Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:19
Verona27 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:58:
Sinds kort De vergeten stad in huis, leuk spel en voor het eerst ook echt een coop spel, niet zoals letters from Whitechapel of Mysterium waar een van de spelers de tegenstander oid is. Het enige wat we met z'n tweeën merken is dat het wel erg gemakkelijk is. Zelfs op de moeilijkste graad hebben we weinig moeite het spel te winnen. Herkennen meer mensen dit? Zijn er andere pure Coop spellen vergelijkbaar maar wat moeilijker?
Pandemic is zeker een hele goede, aanrader. Kan je meteen de jubileumbox halen :9~ :9~ :9~

als je het moeilijker wil Eldritch Horror en/of Arkham Horror zijn bij ons nog steeds favoriet (met Pandemic)

Iets minder lastig:

Betrayal at House on the Hill is ook wel leuk (niet zo meeslepend als Eldritch/Arkham, maar wel een stuk korter durend)

Dead of Winter: leuk zombie thema (a la Walking Dead imho)

Hopjesvla79 wijzigde deze reactie 14-12-2018 10:33 (20%)

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:16
MADG0BLIN schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:33:
Terraforming mars is wat mij betreft daar prima voor. Wat je ook kan proberen is hem aanschaffen via steam en hem daar een paar keer spelen. Dan weet je of je hem leuk vind. Dat is echter alleen het basisspel, inmiddels zijn er redelijk wat uitbreidingen welke hem nog veel beter maken. Spirit Islands ken ik niet zelf niet.
Terraforming Mars is veeeeeeel te heavy voor iemand die net begint met bordspellen. Je wil hem toch niet meteen afschrikken? Spellen als Terraforming Mars en Terra Mystica en andere eurogames zijn de reden dat ik bijna was gestopt met bordspellen. Gelukkig kwam ik er achter dat er ook leuke spellen met meer thema, interactie en gewoon lol op de markt zijn. In overvloed, gelukkig.
Baelrog schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:01:
Voel me een beetje een noob hier, kwam toevallig dit boardgame topic op tweakers tegen !

Ik heb laatst een potje dominion gedaan (gaaf!), Ticket to ride (verslavend!) en 7 wonders: duel (tof!)
Ben nu dus helemaal in de boardgames opeens :)

Zit te kijken wat ik wil aanschaffen en las goede dingen over Spirit Islands en Terraforming Mars. Beiden zijn volgens mij spellen, waarbij een potje al snel 2 uur kan duren.

Welke raden jullie aan voor redelijk beginners? Ideaal / Optimaal voor 2 spelers, maar ook dat het niet repetitief wordt na 2-3 potjes, dat je het kan blijven spelen in de toekomst.

Is er misschien nog een optie die jullie mij kunnen aanraden?
Memoir 44 vind ik erg goed, legertje spelen 1 vs 1 met dobbelstenen en kaarten. Dice Throne is leuk als je houdt van dobbelen. Chronicles of Crime als je houdt van wat meer speur- en denkwerk. Er is gewoon zo veel, en het is allemaal zo verschillend. Misschien moet je eens kijken op boardgamegeek naar de hotlist.

B00st3r wijzigde deze reactie 14-12-2018 10:52 (42%)

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Verona27 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:13:
[...]

Ja pandamic staat nog wel op het lijstje, gaan we binnenkort bij vrienden een keer spelen. Zal eens kijken naar ghost stories, thanks!
Dan zou ik voor pandemic legacy (seizoen 1) gaan. Die kun je zo vaak je wilt als gewone pandemic spelen (voor of na je legacy campagne), maar de legacy is echt heel leuk.

(Ik heb zelf eerst de gewone pandemic gekocht en hebben we nu dus effectief dubbel vanwege legacy S1)

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Medjai schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:47:
[...]

Dan zou ik voor pandemic legacy (seizoen 1) gaan. Die kun je zo vaak je wilt als gewone pandemic spelen (voor of na je legacy campagne), maar de legacy is echt heel leuk.

(Ik heb zelf eerst de gewone pandemic gekocht en hebben we nu dus effectief dubbel vanwege legacy S1)
Vond het wel meer dan heel leuk, gewoon fantastisch, mijn beste bordspel ervaring ooit denk ik zelfs.

Season 2 staat ook op de verlanglijst uiteraard, hopelijk komt ie in de buurt van 1.

• _NooT_
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20-03 20:17
Is iemand hier bekend met het spel 'Tayu' ?

Ik speel dit namelijk graag met mijn oudste dochter en zou het leuk vinden als iemand me een enigszins vergelijkbaar spel kan tippen.
We hebben thuis aardig wat bordspellen, maar niet veel daarvan zijn geschikt (of leuk) voor 2 spelers.

De volgende punten spreken mij aan in dit spel:
  • Geschikt voor 2 spelers (en eventueel meer)
  • Eenvoudig concept, maar wel interessante gameplay
  • Spelduur van gem. 20 tot 40 minuten
  • Mooie balans geluk en tactiek
  • Goed op niveau te spelen tegen een kind (met inzicht), maar niet te kinderachtig
De spellen die we hebben die het beste hiermee overeenstemmen zijn 'Dvonn' en 'Rummikub'.
De laatste is natuurlijk een klassieker, maar blijft leuk en heeft als pluspunt dat het met meer spelers nog leuker wordt. Dvonn vind ik zelf al snel wat saaier worden.

Oh ja, en dan hebben we natuurlijk ook nog Carcasonne en Catan, die hier ook wel bij aansluiten.
Met name Carcasonne is hier populair.

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

_NooT_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:06:

Ik speel dit namelijk graag met mijn oudste dochter en zou het leuk vinden als iemand me een enigszins vergelijkbaar spel kan tippen.
We hebben thuis aardig wat bordspellen, maar niet veel daarvan zijn geschikt (of leuk) voor 2 spelers.

• Goed op niveau te spelen tegen een kind (met inzicht), maar niet te kinderachtig
De spellen die we hebben die het beste hiermee overeenstemmen zijn 'Dvonn' en 'Rummikub'.
De laatste is natuurlijk een klassieker, maar blijft leuk en heeft als pluspunt dat het met meer spelers nog leuker wordt. Dvonn vind ik zelf al snel wat saaier worden.

Oh ja, en dan hebben we natuurlijk ook nog Carcasonne en Catan, die hier ook wel bij aansluiten.
Puur afgaande op je lijstje met 5 punten. Kijk eens naar het spelletje: Patchwork.
2 spelers hebben beide een bord wat ze op een tetris achtige manier zoveel mogelijk moeten invullen.
Een 2e speelelement is het vergaren en opbouwen van economie (knopen) om daarmee de betere tetrisblokken te kunnen bemachtigen.

R5 2600x / Vega 56

• _NooT_
Ghanghis schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:13:
[...]

Puur afgaande op je lijstje met 5 punten. Kijk eens naar het spelletje: Patchwork.
2 spelers hebben beide een bord wat ze op een tetris achtige manier zoveel mogelijk moeten invullen.
Een 2e speelelement is het vergaren en opbouwen van economie (knopen) om daarmee de betere tetrisblokken te kunnen bemachtigen.
Bedankt voor de tip!
Ziet er inderdaad erg interessant uit.

Mijn oog was er op het Spellenspektakel wel opgevallen, maar het kwam er niet meer van om daar uit te proberen. Vervolgens helemaal vergeten.

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:52
Azul past ook zeer goed bij je wensenlijst. Deze is trouwens ook nog zeer scherp geprijst (22,39) bij Amazon.de momenteel.

• Cujo74
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08:46

Het genoemde Patchwork is zeker een aanrader.
Daarnaast kan ik ook nog Jaipur aanraden, is hier een van de kinderen ook altijd wel voor te porren.
En eventueel Lost cities.

Niet specifiek 2 spelers maar Potion explosion doet het bij kinderen ook erg goed en is volgens mij nu voordelig te verkrijgen.

• _NooT_
Kijk eens aan. Wederom bedankt voor jullie input.

Azul leek me zelf interessant.
Wederom niet gespeeld tijdens het SpellenSpektakel, maar vrienden van mij wel.
Zij (beginnende spelers) vonden het 'lastig/onduidelijk', wat misschien een indicatie is dat dit voor mijn kinderen nog een beetje lastig is. Ik ga er zeker nog eens naar kijken. Het spel heeft visueel een sterke aantrekkingskracht op me. Het ziet er gewoon leuk uit om te spelen.

Jaipur is helemaal nieuw voor me en Lost Cities ook.
Meestal kijk ik niet snel naar kaartspellen om (muv Dixit), maar zal er eens verder induiken.
Veel superpositieve reviews.

Potion Explosion hebben we. Leuk spel, al vind ik het winnen teveel van tactiek afhangt.
Hierdoor moet ik me vaak erg inhouden om het voor de rest van mijn gezin leuk te houden.
Niet arrogant bedoeld. Het is meer dat ik zelf het type speler ben dat bij een tactisch spel graag wat fanatieker speelt.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

_NooT_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:59:

Zij (beginnende spelers) vonden het 'lastig/onduidelijk', wat misschien een indicatie is dat dit voor mijn kinderen nog een beetje lastig is. Ik ga er zeker nog eens naar kijken. Het spel heeft visueel een sterke aantrekkingskracht op me. Het ziet er gewoon leuk uit om te spelen.

Jaipur is helemaal nieuw voor me en Lost Cities ook.
Meestal kijk ik niet snel naar kaartspellen om (muv Dixit), maar zal er eens verder induiken.
Veel superpositieve reviews.

Potion Explosion hebben we. Leuk spel, al vind ik het winnen teveel van tactiek afhangt.
Hierdoor moet ik me vaak erg inhouden om het voor de rest van mijn gezin leuk te houden.
Niet arrogant bedoeld. Het is meer dat ik zelf het type speler ben dat bij een tactisch spel graag wat fanatieker speelt.
- Splendor
- Berenpark

• psychoclown
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

Sinds kort De vergeten stad in huis, leuk spel en voor het eerst ook echt een coop spel, niet zoals letters from Whitechapel of Mysterium waar een van de spelers de tegenstander oid is. Het enige wat we met z'n tweeën merken is dat het wel erg gemakkelijk is. Zelfs op de moeilijkste graad hebben we weinig moeite het spel te winnen. Herkennen meer mensen dit? Zijn er andere pure Coop spellen vergelijkbaar maar wat moeilijker?
De Vergeten Stad op de hoogste moeilijkheidsgraad met 2 spelers vind ik anders knap lastig en ik speel zeer geregeld veel lastiger coops. Pandemic vind ik vergelijkbaar qua moeilijkheidsgraad, op het hoogste niveau haal ik met vrienden misschien 50% winst. Subterra, van origine een Kickstarter, is ook erg leuk en lastig. Eldritch Horror en Mansions of Madness zijn een stuk moeilijker. Dead of winter is ook leuk maar te weinig gespeeld om iets meer over de mogelijkheidsgraad te kunnen zeggen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:34
psychoclown schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 02:28:
[...]

De Vergeten Stad op de hoogste moeilijkheidsgraad met 2 spelers vind ik anders knap lastig en ik speel zeer geregeld veel lastiger coops. Pandemic vind ik vergelijkbaar qua moeilijkheidsgraad, op het hoogste niveau haal ik met vrienden misschien 50% winst. Subterra, van origine een Kickstarter, is ook erg leuk en lastig. Eldritch Horror en Mansions of Madness zijn een stuk moeilijker. Dead of winter is ook leuk maar te weinig gespeeld om iets meer over de mogelijkheidsgraad te kunnen zeggen.
Hmm misschien moeten we dan nog eens naar de spelregels kijken om te zien of we niet iets fout doen, dat zou natuurlijk nog kunnen!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Verona27 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:58:
[...]

Hmm misschien moeten we dan nog eens naar de spelregels kijken om te zien of we niet iets fout doen, dat zou natuurlijk nog kunnen!
Dat vermoeden had ik nl. ook toen ik jou bericht las.

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:35

Je zou eens kunnen kijken naar Arraial, een van de hits van Spiel '18.

Verder zijn misschien Gemblo en Sagrada nog interessant.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• michaelvink
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:27
_NooT_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:59:

Azul is niet lastig om te leren (hoge scores halen daarentegen...), maar mijn ervaring was dat de uitleg op Spellenspektakel niet heel erg denderend was (zelf met mijn vriendin aangeschoven voor een potje). Kijk een let's play video ofzo of lees gewoon de regels even door, want het spel is helemaal niet lastig. De enige reden dat ik het nog niet speel met onze kleine is dat ze anderhalf is en de steentjes veel teveel op snoepjes lijken... >:)

• michaelvink
Baelrog schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:01:
Voel me een beetje een noob hier, kwam toevallig dit boardgame topic op tweakers tegen !

Ik heb laatst een potje dominion gedaan (gaaf!), Ticket to ride (verslavend!) en 7 wonders: duel (tof!)
Ben nu dus helemaal in de boardgames opeens :)

Zit te kijken wat ik wil aanschaffen en las goede dingen over Spirit Islands en Terraforming Mars. Beiden zijn volgens mij spellen, waarbij een potje al snel 2 uur kan duren.

Welke raden jullie aan voor redelijk beginners? Ideaal / Optimaal voor 2 spelers, maar ook dat het niet repetitief wordt na 2-3 potjes, dat je het kan blijven spelen in de toekomst.

Is er misschien nog een optie die jullie mij kunnen aanraden?
Kijk eens naar Scythe. Makkelijker te leren dan de twee die je noemt, te spelen met 5 spelers (7 met de Invaders from afar uitbreiding) en gewoon ontzettend leuk met ieder spelersaantal. Daarbij kun je je helemaal uitleven met het uitproberen van verschillende facties, vaardigheden en tactieken. Oh, en had ik het fantastische thema er van al genoemd? Dat artwork is echt :9~

--edit--
Excuus voor de dubbelpost :F

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
michaelvink schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:35:
[...]

Azul is niet lastig om te leren (hoge scores halen daarentegen...), maar mijn ervaring was dat de uitleg op Spellenspektakel niet heel erg denderend was (zelf met mijn vriendin aangeschoven voor een potje). Kijk een let's play video ofzo of lees gewoon de regels even door, want het spel is helemaal niet lastig. De enige reden dat ik het nog niet speel met onze kleine is dat ze anderhalf is en de steentjes veel teveel op snoepjes lijken... >:)
Helemaal mee eens dat het niet lastig is. Na de eerste keer regels lezen vond ik het ook nog niet helemaal duidelijk , maar speel het een keer en het is duidelijk.
Dit weekend samen met de kinderen (7 en 9) gespeeld en die hadden het na onze uitleg snel door en vinden het ook een erg leuk spel.

• michaelvink
Exocet schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:44:
[...]

Helemaal mee eens dat het niet lastig is. Na de eerste keer regels lezen vond ik het ook nog niet helemaal duidelijk , maar speel het een keer en het is duidelijk.
Dit weekend samen met de kinderen (7 en 9) gespeeld en die hadden het na onze uitleg snel door en vinden het ook een erg leuk spel.
Het is wel echt een spel dat zich leent voor het bekijken van een (korte) how to play video in plaats van het lezen van de regels (die, toegegeven, erg helder zijn, alleen zijn het er nogal wat en is het vrij makkelijk om je daardoor te laten intimideren).

YouTube: How To Play Scythe!
YouTube: Scythe - How To Play

Overigens, ik ben altijd in voor een potje Scythe (alledrie de uitbreidingen ook in huis!), dus als je het een keer wil proberen en in Noord-Holland woont? (Ik heb het ondertussen al zo vaak uitgelegd dat ik dat wel redelijk goed onder de knie heb ook O-) )

• _NooT_
HellPunk schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:30:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar Arraial, een van de hits van Spiel '18.

Verder zijn misschien Gemblo en Sagrada nog interessant.
Thanks!
Precies het soort spellen waar ik op doelde.
Met name Gemblo lijkt me iets wat mijn dochters ook aanspreekt en voldoende uitdaging biedt om lang interessant te blijven.

• Msniekers
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09:58
Medjai schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:47:
[...]

Kun je dit iets meer toelichten? Voor zover ik begreep moet je bij Pandemic Legacy stickers plakken en/of kaarten verscheuren tijdens het spel.
Kun je daarna nog steeds de gewone Pandemic spelen of moet je dan bij Legacy steeds in je achterhoofd houden om niks te scheuren/plakken en bijvoorbeeld een kaart met potlood doorstrepen? Ik ken de gewone Pandemic (nog) niet dus ik weet niet welke spelonderdelen van de Legacy variant je daarvoor nodig hebt.
Ik zou het liefst Legacy seizoen 1 kopen als dat '2 in 1' is.

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Msniekers schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:27:
[...]

Kun je dit iets meer toelichten? Voor zover ik begreep moet je bij Pandemic Legacy stickers plakken en/of kaarten verscheuren tijdens het spel.
Kun je daarna nog steeds de gewone Pandemic spelen of moet je dan bij Legacy steeds in je achterhoofd houden om niks te scheuren/plakken en bijvoorbeeld een kaart met potlood doorstrepen? Ik ken de gewone Pandemic (nog) niet dus ik weet niet welke spelonderdelen van de Legacy variant je daarvoor nodig hebt.
Ik zou het liefst Legacy seizoen 1 kopen als dat '2 in 1' is.
Ik wil niet teveel van de legacy verklappen, maar de onderdelen voor het gewone spel heb je allemaal nog na het spelen van de legacy, geplakte stickers kun je gemakkelijk negeren (of evt verwijderen van het bord).

• Mvdbeld
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:14
Ik blijf het zeggen moeilijke co-op = Robinson Crusoe Adventures on the Cursed Island. Geweldig spel, lees je wel goed in deze deprimerende co-op moet je (en je groep) liggen. Als je na je eerste sessie aankomt dat je deze gewonnen heb verwijs ik je ook terug naar de regels! >:)

Zojuist zelf Raja's van de Ganges besteld met een tegoedbon van werk. Las in dit topic niet hele positieve ervaringen maar ben zelf wel benieuwd. Lijkt me enigszins een combi van Castles of Burgundy en Champions of Midgard en die speel ik beide graag. :+

Mensen ervaring met Raja's?

Mvdbeld wijzigde deze reactie 18-12-2018 11:34 (21%)

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-03 16:04
Mvdbeld schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:30:
[...]

Ik blijf het zeggen moeilijke co-op = Robinson Crusoe Adventures on the Cursed Island. Geweldig spel, lees je wel goed in deze deprimerende co-op moet je (en je groep) liggen. Als je na je eerste sessie aankomt dat je deze gewonnen heb verwijs ik je ook terug naar de regels! >:)
I can second that, pittige co-op, interessante mechanics... op papiers niks mis mee.

Echter: moet inderdaad je groep liggen schijnbaar, want bij mij komt hij niet echt op tafel. Ingehaald door modernere games, die sneller zijn, leuker ook wellicht. Het spel is gewoon niet zo sexy als bijvoorbeeld Dead of Winter..

Wellicht ook een gevalletje te veel leuke nieuwe games, te weinig tijd. Ik overweeg hem in de toekomst door te verkopen naar iemand die er wel echt mee aan de gang gaat.

• Mvdbeld
_Anvil_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:20:
[...]

I can second that, pittige co-op, interessante mechanics... op papiers niks mis mee.

Echter: moet inderdaad je groep liggen schijnbaar, want bij mij komt hij niet echt op tafel. Ingehaald door modernere games, die sneller zijn, leuker ook wellicht. Het spel is gewoon niet zo sexy als bijvoorbeeld Dead of Winter..

Wellicht ook een gevalletje te veel leuke nieuwe games, te weinig tijd. Ik overweeg hem in de toekomst door te verkopen naar iemand die er wel echt mee aan de gang gaat.
Ik heb hem ook weg gedaan omdat ik weinig medespelers enthousiast kon krijgen voor de ontberingen van het vervloekte eiland. Zelf ben ik nog steeds fan en met de nieuwe editie van Portal begon het stiekem wel te kriebelen om hem weer te halen.

DoW, Sexy? Not IMHO, die game ooit een keer gespeeld en wat voelde dit saai en repetitief aan zeg. Vooraf leek hij mij wel leuk en was ik wel enthousiast, maar wat viel die game tegen...Ga naar locatie X werk een stapel door en vernietig misschien een zombie, volgende ronde hetzelfde, de daarop volgende ronde wellicht hetzelfde maar dan op locatie Y...

• _Anvil_
Mvdbeld schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:36:
[...]
Ik heb hem ook weg gedaan omdat ik weinig medespelers enthousiast kon krijgen voor de ontberingen van het vervloekte eiland. Zelf ben ik nog steeds fan en met de nieuwe editie van Portal begon het stiekem wel te kriebelen om hem weer te halen.

DoW, Sexy? Not IMHO, die game ooit een keer gespeeld en wat voelde dit saai en repetitief aan zeg. Vooraf leek hij mij wel leuk en was ik wel enthousiast, maar wat viel die game tegen...Ga naar locatie X werk een stapel door en vernietig misschien een zombie, volgende ronde hetzelfde, de daarop volgende ronde wellicht hetzelfde maar dan op locatie Y...
Nou, om eerlijk te zijn ben ik zelf ook niet heel enthousiast over Crusoe. Het is echt een goed spel, maar ik speel liever Gloomhaven.. of Game of Thrones.. of Twilight Imperium... of Civ through the ages etc. etc

Wat bijzonder is aan Dow, is de aantrekkingskracht. Mijn vriendin en ik hebben het met verschillende groepen mensen gespeeld en ook de non boardgame liefhebbers zijn er vrij makkelijk enthousiast voor te krijgen.

Het is visueel ook aantrekkelijker dan Crusoe voor die mensen, makkelijker uit te leggen en in ons geval ging het spel gepaard met veel hilarische situaties en lol onderling. Daarbij voelt Crusoe wat droog en saai aan.. zeker voor de wat meer casual boardgamer....Minder toegankelijk is de term die ik zoek denk ik?

• Mvdbeld
_Anvil_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:52:
[...]

Nou, om eerlijk te zijn ben ik zelf ook niet heel enthousiast over Crusoe. Het is echt een goed spel, maar ik speel liever Gloomhaven.. of Game of Thrones.. of Twilight Imperium... of Civ through the ages etc. etc

Wat bijzonder is aan Dow, is de aantrekkingskracht. Mijn vriendin en ik hebben het met verschillende groepen mensen gespeeld en ook de non boardgame liefhebbers zijn er vrij makkelijk enthousiast voor te krijgen.

Het is visueel ook aantrekkelijker dan Crusoe voor die mensen, makkelijker uit te leggen en in ons geval ging het spel gepaard met veel hilarische situaties en lol onderling. Daarbij voelt Crusoe wat droog en saai aan.. zeker voor de wat meer casual boardgamer....Minder toegankelijk is de term die ik zoek denk ik?
Er zijn ook spellen die ik liever speel. Het gave van Robinson vind ik, dat je er echt voor moet zitten, om de puzzel van het scenario op te lossen. Echter tijdens het oplossen van de puzzel zal je risico's moeten nemen met de dobbelstenen omdat je resources/acties beperkt zijn, zo is geen 1 scenario hetzelfde.

Qua aantrekkingskracht snap ik wat je zegt en kon DoW mooi meeliften op de Zombie-hype rondom de Walking Dead. Inmiddels is het zombie thema echter een 13 in een dozijn ding in bordspel-land.

Ik ga vanavond eens met Raja's van de Ganges aan de slag.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mvdbeld schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:34:
[...]

Er zijn ook spellen die ik liever speel. Het gave van Robinson vind ik, dat je er echt voor moet zitten, om de puzzel van het scenario op te lossen. Echter tijdens het oplossen van de puzzel zal je risico's moeten nemen met de dobbelstenen omdat je resources/acties beperkt zijn, zo is geen 1 scenario hetzelfde.

Qua aantrekkingskracht snap ik wat je zegt en kon DoW mooi meeliften op de Zombie-hype rondom de Walking Dead. Inmiddels is het zombie thema echter een 13 in een dozijn ding in bordspel-land.

Ik ga vanavond eens met Raja's van de Ganges aan de slag.
Robbinson nooit gespeeld.
DoW een paar keer gespeeld. Met nogal wisselende resultaten, het kan leuk zijn als je de goede missies met de goede personen trekt. Maar ook zeer saai.repetief als je dat niet doet.

Pandemic vind ik daarin tegen gewoon altijd slecht :P We hebben nog steeds ergens een tot juni gespeelde pandemic legacy. 2 van de 3 spelers hadden gewoon geen zin meer, de 3e alleen nog "om het af te maken"

Dat spel is gewoon te repetetief en depressief voor mij.

Eigenlijk zijn de enige 2 leuke co-ops die ik me zo voor de geest kan halen, Shadows over Camelot, en Big book of Madness

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• _Anvil_
Zonder traitor actie is DoW inderdaad saai, de balans slaat ook snel om naar too easy.. echt een saaie cakewalk pot krijg je dan, hebben wij 1 of 2 keer gehad.

En ook eenn paar keer dat het gewoon onmogelijk moeilijk was, dat je de scenario goal toch al amper kon halen en dan steekt de traitor ook nog zn kop op en geeft je team de doodsteek... game over.

De mooiste potten blijven spannend tot het eind, met veel beschuldigingen over en weer, priceless :P

De moeilijkheidsgraad is bij Robinson Crusoe: adventures on a cursed island een stuk stabieler en dus beter voor elkaar...

_Anvil_ wijzigde deze reactie 19-12-2018 15:19 (11%)

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:16
heuveltje schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:01:
[...]

Eigenlijk zijn de enige 2 leuke co-ops die ik me zo voor de geest kan halen, Shadows over Camelot, en Big book of Madness
Ik speel met name co-ops, en de 2 die jij noemt zijn wel heel erg basic, naar mijn mening.
- Mijn favoriet is bijvoorbeeld Too Many Bones. Geweldig spel met enorm veel variatie, prachtige componenten en veel thema. Wel lastig aan te komen en prijzig.
- The 7th Continent is ook geweldig
- Aeon's End is ook erg leuk, is een deckbuilder
- Spirit Island is lastig maar ook erg goed
- Mechs vs Minions is gewoon hilarisch
- Chronicles of Crime is een leuk detective spel

En dan heb je nog de co-op Kickstarters die ik komend jaar verwacht, zoals:
- Solomon Kane
- Hellboy
- Tainted Grail
- Reichbusters: Projekt Vril
- Cloudspire
- Set a Watch
- Thunderstone Quest (co-op uitbreiding)
- OrcQuest Warpath
- 5-Minute Dungeon
- Maximum Apocalypse

Enzovoorts. Er is zo veel meer dan alleen Intertoys ;)

B00st3r wijzigde deze reactie 20-12-2018 10:25 (18%)

• HellPunk
Kerst begon vroeg dit jaar, deze week al twee Kickstarters in ontvangst mogen nemen (Kodama en uitbreiding op Best Treehouse Ever), hopelijk dit jaar ook nog 5-Minute Dungeon.

Normaal sleeve ik games niet, maar voor Best Treehouse Ever ben ik er nu toch aan begonnen omdat er een klein verschil in kleur en grootte zit tussen de eerste uitgave en de uitbreiding. Met sleeves valt dat wat minder op, al maakt het voor de gameplay geen verschil. Best wel zen-gevend trouwens, zo 'n uurtje kaarten sleeven :) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• cymric
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:49
Zeer matig. Eerste keer leuk, daarna elk spel steeds taaier en stroperiger omdat iedereen rap in de gaten heeft dat de gewone actievelden inefficiënte ondingen zijn. Dus gaat iedereen elkaar enorm voor de voeten lopen bij de speciale actievelden, wat zeker bij vier spelers op een gegeven moment niet meer leuk is.

Daarnaast:
  • hoge dobbelwaarden zijn over het algemeen beter dan lage en je moet dik betalen om de laatste te veranderen;
  • landschapstegels zijn in sommige gevallen echt een no-brainer en in andere complete onzin maar omdat je ze niet kunt wijzigen komt het er af en toe op neer dat je een supertegel voor een andere speler klaarlegt;
  • de twee puntensporen zijn door de vaste conversieverhouding een anti-climax, iedereen moet een combinatie van de twee strategieën volgen (je op een ervan richten kan niet) dus gaat het alleen maar om de efficiëntie in beide;
  • en het voelt allemaal wat gedateerd aan; de dobbelstenen doen uiteraard wat nieuws, maar het spel waarin ze zitten krijgt het niet voor elkaar om zich aan het grauw te ontworstelen.
Je hoort me niet zeggen dat het makkelijk is om in die stroperige bedoening als winnaar uit de bus te komen, maar ik kan me veel en veel leukere spellen voorstellen.

cymric wijzigde deze reactie 21-12-2018 08:06 (8%)

• Mvdbeld
cymric schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:31:
[...]

Zeer matig. Eerste keer leuk, daarna elk spel steeds taaier en stroperiger omdat iedereen rap in de gaten heeft dat de gewone actievelden inefficiënte ondingen zijn. Dus gaat iedereen elkaar enorm voor de voeten lopen bij de speciale actievelden, wat zeker bij vier spelers op een gegeven moment niet meer leuk is.

Daarnaast:
  • hoge dobbelwaarden zijn over het algemeen beter dan lage en je moet dik betalen om ze te veranderen;
  • landschapstegels zijn in sommige gevallen echt een no-brainer en in andere complete onzin maar omdat je ze niet kunt wijzigen komt het er af en toe op neer dat je een supertegel voor een andere speler klaarlegt;
  • de twee puntensporen zijn door de vaste conversieverhouding complete onzin, iedereen moet een combinatie van de twee strategieën volgen dus gaat het alleen maar om de efficiëntie in beide;
  • en echt iets nieuws doet het spel niet.
Je hoort me niet zeggen dat het makkelijk is om in die stroperige bedoening als winnaar uit de bus te komen, maar ik kan me veel en veel leukere spellen voorstellen.
Can't wait to play. :X

Ik heb ook "leukere" spellen echter zijn dit meestal ook complexere/langere spellen, die wie weer niet makkelijk binnen bepaalde gezelschappen op tafel komen. Raja's leek me een leuke toevoeging omdat hij redelijk vlot uit te leggen en spelen is. Daarnaast lijkt het spel nog wel genoeg opties te bieden om wat te spelen met "strategie". Anyway zelf maar eens spelen om te kijken of het wat is.
cymric schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:43:
Zelfs met de beperkingen zijn er veel en veel leukere spellen te vinden.
Laat maar horen die suggesties? :o

Wat mij deels triggerde bij Rajas was Worker Placement i.c.m. dice als resource, 1 van mijn favoriete spellen blijft Champions of Midgard + uitbreidingen. Alleen duurt deze te lang plus thema spreekt niet iedereen aan.

Mvdbeld wijzigde deze reactie 20-12-2018 15:50 (11%)

• cymric
Zelfs met de beperkingen zijn er veel en veel leukere spellen te vinden.

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-03 19:31

Martinspire

Awesomeness

Mvdbeld schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:34:

Ik heb ook "leukere" spellen echter zijn dit meestal ook complexere/langere spellen, die wie weer niet makkelijk binnen bepaalde gezelschappen op tafel komen. Raja's leek me een leuke toevoeging omdat hij redelijk vlot uit te leggen en spelen is. Daarnaast lijkt het spel nog wel genoeg opties te bieden om wat te spelen met "strategie".
Mja dit is ook mijn probleem bij veel spellen. Ziet er aardig uit, maar als ik al zie dat een video om het uit te leggen meer dan een half uur duurt, dan heb ik daar weinig zin in. Ook omdat ik weet dat degene met wie ik een spelletje ga spelen, daar ook weinig behoefte aan hebben en dan liever iets als Rummikub of Qwirkle uit de kast pakken. Overigens ben ik nog wel op zoek naar spellen met vergelijkbare moeilijkheidsgraad en snelheid. Je kunt prima meerdere potjes doen en ze zijn uitdagend genoeg om een leuke tijd te hebben maar ook weer niet te simpel (bij sommigen is het printen van kaarten genoeg en dat vind ik toch wel wat muf). Puntentelling bij beiden spellen kan prima, maar is eigenlijk niet eens nodig. En dat bevalt me wel.

Martinspire - PC, PS4, X1

• HellPunk
Raiders of the North Sea is wat mij betreft ideaal in die categorie. Het spelbord legt het spel eigenlijk vanzelf uit, met een goeie intro weet je na een paar rondes precies hoe alles werkt.

• cymric
Ik ben er te lang uit om courante suggesties te doen. Maar een paar oudjes in deze categorie die stukken leuker en vlotter zijn dan Rajas: Sint Petersburg, Spyrium, Glen More, veel van de oude Ystari-spellen, Yunnan, Hanzesteden, Nefertiti, Merkator, Endeavor, Keythedral, Magnum Sal, Norenberc, ... . Zoek m'n profiel op BGG maar op.

• cymric
Ik heb mijn spellenkast eens uitgemest en een 40-tal titels geselecteerd die de collectie mogen gaan verlaten voor bijna niks (ik streef naar in totaal een paar flessen goede wijn, of een mooie rum). Sommige titels vind ik niks, sommige zijn uitgespeeld en sommige krijg ik gewoon niet (meer) gespeeld met mijn vrouw of spellengroepjes. C'est la vie :-(.

Zijn er geïnteresseerden? Want dan maak ik hiervoor wel even een officiëel VAO-topic aan.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Gewoon aanmaken, ik kijk graag naar 2de hands spellen want dat houdt de hobby betaalbaar. Zo heb ik prima exemplaren van Battlestar Galactica en Blood Rage via Facebook groepen overgenomen. Erg tevreden mee :)

I like bacon!

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 04:56
cymric schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 23:14:

Zijn er geïnteresseerden? Want dan maak ik hiervoor wel even een officiëel VAO-topic aan.
Zeker interesse, ik kijk reikhalzend uit Naar hè topic.

Qua borspellen zijn onze aanschaffen van dit jaar aardige successen.

* Dochterlief pikt KeyForge aardig rap op. Hoewel onze twee decks wat imbalans lijken te hebben, biedt het spel daar oplossingen voor.

* Tiny Epic spellen bieden enorm veel spel in een heel klein doosje. Tiny Epic Galaxies hadden we al een tijdje en zit goed in elkaar. Sinds dit jaar is daar Tiny Epic Zombies bij gekomen. Alles opzetten is even een klusje, maar daarna vind ik t echt een leuk spel! Laatst coöp met zn vieren gedaan en dat werd in de laatste beurten erg spannend :)

Liege, liege, liegebeest!

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-03 13:17

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Zijn er hier mensen die meedoen met de jagged earth Kickstarter?

• _Anvil_
cymric schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 23:14:
Ik heb mijn spellenkast eens uitgemest en een 40-tal titels geselecteerd die de collectie mogen gaan verlaten voor bijna niks (ik streef naar in totaal een paar flessen goede wijn, of een mooie rum). Sommige titels vind ik niks, sommige zijn uitgespeeld en sommige krijg ik gewoon niet (meer) gespeeld met mijn vrouw of spellengroepjes. C'est la vie :-(.

Zeker interesse en ik heb ook nog wel wat weinig gespeelde games terug te ruilen als je wilt.. het eerder genoemde Robinson Crusoe: AoaCI bijvoorbeeld ;)

_Anvil_ wijzigde deze reactie 26-12-2018 11:19 (4%)

• zwjma
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-03 14:16
Sherlock Holmes Consulting Detective gekregen voor kerst! Voor mij het eerste spel uit het genre dus ik ben erg benieuwd.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
zwjma schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:19:
Sherlock Holmes Consulting Detective gekregen voor kerst! Voor mij het eerste spel uit het genre dus ik ben erg benieuwd.
Ik lees graag een review van je in de toekomst, heb er goede dingen over gehoord. Deze staat al een tijdje op de radar :)

I like bacon!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
zwjma schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:19:
2 personen, heerlijk induikden, soms stoppen en dan oplossen. heerlijke games. En vervolgens ga je verder je met Detective.

• RobbieN
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19-03 21:17
Deze dagen zijn fantastisch voor bordspellen spelen. Vandaag Nemesis voor de derde keer gespeeld en het blijft een goed spel.

Wat is bij jullie op tafel gekomen? Behalve het gourmetstel natuurlijk ;-)

• cymric
De lijst is geplaatst: tast toe, mijne dames en heren!

cymric wijzigde deze reactie 26-12-2018 23:40 (11%)

• WillemAtHome
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:44

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Ik had Rhino Hero Super Battle onder de boom gekregen. Mijn zoon van 7 wil niks anders spelen. Het is zelfs meegegaan op kerstbezoek, waar de opa's en oma's eraan moesten geloven.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• HellPunk
Onder de kerstboom lag een fijne verrassing: een dice tower van ADC Blackfire - hét cadeau voor de boardgame-nerd die alles al heeft :+ . Gisteren in mekaar gezet (was nog een hele klus), dus nu kunnen we fijn dobbelstenen naar beneden laten tuimelen in plaats van 'gewoon' in een bakje te rollen _/-\o_ .

Daarnaast ook Architects of the West Kingdom mogen ontvangen, ik kan niet wachten om die uit te proberen!

• MrVegeta
  • Laatst online: 08:21

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Calling @MADG0BLIN (en anderen). Kan iemand mij vertellen welke versie van Viticulture ik moet regelen?

https://www.bol.com/nl/p/...3zaEBHnA.1.3.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...3zaEBHnA.1.2.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...755nBK2w.1.5.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...755nBK2w.1.4.ProductTitle

Ik heb 100E bol cadeaukaart van het werk, en Viticulture is natuurlijker een klassieker die wat toegankelijker is dan vanwege de setting voor non-gamers. Zal ik dit bestellen of zie ik iets over het hoofd.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:39
MrVegeta schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:59:
Calling @MADG0BLIN (en anderen). Kan iemand mij vertellen welke versie van Viticulture ik moet regelen?

https://www.bol.com/nl/p/...3zaEBHnA.1.3.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...3zaEBHnA.1.2.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...755nBK2w.1.5.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...755nBK2w.1.4.ProductTitle

Ik heb 100E bol cadeaukaart van het werk, en Viticulture is natuurlijker een klassieker die wat toegankelijker is dan vanwege de setting voor non-gamers. Zal ik dit bestellen of zie ik iets over het hoofd.
Als je al deze producten besteld ben je zo goed als compleet. Ik heb ze alle vier zelf ook.
Er zitten nog meer componenten in de gewone tuscany, maar die is bijna niet te krijgen. Ook zijn de dingen die je mist niet zo heel interessant vind ik zelf.
Met deze uitbreidingen kun je nog jaren vooruit. ;)

Mooie aankoop, nog steeds een van mijn favoriete euro's.

Een overzicht voor de verschillen: https://stonemaiergames.c...uscany-essential-edition/

MADG0BLIN wijzigde deze reactie 27-12-2018 12:42 (62%)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Thanks, alles maar besteld. Zat wat te twijfelen of ik nog wat MoM uitbreidingen moest halen, maar mijn vriendin vond Viticulture toen ook erg leuk, dus die maar doen :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
HellPunk schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:40:
Onder de kerstboom lag een fijne verrassing: een dice tower van ADC Blackfire - hét cadeau voor de boardgame-nerd die alles al heeft :+ . Gisteren in mekaar gezet (was nog een hele klus), dus nu kunnen we fijn dobbelstenen naar beneden laten tuimelen in plaats van 'gewoon' in een bakje te rollen _/-\o_ .

Daarnaast ook Architects of the West Kingdom mogen ontvangen, ik kan niet wachten om die uit te proberen!
Deze boardgame-nerd heeft geen spellen met dobbelstenen :+ probleem opgelost 8)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• RobbieN
Kickstarter campaign van Tainted grail is vandaag afgerond. Ziet er allemaal mooi uit.

Ik ga voor de gameplay all-in (geen Sundrop) group pledge. Veel korting en aangezien ik 24h backer ben een gratis karakter.

*knip* Nee, dit is niet toegestaan.

Zie: https://www.kickstarter.c...he-fall-of-avalon/rewards

AGee wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:01 (21%)

• LuPo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06:39
RobbieN schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:15:
Deze dagen zijn fantastisch voor bordspellen spelen. Vandaag Nemesis voor de derde keer gespeeld en het blijft een goed spel.

Wat is bij jullie op tafel gekomen? Behalve het gourmetstel natuurlijk ;-)
7 Wonders met 6 mensen. 7 Wonders Duel met 2 (4 potjes). Carcasonne met 4 mensen (2 potjes) en daarna ook nog met z'n tweeen.

• HellPunk
Dit weekend waren we in Straatsburg en daar hoorde een bezoekje bij aan de lokale spellenwinkel: Philibert. Misschien een bekende naam voor sommigen, want dat is een van de grootste OLGS'en in Frankrijk, maar ze hebben dus ook een 'stenen' winkel in het midden van Straatsburg (vlak aan de Place Kleber).

De winkel is niet supergroot, maar zeer goed gestockeerd - zo ongeveer alle populaire titels van het moment stonden er in de rekken. Achteraan is er nog een gedeelte met puzzels en houten spellen. Voor kinderspellen hebben ze een aparte winkel in dezelfde straat.

Natuurlijk kon ik niet met lege handen naar buiten en omdat je nooit teveel roll & writes kan hebben heb ik Dice Stars opgepikt. Ik had gehoopt om ook Gingerbread House te vinden, maar die was uitverkocht.

Leuke winkel, en Straatsburg op zich is ook zeer de moeite om te bezoeken :).

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Samenkoop is iets wat we niet op GoT willen faciliteren. Vandaar dat er ook een aantal posts zijn verwijderd.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:50

Zeror

Ik Henk 'm!

Met oudjaar samen met vrienden Saboteur: De Verloren Mijnen gespeeld. Ik vind het het kaartspel Saboteur al erg leuk om te doen, maar dit bordspel maakt het spelprincipe eigenlijk nog veel leuker.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• HellPunk
Tijd voor een terugblik met m'n top tien plays van 2018:

Noch mal!: 16
Keltis: Neue Wege, Neue Ziele: 11
Roll to the Top!: 11
Codenames: 8
Ganz schön clever: 8
Majesty: For the Realm: 8
Splendor: 8
Go Nuts for Donuts: 7
Ticket to Ride: Rails & Sails: 6
Tsuro: 6

Daarnaast zijn er nog wat spellen met 5 plays, zoals Factory Funner en Sagrada.

Alles samen komt het totaal op 280 plays. We hebben dit jaar duidelijk minder tijd gehad voor wat zwaardere spellen, ik hoop toch dat we daar in 2019 verandering in kunnen krijgen :).

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vrijdag na een lange pauze weer door met Gloomhaven. Heb er zin in. Hopelijk beetje tempo er in houden dit keer.

• RobbieN
Gloomhaven heb ik met veel enthousiasme gekocht, maar ik vraag me steeds meer af hoeveel mensen hem ook uitspelen.

Niet slecht, maar op bgg staat hij op plek 1. Dus de verwachting waren misschien iets te hoog.

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-03 13:17

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

RobbieN schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:37:
Gloomhaven heb ik met veel enthousiasme gekocht, maar ik vraag me steeds meer af hoeveel mensen hem ook uitspelen.

Niet slecht, maar op bgg staat hij op plek 1. Dus de verwachting waren misschien iets te hoog.
uitspelen is relatief. Wij hebben de campaign gefinished maar bij lange na niet alle missies gespeeld.

• psychoclown
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online

psychoclown

Admin Softe Goederen

Huub!

HellPunk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:50:

Alles samen komt het totaal op 280 plays. We hebben dit jaar duidelijk minder tijd gehad voor wat zwaardere spellen, ik hoop toch dat we daar in 2019 verandering in kunnen krijgen :).
Leuk overzicht, als ik terug ben van vakantie zal ik de mijne ook posten. Wel weet ik dat ik een stuk minder tijd had voor spellen dan 2017, dat ik dan ook sinds eind November niet in NL helpt ook niet mee ;)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

RobbieN schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:37:

Niet slecht is wel een understatement voor een game die al maanden op nummer 1 staat. Ik begrijp dat het je mening is, maar toch. Het is toch het beste spel dat ik in mijn collectie heb. Het enige wat vervelend is is dat mijn groep moeilijk samen komt, maar dat is niet de schuld van de game.

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

MrVegeta schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:29:
[...]
Niet slecht is wel een understatement voor een game die al maanden op nummer 1 staat. Ik begrijp dat het je mening is, maar toch.
Juist omdat het een mening is kan je er weinig over zeggen. :) Ik heb net even de top 10 bekeken en daarvan heb ik er 6 gespeeld. En geen van allen staan in mijn top 10. Dat heeft te maken met smaak, de tijd die je hebt, je vriendenclub, ....

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Interessante stelling.
Huidige top 10 op Bgg

1 Gloomhaven (2017)
2 Pandemic Legacy: Season 1 (2015)
3 Through the Ages: A New Story of Civilization (2015)
4 Terraforming Mars (2016)
5 Twilight Struggle (2005)
6 Star Wars: Rebellion (2016)
7 Scythe
8 Gaia Project (2017)
9 Great Western Trail (2016)
10 Terra Mystica (2012)

Hmmm. laten we dat eens kijken.

1 nooit gespeeld. geen groep voor.
2 is echt niet mijn ding,
3 is gaaf, maar te lang, dan doe ik liever nations.
4 is zeker leuk.
5 nah, vond ik ook niet geweldig.
6 Nog nooit van gehoord zelfs, maar ben er nu wel benieuwd naar.
7 Pas recent ontdekt, pareltje !
8 meh, ik vind het een iets saaiere versie van Terra Mystica (10)
9 Zeker leuk spel
10. uber, zie ook 8 :P

Ik heb geen top 10, want die zou zwaar afhankelijk zijn van in wat voor bui ik ben.
Maar als ik er een moest maken. denk ik dat er 4 van toch wel in mijn huidige top 10 zouden staan,
Terraforming mars , Terra Mystica, scythe en great western trails
En ik vermoed dat gloomhaven er ook bij zou staan, als ik iemand had om die mee te spelen :P

Daarnaast zie ik zeker in de 10 tot 25 rank veel van mijn favorieten staan :)

heuveltje wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:38 (26%)

• ViNcE
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

HellPunk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:50:

Ik heb even gekeken en zit op 94 plays van 65 spellen in totaal. Niet slecht, maar het mag van mij nog best wel omhoog. Zoveel spellen heb ik maar 1 keer gespeeld.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:52
Vorig jaar samen met mijn vrouw (en kinderen) de bordspellenwereld ontdekt. Daarvoor speelden we wel eens een bordspel, maar dat was op twee handen te tellen per jaar.

Wat resulteerde in veel minder TV kijken, de aanschaf van veel nieuwe spellen en deze statistieken die ik sinds eind mei bij hou:

Aantal keren gespeeld: 218
Spellen: 34 (nieuw: 27)
Tijd: ~100 uur

Azul: 33
Qwixx Deluxe: 21
Santorini: 18
Welcome to...: 15
Ganz Schön Clever: 14
Reef: 12
Splendor: 10
Patchwork: 10
Sushi Go!: 8
Berenpark & Terraforming Mars: 7

Een mooie sprong in het diepe dus. Leuk om te zien dat we in het begin veel gemakkelijke spellen speelden en de complexiteit en variatie inmiddels al aardig opgeschoven is naar bordspellen zoals Scythe, Pandemic Legacy S1 en Terraforming Mars.

Benieuwd wat ons dit jaar gaat brengen. Zeker gezien we ook nog een aantal mooie titels (Robinson Crusoe, Istanbul, Great Wester Trail e.d.) in plastic hebben zitten en ons eerste bordspel (Everdell met uitbreiding) op Kickstarter gebackt hebben.

BeZaX wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:26 (3%)

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:39
Mijn statistieken dan ook maar even. Niet zo veel gespeeld als in 2017 maar nog steeds genoeg. :P

Aantal plays: 260 met 55 verschillende personen op 19 locaties.
Aantal games: 107 waarvan nieuw voor mij 65.
Tijd: ~278 uur over 117 verschillende dagen.

Meest gespeeld:
Gloomhaven 17x
Terraforming Mars 11x
Thunderstone Quest 9x
Sushi Go! 9x
Dominion 7x
Pandemic Legacy Season 2 7x

Het jaar in ieder geval goed gestart met al een play van TI4. Ook afgelopen weekend voor het eerst Coimbra gespeeld. Een leuke interessante Dice Drafting game. Die lag al een tijdje thuis, maar nu toch voor het eerst op tafel.

Komende tijd proberen om de ongespeelde spellen welke ik nog heb liggen eerst maar eens op tafel zien te krijgen. Dat zijn er nogal wat namelijk.. :X
Toch komend jaar wat minder kopen en meer spelen. :P

• Mvdbeld
heuveltje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:33:
Interessante stelling.
Huidige top 10 op Bgg

1 Gloomhaven (2017)
7 Scythe
8 Gaia Project (2017)
10 Terra Mystica (2012)

Hmmm. laten we dat eens kijken.

1 nooit gespeeld. geen groep voor.
2 is echt niet mijn ding,
3 is gaaf, maar te lang, dan doe ik liever nations.
4 is zeker leuk.
5 nah, vond ik ook niet geweldig.
6 Nog nooit van gehoord zelfs, maar ben er nu wel benieuwd naar.
7 Pas recent ontdekt, pareltje !
8 meh, ik vind het een iets saaiere versie van Terra Mystica (10)
9 Zeker leuk spel
10. uber, zie ook 8 :P

Ik heb geen top 10, want die zou zwaar afhankelijk zijn van in wat voor bui ik ben.
Maar als ik er een moest maken. denk ik dat er 4 van toch wel in mijn huidige top 10 zouden staan,
Terraforming mars , Terra Mystica, scythe en great western trails
En ik vermoed dat gloomhaven er ook bij zou staan, als ik iemand had om die mee te spelen :P

Daarnaast zie ik zeker in de 10 tot 25 rank veel van mijn favorieten staan :)
1 Gloomhaven (2017)

- Heeft een tijdje stil gelegen eind vorig jaar, nu snel weer oppakken. Geweldige mechanics via onder/boven acties en super ambitieus qua meegeleverde content.

- Momenteel nog te veel legacy/campaign stuff dus geen tijd voor maar wellicht in de toekomst. Regulier Pandemic blijft leuk om af en toe op tafel te krijgen.

- 1x gespeeld, niet de behoefte deze snel weer te spelen. Ondanks veel mensen om mij heen die helemaal lyrisch zijn en z'n beetje alle uitbreidingen hebben etc.

7 Scythe

- Scythe is voor mij op een aantal vlakken zeer geslaagd. Geweldige artwork en iconography. Heerlijke engine builder met interessante actie keuze mogelijkheden, wederom combinaties onder/boven. Combat is zeer subtiel in dit spel, agressie komt vaak terug omdat je "bolster" punten uitgeeft en jezelf zwakker maakt. Tevens is de flow van de game mits iedereen hem kent dik in orde en tijdsduur ook prima met 5a6. Kan nog wel even doorgaan over deze game, maar misschien belangrijker, ga volgende week starten met Rise of Fenris campaign, can't wait (zit nog in folie)! :+

- Fijne euro, vooral het deckbuilding vind ik leuk in deze game naast de ruime mogelijkheden along the Trail.

Nooit gespeeld:
8 Gaia Project (2017)
10 Terra Mystica (2012)
MADG0BLIN schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:18:
Komende tijd proberen om de ongespeelde spellen welke ik nog heb liggen eerst maar eens op tafel zien te krijgen. Dat zijn er nogal wat namelijk.. :X
Toch komend jaar wat minder kopen en meer spelen. :P
Dit! Ik ben zelf gestopt met het loggen van plays. Al moet 2019 wel het jaar worden om mijn gehele collectie eens goed op tafel te krijgen en minder nieuwe aanwinsten te halen. Heb momenteel nog maar 1 KS uitstaan waar ik er afgelopen jaar voldoende heb binnen gekregen. Tevens wil ik de titels die ook niet of te weinig op tafel komen weg doen...

Games waar ik wat meer tijd mee wil spenderen in 2019:
- Game of Thrones 2nd, incl expansions (wacht nog op de playmat voor MoD)
- Scythe i.c.m. Rise of the Fenris (in ieder geval 8 games)
- Gloomhaven, 2 wekelijks weer de campaign oppakken
- Legende van Andor, onlangs opnieuw begonnen met deel 1t/m3 & bonusbox z'n 20+ legendes waarvan momenteel stuk of 5 gespeeld
- Flamme Rouge
- Western Legends
- Champions of Midgard
- Brass: Lacashire
- Great Western Trail

Mvdbeld wijzigde deze reactie 08-01-2019 14:52 (16%)

• RobbieN
MrVegeta schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:29:
[...]

Niet slecht is wel een understatement voor een game die al maanden op nummer 1 staat. Ik begrijp dat het je mening is, maar toch.
Misschien heb ik mijn woorden wat ongelukkig gekozen. Ik vind het een heel goed spel! Maar bij mij heeft hij niet de nummer 1 positie.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb eigenlijk geen spellen in mijn collectie die ik niet 1 x speel in het jaar. Sommige games wel vaker/meer dan anderen maar alles komt wel eens op tafel. @MADG0BLIN ik ben altijd wel in voor een spelletje :).

@Mvdbeld grappig, ons verhaal komt aardig overeen.

Gloomhaven lag eind van het jaar beetje stil.
Pandemic heb ik ook maar lijk er niet aan toe te komen.
Through the Ages niet gespeeld (lijkt me wel erg leuk).
Terraforming Mars 1 keer gespeeld maar was niet weggeblazen.
Twilight Struggle niet gespeeld.
Star Wars Rebellion niet gespeeld.
Scythe is een van mijn favorieten om de redenen die jij aanhaalt. Ik wil ook graag bezig met de uitbreidingen.
Gaia Project heb ik dan wel, is 1 van mijn favorieten. Als je Scythe leuk vindt dan moet je deze ook een kans geven, ook veel engine optimalisatie en keuzestress.
Great Western Trail heb ik 1 keer gespeeld, theme was niet helemaal mijn ding.
Terra Mystica ook niet gespeeld (Gaia is TM 1.5).

MrVegeta wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:10 (63%)

• michaelvink
Eens met @MrVegeta over Gaia Project en de vergelijking met Scythe, als is die laatste wel een stuk intuitiever. Gaia Project zou ik absoluut niet op tafel leggen met een groep 'verse' spelers, daarvoor is wat ervaring met complexere boardgames echt wel een vereiste vind ik. Vandaar dus ook Scythe (Wat, surprise surprise, by far mijn favoriete spel in mijn collectie is; Alleen moet ik toch wat vaker m'n groep bij elkaar zien tekrijgen om verder met Rise of Fenris te komen....)

• cymric
heuveltje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:33:
Interessante stelling. Huidige top 10 op Bgg:
  1. Gloomhaven — wil ik nog niet dood naast gevonden worden.
  2. Pandemic Legacy — geen trek in: ik heb gewone Pandemie en dat is voldoende.
  3. Through the Ages — geen trek in: een drie uur groeimotor is mij 2 uur en een kwartier te veel
  4. Terraforming Mars — geen trek in: Magic the Science Fiction met een veel te lang durende groeimotor
  5. Twilight Struggle — het onderwerp spreekt me niet aan, ik heb wel een soortgelijk spel hier liggen (Wir Sind das Volk!) dat mij en mijn partner meer bekoort
  6. Star Wars: Rebellion — wil ik nog niet dood naast gevonden worden
  7. Scythe — geen trek in: heb betere spellen in mijn bezit, en veel te veel form over function
  8. Gaia Project & Terra Mystica — geen trek in: veel te veel gedoe voor veel te weinig
  9. Great Western Trail — wil ik nog niet dood naast gevonden worden.
Dit soort spellen is allemaal gebaseerd op het idee dat een spel grootsch, meeschleepend en bovenal entertainment met veel eyecandy moet bieden; ik ben veel meer van klein, toegespitst, relatief snel, functionele vormgeving en interessante toepassingen van spelersinteractie. Het is dan ook erg jammer om te zien hoe alle ontwikkelingen om vooral die laatste te bewerkstelligen in de loop der tijd weer zijn teruggedraaid.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Gaia Project, Terra Mystica, Great Western Trail, Terraforming Mars, Scythe, Gloomhaven, Pandemic Legacy: allemaal in bezit (gehad, in het geval van Gloomhaven) en van deze vind ik Scythe by far het minste.1x gespeeld dacht ik, KS editie. Niemand in onze groep vond het leuk. Veel te simplistisch.

Hoop dat ik ooit nog eraan toekom om mijn Vital Lacerda collectie op tafel te krijgen. Blijft mijn favoriete ontwerper.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• VeeGee
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:34
cymric schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:52:
[...]
  1. Gloomhaven — wil ik nog niet dood naast gevonden worden.
  2. Pandemic Legacy — geen trek in: ik heb gewone Pandemie en dat is voldoende.
  3. Through the Ages — geen trek in: een drie uur groeimotor is mij 2 uur en een kwartier te veel
  4. Terraforming Mars — geen trek in: Magic the Science Fiction met een veel te lang durende groeimotor
  5. Twilight Struggle — het onderwerp spreekt me niet aan, ik heb wel een soortgelijk spel hier liggen (Wir Sind das Volk!) dat mij en mijn partner meer bekoort
  6. Star Wars: Rebellion — wil ik nog niet dood naast gevonden worden
  7. Scythe — geen trek in: heb betere spellen in mijn bezit, en veel te veel form over function
  8. Gaia Project & Terra Mystica — geen trek in: veel te veel gedoe voor veel te weinig
  9. Great Western Trail — wil ik nog niet dood naast gevonden worden.
Dit soort spellen is allemaal gebaseerd op het idee dat een spel grootsch, meeschleepend en bovenal entertainment met veel eyecandy moet bieden; ik ben veel meer van klein, toegespitst, relatief snel, functionele vormgeving en interessante toepassingen van spelersinteractie. Het is dan ook erg jammer om te zien hoe alle ontwikkelingen om vooral die laatste te bewerkstelligen in de loop der tijd weer zijn teruggedraaid.
Kun je voorbeelden noemen?

• cymric
Check m'n comments op BGG maar, voornamelijk de spellen met een 7 en ongeveer 1/3e van de spellen met 6.

• Mvdbeld
cymric schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:52:
[...]
Een groot aantal van mijn favoriete spellen zou jij waarschijnlijk inderdaad als "groots en meeslepend" classificeren. "Entertaiment met veel eye-candy" draagt in mijn optiek wel degelijk bij aan spelbeleving, al is alleen een goed thema met flinke mini's en andere eye-candy (Ameritrash?) voor mij niet voldoende. Sweetspot qua tijdsduur van games ligt bij mij meestal rond de 3 uur als je gedurende die tijd ook "lekker" bezig (dit kan in de vorm van "beurten" of gewoon simpelweg het bedenken van je volgende zet) kan zijn. Gelukkig is er tegenwoordig genoeg te krijgen in boardgame-land en dus voor ieder wat wils...

Oja Raja's onlangs gehaald, voorlopig ook nog niet onder de indruk (kunnen we het toch nog ergens over eens zijn), al heeft mijn vrouw al wel 2x meegespeeld dus heeft het zijn doel wel enigszins behaald.
Phusebox schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:16:
Gaia Project, Terra Mystica, Great Western Trail, Terraforming Mars, Scythe, Gloomhaven, Pandemic Legacy: allemaal in bezit (gehad, in het geval van Gloomhaven) en van deze vind ik Scythe by far het minste.1x gespeeld dacht ik, KS editie. Niemand in onze groep vond het leuk. Veel te simplistisch.

Hoop dat ik ooit nog eraan toekom om mijn Vital Lacerda collectie op tafel te krijgen. Blijft mijn favoriete ontwerper.
Veel van zijn titels zou ik ook niet makkelijk op tafel krijgen. Kijk erg uit naar Escape Plan van Vital komend jaar. Dit spel is een "Light Lacerda" en heeft wat mij betreft perfecte mix van mechanics en theme, dit zorgt er wellicht voor dat ik deze denk wel op tafel ga krijgen!

• cymric
Mvdbeld schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:29:
Een groot aantal van mijn favoriete spellen zou jij waarschijnlijk inderdaad als "groots en meeslepend" classificeren. "Entertaiment met veel eye-candy" draagt in mijn optiek wel degelijk bij aan spelbeleving, al is alleen een goed thema met flinke mini's en andere eye-candy (Ameritrash?) voor mij niet voldoende.
Eye-candy is overdadig artwork waardoor de functionaliteit in het geding komt; en superdeluxe uitgevoerd spelmateriaal dat snel hanteren bemoeilijkt en het geheel alleen maar groot en zwaar maakt.

Spelbeleving in termen van het beleven van een verhaal en onderdompeling erin interesseert me plat gezegd geen lor. Goede verhalen bedenken en goed vertellen is een grote kunst die in de media die daarvoor geschikt zijn (boeken, films, theater, computergames) al een hele opgaaf is. Bordspellen moeten noodgedwongen allerlei concessies doen waardoor je maar al te vaak achter een halfbakken verhaaltje met een halfbakken spelidee plaatsneemt. Daarom liever die schnickschnack weg ten faveure van een goed spelidee. Dus met andere woorden: welke vraag stelt een ontwerper aan de spelers en hoe moeten ze die, met elkaar als concurrent, oplossen? Om die reden vallen veel hedentendaagse spellen voor mij al heel snel af. De vraag is dan bijvoorbeeld '3 uur lang een klein persoonlijk deckje kaarten uitoptimaliseren'. Okeeee...

Het hoeft van mij echt geen uren te duren, vaak is dan ook de vraag erg onduidelijk geworden. Mijn favoriete voorbeeld is het poepsimpele Sla je Slag(room). Je speelt het in 15 tot 20 minuten, maar het is ge-ni-aal in eenvoud. Ik kies, jij deelt; samen met meerderheden; in bovendien nog eens een heel natuurlijke setting: taarten verdelen. Er kan niks af, er hoeft ook helemaal niks bij.

• Jeroen87
  • Laatst online: 08:50

Jeroen87

Werkzaam bij grote webwinkel

Ik herken wel wat jij zegt, ik heb zojuist mijn Kickstarter Dinosaur Island binnen...maar de hoeveelheid onderdelen maakt het wel echt een flink bord met hoop onderdelen. Dit moet toch wat simpeler kunnen.

3 uur per spel zou ik opzich bij een echt goed spel nog wel ok vinden, maar normaliter speel ik tot max 2 uur aan spel, dan vind ik dat iets echt afgerond moet zijn/worden.

Wat mensen trouwens leuk vinden aan Gloomhaven gaat mij ook totaal voorbij, dat spel vind ik dan ook echt mega saai.

Craft beer specialist

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

cymric schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:47:
[...]

Eye-candy is overdadig artwork waardoor de functionaliteit in het geding komt; en superdeluxe uitgevoerd spelmateriaal dat snel hanteren bemoeilijkt en het geheel alleen maar groot en zwaar maakt.

Spelbeleving in termen van het beleven van een verhaal en onderdompeling erin interesseert me plat gezegd geen lor. Goede verhalen bedenken en goed vertellen is een grote kunst die in de media die daarvoor geschikt zijn (boeken, films, theater, computergames) al een hele opgaaf is. Bordspellen moeten noodgedwongen allerlei concessies doen waardoor je maar al te vaak achter een halfbakken verhaaltje met een halfbakken spelidee plaatsneemt. Daarom liever die schnickschnack weg ten faveure van een goed spelidee. Dus met andere woorden: welke vraag stelt een ontwerper aan de spelers en hoe moeten ze die, met elkaar als concurrent, oplossen? Om die reden vallen veel hedentendaagse spellen voor mij al heel snel af. De vraag is dan bijvoorbeeld '3 uur lang een klein persoonlijk deckje kaarten uitoptimaliseren'. Okeeee...

Het hoeft van mij echt geen uren te duren, vaak is dan ook de vraag erg onduidelijk geworden. Mijn favoriete voorbeeld is het poepsimpele Sla je Slag(room). Je speelt het in 15 tot 20 minuten, maar het is ge-ni-aal in eenvoud. Ik kies, jij deelt; samen met meerderheden; in bovendien nog eens een heel natuurlijke setting: taarten verdelen. Er kan niks af, er hoeft ook helemaal niks bij.
Ik snap wel wat je bedoeld en je ziet dit vooral bij spellen via Kickstarter, daar moet alles steeds groter, pledge goals zijn altijd een upgrade van het spelmateriaal, dikkere kaartjes, meer houten items etc.

Heb je een spel als Splendor weleens geprobeerd, functioneel spelmateriaal en in 3 minuten uit te leggen. Duurt niet te lang dus ook de mogelijkheid voor een rematch.

Moet wel zeggen dat ik het bij sommige spellen wel leuk vind als ze er mooi uitzien, speel met mijn vriendin graag Fields of Arle. Dat spel ziet er prachtig uit en zorgt er wel voor dat je helemaal in de boerderij setting komt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wauw @cymric . Jij gaat vrij kort door de bocht met je redenering. Sowieso is de toon in je posts vrij denigrerend al zal je dat waarschijnlijk niet zo bedoelen.
Eye-candy is overdadig artwork waardoor de functionaliteit in het geding komt;
Overdadig? Ga jij het leven door in een Lada, kleed jij jezelf in beige omdat al het andere nutteloos is? Natuurlijk niet. Ook jij waardeert een bepaalde flair in het leven, blijkbaar niet in je board/card games.

Zo heb ik laatst Viticulture gekocht, erg leuke game. Goeie mechanics en leuke art work. Maar ik heb daar ook de metalen munten voor gekocht zodat de kartonnen munten weer terug in de doos kunnen. Het voegt niets toe aan de game maar de spelbeleving is net wat beter.
Goede verhalen bedenken en goed vertellen is een grote kunst die in de media die daarvoor geschikt zijn (boeken, films, theater, computergames) al een hele opgaaf is.
Een beetje bekrompen. Board/card games zijn een prima medium om verhalen mee te vertellen. Een spel hoeft niet altijd zelf het verhaal te vertellen, dat kunnen de spelers ook prima. In Twilight Imperium 4 bijvoorbeeld kan je (als je wilt) een logboek bijhouden dat op het einde een episch verhaal verteld. En er zijn genoeg games die juist wel zelf een verhaal vertellen. Bijvoorbeeld Mansions of Madness, daar draait het om het verhaal en de gameplay is opzettelijk vrij simpel gehouden zodat de focus op het verhaal blijft.

Jij ziet blijkbaar het genre board/card games enkel als een vehicle om mechanics aan op te hangen die nodig zijn om het spel te spelen. Alles daar omheen is nutteloos en overbodig. Op zich prima, maar ik ben bang dat je dan een hele boel games te kort doet.
Jeroen87 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:14:
Ik herken wel wat jij zegt, ik heb zojuist mijn Kickstarter Dinosaur Island binnen...maar de hoeveelheid onderdelen maakt het wel echt een flink bord met hoop onderdelen. Dit moet toch wat simpeler kunnen.

3 uur per spel zou ik opzich bij een echt goed spel nog wel ok vinden, maar normaliter speel ik tot max 2 uur aan spel, dan vind ik dat iets echt afgerond moet zijn/worden.

Wat mensen trouwens leuk vinden aan Gloomhaven gaat mij ook totaal voorbij, dat spel vind ik dan ook echt mega saai.
Al die mensen die zeggen dat Gloomhaven saai is zonder daar op uit te breiden wordt ik ook wel wat moe van. Gloomhaven spreekt een heleboel mensen aan om verschillende redenen. Voor sommigen is het het gevoel van exploratie en vooruitgang. Het vrijspelen van nieuwe karakters, nieuwe story lines, het behalen van achievements die nieuwe mogelijkheden openen. Voor anderen is het juist de mechanics, het card based combat systeem is (voor mij in ieder geval) vernieuwend en zoveel leuker dan het rollen van dobbelstenen. Weer voor anderen is het de dungeon crawling aspect, elk scenario heeft eigen objective en conclusie en andere variabelen waardoor het interessant blijft. Elke Gloomhaven sessie sta je weer voor nieuwe keuzes en nieuwe uitdagingen en nieuwe mechanics (items/ability kaarten/karakters).

Natuurlijk kan je dit saai vinden als je een euro gamer bent die enkel spellen speelt als Agricola etc. en daar is niets mis mee (ik ben gek op Agricola) maar als je niet kan inzien waarom zoveel mensen Gloomhaven een van de beste games is die ze hebben gespeeld mis je een beetje inlevingsvermogen.

disclaimer, het is niet mijn bedoeling om @cymric aan te pakken oid. Zijn kennis en bijdragen in het topic worden gewaardeerd! Het ging mij enkel om de laatste 2 posts.

MrVegeta wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:52 (35%)

• Robkazoe
  • Nu online
Dat mensen de top 10 van BGG niet leuk vinden, kan ik ergens wel begrijpen. Het zijn allemaal hetzelfde soort spellen: Super veel (en soms misschien wel te veel) diepgang, lange spellen met minimaal 2,5 uur speeltijd, veel opzetten. En dit soort spellen staan dan vaak hoog doordat de fanatieke spelers vaak de meeste stemmen uitbrengen. De mensen die casual een spel spelen, zijn de top 10 spellen simpelweg te zwaar.

Als je verder kijkt naar bv de top 50, dan overheersen dit soort complexe bordspellen de lijst. De reden komt vooral doordat dit soort spellen gebalanceerd zijn en meerdere manieren manieren hebben om te spelen. Hierdoor kunnen dit soort spellen makkelijk 20 keer gespeeld worden zonder dat je elke keer hetzelfde type spel speelt. Kijk je naar:
Gloomhaven: 50+ scenario's die elk anders zijn en 15 karakters die allemaal verschillend spelen. Pandemic Legacy: Door het veranderen van het speelbord zit hier ook een verhaal in wat zich in 15-20 missies ontvouwd.
Terraforming Mars, Gaia Project, Terra Mystica: Even heel generalistisch gezegd (wat de spellen hebben wat overeenkomsten maar ook zat verschillen), je hebt verschillende rassen (TM), facties (GP) of startkaarten (TM) waardoor ook hier elke start anders is. Daarnaast kun je op een hele boel verschillende manieren excelleren om uiteindelijk te winnen.

Kijk je naar de lichte spellen die in de top 50 staan dan zijn dat 7 Wonders Duel en Azul. Azul heb ik maar 2x gespeeld dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar 7 Wonders is redelijk makkelijk uit te leggen maar biedt meerdere manieren van spelen, verschillende startscenario's waardoor je op meerdere manieren kunt spelen/winnen. Dan is zo'n spel voor de fanatieke bordspelspeler ook prima te pruimen waardoor hij zowel casual als hardcore speler gespeeld kan worden.

Als ik voor mijzelf kijk, dan zit ik zelf op een 4 uit 5 op de schaal van 1 (casual) tot 5 (hardcore speler). Als ik een spel als Splendor speel, dan doe ik dat met plezier. Maar als ik dat 3 of 4 keer gespeeld heb achter elkaar, dan is het daarna ook wel weer klaar. Het thema is leuk, het spel is makkelijk te begrijpen, er zit nog wel iets van diepgang in, speelt lekker vlot. Alleen na 3 keer heb je wel zoiets van ja, we hebben het nu wel gezien. Er zijn een paar variabelen die veranderen (de tactiek van de tegenstander, geluk en de bonustegels). Maar zijn slechts drie manieren om te winnen: Kaarten met punten pakken, bonustegels pakken of een combinatie van 1 + 2.

Ik heb net deze query gemaakt op BGG waar de maximale complexiteit 3 is zonder uitbreidingen gesorteerd op BGG ranking. Ik vermoed dat @cymric zich beter in de top 25 kan vinden dan in de reguliere top 25.

• Jeroen87
  • Laatst online: 08:50

Jeroen87

Werkzaam bij grote webwinkel

MrVegeta schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Al die mensen die zeggen dat Gloomhaven saai is zonder daar op uit te breiden wordt ik ook wel wat moe van. Gloomhaven spreekt een heleboel mensen aan om verschillende redenen. Voor sommigen is het het gevoel van exploratie en vooruitgang. Het vrijspelen van nieuwe karakters, nieuwe story lines, het behalen van achievements die nieuwe mogelijkheden openen. Voor anderen is het juist de mechanics, het card based combat systeem is (voor mij in ieder geval) vernieuwend en zoveel leuker dan het rollen van dobbelstenen. Weer voor anderen is het de dungeon crawling aspect, elk scenario heeft eigen objective en conclusie en andere variabelen waardoor het interessant blijft. Elke Gloomhaven sessie sta je weer voor nieuwe keuzes en nieuwe uitdagingen en nieuwe mechanics (items/ability kaarten/karakters).

Natuurlijk kan je dit saai vinden als je een euro gamer bent die enkel spellen speelt als Agricola etc. en daar is niets mis mee (ik ben gek op Agricola) maar als je niet kan inzien waarom zoveel mensen Gloomhaven een van de beste games is die ze hebben gespeeld mis je een beetje inlevingsvermogen.
Het D&D gehalte is voor mij in Gloomhaven veel te hoog. Karakters bedenken die dan later ook weer dood kunnen gaan etc, het levelen van die karakters spreekt mij totaal niet aan. Dat is een mening, geen feit.

Ik hou heel erg van complexe spellen, maar de setting van Gloomhaven vind ik echt niet uitnodigen tot spelen. Spellen met veel mini's (CMON etc) komen er bij mij ook niet in.
Het liefst speel ik iets tussen de 2 en 4 qua lastigheid. Wel voornamelijk euro/worker placement. Deze vorm van spellen vind ik veruit het meest uitdagend om te spelen.

Craft beer specialist

• cymric
MrVegeta schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:24:
Wauw @cymric . Jij gaat vrij kort door de bocht met je redenering. Sowieso is de toon in je posts vrij denigrerend al zal je dat waarschijnlijk niet zo bedoelen.
Ik ga helemaal niet kort door de bocht. Ik schrijf wat ik vind. Nergens, echt werkelijk nergens, beweer ik dat mijn kijk op spellen de beste is, of dat iedereen het zo moet zien. Als mensen dus uren zoet zijn (wat zeg ik, dagen, weken, maanden) met miniatuurgames, of grote Ameritrash dozen, met overdadig uitgevoerd artwork: prima! Ik vind het alleen drie keer niks. Zo zijn er ongetwijfeld heel veel mensen die drie keer niks moeten hebben van kale abstracte spellen en gruwen van het studieuze, stille gedoe dat eromheen hangt. Ook helemaal prima. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Overdadig? Ga jij het leven door in een Lada, kleed jij jezelf in beige omdat al het andere nutteloos is? Natuurlijk niet. Ook jij waardeert een bepaalde flair in het leven, blijkbaar niet in je board/card games.
Even heel erg duidelijk: je hoeft je niet te verdedigen. Het gaat niet om jou persoonlijk. Als je dat wel denkt, moet je je even achter je oren krabben. Ik vind bij veel moderne spellen de uitvoering 'overdadig', omdat ze afleiden van waar het naar mijn mening om moet gaan: het spel, dus hoe spelers met elkaar in de clinch gaan. Daarvoor heb ik geen miniaturen nodig, of fotorealistisch getekend artwork. Sterker nog, ik zie dat niet eens meer na een paar keer spelen.

Dat betekent dus ook niet automatisch dat ik in een Lada rijd, of dat ik alles in beige heb. Maar functioneel is het zeker: ik rijd een Renault Mégane, omdat ik daar met mijn lengte toevallig redelijk in zit; en qua kleur in mijn kleding heb ik nauwelijks keus omdat ik eerst wat moet vinden waar ik in pas. Ik zal in ieder geval niet 'extra' kopen vanwege flair; ik zal wel 'extra' kopen als ik daardoor nuttige en zinvolle opties krijg die ik ook daadwerkelijk gebruik. Ik ben nogal een kookliefhebber, dus heb ik geen pannetjes van dun aluminium met afbladderende anti-aanbaklaag in mijn keuken. Maar wel Fissler-pannen die overal op en in kunnen met een fijne dikke bodem, goede handgrepen en glazen deksels. Mijn Wüsthof-Dreizack-messen, die ik nu al 20 jaar gebruik: ditto. Niet goedkoop en er zou qua scherpte nog wel wat bijkunnen... maar liggen wel superfijn in mijn handen.
Zo heb ik laatst Viticulture gekocht, erg leuke game. Goeie mechanics en leuke art work. Maar ik heb daar ook de metalen munten voor gekocht zodat de kartonnen munten weer terug in de doos kunnen. Het voegt niets toe aan de game maar de spelbeleving is net wat beter.
Ik heb net voor godsgruwelijk veel euries een nieuwe set speelstukjes voor Indonesia gekocht om de te grote te vervangen; en er staat ook nog eens, heel handig, een rood kruis op de achterkant. Maar het ging me om de kleinere grondstoffen. Het spel wordt er beter speelbaar door; daarom en alleen daarom, heb ik er zoveel geld aan uitgegeven. Had ik zelf wat kunnen maken? Misschien, ik ben alleen niet zo handig en creatief om iets in elkaar te zetten dat klamme spelershanden overleeft, voor een merkbaar lagere prijs. Laat staan dat ik er hedentendage tijd voor heb.
Een beetje bekrompen. Board/card games zijn een prima medium om verhalen mee te vertellen.
Een agree to disagree.
Een spel hoeft niet altijd zelf het verhaal te vertellen, dat kunnen de spelers ook prima. In Twilight Imperium 4 bijvoorbeeld kan je (als je wilt) een logboek bijhouden dat op het einde een episch verhaal verteld. En er zijn genoeg games die juist wel zelf een verhaal vertellen. Bijvoorbeeld Mansions of Madness, daar draait het om het verhaal en de gameplay is opzettelijk vrij simpel gehouden zodat de focus op het verhaal blijft.
Dan zeg ik: doe niet zo moeilijk en maak er een echte (LA)RPG van, waar het verhaal en de ervaring de hele focus is. Duw het niet in een stramien van complexe mechanismen, winnen, competitie, kingmakers, enzovoort. Er is een grote bibliotheek aan settings beschikbaar waar je werkelijk alle kanten mee opkunt: eigenlijk vormt alleen je fantasie nog een beperking. En misschien de manier waarop je allerlei speleracties vorm moet geven. Zoals ik al eerder aangaf: ik heb liever alleen een goed spel zonder verhaal dan een combinatie die aan beide aspecten concessies moet doen.
Jij ziet blijkbaar het genre board/card games enkel als een vehicle om mechanics aan op te hangen die nodig zijn om het spel te spelen. Alles daar omheen is nutteloos en overbodig.
Correct. Of, beter gezegd, een manier voor een ontwerper om spelers een vraag voor te leggen die ze vervolgens met en tegen elkaar moeten beantwoorden.
Op zich prima, maar ik ben bang dat je dan een hele boel games te kort doet.
Zo zijn er ook hele volksstammen die kleine, snelle spellen met een focus op interessante spelersinteractie en minimale componenten tekort doen, vanwege een wens tot het hebben van een verhaal, mooi artwork, enzovoort. Getuige de huidige top-zoveel van BGG. Wat is je punt precies?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Maar even verder in DM. Dit draagt niet zoveel toe aan het onderwerp board/card games. Vanavond ga ik naar de lokale meetup, donderdag met 2 vrienden verder met Gloomhaven en in het weekend Agricola + Farmers of the Moore spelen met mijn vriendin. Goeie dagen in het verschiet. Moet wel weer even in de Gloomhaven stemming komen, zal proberen de Gloomhaven helper app er bij te gebruiken, scheelt een boel table space/set up. Iemand die al eens geprobeerd?

Misschien nog interessant, wat was de tegenvaller van 2018? Voor mij Brass: Birmingham. Ik heb 'um gekocht na de goeie reviews en qua setting/gameplay sprak het mij ook aan maar na 3 keer gespeeld te hebben heb ik niet zoiets van ik wil nog een keer spelen. Dan speel ik liever Gaia.

MrVegeta wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:49 (23%)

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:46:
Maar even verder in DM. Dit draagt niet zoveel toe aan het onderwerp board/card games. Vanavond ga ik naar de lokale meetup, donderdag met 2 vrienden verder met Gloomhaven en in het weekend Agricola + Farmers of the Moore spelen met mijn vriendin. Goeie dagen in het verschiet. Moet wel weer even in de Gloomhaven stemming komen, zal proberen de Gloomhaven helper app er bij te gebruiken, scheelt een boel table space/set up. Iemand die al eens geprobeerd?

Misschien nog interessant, wat was de tegenvaller van 2018? Voor mij Brass: Birmingham. Ik heb 'um gekocht na de goeie reviews en qua setting/gameplay sprak het mij ook aan maar na 3 keer gespeeld te hebben heb ik niet zoiets van ik wil nog een keer spelen. Dan speel ik liever Gaia.
Gebruik meestal laptop met Gloomhaven Guild voor scenario's en een "interactieve" pdf (link moet ik even zoeken op BGG) voor party tracking. Tevens zie ik nu dat er ook een campaign map is.

Brass: Birmingham heb ik in seal weg gedaan, had zowel Lancashire als Birmingham via KS. Uiteindelijk besloten om het "origineel" te houden, moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van het spel (Lancashire). Alles haakt heel fijn in elkaar en ik weet dat ik deze strategisch nog vele malen beter kan leren spelen. :+

Mvdbeld wijzigde deze reactie 09-01-2019 15:00 (20%)

• Baelrog
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-03 18:37
Zie veel epische spellen langs komen, maar niemand heeft het over 'spirit island'. Mensen die al gespeeld en wat is jullie mening?

• RobbieN
Vandaag heeft Mantic een unboxing op YouTube gezet van de nieuwe Hellboy game. Wouw, wat krijg je een hoop content voor je geld. Echt heel bizar.

Ik hoop alleen dat het ook een leuk spel gaat worden. Lijkt op het eerste gezicht een vrij standaard dungeon crawl te zijn. Ik hoop dat ik het mis heb.

Ooit iemand een spel gekocht waarbij je gek was op het onderwerp of de components en het helemaal niet leuk bleek te zijn?

• RobbieN
Baelrog schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:45:
Zie veel epische spellen langs komen, maar niemand heeft het over 'spirit island'. Mensen die al gespeeld en wat is jullie mening?
Ik hoor daar veel goeds over. Visueel sprak het mij niet zo aan en heb ik het weinig aandacht geschonken.

• HJTP
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-03 12:23
Heb een paar dagen geleden voor het eerst het kaartspel van Binding of Isaac gespeeld - was tof! Het duurt wel even om er echt in te komen door het grote aantal kaarten met verschillende effecten, en de interacties daartussen. Vooral ook heel leuk voor mensen die bekend zijn met het computerspel, omdat veel van de effecten daar vrijwel exact uit zijn overgenomen.

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• Robkazoe
  • Nu online
Qua Gloomhaven: Wij spelen altijd met een vaste groep (5 man, 2 man rouleren) op max 3 verschillende locaties en dan gemiddeld 1x per week. De kleinste tafels waar we aan spelen zijn een 6 persoons ronde tafel of een grote 4 persoons tafel. Het past vaak net. Wat wel zo is, is dat als je het vaker speelt dat het echt een heel stuk sneller opgezet wordt. Iedereen heeft zo zijn rol bij het spelen van het spel bij zowel het opzetten als het uitvoeren.
Persoon 1: Pakt het Gloomhaven speelbord, de losse speelborden en alle tokens.
Persoon 2: Monster decks, modifier decks, city/road events
Persoon 3: Speler hoezen + mini's
Persoon 4: Handleidingen + koffie

En tijdens het spel:
Persoon 1 + 2: Draaien monster modifiers, draaien aanvallen monsters, plaatsen van damage/tokens
Persoon 3: Berekenen hoeveel netto damage er over blijft na alle plussen en minnen, plaatsen van nieuwe monsters/summons.
Persoon 4: De strateeg + scheidsrechter: Bepaalt een beetje wat we nu gaan doen (of op welke manier). Daarnaast bij moeilijke situaties geeft hij de doorslag omdat hij de regels het beste kent.

Afgelopen dinsdag hadden we een sessie en waren we 2,5 uur bezig. Dat was van het moment dat we binnen kwamen tot het moment dat we weer buiten stonden inclusief inpakken, uitpakken, een volledig scenario uitspelen (en uitmelken want we konden flink rekken waardoor we meer XP + geld konden pakken). Het scheelt echt een hoop als je het vaker doet want je wordt er erg efficiënt van.

• Mvdbeld
Robkazoe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:57:
Qua Gloomhaven: Wij spelen altijd met een vaste groep (5 man, 2 man rouleren) op max 3 verschillende locaties en dan gemiddeld 1x per week. De kleinste tafels waar we aan spelen zijn een 6 persoons ronde tafel of een grote 4 persoons tafel. Het past vaak net. Wat wel zo is, is dat als je het vaker speelt dat het echt een heel stuk sneller opgezet wordt. Iedereen heeft zo zijn rol bij het spelen van het spel bij zowel het opzetten als het uitvoeren.
Persoon 1: Pakt het Gloomhaven speelbord, de losse speelborden en alle tokens.
Persoon 2: Monster decks, modifier decks, city/road events
Persoon 3: Speler hoezen + mini's
Persoon 4: Handleidingen + koffie

En tijdens het spel:
Persoon 1 + 2: Draaien monster modifiers, draaien aanvallen monsters, plaatsen van damage/tokens
Persoon 3: Berekenen hoeveel netto damage er over blijft na alle plussen en minnen, plaatsen van nieuwe monsters/summons.
Persoon 4: De strateeg + scheidsrechter: Bepaalt een beetje wat we nu gaan doen (of op welke manier). Daarnaast bij moeilijke situaties geeft hij de doorslag omdat hij de regels het beste kent.

Afgelopen dinsdag hadden we een sessie en waren we 2,5 uur bezig. Dat was van het moment dat we binnen kwamen tot het moment dat we weer buiten stonden inclusief inpakken, uitpakken, een volledig scenario uitspelen (en uitmelken want we konden flink rekken waardoor we meer XP + geld konden pakken). Het scheelt echt een hoop als je het vaker doet want je wordt er erg efficiënt van.
Laptop of companion app scheelt best wat ruimte op tafel plus handelingen (bv. monster kaarten draaien/schudden).

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Via google was ik op een handige site gekomen om prijzen van bordspellen te vergelijken, maar helaas ben ik die kwijt geraakt en kan ik hem ook niet meer vinden.

Het was een site die een fel blauwe bovenbalk had en ook keek naar sites als amazon voor prijzen, iemand een idee welke site dit was?

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:34
Brilsmurfffje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:45:
Via google was ik op een handige site gekomen om prijzen van bordspellen te vergelijken, maar helaas ben ik die kwijt geraakt en kan ik hem ook niet meer vinden.

Het was een site die een fel blauwe bovenbalk had en ook keek naar sites als amazon voor prijzen, iemand een idee welke site dit was?
Nee, maar zelf gebruik ik eigenlijk altijd https://boardgameprices.co.uk/ en http://www.bordspellenvergelijken.nl/.

• HellPunk
Brilsmurfffje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:45:

https://www.speelgoedprijzenvergelijken.nl heeft een felblauwe balk, is het die? Ik gebruik af en toe http://www.bordspellenvergelijken.nl , maar eigenlijk is Spelhuis zo 'n beetje mijn standaard OLGS geworden vanwege hun uitstekende service.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:36
https://www.tabletopfinder.eu/nl is nog niet genoemd en vind ik zelf een fijne vergelijker.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

HellPunk schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:51:
[...]

https://www.speelgoedprijzenvergelijken.nl heeft een felblauwe balk, is het die? Ik gebruik af en toe http://www.bordspellenvergelijken.nl , maar eigenlijk is Spelhuis zo 'n beetje mijn standaard OLGS geworden vanwege hun uitstekende service.
https://www.speelgoedprijzenvergelijken.nl

Kende ik nog niet. Maar als ik zie dat pandemic en terraforming mars al geen vermelding geven, lijkt het me ook niet de meest nuttige :)

http://www.bordspellenvergelijken.nl gebruik ik zelf ook regelmatig, al heb ik af en toe het idee dat ie ook niet Volledig is.

Voor wat exotischer spellen kijk ik me nog wel eens aan de geekmarket op bgg
https://boardgamegeek.com/geekmarket?pageid=1
Daar zitten sommige verkopers die zelf dingen importeren etc.

Afgelopen zondag potje gizmo's en terraforming mars gespeeld. (blijven leuk)
Maandag chronicles of crime (leuk idee, maar we zaten vast. en ik vind het meer een 1 speler spel, dan iets voor 3 man :) )
Vanavond komt er iemand lang voor wat keyforge
en morgen naar de spellenclub voor scythe of lewis & Clark.

* heuveltje komt wel aan zijn spellen qoutum zo :P

heuveltje wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:11 (30%)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

g0tanks schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:56:
https://www.tabletopfinder.eu/nl is nog niet genoemd en vind ik zelf een fijne vergelijker.
Dat was hem! Super bedankt!

De rest ook bedankt voor de goede suggesties heb er zeker een aantal opgeslagen!

• HellPunk
Brilsmurfffje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Dat was hem! Super bedankt!

De rest ook bedankt voor de goede suggesties heb er zeker een aantal opgeslagen!
Ik zag er net een topic over voorbij komen op BGG, ik ga 'm zeker ook eens proberen!

Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True