Persoonlijk ben ik voor
Runebound 2 gegaan, gewoon dicerolls ipv kartonnen fiches, maar wel echt dat old school RPG gevoel.
En de bekende progressie van normale xp levelling per speler, het is aan jou wanneer je tegen high level monsters wilt vechten.. dus geen scaled bullshit (Zoals ook in Elder Scrolls 4: Oblivion op de PC).
Verder op een familieweekend
Smallworld (blijft een top spel waar zowel beginners als ervaren boardgamers plezier aan hebben.) en
King of Tokyo gespeeld. Bij deze laatste reageerden sommigen lauw na het eerst potje, maar uiteindelijk 5 potjes gespeeld.. iedereen kreeg de truukjes met de powerkaarten wat beter door en werd al snel enthousiast. Grapppig om te zien.
Ow en
30 seconds met een hele grote groep verdeeld in teams... maar dat is wat mij betreft geen boardgame (partygame, leuke Triviant variant)
Afgelopen weekend was het echter weer zo ver: een volle dag gepland voor
Twilight Imperium 4
Inmiddels onze 4 sessie en mijn 5e potje (vorige keer 2x 3player in serie gespeeld)... dit keer 4 spelers, hadden we nog niet gedaan (alleen 3 en 5... volgende maand trouwens wel 6 players voor het eerst, hebben zelfs 2 reserves eventueel)..
Ik ben nog steeds geen fan van 4x2 Strategy cards, maar het ging best goed. De map is wel te groot (je speelt feitelijk met 4 op de 6 player map), dus iedereen had afdoende plek en er werd (te) weinig gevochten.. volgende keer de kaart kleiner maken, zoals veel wordt aanbevolen. Ik wou 1 keer de suggestie uit de manual proberen.
Ik speelde
Naluu collective en had een leuke pot waarbij ik een tijd op kop kon blijven, maar werd helaas op het laatst ingehaald door mijn buurman. deze pakte op exact het juiste tijdstip Imperial (scoren halverwege de ronde) en haalde me rechts in qua punten zeg maar

Prachtige move, waarmee ik hem gefeliciteerd heb. Dit was overigens een 14 punter, prima te doen.. zolang je maar de tijd hebt en niet teveel langame spelers aan tafel.
Lessons learned over dit ras: die 0 initiative is vaak leuk, maar het is net zo vaak een nadeel om als eerste te gaan. Je tegenstanders stallen tot ze passen is erg lastig zo... het zou in de laatste ronde een voordeel moeten zijn (je scoort je objectives als eerste wint dus bij gelijkspel) , maar niet als je tegenstander Imperial pakt en direct dik weet te scoren. Verder zijn Crystal fighters die (upgraded) hitten als een Cruiser voor 1/4 van de kosten erg gaaf, maar ik heb er niets mee gedaan. Volgende keer meer fighters bouwen (dubbele spacedocks, want 5 build cap is te laag!) en dan die vloten gebruiken om echt te dreigen...
De andere racial tech niet gepakt, vanwege de getrokken VP objectives draaide het om unit upgrades. Ik zou de Naalu graag nog eens spelen.
Nu begint inderdaad merkbaar te worden dat het spel steeds meer voor de punten wordt gespeeld (en minder als space Risk

) .. ben erg benieuwd naar onze eerste 6 player sessie volgende maand. Deze gaat uiteraard gewoon tot de 10 VP's, ik ben niet knettergek ofzo
Dit maakt dan 5 sessies in een half jaar bezit, ik snap niet waarom het halve internet roept dat het maar 1 keer per jaar op tafel komt

Wij zijn geen studenten oid, maar met datumprikker en mensen via de whatsapp opjagen lukt het prima om spelers te krijgen. Leuk detail is dat meerdere mensen gewoon 3-4 uur op een dag in de auto willen zitten om het mee te maken.. dat zegt genoeg over dit spel denk ik
[
Voor 11% gewijzigd door
_Anvil_ op 16-04-2019 15:41
]