Kwistnix schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:06:
[...]
Ja, traag is wel een treffende woordkeuze. Het zal allicht afhankelijk zijn van de spelers, hun ervaring en de mate waarin zij nadenken over een optimale besteding van hun acties. .... Toch is Through The Ages: A New Story of Civilization wel een absolute topper en een van mijn favoriete spellen. Kan het alleen maar aanbevelen. Maar misschien niet direct met 4 spelers beginnen

[...]
Zonde, want zoals ik al zei, het is echt een topper, naar mijn mening althans. Ter indicatie, normaal gesproken zijn wel in 4 / 4,5 uur wel klaar met een potje.
Het is inderdaad een prachtspel, maar niet voor iedereen. De downtime met 4 spelers kan zeker een ding zijn. Ik heb zelf de app versie ook nog op mn GSM staan, 1 van de weinige mobile games die ik daadwerkelijk leuk vind. Aanrader.
Er zijn echter zoveel andere games die je kunt spelen in die tijd, dus ik ben er voorlopig klaar mee. Heb het spel zelf ook niet in eigendom, 2 vrienden wel.
Verder heb ik zelf tientallen boardgames, maar nog nooit een kickstarter gekocht. Meestal koop ik ze 2e hands na het nodige huiswerk om te bepalen of ik de games *echt* de moeite ga vinden, in bepaalde gevallen wel nieuw (Twilight Imperium!). Al moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat boardgame vrienden wel Kickstarters backen, dus ik speel gewoon regelmatig Gloomhaven en heb ook "toegang" tot de andere Ks hits als ik wil.
Als ik de reacties in dit topic lees, blijf ik me verbazen over de "backlogs" die mensen hebben. Volgens mij is dit het patroon waar veel mensen in zitten:
1. op fora komen de nieuwe kickstarters langs en men maakt elkaar enthousiast, de anderen pledgen ook.. dus in een groep is het makkelijk de uitgaves te rechtvaardigen en nog op te hogen. #Hype
2. de games komen binnen en eindigen op de stapel "nog te spelen", omdat er teveel games aangeschaft zijn en te weinig tijd/spelers is.
3. geheel menselijk blijft men proberen de aangeschafte games te rechtvaardigen met allerlei redenaties "dit type spel ontbrak nog in mn collectie, blabla"
4. Gisteren nog naar 2e hands games gekeken op fora, en wat ik vervolgens zie in lijsten met aangeboden
delen van collecties zijn lange rijen titels die ik niet ken.. bijna allemaal kickstarters met mooie componenten die simpelweg niet leuk zijn om te spelen. "voor de heb" games dus..
Zelf heb ik een korte shortlist van games die ik in de toekomst graag wil hebben, op basis van gedegen onderzoek. Nu moet ik eerlijk toegeven dat het makkelijker is als je vrienden hebt die wel veel tijd en geld investeren (inclusief uitbreidingen, netjes geschilderde mini's etc.) waardoor ik bepaalde dure "hype games" toch kan ervaren.
Verder geen aanval op iemand, ik ben mezelf ervan bewust dat ik mn boardgame uitgaven beperkt hou omdat ik teveel andere hobbies/bezigheden heb. Ik heb kinderen, ga graag weekendjes weg met mn meisje of vriendengroep, hou van regelmatig uitgaan etc. Blijft natuurlijk subjectief, de benzine en running costs van mijn auto bijvoorbeeld, zullen voor 95% van de boardgamefanaten als volledig gestoord overkomen
Ik geloof echter niet dat ik iets te kort kom qua boardgames zonder kickstarter en/of expansion verslaving