Scythe staat bij ons in de groep ook op de nominatie om uit te proberen, maar voorlopig hou ik me vooral bezig met
Twilight Imperium 4
King of Tokyo is bij mij thuis ook een hit, zowel bij kids als volwassen die geen boardgamer zijn.. of als filler game met de serieuzere groep.
Afgelopen weekend waren er wat afvallers, maar uiteindelijk toch een dag geblocked voor een 3 speler spel. 4-6 spelers is toch een leuker aantal, maar aangezien we alledrie al ervaring hadden leek het een mooie kans om op een wat hoger niveau te spelen en de diepte in te gaan (de vorige sessies hadden we meerdere first timers aan tafel).
Rond 11u begonnen we aan de eerste sessie en we konden inderdaad merken dat met wat focus, discipline en ervaren spelers het speel veel sneller en vloeiender loopt (de vorige sessie met 5 man duurde 13u!!).
Ik speelde the Barony vs. Mentak en Peace Turtles(Xarr oid?) en wist de eerste 2 rondes Warfare als strategy card te kiezen. Verder de dreadnought ook gebruikt als infantry carrier en er snel een 2e carrier bijgebouwd. Hierdoor had ik na ronde 2 al iets van 6 of 7 systems, 3 meer dan de andere 2 spelers ongeveer. Samen met mijn geweldige homesystem (6 resources!) had ik dus een serieus economisch voordeel tov de rest.
Toen ik ook nog als enige in positie was Megatol rex in te nemen en te houden, ging het opeens wel erg snel. Ik had tegelijk imperial gekozen voor nog een extra Megatol punt en ook de 1 point objectives kon ik bijna vanzelf scoren de eerste rondes. In ronde 5 gaven de andere 2 spelers op, ik stond toen al op 9 van de 10 punten en was niet meer in te halen of af te stoppen.. na <4 uur spelen.
Hier was ik in een 5 of 6 speler spel niet zo makkelijk mee weggekomen. Ik vond het leuk zo'n perfecte sprint te maken, maar ergens ook jammer. Ik had graag mijn berg planeten en resources vertaald in de beruchte vloten met grote capital ships (met de bijbehorende armor/tech combos) die de Barony zo sterk maken.
De 2e pot lieten we ons overtuigen door 1 van de aanwezigen om voor een 14 point game te gaan, dit zou ik met meer spelers nooit aandurven.. We hadden echter een zeer efficient klein groepje en de dag was nog jong.. dus in dit geval gingen we toch akkoord. De meeste reviewers op youtube geven aan dat ze dit nog nooit aangedurfd hebben, kan me inderdaad voorstellen dat je met 6 spelers bijna 2 dagen nodig hebt..
Ik koos nu Yssaril tribes, mn tegenstanders Sol en Clan of Saar. De flexibiliteit van de berg actiekaarten van mijn ras bevielen me erg goed, ik pakte met politics ook regelmatig nog extra action cards mee.Dat is dus +6 kaarten (!!) per ronde, waarvan je er 2 moet discarden voor dit ras.
Sidenote: ik merkte wel dat dit veel makkelijker is met 2 strategy cards per speler (bij 5 of 6 spelers kies je er maar 1), het spel verloopt ook gewoon rapper qua progressie. Bij 4 spelers zou ik liever met 1 kaart p.p. spelen, ik vind het leuker als er strategy cards blijven liggen elke ronde, toch een extra laag strategie. Daar komt bij dat sommige onervaren spelers volledig gaan verzuipen in analysis paralysis als ze 6 keer per ronde de keuze moeten maken of ze met een secondary van een andere actieve speler willen meeliften of niet
Dit keer was er vooral van 1 van mn buren rappe en aggressieve expansie naar mijn gebied en had ik dus niet de monsterstart van de vorige pot. Nadat het spel een tijdje gelijk op ging, pakte ik met een kleine force megatol rex en begon daar weer dubbele punten te scoren. Dit was van korte duur, omdat Sol en force Megatol overnam, de Saar speler had meerdere grote vloten ernaast liggen.. maar bleef m.i. toch te passief op dit moment.
Ondanks de 14 punten schaal maakte Sol toch een serieuze sprint naar de overwinning, dus Saar en ik vormden een bondgenootschap om hem af te stoppen. Megatol Rex was zowel in de ruimte als op de grond goed verdedigd (ook al knalde ik daar met actiekaarten een PDS en spacedock weg).. dus een sprint naar zijn "Pie slice" (gebied rond zn homeworld) was de enige valide optie. Mijn buurman kwam nu wel in beweging en we vielen hem dus samen aan.... en kwamen tot de conclusie dat Sol *zeer* lastig van planeten te krijgen is.
Hij had veel strategy tokens en gebruikte dus constant orbital drop (racial tech mooi passend bij het Starship troopers thema van Sol) om overal zn special ops II (sterkste infantry in the game) neer te smijten. Ik merkte dat mijn ras een pijnlijk gebrek aan Bombard opties had.
Uiteindelijk had ik met de X89 bacterial weapon tech (killed alle inf op een planeet, maar kost wel een aparte actie) en Fleet logistics (2x een actie achter elkaar) toch bijna zn thuisplaneet te pakken. (toelichting: je mag geen public objective point scoren zonder je home system te bezitten, uiteraard hadden we de Imperial strategy kaart waarmee je megatol Rex punten scoort ook al voor zn neus weggekaapt dit keer)
Op het nippertje wist hij echter zn laatste punt te scoren en (terecht) te winnen. Ik had zelf een duister plan om mn bondgenoot te verraden en zo zelf nog een inhaalslag van 4 punten te maken, maar met behulp van een cruciale actiekaart en een warrige keuze van mn bondgenoot was de overwinning toch echt voor Sol. Initiative order en het hebben van de Imperial kaart (punten scoren tijdens de ronde ipv aan het einde) is echt cruciaal als meerdere speler de eindstreep kunnen halen in een ronde.
Latert besefte ik overigens dat ik de hele green tech tree af was gegaan, maar deze Yssaril racial tech compleet vergeten was:
"Mageon Implants: ACTION: Exhaust this card to look at another player's hand of action cards. Choose 1 of those cards and add it to your hand. "
Dit had een cruciaal verschil kunnen maken.. zowel met de inname van Megatol Rex als de agenda phase voor de laatste ronde had Sol 1 actiekaart gespeeld waarmee hij het verschil in zijn voordeel maakte... Dit had ik dus simpelweg kunnen voorkomen door zn hand in te zien en deze 1 of 2 kaarten eventueel ook te stelen van hem...
Terechte overwinning van Sol, maar ik heb dus niet alles uit mn ras gehaald. De flexibiliteit van een hand met 10-15 actiekaarten (normaal is er een limiet van 7) is echt heel leuk, maar er is uiteraard een flinke randomness mbt welke kaarten je dan krijgt. en of je tegenstander niet net op het meest cruciale moment een Sabotage kaart kan spelen in reactie daarop..
.. en daar was dus exact mijn vergeten racial tech voor bedoeld
al met al een leuke sessie, die 7u duurde.. ook niet heel slecht inclusief pauze voor avondeten en de 14 punten variant
Erg gaaf om zo 2 potten achter elkaar te spelen (en 2 rassen te kunnen uitproberen), maar de volgende keer gaan we weer voor 5 of 6 spelers. Ik merk ook dat ik me maar blijf verdiepen in het spel, zelfs al duurt het weken voor ik weer speel. Dit is voor mij echt de gaafste boardgame die ik ooit gespeeld heb denk ik
Tenslotte hebben we onze eerste houserule uitgeprobeerd, met dank aan de (geweldig leuke)
Spacecats Peaceturtles podcast: stemmen in de agenda phase doen we tegelijk, ipv 1 voor 1.
Bij onze vorige potten merkten we dat we vaak vooraf al konden uitrekenen wie er een stemming ging winnen, waarna er een soort Abstain kettingreactie rond de tafel ging en de laatste speler dan met 1 stem zn doel bereikte. Vervolgens had iedereen dus nog al zn stemmen voor de 2e stemronde... Dit is echter niet de opzet van de designers, die mikten op het Game of Thrones effect, waarbij je op 3 tracks moet bieden en dus echt je resources *moet* verdelen over die 3 rondes.
Het beviel ons erg goed, het stemmen was spannender (want allemaal tegelijk) en sneller (bij apart stemmen was er een aparte discussie per speler stem moment, zeer verwarrend en vermoeiend).
[
Voor 9% gewijzigd door
_Anvil_ op 19-03-2019 12:54
]