Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-01 13:04
Een ander topic: is er iemand die Wingspan besteld heeft? Ik had wel interesse, maar heb toch besloten om te wachten tot hij in de spellenwinkel leverbaar is - dan kan ik ook nog kiezen voor een NL-versie. Ondertussen ben ik uiteraard wel nieuwsgierig naar ervaringen!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• michaelvink
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
HellPunk schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:02:
Een ander topic: is er iemand die Wingspan besteld heeft? Ik had wel interesse, maar heb toch besloten om te wachten tot hij in de spellenwinkel leverbaar is - dan kan ik ook nog kiezen voor een NL-versie. Ondertussen ben ik uiteraard wel nieuwsgierig naar ervaringen!
Begin maart leverbaar in de NL vertaling tegen een adviesprijs van €49,95, aldus 999 games! Ik ben erg geïnteresseerd in ieder geval!

• HellPunk
michaelvink schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Begin maart leverbaar in de NL vertaling tegen een adviesprijs van €49,95, aldus 999 games! Ik ben erg geïnteresseerd in ieder geval!
Inderdaad, dat was ook de reden dat ik gewacht heb. Maart is niet zo heel erg ver weg en hoewel ik vaak Engelse versies verkies bevat dit spel zodanig veel tekst dat ik liever een Nederlandstalige versie heb.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• michaelvink
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
HellPunk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Inderdaad, dat was ook de reden dat ik gewacht heb. Maart is niet zo heel erg ver weg en hoewel ik vaak Engelse versies verkies bevat dit spel zodanig veel tekst dat ik liever een Nederlandstalige versie heb.
Kan ik volledig in komen. Persoonlijk maakt het mij niet uit of het nu Engels of Nederlands is, maar mijn vriendin speelt toch liever Nederlandstalig, in ieder geval als er nogal wat tekst bij komt kijken, dus als ik hem vaker dan één keer op de tafel wil krijgen is dat the way to go.

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:17
cymric schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Dit soort spellen is allemaal gebaseerd op het idee dat een spel grootsch, meeschleepend en bovenal entertainment met veel eyecandy moet bieden; ik ben veel meer van klein, toegespitst, relatief snel, functionele vormgeving en interessante toepassingen van spelersinteractie. Het is dan ook erg jammer om te zien hoe alle ontwikkelingen om vooral die laatste te bewerkstelligen in de loop der tijd weer zijn teruggedraaid.
Ik ben juist ondersom. Laat die grote, dure, epische, meeslepende, eye-candy hebbende spellen maar komen! Ik betaal graag voor mooie componenten, veel 'table presence', variatie in gameplay en om er echt een avontuur van te maken. Bijvoorbeeld: Too Many Bones, Heroes of Land, Air and Sea, Rising Sun, 7th Continent, Solomon Kane, Tainted Grail, enzovoorts.
Robkazoe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:57:
Qua Gloomhaven:

[...]

En tijdens het spel:
Persoon 1 + 2: Draaien monster modifiers, draaien aanvallen monsters, plaatsen van damage/tokens
Persoon 3: Berekenen hoeveel netto damage er over blijft na alle plussen en minnen, plaatsen van nieuwe monsters/summons.
Persoon 4: De strateeg + scheidsrechter: Bepaalt een beetje wat we nu gaan doen (of op welke manier). Daarnaast bij moeilijke situaties geeft hij de doorslag omdat hij de regels het beste kent.
Ik kan echt de Gloomhaven Helper app aanraden. Geen gezeur meer met kaartjes omdraaien, damage tokens bijhouden, en veel minder onnodige meuk op tafel. Het scheelt heel veel tijd bij setup en tijdens het spelen. Ik zou het niet meer zonder willen spelen.

B00st3r wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:36 (34%)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Heb sinds de kerstvakantie naast Monopoly Gamer met alle "DLC" poppetjes nu ook Monopoly Gamer Mario Kart met alle "DLC" poppetjes.
Moet zeggen, we zijn fan van Monopoly, maar de spellen duren best lang. Monopoly Gamer is eigenlijk vrij snel gespeeld met een uurtje oid.
De gewone Gamer als er iemand langs start komt, dan begint er een eindbaas gevecht. Zodra die behaald is of niet, komt bij de volgende die langs start komt het volgende gevecht totdat Bowser verslagen is (is met Mario thema). Dan is het punten tellen en de meeste punten heeft gewonnen.
Ieder figuurtje heeft z'n eigen extra skills. Je werpt met een D6 met cijfers en eentje met speciale acties. Erg leuk en verfrissend. Mario Kart versie is eigenlijk hetzelfde, maar de eindbazen zijn vervangen voor races. Je kunt er voor kiezen om wel of niet het gevecht aan te gaan voor de gevraagde aantal coins. Idem voor de gewone Gamer.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• B00st3r
Arunia schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:37:
Heb sinds de kerstvakantie naast Monopoly Gamer met alle "DLC" poppetjes nu ook Monopoly Gamer Mario Kart met alle "DLC" poppetjes.
Moet zeggen, we zijn fan van Monopoly, maar de spellen duren best lang. Monopoly Gamer is eigenlijk vrij snel gespeeld met een uurtje oid.
De gewone Gamer als er iemand langs start komt, dan begint er een eindbaas gevecht. Zodra die behaald is of niet, komt bij de volgende die langs start komt het volgende gevecht totdat Bowser verslagen is (is met Mario thema). Dan is het punten tellen en de meeste punten heeft gewonnen.
Ieder figuurtje heeft z'n eigen extra skills. Je werpt met een D6 met cijfers en eentje met speciale acties. Erg leuk en verfrissend. Mario Kart versie is eigenlijk hetzelfde, maar de eindbazen zijn vervangen voor races. Je kunt er voor kiezen om wel of niet het gevecht aan te gaan voor de gevraagde aantal coins. Idem voor de gewone Gamer.
Kun je Monopoly nog echt een spel noemen tegenwoordig? Het is Ganzenbord met geld, soort van. Het is 98% geluk hebben met hoe de dobbelsteen rolt. Verder is het 1% speler invloed en 1% kaarten trekken. Er is zoveel beters tegenwoordig. Maar dat is mijn mening.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@B00st3r Tja, deze versie vinden we heel leuk om te doen. Mede ook omdat het niet zo lang duurt. We hebben wel een groot aantal verschillende Monopoly versies. Maar dat is gewoon standaard modellen.
We hebben ook Lords of Waterkeep, Magic Maze (erg leuk spelletje, je mag niet praten met elkaar, ieder mag alles verzetten, maar wel met eigen bewegingen die op je kaartje staan), Welcome to the Dungeon. We hebben ons goed vermaakt met die spellen. Denk dat we hele stapels spellen hebben liggen. Waarvan we niet eens weten dat we ze hebben. Als de zolder wat meer opgeruimd is eens kijken wat we allemaal hebben. Ook oude spellen. Een bordspel met twee zijden, waarbij je tijdens het spelen van de één naar de andere kant en terug kan gaan. Iets met sleutel, maar goed. Was wel leuk, maar meer een kinderspel.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Uffje
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:52
MrVegeta schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:24:
Wauw @cymric . Jij gaat vrij kort door de bocht met je redenering. Sowieso is de toon in je posts vrij denigrerend al zal je dat waarschijnlijk niet zo bedoelen.

[...]

Overdadig? Ga jij het leven door in een Lada, kleed jij jezelf in beige omdat al het andere nutteloos is? Natuurlijk niet. Ook jij waardeert een bepaalde flair in het leven, blijkbaar niet in je board/card games.

Zo heb ik laatst Viticulture gekocht, erg leuke game. Goeie mechanics en leuke art work. Maar ik heb daar ook de metalen munten voor gekocht zodat de kartonnen munten weer terug in de doos kunnen. Het voegt niets toe aan de game maar de spelbeleving is net wat beter.

[...]

Een beetje bekrompen. Board/card games zijn een prima medium om verhalen mee te vertellen. Een spel hoeft niet altijd zelf het verhaal te vertellen, dat kunnen de spelers ook prima. In Twilight Imperium 4 bijvoorbeeld kan je (als je wilt) een logboek bijhouden dat op het einde een episch verhaal verteld. En er zijn genoeg games die juist wel zelf een verhaal vertellen. Bijvoorbeeld Mansions of Madness, daar draait het om het verhaal en de gameplay is opzettelijk vrij simpel gehouden zodat de focus op het verhaal blijft.

Jij ziet blijkbaar het genre board/card games enkel als een vehicle om mechanics aan op te hangen die nodig zijn om het spel te spelen. Alles daar omheen is nutteloos en overbodig. Op zich prima, maar ik ben bang dat je dan een hele boel games te kort doet.

[...]

Al die mensen die zeggen dat Gloomhaven saai is zonder daar op uit te breiden wordt ik ook wel wat moe van. Gloomhaven spreekt een heleboel mensen aan om verschillende redenen. Voor sommigen is het het gevoel van exploratie en vooruitgang. Het vrijspelen van nieuwe karakters, nieuwe story lines, het behalen van achievements die nieuwe mogelijkheden openen. Voor anderen is het juist de mechanics, het card based combat systeem is (voor mij in ieder geval) vernieuwend en zoveel leuker dan het rollen van dobbelstenen. Weer voor anderen is het de dungeon crawling aspect, elk scenario heeft eigen objective en conclusie en andere variabelen waardoor het interessant blijft. Elke Gloomhaven sessie sta je weer voor nieuwe keuzes en nieuwe uitdagingen en nieuwe mechanics (items/ability kaarten/karakters).

Natuurlijk kan je dit saai vinden als je een euro gamer bent die enkel spellen speelt als Agricola etc. en daar is niets mis mee (ik ben gek op Agricola) maar als je niet kan inzien waarom zoveel mensen Gloomhaven een van de beste games is die ze hebben gespeeld mis je een beetje inlevingsvermogen.

disclaimer, het is niet mijn bedoeling om @cymric aan te pakken oid. Zijn kennis en bijdragen in het topic worden gewaardeerd! Het ging mij enkel om de laatste 2 posts.
Ik heb vorig jaar met een groep van mijn studie een bordspel(prototype) gemaakt voor het vak "The Narrative" daar ging het juist om het verhaal. We moesten namelijk een verhaal vertellen over Maastricht en wilden iets anders maken dan een interactieve film. Toen ben ik er ook achter gekomen dat er veel bordspellen zijn die je maar een keer kan spelen. Een docent van een ander vak was een grote bordspel fan en die had T.I.M.E. Stories nog ingepakt, we mochten die toen alleen bekijken en niet spelen :) dat vond ik toen wel jammer.

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

B00st3r schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Kun je Monopoly nog echt een spel noemen tegenwoordig? Het is Ganzenbord met geld, soort van. Het is 98% geluk hebben met hoe de dobbelsteen rolt. Verder is het 1% speler invloed en 1% kaarten trekken. Er is zoveel beters tegenwoordig. Maar dat is mijn mening.
Ik vind Monopoly meer een spel dan Gloomhaven. Met zoveel regels en die prijs, kun je niet meer spelen van een bordspel maar iets anders. Ik heb dan ook weinig met spellen die meer dan een uur duren (zeker als het je hele middag of avond kost), maar 144 euro voor een bordspel vind ik echt van de gekken. Verder is een kansspel ook gewoon een bordspel. Dat je wat geluk moet hebben is gewoon een bepaald segment onder de bordspellen. Of is alles met een dobbelsteen ineens geen bordspel meer? Persoonlijk vind ik Gloomhaven meer een verkapte D&D met wat bordspel elementen erin of RPG in fysieke spelvorm
t zij zoeken in een bordspel

Ik speel verder ook meestal met mn ouders en die hebben het ook niet zo op hele lastige games of games die veel spelelementen en regels kennen (zeker als je meer dan 1 spel speelt is het lastig om alles te onthouden). Ik heb bij veel spellen dan ook het idee dat ze er alsmaar regels en objecten aan toevoegen om het maar zo ingewikkeld mogelijk te maken. Heel vaak vind ik het toevoegen van meer tokens en meer plekken eerder irritant en de handleiding krijgt er ook steeds meer pagina's bij terwijl de game er meestal niet significant van veranderd. Laatst ook een spel waarbij we een deel hebben weggelaten omdat het onnodig ingewikkeld was en de voortgang eerder hinderde. Doe mij maar gewoon simpele acties en simpele mechanics zodat een beurt niet 5 minuten duurt waarvan 4 minuten nadenken of hetgeen je doet wel slim is. En zeker de eerste paar keren spelen duurt alles dan zo enorm lang. Doe mij maar vlotte titels waarbij je eerder de neiging hebt een game nogmaals op te pakken, dan games waar je eerst weer een kwartier tot half uur nodig hebt om erin te komen.

Ik speel liever meerdere rondes of spellen op 1 avond (of prop een spel tussen andere activiteiten in) dan meerdere uren aan een spel vast te zitten. En als iets meer afhangt van kans of externe factoren dan kun je alsnog een prima avond te hebben. Niet iedereen zit te wachten op een diepgaande strategische laag en ik denk dat we gewoon ieders smaak moeten accepteren over wat zij zoeken in een bordspel. Net als dat de ene liever een diepgaande thriller kijkt en de ander liever een simpele actiekomedie zijn er met bordspellen ook verschillende voorkeuren en meningen. Monopolie is ook gewoon een bordspel, laten we daar niet flauw over doen.

Martinspire wijzigde deze reactie 11-01-2019 21:43 (59%)

Martinspire - PC, PS4, X1

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Monopoly is dan een beetje een slecht voorbeeld omdat je er meer vermaakt wordt door het spel en de interacties die je er omheen hebt. "Ha jij moet mij betalen!" klopje op de schouder, "Ik ga langs start, kijk mij eens veel geld hebben!"

In de meeste spellen zit een geluksfactor, enkel kan je het in sommige spellen wel sturen, dat vind ik wel missen bij een spel als monopoly. Bij een spel als Splendor zit er ook een zekere geluksfactor in, maar hier kan je het geluk meer sturen. Je kan een kaart van de tafel pakken maar ook een gokje wagen met de blinde stapel.

De eerste 2x dat mijn vriendin en ik 7 Wonders Duel speelde duurde dit 2 uur, tegenwoordig doen we een potje in een half uur a driekwartier. Feit blijft dat je dit soort spellen vaak een paar keer gespeeld moet hebben voordat je ervan kan genieten. Bij een spel als Monopoly is dit minder omdat de keuzes veel simpeler zijn die je maakt tijdens het spel.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Iets anders dan, voordat we in een "wat is een bordspel"-oorlog verzanden, wat vinden we van deze:

https://www.kickstarter.c...ergames/rival-restaurants

Het idee en thema lijken me wel leuk en dat je veel dingen tegelijkertijd doet ook wel. Vraag me nog wel af of je wel genoeg geld binnenhaalt om dingen mee te doen en te kopen (al lijkt het dat het niet de bedoeling is om elke ronde een gerecht af te maken).

Ik vraag me bij dit soort Kickstarters wel af of ze dit nou zo doen om een groter internationaal publiek aan te spreken en zo de "middle man" (lokale publishers) eigenlijk te omzeilen. En daarnaast uiteraard de gebruikelijke promotie. Want ze gaan er zelfs in de handleiding al vanuit dat alle 8 restaurants gebruikt gaan worden :P

Wat vinden we trouwens van deze:

https://www.kickstarter.c...ay-to-learn-board-games-0

Martinspire wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:15 (7%)

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:50
HellPunk schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:02:
Ik heb hem besteld en binnen. Ik vind het een ontzettend vernieuwend thema en het spel zit erg goed in elkaar.
Ik heb hem een jaar geleden helpen playtesten en was toen al enthousiast. Daarom direct besteld. Misschien dat ik de NL editie later nog bestel. :P

Ook de components zijn weer super. Ook qua moeilijkheidsgraad is het een spel wat je met onervaren spelers zo kan spelen. De uitleg om te starten is letterlijk 1 a4tje.

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Martinspire schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Persoonlijk vind ik Gloomhaven meer een verkapte D&D met wat bordspel elementen erin of RPG in fysieke spelvorm
Deze vergelijking is vrij krom, maar ik zie 'um vaker. Wordt denk ik gemaakt door mensen die geen Gloomhaven of D&D spelen. Gloomhaven is eigenlijk een euro game verkleed als een ameritrash/adventure game (net als Eclipse dat is). Er is vrijwel geen role playing in Gloomhaven, je kan er zelf voor kiezen maar verder dan een stemmetje kom je niet want de keuzes zijn (vaak) a/b. Er is geen DM die nog een c/d voor kan leggen als dat nodig is. D&D wordt gespeeld met dobbelstenen, die zijn er in Gloomhaven niet. Gloomhaven gebruikt kaarten met cijfers om dingen te regelen, dat zijn (vaak) vaste waardes met een kleine variatie, zoals je ze ook in euro's kan vinden. In D&D heb je verschillende stats die jouw karakter vormgeven, dat bestaat ook niet in Gloomhaven. De enige overeenkomsten zijn dat beide campaign based zijn en in een fantasy setting afspelen. Maar daar zijn er natuurlijk wel meer van :).

Vandaag eindelijk weer begonnen met Gloomhaven. Ook de Helper app geinstalleerd en de telefoons er op aangesloten. Werkt best goed! Tot de app crashte en de telefoons niet meer in sync waren, maar goed we konden wel verder maar het was iets onhandiger. Maar het scheelt wel enorm veel met de normale set up.
MADG0BLIN schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:20:
[...]
Ik vind het een ontzettend vernieuwend thema en het spel zit erg goed in elkaar.
Kan je een korte omschrijving doen? :)

MrVegeta wijzigde deze reactie 11-01-2019 23:56 (7%)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:00

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

MrVegeta schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:55:
[...]

Deze vergelijking is vrij krom, maar ik zie 'um vaker. Wordt denk ik gemaakt door mensen die geen Gloomhaven of D&D spelen. Gloomhaven is eigenlijk een euro game verkleed als een ameritrash/adventure game (net als Eclipse dat is). Er is vrijwel geen role playing in Gloomhaven, je kan er zelf voor kiezen maar verder dan een stemmetje kom je niet want de keuzes zijn (vaak) a/b. Er is geen DM die nog een c/d voor kan leggen als dat nodig is. D&D wordt gespeeld met dobbelstenen, die zijn er in Gloomhaven niet. Gloomhaven gebruikt kaarten met cijfers om dingen te regelen, dat zijn (vaak) vaste waardes met een kleine variatie, zoals je ze ook in euro's kan vinden. In D&D heb je verschillende stats die jouw karakter vormgeven, dat bestaat ook niet in Gloomhaven. De enige overeenkomsten zijn dat beide campaign based zijn en in een fantasy setting afspelen. Maar daar zijn er natuurlijk wel meer van :).

Vandaag eindelijk weer begonnen met Gloomhaven. Ook de Helper app geinstalleerd en de telefoons er op aangesloten. Werkt best goed! Tot de app crashte en de telefoons niet meer in sync waren, maar goed we konden wel verder maar het was iets onhandiger. Maar het scheelt wel enorm veel met de normale set up.

[...]

Kan je een korte omschrijving doen? :)
De maker Isaac Childres noemt het zelf euro inspired. Dat zit wat mij betreft het meeste in de 'puzzel' om je kaarten/acties te kiezen en vervolgens in een veranderde setting sinds het uitkiezen de gekozen acties alsnog effectief te laten zijn.

Ik en mijn gamegroep houden helemaal niet van eurogames. Wij hebben constant het gevoel een formule te moeten zoeken en die te optimaliseren in plaats van spanning. Het roleplaying aspect in gloomhaven is veel meer aanwezig: experience, levellen, items kopen, party, keuzes maken, etc. etc.

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Het roleplaying aspect in gloomhaven is veel meer aanwezig: experience, levellen, items kopen, party, keuzes maken, etc. etc.
Behalve de (beperkte) keuzes maken zijn dit allen geen voorbeelden van role playing.
Wij hebben constant het gevoel een formule te moeten zoeken en die te optimaliseren in plaats van spanning.
Grappig :) Wij vinden Gloomhaven vaak juist wel spannend. Het klopt wel dat je inderdaad moet optimaliseren, maar je mag niet teveel overleggen met je allies dus de plannen gaan niet altijd goed. We hebben veel scenario's gehad waar het lot werd besloten in de laatste kaarten. Als je dan 2 uur bezig bent is het wel spannend of die laatste attack wel of niet het monster dood :p.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• cymric
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:53
Speelt iedereen Monopoly met de juiste regels? Dus geen geld op vrij parkeren en grond bij opbod verkopen? Ik zeg niet dat het een geweldig ontwerp is, maar het goed evalueren van de Markovketen is echt zo eenvoudig niet. Ik vraag me echt af of Monopoly niet een beetje slachtoffer is van sour grapes. (Mijn eigen ervaring incluis.)

Dat daargelaten: wie heeft ervaring met het zuivere 2 speler-spel van Architects of the West Kingdom (zonder de bot, dus)? Ik kwam in een nare doodsspiraal terecht en vroeg me af of ik nou pech had gehad of dat het met zuiver 2 gewoon echt wat minder speelt...

cymric wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:07 (14%)

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Eindelijk weer een spel uit mijn backlog kunnen afvinken; HardBack. Was ook een play-once-and-forget spel denk ik. Teveel randomness voor mij en geen duidelijk overzicht over wat er aan de hand is. Wel vrij weinig downtime.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-01 16:25
heuveltje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:33:
Interessante stelling.
Huidige top 10 op Bgg

1 Gloomhaven (2017)
2 Pandemic Legacy: Season 1 (2015)
3 Through the Ages: A New Story of Civilization (2015)
4 Terraforming Mars (2016)
5 Twilight Struggle (2005)
6 Star Wars: Rebellion (2016)
7 Scythe
8 Gaia Project (2017)
9 Great Western Trail (2016)
10 Terra Mystica (2012)

...
Zelf neig ik ook naar epische, complexere spellen.. maar aangezien ik met verschillende mensen boardgame (vriendin, vrienden (waarvan een beperkt deel gamenerd, de rest casual at best), familie, kinderen) ben ik de kortere, snellere games ook steeds meer gaan waarderen. Iets als Welcome to the dungeon is wat mij betreft geniaal in eenvoud en fun, perfect voor elk publiek.

Mijn take op de BGG top 10:

1 Gloomhaven (2017)
Geweldig, mits je de juiste groep RPG fans hebt. Kan me wel voorstellen dat je er na tientallen scenario's genoeg van krijgt. De deckbuilding ipv de dice is de beste mechanic IMHO, er is meer dan alleen visuals en compnenten dus. Zou het geld er zelf niet snel uitgeven, TI4 is mn enige echt dure aanschaf voorlopig.

2 Pandemic Legacy: Season 1 (2015)
Nog niet geprobeerd, co op is niet altijd mn ding. al is Dead of Winter wel een serieuze hit in mijn omgeving, maar dat valt of staat ook bij de groep mensen die speelt.

3 Through the Ages: A New Story of Civilization (2015)
Vorige week nog op een doordeweekse avond gespeeld (bad idea!), leuk spel.. maar ik snap de kritiek. Je bent feitelijk 3-6 uur aan het engine builden en los van de plaatjes en fluf worden alleen de getallen groter elke nieuwe age. De eindsprint en end of game events zijn dan weer wel erg dynamisch, wij eindigen vaak vlak bij elkaar in score.. wat het spel superspannend maakt. Speel je dit met iemand die niet mee kan komen, dan heb je een serieuze bottleneck (bij bijv. Twilight Imperium is de hele ervaring al een genot, ook al wordt je hopeloos laatste). Een light versie van dit spel zou geweldig zijn, het concept van de houten blokjes die 15 rollen vervullen is geniaal.

4 Terraforming Mars (2016)
Reviews gelezen, weinig interesse.

5 Twilight Struggle (2005)
Wil het wel ooit gespeeld hebben, maar hoef het niet te bezitten.

6 Star Wars: Rebellion (2016)
Lijkt me leuk met een vaste tegenspeler, maar ga hem zelf niet kopen.

7 Scythe
Ga ik nog een keer lenen van een collega en uitproberen, net als Civ TTA een top 10 spel dat een matige review van Shut up and SD (de beste reviewers wat mij betreft) kreeg trouwens.

8 Gaia Project (2017)
Geen interesse, speel liever Terra Mystica een keer. Wellicht dat ik dat ooit 2e hands koop.

9 Great Western Trail (2016)
Lijkt me leuk, hopelijk koopt iemand die ik ken het :P

10 Terra Mystica (2012)
Zie 8, staat op de long list.

Wat mij betreft verdient Smallworld een eervolle vermelding, geniaal spel... schaalbaar met alle uitbreidingen, met iedereen te spelen etc. Het raakt voor mij een bepaalde sweet spot, ruimte voor strategie, maar ook voor een hoop lol (al dan niet ondersteund door genotsmiddelen) en gepraat door het spel heen. Echt de ultieme jack of all trades qua balans, speelduur, verhouding fun/complexiteit etc.

Een oude liefde sinds mn 12e was altijd axis & allies (begonnen met classic en als laatste de 50th anniversary mega editie, liefst met 4 of 5 man zodat je teams hebt), maar daar zijn we een beetje overheen gegroeid geloof ik. Een erger dicefest dan dat spel ken ik niet, maar het episch gevoel is er wanneer je in 1942 Moskou inneemt met een gewaagde aanval :)

Met mn kinderen (en opa en oma) is king of tokyo nu een hit en het meeste lol als vader beleef ik als ik Heroquest dungeonmaster ben met mn 2 zoontjes en stiefdochter _/-\o_ Jeugdsentiment galore, speelde het zelfde spel als kind ook met mn broertje en neef. De legendarische kartonnen meubels houden zich nog redelijk na 30 jaar :P

• Baelrog
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-01 15:32
Iemand hier al eens brass: birmingham gespeeld met 2 pers? Hoe bevalt dat? Valt me op dat deze nergens echt te halen is in Nederlands, overal 'uitverkocht'.

• B00st3r
Martinspire schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:55:
[...]
144 euro voor een bordspel vind ik echt van de gekken.
Ik geef regelmatig meer dan 200 euro uit aan een bordspel. Voor een spel waarbij je elke keer hetzelfde doet is dat het natuurlijk niet waard, maar bij Gloomhaven speel je elke sessie een ander scenario, met andere/speciale regels, andere personages, andere monsters/ruimtes, en een verhaal er omheen dat het spel vertelt. We spelen nu al bijna 40 sessies Gloomhaven en elke keer is het weer anders. 144/40=3,60. 3,60 euro voor een avondje van een uur of 3 is niet veel.

Ik snap dat dit natuurlijk totaal niet interessant is voor iemand die liever casual speelt.

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Geld is niet voor iedereen hetzelfde waard natuurlijk.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

B00st3r schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Ik geef regelmatig meer dan 200 euro uit aan een bordspel. Voor een spel waarbij je elke keer hetzelfde doet is dat het natuurlijk niet waard, maar bij Gloomhaven speel je elke sessie een ander scenario, met andere/speciale regels, andere personages, andere monsters/ruimtes, en een verhaal er omheen dat het spel vertelt. We spelen nu al bijna 40 sessies Gloomhaven en elke keer is het weer anders. 144/40=3,60. 3,60 euro voor een avondje van een uur of 3 is niet veel.

Ik snap dat dit natuurlijk totaal niet interessant is voor iemand die liever casual speelt.
Vrienden van mij vinden 30 euro al veel voor een bordspel :+

Het valt mij wel op dat de uitgaves van 999 games steevast goedkoper zijn dan die van andere uitgevers, besparen zij op componenten?
https://www.amazon.co.uk/...TF8&qid=1547453860&sr=8-1
https://www.bol.com/nl/p/...ordspel/9200000068198612/

https://www.bol.com/nl/p/...apsspel/9200000040252022/
https://www.amazon.co.uk/...TF8&qid=1547453952&sr=8-1

• HellPunk
Dit weekend hebben we 5-Minute Dungeon geprobeerd. In dit spel maak je een deck dat de dungeon voorstelt. Op elke kaart in het deck staan een aantal symbolen, door kaarten met die symbolen of met speciale abilities uit je hand te spelen 'versla' je de kaarten. Elke speler heeft een eigen deck met daarin specifieke kaarten: de fighter heeft bvb. meer kaarten met zwaardsymbolen terwijl een mage meer scrolls heeft.

Als alle kaarten verslagen zijn kom je bij de dungeon boss, die verslag je op dezelfde manier. Dit alles doe je in co-op tegen een timer van 5 minuten. Met andere woorden: chaos gegarandeerd :-). We gingen twee keer roemloos ten onder in de starter dungeon, maar het was wel lachen van begin tot eind! Ik denk wel dat het makkelijker is met drie of vier spelers. Met twee moet je met een dubbel deck spelen en dan heb je soms teveel kaarten met speciale abilities terwijl je voor de meeste vijanden eerder gewone kaarten met symbolen nodig hebt.

Er zitten standaard zes dungeons in het spel, maar je kunt curses en extra challenges toevoegen om het nog wat moeilijker te maken. Voorlopig moeten wij maar 'ns eerst voorbij die eerste boss geraken :)
In eerste instantie is het geen slecht idee, maar ik weet niet of het wat toevoegt in een wereld waarin ook Watch It Played, JonGetsGames, Rahdo, Slickerdrips, Miwi, Dan King en nog een handvol anderen al hetzelfde bieden. Persoonlijk kies ik er dan liever voor om via Patreon mijn favoriete kanalen te steunen.
MADG0BLIN schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:20:
[...]
Ik heb hem besteld en binnen. Ik vind het een ontzettend vernieuwend thema en het spel zit erg goed in elkaar. Ik heb hem een jaar geleden helpen playtesten en was toen al enthousiast. Daarom direct besteld. Misschien dat ik de NL editie later nog bestel. :P

Ook de components zijn weer super. Ook qua moeilijkheidsgraad is het een spel wat je met onervaren spelers zo kan spelen. De uitleg om te starten is letterlijk 1 a4tje.
Dan was mijn eerste indruk toch niet verkeerd :). Ik stond echt klaar om te bestellen op dag 1, maar wetende dat hij in maart of april al in retail gaat verschijnen vond ik het wat zonde om de verzendkosten op te hoesten. Ik geef ook de voorkeur aan een NL-versie, - zo 'n text-heavy spel in het Engels ga ik in de spellengroep moeilijker op tafel krijgen. Hopelijk zijn de vertalingen wat OK!

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

HellPunk schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:33:

In eerste instantie is het geen slecht idee, maar ik weet niet of het wat toevoegt in een wereld waarin ook Watch It Played, JonGetsGames, Rahdo, Slickerdrips, Miwi, Dan King en nog een handvol anderen al hetzelfde bieden. Persoonlijk kies ik er dan liever voor om via Patreon mijn favoriete kanalen te steunen.

[...]
Interessant. vraag me wel af hoe goed het werkt.
Zoals @HellPunk al opmerkte. er zijn vaak prima alternatieven op YT.
Maar als dit echt zo goed werkt, ik kom af en toe op een spellenclub waar tig spellen liggen, waarvan niemand aan tafel de regels kent. (en als je pech hebt, er ook nog aleen maar het duitse regelboek erbij zit)
Dan nog YT afstruinen voor regels werkt vaak niet echt, BV rahdo moet je echt op je gemak kijken als entertainment, niet om snel even de regels te leren.
Dan klinkt dit als een prima alternatief.
Brilsmurfffje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:19:
[...]

Vrienden van mij vinden 30 euro al veel voor een bordspel :+

Het valt mij wel op dat de uitgaves van 999 games steevast goedkoper zijn dan die van andere uitgevers, besparen zij op componenten?
https://www.amazon.co.uk/...TF8&qid=1547453860&sr=8-1
https://www.bol.com/nl/p/...ordspel/9200000068198612/

https://www.bol.com/nl/p/...apsspel/9200000040252022/
https://www.amazon.co.uk/...TF8&qid=1547453952&sr=8-1
Ik heb ze onderling niet vergeleken, Maar als een regel is er bij 999 niks mis met de componenten
(en first class bv heeft in de originele versie al niet veel/dure componenten om op te besparen)
Ik denk deat het eerder komt door schaalgrote, en het feit dat het een nederlands bedrijf is,
waar bv Zman amerikaans is, en geen direct distributeur in nederland heeft, en mogelijk zelfs niet in Europa.
B00st3r schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Das dan ook weer een uiterste :P
Hoe geef je 200 aan 1 spel uit ?
Zelfs met 2 of 3 uitbreidingen haal ik die bedragen nooit.
De enige spellen waar ik dat ooit aan uitgegeven hebben zijn dominion en netrunner. En dat is omdat ik die VAAK en lang speelde, en veel uitbreidingen hebben :P
Maar ik ben het met je eens, zolang ik verwacht dat het zeg maar onder de 5E per uur uitkomt. vind ik eht prima. ALleen heb ik niet vaak 200E aan vrij besteedbaar inkomen :(

heuveltje wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:05 (22%)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gloomhaven + Broken Token insert = mucho dinero.
Meeste retail games zijn niet zo duur, het zijn vaak de Kickstarter games die duur zijn.

• B00st3r
heuveltje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:54:

Das dan ook weer een uiterste :P
Hoe geef je 200 aan 1 spel uit ?
Zelfs met 2 of 3 uitbreidingen haal ik die bedragen nooit.
De enige spellen waar ik dat ooit aan uitgegeven hebben zijn dominion en netrunner. En dat is omdat ik die VAAK en lang speelde, en veel uitbreidingen hebben :P
Maar ik ben het met je eens, zolang ik verwacht dat het zeg maar onder de 5E per uur uitkomt. vind ik eht prima. ALleen heb ik niet vaak 200E aan vrij besteedbaar inkomen :(
Too Many Bones, all-in. Duur spel, maar het zo waard. Tainted Grail ben ik ook all-in op gegaan. Hellboy, Rising Sun, Reichbusters, Solomon Kane, The 7th Continent, Cloudspire, Thunderstone Quest, Arena: The Contest, allemaal all-in. En nog een aantal die ik zo niet kan benoemen.

Ik heb een modaal inkomen, maar ik heb ben niet getrouwd, heb geen kinderen en woon alleen. Dat geeft zoveel vrijheid (ook financieel), merk ik.

Vorige week Maximum Apocalypse: Gothic Horrors binnengekregen. Mijn eerste Kickstarter die meer dan 3 maanden te vroeg is geleverd! Ik ging all-in, en ik heb ook meteen sleeves gekocht, dus nu heb ik een leuk klusje voor de boeg. 705 kaarten sleeves. Zin in! Het spel zelf lijkt me ook echt heel erg leuk. Er zitten enorm veel scenario's in, er is ruimte keus aan karakters en de art op de kaarten spreekt me erg aan.

Het is een survival exploration spel met zeer lichte combat. Kan niet wachten om dit op tafel te krijgen! Kan kennelijk met 6 personen worden gespeeld, maar mij lijkt 4 echt wel de max, maar liever 2 of 3 spelers.

Vrijdagavond hebben we met z'n 4en Rising Sun gespeeld. Dit blijft een geweldig spel. De Fox clan ging enorm goed en had belachelijk veel punten vergeleken met de andere 3 spelers (Bonsai, Dragonfly en Lotus).

B00st3r wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:19 (38%)

• Mvdbeld
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:44
Van het weekend 2x Western Legends gespeeld (met 4 en met 5 spelers). Eerste pot 20 Legendary points afgesproken, daarom besloten om voor een Marshall Carrière te gaan. Dit ging aardig en in de laatste ronde het laatste vakje aangetikt met 6 LP...

Halverwege te game wel nog een aardige set-back toen de Wanted speler mij te slim af was. Ik speelde een A tegen zijn 8 (hiermee cancel je het gevecht en begin je een nieuwe), vervolgens had hij dus nog een A achter de hand.

Tweede pot was met 5 man en al wat later op de avond dus 15 LP afgesproken. Deze pot besloot ik wanted te gaan, helaas waren er een aantal actieve Marshall en ook de Sheriff zat mij op de hielen. Mijn beurten bestonden dan ook vaak uit naar de bank rennen en deze te beroven om vervolgens out-of-turn gearresteerd te worden. Om op mijn beurt weer vanaf de Sheriff Office naar de bank te rennen. 8)7

Ik vind het een heerlijk spel wat je niet te serieus moet nemen, lekker rondrennen/rijden en acties uitvoeren of interacties aan gaan met andere spelers/NPC. De acties gekoppeld aan het pokerdeck werken ook leuk, gevechten zijn simpel maar soms toch nog verrassende uitkomst.

Tussendoor ook nog King Domino en Secret Hitler gespeeld.
Vaak genoeg zie je dat spellen in het Duits ook weer goedkoper zijn dan NL, bij deze 2 voorbeelden dan weer net niet (snel gekeken op amazon.de).

• HellPunk
heuveltje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:54:
Interessant. vraag me wel af hoe goed het werkt.
Zoals @HellPunk al opmerkte. er zijn vaak prima alternatieven op YT.
Maar als dit echt zo goed werkt, ik kom af en toe op een spellenclub waar tig spellen liggen, waarvan niemand aan tafel de regels kent. (en als je pech hebt, er ook nog aleen maar het duitse regelboek erbij zit)
Dan nog YT afstruinen voor regels werkt vaak niet echt, BV rahdo moet je echt op je gemak kijken als entertainment, niet om snel even de regels te leren. Dan klinkt dit als een prima alternatief.
Aan die situatie had ik inderdaad niet gedacht, daar kan een app wel erg nuttig zijn. Wij spelen altijd thuis en ik ben degene die vooraf de regels leest en de uitleg voorbereidt, ik heb dus tijd genoeg om een video van Rahdo of Jon uit te zitten :).

• Vnze
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
$*#&§§ al bijna een jaar op zoek naar de Heart of Glorm uitbreiding van Mice and Mystics. In november eindelijk een betaalbare kopie gevonden en twee maanden geduldig wachten verder een bericht dat het spel dan toch niet leverbaar is. Ondertussen zijn de exemplaren die tegen 2-3x retail prijs te koop stonden ook al weg natuurlijk.

:)B *please not that this emoticon is waving a tiny flag*

• Mvdbeld
Vnze schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:03:
$*#&§§ al bijna een jaar op zoek naar de Heart of Glorm uitbreiding van Mice and Mystics. In november eindelijk een betaalbare kopie gevonden en twee maanden geduldig wachten verder een bericht dat het spel dan toch niet leverbaar is. Ondertussen zijn de exemplaren die tegen 2-3x retail prijs te koop stonden ook al weg natuurlijk.
BSM - Mice and Mystics plus Heart of Glorm uitbreiding, mini's zijn wel geprimed en incl. basegame, dus weet niet of je hier wat aan hebt...

Zit momenteel te twijfelen over Ante-up voor Western Legends, zoals hier boven te lezen is vermaak ik mij prima met de Basegame, maar wil dan ook weer niet blind de expansion backen. Bij sommige spellen maken uitbreidingen het nodeloos complex en of langdradig, any thoughts or backers Ante-up?

• MADG0BLIN
Ik wilde eerst backen, heb de game nog niet, maar gezien de totaalprijs en de ongespeelde stapel spellen besloten deze voorbij te laten gaan. Scheelt dat een vriend de basegame al heeft, speel hem daar wel een keer. :Y)

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Persoonlijk, als ik een kickstarter back ga ik voor het gehele pakket. Ik vermoed dat als de game geen succes voor mij is er vast wel iemand is die het gehele pakket wil overnemen. Liever dan pakketten zonder uitbreidingen etc.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Mvdbeld schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Zit momenteel te twijfelen over Ante-up voor Western Legends, zoals hier boven te lezen is vermaak ik mij prima met de Basegame, maar wil dan ook weer niet blind de expansion backen. Bij sommige spellen maken uitbreidingen het nodeloos complex en of langdradig, any thoughts or backers Ante-up?
Ik heb 'm wel gebacked, want meer opties is prima in een kinda-sorta-sandboxy game. Zolang er enige balans is in wat de verschillende opties opleveren, zie ik geen issues. Een spel als dit is zo complex als je 't zelf maakt in je beurt.

I like bacon!

• Vnze
  • Niet online
Mvdbeld schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:44:
[...]

BSM - Mice and Mystics plus Heart of Glorm uitbreiding, mini's zijn wel geprimed en incl. basegame, dus weet niet of je hier wat aan hebt...
"Sorry, is al verkocht" :(

Maar bedankt voor de tip!
Ik heb het hier ook altijd moeilijk mee. Langs de ene kant kan je de levensduur van een fijn spel rekken. Langs de andere kant heb ik al zo veel games en hou ik wel van wat variatie én maken veel uitbreidingen een spel inderdaad nodeloos complex en maken ze de ervaring wat minder. Mijn conclusie was dat ik in het algemeen enkel voor base games ga tenzij het één van mijn top-5 (ofzo) spelen is, nadelen in de base game aanpakt of als de meerprijs te verwaarlozen is.

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Het zal wel de completist in mij zijn, maar ik koop alles :p

• Mvdbeld
Bundin schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:22:
[...]

Ik heb 'm wel gebacked, want meer opties is prima in een kinda-sorta-sandboxy game. Zolang er enige balans is in wat de verschillende opties opleveren, zie ik geen issues. Een spel als dit is zo complex als je 't zelf maakt in je beurt.
Dat is ook wel weer zo, echter door het vergroten van de wereld kom je elkaar wellicht ook minder tegen en dat zou ik jammer vinden. Plus dat je wellicht langer bezig bent met uitleg voor nieuwe spelers, door tal van extra opties en variabelen. Al ga ik deze game ook niet in detail uitleggen en help ik nieuwe spelers eerste beurten op weg qua mogelijkheden, werkt ook prima.
Vnze schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:23:
Ik heb het hier ook altijd moeilijk mee. Langs de ene kant kan je de levensduur van een fijn spel rekken. Langs de andere kant heb ik al zo veel games en hou ik wel van wat variatie én maken veel uitbreidingen een spel inderdaad nodeloos complex en maken ze de ervaring wat minder. Mijn conclusie was dat ik in het algemeen enkel voor base games ga tenzij het één van mijn top-5 (ofzo) spelen is, nadelen in de base game aanpakt of als de meerprijs te verwaarlozen is.
Heb via BGG even mijn lijst uitbreidingen erbij gezocht en moet zeggen dat ik de meeste wel speel omdat ze daadwerkelijk wat toevoegen. Enige uitbreiding die voor mij eigenlijk negatief uitvalt in de lijst is Camel Up (doet in mijn optiek afbreuk aan elementen uit de basegame). Tevens zijn dit ook uitbreidingen voor spellen die favoriet zijn en veel gespeeld worden, dat zit met Western Legends momenteel ook wel goed, dus vrees dat ik ga backen. :+

• 7 Wonders Duel: Pantheon
• Camel Up: Camel Up: Supercup, Grand Prix of the Sahara
• Champions of Midgard: The Dark Mountains & Valhalla
• Exploding Kittens: Imploding Kittens
• Flamme Rouge: Peloton
• A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) – DWD, FFC & MOD
• Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion (English first edition) (2017)
• De Legenden van Andor: Nieuwe Helden 5/6, Het Sterrenschild, De Reis naar het Noorden & Bonusbox
• Scythe: Invaders from Afar, The Rise of Fenris
• Star Realms: Crisis Packs
• Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 & 3
• Western Legends: Fistful of Extras, The Good, the Bad, and the Handsome

Mvdbeld wijzigde deze reactie 16-01-2019 13:20 (21%)

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Agricola (Revised Edition) (2016)
Agricola: Farmers of the Moor (2018)

Eclipse (2011)
Eclipse: Rise of the Ancients (2012)
Eclipse: Shadow of the Rift (2015)
Eclipse: Ship Pack One (2013)

Eldritch Horror (2013)
Eldritch Horror: Cities in Ruin (2017)
Eldritch Horror: Forsaken Lore (2014)
Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep (2018)
Eldritch Horror: Mountains of Madness (2014)
Eldritch Horror: Signs of Carcosa (2016)
Eldritch Horror: Strange Remnants (2015)
Eldritch Horror: The Dreamlands (2017)
Eldritch Horror: Under the Pyramids (2015)

A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) (2011)
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) – A Feast for Crows (2013)
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) – Mother of Dragons (2018)

Lords of Waterdeep (2012)
Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport (2013)

Mansions of Madness (2011)
Mansions of Madness: Second Edition (2016)
Mansions of Madness: Second Edition – Beyond the Threshold: Expansion (2017)
Mansions of Madness: Second Edition – Horrific Journeys: Expansion (2018)
Mansions of Madness: Second Edition – Sanctum of Twilight: Expansion (2018)
Mansions of Madness: Second Edition – Streets of Arkham: Expansion (2017)
Mansions of Madness: Second Edition – Suppressed Memories: Figure and Tile Collection (2016)

Merchants & Marauders (2010)
Merchants & Marauders: Seas of Glory (2015)

Scythe (2016)
Scythe: Invaders from Afar (2016)

Viticulture Essential Edition (2015)
Tuscany: Expand the World of Viticulture (2014)
Viticulture: Moor Visitors Expansion (2016)
Viticulture: Visit from the Rhine Valley (2018)

Twilight Imperium (Third Edition) (2005)
Twilight Imperium (Third Edition): Shards of the Throne (2011)
Twilight Imperium (Third Edition): Shattered Empire (2006)

Xia: Embers of a Forsaken Star (2017)
Xia: Legends of a Drift System (2014)

Heb (nog) niet alles van MoM 2nd ED en Scythe moet eigenlijk ook nog...

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:53:
Agricola (Revised Edition) (2016)
Agricola: Farmers of the Moor (2018)

Eclipse (2011)
Eclipse: Rise of the Ancients (2012)
Eclipse: Shadow of the Rift (2015)
Eclipse: Ship Pack One (2013)

Eldritch Horror (2013)

A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) (2011)
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) – A Feast for Crows (2013)
A Game of Thrones: The Board Game (Second Edition) – Mother of Dragons (2018)

Lords of Waterdeep (2012)
Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport (2013)

Mansions of Madness (2011)
Mansions of Madness: Second Edition (2016)
Mansions of Madness: Second Edition – Beyond the Threshold: Expansion (2017)
Mansions of Madness: Second Edition – Horrific Journeys: Expansion (2018)
Mansions of Madness: Second Edition – Sanctum of Twilight: Expansion (2018)
Mansions of Madness: Second Edition – Streets of Arkham: Expansion (2017)
Mansions of Madness: Second Edition – Suppressed Memories: Figure and Tile Collection (2016)

Merchants & Marauders (2010)
Merchants & Marauders: Seas of Glory (2015)

Scythe (2016)

Viticulture Essential Edition (2015)
Tuscany: Expand the World of Viticulture (2014)
Viticulture: Moor Visitors Expansion (2016)
Viticulture: Visit from the Rhine Valley (2018)

Twilight Imperium (Third Edition) (2005)
Twilight Imperium (Third Edition): Shattered Empire (2006)

Xia: Legends of a Drift System (2014)

Heb (nog) niet alles van MoM 2nd ED en Scythe moet eigenlijk ook nog...
De oplettende kijker mist ook nog "Dance with Dragons" voor GoT en qua Scythe heb ik momenteel alleen "The Wind Gambit" niet. Nog niet geheel overtuigd en geen zin in al het extra schilderwerk al komt deze er vast ook wel een keer! :+

• Vnze
  • Niet online
Dan is mijn lijstje nog erg bescheiden. Al ben ik wel jaloers op jouw MoM collectie :)

7 Wonders Duel: Pantheon (2016)

Memoir '44: Eastern Front (2005)

Memoir '44: Winter Wars (2010)

Mice and Mystics: Downwood Tales (2014)

Scythe: The Rise of Fenris (2018)

Scythe: The Wind Gambit (2017)

Steam: Map Expansion #1 (2011)

Tesla vs. Edison: Powering Up! (2016)

(en dan zijn er nog een paar onderweg als deel van KS pledges en er komen dit jaar twee expansions uit die ik sowieso ga kopen)

• MADG0BLIN
Houden jullie dit niet toevallig bij op BGG? Daar staat alles van mij ook, te lange lijst om hier te plaatsen, maar mocht je een BGG account hebben, plaats deze dan ff in de startpost. Altijd leuk om wat medetweakers op BGG te zien. :)

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14:56

H_H

'Tis but a scratch!

MADG0BLIN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:
Houden jullie dit niet toevallig bij op BGG? Daar staat alles van mij ook, te lange lijst om hier te plaatsen, maar mocht je een BGG account hebben, plaats deze dan ff in de startpost. Altijd leuk om wat medetweakers op BGG te zien. :)
Ah, nooit gezien dat dat erin stond. Ik heb wel een BGG-account om de collectie bij te houden, maar verder ben ik daar niet actief.

Mijn collectie is hier te vinden: https://boardgamegeek.com/collection/user/UnknownUsername

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:
One list to rule them all!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Het probleem bij expansions is vaak dat ze veel spellen enorm vertragen en langer maken dan nodig. Machi Koro heeft bv last dat als je bepaalde kaarten gaat toevoegen, het spel langer duurt omdat kaarten die voorheen vaker vielen, nu veel meer door de stapel zitten. En dus trek je ze niet en dus loop je veel inkomsten mis. Ook moet je vaak meer lezen omdat de spelregels ingewikkelder worden en dat is wat mij betreft ook hinderlijk voor de toegankelijkheid. Hoe meer tekst en tekens op een kaart of spelelement, hoe langer het allemaal weer duurt bij beginners.

Ik probeer momenteel zoveel mogelijk games aan te schaffen die vooral vlot te spelen zijn en niet teveel tijd kosten om uit te leggen want dat maakt veel spellen van "even een spelletje spelen" tot een avondvullend programma. Als de sfeer goed is, red ik het vullen wel met meerdere spellen, maar is dat niet dan kunnen we redelijk snel wat anders doen. Vooral na een lange dag werken/activiteit is het jammer om bepaalde spellen niet te doen omdat ze zo log zijn.

Verder vind ik het jammer dat veel spellen niet een soort introductie-variant hebben waarbij je niet met alle spelelementen begint maar er langzaam in komt om zo te wennen aan de regels en objecten. Meer dan open kaart spelen is er vaak niet bij om een spel uitgelegd te krijgen en met de vele regels is het vaak lastig door de bomen het bos te zien. Veel handleidingen zijn ook gewoon niet geschreven voor beginners. Eerst uitleggen wat het doel is en hoe globaal het verloop eruit ziet en pas dan in detail gaan mis ik in veel handleidingen. Eventueel wat regels weglaten om de uitleg wat te versnellen en dan een complete lijst met wat je wel en niet mag.

Ook heb ik steeds vaker het idee dat spellen maar acties en rondes toevoegen om de lengte te rekken. Alsof elk spel minstens een uur moet duren. Zo heb ik Tour Operator gebacked op Kickstarter maar vind het veel onnodig doen met tokens om vliegtuigstoelen en bedden "schoon" te houden (terwijl de penalty helemaal niet zo zwaar is). Ik neig nu om bij een paar spellen die ik recent heb aangeschaft enkele regels aan te passen en dingen weg te laten om het spel wat vlotter te laten zijn zodat de beurten minder tijd innemen en je minder over details hoeft te mierenneuken.

Ik zie alleen op BBG weinig mensen die ook alternatieven aandragen om eens naar te kijken. Alsof ze dan liever het spel in de kast leggen voor wat anders.

Martinspire wijzigde deze reactie 16-01-2019 14:48 (3%)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stond gister middag in de spelletjes winkel, daar is altijd zeer moeilijk om naar buiten te lopen zonder een nieuw spelletje. Al een paar keer in mijn handen gestaan met Jambo. Nu dan eindelijk besloten hem maar gewoon aan te schaffen, op BoardGameGeek is de mood een beetje wisselend over het spel, maar er is een thread van iemand die het spel meer dan 1500 keer gespeeld heeft naar eigen zeggen :o

Dus ik heb een gokje gewaagd en het spel gekocht, in het eerste potje snapte ik en mn vriendin er de ballen van. We zaten maar opgescheept met een bende aan voorwerpen en personen niet wetende wat ermee te doen. Vlak voor het einde (60 goud) viel het kwartje en werden er marktkramen door olifanten kapot gestampt, werd de initiële trekbeurt beter benut etc.

We spelen vooral spelletje samen en soms met meer, dus dit tweepersoons spel is een welkome aanvulling. Momenteel is vooral 7Wonder Duel (winnen lukt me nog niet echt :+ ) een favoriet!
Martinspire schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:48:
Het probleem bij expansions is vaak dat ze veel spellen enorm vertragen en langer maken dan nodig. Machi Koro heeft bv last dat als je bepaalde kaarten gaat toevoegen, het spel langer duurt omdat kaarten die voorheen vaker vielen, nu veel meer door de stapel zitten. En dus trek je ze niet en dus loop je veel inkomsten mis. Ook moet je vaak meer lezen omdat de spelregels ingewikkelder worden en dat is wat mij betreft ook hinderlijk voor de toegankelijkheid. Hoe meer tekst en tekens op een kaart of spelelement, hoe langer het allemaal weer duurt bij beginners.
Dit vooral, spellen waarbij er vanaf het begin af aan al rekening is gehouden met uitbereidingen hebben hier veel minder last van, Carcassonne heeft een aantal zeer leuke uitbereidingen waarmee je het spel iets kan rekken en meer ruimte kan geven aan tactiek. De basis blijft in ieder aval hetzelfde.
Ik probeer momenteel zoveel mogelijk games aan te schaffen die vooral vlot te spelen zijn en niet teveel tijd kosten om uit te leggen want dat maakt veel spellen van "even een spelletje spelen" tot een avondvullend programma. Als de sfeer goed is, red ik het vullen wel met meerdere spellen, maar is dat niet dan kunnen we redelijk snel wat anders doen. Vooral na een lange dag werken/activiteit is het jammer om bepaalde spellen niet te doen omdat ze zo log zijn.

Verder vind ik het jammer dat veel spellen niet een soort introductie-variant hebben waarbij je niet met alle spelelementen begint maar er langzaam in komt om zo te wennen aan de regels en objecten. Meer dan open kaart spelen is er vaak niet bij om een spel uitgelegd te krijgen en met de vele regels is het vaak lastig door de bomen het bos te zien. Veel handleidingen zijn ook gewoon niet geschreven voor beginners. Eerst uitleggen wat het doel is en hoe globaal het verloop eruit ziet en pas dan in detail gaan mis ik in veel handleidingen. Eventueel wat regels weglaten om de uitleg wat te versnellen en dan een complete lijst met wat je wel en niet mag.
Ik zit in hetzelfde schuitje, ik zou je dan Spendor nog kunnen aanraden, simpele game mechanic, verschillende strategieën mogelijk om te winnen, schaalt goed naar verschillende spelers aantallen. Er is ook een uitbereiding voor die eigenlijk bestaat uit 4 losse uitbereidingen waarmee je het basisspel net dat beetje meer diepgang kan geven. Staat hier nog op het verlanglijstje, maar zijn enthousiaste verhalen over te vinden: https://boardgamegeek.com...ng-and-love-cities-splend
Ook heb ik steeds vaker het idee dat spellen maar acties en rondes toevoegen om de lengte te rekken. Alsof elk spel minstens een uur moet duren. Zo heb ik Tour Operator gebacked op Kickstarter maar vind het veel onnodig doen met tokens om vliegtuigstoelen en bedden "schoon" te houden (terwijl de penalty helemaal niet zo zwaar is). Ik neig nu om bij een paar spellen die ik recent heb aangeschaft enkele regels aan te passen en dingen weg te laten om het spel wat vlotter te laten zijn zodat de beurten minder tijd innemen en je minder over details hoeft te mierenneuken.
Dit vind ik een probleem bij veel Kickstarters, vaak is er veel geld gestopt in het heel mooi maken van het spel en weinig in het goed testen van het spel. De reviews die je bij het spel ziet staan zijn ook louter positief met nergens een kritische noot. Ook zit ik meer en meer in de mood van, als het inderdaad zo een baanbrekend goed spel is dan is er vast wel een uitgever die het ook wel had willen uitgeven..

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:55
MrVegeta schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:53:
knip

Eldritch Horror (2013)
knip
Wat vind jij de beste grote uitbreiding van Eldritch? Ik heb Mountains of Madness en alle kleine uitbreidingen behalve Cities in Ruin. geloof dat in het algemeen Under the Pyramids ook goed bevalt, maar wat is jouw mening hierover (natuurlijk ik kan /moet ze allemaal aanschaffen...maar alles op zn tijd)

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hopjesvla79 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:44:
[...]

Wat vind jij de beste grote uitbreiding van Eldritch? Ik heb Mountains of Madness en alle kleine uitbreidingen behalve Cities in Ruin. geloof dat in het algemeen Under the Pyramids ook goed bevalt, maar wat is jouw mening hierover (natuurlijk ik kan /moet ze allemaal aanschaffen...maar alles op zn tijd)
Ik vind Eldritch Horror: The Dreamlands (2017) een leuke uitbreiding (en Mountains of Madness de minste). Leuke ancient ones en het dreamboard is ook tof.

• Leon Zwiers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:35
Pffff. al tijden op zoek naar Gloomhaven. Verwachten de meeste winkels die ik heb aangeschreven dat het nog wel wat maanden gaat duren voordat er weer een nieuwe print komt :(

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Weet niet of het bij jouw of je groep past, maar er is volgens mij een goede implementatie van Gloomhaven op Table Top Simulator. Heb um zelf niet gespeeld, dus weet niet in hoeverre het overeenkomt met de game.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:26

• Sinny
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
Leon Zwiers schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:36:
Pffff. al tijden op zoek naar Gloomhaven. Verwachten de meeste winkels die ik heb aangeschreven dat het nog wel wat maanden gaat duren voordat er weer een nieuwe print komt :(
Misschien even informeren bij De Spelvogel?

• MrVegeta
  • Nu online

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik weet niet of ik nog en campaign game nodig heb. Heb met Gloomhaven nog wel 20 scenario's te gaan met mijn huidige groep. Als ik daar afrond wil ik weet graag imperial assault oppakken. Die game is ook erg gaaf.

• B00st3r
Leon Zwiers schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:36:
Bij Summoner kun je hem pre-orderen, verwacht eind deze maand.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
MrVegeta schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:50:
[...]

Ik weet niet of ik nog en campaign game nodig heb. Heb met Gloomhaven nog wel 20 scenario's te gaan met mijn huidige groep. Als ik daar afrond wil ik weet graag imperial assault oppakken. Die game is ook erg gaaf.
Precies dit, Gloomhaven wordt eind van de maand geleverd via Spelvogel, ik ben met een maat van me net begonnen aan de Imperial Assault Legends of the Alliance campaign (dus scripted enemies via een app).

Deze LotR game lijkt me echt heel prima, maar het zou dan nog maanden (jaren?) ongespeeld in de kast liggen.

I like bacon!

• Leon Zwiers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:35
B00st3r schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:21:
[...]

Bij Summoner kun je hem pre-orderen, verwacht eind deze maand.
Done, ik had ook al een DM gehad van een vriendelijke mede tweaker die me er op wees <3
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True