Afgelopen zaterdag mijn 2e pot
Twilight Imperium 4th edition gespeeld, dit keer rond half 11 bij mij thuis afgesproken met de intentie ruim de tijd te hebben het spel af te krijgen.
De vorige keer begonnen we pas rond half 4 's middags en hebben we het spel om 2u 's nachts beëindigd, omdat er iemand nog 2u naar huis moest rijden en het niet later wilde maken. Was een hele leuke ervaring, maar met 5-7 punten gemiddeld was het nog niet duidelijk wie er ging winnen.
De tijdsinvestering blijft bizar bij dit spel, je moet een mealbreak planning maken, commitment voor een volle dag van alle spelers hebben en de avond ervoor ben ik een uurtje bezig geweest met het spel opzetten.
De grap is dat we toch pas om 12u begonnen, er was 1 laatkomer en dat was een heerlijk excuus om een uur over de rassenselectie te praten. Praten over het spel is ook echt iets wat je uren kunt doen..

Dit was ook 1 van de redenen voor de speelduur... 13 uur ongeveer (!!!). inclusief eigenlijk maar 1 echte meal break, want de lunch heb ik aangevoerd terwijl de rest doorspeelde.
We hadden 3 veteranen van de eerste sessie plus 2 n00bs aan tafel, maar 1 daarvan had het spel inmiddels zelf gekocht, opgezet en al wat oefenrondes gespeeld met een vriend (dat noem ik nog eens voorbereiding

! )
Waarom dan toch dus zo'n mega lange speelduur? ik denk dat het feit dat we in onze groep de regels exact duidelijk willen krijgen een grote factor was.. dus zodra iemand een nieuwe tech of unit krijgt, willen sommigen van ons meteen weten hoe dat dan in bepaalde situatie werkt en wordt er soms dus on the fly gegoogled. Verder heel veel praten (waarbij de andere kant van de tafel soms doorspeelt en mensen dingen missen) en veel chaos, dit kan bij ons nog veel beter.
Mijn enige echt slimme move op dit gebied was een bobble head neer te zetten voor de actieve speler (anders krijg je door alle secondary strategic actions elke keer het "wie was er ook al weer aan de beurt ??" effect, dit was ook duidelijk te zien bij de TI4 twitch stream van Shut up & sit down vorige week).
We speelden met
Hacan (1 van de veteranen),
Nekro virus (nummer 2),
Sol (de enige echte beginner, leek ons verstandig),
Clan of Saar (de zeer goed voorbereide beginner) en
L1z1x Mindnet (ik dus, met het doel RPG style the evil empire uit te hangen... inclusief StarWars T-shirt
Over mezelf kan ik kort zijn: ik had het super naar mn zin, maar ik eindigde exact zoals in mijn eerste pot met de Sardak N'orr: militair zeer sterk met super units, maar met weinig punten en niet in de positie (tech, aantal planeten) om ze nog goed te scoren. Voorbeeld: ik maakte een tech sprint naar mijn racial tech Inheritance systems, om daarna zonder prerequisites Warsuns te kunnen kiezen en er 2 te bouwen. Erg cool om als eerste speler van onze groep ooit Death Stars op tafel te hebben, maar ik had al die moeite beter in de opbouw van mn positie kunnen steken. Naderhand de race strategy podcast van Spacecats and Peace turtles geluisterd (aanrader!!!) en beseft dat ik de L1z1x inderdaad totaal verkeerd gespeeld heb
De Hacan deed netjes waar hij goed in was, veel traden en met de flexibiliteit van al die cash een goede positie opbouwen om te winnen.
De Sol beginner maakte met ons advies een zeer goede start, hoop planeten veroverd en vol gespammed met ground forces. Uiteindelijk kreeg hij ook 4 command tokens per ronde. Hij kwam echter niet verder dan het opbouwen van mega vloten, zonder hier op tijd iets mee te doen. Het Risk effect noemen we dat.
Nekro kwam traag op gang (net als ik, door een slechte start positie qua planeten en slechts 1 carrier), maar het sneeuwbal effect later in het spel was indrukwekkend. Hij wist met zijn racial (tech jatten door op de outcome te gokken in de agenda phase en als je een enemy unit destroyed) steeds meer tech te stelen en jatte selectief de beste techs op tafel... waaronder mijn Warsuns die hij prompt ook bouwde
Clan of Saar maakte een rush naar Megatol rex en omdat hij zijn floating spacedock mee kon nemen kon hij daar een zeer sterke positie in nemen. Toen had hij dus een early point lead, zodat de rest van de tafel zich tegen hem keerde. Zijn home system en de planeten daaromheen waren slecht verdedigd en werden uiteindelijk opgeslokt door de rest. Dit betrof vooral Nekro, die daardoor een gigantische comeback maakte qua aantal planeten en dus later alle objectives met gemak binnenhaalde. Daarvoor stond hij nog 3 punten achter op de rest, net als ik. Clan of Saar hield zich om begrijpelijke redenen vervolgens rustig, maar hij verloor Megatol Rex nooit meer, dus achteraf gezien had hij daar met Imperial punten wellicht gebruik van moeten maken.
Met de indrukwekkende comeback wist Nekro op het nippertje de 10 punten te halen,vlak voordat Hacan dit kon doen. De andere 3 rassen hadden nog geen echte kans om te winnen, al was ik ook eindelijk (te laat!!) op stoom door mn vloten met Warsuns en Super Dreadnought IIs in te zetten voor het behalen van objectives.
Was een hele gave ervaring, ik verwacht de volgende keer veel sneller te kunnen spelen omdat we de regels nu echt goed snappen en ben voornemens wat meer in de competitieve modus te gaan als speler .. maar zelfs als je verliest is dit het gaafste spel dat ik ken.. de ultieme boardgame ervaring wat mij betreft
[
Voor 6% gewijzigd door
_Anvil_ op 05-03-2019 12:27
]