Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tweekzor
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16-10 20:35
Ik kwam Vindication tegen, ziet er uit als een leuke game met net wat andere elementen dan gebruikelijk. Iemand al ervaring met deze game? Krijgt op BGG beste een goede rating: https://www.boardgamegeek.com/boardgame/224783/vindication
Misschien kunnen we ook nog wat regelen met samen kopen en de verzendkosten. ;)

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:33
Nog geen ervaring. Met deze kickstarter samen met een vriend de basegame gebacked. Zit al genoeg in zonder expansion zo te zien.

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-10 11:49
Gisteren voor 't eerst solo Raiders of the North Sea gespeeld en dik verloren (98-67, dacht ik). Het AI-deck speelt redelijk agressief: hij verzamelt provisions en armour tot hij kan raiden. Als speler moet je soms het raiden even uitstellen om de juiste kleur viking te krijgen of omdat je net de kans hebt om een bepaalde actie uit te voeren. De AI trekt zich ook niets aan van het aantal Valkyrie, hij heeft toch geen crew te verliezen.

Dat alles maakt het best moeilijk om de AI bij te benen, maar het was wel leuk om te proberen. De volgende keer zal ik toch een poging moeten doen om iets minder voorzichtig te spelen, hopelijk lukt het dan wel :) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

orf schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:51:
Voor de verjaardag van een vriend wil ik een uitbreiding van Arkham Horror cadeau doen. Namelijk Miskatonic Horror.

Dat blijkt helaas niet makkelijk te zijn. Ik had 'm gevonden op Amzon.de voor €60 en dus gelijk besteld, maar ik kreeg een e-mail van de seller dat dit een Franse editie is en ze geen Engelse versie kunnen leveren.

Als ik verder zoek op bijvoorbeeld Amazon.co.uk dan wordt het ineens £250(!).

Ook in de USA zijn de prijzen hoog en heb je nog invoerheffingen enzo.

Iemand een goede tip om dit toch te kunnen kopen?

Edit: Ik kwam 'm zojuist tegen op https://www.spellenvarian...skatonic-horror-expansion, terwijl ik 'm eerder niet vond in Nederland. Ik heb ze gemaild over de mogelijke levertijd. Ik houd me aanbevolen voor verkopers die wel weten wanneer ze dit kunnen leveren. :)
Vergeet niet dat er nu een 3e editie uit is van AH. Deze nieuwe versie krijgt veel positieve reviews, dus misschien wil die vriend wel naar de nieuwe versie.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
ViNcE schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Vergeet niet dat er nu een 3e editie uit is van AH. Deze nieuwe versie krijgt veel positieve reviews, dus misschien wil die vriend wel naar de nieuwe versie.
Ah, ik denk dat hij juist die wil! Ik heb er totaal geen verstand van, ik weet alleen dat hij Arkham Horror heeft met een doos of 5-6(?) uitbreidingen. Moet hij dan een nieuw "basis" spel? En kan hij uitbreidingen dan gebruiken voor de nieuwe versie?

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

orf schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Ah, ik denk dat hij juist die wil! Ik heb er totaal geen verstand van, ik weet alleen dat hij Arkham Horror heeft met een doos of 5-6(?) uitbreidingen. Moet hij dan een nieuw "basis" spel? En kan hij uitbreidingen dan gebruiken voor de nieuwe versie?
Ik geloof niet dat de uitbreidingen uit te wisselen zijn (weet het niet zeker). Dat maakt het dus erg lastig. Als hij al zoveel heeft geïnvesteerd in 2e edition wil hij misschien niet naar de nieuwe. Maar aan de andere kant krijgt deze versie wel goede reviews. Of hij dus over wil weet ik niet.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
ViNcE schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:21:
[...]

Ik geloof niet dat de uitbreiding uit te wisselen zijn (weet het niet zeker). Dat maakt het dus erg lastig. Als hij al zoveel heeft geïnvesteerd in 2e edition wil hij misschien niet naar de nieuwe. Maar aan de andere kant krijgt deze versie wel goede reviews. Of hij dus over wil weet ik niet.
Ah, ingewikkeld. Bedankt voor de info, dat maakt het duidelijker. :)

• Mvdbeld
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:36
Laatst 2de potje uit onze Scythe Rise of the Fenris campaign gespeeld. Rusviet was wederom erg sterk en wist de game wederom "uit" te maken door het plaatsen van zijn 6ste ster. Eerste game werd ook door Rusviet uitgemaakt, echter die wist ik wel te winnen, deze keer werd ik 3de met Crimea.

spoiler: Fenris Campaign
Wij hadden na onze eerste game bijna unaniem (alleen Rusviet koos "war") voor "peace" gestemd. Wij speelde dus deze game met aangepast victory track en alliances, objective "win the game" en "build buildings". Zoals aangegeven was Rusviet weer erg sterk en wist weer vrij "snel" de game uit te maken, alleen had hij geen buildings gebouwd. Nordic en Togawa hadden als enige een alliance, met name voor de geld bonussen (8 en 9). Hierdoor wist Nordic 2de te worden en werd ik 3de. Scores lagen overal al een stuk dichter bij elkaar, range 40-60. Het is wel jammer dat de ervaren spelers de sterke facties (Rusviet/Crimea) hebben, ben benieuwd wanneer dit evt. gaat wisselen en wat dan de uitkomst is.

Rewards vanuit dit scenario zijn "infrastructure mods" oftewel 1 time perks (bv. gratis "build" acite of dubbele resources uit een "produce" actie), ben benieuwd naar de impact. Denk dat dit de game wel zal versnellen. Qua mods heb ik wel een goede uitgangspositie, heb er totaal 3 vs 2/1 van de andere spelers. Ik zal dus game 3 sterk uit de startblokken moeten komen. Het aantal sterren wat Rusviet heeft vergaard op zijn campaign log baart mij nl. zorgen. Mede omdat de end-game scoring niet geheel duidelijk is, rijen en kolommen vergaard gedurende de campaign geven +25...

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:53
Mvdbeld schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:27:
Laatst 2de potje uit onze Scythe Rise of the Fenris campaign gespeeld. Rusviet was wederom erg sterk en wist de game wederom "uit" te maken door het plaatsen van zijn 6ste ster. Eerste game werd ook door Rusviet uitgemaakt, echter die wist ik wel te winnen, deze keer werd ik 3de met Crimea.
Herkenbaar. Wij gaan hopelijk komend weekend aan het tweede potje uit de campaign beginnen (dus ik heb je spoiler dan ook niet gelezen :P ), maar onze ervaringen met Rusviet zijn hetzelfde (Crimea doet niet mee in onze campaign). Ikzelf speel Saxony, maar ik had behoorlijk wat moeite om een beetje mee te komen!

• MADG0BLIN
Houdt er wel rekening mee dat er twee combinaties banned zijn door Stonemaier.

Rusviet – Industrial
Crimea – Patriotic

Deze combinaties kunnen het spel altijd in een bepaald aantal beurten afmaken en zijn beduidend sterker dan sommige andere combinaties.

Ik heb afgelopen week niet super veel gespeeld, alleen een pot Tokyo Highway met 4 spelers en hierna een pot Wingspan. De nieuwe Stonemaier game. Ik heb hem vorig jaar geplaytest en was toen al enthousiast, maar nu voor de tweede keer gespeeld en ben nog steeds enthousiast over het spel.

• Smuey
MADG0BLIN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:53:

Rusviet – Industrial
Crimea – Patriotic

Deze combinaties kunnen het spel altijd in een bepaald aantal beurten afmaken en zijn beduidend sterker dan sommige andere combinaties.
Ben ik inderdaad mee bekend en die vermijden we ook netjes. Die combinatie van Crimea en Patriotic heb ik zelfs semi-live meegemaakt dat die gemeld werd als overpowered met vlak daarna de aankondiging van Jamey Stegmaier dat hij was toegevoegd aan de banned-list.

Voor de geinteresseerden: er is een hele actieve Facebookgroep (op uitnodiging) voor fans van Scythe. Ook de makers van het spel zijn er bijzonder actief, bijzonder verfrissend om te zien!

• Mvdbeld
MADG0BLIN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:53:

Rusviet – Industrial
Crimea – Patriotic

Ik heb afgelopen week niet super veel gespeeld, alleen een pot Tokyo Highway met 4 spelers en hierna een pot Wingspan. De nieuwe Stonemaier game. Ik heb hem vorig jaar geplaytest en was toen al enthousiast, maar nu voor de tweede keer gespeeld en ben nog steeds enthousiast over het spel.
Yes, we zijn bekend met deze banned combinaties, dus deze gebruiken wij niet. Rusviet hanteert momenteel een factory Rush, door middel van zijn mech ability "Village -> Factory". Vervolgens kan hij met +1 speed ook redelijk makkelijk zijn factory ability doen voor de bovenkant (betalen voor sterke reward) + onderkant 3 stappen om encounters te rapen...

• psychoclown
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20-10 16:57

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

Afgelopen zaterdag weer een spelletjesdag gehad met vrienden. We begonnen met Bang The Dice Game die we één vriend laatst voor zijn verjaardag hadden gegeven. Ik had er al eens van genoten en de rest deed dat ook. De potjes hebben iets minder diepgang en iets meer geluk maar nog even spannend en met name een stuk korter!

Daarna hebben we een pot Mansions of Madness gedaan het Behind Closed Doors scenario. Dit was voor iedereen nieuwe dus wel zo leuk. De app gaf aan dat het scenario niet zo moeilijk was en dat klopte wel aardig maar we hebben blijkbaar te lang over de pot gedaan (ook langer dan werd aangegeven zoals bijna altijd) en dus het scenario gefaald. Wel enigszins een domper omdat we heel lekker bezig waren en ook alle horror en damage onder controle wisten te houden. Ik vond het wel een leuk scenario maar na deze mislukte poging heb ik nog niet meteen zin om het scenario snel weer te proberen. Dat was anders bij Ill-fated Exihibit, na een hele sterke poging ook niet gewonnen en niet verloren maar het scenario is een stuk uitdagender/spannender. Toch een hele leuke pot gehad.

Na wat potjes Super Smash op de Switch, hebben mijn vriendin en ik en de laatste twee die vertrokken nog een pot Takenoko gespeeld. Nieuw voor beide vrienden maar het viel goed in de smaak, leuke pot waarbij niet mijn vriendin maar ik een keer de kop wist te pakken bij het behalen van missies. Wel hebben we gemerkt dat het spel een uitdaging is voor mensen met kleurenblindheid. Overigens niet de reden waarom hij niet gewonnen had, ik hielp hem zonder voordeel uit te halen :P

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• HellPunk
Nog iemand deelgenomen aan de Benelux Math Trade? Ik heb twee trades, allebei voor cash, dus ben best tevreden. De andere spellen ga ik straks in de leftover math trade gooien, wie weet haal ik daar nog wat uit.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• MADG0BLIN
HellPunk schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:22:
Nog iemand deelgenomen aan de Benelux Math Trade? Ik heb twee trades, allebei voor cash, dus ben best tevreden. De andere spellen ga ik straks in de leftover math trade gooien, wie weet haal ik daar nog wat uit.
Ja, ik had Colony en Discover: Lands Unknown (nieuw) erin gezet. Niets geruild helaas. ;( Net in de leftover geplaatst.

• MrVegeta
  • Laatst online: 18:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik ga zo beginnen aan een 4 speler potje Game of Thrones: Mother of Dragons. Iemand nog tips?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:06:
Ik ga zo beginnen aan een 4 speler potje Game of Thrones: Mother of Dragons. Iemand nog tips?
- Ervaren speler of speler die de regels heeft doorgenomen -> Targaryen, aangezien dit huis anders speelt, eigen regels heeft.
- Probeer Spelers en Vassals te spreiden over de map
- Wellicht timer introduceren voor March orders aangezien mijn eerste pot MOD met 5p, 6,5 uur duurde
- In mijn eerste pot had ik de Westeros IV kaarten niet geheel goed gespeeld. Locaties in de banner krijgen automatisch 1 loyalty token, daarnaast heb je vaak nog de mogelijkheid door het betalen van Power Tokens om extra loyalty tokens te plaasen afhankelijk van de tekst.
- Last but not least, enjoy!

PS. Targaryen is denk ik erg sterk en een tikkende tijdbom in een 4P game, wellicht handig om vroeg vanuit Westeros de druk op te voeren of kijken of er een draak te doden is. :+

Mvdbeld wijzigde deze reactie 05-02-2019 11:38 (16%)

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:04
MADG0BLIN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
[...]

Ja, ik had Colony en Discover: Lands Unknown (nieuw) erin gezet. Niets geruild helaas. ;( Net in de leftover geplaatst.
Discover ruilen tegen The Others?

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:17

Snappie88

Mr. Hollywood

Geen tips, maar waarschijnlijk gaan wij het over twee weken spelen dus zie graag een after action report :P

Kunnen we die grotere map al ergens vandaan toveren in Nederland?

Surfin' paradise!

• MADG0BLIN
maartend schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:54:
[...]

Discover ruilen tegen The Others?
Sorry, geen interesse in The Others.

• psychoclown

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

HellPunk schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:22:
Is aan mij voorbij gegaan, zat toen in het buitenland. Op dit moment weet ik ook niet zo welke spellen mijn collectie kunnen/moeten verlaten :P

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mvdbeld schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:34:
[...]

- Ervaren speler of speler die de regels heeft doorgenomen -> Targaryen, aangezien dit huis anders speelt, eigen regels heeft.
- Probeer Spelers en Vassals te spreiden over de map
- Wellicht timer introduceren voor March orders aangezien mijn eerste pot MOD met 5p, 6,5 uur duurde
- In mijn eerste pot had ik de Westeros IV kaarten niet geheel goed gespeeld. Locaties in de banner krijgen automatisch 1 loyalty token, daarnaast heb je vaak nog de mogelijkheid door het betalen van Power Tokens om extra loyalty tokens te plaasen afhankelijk van de tekst.
- Last but not least, enjoy!

PS. Targaryen is denk ik erg sterk en een tikkende tijdbom in een 4P game, wellicht handig om vroeg vanuit Westeros de druk op te voeren of kijken of er een draak te doden is. :+
Thanks! Ik ga inderdaad eerst maar de Targs spelen.
Ik heb Martel en Tyrel als vassals in het zuiden zodat die gebruikt kunnen worden om druk op de Lannisters/Baretheons te zetten. En in het midden de Greyjoys en Arryn als vassals om de Stars onder druk te zetten (of juist een clusterfuck :p).
De timer hou ik achter de hand. Goed idee.

Ik zal de andere spelers de tip geven om druk te zetten op Essos.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:03
Afgelopen weekend ons jaarlijkse bordspel weekend aka cabin in the woods gehad. 6 mensen in een bungalow en spelletjes spelen. Mooie dingen gespeeld weer:onder andere een 7 uur durende pot Eldritch (niet gewonnen...), Lucidity, Deadwood, Magic Maze, Exploding Kittens, Codenames, Maffia de Cuba, Escape the Maze, Escape room

Gebruikelijk om een van de dagen een Escape Room te doen, dit keer The Dome in Bunschoten. We hebben met ons team er al een tiental gedaan in NL (100% successcore :)) maar deze staat toch echt wel bovenaan. Ik ben benieuwd naar een escaperoom die dit kan overtreffen. Must do dus.

Nog even een overzicht qua spellen welke we mee hadden. Dit jaar voor het eerst het plafond aangetikt.

banana for scale

• HellPunk
MADG0BLIN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
[...]
Ik heb de mijne ook net opnieuw gelist. Ik ga misschien weer voor Ulm, al zie ik nog het liefst cash trades i.f.v het inkrimpen van de collectie ;) . Ik denk dat ik ook eens wat spellen naar een goed doel ga doen, het heeft weinig zin om dozen in de kast te houden die toch niet meer te verkopen zijn maar elders nog wel met plezier ontvangen worden.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vandaag dus de Game of Thrones: Mother of Dragons sessie afgerond en kan de expansion volmondig aanraden. De base game is al best aardig, maar het miste wel wat, er werd veel gesproken over alliances maar het was nooit echt mogelijk om dat te bekrachtigen. Nu wel.

Doordat power tokens nu ook valuta is kunnen er daadwerkelijk deals worden gemaakt. Ik heb best vaak tijdens het bieden op de 3 tracks 2 power tokens ingezet om zo minimaal 3 terug te krijgen als ik mijn 2 power tokens op hem inzette. Het wilde ook nog wel eens voorkomen dat de ander er dan weer overheen ging met 4 power tokens. De power tokens hebben nu ook iets meer nut door de Bank of Braavos. Het kopen van units/favors kan voor flinke verassingen zorgen.

De vassals zijn misschien wel de beste toevoeging. Wij speelden met zijn 4en en hadden dus ook 4 vassals beschikbaar. Iedere speler 1. Dit zorgde voor enorme keuzestress (dus impactvolle beslissingen). Er werden hilarische foutjes gemaakt (iemand blokte zijn eigen advancement helemaal door eerst met een vassal ergens heen te bewegen), maar ook erg slimme plays. En de vassals gaven natuurlijk weer flink ruimte tot onderhandelingen. "Als jij met je vassal dit doet, doe ik dat met die van mij." etc. Erg fijn systeem, en de vassal kaarten zijn ook erg leuk. Zit thematisch ook goed in elkaar.

Als laatst de Targaryens, die ik dus speelde. Een leuke toevoeging maar Game of Thrones: Mother of Dragons is denk ik net zo leuk zonder de Targaryens als met. De dragons zijn een leuke toevoeging maar duurt wel wat lang voordat ze echt nuttig worden en de manier hoe zij punten vergaren is ook leuk. Het zorgt er voor dat je in ieder geval Westeros in moet. Maar de enige manier is via het water of je dragons. Die dragons kan je zo maar ergens laten heen vliegen want je bent altijd als laatst aan zet waardoor het dus mogelijk is dat in de volgende ronde je dragons opeens omsingelt zijn.

De uitbreiding heeft weinig complexiteit toegevoegd maar wel enorm veel speelplezier. Wel is de game er wat langer op geworden doordat je ook voor je vassals command orders neerlegt en moet beslissen wat je er mee wilt gaan doen, maar Game of Thrones was altijd al een lange zit.

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:51:
Vandaag dus de Game of Thrones: Mother of Dragons sessie afgerond en kan de expansion volmondig aanraden. De base game is al best aardig, maar het miste wel wat, er werd veel gesproken over alliances maar het was nooit echt mogelijk om dat te bekrachtigen. Nu wel.

Doordat power tokens nu ook valuta is kunnen er daadwerkelijk deals worden gemaakt. Ik heb best vaak tijdens het bieden op de 3 tracks 2 power tokens ingezet om zo minimaal 3 terug te krijgen als ik mijn 2 power tokens op hem inzette. Het wilde ook nog wel eens voorkomen dat de ander er dan weer overheen ging met 4 power tokens. De power tokens hebben nu ook iets meer nut door de Bank of Braavos. Het kopen van units/favors kan voor flinke verassingen zorgen.

De vassals zijn misschien wel de beste toevoeging. Wij speelden met zijn 4en en hadden dus ook 4 vassals beschikbaar. Iedere speler 1. Dit zorgde voor enorme keuzestress (dus impactvolle beslissingen). Er werden hilarische foutjes gemaakt (iemand blokte zijn eigen advancement helemaal door eerst met een vassal ergens heen te bewegen), maar ook erg slimme plays. En de vassals gaven natuurlijk weer flink ruimte tot onderhandelingen. "Als jij met je vassal dit doet, doe ik dat met die van mij." etc. Erg fijn systeem, en de vassal kaarten zijn ook erg leuk. Zit thematisch ook goed in elkaar.

Als laatst de Targaryens, die ik dus speelde. Een leuke toevoeging maar Game of Thrones: Mother of Dragons is denk ik net zo leuk zonder de Targaryens als met. De dragons zijn een leuke toevoeging maar duurt wel wat lang voordat ze echt nuttig worden en de manier hoe zij punten vergaren is ook leuk. Het zorgt er voor dat je in ieder geval Westeros in moet. Maar de enige manier is via het water of je dragons. Die dragons kan je zo maar ergens laten heen vliegen want je bent altijd als laatst aan zet waardoor het dus mogelijk is dat in de volgende ronde je dragons opeens omsingelt zijn.

De uitbreiding heeft weinig complexiteit toegevoegd maar wel enorm veel speelplezier. Wel is de game er wat langer op geworden doordat je ook voor je vassals command orders neerlegt en moet beslissen wat je er mee wilt gaan doen, maar Game of Thrones was altijd al een lange zit.
Je hebt het belangrijkste weg gelaten, Who won?! :o

Kan mij in veel van jouw punten vinden. Denk dat deze utibreiding inderdaad ook prima speelt op alleen Westeros dus met Vassals maar geen Targaryen/Iron Bank. Zeker bij kleine spelersaantallen omdat anders Targaryen vermoedelijk erg sterk is. Al is het met 7 man op Westeros wel weer druk en is 7 kastelen bijna onmogelijk of er moeten speler(s) geëlimineerd worden.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Uiteindelijk won de Stark. Hij was niet zo sterk en niemand zag hem als bedreiging. Hij had al zijn tokens opgespaard en was lucky dat we weer op de iron throne moesten bieden. Toen werd hij eerste een mocht hij direct zijn 7e kasteel claimen. Ik had waarschijnlijk ook die ronde gewonnen.

Denk dat de Targaryens ook erg sterk kunnen zijn maar ze zijn ook zeker kwetsbaar.

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:29:
Uiteindelijk won de Stark. Hij was niet zo sterk en niemand zag hem als bedreiging. Hij had al zijn tokens opgespaard en was lucky dat we weer op de iron throne moesten bieden. Toen werd hij eerste een mocht hij direct zijn 7e kasteel claimen. Ik had waarschijnlijk ook die ronde gewonnen.

Denk dat de Targaryens ook erg sterk kunnen zijn maar ze zijn ook zeker kwetsbaar.
Ah Stark verrassend! Ja dat zie je vaak bij GoT je kan beter niet "vroeg" aan kop komen, dan trek je te veel aandacht.Fixed turn-order voor Targaryen is inderdaad een lastige. Hierdoor zijn ook je draken kwetsbaar, omdat je niet direct/snel terug kan trekken.

• Odysseus87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:19
7 wonders duel: Pantheon uitbreiding gehaald en gespeeld. Leuke dimensie voegt het toe. Blijft een mooi spelletje.
Ook raja's van de ganges vandaag bestelt zou maandag moeten binnen komen. Had terraforming mars nog in mijn handen, maar besloten dat die nog maar even moet wachten.

Zijn er mensen met terraforming mars die ervaring hebben met de uitbreidingen ? Zijn die een must? Voegen ze veel toe?

Ook was ik wel geïnteresseerd in caverna, mensen die dat kunnen aan of afraden en eventueel een vervanging?

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:17
Baelrog schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:37:
Zijn er mensen met terraforming mars die ervaring hebben met de uitbreidingen ? Zijn die een must? Voegen ze veel toe?
Ik heb van de week met de Venus uitbreiding kunnen spelen. Deze voegt wat mij betreft bar weinig toe aan de game en voelt meer als een expansion om het spel langer te laten duren. (Er is een extra terraforming meter die compleet optioneel is)

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

Flapperbol schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:39:
[...]

Ik heb van de week met de Venus uitbreiding kunnen spelen. Deze voegt wat mij betreft bar weinig toe aan de game en voelt meer als een expansion om het spel langer te laten duren. (Er is een extra terraforming meter die compleet optioneel is)
dit. hij voegt wat extra kaarten toe die wel leuk zijn. Maar het venus effect is Meh imho.
@Flapperbol heb je ook de extra regel gelezen dat je elke ronde een terraform actie moet doen ?. die brengt het spel weer grofweg naar de zelfde lengte toe.

De mappen (Helius etc) zijn leuk, die spelen toch net wat anders, ook door de veranderde mile stones.
Niet noodzakelijk, wel aan te raden als je het basis spel wat vaker gespeeld heb en afwisseling wil.

Prelude maakt de eerste rondes wat sneller, colonies schijnt goed te zijn, maar nog niet zelf gespeeld.

Caverna. 1 van mijn favoriete spellen, en zeker binnen het workerplacement genre. Nu 20 keer gespeeld ofzo en verveelt nog steeds niet....

heuveltje wijzigde deze reactie 10-02-2019 09:54 (5%)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• MADG0BLIN
Baelrog schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:37:

Ook was ik wel geïnteresseerd in caverna, mensen die dat kunnen aan of afraden en eventueel een vervanging?
Ik speel eigenlijk standaard met alle uitbreidingen, maar Prelude is veruit de beste uitbreiding.
Volgorde wat mij betreft:
1. Prelude -> Variable start inkomsten per speler en daardoor sneller je engine op gang.
2. Kolonies -> Op meer manieren inkomsten verkrijgen en toffe nieuwe kaarten, met name meer earth tags.
3. Nieuwe map / Venus. Staan ongeveer op dezelfde plaats
4. Promo's. Zijn leuke interessante promo's te verkrijgen. Voegen niet super veel toe, maar als je toch bezig bent. :P

Afgelopen weekend zelf redelijk wat gespeeld.
Vrijdag gestart met 2 potjes Keyforge. Had ik al een tijdje liggen, echter nog niet gespeeld. Interessant leuk kaart spel. Wel had ik het idee dat sommige decks wat sterker zijn. Ik won twee keer vrij simpel.
Hierna een potje Dice Throne: Season 1. Ik speelde de Monk tegen de Paladin. Verloor uiteindelijk, maar leuke dice game met kaarten erbij.

Hierna geeindigd met een pot Terraforming Mars. Verloren met 155 -133. Ik kon uiteindelijk te weinig extra kaarten trekken wat me de das om deed. Na 43 potjes toch nog steeds een favoriet. :P

Gisteren een solo potje Pandemic: The Fall of Rome. Deze versie gebruikt de mechanics van de eerdere pandemie versies, echter wordt dit anders op het bord weergegeven. Ik had nog een ronde nodig dan had ik gewonnen, echter netaan verloren.

En net sinds lange tijd weer eens een pot Brugge gespeeld met mijn vrouw. Dit is mijn favoriete Feld game, echter al lang niet meer gespeeld. Leuk om weer eens te spelen. Gewonnen op geld, we eindigden op punten gelijk.

• Mvdbeld
Damn, Escape plan ziet er wel erg sexy uit:
https://www.kickstarter.c...rk-by-ian-o/posts/2407862

Geweldig thema over een medium/heavy euro. Can't wait, so far ligt deze behoorlijk voor op schema, dat is voor een KS ook vrij uitzonderlijk...

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

heuveltje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Caverna. 1 van mijn favoriete spellen, en zeker binnen het workerplacement genre. Nu 20 keer gespeeld ofzo en verveelt nog steeds niet....
Gister weer eens gespeeld, ter ere van mijn verjaardag :)
Met 4 vind ik het nog steeds net te lang duren. maar voor de rest blijft het geweldig.
Wel hadden we nu de https: forgotten folk uitbreiding erbij. Deze geeft iedereen een ras met asynchrone krachten.

Was de eerste keer dat we die uitbreiding hadden, maar het maakt het allemaal nog net wat interessanter :)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Smuey
Hoe doen jullie het met backen op Kickstarter eigenlijk? Ik zag een mooie voorbij komen (Shipwreck Arcana) die ik graag zou willen backen, maar ik ben een enorme n00b qua KS (en creditcards...) en Paypal is niet mogelijk zag ik. Kun je ook met een prepaid card spul backen? Ik voel er weinig voor om maandelijks te moeten betalen voor een kaart die ik hooguit één of twee keer per jaar zou gebruiken.

• MADG0BLIN
Ik heb een creditcard welke ik vaker gebruik en voor betaal dus dat is makkelijk. Vriend van me wil ook af en toe items backen en heeft ook geen creditcard. Die back ik voor hem en hij betaalt me dan terug. Ik weet niet of een prepaid card werkt. Heb je niemand in je omgeving waar je hetzelfde kan doen?

• Tweekzor
michaelvink schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:35:
Hoe doen jullie het met backen op Kickstarter eigenlijk? Ik zag een mooie voorbij komen (Shipwreck Arcana) die ik graag zou willen backen, maar ik ben een enorme n00b qua KS (en creditcards...) en Paypal is niet mogelijk zag ik. Kun je ook met een prepaid card spul backen? Ik voel er weinig voor om maandelijks te moeten betalen voor een kaart die ik hooguit één of twee keer per jaar zou gebruiken.
Ja, een prepaid creditcard werkt ook. Uit ervaring weet ik wel dat je dat snel zat bent. Ik had een prepaid kaart die werkte in USD, dus elke kaar dat ik iets in EUR wou betalen werden er omzetkosten gerekend en wist je nooit vooraf hoe veel je er precies op moest zetten. Daarnaast liggen de transactiekosten van een prepaid kaart vaak hoger. Het geld wat je overmaakt naar de prepaidkaart stond er bij mij pas na een paar dagen op, dus als je dan net te weinig had overgemaakt moest je weer een paar dagen wachten voor het extra geld.

Uiteindelijk gewoon via de bank een creditcard aangevraagd en met maandelijks volledig afbetalen betaal je geen rente. Het kost ongeveer €10 per jaar volgens mij, wat niet eens veel meer is dan de kosten van een prepaid kaart.

• HellPunk
Half februari is niet te laat voor goeie voornemens, toch? ;) . Ik heb de laatste tijd al redelijk wat solo gespeeld, dus leek het me wel leuk om daar een challenge van te maken. Het doel is 50 solo plays van minstens 10 spellen - anders kan ik natuurlijk gewoon een paar avondjes Keer op Keer doen :+
Ik heb gewoon een Mastercard, maar die is gratis, dus dat scheelt. Ik gebruik 'm ook redelijk veel buiten KS, dus ik hoop dat-ie nog een tijdje gratis blijft :).

• Vnze
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
Ik heb een tijdje een prepaid card gehad. Zolang je in Euro's aankopen doet ging dat goed maar zoals al vermeld begint de "pret" pas echt met aankopen in Dollar. Ondertussen kost de prepaid card die ik had 12.5 euro per jaar dus helemaal niet interessant (meer).

Nu heb ik een "basic" Mastercard. Kost me jaarlijks helemaal niks en de limieten (1250 euro / maand) zijn ruim voldoende voor een KS ;-)

• Smuey
Hm, er kleven dus nogal wat nadelen aan zo te lezen. Dan denk ik dat ik alles van Kickstarter maar gewoon lekker aan me voorbij laat gaan, waarschijnlijk stukken beter voor m'n banksaldo ook.

@MADG0BLIN Ik ken oprecht niemand met een CC, helaas. Blijkbaar reizen mijn vrienden en familie niet voldoende om het gebruik ervan te overwegen :) We zijn in Nederland gewoon teveel verwend met de betaalopties hier, vrees ik.

• Robkazoe
  • Laatst online: 17:16
Veel banken bieden een creditcard gratis of tegen beperkte kosten aan in hun betaalpakket. Mijn bank (Triodos) biedt dat niet aan. Dus heb zelf een kaart aangevraagd via icscards.nl. Ben voor mijn Mastercard 20 euro per jaar kwijt (= <2 euro per maand)

• Hexxagon
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18-10 15:37
Ik backup veel bij kickstarter, maar voornamelijk board games en functionele producten.

Je betaald wanneer de kickstarter funding stopt. Hebben zij hun target bereikt, dan wordt het bedrag afgeschreven van jouw CC kaart. Indien niet behaald, dan wordt er niets afgeschreven.

Geen nadelen echt, dan behalve dat het vaak lang duurt voordat je het product krijgt: 3 tot 9-12 maanden soms. Verder heb je wel bezorgkosten die ook niet mild zijn, vaak 9-20 euro.

Dit zijn de spellen die ik bijvoorbeeld heb gebacked.

https://www.kickstarter.c.../siegestorm-the-siegemode
Wilde iets soortgelijks als Heroes Realm (ook KS) en 7 Wonders Dual. Een kaartspel 1vs1, of 2vs2 hier.

https://www.kickstarter.c.../orangenebula/vindication-
Een spel met best veel diepgang denk ik. Aparte uitvoering qua gameplay geloof ik.

https://www.kickstarter.c...hell-gate-coregame-expans
Ik houd van deductie spellen, maar ben het wolven, resistance games wel zat. Even kijk of dit wat is.

Een CC kost niet veel geld. Ik denk het is gewoon handig voor als je vakantie gaat, je moet vaak borg afgeven (in je hotels of huurauto's) en dit kan op 2 manieren: je geeft cash of je geeft je CC (en ze maken een reservering op je kaart, indien er schade is). Vooral een bedrag reserveren op je CC is het meest gebruikte. Ik heb zelf aantal mastercards, maar ik gebruik voornamelijk mijn amerikan express vanwege de flying blue miles (met KLM) sparen 8)7

Btw, in NL hebben echt heel veel mensen een CC, ik denk dat het afhangt of je student bent of werkt.

Hexxagon wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:28 (4%)

• Smuey
Robkazoe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:16:
Veel banken bieden een creditcard gratis of tegen beperkte kosten aan in hun betaalpakket. Mijn bank (Triodos) biedt dat niet aan. Dus heb zelf een kaart aangevraagd via icscards.nl. Ben voor mijn Mastercard 20 euro per jaar kwijt (= <2 euro per maand)
Bij mijn bank en met mijn huidige pakket kan ik er ook eentje voor 2 euro per maand aanvragen, maar als je hooguit één of twee keer per jaar iets koopt twv van ~20 of 25 euro, dan is dat natuurlijk (relatief) belachelijk duur. Thanks voor de tips, maar dan is het gewoon niets voor mij :)

Helaas zijn veel KS-projecten nogal ver opgeblazen, waardoor ze eigenlijk gewoon veel te duur zijn. Daarom is mijn interesse er in ook niet heel groot, maar soms kom je wat tegen wat nog een beetje vriendelijk geprijsd is en ook nog je interesse weet te wekken. Ik besteed liever een behapbaar bedrag aan een totaal onbekend spel dat ik dan later, als ik het écht tof vind kan uitbreiden of upgraden (Scythe! :9~ ), dan 150+ aan een spel dat maximaal geupgrade is, maar speelt als een oude krant.

In ander nieuws en over upgrades voor Scythe gesproken: ik heb afgelopen week toch de stap genomen om de realistic resources en metal coins (inclusief de paarse $50,- munten uit Invaders from Afar) aan te schaffen en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze kwalitatief zó goed zouden zijn. Staal is ook daadwerkelijk metaal, alle componenten hebben een flink gewicht en het gerinkel van metalen munten, sja, 'voelt' gewoon goed. Nu 'mis' ik alleen het nieuwe encounter-deck en de neoprene map nog, maar daarover lees ik nogal gemengde verhalen, vooral over de balans (encounters) en kleuren (map), dus ik weet niet of die er wel gaan komen.

Ik heb nu:
Scythe
Invaders from Afar
Wind Gambit
Rise of Fenris
Board extension
Realistic resources
Metal coins (inclusief de promo voor IfA)
Promo combat dials (alle facties hebben er nu eentje, de OCD in mij wilde ze graag hebben O-) )

Smuey wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:42 (27%)

• Tweekzor
michaelvink schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:34:
[...]

Bij mijn bank en met mijn huidige pakket kan ik er ook eentje voor 2 euro per maand aanvragen, maar als je hooguit één of twee keer per jaar iets koopt twv van ~20 of 25 euro, dan is dat natuurlijk (relatief) belachelijk duur. Thanks voor de tips, maar dan is het gewoon niets voor mij :)

Helaas zijn veel KS-projecten nogal ver opgeblazen, waardoor ze eigenlijk gewoon veel te duur zijn. Daarom is mijn interesse er in ook niet heel groot, maar soms kom je wat tegen wat nog een beetje vriendelijk geprijsd is en ook nog je interesse weet te wekken. Ik besteed liever een behapbaar bedrag aan een totaal onbekend spel dat ik dan later, als ik het écht tof vind kan uitbreiden of upgraden (Scythe! :9~ ), dan 150+ aan een spel dat maximaal geupgrade is, maar speelt als een oude krant.
Tot nu toe ben ik heel tevreden met mijn Kickstarter games en zitten er echt een paar pareltjes tussen. Sommige games heb ik ook echt aan me voorbij laten gaan inderdaad vanwege een te opgeblazen prijs "omdat er coole mini's bij zitten".
Het nadeel met de goedkopere games is vaak dat er toch nog forse verzendkosten op zitten. Voor een game van $30 vind ik $10 verzendkosten al snel te veel.

De enige game die ik via KS heb en niet meer speel is Dark Souls. Die heb ik vooral uit liefde voor de franchise gebacked maar helaas valt de gameplay als boardgame erg tegen. Ik twijfel nu nog of ik de collectie ooit de deur uit doe als eindelijk alles binnen is of dat ik de figurines ga plaatsen als collectibles (moeten ze wel ooit geverfd worden).

8 andere kickstarter games waar ik heel blij mee ben verder.

Het is wel heel slecht voor je portemonnee inderdaad, soms kost het wel echt moeite om in te houden weer een mogelijk coole kickstarter te backen. Gelukkig besef ik vaak dat ik gewoon te weinig tijd heb om nu al alle games te spelen, dus dat een game wel iets unieks moet bieden om bij de collectie er bij te komen.

• Smuey
Tweekzor schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:48:
[...]

Het nadeel met de goedkopere games is vaak dat er toch nog forse verzendkosten op zitten. Voor een game van $30 vind ik $10 verzendkosten al snel te veel.
Shipwwreck Arcvana heeft slechts €1,- shipping naar de EU, dus dat vond ik nog te behappen, maar in veel gevallen is het inderdaad gewoon 10-30 euro aan shipping. In dat geval wacht ik eerst de release van het spel af en hoop ik dat ze stiekem toch hun weg naar retail weten te vinden als ze echt goed zijn.

Je punt van de Dark Souls boardgame is er overigens eentje die ik vaker tegen kom. Fantastische mini's, maar een middelmatig spel en helaas lijkt dat een trend te zijn op KS (en is meteen ook de reden dat ik eigenlijk niet eerder wat heb gedaan op dat platform :P )

• Tweekzor
michaelvink schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:55:
[...]

Shipwwreck Arcvana heeft slechts €1,- shipping naar de EU, dus dat vond ik nog te behappen, maar in veel gevallen is het inderdaad gewoon 10-30 euro aan shipping. In dat geval wacht ik eerst de release van het spel af en hoop ik dat ze stiekem toch hun weg naar retail weten te vinden als ze echt goed zijn.
Shipwreck Arcana is overigens geen KS meer. Het project is afgelopen en funded, de order knop leid je door naar hun eigen webshop: http://www.meromorphgames.com/shop/shipwreck-arcana
Niet goed gezocht, ze hebben een 2e campagne voor second print + een expansion wederom met maar $1 verzendkosten: https://www.kickstarter.c...pwreck-arcana-stars-below

Tweekzor wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:59 (14%)

• BSTNjitRam
  • Laatst online: 23-10 14:57
michaelvink schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:34:
...
Ik heb nu:
Scythe
Invaders from Afar
Wind Gambit
Rise of Fenris
Board extension
Realistic resources
Metal coins (inclusief de promo voor IfA)
Promo combat dials (alle facties hebben er nu eentje, de OCD in mij wilde ze graag hebben O-) )
Is er een uitbreiding die een must have is voor Scythe?
We hebben het gisteren voor het eerst gespeeld (3e x voor mij, na 2 solo plays) en het bevalt prima. Iedereen had er wel redelijk veel last van dat je in de eerste playthrough geen idee hebt wat je aan het doen bent eigenlijk, maar het smaakte wel naar meer. Ik verwacht dat de basegame prima speelbaar is voor nog aardig wat fijne potten, maar ben wel benieuwd of er geweldige uitbreidingen zijn die je eigenlijk niet mag missen :p

• MADG0BLIN
BSTNjitRam schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:39:
[...]

Is er een uitbreiding die een must have is voor Scythe?
We hebben het gisteren voor het eerst gespeeld (3e x voor mij, na 2 solo plays) en het bevalt prima. Iedereen had er wel redelijk veel last van dat je in de eerste playthrough geen idee hebt wat je aan het doen bent eigenlijk, maar het smaakte wel naar meer. Ik verwacht dat de basegame prima speelbaar is voor nog aardig wat fijne potten, maar ben wel benieuwd of er geweldige uitbreidingen zijn die je eigenlijk niet mag missen :p
Invaders from Afar - Deze voegt 2 extra volken toe. Zijn zeker interessant en spelen behoorlijk anders, maar geen must have direct.
Wind Gambit - Deze voegt Airships, een nieuwe unit, en verschillende winconditions toe. Zeker een leuke uitbreiding.
Rise of Fenris - Deze voegt een campaign toe. Erg tof naar mijn mening. Daarnaast zitten er verschillende nieuwe modules in welke je naar gelang je wilt toe kan voegen. Deze heb ik vorig jaar geplaytest en de final version alleen niet meer gespeeld.
Board extension - Groter bord. Met meer spelers erg handig.
Realistic resources - Ik zou niet meer zonder willen spelen. :P
Metal coins (inclusief de promo voor IfA) - Zelfde als de realistic resources. :P
Nieuwe encounters, deze liggen al een tijdje op de plank, nog niet mee gespeeld. Helaas momenteel wat andere games die ik vaker speel momenteel.

• BSTNjitRam
  • Laatst online: 23-10 14:57
MADG0BLIN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Invaders from Afar - Deze voegt 2 extra volken toe. Zijn zeker interessant en spelen behoorlijk anders, maar geen must have direct.
Wind Gambit - Deze voegt Airships, een nieuwe unit, en verschillende winconditions toe. Zeker een leuke uitbreiding.
Rise of Fenris - Deze voegt een campaign toe. Erg tof naar mijn mening. Daarnaast zitten er verschillende nieuwe modules in welke je naar gelang je wilt toe kan voegen. Deze heb ik vorig jaar geplaytest en de final version alleen niet meer gespeeld.
Realistic resources - Ik zou niet meer zonder willen spelen. :P
Metal coins (inclusief de promo voor IfA) - Zelfde als de realistic resources. :P
Nieuwe encounters, deze liggen al een tijdje op de plank, nog niet mee gespeeld. Helaas momenteel wat andere games die ik vaker speel momenteel.
Thanks voor de reply. Ik denk dat het voor ons voornamelijk om de gameplay uitbreidingen gaat. Snap wel dat realistic resources en metal coins veel voor het gevoel doen, maar als ik de prijzen daarvan zie dan krijg je voor dat geld ook een ander (groot) bordspel of zelfs meerdere kleinere. En dat vind ik dan toch meer waard, zeker gezien je laatste punt: Er zijn nog zoveel andere spellen die ook gespeeld moeten worden.

Gisteren trouwens afgesloten met de eerste (paar) playthroughs van Magic Maze. Briljant spel dat voor veel verwarring en hilariteit zorgt. We hebben de eerste 3 missies geprobeerd en alleen de eerste gehaald. Nog veel fouten gemaakt, maar het spel is echt geweldig als filler.

• Smuey
Tweekzor schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Shipwreck Arcana is overigens geen KS meer. Het project is afgelopen en funded, de order knop leid je door naar hun eigen webshop: http://www.meromorphgames.com/shop/shipwreck-arcana
Niet goed gezocht, ze hebben een 2e campagne voor second print + een expansion wederom met maar $1 verzendkosten: https://www.kickstarter.c...pwreck-arcana-stars-below
Klopt, maar de reprint met mini-uitbreiding die nu op KS staat nog wel:

https://www.kickstarter.c...y&term=shipwreck%20arcana
BSTNjitRam schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:55:
[...]

Thanks voor de reply. Ik denk dat het voor ons voornamelijk om de gameplay uitbreidingen gaat. Snap wel dat realistic resources en metal coins veel voor het gevoel doen, maar als ik de prijzen daarvan zie dan krijg je voor dat geld ook een ander (groot) bordspel of zelfs meerdere kleinere. En dat vind ik dan toch meer waard, zeker gezien je laatste punt: Er zijn nog zoveel andere spellen die ook gespeeld moeten worden.

Gisteren trouwens afgesloten met de eerste (paar) playthroughs van Magic Maze. Briljant spel dat voor veel verwarring en hilariteit zorgt. We hebben de eerste 3 missies geprobeerd en alleen de eerste gehaald. Nog veel fouten gemaakt, maar het spel is echt geweldig als filler.
Als je één uitbreiding zou moeten kiezen: doe Rise of Fenris. Qua gameplay voegt die simpelweg het meeste toe. Persoonlijk ben ik fan van de grotere variatie die je hebt met de twee nieuwe facties en de grotere vrijheid die je hebt met de airships, maar qua bang for your buck zou RoF de beste keuze zijn

Plus, dikke kans dat als dat goed bevalt, de andere twee uitbreidingen ook nog wel eens konden volgen... O-)

Magic Maze is erg leuk inderdaad! Als we met m'n zwager en schoonzus spelen en de kids (8 en 9) doen ook mee, dat is het ook altijd Magic Maze wat er op tafel komt! (of King of Tokyo of Camel up, die vinden ze ook erg leuk!)
MADG0BLIN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Ja en nee. Als alles op je tafel past is het erg handig... :+ Maar 5+ spelers en de airships, dan worden de vakjes toch al snel heel erg klein, hoor! Dan is de board extension erg prettig (en hij kost je gelukkig ook de kop niet, dat scheelt ook weer!)

Smuey wijzigde deze reactie 13-02-2019 13:05 (60%)

• Chevalric
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-10 19:10
Gisteren in het kader van mijn 52 games challenge weer eens Letters From Whitechapel op tafel gelegd. Ik speelde zelf de rol van Jack en mijn drie tegenspelers probeerden mij te vangen.

Voor degenen die het spel niet kennen, de regels zijn vrij eenvoudig: een speler is Jack the Ripper en de andere 1-5 spelers zijn de politie die hem proberen te vangen. Het spel speelt over 4 ronden. Elke ronde vermoord Jack een prostituee en probeert daarna terug te komen in z'n hideout. Wordt hij door de politie gepakt, dan is het spel voorbij en winnen de politiespelers. Weet hij de politie vier rondes voor te blijven, dan wint Jack.

Het bord beslaat de wijk Whitechapel in Londen. De straten in de wijk bestaan uit genummerde cirkels en zwarte vierkantjes. Jack verplaatst zich over de cirkels, de politie gebruikt de vierkantjes. De ronde begint met het plaatsen van een aantal fiches die bepalen waar de mogelijke slachtoffers van Jack zich bevinden. drie van deze fiches zijn blanco, de rest heeft een rode stip aan de onderkant.
Daarna worden de agenten gepositioneerd met vergelijkbare fiches. Deze gaan of verder op de plek waar de vorige ronde agenten geëindigd waren, of een van de start posities. Voor de agenten zijn er twee blanco fiches.
Dan is het beurt aan Jack: slaat hij toe, of wacht hij nog even af?

Als hij besluit te wachten, krijgt hij meer tijd om terug te keren naar z'n hideout en een klein beetje informatie over de posities van de politie, doordat hij een politiefiche mag omdraaien. De politie-spelers mogen de prostituees verplaatsen en kunnen het daarmee lastiger maken voor Jack om veilig thuis te komen.

Besluit Jack om de moord te plegen, dan wordt de plek van de moord gemarkeerd met een rood fiche. Vervolgens mag Jack gaan bewegen. Op een notitieblokje schrijft hij de cijfers op van de cirkels op z'n route. Hij heeft ook nog 1-3 koetsen/taxi's tot zijn beschikking (aantal is afhankelijk van de ronde) waarmee hij twee stappen in een keer kan doen. En ten slotte kan hij nog een of twee keer een steegje in gaan om ergens anders weer uit het huizenblok te komen.
Nadat Jack z'n stap heeft genoteerd, mogen de politie-spelers een voor een de agenten verplaatsen. Na elke verplaatsing mag de agent ofwel zoeken naar aanwijzingen of een arrestatie uitvoeren. Gaat hij zoeken, dan wijst hij een van de cirkels aan die direct grenzen aan het zwarte blokje waar hij op staat. Is Jack daar geweest gedurende de huidige ronde, dan wordt de locatie gemarkeerd. Is Jack er niet geweest, mag een volgende aangrenzende cirkel doorzocht worden. Op basis van deze aanwijzingen en het aantal stappen dat Jack heeft gedaan, kunnen de agenten het spoor herleiden dat Jack heeft gelopen.

Het kan echter ook zijn dat de agenten denken dat ze weten waar Jack zich bevindt en dan kunnen ze een arrestatie actie doen. Ze mogen dan een aangrenzende cirkel selecteren en als dat de laatste locatie is die Jack op z'n notitieblok heeft staan, dan is Jack gearresteerd en heeft hij het spel verloren. Is Jack daar niet, dan is de beurt voor die agent voorbij.

-------

In het eerste potje had ik al gelijk in de eerste ronde over het hoofd gezien dat een van de agenten naast mijn plek kon komen. M'n tegenspelers hadden goed door welke routes ik had kunnen nemen en ze wisten me dus te arresteren.
Omdat het wel heel snel voorbij was, hebben we nog een tweede potje gestart. Daarin had ik een betere startlocatie gekozen en hield ik de eerste ronde bewust kort (8 stappen). Daarmee bleef er nog genoeg ruimte over om ze in de tweede ronde voor te blijven. In de derde ronde vermoordt Jack twee prostituees en mag dan kiezen welke als vertrekpunt geldt. Mijn tegenspelers hadden al redelijk in de gaten in welke gebieden ik kon zitten, dus ik besloot om een soort van omtrekkende beweging te maken. Het duurde lang voordat ze mijn spoor vonden en 2 stappen daarna was ik thuis.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik voorbij ronde 2 kwam als Jack, dus ik vond het superspannend allemaal. Maar aan het einde van ronde 3 zag ik al dat ik genoeg ruimte had om de prostituee die het dichtst bij mijn hideout zat te vermoorden en dan in twee acties thuis te komen. Daarmee won ik het spel.

Ik blijf dit type spel ontzettend leuk vinden, vooral als opgejaagde speler. Het geeft behoorlijk wat spanning om te zien dat de agenten soms wel heel dichtbij komen en een enorme opluchting als je door de mazen van het net glipt. Goed gebruik maken van de koetsen en stegen zorgt er ook voor dat het voor de agenten niet te gemakkelijk wordt om je te vinden. Mocht je het spel nog nooit gespeeld hebben, dan is het zeker een aanrader (ook als je niet van deductiespellen houdt, kun je je er als Jack speler goed mee vermaken, volgens mij).

Xbox Live: Chevalric

• HellPunk
Dit weekend een eerste potje On Tour gespeeld, een Kickstarter van 2018 die ik vrijdag in handen kreeg.

On Tour is een roll & write met een stapel kaarten erbij. Op je bord staat een map van de US met de verschillende staten die via allerlei wegen met mekaar verbonden zijn. Tijdens het spel schrijf je in elke staat een nummer en het is de bedoeling dat je op het einde zoveel mogelijk nummers achter mekaar in oplopende volgorde met mekaar kunt verbinden.

De nummers die je mag schrijven gooi je met twee D10's. Als je bvb. een 2 en een 8 gooit, dan moet je 28 en 82 invullen. Waar je die getallen schrijft wordt bepaald door de kaarten: elke ronde worden er drie van de stapel getrokken. Op elke kaart staat een regio en een staat in die regio. Je kiest twee kaarten uit en vult de getallen in in de regio's op die kaarten. Als je een getal invult in de staat op de gekozen kaarten mag je die staat markeren, die is dan dubbele punten waard.

Het spel gaat door tot alle staten ingevuld zijn. Dan kijkt iedereen wat de langst mogelijke reeks is die hij op zijn bord kan maken: elke staat is 1 punt waard, gemarkeerde staten 2.

Om met de deur in huis te vallen: als je graag spellen speelt waar je vanaf zet 1 kan gaan plannen, dan is dit niks voor jou >:) . In de eerste helft van het spel werk je grotendeels met best guesses, pas daarna kan je echt beslissen of een bepaald cijfer nog nuttig is of dat je het ergens schrijft waar het vooral niet in de weg staat. Het plezier zit 'm er net in dat je probeert de dobbelstenen en kaarten te slim af te zijn en toch een zo lang mogelijke route kunt uittekenen. Ik hield er wel van, mijn spelgenoten wilden nog wel eens proberen - dit is zo 'n spel waar je eigen score verbeteren bijna belangrijker is dan winnen :).

• Robkazoe
De strategie om in de laatste ronde er één om te leggen vlak naast jouw thuisbasis, vind ik zelf ook altijd wel erg fijn. In de eerste paar ronden wil je het liefst zo lang mogelijk onderweg zijn omdat je dan veel sporen achterlaat en dat in combinatie met een groot aantal stappen betekent dat heel veel mogelijkheden zijn.

Dan heb je de kans dat de tegenstanders fouten gaan maken (opties over het hoofd zien). En ook altijd een goede strategie: Terug gaan over dezelfde punten waar de detectives al clues gevonden hebben. Zaait vaak ook veel verwarring.

• Bananenspin
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15-10 12:16

Bananenspin

Omdat het kan

Heeft iemand tips voor mij over het kickstarten van toffe boardgames?
Sinds afgelopen week ben ik gaan rondkijken (want heb ineens een creditcard) en na heel wat selectie viel mijn oog op 4 boardgames. Maar als dit elke maand gaat gebeuren.. word het wel een dure grap natuurlijk :+ Nu heb ik er wel vertrouwen in dat de games goed doordacht zijn, de kwaliteit hoog genoeg en dat het uiteindelijk geleverd gaat worden (ook omdat het projecten zijn die goed gefund zijn, niet net aan) maar wat zijn toch eventuele risico's die ik als 'noob' makkelijker over het hoofd zie?

HOI.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Bananenspin schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:54:
Sinds afgelopen week ben ik gaan rondkijken (want heb ineens een creditcard) en na heel wat selectie viel mijn oog op 4 boardgames. Maar als dit elke maand gaat gebeuren.. word het wel een dure grap natuurlijk :+ Nu heb ik er wel vertrouwen in dat de games goed doordacht zijn, de kwaliteit hoog genoeg en dat het uiteindelijk geleverd gaat worden (ook omdat het projecten zijn die goed gefund zijn, niet net aan) maar wat zijn toch eventuele risico's die ik als 'noob' makkelijker over het hoofd zie?
Wat mis je bij games die gewoon in de winkel liggen? Kickstarters hebben vaak last van een enorme hype met een redelijk middelmatige spelervaring. De meeste spellen op Kickstarter missen de tussenpersoon, de kritische uitgever.

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Brilsmurfffje schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:56:
[...]

Wat mis je bij games die gewoon in de winkel liggen? Kickstarters hebben vaak last van een enorme hype met een redelijk middelmatige spelervaring. De meeste spellen op Kickstarter missen de tussenpersoon, de kritische uitgever.
Alle vier de games die ik nu heb gebacked zijn games die erg lijken aan te sluiten op mijn eigen interesse en die van de mensen waar ik vaak games mee speel. Wat wellicht het grootste verschil is tussen winkel en kickstarter is dat het verkooppraatje van een kickstarter toch stukken beter is dan de doos die in de winkel ligt (logisch). Maar je maakt wel een goed punt denk ik, wellicht zijn deze games ook al ergens anders maar ken ik ze gewoon nog niet.

HOI.

• MADG0BLIN
Welke games heb je op het oog? Ik ben tegenwoordig toch wel een stuk kritischer geworden met wat ik back. Veel lijkt tof op het eerste oog maar is het uiteindelijk toch niet altijd.

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:51

Martinspire

Awesomeness

Brilsmurfffje schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:56:
[...]

Veel games die in Nederland in de winkel liggen, zijn vrij standaard. Ik kan me voorstellen dat je wat anders wilt. Al zijn er natuurlijk genoeg winkels met een groter assortiment.

Verder zijn er ook nog genoeg kickstarters voor deluxe versies, uitbreidingen of nieuwe uitgaven van bestaande spellen (zoals die Suburbia bv). Daarvan is prima de meeste reviews na te kijken of de game nog enigszins zijn geld waard is.

En tuurlijk zit er een hype bij sommige titels, maar als ik er 10 reviews bij zie staan die allemaal helemaal wild zijn van de game, kun je er wel vanuit gaan dat het gewoon een prima titel is. Een paar zijn er ook gewoon spel van het jaar (of op zijn minst genomineerd), dus echt slecht is het niet. Spelwinkels in de buurt zijn gewoon prima voor spellen die al wat langer uit zijn, maar haken vrijwel nooit in op bepaalde zaken omdat ze verwachten er niet genoeg omzet uit te halen. Daardoor zijn bepaalde genres oververtegenwoordigd en anderen weer afwezig.

@Bananenspin Je kunt ook kijken bij bv bol.com of andere online retailers, mocht je wat willen proberen. Zijn meestal wat meer reviews van bekend en betaal je niet de hoofdprijs voor. Bovendien vaak nog met Nederlandse teksten/regels wat voor sommige spelers (bv kinderen of ouderen) wel handig is.

Wat je nu bij Kickstarter vaak ziet is dat een spel een hele lage goal heeft en men er keihard overheen gaat, als de promotie een beetje zijn werk doet. Een aantal spellen hebben de hele kickstarter exclusives en Stretch goals al helemaal klaar staan en gebruiken dan ook de kickstarter hype om hun spullen te verkopen aan een internationaal publiek (ipv per land een importeur te zoeken).

Suburbia had bv een target van 10.000 en heeft uiteindelijk 1.8 miljoen opgehaald waarbij de eerste 300.000 aan stretchgoals helemaal geplanned waren. Dat ze daarna nog zijn gaan zoeken is mooi, maar veel lag al wel vast.

Bij Rival Restaurants zag je zelfs de handleiding al uit gaan van enkele stretch goals (8 bordjes), wat ook al wel aantoont wat hun verwachting was. Dat ze nu op bijna 10x hun target zitten, geeft wel aan hoe laag ze het doel hadden gesteld. Maar dan kunnen ze weer de marketing aanzetten met "binnen 24 uur gefinancierd" of 48u oid. Er zijn wel tips te vinden waarop je moet letten bij kickstarters, maar het gaat er vooral om wat voor gevoel jij bij de titel hebt en hoe je deze in je spelersgroep gaat plaatsen. Het is namelijk jammer als jij de enige bent die een spel wilt spelen. En de hele grote kickstarters komen ook wel spoedig naar (online) retailers in de buurt, waarmee je de verzendkosten weer wat omlaag brengt. En EU friendly shipping is ook altijd wel een goede om op te letten, anders leg je weer 20 euro aan douanekosten neer.

Martinspire wijzigde deze reactie 18-02-2019 17:03 (32%)

Martinspire - PC, PS4, X1

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

MADG0BLIN schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:31:
Welke games heb je op het oog? Ik ben tegenwoordig toch wel een stuk kritischer geworden met wat ik back. Veel lijkt tof op het eerste oog maar is het uiteindelijk toch niet altijd.
Ik kijk nu naar de volgende games:

https://www.kickstarter.c...error-below?ref=user_menu
https://www.kickstarter.c...restaurants?ref=user_menu
https://www.kickstarter.c...-about-cats?ref=user_menu
https://www.kickstarter.c...stars-below?ref=user_menu

Waar too many poops een exploding kittens gevoel geeft bij mij, is dat wel positief want dat vind ik een toffe game. Terror below zou voor mij iets compleet nieuw zijn qua spelervaring. Rival restaurants heb ik lang naar gekeken of ik dit niet te generiek vond maar als ik dan naar de spelsessies op youtube kijk lijkt het me wel echt leuk genoeg.

@Martinspire
Natuurlijk zeggen reviews ook wel iets bij een game dat is zeker waar, wellicht moet ik gewoon eens de moeite nemen om 'ouderwets' te zoeken. Dit zijn gewoon de campagnes van dit moment die mij het meeste trokken, wellicht zit er iets van een hype ding bij (bij rival restaurants zou ik dat het meeste hebben dan)

HOI.

• HellPunk
Bananenspin schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:54:
Ik back redelijk veel, maar ik kijk wel steeds kritischer naar de projecten - maar dat geldt ook voor de spellen die ik gewoon in de winkel koop. In de loop der jaren heb ik wel een paar uitgevers leren kennen die ik zonder meer durf te backen als het spel mij aanstaat, zoals bvb. Shem Phillips, Keith Matejka of Corné van Moorsel.

Het belangrijkste criterium blijft de gameplay: als het niets toevoegt aan wat er al in de kast staat back ik niet, hoe goed het er ook uitziet. De prijs wordt ook steeds belangrijker: de spellen zijn vaak hun geld wel waard, maar niet meer als je de verzendkosten erbij gaat rekenen. Ik doe wel steeds vaker mee aan groepspledges, dat kan heel wat schelen.

Je moet je gewoon goed bewust zijn van de risico's die Kickstarter met zich meebrengt. Zelfs bij de best gemanagete KS-projecten kan er iets mislopen en je wil niet weten wat voor drama's zich dan afspelen in de comments op de KS-pagina :+ . Persoonlijk denk ik dan: als je een spel op tijd wil hebben en je wil zeker weten wat er in de doos zit, ga naar de winkel :) .

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

HellPunk schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:57:
[...]

Het belangrijkste criterium blijft de gameplay: als het niets toevoegt aan wat er al in de kast staat back ik niet, hoe goed het er ook uitziet. De prijs wordt ook steeds belangrijker: de spellen zijn vaak hun geld wel waard, maar niet meer als je de verzendkosten erbij gaat rekenen. Ik doe wel steeds vaker mee aan groepspledges, dat kan heel wat schelen.
Dit is zeker waar.. bij de ene game betaal ik 1 euro verzend kosten en denk ik dat is een prima deal! Maar sommigen zitten daar inderdaad flink boven (10 euro voor een grote doos snap ik wel). Dat groepspledgen vind ik wel interessant, zijn dit dan vrienden van je of regel je dit ergens online?

HOI.

• HellPunk
Bananenspin schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:23:
[...]
Dit is zeker waar.. bij de ene game betaal ik 1 euro verzend kosten en denk ik dat is een prima deal! Maar sommigen zitten daar inderdaad flink boven (10 euro voor een grote doos snap ik wel). Dat groepspledgen vind ik wel interessant, zijn dit dan vrienden van je of regel je dit ergens online?
Ik zit in een Facebook-groep. In de basis worden hier gewoon links naar leuke projecten gepost, maar vaak worden er ook groepspledges opgestart. De groep is wel grotendeels Belgisch, maar er zijn wel wat leden uit Nederland.

Ik ben helaas het enige lid uit de regio waar ik woon, de rest zit rond Mechelen en in West-Vlaanderen. Soms kan ik het wel regelen dat het pakje via-via bij mij in de buurt terecht komt, maar meestal moet het verzonden worden en betaal ik dus alsnog verzendkosten binnen België. Soms doet dat het voordeel van de groepspledge teniet, maar ik heb er toch al een paar leuke kortingen uit weten te slepen.

Verder is er ook nog kicktracker.be, maar die doet alleen afhaling in Puurs (bij Antwerpen), dus ook daar moet ik een mule hebben om het tot hier te krijgen :).

• Robkazoe
Heeft iemand wel eens met de vrij te spelen klasse
spoiler:
Summoner
gespeeld in Gloomhaven? Het is het laatste karakter wat wij gisteren hebben vrijgespeeld maar kan er eigenlijk maar weinig positieve verhalen over vinden. Dus iemand toevallig al ervaring met deze klasse?

• HellPunk
Het gaat verbazingwekkend goed met m'n Kickstarter-verslaving: ik heb drie projecten overgeslagen waarvan ik redelijk zeker was dat ik ze ging backen :+ . Het gaat om Chocolate Factory, Coloma en Tiny Epic Tactics, al hing die laatste sowieso aan een zijden draadje. Over twee weken ga ik zeker voor de bijl, want dan komt Paladins of the West Kingdom eraan! :Y

Gisteren een solo-potje Ganz Schön Clever gespeeld. Dit vind ik erg leuk om solo te doen ten opzichte van met echte tegenstanders. Het gewone spel kan soms wat sloom worden omdat eerst één speler zijn dobbelstenen uitzoekt en daarna de andere spelers. Solo heb je daar veel minder last van, natuurlijk :) .

• Jeroen87
  • Laatst online: 16:18

Jeroen87

Bier Connaisseur

Ik moet zeggen dat ik mijn kickstarter verslaving ook redelijk beteugeld heb. Laatste tijd aantal games gezien die ik een jaar geleden instant zou backen. Nu voorbij laten gaan onder het motto: staat al iets wat erop lijkt in de kast.

Dat is dan wel een voordeel bij een uitgebreide spellenkast en iets voor elk moment. Je kan naar de krenten in de pap gaan vissen op Kickstarter.

Mijn allereerste gebackte spel komt trouwens nog steeds erg vaak op tafel: Secret Hitler.
Ook heb ik nog een aantal gebackte spellen in de kast staan die nog steeds niet op tafel zijn gekomen. Dat vind ik erg jammer. Dat is ook een van de redenen om even wat rustiger aan te doen :P

Nu zag ik wel van Final Frontier Games het spel Coloma op Kickstarter....van die uitgever heb ik op dit moment alles staan. Erg leuke spellen...twijfel twijfel :+

Craft beer specialist

• MADG0BLIN
Doe je niet slecht @HellPunk. :P
Bij mij gaat het ook aardig, tot afgelopen week Millenium Blades online kwam. Direct all-in gegaan... :X
Mij leken Yokohama, Terror Below, 1001 Odysseys, Parks: The Board Game, Suburbia en Western Legends interessant. De laatste heeft een vriend van me gelukkig, dus die speel ik daar nog wel eens, de rest uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik heb al (te) veel staan in de kast en er komt nog ontzettend veel binnen dit jaar.

Welke ik waarschijnlijk wel ga backen is een film over boardgame design. The Game Designers. Dat zag er wel interessant uit.

Vanavond weer een game avond. De vraag is nog even wat er op tafel gaat komen, maar waarschijnlijk sowieso Wingspan.

• HellPunk
Jeroen87 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:08:

Mijn allereerste gebackte spel komt trouwens nog steeds erg vaak op tafel: Secret Hitler.
Ook heb ik nog een aantal gebackte spellen in de kast staan die nog steeds niet op tafel zijn gekomen. Dat vind ik erg jammer. Dat is ook een van de redenen om even wat rustiger aan te doen :P
Soms denk ik erover om een geeklist te maken met alle Kickstarters, maar ik weet niet of het wat toevoegt en voor wie :). Als ik de eerste vijf bekijk:
- Canterbury: goed spel, alleen setup is wat bewerkelijk
- Convert: komt af en toe nog op tafel
- Byzantio: verkocht - vond het zelf wel leuk, maar spellengroep niet
- Secret Treasures of the Templars: leuk spel, alleen krijgen we het om de een of andere reden niet op tafel
- Shadows over the Empire: nooit echt goed uitgeprobeerd, wel schitterend artwork. Misschien maak ik er nog wel iets van om aan de muur te hangen :)

Qua hit/miss zit ik dan op 3/5 :).

• MADG0BLIN
HellPunk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:56:
[...]

Soms denk ik erover om een geeklist te maken met alle Kickstarters, maar ik weet niet of het wat toevoegt en voor wie :).
Er is al een geeklist met alle kickstarters. Ik weet niet of je zoiets bedoelt?

https://boardgamegeek.com...cts-part-1-january/page/1?

• HellPunk
MADG0BLIN schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:00:
[...]

Er is al een geeklist met alle kickstarters. Ik weet niet of je zoiets bedoelt?

https://boardgamegeek.com...cts-part-1-january/page/1?
Ik bedoelde: alle Kickstarters die ik zelf ooit gebackt heb en wat ervan geworden is :) . Misschien ben ik wel bang voor de waarheid >:) .

• boersboers
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-02 09:36
Robkazoe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:38:
Heeft iemand wel eens met de vrij te spelen klasse
spoiler:
Summoner
gespeeld in Gloomhaven? Het is het laatste karakter wat wij gisteren hebben vrijgespeeld maar kan er eigenlijk maar weinig positieve verhalen over vinden. Dus iemand toevallig al ervaring met deze klasse?
Ja speel ik momenteel. En ik ben er eigenlijk wel enthousiast over. Juist omdat het zo ontzettend anders speelt dan de andere klasses. Het was de eerste potjes beetje zoeken om in het goede ritme te komen maar inmiddels is het echt een powerhouse. Verder in spoiler tags met wat uitleg.

spoiler:
Ik heb meestal 2 a 3 summons in play. Meer is niet echt handig omdat het dan te druk wordt op de map. Minder is te weinig omdat je in aantallen de relatief lage damage output per summon moet compenseren. Eigenlijk start ik altijd met het summonen van de Thorn Shooter. Ideaal omdat ie met z'n lange range en z'n poison eigenlijk altijd een target weet te vinden. En als je in de beurten daarna nog meer summons activeert acten die altijd na de Thorn Shooter. Ze vallen dan dus een enemy aan die al poison heeft. De Thorn Shooter heb ik wel een movement enhancement gegeven.

Het is vervolgens de kunst om de goede summons op het goede moment te spelen. Enemies met shield: 2 shadow wolves. Juist behoefte aan een meat shield: Slime Spirit.

En een beetje zuinig aan. Ik lees regelmatig dat mensen de summons dom vinden omdat ze nooit het goede doen en zo makkelijk kapot gaan. Heeft in mijn optiek met onvoldoende planning te maken (al besef ik dat het in een solo game makkelijker praten is). Je hebt genoeg opties om je summons te beinvloeden en te voorkomen dat ze zichzelf opofferen. Initiatief management is daarbij cruciaal. Vaak is geduld de oplossing. Ja ze zijn traag dus laat de enemies eerst naar jou toe komen en hun attack verbruiken. Daarna slaan je summons ongehinderd toe. Volgende beurt juist vroeg acten (koester die low initiative kaarten!). En je hebt met 2 summons de mogelijkheid om 4 tot 6 keer aan te vallen. En met het prima consistente attack modifier deck van de summoner is dat zo 15 damage.

Wat helemaal goed helpt in mijn game: de interactie tussen Music Note en Summoner. DIe is echt bizar goed. De Music Note heeft een song dat elke ally 1x per beurt een +1 op z'n attack krijgt. Dat is met een legertje summons echt heel fijn. Of de bless kaarten: ik heb soms 8x een 2x modifier in mijn attack-deck zitten. Strengthen all alies? Kom maar door! Enig nadeel is dat zowel Music Note als Summoner allebei classes zijn die wat ' traag' spelen. Mijn Sunspear crosst er doorheen om te tanken en af en toe een wat grotere hit uit te delen maar ideaal is het niet.

• MADG0BLIN
Gisteren hier een pot Gloomhaven gespeeld. Ditmaal scenario 27, waar we Hail moeten beschermen, maar man o man, wat gingen we hard dood in ronde 7. We moesten er 10 volmaken, maar we zullen het nog eens moeten proberen.

Hierna Wingspan gespeeld, voor mij de negende keer, maar de twee medespelers hadden het niet eerder gespeeld. Net gewonnen, maar ook hier weer goede reacties op het spel. Zeker een aanrader als hij hier 8 maart uitkomt via 999 games in het nederlands.

• Swaxie
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:40
Hoe zijn jullie ideeen over Coloma?
Gewoon een gehyped spel? of gewoon goed?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Swaxie schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:56:
Hoe zijn jullie ideeen over Coloma?
Gewoon een gehyped spel? of gewoon goed?
Zal vast goed zijn, maar ziet er vrij 13 in een dozijn uit. Geen bijzonder thema, geen bijzondere spelmechanic en geen bijzondere presentatie. Kun je zo 10 andere games nu voor aanschaffen en dat scheelt je wachttijd en verzendkosten

Martinspire wijzigde deze reactie 22-02-2019 15:52 (26%)

• Robkazoe
MADG0BLIN schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:14:
Gisteren hier een pot Gloomhaven gespeeld. Ditmaal scenario 27, waar we Hail moeten beschermen, maar man o man, wat gingen we hard dood in ronde 7. We moesten er 10 volmaken, maar we zullen het nog eens moeten proberen.
Scenario 27 is denk ik één van de pittigste die erin zit. Vooral de derde kamer is een ramp. En aan de hulp heb je niet zo heel veel. Paar globale tips:
- Speel het scenario met zo hoog mogelijke heroes (liefst allemaal 6 of hoger). Hoe hoger het level van de heroes is, hoe makkelijker het wordt. Enemies schalen namelijk maar beperkt mee met de hogere heroes dus heb je iets van voordeel uit.
- Je moet simpelweg een beetje geluk hebben. Wij hebben dat scenario geloof ik in 3 keer gespeeld. Als je zag wat het verschil maakte, dan was dat vooral een kwestie van geluk. Zelf wat vaker de x2 draaien en de enemies een paar keer laten missen. Dat kun je zelf niet bepalen (tenzij je curse bombs hebt) maar das mazzel hebben.

@boersboers Bedankt voor de ervaring. Dacht echt dat het hopeloos gesteld was maar het valt dus wel redelijk mee.

• HellPunk
Dit weekend de apps van Ganz Schön Clever en Doppelt So Clever gekocht om wat te doen te hebben op familiefeestjes :9 . Ik had het niet verwacht, maar Doppelt So Clever is effectief dubbel zo leuk :). Omdat sommige velden dubbel gebruikt kunnen en moeten worden om te scoren zijn je keuzes des te strategischer. De kans om mooie bonus chains te maken is ook groter en daar draaien deze spellen toch om. De 'analoge' versie komt hier dus zeker ook in de kast!
Martinspire schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Zal vast goed zijn, maar ziet er vrij 13 in een dozijn uit. Geen bijzonder thema, geen bijzondere spelmechanic en geen bijzondere presentatie. Kun je zo 10 andere games nu voor aanschaffen en dat scheelt je wachttijd en verzendkosten
Ben ik het mee eens. De manier waarop acties van ronde tot ronde veranderen is wel speciaal, maar verre van uniek. Een enkele pledge is ook redelijk fors aan de prijs, voor dat geld kun je inderdaad ander lekkers krijgen ;) .

HellPunk wijzigde deze reactie 25-02-2019 13:52 (28%)

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

HellPunk schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:49:
Dit weekend de apps van Ganz Schön Clever en Doppelt So Clever gekocht om wat te doen te hebben op familiefeestjes :9 . Ik had het niet verwacht, maar Doppelt So Clever is effectief dubbel zo leuk :). Omdat sommige velden dubbel gebruikt kunnen en moeten worden om te scoren zijn je keuzes des te strategischer. De kans om mooie bonus chains te maken is ook groter en daar draaien deze spellen toch om. De 'analoge' versie komt hier dus zeker ook in de kast!
Hoe heten die spellen dan in Nederland (fysiek)? Ik snap dat je de Duitse versie kunt halen en dat de game taalonafhankelijk is, maar is dit bv de normale Ganz Schon Clever of ook Doppelt So Clever? https://www.999games.nl/clever-dobbelspel.html

• Mvdbeld
Martinspire schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:38:
[...]

Hoe heten die spellen dan in Nederland (fysiek)? Ik snap dat je de Duitse versie kunt halen en dat de game taalonafhankelijk is, maar is dit bv de normale Ganz Schon Clever of ook Doppelt So Clever? https://www.999games.nl/clever-dobbelspel.html
Clever (999 games) = Ganz Schön Clever

Zelf dit weekend niet zoveel gespeeld. Wel 2 decks voor Keyforge besteld en de laatste ontbrekende Scythe uitbreiding "The Wind Gambit" (Invaders from Afar en Rise of the Fenris had ik al).

Vorige week ook Scythe Digital gekocht op steam en dat speelt wel lekker weg tegen de CPU, potje in 20a30 min.

• HellPunk
Krijg net een mail met pre-order voor Wingspan, ben nu toch weer aan het twijfelen of ik de NL of EN wil hebben. Met de spellengroep is de NL-versie nodig, maar als hij daar niet op tafel gaat komen heb ik toch liever de EN-versie... Keuzes, keuzes :)
Martinspire schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:38:
[...]

Ganz Schön Clever heet inderdaad Clever, Doppelt So Clever is blijkbaar Dobbel Zo Clever geworden. Bekt ook niet echt lekker, imo :9

• Tweekzor
HellPunk schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:58:
Krijg net een mail met pre-order voor Wingspan, ben nu toch weer aan het twijfelen of ik de NL of EN wil hebben. Met de spellengroep is de NL-versie nodig, maar als hij daar niet op tafel gaat komen heb ik toch liever de EN-versie... Keuzes, keuzes :)

[...]

Ganz Schön Clever heet inderdaad Clever, Doppelt So Clever is blijkbaar Dobbel Zo Clever geworden. Bekt ook niet echt lekker, imo :9
Voor mij persoonlijk geen enkele twijfel, altijd Engelstalig. In ieder geval geen kans op zeer slecht vertaalde grappen of onduidelijke spelregels. Helaas betaal je soms voor games in het Engels de hoofdprijs hier in NL. Zo was de Legends of Andor volgens mij €60 terwijl de NL versie voor €40 ging.

• Flapperbol
Tweekzor schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:05:
[...]

Voor mij persoonlijk geen enkele twijfel, altijd Engelstalig. In ieder geval geen kans op zeer slecht vertaalde grappen of onduidelijke spelregels. Helaas betaal je soms voor games in het Engels de hoofdprijs hier in NL. Zo was de Legends of Andor volgens mij €60 terwijl de NL versie voor €40 ging.
Hier hetzelfde, ik betaal liever iets meer om mijn spellen in het Engels te hebben dan een spel met ongebruikelijke (suf klinkende) Nederlandse termen.

Een tijd terug kwam ik in Amsterdam overigens wel een bordspellenwinkel tegen die veel spellen in het Engels had voor normale prijzen, ik gok dat het daar wat beter verkoopt dat bijvoorbeeld hier in Leeuwarden (Waar je dus al snel een hoop meer betaald voor EN)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Flapperbol schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:44:
[...]

Hier hetzelfde, ik betaal liever iets meer om mijn spellen in het Engels te hebben dan een spel met ongebruikelijke (suf klinkende) Nederlandse termen.

Een tijd terug kwam ik in Amsterdam overigens wel een bordspellenwinkel tegen die veel spellen in het Engels had voor normale prijzen, ik gok dat het daar wat beter verkoopt dat bijvoorbeeld hier in Leeuwarden (Waar je dus al snel een hoop meer betaald voor EN)
Maar de Spellenkijn is wel fantastisch!

• HellPunk
Tweekzor schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:05:
[...]

Engelstalige spellen met veel tekst verhogen helaas danig de drempel voor de helft van de groep waar ik elke vrijdag mee speel. Als ik zeker weet dat ik een spel alleen met vrouw en kinderen speel, dan grijp ik idd ook altijd naar de Engelse versie.

Ik lees nu op BGG dat het spel redelijk wat verwijzingen bevat naar kleuren en andere eigenschappen in vogelnamen die in het Nederlands niet noodzakelijk hetzelfde zijn. Ik ben benieuwd hoe de vertalers dat opgevangen hebben, maar dit duwt we toch wel meer richting EN...

• Flapperbol
MrVegeta schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:02:
[...]

Maar de Spellenkijn is wel fantastisch!
Vroeger vond ik het een fantastische winkel, er werden toen ook nog veel events georganiseerd.
Helaas zijn ze daarmee gestopt en sinds zij namaak versies van spellen zijn gaan verkopen (voor de volle mep) is voor mij de behoefte om spellen daar te kopen een stuk minder geworden.

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Van de makers van Exploding kittens komt nu een nieuwe game.. Throw throw burrito!
En binnen no time stonden ze al op $500.000 en de $750.000 komt al in de buurt. Bizarre bedragen maar ik moet bekennen dat ik ook wel stiekem geïnteresseerd ben! Om de verzendkosten wat praktischer te laten uitvallen zijn er mensen die mee willen doen aan een groepsplegde? Deze wil ik best opzetten. De shipping costs zijn $12 maar bij meerdere kopieën kan er nog kosten bij komen. Als ik een idee heb hoeveel man mee wil doen kan ik met de makers gaan mailen voor een duidelijker kosten plaatje. De normale versie kost zo'n 18 euro en de exclusieve kickstarter versie 31 euro.

HOI.

• psychoclown

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

Bananenspin schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:17:
Van de makers van Exploding kittens komt nu een nieuwe game.. Throw throw burrito!
En binnen no time stonden ze al op $500.000 en de $750.000 komt al in de buurt. Bizarre bedragen maar ik moet bekennen dat ik ook wel stiekem geïnteresseerd ben! Om de verzendkosten wat praktischer te laten uitvallen zijn er mensen die mee willen doen aan een groepsplegde? Deze wil ik best opzetten. De shipping costs zijn $12 maar bij meerdere kopieën kan er nog kosten bij komen. Als ik een idee heb hoeveel man mee wil doen kan ik met de makers gaan mailen voor een duidelijker kosten plaatje. De normale versie kost zo'n 18 euro en de exclusieve kickstarter versie 31 euro.
Ik heb mogelijk wel interesse, ligt er een beetje aan waar de verzendkosten op gaan uitkomen.

Verder heb ik de afgelopen dagen bijna elke dag wel één of meerdere games op tafel gehad en ook vanavond komen nog wat vrienden langs voor wat spelletjes. Eergisteren ook Betrayal at the House on the Hill eindelijk eens gespeeld. We hadden wat pech met een heel vlot potje waarbij alles op z'n plek viel voor de traitor (moi) om de winst te pakken. De spelmechanieken vond ik tof en ook de spanning wat er zou gaan gebeuren is leuk maar het spel staat niet bovenaan mijn must-have lijst, daarvoor heb ik al teveel andere leuke spellen in het traitor genre. Verder was gisteren wel noemenswaardig bij een pot Queendomino dat in een spel met drie spelers ik een flinke score wist te verzamelen door mijn muntenvoorraad (lees: ruim meer dan dat er nog in de bank zat) en mijn aantallen ridders en de punten die daarbij gepaard gingen. Nu nog een keer King- en Queendomino combineren, daar zijn we nog niet aan toegekomen.

psychoclown wijzigde deze reactie 27-02-2019 10:37 (32%)

• Tweekzor
Bananenspin schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:17:
Ik had verwacht dat het een leuke drinking-game kon worden maar spellen waarbij je actief moet zijn doen het niet heel goed in mijn spellengroep. Deze laat ik dus voorbij gaan.

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

psychoclown schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:31:
[...]

Ik heb mogelijk wel interesse, ligt er een beetje aan waar de verzendkosten op gaan uitkomen.
Ik ben in mailcontact met ze. Ik heb gevraagd wat ze kunnen doen qua prijs bij een grotere groeppledge en/of we een vaste prijs kunnen afspreken voor verzending omdat we met een grotere groep bestellen. Ze waren positief en gingen iets bedenken en laten me dit nog weten.

Zijn ondertussen al meerderen die zich gemeld hebben dus ik ben benieuwd.

HOI.

• MADG0BLIN
Morgenavond is er in Groningen bij Riemer Boekhandel ook weer een spellenavond. Ik ben er ook weer bij, wie weet zijn er nog anderen die interesse hebben.

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Laat het maar weten! Heb nu al 10 man staan maar ik gok dat we bij meer een betere prijs kunnen overleggen. Ze gaven aan heel druk te zijn momenteel dus ik verwacht pas na het weekend wellicht een voorstel van ze.

HOI.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:10:
Morgenavond is er in Groningen bij Riemer Boekhandel ook weer een spellenavond. Ik ben er ook weer bij, wie weet zijn er nog anderen die interesse hebben.
Hmm! Als Marije niet te moe is zouden wij zomaar langs kunnen komen ;).

• Odysseus87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:19
Zo inmiddels terraforming mars aan geschaft en het eerste potje gespeeld, wat gaaf!

Ook helemaal hooked met vrouw aan rajas van de ganges :)

Odysseus87 wijzigde deze reactie 28-02-2019 11:16 (26%)

• HellPunk
Gisteren de handleiding van Paladins of the West Kingdom gelezen. Ik had al gezien dat dit het zwaarste spel van Garphill tot nu toe zou zijn en dat lijkt ook niet gelogen: je hebt heel veel mogelijkheden om punten te scoren, maar het is niet bepaald een point salad game - je moet goed plannen om alles te laten samenwerken. Ik kijk er al naar uit om dit solo te spelen, maar het is nog even wachten - de Kickstarter begint volgende week, waarschijnlijk met levering in november. Instaback! _/-\o_

• HellPunk
Tip: wie Doppelt So Clever wil uitproberen kan dat doen op Brettspielwelt. Het spel staat nog niet in de lijst van beschikbare titels, maar je kan het bereiken via deze link.

Dit weekend hebben we vooral 'oudere' spellen gespeeld: Garden Dice, Maharani en Castles of Burgundy. Zeker dat laatste blijft ook na bijna tien jaar toch een echt topspel, ik zal op de eerste rij staan voor de heruitgave van later dit jaar - kunnen we eindelijk al die nieuwe borden eens spelen, want die veranderen het spel helemaal.

Ook nog een potje On Tour gehad - ik weet niet of iedereen er nog zo fan van is, maar ik vind het erg leuk als solo-spel om telkens je score te verbeteren.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:03
Afgelopen zaterdag mijn 2e pot Twilight Imperium 4th edition gespeeld, dit keer rond half 11 bij mij thuis afgesproken met de intentie ruim de tijd te hebben het spel af te krijgen.

De vorige keer begonnen we pas rond half 4 's middags en hebben we het spel om 2u 's nachts beëindigd, omdat er iemand nog 2u naar huis moest rijden en het niet later wilde maken. Was een hele leuke ervaring, maar met 5-7 punten gemiddeld was het nog niet duidelijk wie er ging winnen.

De tijdsinvestering blijft bizar bij dit spel, je moet een mealbreak planning maken, commitment voor een volle dag van alle spelers hebben en de avond ervoor ben ik een uurtje bezig geweest met het spel opzetten.

De grap is dat we toch pas om 12u begonnen, er was 1 laatkomer en dat was een heerlijk excuus om een uur over de rassenselectie te praten. Praten over het spel is ook echt iets wat je uren kunt doen.. :P Dit was ook 1 van de redenen voor de speelduur... 13 uur ongeveer (!!!). inclusief eigenlijk maar 1 echte meal break, want de lunch heb ik aangevoerd terwijl de rest doorspeelde.

We hadden 3 veteranen van de eerste sessie plus 2 n00bs aan tafel, maar 1 daarvan had het spel inmiddels zelf gekocht, opgezet en al wat oefenrondes gespeeld met een vriend (dat noem ik nog eens voorbereiding :) ! )

Waarom dan toch dus zo'n mega lange speelduur? ik denk dat het feit dat we in onze groep de regels exact duidelijk willen krijgen een grote factor was.. dus zodra iemand een nieuwe tech of unit krijgt, willen sommigen van ons meteen weten hoe dat dan in bepaalde situatie werkt en wordt er soms dus on the fly gegoogled. Verder heel veel praten (waarbij de andere kant van de tafel soms doorspeelt en mensen dingen missen) en veel chaos, dit kan bij ons nog veel beter.

Mijn enige echt slimme move op dit gebied was een bobble head neer te zetten voor de actieve speler (anders krijg je door alle secondary strategic actions elke keer het "wie was er ook al weer aan de beurt ??" effect, dit was ook duidelijk te zien bij de TI4 twitch stream van Shut up & sit down vorige week).

We speelden met Hacan (1 van de veteranen), Nekro virus (nummer 2), Sol (de enige echte beginner, leek ons verstandig), Clan of Saar (de zeer goed voorbereide beginner) en L1z1x Mindnet (ik dus, met het doel RPG style the evil empire uit te hangen... inclusief StarWars T-shirt 8)

Over mezelf kan ik kort zijn: ik had het super naar mn zin, maar ik eindigde exact zoals in mijn eerste pot met de Sardak N'orr: militair zeer sterk met super units, maar met weinig punten en niet in de positie (tech, aantal planeten) om ze nog goed te scoren. Voorbeeld: ik maakte een tech sprint naar mijn racial tech Inheritance systems, om daarna zonder prerequisites Warsuns te kunnen kiezen en er 2 te bouwen. Erg cool om als eerste speler van onze groep ooit Death Stars op tafel te hebben, maar ik had al die moeite beter in de opbouw van mn positie kunnen steken. Naderhand de race strategy podcast van Spacecats and Peace turtles geluisterd (aanrader!!!) en beseft dat ik de L1z1x inderdaad totaal verkeerd gespeeld heb |:(

De Hacan deed netjes waar hij goed in was, veel traden en met de flexibiliteit van al die cash een goede positie opbouwen om te winnen.

De Sol beginner maakte met ons advies een zeer goede start, hoop planeten veroverd en vol gespammed met ground forces. Uiteindelijk kreeg hij ook 4 command tokens per ronde. Hij kwam echter niet verder dan het opbouwen van mega vloten, zonder hier op tijd iets mee te doen. Het Risk effect noemen we dat.

Nekro kwam traag op gang (net als ik, door een slechte start positie qua planeten en slechts 1 carrier), maar het sneeuwbal effect later in het spel was indrukwekkend. Hij wist met zijn racial (tech jatten door op de outcome te gokken in de agenda phase en als je een enemy unit destroyed) steeds meer tech te stelen en jatte selectief de beste techs op tafel... waaronder mijn Warsuns die hij prompt ook bouwde :(

Clan of Saar maakte een rush naar Megatol rex en omdat hij zijn floating spacedock mee kon nemen kon hij daar een zeer sterke positie in nemen. Toen had hij dus een early point lead, zodat de rest van de tafel zich tegen hem keerde. Zijn home system en de planeten daaromheen waren slecht verdedigd en werden uiteindelijk opgeslokt door de rest. Dit betrof vooral Nekro, die daardoor een gigantische comeback maakte qua aantal planeten en dus later alle objectives met gemak binnenhaalde. Daarvoor stond hij nog 3 punten achter op de rest, net als ik. Clan of Saar hield zich om begrijpelijke redenen vervolgens rustig, maar hij verloor Megatol Rex nooit meer, dus achteraf gezien had hij daar met Imperial punten wellicht gebruik van moeten maken.

Met de indrukwekkende comeback wist Nekro op het nippertje de 10 punten te halen,vlak voordat Hacan dit kon doen. De andere 3 rassen hadden nog geen echte kans om te winnen, al was ik ook eindelijk (te laat!!) op stoom door mn vloten met Warsuns en Super Dreadnought IIs in te zetten voor het behalen van objectives.

Was een hele gave ervaring, ik verwacht de volgende keer veel sneller te kunnen spelen omdat we de regels nu echt goed snappen en ben voornemens wat meer in de competitieve modus te gaan als speler .. maar zelfs als je verliest is dit het gaafste spel dat ik ken.. de ultieme boardgame ervaring wat mij betreft _/-\o_

_Anvil_ wijzigde deze reactie 05-03-2019 12:27 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuey
_Anvil_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:11:
Afgelopen zaterdag mijn 2e pot Twilight Imperium 4th edition gespeeld, dit keer rond half 11 bij mij thuis afgesproken met de intentie ruim de tijd te hebben het spel af te krijgen.

De vorige keer begonnen we pas rond half 4 's middags en hebben we het spel om 2u 's nachts beëindigd, omdat er iemand nog 2u naar huis moest rijden en het niet later wilde maken. Was een hele leuke ervaring, maar met 5-7 punten gemiddeld was het nog niet duidelijk wie er ging winnen.

De tijdsinvestering blijft bizar bij dit spel, je moet een mealbreak planning maken, commitment voor een volle dag van alle spelers hebben en de avond ervoor ben ik een uurtje bezig geweest met het spel opzetten.

De grap is dat we toch pas om 12u begonnen, er was 1 laatkomer en dat was een heerlijk excuus om een uur over de rassenselectie te praten. Praten over het spel is ook echt iets wat je uren kunt doen.. :P Dit was ook 1 van de redenen voor de speelduur... 13 uur ongeveer (!!!). inclusief eigenlijk maar 1 echte meal break, want de lunch heb ik aangevoerd terwijl de rest doorspeelde.

We hadden 3 veteranen van de eerste sessie plus 2 n00bs aan tafel, maar 1 daarvan had het spel inmiddels zelf gekocht, opgezet en al wat oefenrondes gespeeld met een vriend (dat noem ik nog eens voorbereiding :) ! )

Waarom dan toch dus zo'n mega lange speelduur? ik denk dat het feit dat we in onze groep de regels exact duidelijk willen krijgen een grote factor was.. dus zodra iemand een nieuwe tech of unit krijgt, willen sommigen van ons meteen weten hoe dat dan in bepaalde situatie werkt en wordt er soms dus on the fly gegoogled. Verder heel veel praten (waarbij de andere kant van de tafel soms doorspeelt en mensen dingen missen) en veel chaos, dit kan bij ons nog veel beter.

Mijn enige echt slimme move op dit gebied was een bobble head neer te zetten voor de actieve speler (anders krijg je door alle secondary strategic actions elke keer het "wie was er ook al weer aan de beurt ??" effect, dit was ook duidelijk te zien bij de TI4 twitch stream van Shut up & sit down vorige week).

We speelden met Hacan (1 van de veteranen), Nekro virus (nummer 2), Sol (de enige echte beginner, leek ons verstandig), Clan of Saar (de zeer goed voorbereide beginner) en L1z1x Mindnet (ik dus, met het doel RPG style the evil empire uit te hangen... inclusief StarWars T-shirt 8)

Over mezelf kan ik kort zijn: ik had het super naar mn zin, maar ik eindigde exact zoals in mijn eerste pot met de Sardak N'orr: militair zeer sterk met super units, maar met weinig punten en niet in de positie (tech, aantal planeten) om ze nog goed te scoren. Voorbeeld: ik maakte een tech sprint naar mijn racial tech Inheritance systems, om daarna zonder prerequisites Warsuns te kunnen kiezen en er 2 te bouwen. Erg cool om als eerste speler van onze groep ooit Death Stars op tafel te hebben, maar ik had al die moeite beter in de opbouw van mn positie kunnen steken. Naderhand de race strategy podcast van Spacecats and Peace turtles geluisterd (aanrader!!!) en beseft dat ik de L1z1x inderdaad totaal verkeerd gespeeld heb |:(

De Hacan deed netjes waar hij goed in was, veel traden en met de flexibiliteit van al die cash een goede positie opbouwen om te winnen.

De Sol beginner maakte met ons advies een zeer goede start, hoop planeten veroverd en vol gespammed met ground forces. Uiteindelijk kreeg hij ook 4 command tokens per ronde. Hij kwam echter niet verder dan het opbouwen van mega vloten, zonder hier op tijd iets mee te doen. Het Risk effect noemen we dat.

Nekro kwam traag op gang (net als ik, door een slechte start positie qua planeten en slechts 1 carrier), maar het sneeuwbal effect later in het spel was indrukwekkend. Hij wist met zijn racial (tech jatten door op de outcome te gokken in de agenda phase en als je een enemy unit destroyed) steeds meer tech te stelen en jatte selectief de beste techs op tafel... waaronder mijn Warsuns die hij prompt ook bouwde :(

Clan of Saar maakte een rush naar Megatol rex en omdat hij zijn floating spacedock mee kon nemen kon hij daar een zeer sterke positie in nemen. Toen had hij dus een early point lead, zodat de rest van de tafel zich tegen hem keerde. Zijn home system en de planeten daaromheen waren slecht verdedigd en werden uiteindelijk opgeslokt door de rest. Dit betrof vooral Nekro, die daardoor een gigantische comeback maakte qua aantal planeten en dus later alle objectives met gemak binnenhaalde. Daarvoor stond hij nog 3 punten achter op de rest, net als ik. Clan of Saar hield zich om begrijpelijke redenen vervolgens rustig, maar hij verloor Megatol Rex nooit meer, dus achteraf gezien had hij daar met Imperial punten wellicht gebruik van moeten maken.

Met de indrukwekkende comeback wist Nekro op het nippertje de 10 punten te halen,vlak voordat Hacan dit kon doen. De andere 3 rassen hadden nog geen echte kans om te winnen, al was ik ook eindelijk (te laat!!) op stoom door mn vloten met Warsuns en Super Dreadnought IIs in te zetten voor het behalen van objectives.

Was een hele gave ervaring, ik verwacht de volgende keer veel sneller te kunnen spelen omdat we de regels nu echt goed snappen en ben voornemens wat meer in de competitieve modus te gaan als speler .. maar zelfs als je verliest is dit het gaafste spel dat ik ken.. de ultieme boardgame ervaring wat mij betreft _/-\o_
Iedere keer lees ik dit soort reports met veel plezier, maar iedere keer wordt ik er ook weer aan herinnerd dat ik zo'n spel never nooit niet op tafel zou krijgen, inderdaad vanwege de enorm lange speeltijd voor een pot (en in mindere mate de complexiteit van het spel) :(

• Tweekzor
michaelvink schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Iedere keer lees ik dit soort reports met veel plezier, maar iedere keer wordt ik er ook weer aan herinnerd dat ik zo'n spel never nooit niet op tafel zou krijgen, inderdaad vanwege de enorm lange speeltijd voor een pot (en in mindere mate de complexiteit van het spel) :(
Misschien een optie om te kijken of er een spellengroep of andere leden van dit topic in de buurt zitten als het bij jouw groep niet lukt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

_Anvil_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:11:
Leuk om te lezen :). Ik heb onderhand zo'n 450 uur in TI4 zitten op TTS dus heb er aardig wat ervaring mee. En als ik het zo lees spelen jullie "space-risk". Maar TI4 is helemaal geen war game. War is funest voor je score. Het beste wat je kan doen is onderhandelen, maar dat leer je vanzelf :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:03
michaelvink schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:55:
[...]
Als je in je eigen omgeving geen mensen hebt die dit soort dingen graag willen, kun je proberen aan te sluiten bij een groep. En ook met gezin, werk etc. moet het mogelijk zijn een dag te plannen hiervoor. Gewoon ruim van te voren datums prikken. De complexiteit valt echt mee, alles is heel logisch. Huiswerk (vooral van de eigenaar) vooraf is echter wel een must, of je moet een aparte leer sessie plannen.

Willen is kunnen ;)
MrVegeta schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Leuk om te lezen :). Ik heb onderhand zo'n 450 uur in TI4 zitten op TTS dus heb er aardig wat ervaring mee. En als ik het zo lees spelen jullie "space-risk". Maar TI4 is helemaal geen war game. War is funest voor je score. Het beste wat je kan doen is onderhandelen, maar dat leer je vanzelf :).
Ow, we zijn ons echt wel bewust van het feit dat je dit spel wint op punten, niet op verovering of het vernietigen van je tegenstanders. Maar het is inderdaad een valkuil te gaan Risken, zeker in het begin. Ik vond het gewoon te leuk om Warsuns op tafel te krijgen. Overigens waren mn aanvallen in de end game beiden direct gerelateerd aan het scoren van een punt.

Table top simulator heb ik overwogen, maar ik speel toch liever aan tafel met bekenden ipv achter een scherm. Verder wil ik ook niet super ervaren in het spel worden door honderden uren TTS, daarom lees ik ook niet echt strategy guides. Vind het leuker als mijn spelgroep dezelfde curve doormaakt zeg maar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MADG0BLIN
Klinkt goed @_Anvil_. Alleen 13 uur is echt bizar lang. :P Er is trouwens een goed filmpje wat alles super uitlegt in 32 minuten. Heb ik volgens mij al eens eerder gepost.

Ik heb ook nog redelijk wat gespeeld afgelopen weekend. Op vrijdagavond Wingspan en Architects of the West Kingdom bij Riemer. Heb ik je gemist @MrVegeta of was je er niet? Wingspan blijft fantastisch, Architects ben ik nog niet helemaal van overtuigd.

En zaterdagavond had ik plotseling een surprise game avond. Ik was vorige week jarig en mijn kids hadden een surprise party georganiseerd met een hoop vrienden van me waarbij we de hele avond bordspellen hebben gespeeld. Uiteindelijk waren we met 11 man en hebben we Wingspan, Sagrada, Tokyo Highway, Terraforming Mars, Between Two Castles of Mad King Ludwig, Ticket to Ride en Chronicles of Crime gespeeld.
Daarbij genietend van een toffe pandemie taart die ze hadden laten maken.
https://tweakers.net/ext/f/D0cCNwrRCmfxZ6Ac0GMUBhv6/thumb.jpg

En zondag nog 2 potten Wingspan met het gezin om af te sluiten. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HellPunk
MADG0BLIN schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:37:
En zondag nog 2 potten Wingspan met het gezin om af te sluiten. :P
Die heb ik nu in pre-order, ik hoop 'm vrijdag meteen te kunnen gaan afhalen samen met de nieuwe Azul. Hopelijk kan ik dan ook Gingerbread House meenemen, maar die lijkt nergens (online dan) te vinden te zijn.

Pagina: 1 ... 81 ... 90 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True