wel bepalen of iets vaker op tafel gaat komen bij ons. Zo niet gaat het weer op MP (ik koop bijna alles ook tweedehands, dus verlies is meestal zeer beperkt)

Arcs vond ik zelf heel tof, maar mijn vaste medespelers niet, dus dan houdt het op voor mij helaas......

En idd... als ik maar 1 heavy spel zou mogen houden zou het Nemesis zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door TTHEEBO1 op 07-01-2026 12:46 ]

psn: jagermeistertim

• _Anvil_
Thompson schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:02:
[...]

volkomen logisch dat het de eerste keer allemaal te veel is om te overzien. Most important thing is to have fun :)

Ik vind alleen PoK expansion erbij al flink pittig voor een nieuwkomer. Huiswerk vooraf en een goeie coach aan tafel is dan het antwoord. Of vooraf wat oefenen op tabeltop simulator. via discord zijn er ook beginners games.

• _Anvil_
TTHEEBO1 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:45:
[...]
Terechte vraag. Mijn top 5 geeft een beetje een vertekend beeld, want ik heb geen van die spellen meer dan 4 keer gespeeld.

Na 2/3 keer spelen kunnen wij wel bepalen of iets vaker op tafel gaat komen bij ons. Zo niet gaat het weer op MP (ik koop bijna alles ook tweedehands, dus verlies is meestal zeer beperkt)

Arcs vond ik zelf heel tof, maar mijn vaste medespelers niet, dus dan houdt het op voor mij helaas......

En idd... als ik maar 1 heavy spel zou mogen houden zou het Nemesis zijn :)
Helder, ik heb gelukkig een grote vaste groep (of 3 subgroepen), dus voor elk spel wel passend publiek. Klinkt als een slimme strategie inderdaad, 2e hands koop en doorverkoop. . Ik koop ook het meeste 2e hands en zorg dat ik het spel eerst uit probeer, dus verkoop eigenlijk nooit iets door. Kickstarters etc. doe ik niet aan, War room 2.0 daargelaten.

ARCs heb ik zelf gekocht nadat ik het bij een vriend deed. Er zijn inderdaad ook spelers in onze groep die er meteen klaar mee waren, het vergt ervaring om slechte spelsituaties te fixen.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:45
eind van de maand moet de nieuwe Americas Expansion van Wingspan uitkomen:

https://stonemaiergames.c...ngspan-americas-expansion

Afbeeldingslocatie: https://stonemaiergames.com/wp-content/uploads/2026/01/3D-box-folded-1.png

Ben benieuwd!

Hi Ha Hopjesvla

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 22:42
Zijn er hier mensen die Dragon Ball kaarten verzamelen?

• Hopjesvla79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMcQMHnHgNJRTvuHpuO7Gp7ccoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A00jfntLayUtlUExsY1vZtCN.jpg?f=fotoalbum_large

ons jaarlijkse weekendje weg is weer los!

Hi Ha Hopjesvla

• Thalaron
@Hopjesvla79 leuk zo’n toren, maar is er dan niet enorm veel dat onnodig voor niets meegezeult wordt? Of is het ook een beetje voor de show/ leuk om zoveel keus te hebben?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Hopjesvla79
Thalaron schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:19:
@Hopjesvla79 leuk zo’n toren, maar is er dan niet enorm veel dat onnodig voor niets meegezeult wordt? Of is het ook een beetje voor de show/ leuk om zoveel keus te hebben?
zeker, maar iedereen neemt iets mee, en zo hebben we in ieder geval genoeg keuze :-)

Hi Ha Hopjesvla

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 22:44
HansAnders07 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:10:
Zijn er hier mensen die Dragon Ball kaarten verzamelen?
Ik heb een keer een poging gedaan tot met de aanschaf van 5 of 6 boxen. Ik doe er nu niks meer mee.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• Vindictae
  • Laatst online: 14-01 20:37
Gisteren voor het eerst Fate of the Fellowship gespeeld, sinds we deze hadden gekocht, met zn tweetjes. Volgende week spelen we deze met vrienden, dus wilden even weer goed snappen hoe het allemaal ging.

Spannende sessie, met vooral veel Eye bewegingen, en we hadden nul Player cards over in de turn waarin we de ring vernietigden. Vond het wel iets moeilijker met twee, dan met vier. Volgende week met vijf, dus ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsSmptzLWTZHu1zVQmssRFvDowc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOUxLKzB1ThFvJ4e2y44Bb1d.jpg?f=fotoalbum_large

• HellPunk
  • Laatst online: 10:06
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:49:
eind van de maand moet de nieuwe Americas Expansion van Wingspan uitkomen:
Ben benieuwd!
Ik ook, nog meer kaarten! :Y . Het zal nog wel even wachten zijn op de Nederlandstalige versie. Ik hoop ook dat ze die 'booster packs' die Stonemaier recent heeft uitgebracht nog eens gaan vertalen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thalaron schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:19:
Als ik op vakantie ga neem ik ook eigenlijk onnodig veel mee (niet zoveel als de foto ;) ), puur om de keuze te hebben. Pak ik het wel slim in (meerdere spellen per doos), maar denk wel dat er zo 20 spellen meegaan op vakantie.
Het is fijn om de keuze te hebben, want soms heb je gewoon geen zin in spel X, Y of Z en wil je wat anders.
Edit: En een beetje bordspel-FOMO :P

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 12-01-2026 16:32 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
HellPunk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Ik ook, nog meer kaarten! :Y . Het zal nog wel even wachten zijn op de Nederlandstalige versie. Ik hoop ook dat ze die 'booster packs' die Stonemaier recent heeft uitgebracht nog eens gaan vertalen.
Die fan/ booster packs komen rond augustus in het Nederlands uit.
De nieuwe uitbreiding "iets" ervoor. Ik heb de fanpacks gisteren voor het eerst gespeeld in het Engels, maar mijn vrouw was er niet blij mee, die speelt gewoon liever Nederlands. Zaten wel ontzettend leuke vogels tussen met nieuwe abilities.

Afgelopen zaterdag weer bij Ducosim geweest en voor het eerst Blood on the Clocktower gespeeld. Super toffe ervaring en de beurs was ook weer erg leuk met zoveel bekenden. :)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Einde beurt 3, dit gaat geen lange pot worden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TkHiDI6yIbtGXvor_7eFJKgF-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s11McQVZ5XL2udqWkwJHslkq.jpg?f=user_large

Misschien maar een oefen missie van maken om door te krijgen hoeveel dmg ik kan doen tegen de queen.

edit: dat viel nog niet tegen, zo met de queen uiteindelijk in een corridor en alle 3 de chars met veel ammo in de kamers ernaast.
de combat engineer zorgde voor een repel die corridor in na wat geluk met na 2 hits hits een lage die roll, daarna alle ability cards van de 3 chars gebruikt om te bursten.

[ Voor 30% gewijzigd door toolkist op 12-01-2026 22:58 ]

• Thalaron
@toolkist
Kan veel erger toch? :D Zie mijn vorige fotosessie van Nemesis :+

Anyways... ook grappig om te zien dat een eenvoudig geschilderde versie toch ook erg leuk eruit kan zien! Heb je ze zelf geschilderd? Gewoon 1 kleur met een wash?

[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 13-01-2026 09:43 ]

• toolkist
  • Niet online
Paarse primer, daarna met wat andere kleuren paars wat kleurovergangen aangebracht (lichter aan de voorkant, donkerder aan de achterkant).
Kwam voor de queen wel mooi uit zo. de verzameling drones en adults zijn nu ook diverse kleuren paars maar daar ben ik nog niet helemaal happy mee dus die gaan komende tijd nog wat aandacht krijgen.
Maar gezien de hoeveelheid mini's vond ik dit wel een prima tussenoplossing.

Wat betreft schilderwerk, als het goed is komt vanavond de terrain pack voor Oathsworn binnen dus dan kan ik aan de slag met het schilderen van de nodige huisjes, bomen en muurtjes.

Hopelijk komt die terrain pack voor Nemesis Retaliation ook nog in de vrije verkoop, dan wordt dat ook een insta-buy.
En anders maar hopen op marktplaats.

[ Voor 29% gewijzigd door toolkist op 13-01-2026 10:42 ]

• Thalaron
@toolkist ja… het zijn er veel 🫠

Ik ben hier nu bijna klaar met de 3 uitbreidingen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgWNNVxuThvYpHFmqpupO1Cnsro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DH6Nt8cdFbQkX9yqUyj3rs0c.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra ik daar klaar mee ben ga ik het terrain pack voor OG en LD denk ik wat liefde geven.. of toch Return to Dark Tower nog bijwerken… keuzes…

Ik zit nu te wachten op DPD op pakket vanuit Dice Throne! X-Men is dus onderweg. Kan ik eindelijk wat doe met Deadpool die hier al tijden in de kast staat! Hoop daar aankomend weekend met mijn vrouw mee aan de slag te kunnen gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Thalaron op 13-01-2026 12:33 ]

• toolkist
  • Niet online
Oh ja, dat robot achtige ding moet ik ook nog een keer afronden, alleen een begin gemaakt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy_GdCfArAZKMGjeLeACDvGMOvw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rWdIIvZ0YHSDHJnQ6k8Ssha0.jpg?f=user_large

• toolkist
  • Niet online
Volgende schilder projectje is gisteren bezorgd :)
Als die klaar zijn ga ik weer verder met Oathsworn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsYeABU5MSA6IWsas5uWYVgxdd0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uA5aIuIJGZalLqGm9AfNPBqr.jpg?f=fotoalbum_medium
Pagina: 1 ... 162 163 Laatste